(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 25 اسفند 1388- شماره 19606
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
كانال كميل امروز
بودجه 89 به تصويب نهايي مجلس رسيد
خارج از دستور
احمدي نژاد به ديدار مراجع تقليد مي رود
نوول آبزرواتور: جهان عقيده دارد رفتار غرب با ايران مستكبرانه است
سعيد شريعتي: موسوي دچار توهم پيروزي بود
بي بي سي: انگليس به تغيير موضع چين در خصوص ايران خوش بين نيست
كليميان ايران مواضع وزارت خارجه آمريكا را رد كردند
منجي يا قاتل؟
يك مقام آگاه سياسي در پاسخ به محمود عباس: ايران آماده تلاش براي تحقق مصالحه بين فتح و حماس است
معاون سياسي وزير كشور: فعاليت هاي جبهه مشاركت توسط دستگاه قضايي متوقف شده است



كانال كميل امروز

محسن حدادي
حالا ديگر320 روز از يادداشت قبلي در همين مختصات روزنامه و از شوق نامگذاري سال 88 مي گذرد، سطرهايي كه از آفتاب دل انگيز بهار و «فرهنگ» جان گرفته بود و نويد يك سال فرهنگي براي حركت به سمت «اصلاح» را مي داد، هنوز سايه سنگين سياست و سياست بازي بر صدر و ساقه و ريشه رسانه ها آوار نشده بود. حالا اما در پس غبار فتنه و فريفتگي سياست بازي، همه ثانيه شماري مي كنند براي سال نو و اصلا گويي در تقويم تاريخ اين كشور اتفاقي نيافتاده افتاده؟ مدعيان و سرداران و سپهسالاران جنگ نرم گويا فراموش كرده اند كه تنها «كانال كميل» كارزار هزاره سوم، فرهنگ است و فرهنگ هم با «شعار و پوستر و بخش نامه و همايش و» فرسنگ ها فاصله دارد. خوب مي توان حدس زد اگر اين روزهاي آخر سالي، خبرنگاري حوصله كند و از مديران فرهنگي ما درباره عملكردشان در سال 88 بپرسد، چه خواهند گفت؛ همان را كه در روزهاي پاياني سال 58 و 68 و 78 گفتند: براي ما همه سال ها سال پيامبر اعظم(ص) است نوآوري و شكوفايي تنها به يكسال محدود نمي شود اتحاد ملي سرلوحه تمام سال هاي حيات انقلاب است و با عرض پوزش از شما خواننده گرامي بايد عرض كنم: منم كه خوابم!
حالا اما در گذر از 9ماهگي يك آزمون بزرگ، در انتظار تولد فرزند اين آزمون حياتي براي نظام هستيم؛ و من دعا مي كنم صاحب دوقلويي شويم تا طعم حركت به سوي قله 4041، شيرين و شورانگيز و شتابدار شود. «عقلانيت و اخلاق». و اي كاش قل دوم چند ثانيه زودتر به دنيا بيايد تا هم دنيايمان آباد شود و هم آخرت مان گلستان. تولد اين دوقلوي دوست داشتني در انتهاي سال و پس از 9 ماه التهاب و اغتشاش و اضطرار و قانون شكني، هم سال نوي خانواده انقلاب را شيرين خواهد كرد و هم پاياني اميدواركننده براي يكسال سخت است.
همه كليدواژه هاي 9 ماه گذشته را اگر در يك ماتريس مرجع قرار دهيم، m و n در هر فضا و با هر عمل رياضي، آينده ما را به سمت «شكيبايي و بيداري» ميل مي دهد و با چنين مختصاتي است كه آينده با همان جغرافياي ترسيم شده براي 4041 دست يافتني است. بله! بايد لباس نو بپوشيم و معطر شويم؛ عطر استغفار و لباس بصيرت كه هر دو با همان گذر از كانال كميلي كه گفتم ميسر است.
با اين حال به گزارش هواشناسي، آسمان كشور تا اطلاع ثانوي ابري، همراه با غبار محلي است چرا كه شمارگان كتاب ركوردي جديد را ثبت كرده است؛ هزار نسخه براي چاپ اول. يك جبهه هواي سرد شهر را فرا گرفته چرا كه ميانگين مطالعه در كشور 2 تا 81 دقيقه در روز تخمين زده شده است. وارونگي هوا در روزهاي پاياني سال مانند 21 ماه گذشته پايدار است چرا كه مردم هنوز با محصولات فرهنگي آشتي نكرده اند حالا شايد به علت ضعف و ابتذال. بنابر اين گزارش، آب مصرفي تمام كشور دچار آلودگي است چون فرهنگ هيچ جايي در سبد خريد خانوار ندارد، حتي در لايحه هدفمند كردن يارانه ها نيز. اين معتبرترين گزارش هواشناسي كشوري است كه «فرهنگ» را مانند آب و هوا بايد بداند.
راهي نداريم جز اينكه در اين ايام خانه تكاني، اصلاح شويم، اصلاح الگوي فرهنگ، تنها كتابخواني مديران و مردم نيست، فقط توليد محصول فاخر فرهنگي نيست و تغيير نگرش مردم به خريد كالاي فرهنگي زير عنوان روشنفكري و شكم سيري نيست؛ اصلاح خود ما هم است! كمتر نوشتن و بيشتر خواندن؛ گاهي بايد كمتر نوشت گاهي بايد كمتر سخنراني كرد، گاهي بايد كمتر مصاحبه كرد راهي نداريم جز بازگشت به ثروت تمام ناشدني «فرهنگ و تمدن ايراني-اسلامي» و اصلاح خودمان. وگرنه مي دانيد چه مي شود؛ جاده مقابل اصلاح، افساد است.
باز هم مي گويم كه «حركت» رمز رسيدن است؛ آن هم نه روي كاغذ كه گفت: روي آفتاب به مولاناست؛ چرا كه روي مولانا به آفتاب است

