(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 22 دي 1388- شماره 19557
 

پرچم هدايت در سايه ولايت
توضيح شركت بازرگاني دولتي در مورد سخنان رئيس اتحاديه نانوايان تهران



پرچم هدايت در سايه ولايت

ايرج نظافتي
ولايت فقيه ركن ركين و محوريت اصلي در نظام جمهوري اسلامي ايران محسوب مي شود.
اگر نگاهي گذرا به تاريخ سي ساله انقلاب اسلامي بيندازيد خواهيد ديد كه نعمت
ولايت فقيه بركات فراواني را براي كشورمان به ارمغان آورده است چرا كه در گذرگاه هاي پرخطري كه قانون و مجريان و مسئولان اجرايي و قضايي در مواردي درمانده شده و به قولي كم آورده اند، اين ولايت فقيه و ولي فقيه بوده كه راه صحيح را به مردم و مسئولان رهنمون گشته و حجت را تمام كرده است.
جريان هاي مهم تاريخي مثل عزل بني صدر، نامه به گورباچف، حكم ارتداد سلمان رشدي و... توسط حضرت امام خميني (ره) و پس از آن قاطعيت مقام معظم رهبري در برخورد با حوادث و اتفاقات داخلي و خارجي از جمله تذكر به مسئولان قواي سه گانه، هشدار به دشمنان خارجي، شناخت ترفندهاي دشمن و هدايت مدبرانه جامعه در پيچ و خم هاي پردست انداز فتنه، همگي از اقتدار بي چون و چراي ولايت فقيه در ايران اسلامي حكايت دارد.
در اين ميان ولايت پذيري ايرانيان نيز قابل تحسين است، به گونه اي كه بسياري از تحليل گران مسايل سياسي معتقدند بزرگترين مانع بر سر راه قدرت هاي استكباري براي نفوذ و سلطه مجدد بر ايران، ولايت پذيري و گوش به فرماني ولي امر توسط ملت ايران است، از همين رو مردم دستورات ولي فقيه را بر همه چيز مقدم مي دانند و همين مسئله عامل بزرگي در شكست دشمن بوده است.
ولايت پذيري در اسلام
ولايت در لغت به معناي ياري دادن تصرف بر چيزي يا مالك امر و والي شدن آمده است.
حجت الاسلام والمسلمين محمدحسين نيك فال، كارشناس رشد تبليغ در حوزه علميه قم درباره الزام اسلام به اجراي احكام شرعي به گزارشگر كيهان مي گويد: «يكي از ملزمات جامعه اسلامي اجراي احكام اسلامي است، از همين رو بايد در راس آن هم فقيهي جامع الشرايط قرار بگيرد، كه البته ولي فقيه هم داراي شرايطي است و در روايات معصومين و سخنان حضرت مهدي (ع) اين شرايط بيان شده است. از امام زمان (عج) نقل شده است- قريب به مضمون - در حوادث و اتفاقاتي كه رخ مي دهد به روايت كنندگان حديث ما رجوع كنيد كه آنان حجت من برشمايند و من حجت خداوند بر آنان هستم.»
نيك فال مي گويد: «در احاديث ديگري هم آمده است كه رهبري جامعه اسلامي بايد بهترين گزينه در عدالت، تقوا، زهد و پارسايي و... باشد كه بدون شك چنين فردي منصوب امام زمان (عج) است كه توسط نمايندگان فقيه شناس در مجلس خبرگان تعيين و انتخاب مي شود، حتي اگر به تاريخ فقه شيعه هم نگاهي بيندازيم خواهيم ديد كه از همان اول شروع غيبت كبري فقهاي بزرگوار ما به اصل ولايت فقيه به عنوان يك ضرورت فقهي نگاه كرده اند.» اين كارشناس ارشد تبليغ درحوزه علميه قم در پاسخ به اين سؤال كه انكار ولي فقيه چه عواقبي خواهد داشت، مي گويد: «با توجه به اهميت ولايت فقيه در اسلام و مذهب تشيع، اين امر نشان مي دهد كه مقابله با ولي فقيه به عنوان انكار ضروري فقه اسلامي محسوب مي شود و محاربه با دين خداوند است و حكمي جز اعدام ندارد، چون اگر كسي ولايت ائمه معصومين (ع) را انكار كند مرتد به حساب مي آيد، از همين رو ولايت فقيه نيز در طول ولايت ائمه معصومين عليهم السلام است.»
