(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 2 ارديبهشت 1389- شماره 19626
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
متكي درديدار وزير حمل و نقل و ارتباطات قزاقستان:مناسبات تهران و آلماتي در مسيري راهبردي قرار دارد
مسير شكايت اتباع ايراني عليه دولت هاي بيگانه هموار مي شود
احمد وحيدي: كار بر روي سلاح هاي مشابه اس- 300 در دستور كار ايران است
خارج از دستور
مائيم و ابديّت ما
صفارهرندي: دليل اصلي ريزش ها در انقلاب انحراف از مسير واقعي نظام است



متكي در ديدار وزير حمل و نقل و ارتباطات قزاقستان: مناسبات تهران و آلماتي در مسيري راهبردي قرار دارد

وزير خارجه كشورمان گفت: مناسبات ايران و قزاقستان با نظارت عاليه رؤساي جمهور دو كشور در مسيري راهبردي قرار دارد و اين روابط در همه زمينه ها در حال گسترش مي باشد.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه، «حساينوف ابيل قاضي» وزير حمل و نقل و ارتباطات قزاقستان و رئيس طرف قزاقي كميسيون همكاري هاي دو كشور كه براي شركت در يازدهمين كميسيون مشترك همكاري هاي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري قزاقستان در راس هيئتي به كشورمان سفر كرد، با منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان ديدار و گفتگو داشت.
متكي در اين ديدار تصريح كرد: مناسبات ايران و قزاقستان با نظارت عاليه رؤساي جمهور دو كشور در مسيري راهبردي قرار دارد و اين روابط در همه زمينه ها از جمله انرژي، حمل و نقل، صنعت، تجارت و كشاورزي در حال گسترش مي باشد.
وزير امورخارجه كشورمان بر عملياتي كردن سريع توافقات بين دو كشور در قالب كميسيون مشترك همكاري ها تاكيد كرد و افزود: اراده مقامات دو كشور براي ارتقاء هرچه بيشتر روابط بايستي محقق شود.
متكي اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران داراي ظرفيت هاي ترانزيتي بالايي مي باشد كه مي تواند در بخش صادرات انرژي و محصولات كشاورزي قزاقستان مورد توجه قرار گيرد.
حساينوف ابيل قاضي نيز در اين ديدار بر توسعه مناسبات دو كشور در همه زمينه ها تاكيد كرد و تداوم رايزني ها بين دو كشور براي تحقق توافقات كميسيون مشترك دو كشور را خواستار شد.
وزير حمل و نقل و ارتباطات قزاقستان بهره برداري از پروژه هاي راه آهن منطقه اي را زمينه ساز تسهيل تجارت و ارتباطات دانست.

 



يك فوريت طرحي قضايي در مجلس تصويب شد
مسير شكايت اتباع ايراني عليه دولت هاي بيگانه هموار مي شود

