(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 4 ارديبهشت 1389- شماره 19627
 

علامه فضل الله : سكوت اعراب قابل تحمل نيست
كره شمالي : در حد نياز سلاح هسته اي توليد مي كنيم
ترفندهاي آمريكا در عراق براي به قدرت رساندن سكولارها
درخواست هنيه از ساكنان كرانه باختري به دستور نظامي صهيونيست ها توجه نكنيد
فرمانده ارتش لبنان: در صورت حمله اسرائيل كنار مقاومت خواهيم بود
مخالفت واشنگتن با كاهش سلاح هاي اتمي در خاك اروپا
تصويب قوانين با مشت و لگد!
ابراز انزجار مردم انگليس از وابستگي دولت لندن به كاخ سفيد
61 شهيد و 90 مجروح در انفجارهاي تروريستي بغداد
اعلام تاريخ برگزاري انتخابات رياست جمهوري و پارلماني در قرقيزستان
تشديد ناآرامي هاي ضددولتي به دنبال انفجارهاي پياپي در بانكوك
پس از خروج يك حزب سياسي از ائتلاف دولت بلژيك سقوط كرد



علامه فضل الله : سكوت اعراب قابل تحمل نيست

روحاني برجسته لبنان با انتقاد از سكوت كشورهاي عربي در مقابل جنايات رژيم صهيونيستي گفت، سران عرب سرشان را زير برف كرده اند.
علامه محمدحسين فضل الله مرجع شيعه لبنان در خطبه هاي نمازجمعه بيروت با ابراز مطلب فوق افزود: سران عرب در مقابل زورگويي هاي صهيونيست ها سكوت كرده اند و كلامي از منافع ملي و استراتژيك خود به زبان نمي آورند.
وي تصريح كرد: رژيم صهيونيستي در سايه سكوت و انفعال كشورهاي عربي اين روزها شصت ودومين سالگرد تاسيس خود را بر ويرانه هاي ملت فلسطين جشن مي گيرد و در صدد اجراي طرح شوم خود براي كوچاندن فلسطيني ها از كرانه باختري است.

 



كره شمالي : در حد نياز سلاح هسته اي توليد مي كنيم

كره شمالي ضمن حمايت از تلاش هاي بين المللي براي كاهش زرادخانه هاي هسته اي تاكيد كرد كه به ميزان مورد نيازش سلاح هسته اي توليد خواهد كرد.
به گزارش «الينا» به نقل از آسوشيتدپرس، وزارت خارجه كره شمالي طي بيانيه اي اعلام كرد اين كشور به ميزان موردنياز خود سلاح هسته اي توليد مي كند اما در عين حال به تلاش هاي بين المللي براي كاهش زرادخانه هاي هسته اي نيز اعتقاد دارد و به آن خواهد پيوست.
پيونگ يانگ كه از سوي كشورهاي غربي شديدا تحت فشار و تحريم قرار دارد با اين حال به خاطر بي پايه بودن وعده هاي آمريكا و غرب براي تعامل همراه با احترام متقابل با اين كشور، مذاكرات شش جانبه هسته اي با آنان را نيز به حال تعليق در آورده است.

 



