(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 28 ارديبهشت 1389- شماره 19647

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رهبر انقلاب در ديدار رؤساي جمهور برزيل، سنگال و سريلانكا:
همكاري كشورهاي مستقل ، تنها راه مقابله با نظام سلطه است
آئين بزرگداشت آيت الله بهجت در قم برگزار شد
با حضور رهبر انقلاب برگزار شد مراسم سوگواري حضرت زهرا (س) در حسينيه امام خميني (ره)
همزمان با سالروزشهادت حضرت زهرا«س» عطر و ياد شهيدان در فضاي كشور پيچيد
در تشييع پيكر سردار بزرگ جنگ علي هاشمي مردم خوزستان سنگ تمام گذاشتند
صفار هرندي : نرخ برخي خواص وابستگي عاطفي به نزديكان است
اخبار ادبي و هنري



رهبر انقلاب در ديدار رؤساي جمهور برزيل، سنگال و سريلانكا:
همكاري كشورهاي مستقل ، تنها راه مقابله با نظام سلطه است

رهبرمعظم انقلاب اسلامي تنها راه تغيير شرايط ناعادلانه كنوني در جهان را همكاري و گسترش روابط دولت هاي مستقل با يكديگر دانستند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي پيش از ظهر يكشنبه در ديدار لولا داسيلوا رئيس جمهور برزيل و هيئت همراه با اشاره به مواضع مستقل و مترقي دولت برزيل در مسايل جهاني تاكيد كردند: برهمين اساس جمهوري اسلامي ايران از همكاري با برزيل در مسايل دو جانبه و بين المللي استقبال مي كند.
رهبرانقلاب اسلامي با تاكيد بر اين كه برزيل سال هاي اخير با برزيل گذشته بسيار تفاوت كرده است، افزودند: كشور برزيل، كشوري بزرگ و تاثيرگذار در مسائل آمريكاي لاتين و مسائل بين المللي است و مواضع دولت برزيل در سال هاي اخير، مستقل و در جهت مقابل مواضع آمريكا بوده است.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي با اشاره به سخنان رئيس جمهور برزيل مبني بر لزوم تغيير ساختار سازمان ملل متحد، تاكيد كردند: تنها راه تغيير روابط به شدت ظالمانه كنوني در جهان، نزديكي دولت هاي مستقل به يكديگر و ايفاي نقش آنهاست.
ايشان خاطر نشان كردند: ابرقدرت ها براي جهان روابط عمودي تعريف كرده اند كه در راس آن يك ابرقدرت قرار دارد، اين روابط بايد تغيير كند و تغيير آن نيز امكان پذير است.
رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اين كه قدرت هاي سلطه گر و در راس آن ها آمريكا، از همكاري و گسترش روابط كشورهاي مستقل و تاثيرگذاري آن ها در مسائل جهاني به شدت ناخرسند هستند، خطاب به رئيس جمهوري برزيل افزودند: نمونه بارز اين مسئله، جنجالي، است كه آمريكايي ها براي سفر جنابعالي به ايران به راه انداخته اند زيرا آن ها با اين گونه روابط مخالفند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي تاكيد كردند: ما معتقديم بسياري از كشورهايي كه در دويست سال اخير و به دليل سياست هاي قدرت هاي استعمارگر در حاشيه قرار گرفته بودند، مي توانند نقش ايفا كنند.
ايشان با اشاره به اين كه در صورت ايفاي نقش اين كشورها، آمريكا با آن ها به شدت برخورد خواهد كرد، افزودند: نمونه اين وضعيت، برخوردي است كه آمريكا در سي سال گذشته با جمهوري اسلامي ايران داشته است ولي ما معتقديم در اين مصاف پيروزي با آن طرفي است كه حق با او است و در اين مسير استقامت مي كند.
رهبرانقلاب اسلامي خاطر نشان كردند: ملت ايران به دليل آن كه در سي سال گذشته در مقابل آمريكا ايستادگي كرد، نه تنها از بين نرفت بلكه قوي تر و ريشه دار تر شد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي با تاكيد بر اين كه ابرقدرت ها هيچ گاه به هيچ حدي راضي نخواهند شد، افزودند: ابرقدرت ها فقط هنگامي دست از پيشروي برمي دارند كه مجبور به توقف شوند.
ايشان خاطر نشان كردند: خداوند به ملت هايي كه در راه اهداف بلند و متعالي گام بردارند و به پروردگار توكل كنند قطعاً كمك خواهد كرد و ما به اين نصرت الهي باور داريم و آن را در سي سال گذشته به چشم خود ديده ايم.
رهبرانقلاب اسلامي تاكيد كردند: ما همان گونه كه به كمك الهي معتقديم، تاثير و قدرت عزم ملي را نيز باور داريم.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي هم چنين با اشاره به ظرفيت هاي فراوان جمهوري اسلامي ايران و برزيل براي گسترش روابط، افزودند: دو كشور مي توانند در زمينه هاي مختلف از تجربيات يكديگر استفاده كنند.
در اين ديدار كه احمدي نژاد- رئيس جمهور كشورمان- نيز حضور داشت، لولا داسيلوا- رئيس جمهور برزيل- با ابراز خرسندي فراوان از حضور در ايران، تاكيد كرد: اصلي ترين هدف از اين سفر گسترش روابط برزيل و جمهوري اسلامي ايران در زمينه هاي مختلف اقتصادي، بازرگاني و سياسي و همكاري دو جانبه در مسايل بين المللي است.
وي با تاكيد بر اين كه شرايط جهان تغيير كرده و سازمان ملل متحد نيز براساس اين تحولات، نيازمند تغيير است، افزود: در سال هاي اخير كشورهاي مهمي در صحنه جغرافياي سياسي جهان ظهور كرده اند كه ايران از جمله آنهاست و اين كشورها مي توانند با همكاري با يكديگر يك قطب سياسي و اقتصادي جديدي را تشكيل دهند.