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به يك فوريت طرحي رأي مثبت دادند كه در صورت تصويب نهايي اتباع ايراني مي توانند براي احقاق حقوق خود عليه دولت هاي بيگانه در محاكم داخلي شكايت كنند.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان فوريت طرح اصلاح قانون صلاحيت دادگستري ج.ا.ايران براي رسيدگي به دعاوي مدني عليه دولت هاي خارجي در نشست علني ديروز خانه ملت مطرح شد.
فلاحت پيشه به عنوان يكي از طراحان طرح مذكور گفت: سه هدف در فوريت اين طرح مطرح است. هدف نخست در قالب عمل مقابله به مثل با اقدامات دولت هاي خارجي عليه اتباع ايراني است. مثلاً در سال 2008 ميلادي آمريكا در قالب قانون بودجه قانوني را تصويب كرد كه مصونيت قضايي برخي از دولتها را مستثني كردند و از آن زمان يك سري دادگاههاي آنها احكامي را عليه جمهوري اسلامي ايران آنهم براساس اطلاعات كذب صادر مي كنند. مثلاً در يك مورد آن يكي از افراد در جايي ادعا كرد چند سال گروگان بوده و بر همين اساس از ايران شكايت كرد كه آن دادگاه نيز كشورمان را به 1250 ميليارد تومان محكوم كرد كه اموال ايران نيز در قالب همان حكم بلوكه شد. اين در حالي است كه همان دولت آمريكا در ايران از مصونيت قضايي برخوردار است.
وي افزود: متأسفانه برخي از اروپايي ها را هم شاهد هستيم به خاطر رابطه خاصي كه با آمريكا دارند اموال ايران را بلوكه مي كنند.
فلاحت پيشه گفت: هدف دوم، بحث گروه تروريستي است كه آخرين مورد آن ريگي است. اعترافات اين تروريست نشان مي دهد كه در ارتباط مستقيم با برخي از كشورهاي خارجي بوده ولي همان مصونيت دولت هاي خارجي اجازه اين پيگيري را در محاكم داخلي به ما نمي دهد. شما با اين كار دست قاضي را باز مي گذاريد كه در قالب مقررات بين المللي حكم صادر كند.
وي هدف سوم را دفاع از حقوق جانبازان شيميايي كه به واسطه توليدات 114 شركت غربي مصدوم شدند ذكر كرد و گفت: با اصلاح قانون مي توانيم اين اهداف را پيگيري نمائيم.
پس از توضيحات فلاحت پيشه، يك فوريت طرح اصلاح قانون صلاحيت دادگستري ايران براي رسيدگي به دعاوي مدني عليه دولت هاي خارجي به رأي گذاشته شد كه با 168 رأي مثبت، 2 رأي منفي و 11 رأي ممتنع به تصويب رسيد.
در صورت تصويب نهايي اين طرح براي مقابله و جلوگيري از نقض مقررات و موازين حقوق بين الملل به موجب اين قانون اشخاص حقيقي و حقوقي مي توانند از اقدامات دولت هاي خارجي كه مصونيت قضايي دولت جمهوري اسلامي ايران و يا مقامات رسمي آن را نقض كرده باشند در دادگستري تهران اقامه دعوي كنند. در اين صورت دادگاه مكلف است به عنوان عمل متقابل به دعاوي مذكور رسيدگي و طبق قانون حكم مقتضي صادر كند.
همچنين اگر اين طرح يك فوريتي به تصويب نهايي نمايندگان برسد، خسارات ناشي از هرگونه اقدام و فعاليت دولت هاي خارجي در داخل يا خارج ايران كه منجر به فوت يا صدمات بدني يا رواني يا ضرر و زيان مالي اشخاص شود، اشخاص حقيقي و حقوقي مي توانند در دادگستري تهران اقامه دعوي كنند.
گفتني است اين طرح براي مقابله به مثل با اقدامات غربي ها خصوصاً آمريكا عليه اتباع ايراني تهيه شده است.
وزير امور خارجه
كواكبيان را قانع كرد
پاسخ هاي وزير امور خارجه به سأال كواكبيان اين نماينده اقليتي را قانع كرد. كواكبيان ديروز سؤالي را درباره علت عدم حضور ايران در اجلاس قزاقستان مربوط به رژيم حقوقي درياي خزر پرسيد كه منوچهر متكي وزير امور خارجه با بيان اينكه اجلاس قزاقستان شامل چندين برنامه تشريفاتي و غير رسمي بود گفت وزارت خارجه اقدامات متعددي براي جلوگيري از وارد شدن هرگونه لطمه به منافع جمهوري اسلامي ايران انجام داد.
متكي افزود: از جمله اقدامات وزارت امور خارجه براي جلوگيري از وارد شدن هر گونه لطمه به منافع ايران در اجلاس قزاقستان، احضار سفراي كشورهاي ساحلي خزر، ملاقات هاي متعدد سفراي ايران و كشورهاي ساحلي با مقامات محلي و اعلام مواضع صريح كشور و تماس تلفني با وزراي خارجه اين كشورها و ارسال نامه اعتراضيه بود.
وزير امور خارجه در بخش ديگري از سخنان خود توضيح داد در تمام اين اقدامات چند نكته از طرف وزارت امور خارجه مورد تأكيد بود.
