(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 25 اسفند 1388- شماره 19606
 

شبه نظاميان طالبان به ناتو درباره حملات جديد هشدار دادند
نماينده كويت : آمريكا در منطقه به درگيري هاي فرقه اي دامن مي زند
محل استقرار دولت تايلند به محاصره مخالفان درآمد
آمادگي مردم فلسطين براي شروع انتفاضه سوم
سازمان ملل صحت انتخابات عراق را تاييد كرد
شكست حزب ساركوزي در انتخابات محلي فرانسه
كاخ سفيد براي كمك به دولت لبنان شرط گذاشت
اعتراض كودكان غزه به سكوت جهاني به 1000 روز محاصره پايان دهيد
حمله مسلحانه افراد ناشناس به كنسولگري آمريكا در مكزيك
آلمان، سومين صادركننده سلاح در جهان
آغاز مذاكرات لوكاشنكو و چاوز در پايتخت ونزوئلا
افشاي فساد مقامات نظامي آمريكا در بازسازي عراق



شبه نظاميان طالبان به ناتو درباره حملات جديد هشدار دادند

طالبان افغانستان اعلام كرد براي مقابله با حمله نيروهاي ناتو به ولايت قندهار افغانستان، آمادگي كامل دارد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، طالبان افغانستان ضمن بر عهده گرفتن مسئوليت چهار عمليات انتحاري اخير در شهر قندهار كه مرگ 40 نفر و جراحت 100 تن ديگر را در پي داشت، اعلام كرد كه آماده است حمله قريب الوقوع نظاميان ناتو به اين ولايت را دفع كند. فرماندهان ناتو اخيراً از يك حمله قريب الوقوع نيروهاي اين سازمان به ولايت قندهار خبر داده بودند. قندهار از مراكز اصلي استقرار شبه نظاميان طالبان در افغانستان است.
«قاري يوسف احمدي»، سخنگوي طالبان همچنين گفت: اشغالگران با اينكه از لحاظ تجهيزات برتري دارند، اما نمي توانند جلوي فعاليت طالبان را بگيرند.

 



نماينده كويت : آمريكا در منطقه به درگيري هاي فرقه اي دامن مي زند

نماينده مجلس كويت تصريح كرد آمريكا براي اعمال سلطه در منطقه به درگيري هاي فرقه اي و منطقه اي دامن مي زند.
به گزارش ايرنا، «وليد الطبطبائي» طي مقاله اي در شماره روز دوشنبه روزنامه »الوطن« چاپ كويت تحت عنوان «آمريكا و شعله ورساختن درگيري هاي فرقه اي و منطقه اي» نوشت: واشنگتن همچنان روش هاي اعمال سلطه خود بر منطقه را از طريق ايجاد درگيري ها و دامن زدن به تفرقه و دميدن در آتش اختلافات منطقه اي دنبال مي كند.
وي افزود: آمريكا براي برافروختن جنگ و شعله ورساختن درگيري ها چنين نقش هايي را بازي مي كند و سپس در نقش منجي و رهايي بخش كشورها و ملت هاي عربي ظاهر مي شود تا بتواند پايگاه هايي را در زمين، كشتي هايي را در دريا و موشك ها و ماهواره هايي را در فضا مستقر سازد.

 