ترفندهاي آمريكا در عراق براي به قدرت رساندن سكولارها

سرويس خارجي-
آمريكا «نوري مالكي» را براي جدا شدن از ائتلاف ملي عراق در جهت تقويت سكولارها تحت فشار قرار داد.
دولت آمريكا كه آينده اين كشور را در عراق جديد مبهم مي بيند، با دست اندازي در روند شكل گيري ائتلاف بزرگ شيعيان و كردها، مي خواهد شكل ائتلاف ها را به نفع سكولارها، بعثي ها، كاخ سفيد و دولت رياض عوض كند.
آمريكايي ها و سعودي ها در اين تهاجم هدفمند تازه خود، همه فشارها را متوجه شخص مالكي، نخست وزير عراق، كرده اند و با به كارگيري ديپلماسي مذاكرات پشت پرده خود، از روش تطميع و تهديد به شيوه توامان استفاده مي كنند.
اكنون آمريكايي ها در مذاكرات نيمه محرمانه خود با مالكي، به او مي گويند در صورت ائتلاف با فهرست العراقيه، تحت رهبري «اياد علاوي»، نخست وزير خواهد ماند؛ اما وي نيز بايد وزارتخانه هاي حساس مثل «كشور»، «اطلاعات»، «نفت»، «خارجه» ... (شش وزارتخانه) را به علاوي و العراقيه بسپارد.
به گفته «محمود عثمان»، عضو ائتلاف كردستان عراق، آمريكايي ها حتي پا را از اين هم فراتر گذاشتند و از تقسيم دو پست اصلي ميان اين دو نفر هم سخن مي گويند؛ بدين ترتيب كه نخست وزيري به علاوي و رياست جمهوري عراق هم به مالكي برسد.
به گفته «اسامه نجيفي»، عضو ارشد فهرست العراقيه، قرار است به زودي روساي ائتلاف دولت قانون(مالكي) و العراقيه با هم ديدار و در مورد تشكيل دولت آينده با هم مذاكره كنند. تنها چيزي كه مانع اين ديدار در شرايط كنوني شده است، مسئله بازشماري آراي استان بغداد ( به پيشنهاد مالكي) است، موضوعي كه بر وضعيت و جايگاه فهرست ها تاثير معناداري ندارد.
حرف اصلي علاوي، آمريكا و عربستان به مالكي اين است كه اگر 89 كرسي ائتلاف خود را با 91 كرسي علاوي در پارلمان گره بزند، شكل آينده سياسي عراق مطلقاً به دست اين دو نفر خواهد افتاد و آنها هر طور كه مايلند، مي توانند پست ها را ميان خود تقسيم كنند.
سعودي ها حتي تلاش مي كنند كه به طرف هاي ايراني نيز به زعم خودشان، در مورد آينده سياسي عراق، اطمينان بدهند كه البته، در حد يك ترفند و حقه سياسي است.
به هر حال، برخي كج سليقگي ها ميان شيعيان در مورد مالكي وجود دارد و آنها مايل هستند «ابراهيم جعفري» از ائتلاف ملي عراق، به جاي مالكي نخست وزير بشود؛ يعني مي خواهند فردي كه در شرايط جاري چند كرسي در مجلس دارد را بر فردي ديگر كه ده ها كرسي دارد، ترجيح دهند. ناظران سياسي منطقه معتقدند كه روزهاي آينده براي نوري مالكي تعيين كننده خواهد بود.

 



