(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 25 اسفند 1388- شماره 19606
 

تركيه خواستار استفاده از گاز ايران در پروژه ناباكو شد
سرمايه گذاري 75 ميليارد دلاري بانك هاي داخلي در پروژه هاي نفت و گاز
سبد ويژه نوروز 89 براي كارمندان دولت
مديرعامل تامين اجتماعي: افزايش حقوق بازنشستگان از بودجه سازمان امكان پذير نيست
تسهيلات جديد دولت براي تامين مسكن آزادگان جانبازان و خانواده شهدا
از سال آينده ايران كد وارد مبارزه با قاچاق كالا مي شود
اقتصاد دوبي در سراشيبي سقوط
معاون وزير اقتصاد خبر داد شكست ركورد جذب سرمايه گذاري خارجي در كشور
يك مقام مسئول: آب تهران به هيچ وجه آلوده نيست
خبرگزاري فرانسه: چين بزرگترين شريك تجاري ايران است
توضيح سازمان حمايت درباره يك گزارش



تركيه خواستار استفاده از گاز ايران در پروژه ناباكو شد

وزير مشاور و معاون نخست وزير تركيه تاكيد كرد: از گاز ايران، عراق و روسيه در پروژه خط لوله ناباكو استفاده خواهد شد.
به گزارش شانا، علي باباجان با بيان اينكه گاز جمهوري آذربايجان براي عرضه به خط لوله ناباكو كافي نيست، گفت: به دنبال امضاي قرارداد گازي با تركمنستان در مراحل بعدي از گاز ايران، عراق و روسيه براي تامين گاز مورد نياز اين خط لوله استفاده خواهد شد.
وي ادامه داد: اگر چه خط لوله ناباكو قرار است از وابستگي اروپا به واردات گاز از روسيه بكاهد، اما تامين گاز مورد نياز اين خط لوله ضروري است و احتمال دارد از گاز روسيه نيز براي اجراي اين پروژه گازي استفاده شود.
در همين حال، ضرورت استفاده از گاز ايران در پروژه ناباكو بارها مورد تاكيد كارشناسان قرار گرفته است و برخي سهامداران اين پروژه نيز براين موضوع تاكيد مي كنند.
پيش تر رئيس بخش گاز شركت او.ام.وي اتريش در اين مورد گفته بود: گاز ايران براي پروژه ناباكو سودمند است، زيرا اين كشور دومين ذخاير بزرگ گازي جهان را در اختيار دارد.

 



وزير نفت خبر داد
سرمايه گذاري 75 ميليارد دلاري بانك هاي داخلي در پروژه هاي نفت و گاز