محاسن ولايت پذيري مردم
نيك فال در ادامه به محاسن ولايت پذيري از سوي مردم اشاره مي كند و مي گويد: «ولي فقيه بايد عادل، آگاه به زمان، مدبر، دشمن شناس و مدير توانمندي باشد. حال اگر مردم يك جامعه اي از چنين رهبري تبعيت كردند در وهله اول به وظيفه شرعي و قرآني خود عمل نموده اند و براي تمام اعمال و رفتارشان در پيشگاه خداوند و امام زمان(عج) داراي حجت شرعي هستند. از طرفي هم ولايت پذيري سبب مي گردد تا مردم در هيچ مرحله اي در زندگي فردي و اجتماعي به بيراهه نروند و در خط و مسير اسلام ناب محمدي (ص) حركت كنند، در اين باره حضرت امام خميني (ره) نيز فرمودند كه پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به اين ممكلت آسيبي نرسد.»
اين كارشناس ارشد تبليغ با اشاره به اينكه اگر در سال 61 هجري قمري مردم ولايت پذير بودند و ولايت امام حسين (ع) را مي پذيرفتند حادثه كربلا رخ نمي داد، مي گويد: «اطاعت از ولي فقيه مهمترين عامل حفظ وحدت و انسجام اسلامي در ميان مسلمانان است، چرا كه ولايت مداري مطلق سبب مي گردد تا داراي بصيرت خاصي باشيم و هر نوع توطئه و ترفند دشمن را به موقع ببينيم و بشناسيم و آن را خنثي كنيم.»
وي به مصداق بارز حس دشمن شناسي در پيروي از ولايت فقيه اشاره مي كند و مي گويد: «ولايت مداري مردم ايران سبب خنثي شدن بسياري از نقشه هاي دشمن شده است. اوج ولايت پذيري ايرانيان و تبعيت از ولي فقيه در راهپيمايي ميليوني روز نهم دي ماه سال جاري متجلي بود و در واقع مردم ثابت كردند كه حسين زمان ما نه 72 يار بلكه ميليون ها يار و طرفدار دارد كه اين موضوع مويد اين نكته است كه ملت بزرگ ايران به خوبي به اهميت ولايت فقيه و نقش تعيين كننده آن در معادلات داخلي و خارجي پي برده اند و به هيچ عنوان حاضر نيستند از اين ستون استوار و فناناپذير دست بردارند و تا آخرين قطره خون خود در دفاع ازولايت فقيه ايستاده اند.»
ولايت از منظر عقلي و شرعي
در دنياي پيچيده و پرتلاطم جهان امروزي كه آن را عصر ارتباطات مي نامند «ولايت فقيه» همچون چراغي روشن هدايتگر امت اسلامي است. حجت الاسلام والمسلمين رحيم جعفري، كارشناس امور فرهنگي در تحليل كارشناسي خود درباره ولايت فقيه، آن را از دو منظر عقلي و شرعي مورد بررسي قرار مي دهد و به خبرنگار كيهان مي گويد: «تقريباً در طول تاريخ بشري تمام حكومت ها، چه الهي و چه غيرالهي، همگي به نوعي به يك محوريت وصل بوده و از يك رهبريتي كه فصل الخطاب باشد برخوردار بوده اند، تا جايي كه مي توان ادعا كرد در طول تاريخ هيچ قوم و ملت وحكومتي بدون محوريت نبوده است، عقل هم حكم مي كند جامعه براي پيشرفت و آباداني نيازمند يك مديريت متمركز و واحد است. زماني وجود اين رهبري واحد بيشتر احساس مي شود كه جامعه در بحران ها گرفتار شود، كه اين مسايل نشان مي دهد بحث محوريت و رهبري يك موضوع عقلي و ضرورتي مهم در تمام جوامع انساني بوده كه ما امروز از آن به عنوان ولايت فقيه ياد مي كنيم.»
جعفري به موضوع ولايت فقيه از منظر شرعي اشاره مي كند و مي گويد: «از نظر شرعي بحث ولايت فقيه استمرار نبوت و امامت است، چون در زماني كه پيامبر اعظم (ص) و امام معصوم (ع) حضور ندارند، ولي فقيه جانشين آنان در زمين است، از همين رو مي بينيم ولايت فقيه بر اساس موارد عقلي، مصداق شرعي هم پيدا مي كند.»
