(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 25 اسفند 1388- شماره 19606
 

هشدار به خانواده ها اين صحنه ها را جدي بگيريد
استقرار بيش از 2 هزار گشت پليس راه در جاده هاي كشور
دادستان تهران: 6 نفر از متهمان روز عاشورا محكوم به اعدام شدند
ممنوعيت تردد موتورسيكلت ها در روز سه شنبه
كيهان جلو حيف و ميل 1200 هكتار زمين را گرفت
با حضور رئيس جمهور آزادراه قزوين-رشت افتتاح شد
سازمان تعزيرات حكومتي : درج قيمت بر بليت هواپيما الزامي است
توقيف 7 هزار راننده تاكسي متخلف در سال 88
هشدار اداره بنادر و دريانوردي هرمزگان: مسافران نوروزي از شناورهاي غيرمجاز استفاده نكنند
برنامه مترو در پنجشنبه آخرسال
افزايش نيروهاي پليس زن و مرد در مترو
بهره برداري از مركز معاينه فني تهرانپارس
شلاق و زندان نتيجه شكايت از مقامات دولتي
آسمانخراش غوطه ور در آب
كشيشان فاسد سوئيسي
اتوبوس 2 منظوره



هشدار به خانواده ها اين صحنه ها را جدي بگيريد

هر سال با نزديك شدن به روزهاي پاياني اسفند و برگزاري مراسم چهارشنبه سوري، روز پرحادثه اي انتظار اورژانس، آتش نشاني و ماموران نيروي انتظامي كشور را مي كشد.
اين سازمان ها تا آخرين لحظات باقي مانده با تمام قوا تلاش مي كنند با اطلاع رساني جامع و تلاش بي وقفه از ميزان تخريب اموال و صدمات جاني شهروندان بكاهند.
به گفته رئيس مركز فوريت هاي پزشكي تهران 60 درصد آسيب ديدگان و مصدومان حوادث چهارشنبه سوري سال هاي گذشته از ميان دانش آموزان بودند.
حسين دهقان پور اظهار مي دارد: افراد بين 20 تا 25 سال بيشترين ميزان خسارت ديدگان را به خود اختصاص مي دهند.
آمار مصدومان دو سال گذشته
آمار موجود حاكي از آن است كه در اسفند سال 87، يك هزار و 817 مورد مصدوم حوادث مرتبط با شب چهارشنبه پاياني سال به بيمارستان هاي سراسر كشور مراجعه كردند كه شهر تهران با
27/4 درصد بيشترين مصدومين مراجعه كننده به بيمارستان ها را به خود اختصاص داد.
بيش از 90 درصد حوادث مرتبط با شب چهارشنبه پاياني سال گذشته در مناطق شهري رخ داد و كوچه و خيابان بيشترين مكان رخداد حوادث بودند، مشابه چند سال گذشته در سال 87 نيز گروه سني جوان و نوجوان بيشترين قشر آسيب پذير در اين نوع حوادث بودند؛ به گونه اي كه گروه سني 15 تا 19 سال با 25/8 درصد و گروه سني 20 تا 25 سال با 20/5 درصد مجموعا 46 درصد حوادث را به خود اختصاص دادند. همچنين بيش از 42 درصد آسيب ديدگان در اين حوادث دانش آموز بودند.
فراواني حوادث در شب چهارشنبه پاياني سال 87 در جنس مذكر حدود چهار برابر جنس مونث بود. شايع ترين نوع آسيب اين شب در سال 87، سوختگي درجه يك - خراشيدگي و سائيدگي و سوختگي درجه دو بود.
در شب چهارشنبه پاياني سال 87 ترقه بيشترين نوع ماده محترقه مصرفي منجر به آسيب بود و در بيش از 60 درصد موارد ماده محترقه از طريق دستفروش ها تهيه شده بود. همچنين در سال گذشته 59/7 درصد مصدومين حين بازي با ماده محترقه، 17/9 درصد حين گذر،
5/2 درصد حين تماشا، 1/2 درصد حين انجام وظيفه و 1/3 درصد حين تهيه و ساخت مواد مذكور دچار آسيب شدند و در بقيه موارد نوع فعاليت مشخص نبوده است.
درسال 87 مشابه سه سال گذشته دست ها با 43 درصد بيشترين ناحيه آسيب ديده بود و پس از آن چشم با 24 درصد در رتبه بعدي بيشترين عضو آسيب ديده قرار داشت.
عليرغم افزايش فراواني حوادث مربوط به چهارشنبه پاياني سال 87 نسبت به سال 86 (يك هزار و 817 حادثه در مقايسه با يكهزار و 179) حوادث از شدت كمتري برخوردار بود. در مجموع حوادث مرتبط با چهارشنبه پاياني سال 87 سه مورد مرگ و چهار مورد معلوليت را به دنبال داشت.
