(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 2 ارديبهشت 1389- شماره 19626
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
از امروز آغاز مي شود مانور تسلط مقتدرانه ايران بر خليج فارس
با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مراسم گراميداشت ياد روز سعدي در شيراز برگزار شد
معاون وزير دفاع آمريكا: گزينه حمله به ايران روي ميز آمريكا نيست
وال استريت ژورنال گزارش داد اختلاف نظر ميان كاخ سفيد و تل آويو بر سر موضوع ايران
چشم به راه سپيده
حضرت زينب(س) اگر نبود خون بر شمشير پيروز نمي شد
شهداي گمنام، شاهدان يك عقد آسماني در دانشگاه تهران
محصول توت فرنگي مازندران به بازار آمد
معاون ستاد بسيج اقتصادي كشور خبر داد اجراي طرح توزيع مكانيزه كالاهاي دخاني در كشور
معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي:طب ايراني در جهان احيا مي شود
با حضور وزير مسكن و شهرسازي عمليات احداث بيمارستان 320 تختخوابي ايلام آغاز شد
بهره برداري از پيشرفته ترين دستگاه چاپ در سوادكوه مازندران
رئيس فرهنگستان هنر: معماري شوشتر بايد احيا شود
مدير گارد سازمان بنادر و دريانوردي: گارد ساحلي در استان هاي آبي كشور ايجاد مي شود
معاون رئيس جمهوري: حقوق كارمنداني كه از تهران منتقل شوند 25 تا 50درصد افزايش مي يابد
رئيس سازمان مديريت بحران كشور: مركز كنترل بحران در حاشيه آزادراه قم- تهران افتتاح مي شود
آيت الله علوي گرگاني: نظام جمهوري اسلامي به ولايت گره خورده است
اخبار ادبي و هنري



از امروز آغاز مي شود مانور تسلط مقتدرانه ايران بر خليج فارس

مانور تسلط مقتدرانه نيروهاي مشترك سپاه و بسيج با نام مقدس پيامبراعظم 5 از امروز در خليج فارس و تنگه هرمز آغاز شد.
سرتيپ پاسدار حسين سلامي جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر گفت: هدف اصلي از اين رزمايش كه همزمان با سالروز تاسيس سپاه پاسداران و در منطقه عمومي خليج فارس و تنگه هرمز برگزار مي شود تثبيت امنيت در خليج فارس و تنگه هرمز اعلام كرد.
وي گفت: در اين رزمايش نيروهاي دريايي، زميني و هوافضاي سپاه و بسيج هميشه در صحنه توانمندي هاي خود را براي دستيابي به اين هدف مشترك به نمايش خواهند گذاشت.
سلامي با اشاره به اين كه خليج فارس و تنگه هرمز به عنوان شاهراه اصلي و گلوگاه انرژي اقتصاد جهاني مطرح است، تاكيد كرد: ما قصد داريم در اين رزمايش به بازشناسي نقش سازنده و مثبت، موثر و تعيين كننده جمهوري اسلامي در تامين امنيت اين نقطه بپردازيم.
جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اين نشست خبري اعلام كرد كه در رزمايش پيامبراعظم(ص) 5، سلاح هاي جديد از جمله توان موشكي اين نيرو در دريا مورد آزمايش قرار مي گيرد.
بايد جهان را به قدرت سپاه و بسيج در خليج فارس آشنا كنيم
وي افزود: سپاه پاسداران در اين رزمايش به بازشناسي نقش سازنده، مثبت، موثر و تعيين كننده جمهوري اسلامي ايران در تامين امنيت خليج فارس و تنگه هرمز مي پردازد.
جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران، تاكيد كرد: سپاه تلاش دارد در اين رزمايش جهان و منطقه را از نقش ايران در تامين امنيت در خليج فارس و تنگه هرمز آشنا كند.
سلامي تاكيد كرد: بعضي از تنگه هاي تجاري و انرژي جهان ناامن هستند اما جمهوري اسلامي ايران براي تامين امنيت تنگه هرمز هزينه معنوي، مادي و نظامي زيادي را سرمايه گذاري كرده است.
وي پيام اين رزمايش را صلح و دوستي براي كشورهاي همسايه حاشيه جنوبي خليج فارس بيان كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران مايل است در آينده چنين رزمايشي را با مشاركت كشورهاي جنوبي خليج فارس برگزار كند.
سلامي در ادامه با اشاره به مشتركات ديني، مرزي و اقتصادي ايران با كشورهاي حاشيه جنوب خليج فارس، اظهار داشت: رزمايش پيامبراعظم5 هيچ تهديدي براي كشورهاي همسايه نيست بلكه نقطه آغازي براي ايجاد ترتيبات امنيتي و دفاعي مشترك با آنها بر مبناي اجتناب از نفوذ سياسي كشورهاي فرامنطقه اي در امنيت خليج فارس و تنگه هرمز است.
سلامي از ديگر اهداف برپايي رزمايش پيامبراعظم(ص) 5 را نشان دادن اقتدار و اراده ملي نظام اسلامي در دفاع از استقلال، تماميت ارضي و حريم آب هاي خليج فارس و درياي عمان اعلام كرد.
ايران اسلامي ادبيات خشن را برنمي تابد
جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، ادامه داد: هرگاه دشمن با ادبياتي خشن ملت ايران را تهديد كند، جمهوري اسلامي ايران نشان خواهد داد كه عزم و اراده جدي دارد تا واكنش هاي پشيمان كننده به تهديد آنها بدهد.
سلامي ادامه داد: دشمنان بايد بدانند جمهوري اسلامي ايران داراي نيروهاي توانمند و مقتدري است كه مي توانند به شكل نامحدود از تماميت ارضي، استقلال، آرمان ها و اهداف نظام مقدس اسلامي دفاع كنند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود، رزمايش پيامبراعظم5 را به صورت يكپارچه و با تركيب رزمي سيستمي هماهنگ عنوان كرد و ادامه داد: در اين رزمايش سلاح ها و تجهيزات سامانه ها، جمع آوري اطلاعات، سامانه هاي جنگال (جنگ الكترونيكي)، سيستم هاي رزمي شناوري و سامانه هاي مربوط به شناسايي توسط هواپيماهاي بدون سرنشين، آزمايش مي شود.
جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران همچنين تعداد افراد شركت كننده در اين رزمايش را حدود يك سوم نيروهاي سپاه در سراسر كشور اعلام كرد و گفت: كميت در اين رزمايش اهميت بيشتري از تعداد افراد شركت كننده دارد.
رزمايش چهار مرحله اي
سخنگوي رزمايش پيامبر اعظم(ص) 5، هم پيام اين رزمايش را صلح و دوستي براي كشورهاي همسايه عنوان و ابراز اميدواري كرد در آينده اي نزديك به كمك برادران مسلمان در منطقه خليج فارس و تنگه هرمز، عمليات مشتركي برگزار شود.
تنگسيري اجراي عمليات شناسايي، سطحي و زيرسطحي و درگيري همزمان با شناورهاي رزمي در بعد انبوه را از ديگر برنامه هاي اين رزمايش عنوان كرد.
سخنگوي رزمايش پيامبر اعظم(ص) 5 با اشاره به 4 مرحله اي بودن اين رزمايش بهره گيري از تجربيات هشت سال دفاع مقدس را هدف ديگر برگزاري اين رزمايش خواند و افزود: شليك موشك هايي با برد متوسط و كوتاه از نوع ساحل به ساحل، سطح به سطح و كشتي به كشتي از جمله عمليات رزمايش پيامبر اعظم(ص) 5 است.
تنگسيري با بيان اينكه مردم محوري و مردم پايه اي يكي از اهداف كلي سپاه پاسداران در اجراي رزمايش هاي سپاه است، افزود: ايجاد قابليت در بكارگيري سريع نيروهاي بسيجي يكي ديگر از اهداف اين رزمايش است.
فرمانده منطقه يكم دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در ادامه خاطر نشان كرد: در اين رزمايش با همكاري ساحل نشينان خليج فارس، دفاع مردمي از كشور را به نمايش خواهيم گذاشت.