محل استقرار دولت تايلند به محاصره مخالفان درآمد

در ادامه ناآرامي هاي سياسي تايلند، ده ها هزار تظاهركننده قرمزپوش ساختمان محل استقرار دولت را به محاصره درآوردند.
به گزارش ايسنا، ده ها هزار تن از حاميان «تاكسين شيناواترا»، نخست وزير سابق تايلند كه از روز شنبه از سراسر اين كشور به «بانكوك» سرازير شده اند، روز گذشته و همزمان با پايان ضرب الاجل مشخص شده براي انحلال پارلمان و برگزاري انتخابات زود هنگام، به سمت يك پايگاه نظاميان ارتش كه دولت در آن مستقر شده است، راهپيمايي كردند.
طي چند روز گذشته، مخالفان هشدار داده بودند، در صورت منحل نشدن پارلمان و برگزار نشدن انتخابات زودهنگام، به مبارزات خود ادامه خواهند داد.
سخنگوي ارتش تايلند نيز اعلام كرد: بيش از 2000 سرباز و سه هلي كوپتر در پايگاه نظامي مذكور مستقر هستند تا در صورت تهديد مقامات دولت، بلافاصله از محل به جاي ديگري منتقل شوند.
اين مقام نظامي تايلند در عين حال تأكيد كرد، در صورت ورود تظاهركنندگان به داخل پايگاه با شليك گلوله و گاز اشك آور به مقابله خواهند پرداخت.
برخي گزارش ها نيز حاكي است، «آبهيست وجاجيو»، نخست وزير تايلند روز گذشته با يك فروند هلي كوپتر از پادگان خارج و به محل امني منتقل شده است.
همچنين «تاكسين شيناواترا»، رهبر تظاهركنندگان كه از طريق ارتباط ويدئويي گفت وگو مي كرد از قرمزپوش ها خواست همچنان به مبارزات خود ادامه دهند. وي وعده داد در صورت بازگشت مجدد به قدرت ثروت را مجددا توزيع كرده و اقتصاد تايلند را بهبود خواهد بخشيد. شيناواترا چندين پرونده فساد در پرونده خود دارد.

 



در پي اهانت هاي پيوسته صهيونيست ها به مقدسات اسلامي اعلام شد
آمادگي مردم فلسطين براي شروع انتفاضه سوم