اولاً تداوم پيروي از اصل اتفاق آراء در اتخاذ هرگونه تصميم پيرامون رژيم حقوقي درياي خزر و ثانياً سازنده نبودن هرگونه جلسه اي در خصوص مسائل اين دريا بدون مشاركت جمهوري اسلامي ايران و همچنين لزوم پيگيري توافق پيشين رؤساي جمهور در اجلاس سران تهران مبني بر برگزاري اجلاس آتي در جمهوري آذربايجان بود. متكي بر همين اساس يادآور شد: در نتيجه اين تلاش ها اجلاس قزاقستان به نشستي تشريفاتي تبديل و در خصوص درياي خزر تصميم گيري صورت نگرفت.
پس از اين توضيحات وزير امور خارجه، نماينده اقليتي سمنان اعلام كرد از توضيحات وزير قانع شده است.
قدرداني از پيام رهبر انقلاب
210نماينده مجلس در نامه اي به رهبر انقلاب از پيام ايشان به كنفرانس بين المللي خلع سلاح تهران تشكر كردند.
در اين نامه خطاب به ولي امر مسلمين جهان آمده است: پيام جامع حضرتعالي براي شركت كنندگان در كنفرانس بين المللي خلع سلاح تهران از ضرورت نياز بشر به تكنولوژي هسته اي تا استفاده غيرصلح آميز آن توسط ايالات متحده آمريكا و آسيب شناسي موافقتنامه ان پي تي و عدم دستيابي به اهداف آن از جمله عدم اشاعه و خلع سلاح و حرمت استفاده از سلاحهاي اتمي، شيميايي و ميكروبي و ديگر انواع سلاحهاي كشتار جمعي مي تواند نقشه راه جهان براي دستيابي به صلح پايدار مبتني بر عدالت باشد.
در پايان نامه مذكور اضافه شده كه ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ضمن سپاس و قدرداني مجدد از آن رهبر فرزانه به خاطر پيام جامع الاطراف حضرتعالي به كنفرانس بين المللي خلع سلاح تهران از همه مسئولين برگزاركننده كنفرانس مهم و تاثيرگذار خصوصا از وزارت امور خارجه و رئيس جمهوري ايران قدرداني مي نماييم.
سخنان رهبري
بايد منشور نمايندگان باشد
نماينده مردم محلات و دليجان گفت: رهبر انقلاب در ديدار با مجمع روحانيون مجلس نكاتي را متذكر شدند كه اين نكات بايد به عنوان منشوري گرانقدر براي نمايندگان به حساب آيد.
به گزارش فارس، عليرضا سليمي در نطق ميان دستور مجلس با اشاره به ديدار رهبر انقلاب با روحانيون مجلس شوراي اسلامي، اظهار داشت: تاكيد رهبري مبني بر اينكه چگونگي رفتار با خود مجلس است كه مي تواند آن را در راس امور و محور قرار دهد، بسيار حائز اهميت است و همچنين ايشان رفتار مجلس را در 2 بعد رفتار جمعي و رفتار فردي تقسيم بندي كردند.
وي ادامه داد: رهبر انقلاب در بخش رفتار شخصي به اموري مانند ساده زيستي، پرهيز از برخورداري از امتيازات ويژه و حضور جدي در مجلس، كاستن از تعطيلات، صدق كلام و مسائل جزئي و منطقه اي اشاره فرمودند و همچنين در بعد رفتار جمعي به مواردي مانند تعامل با دولت و رعايت مصالح به نحوي كه همه مردم احساس آرامش كنند و شياطين هم مايوس گردند و عدم اعطاي فرصت به دشمن، پرهيز از رفتارهاي قبيله اي و جناحي اشاره نمودند كه انشاءالله نمايندگان مجلس در راستاي اجرايي شدن منويات رهبري اقدام عملي و سريع انجام دهند.
انتقاد از گسترش بي حجابي در كشور
نماينده مردم تهران از گسترش بي حجابي در كشور انتقاد كرد.
لاله افتخاري در نطقش با بيان اينكه قانون حجاب و عفاف در سال 84 در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شد و براساس اين قانون مقرر شد 25 دستگاه اين قانون را اجرايي كنند، افزود: آقاي رئيس جمهور سال گذشته به وزارت كشور دستور دادند تا اين مسئله را پيگيري كند اما متاسفانه جامعه هنوز از آثار و بركات اين قانون بي بهره مانده است.
وي با بيان اينكه عدم اجراي قانون حجاب و عفاف موجب نگراني مراجع تقليد، خانواده هاي شهدا و مردم مؤمن شده است، تصريح كرد: عدم اجراي اين قانون موجب گسترش بي حجابي شده و بر همين اساس تنها دشمنان ملت ايران را خشنود كرده است.
نامگذاري ميادين بزرگ كشور به نام 9 دي
نماينده مردم پلدختر با اشاره به حماسه بزرگ 9دي سال گذشته گفت: از مسئولان اجرايي كشور بخصوص شهردار تهران مي خواهم كه جهت گراميداشت روز 9 دي در تهران و ديگر شهرستان ها ميادين و مراكز بزرگي به نام نهم دي نامگذاري شوند.
علي كائيدي در نطقش اظهار داشت: برنامه ريزي هاي گسترده و پيچيدگي هاي نظام سلطه براي كم اثر كردن و متوقف كردن نظام جمهوري اسلامي در قالب آشوب هاي خياباني و عدم تمكين به فرآيندهاي قانوني كه ماهها مركز كشور را هدف قرار داده بود با حضور كم نظير اقشار مختلف مردم در راهپيمايي هاي 9 دي و 22بهمن سال گذشته خنثي شد.
وي افزود: نهم دي ماه سال گذشته ايام الله ديگري در ميان همه روزهاي خدا در طول انقلاب بود.