لولا داسيلوا با اشاره به مواضع جمهوري اسلامي ايران در مسائل بين المللي تاكيد كرد: برزيل معتقد است، ملت و دولت ايران حق دارند كه از استقلال خود دفاع كنند و در جهت پيشرفت و توسعه گام بردارند.
تمركز سازمان كنفرانس اسلامي در مقابله با يهودي سازي قدس
رهبرمعظم انقلاب اسلامي همچنين بعدازظهر روز يكشنبه در ديدار عبدالله واد رئيس جمهور سنگال و هيئت همراه با اشاره به اهميت مسائل دنياي اسلام در كنار روابط دو جانبه كشورهاي اسلامي خاطر نشان كردند: كشورهاي اسلامي با داشتن ظرفيت هاي فوق العاده انساني و امكانات زياد جغرافيايي، يك هويت عظيم و حقيقت بزرگي را تشكيل مي دهند كه اگر اين هويت به ميدان بيايد هيچ كس نمي تواند آن را ناديده بگيرد.
ايشان با اشاره به جايگاه آقاي عبدالله واد به عنوان رئيس دوره اي سازمان كنفرانس اسلامي، افزودند: براي نزديك تر شدن روابط كشورهاي عضو اين سازمان و توجه به منافع جمعي، بايد سازمان كنفرانس اسلامي از لحاظ سياسي و روحيه اسلامي تقويت شود.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي با يادآوري علت اصلي تشكيل سازمان كنفرانس اسلامي تصريح كردند: اين سازمان اساسا براي حمايت از فلسطين و مسئله قدس بوجود آمد و امروز كه صهيونيست ها مشغول پياده كردن سياست يهودي سازي قدس، الخليل و ديگر مناطق فلسطين هستند، اين سازمان بايد تمركز اصلي خود را روي مسئله مهم فلسطين قرار دهد.
ايشان با اشاره به سياست مخرب قدرت هاي استكباري در قضيه فلسطين افزودند: تمام كشورهاي اسلامي بايد احساس كنند، مسئله فلسطين، مسئله آنهاست.
رهبر انقلاب اسلامي همگرايي بيشتر كشورهاي اسلامي را ضروري دانستند و خاطرنشان كردند: صهيونيست هاي غاصب كه از حمايت آمريكا برخوردارند بايد از طرف كشورهاي اسلامي تحت فشار سياسي و اقتصادي قرار بگيرند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي با اشاره به روابط دو جانبه ايران و سنگال افزودند: ظرفيت ها و فرصت هاي خوبي براي گسترش بيش از پيش اين روابط وجود دارد كه بايد از آن استفاده كرد.
عبدالله واد رئيس جمهور سنگال در اين ديدار، كه رحيمي معاون اول رئيس جمهور نيز حضور داشت، گزارشي از دو سال رياست خود بر سازمان كنفرانس اسلامي و تلاش هاي صورت گرفته براي گسترش روابط اقتصادي ميان كشورهاي اسلامي بيان كرد و گفت: سنگال پيشنهاد برگزاري كنفرانس جامع علماي امت اسلامي را مطرح كرده كه قرار است جلسه مقدماتي آن در داكار برگزار شود.
عبدالله واد همچنين به روابط خوب تهران و داكار اشاره كرد و گفت: ايران از توانمندي هاي خوبي در زمينه آموزش و پرورش، تاسيسات زيربنايي و نفت برخوردار است كه اميدواريم در اين سفر در جهت تعميق روابط دو كشور به توافق برسيم.
تاكيد بر نقش فعال
درباره حمايت از فلسطين
همچنين رهبر معظم انقلاب اسلامي بعدازظهر يكشنبه در ديدار ماهيندا راجا باكسه رئيس جمهور سريلانكا و هيئت همراه، با اشاره به سابقه روابط دو كشور خاطرنشان كردند: روابط ايران و سريلانكا ريشه دار است، اما هيچ زماني اين روابط به خوبي امروز نبوده است، چرا كه انگيزه و زمينه هاي خوبي براي همكاري بيشتر وجود دارد.
ايشان به موفقيت هاي دولت سريلانكا در فائق آمدن بر مشكلات داخلي اشاره كردند و با تمجيد از رويكرد فعال اين كشور در حمايت از فلسطين افزودند: فلسطين ملت مظلومي است كه از همه طرف مورد جفاست و دشمن جلاد آنان يعني اسرائيل، با حمايت آمريكا از همه امكانات براي پايمال كردن حقوق فلسطينيان استفاده مي كند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در همين زمينه افزودند: همه كساني كه در كشور خود مسئوليتي دارند، بايد به فكر ايفاي نقش فعال در خصوص حمايت از فلسطين باشند.
ايشان اظهار اميدواري كردند: سفر رئيس جمهور سريلانكا به تهران موجب گسترش بيش از پيش همكاري هاي دو كشور در تمام زمينه ها شود.
در اين ديدار ماهيندا راجا باكسه رئيس جمهور سريلانكا گفت: ما از سال ها قبل دوستي با ملت فلسطين را آغاز كرديم و در مجامع بين المللي نيز نظرات خود را در حمايت از اين ملت مظلوم بيان كرده ايم و به آن افتخار مي كنيم.
ماهيندا راجا باكسه با اشاره به تلاش هاي دولتش براي مقابله با تروريست ها و حمايت از مسلمانان اين كشور افزود: دولت سريلانكا موفق شده است مسلمانان اين كشور را كه در جريان حملات تروريست ها آواره شده بودند، به مناطق اصلي سكونت خود باز گرداند.
رئيس جمهور سريلانكا افزود: روابط ايران و سريلانكا از سابقه تاريخي طولاني برخوردار است و ما از كمك ها و پشتيباني هاي ايران تشكر مي كنيم و آماده ايم در تمام زمينه ها، روابط اقتصادي خود را گسترش دهيم.

