(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 2 خرداد 1389- شماره 19651

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سردار فضلي در نشست خبري ستاد مراسم سالگرد ارتحال امام(ره):
حضور چشمگير جوانان چشم فتنه گران را كور خواهد كرد
بيانيه n ام
افزايش اعتراضات دانشگاهيان به مجلس درباره وقف دانشگاه آزاد
به ملااحمد نراقي دروغ نبنديد !
لاريجاني در جمع خبرنگاران: پيش نويس تحريم از سوي آمريكا عجولانه و انفعالي است
نوام چامسكي خبرداد نگراني آمريكا و اسرائيل از قدرت رو به رشد ايران در منطقه
هاآرتص : اسرائيل توان اقدام عليه تاسيسات هسته اي ايران را ندارد
فتح خرمشهر صحنه ظهور يك قدرت نظامي تاثيرگذار در خاورميانه بود



سردار فضلي در نشست خبري ستاد مراسم سالگرد ارتحال امام(ره):
حضور چشمگير جوانان چشم فتنه گران را كور خواهد كرد

سرويس فرهنگ و معارف-
فرمانده قرارگاه شهيد فهميده گفت: حضور باشكوه جوانان و مردم كشورمان در مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) پاسخي به مستكبران جهان است و چشمان منافقين و فتنه گران را كور خواهد كرد.
سردار علي فضلي، جانشين سازمان بسيج مستضعفين و فرمانده قرارگاه شهيد فهميده در نشست خبري كه ديروز به منظور برگزاري مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) برگزار شد، اظهار داشت: ستاد مركزي سالگرد ارتحال امام(ره) و قرارگاه شهيد فهميده كه در توزيع مسئوليت و آماده سازي برنامه سالگرد فعاليت مي كنند، برنامه هاي مختلفي را در اين جهت آماده و هماهنگ كرده اند تا همايش بزرگ الهي سياسي كه با برگزاري نمازجمعه به امامت مقام معظم رهبري همراه شده است باشكوه تر از هميشه برگزار شود.
فضلي در ادامه سخنانش تصريح كرد: هماهنگي ها از قلب مراسم تا همه مرزهاي ايران صورت گرفته است و امسال شاهد اعلام آمادگي براي حضور بي نظير مردم بوده ايم و تاكنون بيش از 5ميليون نفر براي حضور در مراسم اعلام آمادگي كرده اند اما به دليل محدوديت هايي كه در حوزه حمل و نقل زائرين و فضاي موجود وجود دارد، اين مراسم با حداقل 2ميليون نفر كه به تاييد ستاد مركزي سالگرد ارتحال امام هم رسيده است برگزار مي شود.
جانشين سازمان بسيج مستضعفين پيش بيني كرد: 736 هزار زائر از 29 استان كشور و يك ميليون و 264 هزار نفر هم از استان تهران در مراسم شركت خواهند كرد.
وي در بخش ديگري از سخنانش خاطر نشان كرد: آمادگي در برگزاري و هماهنگي به طور جامع صورت گرفته است و بدون هيچ دغدغه در تامين امنيت و خدمات دهي به زائرين پيش خواهيم رفت.
فضلي با بيان اينكه كميته هاي 19گانه قرارگاه شهيد فهميده تلاش خود را براي برگزاري هرچه بهتر اين مراسم آغاز كرده اند، گفت: البته ممكن است به واسطه جمعيت 2 ميليوني و فضاي اطراف حرم در حوزه حمل و نقل، مشكلاتي موجود داشته باشد كه ما با تمام توان در جهت رفع آنها اقدام خواهيم كرد.
وي با اشاره به ويژگي هاي مراسم امسال، گفت: به دليل برگزاري نمازجمعه امسال مراسم ديرتر از سال گذشته و حدود ساعت 11 آغاز مي شود و پايان مراسم هم بعد از اقامه نماز جمعه خواهد بود.