درخواست هنيه از ساكنان كرانه باختري به دستور نظامي صهيونيست ها توجه نكنيد

سرويس خارجي-
نخست وزير منتخب فلسطين از فلسطيني هاي ساكن كرانه باختري خواست از دستور نظامي رژيم صهيونيستي مبني بر اخراج اجباري از اين منطقه سرپيچي كنند.
«اسماعيل هنيه» عصر روز پنجشنبه طي اظهاراتي از ساكنان كرانه باختري خواست در مقابل دستور نظاميان رژيم صهيونيستي براي خروج از اين منطقه مقاومت كنند و به خواسته آنان توجه نكنند.
وي تاكيد كرد، ملت فلسطين هرگز اجازه نخواهد داد كه دشمن صهيونيستي بار ديگر سياست اخراج و كوچاندن فلسطينيان را به اجرا درآورد، همان طور كه سياست تبعيد فلسطينيان به «مرج الزهور» در جنوب لبنان را به شكست كشاند.
هنيه افزود، ملت فلسطين در پرتو استقامت خود تصميم تل آويو در زمينه تبعيد فلسطينيان را به شكست خواهد كشاند.
در همين رابطه «اسماعيل رضوان» سخنگوي حماس هم خاطرنشان كرد كه با يكپارچه سازي صفوف فلسطينيان و با استفاده از راهكارهاي مختلف مقاومت مردمي يا قانوني و يا مسلحانه با تصميم اخير رژيم صهيونيستي براي اخراج فلسطينيان از شهر و ديار خود مقابله خواهيم كرد.
وي تصريح كرد، جامعه جهاني هيچ واكنش مناسبي در قبال جنايات اخير رژيم صهيونيستي انجام نمي دهد و در حالي كه هزاران تن از اسيران فلسطيني در زندان هاي اين رژيم به سر مي برند و روزانه ده ها نفر نيز به صورت غيرقانوني بازداشت مي شوند جامعه جهاني به سكوت مرگبار و نگران كننده خود ادامه مي دهد و هيچ فشاري بر دولت صهيونيستي وارد نمي كند.
«عزت الرشق» عضو دفتر سياسي حماس نيز تاكيد كرد، سياست اعمال فشار بر ساكنان غزه و باج گيري از آنان راه به جايي نخواهد برد و اين جنبش را به شناسايي رژيم صهيونيستي و چشم پوشي از آرمان ملت فلسطين وادار نخواهد كرد.
وي افزود، ملت فلسطين در مقابل فشارها هرگز تسليم نخواهد شد و امتياز نخواهد داد.
جهاد اسلامي فلسطين نيز نسبت به تلاش آمريكا براي حذف حق بازگشت آوارگان فلسطيني هشدار داد.
«ابوعماد الرفاعي» نماينده اين جنبش اظهار داشت، آنچه در قدس روي مي دهد در چارچوب تشديد فشار بر ملت فلسطين و هدايت رهبران فلسطيني و عربي براي امتيازدهي است.
حمله موشكي
به رژيم صهيونيستي
روزنامه معاريو چاپ رژيم صهيونيستي از وقوع سه انفجار بزرگ در شهر بندري ايلات واقع در جنوب رژيم صهيونيستي خبر داد.
شبكه تلويزيوني رژيم صهيونيستي و ساير خبرگزاري ها نيز با تاييد وقوع اين انفجارها اعلام كردند كه سه فروند موشك كاتيوشا به سوي اين شهر بندري شليك شده كه بخش هايي از مناطق مسكوني و صنعتي اين شهر بندري تخريب شده است.
محل دقيق شليك اين موشك ها هنوز مشخص نشده است ليكن منابع صهيونيستي از وحشت و هراس بسيار در ميان ساكنان اين شهر خبر دادند.
سخنگوي ارتش و پليس رژيم صهيونيستي از اظهارنظر درباره اين خبر خودداري كرده و هنوز اطلاعاتي در اين باره منتشر نكرده اند.
اين در حالي است كه شهرك سلوان در قدس اشغالي عصر روز چهارشنبه شاهد درگيري جوانان فلسطيني با نظاميان صهيونيست بود و فلسطيني ها با پرتاب سنگ و بطري به مقابله با نظاميان اشغالگر پرداختند.
ساير رويدادها
¤ سران مصر، عربستان و سوريه با هدف بررسي تهديدات اسرائيل و مسائل منطقه اي نشست سه جانبه برگزار مي كنند.
¤ نخست وزير رژيم صهيونيستي بار ديگر تاكيد كرد كه پروژه هاي شهرك سازي در قدس هرگز متوقف نخواهد شد.
¤ يك افسر ارشد رژيم صهيونيستي به تجارت و قاچاق اعضاي بدن انسان متهم شد.
¤ قاضي القضات فلسطين، سياست تجاوزگرانه صهيونيست ها در بيت المقدس و مسجدالاقصي را يك اعلام جنگ دانست.
¤ تزيپي ليوني رئيس حزب كاديما و وزير سابق خارجه رژيم صهيونيستي از موافقت رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين با تشكيل كشور فلسطيني بدون ارتش پرده برداشت.
¤ نظاميان رژيم صهيونيستي براي تخريب مسجد «الصحوه» در شهر رهط در جنوب سرزمين هاي اشغالي آماده مي شوند.
¤ يهوديان افراطي در ادامه اقدامات خرابكارانه خود عليه فلسطيني ها يك هتل را در محله باب الخيل در بخش قديمي قدس به آتش كشيدند.

 