 



بودجه 89 به تصويب نهايي مجلس رسيد

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بودجه 368 هزار ميليارد توماني سال آينده را تصويب كردند.
در جلسه علني ديروز خانه ملت، آخرين گام براي تصويب نهايي لايحه بودجه 89 برداشته شد و نمايندگان ماده واحده لايحه را كه اصلي ترين بخش بودجه است با 168 راي موافق، 26 راي مخالف و 5 راي ممتنع از مجموع 203 نماينده حاضر به تصويب رساندند.
براساس ماده واحده بودجه سال 1389 كل كشور از حيث منابع بالغ بر 3 ميليون و 684 هزار و 703 ميليارد و 492 ميليون ريال و از حيث مصارف نيز بالغ بر 3 ميليون و 684 هزار و 703 ميليارد و 492 ميليون ريال است.
البته سقف بودجه در گزارش اوليه كميسيون تلفيق بيش از 20 هزار ميليارد تومان كاهش يافت و به رقم 347 هزار ميليارد تومان رسيد اما در 15 جلسه علني مجلس اين رقم بر اثر پيشنهادات نمايندگان مجددا به همان رقم دولت يعني 368 هزار ميليارد تومان برگشت و در نهايت تصويب شد.
بودجه سال 1389 شامل منابع بودجه عمومي دولت از لحاظ درآمدها و واگذاري دارايي هاي سرمايه اي و مالي و مصارف بودجه عمومي دولت از حيث هزينه ها و تملك دارايي هاي سرمايه اي و مالي بالغ بر يك ميليون و 271 هزار و 330 ميليارد و 719 ميليون ريال است.
همچنين منابع عمومي مبلغ يك ميليون و 179 هزار و 897 ميليارد و 636 ميليون ريال و درآمدهاي اختصاصي وزارتخانه ها و موسسات دولتي نيز بالغ بر 91 هزار و 433 ميليارد و 83 ميليون ريال است.
بودجه شركت هاي دولتي؛ بانك ها و موسسات انتفاعي وابسته به دولت نيز از لحاظ درآمدها و ساير منابع تامين اعتبار بالغ بر دو ميليون و 525 هزار و 638 ميليارد و 324 ميليون ريال و از حيث هزينه ها و ساير پرداخت ها بالغ بر دو ميليون و 525 هزار و 638 ميليارد و 324 ميليون ريال است.
اين گزارش حاكي است در جلسه علني ديروز پيش از تصويب ماده واحده لايحه بودجه، تعدادي از نمايندگان به تغييرات كميسيون تلفيق در برخي رديف هاي بودجه كه پس از تصويب در صحن علني صورت گرفته بود اعتراض كردند.
حسن كامران نماينده اصفهان از جمله اين نمايندگان بود كه در تذكري آئين نامه اي با استناد به ماده 17 و 23 آئين نامه داخلي مجلس نسبت به قرائت گزارش كميسيون تلفيق درخصوص اصلاح برخي موارد در لايحه بودجه 1389 كل كشور انتقاد كرد.
وي افزود: بنده عضو كميسيون تلفيق مجلس هستم و چنين مصوباتي در كميسيون نداشتيم.
اين نماينده مجلس افزود: صبح دوشنبه كميسيون تلفيق جلسه اي تشكيل داد تا مواردي كه به خلاف قرائت شده بود را «ماست مالي» كند.
اين گفته كامران با 2 و 2 گفتن برخي نمايندگان به نشانه اعتراض همراه شد.
