(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 2 خرداد 1389- شماره 19651

گلايه وزير ارشاد از وضعيت حجاب و عفاف در سينما
شاهمرادي زاده روايت مي كند: حوادث قبل از انتخابات در «نامزد تقلبي»
بازي فرزند شهيد عباسپور در نقش پدرش
جالي خالي روايت فتح خرمشهر نگاهي به تصوير خرمشهر در سينماي ايران
انتقاد دو تهيه كننده از نقش منفي خانه سينما دراكران



گلايه وزير ارشاد از وضعيت حجاب و عفاف در سينما

وزير فرهنگ و اراشد اسلامي گفت : برخي از فيلم هايي كه از معاونت سينمايي مجوز پخش گرفتند با مخالفت افراد متدين جامعه روبرو شدند
سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حاشيه يازدهمين جشنواره خبرنگاران و نويسندگان دفاع مقدس درباره وضعيت حجاب و عفاف در سينماي حاضر ايران تصريح كرد: وضعيت حاضر مناسب نيست و با وضع مطلوب كه مورد نظر ماست بسيار فاصله دارد.
وي با بيان اينكه پخش برخي از فيلم هايي كه از معاونت سينمايي مجوز اكران گرفتند با مخالفت افراد متدين جامعه روبرو شدند، افزود: بايد ضوابط كار با همراهي اهالي سينما بررسي شود و راهكارهاي مناسب در اين خصوص با همفكري آنها تعيين گردد.
حسيني در ادامه ابراز داشت: در برخي از شهرستان ها شوراي فرهنگ عمومي شهر مانع از پخش فيلم هاي مجوز گرفته شدند و دليل اين امر را ناهماهنگي فيلم با باورهاي مردم شهر خود مي دانند.
وزير ارشاد با بيان اينكه نظارت بيشتر بر روند توليد فيلم ضروري به نظر مي رسد در مصاحبه با ايونا ادامه داد: با تعامل بيشتر با سازندگان فيلم بايد تلاش شود فيلم ها از نظر محتوي با ارزش ها و باورها سازگاري داشته و از نظر ظاهر نيز هم خواني بيشتري با فرهنگ و جامعه اسلامي كشور ما داشته باشد.

 



شاهمرادي زاده روايت مي كند: حوادث قبل از انتخابات در «نامزد تقلبي»

ماشاء الله شاهمرادي زاده يك فيلم سياسي درباره وقايع قبل از انتخابات رياست جمهوري مي سازد.
اين فيلم «نامزد تقلبي» نام دارد و در قالب طنز توليد خواهد شد.
در اين فيلم مسئله سواستفاده برخي از جريانات از ارزش هاي دفاع مقدس به تصوير كشيده مي شود.
نامزد تقلبي اولين فيلم شاهمرادي زاده است و توليد آن به زودي آغاز مي شود.
گفتني است ، علاوه بر اين ، ابوالقاسم طالبي و حامد كلاهداري نيز فيلم هايي را با موضوع وقايع مرتبط با انتخابات رياست جمهوري خواهند ساخت.

 



بازي فرزند شهيد عباسپور در نقش پدرش

بخش هايي از زندگي شهيد« عباسپور» در يك فيلم مستند با نقش آفريني پسر او بازسازي مي شود.
مستند بلند به كارگرداني «نرگس آبيار» زندگي وزير نيروي كابينه «شهيد رجايي» را به تصوير مي كشد .
در حال حاضر اين فيلم در مرحله تدوين قرار دارد، اما هنوز كمي از تصويربرداري باقي مانده است و به احتمال زياد تا 6 ماه آينده توليد اين مستند به پايان خواهد رسيد.
وي افزود: در اين فيلم از مسؤولان كشور، خانواده و هم محلي هاي شهيد عباسپور مصاحبه هايي به عمل آمده است. به علاوه بخش هايي از زندگي اين شهيد در نماهاي بسته و با نقش آفريني پسر او بازسازي مي شود. طرح، تحقيق و كارگرداني اين مستند به عهده نرگس آبيار است.
شهيد عباسپور در سال 1323 در شهر تهران و در خانواده اي متدين متولد شد. در دوران دانشكده فني با مبارزات سياسي ـ مذهبي و گروهي بر ضد رژيم ضدشاه آشنا شد و همراه با ساير دانشجويان مسلمان در تشكيل جلسات مذهبي ـ سياسي فعالانه شركت كرد. وي در تاريخ اول آذر 59 به وسيله شوراي انقلاب به سمت وزير نيرو منصوب شد كه تا لحظه شهادت در هفتم تير سال 1360 صادقانه در كابينه مكتبي رجايي در اين سمت تلاش و كوشش كرد. مديريت صحيح و انقلابي او باعث شد در ظرف مدت كوتاهي فعاليت هاي چشم گيري به وسيله وزارت نيرو در جهت خدمت به مستضعفين انجام گيرد. براي مثال در دوره مديريت اين شهيد، روند برق رساني به روستاها با حداقل هزينه، 10 برابر دوران طاغوت انجام و برنامه هاي جامعي براي آب رساني و برق رساني به شهرهاي دورافتاده با ايجاد سدها و نيروگاه ها پيش بيني شد.