 



با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مراسم گراميداشت ياد روز سعدي در شيراز برگزار شد

شيراز- خبرنگار كيهان:
مراسم گراميداشت يادروز سعدي با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از هنرمندان و اهالي شعر و ادب در آرامگاه اين شاعر نامي برگزار شد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين آيين با اشاره به جايگاه سعدي در زبان فارسي گفت: شعر و كلام سعدي در اوج است. اين شاعر از اركان ادب فارسي به شمار مي رود و شعر او پيام صلح و دوستي است.
سيد محمد حسيني اظهار داشت: سعدي مي خواهد ارزش هاي پايداري چون عدل، احسان، عشق، تواضع، رضا، تسليم، شكر، عبوديت و توبه را در جامعه احيا كند و اندوخته هاي خود را كه در بيش از 30 سال سفر به دست آورده است به زيبايي ارائه دهد.
وي به جايگاه جهاني سعدي شيرازي اشاره كرد و افزود: اشعار اين شاعر پس از گذشت 7 قرن به زبان هاي زنده دنيا ترجمه شده كه اين نشان از نغز بودن اشعار اين شاعر است.
وي گفت: سعدي شيرازي اگرچه اهل حكمت است اما حكمت او با حكمت ابن سينا و ارسطو متفاوت است. حكمت سعدي حكمت عملي است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از انتصاب قائم مقام خود در امور شعر خبر داد و افزود: برنامه هاي متنوعي از جمله ساخت فيلم و برگزاري همايش براي معرفي مشاهير، مفاخر و بزرگان ادب در جاي جاي ايران اسلامي و خارج از كشور داريم و در اين راستا انجمن آثار و مفاخر ايران فعاليت خود را آغاز كرده و هيئت امناي آن نيز بار ديگر تشكيل شده است.
نماينده ولي فقيه در فارس و امام جمعه شيراز نيز در اين مراسم گفت: تجليل از سعدي تنها تجليل از شعر و نثر شيوا نيست بلكه تجليل از اخلاق و حكمت و معرفت بليغ و رسا نيز است.
آيت الله «اسدالله ايماني» اظهار داشت: بي ترديد يكي از دلايل ماندگاري سعدي در فرهنگ اسلامي، ايراني و جهاني پيوند او با معارف و فرهنگ اسلامي است. فرهنگي كه تعالي انسان و انسانيت را هدف خود قرار داده است.

 



معاون وزير دفاع آمريكا: گزينه حمله به ايران روي ميز آمريكا نيست

سرويس سياسي-
يك معاون وزير دفاع آمريكا تاكيد كرد گزينه نظامي عليه ايران اكنون روي ميز اين كشور قرار ندارد.
در حالي كه برخي منابع آمريكايي طي روزهاي گذشته از بازانديشي در استراتژي دفاعي آمريكا با هدف «افزودن گزينه نظامي به فهرست گزينه ها در مقابل ايران» خبر داده بودند، معاون سياسي وزير دفاع آمريكا گفت: «گزينه نظامي عليه ايران در كوتاه مدت روي ميز آمريكا قرار ندارد».
ميشل فلورنوي معاون وزير دفاع آمريكا كه در يك نشست خبري در سنگاپور سخن مي گفت، اظهار داشت: «گزينه نظامي آخرين گزينه است و در كوتاه مدت روي ميز قرار ندارد».
اظهارنظر اين مقام آمريكايي برخلاف ديدگاه هاي صريحا ابراز شده ديگر مقام هاي آمريكايي است كه بارها گفته اند همه گزينه ها در برابر ايران روي ميز قرار دارد.
فلورنوي هدف از اين سياست آمريكا را «اثربخشي بيشتر به مذاكرات» و «جلوگيري از گسترش سلاح هاي هسته اي در خاورميانه» اعلام كرد.
مطابق گزارشي كه آلكس كندي خبرنگار آسوشيتدپرس از سنگاپور ارسال كرده، اين مقام دفاعي آمريكا گفت: «در حال حاضر تمركز روي تركيبي از همكاري و فشار به شكل تحريم است». وي اضافه كرد: «ما تا به حال واكنش مثبتي از جانب ايران نديده ايم».
مقام هاي آمريكايي در حالي از تلاش براي بازگرداندن ايران پاي ميز مذاكرات سخن مي گويند كه ايران اساساً ميز مذاكره را ترك نكرده و همانطور كه منوچهر متكي روز دوشنبه گفت آماده پيش بردن گزينه مبادله سوخت است. ايران صرفا تقاضا كرده است كه هرگونه مبادله اي به طور همزمان و درون خاك ايران انجام شود تا تضمين كافي وجود داشته باشد كه سوخت 20 درصد را تحويل خواهد گرفت. مقام هاي آمريكايي از اكتبر 2009 به اين سو آماده هيچ نوع مذاكره اي در اين باره نبوده و اصرار دارند ايران پيشنهاد آنها را كه فاقد چنين تضمين هايي است عيناً بپذيرد.
علاوه بر اين ايران به تازگي پيشنهادهاي جديدي نيز در اين باره مطرح كرده است كه به نوعي موضع ميانه محسوب مي شود اما واكنشي از جانب غرب مشاهده نكرده است.
در عين حال تحليلگران در تهران عقيده دارند سخنان فلورنوي نشان مي دهد تحليل آن دسته از رسانه هاي آمريكايي كه عقيده داشتند رابرت گيتس خواهان افزوده شدن گزينه نظامي به گزينه هاي آمريكا درباره ايران شده اشتباه است. رسانه هاي غربي در مجموع عقيده دارند آنچه گيتس در يادداشت ماه ژانويه خود خطاب به تيم امنيت ملي كاخ سفيد بر آن تاكيد كرده اين بوده است كه اگر ايران به زودي در آستانه سلاح اتمي قرار بگيرد، سياست آمريكا چه خواهد بود؟
منابع غربي عقيده دارند دولت اوباما پاسخي به اين سؤال ندارد.