آمار حوادث چهارشنبه سوري در سال 87 نسبت به چهارشنبه پايان سال 86 كه وقوع 150 حادثه را در پي داشت، روند رو به كاهشي را نشان داد و ميزان دستگيري ها نيز به ميزان 20 درصد نسبت به سال 86 كاهش نشان مي داد.
بررسي هاي انجام شده حاكي از آن است كه 60 درصد مجروحان حوادث چهارشنبه سوري رهگذران خيابان هستند.
در سال 86، 89 درصد آسيب ديدگان چهارشنبه سوري مرد و 11 درصد ديگر زنان بودند، اما در سال 87 شمار آسيب ديدگان زن در اين حوادث به 40 درصد رسيد.
مجروحيت چشم و سر
65 درصد آسيب هاي چهارشنبه آخرسال
دكتر محمود جباروند، رئيس بيمارستان چشم پزشكي فارابي در مورد آسيب هاي وارده به چشم در چهارشنبه سوري مي گويد: آسيب هاي چشمي در اين شب يا مربوط به تركش هاي انفجار يا مربوط به موج انفجار است. تركش هاي انفجار سبب مي شود تا سطح بيروني چشم، قرنيه يا شبكيه دچار پارگي شود و موج انفجار نيز خونريزي هاي داخلي و پارگي بافت ها را به دنبال دارد كه به خاطر وجود آتش در حين استفاده از مواد محترقه، سوختگي پلك و سطح چشم ها نيز ايجاد مي شود.
او جبران اين نواقص را بسيار سخت و در برخي موارد غيرممكن و منتهي به تخليه چشم مي داند و مي گويد: يكي از بدترين اتفاقات اين است كه تركش هاي موادمنفجره چشم را سوراخ كرده و موجب آسيب به عصب چشم مي شود كه در چنين شرايطي و حتي در اوضاع مشابه توصيه مي شود كه مصدومان از هرگونه دستكاري چشم ها پرهيز كنند و با قراردادن يك محافظ روي چشم به سرعت به مراكز درماني مراجعه كنند. رئيس بيمارستان فارابي به آمار سال گذشته مصدومان ارجاعي به اين بيمارستان اشاره مي كند و توضيح مي دهد: پارسال حدود 145 نفر به بيمارستان فارابي مراجعه كردند كه حدود 28 نفر از آنها بستري شدند و تحت عمل جراحي قرار گرفتند كه اين 28 نفر از 20 تا 70 درصد بينايي شان را از دست دادند.
معاون عمليات فرماندهي انتظامي تهران بزرگ، خانچولي، مي گويد: پليس با هشياري تمام در روز چهارشنبه سوري در كنار مردم خواهد بود و با توجه به هماهنگي هاي انجام شده با مقامات و مسئولان قضايي، افرادي كه قصد هنجارشكني داشته باشند تحويل مراجع قضايي شده و همان روز نيز تعيين تكليف خواهند شد.
وي با بيان اين كه ستاد بحران با حضور نمايندگان و دستگاه هاي امنيتي و سازمان هاي ذيربط در رابطه با مراسم چهارشنبه آخر سال تشكيل مي شود، اضافه كرد: طرح ويژه ترافيكي يك روز پيش از مراسم چهارشنبه آخر سال اجرا خواهد شد.
آماده باش كامل پايگاه هاي شهري اورژانس و بيمارستان هاي كشور
همچنين دكتر معصومي، رئيس اورژانس كشور هم در رابطه با تمهيدات انديشيده شده گفت: به كليه بيمارستان هاي كشور ابلاغ شده كه در شب چهارشنبه آخر سال در آماده باش كامل باشند.
اجراي طرح ويژه ترافيكي در يك روز پيش از مراسم چهارشنبه سوري
پليس هم چندي پيش براي تأمين امنيت مراسم چهارشنبه آخر سال، هشدار داد كه با توزيع كنندگان و توليدكنندگان مواد محترقه به شدت برخورد خواهد كرد. سردار احمدي مقدم، فرمانده نيروي انتظامي در اين رابطه با اشاره به اين كه توليدكنندگان موادمحترقه تحت كنترل پليس قرار دارند، گفت: نمي خواهيم مانع تخليه شادي و هيجانات جوانان شويم، چون كشور ما يك كشور جوان است، لذا خانواده ها بايد مراقب فرزندان خود باشند تا آن ها با وسايل بي خطر كه عرضه خواهد شد تفريح خود را انجام دهند و از ايجاد اجتماع، بلوا و مزاحمت پرهيز كنند. فرمانده نيروي انتظامي تأكيد كرد كه متخلفان چهارشنبه آخر سال كه برايشان قرار بازداشت صادر شود، بنابر هماهنگي هاي صورت گرفته با مراجع قضايي بناست تا پايان تعطيلات در بازداشت گاه ها استراحت كنند.به راستي با همه اين تمهيدات و هشدارها پرونده چهارشنبه سوري امسال با چه تعداد قرباني بسته خواهد شد؟

