(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 25 اسفند 1388- شماره 19606
 

نوروز در اردبيل؛ از آب گرم سردابه تا درياچه طبيعي نئور
اصفهان آماده ميزباني از ميليونها مسافر نوروزي
منطقه آزاد عوارض مواصلاتي ورود خودرو به جزيره قشم را افزايش داد
پاركينگ در خيابان
نوروز خاطره انگيز با عطر چاي و سوسن چلچراغ در گيلان
نامگذاري يكي از معابر شهرهاي استان ايلام به نام 9 دي
انتصابات جديد درشهرستان ها



نوروز در اردبيل؛ از آب گرم سردابه تا درياچه طبيعي نئور

گزارش از: نادر پرستار
خبرنگار كيهان در اردبيل
زماني كه «تكم چي ها» در سطح شهرهاي استان اردبيل و بخصوص در روستاهاي آن به راه مي افتند و با آن صداهاي دلنشين نويد فرا رسيدن بهار و نوروز را مي دهند خنده بر لبان ساكنان اين منطقه مي نشيند. تكم چي ها پيك نوروز در اردبيل به شمار مي روند. تكم عروسك چوبي كوچكي است به شكل بز كه با پارچه هاي رنگي، زنگوله، سكه و آيينه زينت مي يابد. چوبي باريك به زير شكم عروسك متصل است كه انتهاي اين چوب هم از سوراخ وسط صفحه هاي چوبي مي گذرد. تكمچي با خواندن اشعاري، فرا رسيدن بهار را به مردم بشارت داده و مردم نيز در قبال اين شادماني، هديه هائي به تكمچي مي دهند.
حركت تكمچي نشان دهنده فرا رسيدن نوروز است نشاني از آمدن بهار و رفتن سرما و زمستان است. و زمانيكه تكمچي، حركت دادن تكم آواز «سيزون بوتازه بايراموز مبارك» «آيوز، ايلوز، گونوز، هفته وز مبارك» (عيد تازه تان مبارك، ماه و سال و روز هفته هايتان مبارك) را سر مي دهند مردم حركت خود را براي استقبال از نوروز و ميهمانان نوروزي در سطح استان آغاز مي كنند.
استان اردبيل داراي طبيعت زيبا و دل انگيزي است كه از اوايل بهار با چشم اندازهاي روح نواز و گل هاي رنگارنگ در دشت هاي سبز و كوهپايه هاي استوار دل هر گردشگري را مي نوازد و انسان را به روياهاي زيبا مي برد.
تنوع اقليمي طبيعي در اردبيل از ويژگي هاي گردشگري اين استان در طبيعت گردي است. هر نقطه اي از اين استان جذابيت و ويژگي خاص و منحصر به فرد دارد. از برف و سرماي يخچال هاي سبلان تا منطقه جنگل فندقلو و مشه سويي، از جاليزهاي پارس آباد گرمسير تا باغها و كوهساره هاي خلخال سردسير، از آب گرم زيباي سردابه تا درياچه طبيعي نئور در كوه باغرو از شهر گردشگري سرعين تا پيچ و خم هاي جنگلي گردنه زيباي حيران در محور اردبيل، آستارا، از قلعه هاي تاريخي استان تا منطقه تفريحي چشمه بولاغلار در نير از درياچه شورابيل تا مجموعه بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي و بازار سرپوشيده و تاريخي اردبيل همه و همه يك مجموعه از پديده هاي متنوع طبيعي است.اردبيل با اين همه زيبايي و مواهب خدادادي و با مجموعه اي از ديدني هاي طبيعي و ميراث هاي تاريخي در رديف يكي از نقاط ديدني و گردشگري ايران اسلامي است.
اردبيل با اين ويژگي ها و با بهره بردن از درياچه هاي طبيعي، جنگل ها، تفرجگاه ها، مجتمع هاي تفريحي و آثار باستاني متعدد در انتظار مسافران نوروزي است.داشتن هواي پاك، سالم و عاري از هرگونه آلودگي يكي از نعمت هاي بزرگي است كه خداوند متعال نصيب اين منطقه كرده است. آنهايي كه در ايام تعطيلات نوروزي به اردبيل مسافرت مي كنند در طول مدت اقامت در منطقه ريه هاي خود را به تنفس از يك هواي پاك ميهمان مي كنند و بدون شك از وجود چنين هواي پاكي در اين منطقه شگفت زده مي شوند.
وجود مواهب طبيعي و منابع خدادادي كه همه آنها در نوع خود بي نظير و يا كم نظير است موجب مي شود كه هر ساله تعداد قابل توجهي از هموطنان براي گذراندن تعطيلات نوروزي به استان اردبيل سفر كنند و از نعمت هاي موجود در اين منطقه بهره ببرند.
آثار باستاني استان
وجود آثار تاريخي با ارزش يكي از مهم ترين ويژگي هاي استان اردبيل است. مجموعه بسيار نفيس و با ارزش شيخ صفي الدين اردبيلي، مقبره شيخ جبرائيل در كلخوران، مسجد جمعه، مجموعه بازار، يازده پل تاريخي مربوط به دوره صفوي، مسجد ميرزاعلي اكبر مرحوم، ويرانه آتشكده ساسانيان در قريه آتشگاه، امام زاده صالح، مقبره شيخ حيدر و قلعه قهقهه در مشكين شهر، قيزقلعه سي و شاه تپه در گرمي، مقبره شيخ بدرالدين و آتشكده شاق دره در نمين از مهمترين آثار باستاني اين استان است.
در بين آثار ياد شده مجموعه بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي از موقعيت خاصي بهره مي برد. اين مجموعه از قسمت هاي مختلف از قبيل چيني خانه، جنت سرا، خانقاه، چله خانه، شهيدگاه، چراغ خانه و حرمخانه را در خود جاي داده است.
آب هاي گرم
استان اردبيل يكي از مناطقي است كه آب هاي گرم متعددي را در دل خود جاي داده است و براي استفاده از اين آب گرم ها در طول سال و در تعطيلات نوروزي تعداد زيادي از هموطنان به اين منطقه روي مي آورند. آب هاي گرم سرعين، سردابه، بيله درق، خلخال سويي، قوتورسويي، بوشلي و قينرجه از مهمترين آب هاي گرم معدني استان است. در بين آبهاي گرم استان شهرستان سرعين چون گوهري گرانبها به شمار مي رود. اين منطقه در 25 كيلومتري غرب اردبيل با دارا بودن 9 چشمه آب گرم معدني، حمام طبيعي شفا و مجتمع آب درماني سبلان يكي از عوامل مهم در جذب گردشگر به منطقه است.
مجتمع آب درماني سبلان يكي از مجهزترين مجتمع هاي آب درماني كشور است. كه شامل سه دستگاه استخر، 12 حوضچه آب گرم گروهي، آب گرم تحت فشار، هفت دستگاه حوضچه آب گرم ساده، چهار دستگاه گرمخانه و 2 واحد خدمات پزشكي آب درماني در پاركي به مساحت 2 هكتار در 2 طبقه مجهز براي بانوان و آقايان احداث شده است.
مجتمع تفريحي كوثر در درياچه شورابيل
مجتمع تفريحي كوثر در كنار درياچه شورابيل در 2 كيلومتري جنوب غرب شهر اردبيل يكي ديگر از جاذبه هاي اردبيل به شمار مي رود. درياچه شورابيل داراي امكانات تفريحي، ورزشي و فرهنگي قابل توجهي است كه قايق راني، جاده تندرستي و هتل هاي زيبا، شهربازي و رستوران وسط درياچه از آن جمله است.