 



وال استريت ژورنال گزارش داد اختلاف نظر ميان كاخ سفيد و تل آويو بر سر موضوع ايران

يك روزنامه غربي با اشاره به شكاف در كابينه رژيم صهيونيستي بواسطه موضوع ايران نوشت كه اين احتمال كه آمريكا با ايران هسته اي كنار آمده تقويت شده است.
به گزارش مهر، وال استريت ژورنال در گزارش خود كه توسط «چارلز لوينسون» آماده شده مي نويسد: مقامات ارشد و سازمان هاي امنيتي اسرائيل در مورد لزوم حمايت آمريكا از تل آويو در صورتي كه قصد ماجراجويي در برابر ايران را داشته باشند دچار اختلاف نظر شده اند.
در همين رابطه برخي از مقامات بلندپايه رژيم صهيونيستي در سخناني گفته اند: نشانه هايي وجود دارد كه نشان مي دهد آمريكا قصد زندگي در كنار ايران هسته اي را دارد و اين در حالي است كه رژيم اسرائيل اين موضوع را قبول ندارد.
به نوشته اين روزنامه، نگراني رژيم اسرائيل درباره قبول ايران هسته اي ازسوي آمريكا زماني قوت گرفت كه چند روز قبل «رابرت گيتس» وزير دفاع آمريكا در گزارشي به كاخ سفيد از نبود استراتژي مناسب در واشنگتن براي مقابله با برنامه هسته اي ايران ابراز نگراني كرده بود.
پس از انتشار اين مطلب روز يكشنبه هفته جاري «مايكل مولن» رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا اعلام كرد كه اقدام نظامي عليه ايران آخرين گزينه آمريكا خواهد بود.
وال استريت ژورنال مي نويسد: اسرائيل اعلام كرده كه از تلاش آمريكا براي اعمال تحريم جديد عليه ايران حمايت مي كند اما از ضعيف بودن تلاش هاي ديپلماتيك براي اعمال اين فشار بر تهران انتقاد مي كند.
لوينسون در ادامه مطلب خود مي نويسد: دو دستگي در كابينه اسرائيل در مورد لزوم حمايت آمريكا از اقدام عليه ايران در حالي رخ داده كه روابط تل آويو و واشنگتن پس از تصميم اسرائيل براي ادامه شهرك سازي در سرزمين هاي فلسطيني موجب ناراحتي مقامات كاخ سفيد شد به نحوي كه واشنگتن آن را عاملي بازدارنده براي پيشرفت روند صلح خاورميانه ناميد.
اين روزنامه در ادامه ذكر دلايل خود براي اثبات شكاف در روابط آمريكا و رژيم صهيونيستي مي نويسد: اسرائيل اعلام كرده كه ايران ظرف يك سال مي تواند به كلاهك هسته اي دست پيدا كند و در صورتي كه تهران تصميم بگيرد از اين كلاهك عليه اسرائيل استفاده مي شود اما كارشناسان غربي و آمريكايي معتقدند كه ايران بيش از يك سال تا رسيدن به تسليحات هسته اي فاصله دارد و اين در حالي است كه هنوز درباره ماهيت نظامي بودن برنامه هسته اي ايران ترديدهاي زيادي وجود دارد.
وال استريت ژورنال با جمع بندي اين موارد مي نويسد: مطالب ذكر شده موجب پيدايش اين ترس در نزد مقامات اسرائيلي شده كه اگر تحريم جديد نيز نتواند برنامه هسته اي ايران را متوقف كند آنگاه موقعيت آمريكا و اسرائيل در برابر ايران تضعيف مي شود.
فرماندهان ارشد ارتش آمريكا در مورد هرگونه ماجراجويي عليه ايران مي گويند: اين حمله عواقب زيادي به همراه خواهد داشت و موجب عكس العمل تهران شده و موقعيت منافع آمريكا در منطقه خاورميانه را به خطر مي اندازد. علاوه بر آن اين حمله احتمالي ميزان حملات حزب الله لبنان و حماس را عليه اسرائيل افزايش مي دهد. براي مثال دريادار مولن بارها اعلام كرده كه حمله به ايران عواقب وحشتناكي خواهد داشت.

 



چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضر نبودن» تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي. همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله» در آستانه آدينه اي ديگر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.

اگر قطار بيايد
بهشت مي رسد اينجا، اگر سوار بيايد
اگر كه مرغ مهاجر، سر قرار بيايد
چقدر دانه اشك از ميان ديده چكيدم
دلم چگونه بگو با غمت كنار بيايد؟
دويده كودك چشمم چقدر كوچه به كوچه
بگو بدون تو كودك چگونه بار بيايد؟
بزن به ريل موازي، بزن كه من شب تارم
خدا كند كه به گوشش صداي تار بيايد
دلم بريده بريده چو تور ماهي دريا
خدا كند بزند بخت و او به شكار بيايد؟
بهار گرچه نيامد ولي به شاخ زمستان
چه مي شود گل نرگس پس از انار بيايد
رسيده موقع آنكه رسيدني شده باشي
به جو حادثه گفتي اگر فشار بيايد
چقدر سوت خيالت، كشيده در كلماتم
اگر قطار بيايد، اگر قطار بيايد
رزيتا نعمتي

آن نقطه طلايي
در كادر من پنج نقطه است
و من سومي را، آبي، عاشق ترم
من كه گفتم، اشتباه نشود
تمامي پابرهنگان عاشق ترند ... اين نقطه را
و من هر وقت خيره مي شوم، نگاهم تار مي شود
باور كنيد تقصير من نيست.
اين نقطه طلايي است .... در جمكران
زينب معصوم خاني

