(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 26 فروردين 1389- شماره 19620
 

تل آويو: نگران افزايش قدرت موشكي حزب الله هستيم
انتقاد چاوز از مسابقه تسليحاتي پنتاگون در آمريكاي لاتين
غرب در آستانه بحراني بزرگتر-قسمت دوم
اعتراض گسترده به طرح اخراج 70 هزار فلسطيني از كرانه باختري
«كوكا» نخوريد حامي صهيونيست هاست!
يورش پليس مبارك عليه تظاهركنندگان در خيابان هاي قاهره
مسكو نسبت به وقوع جنگ داخلي در قرقيزستان هشدار داد
آيت الله سيستاني:دولت آينده عراق بايد نماينده همه گروه ها باشد
محاكمه قصاب بالكان در دادگاه لاهه از سر گرفته شد
مدودف: واشنگتن به ما درس زندگي ندهد



تل آويو: نگران افزايش قدرت موشكي حزب الله هستيم

وزيرجنگ رژيم صهيونيستي گفت، تل آويو نگران افزايش قدرت نظامي حزب الله و دستيابي آن به موشك هاي اسكاد است.
به گزارش خبرگزاري ها، «ايهود باراك» در جريان بازديد از اردوگاه هاي ارتش اسرائيل اظهار داشت، افزايش توانمندي هاي نظامي حزب الله به توازن منطقه ضربه مي زند و ثبات و آرامش را در مرزهاي شمال به خطر مي اندازد.
وي افزود، تل آويو به دقت تحركات نظامي حزب الله را زير نظر دارد. وزير جنگ رژيم صهيونيستي كه مي كوشيد شكست رژيم اسرائيل طي دو جنگ 33 روزه با لبنان و 22روزه غزه را به نوعي توجيه كند تصريح كرد، ما بهترين خلبان ها و هواپيماهاي جهان را در اختيار داريم و نيروي هوايي ما ستون فقرات قدرت ما در مقابله با تهديدات است.

 



انتقاد چاوز از مسابقه تسليحاتي پنتاگون در آمريكاي لاتين

رئيس جمهور ونزوئلا به اظهارات مقامات آمريكايي كه كاراكاس را متهم به راه اندازي مسابقه تسليحاتي در منطقه كرده بودند، به شدت انتقاد كرد و گفت اين واشنگتن است كه به مسابقه تسليحاتي درمنطقه دامن مي زند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «هوگو چاوز» رئيس جمهور غرب ستيز ونزوئلا درپاسخ به اظهارات چندي پيش مقامات آمريكايي عليه قرار داد تسليحاتي مسكو - كاراكاس و متهم شدن كشورش به راه اندازي مسابقه تسليحاتي در آمريكاي لاتين گفت: برخي انسان هاي پست درامپراتوري آمريكا ونزوئلارا متهم به راه اندازي مسابقه تسليحاتي كرده و ما را تهديد براي همسايگانمان معرفي مي كنند؛ تاييد چنين اظهاراتي كه از سوي سخنگوي امپراتور آمريكا بيان مي شود بسيار نادرست است.

 