 



احمد وحيدي: كار بر روي سلاح هاي مشابه اس- 300 در دستور كار ايران است

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح اعلام كرد كه اين وزارتخانه كار بر روي ساخت سلاح هاي مشابه اس-300 را در دستور كار قرار داده است.
سرتيپ پاسدار «احمد وحيدي» ديروز در حاشيه جلسه هيات دولت و در جمع خبرنگاران سامانه پدافندي برد متوسط داخلي را با توجه به اينكه 50 درصد درگيري هاي هوايي در برد متوسط صورت مي گيرد، يك سامانه هوايي بسيار موثر توصيف كرد و افزود: «اين سامانه هوايي تماما در داخل توليد شده و داراي سه رادار هوايي و موشك كاملا بومي با برد بالاي 40 كيلومتر و ارتفاع 20 كيلومتر و قدرت مانوري بسيار بالاست.»
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا جمهوري اسلامي ايران اقدام به توليد سامانه هوايي 300S خواهد كرد يا خير؟ گفت: «ما نيازي به ساخت سامانه 300S نداريم و كار بر روي سلاح هاي مشابه را در دستور كار قرار داده ايم.»
وزير دفاع در پاسخ به برخي تهديدات در مورد بازدارندگي هسته اي نيز اظهار داشت: «اين تهديدها بيش از آنكه تهديد باشد بيان كننده ضعف آنهاست، چرا كه كشوري وقتي تهديد به بازدارندگي هسته اي مي كند احساس مي كند كه قدرت متعارفش به كار نمي آيد و اگر اين اعتراف را مبنا بگيريم مشاهده مي كنيم كه جمهوري اسلامي ايران به چنان قدرتي دست يافته كه آنها برداشتشان اين است با جنگ افزارهاي متعارف نمي توانند چنين كشوري را به زانو درآورند.»
پاسخ به تهديدها
در كوتاه ترين زمان
قائم مقام وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح تاكيد كرد كه كشور در هر نقطه اي كه مورد تهديد قرار گيرد در كوتاه ترين زمان پاسخ آن را خواهد داد.
به گزارش فارس، «احمد وحيد دستجردي» در حاشيه ديدار با حضرات آيات نوري همداني و علوي گرگاني با بيان اينكه ما با قدرت به هر تهديدي پاسخ خواهيم داد، بيان داشت: ما به هيچ عنوان از تهديداتي كه كشورهاي غربي مي كنند، هراسي به دل راه نمي دهيم و با توجه به اتكا به خودمان و اينكه هيچ نيازي به كشورهاي غربي نداريم، قادر خواهيم بود كه هرگونه تهديدي را به سرعت پاسخ دهيم.
وي با بيان اينكه ما در سه بخش هوافضا، نيروي دريايي و نيروي زميني فعاليت هاي خوبي داشته ايم، اظهار داشت: از هر نقطه اي كه تهديد صورت بگيرد ما قادر خواهيم بود كه در كوتاه ترين زمان و با توجه به پدافندي كه داريم تهديد را پاسخ دهيم.
وحيد دستجردي اضافه كرد: امروز نيروهاي نظامي قادر خواهند بود تهديداتي از قبيل هواپيماهاي با سرنشين و بدون سرنشين را پاسخ دهند، همچنين اگر در حوزه موشك هاي استراتژيك مورد تهديد قرار بگيريم به سرعت عكس العمل نشان خواهيم داد.