عطر تو
اين دل پردرد من، مي نگرد سوي تو
شيشه عطر دلم، پر شده از بوي تو
مرده اگر زنده شد در شب مهمانيت
ديده ي قلبش شود خاك سر كوي تو
از غم دوري تو، دست دعا مي شوم
كي رسد آن جمعه كه ديده شود روي تو
گر تو قبولم كني لطف به من كرده اي
ورنه بسوزد دلم از خم ابروي تو
هان نظري كن به من، خسته ام از انتظار
بادل پرغم شدم تا غزل گوي تو
ترسم از آن لحظه كه از تو جدايم كنند
شاعر پردردم و عاشق دلجوي تو
محمد شهادتي

 



رهبر انقلاب در ديدار پرشور پرستاران كشور تبيين فرمودند
حضرت زينب(س) اگر نبود خون بر شمشير پيروز نمي شد

رهبر معظم انقلاب با تاكيد بر اين كه ملت ايران در مقابل تهديدها و گنده گويي هاي دشمن تسليم نخواهد شد تصريح كردند كه اين ملت تهديدكنندگان را نيز به زانو درخواهد آورد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي ديروز در ديدار جمع زيادي از پرستاران سراسر كشور، با تجليل از نقش پرستاران در سلامت جسمي و روحي بيماران، حضرت زينب سلام الله عليها را الگوي بشريت در طول تاريخ و الگوي ملت ايران در مقاطع مختلف انقلاب اسلامي دانستند و تأكيد كردند: عامل اصلي قدرت و الهام بخشي ملت ايران، جوهر ايماني او است و اين ملت، به لطف خداوند در همه عرصه ها پيش خواهد رفت و با ايمان و بصيرت روزافزون خود، بر تهديدها و ترفندها نيز فائق خواهد آمد.
ايشان با تبريك ايام ولادت حضرت زينب سلام الله عليها، به تاثيرپذيري انقلاب اسلامي از حركت تاريخي آن حضرت، و نقش ايمان و معنويت در قدرت و عظمت اين انقلاب اشاره كردند و افزودند: آنچه كه باعث شده است ملت ايران در 30سال گذشته، همواره يك چهره الهام بخش در دنياي اسلام باشد، تأثيرپذيري از شخصيت هاي برجسته ديني از جمله حضرت زينب سلام الله عليها است و قدرت ملت ايران در واقع ناشي از اين تأثيرپذيري معنوي است.
ايشان با تاكيد بر اينكه قدرت ملت ايران به تجهيزات نظامي نيست، خاطرنشان كردند: البته ملت ايران در عرصه تجهيزات دفاعي و سخت افزاري پيشرفتهاي جهشي داشته است اما عامل اصلي قدرت و عظمت كشور و ملت اسلامي، جوهر ايماني است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي افزودند: به همين دليل است كه ملت ايران با وجود 30سال تحريم، تهديد، حمله نظامي و خباثت هاي سياسي و امنيتي، رشد مضاعف كرده و حركت رو به جلوي بيش از حد متعارف داشته است.
حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان كردند: تهديد تلويحي اتمي، در ملت ايران تاثيري نخواهد داشت اما اين تهديد، مايه ننگي در تاريخ سياسي آمريكا و نقطه سياهي در كارنامه دولت آمريكا خواهد بود.
ايشان تاكيد كردند: با اين تهديد، پشت صحنه نمايش صلح دوستي و بشردوستي، و پايبندي به معاهدات اتمي، و دراز كردن دست دوستي به سوي ملت ايران، كاملاً مشخص شد.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: تهديد اتمي ملت ايران، در واقع تبديل ادبيات روباه منش دولت آمريكا به ادبيات گرگ منش است.
آيت الله خامنه اي با تاكيد بر اينكه قدرتهاي اتمي بويژه آمريكا بدنبال استفاده از قدرت اتمي براي سلطه بر دنيا هستند، افزودند: هيچ يك از اين قدرتهاي اتمي، به معاهدات بين المللي در زمينه سلاحهاي هسته اي پايبند نيستند و به آنها عمل نمي كنند و آشكارا دروغ مي گويند اما هنگامي كه كشورهاي ديگر بدنبال استفاده از فناوري هسته اي مي روند، آنها را متهم به عمل نكردن به معاهدات بين المللي مي كنند زيرا اين قدرتها نمي خواهند رقيبي براي آنها وجود داشته باشد.
ايشان با تاكيد مجدد بر سياست هسته اي جمهوري اسلامي ايران، خاطرنشان كردند: ما بارها گفته ايم كه به دنبال استفاده از سلاح هاي كشتار جمعي نيستيم اما ملت ايران هم در مقابل اينگونه تهديدها و گنده گويي ها تسليم نخواهد شد و تهديدكنندگان را به زانو درخواهد آورد.
رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه مجامع بين المللي نبايد به سادگي از تهديد اتمي رئيس جمهور آمريكا بر ضد ملت ايران بگذرند، افزودند: رئيس جمهور آمريكا به چه حقي ملت ايران را تهديد هسته اي مي كند؟ اين تهديد، تهديد صلح و امنيت جهاني و بشريت است و نبايد كسي در دنيا به خود جرأت دهد كه چنين تهديدي را، حتي بر زبان جاري كند.
آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اينكه ملت ايران در مقابل اينگونه تهديدها شكست ناپذير است، خاطرنشان كردند: ملت ايران به هيچ وجه اجازه نخواهد داد، آمريكاييها با چنين تهديدها و يا ابزارهايي، بار ديگر سلطه جهنمي خود را بر ايران تجديد كنند.
ايشان تأكيد كردند: اين ملت، عليرغم خواست دشمن، در همه عرصه ها پيش خواهد رفت و ايمان و بصيرت روزافزون جوانان و ملت ايران، بر همه تهديدها و همچنين ترفندهايي مانند آنچه كه در سال گذشته اتفاق افتاد، فائق خواهد آمد.
رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود به تبيين شخصيت والا و كم نظير حضرت زينب سلام الله عليها و نقش برجسته آن حضرت در زنده ماندن حادثه عاشورا و پيام تاريخي آن پرداختند و خاطرنشان كردند: عامل اصلي پيروزي خون بر شمشير در حادثه عاشورا، حضرت زينب سلام الله عليها بودند كه با نقش برجسته خود نشان دادند كه زن در متن حوادث مهم تاريخي قرار دارد.
آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اينكه حضرت زينب سلام الله عليها، حجاب و عفاف زنانه را به عزت مجاهدانه و يك جهاد بزرگ تبديل كردند، افزودند: نمونه بارز اين واقعيت، خطبه فراموش نشدني آن حضرت در بازار كوفه و در شرايط بسيار سخت آن زمان است، كه ايشان با فصاحت و بلاغت، تحليل دقيق و عظيمي از وضعيت آن روز جامعه اسلامي ارائه و انقلاب نبوي و علوي را آسيب شناسي كردند.
ايشان ضمن بيان بخش هايي از خطبه حضرت زينب سلام الله عليها، خاطرنشان كردند، آن حضرت تصريح مي كنند كه مشكل اصلي جامعه اسلامي در آن زمان بي بصيرتي مردم در شناخت فتنه و در مقابل مدعيان انقلابي گري، و تشخيص ندادن حق و باطل بود كه نتيجه آن هم بر نيزه رفتن سر فرزند پيامبر(ص) شد.
رهبر انقلاب اسلامي نقش و عملكرد حضرت زينب سلام الله عليها در حادثه عاشورا و پس از آن را، الگويي براي همه بشريت، به ويژه زنان مسلمان دانستند و افزودند: آن حضرت با درآميختن حجب و حيا و عفاف زنانه با عزت مسلمانانه و مومنانه در واقع جايگاه و عظمت واقعي زنان را نشان دادند.
حضرت آيت الله خامنه اي، با اشاره به روشهاي غلط و انحرافي دنياي فاسد غرب براي معرفي شخصيت زن تاكيد كردند: دنياي غرب تلاش دارد، اينگونه القاء كند كه عظمت زن در كنار گذاشتن عفاف و حجاب، و جلوه گري در مقابل مردان و هوسرانان است، در حالي كه اين روش، تحقير زن است.
ايشان، خاطرنشان كردند: حركت زنان در انقلاب اسلامي، حركتي زينب گونه بوده است و زنان همواره برجسته ترين نقش ها در انقلاب اسلامي و دفاع مقدس ايفا كرده اند.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به وظيفه سنگين پرستاران در موضوع حفظ سلامت، افزودند:در كنار اين وظيفه سنگين، تكاليف پرستاران از جمله رعايت اخلاق پرستاري نيز بسيار مهم و سنگين است.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به حساسيت و سختي كار پرستاران در تسكين آلام جسمي و روحي بيماران، خاطرنشان كردند: با توجه به اهميت وظيفه پرستاران، مناسب است تا منشور اخلاقي پرستاران تهيه و ميثاق پرستاري به پرستاران تعليم داده شود.
در ابتداي اين ديدار خانم دكتر وحيده دستجردي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به وظيفه سنگين و سخت پرستاران در حوزه سلامت گفت: دولت و مجلس گامهاي خوبي براي بهبود وضعيت شغلي پرستاران برداشته اند كه تصويب قانون ارتقاي بهره وري پرستاران از جمله آنها است.
وي به برگزاري بيش از 300 دوره بازآموزي براي پرستاران در 3 سال گذشته اشاره كرد و افزود: در چند سال اخير، راه اندازي دوره هاي كارشناسي ارشد حرفه اي و تدوين استانداردهاي حرفه پرستاري اجرايي شده است.