فرمانده ارتش لبنان: در صورت حمله اسرائيل كنار مقاومت خواهيم بود

فرمانده ارتش لبنان اعلام كرد در صورت هرگونه حمله رژيم صهيونيستي، ارتش در كنار مقاومت خواهد ايستاد.
ژنرال قهوه چي در يكي از پادگان هاي ارتش در جنوب لبنان در ميان نيروهاي نظامي اظهار داشت، نقش ارتش در حفاظت و پاسداري از خاك لبنان در كنار مقاومت و ملت است.
وي افزود، تهديدات اسرائيل تكراري است چرا كه دائماً اين رژيم كشورمان را تهديد مي كند ولي در عين حال ما با تمام قوا و امكانات آماده مقابله با تجاوزات اين رژيم هستيم.
فرمانده ارتش لبنان گفت، ارتش با زيرنظر گرفتن تحركات دشمن، مقاصد توسعه طلبانه دشمن را خنثي و آن را وادار به بازگشت به مواضع خود كرده است.
«حسن فضل الله» نماينده حزب الله در پارلمان لبنان نيز اظهار داشت، مقاومت با آمادگي كامل در مقابل همه تهديدات اسرائيل ايستادگي مي كند.
وي افزود، لبنان هيچ گاه آغاز كننده جنگ نبوده ولي در مقابل هرگونه تهديد و حمله بيدار است و تجاوز را با آمادگي كامل پاسخ خواهد داد.
در همين رابطه نواف موسوي مسئول اطلاع رساني حزب الله لبنان نيز در سخناني در مورد تحويل موشك هاي «اسكاد» به حزب الله گفت، حزب الله سياست پيچيده اي دارد و ما مجبور نيستم هر چيزي را براي دشمن آشكار كنيم.
وي افزود، اين حق مقاومت است كه براي مقابله با اشغالگري و بازدارندگي هرگونه حمله، خود را مسلح كند.
موسوي تاكيد كرد، لبنان با ارتش، ملت و مقاومت خود آماده مقابله با هرگونه حمله است.
مسئول اطلاع رساني حزب الله حمله به حزب الله و سوريه را مرداب وحشت براي مهاجم توصيف كرد.
گفتني است روزنامه صهيونيستي هاآرتص طي مقاله اي نوشت، حزب الله نيازي به موشك هاي اسكاد ندارد و موشك هايش از اسكاد نيز دقيق تر عمل مي كنند.
اين روزنامه افزود، برخي از موشك هاي حزب الله كلاهك هاي انفجاري بزرگي را حمل مي كند كه مي تواند در همان حد موشك هاي اسكاد ويرانگر باشد.
از سوي ديگر، سعدالدين حريري نخست وزير لبنان هياهوي رژيم صهيونيستي براي دستيابي حزب الله به موشك هاي اسكاد را سناريوي ساختگي و بهانه براي آغاز جنگ عليه لبنان عنوان كرد و گفت، اين ادعاها درباره موشك هاي اسكاد در لبنان، وجود سلاح هاي كشتار جمعي در عراق در زمان صدام حسين را در ذهن تداعي مي كند كه اين سلاح ها هرگز در عراق پيدا نشد.
وي افزود، تكرار اين سناريوها براي حمله مجدد به لبنان است و لبنان با اتكا به ارتش، مقاومت و ملت با هرگونه تجاوز مقابله خواهد كرد.

 



مخالفت واشنگتن با كاهش سلاح هاي اتمي در خاك اروپا

سرويس خارجي-
نشست وزيران خارجه سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در پي بحث بر سر خروج تسليحات اتمي آمريكا از خاك اروپا به تشنج كشيده شد.
در حالي كه براساس پيمان كاهش تسليحات استراتژيك مسكو- واشنگتن (موسوم به استارت- 2) آمريكا بايد بخشي از سلاح هاي اتمي خود را از اروپا خارج مي كرد، روز گذشته وزير خارجه آمريكا با مواضع منفي خود عملاً اين پيمان را زيرپا گذاشت.
ديروز وزيران خارجه ناتو در استوني گردهم آمدند تا مسائل نظامي- استراتژيك فيمابين و به ويژه مسئله حضور و اقدامات ناتو در افغانستان را به بحث بنشينند كه سخنان «هيلاري كلينتون» ساير مباحث را به حاشيه برد.
كلينتون طي اظهاراتي، خروج زودهنگام 200 سلاح هسته اي كوتاه برد آمريكا از پايگاه هايش در پنج كشور اروپايي را رد كرد و ماجرا را به «مذاكره با روسيه» مشروط كرد.
پيشتر روسيه پس از امضاي قرارداد استارت -2 با آمريكا، با صدور اعلاميه اي يكجانبه اجراي اين قرارداد را به لغو طرح سپر موشكي آمريكا در شرق اروپا منوط كرد.
هم اكنون با اظهارات اخير كلينتون و آمدن شرطي بر روي شرط ديگر درباره پيمان استارت -2، احتمال اينكه مفاد اين پيمان فقط روي كاغذ بماند، افزايش يافته است.

 



تصويب قوانين با مشت و لگد!