 



اصفهان آماده ميزباني از ميليونها مسافر نوروزي

گزارش از : محمد شاه علي - خبرنگار كيهان در اصفهان
استان اصفهان در ايام نوروز امسال آماده پذيرائي و اسكان ميليون ها مسافر است به گونه اي كه از هم اكنون بيش از 5هزار كلاس درس، 53هتل، 47مهمانپذير و تعداد زيادي ساختمان اداري و اجاره اي در كنار ستاد ويژه نوروزي شهرداري اصفهان تجهيز شده است. اين علاوه بر تجهيز باغ غدير، پارك قلمستان، پارك استقلال و پارك فدك است كه خيل مسافران با اهداء چادر، پتو و امكانات گرمايشي توسط شهرداري پوشش داده مي شود از سوي ديگر اداره اماكن منازل بسياري را سازماندهي كرده كه با معرفي به ستاد نوروزي شهرداري رفاه حال مسافران را درنظر گرفته تا با خيالي آسوده به اصفهان سفر كنند و در ايام نوروز از جاذبه ها و ديدني هاي فراوان اين شهر ديدن كنند.
شكوه و عظمت ديدني هاي اصفهان كه نگين درخشاني در مركز ايران است هر ساله سفره ميزباني خود را براي مسافران نوروزي به گونه اي مي گستراند كه بر اساس آمار سير صعودي داشته است و در پايان با رضايتمندي كامل نصف جهان را ترك كرده اند.
توجه به مسائل رفاهي و تفريحي مسافران نوروزي، صرفه جويي در هزينه هاي سفر و رايگان بودن خدمات مختلف از جمله جاذبه هايي بوده كه گردشگران را به اين سو مي كشاند. مبلمان شهري، گلهاي بهاري، غذاهاي سنتي و محلي، امكانات فراوان و رايگان، تورهاي گردشگري، پارك ها و بيشه ها، نهرها و مادي ها در كنار زاينده رود هميشه خروشان امروز زمينه اي شده تا مهمانان نوروزي دل به اصفهان بسپارند تا با برخورداري از امكانات شهري از آثار باستاني و گنبدهاي نيلگون و مناره هاي سر به فلك كشيده اين شهر ديدن كنند.
خيابان هاي وسيع و ميدان هاي بزرگ، مساجد و كاخ هاي سلطنتي بخشي از سيماي شهر اصفهان است. به طور كلي آثار مهم تاريخي در شهر اصفهان عبارتند از ميدان امام يا نقش جهان، عالي قاپو، كاخ چهلستون، منارجنبان، مدرسه چهارباغ يا سلطاني، مسجد امام، مسجد شيخ لطف اله، امامزاده احمد(ع)، كليسا و گنجينه وانك، سي وسه پل، پل خواجو، قيصريه، بازار اصفهان، بقعه ابن مسعود، حمام هاي قاضي، علي قلي آقا، شاه علي و شيخ بهايي همچنين از جمله نقاط ديدني اين شهر مسجد جامع، كاخ هشت بهشت، تالار اشرف، بقعه بابا ركن الدين، امامزاده اسماعيل و هارونيه، مناره چهل دختران، باغ گلها و پرندگان پاركهاو بوستان هاي شهر از جمله رجائي، آئينه، ملت است كه چهارباغ عباسي و خواجو در نوع خود بي نظير است.
از جمله ديگر ديدني هاي اصفهان مي توان به عمارت توحيدخانه، تالار تيموري، پل شهرستان، برجهاي كبوتر، آرامگان تخت فولاد، موزه ها، كوه صفه يا بام اصفهان، كاروانسراها و در نهايت گلستان شهداي اصفهان اشاره كرد.
صنايع دستي و هنري استان اصفهان:
از جمله صنايع دستي اصفهان مي توان به خاتم سازي، ميناكاري، مينياتورسازي، منبت كاري، قلاب دوزي، نقاشي و تذهيب، سكمه دوزي، مليله دوزي، خراطي، نمدمالي، پوست دوزي، نقره سازي، قلمزني، قلمكاري، كاشي و سراميك، قالي بافي، زري دوزي و عبابافي اشاره كرد. همچنين شال بافي، گلابتون سازي، گليم بافي، چادر شب بافي، مخمل بافي، سفره بافي، ابريشم بافي، احرام بافي، جاجيم بافي، و زيلوبافي نيز هنوز از ياد نرفته است.
موقعيت طبيعي و جغرافيايي