فضلي در ادامه تصريح كرد: از وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي مي خواهيم تا در جهت حمل و نقل زائرين از تمامي خودروهاي خود بعلاوه اتوبوس هاي شركت هاي واحد استفاده كنند تا به وظيفه خود عمل كرده باشند.
وي با بيان اينكه ايستگاه هاي صلواتي براي پذيرايي از زائرين پيش بيني شده است، گفت: در روز مراسم موتورسواران در يك حركت هماهنگ حضوري گسترده به سوي حرم خواهند داشت.
وي افزود: به مناسبت دهه آشنايي بيشتر با فرهنگ و وصيت نامه امام(ره)، در تمام مساجد و مدارس و كانون هاي تجمع مردمي برنامه هاي مختلفي براي آشنايي بيشتر با وصيت نامه امام (ره) برگزار خواهد شد.
فرمانده قرارگاه شهيد فهميده در خصوص نحوه حضور خبرنگاران براي پوشش مراسم، تصريح كرد: هيچ ممانعتي براي حضور خبرنگاران در مراسم وجود ندارد و خبرنگارها با هماهنگي هايي كه با روابط عمومي قرارگاه شهيد فهميده و ستاد برگزاري مراسم ارتحال امام(ره) خواهند داشت، كارت تردد خود را دريافت مي كنند.
فضلي در خصوص سخنرانان پيش از خطبه نمازجمعه، گفت: رئيس جمهور و حجت الاسلام سيدحسن خميني تا الان به عنوان سخنرانان پيش از خطبه ها تعيين شده اند.
در ادامه اين نشست خبري سردار يعقوب سليماني، رئيس سازمان اردويي و گردشگري بسيج با اشاره به هم افزايي و مشاركت بيشتر دستگاه ها براي برگزاري مراسم، از حضور روحانيون در همه كاروان هاي زائران حرم امام(ره) خبر داد.

 



بيانيه n ام

سلام بر مردم خداجوي ايران، سلام بر ملت غيور و مبارزان راه حقيقت عليه ستم عابربانكان، سلامي چو بوي خوش لاستيك آتش زده و كوكتل مولوتوف بنزيني مخلوط با پودر صابون سبز مخصوص حمام. سلامي به گرمي خرداد و شكست سترگ آن، سلام بر حماسه آفرينان 11 ميليوني كه اكنون به دلايل كاملا روشن به عدد افتخارآفرين 03/ ميليون رسيده اند. اين شكست نبود عدم الفتح بود ليكن شما با حضورتان پاي صندوق هاي بلديه ثابت كرديد كه مرد عرصه خون و آتشيد. سلام بر مادران سابقا داغداري كه فرزندان مفقودالاثرشان مفقودالجسد شدند و سپس با دم مسيحيايي اين جانب و همكار عزيزم جاني دوباره گرفتند و اكنون در كنار شما مشغول خوردن مغز تخمه كدوي سبز مزمز هستند؛ آفرين بر همت و اراده پولادين شما. سلام بر شهداي راه حقيقت كه شهادتشان با ما هماهنگ نشد ولي عمليات، موفقيت آميز و تحسين برانگيز بود. سلام بر پزشك متعهد و طبيب حاذق، آرش خان حجازي كه در عمليات كوچه پس كوچه هاي خيابان كارگر به سوگند مقدس پزشكي خود وفادار ماند و رل خود را جانانه ايفا كرد. من از همين جا به او كه ناگزير به اقامت در لندن است سلام و براي گونه هايش ماچ مي فرستم. احسنت، احسنت بر كاسپين ماكان نامزد سابق ندا كه با شجاعت اتم و اكمل پا به سرزمين هاي اشغالي گذاشت و با صهيونيست ها ملاقات كرد؛ كاري كه در نوع خود بي نظير بود و خيلي شهامت مي خواست. سلام بر او هر جا كه هست. آن سفر كرده كه صد قافله دل همره اوست هركجا هست خدايا به سلامت برش گردان كه سالگرد در پيش است كارش داريم.