وزير نفت از امضاي
75 ميليارد دلار تفاهم نامه با كنسرسيومي متشكل از بانك هاي داخلي براي سرمايه گذاري در صنعت نفت و راه اندازي بانك صنعت نفت در سال 89 خبر داد.
سيدمسعود ميركاظمي در آخرين نشست خبري سال 88 با اشاره به اينكه يكي از برنامه هاي وزارت نفت افزايش ظرفيت توليد بنزين براي مقابله با تحريم هاي احتمالي است، گفت: هم اكنون طرح هاي افزايش ظرفيت توليد بنزين در پالايشگاه هاي داخلي در حال انجام است كه با تكميل اين پروژه ها ضمن خودكفايي از واردات بنزين، به صادركننده اين فرآورده تبديل مي شويم.
وي همچنين با اشاره به امكان توليد 5/14 ميليون ليتر بنزين در واحدهاي پتروشيمي تصريح كرد: همچنين كليه شركت هايي كه اقدام به تحريم فروش بنزين به ايران بكنند در ليست سياه وزارت نفت قرار مي گيرند.
ميركاظمي با اشاره به اينكه از اول امسال حدود 6 درصد از منابع حاصل از فروش نفت به طرح هاي صنعت نفت اختصاص نيافته بود گفت: با توافق نهايي وزارتخانه هاي نفت و اقتصاد و دارايي و شفاف شدن حسابهاي مالي درآمدهاي حاصل از 6 درصد از فروش نفت به طرح هاي صنعت نفت اختصاص يافته است.
وي با اشاره به اينكه حجم اين منابع حدود 5 ميليارد دلار برآورد مي شود، گفت: تاكنون 4 ميليارد دلار به پروژه هاي صنعت نفت منابع مالي از اين محل تزريق شده ضمن آنكه در بودجه سال آينده نيز رابطه مالي دولت و وزارت نفت شفاف تر شده است.
ميركاظمي از توافق وزارت نفت با كنسرسيومي متشكل از بانكهاي داخلي براي تامين مالي طرح هاي صنعت نفت خبر داد و افزود: تاكنون حدود 75 ميليارد دلار تفاهم نامه با بانكهاي داخلي امضا شده ضمن آنكه مذاكره با ساير موسسات بانكي و مالي براي تامين منابع مالي در حال انجام است.
وي با اشاره به اينكه براساس برنامه پنجم بايد در مجموع 125 ميليارد دلار منابع مالي صنايع بالادستي در صنعت نفت جذب شود تصريح كرد: پيش بيني مي كنيم در اين برنامه حداقل 75 ميليارد دلار از منابع مالي بانكها و 45 تا 50 ميليارد دلار منابع حاصل از فروش نفت به پروژه هاي مختلف صنعت نفت اختصاص يابد.
وي با تاكيد بر اينكه قراردادها و تفاهم نامه هاي جديدي تا ارديبهشت ماه سال آينده با ساير موسسات مالي و بانكي امضا خواهد شد اظهار داشت: همچنين فروش اوراق مشاركت ارزي و ريالي نيز براي تامين مالي طرح هاي نفت وگاز كشور در دستور كار قرار دارد.
وزير نفت با اشاره به فروش اولين بلوك اوراق مشاركت پارس جنوبي به ارزش 250 ميليون يورو گفت: همچنين پيش بيني مي شود سال 89 حدود 5 ميليارد يورو اوراق مشاركت فازهاي پارس جنوبي عرضه شود.
وي از راه اندازي اولين بانك تخصصي نفت و گاز ايران در سال 89 خبر داد و افزود: هم اكنون مذاكراتي با برخي فعالان اقتصادي در صنعت نفت براي تشكيل اين بانك در حال انجام است ضمن اينكه قصد داريم با ساماندهي كليه فعاليت ها بستر لازم را براي تشكيل اين بانك انجام دهيم.
وزير نفت همچنين در ادامه با اشاره به اينكه هم اكنون حدود 5/4 ميليون بشكه معادل نفت خام در كشور انرژي مصرف مي شود، اظهار داشت: قصد داريم با مديريت مصرف و اجراي طرح هدفمندي يارانه ها بخشي از اين مصرف را مديريت كنيم.
ميركاظمي با اشاره به تشكيل كار گروهي براي اولويت بندي اجراي پروژه هاي صنعت نفت در بخش بالادستي و پايين دستي بيان كرد: قرار است متناسب با منابع مالي و با در نظر گرفتن زنجيره ارزش اجراي اين طرح ها اولويت بندي شوند.
وي خاطر نشان كرد: همچنين در نظر گرفتن زنجيره ارزش در اجراي پروژه هاي نفت و گاز از اهميت ويژه اي برخوردار است به طوري كه بايد با اجراي همزمان چند طرح اقدام به ايجاد محصولاتي با ارزش افزوده كنيم كه در غير اين صورت با خواب سرمايه طرح هاي نفتي مواجه مي شويم.
ميركاظمي با اشاره به برنامه ريزي براي ايجاد يك شبكه متمركز تامين كالا و تجهيزات در سطح صنعت نفت يادآور شد: اين شبكه هم اكنون در حال تدوين و شكل گيري است كه با نهايي شدن مطالعات قرار است براي كليه تجهيزات نفتي ساخت داخل كد ملي تعريف شود.
وي با اشاره به اينكه در ابتدا تعدادي از كالاهاي پرمصرف در اين شبكه متمركز عرضه مي شود، تاكيد كرد: همچنين قصد داريم با تعريف استانداردهاي جديد ضمن زمينه سازي براي بومي سازي ساخت تجهيزات نفتي به تدريج كليه كالاهاي مورد نياز را نيز وارد اين شبكه كنيم.
وزير نفت در پاسخ به سؤال خبرنگاري كه پرسيد رئيس كميسيون اقتصادي اتحاديه اروپا در رابطه با تحريم هاي ايران از سوي آمريكا به شدت مخالفت كرده، نظر شما در اين رابطه چيست، پاسخ داد:بدون شك تحريم صنعت نفت ايران توسط كشورهاي غربي و اروپايي، تحريم شركت هاي فعال نفتي است و بايد براي تامين امنيت انرژي در بلندمدت سرمايه گذاري ها در صنايع نفت وگاز ايران توسط شركت ها و كشورهاي خارجي افزايش يابد.
وي با اشاره به اينكه آن دسته از كشورهايي كه در صنعت نفت سرمايه گذاري و مشاركت نمي كنند در واقع شركت هاي فعال خود را محروم كرده اند، يادآور شد: براساس اصول تجارت جهاني هيچ كشوري حق تحريم روابط تجاري ساير كشورها را ندارد و با اين اقدام اصول بين المللي را زير پا گذاشته است.
وي با تاكيد بر اينكه ايران از منابع طبيعي هيدروكربوري و نيروهاي انساني بالقوه اي برخوردار است يادآور شد: با تمهيدات پيش بيني شده در برنامه پنجم ميزان سرمايه گذاري ها به بيش از 200 ميليارد دلار افزايش مي يابد.
وزير نفت همچنين در پاسخ به پرسشي درباره سرمايه گذاري شركت هاي نفتي آمريكا در صنايع نفت و گاز ايران گفت: هم اكنون طرح هاي نفتي و گازي ايران از توجيه اقتصادي بالايي برخوردار است و همه مي توانند در كشور سرمايه گذاري كنند.
ميركاظمي با اشاره به اين كه براساس برآوردهاي اقتصادي انجام گرفته در شرايط فعلي مشاركت و سرمايه گذاري خارجي ها در فازهاي ميدان مشترك پارس جنوبي و ساير حوزه هاي نفتي و گازي ايران از بازگشت مطمئن سرمايه، ريسك صفر درصدي و بازدهي مناسب برخوردار است، تصريح كرد: كليه شركتهاي خارجي هم مي توانند از اين مزيت هاي سرمايه گذاري در نفت ايران استفاده كنند و در غير اين صورت خودشان خود را تحريم كرده اند.