 



آئين بزرگداشت آيت الله بهجت در قم برگزار شد

آئين بزرگداشت اولين سالگرد رحلت آيت الله محمدتقي بهجت يكشنبه شب در مسجد اعظم قم برگزار شد.
به گزارش ايرنا، در اين مراسم مراجع تقليد وحيد خراساني، صافي گلپايگاني، مكارم شيرازي، شبيري زنجاني، علوي گرگاني، جوادي آملي و نيز ابراهيم اميني امام جمعه قم، محمدي گلپايگاني رئيس دفتر رهبر انقلاب، آيت الله مسعودي خميني، متولي آستانه مقدسه حضرت معصومه(س)، نماينده بيوت و دفاتر علما و مراجع تقليد، اعضاي مجلس خبرگان رهبري و جامعه مدرسين، طلاب و فضلاي حوزه علميه و مردم قم حضور داشتند.
آيت الله محمدتقي مصباح يزدي، از اساتيد برجسته حوزه علميه قم در اين مراسم گفت: آيت الله بهجت از روز اول فهميده بود كه براي چه آفريده شده و چه راهي را بايد طي نمايد تا به مقصد اصلي برسد به همين دليل ايشان به چنين درجات بالايي دست پيدا كرد.
وي اظهار داشت: گريه ها و شكسته شدن صداي آيت الله بهجت در نماز، نشان مي داد كه ايشان چيزي را درك كرده بود كه امثال ما به آن نرسيده ايم و از ايشان نقل شده است كه فرموده بودند اگر سلاطين عالم بدانند كه در نماز چه لذتي وجود دارد آنها سلطنت را رها كرده تا به اين لذت دست پيدا كنند.
مصباح يزدي خاطرنشان كرد: انجام واجبات و ترك محرمات تكه كلام آيت الله بهجت بود و به اين كارها اعتقاد راسخ داشت.
وي همچنين گفت: دشمنان هر كاري كرده اند نتوانستند زندگي حضرت علي(ع) را تحريف كنند و همه مي دانند كه علي(ع) اهل فداكاري، عدالت و اخلاص بود و شيعه اميرالمؤمنين بايد راه آن حضرت را ادامه دهد.
آيت الله محمدتقي بهجت سال گذشته به دليل ايست قلبي دار فاني را وداع گفت و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به خاك سپرده شد.
اين مرجع تقليد كه شاگردان فراواني را تقديم جهان اسلام كرده است در زمينه عرفان اسلامي سرآمد بود.