 



خارج از دستور

غيبت 100 نماينده باز هم مجلس را از رسميت انداخت
غيبت حدود 100 نماينده مجلس جلسه علني ديروز را چندين بار از رسميت انداخت.
اين اتفاقي كه تاكنون بارهاست در مجلس هشتم رخ داده ديروز نيز هنگام بررسي يكي از دستوركارهاي مجلس تكرار شد و به علت نبود حدود 100 نماينده عدد تابلوي نمايشگر صحن علني به رنگ قرمز درآمد و به كمتر از 194 نفر رسيد.
اين مساله علاوه بر اين كه تذكر رئيس مجلس را بدنبال داشت موجب شد تا سبحاني نيا به عنوان يكي از اعضاي هيات رئيسه مامور دعوت نمايندگان خارج از صحن علني به داخل مجلس شود.
خاطرنشان مي شود رهبر معظم انقلاب اخيرا در ديدار روحانيون مجلس با ايشان از بي انضباطي و غيبت هاي مكرر نمايندگان در مجلس گلايه كرده بودند.
اعضاي كميسيون دائمي مشترك مجلس انتخاب شدند
سخنگوي كميسيون سياست داخلي و شوراهاي مجلس شوراي اسلامي از تشكيل كميسيون مشترك مجلس براي بررسي طرح هاي سه قلوي، اصلاح قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي، قانون احزاب و افزايش كارايي شوراهاي اسلامي شهرها و روستاها خبر داد.
عبدالحسين ناصري، در گفت وگو با مهر با اعلام اين خبر گفت: اين كميسيون داراي 23 عضو متشكل از 13 عضو از نمايندگان كميسيون سياست داخلي و شوراهاي مجلس، 4 عضو از كميسيون قضايي و حقوقي، 2 عضو از كميسيون اجتماعي و 4 عضو از كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي است. وي افزود: در راي گيري روز سه شنبه روح الله حسينيان به عنوان رئيس كميسيون مشترك، علي اصغر زارعي به عنوان نايب رئيس اول، اسدالله بادامچيان به عنوان نايب رئيس دوم، عبدالحسين ناصري به عنوان سخنگو و محمود احمدي بي غش و محمد كرمي راد به عنوان دبيران كميسيون مشترك مجلس انتخاب شدند.

 