 



سبد ويژه نوروز 89 براي كارمندان دولت

مديرعامل اتحاديه سراسري تعاوني هاي مصرف كاركنان دولت در برنامه پنجره راديو تجارت حضور پيدا كرد و درباره توزيع سبد نوروزي كالاي مصرفي كاركنان دولت توضيح داد.
به گزارش موج ، عبداللهي گفت: با مساعدت دولت و همكاري صميمانه وزير بازرگاني، يك سبد كالاي نوروزي متشكل از برنج ايراني، گوشت قرمز وارداتي يا مرغ منجمد، روغن نباتي، شكر، تن ماهي و ماكاروني تا پايان سال در كليه تعاوني هاي مصرف كاركنان دولت توزيع خواهد شد.
وي در مورد فرصت كم باقي مانده تا پايان سال گفت: با توجه به اين كه فرصت كمي در اختيار داريم، از امروز كليه تعاوني ها مي توانند جهت تحويل ارزاق مراجعه و آن را بين همكاران خود توزيع كنند.
وي ادامه داد: همكاران اتحاديه سراسري كاركنان دولت تا ساعت 20 روز 29 اسفندماه نسبت به تحويل سبد اقدام خواهند كرد، اما اگر بعضي از تعاوني ها موفق به دريافت نشدند تا پايان خرداد سال آينده فرصت تحويل گرفتن كالاي مذكور را دارند كه بلافاصله بعد از ايام تعصيلات شروع به توزيع خواهد شد.
وي در مورد لزوم توزيع سبد كالا در بين كاركنان دولت گفت: ما در سال جاري و مصادف با ماه مبارك رمضان نيز اين سبد را در اختيار همكاران قرار داديم. اين در حالي است كه سال ديگر به دليل مصوبات مجلس شوراي اسلامي مبني بر هدفمندكردن يارانه ها هيچگونه پيش بيني انجام نگرفته و ما سعي مي كنيم كليه كالاها را با قيمت مناسب در اختيار كارمندان قرار دهيم.
عبدالهي در پايان گفت: همكاران با پرداخت 29600 تومان، اين سبد را تحويل خواهند گرفت.

 



مديرعامل تامين اجتماعي: افزايش حقوق بازنشستگان از بودجه سازمان امكان پذير نيست

افزايش حقوق بازنشستگان با توجه به شرايط موجود سازمان تامين اجتماعي، سال آينده از محل بودجه هاي سازماني امكانپذير نيست.
علي ذبيحي در جمع خبرنگاران گفت: درصد افزايش حقوق بازنشستگان براي سال آينده از سوي دولت اعلام نشده است. وي افزود: تلاش مي كنيم همطرازي حقوق بازنشستگان همچون امسال در سال آينده و سال هاي پس ازآن نيز ادامه داشته باشد.
وي گفت: از دو هزار و 500 ميليارد تومان سهامي كه قرار بود در اختيار سازمان قرار گيرد، يك هزار ميليارد تومان آن را دريافت كرده ايم و يك هزار و 500 ميليارد تومان طلب سازمان از دولت كه قرار است از سازمان خصوصي دريافت كنيم. در حال پيگيري است تا اين رقم منبع ادامه همطرازي حقوق در سال آينده قرار گيرد.
وي ضمن يادآوري برقرار شدن همطرازي حقوق يك ميليون و 400 هزار نفر از بازنشستگان تامين اجتماعي تصريح كرد: به اين ترتيب 42 درصد متوسط حقوق بازنشستگان افزايش يافت.
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي در ادامه خبر داد كه با توجه به برنده شدن شركت زيرمجموعه «شستا» در مناقصه اپراتور سوم اميدواريم اولين سيم كارت اپراتور سوم در دهه فجر سال 89 در اختيار مردم قرار گيرد.
به گفته وي اين پروژه يكي از بزرگ ترين پروژه هايي بود كه عليرغم چالش هاي پيش روي آن با كمك دولت، نهايي و به يكي از شركت هاي زيرمجموعه شستا واگذار شد.
ذبيحي طلب قطعي سازمان از دولت بابت ديون سال هاي گذشته را تا پايان سال 87،
5/14 هزار ميليارد تومان اعلام كرد كه پيش بيني مي شود اين رقم تا پايان امسال به 19 تا 20 هزار ميليارد تومان افزايش يابد.
وي با بيان اين كه بارها در اين رابطه با دولت مذاكراتي را انجام داده ايم، گفت: اين در حاليست كه دولت تا زماني كه چنين رقمي در بودجه لحاظ نشود، نمي تواند پرداخت كند، لذا گفت وگوهايي براي تبيين اين فضا با رئيس مجلس داشته ايم تا رديفي را در بودجه سال 89 براي پرداخت تعهدات دولت پيش بيني كنند.
وي در رابطه با كسري بودجه سازمان تامين اجتماعي و صندوق بيمه بيكاري نيز، عنوان كرد: سال 88 سازمان با حدود يك هزار ميليارد تومان كسري بودجه مواجه بود كه اين رقم از سال 87 به سال 88 منتقل شده بود.
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي ادامه داد: همچنين كسري بودجه صندوق بيمه بيكاري سال گذشته 57 ميليارد تومان بود كه اين رقم در سال 87 جبران نشد.
وي در اين رابطه اضافه كرد: با آن كه اين صندوق امسال با 170 ميليارد تومان كسري مواجه است و سازمان وظيفه اي براي جبران اين كسري ندارد، اما معمولا سازمان كسري اين صندوق را پرداخت مي كند، هم اكنون نيز اين كسري را سازمان پرداخت كرده تا معيشت كارگران بيكار مختل نشود.
ذبيحي با انتقاد از ساز و كارهاي تنظيم شده بين صندوق بيمه بيكاري و وزارت كار و امور اجتماعي گفت: به دليل اين كه ساز و كارهاي اجرايي و وظايف در وزارت كار به درستي انجام نمي شود، بيكاران زيادي به صندوق بيمه بيكاري ارجاع مي شوند.

