(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 26 فروردين 1389- شماره 19620
 

كوتاه اقتصادي
اظهارات وزراي نفت و نيرو درباره افزايش قيمت گاز، بنزين، برق و آب
حقوق كارمندان در صورت مهاجرت از تهران تا 50درصد افزايش مي يابد
20 توافق اقتصادي ايران و برزيل
يك مقام شركت گاز:حضور شركت هاي خارجي درنمايشگاه نفت و گاز ناشي از بي تاثير بودن تحريم است
30 ميليون تومان تسهيلات دولت براي نوسازي بافت هاي فرسوده
رئيس اتاق بازرگاني ايران: توليد مضاعف با 2 برابر شدن شاخص ها ممكن مي شود
3 محموله بنزين شركت هاي چيني در راه ايران
دكتر خاوري: پرداخت نكردن وام در شعب تخلف است
ايران و عراق بانك مشترك تاسيس مي كنند
بانك توسعه آسيا: اصلاح سياست هاي ارزي چين به نفع كشورهاي آسيايي است



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس سازمان حمايت مصرف كننده و توليدكننده گفت: افزايش تعرفه ها همانطور كه در راستاي حمايت از توليد است نبايد اجحافي به حقوق مصرف كنندگان داشته باشد.
¤ مديرعامل شركت دريايي تايدواتر در اعتراض به آنچه «عدم حمايت سازمان بنادر و دريانوردي از اين شركت خصوصي دريايي» عنوان مي كرد، از سمت خود استعفا داد.عبدالحميد ملاح زاده از استعفاي خود از سمت مديرعاملي تايدواتر خبر داد و افزود: مهمترين دلايل استعفاي اينجانب عدم تعامل دولت با اين شركت دريايي پس از واگذاري آن به بخش خصوصي است.
¤ معاون آزادراههاي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور گفت: از خرداد سال جاري بهره برداري آزمايشي از آزادراه تهران- پرديس آغاز مي شود و مردم مي توانند بدون پرداخت عوارض از آن استفاده كنند.
¤ فاز نخست طرح توليد نانوالماس با ظرفيت سالانه 3 ميليون واحد (دوز) در شش ماه اول امسال به بهره برداري مي رسد.مازيار زند مديرعامل شركت گسترش مواد پيشرفته سازمان گسترش با اعلام اين خبر افزود: پودر الماس در اندازه نانو با مشاركت يك شركت بلاروسي براي نخستين بار در كشور توليد مي شود كه مصارف فراواني در صنعت به ويژه به عنوان افزودني روغن موتور دارد.
¤ نگاهي به بازار خريد و فروش سيمكارت هاي تلفن همراه موجود در كشور، از ركود اين بازار و عدم نوسان قيمت اين كالاي ارتباطي در سال جديد حكايت دارد.
¤ رئيس مركز مطالعات و پژوهش هاي وزارت بازرگاني از اختصاص دوميليارد تومان براي سنجش بهره وري در سال جاري خبر داد.
¤ معاون وزير ارتباطات گفت: شركت هاي زيادي علاقه مند به تامين پهناي باند كشور هستند و شركت ارتباطات زيرساخت نيز مصمم به افزايش مسيرهاي ارتباطي با استفاده از توان بخش خصوصي است.
¤ وزير رفاه و تامين اجتماعي با اشاره به قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي گفت: بازپرداخت و بازتوزيع يارانه ها به مردم در اين قانون پيش بيني شده و اين باز توزيع بر عهده وزارت رفاه و تامين اجتماعي است.
¤ ستاد احصاي ظرفيت ها و امكانات قانوني و حقوقي در سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي تشكيل شد.
¤ مديرعامل پتروپارس از امضاي قرارداد فازهاي 27 و 28پارس جنوبي در ارديبهشت ماه امسال خبر داد و اعلام كرد براي نخستين بار اين قرارداد گازي به صورت فاينانس امضا مي شود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5513، 5514، 5570 الي 5579، 6641، 6646، 6648، 6649، 6695 الي 6697، 7740 الي 7743، 7746 الي 7748، 77980 الي 77986، 7790 الي 7795، 7797، 4463 الي 4469 همچنين ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات دكتر حسابي (كرج) با پيش شماره هاي 640 الي 649 و در مركز خاتم الانبيا(كرج) با پيش شماره هاي 660 الي 666 از روز شنبه به مدت 3 روز دچار اختلال مي شود.