مائيم و ابديّت ما

ملّيت ما عين ديانت ماست و تمدّن ما هم عين تديّن ماست؛ قهراً دانشگاه عالي دفاع ملّي، دانشگاه عالي دفاع از حريم قرآن و عترت خواهد بود و اگر آب و خاك ايران اسلامي براي ما عزيز است، چون مهد مدنيّت ماست؛ و تمدّن ما عين تديّن ماست. و اگر ايران منهاي تديّن باشد، همان آثار تلخي را كه در جنگ جهاني اوّل و دوّم ديديم، خواهيم ديد. هر وقت بيگانه بر اين مرز و بوم حمله كرد، چيزي به غارت برد، و ايراني هم تسليم شد و تحويل داد ! و هر وقت بيگانه خواست به مرز و بوم اسلامي حمله كند، نه تنها غارت نكرد و غنيمتي نبرد، بلكه غارت شده و غنيمت از كف داده شده فرار كرد.
درهمين جنگ جهاني دوّم بود كه ايران آسيب ديد؛ هم نفت داد، هم گاز داد، هم 17 شهر ـ 17 شهر تقديم كرد، و هم ايران شد ايرانستان ! وقتي انقلاب شد و امام ظهور كرد و قرآن و عترت مطرح شد و دين مطرح شد؛ در طي اين انقلاب و اين جنگ 8 سال، شما شرافتمندان ايران اسلامي، نه تنها چيزي به كشورهاي بيگانه نداديد، بلكه يك سر و گردن از همه رزمنده هاي دنيا بالاتر شديد. اين را به عنوان ( انسان در قرآن ) بايد ارزيابي كرد؛ اين آب و خاك كه عوض نشد، اين هوا كه عوض نشد، اين سرزمين كه عوض نشد، اين مردم هم كه همان مردمند !
ضرورت تعلّق به معنويات، براي آبادي آخرت و استقلال در دنيا
يك اصلي در قرآن كريم هست كه برابر آن اصل، عرفا وحكماو فقها ومفسّران ما مطالب ارزنده اي ارائه كرده اند. اگر يك بزرگواري گفت: اي برادر تو همان انديشه اي، اين را از قرآن گرفت و اگر صاحب همين بيت هم گفت: اي برادر تو همان ديده اي، از قرآن گرفت. يعني انسان، اصل او مطابق رواياتي كه به ما فرمودند،مغز او و فكر اوست(1) ابزار و عناصر محوري ديگر، تابع فكر اوست، تا فكرش به كدام سمت باشد ! انسان با محبوب خودش محشور است؛ اگر به آب و خاك دل بسته باشد، خاكي فكر مي كند، به اندازه خاك مي ارزد؛ هر كه خاكش بيشتر بود، برنده تر است. اگر براي نفت و گاز تلاش و كوشش مي كرد، آنكه تكنولوژي اش بيشتر است، پيروزتر است.
در قبل از انقلاب و قبل از دفاع مقدّس، بسياري،ايراني فكر مي كردند، نفتي فكر مي كردند، گازي فكر مي كردند، معدني فكر مي كردند؛ اما آنهاهميشه غارت شدند ! ولي به بركت انقلاب و اين دفاع مقدّس؛ قرآني فكر كردند، روايات اهل بيت در جان اينها جلوه كرد، الهي فكر كردند،خدائي فكر كردند و سرافراز بيرون آمدند؛ يعني ايران را «اسلام» زنده كرده است.اين يك نمونه كوتاهي است از فرهنگ انسان در قرآن.
نگاه ارزشي قرآن كريم به پديده « مرگ »
ما از نظر جهان بيني، بعد از 80 سال يا 100 سال، بالأخره مي پوسيم. آيا مي پوسيم و از بين مي رويم، يا مائيم و ابديّت ما ؟! اگر مائيم و ابدّيت ما، بايد براي ابد فكري كرد و چون ما جاني داريم، انديشه اي داريم، افكاري داريم، علومي داريم؛ اينها پوسيدني، فرسودني، فرسايش پذير نيستند، از بين نمي روند؛ پس جان ملكوتي ما همان مرغ باغ ملكوت است كه چند روزي قفسي ساخته اند از بدنم؛ هرگز ما نمي ميريم !
« مرگ » هم به عنوان يك پديده انساني در قرآن مطرح است؛ ديگران مرگ را سكوت، سردي، خاموشي و نابودي مي پندارند. امّا وقتي شما به فرهنگ دين مراجعه مي كنيد؛ مي بينيد مرگ هجرت است و قيمتي براي مرگ هست، درجاتي براي مرگ هست، تا اينكه بزرگترين و گرامي ترين و كريم ترين مرگ، مرگ در راه خداست؛ همانطوركه اميرالمؤمنين (ع) فرمود: اكرم الموت القتل ف ي سبيل الله(2).از اين بيان نوراني دو مطلب فهميده مي شود؛ يكي اينكه مرگ عدم نيست، نابودي نيست، فرسايش نيست، سكوت نيست، سردي نيست، انسان به سردخانه نمي رود ! بلكه مرگ، يك امر وجودي است و قيمت دارد. دوّم اينكه همانطوري كه انسان كرامتش در مدار تقواي اوست:نّ اكرمكم ع ند الله اتقاكم (3)؛ مرگ هم كرامتش در مدار جبهه رفتن است. آن كسي كه در بستر بيماري مي ميرد و به آب و خاك اسلامي اش كمك نمي كند؛ او در فرهنگ نهج البلاغه مردار است. فرمود: فصار ج يفهً ب ين اهل ه و اسلموه لي عمل ه (4)«جيفه » يعني مردار؛ بعضي ها مردار مي شوند، و حيف است انسان مردار بشود.