نامزدهاي اينجا ديگر حاضر نيستند حماسه بيافرينند دستمان خاليست. سلام بر همكار عزيز و جانفشانم كه با وجود 80-70 سال سن بابركت، هنوز مثل جوانان مي خروشد و تجاوزهاي پنهان را آشكار مي كند. اين فرزند احمد كه بلوتوث هاي داخل گوشي هاي مردم گواه آن است كه او تا چه حد باهوش، بافراست، تيزبين، موقعيت شناس و با ذكاوت است و سرعت انتقال ذهني اش اخيرا با سرعت نور برابري مي كند. آفرين بر او و افشاگري هايش. سلام بر قربانيان تجاوز كه شجاعانه از كشور خارج شدند بلكه آن سوي آبها يك آب و نان و مقرري بگيرند؛ چرا كه اينجا به بيكاران و خود مورد تجاوز بينندگان اعانه اي نمي دهند. سلام بر سبزهاي كوچيده يا كوچانده شده از وطن كه در حماسه حمله به سفارت هاي كشورمان دليرانه عاجز ماندند.
ملت غيور سبزمآب ايران! به لطف الهي، سالگرد حماسه 22 خرداد (بخش 03/ ميليوني) در پيش است و از آنجا كه جوانان غيور پاي صندوق هاي بلديه، اكنون شوربختانه در حبس به سر مي برند از شمار ما كاسته شده است؛ آنهايي هم كه در حبس نيستند نمي دانم چرا مثل نفتالين موجود در هواي باز يكهو تصعيد و غيب شدند اما بوي آنها هنوز بر جاي مانده است؛ لذاست كه خواهشمندم جان مادرتان از حالت بخار به حالت جامد درآييد و به كمك ما بشتابيد. به هر كجا نظر مي افكنيم ملت مشغول كار و بار خويشند و انگار تمايلي به شركت در مراسم سالگرد حماسه شكست را ندارند. من ديگر چند بار حنجره خودم را پاره كنم تا شما بياييد؟
عرض شود كه بله ... خانوم ها و آقايان سبز ملاحظه نمايند كه امسال با پارسال لختي تفاوت دارد. بنده در اينجا تفاوت ها را برمي شمرم خودتان مراقب باشيد. اولا آن والديني كه فرزندانشان در حبسند و به من اشكال كرده اند كه چرا از خارج گود فرمان آتش صادر مي كنم و چرا فرزندانم را به اين معركه نمي فرستم ملاحظه كنند كه نمي شود. من براي سلامتي خود به حكم عقل و نقل بايد اهميت قايل شوم. كدام يك از شما مي تواند اين همه بيانيه بدهد و از زندان و محاكمه بگريزد؟ اين خودش قلقي دارد كه فقط در دست من است و شما كارتان را بكنيد. شما بياييد بقيه اش با من. به بچه ها هم سفارش مي كنم همراه محافظان تا آخر خيابان سلسبيل نرسيده به آزادي بيايند، شعار مختصري بدهند و برگردند. ملحفه نسوز هم احتياطا همراهشان مي فرستم ولي شما توقع نداشته باشيد كه بچه هاي من بيايند عابربانك را از جا بكنند و صندوق بلديه را بنوازند. اين كار فرزندان شماست. من اگر فرزندانم خوني از دماغشان بيايد دپرس كه بودم دپرس تر مي شوم و رهبري جنبش به مخاطره مي افتد؛ لذا اجازه بدهيد ما در كنار خانواده كار خودمان را بكنيم. مهم آمدن شماست كه بحمدالله جانهايتان را در طبق اخلاص مي نهيد و حضور به هم مي رسانيد. اين از اين.
اما تفاوت ها: يكي اين كه امسال شمار زيادي از همكاران من تاب مقاومت در مسير را نداشتند و به بهانه واهي «چي فكر مي كرديم.
