(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 31 فروردين 1389- شماره 19624
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
وزير امور خارجه:پيام كنفرانس تهران در نشست بازنگري ان پي تي پيگيري مي شود
با دستور صريح رئيس جمهور 23 هزار پرستار استخدام مي شوند
وزير دفاع: كارشناسان غربي اعلام كرده اند قادر به درگيري با ايران نيستند
بازتاب رسانه هاي خارجي از روز ارتش نمايش سيستم دفاعي ايران غافلگير كننده بود
ايجاد توازن ميان خلع سلاح و عدم اشاعه دستور كار ايران در اجلاس بازنگري ان پي تي
تشكيل دبيرخانه دائمي خلع سلاح در ايران
«اطلاعيه»
ساخت هواپيماي بدون سرنشين توسط مخترع پارس آبادي
وزير علوم، تحقيقات و فناوري: اصل اساسي دانشگاه ها فعاليت سياسي ، علمي و فرهنگي است
با حضور معاون وزير جهاد كشاورزي انجام شد كشت نخستين نشاي مكانيزه برنج در گيلان
رئيس كميسيون صنعت اتاق بازرگاني ايران:
جاده هاي نامناسب ، قيمت محصولات صادراتي به عراق را افزايش داده است
معاون وزير مسكن و شهرسازي: 700 هزار واحد مسكن مهر امسال به بهره برداري مي رسد
در سالگرد روز ارتش محل شهادت كاركنان ناوشكن سهند گلباران شد
مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان:
كمبود داستان هاي مذهبي كودكان و نوجوانان جبران مي شود
اخبار ادبي و هنري
معاون وزير مسكن و شهرسازي: ساكنان تهران در صورت خروج از اين شهر زمين و تسهيلات مي گيرند
فرمانده منطقه چهارم دريايي ارتش:دومين ناوشكن ساخت كشور بزودي به آب هاي خزر انداخته مي شود
فارغ التحصيلان كشاورزي 60 ميليون ريال كمك بلاعوض مي گيرند