 



با حضور رهبر انقلاب برگزار شد مراسم سوگواري حضرت زهرا (س) در حسينيه امام خميني (ره)

با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي مراسم عزاداري و سوگواري حضرت فاطمه زهرا (س) در حسينيه امام خميني (ره) برگزار شد.
يكشنبه شب در اين مراسم كه بعد از نماز مغرب و عشاء آغاز شد، اقشار مختلف مردم و مسئولان حضور داشتند و سخنرانان و مداحال اهل بيت عليهم السلام به تبيين شخصيت والاي ام الائمه حضرت فاطمه (س) و ذكر مصائب و مناقب ايشان پرداختند.
اين مراسم سوگواري و عزاداري كه از جمعه گذشته آغاز شده است تا روز سه شنبه در حسينيه امام خميني (ره) ادامه خواهد داشت.

 



همزمان با سالروزشهادت حضرت زهرا«س» عطر و ياد شهيدان در فضاي كشور پيچيد

سرويس شهرستانها-
همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) با تشييع شهدا عطر و ياد شهيدان در فضاي كشور طنين انداز شد.
به گزارش خبرگزاري فارس پيكر دو شهيد گمنام صبح دوشنبه در محل تيپ پياده آل محمد(ص) سپاه تهران بزرگ تشييع و به خاك سپرده شد.
در اين مراسم كه با حضور پرشور مردم برگزار شد آيت الله قرحي مسئول حوزه علميه امام مهدي(عج)، سرتيپ پاسدار حسين همداني فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ و سرتيپ ذوالقدر جانشين سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ حضور داشتند.
¤ دو تن از شهداي گمنام دفاع مقدس صبح دوشنبه با حضور جمع كثيري از عزاداران فاطمي در شهرك سازماني شهيد فلاحي نيروي زميني ارتش به خاك سپرده شدند.
¤ همچنين به گزارش ايرنا پيكر دو شهيد گمنام دوران دفاع مقدس روز شنبه با استقبال استاندار، مديران و مسئولان دستگاههاي اجرايي، فرماندهان نظامي و انتظامي و جمعي از خانواده هاي شهداي استان وارد فرودگاه اردبيل شد و براي برگزاري مراسم ويژه به سمت مسجد يساول اردبيل تشييع شد.
آيين استقبال از اين شهداي گمنام بعداز ظهر ديروز در مسجد يساول شهر اردبيل برگزار شد و پس از اين مراسم، پيكرهاي آنها به سمت مسجد سرچشمه اردبيل تشييع شد.
¤ مديركل حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس نيز از تشييع پيكر پنج شهيد دوران دفاع مقدس در استان اصفهان خبر داد.
سيداحمد موسوي روز يكشنبه افزود: آيين تشييع چهارتن از شهداي گمنام در دانشگاه اصفهان برگزار شد.
¤ گزارش خبرگزاري فارس نيز حاكي است مردم شهيدپرور قم در دو مراسم جداگانه با پيكر دو شهيد گمنام هشت سال دفاع مقدس وداع كردند. مراسم وداع با شهدا يكشنبه شب با حضور مردم شهيدپرور قم در جوار شهداي 8 سال دفاع مقدس استان قم برگزار شد.
¤ به گزارش ايرنا پيكرهاي پاك دو شهيد گمنام دوران دفاع مقدس روز دوشنبه بر روي دستان مردم استان آذربايجان غربي در اروميه تشييع شد.
تشييع كنندگان پيكرهاي شهدا با فريادهاي الله اكبر، خامنه اي رهبر با آرمانهاي مقدس انقلاب اسلامي و شهدا تجديد ميثاق كردند.
¤ به گزارش خبرگزاري فارس پيكر پاك و مطهر دو شهيد گمنام هشت سال دفاع مقدس 27 ارديبهشت از مصلاي رشت تشييع و به خاك سپرده شد.
¤ گزارش خبرنگار كيهان از تبريز نيز حاكي است همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) پيكر 7 شهيد سال هاي دفاع مقدس توسط مردم تبريز تشييع شد.
¤ به گزارش ايرنا پيكرهاي پاك دو شهيد گمنام دوران دفاع مقدس روز دوشنبه همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در همدان تشييع و در دانشگاه بوعلي سيناي اين شهر به خاك سپرده شد.
در اين آيين نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه همدان، استاندار و خانواده هاي شهدا و ايثارگران همدان حضور داشتند.
امير خجسته رئيس سازمان بنياد شهيد و امور ايثارگران استان همدان در اين آيين گفت: اين شهداي گمنام روز شنبه از تهران وارد همدان شدند و امروز (دوشنبه) بر دستان مردم قدرشناس و خداجوي همدان و همچنين خانواده هاي معظم شهدا تشييع مي شوند.