لاريجاني در پاسخ به تذكر وي با بيان اينكه ما اعتراض شما را در اين زمينه بررسي كرديم گفت: لذا اين مورد اشكال قانوني ندارد و بهتر است از كلماتي استفاده نكنيم كه باعث وهن مجلس شود.
اما در ادامه علي اكبر آقايي نماينده مردم سلماس در تذكري آئين نامه اي با استناد به ماده 23 آئين نامه داخلي مجلس درخصوص حفظ شان و اقتدار مجلس اظهار داشت: بهتر است براي حفظ شان مجلس تمامي تغييرات ايجاد شده در جداول لايحه بودجه 1389 قبل از ارسال اين گزارش به شوراي نگهبان در جلسه علني ازسوي مخبر يا رئيس كميسيون تلفيق به نمايندگان توضيح داده شود.
وي افزود: برخي تغييرات در رديف هاي بودجه باعث وهن مجلس مي شود لذا بهتر است اين گزارش در صحن مجلس قرائت شود تا ما نمايندگان قانع شويم.
بهرحال پس از اين تذكرات، ماده واحده لايحه بودجه سال 89 به راي گذاشته شد كه با راي اكثريت نمايندگان به تصويب رسيد. اين مصوبه پس از رفع ايرادات شوراي نگهبان شكل قانوني به خود مي گيرد و به دولت ابلاغ مي شود.
غيبت مداوم بيش از 80 نماينده مجلس در بررسي مهمترين لايحه كشور
در حالي لايحه بودجه سالانه كشور مهمترين لايحه سرنوشت ساز براي مردم كشور است اما در جريان رسيدگي به آن در اغلب روزها بيش از 80 نماينده مجلس بنا به دلايلي مبهم غائب بودند.
به گزارش فارس، لايحه بودجه دخل و خرج سالانه يك كشور و دولت را به نمايش مي گذارد و در واقع اقتصاد مردم و كشور با تصويب جزئيات بندها و رديف هاي بودجه رقم مي خورد. به عبارت ديگر مهمترين لايحه اي كه نمايندگان مجلس در طول سال با آن سر و كار دارند و بايد وظيفه نمايندگي خود از مردم و دفاع از حقوق آنها را نشان دهند، لايحه بودجه سالانه است.
اين در حالي است كه در اكثر ساعاتي كه جزئيات لايحه بودجه 89 در مجلس بررسي و از راديو نيز پخش مستقيم مي شد، رئيس جلسه تعداد حضار را بين 200 تا 210 نفر عنوان مي كرد، در حالي كه تعداد نمايندگان مجلس 290 نفر است.
در مهمترين جلسات راي گيري مجلس هم كه به راي گيري كليات بودجه و راي گيري نهايي بودجه مربوط مي شد وضع بر همين منوال بود.
در جلسه راي گيري كليات بودجه 89 از مجموع 290 نماينده 225 نفر حاضر بودند و 65 نفر غيبت داشتند. ديروز هم كه بودجه 89 به راي گيري نهايي نمايندگان گذاشته شد از مجموع 209 نفر تنها 203 نفر حاضر بودند و 87 نماينده غيبت داشتند.
اين در حالي است كه سال گذشته هم در جلسه راي گيري نهايي بودجه 88 كل كشور، 91 نماينده غائب بودند، به نظر مي رسد عده اي از نمايندگان مجلس كه تعداد آنها اندك هم نيست هيچ ارزشي براي مهمترين لايحه سالانه كشور قائل نيستند و ظاهرا هيچ برخورد قانوني هم با آنها نمي شود.

 