استان اصفهان در مركز فلات وسيع ايران به چهار فصل بودن معروف است در ايام نوروز هواي مصفا و پاكي دارد، هوا دل انگيز و لطيف، بوي مست كننده شب بوها و گلهاي پامچال زيبائي دو چنداني به اصفهان مي بخشد، بنفشه ها، بژهاي ژاپني خيره كننده بيدها با رنگ هاي سبز خود به هر مشتاق سفر به اصفهان خوش آمد مي گويد. درختان تنومند چنار حكايت از تاريخ سيصدساله دارد، بلبلان آوازه مستانه مي خوانند و قناري هاي خوش الحان با موسيقي دل انگيز خبر از بهار مي دهند.
پارك ناژوان
پارك ناژوان از جمله مناطق ديدني شهر اصفهان است كه توسط شهرداري ساماندهي و زيباسازي شده است. اين منطقه از انبوه بيشه ها و باغ هاي اصفهان است كه هنوز مايه طراوات شهر است. اين محل در غرب اصفهان با بيشه هايي انبوه از درختان ناژو، كبوده، زبان گنجشك كه بومي اصفهان است قراردارد و به يكي از مراكز تفريحي اين شهر تبديل شده است.
عبور رودخانه زاينده رود از دل باغ و بيشه ها جلوه اي كم نظير بدان بخشيده و اين محيط را از ديگر پارك هاي متعدد اصفهان متفاوت ساخته است. ناژوان اصفهان كه براي مسافران نوروزي چندان ناشناخته نيست محيطي است با درختان انبوه، رودخانه اي جاري، مادي هاي روان، بيشه هاي وحشي، پرندگان مهاجر و چشم اندازي زيبا از طلوع و غروب خورشيد به دور از سازه هاي شهري در ميان رودخانه با زمينه اي از سبزينگي هوايي به لطافت نسيم صبحگاهي است.
اين منطقه پوشيده از زمين هاي ورزشي، استخر، كمپينگ، باغ پرندگان، زمين هاي بازي كودكانه، ايستگاه هاي درشكه سواري، اسب سواري، قايقراني، منطقه دوچرخه سواري، باغ پروانه ها، رستوران، باغ هاي ملل، گياه شناسي و دارويي، پارك آبي و پارك هاي بازي هاي سنتي كودكان است.
راه اندازي كارناوال شادي در چهارباغ عباسي
عليرضا ذاكر اصفهاني استاندار اصفهان درباره برنامه هاي نوروزي براي استقبال ازميهمانان كه امسال به اصفهان سفر مي كنند، گفت نوروز امسال برنامه هاي شادي را براي هموطنان در نظر گرفته ايم و باتوجه به اينكه امسال شرايط زيست بومي اصفهان مناسب تر از سال هاي قبل است اين احتمال وجود دارد كه ميزبان تعداد بيشتري از مسافران نوروزي از سراسر كشور باشيم به همين جهت تمهيدات بيشتري براي استقبال ميهمانان نوروزي پيش بيني شده است.
وي با اشاره به تشكيل كار گروه هاي متعدد با دستگاه هاي ديگر در استان اصفهان اضافه كرد: تمام شرايط براي پذيرايي از ميهمانان نوروزي از 25 اسفند ماه تا 25 فروردين ماه مهيا شده است.
استاندار اصفهان با اشاره به برنامه هاي نوروز امسال گفت: نوروز در خيابان هاي چهارباغ عباسي كارناوال شادي به راه مي اندازيم و با نقل و شيريني از كودكان و ميهمانان پذيرايي مي كنيم.
فراهم شدن تسهيلات سفر نوروزي
شهردار اصفهان با خانه تكاني شهر ازچند ماه قبل از نوروز و رنگ آميزي جداول، خط كشي و گلكاري ميادين بر آن است تا زمينه ساز سفر خوشي براي مسافران اصفهان در ايام نوروز باشد و تسهيلات ويژه اي در قالب كمپ هاي مجهز براي مسافران آماده كرده است.
سيدمرتضي سقائيان نژاد گفت: شهرداري در محل كمپ ها، سرويس هايي براي انتقال مسافران به اماكن ديدني شهر تدارك ديده و به مسافران توصيه مي كند كه براي تسهيل در رفت و آمد خود از اين سرويس ها استفاده كنند. وي افزود: ايستگاه هاي اطلاع رساني در سطح شهر در ايام نوروز فعال خواهند بود و نقشه جامع شهر را به طور رايگان به مسافران ارائه خواهند داد تا مسافران بتوانند از تمامي اماكن ديدني شهر به خوبي مطلع و بازديد كنند.
شهردار اصفهان گفت: اصفهان بيش از 6 هزار اثر تاريخي و ديدني در خود جاي داده است به مسافران توصيه مي شود غير ازاماكن ديدني مشهور شهر از جمله ميدان امام و پل تاريخي از پارك هاي اصفهان به ويژه بيشه وحشي ناژوان و امكانات بالقوه آن ديدن كنند.
