(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 25 اسفند 1388- شماره 19606
 

پنجره اي رو به قانون: حداكثر يك سال حبس مجازات كساني كه از كمك كردن خودداري كنند
«نوروز» شروع فصلي تازه در زندگي
سفرهاي نوروزي و توصيه هاي پليسي



پنجره اي رو به قانون: حداكثر يك سال حبس مجازات كساني كه از كمك كردن خودداري كنند

هر كس شخص يا اشخاصي را مشاهده كند كه در معرض خطر جاني هستند و بتواند با اقدام فوري خود يا كمك طلبيدن از ديگران، از وقوع خطر يا تشديد نتيجه آن جلوگيري كند ولي از اقدام به كمك خودداري كند به حبس تا يك سال محكوم مي شود.
طبق قانون، هر كس شخص يا اشخاصي را مشاهده كند كه در معرض خطر جاني هستند و بتواند با اقدام فوري خود يا كمك طلبيدن از ديگران يا اعلام فوري به مراجع يا مقامات صلاحيت دار از وقوع خطر يا تشديد نتيجه آن جلوگيري كند ولي از اقدام به كمك خودداري كند به حبس تا يك سال محكوم مي شود.
در مورد اشخاصي كه بتوانند به اقتضاي شغل خود به مصدوم و شخص در معرض خطر كمك كنند ولي از اين كار امتناع كنند، ميزان مجازات به حبس از 3 ماه تا 2 سال تعيين مي شود.
برابر قانون ، دولت مكلف است در شهرها و راه ها به تناسب احتياج، مراكز درمان فوري و وسايل انتقال مصدومان و بيماراني كه نياز به كمك فوري دارند ايجاد و فراهم كند و مسئولان مراكز دولتي يا خصوصي كه از پذيرفتن شخص آسيب ديده و اقدام به درمان او يا كمك هاي اوليه خودداري كند به حداكثر مجازات هاي گفته شده محكوم خواهند شد.فوريت هاي پزشكي به مواردي گفته مي شود كه بيمار بايد به سرعت مورد رسيدگي و درمان قرار گيرد؛ در غير اين صورت خطرات جاني، نقص عضو، عوارض صعب العلاج يا غيرقابل جبران متوجه بيمار مي شود.
موارد فوريت هاي پزشكي برابر قانون عبارت از مسموميت ها، سوختگي ها، زايمان ها، صدمات ناشي از حوادث و سوانح وسايل نقليه، سكته قلبي و مغزي، خونريزي ها و شوك ها، اغماء، اختلالات تنفسي شديد و خفگي ها، تشنج ها و بيماري هاي نوزاداني كه نياز به تعويض خون دارند، است.
برخي اشخاص براساس وظيفه خود يا الزام قانون مكلف به ياري رساندن به اشخاص آسيب ديده يا در معرض خطر جاني هستند و چنانچه افراد مزبور از اين اقدام خودداري كنند، محكوم به حبس از 6 ماه تا 3 سال خواهند شد.
هرگاه مصدوم احتياج به كمك فوري داشته باشد و راننده با وجود امكان رساندن او به مراكز درماني يا استمداد از مامورين انتظامي از اين كار خودداري كند يا به منظور فرار از تعقيب قانوني محل حادثه را ترك و مصدوم را رها كند، به مجازات قانوني او اضافه خواهد شد و دادگاه نمي تواند براي مجازات او تخفيفي قائل شود.
هرگاه راننده مصدوم را به مراكز درماني برساند يا ماموران را از واقعه آگاه كند يا به هر نحوي موجبات معالجه، استراحت و تخفيف آلام مصدوم را فراهم كند، دادگاه او را از تخفيف مجازات بهره مند خواهد كرد.

 