اين كارشناس مسايل فرهنگي در جمع بندي اين بخش از سخنانش مي گويد:
«با توجه به توضيحاتي كه عرض كردم، ولايت فقيه در اسلام هم وجهه عقلي دارد و هم ريشه شرعي، امادر جمهوري اسلامي ريشه دموكراسي هم پيدا كرده، بدين شكل كه ولي فقيه جامع الشرايط را مجلس خبرگان رهبري، كه خود از جانب مردم انتخاب شده اند تعيين مي كنند.» جعفري با تاكيد بر اينكه اطاعت از ولي فقيه بر همگان واجب است، مي گويد: «بسياري از علما و مراجع معتقدند در عرصه هاي سياسي و حكومتي راي و نظر ولي فقيه مقدم بر نظر ديگر فقهاست، از همين رو مي توان پي به اهميت وجودي ولي فقيه و نقش مهم او در مسايل روز جامعه برد، در حال حاضر نيز مناسب ترين فرد براي تصدي رهبري امت اسلامي، حضرت آيت الله خامنه اي هستند كه در اين 20 سال توانسته اند به بهترين شكل ممكن جامعه اسلامي ايران را به جلو هدايت كنند.»
دست در دست ولي فقيه
«اگر از ولي فقيه جدا شويم درچهار راه خطرات قرار مي گيريم.»
اين سخن حجت الاسلام والمسلمين محسن قرائتي، رئيس ستاد اقامه نماز كشور است.
حاج آقا قرائتي با بيان اينكه انسان ها از چهار راه بيرون، درون، جهل و تجديدنظر در معرض خطر قرار دارند، مي گويد: «مجتهد عادل و فقيه جامع الشرايط به علت نداشتن هوا و هوس و مورد تاثير قرار نگرفتن از بيرون و نداشتن جهل ممكن است تنها از راه تجديد نظر دچار اشتباه شود كه تجديد نظر هم موضوعي است كه در دنيا پذيرفته شده است و بزرگترين دانشمندان نيز بعد از گذشت سال ها در عقايد و انديشه هاي خود تجديد نظر مي كنند.»
در سال هاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي كه روحانيت رسماً وارد مسايل سياسي و حكومتي شدند، برخي ها با استناد به اينكه روحانيون مروجان مسايل ديني در مساجد هستند، از ورود آنان به اين حوزه و حضور ولي فقيه در راس مسايل سياسي انتقاد كرده اند و بلند گوهاي شيطان در خارج نيز مكرراً به اين نگاه مغرضانه آنان پرداخته است.
حجت الاسلام قرائتي با اشاره به مطرح شدن مسئله جدايي دين و سياست مي گويد:«حدود 500 آيه قرآن، سياسي است، كساني كه دين را از سياست جدا مي دانند بايد اين 500 آيه را از آن حذف كنند.»
حاج آقا قرائتي با اشاره به آيه «اشداء علي الكفار رحماء بينهم...» مي گويد: «در اين آيه ابتدا شديد بودن عليه كفار و مهرباني با يكديگر توصيه شده و بعد ركوع و سجود عنوان شده است كه نشان دهنده اهميت اين موضوع است و امروز شعار مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسراييل و... مصداق شديد بودن عليه كفار است.»

 



توضيح شركت بازرگاني دولتي در مورد سخنان رئيس اتحاديه نانوايان تهران

درپي چاپ گزارش روز كيهان مورخ 18 آذرسال جاري تحت عنوان «نگاهي به ضرورت ارتقاي كيفيت و مشكلات چند نرخي نان» روابط عمومي شركت مادرتخصصي بازرگاني دولتي ايران، در مورد آن بخش از صحبت رئيس اتحاديه نانوايان تهران، مبني بر اين كه كاهش 3 درصدي سبوس گيري آرد بربري پز باعث تيره شدن، افت كيفيت و ايجاد ضايعات اين نان مي شود، توضيحاتي ارائه كرده اند كه در پي مي آيد:
1- گفته شده است كه «كاهش 3 درصدي سبوس گيري آرد بربري پزها سبب تيره شدن رنگ، افت كيفيت و ايجاد ضايعات اين نان مي شود.»
همانطور كه مستحضريد كاهش درصد سبوس گيري آرد بربري پزها از 18 درصد به 15 درصد 2 هدف مهم را دنبال كرده است كه عبارت است:
الف: هرچه سبوس آرد بيشتر باشد درحقيقت نان با كيفيت بهتر به دست مصرف كننده مي رسد، سبوس موجود در آرد و به تبع آن سبوس بيشتر در نان موجب جذب آهن و اسيدفوليك بيشتر در بدن مي شود و از بيماريهاي گوارشي و سرطان روده، بيماريهاي قلبي و عروقي، چاقي و ديابت، سنگ كيسه صفرا، يبوست، روماتيسم هاي مفصلي، پوسيدگي دندان و كلسترول بالا جلوگيري مي كند.