 



استقرار بيش از 2 هزار گشت پليس راه در جاده هاي كشور

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا از استقرار همزمان 2 هزار و 129 گشت پليس راه به همراه دهها فروند بالگرد در قالب طرح نوروزي در جاده هاي كشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاريها سردار اسكندر مومني در مراسم رزمايش نوروزي اظهار داشت: با اجراي اين طرح، ايمني و انضباط تردد در سفرهاي نوروزي افزايش مي يابد.
وي با بيان اينكه براي اجراي اين طرح از سه ماه گذشته، برنامه ريزي هاي لازم انجام شده است، افزود: در اين طرح، سازمان راهداري با 6391 خودرو، 665 گروه امدادي و 1061 گروه راهداري فعاليت مي كند.
سردار مومني گفت: جمعيت هلال احمر نيز با 667 خودرو امدادي، 347 پايگاه ثابت، 120 گشت سيار، ده بالگرد و 220 ست نجات هيدروليك در اين طرح شركت مي كند.
وي افزود: اورژانس نيز با 2 هزار و 682 خودرو، 108 ايستگاه سلامت، 8 بالگرد، 1521 پايگاه و 12 اتوبوس، آماده خدمات رساني به هموطنانمان در ايام نوروز است.
رئيس پليس راهور گفت: ماموران پليس راه با 2 هزار و 129 خودرو، 120 موتورسيكلت، 324 كانكس ثابت و ده بالگرد، آماده خدمت رساني در اين طرح هستند.
سردار مومني همچنين از آمادگي پليس ترافيك در اجراي طرح نوروزي خبر داد و گفت: ماموران پليس ترافيك با دو هزار و 125 خودرو، 1788 موتورسيكلت، 311 ايستگاه ثابت و همچنين پليس پيشگيري با 5 هزار و 539 خودرو، 1500 موتورسيكلت، 6620 گشت سيار و 20 هزار نگهبان محله در اين طرح فعاليت مي كند.
رئيس پليس راهور با بيان اينكه پليس آگاهي نيز با 600 گشت خودرويي و 200 دستگاه موتورسيكلت در سطح جاده ها و شهرها حضور خواهند داشت، در ادامه افزود: بيمه ايران نيز با استقرار در هزار نقطه در جاده هاي كشور، آمادگي صدور مجوز بيمه و پرداخت خسارت به صورت لحظه اي را دارد.

 