 



اظهارات وزراي نفت و نيرو درباره افزايش قيمت گاز، بنزين، برق و آب

وزير نفت اظهار داشت: قيمت گاز در بازارهاي بين المللي حداقل 370 تا 400 تومان بر حسب هر مترمكعب است، اما قيمت گاز در حال حاضر 90 تومان معادل يك چهارم قيمت هاي بين المللي است.
مسعود ميركاظمي ديروز در حاشيه جلسه هيئت دولت در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه در صورت تحريم هاي جديد ايران چه تمهيداتي را مد نظر دارد، با تاكيد بر اينكه تحريم ها موضوع جديد نيست و ما با اين موضوع هيچگونه مشكلي نداريم، اظهار داشت: اينگونه تحريم ها 31 سال سابقه دارد و كشور ما در اين مدت با بدسليقه هاي صحنه بين المللي مشكلي نخواهد داشت.
وي با بيان خبري مبني بر اينكه ايران در آينده اي نزديك صادركننده تمام فرآورده ها خواهد بود در خصوص خريد نفت توسط چين و هند كه مقدار آن به يك دوم كاهش يافته، اظهار داشت: زماني كه ركود اقتصادي در جهان صورت مي گيرد قاعدتاً تقاضا براي نفت خام و فرآورده ها نيز كاهش مي يابد.
وزير نفت در پاسخ به اينكه چين در برابر فشارهاي آمريكا از عربستان نفت خود را تهيه مي كند؟ افزود: چنين موضوعي صحت ندارد چرا كه رابطه خوبي با چين داريم و مصرفي كه اين كشور از ايران دارد مانند گذشته ادامه دارد.
ميركاظمي در ادامه سخنان خود درباره سهميه بندي بنزين پس از هدفمند كردن يارانه ها خاطر نشان كرد: اگر بخواهيم بنزين را به قيمت واقعي محاسبه كنيم يك قيمت تمام شده و يك قيمت قانوني دارد.
وي ادامه داد: اگر نفت خام 95 درصد فوب را در نظر بگيريم ماليات بر ارزش افزوده را به آن اضافه كنيم قيمت واقعي آن حدود 700 تومان مي شود بنابراين وقتي در خصوص يارانه ها صحبت مي كنيم بايد قيمت فروش را مدنظر قرار دهيم و سپس ما به التفاوت آن را محاسبه كنيم اما اگر بخواهيم نفت خام را مدنظر داشته باشيم قيمت آن بسيار پائين خواهد ماند، بنابراين بايد در تعريف و مفاهيم يارانه بررسي شود.
ميركاظمي در خصوص اينكه قرار است قيمت گاز ده برابر شود، اظهار داشت: قيمت گاز در بازارهاي بين المللي حداقل 370 تا 400 تومان بر حسب هر مترمكعب است. اما قيمت گاز در حال حاضر 90 تومان معادل يك چهارم قيمت هاي بين المللي است.
وي با تاكيد بر اينكه امروز بايد مصرف را كنترل كنيم افزود: فرآورده ها بايد به صادرات تبديل و ارز آن را در داخل كشور براي ايجاد اشتغال و پيشرفت كشور استفاده كنيم.
وزير نفت ادامه داد: به دليل اينكه اولين پالايشگاه كشورمان 3 سال ديگر به بهره برداري مي رسد و توليد گاز شيرين را براي تنظيم شبكه انجام مي دهد بايد مصرف منطقي داشته باشيم چرا كه مصرف ما بيش از نياز كشور بوده و پيشنهاد وزارت نفت اين است كه قيمت ها به گونه اي باشد كه حداقل 30 درصد كاهش بي رويه داشته باشد و با مصرف منطقي تر به ديگر روستاها نيز گاز فرستاده شود.