¤ همچنين به گزارش خبرگزاري فارس پيكر پاك 2 شهيد گمنام دوران دفاع مقدس براي تدفين در دانشگاه زنجان عصر يكشنبه وارد شهر ابهر شد و روز دوشنبه صبح از محل حسينيه پاسداران تا محل مصلاي شهر ابهر بر روي دستان مردم تشييع شد.
گفتني است پيكر پاك اين دو شهيد گمنام پس از تشييع باشكوه توسط مردم ابهر در ميان استقبال مردم و مسئولان وارد خرمدره شد.
قرار است پيكر اين دو شهيد امروز در دانشگاه زنجان به خاك سپرده شوند.
¤ همچنين همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و با حضور اقشار مختلف مردم، پيكر مطهر دو شهيد گمنام در شهر گرمي اردبيل باشكوه و عظمت خاص تشييع و خاكسپاري شد.
در اين مراسم كه پيش از ظهر دوشنبه و از مقابل مسجد جامع اين شهر تا گلزار شهدا برگزار شد، اهالي مؤمن و شهيدپرور گرمي با جلال و عظمت پيكر مطهر اين دو شهيد گمنام را تشييع كرده و در گلزار شهدا به خاك سپردند.
¤ دوشنبه صبح از محل حسينيه پاسداران تا محل مصلاي شهر ابهر بر روي دستان مردم تشييع شد.
گفتني است پيكر پاك اين دو شهيد گمنام پس از تشييع باشكوه توسط مردم ابهر در ميان استقبال مردم و مسئولان وارد خرمدره شد.
قرار است پيكر اين دو شهيد امروز در دانشگاه زنجان به خاك سپرده شوند.
¤ همچنين همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و با حضور اقشار مختلف مردم، پيكر مطهر دو شهيد گمنام در شهر گرمي اردبيل باشكوه و عظمت خاص تشييع و خاكسپاري شد.
در اين مراسم كه پيش از ظهر دوشنبه و از مقابل مسجد جامع اين شهر تا گلزار شهدا برگزار شد، اهالي مؤمن و شهيدپرور گرمي با جلال و عظمت پيكر مطهر اين دو شهيد گمنام را تشييع كرده و در گلزار شهدا به خاك سپردند.
¤ همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) پيكر نوراني دو تن از شهداي گمنام دفاع مقدس نيز روي دستان مردم و دانشجويان قدرشناس تشييع و در مكان يادمان دانشگاه بابل به خاك سپرده شد.
¤ مردم شهيدپرور محمديه قزوين نيز صبح ديروز پيكر 2 تن از شهيدان گمنام دفاع مقدس را تشييع و به خاك سپردند.
¤ به گزارش خبرگزاري فارس از قزوين، پيش ازظهر ديروز پيكر دو تن از شهداي گمنام دفاع مقدس با مشخصات شهيد 18ساله، محل شهادت منطقه سومار در عمليات مسلم بن عقيل، تاريخ 10مهر 1361و شهيد 19ساله، محل شهادت منطقه شلمچه در عمليات بيت المقدس، تاريخ دوم خرداد 1361 بر روي دستان زنان و مردان در شهر محمديه تشييع شد.
¤ پيكر 2 شهيد گمنام ديگر نيز پس از تشييع باشكوه توسط مردم بوشهر تشييع و در دانشگاه خليج فارس بوشهر به خاك سپرده شدند.
¤ دو شهيد گمنام مربوط به عمليات مسلم بن عقيل در منطقه سومار در سال 61 و منطقه كوشك و تك دشمن در سال 67 هستند كه روز يكشنبه 26ارديبهشت ماه جاري از طريق فرودگاه وارد بوشهر و مورد استقبال مسئولان و مردم ولايت مدار اين استان قرار گرفتند.
¤ گزارش خبرگزاري فارس حاكي است مردم شهيدپرور شهرستان ورامين نيز با پيكر مطهر دو شهيد گمنام هشت سال دفاع مقدس وداع كردند.
آيت الله سيدمرتضي محمودي گلپايگاني نماينده ولي فقيه در شهرستان ورامين با حضور در تشييع دو شهيد گمنام در ورامين بر پيكر آنها اقامه نماز كرد.
¤ در مراسمي با حضور مردم و مسئولان شهرستان قروه پيكر مطهر شهيد اعيان حسيني در ميان حزن و اندوه مردم اين شهرستان تشييع شد.
همزمان با ايام فاطميه پيكر پاك و مطهر شهيد اعيان حسيني عصر يكشنبه بر روي دستان مردم انقلابي شهرستان قروه تشييع شد.
¤ پيكر مطهر چهار شهيد والامقام نيز كه روز يكشنبه در درگيري با عوامل گروهك هاي ضدانقلاب در مريوان به شهادت رسيده بودند در ميان حزن و اندوه مردم قدرشناس اين شهرستان تشييع شد.