دادستان تهران: 6 نفر از متهمان روز عاشورا محكوم به اعدام شدند

دادستان تهران گفت: 6 نفر از متهمان حوادث عاشورا به اعدام محكوم شده اند كه احكام اين متهمان در دادگاه تجديدنظر بوده و بعد از قطعيت در مورد آنها تصميم گيري مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، عباس جعفري دولت آبادي در ديدار قضات دادسرا و محاكم انقلاب تهران با آيت الله نوري همداني به ارائه گزارشي از نحوه رسيدگي به اتهامات بازداشت شدگان روز عاشورا پرداخت و با اشاره به صدور 250 كيفرخواست براي متهمان حوادث روز عاشورا اظهار داشت: با سرعت بخشيدن به فعاليت هاي دادگاه ها بسياري از افراد مرتبط با حوادث روز عاشورا سريعا محاكمه شدند.
وي خاطرنشان كرد: امروز تنها 100 نفر در دادسراهاي ما منتظر رسيدگي به پرونده هايشان و صدور كيفرخواست هستند كه اميدواريم براي اين تعداد نيز هر چه زودتر تعيين تكليف شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود تعداد محكومان به اعدام در حوادث روز عاشورا را شش نفر اعلام كرد و ابراز داشت: هم اكنون احكام اين شش نفر در دادگاه تجديدنظر است و طبيعتا بعد از قطعيت درباره آنها تصميم گيري مي شود.
جعفري دولت آبادي افزود: احكام زيادي در ارتباط با كساني كه دستگير شدند صادر و طبق قانون اعلام شده است كه البته اين افراد نيز طبق قانون مي توانند در دادگاههاي بالاتر اعتراض كنند.
وي با اشاره به اين كه رفتار ما با متهمان كاملا در چارچوب مقررات نظام اسلامي است، بيان داشت: متهمان حق بهره مندي از ديدار با خانواده، استفاده از تلفن و همچنين ملاقات هاي حضوري را طبق مقررات دارند.
دادستان تهران يادآور شد: با وجود تبليغات كذبي كه رسانه هاي بيگانه عليه ما مي كنند و به دنبال نشان دادن بدرفتاري نظام اسلامي با زندانيان هستند با كمال افتخار اعلام مي كنم كه امروز نظام اسلامي بحمدالله توانسته رفتار خوبي با متهمان در چارچوب مقررات اسلامي داشته باشد.
وي گفت: حوادثي كه در سال جاري در كشور از جمله در تهران رخ داد موجب تاثر مردم به ويژه علما شد.
دولت آبادي با اشاره به شعار دستگاه قضا مبني بر «استقلال دستگاه قضايي در اقدامات و حاكميت قانون مبتني بر شرع مقدس و فقه جعفري» خاطرنشان كرد: نظام قضايي كشور در ابتدا در برخورد با جريانات به وجود آمده و افرادي كه به بهانه انتخابات اعتراضاتي را مطرح مي كردند با مدارا رفتار كرد و سعي در مهار جريانات سياسي و كنترل اعتراضات خياباني داشت.
دادستان تهران ابراز داشت: اما طرح شعارهاي انحرافي و تداوم تجمعات بي دليل و هر روزي را بهانه كردن براي اعتراضات به نظام اسلامي موجب شد دستگاه قضايي تدريجا به عقيده برخي توجه بيشتري كند، آيا واقعا اينها به دنبال انتقاد هستند و يا مسائل ديگر.
وي افزود: اما حوادث عاشورا پرده ها را كنار زد و مدعياني كه خود را پس انتخابات پنهان كرده بودند دست هايشان رو شد و آنها را رسوا ساخت.

 



ممنوعيت تردد موتورسيكلت ها در روز سه شنبه

فرمانده انتظامي تهران بزرگ با اشاره به ممنوعيت تردد موتورسيكلت سواران در روز سه شنبه گفت: ماموران پليس از تردد موتورسيكلت ها جلوگيري كرده و موتورهاي متخلف توقيف مي شوند.
به گزارش ايسنا سردار حسين ساجدي نيا با بيان اينكه مانور ارتقاي امنيت در تهران از ساعت 14 روز دوشنبه با حضور يگان هاي مختلف پليس اجرا مي شود افزود: اجراي اين طرح در راستاي تامين امنيت چهارشنبه آخر سال، ايام نوروز و امنيت محلات و جلوگيري از سرقت است.
وي گفت: در پي درخواست مردم، پليس با افرادي كه مانع آسايش و نشاط مردم شوند و ايجاد ناهنجاري در مراسم چهارشنبه آخر سال كنند به طور قاطعانه برخورد مي كند.
وي با اشاره به اينكه هيچگونه محدوديت ترافيكي در سطح معابر در روز سه شنبه اعمال نمي شود، گفت: در عين حال تردد موتورسيكلت سواران در تهران از ساعت 14روز سه شنبه تا ساعت 24 همان روز خصوصاً در مناطق شمالي شهر ممنوع است و ماموران پليس از تردد اين دسته از وسايط نقليه جلوگيري كرده و موتورهاي متخلف توقيف مي شوند.