5/2 برابر شدن قيمت برق
وزير نيرو از پيشنهاد بيش از
5/2 برابر شدن قيمت هر كيلو وات ساعت برق در راستاي هدفمندي يارانه ها خبر داد و اعلام كرد: وزارت نيرو بسته تعيين قيمت آب را به زودي تهيه و در كار گروه اقتصادي مطرح مي كند.
مجيد نامجو نيز در حاشيه جلسه ديروز هيئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اجراي قانون هدفمندي يارانه ها با بيان اينكه كاهش مصرف آب و انرژي فشار مضاعفي را از دوش نيروگاههاي كشور برمي دارد، اظهار داشت: در قانون هدفمند كردن يارانه ها پيش بيني شده راندمان نيروگاه ها به 45 درصد و تلفات شبكه برق از 18 درصد به 14 درصد كاهش يابد.
وزير نيرو درخصوص رقم پيشنهادي وزارت نيرو براي افزايش قيمت آب و برق، توضيح داد: درخصوص قيمت برق پيشنهاد وزارت نيرو به ازاي هر كيلووات ساعت 43 تومان به جاي 16 تومان كنوني است.
اين مقام مسئول با تاكيد بر اينكه اين پيشنهاد افزايش قيمت برق هنوز به تصويب نرسيده است گفت: اما پيش بيني مي كنيم بعد از جمع بندي و بررسي همه مسائل اين پيشنهاد ابلاغ شود.
وزير نيرو درباره تعيين قيمت آب نيز اظهار داشت: وزارت نيرو بسته آب را به زودي تهيه و در كارگروه اقتصادي مطرح مي كند كه در صورت تصويب ابلاغ خواهد شد.
تفاهم لازم
ميان دولت و مجلس
وزير امور اقتصادي و دارايي با ابراز اميدواري نسبت به تفاهم لازم ميان دولت و مجلس براي اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها، گفت: قرار است مجلس قانون هدفمندي يارانه ها را تفسير كند، بر همين اساس هم اكنون منتظر گامهاي بعدي دراين باره هستيم.
سيدشمس الدين حسيني در حاشيه جلسه ديروز هيئت دولت در جمع خبرنگاران، رايزني هاي انجام شده ميان مجلس و دولت را در زمينه اعتبار هدفمندي يارانه ها «تنگاتنگ و موثر» عنوان كرد.
وي درباره طرح نمايندگان مجلس براي افزايش اعتبار هدفمندي يارانه ها از 20 به 35 هزار ميلياردتومان اظهار داشت: اين طرح را تعداد قابل توجهي از نمايندگان به صورت خودجوش ارائه كرده اند كه نظرهاي دولت را براي رفع اشكالات اين قانون تامين مي كند.
خبرنگاري پرسيد اينكه دولت مي خواهد در ظرف مدت 8 يا 9 ماه قانون هدفمند كردن يارانه ها را اجرايي كند، قانوني است؟ كه وي پاسخ داد: قانون هدفمند كردن يارانه ها قانوني يكساله يا ماهانه نيست بلكه ميان مدت است و محدوده زماني مشخص ندارد.
به گزارش مهر، كميته حل اختلاف دولت و مجلس براي رفع مشكل اعتبار هدفمندي يارانه ها، به توافقات جديدي دست يافته كه قرار است به زودي به صورت رسمي اعلام عمومي شود.