غرب در آستانه بحراني بزرگتر-قسمت دوم

پروفسور حميد مولانا
بزرگترين دگرگوني و بحران سياسي، اقتصادي و اجتماعي امروز در دنياي غرب، در جهان به اصطلاح سرمايه داري، و به نسبت بسيار فوق العاده اي در مركز آن يعني امريكا و اتحاديه اروپاست. رژيم هاي حاكم بر غرب، دولتمردان و نخبگان آن و رسانه هاي تبليغاتي آنان كوشش دارند اين موضوع را كم رنگ جلوه داده و به خاطر اعتماد عمومي آن را پنهان نگاه دارند و افكار جهانيان و مردم خود را متوجه حوادث و اخبار مربوط به ايران، چين، هند، كره شمالي و ساير كشورها كنند ولي تناقضات موجود در دنياي غرب به قدري آشكار و بحران هاي جاري به قدري خطرناك است كه اخيرا سخنگويان هيئت هاي حاكم اروپا و برخي كشورهاي اروپايي مجبور شده اند به آنها اعتراف كنند.
جمهوري اسلامي ايران بايد با يك بررسي عميق و جامع خود را آماده روياروئي با جريانات و رويدادهاي جديد و آينده در غرب بكند. ما بايد تحليل دقيق و صحيح و نه «ايده آليستي» از قدرت كنوني و آينده اقتصاد و سياست آمريكا و كشورهاي اروپائي عضو اتحاديه اروپا داشته باشيم. ما بايد بدانيم آمريكائي ها، انگليسي ها، فرانسوي ها، آلماني ها و ساير قدرت هاي غرب چه مواضع و استراتژي هاي دقيق در قبال جمهوري اسلامي دارند و چگونه راجع به آن فكر مي كنند. توجه به بحران هاي موجود در آمريكا و اروپا به اين معني نيست كه ما از دگرگوني ها و تحولات حاصله در چين، هند، برزيل و ساير كشورها چشم بپوشيم. دنياي سرمايه داري كه آمريكا و اروپا در مركز آن قرار دارند به قدري آسيب پذير شده است كه در درازمدت پيشرفت هاي دنياي به اصطلاح شرق را مستقيما تحت تاثير قرار خواهد داد. براي اين منظور ما بايد خطوط قرمزي كه ايران در تعامل با غرب نمي تواند از آنها عدول كند كاملا براي خود مشخص كنيم. استراتژي ما بايد درازمدت، قاطع و عالمانه باشد. براي اين منظور ما بايد نيروي انساني و به ويژه فكري خود را براي يك مدت طولاني بسيج كنيم و براي آن سرمايه گذاري مادي و معنوي انجام دهيم. شناخت صحيح و دقيق از غرب نبايد به صورت تقليدي، ايدئولوژيك، يا خودباختگي بلكه عالمانه و تجربي باشد. ما بايد نقاط ضعف و قدرت خود و طرف مقابل را به دقت بشناسيم. ثبات سياسي در نظام و رژيم هاي غرب و به ويژه آمريكا كه سال ها ادعاي رهبري دنياي غرب را داشته است تا چه اندازه است؟ وضع احزاب سياسي غرب در جريانات جديد و آينده چه خواهد بود؟ نارضايتي و عصيان هاي آينده در دنياي غرب از كجا سرچشمه خواهد گرفت؟
بيست سال قبل چه كسي افول قدرت اقتصادي و سياسي آمريكا را تبيين و پيش بيني كرد؟ سه سال قبل چه كسي پيش بيني مي كرد كه باراك اوباما به رياست جمهوري آمريكا انتخاب خواهد شد؟ قبل از تسخير عراق چه كسي حدس مي زد كه آمريكايي ها با شكست و بحران و مشكلات در آن كشور مواجه خواهند شد؟ بحران اقتصادي و مالي و ورشكستگي هاي اخير جهان سرمايه داري و به ويژه آمريكا را چه كساني پيش بيني كردند؟ مدلولات فكري و شاخص هاي علمي و حرفه اي آنها برچه مبنائي بود؟ تراژدي نخبگان غرب، بويژه آمريكا و اتحاديه اروپا، دراين است كه آنها از تحليل دقيق شكست فرانسه و آمريكا در هند و چين و ويتنام، سقوط رژيم شاه، فساد معروف به «واترگيت» و استعفاي ريچارد نيكسون رئيس جمهور آمريكا، سقوط رژيم شوروي و اقمار آن در اروپا عاجز بودند.