درگيري ميان نمايندگان مجلس تايوان در جريان بررسي لايحه ورود دانشجويان چيني به اين كشور تعدادي از آنان را راهي بيمارستان كرد.
بر پايه اين گزارش به نقل از شماره روز دوشنبه روزنامه «تايپه تايمز»، نمايندگان حزب مخالف «دموكراتيك ترقيخواه» و حزب حاكم «كومين تانگ» روز پنجشنبه به بهانه بررسي لايحه ورود دانشجويان چيني براي تحصيل به اين جزيره با هم به زدوخورد پرداختند. اين درگيري ها همزمان با ورود وزير آموزش و پرورش تايوان به صحن مجلس و محاصره وي از سوي نمايندگان آغاز شد.
براساس اخبار جديد در اين باره چندين تن از نمايندگان درگير در اين نزاع زخمي و راهي بيمارستان شده اند.
نمايندگان حزب مخالف معتقدند با تصويب اين لايحه شمار زيادي از دانشجويان چيني وارد تايوان مي شوند و اين موضوع مي تواند خطرناك باشد.

 



ابراز انزجار مردم انگليس از وابستگي دولت لندن به كاخ سفيد

در آستانه برگزاري انتخابات پارلماني انگليس، مردم اين كشور از حضور لندن در جنگ هاي عراق و افغانستان و وابستگي دولتشان به كاخ سفيد ابراز انزجار كردند.
به گزارش فارس به نقل از شبكه تلويزيوني راشاتودي، بسياري از مردم انگليس روابط كشورشان با آمريكا را روابطي يكسويه و به سود دولت آمريكا دانسته و رفتار مقامات انگليس در سياست خارجي اين كشور در برابر آمريكا را به «سگي دست آموز» تشبيه مي كنند.
همچنين به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ده ها تن از مخالفان جنگ و فعالان مدني انگليس عصر پنجشنبه در مقابل محل برگزاري مناظره تلويزيوني رهبران احزاب اصلي انگليس در شهر بريستول واقع در جنوب غرب اين كشور تجمع كردند.
تجمع كنندگان پلاكاردهايي در دست داشتند كه بر روي آنها نوشته شده بود: «سربازان را به خانه بازگردانيد»؛ «جنگ ناعادلانه در عراق و افغانستان را پايان دهيد» و «جنايتكاران جنگي بايد محاكمه شوند».
انتخابات پارلماني انگليس شانزدهم ارديبهشت ماه برگزار خواهد شد و به احتمال قوي حزب كارگر به رهبري گوردون براون در اين انتخابات شكست خواهد خورد.
در حالي كه كمتر از دو هفته به برگزاري انتخابات سراسري انگليس باقي مانده، مردم اين كشور روز گذشته آمارهاي تكان دهنده اي را در مورد وضعيت اقتصادي كشور خود شنيدند.
اداره ملي آمار انگليس در بيانيه اي اعلام كرد كه نرخ رشد بيكاري در 3 ماه منتهي به فوريه (بهمن ماه) هشت درصد بوده كه اين رقم نسبت به 3 ماه پيش از آن 1/0 درصد رشد داشته باشد.
بر پايه اين گزارش شمار انگليسي هايي كه طي اين 3 ماه شغل خود را از دست داده اند، 43 هزار نفر اعلام شده است كه با اين رقم تعداد بيكاران در انگليس به 2 ميليون و 500 هزار نفر مي رسد.همچنين بر اساس اين گزارش، رشد توليد ناخالص داخلي انگليس در سه ماهه نخست سال جاري ميلادي تنها 2/0 درصد بوده است كه چشم انداز سياهي را در برابر مردم اين كشور ترسيم كرده است.

 