 



حقوق كارمندان در صورت مهاجرت از تهران تا 50درصد افزايش مي يابد

معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور اعلام كرد: براساس جديدترين مصوبه دولت، كارمنداني كه از تهران به شهرهاي ديگر مهاجرت كنند به حقوق آنان 25 تا 50 درصد افزوده مي شود.
لطف الله فروزنده در حاشيه جلسه ديروز هيئت دولت در خصوص امتيازات ويژه دولت براي كارمنداني كه بخواهند از تهران خارج شوند، گفت: در اين زمينه دولت طي يك مصوبه امتيازات ويژه اي را براي كارمنداني كه بخواهند از تهران خارج شوند در نظر گرفته است كه در همين خصوص نزديك تر بودن افراد به مناطق محروم كشور، امتيازات بيشتري را در پي خواهد داشت.
معاون رئيس جمهور ضمن دعوت از كارمندان براي مطالعه مصوبه ياد شده در سايت معاونت مذكور، اظهار داشت: در اين مصوبه مسئله حقوق كارمندان به عنوان يكي از مهم ترين پارامترها در نظر گرفته شده است كه باعث مي شود تا مهاجران به شهرهاي ديگر غير از تهران از مزايا و فوق العاده هاي بيشتري برخوردار شوند.
فروزنده با بيان اينكه 25 تا 50 درصد حقوق افراد مهاجر از تهران افزايش خواهد يافت، تأكيد كرد: افزايش ضريب امنيت شغلي كارمندان و همچنين بهبود وضعيت آنان از ديگر مزاياي در نظر گرفته شده در اين طرح است، همچنين رتبه كساني كه از تهران مهاجرت كنند نيز ارتقا خواهد يافت.
وي افزود: يكي ديگر از امتيازات مصوبه دولت در زمينه اولويت افراد مهاجر در تصدي پستهاي بلاتصدي خواهد بود، به افراد براي اسكان يابي در شهرهاي جديد نيز تسهيلات مسكن، وام و امكانات واگذار مي شود.
معاون رئيس جمهور در مورد فرزندان كارمندان مهاجر از تهران نيز گفت: در وزارتخانه هايي مانند: آموزش عالي و آموزش و پرورش تسهيلاتي براي دانشجويان و دانش آموزان فراهم شده است، در عين حال كارگروهي نيز به رياست معاون اول رئيس جمهور تشكيل شده كه براي تسهيل انتقال كارمندان و غير كارمندان به خارج از تهران برنامه ريزي كند.
فروزنده در پايان تأكيد كرد: از طريق اقدامات اين كارگروه افراد مي توانند با دريافت تسهيلات به راحتي منتقل شوند، البته قرار است وزارت مسكن نيز رقم تسهيلات مسكن براي مهاجران را نيز متناسب با منطقه و شرايط آن اعلام كند.

 



20 توافق اقتصادي ايران و برزيل

وزراي صنايع ايران و برزيل در دو روز كاري با 20 توافق در بخشهاي مختلف، نقشه راه توسعه همكاري هاي آينده دو كشور را ترسيم كردند.
وزراي صنايع دو كشور ايران و برزيل پس از مذاكرات هيئت هاي دو طرف در تهران در جمع خبرنگاران اعلام كردند: ايران و برزيل دو قطب بزرگ در منطقه خود هستند و پس از سفر رئيس جمهوري و هيئت تجاري صنعتي اقتصادي همراه وي به برزيل، فصل نويني از روابط دو كشور آغاز شده اشت.
محرابيان گفت: در سفر وزير صنايع و تجارت برزيل و هيئت تجاري همراه وي به تهران، مذاكرات بسيار خوبي بين هيئت هاي دولتي و بخش خصوصي انجام شد و به 20 محور مورد تفاهم دست يافتيم.
وي از تشكيل كميته كاري به منظور تنظيم اسنادي براي سفر ماه آينده رئيس جمهوري برزيل به تهران خبر داد و افزود: اين اسناد با توجه به توانمندي هاي دو كشور تنظيم شده و با توجه به پتانسيل هاي دو كشور در حوزه صنعت و معدن، بسياري از مفاد آن مربوط به همين حوزه است.
وزير صنايع و معادن در ادامه با تاكيد بر اينكه در مطالعات اقتصادي دو كشور، كشور مقابل فقط بعنوان بازار شناخته نمي شود تصريح كرد: هر كشور، به كشور مقابل خود بعنوان حوزه نفوذ بازار منطقه آن كشور توجه ويژه خواهد داشت و در اين راستا، ايران بعنوان حوزه نفوذ بازار خاورميانه و كشورهاي مسلمان و برزيل بعنوان حوزه نفوذ بازار آمريكاي لاتين تلقي مي گردد.
محرابيان همچنين يادآور شد: ظرفيتهاي خوبي براي صادرات محصول به برزيل داريم كه در مذاكرات با آقاي ميگوئيل ژرژ، مورد توجه قرار گرفته است. وي با اشاره به توافقات بانكي حاصله بين دو كشور يادآور شد: در صورت نهايي شدن توافقات ياد شده، صادرات ايران به برزيل افزايش قابل توجهي خواهد يافت.
وزير صنايع و تجارت برزيل نيز در جمع خبرنگاران با اشاره به دستاوردهاي مثبت سفر خود و هيئت تجاري همراه، مذاكرات با همتاي ايراني خود را خوب ارزيابي كرد. وي گفت: در اين سفر، نه تنها به مواردي كه قصد داشتيم دست يافتيم، بلكه به فراتر از آن هم رسيديم.
ميگوئيل ژرژ افزود: پيش تر كميسيون مربوط به روابط تجاري دو كشور تشكيل شده بود كه در اين سفر، كميسيون ديگري نيز در جهت توليد تشكيل شد. وي تصريح كرد: همچنين 20 موضوع براي كار تعيين شده است كه فراتر از طيف صنعت بوده و حوزه هايي از جمله كشاورزي، توريسم، فني و مهندسي و ايجاد تسهيلات براي صادرات و واردات را شامل مي شود.