اهانت هاي پي درپي صهيونيست ها به قبله نخست مسلمانان و طرح هاي شوم براي از بين بردن آثار اسلامي بيت المقدس اشغالي باعث گسترش موج خشم و انزجار مردم فلسطين و ديگر شخصيت هاي اسلامي شده و احتمال وقوع انتفاضه سوم را افزايش داده است.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم فلسطين، علماي ديني و احزاب و گروه هاي سياسي خواستار آمادگي كامل در قدس اشغالي براي مقابله با حملات و اهانت هاي جديد رژيم صهيونيستي شده اند.
محله هاي بيت المقدس براي دفاع از مقدسات اسلامي به حال آماده باش كامل درآمده اند و شهروندان فلسطين منتظر دستور رهبران فلسطين براي آغاز انتفاضه سوم هستند.
شيخ محمد احمد حسين مفتي قدس و سرزمين فلسطين، فلسطيني ها را به حمايت از مسجد الاقصي و نماز در آن به ويژه با توجه به خطرات واقعي كه در حال حاضر قبله مسلمانان را تهديد مي كند فرا خوانده است.
وي هشدار داد، اعراب بايد در مقابل تجاوزات صهيونيست ها كه خطر واقعي عليه مسجد الاقصي به شمار مي رود به پا خيزند و ساكت ننشينند.
رئيس انجمن علماي فلسطين نيز گفت سكوت كشورهاي عربي در قبال يهودي سازي قدس بسيار خطرناك است.
وي از سران عرب و همچنين كشورها و ملت هاي اسلامي خواست تا براي جلوگيري از يهودي سازي بيت المقدس به پا خيزند و به كمك آن بشتابند.
قرار است امروز كنيسه بزرگ يهودي به عنوان كنيسه الخراب يا هيكل كوچك در چند قدمي مسجد الاقصي توسط صهيونيست هاي اشغالگر در يك اقدام تحريك آميز افتتاح شود.
همچنين مسئولان رژيم صهيونيستي روز گذشته دستور تخريب مسجد سلمان فارسي در روستاي «بورين» در نزديك شهر نابلس در شمال كرانه باختري را صادر كردند.
مسئول مقابله با شهرك سازي هاي رژيم صهيونيستي اين اقدام را بي سابقه و خطرناك دانست و از جامعه بين المللي خواست تا به رژيم صهيونيستي براي توقف اجراي اين دستور فشار وارد كنند.
اين در حالي است كه محاصره مسجد الاقصي و بخش قديمي آن همچنان ادامه دارد و لحظه به لحظه به وخامت اوضاع اين شهر افزوده مي شود.
نظاميان صهيونيست روز گذشته به بخش جنوبي مسجد الاقصي يورش برده و 20 تن از نمازگزاران در مسجد را مورد ضرب و شتم قرار داده و از مسجد خارج ساختند كه اين امر باعث زخمي شدن تعدادي از آنان شد.
صهيونيست ها همچنين با محاصره مسجد الاقصي مانع رفت و آمد فلسطيني ها در اطراف مسجد شده اند و تعدادي از نگهبانان و محافظان مسجد الاقصي را نيز ربوده اند.
از سوي ديگر رژيم صهيونيستي دست شهرك نشينان را براي خرابكاري و ويرانگري در سرزمين فلسطين بازگذاشته اند و آنان بدون هيچ واهمه و نگراني با فلسطيني ها درگير مي شوند و به آنان حمله مي كنند همين مسئله باعث شده كه علماي فلسطين روزهاي آينده را بسيار خطرناك توصيف كنند و از جهان اسلام تقاضاي كمك و اعمال فشار به رژيم صهيونيستي داشته باشند.
شبكه تلويزيوني الجزيره نيز با ارائه گزارشي اوضاع قدس اشغالي را بسيار انفجارآميز توصيف كرد.
اين شبكه با اشاره به بروز درگيري ها در قدس شريف، اوضاع امنيتي اين شهر را همواره شكننده و برآشفته دانست كه در هر لحظه اي احتمال منفجر شدن آن مي رود.
در همين رابطه عضو دفتر سياسي حماس با محكوم كردن تجاوزات و تهديدهاي رژيم صهيونيستي عليه مسجد مبارك الاقصي اظهار داشت، شايد صهيونيست ها اقدام به تخريب مسجد الاقصي بكنند اما بايد مطمئن باشند كه اين مسجد صدبار ديگر بازسازي خواهد شد و در نهايت حتي يك فرد يهودي نيز بر روي سرزمين فلسطين باقي نخواهد ماند.
وزارت خارجه سوئيس نيز از تصميم رژيم صهيونيستي براي ساخت واحدهاي مسكوني جديد در قدس به شدت ابراز نگراني كرد.
ملك عبدالله پادشاه اردن نيز نسبت به ادامه شهرك سازي ها در قدس اشغالي هشدار داد و گفت، چنين اقداماتي فرصت هاي تحقق صلح را از بين مي برد.
اين واكنش ها در حالي صورت مي گيرد كه صدها فلسطيني روز گذشته در يادبود هزارمين روز محاصره غزه توسط رژيم صهيونيستي در اين منطقه تظاهرات كردند.
جمال الخضري عضو مجلس قانونگذاري فلسطين و رئيس كميته مردمي مقابله با محاصره در اين تظاهرات كه مقابل گذرگاه بيت حانون برگزار شد خواستار انتفاضه فلسطيني، عربي و اسلامي براي شكستن محاصره غزه شد.
الخضري همچنين بر ضرورت بازگشت كشتي هاي فعالان خارجي به غزه كه حامل كالاهاي پزشكي بودند تاكيد كرد و از ورود يك ناو به بندر غزه از سوي تركيه و اروپا طي ماه آينده خبر داد.
رئيس كميته مردمي مقابله با محاصره خاطرنشان كرد: قابل قبول نيست كه بان كي مون دبيركل سازمان ملل و كاترن آشتون، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا از نوار غزه بازديد كنند ولي يك هيئت بلندپايه عربي به اين منطقه سفر نكند.
جنايت تازه اسرائيل
يك خودروي ارتش اسرائيل نوجوان فلسطيني را زير گرفت و به شدت مجروح كرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي روزنامه «القدس»، اين نوجوان 14 ساله فلسطيني پس از شروع تظاهرات قصد داشت خيابان محله «راس الحمود» در قدس شرقي را ترك كند، اما يك خودروي سفيد رنگ متعلق به ارتش اسرائيل پس از دنبال كردن وي، او را زير گرفت و از ناحيه پا به شدت مجروح كرد.
موضوع اين حادثه زماني فاش شد كه روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحارونوت» تصوير برخورد خودروي ارتش رژيم صهيونيستي با نوجوان فلسطيني را به چاپ رساند.
ساير رويدادها
¤ كابينه رژيم صهيونيستي ساخت ديوار امنيتي در مرزهاي مصر را تصويب كرد.
¤ وزارت خارجه مصر تاكيد كرد كه آمريكا پي برده كه اسرائيل تمايلي به صلح ندارد.
¤ سفير رژيم صهيونيستي در آمريكا اذعان كرد كه روابط آمريكا و اسرائيل در بدترين بحران خود طي 35 سال گذشته قرار دارد.
¤ مجمع پارلماني اروپا، مديترانه از كشورهاي عضو اين اتحاديه خواست براي تاسيس كشور فلسطيني ظرف دو سال آينده تلاش كنند.
¤ تزيپي ليوني وزير خارجه سابق اسرائيل گفت، حكومت نتانياهو به زودي سقوط خواهد كرد.
¤ وزير خارجه آمريكا اظهار داشت، تصميم ساخت شهرك هاي جديد از سوي اسرائيل سيلي بر گوش بايدن بود.