چه عواملي باعث اين خطاهاي فكري، سياسي و فرهنگي مي شود؟ بحران غرب خيلي اساسي تر از آن است كه در وهله اول به نظر مي رسد. بحران غرب، بحران انديشه و فرهنگ، بحران رهبري سياسي، بحران طمع و ترس و جهالت و بالاتر از همه بحران ديدگاه نظام آنها به انسان و طبيعت و ماوراء طبيعت است.
اخيرا توماس فريدمن يكي از مقاله نويسان اصلي نيويورك تايمز (ارگان سياسي نخبگان آمريكا) و يكي از مدافعين و سخنگويان سرسخت سرمايه داري نئوليبراليسم آمريكا كه سال هاست با حمايت هيئت حاكمه آمريكا در صف اول دفاع از سياست خارجي ايالات متحده، جنگ عراق، دفاع از رژيم اسرائيل و تحقير ديگران قرار دارد، از «بي ثباتي سياسي آمريكا» اظهار نگراني كرده است (نيويورك تايمز، اول فوريه 2010). فريدمن كه در كنفرانس و نشست اخير اقتصادي «داووس» كه در سوئيس تشكيل شد به عنوان يك روزنامه نگار و نويسنده شركت داشته، به خوانندگان نيويورك تايمز يادآوري مي كند كه اين اولين باري است كه شركت كنندگان كنفرانس از «ايالات متحده آمريكا به عنوان يك كشور بي ثبات سياسي» اسم مي برند و اضافه مي كند كه «من اين كلمات و وصف را از كساني كه آمريكائي نيستند درباره آمريكا مي شنوم، جملاتي كه به راستي هرگز تا امروز نشنيده بودم: بي ثباتي سياسي». فريدمن مي نويسد «بي ثباتي سياسي، جمله اي بود كه معمولا در وصف كشورهائي مثل روسيه، يا ايران يا هندوراس از آن استفاده مي شد ولي اكنون يك بازرگان آمريكائي كه در اين كنفرانس شركت كرده به من مي گويد كه شركت كنندگان از او درباره بي ثباتي سياسي آمريكا سؤال مي كنند انگار كه آنها به ثبات سياسي آمريكا ديگر اعتقاد ندارند و وضع ما براي دنيا قابل پيش بيني نيست.» مشكل فريدمن اين است كه او بي ثباتي سياسي آمريكا را تقريبا 40 سال بعد كشف مي كند و مانند همفكران خود در اينگونه كنفرانس ها به جاي شنيدن «توافق آمريكا» از شنيدن «توافق چيني ها» از زبان ديگران ناراحت است. بي ثباتي سياسي در آمريكا از آغاز رياست جمهوري نيكسون و فساد معروف «واترگيت» شروع گرديد و در رياست جمهوري جرج دبليوبوش به بلوغ رسيد. فريدمن در زمان دولت اصلاحات به ايران سفر كرد و در بازگشت به آمريكا در نيويورك تايمز نوشت كه اگر وزير خارجه آمريكا به تهران سفر كند بدون شك مورد استقبال ايرانيان قرار خواهد گرفت. دراين مقاله بود كه فريدمن تفاوت زماني هشت ساعت و نيم بين تهران و واشنگتن را يكي از «دلائل غيرعادي بودن ايران» دانست!
چند هفته قبل اليزابت وارن استاد حقوق دانشگاه هاروارد و رئيس هيئت نظارت كنگره بر امور مالي و اقتصادي آمريكا در مقاله اي كه در روزنامه وال استريت ژورنال (ارگان نخبگان اقتصادي و مالي آمريكا) منتشر كرد از «ناپديدشدن اعتماد آمريكائي ها» براي آينده كشور خود صحبت كرد و به طور صريح اعلام كرد كه «حيثيت وال استريت» (مركز فعاليت بانك ها و اقتصاد آمريكا) و سازمان هاي آن درحال زوال است. (وال استريت ژورنال، 10 فوريه 2010).