 



يك مقام شركت گاز: حضور شركت هاي خارجي در نمايشگاه نفت و گاز ناشي از بي تاثير بودن تحريم است

معاون برنامه ريزي شركت ملي گاز ايران گفت: حضور شركت هاي خارجي در نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي، كم اهميت بودن تحريم هاي مورد ادعاي غرب عليه ايران را ثابت مي كند.
مسعود شريفيان در گفت وگو با ايرنا، اظهار داشت: حضور گسترده شركت هاي خارجي در اين نمايشگاه حاكي از عزم آنها براي ادامه حضور در بازار نفت و گاز كشور و اين موضوع بسيار با اهميت است.
شريفيان افزود: برگزاري موفق نمايشگاه بين المللي صنعت نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي مي تواند موفقيت ها و حاصل بسياري از تحقيقات و بررسي ها را يكجا به مخاطبان خود عرضه كند و وزارت نفت كشور ما نيز به خوبي از عهده فراهم آوردن زمينه هاي چنين برنامه اي برآمده است.
معاون برنامه ريزي شركت ملي گاز ايران گفت: اين شركت نيز همپاي ديگر شركت ها و موسسات صنعت نفت و گاز كشورمان در اين نمايشگاه حضور فعالي خواهد داشت و در غرفه هاي آن به زبان هاي فارسي و انگليسي به علاقمندان اطلاعات لازم ارائه خواهد شد.
اين مقام شركت ملي گاز ايران خاطرنشان كرد: بدليل برخي ملاحظات سياسي، شايد بسياري از گفت وگوها و هماهنگي ها در اين نمايشگاه بين شركت هاي داخلي و خارجي منجر به عقد قرارداد نشود اما مهمترين حسن چنين همفكري هايي آگاهي از توانمندي ها و ظرفيت ها دوطرف و شناخت نيازها و خدماتي است كه مي توانند به يكديگر عرضه كنند.
افزايش تعداد شركت ها، توسعه فضاي نمايشگاه، اختصاص يك سالن رايگان براي حضور مبتكران، مخترعان و نوآوران و تشكيل دبيرخانه دائمي از جمله ويژگي هاي نمايشگاه پانزدهم است.
هدف مهم برگزاري اين نمايشگاه دستيابي به برنامه هاي مشخص در جهت رشد و تعالي صنعت نفت كشور عنوان و گفته شده شركت هاي خارجي از چين، اتريش، اسپانيا، اوكراين، امارات، انگليس، ايتاليا، آلمان، برزيل، بلژيك، تايلند، تايوان، چك، دانمارك، روسيه، روماني، ژاپن، سنگاپور، سوئد، سوئيس، عربستان، عمان، فرانسه، فنلاند، كره جنوبي، مكزيك، نروژ و هند در قالب 401 شركت حضور مي يابند.