 



سازمان ملل صحت انتخابات عراق را تاييد كرد

نماينده ويژه سازمان ملل اعلام كرد انتخابات پارلماني عراق كاملا شفاف و سالم برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، «ادميل كرت» در ديدار با «نوري مالكي»، نخست وزير عراق، اعلام كرد كه انتخابات پارلماني 16 اسفند اين كشور، كاملا شفاف و سالم و در يك فضاي دموكراتيك برگزار شد. نماينده سازمان ملل خاطرنشان كرد، بسياري از جناح ها خواستار پشت سرگذاشتن موفقيت آميز وضعيت كنوني هستند.
مالكي نيز اظهار داشت: مهم نيست چه كسي در انتخابات پيروز مي شود، بلكه مهم اين است كه اين انتخابات سالم برگزار شد و ما به نتايجي كه از سوي كميسيون عالي انتخابات و سازمان ملل اعلام مي شود احترام مي گذاريم.
جزئيات آرا در 14 استان
با شمارش 60 درصد آراي انتخابات پارلماني «ائتلاف دولت قانون» به رهبري مالكي از مجموع 18 استان، در هفت استان نجف، كربلا، بابل، بصره، واسط، المثني و بغداد بيشترين رأي را كسب كرده است؛ فهرست «العراقيه» به رهبري «اياد علاوي» در پنج استان صلاح الدين، دياله، الانبار، نينوا و كركوك بيشترين آراء را به خود اختصاص داده است و «ائتلاف ملي عراق» به رهبري «عمار حكيم» در سه استان ميسان، قادسيه و ذي قار با اختلاف اندكي، بر ديگر رقباي انتخاباتي خود پيشي گرفته است. در سه استان اربيل، دهوك و سليمانيه هم بيشترين آراء به «ائتلاف كردستان عراق» تعلق گرفته است. در مورد درصدهاي آراء و يا كرسي هاي تعلق گرفته به ائتلاف هاي فوق (به طور كل)، گزارشي نرسيده است.
تاكنون ميان علاوي، مسعود بارزاني رئيس منطقه خودمختار كردستان عراق و علاوي براي ايجاد ائتلاف مذاكراتي صورت گرفته است و مالكي و بارزاني نيز با يكديگر در اين چارچوب، گفت وگو انجام داده اند.
در همين رابطه، «عباس البياتي» از اعضاي شاخص «ائتلاف دولت قانون» اعلام كرد سه ائتلاف اصلي با نخست وزيري مجدد مالكي مخالفتي ندارند.
شمارش آرا در اكثر استان هاي عراق و صدرنشيني مالكي در اغلب آنها، نشان مي دهد كه وي مي تواند از طريق همبستگي با يكي از ائتلاف هاي اصلي، همچنان نخست وزير عراق بماند. البته، احتمال اتخاذ مالكي با ائتلاف ملي عراق به رهبري حكيم بسيار بالاست، چرا كه هر دو علاوه بر شيعه بودن، در گرايشات فكري، تقريباً همسان هستند.
خبر ديگر اينكه، يك خودروي بمب گذاري شده يكشنبه در فلوجه منفجر شد كه به شهادت هفت عراقي و جراحت 13 نفر ديگر انجاميد. همچنين، حمله خمپاره اي به پايگاه نظاميان آمريكايي در ديالي، به هلاكت يك سرباز آمريكايي و جراحت دو تن ديگر انجاميد.

