(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 29 فروردين 1389- شماره 19622
 

آشنايي با گذرگاه هاي ارتباطي كامپيوترها؛ ارتباط آتشين
پشه ها بي بال مي شوند
قرص ورزش در راه است!
كلكسيون باكتريهاي بدن



آشنايي با گذرگاه هاي ارتباطي كامپيوترها؛ ارتباط آتشين

در حال حاضر يكي از اساسي ترين مسائلي كه در دنياي كامپيوتر به آن پرداخته مي شود، برقراري ارتباط كامپيوترها با كامپيوترهاي ديگر يا وسايل جانبي است.
اين كار با توجه به نوع ارتباط و نيازهاي موجود به راه هاي گوناگون امكان پذير است كه هر كدام از اين روش ها مانند استفاده از گذرگاه USB، گذرگاه اسكازي و غيره داراي خصوصيات و ويژگي هاي بسيار خوب و منحصر به فردي است. هم اكنون بسياري از دستگاه هاي جانبي به وسيله گذرگاه USB به كامپيوتر متصل مي شوند و بعضي ديگر از دستگاه ها نيز از راه امواج راديويي و الكترومغناطيس با كامپيوتر در ارتباط هستند. اما در اين بين تكنولوژي جديدي عرضه شده كه firewire (سيم آتش) نام دارد و نام ديگر آن -link i است. اين گذرگاه اطلاعاتي، يك استاندارد واسط براي گذرگاه سريال در كامپيوترهاي شخصي است كه امكان برقراري ارتباطات صوتي و تصويري ديجيتال را فراهم مي كند. در واقع firewire در بسياري از موارد جايگزين گذرگاه ارتباطي اسكازي شده است. اسكازي گذرگاهي است كه با سرعت 10 مگاهرتز، اطلاعات را بين كامپيوترها و همچنين دستگاه هاي جانبي همچون ام پي تري پلير برقرار مي كند. در اصل به دليل كمتر بودن هزينه پياده سازي و همچنين به دليل سادگي استفاده از سيم هاي كابلي سيستم firewire جايگزين مناسبي براي اسكازي است.
در حال حاضر مدت ها است كه تقريبا تمام دوربين هاي ديجيتالي مدرن از اين اتصال كامپيوتري پشتيباني مي كنند. بسياري از كامپيوترها از جمله سيستم مكينتاش ساخت كمپاني اپل كه به منظور استفاده خانگي و حرفه اي صوتي- تصويري طراحي شده اند به طور پيش ساخته از گذرگاه ارتباطي firewire استفاده مي كنند. جالب اينكه اين گذرگاه سال ها است كه در آي پادهاي شركت اپل مورد استفاده قرار مي گيرد و براي دريافت اطلاعات در عرض چند ثانيه يا شارژ مجدد باتري در آي پاد از اين كابل استفاده مي شود. از سوي ديگر اين گذرگاه معمولا براي اتصال دوربين هاي ويدئويي ديجيتال و دستگاه ها و رسانه هاي ذخيره سازي اطلاعات استفاده مي شود. از ديگر كاربردهاي اين گذرگاه، استفاده در سيستم هاي ويدئويي realtime يا زنده مثل سيستم هاي نظارت و كنترل و همچنين سيستم هاي حرفه اي صوت است. در بعضي موارد هم از firewire به جاي گذرگاه USB استفاده مي شود.
دليل آن هم اين است كه سرعت USB كمتر است. ضمن اينكه firewire با كامپيوتر ميزبان هم نيازي ندارد. اين گذرگاه كابلي تمام قابليت ها و توانايي هاي گذرگاه اسكازي را داشته و در مقايسه با گذرگاه USB از سرعت بالاتري براي تبادل اطلاعات بهره مي برد. اين خصوصيت براي كاربران عرصه صوت و تصوير بسيار حائز اهميت است.
گذرگاه كابلي firewire مي تواند تا 64 دستگاه جانبي را به طور خطي به يكديگر متصل كند. تنها محدوديت اين اتصالات هم غيرچرخشي بودن ساختار شبكه است. يعني از آنجايي كه شبكه به صورت خطي درست شده است، بنابراين امكان ارتباط دو به دو نيز بين كامپيوترها و دستگاه هاي شبكه وجود خواهد داشت. به عنوان مثال يك كامپيوتر و يك چاپگر مي توانند به طور مستقيم با يكديگر در ارتباط باشند. بدون اينكه نيازي به حافظه سيستم مركزي داشته باشند.
از سوي ديگر firewire از وجود چند ميزبان در هرگذرگاه نيز پشتيباني مي كند. يعني مي تواند چند سيستم را به طور همزمان با يكديگر مرتبط كند، در حالي كه گذرگاه USB براي فراهم آوردن اين امكانات به يك تراشه مخصوص احتياج دارد. بنابراين به يك كابل مخصوص كه گرانقيمت هم هست احتياج است.
اين در حالي است كه گذرگاه firewire فقط به يك كابل با تعداد سوزن هاي مشخص در ورودي و خروجي كابل نياز دارد كه براي پشتيباني از اجزاي اصلي شبكه طراحي شده است. به اين معني كه در صورت نياز به قطع ارتباط يك دستگاه با دستگاه هاي ديگر يا جايگزيني يكي با ديگري هيچ نيازي به قطع منبع تغذيه نيست و در حال روشن بودن دستگاه ها نيز اين اعمال امكان پذير بوده و هيچ كدام از دستگاه هاي شبكه آسيبي نمي بيند.
يكي از جديدترين نوع گذرگاه كابلي، firewire400 است كه توانايي تبادل اطلاعات بين دستگاه ها را با سرعت 200 و 400 مگابيت در ثانيه دارد. اگر چه طراحان گذرگاه USB2 مدعي اند كه گذرگاه آنها مي تواند اطلاعات را با سرعت بيشتري منتقل كند، اما در عمل گذرگاه firewire ثابت كرده كه به دليل ارتباط مستقيم بين دستگاه ها داراي سرعت عمل بيشتري است. در صورتي كه طول هر كابل ارتباطي حداكثر 4متر باشد، اما جديدترين نوع اين فناوري firewire800 است كه امكان تبادل اطلاعات با سرعت 780مگابيت در ثانيه را فراهم مي كند و البته نوع به روز شده اين گذرگاه كه هم اكنون در دسترس است، مي تواند تا 6/3مگابيت در ثانيه را پشتيباني كند كه واقعا فوق العاده است.