 



تسهيلات جديد دولت براي تامين مسكن آزادگان جانبازان و خانواده شهدا

ضوابط ارائه تسهيلات مسكن به آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا به تصويب وزيران عضو كارگروه مسكن رسيد.
بر اساس اين مصوبه دولت جانبازان 25% و بالاتر، آزادگان و خانواده شهدا مشمول اين تصويب نامه هستند.
تسهيلات بانكي موضوع اين تصويب نامه به هر يك از اعضاي خانواده شهدا (همسر، فرزندان و والدين) به صورت جداگانه ارايه مي شود. وزارت مسكن و شهرسازي موظف است با هماهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران نسبت به تأمين مسكن يا تحويل زمين بر اساس قيمت منطقه اي در حد الگوي مصوب مسكن و يا واحد مسكوني اجاره به شرط تمليك به مشمولين موضوع اين تصويب نامه اقدام كند.
بر اين اساس، مشمولين اين تصويب نامه از پرداخت هزينه هاي انشعابات آب، برق و گاز و عوارض شهرداري و هزينه هاي صدور پروانه ساخت تا يكصد مترمربع بناي مفيد در مجتمع هاي مسكوني تا سقف يادشده در سهم هر فرد معاف هستند.
در صورتي كه متراژ هر واحد با سهم هر واجد شرايط بيش از يكصد مترمربع باشد، صرفاً مازاد بر يكصد مترمربع مشمول پرداخت هزينه ها و عوارض يادشده است.
همچنين سازمان ملي زمين و مسكن مجاز است به جاي زمين يا واحد مسكوني اجاره به شرط تمليك به ازاي هر فرد واجد شرايط معرفي شده از سوي بنياد شهيد و امور ايثارگران مبلغ هفتاد ميليون ريال از محل اعتبارات مصوب مربوط، به حساب بنياد واريز و به هزينه منظور كند.
بر اساس مصوبه دولت، بانك هاي عامل نيز موظفند با معرفي بنياد شهيد و امور ايثارگران به هشتاد هزار نفر از جانبازان بيست و پنج درصد (25%) و بالاتر، آزادگان و خانواده شهدا (همسر، فرزند و والدين) كه قبلا از مزايا و يا تسهيلات يارانه اي استفاده نكرده اند با تأييد وزارت مسكن و شهرسازي (سازمان ملي زمين و مسكن) تسهيلات احداث مسكن پرداخت كنند.
ميزان تسهيلات پرداختي براي خريد مسكن به مشمولين اين تصويب نامه در شهرهاي با جمعيت بيش از يك ميليون نفر، دويست و پنجاه ميليون ريال، در مراكز استان ها دويست ميليون ريال، ساير شهرها يكصد و هشتاد ميليون ريال و براي روستاها يكصد و بيست ميليون ريال و براي ساخت مسكن در سراسر كشور معادل سقف تسهيلات مسكن مهر با مدت بيست ساله (مشاركت مدني و فروش اقساطي) و با نرخ چهاردرصد (4%) بدون رعايت الگوي مصرف مسكن و نوساز بودن تعيين مي شود.
همچنين خانواده شهدا (والدين، همسر و فرزندان)، جانبازان بيست و پنج درصد (25%) و بالاتر و آزادگان كه تا پايان برنامه سوم توسعه از تسهيلات بانكي موضوع تبصره هاي قوانين بودجه سالانه استفاده كرده اند و حداكثر طي مدت كمتر از سه سال نسبت به تسويه و فك رهن اقدام كرده اند مي توانند از يك فقره وام يارانه اي مسكن مشروط به بازپرداخت يارانه اي دريافتي با معرفي بنياد و تأييد وزارت مسكن و شهرسازي (سازمان ملي زمين و مسكن) بهره مند شوند.
ضمناً واگذاري زمين يا مسكن به همسر يا فرزندان شهيد مانع واگذاري اين تسهيلات به والدين يا بالعكس نمي شود.
بر اين اساس، بنياد شهيد و امور ايثارگران موظف است به منظور كمك به تأمين مسكن مشمولين اين تصويب نامه علاوه بر منابع و امكانات پيش بيني شده در اين تصويب نامه نسبت به واگذاري زمين هاي ملكي خود و تأمين و پرداخت تسهيلات مالي از محل منابع داخلي به روش قرض الحسنه يا بلاعوض اقدام كنند.
اين مصوبه از سوي محمد رضا رحيمي، معاون اول رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شده است.