اگر سبوس بيشتر باعث ايجاد ضايعات، تيره شدن رنگ نان و افت كيفيت مي شود. چرا توصيه متخصصان صنايع غذايي بر موارد فوق الاشاره مي باشد و چرا در نان سنگك كه كاملترين نوع نان است و با آرد 7 درصد سبوس گيري شده توليد مي شود براساس تحقيقات موجود و مستند، كمترين ضايعات وجود دارد.
ضمن اين موضوع كه محاسن مصرف نان هاي سبوس دار هميشه مورد تاكيد بوده است، مي دانيد كه ايجاد ضايعات و افت كيفيت به عوامل ديگري هم بستگي دارد كه در 3 مرحله «توليد گندم و آرد، نحوه پخت نان و نحوه حمل و نگهداري نان» از آن نام برده شده است بنابراين بصورت يك بعدي نمي توان از آن نام برد.
ب- آرد 18 درصد سبوس گيري شده، زمينه جابجايي اين نوع آرد و استفاده درمصارف ديگر را افزايش داده است و كاهش اين ميزان سبوس به 15 درصد تنها محل استفاده از آرد بربري را براي همان واحد بربري پز مختص كرده است، و در حقيقت به نوعي مسير خارج شدن آرد 18 درصد از شبكه و استفاده درجاي ديگر مسدود شده است و اين موضوع مي تواند و مي بايستي به توليد نان بيشتر در نانوايي ها منجر شود.
2-گفته شده است كه «كاهش درصد سبوس گيري بدون كار كارشناسي صورت گرفته است.»
الف- طي سال 1387 پس از ساعتها كار كارشناسان مرتبط با امور پخت نان و با اجماع نظر پيشكسوتان امور تغديه، تصميم سازي گرديد كه در جهت ارتقاء كيفيت نان هاي بربري، آرد استحصالي از 18% به 15% تغيير يابد؛ در مرحله اول و در همان سال تعداد 20 واحد نانوايي بربري پز در مناطق مختلف تهران با آرد 15% سبوس گيري شده كار پخت نان بربري را بصورت پايلوت آغاز كردند و نتيجه اين كار ازسوي توليدكنندگان نان و مصرف كنندگان در همان مناطق رضايتمندي نسبي را كسب كرده است و در زمان حاضر توزيع آرد 15 درصد صورت گرفته است.
مزيد استحضار اينكه آرد 15% سبوس گيري قبل از اينكه درتهران آغاز شود در اكثر استانهاي كشور صورت گرفته است و حتي در استان خراسان رضوي كه سالانه بالغ بر8 ميليون نفر زائر حضرت ثامن الحجج(ع) در آن استان تردد دارند، پخت نان بربري با 12 درصد سبوس گيري صورت مي گيرد و نه تنها كيفيت نان افت پيدا نكرده است، بلكه ارتقاء يافته است.
3-گفته شده است كه «اخيرا يك نفر از نانوايان بربري متوجه مي شود كيسه هاي محتواي آرد تخليه تحويل شده به نانوايي بدون چاپ نام كارخانه توليدكننده بوده است.»
- همانطور كه مي دانيد در خط توليد هرمحصولي مي تواند اتفاقات ناخواسته اي رخ دهد كه محصول نهايي را چه از نظر شكل ظاهري و چه از لحاظ باطني داراي عيب نمايد، يكي از دلايل كيسه هاي بدون چاپ، شايد اين باشد كه براي لحظاتي دستگاه ليزر چاپ عمل نكرده باشد و تعدادي كيسه از خط توليد بدون چاپ رد شده باشد، آنچه مهم است اين است كه كنترل هاي نظارتي وجود داشته باشد، و دراين خصوص كرارا شركت غله و خدمات بازرگاني و اداره آرد استان تهران متذكر شده اند كه موارد اينچنيني را گزارش نمايند و شركت غله خود را موظف مي داند همانطور كه بارها كار عودت دادن آرد معيوب را به كارخانه توليدكننده انجام داده است و حتي در مواردي قطع سهميه كارخانه توليدكننده آرد بدون كيفيت و معيوب صورت پذيرفته است.
بنابراين: شايد كمي دور از انصاف باشد كه با پيدا شدن يك مورد مشكل در ميان 3800 واحد نانوايي سنتي، مسئله در رسانه اي كثيرالانتشار بيان و حول محور آن سخن گفته شود، چرا كه مطمئنا پس از گزارش نانواي محترم، شركت غله حتما به مورد مذكور رسيدگي و وظيفه خود را انجام مي داد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14