(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 11 بهمن 1388- شماره 19573
 

زمين در حال نامرئي شدن است !
زير چتر امواج
«بلاب » ماهي در حال انقراض
همنشين تازه سالمندان ژاپني
خواب ها از 7 سالگي رنگي مي شوند



زمين در حال نامرئي شدن است !

رئيس سازمان جستجوي هوش فراز اميني اعلام كرد شانس رديابي زمين توسط حياتهاي بيگانه در سياره هاي ديگر تحت تاثير انقلاب ديجيتال در حال نامرئي شدن هستند.
دكتر فرانك دريك معتقد است به اتمام رسيدن ارسال هاي آنالوگ راديويي، تلويزيوني و راداري به واسطه آغاز عصر ديجيتال سياره زمين را براي سياره هاي خارجي از نظر الكترونيكي نامرئي كرده است. در حالي كه سيگنالهاي قديمي توانايي طي ميليونها مايل مسافت را داشته و حتي مي توانستند خود را به دورترين سياره ها يا ستاره ها برسانند، ارسال هاي ديجيتالي از قدرت بسيار كمتري برخوردار بوده و به همين دليل رديابي آنها توسط حياتهاي ماوراء زميني بسيار مشكل خواهد بود.
دانشمندان بر روي زمين بطور مداوم براي يافتن هر نشانه اي از سيگنال يا ارسال پيام از سياره هاي ديگر در حال كنترل كهكشانها هستند و اين گونه تصور مي شود كه حياتهاي ماورايي در ديگر سياره ها نيز در حال انجام چنين كاري هستند.
اما دكتر «دريك» بنيانگذار سازمان جستجوي هوش فرازميني يا SETI مي گويد خارج شدن از عصر سيگنالهاي آنالوگ امكان پذيري چنين نظريه اي را غيرممكن خواهد كرد. وي معتقد است زمين درگذشته توسط دامنه اي به وسعت 50 سال نوري از تشعشعات احاطه شده بوده است اما ورود ماهواره ها و ارسال هاي ماهواره اي هيچ تشعشعي را در خارج از زمين به جا نگذاشته و زمين را غير قابل رديابي كرده است. به گفته وي اكنون تنها دو وات از تشعشعات تلفنهاي همراه در اطراف زمين به جا مانده است كه به تدريج و در آيند اي نه چندان دور اين ميزان نيز از بين رفته و زمين براي هميشه غيرقابل رديابي و نامرئي خواهد شد.
براساس گزارش تلگراف، وي معتقد است حيات ماورايي جايي در يكي از اجرام كيهاني ناشناس وجود دارد كه نسبت به حيات جاري بر روي زمين بسيار هوشمندتر و پيشرفته تر است.

 



زير چتر امواج

 



«بلاب » ماهي در حال انقراض

به گفته دانشمندان«بلاب ماهي» در حال انقراض است.
«بلاب ماهي» (blobfish) به علت صيد بيش از حد در منطقه مسكوني جنوب شرقي استراليا در حال انقراض است.
اين ماهي كه تنها 12 اينچ رشد مي كند و غيرخوراكي است، در عمق بالاي 800 متر زندگي مي كند و در برابر تور ماهيگيران بسيار آسيب پذير است و به راحتي در آن گير مي افتد.
به گزارش روزنامه تلگراف، ناوگان ماهيگيران آبهاي عميق نيوزيلند و استراليا فعال ترين ناوگان ماهيگيري در جهان هستند بنابراين اين مناطق مكان خوبي براي اين نوع ماهي ها نيستند اما محل زندگي اين نوع ماهي، تنها محدود به اين آب هاست.

 