وزير امور خارجه:پيام كنفرانس تهران در نشست بازنگري ان پي تي پيگيري مي شود

وزيرخارجه كشورمان تاكيد كرد پيام كنفرانس تهران مبني بر خلع سلاح هسته اي در نشست بازنگري ان پي تي پيگيري مي شود.
به گزارش فارس، منوچهر متكي در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دستور كار ايران در كنفرانس بازنگري ان پي تي حمايت و تاكيد بيشتر بر اين معاهده به ويژه ماده 6 آن كه كشورها را به خلع سلاح متعهد مي كند، خواهد بود.
متكي در پاسخ به پرسش ديگري گفت: ما با 14 عضو شوراي امنيت به طور مستقيم برنامه ريزي كرديم و با عضو پانزدهم نيز به طور غيرمستقيم پيرامون مباحث هسته اي با محوريت فرمول مبادله و معاوضه سوخت گفت وگو داشتيم و الان نيز داريم.
وزير امور خارجه كشورمان خاطرنشان كرد: طي 10 روز آينده اين گفت وگوها را به طور فشرده تر دنبال مي كنيم.
هيئت هاي جمهوري اسلامي در پايتخت هاي روسيه، چين، لبنان، اوگاندا و در آينده نزديك در ديگر پايتخت ها اين موضوع را با ايده هاي سازنده خود در دست پيگيري دارند.
وي افزود: اميدواريم برخورد و تصميم درست، موجب تقويت جايگاه شوراي امنيت شود.
متكي اضافه كرد: ما هيچ نگراني از ورود مجدد به تجربه هاي شكست خورده با تحميل برخي اعضاي خاص شوراي امنيت نداريم ولي اميدوارم در اين موضوع برخورد منطقي در چارچوب درست در دستور كار قرار گيرد و پيگيري شود.
كنفرانس تهران پروژه نبود
وزير خارجه كشورمان همچنين با تكرار شعار كنفرانس خلع سلاح در تهران يعني «انرژي هسته اي براي همه، سلاح هسته اي براي هيچكس»، گفت: پيام كنفرانس تهران پيامي كاملا شفاف و همراه با منطقي قوي و در چارچوبي كاملا قابل دفاع مطرح شد.
وي گفت: از امروز و در پي اين كنفرانس فكر مي كنيم بسياري از اقصي نقاط جهان به ويژه نمايندگان رسانه ها و سازمان هاي مردم نهاد به عنوان دو مجموعه مهم تاثيرگذار در مناسبات بين المللي، رسالت سنگيني را برعهده دارند.
متكي كنفرانس تهران را يك پروژه ندانست كه در مقابل پروژه هاي ديگر مطرح شده باشد و افزود: كنفرانس تهران يك حركت در مقابل يك حركت ديگر و يك پدافند در مقابل يك آفند و با ايجاد يك تقابل نبود.
وي خاطرنشان كرد: فكر مي كنيم تصميم شركت كنندگان به تداوم اين كنفرانس و تصميم به برگزاري دومين نشست در نيمه آوريل 2011 (فروردين 1390) نشانگر عزم و تصميم و آمادگي شركت كنندگان براي تداوم اين حركت بود.
متكي گفت: كنفرانس تهران را پروسه و روند بخوانيد و كساني كه تلاش كردند بگويند كه كنفرانس تهران يك پروژه و حركت در مقابل حركت ديگر بود، به اعتقاد من در اشتباه هستند.
برنامه هسته اي ايران
ربطي به 1+5 ندارد
متكي در پاسخ به پرسشي در خصوص نشست دوشنبه 1+5 كه قرار است موضوع هسته اي ايران و صدور قطعنامه عليه جمهوري اسلامي را بررسي كند، اظهار داشت: هر گروهي تشكيل مي شود مي خواهد جلسه بگذارد و ما مخالفتي با تشكيل جلسات 1+5 نداريم. اما اگر بخواهند براي ما تصميم بگيرند به آنها توصيه مي كنيم عاقلانه تصميم بگيرند، ضمن اينكه كار ما مربوط به آنها نيست، بلكه مربوط به آژانس بين المللي انرژي اتمي است.
وزيرخارجه اضافه كرد: اگر در حوزه عملي بخواهند گامي بردارند توصيه من به 1+5 اين است كه از موضوع در دستور كار، يعني مبادله و معاوضه سوخت، حمايت كنند. چون اين كاري است كه گروه وين آن را دنبال مي كند و اين فرمول همكاري، تاييدي از سوي 1+5 دريافت كند.
وي اضافه كرد: ما حتما به 1+5 توصيه نمي كنيم كه تجربه هاي شكست خورده را مجددا تجربه كنند. ما شرايط خاص آمريكا را درك مي كنيم شرايط خاص اوباما را درك مي كنيم و براي برون رفت از شرايطي كه اوباما مسئول آن است توصيه نمي كنيم كه اقداماتي انجام دهند كه مشكلاتشان را بيشتر كنند.
متكي با طرح اين پرسش كه بوش اين تجربه را به مدت شش سال اعمال كرد چه نتيجه اي گرفت؟ گفت: ما علاقه منديم تعاملي سازنده و مبتني بر همكاري داشته باشيم.
وزيرخارجه تصريح كرد: اگر ديگران سياست تقابلي را در پيش بگيرند بازخورد آن از سوي جمهوري اسلامي، ايستادگي، مقاومت و پافشاري بر حقوق حقه اش خواهد بود.
حمله به ايران بازي با آتش است
متكي در پاسخ به سوالي درباره احتمال حمله به ايران اظهار كرد: تصور نمي كنيم كه كساني به اين تصميم بازي با آتش در حمله به جمهوري اسلامي نزديك شوند.
متكي ادامه داد: آنها خيلي خوب مي دانند كه تبعات چنين اقدامي چيست و چه خواهد شد. چنين احتمالي را هم نمي دهيم يعني چنين ظرفيتي را نمي بينيم.
وزيرخارجه گفت: آنهايي كه سياست جنگ طلبانه دوران بوش را پيگيري مي كنند هر روز از كانال هاي مختلف به ما اعلام مي كردند كه حمله قطعي است اما خيلي زود فهميدند قادر نخواهند بود. از مرز چين تا مرز فلسطين اشغالي را برنامه ريزي كردند و سياست هاي غلطي در پيش گرفتند و با تبعات آن در منطقه مواجه اند.
وي ادامه داد: آنهايي كه آمدند منطقه ما را به اسارت بگيرند اسير اين منطقه شدند.
وزيرخارجه كشورمان خطاب به اشغالگران منطقه گفت: سياست هاي غلطي داشتيد و تصميم گرفتيد به عنوان مثال در افغانستان خلع سلاح كنيد و گفتيد هركس سلاحش را بدهد 300 دلار به آن مي دهيد. خريدن سلاح در افغانستان و شمال پاكستان 150 دلار است، 150 دلار مي خرند و به شما 300 دلار مي فروشند. اين نشان مي دهد كه شما نه منطقه را مي شناسيد و نه صورت مشكل را مي دانيد.
متكي ادامه داد: بوش در سال 2008 همه را در آناپوليس جمع كرد و گفت كه امسال كل مسئله خاورميانه تمام است، البته عين همين حرف را 17 سال پيش نيز گفته بودند.
وي گفت: اين در حالي است كه دو سال از 2008 مي گذرد و آيا شما شاهد چشم اندازي از حل مشكلات افغانستان هستيد؟
وزير خارجه كشورمان پرسيد آيا هيچ كس به رئيس جمهور آمريكا گزارش مي دهد كه ما در سفارتخانه هايمان در خارج سه هزار و يا پنج هزار نيرو براي چه داريم؟ چند ديپلمات براي روابط دوجانبه با كشورها؟
وي خاطرنشان كرد: اين جمله اگر به صورت لطيفه و جوك هم مطرح شده باشد بايد توسط مقامات آمريكايي بررسي و تحليل شود. براي ديپلمات ها در كشورهاي مختلف اين جمله هميشه تكرار مي شود كه چرا در آمريكا كودتا صورت نمي گيرد؟ زيرا سفارت آمريكا در آنجا وجود ندارد.
وزيرخارجه كشورمان خاطرنشان كرد: كساني كه مي خواهند با اين منطقه كار كنند ابتدا بررسي كنند. آنها نشناخته و به غلط گام برمي دارند و بازخوردش را مي بينند.
متكي با بيان اينكه دنبال مقصر مي گردند، گفت: ما تا كي نان گندم خود را بخوريم و شما را نصيحت كنيم و شما هم گوش ندهيد.