 



از سال آينده ايران كد وارد مبارزه با قاچاق كالا مي شود

براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي در چارچوب بودجه 89، ايران كد از سال آينده نقش فعالي را در مبارزه با قاچاق كالا ايفا مي كند.
احمد غلامزاده مديرعامل مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات ايران در يك نشست خبري اظهار داشت: در بند 3 الحاقيه بخش هزينه اي بودجه 89، مقرر شده است به منظور مقابله با واردات كالاهاي قاچاق، كليه كالاهاي وارداتي از سال 89 به گونه اي وارد كشور شود كه به تدريج در سامانه ايران كد قابل رهگيري باشد.
وي تصريح كرد: سازمان توسعه تجارت از اواسط سال جاري با همكاري ايران كد طرح برچسب رهگيري كالا را به عنوان ابزاري كم هزينه براي مبارزه با قاچاق كالا و رهگيري كالاهاي وارداتي به كشور طراحي كرده، اما هنوز گمرك براي اجرايي شدن كامل اين طرح همكاري لازم را صورت نداده است.
وي افزود: اين در حالي است كه هم مصوبات مجلس در چارچوب بودجه 89 و هم مصوبات هيات وزيران كه آخرين آن 15 دي ماه امسال ابلاغ شد، بر تطبيق فرآيندهاي كاري تمام دستگاه ها با استانداردهاي اطلاعاتي ايران كد تاكيد دارد. لذا گمرك ايران نيز مانند ساير دستگاه ها بايد امكان تناظر سيستم خود با ايران كد را فراهم آورد، البته احتمال گنجانيدن اين مساله در قانون در حال بررسي امور گمركي نيز وجود دارد.
مديرعامل مركز ملي شماره گذاري كالا گفت: قطعا اجراي مصوبات قانون بودجه 89 براي رهگيري همه كالاهاي وارداتي نياز به همكاري گمرك ايران دارد و ايران كد منتظر اقدامات موثر در اين باره است و رايزني ها در اين باره ادامه دارد.
غلامزاده با اشاره به عملكرد دستگاه هاي مختلف در پياده سازي ايران كد در كشور گفت: هم اكنون در وزارت بازرگاني حدود 40درصد از كالاهاي وارداتي كد ملي دريافت مي كنند كه دامنه اين كالاها گسترده تر خواهد شد. مواد غذايي، آشاميدني ها، دارو، لوازم خانگي و بخشي از اين كالاها هستند.
وي افزود: از سوي ديگر وزارت صنايع و معادن صدور يا تمديد پروانه بهره برداري منوط به دريافت ايران كد است، موسسه استاندارد نيز دريافت نشان استاندارد را منوط به داشتن كد ملي كالا كرده است.
وي اظهار داشت: در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي صدور گواهي بهداشت و شماره ساخت صرفا با ارائه ايران كد امكان پذير خواهد بود.
مديرعامل مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات ايران گفت: دولت نيز با پيشنهاد وزارت بازرگاني، معافيت از پرداخت 10درصد هزينه كارمزد ثبت سفارش براي كليه دارندگان كارت بازرگاني در صورت دريافت ايران كد را براي سال 89 تمديد كرده است.
غلامزاده همچنين به ادامه خريدهاي دولتي با درج كد ملي (ايران كد) در فاكتورها و اسناد معامله كالا اشاره كرد و افزود: اين مصوبه كه از سال جاري اجرايي شده است، سال آينده نيز ادامه خواهد داشت.
وي تاكيد كرد: اين مصوبه شامل مواد غذايي، تجهيزات حمل و نقل ريلي و كابلي، اقلام آرايشي و بهداشتي، تجهيزات حمل و نقل جاده اي و راهداري، قطعات خودروهاي واردات ريلي است و از سال آينده كليه گروه هاي كالا را در بر خواهد گرفت.
مديرعامل ايران كد تصريح كرد: هم اكنون ايران كد 24 هزار عضو دارد و براي 420 هزار قلم كالا در كشور كد ملي صادر شده است.
غلامزاده با اشاره به نقش در نظر گرفته شده براي ايران كد در برنامه پنجم توسعه گفت: در بند ج ماده 97 اين لايحه كه به موضوع تجارت اختصاص دارد، دولت مكلف شده است نسبت به توسعه نظام ملي طبقه بندي و خدمات شناسه كالا و خدمات (ايران كد) به منظور ايجاد نظام منسجم و يكپارچه براي تبادل اطلاعات مربوط به كالاها و خدمات اقدام نموده و كليه عرضه كنندگان كالا و خدمات را مكلف به اخذ و روز آمد كردن اين كد و دستگاه هاي اجرايي ذي ربط را موظف به استفاده از آن نمايد.
وي افزود: همچنين در ماده 49 و 50 برنامه كه به موضوع توسعه دولت الكترونيك و تجارت الكترونيك و ارائه خدمات به صورت الكترونيك مي پردازد، نقش ويژه اي براي زيرساخت اطلاعاتي ايران كد در نظر گرفته شده است.
وي اظهار كرد: با اين تمهيدات قانوني به نظر مي رسد نقش ايران كد از سال آينده در اقتصاد و تجارت كشور پررنگ تر از گذشته شود، لذا از تمام دستگاه ها و فعالان بخش خصوصي دعوت مي شود هرچه سريع تر ايران كد خود را دريافت كنند تا در انجام امورات خود با مشكل مواجه نشوند.