 



شكست حزب ساركوزي در انتخابات محلي فرانسه

نارضايتي مردم فرانسه از سياست هاي اقتصادي ساركوزي و افزايش بي سابقه نرخ بيكاري در اين كشور، شكست سنگين حزب اتحاد براي جنبش مردمي (UMP) متعلق به ساركوزي در انتخابات محلي را رقم زد.
به گزارش آسوشيتدپرس، شمارش قريب به 81 درصد آرا نشان دهنده شكست حزب حاكم يو.ام.پي به رهبري نيكلا ساركوزي رئيس جمهور فرانسه از رقباي سوسياليست خود است.
بر اساس اين گزارش، ائتلاف سوسياليست ها و ديگر خرده حزب هاي چپ گرا توانسته اند تا لحظه تنظيم اين خبر بيش از 53 درصد آرا را به خود اختصاص دهند و اين در حالي است كه حزب ساركوزي به اتفاق ديگر حزب هاي راست گرا تنها 39 درصد آرا را كسب كرده اند.
دور نخست انتخابات محلي فرانسه براي تعيين 1880 پست اجرايي محلي در 26 استان اين كشور روز يكشنبه برگزار شد. مردم فرانسه يكشنبه آينده نيز براي شركت در دور دوم به پاي صندوق هاي راي مي روند.
به نوشته روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز ناكامي ساركوزي در بيرون كشيدن فرانسه از بحران اقتصادي عامل اين شكست است.

 



كاخ سفيد براي كمك به دولت لبنان شرط گذاشت

كاخ سفيد آمريكا ارائه كمك هاي نظامي و امنيتي خود به لبنان را به همكاري نكردن دولت بيروت با حزب الله مشروط كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري المنار لبنان، يك گزارش داخلي در كنگره آمريكا فاش كرد كه اين كشور ارائه كمك هاي امنيتي و نظامي و آموزش هاي نظامي خود را براساس ميزان ارتباط دولت لبنان با حزب الله تعيين مي كند.
در اين گزارش آمده است، كنگره آمريكا كمك هاي نظامي به لبنان را در صورتي تصويب خواهدكرد كه در اختيار دولت لبنان قرار گيرد و اين دولت هيچ ارتباطي با حزب الله لبنان نبايد برقرار كند در غير اين صورت كمك هاي قطع خواهد شد.
توافقنامه امنيتي كه در زمان جفري ويلتمن سفير سابق آمريكا در لبنان با دولت سينيوره منعقد شده است دقيقا در راستاي همين هدف صورت مي گيرد.
حزب الله لبنان نيز طي روزهاي اخير در واكنشي به اين قرارداد امنيتي اعلام كرد كه از آنجا كه اين توافقنامه امنيتي به نوعي دخالت در امور داخلي لبنان است بايد هرچه سريع تر باطل اعلام شود.
در گزارش ديگري هم كه در مارس 2009 منتشر شده آمده است كنگره آمريكا ارائه هر نوع كمك مالي را هم مشروط به همكاري نكردن و ارتباط نداشتن دولت با حزب الله عنوان كرده است.
از سوي ديگر گروه 14 مارس وابسته به جناح حاكم و طرفدار غرب اعلام كرد كه دفاع ملي مسئوليت دولت است و اين دولت براساس قانون اساسي و به همراه ارتش ملي اقدام به آن مي كند.
در بيانيه گروه 14 مارس آمده است در صورت هرگونه تجاوز اسرائيل به لبنان دولت و ارتش آماده دفاع از كشور هستند.
گفتني است در اين بيانيه صحبتي از مقاومت و حزب الله به ميان نيامده است.
ناظران سياسي معتقدند كه برخي از سران 14 مارس با توجه به تحولات اخير لبنان هم تغيير موضع نداده اند و همچنان به طرفداري از غرب و در راس آن آمريكا با حزب الله مخالفت مي ورزند.
جنگ 33 روزه رژيم صهيونيستي عليه لبنان و دفاع قهرمانانه مقاومت لبنان عليه اين رژيم كه باعث عقب نشيني و شكست مفتضحانه رژيم صهيونيستي شد نيز باعث تغيير مواضع اين افراد شده است.
اين در حالي است كه «سعدالدين حريري» نخست وزير لبنان در جريان سفرش به آلمان تاكيد كرد وحدت ملي تنها راه حل كشور در رويارويي با تمامي چالش ها است.
وي اظهار داشت، در صورت تجاوز مجدد رژيم صهيونيستي به لبنان تمام لبناني ها از اقوام مختلف در كنار يكديگر متحد و يكپارچه ايستادگي خواهند كرد.
ساير رويدادها
¤ نايب رئيس مجلس اعلاي شيعي لبنان از تمامي كشورهاي عربي خواست تا مسئله امام موسي صدر و همراهانش را پي گيري كنند.
¤ شيعيان لبنان مخالفت خود را با مشاركت مسئولان اين كشور در نشست سران عرب در ليبي اعلام كردند.