خارج از دستور

اتفاق نظر مسئولان در تقليل سطح روابط با لندن
عضو كميسيون فرهنگي مجلس گفت: تقليل سطح روابط با دولت انگليس موضوعي است كه همه روي آن اتفاق نظر دارند.
فاطمه رهبر نماينده مردم تهران در گفت وگو با فارس يادآور شد: در اصل موضوع مبني بر اينكه انگلستان در امور داخلي ايران دخالت مي كند، همه مسئولان و ملت ايران اتفاق نظر دارند كه در اين زمينه بايد گفت دخالت هاي لندن نه بحث امسال است و نه سال گذشته، بلكه اين كشور با گذشت 30 سال از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، همچنان در امور داخلي كشورمان دخالت مي كند.
وي خواستار اقدامي اساسي، ماندگار و اصولي در رابطه با انگليس شد.
گفتني است طرح كاهش روابط با دولت انگليس مدتي است كه در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در حال بررسي يكي از مراكز اصلي هدايت آشوب هاي پس از انتخابات سفارت انگليس بود و كارمندان محلي و غيرمحلي آن اغلب در آشوبگري ها نقش مستقيم داشتند.
مجلس در زمينه اصلاح الگوي مصرف
اقدام موثري نداشته است
نماينده مردم تهران گفت: مجلس و در كل تمامي دستگاه ها در زمينه فرمايش مقام معظم رهبري در مورد اصلاح الگوي مصرف اقدام چشم گيري نكرده اند.
عليرضا مرندي عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس، با اشاره به عملكرد مجلس در سال اصلاح الگوي مصرف گفت: به حد كافي در اين موضوع اقدامي صورت نگرفته است.
وي افزود: مجلس و در كل دستگاه ها در زمينه فرمايش مقام معظم رهبري در مورد اصلاح الگوي مصرف اقدام چشم گيري نكرده اند البته با اقدامات كوچك مي توانند دل خود را خوش كنند ولي به نظر بنده كشور در زمينه فرمايش رهبر انقلاب درست حركت نكرده است.
نماينده مردم تهران در مجلس تصريح كرد: درست است كه اصلاح الگوي مصرف موضوعي درازمدت است اما بالاخره بايد اقدامي انجام مي داديم كه در كوتاه مدت هم پيگيري فرمايش مقام معظم رهبري به نمايش گذاشته مي شد.
گفتني است سال 1388 از سوي رهبر معظم انقلاب به نام سال اصلاح الگوي مصرف ناميده شده بود.
انتقاد از بناي نامناسب
تعدادي از نمايندگان به بناي نامناسب يادبود شهدايي كه در حياط مجلس شوراي اسلامي در حال ساخت است اعتراض كردند.
اين مقبره شهدا كه حدود شش متر ارتفاع، طول و عرض دارد، به گونه اي است كه قبور برخي از شهدا بيرون آن قرار گرفته و قبور ساير شهدا داخل اين مقبره قرار گرفته، همچنين يادبود شهدا ميان قبر يكي از شهدا قرار گرفته، اين در حالي است كه پس از اعتراض برخي نمايندگان به اين وضعيت، قرار شد تا قبور بيرون مانده از مقبره شهدا را با بولدزر جابجا كرده و به داخل اين يادبود انتقال دهند.
همين امر موجب شد تا حجت الاسلام رهبر رئيس فراكسيون روحانيون و همچنين حداد عادل رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي طي نامه اي خطاب به رياست مجلس اعتراض خود را به اين بنا اعلام كرده و خواستار توقف احداث بناي مذكور شوند.
در نامه حداد عادل خطاب به لاريجاني آمده است:از مشاهده آنچه تاكنون ساخته شده و به نظر مي رسد بناي مذكور از حيث سبك و اسلوب معماري تناسبي با ساختمان هاي ديگر مجلس كه متعلق به ميراث فرهنگي كشور است ندارد و اين ناهماهنگي در آينده موجب انتقادها و سرزنش هاي مختلف خواهد شد و مقصود اصلي كه همانا تكريم شهيد و شهادت بوده تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.
كميسيون فرهنگي از جناب عالي درخواست مي كند دستور فرماييد اين طرح متوقف و به جاي آن بناي زيبا و متناسب با معماري اسلامي و ايراني احداث شود.

 



احمدي نژاد به ديدار مراجع تقليد مي رود

مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت از ديدار رئيس جمهور كشورمان با برخي از مراجع تقليد خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس حجت الاسلام ناصر سقاي بي ريا مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت از سفر رئيس جمهور به قم خبر داد و گفت: رئيس جمهور بزودي براي ديدار و گفتگو با برخي از مراجع عظام تقليد به قم سفر مي كند.
بر اساس اين گزارش رئيس جمهور قرار است در اين ديدار در خصوص مسائل روز گزارشي را به مراجع عظام تقليد در قم ارائه دهد.

 