چي شد «از معركه كنار كشيدند لذا از كليه علاقه مندان به حادثه و اكشن و عشق بدلكاري و شكم سيرها كه از فرط سيري دنبال تنوع مي گردند و مثلا همين جوري به ياد كودكي دوست دارند قلوه سنگ پرتاب كنند، به علاوه ي جميع زخم خوردگان نظام كه به هر دليلي طرد شده اند و لو اين كه مشكل اخلاقي و مالي داشته باشند (بالاخره انسان جايز الخلاف است) به همراه معمرين و پيشكسوتان ملي مذهبي كه اخيرا بدون هماهنگي با بنده بيانيه دادند و گفتند از راديكاليسم بايد پرهيز جست و اين در ذات خود حرف غلطيست خواهشمندم در يك جلسه مشورتي خدمت بنده برسند تا گراي لازم براي بر هم زدن اين نظم و سكوت قبرستاني را خدمتشان تقديم كنم. تفاوت ديگر امسال آن است كه آقاي آملي لاريجاني فرموده اند اين بار مسامحه نمي كنند و دست بزن نظام را نشانمان خواهند داد. خب اولا خدمت ايشان عرض سلام و اخلاص دارم و اميدوارم اين دست بزن را همچنان در آستين نگه دارند و ما را مورد نوازش قرار ندهند چون بالاخره ما استخوان خورد كرده نظاميم و آن موقع كه مملكت را با همه اختلاف ها اداره مي كرديم و در اطلاعات نخست وزيري به اتفاق «اكبر منكر» كارهايي مي كرديم كه امروزه خيلي نمي توان از آن سخن گفت و جنگ را هم مي خواستيم به شيوه آسيدابوالحسن بني صدر اداره كنيم اما نگذاشتند اون موقع شما مشغول درس و بحث طلبگي خودتان بوديد و در مدرسه مرحوم ميرزاهاشم آملي- پدرتان- تخم مرغ كوپني ما را ميل مي نموديد. پس نمكدان نشكنيد و حرمت اين پيشكسوت سابق پشت جبهه و فرمانده كنوني رزم خياباني را نگه داريد. ثانيا قول مي دهيم امسال ديگر كاري به اموال عمومي و زباله دان ها نداشته باشيم بلكه از طريق مسالمت آميز با شعب بانك ها مذاكره مي كنيم تا موجودي خود را بدون حرف اضافه در گوني هاي پلمب شده تحويل ما بدهند و گرنه خداي ناكرده نوبت سوسيس كوكتل مولوتوف مي رسد و آنچه نبايد، رخ مي دهد. بالاخره هر جنبشي و هر رهبر جنبشي خرج دارد، از فرهنگستان كه به ميل خودمان اخراج شديم، در دانشگاه هم ميل نداريم تدريس كنيم، نقاشي هايمان را هم كه كسي نمي خرد، همين ديروز يك گوني اش را داديم به نمكي و 200 تومان گرفتيم، از كجا بخوريم؟ لذاست كه عرض مي كنم از طريق مسالمت آميز وارد خواهيم شد، گرچه بعيد است من و همكارم مستقيما در آنارشيزم خياباني شركت كنيم ولي خوب گاهي كار از دست دوستان بنده درمي رود و من در همين جا آنان را به آرامش دعوت مي كنم. تفاوت ديگر آن است كه مسير ميدان امام حسين- آزادي قدري براي امسال فراخ مي نمايد. مستحضريد كه بعضي دوستان، مشكل خانوادگي دارند، برخي هم نياز به استراحت دارند نمي آيند، لذا مسيرهاي آشوب بدين وسيله اصلاح مي شود، مسير شماره يك خيابان استخر از دم نانوايي اول تا سبزي فروشي دوم. مسيرها را كوتاه گرفته ايم دوستان خسته نشوند. مسير شماره 2 از ابتداي خيابان 30 تير تا نرسيده به چهار راه اول مي پيچيم سمت راست داخل بن بست همانجا يك صندوق چوبي روشن مي كنيم و با يك بيانيه غائله را ختم مي كنيم. مسير شماره 3 خيابان ظفربخش يك طرفه آن كه مناسب حجم جمعيت است تا نرسيده به خيابان وليعصر چون آنجا ممكن است ضدانقلابيون باشند و به شما آسيب برسانند. دوستان، نرسيده به خيابان وليعصر به سوپرماركت ها مراجعه و گلويي تر كنند و به سلامتي به خانه هايشان برگردند. همين كه وظيفه انقلابي تان را به انجام رسانده ايد و زندان نرفته ايد جاي شكرش باقيست. مسير شماره 4... بله؟... ببخشيد عيال مربوطه پشت تلفن مشغول مصاحبه با اشپيگل است و مي گويد مرا هم خواسته، با اجازه شمايان من بروم و بيايم. مسير شماره 4 را يك فكري بكنيد كجا باشد بهتر است، ترجيحا بر روي كيس هايي فكر كنيد كه عرضشان به قاعده عبور يك ماشين و در هر 100 متر يك فقره سوپرماركت سبز موجود باشد. حاميان جنبش زرد و پلاسيده سابقا سبز! فعلا خدانگهدار.