 



كيهان جلو حيف و ميل 1200 هكتار زمين را گرفت

به دنبال چاپ گزارش اختصاصي كيهان با عنوان «انبوه ساز زمين خوار در پرديس مسكن مي سازد»، 1200هكتار از اراضي پرديس كه توسط يك زمين خوار تصرف شده بود، با حضور مقامات قضايي و اجرايي آزاد شد.
حسين معصوم مشاور و نماينده تام الاختيار وزير مسكن در شوراي عالي حفظ حقوق بيت المال گفت: صبح ديروز با حضور معاون دادستان و سرپرست دادسراي ويژه مبارز با زمين خواري، داديار اجراي احكام، جانشين دادسراي مبارزه با زمين خواري، مديرعامل شركت عمران شهر جديد پرديس و دستگاه هاي قضايي و نظامي و يگان حفاظت، يك هزار و 200 هكتار از اراضي پرديس كه توسط يك زمين خوار تصرف شده بود، آزاد شد و كليه اراضي در اختيار شركت عمران شهرهاي جديد پرديس قرار گرفت.
وي افزود: با وجود مقاومت هايي كه در اجراي حكم پرونده 1200هكتاري وجود داشت، با پيگيري هاي شوراي حفظ حقوق بيت المال در اراضي و منابع طبيعي 1200 هكتار از اراضي دولتي از چنگال زمين خواران آزاد شد.
مشاور وزير مسكن، همچنين گفت: براي پيشگيري از وقوع زمين خواري در ايام تعطيلات نوروزي، شوراي حفظ حقوق بيت المال در اراضي و منابع طبيعي استان با حضور تمام اعضا جهت اتخاذ تصميم و تدارك مقدمات لازم به دستور دادستان كل كشور جلسه فوق العاده تشكيل مي دهد.
معصوم با اشاره به دستور دادستان كل كشور ابراز كرد: با توجه به اين كه در ايام تعطيلات نوروزي زمين خواران فرصت طلب، سودجو و متجاوزين به اراضي ملي و دولتي از موقعيت حاصله نهايت سوءاستفاده را براي تصرف و تجاوز به املاك و اراضي دولتي مي كنند به دستور دادستان كل كشور و دبير شوراي عالي حفظ حقوق بيت المال تمهيداتي براي حفاظت از اراضي ملي و دولتي انديشيده شده است.
به گزارش ايسنا، وي افزود: به دستور دادستان كل كشور قاضي كشيك ويژه در دادسراها در ايام نوروز مستقر مي شود و تمام سازمان ها و ادارات عضو شوراي حفظ حقوق بيت المال در اراضي و منابع طبيعي ضمن تعيين نيروهاي كشيك و مامورين سركشي با هماهنگي فرمانده نيروي انتظامي محل در اجراي دقيق دستورات مقامات قضايي و برخورد با متخلفين اقدام مي كنند.
شايان ذكر است كيهان در مورخه 20/12/1388 در گفتگوي اختصاصي با «حسين معصوم» مشاور و نماينده تام الاختيار وزير مسكن در شوراي عالي حفظ حقوق بيت المال با اشاره به زمين خواري اين انبوه ساز اعلام كرده بود كه دستهاي پنهان، مانع از اجرا شدن حكم صادره براي يك پرونده بزرگ زمين خواري 1200 هكتاري در تهران است.
اين زمين خوار با تصرف 1200 هكتار اراضي ملي در 30 كيلومتري تهران و در شهر جديد پرديس عليرغم صدور رأي مجرميت در دادگاه، همچنان مشغول ساخت و ساز بود.

 



با حضور رئيس جمهور آزادراه قزوين-رشت افتتاح شد

آزادراه قزوين -رشت با حضور رئيس جمهور افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري فارس، محمود احمدي نژاد رئيس جمهور بعدازظهر دوشنبه با حضور در محل احداث پروژه آزادراه قزوين-رشت اين آزادراه را افتتاح كرد.
آزادراه قزوين-رشت اولين آزادراهي است كه از كوه هاي البرز مي گذرد و با هدف تقويت محور تهران-رشت-انزلي كه جزيي از مسير كريدور بين المللي شمال-جنوب بوده و يكي از مهمترين محورهاي ارتباطي كشور محسوب مي شود، احداث شده است.
به دنبال سفر رهبر معظم انقلاب در سال 1380 به استان گيلان و به دستور ايشان عمليات اجرايي اين پروژه آغاز شده بود.
اين آزادراه 10 تونل به طول 5/5 كيلومتر، 30 پل بزرگ و 440 پل كوچك دارد و طول آن 127 كيلومتر است.
با افتتاح اين آزادراه كه 400 ميليارد تومان هزينه دربر داشته حدود 45 دقيقه در زمان مسافران صرفه جويي مي شود.

