(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 25 اسفند 1388- شماره 19606
 

چنبره بازي هاي سياسي بر چهارشنبه سوري ضرورت بازنگري در چهارشنبه آخر سال - بخش پاياني



چنبره بازي هاي سياسي بر چهارشنبه سوري ضرورت بازنگري در چهارشنبه آخر سال - بخش پاياني

پريسا جلالي
«جشنواره نور عليه تاريكي« به عنوان آخرين اظهارات سركرده جنبش سبز و تلاش برخي رسانه هاي وابسته به اين طيف نيز حاكي از دامن زدن به برنامه هاي فتنه گران در جهت تطميع منافع جنبش فتنه است.
تبليغات گسترده اي كه در باب برپايي مراسم چهارشنبه سوري از سوي رسانه هاي غربي صورت مي گيرد حكايت ديگري از جرياني است كه انتظار چهارشنبه پايان سال را مي كشد.
حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري دهم، تشكيل گروه هاي معترض به نتيجه انتخابات توسط اعضاي اجيرشده متوسل به حاميان خارج از كشور با عنوان جنبش مردمي! معترض به حاكميت، خلق حوادث ناگوار در روز عاشوار، بحران آفريني در كشور، تحميل خسارات مالي و جاني و غارت بيت المال، همچنين تخريب اموال عمومي و آسيب رساندن به مبلمان شهري از جمله رفتارهايي است كه از سوي فتنه گران طي ماه هاي اخير شاهد آن بوده ايم.
كدام نور،كدام تاريكي؟
حال با گذشت چندين ماه » جشنواره نور عليه تاريكي« آخرين تلاشي است كه سركرده جنبش سبز طي مصاحبه اي ضدانقلابي با سايت خويش بدان متوسل شده و سعي دارد با دعوت سراسري هوادارانش را به احياي مراسم چهارشنبه پايان سال بسيج كند تا جايي كه اين روز را طلوع نور بر تاريكي و ظلمت خوانده است.
البته تلاش برخي رسانه هاي وابسته به اين طيف حاكي از دامن زدن به برنامه هاي فتنه گران در جهت تطميع منافع اين گروه است.
درج خبري در خبرگزاري ايلنا مبني بر
پيش بيني آشوب در آخرين چهارشنبه سال و متعاقب آن نگراني مسئولان از حوادث و اتفاقات در اين روز همچنين تلاش وبلاگ هايي كه از آن سوي مرزها هدايت مي شوند از جمله اين نمونه ها است.
ورود 2 ميليون و 600 هزار مواد محترقه و كشف آن توسط پليس و نيروهاي انتظامي را هم نمي توان بي ارتباط با اين مساله و فقدان يك برنامه ريزي از پيش تعيين شده دانست، هرچند تاكيد ظاهري فتنه گران بر حفظ آرامش در اين روز با استفاده نكردن از ترقه و مواد محترقه نمي تواند اين موضوع را انكار كند.
فرصت هايي كه مي سوزند
بهره گيري سوء از مناسك و اعياد همچنين ايام مقدس، مناسبت ها و اكنون چهارشنبه سوري آخرين دستاويز براي حضور دوباره اغتشاشگران - در ايامي است كه به تعبيري زماني براي شادي جمعي تعريف مي شود- در آخرين روزهاي چهارشنبه آخر سال است.
رضا صفايي پور معلم بازنشسته كشور در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان مي گويد: با اين فراخوان دادن ها قصد دارند چهارشنبه سوري را قرق كنند. روزهايي كه صحبت از مهار حوادث چهارشنبه سوري بود همين افراد مخالفت مي كردند و مي گفتند نبايد جوانان را از اين جشن ملي و ايراني منع كنند. مدام شعار مي دادند نظام مي خواهد مانع شادي و نشاط مردم شود اما امروز خودشان چهارشنبه سوري را مختص خود مي دانند و برايش بيانيه مي دهند و طرفدار جمع مي كنند.
وي با اشاره به فراخوان هاي صادره توسط جنبش موسوم به سبز اظهار مي كند:
مصدوميت هاي حاصل از حوادثي كه چهارشنبه سوري ايجاد مي كند همچنين خسارات و تلفات فراوان آن روز نشان مي دهد جنبش موسوم به سبز دلش به حال جوانان نسوخته است و حالا قصد دارند جوانان را با خود همراه كنند. شادي چهارشنبه سوري چيزي نيست كه مردم از آن محروم شده باشند.