نوول آبزرواتور: جهان عقيده دارد رفتار غرب با ايران مستكبرانه است

روزنامه فرانسوي نوول آبزرواتور نوشت كشورهاي غربي بابت تلاش براي تحريم ايران نزد جهانيان به عنوان استعمارگر شناخته شده اند.
اين روزنامه در شماره ديروز خود با اشاره به اينكه «به نظر مي رسد كه متقاعد كردن كشورهاي كليدي عضو سازمان ملل با مشكل روبرو شده باشد» نوشت: «يكي از مقامات ديپلماتيك در پاريس مي گويد:«در مورد ايران نمي توانيد تصور كنيد كه ما، فرانسوي ها و امريكايي ها، تا چه حد با عدم همكاري كشورهاي ديگر روبرو هستيم. اكثر كشورهاي بزرگ از حمايت از ما سر باز مي زنند. آنها معتقدند كه ما در مورد اين مسأله مستكبرانه عمل مي كنيم و برخي تا آنجا پيش مي روند كه حتي آن را استعمارگري نوين مي نامند».
نوول آبزرواتور ادامه داد: «در پاريس و واشنگتن گفته مي شود كه روسيه مطمئناً به قطعنامه ها رأي مثبت خواهد داد. اليزه و كاخ سفيد براي جلب حمايت كرملين نسبت به متن اوليه قطعنامه انعطاف بسياري نشان دادند. آنها مي خواستند دولتمردان جمهوري اسلامي را مسؤول دست درازي به حقوق بشر در تهران بدانند، حساب هاي بانكي آنها را در خارج توقيف و صدور ويزا براي آنها را ممنوع كنند. اين متن دستخوش تغيير شد. كرملين كه همين سركوب ها را در خاك خود نسبت به شهروندانش اعمال مي كند از همسو شدن با اين تدابير خودداري كرده است. روس ها همچنين خاطرنشان كرده اند كه هيچ تحريمي را در مورد تسليحات نمي پذيرند ]درحقيقت روسيه اولين تأمين كننده جنگ افزار براي ايران است[. به علاوه روس ها سفارش فروش چهار ناو جنگي «ميسترال» را هم دريافت كرده اند».
اين روزنامه درباره موضع چين نوشت: «چين نيز كه از حق وتو در شوراي امنيت برخوردار است، چندان موافق تحريم ها نيست. دولت پكن با مخالفت نسبت به اولين متن تنظيم شده توسط فرانسه و امريكا، نگران اين است كه مبادا سومين تأمين كننده نفت خود را ناراحت كند و اين بازار پرآينده را از دست بدهد. دولت اوباما براي از بين بردن سازش ناپذيري چين، متحدان خود در منطقه خليج فارس را به همكاري طلبيده است. دولت واشنگتن از رياض و امارات متحده عربي خواسته كه به پكن اطمينان دهند و در صورت كمبود هيدروكربن براي چين، اين كمبود را جبران كنند. ولي تاكنون اين كار نتيجه مطلوب را نداشته. يكشنبه گذشته وزير امور خارجه چين در چندين نوبت گفت كه «اعمال تحريم هاي جديد مشكل هسته اي ايران را حل نمي كند».
نوول آبزرواتور در ادامه به تشريح ديدگاه برزيل پرداخت و تاكيد كرد:« ازنظر كارشناسان، دو دليل براي مخالفت برزيل وجود دارد. ابتدا اينكه بزرگ ترين كشور امريكاي جنوبي وارد يك برنامه صلح آميز هسته اي در ابعاد گسترده شده است. اين كشور حتي در سال 2006يك مركز بزرگ غني سازي در شهر «رسنده» در 150 كيلومتري ريودوژانيرو تأسيس كرده است. اين كشور چگونه مي تواند با تأسيس مراكزي مشابه در خاورميانه به مخالفت برخيزد؟ لولا چند روز پيش در يك كنفرانس مطبوعاتي با حضور هيلاري كلينتون كه به خشم آمده بود گفت: «من همان چيزي را براي ايران مي خواهم كه براي برزيل مي خواهم: توليد و گسترش انرژي هسته اي براي مصارف صلح آميز.» دوم اينكه برزيل مايل است در ديپلماسي جهاني از جايگاه قابل توجهي برخوردار باشد و مي خواهد نقش «ميانجي» ميان كشورهاي بزرگ و كشورهاي درحال توسعه را بازي كند. اين كشور براي رسيدن به اين هدف نياز به اين دارد كه خود را بيطرف نشان دهد».
اين روزنامه فرانسوي همچنين مهم ترين علت مخالفت تركيب با تحريم ايران را نزديكي آنكارا به ايران دانست و نوشت: «كشور ديگري كه در تصويب تحريم ها مانع تراشي مي كند تركيه، يك عضو غيردائمي ديگر شوراي امنيت است. اردوغان، نخست وزير اين كشور، اغلب «سياست دوگانه» را محكوم مي كند و خاطرنشان مي سازد كه اسراييل داراي سلاح اتمي است. اين كشور نيز مايل است خود را ميانجي منطقه معرفي كند و قصد دارد فعاليت هاي بازرگاني خود را با همسايه بزرگش سه برابر كند. به همين دليل شانس كمي در موافقت اين كشور با تصويب قطعنامه تنظيم شده ازسوي امريكا و فرانسه وجود خواهد داشت».