 



با دستور صريح رئيس جمهور 23 هزار پرستار استخدام مي شوند

رئيس جمهور با صدور دستور استخدام 23 هزار پرستار جديد، از وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي خواست تعرفه گذاري خدمات پرستاري را از اول فروردين محاسبه و اجرايي كند.
دكتر احمدي نژاد در مراسم ميلاد حضرت زينب(س) و روز پرستار با اشاره به مصوبه دولت در سال گذشته براي كاهش ساعت كار پرستاران و استخدام پرستاران بيشتر خطاب به وزير بهداشت، با طرح اين سوال كه چرا اين قانون تا الان اجرا نشده است؟ اظهار داشت: اگر فكر مي كنيد كه استخدام 23 هزار نفر پرستار جديد زمان مي برد حق و حقوق پرستاران در ساعات اضافه تر از اين قانون را پرداخت كنيد و اگر اضافه كاري هاي آن ها از سقف مجاز هم بيشتر شد، تاييد مي كنم كه آن را هم پرداخت نماييد.
رئيس جمهوري با اشاره به اين كه «سال هاست كه براي پزشكان تعرفه گذاري و كارانه هايي بين 8 تا 12 ميليون براي آن ها در نظر گرفته مي شود» ادامه داد: وقتي به پرستاران كارانه مي دهند، اين مقدار تقسيم بر هزار مي شود. اين انصاف نيست. من از همكاران پزشك خود خواهش مي كنم كه توقع خود را پايين بياورند. سركار خانم دستجردي هم بايد اين نظام كارانه را اصلاح كند؛ نمي شود به يكي شش ميليون بدهيم و به يكي 20 هزار تومان.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ما در دولت نهم چند مصوبه براي اصلاح اقدامات تبعيض آميز داشتيم كه يكي از آن ها حذف نظام استخدام نيروها از طريق شركت هاي واسط بود. البته شركت چيزي بدي نيست اما اين كه شركت هايي درست بشود كه به يك نهاد دولتي 100 كارمند بدهند و در ازاي هر كدام از آن ها 800-700 هزار تومان بگيرند و در مقابل به همان كارگران نصف آن مقدار را بدهند در مصوبات دولت حذف شود.
وي گفت: من در اين جلسه در خلال سخنان يكي از پرستاران فهميدم كه اين خانم به صورت حجمي كار مي كند من اين نوع كار كردن را متوجه نمي شوم و اولين بار است كه اين جا شنيده ام و قاطعانه از سركار خانم دستجردي مي خواهم كه در نظام زير مجموعه خود بساط فعاليت هاي شركتي و حجمي و اين قماش را برچيند. شخصيت و كرامت انسان ها را بايد به رسميت بشناسيم و نگران هزينه هاي آن نباشيم. شما اول شخصيت و كرامت كارمندان را به رسميت بشناسيد. خداوند منابع آن را تامين مي كند. اگر كارمندان شما امنيت شغلي داشته باشند شاهد ارتقاي بهره وري خواهيد بود. نمونه آن مشخص است. ما در سال 88 قانون خدمات كشوري را اجرا كرديم و 11 هزار ميليارد تومان هزينه روي دست دولت گذاشت اما در مقابل ساير هزينه هاي دولت كاهش يافته بود و اين ارتقاي بهره وري را نشان مي دهد.
گفتني است در همايش روز پرستار رئيس جمهور از تعدادي پرستار نمونه تقدير و به پاس زحمات آنها لوح يادبودي اهدا كرد.

 



وزير دفاع: كارشناسان غربي اعلام كرده اند قادر به درگيري با ايران نيستند

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح تصريح كرد كارشناسان مختلف مراكز مطالعاتي غرب اعلام كرده اند كه ما قادر به درگير شدن با جمهوري اسلامي نيستيم.
سردار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح روز دوشنبه هنگام ترك عسلويه در فرودگاه بين المللي خليج فارس به خبرنگاران گفت: نيروهاي مسلح با داشتن دكترين مناسب، انجام رزمايش هاي مكرر و متنوع و در اختيار داشتن نيروهاي با روحيه بسيار بالا و جنگندگي بسيار ارزشمند مبتني بر تجربيات عميقي كه در حوزه دريا، زمين و هوا دارند نشان داده اند كه از آمادگي بسيار مطلوبي براي برخورد با هر تهديدي و دفاع از كيان و مرزهاي جمهوري اسلامي برخوردارند.
وي اظهار داشت: دشمنان هم به اين موضوع اعتراف كرده اند و به دليل همين نوع از توانمندي ها و تجهيزاتي كه به يمن انقلاب اسلامي در داخل كشور توليد شده و در اختيار نيروهاي مسلح قرار گرفته است، آمادگي بسيار بالايي در نيروهاي مسلح براي دفاع از كشور در همه زمينه ها بوجود آمده است.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح تصريح كرد: دشمنان به توان و قدرت دفاعي جمهوري اسلامي اعتراف كرده اند و كارشناسان مختلف مراكز مطالعاتي آنها اعلام كرده اند كه ما قادر به درگير شدن با جمهوري اسلامي نيستيم.
وحيدي هدف از سفر خود به عسلويه را بازديد از طرح هاي پتروشيمي منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس عنوان كرد و گفت: كارهاي بسيار بزرگي در اين منطقه صورت گرفته و انشاء الله با تزريق بودجه هاي جديد برخي از كارها كه نيازمند اعتبارات است تحرك بيشتري خواهند گرفت.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح خاطرنشان كرد: با توجه به اين كه سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح (ساتا) وابسته به وزارت دفاع است و سهم قابل توجهي را به صورت مستقيم و غيرمستقيم در پروژه هاي پارس جنوبي دارد، مي توانيم از طريق اين سازمان تاثير بيشتري در سرمايه گذاري جديد و سرعت بخشيدن به پروژه ها داشته باشيم.
وي افزود: با توجه به توان صنعتي بالاي وزارت دفاع، اين وزارتخانه مي تواند از فعاليت هاي صنعتي كه در اين حوزه انجام مي شود پشتيباني كند.