اين معلم بازنشسته ادامه مي دهد: دعوت از جوانان براي اردوكشي خياباني ثابت مي كند اين گروه براي رسيدن به هدف خود مي خواهد جوانان را قرباني كند. تمايل به تخريب اموال عمومي، گمراه كردن جوانان و استفاده از غفلت آنها البته با مظلوم نمايي و حالا هم سوء استفاده از چهارشنبه سوري قصد دارند از جوانان بهره كشي كنند. اين گروه ها هميشه سعي دارند اينطور القا كنند كه مردم از سوي نظام تحت فشار و محدوديت قرار گرفته اند و خفقان در سراسر كشور حاكم است.
تمايل به تخريب اموال عمومي، صدمه زدن به بيت المال، حمله به منازل، فروشگاه ها، بانك ها و آتش زدن لاستيك و سطل هاي زباله همگي از نمونه هاي رفتاري اين گروه ها است.
مصدوميت هاي اين روز از جمله از دست دادن بينايي، زيبايي صورت، قطع عضو و سوختگي و جراحات شديد و اكنون محموله هاي عظيم مواد محترقه و توزيع آن در سطح شهراز يك طرف، همچنين دعوت از مردم به ويژه جوانان براي همراهي عليه نظام جمهوري اسلامي ايران از طرف ديگر بيانگر ميزان خشونتي است كه جنبش موسوم به سبز، به دنبال تحقق آن در روز چهارشنبه آخر سال است.
شبيه سازي مقدسات
سوءاستفاده سياسي از مناسبت هاي مختلف مثل چهارشنبه سوري موضوعي است كه طي ايام پس از انتخابات به مساله اي در جهت
بحران زايي در كشورمورد بهره برداري گروه هاي شكست خورده در انتخابات قرار گرفته است.
عباس انساني دبير سياسي دفتر تحكيم وحدت در گفت و گو با گزارشگر كيهان اين موضوع را پديده اي كهنه مي داند كه از ديرباز با آن مواجه بوده ايم.
وي در اين رابطه توضيح مي دهد:
سوء استفاده جريان هاي سياسي از مسايل و افراد مختلف اعم از گروه ها، فرصت ها و مناسبت ها در جهت پيشبرد منويات گروهي و منافع خاص بوده است. نمونه بارز آن را مي توان در
سوء استفاده جريان هاي سياسي از جنبش دانشجويي و دخالت آنها در فضاي دانشگاه ها جستجو كرد كه تلاش كرده اند به دفعات انشعاب در جريان دانشجويي را رقم بزنند. ديديم كه چطور فضاي دفتر تحكيم وحدت و انجمن هاي اسلامي دستخوش بازي هاي سياسي اين
گروه ها شد.
انساني با اشاره به اينكه اين گروه ها در
رقابت هاي سياسي آنچه خودشان با عنوان سواستفاده از دين نام مي برند و جريان هاي رقيب را به آن متهم مي كنند، به دنبال سوء استفاده از مقدسات و دين مردم هستند، تصريح مي كند: نمونه اين موضوع استفاده از نمادهاي ديني و مقدس مردم است. سوء استفاده از مناسبت هاي ديني و روزهاي بزرگ كه ريشه در تاريخ و هويت اسلامي ملت ايران دارد هم دستخوش بهره برداري هاي سياسي اين
گروه ها شده است.
اين فعال دانشجويي مي گويد كه استفاده از مناسبت هاي سنتي و ملي هم در اين راستا در حالي صورت مي گيرد كه اين گروه سعي دارد با استفاده از احساسات و عواطف ملي و ميهني به اهداف خود برسد و قطعا مردم نسبت به اين پديده آگاهند و دستخوش بازي هاي سياسي
نمي شوند.
به اعتقاد عباس انساني، تلاش براي اين موضوع فايده اي ندارد. كلام بزرگان دين به اين دليل تاثير گذار و در بين مردم نفوذ كرده است چون نفوذ كلام آنها به خاطر رسيدن به درجات روحي و عرفاني ديني شان بود و از كلام آنها نور ساطع مي شد. بنابراين وقتي از غلبه نور بر ظلمت سخن مي گفتند مخاطبان صحت كلام ايشان را در قلب خود احساس مي كردند كه قطعا تاثير عيني و وضعي آن قابل توصيف نيست. اگر بخواهيم خود را با آن بزرگان شبيه سازي كنيم و با نيت هاي مغرضانه و هواهاي نفساني چنين مطالبي را مطرح كنيم سوء استفاده از احساسات ديني و ملي مردم است كه با شكست مواجه خواهد شد. زماني سخن گفتن از نور تاثير گذار است كه خود انسان منبعي از نور باشد نه مركز پرستش هواهاي نفساني.