 



اعتراض گسترده به طرح اخراج 70 هزار فلسطيني از كرانه باختري

حماس نسبت به اجراي تصميم مقامات ارتش رژيم اشغالگر قدس براي كوچاندن ده ها هزار فلسطيني ساكن كرانه باختري از خانه و كاشانه شان هشدار داد و همزمان هزاران فلسطيني با آتش زدن پرچم اسرائيل خشم خود را از اخراج ساكنان كرانه باختري ابراز داشتند.
تصميم رژيم صهيونيستي براي اخراج 70 هزار فلسطيني ساكن كرانه باختري كه روزنامه صهيونيستي هاآرتص آن را فاش ساخت واكنش هاي شديدي را در پي داشته است.
«فوزي برهوم» سخنگوي حماس تصميم رژيم صهيونيستي را نوعي پاكسازي نژادي و آپارتايد جديد دانست كه اين رژيم در حق ملت فلسطين اعمال مي كند. وي اجراي اين طرح را در سايه هماهنگي نيروهاي امنيتي تشكيلات خودگردان و نبود فشار كشورهاي عربي در نشست اخير در ليبي عنوان كرد.
برهوم گفت، اجراي اين طرح ساختار جمعيتي را در كرانه باختري به نفع رژيم صهيونيستي تغيير و شهرك هاي صهيونيست نشين را توسعه خواهد داد.
اسامه حمدان عضو دفتر سياسي حماس نيز در مصاحبه با روزنامه «اسبيل» چاپ اردن گفت: زماني كه رژيم صهيونيستي مي بيند طرف مذاكره كننده فلسطيني در مقابل خواسته هايش تسليم است و هر نوع امتيازي را به او مي دهد لذا بايد انتظار داشته باشيم كه اين رژيم تصميم خود را به مرحله اجرا درآورد.
وي افزود، اجراي اين طرح به منزله بروز يك فاجعه براي ملت فلسطين و اخراج اجباري ساكنان سرزميني است كه متعلق به خودشان است و ساكنان اصلي آن هستند.
حمدان گفت، كشورهاي عربي و تشكيلات خودگردان فلسطين با اتخاذ يك موضع ملي مبني بر اعلام شكست مذاكرات سازش و اعتراف به اين كه تنها در پرتو مقاومت فلسطيني ها مي توانند جلوي زورگويي هاي رژيم صهيونيستي را بگيرند مانع اجراي اين طرح شوند.
در همين رابطه تظاهرات گسترده مردمي در كرانه باختري و نوار غزه عليه طرح جديد رژيم صهيونيستي براي كوچاندن ساكنان كرانه باختري برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، تظاهركنندگان در غزه در شرايطي به مقابله با نظاميان رژيم صهيونيستي مي پردازند كه با گلوله هاي واقعي هدف قرار مي گيرند در حالي كه نظاميان صهيونيست در كرانه باختري مردم را به دليل اينكه اين منطقه تحت كنترل تشكيلات خودگران فلسطين است هدف گاز اشك آور قرار مي دهند. در هر صورت تظاهركنندگان فلسطيني صرفا به دليل داشتن آرمان ملي مشترك و بدون توجه به اينكه در كرانه باختري يا نوار غزه قرار دارند به مقابله و درگيري با نظاميان صهيونيست پرداخته اند و خشم خود را از اين اقدام نژادپرستانه به نمايش گذاشته اند.
به عقيده تحليلگران منطقه، اقدام رژيم صهيونيستي در آواره كردن بيش از 70 هزار فلسطيني از كرانه باختري و قدس جرقه هاي انتفاضه سوم خواهد بود كه به سرعت تمام منطقه غزه و كرانه باختري را فرا خواهد گرفت.
گفتني است رژيم صهيونيستي در راستاي اجراي اين طرح پليد و غيرانساني از عصر روز سه شنبه دستور تخريب خانه هاي فلسطينيان در برخي از مناطق قدس را آغاز كرده است.
همچنين شهرداري قدس از روز چهارشنبه(ديروز) تخريب خانه هاي احداث شده در محله هاي عربي شرق شهر قدس را آغاز كرد و اين اقدام پس از هماهنگي با دستگاه پليس صورت گرفت.
وي اظهار داشت، روند تخريب اين خانه ها پس از گذشت پنج ماه از توقف آن به خاطر فشارهاي آمريكا بر دولت عبري از سر گرفته مي شود.
در همين رابطه پايگاه خبري الجزيره به نقل از تحليلگران اعلام كرد كه اخراج بيش از 70 هزار فلسطيني از كرانه باختري سرآغاز انتفاضه اين ملت است چرا كه ملت فلسطين مي داند اين تنها راهي است كه بايد به اشغالگري صهيونيست ها پايان داده شود.
اين پايگاه خبري افزود، اخراج فلسطيني ها از كرانه باختري مسلما به فصل جديد درگيري ها منجر خواهد شد و در صورت وقوع درگيري ها انتفاضه جديدي شكل خواهد گرفت كه باعث پايان اشغالگري خواهد شد.
ساير رويدادها
¤دوحه پايتخت قطر به زودي ميزبان كنفرانس اسلامي بين المللي براي مقابله با يهودي سازي بيت المقدس خواهد بود.
¤عضو برجسته جنبش جهاد اسلامي گفت، جهاني كه براي آزادي يك اسير صهيونيستي هياهو مي كند اسيران ما را فراموش كرده است.
¤سردبير روزنامه القدس العربي بيانيه هاي اتحاديه عرب را تهوع آور دانست و گفت اي كاش اتحاديه عرب و عمرو موسي دست از سر فلسطين و جهان اسلام بردارند.
¤محمد البرادعي گفت، ديوار فولادي غزه مصر را بدنام كرده است.
¤شبكه تلويزيوني الجزيره در گزارشي از اعتراف اوباما به شكست مذاكرات سازش خبر داد.
¤رژيم صهيونيستي در راستاي ادامه تجاوزات خود براي يهودي سازي قدس شريف تاكنون اسامي بيش از 7000 محله فلسطيني را به اسامي عبري تغيير داده است.