 



بازتاب رسانه هاي خارجي از روز ارتش نمايش سيستم دفاعي ايران غافلگير كننده بود

سرويس سياسي -
رسانه هاي خارجي با انعكاس مراسم روز ارتش در تهران، نمايش سيستم دفاعي ايران را غافلگير كننده ارزيابي كردند.
پايگاه اينترنتي فرانسوي زبان «برابري و سازش» طي گزارشي نوشت: اتفاق غافلگير كننده مهمي كه در رژه روز ارتش در ايران روي داد اين بود كه در سيستم دفاع ضد موشكي، مشابه سيستم معروف اس 300 روسيه به نمايش درآمد.
اين پايگاه اينترنتي به نقل از سخنگوي ارتش جمهوري اسلامي ايران گزارش داد: قرارداد خريد اس 300 ميان ايران و روسيه منعقد شد اما روس ها هنوز به آن عمل نكرده اند و اكنون به طور كامل توسط متخصصان ايراني طراحي شده است.
مقامات ايراني بارها هشدار داده بودند كه اگر روسيه اين سيستم را تحويل ندهد خود ايراني ها اقدام به ساختن آن خواهند كرد.
در همين حال، روزنامه اسرائيلي «معاريو» نيز با بازتاب رژه روز ارتش ايران نوشت: سيستم دفاعي ساخته شده در ايران مشابه سيستم 9 چين و شباهت زيادي به سيستم اس 300 روسيه داشت.
اين روزنامه اسرائيلي با اشاره به اينكه سيستم دفاعي ايران قادر است اهدافش را در فاصله 145 كيلومتري رهگيري كند، نمايش اين سيستم در رژه نظامي ايران را اقدامي بسيار غافلگير كننده خواند.
معاريو همچنين در گزارش خود اين مطلب را انعكاس داد كه شعار امسال رژه روز ارتش ايران اين بود كه «ما مي توانيم تا آخر بايستيم».
از سوي ديگر؛ پايگاه اينترنتي الشرق الاوسط هم به بازتاب رژه روز ارتش ايران و توانمندي دفاعي كشورمان پرداخت و گزارش داد: رئيس جمهور ايران در سخناني در جمع فرماندهان عاليرتبه نظامي كشور اسرائيل را جرثومه اي خواند كه سرنوشتي جز نيستي ندارد و همكاري دولت ها و ملت هاي منطقه را شرط ضروري براي برقراري امنيت در منطقه خاورميانه دانست.

 



صالحي اعلام كرد
ايجاد توازن ميان خلع سلاح و عدم اشاعه دستور كار ايران در اجلاس بازنگري ان پي تي

رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان دستور كار ايران در اجلاس بازنگري ان.پي.تي را ايجاد توازن ميان خلع سلاح و عدم اشاعه دانست.
«علي اكبر صالحي» در حاشيه كنفرانس خلع سلاح و عدم اشاعه تهران در گفت وگو با ايرنا تاكيد كرد: كنفرانس بازنگري NPT در سال 2005 چندان موفق نبود، اميدواريم در سال جاري با آمادگي كشورهاي جنبش عدم تعهد در راستاي دفاع از حقوق خود كه همانا استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي است، سياست هاي دوگانه در اين معاهده محدود شود.
رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان تصريح كرد: بايد زمينه هاي مختلف استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي براي كشورهاي جنبش عدم تعهد فراهم شود.
معاون رئيس جمهور گفت: روح حاكم بر NPT داراي سه ركن اصلي خلع سلاح، عدم اشاعه و استفاده صلح آميز است اما متاسفانه در حالي كه كشورهاي هسته اي در قبال ركن خلع سلاح موظف هستند، تاكنون اين موضوع را به صورت جدي دنبال نكرده اند.
رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان تاكيد كرد: به دنبال آن هستيم تا توازني ميان اركان معاهده عدم اشاعه تسليحات هسته اي برقرار شود.
وي با اشاره به توافق نمايشي اخير آمريكا و روسيه براي كاهش تسليحات هسته اي خود اظهار داشت: اين يك اقدام اساسي و چشمگيري براي از بين بردن تسليحات هسته اي نبوده و بايد تمام سلاح هاي هسته اي از ميان برداشته شود تا شاهد جهاني عاري از تسليحات هسته اي باشيم.
گفتني است؛ كنفرانس بازنگري ان.پي.تي 11 ارديبهشت تا 7 خرداد در نيويورك برگزار مي شود.

 