ميرزاقلي خان راپورتچي

 



افزايش اعتراضات دانشگاهيان به مجلس درباره وقف دانشگاه آزاد

سرويس سياسي-
طي چند روز اخير اعتراضات دانشجويان و استادان دانشگاهها به مصوبه مجلس براي وقف اموال دانشگاه آزاد افزايش يافته است.
چهارشنبه گذشته تعدادي از نمايندگان مجلس در عين ناباوري و به دنبال لابي گسترده حاميان جاسبي به ويژه عباسپور به يك فوريت طرح وقف دانشگاه آزاد راي مثبت دادند.
اين اقدام مجلسيان كه با هدايت اعضاي فراكسيون اقليت (حامي فتنه گران) صورت گرفت به اعتقاد حقوقدانان مغايرت آشكار با شرع و قانون اساسي دارد.
بر همين اساس از همان زمان تصويب فوريت طرح فوق اعتراضات مردمي خصوصا دانشجويي به اقدام مجلس آغاز شد.
بسياري از دانشگاهيان در شهرستانها به سراغ نمايندگان امضاكننده طرح مذكور رفته و ضمن انتقاد از اقدام مجلس خواستار پاسخگويي نماينده شهرشان شدند.
به طور نمونه عابدي از فعالان دانشجويي شهر يزد در گفت وگو با فارس با بيان اينكه باخبر شديم علي اكبر اوليا (نماينده اقليتي يزد) نيز از كساني بوده كه طرح دو فوريتي وقف اموال دانشگاه آزاد را امضا و به صحن مجلس ارائه كرده است، تاكيد كرد: واقعا متاسفيم كه ايشان به جاي پرداختن به مشكلات متعدد اجتماعي، فرهنگي، معيشتي و... كشور فوريت طرحي را در مجلس مطرح مي كند كه دست هاي مافياي ثروت و قدرت كاملا در آن مشهود است.
وي با بيان اينكه جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه يزد خواهان پاسخگويي علي اكبر اوليا در خصوص اين مسئله است، تاكيد كرد: از ايشان دعوت مي كنيم تا با حضور در دانشگاه يزد در خصوص ارائه طرح دو فوريتي وقف اموال دانشگاه آزاد توضيحاتي را به دانشجويان ارائه دهد.
نامه سرگشاده دانشجويان
به مجلسيان
همچنين اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاههاي سراسر كشور با صدور نامه سرگشاده اي خطاب به نمايندگان مجلس تاكيد كرد مجلسيان مراقب باشند كه به تعبير رهبري مصداق قانون دانان قانون شكن نشوند.