 



شهداي گمنام، شاهدان يك عقد آسماني در دانشگاه تهران

قرار گذاشته بوديم لحظه اول پيوندمان، در جايي و در كنار كساني باشد كه سال ها پيش قرار گذاشته بودند، امنيت آن روز پدران ما و امروز ما را تأمين كنند. درست است كه روي سنگ مزارتان، از شما به عنوان «شهيد گمنام» ياد كرده اند و نامتان را رازآلود باقي گذاشته اند، اما راستش نام اصلي شما را با همان عبارت «فرزند روح الله» لو داده اند و براي ما همان كافي است تا شما را خوب بشناسيم و در اين «ميقات اول» شما را شاهدان عقد خود كنيم و پيمان ببنديم كه ما هم به آرمان هاي آسماني شما تا پاي جان پايدار مي مانيم و... مي دانيد در كنار اين شادي و سرور كه دوستانمان، همكلاسي ها و هم دانشگاهي ها را فرا گرفته است به چه فكر مي كنيم؟ به اين كه آيا مي توانيم گوشه اي از حق فراواني كه بر گردنمان داريد را ادا كنيم؟ شايد عقد ازدواج ما در دانشگاه تهران و در كنار مزار پاك شما، نشانه اي از تلاش ما براي اداي اين حق در محيط علمي و خانوادگي پس از اين باشد تا آينده مان را رنگ آبي آسماني بزنيم.

 



محصول توت فرنگي مازندران به بازار آمد

ساري- خبرنگار كيهان:
مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي مازندران گفت: محصول توت فرنگي مازندران به بازار آمد.
عادل صفايي افزود: يك هزار و 100 هكتار از عرصه هاي مازندران براي توليد توت فرنگي در نظر گرفته شد.
وي كه در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، افزود: امسال 8 هزار تن محصول توت فرنگي از اراضي مازندران برداشت مي شود.
وي ارزش توليد محصول توت فرنگي مازندران را بالغ بر 180 ميليارد ريال ذكر كرد و گفت: امسال از هر هكتار از اراضي تحت كشت توت فرنگي 7 تن محصول برداشت شد.

 



معاون ستاد بسيج اقتصادي كشور خبر داد اجراي طرح توزيع مكانيزه كالاهاي دخاني در كشور

معاون خدمات ماشيني ستاد بسيج اقتصادي كشور اعلام كرد: در صورت مثبت بودن نتايج طرح توزيع مكانيزه كالاهاي دخاني در استان سمنان تا يك ماه ديگر اين طرح در كشور اجرا مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از سمنان، حميد محله اي در كارگاه آموزشي آشنايي با طرح توزيع مكانيزه كالاهاي دخاني كه براي عمده فروشان استان و تحويل دستگاه (POS) در سمنان برگزار شد، گفت: اين طرح به صورت آزمايشي در استان سمنان در حال اجراست.
وي تصريح كرد: اين طرح با هدف كنترل بر توزيع كالاهاي دخاني و ساماندهي توزيع و برخورد با پديده قاچاق اجرا مي شود.
محله اي افزود: در اجراي اين طرح، در دو مرحله براي واردكنندگان و توزيع كنندگان استان و خرده فروشان كارت صادر مي شود.
معاون خدمات ماشيني ستاد بسيج اقتصادي كشور بانك ملت را بانك همكار در اجراي اين طرح معرفي كرد و گفت: لايه دوم اين طرح بزودي در استان سمنان اجرا مي شود.
محله اي، اجراي اين طرح را در ساماندهي و كنترل بازار و مديريت نحوه توزيع كالاي دخاني بسيار موثر دانست.
علي شادكام، كارشناس ستاد بسيج اقتصادي كشور نيز در اين كارگاه آموزشي از اجراي طرح جامع نظام ساماندهي توزيع هفت نوع كالاي اساسي در كشور خبر داد و گفت: در اين طرح توزيع آرد نانوايي آزاد، روغن نباتي آزاد، نوشابه ها، شوينده ها، صنايع سلولزي و بهداشتي، ماكاروني و كالاي دخاني ساماندهي خواهد شد.