در اختتاميه نشست تهران اعلام شد
 تشكيل دبيرخانه دائمي خلع سلاح در ايران

سخنگوي وزارت امور خارجه از تشكيل دبيرخانه دائمي خلع سلاح در تهران خبرداد.
رامين مهمانپرست در گفت وگو با مهر، درباره پيگيري و عملياتي كردن جمع بندي كنفرانس خلع سلاح و عدم اشاعه در تهران گفت: اجلاس تهران شروع يك حركت بزرگ بود، براي اينكه آرمان ها و نگرانيهاي جامعه جهاني را پاسخ دهد.
مهمانپرست تصريح كرد: چنانچه خواستار تحقق اين آرمان بوده و بخواهيم حركتي كه شروع شد به نتيجه برسد فكر مي كنم با استقبال قابل توجه جهاني از كنفرانس خلع سلاح تهران و تائيد حركتي كه از سوي جمهوري اسلامي ايران آغاز شد، بايد براي برگزاري اجلاس هاي منظم ساليانه برنامه ريزي كنيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: براي پيگيري مصوبات و پنل هاي تخصصي اين اجلاس بايد يك دبيرخانه دائمي ايجاد و صاحبنظران موثر در روند خلع سلاح براي حضور جدي تر سازماندهي كنيم.
وي با بيان اينكه طبيعتا بخش معاونت بين الملل وزارت خارجه مسئول پيگيري مصوبات اين كنفرانس خواهد بود گفت: اين معاونت براي برقراري ارتباط و ادامه روند گفت وگوها در فواصل زماني بين اجلاس ها برنامه ريزي مي كند تا زمينه استقبال بيشتر كشورها و جهاني شدن آن مهيا شود.
مهمانپرست با تاكيد بر اينكه بايد از ظرفيت ديپلماسي عمومي نيز بهره گرفته شود، گفت: بايد از رسانه ها، نخبگان و سازمان هاي غيردولتي براي روشنگري دنيا استفاده كرده و با ايجاد تسهيلات براي برخورداري همه كشورها از دانش صلح آميز هسته اي، زمينه انهدام سلاح هاي كشتار جمعي و سلاحهاي هسته اي را با كمك افكار عمومي مردم دنيا فراهم كنيم.
وي در پاسخ به اين سؤل كه مصوبات كنفرانس خلع سلاح و عدم اشاعه در تهران چگونه در اجلاس آينده بازنگري ان پي تي منعكس خواهد شد گفت: همه بحث هايي كه در كنفرانس تهران انجام شد اشاره به ضعف ها و تناقض ها و تبعيض هايي داشت كه ان پي تي با آن مواجهه شده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: بايد در بازنگري ان پي تي نسبت به اين موارد تمهيداتي انديشيده شده و همچنين بايد همه بندهاي ان پي تي براي رسيدن به آن اهدافي كه ايجاد شده مورد توجه جدي قرار گيرد.
وي يكي از مهمترين بندهاي اين معاهده را بند ششم آن دانست و گفت: بايد كشورهاي دارنده سلاح هسته اي به اين بند عمل كرده و در مسير خلع سلاح حركت كنند. مهمانپرست تاكيد كرد بايد براي اجرايي شدن، معاهده ان پي تي ساز و كاري عملي وجود داشته باشد تا براي اعضا و كشورهاي غيرعضو تضمين محسوب شود.
دستيار ويژه وزير امور خارجه اظهار داشت: اجلاس تهران به مواردي از تبعيض ها و دخالت هايي اشاره داشت كه نشان دهنده نقض موجود در ان پي تي است و موجب بي اعتبار كردن اساس اين معاهده مي شود.
مهمانپرست در ادامه تصريح كرد: حتما اين موارد در قالب پيشنهادات رسمي اجلاس تهران مي تواند در كنفرانس بازنگري معاهده ان پي تي ارائه شود تا با همفكري و مشاركت كشور هاي ديگر تلاش كنيم كه آژانس بين المللي انرژي اتمي در حد مطلوب خود ايفاي نقش كرده و آن چيزي كه باعث اعتبار دوباره ان پي تي مي شود به اين معاهده بازگردد.

 



«اطلاعيه»

پيرو آگهي مورخ 29/1/89 مندرج در روزنامه هاي كيهان و جوان درخصوص استخدام پيماني 13 نفر در وزارت دادگستري، عليرغم اينكه حوزه عملياتي وزارت دادگستري صرفا، در تهران بوده و مجوز استخدام نيز از محل مصوبات برنامه چهارم توسعه و مربوط به سال گذشته مي باشد، ليكن به منظور تحقق سياست هاي اعلامي جديد دولت محترم مبني بر ترغيب كاركنان به خروج از كلانشهر تهران، آگهي فوق كان لم يكن تلقي مي گردد.
روابط عمومي وزارت دادگستري
جمهوري اسلامي ايران

 



ساخت هواپيماي بدون سرنشين توسط مخترع پارس آبادي

عيسي ايماني مبتكر جوان پارس آبادي، موفق به طراحي و ساخت يك فروند هواپيماي ملخي بدون سرنشين شد.
به گزارش ايرنا از پارس آباد مغان واقع در استان اردبيل، اين هواپيما كه با استفاده از دستگاه كنترل از راه دور به پرواز درمي آيد قادر است تا شعاع يك كيلومتر و ارتفاع حدود 200متر و با سرعت بيش از 40كيلومتر در ساعت پرواز كند.
اين مبتكر 20ساله كه دانش آموز سوم دبيرستان در رشته برق صنعتي است، در مراسم پرواز آزمايشي هواپيماي ساخت خود، گفت: اين هواپيما قابليت نصب دوربين هاي عكاسي، انجام عكاسي و فيلمبرداري هوايي را داشته و در صورت ايجاد تغييرات و استفاده از دستگاه كنترل از راه دور پيشرفته، توان پرواز در مسافت هاي طولاني و ارتفاع بيشتر را دارد.
وي كه تعميركار لوازم خانگي برقي نيز است، افزود: براي طراحي و ساخت اين هواپيما حدود چهارسال وقت صرف كردم و پس از چندين بار شكست، موفق به ساخت آن شدم.
وي با اعلام اينكه، طي اين مدت براي تكميل اطلاعات خود، ساعت ها از سايت هاي اينترنتي استفاده كردم، ادامه داد: در حال حاضر در فكر طراحي و ساخت هواپيماي تك سرنشين هستم، وي خواستار مساعدت و حمايت هاي مالي دولت شد.

 



وزير علوم، تحقيقات و فناوري: اصل اساسي دانشگاه ها فعاليت سياسي ، علمي و فرهنگي است

مشهد- خبرنگاركيهان:
وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: يكي از اصول اساسي در همه دانشگاهها لزوم فعاليت سياسي، علمي و فرهنگي است.
كامران دانشجو در جمع دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد،اظهارداشت: هدف ما در كارهاي علمي، فرهنگي و سياسي تربيت آينده سازان كشور به عنوان الگويي براي تمام مسلمانان و آزادگان جهان است.
وي با تاكيد بر نقش مهم دانشگاهيان در خنثي سازي فتنه هاي دشمن، تصريح كرد: براساس فرمايشات رهبر معظم انقلاب كه فرمودند دشمن دانشگاه را مورد طمع قرار داده است، دانشجويان و دانشگاهيان كه در جنگ تحميلي نرم مورد طمع بيگانگان قرار گرفته بودند با كمك و درايت هاي رهبري و تدابير خويش موفق به خنثي سازي توطئه هاي دشمن شدند.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: مرز ميان فعاليت هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي و علمي ميان دانشگاهيان و دشمنان ضدانقلاب بايد كاملا مشخص و روشن باشد تا دشمن نتوانند با برداشت هاي غلط و ناآگاهانه خود به پيكره نظام ضربه بزنند.
وي تاكيد كرد: دانشگاههايي كه فعاليت هاي سياسي، علمي، فرهنگي در آن انجام نمي شود به جامعه ضرر خواهند رساند.