«نوروز» شروع فصلي تازه در زندگي

زمستان سرد و سنگين و دلگير را با همه مقتضياتش پشت سر مي گذاريم و فصلي تازه در زندگيمان شروع مي شود. درختان از نو جوانه مي زنند و گلها با شكوفه هاي عطر آگين مي شكفند.
طبيعت از خواب زمستاني برمي خيزد. تاريخ زندگي انسان در تسلسل تاريخ حيات و دركشاكش زندگي و دهر يكبار ديگر ورق مي خورد و برگي تازه و فصلي تازه تر را آغاز مي كنيم.
برگ هايي سرشار از شور و شعور و دلدادگي و سرمستي نوروز بهار تلفيق دو روح است، دريك قلب! نوروز و فصل بهار مرز بي نهايت دارد و قلمرويي فراخناي زمين مي طلبد. از بخارا و سمرقند تا اقيانوس هند از قفقاز تا موج هاي خروشان خليج فارس از مديترانه تا سند از آفريقا تا آسيا از شرق تا غرب، كاروان نوروز به حركت در مي آيد و درگذرها و محلها بهار را جا مي گذارد و از كاروان، نوروز بهار برجاي جاي خاك باقي مي ماند و يا شايد از كاروان بهار نوروز!...
في الوقع جشنها ريشه اي كهن در آداب و رسوم ما دارند جشنها و مناسبت ها درگذشته بيشتر و متنوع تر از امروز بوده اند چرا كه ايرانيان معمولا تقارن هر روز را با نام هر ماه جشن مي گرفتند. مثلا جشن تيرگان كه در تير روز سيزدهمين روز از تير ماه برگزار مي شد و يا جشن مهرگان كه در روز شانزدهم مهر ماه بود و يا جشن سده و بهمنگان و بسياري ديگر. كه بعضي از آنها منسوخ شده و بعضي ديگر از ارج و قرب فراوان بهره مند هستند.
مسلما جشنها و شاديها و مناسبت هاي مختلف اثري عميق و شگرف درامر توسعه دلها و شادابي روانها و تعميق دلها دارند و موجب بالا رفتن روحيه جمعي مي گردند.
جشن نوروز در آغاز بهار دل انگيز، روح افزا، موسمي كه طبيعت دامان سبز و فاخر و زيباي خود را مي پوشد به جلوه هاي دلربا، چشم انداز بهجت آور و
نشاط آفرين خود فخر مي فروشد وبسي پرشور و سودمند و مناسب مي نمايد...
شيخ طوسي از امام صادق (ع) روايت مي كند:«چون نوروز شد غسل كن و پاكيزه ترين جامه هاي خود را بپوش و خود را به بهترين بوها خوشبو گردان و...»
نوروز كه قرنهاي دراز است برهمه جشنهاي جهان فخر مي فروشد از آن رو هست كه يك قرارداد مصنوعي يا اجتماعي يا يك جشن تحميلي نيست. بلكه جشن جهان است و روز شادماني زمين، آسمان و آفتاب و جوش شكفتن ها و سرشار از هيجان آغاز نوروز تنها فرصتي براي آسايش، تفريح و خوشگذراني نيست بلكه نياز ضروري جامعه و خوراك حياتي يك ملت نيز است، اسلام كه همه زنگارهاي قوميت را زدوده و سنت ها را دگرگون كرده، نوروز را جلاي بيشتري داده و شيرازه بسته و آن را با پشتوانه استوار از خطر زوال در دوران مسلماني ايرانيان مصون داشته است .»
- در هر حال از آغازين روزهاي فصل رويش و طليعه فصل بهار درسهاي خوبي مي توان گرفت نوروز يك آيين تشريفاتي نيست، نوروز بخشي از يك فرهنگ معنوي ما بوده و هست.
پاس داشتن يك سنت و آيين قومي است يعني رعايت و حفظ تمامي آداب گذشتگان است.
ما ايرانيان به آداب داني شهره ايم... با آمدن بهار باغ و بوستان دلهايمان را پر از شكوفه مي كنيم و شكوه و جلال و هيمنه و جبروت زندگي را بيش از پيش درمي يابيم. در سال نو خالصانه و از روي خلوص به يكديگر بگوييم (بهار دلها مبارك!) زيرا كه نوروز نقش ازلي و ابدي بر صحيفه زمين، تاريخ و دلها نهاده است!
گويي همين چند صباح پيش بود كه طبيعت زيرپوشش برف و يخ و سرما و انجماد انگار مرده به نظر مي رسيد و درختان بي برگ و بار و نوا و هوا دلگير و گرفته و مغموم و فضا ملال انگيز به نظر مي رسيد. اما انگار معجزه اي در حال تكوين است. همه چيز دگرگون مي شود و همه پديده ها در حال نو شدن است!
يكسال ديگر در حال گذر است و ما در اين گذر وارد سال جديد مي شويم. كارنامه سال گذشته خود را بنگريم. از يكسال عمر تلف شده چه چيز آموختيم؟ آيا فقط يكسال به سن ما اضافه شد يا دست آوردها و جهش هايي به سوي كمال داشته ايم كه قابل تأمل و اميدواركننده باشد!
آيا به سوي معنويت گام برداشته ايم؟ يا... آيا اشك ديگران را درآورده ايم؟ يا اينكه دست كسي را گرفته ايم؟ يا بر دانش و معرفت خود چيزي افزوده ايم؟ آيا در راه پويايي و خلاقيت بشري گام برداشته ايم يا اينكه درجا زده ايم؟ و صدها آياهاي ديگر. بهر تقدير در اين ايام عده اي كثير با مشكلات و مضايق فراواني كه از نظرگاه معيشت و امرارمعاش دارند روز نو و روز كهنه برايشان توفيري ندارد و در عوض عده اي ديگر غرق در ناز و تنعم و مغروق در ظواهر حيات حتي هفت سين خود را هم فقط با سين هاي سكه طلا جور مي كنند! و در گذر اين واقعيت ها شايسته است در آخر براي همه ديدگان روشنايي و براي همه دستها بركت و براي همه لبها تبسم و براي همه دلها دانايي و براي همه سيماها شادماني و نشاط و براي تمامي روياها تحقق و ظهور و براي همه شبها صبح صادق آرزو كنيم. به اميد اينكه نوروز براي همه «نو» روز باشد.
جهانگير رضايي