وي ديدن از كوه صفه و امكانات تفريحي و رفاهي اصفهان را نيز به مسافران توصيه كرد.
سقائيان نژاد افزود: امكانات سفر خوب در اصفهان فراهم شده است.
كنترل قيمت صنايع دستي
به منظور رفاه حال مسافران نوروزي و با نظارت بازرسان در اين ايام قيمت صنايع دستي در بازارهاي اصفهان كنترل مي شود.
رئيس اتحاديه صنايع دستي اصفهان با اعلام اين مطلب گفت: اتحاديه صنايع دستي استان اصفهان براي ساماندهي و معرفي صنايع دستي اصفهان به مسافران نوروزي، نمايشگاه صنايع دستي و سوغات اصفهان را در محل نمايشگاه هاي دائمي بين المللي اين شهر برگزار مي كند.
غلامعلي فيض الهي افزود: به منظور اطلاع رساني به مسافران نوروزي براي شناسايي صنايع دستي تقلبي و اصل در بازار اصفهان صنايع دستي اصفهان، اتحاديه صنايع دستي از طريق پخش برنامه هاي آموزشي از صدا و سيماي اصفهان در اين ايام اطلاع رساني مي كند.
وي با بيان اينكه صنايع دستي خارجي موجود در بازار استان از مواد زايد و بازيافتي تهيه و توليد مي شود، گفت: صدا و سيما در روزهاي اخير به ويژه ايام نوروز به منظور معرفي صنايع دستي استان و معرفي اجناس تقلبي وارداتي موجود در بازار برنامه هاي خوبي را پوشش مي دهد.
فيض الهي اضافه كرد: در ايام نوروز به منظور جلوگيري از فروش اجناس تقلبي در بازار و كنترل قيمت ها مجمع امور صنفي، اماكن و اتحاديه صنايع دستي بازرساني را در بازارهاي فروش مستقر مي كند.
پذيرش روزانه 100 هزار مسافر نوروزي
استان اصفهان در ايام نوروز امسال آماده پذيرائي و اسكان روزانه بيش از 100 هزار مسافر است.
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان افزود: براي رفاه حال مسافران نوروزي بيش از 5 هزار كلاس درس، 53 هتل، 47 مهمانپذير و تعدادي ساختمان اداري و اجاره اي با 10 هزار تخت تجهيز و آماده شده است.
محسن مصلحي افزود: باتوجه به اينكه استان اصفهان در مسير اصلي جاده هاي ترانزيتي شمال به جنوب و غرب به شرق قرار گرفته است علاوه بر گردشگران خاص خود، محل تردد و اسكان موقت مسافران رهگذر نيز هست و به همين علت همواره بيش از ساير استان ها با حجم مسافران نوروزي مواجه مي شود.
فعاليت هاي هنري
حوزه هنري اصفهان در ايام نوروز با برپايي نمايشگاه عكس با عنوان «همه ايران سراي من است» از عليرضا حسين زاده به استقبال از مسافران نوروزي مي رود.
در اين نمايشگاه آثاري از اماكن گردشگري ايران با زاويه ديد جديد و متفاوت در معرض ديد مسافران قرار خواهد گرفت.
اين نمايشگاه كه از 20 اسفند ماه تا 20 فروردين ماه در خانه هنرمندان واقع در پارك ايثارگران داير مي شود صرفاً به منظور سطحي نگري مسافران از آثار باستاني اصفهان است كه زواياي جديد را از اين آثار به نمايش گذاشته شده تا نظر مسافران و علاقه مندان به آثار باستاني را بيش از پيش مورد توجه قرار دهد.
اين كار جديدي است كه دست اندركاران اصفهاني براي مسافران نوروزي فراهم ساخته اند تا در كنار گردش در گوشه و كنار شهر مباحث فرهنگي و آداب و رسوم شهر اصفهان را نگاهي گذرا و سطحي نداشته باشند. همچنين باتوجه به نام گذاري اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگ و تمدن اسلامي ايران، مسئولان بر آن شدند تا امسال براي آشنايي بيشتر مسافران نوروزي در كمپ ها، هتل ها و اماكن گردشگري با برگزاري برنامه هاي هنري، مسافران را با فرهنگ شهروندان پايتخت فرهنگ و تمدن ايران اسلامي آشنا سازند و در برنامه هاي ويژه خود صرفاً به لهجه شيرين اصفهاني ها نپردازند بلكه يك كار نو را به مسافران ارائه دهند.