در اين نامه با اشاره به مغايرت آشكار طرح وقف اموال دانشگاه آزاد با مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي آمده است:
نمايندگان ملت(!) آيا نمي دانيد كه اين طرح منجر به وقف اموال جايي به نام دانشگاه آزاد خواهد شد كه پس از خون دل خوردن هاي فراوان، درصدد آن است كه اساسنامه اش سروساماني پيدا كند؟ اصلا آيا به وضعيت مديريتي و اقتصادي دانشگاه آزاد آشنايي داريد؟ آيا از تعداد صفرهاي رقم اموال اين دانشگاه كه بيش از تعداد قطرات خوني است كه به پاي درخت تناور انقلاب ريخته شده، آگاهي داريد؟ آيا از پولهايي كه از دانشگاه آزاد، به حساب ستادهاي مختلف انتخاباتي در دوره هاي مختلف انتخابات رياست جمهوري و مجلس و... ريخته شده است آگاهيد؟ آيا از نتيجه تحقيق و تفحص مجلس از دانشگاه آزاد آگاهيد؟ آيا لازم نمي دانيد كه پيش از وقف اموال دانشگاه آزاد بايد به سؤالهاي بي پاسخ بي شمار در مورد عملكرد چندين ساله اين دانشگاه و مديريت آن پاسخ داده شود؟ آيا شما نيز مانند ما نمي خواهيد بدانيدكه واقعا اموال اين دانشگاه ارث پدري كيست كه روزي آن را به كانديداهايي خاص مي بخشند و روزي آن را وقف مي كنند؟ آيا تا به حال فكر كرده ايد كه چرا آقاي دانشگاه آزاد(!) به تازگي و پس از اصلاح اساسنامه اين دانشگاه به صرافت افتاده است تا اموال اين دانشگاه را وقف نمايد؟ آيا نمي دانيد كه با چنين طرح هايي گمان آن مي رود كه وسعت نفوذ دانشگاه(!) آزاد(!) اسلامي(!) به كرسي هاي مجلس هم رسيده است؟
هيچ كس حق مخالفت با مصوبات شوراي عالي را ندارد
سيدجواد ساداتي نژاد رئيس دانشگاه كاشان هم با غيرقانوني دانستن اقدام جاسبي در عمل نكردن به مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: اساسنامه دانشگاه آزاد توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي بازنگري و اصلاح شده است.
رئيس دانشگاه كاشان كه با فارس گفت وگو مي كرد با بيان اينكه مصوبات اين شورا پس از تصويب جنبه قانون دارد و براي همه لازم الاجراست تصريح كرد: طبيعي است با اين ديد تكليف موضوع مشخص است و هر ادعا و موضوعي خارج از مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي قابل پرداختن نيست و اصلا يك جريان انحرافي محسوب مي شود.
ساداتي نژاد ادامه داد: شوراي عالي انقلاب فرهنگي وظيفه اي كه برعهده داشته را به نحو احسن انجام داده و اساسنامه اصلاح شده و اين اساسنامه اصلاح شده نيز بايد در اسرع وقت اجرايي شود و اشخاص ديگر حق طرح ادعاي مخالفت را نيز ندارند.
وي در خصوص نقش قوه قضاييه در تسريع بخشيدن و ياري رساندن شوراي انقلاب فرهنگي به اجراي اساسنامه گفت: تكليف قانون مشخص است و طبق قوانين بايد اساسنامه اصلاح شده به كار گرفته و عملياتي شود و اگر كسي از اجراي قانون سر باز مي زند، نحوه برخورد با وي در قانون آمده و طبق قوانين موضوع بايد پيگيري شود.

 



به ملااحمد نراقي دروغ نبنديد !

سيدياسر جبرائيلي
نگارنده نه فقيه است و نه قصد بحث فقهي دارد؛ اما از يك جهت حق وارد شدن به مبحث يادداشت حاضر را براي خود محفوظ مي دارد و آن، تحصيل «انديشه سياسي اسلام و غرب» به عنوان بخشي از رشته دانشگاهي خود است. لذا تاكيد دارم آنچه در ادامه مي آيد بحثي در حوزه انديشه سياسي است و نبايد با بحث فقهي اشتباه شود.