 



30 ميليون تومان تسهيلات دولت براي نوسازي بافت هاي فرسوده

معاون وزير مسكن و شهرسازي از مهيا شدن زمينه پرداخت وديعه اجاره مسكن به افرادي كه قصد تخريب و نوسازي واحدهاي مسكوني خود در بافت هاي فرسوده را دارند خبر داد و گفت: اين وديعه در تهران، حداقل 10 ميليون تومان مي باشد.
به گزارش خبرگزاري فارس، احمد صادقي افزود: امسال براي تشويق نوسازي بافت فرسوده بحث پرداخت وديعه مسكن را كه سال ها به دنبال آن بوديم در حال نهايي شدن داريم، بنابراين براي افرادي كه قصد تخريب و نوسازي مسكن خود در بافت فرسوده را داشته باشند مي توانند از اين وديعه براي اجاره يك واحد مسكوني به مدت يك تا دو سال استفاده كنند.
وي در پاسخ به اين سوال كه مبلغ اين وديعه به چه ميزان است اظهار داشت: پرداخت وديعه اجاره مسكن استان به استان متفاوت است و در حال حاضر به دنبال استخراج نظرات كارشناسان براي تعيين حداقل و حداكثر اين وديعه هستيم.
رئيس سازمان عمران و بهسازي شهري ايران گفت: در حال حاضر مبلغ 200 ميليارد تومان براي پرداخت وديعه مصوب شده است.
صادقي در پاسخ به اين سوال كه براي تهران مبلغ وديعه تا چه سقفي مي تواند معقول باشد؟ گفت: براي ساخت مسكن در بافت فرسوده 20 ميليون تومان تسهيلات پرداخت مي شود بنابراين به نظر مي رسد در تهران به دليل اجاره بهاي بالا، حداقل مبلغ 10 ميليون تومان معقول باشد.
معاون وزير مسكن و شهرسازي در خصوص مطرح شدن پرداخت تسهيلات بافت فرسوده به شكل قرض الحسنه افزود: احتمالا اين بحث در جلسه بعدي شوراي عالي مسكن مطرح مي شود اما به هر حال اگر اين موضوع مصوب شود مشاركت بيشتري براي ساخت مسكن در بافت فرسوده ايجاد خواهد شد.

 



رئيس اتاق بازرگاني ايران: توليد مضاعف با 2 برابر شدن شاخص ها ممكن مي شود

رئيس اتاق بازرگاني ايران با بيان اينكه در سال «همت مضاعف، كار مضاعف» نبايد تنها به تكرار دل خوش كنيم گفت: توليد مضاعف زماني تحقق مي يابد كه دو برابر كردن شاخصهاي مرتبط با توليد را در دستور كار داشته باشيم.
محمد نهاونديان در اولين جلسه هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران در سال 89 گفت: اگر نامگذاري امسال بخواهد تحقق يابد، بايد همه بدانند كه چه وظيفه اي در اين رابطه دارند، چرا كه اگر بخواهيم اين نامگذاري محقق شود بايد بايسته هاي كار مضاعف را مدنظر قرار داد.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران افزود: كار در حوزه اقتصادي زماني مطلوب است كه مولد باشد، اگر توليد را مضاعف كنيم، معنايش اين است كه توليد ناخالص ملي كشور بايد دو برابر شود، بنابراين اگر بخواهيم اين اهداف را جدي بگيريم نبايد به برخي الفاظ بسنده كنيم، بلكه بايد در دستور كار خود دو برابر كردن شاخصهاي مرتبط با توليد را داشته باشيم.
وي تصريح كرد: بالا رفتن نرخ توليد برابر با سرمايه گذاري است، لازمه هاي اينكه سرمايه هاي جهاني، ايران را به عنوان مقصد انتخاب كنند، اين است كه شرايط مساعد باشد.
نهاونديان گفت: اگر درباره نامگذاري امسال، تنها به تكرار دل خوش كنيم، عملا نشان داده ايم كه موضوع را جدي نگرفته ايم، اين در حالي است كه آغاز سال 89 مصادف با بررسي برنامه پنجم توسعه در مجلس است و ياري بخش خصوصي به مجلس و تصويب مناسب آن موجب مي شود تا نيمي از مسير چشم انداز 20 ساله به خوبي طي شود.