61 شهيد و 90 مجروح در انفجارهاي تروريستي بغداد

انفجار پنج خودرو بمب گذاري شده در مجاورت مساجد شيعيان و ساير مناطق پايتخت عراق، دست كم 61 شهيد و 90 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، صبح ديروز سه مسجد شيعيان و ساير مناطق بغداد هدف انفجار دست كم پنج خودرو بمب گذاري شده قرار گرفت. دو خودروي بمب گذاري شده فوق در شهرك «صدر» بغداد منفجر شدند كه محل انفجار يكي از آنها در مجاورت دفتر «مقتدا صدر» رهبر جريان «صدر» و ديگري نيز در بازار اين شهرك بود. اين دو انفجار به تنهايي شهادت 30 نفر را در پي داشت و 55 زخمي نيز بر جاي گذاشت.
سه خودروي بمب گذاري شده ديگر، كه آنها نيز مناطق فقير بغداد را هدف قرار داده بودند، به شهادت حداقل 13 نفر و جراحت 35 تن ديگر انجاميد.
براساس خبرهاي تكميلي، تعداد شهداي پنج انفجار مذكور تا 61 تن افزايش يافت.
به گزارش خبرگزاري فارس، شهر «خالديه» در استان غربي «الانبار» عراق هم ديروز شاهد شش انفجار جداگانه بود.
براساس گزارش منابع رسمي، اين انفجارها در نزديكي منازل يك قاضي و چند افسر پليس رخ دادند و جمع شهداي اين عمليات تروريستي نيز 7 نفر و زخمي ها، 15 تن اعلام شد.
اين در حالي است كه به گفته پليس، «محمد سليمان» فرمانده سازمان تروريستي «القاعده»، ديروز در استان الانبار دستگير شد.
چند روز پيش نيز «نوري مالكي» نخست وزير عراق، طي يك كنفرانس خبري، كشته شدن «ابوايوب المصري» سركرده شبكه القاعده در عراق و «ابوعمر البغدادي» سركرده جماعت موسوم به «دولت اسلامي عراق» را اعلام كرد.

 



اعلام تاريخ برگزاري انتخابات رياست جمهوري و پارلماني در قرقيزستان

دولت جديد قرقيزستان تاريخ برگزاري همه پرسي براي قانون اساسي جديد و انتخابات رياست جمهوري و پارلماني در اين كشور را اعلام كرد.
حدود دو هفته پس از سقوط دولت رنگي، «قربان بيك باقي اف»، و روي كار آمدن گروه هاي مخالف به رهبري خانم «رزا اتونبايوا»، دولت جديد اين كشور آسياي مركزي تاريخ برگزاري انتخابات را اعلام كرد. به گفته «عمر بيك تك بايف» معاون رئيس دولت موقت قرقيزستان 27 ژوئيه (پنجم مرداد ماه) يك همه پرسي درباره قانون اساسي جديد و دهم اكتبر (18 مهر) انتخابات پارلماني و رياست جمهوري برگزار خواهد شد.
اين مقام قرقيز كه در تلويزيون سراسري اين كشور سخن مي گفت يادآور شد، در همه پرسي پنجم مرداد مردم نسبت به تغيير جمهوري رياستي به جمهوري پارلماني تصميم گيري خواهند كرد. بدين ترتيب رئيس جمهور مصونيت خود را از دست داده و خانواده وي نيز حق استفاده از كمك هاي مالي دولت را نخواهد داشت بلكه با همان حقوق قانوني زندگي خواهد كرد.
از سوي ديگر رئيس دولت موقت با انتقاد از تصميم دولت بلاروس در اعطاي پناهندگي به «باقي اف» از مقامات «مينسك» خواست هرچه سريعتر وي را به بيشكك بازگرداند. «اتونبايوا» با اشاره به حمايت هاي «مينسك» از «باقي اف» و اظهارات رئيس جمهور فراري كشورش هشدار داد، اگر «مينسك» وي را مسترد نكند، براي بازداشت او از اينترپل استفاده خواهد كرد. «باقي اف» پس از اينكه از قزاقستان به بلاروس رفت، روز پنج شنبه در ستاد مركزي جامعه كشورهاي مشترك المنافع و طي يك نشست خبري دولت جديد قرقيزستان را «نامشروع» خواند و خواستار بازگشت مجدد به قدرت شده بود. سازمان هاي جوانان قرقيزستان نيز از رئيس جمهور بلاروس خواستند ضمن پوزش از مردم قرقيزستان، هرچه سريعتر باقي اف را مسترد گردانند در غير اين صورت مقابل سفارت اين كشور راهپيمايي اعتراض آميز بر پا خواهند كرد.
به نوشته رسانه هاي اين كشور، مردم قرقيزستان از اينكه بلاروس به رئيس جمهور مخلوع و غربگراي اين كشور پناهندگي داده است، بسيار خشمگين هستند.
خبر آخر اينكه دولت موقت قرقيزستان اعلام كرد، تمام ثروت باقيمانده از رئيس جمهور اين كشور به مبلغ 20 ميليون دلار پول نقد و طلا به نفع كشور مصادره شد. پيش از اين نيز گزارش شده بود كه باقي اف و خانواده وي ميليون ها دلار از اموال كشور را به غارت برده اند.