حجت الاسلام «محمود شفيعي» از اعضاي هيئت علمي دانشگاه «مفيد» قم در شماره دوم ماهنامه «مهرنامه» مقاله اي دارند با عنوان «ولايت فقيه از مسلمات فقه شيعه» و با زير عنوان «رديه اي بر ادعاي كديور، مزيناني و ايزدهي درباره انديشه سياسي ملااحمد نراقي». اما بر خلاف پيام ظاهراً مثبتي كه از اين عنوان برمي آيد، ايشان در متن نوشته خود عملا كاري به كار اين سه تن ندارند، بلكه درصددند به نحوي ثابت كنند كه «ولايت فقيه» در انديشه مرحوم نراقي(ره) يك تئوري كاملا غيرسياسي است و اساساً ايجاد «حاكميت مطلقه، تشكيلات و سازمان اداري و مقامات لشكري و فرمانروايان ايالات و ولايات» در حوزه اختيارات ولي فقيه نمي گنجد و خلاصه كلام اينكه رداي سكولاريسم بر تن مرحوم نراقي مي پوشانند!!
نويسنده مدعي است «ملااحمد نراقي ولايت فقيه را از مسلمات فقه شيعي و امري اجماعي مي داند، اما منظور او از ولايت، حكومت نيست... منظور نراقي از ولايت فقيه اين است كه در امور جزئيه شخصيه كه مومنان نيازمند سرپرستي هستند، فقيه به خاطر فقهش اين سرپرستي را به عهده مي گيرد».
از آن جهت واژه «ادعا» را براي وصف اين برداشت بكار مي بريم كه تاكنون غالب تحليل ها درباره نظريه ولايت فقيه مرحوم نراقي دائر بر اين بوده كه وي به دليل شرايط زماني خود اگرچه بر حكومت ولي فقيه تصريح نكرده، اما به سادگي از كتاب مشهور او يعني «عوائد الايام» مي توان دريافت كه منظور او از ولايت فقيه، «حكومت» ولي فقيه بوده است. از جمله در مقدمه كتاب ولايت فقيه امام خميني(ره) مي خوانيم: «گرچه از مطالب اوليه مرحوم نراقي(ره) برمي آيد كه او ولايت فقيه را شامل امر حكومت نيز مي دانسته است، اما خود در وجهي گسترده بر آن تصريح و تاكيد نمي كند».
اجازه بدهيد قبل از هرگونه پيش داوري، و علي رغم شواهد و سوابق هويداي صاحبان نشريه مذكور، فرض را بر اين بگذاريم كه نويسنده قصد دارد بر كرسي آزادانديشي تكيه زند و نظريه اي را نقد كند. در اين صورت بايد به دنبال استدلالات اساسي و منطقي در نقد وي باشيم و از اين منظر آن را بررسي كنيم...
براي به دست آوردن عيار نوشته مذكور، كافي است اصلي ترين استدلال نويسنده را كه پايه ارائه تئوري «نراقي سكولار و نظريه سكولاريسم اسلامي» قرار گرفته، در اينجا آورده و به نقد آن بنشينيم.
در مقاله «مهرنامه» آمده است: يكي از رواياتي كه ]نراقي[ در باب ولايت فقيه آورده «به گونه اي است كه بر تفكيك مقام فقيه از سلطان دلالت دارد. طبق اين روايت رسول خدا(ص) فرموده است: فقها امناءالرسل اند؛ به شرط اينكه داخل دنيا نگردند. گفته مي شود: يا رسول الله داخل شدن در دنيا چيست؟ مي فرمايد تبعيت از سلطان. تنها مصداق حكومت سياسي در آن زمان سلطنت بود. بنابراين روايت، سلطنت براي فقيه نه تنها نمي تواند مطلوبيت داشته باشد، بلكه حتي تبعيت از سلطان هم نيابت فقيه را مخدوش مي كند.»