 



3 محموله بنزين شركت هاي چيني در راه ايران

خبرگزاري رويترز طي گزارشي اعلام كرد: شركت چيني سينوپك در اقدامي كم سابقه يك محموله 250 هزار بشكه اي بنزين را به مقصد احتمالي ايران روانه خليج فارس كرده است.
به گزارش فارس، خبرگزاري رويترز در اين گزارش اعلام كرد: شاخه تجاري شركت چيني سينوپك به نام يونيپك در اقدامي كم سابقه در حال انتقال يك محموله بنزين از سنگاپور به خاورميانه است.
برخي فعالان بازار به اين خبرگزاري گفتند احتمالا اين محموله به مقصد ايران در حال حركت است.
حجم اين محموله 250 هزار بشكه اعلام شده و قرار بوده است در روز سه شنبه در سنگاپور بارگيري و در خليج فارس تخليه شود.
فشارهاي آمريكا باعث شده است برخي شركت هاي عمدتا غربي تمايلي براي فروش بنزين به ايران نداشته باشند و در نتيجه ايران شركت هاي ديگري كه عمدتا آسيايي هستند را جايگزين آن ها كرده است.
از سوي ديگر فعالان بازار نفت به رويترز گفتند شركت چيني چاينا اويل دو محموله بنزين را به ايران فروخته است.
به گفته اين افراد شركت مزبور قرار است در ماه آوريل اين محموله ها را تحويل ايران دهد.
براساس اين گزارش شركت چاينا اويل حداقل از ژانويه 2009 هيچ محموله بنزيني را به ايران نفروخته بود.يك فعال بازار فروش بنزين چاينا اويل به ايران را بدون واسطه دانست و گفت: سابقا اين شركت با واسطه اقدام به فروش بنزين به ايران مي كرد و اما اين محموله ها به طور مستقيم به ايران فروخته شده است.

 



دكتر خاوري: پرداخت نكردن وام در شعب تخلف است

مديرعامل بانك ملي ايران از متوقف نشدن روند پرداخت تسهيلات در فروردين ماه سال جاري خبر داد.
محمودرضا خاوري در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه افزايش مانده تسهيلات در فروردين ماه سال 89 نشان از ادامه پرداخت تسهيلات به بخش هاي مختلف داشته است اظهار كرد: در فروردين ماه امسال، مطابق بسته سياستي نظارتي سال 88 تسهيلات پرداخت شده و با ابلاغ بسته سياستي نظارتي سال 89، در روزهاي گذشته اين بسته به شعب بانك ملي ايران ابلاغ شده و مشكلي در زمينه پرداخت تسهيلات وجود ندارد و اين امر به هيچ وجه متوقف نشده است.
وي گفت: بانك ملي در فروردين ماه به انجام وظايف خود مشغول بوده و چندين جلسه هيات مديره هم برگزار شده است.
مديرعامل بانك ملي ايران تصريح كرد: ممكن است شخصي براي دريافت وام خودرو به شعبه اي مراجعه كرده باشد و به او گفته باشند كه ارائه تسهيلات به بعد از 15 ارديبهشت ماه موكول شده است اما اين به معناي توقف ارائه تسهيلات نيست. خاوري تاكيد كرد: اگر شعبه اي از ارائه تسهيلات خودداري كند تخلف كرده و با آن برخورد مي شود. به گزارش ايسنا برخي شعب بانك ملي در پاسخ به مشتريان، ارائه تسهيلات به خصوص تسهيلات خرد را به 15 ارديبهشت به بعد موكول كرده اند كه بنا به اظهارات مديرعامل بانك ملي تخلف محسوب مي شود.