 



جالي خالي روايت فتح خرمشهر نگاهي به تصوير خرمشهر در سينماي ايران

آرش فهيم
با بررسي موضوعاتي كه در ايران درباره آن ها فيلم ساخته شده است، به نتايج تلخ و تكان دهنده اي مي رسيم كه برملا كننده عمق فاجعه در سينماي كشورمان است. از جمله اين نتايج اين است كه تا به حال يك فيلم - و حتي يك فيلم - هم درباره حماسه بزرگي چون آزادسازي خرمشهر ساخته نشده است. آري! باور كنيد كه فيلم سينمايي بلند داستاني كه موضوع آن پس گرفتن بخشي از خاك سرزمين مقدس ايران به نام خرمشهر، از اشغال دشمن متجاوز باشد، تا به حال ساخته يا نمايش داده نشده است. البته فيلم هايي درباره خرمشهر ساخته شده، اما همه آن ها روايت «شكست» بوده اند، نه روايت فتح. اين در حالي است كه پس گرفتن خرمشهر از ارتش بعث عراق (بخوانيد نماينده ارتش كفر جهاني) نه يك حادثه تاريخي،كه يك نماد انساني است؛ براي نخستين بار در تاريخ معاصرمان، ايران وارد يك جنگ نابرابر و همه جانبه شد و اجازه نداد وجبي از خاك سرزمينمان اشغال شود. فتح خرمشهر، پاياني بود بر صدها سال به يغما رفتن خاك اين كشور اهورايي كه به واسطه حماقت و خيانت شاهان بي لياقت بر تاريخ ما تحميل شد. حتي رژيم استبدادي- استعماري پهلوي نيز، بحرين، به عنوان پاره تن اين وطن را فروخت. هرچند وطن فروشان مي خواستند خرمشهر را نيز حراج كنند. اما اين بار ملتي كه با دم مسيحايي امام خميني(ره) زنده شده بود، با تكيه بر توانمندي ها و ايمان خود، تاريخ را تغيير داد و به اين ترتيب، سوم خردادماه، روزي شد به وسعت همه تاريخ و خرمشهر، شهري شد به بزرگي يك ملت.
با اين همه، اين مهم، تقريبا هيچ گاه مورد توجه سينماي ما قرار نگرفت. در پرونده هنر هفتم در ايران، چند فيلم مستند و سينمايي ديده مي شود كه موضوعشان خرمشهر است.
عرصه مستند در مقايسه با سينماي داستاني زودتر به اين موضوع روي آورد. البته به دليل اين كه آرشيو فيلم هاي مستند جنگ، دقيق و كامل نيست، اطلاع زيادي درباره كم و كيف تمام مستندهايي كه درباره خرمشهر ساخته شده اند در دست نيست. اما چند نمونه را مي توان شرح داد. در اين ميان مجموعه «روايت فتح» همچنانكه سهمي عمده در توليد مستند درباره دفاع مقدس دارد، در مورد پرداختن به خرمشهر نيز پيشرو بوده است. اين گروه كه آن زمان شهيد سيدمرتضي آويني سرپرستي اش را برعهده داشت، اولين آثار تصويري درباره اشغال و سقوط خرمشهر را توليد كردند: «فتح خون»، عنوان مستندي سه قسمتي بود كه در سال 59 خلق شد. آن زمان، خرمشهر هنوز در حال مقاومت بود و به طور كامل به اشغال دشمن درنيامده بود. (به قول شهيد آويني، خرمشهر هنوز خونين شهر نشده بود) فيلم بعدي را هم همين گروه و همان هنرمندان با عنوان «حقيقت» در 11 قسمت ساختند كه به بررسي سقوط خرمشهر مي پردازد.
از ديگر فيلم هاي مستندي كه درباره خرمشهر ساخته شده است، مي توان به «پل آزادي» به كارگرداني مهدي مدني اشاره كرد كه در سال 1362 ساخته شد و در رديف اولين فيلم ها با اين موضوع قرار گرفت.
«كربلاي 5» هم عنوان مستندي با اين موضوع است كه توسط سيدعليرضا سجادپور ساخته شده است. جواد شمقدري هم «پل پيروزي» را در مورد عمليات بيت المقدس ساخته و از معدود آثار محسوب مي شود كه در حوزه مستند، به برخي از ابعاد آزادسازي خرمشهر پرداخته است.
اما از سينماي مستند كه بگذريم، سينماي داستاني هم ديرتر و هم با تنوع كمتري به اين موضوع پرداخته است. اگر به آمار نگاه كنيم، بين 250 تا 300 فيلم دفاع مقدس و جنگي در طول 30 سال گذشته ساخته شده كه از اين تعداد فقط 8 فيلم، موضوعشان خرمشهر است.