 



پشه ها بي بال مي شوند

محققان با كمك دانش مهندسي ژنتيك شيوه هاي متعددي را براي بي بال كردن پشه هاي ماده و گرفتن توانايي پرواز از آنها ابداع كرده اند تا به اين شكل از گسترش بيماري هايي مانند مالاريا جلوگيري كنند.
مقابله با پشه ها تاكنون مراحل متنوعي را پشت سر گذاشته است، از كشتن آنها با ضربات اجسام مختلف گرفته تا توليد انواع سمها و اكنون دانشمندان قصد دارند با كمك مهندسي ژنتيك پشه هاي ماده را زمين گير كنند تا به اين شكل از انتقال بيماري ها جلوگيري شود.
اين پشه هاي ماده هستند كه بدن انسان را گزيده و از خون انسان تغذيه مي كنند و در صورتي كه قادر به پرواز نباشند قادر به تمركز كردن بر روي قربانيان خود نيز نخواهند بود و انتظار مي رود به سرعت بر روي زمين كشته شوند.
هدف اصلي اين طرح جلوگيري از گسترش بيماري هاي واگيردار توسط پشه ها اعلام شده است و دانشمندان دانشگاه اكسفورد در حال مطالعه بر روي شيوه هايي هستند تا از گسترش بيماري تب دنگي يا تب استخوان شكن توسط اين حشرات جلوگيري كنند.
محققاني كه با رويكرد تجاري در حال مطالعه بر روي اين پروژه هستند، شيوه اي را براي ايجاد تغييرات ژنتيكي در بال پشه هاي ماده ارائه كرده اند تا از پرواز كردن اين جانداران جلوگيري شود.
براساس گزارش ان بي سي، شيوه اي ديگر كه به منظور جلوگيري از انتقال مالاريا و بيماري هاي مشابه ابداع شده عقيم كردن پشه ها است تا از زاد و ولد آنها جلوگيري شده و به اين شكل در ميزان گسترش بيماري هايي مانند مالاريا كاهش ايجاد شود.

 



قرص ورزش در راه است!