 



با حضور معاون وزير جهاد كشاورزي انجام شد كشت نخستين نشاي مكانيزه برنج در گيلان

با حضور معاون وزير جهاد كشاورزي نخستين نشاي مكانيزه برنج گيلان در سطح دو هكتار در روستاي سيگارود لنگرود كشت شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از لنگرود، معاون جهاد كشاورزي در توليدات گياهي در نخستين نشاي مكانيزه برنج در اين شهرستان، شاليزارهاي گيلان را داراي ويژگي خاص دانست و افزود: شاليزارهاي استان به صورت شانه به شانه است.
محمدرضا جهانسوز: از نظر سطح زير كشت، گيلان و مازندران 82 درصد كل توليدا برنج كشور را در بر مي گيرند.
وي با بيان اينكه هرگونه عمليات و كار در سطح كلان به طور قطع باند به صورت ويژه در استان برنامه ريزي شود، تصريح كرد: متاسفانه بسياري از اوقات برنجكاري به صرف كشاورز نيست و زحماتي كه كشاورز مي كشد با برداشت مالي در زمين زياد منطبق نخواهد بود، اما مي توان با مكانيزه كردن اين دغدغه را برطرف كرد.
معاون وزير جهاد كشاورزي در توليدات گياهي گفت: 630 هزار هكتار سطح برنجكاري در كل كشور وجود دارد كه حدود 40 درصد آن در گيلان است.
وي افزود: درصورتي در كشاورزي موفق مي شويم كه مكانيزاسيون را در عرصه هاي شاليزاري پياده كنيم و با اين كار 50 درصد كل هزينه ها كاهش مي يابد و درحقيقت در يك بعد اين كار موجب اقتصادي شدن محصول برنج مي شود.
جهانسوز با اشاره به اينكه گيلان 238 هزار هكتار اراضي شاليكاري دارد، تصريح كرد: حدود 20 هزار هكتار آن مكانيزه است و بايد در برنامه پنجم توسعه به 50 درصد برسد.
وي اظهار داشت: در برنامه پنجم توسعه مكانيزاسيون محصول برنج در بندي جداگانه مورد تاكيد است كه بايد به صورت جدي انجام شود.
معاون وزارت جهاد كشاورزي افزود: بايد از اراضي گيلان دو بار محصول برداشت شود و طرحي كه در موسسه برنج در زمينه كشت همزمان برنج با اردك و ماهي انجام شده يكي از طرح هاي موفقي است كه بايد در شاليزارها انجام شود.

 



رئيس كميسيون صنعت اتاق بازرگاني ايران:
جاده هاي نامناسب ، قيمت محصولات صادراتي به عراق را افزايش داده است

رئيس كميسيون صنعت اتاق بازرگاني ايران گفت: جاده هاي نامناسب موجب افزايش قيمت محصولات صادراتي به كردستان عراق مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس بهروز صادقي در حاشيه بازديد هيئت تجاري اقليم كردستان عراق از شهرك صنعتي آمل در جمع خبرنگاران اظهار داشت: راه هاي منتهي به بازارچه هاي مرزي عراق از استانداردهاي لازم برخوردار نيستند.
وي گفت: به عنوان نمونه جاده 125 كيلومتري سنندج به مريوان بسيار خطرناك است كه عواملي نظير اين امر موجب افزايش قيمت محصولات ايراني و كاهش قدرت رقابت پذيري اين محصولات با كالاهاي خارجي ديگر در اقليم كردستان عراق مي شود.
رئيس كميسيون صنعت اتاق بازرگاني ايران افزود: وضعيت نامناسب جاده ها تنها مربوط به ايران نيست و جاده هاي اقليم كردستان عراق نيز به همين منوال است.
صادقي بحث كنترل كيفيت در مرزهاي عراق را يكي ديگر از مشكلات صادركنندگان ايراني اعلام كرد و گفت: گمركات مرزها در مواقع مختلف قوانين جديدي وضع مي كنند كه موجب بروز مشكلاتي براي تجار ايراني مي شود.
رئيس كميسيون صنعت اتاق بازرگاني ايران، خواستار تداوم قوانين استاندارد در مرزهاي عراق شد و با اظهار گلايه از معطلي كالاهاي ايراني از مرزها و گمركات كردستان گفت: بهتر است مسئولان اين منطقه براي كنترل كيفيت محصولات وارداتي ارزش قائل شوند.

 



معاون وزير مسكن و شهرسازي: 700 هزار واحد مسكن مهر امسال به بهره برداري مي رسد

معاون وزير مسكن و شهرسازي از بهره برداري 700 هزار واحد مسكوني در سطح كشور تا پايان امسال خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس «ميرمحمد قراوي» در بازديد از مسكن مهر شهرستان ملاير با اشاره به اين كه واجدين شرايط مسكن مهر در كشور 900 هزار نفر است اظهار داشت: تا پايان سال جاري بيش از 700 هزار واحد مسكن مهر در سطح كشور به بهره برداري مي رسد و در اختيار ثبت نام شدگان قرار مي گيرد و باقي واحدها نيز در طول سال آينده به متقاضيان واجد شرايط واگذار مي شود.
وي سياست محوري وزارت مسكن و شهرسازي را روش مسكن مهر عنوان كرد و گفت: پروژه هايي كه در گذشته جزو سياست اين وزارتخانه بود با قانون ساماندهي و عرضه مسكن از سياست وزارت مسكن خارج شده است و زمين فقط به صورت اجاره 99 ساله در اختيار تعاوني هاي مسكن و متقاضيان قرار مي گيرد و در حال حاضر چيزي به عنوان واحدهاي استيجاري به شرط تمليك نداريم.