همنشين تازه سالمندان ژاپني

اگر شما در ژاپن به دوران كهنسالي خود پا بگذاريد به احتمال زياد يك روبات به شما غذا خواهد داد، صندلي چرخ دار شما هوشمند خواهد بود و با شنيدن صداي شما دستورات تان را انجام خواهد داد.
حتي بعيد نيست كه پرستار شما روباتي در قالب يك زن باشد. موارد فوق نمونه اي از تلاش هايي است كه ژاپن براي حل بحران جمعيت زياد سالمند خود اتخاذ كرده است.
حدود 22 درصد از جمعيت اين كشور را افراد بالاي 65 سال تشكيل مي دهند. ساخت تجهيزات مورد نياز سالمندان باعث ايجاد مشاغل زيادي در اين كشور شده است و كارخانه هاي زيادي به ساخت وسايل متعددي از ماشين هايي كه سوار شدن به آنها راحت است گرفته تا تخت خواب هاي كنترل دار مشغولند. اين صنعت در سال 2006 حدود 126 ميليارد ين درآمد را به صاحبان صنايع هديه كرد. در يكي از مراكز نگهداري از سالمندان خريداران در كنار روباتي كه با قاشق به سالمندان غذا مي داد جمع شده بودند. اين قاشق به بازوان افراد سالمند متصل مي شد و به آنها كمك مي كرد بدون ريختن غذا روي لباس شان، در اثر لرزش دست هاي خود، غذا بخورند. سازنده اين محصول بيان داشت كه فرد سالمند به كمك چانه خود مي تواند كنترل اين قاشق را در دست بگيرد و حتي تكه هاي درشت غذا را كوچك كند. اين قاشق ها درست در مقابل دهان فرد سالمند قرار مي گيرد و او تنها كاري كه بايد بكند باز كردن دهانش است.
كوباياشي سازنده اين محصول گفته است: «ما قصد داريم به سالمندان در انجام كارهاي شخصي شان كمك كنيم.» كمپاني آقاي كوباياشي كه در توكيو مستقر است تاكنون موفق به فروش 300 روبات شده است. قيمت هر يك از اين روبات ها 4 هزار ين است. كوباياشي ادامه داد: «مهمترين موضوعي كه ذهن ما را اشغال كرده اين است كه سالمند بايد در انجام امور خود استقلال داشته و به كسي محتاج نباشد.»
جمعيت رو به رشد افراد سالمند باعث نگراني دولتمردان شده است. كمبود نيروي كار، كاهش پرداخت ماليات، مشكلات مالي ناشي از پرداخت هزينه هاي درماني افراد سالمند و پرداخت حقوق بازنشستگي اين افراد از جمله مشكلاتي است كه دولت با آن دست به گريبان است.
به علاوه كم شدن روابط نزديك خانواده ها در سال هاي اخير باعث دور ماندن سالمندان از جمع خانواده شده است. بنابراين تنها كسي كه مي تواند به ياري اين قشر از مردم بيايد روبات هاي هوشمند است.
دانشگاه توكيو موفق به ساخت وسيله اي شده است كه عضلات شانه، بازوان و گردن فرد سالمند را تقويت مي كند. اين وسيله كه به كمك فشار هوا كار مي كند مانند يك ژاكت بزرگ به تن فرد سالمند مي رود و به آنها كمك مي كند اجسام سنگين را بلند كنند.
صندلي هاي چرخ دار كمپاني فوجي هم در نوع خود بي نظيرند. اين صندلي ها مي توانند در مسيرهاي تعيين شده به طور خودكار حركت كنند. آنها حتي به طور هوشمند در مقابل چراغ قرمز متوقف مي شوند و زماني كه احتمال برخورد با مانعي وجود دارد از حركت باز مي مانند. صندلي هاي چرخ دار مؤسسه علم و فناوري ژاپن نيز حسابي كولاك كرده اند. اين صندلي ها به حسگرهاي شنيداري مجهزند و دستوراتي مانند به چپ و راست و پيچيدن را به خوبي انجام مي دهند.
حتي اين روزها ژاپني ها ماشين هايي طراحي كرده اند كه به فرد سالمند اين امكان را مي دهد كه با صندلي چرخ دار خود به آن وارد شود. شعار كارخانه توليدكننده اين محصول اين است: «ماشيني كه از دخترتان نيز با صبر و حوصله تر است.»
كمپاني كاناگاوا نيز كت و شلواري تهيه كرده كه به كمك 22 پمپ هوا به پرستاران كمك مي كند تا مريض را از تخت شان بلند كرده يا روي آن بگذارند. حسگرهاي اين لباس به بدن بيمار متصل مي شوند و از عضلات بيمار در زماني كه در اثر بلند كردن جسم سنگين در حال كش آمدن هستند، مراقبت مي كنند.

 



خواب ها از 7 سالگي رنگي مي شوند

پژوهشگران آمريكايي دريافتند كه حتي رويا ديدن نيز آموخته مي شود به طوري كه كودكان از پنج سالگي خواب ديدن را ياد مي گيرند.
محققان دانشگاه ويكونسين در مديسون در تحقيقاتي كه درباره ماهيت روياها انجام دادند كشف كردند كه قبل از پردازش صحنه هاي غني از حركات، رنگ ها، تعاملات و احساسات در خواب، يك كودك بايد توانايي شناختي و تصورات خود را توسعه دهد. اين پديده حدود هفت سالگي به تكامل مي رسد.
يك روانشناس آمريكايي در دهه هاي 80 و 90 براي درك پديده خواب ديدن، كودكان را تمام شب در لابراتوار خود بيدار كرده و حركات چشم آنها را كنترل مي كرد. نتايج بررسي هاي وي نشان داد در حالي كه بزرگسالان اگر در مدت REM (حركات سريع چشم) از خواب بيدار شوند مي توانند صحنه هاي عجيبي را كه در خواب ديده اند به ياد آورند تنها 20 درصد كودكان مي توانند خواب خود را تعريف كنند.
اكنون محققان آمريكايي در تحقيقات جديد خود نشان دادند كه كودكان تا قبل از سن مدرسه به سختي مي توانند حركت يا چرخش اجسامي را كه در خواب ديده اند به ياد آورند و با توسعه ناقص تصورات به خصوص تصورات ديداري و فضايي مواجهند.
بر اساس گزارش لارپوبليكا، دانشمندان معتقدند روياها همراه با كودكان رشد مي كنند. تا پنج سالگي صحنه ها و شخصيت ها بي حركت و ثابت هستند. در رويا يك حيوان يا آرزوي خوردن يك غذا ديده مي شود. احساسات خاموشند و تعاملات ميان افراد وجود ندارد.
خاطرات روزانه در طول خواب تكرار نمي شوند و كودكان هرگز صحنه هاي خشن، موقعيت هاي ناخوشايند، ترس و ديگر احساسات را نمي بينند.
از پنج سالگي به بعد روياها شروع به بافته شدن مي كنند اما هنوز بسيار خام هستند. شخصيت ها حركت كرده و چند كلمه نيز ميان خود مبادله مي كنند اما بسامد وقوع صحنه هاي خواب بسيار پايين است. ولي از هفت سالگي به بعد كودكان نيز همانند بزرگسالان در خواب خود قادر به درك احساسات، ترس، لذت بردن و حركت كردن شده و صحنه هاي خواب هاي آنها رنگي مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14