 



سعيد شريعتي: موسوي دچار توهم پيروزي بود

عضو سابق شوراي مركزي حزب مشاركت تاكيد كرد موسوي دچار توهم پيروزي در انتخابات شد، البته انكار نمي كنم كه خيلي از خود ما هم دچار سطوحي از اين توهم بوديم.
«سعيد شريعتي» عضو سابق شوراي مركزي حزب مشاركت در مصاحبه با ويژه نامه نوروزي پنجره درباره ادعاي تقلب كه از سوي جريان اصلاحات مطرح شد، گفت: به هيچ عنوان معتقد نيستم كه تقلب شده است. تقلبي صورت نگرفت و راي، راي مردم بود.
البته برخي از افراد به دليل شرايط پولاريزه حاكم، مدعي شدند اين صحبت هاي من تحت تاثير زندان و زير شكنجه بيان شده است، در حالي كه اصلا اين طور نيست.
شريعتي همچنين با اشاره به مصاحبه خود با شبكه «بي بي سي» درباره تقلب در انتخابات، اضافه كرد: تنها دوبار، آن هم پيش از اعلام نتيجه انتخابات با بي بي سي مصاحبه داشتم اما بعد از صدور پيام رهبري با هيچ رسانه اي مصاحبه نكردم. موضعم هم فقط پرشور كردن انتخابات بود.
يكي از مصاحبه هاي من، ساعت 3 بامداد روز شنبه 23 خرداد به زماني برمي گردد كه هنوز نتيجه انتخابات اعلام نشده بود. «سيما علي نژاد»، مجري بي بي سي از من پرسيد كه تقلب شده؟ من تحليلم اين نبود كه تقلب شده، بلكه برداشتم اين بود كه موسوي پيروز شده است.
به خبرنگار هم گفتم كه تقلب نشده ولي وزارت كشور در اعلام نتايج، مديريت اطلاع رساني مي كند. بعد از اعلام نتايج و صدور پيام رهبري هم در جلسه حزب گفتم كه ما نمي توانيم مستندات كافي پيدا كنيم كه 11 ميليون را پر كند.
عضو شوراي مركزي حزب مشاركت با بيان اينكه نمي دانم از كجا براي آقاي موسوي مسجل شد كه ايشان پيروز هستند، اظهار داشته است: تاكيد مي كنم روي صحبت هاي آقاي تاجيك در گفت وگوي خبري شبكه دو سيما، موسوي دچار توهم پيروزي در انتخابات شد. البته انكار نمي كنم كه خيلي از خود ما هم دچار سطوحي از اين توهم بوديم.
شريعتي درباره عملكرد آقاي موسوي پس از اعلام نتايج هم گفته است: موسوي اگر روز 26 خرداد نزد رهبري مي رفت و مي گفت نه به اين دليل كه اعتراض ندارم، بلكه چون شما فرآيند انتخابات را صحه گذاشتيد، تمكين مي كنم؛ جبهه قدرت سياسي اي كه باقي مي ماند كمتر از قدرت رسمي رياست جمهوري نبود.
وي در ادامه تاكيد كرده است:آقاي موسوي 20 سال از عرصه كنشگري سياسي دور بود و نتوانست مسائل را به خوبي حل و فصل كند. صريح تر بگويم، اصل بنيان هاي نظام ارزشمندتر از اين بود كه با يك ادعاي بزرگ، زمينه اي را فراهم كنيم كه چنين واكنش هايي برانگيخته شود.
اين عضو مستعفي حزب مشاركت، چندي پيش هم پيرامون تاكيد رهبر معظم انقلاب بر صلاحيت نداشتن افرادي كه حاضر نيستند قانون و راي اكثريت را قبول كنند، به شبكه ايران گفت: به نظر من رهبري كاملا بر قضايا اشراف دارند و فرمايشات ايشان هم معطوف به همين اشراف است.

 