 



معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي:طب ايراني در جهان احيا مي شود

معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: كميته هاي تحقيقاتي دانشجويي دانشگاههاي علوم پزشكي با هدف احياي طب ايراني و معرفي آن به دنيا پايه گذاري شده است.
به گزارش فارس «مصطفي قانعي» در حاشيه يازدهمين كنگره سالانه پژوهشي دانشجويان علوم پزشكي كشور در بندرعباس با بيان اين مطلب اظهار داشت: طبي كه در حال حاضر در دنيا و حتي دانشگاههاي ايران ارائه و تدريس مي شود طوري نگاشته شده است كه گويي ابوعلي سينا، رازي، سينوحه و ساير دانشمندان بزرگ طب باستان وجود نداشته اند و طب از 200 سال گذشته به اين طرف آغاز شده است.
وي افزود: وزارت بهداشت از دانشجوهاي ايراني خواسته است كه طب ايراني را احيا و براي ارائه به دنيا آماده كنند چرا كه طب ايراني قدمت، پيشينه و از پايه هاي علمي قوي تري نسبت به ساير طب ها برخوردار است و مي تواند به عنوان يك ايده آل در اختيار جامعه بشري قرار گيرد.
وي گفت: در راستاي تحقق اين هدف، وزارت بهداشت با همكاري دانشگاه علوم پزشكي اقدام به گنجاندن درس فرهنگ و تمدن اسلامي در طب در قالب دو واحد كرده است و اين درس را به كميته هاي تحقيقاتي دانشگاههاي علوم پزشكي سپرده است.
قانعي اظهار داشت: اميد است بتوانيم بعد از گذشت چند سال از اجراي اين طرح و دستيابي به پايه هاي طب ايراني اين طب را براي تدريس و معرفي در دانشگاههاي مختلف دنيا ارائه كنيم.

 



با حضور وزير مسكن و شهرسازي عمليات احداث بيمارستان 320 تختخوابي ايلام آغاز شد

با حضور وزير مسكن و شهرسازي و جمعي از مسئولان استان ايلام عصر سه شنبه عمليات اجرايي بيمارستان 320 تختخوابي شهر ايلام آغاز شد.
به گزارش ايرنا، رئيس دانشگاه علوم پزشكي ايلام در اين باره گفت: ساخت بيمارستان 320 تختخوابي شهر ايلام از مصوبات ارزشمند سفر هيات دولت بوده كه اكنون عمليات اجرايي آن در منطقه بان گنجاب آغاز شده است.
كورش ساكي افزود: اين بيمارستان با امكانات جانبي در گستره 20 هكتار احداث خواهد شد.
ساكي اظهار داشت: در مرحله نخست براي اجراي اين بيمارستان تاكنون 38 ميليارد ريال اعتبار اختصاص يافته است.
وي گفت: اين بيمارستان علاو بر ارائه خدمات به بيماران جنبه آموزشي براي دانشجويان رشته پزشكي نيز دارد.
ساكي گفت: براساس برنامه ريزي ها قرار است اين بيمارستان ظرف سه سال آينده به بهره برداري برسد.

 



بهره برداري از پيشرفته ترين دستگاه چاپ در سوادكوه مازندران

سوادكوه - خبرنگار كيهان:
پيشرفته ترين دستگاه چاپ ديجيتال كشور و اولين دستگاه پيشرفته چاپ در سطح استانهاي شمالي كشور در زيراب سوادكوه مازندران به بهره برداري رسيد.
اين مركز با سرمايه گذاري 200 ميليون توماني اولين مركز خدمات فرهنگي - تصويري در شهرستان سوادكوه است كه 150 ميليون تومان آن تسهيلات اعطايي اداره تعاون بوده كه از سوي بانك ملي به عنوان بانك عامل در اختيار سرمايه گذار قرار گرفته است.
مديرعامل تعاون استان مازندران درمراسم افتتاح اين مركز گفت: اين مركز توسط شركت فرهنگي هنري و تصويربرداري دركا سوادكوه راه اندازي شد كه با دراختيار داشتن پيشرفته ترين دستگاه چاپ ديجيتال (HD 640 dpi) در شمال كشور قادر به انجام خدمات گوناگون است.
در مراسم افتتاح و بهره برداري از اين مركز فرهنگي و هنري مديركل تعاون استان مازندران و همراهان، علي محمدصمديان فرماندار سوادكوه و مسئولين ادارات و نهادهاي شهرستان حضور داشتند.

 



رئيس فرهنگستان هنر: معماري شوشتر بايد احيا شود

رئيس فرهنگستان هنر گفت: احياي معماري شوشتر بايد مورد توجه قرار گيرد و
هر كس در اين زمينه بايد ايفاي نقش كند.
به گزارش خبرگزاري فارس از شوشتر، علي معلم دامغاني شامگاه سه شنبه در مراسم افتتاح كارگاه فهم معماري ايران، «پنجره اي رو به شوشتر» اظهار داشت: شوشتر از نظر معماري جايگاه رفيعي در ايران دارد و بايد براي تجزيه و تحليل اين معماري قوي گام هاي بلندي برداشته شود.
وي افزود: بايد تلاش كرد تا ظرافت هاي هنر در شهرستان شوشتر شناسايي شود.
رئيس فرهنگستان هنر با تأكيد بر اينكه شوشتر داراي ابنيه فرهنگي بسيار زياد است، گفت: حضور و زندگاني تعداد بسياري از دانشمندان در شوشتر، سبب شده است تا اين شهر علاوه بر پيشينه هنري و معماري در علم روز آن زمان هم نقش بسيار زيادي ايفا كند، به اين دليل شرايط شوشتر و تاريخ اين شهرستان، هنر، معماري و گذشته اين شهر تاريخي بايد مورد بررسي قرار گيرد.
وي تصريح كرد: آنچه معماري شوشتر را بيشتر مورد توجه قرار مي دهد، معماري درست و صحيح آن است كه بر اصل درست بنا شده است.
معلم دامغاني اضافه كرد: 7هزار سال تمدن و پيشينه فرهنگي شوشتر و ايران، مرهون معماري درست است.
رئيس فرهنگستان هنر برخي از آثار تاريخي را منحصر به شهرستان شوشتر دانست و ادامه داد: بايد تلاش كرد تا جايگاه واقعي آن مورد بررسي قرار گيرد. علي معلم دامغاني پيش از برگزاري اين همايش در شوشتر از نهادهاي فرهنگي، كتابخانه ها و فرهنگسراي شوشتر بازديد كرد.