 



«كوكا» نخوريد حامي صهيونيست هاست!

اگر اهل نوشيدن «كوكاكولا» و يا از طرفداران پروپا قرص تلفن هاي همراه و يا ديگر محصولات شركت «موتورولا» هستيد، پس بدانيد كه داريد از تماميت صهيونيستي حمايت مي كنيد!
اين چند مليتي ها را البته «نهاد مردمي بين المللي تحريم شركت هاي طرفدار اسرائيل» در جريان يك كنفرانس مطبوعاتي كه اخيراً در محل سنديكاي مطبوعات «بيروت» برگزار شد، لو داده است! نهاد مزبور در جريان اين كنفرانس اعلام كرده كه مبارزاتي تبليغاتي را عليه همه شركت هاي چند مليتي كه به طور مستقيم يا غيرمستقيم از صهيونيست ها حمايت مي كنند- از جمله، از طريق فاش كردن اطلاعات و اسناد مربوط به آنها در سايت اينترنتي اش- شروع كرده است! در اين سايت مثلاً مي خوانيم كه شركت آمريكايي «موتورولا» اولين شعبه اش را در سال 1948 در آمريكاي شمالي باز كرده تا از صهيونيست ها در برابر تحريم اعراب حمايت كند! حالا، اين شعبه بزرگترين كارخانه «موتورولا» در دنياست. مي گويند، «بنيامين نتانياهو» در سال 1998 هم جايزه «دايموند» را كه بزرگترين پاداش رژيم صهيونيستي است و معمولاً به مؤسسات اسرائيلي كه در تحكيم و تقويت اقتصاد اين رژيم مشاركت داشته اند داده مي شود، به اين شركت داده است! بازهم مي گويند كه «موتورولا» در اصل بازوي ارتش اشغالگر اسرائيلي در زمينه تكنولوژي نظامي است. در مورد «كوكاكولا» هم بايد گفت كه با اتاق بازرگاني آمريكايي-اسرائيلي رابطه خيلي نزديكي دارد كه مأموريتش حمايت از اقتصاد اسرائيل است! به هر حال، همه اعضاي اين «اتاق» از مسئولان اين شركت اند! به اين ترتيب، «كوكاكولا» مأموريت دارد شركت هاي آمريكايي را از طريق اعطاي پاداش به شركت هايي كه مايل به حمايت از اقتصاد رژيم صهيونيستي هستند، به سرمايه گذاري در اسرائيل تشويق كند تا آنجا كه حتي به آنها «چك سفيد» هم مي دهد!
سرويس خارجي كيهان

 