بي بي سي: انگليس به تغيير موضع چين در خصوص ايران خوش بين نيست

سرويس سياسي -
شبكه تلويزيوني بي بي سي گزارش داد كه مقامات انگليسي نسبت به تغيير موضع پكن در برابر تهران خوش بين نيستند.
اين شبكه تلويزيوني انگليسي با اشاره به سفر ديويد ميليبند وزير امورخارجه انگليس به چين تصريح كرد: ديويد ميليبند به چين سفر كرده است تا درباره مسايل مختلف از جمله برنامه هسته اي ايران با مقامات اين كشور گفت وگو كند اما مقامات انگليس به تغيير موضع چين در خصوص برنامه هسته اي ايران خوش بين نيستند.
بي بي سي افزود: روابط چين و انگليس دوره سختي را مي گذراند، هفته قبل نخست وزير چين از انگليس و ديگر كشورها به علت مقصر دانستن پكن در بي نتيجه ماندن اجلاس كپنهاگ انتقاد كرد، همچنين محاكمه و مجازات يك تبعه انگليسي متهم به قاچاق موادمخدر در چين روابط دو كشور را متشنج كرده است.
خبرگزاري فرانسه نيز با اشاره به سفر وزيرخارجه انگليس به پكن در گزارشي با بيان اينكه چين به بزرگترين شريك تجاري ايران در چند سال اخير تبديل شده است تاكيد كرد كه به همين علت چين بر راه حل ديپلماسي به عنوان بهترين روش پايان دادن به رويارويي غرب و ايران تاكيد مي ورزد.
از سوي ديگر؛ خبرگزاري رويترز با اشاره به سفر ديويد ميليبند به چين نوشت: انگليس به دنبال كمك چين براي تحت فشار گذاشتن ايران است.
بنابراين گزارش، وزير امورخارجه انگليس روز دوشنبه قبل از عزيمت به چين مدعي شد كه چين و انگليس در عين حالي كه به دنبال تعامل با تهران هستند با تحت فشار گذاشتن ايران به علت فعاليت هاي هسته اي موافق هستند.
رويترز در گزارش خود افزود: به رغم اظهارات خوشبينانه ميليبند، مذاكرات او در پكن درباره برنامه هسته اي ايران دشوار خواهد بود.
اين گزارش تصريح كرد: قدرت هاي غربي از چين مي خواهند تا قطعنامه پيشنهادي سازمان ملل كه تحريم هاي جديدي را بر تهران اعمال مي كند تصويب كند اما پكن در برابر درخواست هاي مكرر براي اعمال تحريم هاي شديد عليه ايران كه يكي از منابع بزرگ تامين نفت چين است مقاومت مي كند و تمايل چنداني براي اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران ندارد.

 



كليميان ايران مواضع وزارت خارجه آمريكا را رد كردند

ايرانيان كليمي در رابطه با مواضع مسموم وزارت امور خارجه آمريكا عليه كشورمان بيانيه اي صادر كردند.
متن اين بيانيه به شرح زير است: «همزمان با آغاز سال نو استكبار جهاني به سركردگي آمريكاي جهانخوار بار ديگر به بهانه حقوق بشر، ملت شريف و بزرگوار ايران را آماج سخنان هذيان گونه خود قرار داده است. اعلاميه اخير وزارت امور خارجه آمريكا كه بر اساس توهمات بيمارگونه شكل گرفته، با طرح مسائلي غيرواقعي در رابطه با وضعيت پيروان اديان توحيدي در ايران براي چندمين بار قصد سوءاستفاده سياسي از مفاهيم عميق انساني داشته است.
از آن جايي كه ايرانيان يهودي جزو جدايي ناپذير از ملت شريف خداجوي ايران هستند هر اهانتي به ملت بزرگ ايران بي شك با اعتراض شديد ما روبه رو مي گردد. ايرانيان يهودي در كمال آزادي به فعاليت هاي ديني - فرهنگي و اجتماعي خود مشغولند و در اين راستا همواره حمايت هاي مادي و معنوي مسوولين جمهوري اسلامي ايران به ويژه مقام معظم رهبري شامل حال ايرانيان توحيدي بوده و خواهد بود. نشر اكاذيب بي پايه در رابطه با يهودستيزي در ايران توهيني به ملت بزرگ ايران است كه بيش از 30 قرن سابقه درخشان همزيستي تمامي موحدان بخشي از فرهنگ والاي آن است. كمك هاي قابل توجه نظام جمهوري اسلامي ايران به امور فرهنگي اجتماعي ما ايرانيان يهودي به ويژه كمك چشمگير اخير هيات محترم دولت به بيمارستان خيريه دكتر سپير سند محكمي عليه مواضع غيرمنطقي دشمنان ايران محسوب مي شود.
ما ايرانيان يهودي همصدا با بقيه ملت ايران فرياد مخالفت با توطئه هاي تفرقه انگيز دشمن سر مي دهيم و اعلام مي كنيم كه به عنوان بخشي از خانواده بزرگ ملت ايران آماده هرگونه جانفشاني در راه حفظ ارزش هاي توحيدي و منافع ملي هستيم و هيچ نيازي به مداخله بيگانگان در امور داخلي خود حس نكرده و مخالفت شديد خود را با دشمناني كه حقوق بشر براي آنان دستاويزي سياسي است اعلام مي كنيم ما ايرانيان يهودي اطمينان كامل داريم كه سرنوشت مشترك و منافع ملي و ارزش هاي توحيدي مشترك براي همه ايرانيان يكسان بوده و اميدواريم كه با مساعدت مسوولان محترم نظام به ويژه مقام معظم رهبري هر روز شاهد كسب موفقيت هاي جديد براي تمامي اقشار ملت بزرگ ايران خواهيم بود.
اين بيانيه توسط افراد و نهادهايي همچون اخام مشااله گلستاني نژاد رهبر ديني ايرانيان كليمي، كتر سيامك مره صدق نماينده ايرانيان كليمي در مجلس شوراي اسلامي ايران وهيات مديره انجمن كليميان تهران،هيات مديره انجمن كليميان شيراز ، هيات مديره انجمن كليميان اصفهان، هيات مديره انجمن كليميان كرمانشاه امضا شده است.