ممكن است در آينده نزديك بتوان حس سرخوشي طبيعي ايجاد شده توسط ورزش را با قرصي كه يك ژن خاص در مغز را تحت تاثير قرار مي دهد، شبيه سازي كرد.
محققان دانشگاه ييل آمريكا مي گويند آزمايش هاي انجام شده روي موش ها مي تواند نشان دهد كه چرا ورزش مكرر و مداوم مي تواند به افرادي كه دچار افسردگي هستند كمك كند.
اين محققان در مقاله اي در مجله Nature Medicine نوشته اند اين موضوع مي تواند به يافتن داروهاي موثرتر منجر شود. در بريتانيا، سازمان هاي خيريه اي كه در زمينه بهداشت روحي افراد سرمايه گذاري و فعاليت مي كنند، همواره برنامه هاي تمرين هاي ورزشي را به عنوان يك راه رفع افسردگي توصيه كرده اند. هر چند واضح است كه ورزش كردن روحيه افراد را بهتر مي كند اما دليل اين موضوع هنوز به طور واضح مشخص نشده است.
تمركز اين تحقيق تازه روي منطقه اي از مغز به نام هيپوكامپ است كه در حال حاضر هم توليدكنندگان داروهاي ضدافسردگي از اهميت آن آگاهند. محققان دانشگاه ييل آزمايشي را ابداع كردند تا دريابند كدام ژن ها در اين ناحيه از مغز حين ورزش فعال تر مي شوند و در اين آزمايش ها ژني به نام VGF يافت شد.
اين ژن با يك «عامل رشد» شيميايي در ارتباط است كه در رشد سلول هاي عصبي نقش ايفا مي كند. پيدا شدن اين ژن و خواص آن با فرضيه اين پژوهشگران تطابق داشت، كه براي رفع افسردگي تنها تغيير در مواد شيميايي اطراف سلول ها كافي نيست و لازم است ساختار و ارتباطات ميان سلول هاي مغز هم تغيير كند.
گام بعدي ساختن نسخه اي از اين ماده شيميايي و آزمايش آن روي موش ها بود كه در اين آزمايش ها تاثيراتي بر رفتار موش ها ديده شد كه تقريباً معادل استفاده از داروهاي ضد افسردگي در انسان بود.
پژوهشگران معتقدند دارويي كه براساس VGF ساخته شود «احتمالا درجه تاثير بسيار بالاتري» نسبت به داروهاي موجود ضدافسردگي خواهد داشت.

 



كلكسيون باكتريهاي بدن

دانشمندان به تازگي اعلام كردند سيستم گوارشي انسان باغ وحشي مجازي است كه دامنه متنوعي از باكتري ها را درخود گنجانده است، باكتري هايي كه حضور آنها براي انسان بسيار سودمند به شمار مي روند.
به گزارش خبرگزاري مهر، نتايج يك مطالعه بين المللي براي دسته بندي ميليونها ژن غير انساني درون بدن افراد، نشان داد 170گونه مختلف باكتري در سيستم گوارشي هر انسان زندگي مي كنند اين مطالعه همچنين نشان مي دهد افراد مبتلا به بيماري هاي التهابي روده تعداد كمتري از اين باكتريها را در بدن دارند.
بيش از 99درصد از گونه هاي مختلف ژن در بدن انسان درواقع ژنهاي انساني نيستند و به ميكروبها تعلق دارند از اين رو دسته بندي ژنتيكي باكتري هايي كه درون انسان زندگي مي كنند مي تواند كمك زيادي در ترسيم نقشه ژنوم انسان كند.
به گفته دانشمندان لابراتور بيولوژي مولكولي اروپا در آلمان، باكتريها براين سياره و بر بدن انسان حكمفرمايي مي كند و انسانها در واقع مجموعه اي متحرك از باكتريها هستند كه براي ادامه زندگي به حضور اين باكتري ها نيازمندند.
محققان با بررسي 124نفر دريافتند سيستم گوارشي بيشتر افراد حداقل 57 گونه باكتريايي مشترك را درخود گنجانده است و به طور كلي در حدود هزار گونه شناخته شده و 150گونه شناخته نشده دراين بخش از بدن انسان حضور دارند.
براساس گزارش ان. بي. سي. محققان مي گويند مطالعات پزشكي معمولا از تاثير باكتريهاي روده بر سلامت انسان چشم پوشي مي كنند اما اين دسته بندي هاي جديد مي تواند درمطالعه نقش اين موجودات بر روي بسياري از بيماري هاي انساني از جمله بيماري هاي التهابي روده، ديابت، چاقي و ديگر اختلالات تاثير بسزايي داشته باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14