 



در سالگرد روز ارتش محل شهادت كاركنان ناوشكن سهند گلباران شد

به مناسبت روز ارتش محل شهادت پرسنل ناوشكن سهند كه در زمان جنگ تحميلي مورد حمله ناجوانمردانه آمريكايي ها قرار گرفته بود توسط نيروي دريايي ارتش و با حضور خانواده شهدا گلباران شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از بندرعباس، يك فروند ناوچه نيروي دريايي ارتش حامل خانواده يازده شهيد ناوشكن سهند و مقامات بلندپايه منطقه يكم نيروي دريايي ارتش در موقعيت شهداي ناوشكن سهند در حوالي تنگه هرمز حضور يافت و محل شهادت سربازان ارتش را گلباران كرد.
همچنين اجراي مقاله، تقدير از خانواده شهدا و ديگر برنامه هاي فرهنگي بر روي عرشه ناوچه رستمي از ديگر برنامه هاي مراسم گلباران بود.

 



مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان:
كمبود داستان هاي مذهبي كودكان و نوجوانان جبران مي شود

ساري - خبرنگار كيهان:
مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان خواستار اهتمام مولفان كشور براي چاپ داستان هاي مذهبي و ديني در حوزه سني افراد
تحت پوشش اين كانون شد.
سيد صادق رضايي در جريان سفر به ساري به خبرنگاران گفت: هم اكنون با كمبود كتاب هاي ديني و مذهبي در حوزه جوانان و نوجوانان مواجه هستيم.
وي نگاه كودكان و نوجوانان به كتاب هاي ديني و مذهبي را مثبت ارزيابي كرد و افزود: براي جبران كمبود در اين بخش توافقات خوبي با داستان نويسان مذهبي حاصل شده است. وي يادآور شد: درحال حاضر كتاب هاي متنوعي متناسب با ذائقه هاي كودكان و نوجوانان كشور در دست تاليف و چاپ است.
رضايي با اشاره به لزوم الگوسازي رفتاري براي كودكان از توليد عروسك هاي دارا و سارا حمايت كرد و افزود: عروسك هاي دارا و سارا جايگزين مناسبي براي توليدات خارجي در اين بخش محسوب مي شوند.
وي در اين ارتباط از طراحي و ساخت عروسك عمونوروز خبر داد و افزود: با توجه به ثبت جهاني عيد نوروز عروسك ويژه كودكان ايراني قبل از پايان امسال در دسترس قرار مي گيرد.
رضايي با تاكيد بر ضرورت پرداختن به ادبيات طنز افزود: نويسندگان آثار طنز در قالب برنامه تعريف شده همكاري گسترده تري را با كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كشور تجربه خواهند كرد.

 



اخبار ادبي و هنري

برگزاري نشست معاونت سينمايي ارشاد با سينماگران
نشست معاونت سينمايي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تهيه كنندگان و كارگردانان سينمايي كشورمان برگزار شد.
در اين نشست، سياست هاي سينمايي دولت توسط جواد شمقدري شرح داده شد.
در اين جلسه اغلب تهيه كنندگان و كارگردانان سينمايي كشور حضور داشتند.
گزارش مشروح اين جلسه به زودي در صفحه تصوير روز منعكس خواهد شد.
وزير ارشاد خواستار توليدات سينمايي
براساس زندگي سرداران دفاع مقدس شد
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: بايد در عين توجه به توليدات سينمايي بين المللي در ساخت سريال و فيلم هايي با مضامين زندگي و رشادت هاي سرداران دفاع مقدس نيز سرمايه گذاري و مشاركت جدي داشته باشيم.
سيدمحمد حسيني در نشست با ايثارگران هشت سال دفاع مقدس اين وزارتخانه، افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برنامه هاي ويژه اي را براي بزرگداشت سي امين سالگرد دفاع مقدس تدارك ديده است.
حسيني با تاكيد بر لزوم تسريع در روند توليد سرودهاي انقلابي جديد گفت: با تلاش و همت معاونت هنري، سرودهاي جديدي با مضامين انقلابي و آرماني بايد سروده شود.
ديدگاه هاي مقام معظم رهبري
در حوزه فرهنگ شهري تدوين مي شود
ديدگاه هاي مقام معظم رهبري در پيشبرد اهداف عالي فرهنگ شهري و شهروندي، توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران تدوين مي شود.
محمدطاهري مديركل روابط عمومي و امور بين الملل اين سازمان با اعلام مطلب فوق از تشكيل ستادي در اين زمينه خبر داد و اضافه كرد: با عنايت به ديدگاههاي مقام معظم رهبري در حوزه فرهنگ شهري و شهروندي ستادي با محوريت اين موضوع در سازمان فرهنگي هنري تشكيل شده است.
طاهري افزود: اين ستاد از ابتداي سال جاري فعاليت خود را آغاز كرده و مطالبات ايشان را به شكل منسجم استخراج و دسته بندي خواهد نمود.
از سال هاي دور و نزديك محبت نقد مي شود
كتاب «از سال هاي دور و نزديك» سروده محمدجواد محبت شاعر انديشمند معاصر 4 ارديبهشت ماه، ساعت 17 در فرهنگسراي رازي نقد مي شود.
اين نشست با حضور علي معلم دامغاني، يوسفعلي ميرشكاك و علي موسوي گرمارودي؛ سيدناصر هاشم زاده، مرتضي اميري اسفندقه و جمعي ديگر از شاعران برگزار خواهد شد.