 



سفرهاي نوروزي و توصيه هاي پليسي

پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي از همه رانندگان وسايل نقليه شخصي و عمومي خواست، در ايام تعطيلات نوروزي و با هدف كاهش آمار تصادفات و تخلفات رانندگي به پيام هاي آموزشي و ترافيكي پليس توجه كنند.
پليس راهنمايي و رانندگي همه توان خود را با حضور بيش از 40 هزار نفر از مأموران خود در حوزه هاي درون و برون شهري به كار گرفته تا نوروز امسال كمترين تخلف و تصادف رانندگي در سطح كشور بوجود آيد.
پليس راهنمايي و رانندگي ضمن دعوت همه رانندگان به رعايت قوانين و مقررات و پرهيز از هرگونه شتاب در سفرهاي نوروزي از آنان خواست تا توصيه هاي پليس را جدي بگيرند.
در توصيه هاي نوروزي پليس راهنمايي و رانندگي تأكيد شده است:
¤ رانندگان، آيا هيچگاه فكر كرده ايد كه چرا براي مسائل غيرضروري با هم تعارف مي كنيم ولي در هنگام رانندگي حق تقدم يكديگر را رعايت نمي كنيم؟
¤ خط ممتد وسط جاده حكم ديوار قانون است، از آن عبور نكنيد.
¤ با پرهيز از تخلف رانندگي، سفر ايمن و خوشي را براي خود و همسفران مهيا كنيم.
¤ جاده هميشه تسليم راننده با احتياط است.
¤ رعايت مقررات رانندگي مساوي با پيشگيري از حوادث، سفري سالم.
¤ هميشه قبل از سفر از سلامت فني و وجود تجهيزات ايمني در وسيله نقليه خود اطمينان حاصل كنيد.
¤ رانندگان، لذت سفر خود را با سرعت غيرمجاز به خاطره تلخ مبدل نكنيد.
¤ راننده، عدم توجه به جلو، سرعت و سبقت غيرمجاز و انحراف به چپ از مهم ترين علل سوانح رانندگي است.
¤ رانندگان، خط ممتد به منزله ديوار قانون است كه عبور كردن، سبقت گرفتن و دور زدن بر روي آن ممنوع است.
¤ راننده عزيز تمام خيابان متعلق به شماست، اين چند متر خط كشي شده را براي عابران بگذاريد.
¤ راننده گرامي، اگر شما به جاي پليس راهنمايي بوديد با افراد متخلف و مخل نظم و آسايش عمومي چه برخوردي مي كرديد؟
¤ رانندگان محترم بزرگترين حوادث رانندگي هميشه در اثر كوچكترين بي احتياطي ها اتفاق مي افتد.
¤ راننده عزيز، هيچ تصادفي اتفاق نمي افتد مگر اينكه قبل از آن تخلفي شده باشد.
¤ رانندگان، بستن كمربند ايمني هنگام رانندگي ميزان صدمات وارده به سر و تنه را تا حدود 70 درصد كاهش مي دهد.
¤ بلافاصله پس از استقرار در خودرو، كمربند ايمني را ببنديد، چه بسا ممكن است حادثه همان لحظه در كمين باشد.
¤ كمربند ايمني بهترين ابزار دفاعي براي مقابله با حركات غيرقابل پيش بيني ساير رانندگان بخصوص رانندگان كم تجربه است.
¤ استفاده از كلاه ايمني درصد بالايي از ميزان مرگ و مير و آسيب هاي جدي به ناحيه سر موتورسواران را كاهش مي دهد.
¤ راننده عزيز با اولين احساس خستگي و خواب آلودگي از ادامه رانندگي اجتناب ورزيد.
پليس راهور نيروي انتظامي اعلام كرد: بي توجهي به جلو هنگام رانندگي از جانب راننده وسيله نقليه از جمله موارد قابل ملاحظه اي است كه باعث بروز تصادف در رانندگي مي شود.
ماده 180 آيين نامه راهنمايي و رانندگي اشاره مي كند كه استفاده از هرگونه وسايل و تجهيزات مانند تلفن همراه كه باعث انحراف ذهني و رفتاري راننده شود، ممنوع است.
رانندگان موظفند در هر حال به طور كامل در زمان حركت به جلو توجه داشته باشند، با توجه به اينكه اصل حركت منوط به رؤيت و ديدن و ايمني در حركت، مستلزم دقت و توجه است.
مفهوم مفاد بند قانوني مذكور شامل هرگونه عملي است كه فرد راننده را هنگام رانندگي از توجه به جلو و اطراف باز داشته و در نهايت باعث بروز خطر شود، صحبت كردن با تلفن همراه يكي از مصاديق بارز و ملموس اين موضوع است كه در بيشتر موارد باعث بروز تصادفات خطرناك مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14