 



تشديد ناآرامي هاي ضددولتي به دنبال انفجارهاي پياپي در بانكوك

پس از پرتاب چند نارنجك از سوي افراد ناشناس در پايتخت تايلند، نيروهاي امنيتي و معترضان ضد دولتي بار ديگر به زد و خورد با يكديگر پرداختند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان به نقل از رويتر، براساس اعلام مركز حوادث اضطراري تاكنون پنج نفر بر اثر انفجارهاي مشكوك در مركز بانكوك كشته و بيش از 100 نفر زخمي شدند.پيش از اين معاون نخست وزير تايلند اعلام كرده بود كه سه تن در اين حادثه كشته شده اند.
مهاجمان پنج نارنجك را از نزديك جايي كه قرمزپوشان در آنجا تجمع كرده بودند، پرتاب كردند و انفجار در حالي رخ داد كه تظاهركنندگان ضدقرمزپوش، در آنجا گردهم آمده بودند.
اين در حالي است كه صدها پليس ضد شورش در تايلند با معترضان ضد دولتي در مركز بانكوك كه از چندين روز پيش تاكنون در آن تجمع كرده اند، درگير و بسياري از آنها را زخمي يا بازداشت كردند.
اين در حالي است كه از شش هفته پيش تاكنون قرمزپوشان مخالف دولت به تظاهرات خود براي سرنگوني نخست وزير اين كشور ادامه مي دهند.

 



پس از خروج يك حزب سياسي از ائتلاف دولت بلژيك سقوط كرد

به دنبال خروج حزب «فلميش ليبرال» از ائتلاف حاكم، دولت بلژيك سقوط كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، پس از جلسه اضطراري كابينه بلژيك، «يوس لترمه»، نخست وزير بلژيك، استعفاي خود را به پادشاه آلبرت اعطا كرد، اما «آلبرت دوم» پادشاه بلژيك با اعلام مخالفت خود با استعفاي «لترمه» تلاش كرد تا از بروز يك بحران سياسي در بلژيك جلوگيري كند و دولت وي را بدون آنكه اختيارات سياسي به آنها دهد، در سر جاي كنوني خود حفظ كرد.
براساس قانون اساسي بلژيك، دولت بايد از پشتوانه حداكثري نمايندگان در مجلس برخوردار باشد كه خروج حزب «فلميش ليبرال» از ائتلاف، اين پشتوانه را از دولت گرفت.
كاخ نخست وزيري بلژيك در بيانيه اي اعلام كرد، پادشاه و نخست وزير بلژيك مشتركاً معتقدند كه در شرايط فعلي، بروز بحران سياسي هم به اقتصاد و هم به رفاه اجتماعي شهروندان اين كشور و هم به نقش بلژيك در اروپا لطمه وارد مي كند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، در همين حال تحليلگران سياسي اعلام كردند كه ممكن است «لترمه» نسبت به اين موضوع متقاعد شود كه استعفاي خود را پس بگيرد و به فعاليتش در سمت نخست وزيري بلژيك ادامه بدهد.
در غير اين صورت بايد پارلمان بلژيك منحل شده و ظرف 40 روز انتخابات سراسري برگزار شود.پس از اعلام استعفاي «لترمه»، پادشاه بلژيك با رئيسان مجالس سفلي و عليا مشورت كرد و انتظار مي رود كه نظرات احزاب سياسي بلژيك را در اين زمينه جويا شود.
«مارك ايسكينز » نخست وزير سابق بلژيك در مصاحبه اي هشدار داد: «اگر ما يك بحران سياسي عميق داشته باشيم بايد شاهد موقعيتي مشابه آنچه كه در يونان رخ مي دهد، باشيم. در آن صورت بدهي هاي ما 100درصد بيشتر از سرمايه گذاري هايمان خواهد بود.»
اقتصاددانان در بلژيك معتقد هستند كه بروز بحران سياسي در اين كشور، ممكن است به چشم انداز كاهش كسر بودجه بلژيك لطمه وارد كند.«لترمه» نوامبر گذشته براي دومين بار به عنوان نخست وزير بلژيك برگزيده شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14