اولين مورد، «بلمي به سوي ساحل» به كارگرداني مرحوم رسول ملاقلي پور است. اين فيلم در سال 64 ساخته شد و روايت مقابله يكي از گردان هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با عراقي ها در خرمشهر را به تصوير كشيده است.
«حريم مهرورزي» نيز به كارگرداني ناصر غلامرضايي به جنگ زدگان خرمشهر و زندگي آن ها در تهران مي پردازد. فيلمي كه در سال 1365 ساخته شد و از اولين آثار با موضوع مورد بحث محسوب مي شود. ساير فيلم ها، پس از جنگ و در دهه هاي 70 و 80 ساخته شدند كه احمدرضا درويش، سه فيلم با موضوع خرمشهر را به نام خودش ثبت كرده است. «سرزمين خورشيد» عنوان فيلمي است كه در سال 75 توليد شد و روايتگر اشغال آن شهر است. «كيميا» و «دوئل» هم از فيلم هاي درويش هستند كه به خرمشهر مي پردازند. «كيميا» اثري در خور اعتناست كه در زمان خودش مورد توجه قرار گرفت. اين فيلم در قالب يك داستان اجتماعي، به زندگي آدم هاي خرمشهر مي پردازد. با اين حال، فيلم «دوئل» با هزينه هاي سخت افزاري فراوان، دچار ضعف نرم افزاري است و به دليل بي توجهي به برخي از حقايق ارزشمند دفاع مقدس به موفقيت چنداني دست پيدا نكرد.
اما در سال هاي اخير، دو فيلم ساخته شد كه هر دو، به طور مستقيم به بازسازي فضاي خرمشهر در حال سقوط پرداختند.
يكي «روز سوم» به كارگرداني محمدحسين لطيفي است كه داستاني پر تعليق و مهيج را از مقاومت مردم خرمشهر و اشغال آن شهر روايت مي كند. اين فيلم به رغم پرداختن به موضوع بكر و قابل توجه و همچنين فيلمنامه اي نسبتا خوب، جلوه هاي ويژه و صحنه هاي جنگي چندان استواري ندارد.
فيلم «كودك و فرشته» به كارگرداني مسعود نقاش زاده، آخرين فيلم ساخته شده درباره خرمشهر است كه در اين مورد نيز، موضوع اصلي، سقوط و اشغال اين شهر و مقاومت هايي است كه مردم آن در مقابل دشمن انجام دادند.
با اين شاخصه كه اين بار شخصيت هاي محوري فيلم، كودكان و نوجوانان هستند و در ضمن به حضور بانوان در متن پايداري هم توجه ويژه اي شده است. بازسازي خرمشهر در حال اشغال در آن قابل باور است و داستان پركشش و تكان دهنده اي دارد.
«كودك و فرشته» در ميان فيلم هاي در حال اكران، يكي از بهترين هاست و در عين حال، زمان نمايش آن با سالگرد آزادسازي خرمشهر همزمان است. اما متاسفانه، مثل خرمشهر مظلوم واقع شده و تعداد سينماها و سانس هاي نمايش آن بسيار محدود است.
اين بررسي و مرور اجمالي، نشان مي دهد كه سينماي ايران، درباره خرمشهر تقريبا هيچ كاري نكرده است؛ به خصوص درباره آزادسازي آن. بدون شك، اين كه در سينماي ما، درباره نقطه عطف تاريخي مهمي چون فتح خرمشهر هيچ فيلم سينمايي ساخته نشده، يك فاجعه است.
اين در حالي است كه اين موضوع، قابليت هاي بسياري دارد و مي تواند منبع تغذيه مناسبي براي تقويت سينماي ما شود. فتح خرمشهر، شايد تنها موضوعي باشد كه عشق، حماسه، شجاعت، كشمكش، تضاد و تخاصم، ماوراءالطبيعه، تعليق، قهرمان، درام، تراژدي و در نهايت شادي و شكوه را با هم دارد. و البته اين دفاع مقدس و فتح خرمشهر نيست كه به ما نياز دارد، ما به اين فرهنگ و اين تاريخ، حفظ آن و بزرگداشتش نيازمنديم.
اين سينماست كه امروز بيش از هر زمان ديگري، براي يافتن دوباره هويت و راه حقيقي خودش و ترسيم افقي روشن و اميدواركننده، انسان ساز و بيدار كننده نياز به توجه به چنين موضوعات و حقايقي دارد.