 



مدير گارد سازمان بنادر و دريانوردي: گارد ساحلي در استان هاي آبي كشور ايجاد مي شود

بندرعباس- خبرنگاركيهان:
مدير گارد سازمان بنادر و دريانوردي از راه اندازي گارد ساحلي در استان هاي ساحلي كشور خبر داد.
سربنادردار يكم «رحمت الله قنبرزاده» در جلسه صبحگاه مشترك گارد بنادر هرمزگان در مجتمع بندري شهيد رجايي گفت: در بسياري از كشورها حفاظت از سواحل بر عهده گارد ساحلي است كه بر اين اساس سازمان بنادر به دنبال ايجاد اين امكانات در سواحل كشور است. وي افزود: رايزني هاي لازم در اين خصوص با وزارتخانه هاي مربوطه صورت گرفته و بزودي گارد ساحلي در استان هاي ساحلي ايجاد مي شود.
قنبرزاده از افزايش امنيت و كنترل سواحل به عنوان مهمترين مزيت هاي راه اندازي گارد ساحلي نام برد. مدير گارد سازمان بنادر و دريانوردي همچنين از اجراي برنامه ها و طرح هاي جديد در راستاي حفاظت از بنادر طي سال جاري خبر داد.

 



معاون رئيس جمهوري: حقوق كارمنداني كه از تهران منتقل شوند 25 تا 50درصد افزايش مي يابد

معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهوري گفت: حقوق كاركنان دولت كه از تهران منتقل شوند، 25 تا 50 درصد با توجه به شهرستان مقصد افزايش مي يابد.
به گزارش ايرنا، «لطف الله فروزنده» عصر سه شنبه در نشست تبيين سياستها، خط مشي و آئين نامه هاي اجرايي قانون مديريت خدمات كشوري در اصفهان افزود: علاوه بر اعمال افزايش حقوق و مزايا در حكم كارگزيني كاركنان منتقل شده از تهران به شهرستانها، 30 امتياز ديگر نيز براي منتقل شدگان در نظر گرفته مي شود.
وي گفت: با توجه به جدي بودن مسئله وقوع زلزله در تهران و وجود بحرانهاي مختلف در اين شهر، مهاجرت معكوس بايد در تهران صورت گيرد.
فروزنده تصريح كرد: اكنون 180 مؤسسه آموزشي و پژوهشي وابسته به دستگاههاي مختلف دولتي در تهران وجود دارد كه قابل انتقال به شهرستانها مي باشند.
وي اظهار داشت: در تهران و مراكز استانها بخش ستادي از رده عملياتي فربه تر شده است و در اين مناطق با تورم نيرو مواجه ايم و سياست دولت اين است تا امتياز و مشوقهايي براي مهاجرت از پايتخت و كلانشهرها به شهرستانها در نظر گرفته شود تا با اعمال در حكم كارگزيني، بلافاصله افراد از اين مزايا برخوردار شوند.
فروزنده همچنين از تفويض اختيار جابه جايي نيروي دستگاههاي دولتي در درون استانها به استانداران خبر داد و افزود: دولت درصدد آن است تا فرآيندهاي بوروكراتيك را در سيستم هاي اداري كوتاه كند.
وي ارائه آموزش هدفمند به كاركنان دولت و تبديل آموزشهاي حين خدمت به مدرك تحصيلي را از ديگر برنامه هاي دولت دانست و گفت: با اين اقدام ولع دريافت مدرك را در بين كاركنان دولت كم كرده و آموزشهاي متناسب با نيازهاي شغلي آنان را در ارتقاء شغلي لحاظ مي كنيم.
فروزنده درباره به كارگيري نيروهاي بازنشسته در دستگاههاي دولتي نيز اظهار داشت: بازنشستگاني كه داراي ايده ها و توانايي هاي قابل توجه در مسائل مختلف مي باشند با پرداخت يك سوم حقوق، قابل به كارگيري در دستگاههاي دولتي هستند.

 



رئيس سازمان مديريت بحران كشور: مركز كنترل بحران در حاشيه آزادراه قم- تهران افتتاح مي شود

با توجه به ويژگي هاي جغرافيايي و اقليمي شهر قم و قرارگرفتن در مسير 17استان كشور، مركز كنترل بحران به زودي در حاشيه آزادراه قم- تهران افتتاح مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، رئيس سازمان مديريت بحران كشور در جلسه شوراي هماهنگي مديريت بحران استان قم با اعلام مطلب فوق گفت: با توجه به ويژگي ها و حساسيت شهر مقدس قم ستاد ويژه اي در سازمان مديريت بحران كشور براي بررسي مشكلات و عملياتي كردن پروژه هاي مرتبط با اين شهر تشكيل شده است.
حسين باقري افزود: پروژه جمع آوري آب هاي سطحي، كم كردن بار رودخانه قمرود و اصلاح و ساماندهي بستر رودخانه، از مهم ترين اقداماتي است كه با جديت پيگيري شده و طرح هاي مشابه در كشورهاي ديگر از جمله مالزي مورد مطالعه قرار گرفته است.
وي گفت: در سال جاري براي نخستين بار همه واحدهاي مسكوني متعلق به مددجويان كميته امداد امام و بهزيستي زير پوشش بيمه سيل، زلزله، آتش سوزي، طوفان و كولاك قرار خواهند گرفت و با توسعه صنعت بيمه بسياري از نگراني ها برطرف مي شود.