 



منطقه آزاد عوارض مواصلاتي ورود خودرو به جزيره قشم را افزايش داد

قشم- خبرنگار كيهان:
همزمان با نزديكي به تعطيلات نوروز 89، عوارض مواصلاتي ورود به جزيره قشم با خودرو توسط سازمان منطقه آزاد قشم افزايش يافت.
به گزارش خبرنگار ما، با فرا رسيدن تعطيلات نوروزي سازمان منطقه آزاد قشم به افزايش 100 درصدي عوارض مواصلاتي ورود خودرو به جزيره قشم از 2500 تومان به 5000 تومان اقدام كرده است.
اين گزارش مي افزايد با عنايت به نبود تعزيرات حكومتي و كنترل قيمت در منطقه آزاد، انتظار مردم و مسافران اين است، سازمان منطقه آزاد قشم با تشكيل كميته ويژه اي نسبت به كنترل قيمت ها اقدام كند، در حالي كه اين سازمان خود رسماً اقدام به افزايش قيمت عوارض ورود خودرو به قشم كرده است كه اين مسئله به افزايش قيمت ساير خدمات منجر خواهد شد.
براساس اين گزارش، افزايش قيمت عوارض ورود خودرو به جزيره قشم زماني قابل توجيه است كه خدمات و سرويس هاي گردشگري و حمل و نقل مسافري نيز همزمان با افزايش قيمت ها، افزايش يابد، در حالي كه از سال گذشته تاكنون هيچ گونه خدمات مسافرتي افزايش خاصي نيافته است.
شايسته است منطقه آزاد قشم كنترل قيمت در اين جزيره را مد نظر قرار داده نه اينكه خود اقدام به افزايش قيمت كند.

 



پاركينگ در خيابان

متاسفانه تنها خيابان مركزي شوشتر و برخي ميادين به پاركينگ موتورسيكلت تبديل شده است. هر مسافري كه نخستين بار وارد شوشتر مي شود احساس مي كند وارد يك روستاي بزرگ شده كه بهترين و مركزي ترين نقطه آن بيشتر به يك بازار و محل فروش موتورسيكلت شبيه است. حدود چند ماه است كه اعضاي شوراي شهر در اقدامي عجيب و غريب جايگاههايي از خيابان اصلي و مركزي شهر و برخي ميادين را براي پارك كردن موتورسيكلت در نظر گرفته اند و جالب تر اينكه اين جايگاه ها را به مزايده گذاشته اند و افرادي بابت اين جايگاه ها قرارداد امضا و از صاحبان موتورسيكلت ها بابت پارك كردن وجه دريافت كرده اند بي توجهي مسئولان شهرداري و اعضاي شوراي شهر در اين زمينه باعث شده كه علاوه بر آشفته كردن و ترافيك تنها خيابان اصلي شهر مشكلاتي را براي رانندگان وسايل نقليه به وجود آورده است. جا دارد اعضاي شوراي شوشتر فكري براي جابجايي اين همه موتورسيكلت از خيابان اصلي شهر نموده و نسبت به پاكسازي اين خيابان اقدام كنند.
عبدالحميد گل افشان
خبرنگار كيهان در شوشتر

 