 



منجي يا قاتل؟

محمد رجب نيا
فيلم «عمليات مرداب» كه بيش از دو دهه قبل در سينماهاي كشور اكران گرديد و سپس در تلويزيون نيز چند بار پخش شد، روايت شيوه هاي خاص توطئه آميز نظام ليبرال دموكراسي آمريكا براي از بين بردن مخالفان و معترضان جدي نسبت به سياستهاي خارجي و داخلي ظالمانه آن است.
ماجراي فيلم در واقع روايتي است از سر به نيست كردن روشنفكراني كه پس از احضار به خدمت براي اعزام به جنگ ويتنام تمرد كردند. آنها نه براي اعزام، كه براي ظاهرا مانوري در منطقه اي غيرجنگي در خود آمريكا متشكل شده و توسط ارتش به منطقه اي جنگلي و مردابي فرستاده شدند. در جريان آغاز اين مانور، با تمهيدات قبلي، يكايك آنها توسط تيراندازاني اجير شده در آن منطقه دور افتاده كشته شدند و در حالي كه هنوز برخي ازآنها از خطر رسته بودند، هلي كوپتر ارتش كه در ارتفاع بسيار پايين حركت مي كرد به درخواست نجات آنها هيچ گونه اعتنايي ننمود. همگان دريافته بودند كه در دام يك توطئه از پيش برنامه ريزي شده به سوي مرگ مي روند، تا اينكه نهايتا دو نفر از آنان با شجاعت و غافلگيري مي توانند آدمكشان را كشته و زخمي كرده و از مهلكه بگريزند. در آخرين لحظات بار ديگر هلي كوپتر ارتش آمريكا به سوي آنها فرود مي آيد و همزمان جيپ ارتشي ديگري هم نزديك مي شود.
در حالي كه دو نفر ياد شده نسبت به انگيزه ارتش آمريكا براي نجات خود مشكوك هستند، صداي دو تير شنيده مي شود و پايان ماجرا در «ابهامي گويا»! رقم مي خورد. در نمايش پنجشنبه شب گذشته در شبكه يك سيما، «تلخيص» اين فيلم با نهايت تعجب با حذف اين صحنه پاياني، يعني حذف صداي تير و چند ثانيه آخر، موجب اين نتيجه گيري شد كه ارتش آمريكا منجي دو نفر باقي مانده گرديد!!!

 



يك مقام آگاه سياسي در پاسخ به محمود عباس: ايران آماده تلاش براي تحقق مصالحه بين فتح و حماس است

ايران آماده است بين فتح و حماس به منظور تحقق مصالحه، مساعي خويش را به عمل آورد.
يك مقام آگاه سياسي در وزارت امور خارجه كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين كه موضع وزارت خارجه پيرامون اظهارات محمود عباس ـ رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين ـ درباره اين كه گفته است ايران مانع مصالحه بين فتح و حماس است، اظهار كرد: موضع اصولي جمهوري اسلامي ايران همواره حمايت از وحدت بين گروه هاي فلسطيني بوده است و جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد بين فتح و حماس به منظور تحقق مصالحه، مساعي خويش را به عمل آورد تا اين آرمان متعالي پديدار گردد و تمامي امكانات فلسطيني ها در جهت اهداف بلند دستاوردهاي مقاومت فلسطينيان قرار گيرد.

 



معاون سياسي وزير كشور: فعاليت هاي جبهه مشاركت توسط دستگاه قضايي متوقف شده است

معاون سياسي وزير كشور با اشاره به لغو مجوز برگزاري دوازدهمين كنگره سراسري جبهه مشاركت ايران اسلامي گفت: فعاليت هاي اين حزب توسط دستگاه قضايي متوقف شده است.
سيدصولت مرتضوي روز يكشنبه در حاشيه جلسه معاونين و مديران كل سياسي استانداري ها با بيان اين كه « دبير كميسيون ماده 10 مصوبه اين كميسيون را در اين مورد به حزب مشاركت اعلام كرد» افزود: دليل اين مساله اين است كه فعاليت هاي اين حزب توسط دستگاه قضايي متوقف و دفتر آن ها نيز پلمب شده است.
وي تصريح كرد: در چنين شرايطي كه فعاليت آن ها از سوي مقام قضايي متوقف است، برگزاري كنگره ، خود يك نوع فعاليت محسوب مي شود؛ لذا موارد قانوني را كميسيون ماده 10 به آن ها ابلاغ كرده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14