 



اقتصاد دوبي در سراشيبي سقوط

جديدترين آمار اقتصادي منتشر شده از ميزان تجارت خارجي و تورم دوبي، حكايتگر وضعيت بحراني اين اميرنشين است.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي اداره گمرك و بنادر امارات و دوبي اعلام كرد: ميزان كل تجارت خارجي اين امارت در سال گذشته ميلادي به 488ميليارد و 500ميليون درهم (133ميليارد دلار) رسيده است كه نسبت به سال گذشته 16درصد كاهش داشته است.
براساس گزارش اين اداره، حدود 66درصد از حجم تجارت خارجي امارت دوبي در سال گذشته ميلادي مربوط به واردات انواع كالا بوده است. ارزش صادرات مجدد امارت دوبي در سال گذشته ميلادي 117ميليارد و 500ميليون درهم (32ميليارد دلار) گزارش شده است.
در سه ماهه دوم سال گذشته ميلادي به دليل وضعيت اقتصادي و مالي جهاني، دوبي بيشترين كاهش صادرات مجدد را داشته و ارزش اين بخش در اين مدت زماني به 28ميليارد درهم (6/7ميليارد دلار) رسيده بود.
ارزش واردات دوبي در سال گذشته 318ميليارد و 500ميليون درهم (8/86ميليارد دلار) اعلام شده است.
صادرات دوبي در سال 2009 حدود 52ميليارد و 400 ميليون درهم (3/14ميليارد دلار) بوده كه برخلاف روند افزايشي واردات نتوانسته روند رو به رشدي داشته باشد. كل تجارت خارجي كشور امارات در سال گذشته ميلادي نيز رقم 663 ميليارد درهم (181ميليارد دلار) اعلام شده كه نسبت به سال قبل آن 16درصد كاهش يافته است.
مشكلات ريشه اي مانند تكيه بسيار زياد بر صادرات مجدد و عدم توان توليد در امارات متحده عربي باعث شده است اين كشور عليرغم تزريق ميلياردها دلار نتواند از بحران خلاصي يابد. كارشناسان پيش بيني مي كنند بحران اقتصادي اين كشور عميق تر شده و ارزش صادرات مجدد آن در سال هاي آينده كاهش بيشتري داشته باشد.
در همين حال صندوق پول عربي نيز اعلام كرد: ميزان تورم در كشور امارات در سال 2009 ميلادي نسبت به دو سال قبل از آن يك درصد افزايش يافته است.
براساس گزارش اين صندوق، ميزان تورم در امارات در سال هاي 2007 و 2008 حدود 5/11درصد برآورد شده است.
همچنين اين صندوق كاهش توليد ناخالص داخلي امارات را در سال گذشته ميلادي با
7/0درصد كاهش اعلام كرده است. اين صندوق علت كاهش توليد ناخالص داخلي امارات را در اين سال كاهش بهاي نفت و بحران مالي جهاني دانسته است.
بدهي هاي بخش خصوصي در امارات در اين سال نسبت به سال 2008 نيز با 9/1افزايش همراه شده و به مرز 892ميليارد درهم (243ميليارد دلار) رسيده است موازنه تجاري امارات در سال گذشته ميلادي نيز 25ميليارد و 800 ميليون دلار برآورد شده در حاليكه اين ميزان در سال 2008 ميلادي 63 ميليارد و 800 ميليون دلار بوده است.
صندوق پول عربي اعلام كرده كه ميزان صادرات امارات در سال گذشته نيز با 32درصد كاهش نسبت به سال قبل از آن به 163ميليارد دلار رسيده است.
بنزين در آمريكا
40درصد گران شد
قيمت بنزين بار ديگر در آمريكا افزايش يافت.
به گزارش شبكه خبر، قيمت بنزين در آمريكا در يك سال گذشته 86 سنت يعني حدود 40درصد افزايش يافته است.
اين افزايش قيمت در هفته گذشته 5 سنت و در ماه گذشته 17سنت بوده است.
قيمت بنزين هم اكنون در برخي ايالت هاي آمريكا 2دلار و 80 سنت براي هر گالن است.
كارشناسان اقتصادي علت افزايش قيمت بنزين را روند روزافزون كاهش ارزش دلار و بحران مالي و اقتصادي آمريكا مي دانند.