اگر يك باغباني مدّتها تلاش و كوشش بكند، غرس بكند، آبياري بكند و گلابي شاداب و شيريني از درخت گلابي اش بچيند، بهترين مصرفش آن است كه آن را هديه دوست بكند و اگر از آن گلابي استفاده نكند و بگذارد تا بپوسد؛ بهره بدي برده است، اصلاً بهره نبرده است ! جان ما ميوه اي است كه بايد اين را فداي دوست كرد و اگر به طور عادي بميريم، اين گلابي مي پوسد؛ كسي از اين ميوه بهره اي نمي برد. علي (ع) كه بعد از پيغمبر احدي نه مثل او آمد و نه مثل او خواهد آمد، لي يوم الق يام ه؛ او يك انسان شناس كاملي است. فرمود: بعضي ها مردار مي شوند وبعضي كريمانه مي ميرند. آنكه مردار مي شود،به اين علت است كه به وظيفه اش عمل نكرده است؛ يك مرداري است كه او را به اتاق عملش مي برند ! قبر اتاق عمل است؛ مي بينند كه او چه مي كند.
امّا درباره رزمنده صحنه مبارزه مي فرمايد: نّ اكرم الموت القتل ف ي سبيل الله. گرامي ترين و كريم ترين و بزرگوار ترين مرگ آن است كه انسان اين ميوه حيات را به دوست اهداء كند. بنابراين مرگ، يك امر عدمي نيست، بلكه امر وجودي است. اگر امر وجودي است، قيمتي دارد؛ و قيمتش به اعتبار آن هدف،ترسيم مي شود و اگر هدف، حفظ دين بود، اين مرگ، كريمانه است و اگر حفظ دين نبود ، اين مرگ، كريمانه نيست.
حيات ابدي انسان در كلام انسان آفرين
پس ما در بحث انسان در قرآن به اينجا رسيديم كه ذات أقدس له، انسان را يك موجود ابدي مي داندو مظهر خود، خليفه خود، آيت خود مي شمارد. ما وظيفه داريم كه او را بشناسيم و بايد ثابت كرد كه او را چه جور مي شود شناخت، يك. و وظيفه هم داريم كه خودمان را از خطر برهانيم و به منفعت برسانيم؛ اين دو. خطر ما در چيست، منفعت ما كجاست؛ آن را بايد كسي كه ما را آفريد، مشخّص كند. ما يك مسافري هستيم، ناشناس؛ نه مي دانيم از كجا آمديم، نه مي دانيم به كجا مي رويم ! فقط اينقدر هست كه مي بينيم جنازه ها را به قبرستان مي برند، در اين گور دفن مي كنند. امّا بعد چه مي شود ... !
ورود انسان به « برزخ » از اوّلين لحظه مرگ او
از آن طرف يقين داريم كه روح و اعمال و خاطرات و ملكات نفساني، رخت بر نمي بندد؛ از آن طرف از قبر خبري نداريم، خيال مي كنيم قبر همين يك متر، يا نيم متر عمق و قطر و يك متر و نيم طول اوست؛ خيال مي كنيم قبر همين است ! ولي وقتي از ائمه (عليهم السّلام) سئوال مي كنند كه برزخ از ك ي شروع مي شود، فرمود: منذ القبر؛ قبر مي شود برزخ. ما 4 تا عالم نداريم؛ دنيا و قبر و برزخ و قيامت ! 3 عالم داريم: دنيا، برزخ، قيامت. همين كه انسان مرد، وارد برزخ مي شود، اين يك قبر ظاهري است كه بدن محفوظ بماند.
لزوم بهره گيري از راهنماي الهي
براي آشنايي با آغاز و انجام حيات انساني
پس ما با همه عقائد و خاطرات و اعمال و انديشه هايمان سفر مي كنيم و چون نمي دانيم كجا مي رويم، آنكه راه بلد است؛ بايد از او بپرسيم كه چه كنيم. و اگر جناب حافظ گفت:
كس ندانست كه منزلگه و مقصود كجاست
آنقدر هست كه بانگ جرسي مي آيد(5)
اوگوش شنوائي داشت. مي گويد: ما نمي دانيم اين قافله كه مي رود، سر از كجا در مي آورد ! ولي اينقدر شنيديم كه صداي زنگ گردن شتر اين قافله به گوش ما مي رسد.« جرس » يعني زنگ؛ صداي زنگ قافله به گوش ما مي آيد كه اينها دارند مي روند، ديگران اين صداي زنگ را نمي شنوند، فقط يك بدن سردي را به يك خاك مي سپرند. امّااينكه آنجا چه خبر است، آيامرگ همين قبر است يا چيز ديگر؛ آن معلوم نيست. پس كسي كه ما را آفريد و از آينده ما با خبر است، بايد ما را مشخّص بكند. به ما فرمود: شما بايد خدا را بشناسيد، يك. و براي خدا شناسي از رهزن داخل و خارج بپرهيزيد، دو. آنگاه به مقصد مي رسيد ، سه.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه العالي) در جلسه تفسير موضوعي قرآن كريم در ديدار با رياست، معاونين و مسئولان دانشگاه عالي دفاع ملّي ـ دماوند ؛ 22 / 4 / 1378
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) الأمالي للصدوق / 240 (2) نهج البلاغه / خ 123 (3) حجرات / 13
(4) نهج البلاغه / خ 109 ـ ع صيان الخلق (5) ديوان حافظ