يورش پليس مبارك عليه تظاهركنندگان در خيابان هاي قاهره

پليس مصر، صدها تن از فعالان مصري را كه در اعتراض به حكومت خودكامه حسني مبارك رئيس جمهور مصر، در مقابل وزارت خارجه تجمع كرده بودند، مورد ضرب و شتم قرار داد.
به گزارش پايگاه اينترنتي روزنامه «المصريون»، اين تظاهرات كه از سوي فعالان جنبش «كفايه»، جنبش ششم آوريل و گروه تغيير (هوادار البرادعي) سازماندهي شده بود، تباني كويت با مصر در اخراج 33 تن از هواداران البرادعي نامزد انتخابات رياست جمهوري آينده اين كشور را محكوم كردند.
تظاهركنندگان در مقابل ساختمان وزارت خارجه مصر در ساحل رود نيل، با سر دادن شعارهايي، اقدامات خشن حكومت حسني مبارك در قلع و قمع آزادي هاي سياسي و بازداشت فعالان مصري را به شدت محكوم كردند.در اين تظاهرات شعار «يسقط، يسقط الصباح» (مرگ بر امير كويت) و اي آل صباح، مصري ها شما را از اشغال نجات دادند، از سوي تظاهركنندگان خشمگين مصري در مقابل وزارت خارجه مصر سر داده شد.مردم مصر در تظاهرات خود ضمن محكوم كردن، بازداشت هاي سياسي و اخراج فعالان ضد حكومتي مصر از شيخ نشين كويت، خواستار طرد سفير كويت در مصر شدند.
از سوي ديگر ده ها تن از نيروهاي امنيتي و پليس ضد شورش، تعدادي از تظاهركنندگان مصري را كه در مقابل ساختمان دادگستري مصر تجمع كرده بودند، محاصره و با آنها درگير شدند.
در اين تجمع كه چند تن از نمايندگان پارلمان مصر مخالف با حكومت حسني مبارك حضور داشتند، پليس مصر، هنگامي كه دو تن از آنها اقدام به نزديك شدن به دفتر دادستان اين كشور را داشتند، پس از اينكه مورد ضرب و شتم قرار داد، دستگير كرد.
تظاهركنندگان كه با چوب و باتوم از سوي پليس و نيروهاي امنيتي و ضد شورش مواجه شده بودند، شعار مي دادند «آزادي جز با خون به دست نمي آيد»، «اي مبارك، قبل از اينكه انقلاب شود و مردم به حسابت برسند، به خودت بيا» جوانان خشمگين مصر، همچنين با سر دادن شعارهايي، خواستار لغو حالت فوق العاده در اين كشور و اصلاح قانون اساسي شدند.
در اين تظاهرات كه به درگيري شديد انجاميد، تعداد زيادي از تظاهركنندگان از جمله «ايمن نور» نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري مصر و برخي از طرفداران البرادعي به شدت زخمي و توسط پليس بازداشت شدند.
شاهدان عيني گفتند كه پليس مصر، تعدادي از تظاهركنندگان را پس از اينكه مورد ضرب و شتم قرار داده بود، در داخل خودروهاي مخصوص انداخته و به نقطه نامعلومي انتقال داده است.

 



مسكو نسبت به وقوع جنگ داخلي در قرقيزستان هشدار داد

رئيس جمهور روسيه با اشاره به وضعيت بحراني قرقيزستان نسبت به وقوع جنگ داخلي در اين كشور و تبديل آن به «افغانستان دوم» هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري «رويتر» «ديميتري مدودف»، رئيس جمهور روسيه روز دوشنبه در مأسسه «بروكينگز» واقع در واشنگتن اعلام كرد، قرقيزستان درگير يك جنگ داخلي است و اين كشور احتمالاً به وضعيت آنچه اكنون در افغانستان حاكم است دچار خواهد شد.
اين مقام روسي با تأكيد بر لزوم استعفاي «قربان بيك باقي اف»، رئيس جمهور مخلوع اين كشور آسياي مركزي افزود: بيشكك در لبه يك جنگي داخلي است، لذا شخصيت هاي سياسي مهم براي خروج از بحران كنوني بايد تصميمات درستي اتخاذ كنند.
به گفته مدودف، در حال حاضر خطر تجزيه قرقيزستان به دو بخش شمالي و جنوبي بسيار جدي است. رئيس جمهور مخلوع دولت رنگي قرقيزستان نيز با عقب نشيني از مواضع قبلي خود اعلام كرد در صورتي كه امنيت وي و خانواده اش تضمين شود، استعفا مي دهد.
بنابر آنچه خبرگزاري فرانسه اعلام مي كند، اين اظهارات در حالي از سوي باقي اف، مطرح مي شود كه مقام هاي دولت موقت در قرقيزستان هشدار داده بودند كه اگر وي تسليم نشود و به برگزاري تجمعات در پايگاه حمايتي خود در جنوب قرقيزستان (جلال آباد) ادامه دهد، به اتهام صدور فرمان آتش به سوي تظاهر كنندگان كه به كشته شدن دهها نفر منجر شد، تحت پيگرد قانوني قرار مي گيرد.
«باقي اف» روز گذشته با شركت در يك كنفرانس خبري در روستاي زادگاهش به نام «تيتي» واقع در حومه شهر جلال آباد با اعلام اينكه همچنان خود را رئيس جمهور قرقيزستان مي داند گفت: تنها به شرطي استعفا مي دهد كه امنيت خود و خانواده اش تضمين شود و مردم نيز در خيابان ها با سلاح تردد نكنند.
در مقابل، معاون رئيس دولت موقت نيز با اعلام اينكه «باقي اف قصد كناره گيري داوطلبانه ندارد» وي را متهم به تلاش براي اقدام عليه مردم و تدارك براي مقاومت كرد.
سازمان ملل نيز با صدور بيانيه اي اعلام كرد: به خاطر اجتناب از تشديد بيشتر تنش ها و بي ثباتي اوضاع، دبير كل از تمام طرف هاي درگير مي خواهد اين مسئله را به صورت مسالمت آميز و براساس قانون اساسي كشور حل و فصل كنند.
از سوي ديگر با بالا گرفتن تنش هاي سياسي درباره وضعيت به وجود آمده در قرقيزستان، خبرگزاري آمريكايي رويتر از ورود «رابرت بليك»، معاون وزير خارجه آمريكا به بيشكك با هدف بررسي اوضاع بحران زده سياسي اين كشور خبر داد.