 



معاون وزير مسكن و شهرسازي: ساكنان تهران در صورت خروج از اين شهر زمين و تسهيلات مي گيرند

ساكنان تهران در صورت خروج از پايتخت و سكونت در شهرهاي كوچك، از زمين رايگان و تسهيلات 250 ميليون ريالي ساخت مسكن برخوردار مي شوند.
به گزارش ايرنا معاون وزير مسكن و شهرسازي با اعلام مطلب فوق در بجنورد افزود: اعطاي زمين و تسهيلات به اين افراد موجب پر شدن بند جيم آنها نيز نمي شود و آنان مي توانند بار ديگر از تسهيلات دولتي براي ساخت مسكن برخوردار شوند.
سيدمحمود فاطمي در جمع خبرنگاران گفت: وزارت مسكن و شهرسازي براي تامين زمين و تسهيلات تهراني هاي مهاجر به ديگر استانها و شهرها برنامه ريزي مدوني انجام داده و هيچ محدوديتي در اين باره ندارد.
رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن وزارت مسكن و شهرسازي گفت: دليل تصميم دولت براي انتقال 5 ميليون نفر از جمعيت تهران به ديگر نقاط كشور، كاهش بار خسارات زلزله احتمالي در پايتخت است.
فاطمي افزود: مركز تحقيقات ساختمان و مسكن وزارت مسكن و شهرسازي وقوع زلزله با قدرت بالا را براي تهران پيش بيني كرده كه در صورت وقوع خسارتهاي جبران ناپذيري به اقتصاد كشور وارد مي شود.
معاون وزير مسكن و شهرسازي در مورد طرح مقاوم سازي واحدهاي مسكوني نيز گفت: اين طرح از 12 سال گذشته در دستور كار قرار داشته و اولويت برنامه ريزي دولت نيز ساختمانهاي دولتي و عمومي بوده كه به علت تنگناي بودجه اي در بيمارستانها، هتلها و مدارس به اجرا گذاشته شد اما در ساير بخشها به طور جدي اجرا نشده است.
وي همچنين در نشست با استاندار خراسان شمالي در بجنورد گفت: امسال 10 هزار واحد مسكوني با فناوري جديد صنعت ساختماني در استان هاي كشور ساخته مي شود.
فاطمي افزود: هم اكنون 2 هزار و 200 واحد مسكوني با فناوري جديد در استان مازندران و همچنين شهر جديد هشتگرد استان تهران دردست ساخت است.

 



فرمانده منطقه چهارم دريايي ارتش: دومين ناوشكن ساخت كشور بزودي به آب هاي خزر انداخته مي شود

بندرانزلي- خبرنگار كيهان:
فرمانده منطقه چهارم دريايي ارتش از به آب انداختن يك فروند ناوشكن جديد مشابه ناوشكن جماران در آينده نزديك در حوزه درياي خزر خبر داد.
امير دريادار دوم سيدمحمود موسوي كه به مناسبت فرا رسيدن 29فروردين ماه سالروز ارتش جمهوري اسلامي با خبرنگاران سخن مي گفت با اعلام اين خبر افزود: اين ناوشكن در حال ساخت است كه پس از نصب تجهيزات مورد نياز در آبهاي خزر به آب انداخته مي شود.
وي گفت: ارتش جمهوري اسلامي ايران هم اكنون در چهار بخش نيروي زميني، هوايي، دريايي و پدافند هوايي از مقتدرترين نيروهاي مسلح جهان به شمار مي رود.
موسوي با اشاره به اينكه نيروهاي مسلح كشور از درگيري و جنگ استقبال نمي كند افزود: در عين حال قواي نظامي كشور به هيچ كس اجازه تعرض به خاك و آرمان هاي انقلاب اسلامي را نخواهد داد.

 



فارغ التحصيلان كشاورزي 60 ميليون ريال كمك بلاعوض مي گيرند

ساري- خبرنگار كيهان:
دولت به فارغ التحصيلان كشاورزي براي راه اندازي شركت هاي خدمات مشاوره اي كمك بلاعوض پرداخت خواهد كرد.
مدير هماهنگي ترويج كشاورزي مازندران با اعلام اين خبر افزود: اين اقدام در راستاي عملياتي شدن اصل 44 قانون اساسي صورت مي گيرد.
سيدكريم طاهري هدف از تشكيل شركت هاي فني مشاوره اي در بخش كشاورزي را بهره گيري از توان جوانان در پيشبرد اهداف توسعه اي و دسترسي آسان بهره برداران به اصول علمي توليد ذكر كرد و افزود: تاكنون 99 شركت فني مشاوره اي در بخش كشاورزي مازندران راه اندازي شد.
وي گفت: در اجراي طرح جديد دولت به هر فارغ التحصيل براي راه اندازي شركت هاي خدمات مشاوره اي كشاورزي 60 ميليون ريال كمك بلاعوض پرداخت مي شود.
به گفته وي اين كمك در اختيار فارغ التحصيلاني قرار مي گيرد كه با استمرار فعاليت در اين حوزه و دارا بودن پروانه اشتغال زمينه جذب 3 فارغ التحصيل ديگر را فراهم آورند.
طاهري يادآور شد: هم اكنون يك هزار فارغ التحصيل رشته هاي كشاورزي در مازندران در حوزه فعاليت زراعي فعاليت دارند.
وي با تاكيد بر نقش موثر كارشناسان در توليد بهينه و علمي محصولات زراعي خواستار ارتباط بيشتر كشاورزان با مروجان و فارغ التحصيلان كشاورزي شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14