 



سازمان تعزيرات حكومتي : درج قيمت بر بليت هواپيما الزامي است

مدير كل رسيدگي به شكايات تعزيرات حكومتي گفت: درج قيمت بر روي بليت هواپيما يكي از الزامات بازرسي و نظارت در ايام پاياني سال و نوروز 89 است.
به گزارش وزارت بازرگاني، «محسن حافظي نيا» درباره اين الزام بازرسي گفت: افزايش حجم تقاضا براي تهيه بليت ناوگان حمل و نقل مسافربري احتمال بروز تخلفاتي را در اين زمينه از جمله در حوزه پرواز هاي هوايي ايجاد مي كند.
وي افزود: در مواردي آژانس هاي هواپيمايي با درج عنوان چارتر بر روي بليت از قيد نرخ بليت هواپيما خودداري مي كنند كه اين عامل سبب بروز تخلفات و گرفتن هزينه بيشتر از خريدار مي شود.
حافظي نيا از مردم خواست در صورت مشاهده چنين تخلفاتي موضوع را از طريق سامانه 124 و يا شماره پيام كوتاه 3000196 به بازرسان اطلاع دهند.
وي افزود: سازمان تعزيرات و ساير بازرسان با متخلفان برخورد قاطع خواهند داشت و حتي اگر نياز باشد به تعطيل كردن آژانس مزبور اقدام مي كنند.
حافظي نيا با بيان اينكه در ايام نوروز نظارت و بازرسي ها افزايش قابل توجهي داشته، افزود: براي مقابله با متخلفان علاوه بر گشت هاي سيار كه به صورت شبانه روزي است شعبي در سطح كشور بويژه در پايانه هاي مسافربري فعال است.
وي افزود: بازرسان حاضر در راه آهن و پايانه ها بر قيمت بليت ارائه شده ناظر بوده و با متخلفان برخورد خواهند كرد.

 



توقيف 7 هزار راننده تاكسي متخلف در سال 88

رئيس پليس راهور تهران بزرگ با اعلام نارضايتي از شيوه نظارت تاكسيراني بر تاكسي ها گفت: عمده تخلفات رانندگان در پايتخت، مربوط به رانندگان تاكسي است بطوريكه در سال 88، 7 هزار راننده تاكسي متخلف توقيف شدند.
به گزارش ايرنا سرهنگ سيدهادي هاشمي با بيان اينكه طرح ترافيك تا آخرين ساعات روز پنج شنبه- 27 اسفندماه جاري- در تهران اجرا مي شود افزود: طرح ترافيك در ايام تعطيلات اجرا نمي شود اما از 14 فروردين 89 با متخلفاني كه بدون آرم طرح ترافيك جديد در محدوده طرح رفت و آمد كنند، بشدت برخورد مي شود.
بنابر اين گزارش سرهنگ هاشمي گفت: در سال جاري 2 هزار و 100 راننده متخلف، متحمل محدوديت هاي رانندگي از يك ماه تا يكسال شدند.
وي در ادامه افزود: 20 راننده متخلف نيز در سال جاري، براي هميشه از رانندگي كردن محروم شدند.

 



هشدار اداره بنادر و دريانوردي هرمزگان: مسافران نوروزي از شناورهاي غيرمجاز استفاده نكنند

بندرعباس - خبرنگار كيهان:
معاون دريايي و بندري اداره كل بنادر و دريانوردي هرمزگان گفت: استفاده مسافران نوروزي از شناورها و اسكله هاي غيرمجاز براي مسافرت هاي دريايي مي تواند خطرساز واقع شود.
سيدمحمد حكيمي با اشاره به ارتقاي سطح وقوع مسافرت هاي دريايي در تعطيلات نوروز به ويژه در مسيرهايي همانند بندرعباس - قشم و خمير - كيش و بالعكس افزود: عدم اطلاع مسافران از موارد ايمني مسافرت هاي دريايي گاهي سبب مي شود كه آنها هر شناوري را از جمله شناورهاي تفريحي و شناورهاي تندرو براي مسافرت هاي خود انتخاب كنند كه اين امر مي تواند در نوع خود بسيار خطرناك واقع شود.
وي با بيان اينكه تمام تمهيدات در بنادر هرمزگان براي جابه جايي مسافران با توجه به استانداردهاي موجود انديشيده شده است، گفت: در حال حاضر حدود 20 شناور استاندارد در ناوگان مسافري دريايي هرمزگان فعاليت مي كند كه اميد است اين رقم طي دو سال آينده به 40 فروند افزايش يابد.