 



معاون وزير اقتصاد خبر داد شكست ركورد جذب سرمايه گذاري خارجي در كشور

ورودي سرمايه گذاري خارجي در كشور از مرز
2 ميليارد دلار گذشت. مصوبات سرمايه گذاري خارجي كشور نيز از مرز 7 ميليارد دلار عبور كرد.
بهروز عليشيري رئيس كل سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران در حاشيه آخرين نشست هيئت سرمايه گذاري خارجي كشور با بيان مطلب فوق اظهار داشت: عمده طرح هاي مصوب سرمايه گذاري خارجي در حوزه هاي پزشكي، فرش و نساجي، توليد در و پنجره هاي دو جداره، صنعت گردشگري، توليد كاغذ، انواع ميلگردهاي ساختماني، پالايشگاه و حلال هاي نفتي، لوله هاي GRP، توليد قطعات صنعتي خودرو، صنايع فولادي، تصفيه شكر و سيلو، صنايع غذايي و دامپروري بوده است.
وي در پاسخ به اين سوال كه رقم تحقق يافته و واقعي سرمايه گذاري خارجي كشور در سال 1388 چه ميزان بوده است گفت: براي نخستين بار در سال 1388 رقم ورودي واقعي سرمايه هاي مستقيم خارجي كشور از مرز دو ميليارد دلار گذشته است و انتظار مي رود با اعلام تدريجي آمار اعلامي و ثبت سرمايه هاي سرمايه گذاران خارجي در سه ماهه آخر سال جاري كه ارزيابي آن تا پايان خرداد ماه سال1389 ادامه خواهد داشت، رقم ورودي سرمايه گذاري خارجي كشور ركورد غيرقابل پيش بيني 3 ميليارد دلار را بشكند.
وي در خصوص دلايل افزايش جذب سرمايه گذاري خارجي كشور بيان داشت: بهبود رتبه فضاي كسب و كار كشور، نهضت پروژه يابي و فرصت يابي طرح هاي كشور، برگزاري همايش هاي بين المللي سرمايه گذاري خارجي، تشكيل بانك اطلاعات سرمايه گذاري خارجي در كشور، نظارت مستمر بر طرح هاي مصوب سرمايه گذاري خارجي و تلاش براي حل و فصل مشكلات جاري و عديده اين طرح ها از جمله مهم ترين عوامل جهش در جذب سرمايه گذاري خارجي كشور است.

 