 



آيت الله علوي گرگاني: نظام جمهوري اسلامي به ولايت گره خورده است

استاد حوزه علميه قم گفت: مرجعيت سر جاي خودش است ولي نظام جمهوري اسلامي به ولايت گره خورده است.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيت الله سيدمحمد علوي گرگاني سه شنبه شب در ديدار قائم مقام وزير دفاع ضمن تبريك ميلاد حضرت زينب«س» در سخناني اظهار داشت: ما بايد خيلي درس ها از زندگي اين بانوي بزرگ اسلام فرا بگيريم.
وي ادامه داد: امروز مقاومت تنها موضوعي است كه بايد در كشور مورد بررسي قرار بگيرد چرا كه در شرايط كنوني دشمن در كمين است و اگر غفلتي از ما مشاهده كند، وارد عمل مي شود و به ما ضربه مي زند.
استاد حوزه علميه قم با بيان اينكه بهترين دفاع اين است كه ما نيروي مقاومت را تقويت كنيم، بيان داشت: بهترين نيروي مقاومت تقويت بنيه معنوي نيروهاست.
وي با بيان اينكه در نظام هاي بين الملل مسئله وطنيت اهميت بسيار زيادي دارد، خاطرنشان كرد: در نظام جمهوري اسلامي ايران علاوه بر مسئله وطنيت مسئله ولايت مطرح است كه اين موضوع اهميت بسيار زيادي براي ما دارد، اين تفاوت نظام جمهوري اسلامي با ساير نظام هاي بين الملل است.
وي با بيان اينكه رهبري به ما احتياج دارد و ما نيز به رهبري نيازمنديم و ايشان به همه مسائل اشراف كامل دارند، خاطرنشان كرد: مرجعيت سر جاي خودش است، ولي مسئله نظام گره خورده به ولايت است، وجود رهبري لازم است و ما بايد كاري كنيم كه همه به اين مسئله آگاه باشند.
استاد حوزه علميه قم در خاتمه گفت: ما زير سايه امام زمان(عج) هستيم و رضاي آن حضرت در اين است كه ما اين خانه را حفظ كنيم و اين خانه را زماني مي توانيم حفظ كنيم كه اختلافات را كنار بگذاريم، دست يكديگر را بگيريم و زير پرچم ولايت حضور داشته باشيم.

 



اخبار ادبي و هنري

فيلم مشترك ايران و قطر درباره فلسطين
ايران و قطر يك فيلم مشترك درباره فلسطين خواهند ساخت.
معاون سينمايي وزارت ارشاد در جريان سفر به قطر و ديدار با وزير فرهنگ و ميراث آن كشور اعلام آمادگي و حمايت از ساخت يك فيلم سينمايي با موضوع اشغال فلسطين را مطرح كرد و قرار شد دو كشور ايران و قطر در اين زمينه مشاركت و همكاري داشته باشند.
برگزاري جشنواره فيلم سينمايي در غزه و حضور فيلم سازان آزاد دنيا در آن به جهت دفاع از مردم فلسطين نيز پيشنهاد دوم شمقدري بود كه الكواري آمادگي درخصوص همكاري متقابل را اعلام كرد.
تقدير از 7 شاعر در جايزه ادبي قدس
7 شاعر در چهارمين جايزه ادبي قدس مورد تقدير قرار گرفتند.
هيئت داوران چهارمين جايزه ادبي قدس بعد از بررسي 71 اثر ارسال شده به اين جشنواره هيچ شاعري را به عنوان شاعر برگزيده انتخاب نكرد و از ميان 35 شاعري كه به مرحله نهايي راه يافته بودند تنها 7 شاعر را شايسته تقدير دانست كه عبارتند از: عباس احمدي، پيمان سليماني، قاسم صرافان، رسول خياباني، رضا شيباني، مولود گودرزي فر، مريم هاشم پور، همچنين در اين جشنواره از عليرضا قزوه به خاطر سال ها تلاش در عرصه شعر مقاومت اسلامي و حمايت از ملت مظلوم فلسطين تقدير شد.
لازم به ذكر است جايزه ادبي قدس در راستاي زنده نگاه داشتن آرمان فلسطين هر سال توسط حوزه هنري استان تهران برگزار مي شود.
جشنواره شاهنامه خواني در فرهنگستان هنر
فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي به مناسبت روز بزرگداشت حكيم طوس جشنواره شاهنامه خواني برگزار مي كند.
جشنواره شاهنامه خواني و آيين هاي زورخانه اي روز 25 ارديبهشت ماه 1389 به مناسبت روز بزرگداشت حكيم ابوالقاسم فردوسي برگزار مي شود.
اين مراسم با محورهاي ادبيات نمايشي، موسيقي، سينما، هنرهاي تجسمي و... با حضور هنرمندان و پيشكسوتان حوزه هاي مزبور و پژوهشگران و محققان حوزه شاهنامه (شاهنامه خواني و شاهنامه نگاري) در يك روز از ساعت 10 الي 18 در ساختمان مركزي فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد.
دائره المعارف هنرمندان خردادماه رونمايي مي شود
محمود شالويي مديركل مركز هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد از انتشار نخستين جلد از كتاب ده جلدي دائره المعارف بزرگ هنرمندان تجسمي خبر داد و گفت: سال 98 را بايد سال چاپ و نشر در حوزه هنرهاي تجسمي بناميم چرا كه امسال حجم انتشارات ما بسيار زياد خواهد بود، در همين راستا نيمه دوم خردادماه نخستين جلد از كتاب ده جلدي دائره المعارف بزرگ هنرمندان حوزه تجسمي رونمايي خواهد شد. سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران با اشاره به عدم برگزاري برنامه هاي متعدد در موزه هنرهاي معاصر تهران در طول سال جاري گفت: موزه هنرهاي معاصر تهران امسال تنها يك برنامه خواهد داشت و آن هم ميزباني گنجينه موزه است البته موزه ميزبان جشنواره هنرهاي تجسمي فجر نيز خواهد بود و مابقي برنامه هاي تجسمي در خارج از موزه برگزار خواهد شد. وي افزود: امسال نمايشگاهي از آثار پيشگامان هنر نوگراي ايراني نيز خواهيم داشت كه در اين نمايشگاه با تجليل از محمود جوادي پور و احمد اسفندياري، نمايشگاهي از آثار اين دو هنرمند نيز برپا خواهد شد. حضور در اكسپوي 0102 شانگهاي چين نيز يكي ديگر از برنامه هاي مركز هنرهاي تجسمي بود كه شالويي درباره آن توضيح داد: در اكسپوي 0102 شانگهاي چين كه به مدت شش ماه برپا خواهد بود، چند نمايشگاه مختلف برپا خواهيم كرد.
دوره آموزشي وزارت ارشاد براي خبرنگاران
وزارت ارشاد دوره آموزشي علمي- كاربردي فرهنگ و هنر ويژه خبرنگاران را برگزار مي كند. پرويز كرمي، مشاور وزير و مديركل روابط عمومي و امور بين الملل اين وزارتخانه با اعلام اين خبر گفت: طرح پيشنهادي برگزاري دوره آموزشي علمي- كاربردي فرهنگ و هنر ويژه اهالي رسانه به ويژه خبرنگاران حوزه فرهنگ و هنر از سوي روابط عمومي اين وزارتخانه ارائه شد و قرار است با همكاري معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع رساني به زودي اجرا شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14