 



ايران و عراق بانك مشترك تاسيس مي كنند

تاسيس شعب و يا ايجاد بانكهاي ايراني در عراق و شعب بانكهاي عراق در ايران و ارايه خدمات ارزي بانكها در مبادي مرزي مشترك با عراق تصويب شد.
محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور در جلسه ستاد عالي همكاري هاي مشترك جمهوري اسلامي ايران و عراق با بيان اينكه علي رغم ظرفيت ها و اقدامات انجام شده ميزان همكاري هاي اقتصادي ايران و عراق در وضعيت مطلوبي نيست، بر ضرورت افزايش هر چه بيشتر ميزان مبادلات اقتصادي ايران و عراق تاكيد كرد.
رحيمي ايجاد بازارچه هاي مرزي را براي ارتقاء تجارت دو كشور و اشتغال، اقدامي موثر دانست و تاكيد كرد: نظارت دقيق بر تبادلات مرزي تجاري و اقتصادي براي جلوگيري از ورود كالاهاي قاچاق به كشور ضروري است.
معاون اول رئيس جمهور اضافه كرد: اگر ضوابط تجاري مشروع و درست با نظارت كامل درمرزها تعريف و تدوين شود ديگر كسي به سراغ قاچاق كالا نخواهد رفت و اين گام بزرگي در جهت توسعه اقتصادي ميان دو كشور خواهد بود.

 



بانك توسعه آسيا: اصلاح سياست هاي ارزي چين به نفع كشورهاي آسيايي است

بانك توسعه آسيا از چين خواست تا سياست هاي ارزي خود را اصلاح كند و اجازه دهد ارزش يوان بيشتر از گذشته شناور باشد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، بانك توسعه آسيا در ادامه اين گزارش افزود: شناور شدن ارزش يوان به نفع اقتصاد چين و اقتصاد كشورهاي آسيا اقيانوسيه خواهد بود. دولت چين بايد براي كاهش وابستگي به صادرات و افزايش مصرف داخلي ارزش يوان را افزايش دهد.
كشورهاي غربي چين را متهم به دستكاري در نرخ ارز مي كنند و بر اين باورند كه پكن با پايين نگه داشتن تصنعي ارزش يوان در برابر دلار قصد دارد قدرت رقابت شركت هاي چيني را در بازارهاي بين المللي افزايش دهد. به اعتقاد كارشناسان غربي ارزش يوان 40 درصد كمتر از ارزش واقعي آن است.
روبرت ويتول معاون بانك توسعه آسيا در اين باره تاكيد كرد، با توجه به تحولات اخير اقتصاد جهاني، افزايش ارزش يوان به نفع كشورهاي آسيايي و اقتصاد چين خواهد بود. افزايش ارزش يوان موجب افزايش رشد اقتصادي چين، كنترل نرخ تورم و افزايش هزينه هاي مصرفي چين در سال 2010 و 2011 خواهد شد. باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا نيز در ديدار اخير خود با هوجين تائو همتاي چيني خود بار ديگر از پكن خواست تا ضمن تجديدنظر در سياست هاي ارزي، ارزش يوان را افزايش دهد.
چين بايد ميزان وابستگي خود به صادرات را كاهش داده و براي افزايش هزينه هاي داخلي تلاش كند. وي افزود: افزايش مصرف داخلي موجب رشد اقتصادي بيشتر چين خواهد شد و سطح استانداردهاي زندگي را ارتقا خواهد داد. بانك توسعه آسيا در اين گزارش پيش بيني كرد، رشد اقتصادي چين در سال 2010 به بيش از 6/9 درصد خواهد رسيد. اين رقم طي سال 2011 ميلادي به كمتر از
1/9 درصد خواهد رسيد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14