نوروز خاطره انگيز با عطر چاي و سوسن چلچراغ در گيلان

گزارش از : فرخ پاسواري- خبرنگار كيهان در رشت
گيلان با داشتن آب و هواي مساعد و معتدل و مواهب طبيعي و خدادادي بسيار جلوه خاصي دارد و هرساله بواسطه جاذبه هايش ميليونها مسافر و گردشگر داخلي و خارجي را بسوي خود مي كشاند.
وجود سواحل زيبا با آبهاي نيلگون خزر در كنار كوهها، جنگلها و زيستگاه هاي پرندگان، مناطق ييلاقي بسيار و شاليزارهاي چشم نواز بر زيبائي هاي اين استان شمالي بيش از پيش افزوده و جذابيت هاي آن را دوچندان كرده است علاوه بر اينكه عطر چاي نيز در بخشي از مناطق از جمله در شرق استان پيچيده و شامه ها را مي نوازد.
وجود اماكن فرهنگي و تاريخي و زيارتگاهها و بقاع متبركه متعدد در گيلان اين استان را به منطقه اي با پيشينه اي مذهبي و باستاني با چهره اي سياحتي مبدل كرده كه گردشگران را بسوي خود فرا مي خواند.
در ايام تعطيلات نوروز 88، گيلان شاهد ورود بيش از
3 ميليون و 500 هزار نفر گردشگر و ميهمان از سراسر كشور بود و به نظر مي رسد در نوروز امسال نيز اين منطقه شمالي بازهم شاهد ورود ميليونها هموطن به اين خطه سرسبز باشد.
روح الله قهرماني چابك استاندار گيلان از تشكيل و فعاليت ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي استان براي رفاه حال مسافران ورودي به گيلان خبر داد و گفت: تمامي امكانات مورد نياز براي پذيرايي و رفاه حال ميهمانان در استان فراهم و دستگاههاي متولي از جمله آموزش و پرورش، شهرداري ها، جمعيت هلال احمر، سازمان ميراث فرهنگي، دانشگاه علوم پزشكي، نيروي انتظامي آماده استقبال و پذيرايي از ميهمانان نوروزي هستند.
وي با بيان اينكه برنامه هاي نوروزي سال 89 گيلان بايد با توجه به برگزاري شب جشن باستاني در يونسكو جذاب تر و بهتر از سالهاي گذشته برگزار شود از تدارك برنامه هاي ويژه براي گردشگران و مسافران ورودي به استان در تعطيلات نوروز امسال خبر داد.
پاكسازي و زيباسازي شهرهاي استان از سوي شهرداريها نظارت بر عرضه و فروش كالاها، ارائه خدمات شهري، انجام اقدامات امنيتي و كنترل جاده ها، اسكان و اقامت مسافران و آسان سازي حمل و نقل از اقداماتي است كه مورد توجه قرار گرفته است. عمارت قديمي كلاه فرنگي و بقعه امامزاده هاشم(ع) در رشت، تالاب بين المللي و برج ساعت بندرانزلي در كنار سواحل زيباي اين شهر و اسكله قايقرانان، بقاع متبركه امامزاده اسحاق و امامزاده ابراهيم شفت با فضاي ديدني و سياحتي در بالاي كوهها و در ميان درختان سرسبز منطقه، آرامگاه استاد دكتر معين، تالاب بندر كياشهر و پارك ساحلي آستانه اشرفيه، منطقه ديدني و سرسبز حيران در مسير جاده آستارا- اردبيل، مرداب استيل آستارا و آبشار ديدني لوندويل، بام سبز لاهيجان و تله كابين زيباي آن در بالاي كوهها، تالاب بين المللي اميركلايه، آرامگاه كاشف السلطنه، هم چنين آرامگاه شيخ زاهد گيلاني در لاهيجان از جمله ديدني ها و مناطق گردشگري استان محسوب مي شوند كه مي توانند مورد بازديد علاقه مندان قرار گيرند.
از ديگر نقاط ديدني استان گيلان نيز مي توان از پارك جنگلي گيسوم و سواحل زيباي آن و منطقه باستاني آق اولر تالش، درخت سرو هزارساله هرزويل و سوسن چلچراغ داماش، سد منجيل با چشم اندازهاي طبيعي آن، سفيدآب رحيم آباد و منطقه جنگلي و كوهستاني سرولات رودسر و ساحل زيباي چابكسر، پارك و آبشار ديدني ويسادار پره سر، كوه درفك در سياهكل و منطقه سرسبز ديلمان و آبشار لونك در اين منطقه، دهكده ديدني تنيان صومعه سرا و تالاب هندخاله، مجموعه گردشگري و تاريخي قلعه رودخان فومن و شهرك باستاني و پلكاني ماسوله نام برد كه هر يك جذابيتهاي خاص خود را دارند.
شهرستان ماسال با مناطق جنگلي طاسكوه و آري دول و منطقه باستاني اسبه ريسه باغارها و صخره هاي بلند در كنار گردشگاههاي جنگلي ديدني هاي خاص خود را دارند و هر بيننده اي را جذب مي كند ضمن اينكه محل شهادت ميرزاكوچك جنگلي نيز با عنوان مشهد ميرزا هم مي تواند مورد بازديد علاقه مندان و گردشگران قرار گيرد.
هم چنين بارگاه رفيع آقا سيد جلال الدين اشرف برادر گرامي امام رضا(ع) در آستانه اشرفيه و بقاع متبركه آقا سيدابراهيم و سيداسماعيل(ع) از نوادگان امام موسي كاظم(ع) در آستارا، بقاع متبركه شاه شهيدان در رودبار و بي بي حوريه در بندرانزلي، آرامگاه بزرگ مرد نهضت جنگل ميرزاكوچك جنگلي در رشت و بقعه متبركه آقا سيد شرف شاه در رضوانشهر بخشي از زيارتگاهها و اماكن مذهبي گيلان هستند كه همه ساله مورد توجه و بازديد قرار مي گيرند.
گيلان سرسبز هم چنين داراي مناطق نمونه گردشگري بسياري است كه مناطق ساحلي بوجاق و عسگرآباد آستانه، منطقه جلگه اي تالاب استيل و كوهستاني بي بي يانلو و حيران و منطقه ساحلي لوندويل در آستارا، مناطق ساحلي جفرود، سنگاچين و كپورچال انزلي، مناطق كوهستاني آق اولر، مريان وسو باتان در تالش و نقطه جنگلي الماس، مناطق كوهستاني بره سر و داماش رودبار، منطقه جنگلي سراوان و سپيدرود و منطقه ساحلي حاجي بكنده رشت، منطقه كوهپايه اي جواهردشت و جنگلي سرولات در رودسر، منطقه جنگلي امامزاده ابراهيم شفت، منطقه جلگه كوهپايه اي تنيان صومعه سرا، منطقه ساحلي چاف و چمخاله و كوهپايه جنگلي خرما در لنگرود، منطقه كوهستاني جنگلي اسبه ريسه و بام سبز ماسال و در مجموع شهرستان نمونه طبيعي، تاريخي جهان اسلام لاهيجان از آن جمله اند.