 



در تشييع پيكر سردار بزرگ جنگ علي هاشمي مردم خوزستان سنگ تمام گذاشتند

اهواز- خبرنگار كيهان:
پيكر پاك سردار شهيد علي هاشمي فرمانده قرارگاه سري نصرت و سپاه ششم امام صادق(ع) صبح يكشنبه با حضور پرشور قشرهاي مختلف مردم خوزستان تشييع و در اهواز به خاك سپرده شد.
در اين مراسم پيام رئيس جمهور توسط زريبافان نماينده ويژه رئيس جمهور و رئيس سازمان بنياد شهيد و امور ايثارگران كشور قرائت شد. احمدي نژاد در اين پيام با اشاره به خصوصيات اخلاقي شهيد هاشمي عنوان كرد: سيره، زندگي، منش، اخلاق، فداكاري و خستگي ناپذيري در انجام وظايف محوله اين شهيد والامقام بايد مورد توجه همه مسئولان و مديران در سطوح مديريت كشور قرار گيرد.
اين پيام مي افزايد: شهيدان شاهدان جاويد مرز و بوم و مشعل داران شهادت و استقامت ملت ايران هستند و عزت و سربلندي اين كشور مرهون جانبازي اين ستارگان درخشان است و نسل هاي امروز و فردا حماسه بزرگشان را تقدير و ستايش خواهند كرد.
همچنين در اين مراسم سرلشكر جعفري فرمانده سپاه پاسداران كل كشور گفت: قدرداني از شهدا و شهيد علي هاشمي پاسداري در راه، اهداف و رشادت هاي آن بزرگواران در امروز و فرداي انقلاب است و حضور مردم در چنين مراسمي در ايستادگي در مقابل توطئه هاي دشمنان و ادامه راه شهدا است.
فرمانده سپاه پاسداران كل كشور خاطرنشان كرد: علي هاشمي با روحيه و استقامت خود نشان داد كه تا آخرين لحظه پاي اين انقلاب مي ماند و نحوه شهادت وي مي تواند براي نسل امروز عبرت انگيز باشد.
به گزارش خبرنگار ما، در مراسم تشييع پيكر شهيد هاشمي دريادار علي شمخاني ياد و خاطره رشادت هاي آن شهيد را گراميداشت و گفت: سردار هاشمي حق بزرگي بر گردن ايران اسلامي به ويژه عشاير دشت آزادگان و خوزستان دارد و او به حق فرماندهي لايق و شجاع بود و همواره در خط ولايت و انقلاب حركت مي كرد.
به گزارش رسيده در مراسم تشييع پيكر مطهر سردار هاشمي عشاير مربوط به «عشيره عطاشيه»، «عشيره نواصر»، «خسرج» و... با برافراشتن پرچم هاي خود حضور داشتند. در اين مراسم زيارت پرفيض عاشورا در حسينيه ثار الله اهواز قرائت شد.
همچنين ايستگاههاي صلواتي متعددي براي پذيرايي از تشييع كنندگان برپا شده بود. حضور عشاير عرب از شهرهاي حميديه، سوسنگرد، هويزه و شادگان بسيار چشمگير بود. در اين مراسم پيام رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز قرائت شد.
آيت الله محسن حيدري نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري و امام جمعه موقت اهواز نيز طي سخناني ساده زيستي و بي پيرايگي شهيد هاشمي را مورد تاكيد قرار داد و خواستار ترويج اين صفت در جامعه شد. بانوان عرب نيز كه در پشت سر جنازه در حال حركت بودند با نوحه خواني به زبان عربي و سينه زني تشييع كنندگان را مشايعت مي كردند.
آيت الله سيد محمد علي موسوي جزايري نماينده ولي فقيه در خوزستان از توانمندي هاي شهيد هاشمي ياد كرد و گفت: اگر شهيد هاشمي نبود بسياري از پيروزي هاي ايران در جنگ به دست نمي آمد. پيكر شهيد هاشمي در قايقي مستقر در خودرو به بهشت شهداي اهواز منتقل و به خاك سپرده شد.