 



انتقاد دو تهيه كننده از نقش منفي خانه سينما دراكران

دو تهيه كننده سينما از نقش منفي خانه سينما در مشكل اكران سينما ها انتقاد كردند.
نشست بررسي وضعيت اكران در خبرگزاري سينما برگزار شد و محسن علي اكبري و امير حسين شريفي ، از جمله كارشناسان حاضر بودند كه به نقش خانه سينما در به وجود آمدن اين وضعيت پرداختند و خواهان اصلاح آن شدند.
علي اكبري ، تهيه كننده فيلم هايي چون «مريم مقدس» ، «بلمي به سوي ساحل» و ... در اين نشست گفت: 2 گروه از 5 گروه سينمايي تا پايان سال قراردادهاي خود را با صاحبان فيلم منعقد كرده اند و اين مصداق اصلي مافياست و شوراي صنفي تعمدا از خود سلب مسئوليت كرده، مضاف بر اينكه برخي از اعضاي اين شورا هم تهيه كننده اند و هم پخش كننده و هم سينمادار كه با توجه به بحران موجود به نظر مي رسد معاونت سينمايي بايد با خانه سينما برخورد جدي كند.
وي با اشاره به اين نكته كه در طول سال هاي گذشته اصطلاح «مافياي اكران » بارها به گوشمان خورده است، افزود: وضعيت اكران در حال حاضر دچار يك سيستم گانگستري پيچيده است و سينمادارن نيز در چرخه اين سيستم مسموم، سعي مي كنند تنها فيلم هايي را اكران كنند كه بيشترين نفع مالي را داشته باشد. آثاري كه عموما حرفي براي گفتن ندارند و تنها داراي جنبه سرگرمي آن هم از نوع مبتذل هستند.
اين تهيه كننده ادامه داد: اين امر باعث افت شديد سطح سليقه مخاطب در سال هاي اخير شده تا آنها به تماشاي لودگي عادت كنند. حتي اين مسئله گريبانگير فيلمسازان جوان ما نيز شده است. فيلمسازاني كه تنها به ساخت آثاري روي مي آورند كه داراي گيشه تضمين شده باشد و كليت اين وضعيت اسف بار با توجه به اين نكته كه تعداد سالن هاي سينما نسبت به دوران قبل از انقلاب نصف شده، اسف بار تر هم مي شود و معتقدم يكي از راه هاي مبارزه با مافيا، افزايش سالن هاي سينما است.
وي تصريح نمود: من معتقدم بايد ساز و كار مجموعه هاي سينمايي در اختيار افراد داراي صلاحيت قرار گيرد تا هر فيلمي را اكران نكنند و تحقق اين امر بستر ساز ارتقاء سطح فرهنگي تماشاگر است. از سوي ديگر دولت بايد بن يك سري از فيلم هاي فرهنگي را خريداري كرده و در سبد خانوار قرار دهد.
امير حسين شريفي ، تهيه كننده فيلم هايي مثل «اشك سرما» ، «هور در آتش» و ... نيز در اين نشست تصريح كرد: خانه سينما برخلاف آنچه كه عنوان مي كند، اقدام قابل توجهي در جهت حل مشكلات موجود نكرده است.
برخي از فيلم ها با وجود آنكه كف فروششان پايين مي آيد اما اكرانشان در برخي سالن ها ادامه پيدا مي كند و آن هم يك دليل واضح دارد ، تهيه كننده فيلم، خود سينمادار است. از سوي ديگر برخي بازيگران طنز تلويزيون وقتي وارد سينما مي شوند از تهيه كننده دستمزدهاي كلان طلب مي كنند چون خود را عامل تضمين كننده فروش فيلم مي دانند .
وي افزود: وجود تهيه كنندگاني كه اشاره كردم در چرخه توليد عامل اصلي بروز اختلاف در صنف تهيه كنندگان است. ما به خانه سينما احترام مي گذاريم اما خانه سينما برخلاف آنچه كه عنوان مي كند، اقدام قابل توجهي در جهت حل مشكلات موجود در اين صنف نكرده است.
شريفي تاكيد كرد: 3 سال است كه اين مشكل ادامه دارد اما همچنان تغييري در اين وضع بوجود نيامده در حاليكه اگر اين افراد كنار گذاشته شوند ما يك صنف واحد خواهيم داشت كه قادر خواهند بود بخش عمده اي از معضلات فعلي را حل كنند .

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14