گيلان داراي موزه هاي متعدد و ديدني است كه موزه ميراث روستايي در سراوان رشت و موزه هاي تاريخ طبيعي و مجموعه موزه رشت، موزه تاريخ چاي ايران در لاهيجان، موزه نظامي بندرانزلي، موزه حيات وحش و موزه مردم شناسي در ماسوله، موزه آبزيان ميرزاكوچك خان رشت و موزه جانورشناسي و حشرات دانشگاه گيلان از جمله اين موزه ها هستند.
آرامگاه ميرزاكوچك
آرامگاه ميرزاكوچك جنگلي در سليمانداراب رشت از جمله مكانهايي است كه هر ساله مورد بازديد علاقه مندان و مسافران نوروزي گيلان قرار مي گيرد.
خانه ميرزاكوچك جنگلي نيز در سبزه ميدان رشت و محله استادسرا همانند ساير بناهاي قديمي گيلان از جذابيت خاصي برخوردار است.
قلعه رودخان
قلعه رودخان يكي از آثار باستاني و قديمي استان گيلان در نزديكي شهرستان فومن است و چون در كنار رودخانه اي بنا شده است به قلعه رودخان معروف است و هر ساله مورد بازديد بسياري از هموطنان قرار مي گيرد.
اين قلعه يكي از بزرگترين و ديدني ترين بناهاي تاريخي استان گيلان محسوب مي شود كه بر فراز كوهي در 25 كيلومتري جنوب غربي شهر فومن و در محدوده دهستان گوراب پس در يكي از ارتفاعات منطقه با نام محلي قلعه ژيه قرار دارد.
علاقه مندان به ديدن آثار باستاني براي بازديد از قلعه رودخان از مسير آسفالته جنوب فومن مي گذرند و پس از گذر از 7-8 روستا به پارك جنگلي قلعه رودخان مي رسند. گردشگران بايد با پاي پياده و از طريق پله هاي موجود در مسير پارك 5/1 كيلومتر مسافت را براي رسيدن به قلعه طي كنند. اين قلعه داراي 52 برج و بارو و ديوارهايي به طول يك هزار و 550 متر است.
شهر پلكاني ماسوله
شهر تاريخي ماسوله در 35 كيلومتري جنوب غربي شهرستان فومن يك شهرك زيباي كوهستاني و گردشگري است كه با بافت پلكاني خود هر ساله پذيراي بسياري از گردشگران و مسافران بخصوص در ايام تعطيلات نوروز است.
وجود 4 بقعه متبركه در اين شهر، درخت كهنسال پارك ماسوله و دو كاروانسراي قديمي از آثار و بناهاي تاريخي اين شهر هستند.
صنايع دستي ماسوله از جمله چموش، چاروق و گيوه دوزي با قدمت بسيار و صنايع چوبي و فلزي هم طرفداران خاص خود را دارند.
بقاع متبركه
بقاع متبركه امامزاده اسحاق(ع) و امامزاده ابراهيم(ع) در 25-30 كيلومتري شهرستان شفت نيز از جمله مناطق مذهبي- سياحتي و گردشگري گيلان است كه در فضايي سبز و ديدني قرار دارند.
موزه تاريخ چاي
موزه تاريخ چاي ايران و آرامگاه كاشف السلطنه در لاهيجان نيز از جمله جاهايي است كه همواره مورد توجه مسافران و گردشگران قرار مي گيرد. ضمن اينكه آن طرف تر بام سبز نيز علاقه مندان بسياري دارد. بناي موزه تاريخ چاي ايران در دو طبقه در كنار برج از بتون و سنگ و شيشه ساخته شده است. در كنار اين بنا نيز آرامگاه حاج محمد ميرزاقوانلو ملقب به كاشف السلطنه پدر چاي ايران قرار دارد.
آرامگاه كاشف السلطنه در لاهيجان و موزه تاريخ چاي ايران به عنوان ديدني هاي شهر مورد توجه مسافران و گردشگران قرار دارد.
براي اسكان و اقامت ميهمانان و مسافران نوروزي در گيلان بيش از 8 واحد هتل آپارتمان در رشت، بندرانزلي، آستارا و چابكسر و حداقل 32 هتل، 3 مهمانسرا در لاهيجان، آستارا و بندرانزلي و 23 واحد مجتمع هاي سياحتي تفريحي و پذيرايي در 5 شهر گيلان شامل لنگرود، لاهيجان، رودسر، بندرانزلي و رشت در نظر گرفته شده است ضمن اينكه تعدادي از مدارس استان و خانه هاي معلم در شهرستانها براي اقامت ميهمانان فرهنگي اختصاص مي يابد. ضمن اينكه در مجموع بالغ بر 271 واحد هتل، هتل آپارتمان، مجتمع هاي اقامتي و تفريحي، مهمان پذير، تأسيسات ساحلي، مسافر كاشانه، پذيرايي بين راهي و دفاتر خدمات مسافرتي جهانگردي براي استقرار، اقامت و ارائه خدمات به مسافران و گردشگران نوروزي گيلان در نظر گرفته شده است.
از سوي ديگر دانشگاه علوم پزشكي، سازمان بازرگاني، حمل و نقل پايانه ها نيز امكانات و تسهيلات لازم در بخش خدمات درماني، عرضه مستقيم كالا و نظارت بر عرضه كالا و جابجائي مسافران را در نظر گرفته اند تا سفر و اقامت ميهمانان در گيلان براحتي و سهولت صورت گيرد.
قرار است از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و دستگاه هاي ذيربط به اولين مسافر نوروزي ورودي به استان گيلان هديه اي داده شود.
گيلان سرسبز سوغاتي هاي خوبي هم دارد كه ماهي سفيد بندرانزلي، چاي لاهيجان، كلوچه فومن، بادام زميني آستانه اشرفيه، زيتون رودبار و از همه مهمتر برنج گيلان از جمله اين سوغاتي ها است كه به يقين همراه هر مسافر و ميهمان نوروزي خروجي استان به عنوان ارمغان سفر از اين خطه سرسبز به تحفه برده مي شود.