 



صفار هرندي : نرخ برخي خواص وابستگي عاطفي به نزديكان است

درچه - خبرنگار كيهان:
خواصي كه از معيارهاي حق تهي شده اند، ديگر براي جامعه اثر و فايده اي ندارند.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي در جمع دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي خميني شهر گفت: اگر اين دسته از خواص توبه كرده و از حركات و رفتار خود پشيمان شده باشند مي توانند بار ديگر به جامعه بازگردند.
محمدحسين صفار هرندي افزود: توبه خواص بايد آشكارا باشد و بازگشت از مواضع خطاي خود را علني بيان كنند.
وي گفت: اين افراد در هر پست و مقام حتي نخست وزيري دوران امام خميني و يا نماينده ايشان هم كه بوده باشند اعتبار و آبروي كسب كرده خود را از بركت امام و انقلاب و جمهوري اسلامي دارند.
هرندي با اشاره به اينكه وحدت فقط بر محور رهبر معظم انقلاب تعريف شدني است افزود: يكي از عوامل فاصله گرفتن بعضي خواص ما از ارزش هاي انقلاب، رانت هايي است كه با قيمت بسيار بالا به آنها پيشنهاد شده است. وي حق گرايي را معيار ارزش دانست و افزود: معيار انتخاب افراد حتي براي ياران امام خميني بايد حق باشد.
هرندي برحفظ و حراست از معيارها و ارزش هاي انقلاب تاكيد كرد و گفت: اگر كسي شعار وابستگي بدهد نشانه آن است كه وي با ارزش هاي انقلاب فاصله گرفته است.
صفارهرندي در همايش «نقش خواص در ماندگاري ولايت فقيه» در اين باره توضيح داد: زماني بعضي ها در يكي از روزنامه هاي دوره اصلاحات تاكيد كرده بودند كه استقلال، يك امر قرن نوزدهمي است و در آخر قرن بيستم و اول قرن 21 كسي كه عقب مانده باشد حرف از استقلال مي زند!
وي ادامه داد: صحبت هاي كسي كه چنين تصوري دارد كه استقلال يك امر كهنه شده قرن 19 است و امروز ديگر موضوعيت ندارد خود به خود به سمتي مي رود كه وابستگي را در كشور طراحي و نهادينه كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت نهم گفت: برخي كه در دهه 60 جزو رزمنده ها و پايه هاي انقلاب، نظام، امام و ولايت بوده اند كارخانه اي را در آن زمان يعني 20 سال پيش كه ارزش واقعي آن 2 ميليارد تومان بوده به 100 ميليون تومان و آن هم به صورت قسطي خريدند.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد گفت: فقط بقاياي توليدات و مواد اوليه درون انبارها را كه فروختند 100 ميليونش درآمده و به جاي اينكه پول را به بانكي كه بدهكارش بوده بدهند آمدند آن را قسط بندي كردند.
صفار هرندي ادامه داد: با تغيير كاربري زمين از مسكوني به تجاري يك مرتبه زمين متري 5 هزار تومان آن، متري 500 هزار تومان شد و يك ثروت انبوهي را به دست آوردند، به نظر شما آيا مي شود با چنين آدمي در ارتباط با ارزش ها صحبت كرد؟
وي بيان داشت: به طور ظاهري مي گويد من با مباني دموكراتيك و اين رويه هاي استبدادي مخالفم، اما اگر عقبه وي را بررسي كنيم متوجه مي شويم كه طرف اصلا دلش براي دموكراسي نسوخته است.
صفار هرندي ادامه داد: يكي از پديده هاي منحوس عصر جديد اين است كه رانتاژ و رانت ها براي خيلي غير قابل گذشت است و اين رانت ها يك فاميل، گروه و حزب را براي هميشه بيمه مي كند.
وي به دلايل خارج شدن برخي خواص از ادامه راه اصلي انقلاب پرداخت و گفت: كساني هستند كه در مقاطع مختلف انقلاب جانفشاني كردند، اما به جايي مي رسند كه بين انتخاب يك عاطفه گره خورده به فاميل، بستگان نزديك و حزبي و تشكيلاتي و راه حق، حق را رها مي كنند.
وي افزود: براي اين خواص حق يكسو واقع شده و رانت يك سوي ديگر واقع شده است و برخي ها نرخشان متفاوت است و با كمي بالا بردن نرخ از همان چيزهايي كه خودشان قبول داشتند فاصله مي گيرند و سست مي شوند.
وزير فرهنگ و ارشاد دولت نهم گفت: باكي نداريم كه جلوي خط امام هايي كه از مسير امام منحرف شده اند و خواصي كه خاصيتشان را از دست داده اند بايستيم و خواص خاصتيشان به دنباله روي از آرمان هاي انقلاب است و وقتي از آن آرمان ها منحرف شدند ميوه گنديده اي مي شوند كه بايد آنها را دور انداخت.