 



آيت الله سيستاني:دولت آينده عراق بايد نماينده همه گروه ها باشد

آيت الله سيستاني ابراز اميدواري كرد كه دولتي شايسته متشكل از نمايندگان همه مردم عراق، به زودي تشكيل شود.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «حامدالخفاف» سخنگوي رسمي آيت الله «سيد علي سيستاني» مرجع عالي شيعيان عراق گفت: آيت الله سيستاني ابراز اميدواري كرد دولتي شايسته و لايق متشكل از همه گروه هاي عراقي در آينده نزديك دراين كشور تشكيل شود. الخفاف افزود: آيت الله سيستاني تاكيد دارد كه بايد از طريق انجام مذاكرات ميان فهرست پيروز، مسئله تشكيل دولت روشن شود. سخنگوي مذكور، گزارشاتي كه طي روزهاي اخير به نقل از آيت الله سيستاني درمورد ائتلاف هاي سياسي شده است، را رد كرد و گفت: آيت الله سيستاني بار ديگر تأكيد كرده است كه از هيچ فهرستي عليه فهرست ديگر حمايت نمي كند.
تشكيل قريب الوقوع ائتلاف مالكي -حكيم
به گزارش خبرگزاري مهر، به نوشته روزنامه دولتي، «الصباح» تيم هاي مذاكره كننده «ائتلاف دولت قانون» تحت رهبري «نوري مالكي» و «ائتلاف ملي عراق» به رهبري «عمار حكيم» ظرف روزهاي جاري با همديگر متحد مي شوند و در صورتي كه اين اتحاد رخ دهد، معماي تشكيل دولت جديد حل مي شود.
به گفته كارشناسان، اگر مالكي و حكيم با يكديگر متحد شوند، نخست وزير از ميان اين ائتلاف جديد انتخاب خواهد شد و احتمالاً، «اياد علاوي» از فهرست العراقيه (با 91كرسي) از رسيدن به اين پست، باز مي ماند.
خبر ديگر اينكه، «عمار حكيم»، رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق و رهبر «ائتلاف ملي عراق» سه شنبه با «عبدالله بن عبدالعزيز» شاه عربستان، در رياض ديدار و درمورد ساختار سياسي دولت آينده عراق با وي گفت و گو كرد.

 