 



نامگذاري يكي از معابر شهرهاي استان ايلام به نام 9 دي

دهلران- خبرنگار كيهان:
با پيشنهاد نماينده و خبرنگاركيهان در دهلران يكي از خيابان ها، يا ميادين شهرهاي سراسر استان ايلام بنام 9 دي نامگذاري مي شود.
هشتمين همايش شهرداران استان ايلام با ميزباني شهرداري دهلران برگزار شد در اين جلسه كه معاونت عمراني استانداري ايلام و تمام شهرداران استان ايلام حضور داشتند رحمان جابري نماينده و خبرنگار كيهان كه مجري اين همايش نيز بود طي سخناني به حضور پرشور ملت ايران در حماسه 9 دي اشاره كرد و گفت: در اين روز ملت قهرمان و ولايتمدار ايران ضمن به نمايش گذاشتن وحدت و همدلي، عشق و علاقه قلبي خود را به رهبر فرزانه انقلاب، حضرت آيت الله العظمي خامنه اي ابراز داشتند. وي افزود: جا دارد كه براي گرامي داشت اين روز يكي از خيابان ها، ميادين و يا بلوار شهرهاي استان ايلام بنام 9 دي مزين شود. پيشنهاد خبرنگار كيهان با صلوات حاضرين مواجه شد.
معاون استانداري ايلام از ابتكار فرهنگي خبرنگار كيهان تقدير و با نامگذاري يكي از معابر عمومي شهرهاي اين استان به نام 9 دي موافقت كرد و اين پيشنهاد بعنوان يكي از مصوبات همايش به تصويب رسيد.

 



انتصابات جديد درشهرستان ها

¤مهربان-خبرنگار كيهان: در جلسه شوراي اداري شهرستان مهربان سيدمهدي بني فاطمه به عنوان بخشدار مركزي بخش سراب، عابدي به عنوان رئيس جديد كميته امداد امام خميني(ره) شاخه سراب، حسين اميدوار به عنوان رئيس اداره ثبت احوال سراب تعيين شدند.
¤خوراسگان-خبرنگار كيهان: طي حكمي از سوي استاندار اصفهان مهندس جمالي نژاد به سمت مشاور و مديركل حوزه استانداري اصفهان منصوب شد.
طي حكمي مهندس «محمد محمدزاده» به سمت رئيس سازمان مسكن و شهرسازي استان اصفهان منصوب و مشغول به كار شد.
¤تبريز-خبرنگار كيهان: اعضاي شوراي اسلامي «شهر سهند»، «امير شهشهي» را به عنوان شهردار جديد اين شهر، انتخاب كردند.
¤رشتخوار-خبرنگار كيهان: طي مراسمي كه با حضور مسئولان شهرستان رشتخوار برگزار شد «محمد صاحبي» به عنوان بخشدار جديد جنگل معرفي و مشغول به كار شد.
¤بوشهر-خبرنگار كيهان: طي مراسمي كه با حضور مسئولان و مقامات نظامي استان بوشهر برگزار شد سرهنگ قلندر لشگري به عنوان فرمانده جديد درياباني اين استان انتخاب شد.
بابل-خبرنگار كيهان: براساس حكم مديرعامل شركت مخابرات استان مازندران مهندس «عباس عروجي اصفهاني» به سمت معاون توسعه و مهندسي مخابرات اين استان تعيين شد.
¤خرم دره-خبرنگار كيهان: با حضور استاندار زنجان، هيات همراه و جمعي از مسئولان شهرستان خرم دره «نوري پور» به عنوان فرماندار جديد اين شهرستان انتخاب و مشغول به كار شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14