 



برنامه مترو در پنجشنبه آخرسال

شركت بهره برداري راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) براي رفاه حال شهروندان در پنجشنبه آخرسال تمهيداتي را در نظر گرفته است.
به گزارش روابط عمومي شركت مترو، زمانبندي حركت قطارها به ايستگاه حرم مطهر در آخرين پنجشنبه سال، 27 اسفند از ايستگاه قيطريه با سر فاصله زماني 10 دقيقه و در ايستگاه شهيد حقاني هر 5 دقيقه خواهد بود.
بنا به اين گزارش اعزام قطارهاي فوق العاده در صورت نياز امكان پذير است و برنامه حركت قطارها در خطوط 2، 4 و 5 در روز ياد شده طبق زمانبندي قبلي خواهد بود.

 



افزايش نيروهاي پليس زن و مرد در مترو

معاون عمليات فرمانده انتظامي تهران بزرگ گفت: ميزان نيروهاي پليس زن و مرد در مترو نسبت به گذشته 2برابر افزايش يافته است.
وي با اشاره به اجراي طرح ارتقاي امنيت مراكز خريد در پايتخت از دستگيري 300 سارق كه اقدام به كف زني، كيف قاپي و غيره در سطح تهران كرده بودند خبر داد و افزود: گشت هاي پياده و خودرويي در تمام مراكز تجاري مهم و پرتردد تهران مستقر شده اند كه براساس آن، ميزان وقوع جيب بري در مقابل اين مراكز به شدت كاهش يافته است.
سرهنگ خانچرلي با بيان اين كه از 15 اسفندماه امسال ماموران محسوس و نامحسوس پليس در مترو مستقر هستند گفت: ميزان نيروهاي پليس زن و مرد در مترو نسبت به گذشته دو برابر افزايش يافته است.

 



بهره برداري از مركز معاينه فني تهرانپارس

شهردار ناحيه يك منطقه 8 تهران از آغاز به كار مركز معاينه فني در تهرانپارس خبر داد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه 8، حسين زيدي گفت: اين مركز كه دهمين مركز مكانيزه معاينه فني خودروهاي سبك در شرق تهران است با هدف كاهش آلودگي هوا و افزايش ايمني تردد ايجاد شده است.
وي افزود: در اين مركز امكان استفاده از خدمات ويژه نظير ارسال پيامك، اعلام مدت باقيمانده اعتبار فني و تجميع اطلاعات خودروهاي مراجعه كننده به مراكز تحت نظارت وجود دارد.
زيدي تصريح كرد: در حال حاضر در طول روز پيش از 250 خودرو از خدمات اين مركز بهره مند مي شوند و 80 درصد خودروها معاينه فني مي گيرند.مركز معاينه فني در خيابان دماوند بالاتر از سه راه تهرانپارس از ساعت 30:7 تا 30:18 آماده ارائه خدمات به شهروندان است.

 



شلاق و زندان نتيجه شكايت از مقامات دولتي

يك زن عربستاني كه از مزاحمت مسئولان دولتي شكايت كرده بود، به اتهام عدم همراهي يكي از محارم مرد خود در دادگاه، به تحمل 300 ضربه شلاق و يك سال و نيم حبس محكوم شد.
به گزارش ايرنا، راصد روز دوشنبه افزود: حضور در ادارات دولتي بدون همراهي محرم و نيز ارائه دادخواست شكايت عليه مسئولان دولتي كه به دفعات مزاحمش شده بودند، از ديگر اتهامات «سوسن سليم» برشمرده شده است.
بنابر اين گزارش، سوسن سليم كه همسرش به دليل بدهي از سال 2004 تاكنون در زندان به سر مي برد، با مراجعه به يك قاضي محلي از وي درخواست كرد تا به آزادي شوهرش كمك كند، اما قاضي به او پيشنهاد كرد كه از شوهرش طلاق بگيرد و با او ازدواج كند.
به گفته سليم، قاضي سپس به اين شرط با آزادي همسرش موافقت نمود كه اگر وي پس از سه ماه موفق به پرداخت بدهي خود نشود، بار ديگر او را به زندان مي اندازد، زيرا اين زن، همسرش را به او ترجيح داده و حاضر نشده است براي ازدواج با قاضي از وي طلاق بگيرد.
به نوشته راصد، «مخلف دهام الشمري» وكيل سوسن گفت كه موكلش به علت ادامه مزاحمتهاي قاضي و ساير مسئولان دولتي با ارسال نامه اي به «نايف بن عبدالعزيز آل سعود» وزير كشور از رفتار ناشايست آنان شكايت كرده است.
براساس اين گزارش، سوسن سليم چندين مرتبه از سوي رئيس پليس منطقه، رئيس اداره صدور گذرنامه و استاندار به بهانه اينكه بدون همراهي محرم مرد به اين ادارات مراجعه كرده بود، توبيخ شده است.
راصد در گزارش خود تصريح كرد: حكم اين قاضي در محافل حقوقي انتقادات گسترده اي را به دنبال داشته است به طوري كه يك سازمان حقوقي خواستار آزادي فوري سوسن سليم شده است.