 



اخبار ادبي و هنري

لغو پروانه كار تهيه كنندگان فيلم هاي سخيف
مديركل اداره ارزشيابي و نظارت سينماي حرفه اي معاونت سينمايي از لغو پروانه كار تهيه كنندگان فيلم هاي سخيف، در صورت تكرار ساخت چنين فيلم هايي خبر داد.
سيدعليرضا سجادپور با اشاره به اين كه از اين پس مانع اكران همزمان فيلم هاي كمدي سخيف خواهيم شد، گفت: با اجراي دفترچه سياست هاي سينمايي، در آينده اگر توليدكنندگان آثار سخيف پس از پايان محروميت يك ساله خود، دوباره اثر درجه 4 توليد كنند با لغو پروانه كار مواجه خواهند شد.
وي همچنين در بخشي از گفت وگو با فارس افزود: اجازه نخواهيم داد تعداد زيادي از فيلم هاي طنز همزمان با هم اكران شوند.
آغاز جشنواره تئاتر مقاومت از گلزار شهداي خرمشهر
مراسم افتتاحيه سيزدهمين جشنواره ملي تئاتر مقاومت- فتح خرمشهر روز چهارشنبه 29ارديبهشت در گلزار شهداي خرمشهر برگزار خواهد شد.
گفتني است، در اين جشنواره شش گروه شهرستاني در كنار پنج گروه تهراني در بخش مسابقه با يكديگر به رقابت خواهند پرداخت و در بخش ميهمان نيز دو نمايش از تهران اجرا خواهند داشت.
سيزدهمين جشنواره ملي تئاتر مقاومت- فتح خرمشهر از 29ارديبهشت تا دوم خرداد در آبادان و خرمشهر برگزار خواهد شد.
تقدير جعفر پناهي از دولتمردان فرانسه
در حالي كه دولت فرانسه به خاطر مشاركت در حمله نظامي غرب به خاورميانه مورد انتقادات فراواني قرار دارد و عليه كشورمان نيز كارشكني هاي زيادي مي كند، جعفر پناهي از مقامات آن دولت تقدير و تشكر كرد.
پناهي كه به دليل ساخت فيلم عليه كشور در زندان به سر مي برد، در نامه اي از برنارد كوشنر وزير امور خارجه و فردريك ميتران وزير فرهنگ فرانسه به دليل اعتراض به اين محكوميت تشكر كرده است.
همايش بين المللي «هنر نبوي4» با سخنراني معلم
علي معلم دامغاني، رئيس فرهنگستان هنر، در همايش بين المللي سخنراني خواهد كرد.
مراسم افتتاحيه همايش «هنر نبوي4»، روز چهارشنبه 29ارديبهشت، با سخنراني علي معلم دامغاني برگزار مي شود. عنوان اين سخنراني «مستغرق مستسقي» است. همايش بين المللي «هنر نبوي4» با موضوع «مكتب دين شناختي هنر، از نظريه پردازي تا مهندسي تحقيق و توسعه هنر» از 29تا 31ارديبهشت در دانشگاه هنر اصفهان برگزار خواهد شد.
تجليل از فعالان رسانه اي و هنري در فتح خرمشهر
از فعالان رسانه اي و هنري درباره فتح خرمشهر تجليل مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، كانون خبرنگاران دفاع مقدس و پايداري، فراخوان تجليل از فعالان رسانه اي و هنري در فتح خرمشهر را منتشر كرده و قالب هاي خبر، مقاله، هفته نامه، بروشور، نماهنگ، عكس، گزارش خبري، سرمقاله، ماهنامه، فيلم كوتاه (مستند-داستاني) و انيميشن را شامل مي شود. همچنين موضوعات درنظر گرفته شده عبارتند از: تجاوز دشمن، مقاومت، وحدت نيروهاي مسلح، فتح خرمشهر، تغيير روند جنگ، آثار و تبعات عمليات بيت المقدس در ادامه جنگ و معادلات سياسي و بين المللي، دفاع مقدس و رسانه.
گفتني است، مهلت ارسال آثار به دبيرخانه اين فراخوان- واقع در بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس تا 28ارديبهشت و زمان برگزاري مراسم، 5 خردادماه است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14