 



اعتراض كودكان غزه به سكوت جهاني به 1000 روز محاصره پايان دهيد

كودكان فلسطيني با برپايي تظاهراتي در غزه اعتراض خود را نسبت به تشديد محاصره اين منطقه اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، كودكان فلسطيني با برپايي تظاهراتي در غزه اعتراض خود را نسبت به تشديد محاصره اين منطقه اعلام كردند. در اين تظاهرات كه به دعوت جنبش حماس برگزار شده بود كودكان فلسطيني به مناسبت هزارمين روز محاصره غزه راهپيمايي كردند و با سر دادن شعارهايي مبني بر اين كه «رفت و آمد آزاد حق من است» ،«كودكان غزه را نجات دهيد»، « به 1000روز محاصره پايان دهيد» خواستار لغو محاصره ظالمانه رژيم صهيونيستي شدند.
كودكان غزه تاكيد كردند كه از طريق اين تظاهرات قصد دارند پيام خود را مبني بر محروميت از حقوق اوليه شان به جامعه جهاني ابلاغ كنند.اين در حالي است كه كودكان غزه بيشترين ضرر و زيان را از اين محاصره ظالمانه و پيامدهاي آن متحمل شده اند.
در همين رابطه رژيم صهيونيستي نيز اعتراف كرده است كه در جنگ غزه از كودكان به عنوان سپر انساني استفاده مي كرده است.
نيروهاي يگان هاي ويژه ارتش رژيم صهيونيستي همچنين اعتراف كردند كه از كودكان براي باز كردن كيف ها و ساك هاي مشكوك كه احتمال وجود بمب در داخل آنها وجود داشت از كودكان استفاده مي كردند.همچنين تظاهرات كودكان غزه در شرايطي صورت مي گيرد كه در تمامي مناطق غزه و كرانه باختري رود اردن تظاهرات مشابهي براي مقابله با سياست هاي تجاوزكارانه رژيم صهيونيستي عليه اهانت به مقدسات اسلامي صورت گرفته است.

 



حمله مسلحانه افراد ناشناس به كنسولگري آمريكا در مكزيك

افراد مسلح ناشناس در حمله به كنسولگري آمريكا در مكزيك سه نفر را كشتند و خساراتي به ساختمان اين كنسولگري وارد آوردند.
به گزارش شبكه ايران به نقل از خبرگزاري فرانسه، روز يكشنبه افراد مسلح با حمله به كنسولگري آمريكا در شهر «سيوداد جوارز» مكزيك، دو تن از كارمندان آمريكايي و يك وابسته مكزيكي اين كنسولگري را به قتل رساندند، هنوز هيچ گروهي مسئوليت اين حمله را برعهده نگرفته ولي گفته مي شود كه آنها وابسته به قاچاقچيان مواد مخدر در مكزيك هستند.
در حالي كه «مايك همر» سخنگوي «شوراي امنيت ملي كاخ سفيد» اعلام كرده كه رئيس جمهور آمريكا به شدت از حمله به كنسولگري اين كشور در مكزيك عصباني است، وزارت خارجه آمريكا نيز با هشدار مجدد نسبت به سفر اتباع آمريكايي به مكزيك اعلام كرد: اجازه خروج كاركنان كنسولگري هاي اين كشور از «سيوداد جوارز» و پنج شهر مرزي ديگر مكزيك را صادر كرده است.
گفتني است، اين اولين بار نيست كه سياست هاي مداخله جويانه آمريكا در كشورهاي ديگر، واكنش هاي خشونت آميزي را درپي دارد. پيش از اين نيز سفارتخانه هاي آمريكا در يمن، سوريه، صربستان، سوئد، عراق و برخي كشورهاي ديگر مورد حمله مسلحانه قرار گرفته است.