آشكار شدن هويت دروني جنبش موسوم به سبز كه متاثر از اتاق فكر خارج از كشور وتحت حمايت دولت هاي استكباري غربي است ديگر اجازه همراهي مردم به نام مقدسات و به كام محافل غربي و ضد انقلابي خصوصا در مناسبتي مثل چهارشنبه آخر سال را نمي دهد.
جريان هاي انحرافي
در كمين خلأ هاي اجتماعي
فقدان فرصت هايي براي شادي جمعي و تخليه هيجان از جمله مواردي است كه گروههاي منحرف غربي و ضدانقلاب داخلي همواره به منظور جذب جوانان برايش هزينه مي كنند.
اين بار هم چهارشنبه سوري تبديل به مستمسك و بهانه اي مقدس شده تا بتوان جوانان را به هر نحو ممكن جذب مطامع و منافع كرد.
به اعتقاد جامعه شناسان نبود فرصت شادي و نشاط اجتماعي آسيب هاي اجتماعي را دامن مي زند.
به همين خاطر فرصت هايي كه نهادها و سازمان هاي متولي امور جوانان فراهم مي كنند نه تنها شعارهاي بهانه جويان را خنثي مي كند بلكه بستر بروز آسيب را از جامعه محو خواهد كرد.
با توجه به نقش سازمان ملي جوانان در پاسخگويي به نيازهاي فراغتي و نشاط اجتماعي جوانان به سراغ مجدالدين معلمي مدير كل دفتر امور اجتماعي سازمان ملي جوانان رفتيم تا بيشتر به كنكاش در اين خصوص بپردازيم.
وي در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان مي گويد: يكي از سياست هاي جديد سازمان تلاش در حوزه نشاط اجتماعي است كه سال 1389 فرصت خوبي براي پرداختن كامل به اين موضوع است.
وي مي گويد:طبق برنامه هاي سازمان ملي جوانان هر سال يك سياست گذاري اصلي در اين سازمان و در حوزه جوانان صورت مي گيرد و برنامه سازمان در سال آينده نشاط اجتماعي است و تلاش مي كنيم به الگوهايي برسيم كه هويت جوانان را سمت و سو دهيم.
اين كارشناس اجتماعي همچنين ادامه مي دهد: به تدوين برنامه هايي كه بتواند به صورت مشروع و در عين حال به طور صحيح انرژي هاي جواني را هدفمند هدايت و به نيازهاي نشاط جويي جوانان سمت و سو دهد نياز داريم و شايد بتوان گفت تاكنون در اين زمينه سرمايه گذاري درستي انجام نشده است.
به اعتقاد آسيب شناسان اجتماعي هر زمان نياز وجود داشته باشد و براي تامين آن برنامه ريزي صورت نگيرد نيازها و مراكز كاذب ازاين خلأ استفاده مي كنند. بنابراين ديده مي شود مشكلات در فضاي هويتي جوانان ايجاد مي شود.
مدير كل دفتر امور اجتماعي سازمان ملي جوانان معتقد است: تا امروز انقلاب اسلامي ايران ثابت كرد ورود در هر عرصه اي براي جوانان موفقيت آميز خواهد بود و توليد محتواي مناسب پاسخ مثبت و درخوري از جوانان كسب مي كند. در همين زمينه و در اوان انقلاب ديديم آسيب هاي اجتماعي كم بود چون به لحاظ شرايط جوانان احساس خلأ نداشتند و در فضاي اجتماعي درگير بودند.
معلمي تاكيد مي كند كه اگر امروز هويت جمعي را افزايش دهيم جوانان به سمتي مي روند كه برخي از جريانات انحرافي نمي توانند از خلأها استفاده كرده و تاثير گذار باشند.
چهارشنبه سوري هم جزء پديده هايي است كه وارد هويت ما شده و هر چقدر بزرگنمايي شود آسيب هايي براي جوانان و خانواده هاي ايراني به دنبال خواهد داشت. برهمين اساس سازمان تلاش مي كند از بزرگنمايي سرگرمي هايي كه به لحاظ فكري و روحي ارزشي ندارند كاسته و نشاط اجتماعي را در فضاهاي صحيح تامين كند.
در صورتي كه چهارشنبه سوري نيز داراي برنامه هدفمند و اصلاح شده اي باشد مي توان اميدوار بود با آگاه سازي و هشدار نسبت به حوادث و خطرات در كمين جوانان ديگر شاهد سوءاستفاده از اين روز نباشيم ضمن اينكه ديگر فرصتي براي پرداختن به پديده هاي كاذب پيش نخواهد آمد.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14