محاكمه قصاب بالكان در دادگاه لاهه از سر گرفته شد

سرويس خارجي:
محاكمه «رادوان كارادزيچ»، معروف به «قصاب بالكان»، پس از ماه ها وقفه، از سر گرفته شد.
به گزارش آسوشيتدپرس، دادگاه بين المللي لاهه سه شنبه محاكمه «رادوان كارادزيچ» معروف به «قصاب بالكان» را پس از ماه ها وقفه، از سر گرفت. علت وقفه، همكاري نكردن كارادزيچ كه متهم به نسل كشي مسلمانان بوسني طي جنگ چهار ساله 1995-1992 است، با قضات دادگاه اعلام شد. وي مدعي بود كه وقت كافي براي دفاع در مقابل اتهامات ندارد.
در دادگاه سه شنبه يك مسلمان بوسنيايي به نام «احمد زوليچ»، عليه كارادزيچ شهادت داد. وي در مورد مشاهداتش گفت، كارادزيچ 20 تن از مسلمانان را مجبور كرد قبر خود را بكنند و سپس، آنها را به رگبار بست و كشت. پدر زن زوليچ از جمله كساني بود كه توسط قصاب بالكان كشته شده است. به گفته قاضي دادگاه، زوليچ از ژوئن (اوايل تابستان) تا نوامبر (اواخر آبان) سال 1992 تحت بازداشت صرب ها بود وطي اين مدت، وزنش از 90 به 55 كيلوگرم رسيده بود و اين وحشي گري صرب ها را نشان مي دهد. البته، قاضي دادگاه هيچ اشاره اي نكرد كه همه اين جنايات تحت پوشش نيروهاي ناتو و سازمان ملل و با نظارت آنها صورت مي گرفته است، به طوري كه در قتل عام معروف «سربرنيتسا» كه 8000 غيرنظامي به طرز ناجوانمردانه كشته شدند، نظاميان هلندي حضور داشتند و چريك هاي صرب را پوشش امنيتي مي دادند.
در دادگاه سه شنبه نيز كارادزيچ گفته است كه طرحي براي دفاع از خود ندارد.
علاوه بر زوليچ، قرار است 12 نفر از مسلما نان بوسني نيز طي چند هفته آينده در دادگاه براي اداي شهادت عليه كارادزيچ حاضر شوند.
بازپرسان دادگاه اين جنايتكار صرب 300 ساعت وقت دارند تا پرونده جنايات وي را براي ارائه در دادگاه، آماده كنند و اين نشان مي دهد كه جنا يات صرب ها در حق مردم بوسني چقدر گسترده بوده است.
پس از اينكه جنگ بوسني در سال 1995 تمام شد، كارادزيچ در بلگراد مخفي شد. وي پس از آنكه در ژوئيه (تير ماه) 2008 در اتوبوسي در بلگراد دستگير و تحويل لاهه داده شد، به آمريكايي ها اعتراض كرد كه چرا بدقولي كرده اند. اين اظهارات نشان مي داد كه كارادزيچ همه جنايات و حتي مخفي شدنش را با هماهنگي آمريكايي ها و به ويژه «ريچارد هولبروك» فرستاده وقت آمريكا در بالكان، هماهنگ مي كرده است. هولبروك هم اكنون فرستاده آمريكا در افغانستان و پاكستان است. به اعتراف «عبدالمالك ريگي»، تبهكار دستگير شده ايراني، هولبروك قرار بود با وي (ريگي) در پايگاه «ماناس» قرقيزستان ديدار و گفت وگو كند. اما، قبل از اين ديدار، ريگي به دست سربازان گمنا م امام زمان(عج) دستگير شد.

 



مدودف: واشنگتن به ما درس زندگي ندهد

باراك اوباما كه از روسيه خواسته بود كشوري توانا، صلح جو و شكوفا باشد، در جواب از همتاي روسي خود شنيد كه نيازي نيست واشنگتن به مسكو درس زندگي دهد.
به گزارش فارس، «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا اخيراً طي سخناني در رابطه با روسيه، گفته بود كه كشورش به روسيه اي توانا، صلح جو و شكوفا نياز دارد. مدودف نيز با عباراتي مشابه اينگونه پاسخ اوباما را داد: «روسيه هم به آمريكايي مسئول، صلح طلب، داراي اعتبار و توسعه يافته نيازمند است.»
مدودف اعلام كرد، آمريكا نبايد به روسيه ياد بدهد كه چگونه بايد زندگي كند. لازم است هر دو كشور كه علاقه مند به صلح و توسعه فعال همكاري ها هستند، روابطي واقع گرايانه و طولاني مدت برقرار كنند.
رئيس جمهور روسيه گفت، روسيه به ده ها سال زمان نياز دارد تا در آرامش و ثبات به ايجاد سيستم مأثر اقتصادي و سياسي بپردازد. تنها در اين صورت اختلاف موجود پشت سر گذاشته مي شود. براي اينكه چنين اتفاقي بيفتد نبايد به يكديگر درس زندگي كردن بياموزيم.
انتظار مي رفت امضاي پيمان كاهش تسليحات مسكو- واشنگتن موسوم به استارت 2 از تنش هاي سنتي ميان دو كشور بكاهد، اما مسئله سپر موشكي آمريكا در شرق اروپا همچنان به عنوان مانعي در برابر كاهش اين تنش ها عمل مي كند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14