 



آلمان، سومين صادركننده سلاح در جهان

آلمان هم اكنون پس از آمريكا و روسيه به سومين صادركننده بزرگ تسليحات در جهان تبديل شده است.
به گزارش ايرنا، در زمان حاضر آمريكا 30درصد، روسيه33درصد و آلمان 11درصد از بازار تسليحات جهان را در اختيار دارند. آخرين گزارش هاي منتشر شده حاكي است كه ناوها و ناوچه هاي جنگي 44درصد و خودروهاي زرهي 27درصد از صادرات نظامي آلمان را شامل مي شود. همچنين تركيه، يونان و آفريقاي جنوبي، به عنوان بزرگترين مشتريان سلاح هاي آلماني به ترتيب 14، 13 و 12درصد از سلاح هاي نظامي خود را از اين كشور خريداري كرده اند.
در همين حال موسسه پژوهش هاي بين المللي صلح استكهلم با اشاره به افزايش 22درصدي خريد و فروش سلاح هاي نظامي در پنج سال گذشته در جهان از احتمال ايجاد رقابت تسليحاتي در منطقه هايي چون خاورميانه، آفريقاي شمالي، آمريكاي جنوبي و آسياي جنوبي ابراز نگراني كرده است.

 



آغاز مذاكرات لوكاشنكو و چاوز در پايتخت ونزوئلا

رئيس جمهور بلاروس با سفر به كاراكاس، با همتاي ونزوئلايي خود ديدار و در زمينه هاي مختلف گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، روز گذشته «الكساندر لوكاشنكو» رئيس جمهور غرب ستيز بلاروس با سفر به كاراكاس، پايتخت ونزوئلا با همتاي چپگراي خود ديدار و درباره مسائل مختلف سياسي و اقتصادي گفت وگو كرد.«چاوز» پيش از انجام اين سفر، در يك برنامه راديويي اعلام كرد در اين سفر دو روزه مشكلات پيش روي اجراي توافقنامه هاي دو جانبه در زمينه هاي طرح صادرات گاز و احداث خطوط توليد ماشين هاي كشاورزي مورد بررسي قرار مي گيرد.
واحد مركزي خبر نيز با انتشار اين خبر نوشت، يكي از اهداف مهم اين سفر امضاي قراردادي جديد در زمينه صادرات نفت ونزوئلا به بلاروس است.
خبرگزاري ايتارتاس روسيه هم در اين باره نوشت، تبادلات تجاري ميان اين دو كشور به200 ميليون دلار رسيده و انتظار مي رود با ادامه روند موجود نزديك شدن دو كشور اين مبلغ به حدود دو ميليارد دلار برسد.
گفتني است دو كشور در زمينه سياست هاي خارجي به خصوص نحوه تعامل با غرب و آمريكا داراي خط مشي هاي مشابه و نزديك به هم هستند، لذا نزديك شدن آنها به يكديگر طبيعتاً به مذاق غرب خوش نخواهد آمد.

 



افشاي فساد مقامات نظامي آمريكا در بازسازي عراق

به نوشته يك روزنامه آمريكايي، گروهي از افسران و پيمانكاران آمريكايي فعال در آنچه برنامه بازسازي عراق ناميده مي شود، در حيف و ميل كردن بخشي از برنامه 150 ميليارد دلاري بازسازي عراق دست دارند.
روزنامه آمريكايي «نيويورك تايمز» از شناسايي 50 پرونده جديد فساد توسط بازپرسان ويژه فساد در بازسازي عراق خبر داد. بازپرساني كه در خصوص فساد مربوط به بازسازي عراق طي شش ماه گذشته تحقيق كرده اند، معاملات نقدي عظيمي را بررسي و 50 پرونده جديد فساد را شناسايي كرده اند. اين پرونده ها شامل معاملات بانكي، معاملات خريد زمين، پرداخت بدهي ، كازينو ها و حتي جراحي هاي زيبايي است.
اين روزنامه مي افزايد: گروهي از آمريكايي هاي فعال در زمينه بازسازي عراق نيز در سرقت و حيف و ميل كردن بخشي از برنامه 150 ميليارد دلاري بازسازي عراق دست دارند.
در بخش ديگري از اين گزارش آمده: برخي مظنونان تلاش مي كنند تا حساب هاي بانكي خود را در غنا، سوئيس، هلند و انگليس پنهان كنند و مبالغ اندكي را در خانه هايشان نگه دارند.
«استوارت بوئن» كه رياست دفتر بازپرسي كل ويژه بازسازي عراق را بر عهده دارد از انتشار اسامي مظنونان خودداري كرده و تنها گفته است، پيمانكاراني كه در بخش خصوصي فعاليت مي كنند و نيز مسوولان نظامي و افسران ارتش، جزء اين مظنونان اصلي هستند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14