 



صفارهرندي: دليل اصلي ريزش ها در انقلاب انحراف از مسير واقعي نظام است

مشاور فرمانده كل سپاه دلايل اصلي ريزش ها در انقلاب را انحراف از مسير واقعي نظام و همراهي نكردن با ولايت و مردم دانست.
محمدحسين صفارهرندي، مشاور فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در جمع كاركنان سپاه ناحيه بوشهر اظهار داشت: از همان ابتداي انقلاب و در آن هنگام كه نداي انقلاب به صورت رساتر به گوش همگان رسيد، اين گوناگوني نگاه ها در نظام اسلامي به وجود آمد.
وي افزود: ريزش هاي انقلاب به صورت تدريجي شكل گرفته و در هر برهه اي از زمان نمود عيني پيدا كرده است.
صفارهرندي بيان كرد: در اوايل انقلاب دسته هاي سياسي نظير نهضت آزادي ها، سازمان منافقين خلق، حزب توده و غيره به دليل فاصله گرفتن از انقلاب و خط امام خيلي زود از چشم مردم افتادند و به دليل عملكرد سوء آنان از صحنه سياسي طرد شدند.
مشاور فرمانده كل سپاه اضافه كرد: از دلايل اصلي ريزش ها در انقلاب در طول 30سال از عمر پربركت نظام اسلامي، انحراف از مسير واقعي نظام و همراهي نكردن با ولايت و مردم است.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه به نظر مي رسيد بعد از فروپاشي مدعياني كه در مقابل امام صف آرايي كردند، ديگر كسي وجود ندارد كه عليه نظام و امام بايستد، گفت: در واقع چنين نبود و ما برجسته ترين اقدام امام(ره) را در عزل منتظري از جايگاه قائم مقام رهبري ديديم.
وي اضافه كرد: امكان لغزش در هر مرحله اي از مراحل ماندن در راه سخت دفاع از حق براي همگان در هر جايگاهي وجود دارد اما اگر انسان در آن مرحله يا لحظه سقوط، نهيب الهي را دريافت كند، قطعا از مسير انحراف برخواهد گشت.
صفارهرندي با اشاره به رهنمودهاي مقام معظم رهبري از اوايل دهه 80 تاكنون، بيان كرد: اين رهنمودها باعث هوشياري مردم و رويش نسل جوان آگاه در اداره مملكت اسلامي شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14