يك مقام مسئول: آب تهران به هيچ وجه آلوده نيست

مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران با بيان اينكه سفره هاي زيرزميني تحت تاثير نيترات است گفت: رسما اعلام مي كنم آب تهران به هيچ وجه آلوده نيست و عاري از هرگونه آلاينده ميكروبي است.
اصغر قرباني با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران افزود: آب تهران به هيچ وجه آلوده به فلزات سنگين و آلاينده هاي كمياب، آرسنيك، ميكروبي و بيولوژي نيست.
وي ادامه داد: اگرچه آب تهران آلوده نيست اما بايد اذعان شود كه سفره هاي زيرزميني تحت تاثير نيترات هاست.
وي تاكيد كرد: مطمئنا با راه اندازي سد «ماملو» براي آبرساني تهران شاهد ارتقاي كيفيت آب و افزايش اطمينان مردم از آب شرب تهران خواهيم بود.
وي خاطرنشان كرد: سد ماملو قرار بود 5 سال ديگر راه اندازي شود اما خوشبختانه با يك كار مهندسي قرار است اين سد تا 22 ماه ديگر به پايان برسد.
قرباني با اشاره به اينكه در شبكه آب تهران روزانه 200 حادثه رخ مي دهد گفت: بحث كدر بودن آب شرب تهران را نيز قبول ندارم اما اگر در منطقه اي آب شرب كدر مشاهده شود، مطمئنا اين بخاطر يك حادثه در نقطه اي از شبكه بوده است چرا كه آب قبل از اينكه وارد شبكه انتقال و توزيع شود در آزمايشگاه هاي مجهز مورد پايش قرار مي گيرد.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران گفت: عيدانه اول براي تهراني ها كه همانا در بخش بهداشت و سلامت است مربوط به در مدار بهره برداري قرار گرفتن مدول دوم تصفيه خانه مدرن زيست محيطي تهران با ظرفيت پاسخگويي به 525 هزار نفر در روز است.
قرباني ادامه داد: عيدانه دوم نيز مربوط به در اختيار قرار دادن و اضافه شدن 80 ميليون متر مكعب در سال پساب اين آب براي تامين آب كشاورزي ورامين است.
به گفته وي، از پساب تصفيه شده حاصل از اين دو مدول نيز 2 هزار و 500 ليتر در ثانيه آب در اختيار كشاورزان قرار مي گيرد.
به گفته وي، ظرف 5 ماه آينده دو مدول ديگر تصفيه خانه در جنوب تهران راه اندازي مي شود تا ميزان تصفيه پساب آب در ماه آينده به 160 ميليون متر مكعب برسد.
قرباني در خصوص پروژه فاضلاب تهران گفت؛ پروژه فاضلاب تهران تنها طرح كشور است كه براي تامين منابع مالي از منابع داخلي شركت استفاده مي كند اما خوشبختانه از دو سال پيش براي تسريع كار، دولت با اختصاص بودجه اي به اين شركت موافقت كرد.
وي افزود: در دو سال گذشته نزديك به 370 ميليارد ريال منابع مالي در اختيار شركت فاضلاب قرار گرفته و براي سال آينده نيز پيشنهاد 700 ميليارد ريال در بودجه به دولت ارائه شده است.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران در پاسخ به اين سوال كه قيمت آب براي سال آينده چگونه خواهد بود اظهار داشت: تاكنون قيمت آب براي سال آينده هنوز اعلام نشده است چرا كه هنوز قيمت ساير خدمات مثل قيمت بنزين، گاز و گازوئيل مشخص نشده است.
به گفته وي، اين شركت برنامه هاي مختلفي را پيش بيني كرده است تا در صورت افزايش قيمت راهكارهاي مديريتي و اقتصادي را اجرايي كند.

 



خبرگزاري فرانسه: چين بزرگترين شريك تجاري ايران است

خبرگزاري فرانسه، چين را بزرگترين شريك تجاري ايران اعلام كرد.
اين خبرگزاري در گزارشي نوشت: چين با سرمايه گذاري گسترده در بخش نفت و گاز ايران به شريك اقتصادي مهم تهران در سالهاي اخير تبديل شده است.
بنابر اعلام اين خبرگزاري، چين در سال 2009 بيش از 21 ميليارددلار با ايران مبادله تجاري داشته است كه در مقايسه با سه سال پيش بيش از 6 و نيم ميليارد دلار افزايش نشان مي دهد.
چين در حال حاضر جدي ترين مخالف تشديد فشارهاي غرب عليه ايران است و مسير ديپلماسي را بهترين راه حل براي موضوع هسته اي ايران مي داند.

 



توضيح سازمان حمايت درباره يك گزارش

در پي گزارش خبري با عنوان «مردم: چرا اسامي متخلفان اعلام نمي شود»، در روزنامه مورخ 5 اسفندماه، روابط عمومي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان توضيحي در اين رابطه به روزنامه ارسال كرد.
در اين توضيح آمده است:
برابر آمارهاي موجود 5/5 ميليون مورد بازرسي و تشكيل 530 هزار فقره پرونده تخلف در سطح كشور طي 10 ماهه سال 1388 حاكي از آن است كه برغم فضاي منعكس شده در گزارش مبني بر عدم تاثير اقدامات نظارتي و بازرسي در بهبود وضعيت بازار مصرف و رفتار متخلفانه اصناف در اين زمينه، بالغ بر 90 درصد از بازرسي هاي انجام شده منجر به احراز تخلف از سوي واحدهاي صنفي نشده و اصناف عملكرد مناسبي داشته اند.
اين سازمان هيچگاه از ضرورت نظارت مستمر بر بازار و برخورد قاطع و موثر با افراد خاطي غفلت نكرده و همواره با ابلاغ دستورالعمل هاي نظارتي و بازرسي بر لزوم توجه جدي سازمان هاي بازرگاني به اين موضوع تاكيد كرده است. كما اينكه طي 6 ماهه اخير بمنظور جلوگيري از سودجويي برخي افراد فرصت طلب از شرايط بازار اقلام پروتئيني، بالغ بر 191578 مورد بازرسي از سطح كشتارگاه ها، مرغداري ها، عمده فروشان و خرده فروشان و 97997 مورد بازرسي از فعالان عرضه برنج در بازار صورت گرفته كه نهايتا منتج به تشكيل 8810 و 1861 فقره پرونده تخلف و ارجاع به مراجع ذيربط شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14