 



آسمانخراش غوطه ور در آب

زندگي در ساختماني غوطه ور زير امواج دريا، طرحي متفاوت از ساختمانهاي آينده دنياست كه امسال در ميان طراحي آسمان خراش ها، نظرها را به خود جلب كرده است. آيا مايليد صبحانه خود را با ماهيان دريا تقسيم كنيد؟
طراح اين ساختمان بي نظير، سارلي آدره بين ساركوم از كشور مالزي است. بلندي اين ساختمان در حد ساختمان امپايراستيت است، با اين تفاوت كه قرار است تنها چند طبقه ا زآن بالاي سطح آب قرار بگيرد. در مجموع بايد گفت كه قرار است اين ساختمان كاملاً خودكفا و شناور باشد به صورتي كه از باد، نورخورشيد و نيروي امواج براي تامين انرژي خود استفاده خواهد كرد.
همچنين پرورش گياهان و ايجاد فضاي سبز در بالاي اين ساختمان اكسيژن و غذاي مورد نياز ساختمان را فراهم خواهد نمود. به علاوه در ساختار اين ساختمان بزرگ، خانه ها، دفاتر كاري و نيز مراكز تفريحي تعبيه شده اند.
براساس اين طرح، تانك هاي شن سطح ساختمان را در آب تنظيم مي كنند، همان طور كه بازوهاي يك زيردريايي اين كار را انجام مي دهند. بازوهاي اين ساختمان قابليت حركت در جزر و مد دريا را نيز دارند تا از اين طريق بتوانند از انرژي جنبشي آب، براي تامين نيروي برق ساختمان استفاده نمايند.

 



كشيشان فاسد سوئيسي

براساس يك گزارش كه توسط يكي از كشيشان اعظم در «سوئيس» منتشر شد، اين موضوع مشخص شد كه طي يك پروسه 15 ساله 60 نفر توسط كشيشان در اين كشور مورد تجاوز و سوءاستفاده جنسي قرار گرفته اند.
«مارتين ورلن» - كشيش صومعه «بنديكتين» در منطقه «اين شيدلن» در سوئيس - در مصاحبه اي با يكي از روزنامه هاي رسمي اين كشور، اظهار كرد: طي 15 سال گذشته، 60 نفر توسط كشيشان كليساي كاتوليك در اين كشور مورد تجاوز قرار گرفته اند.
وي خاطرنشان كرد: برخي از اين موارد به كميسيون اسقف هاي سوئيس گزارش شده است، اما در برخي از موارد قربانيان توسط اين كشيشان تهديد شدند و از ترس آزار و اذيت مجدد و يا حتي كشته شدن از اين افراد شكايت نكردند.علاوه بر اين، گزارش شده كه اسقف ها هم در تجاوز به افراد عادي دست داشتند.البته بايد به اين موضوع اشاره كرد كه در ميان 60 نفر، 15كودك بين هفت تا 12ساله نيز ديده مي شود.
كودكاني كه در صومعه «اين شيدلن» مشغول به تحصيل هستند، بيش از سايرين در معرض تجاوز راهبان، كشيشان و اسقف ها قرار مي گيرند و طعمه هاي بالقوه محسوب مي شوند.

 



اتوبوس 2 منظوره

ورود اتوبوس آبي خشكي به عرصه حمل ونقل گردشگري در هلند، مردم آن كشور را در روزهاي اخير شگفت زده كرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي روزنامه «الرياض»، چاپ عربستان، اتوبوس آبي خشكي كه توانايي حمل 50 سرنشين را دارد، كاملا به شكل اتوبوس هاي معمولي است، اما توانايي شناور شدن در آب و حركت با سرعت 8 گره دريايي را دارد.بدنه اين اتوبوس آبي خشكي از نوعي آلومينيوم است و پيش بيني سازندگان آن فروش چشمگير آن در آينده است كه مي تواند هم در خشكي حركت و هم در روي آب شناور بماند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14