ضعف آشكار اين استدلال در آنجاست كه به طرز ناشيانه اي دست به تحريف توامان روايت و نظريه مرحوم نراقي زده است! چگونه؟
در اينكه پيامبر(ص) بر روي كار آمدن سلاطين جور در جامعه اسلامي پس از خود آگاه بودند و در اين روايت فقها را از تبعيت آنها بازداشته اند، شكي نيست. اما طبق منطق جناب نويسنده و البته برپايه «جبرگرايي سياسي»، فقها وظيفه اي براي قيام عليه سلاطين جور كه به ناحق در جامعه اي اسلامي سلطنت مي كنند، ندارند؛ وظيفه شان تنها به تبعيت نكردن محدود شده، و نويسنده ضمن تحريف توصيه انقلابي رسول خدا(ص) براي فقيهان، يعني مخالفت با سلاطين جور، اين مغالطه را نيز از جانب خود مي افزايد كه «حكومت فقيه» به طريق اولي مطلوب نيست!
براي رد اين مغالطه و آن تحريف، كافي است درباره نتيجه فوري و عقلاني توصيه پيامبر(ص)، اين سخن امام(ره) را به ياد بياوريم كه «سلطنت، همان حكومت شوم و باطلي است كه حضرت سيدالشهدا(ع) براي جلوگيري از برقراري آن قيام فرمود و شهيد شد». پس امامت و ولايت غير از سلطنت است و نبايد اين دو را يكي گرفت و مغالطه نويسنده آنجاست كه «سلطنت» را با «ولايت» و «حكومت فقيه» يكي دانسته و سپس با استناد به روايت، حكومت فقها را نيز «نامطلوب» مي خواند، و اين يعني حاكم جامعه اسلامي هر كسي مي خواهد باشد، اما «عالم ترين مردم به اسلام»، نباشد! اما نكته اينجاست كه تفسير «نامطلوب بودن حكومت براي فقها» از روايت اخير پيامبر(ص)، به هيچ وجه متعلق به نراقي نيست، كه اگر بود، اين يادداشت موضوعيت نداشت و نويسنده به راحتي مي توانست ملاي نراقي را سكولار بخواند؛ اشكال در اينجاست كه نويسنده نمي گويد اين «فتواي منع فقها از حكومت»، نظر خود اوست، نه نراقي! و اين قضيه را هم روشن نمي كند كه نظر شخصي وي چه ارتباطي به نراقي دارد؟!
نويسنده نه تنها در بند مذكور، كه در سرتاسر مقاله خود وقتي مي خواهد به نوشته هاي نراقي استناد كند، بدون تفكيك سخنان آن مرحوم از نوشته هاي خويش، هر دو را پشت سر هم آورده و در برخي موارد «پس از نظرات شخصي اش»، شماره صفحه اي از كتاب «عوايد» را در داخل پرانتز به عنوان منبع ذكر مي كند تا خواننده گمان ببرد همه مطلب متعلق به مرحوم نراقي است! سپس تلويحا پيغام مي دهد كه «نراقي سكولار بوده است».
علاوه بر اين، سؤال ساده اي كه مي توان در اينجا و در رابطه با روايت پيش گفته مطرح كرد، آن است كه اگر فقها بناست «امناءالرسل» باشند و در عين حال از سلاطين تبعيت نكنند، در چه شرايطي مي توانند به وظيفه «امين الرسلي» و پياده كردن شرع اسلام عمل كنند؟ حضرت امام(ره) اين شرايط را جز در تشكيل حكومت فراهم نمي دانند: «قانون مجري لازم دارد... پس از تشريع قانون، بايد قوه مجريه به وجود آيد. در يك تشريع يا در يك حكومت اگر قوه مجريه نباشد، نقص وارد است... اعتقاد به ضرورت تشكيل حكومت و برقراري دستگاه اجرا و اداره، جزيي از ولايت است؛ چنانكه مبارزه و كوشش براي آن از اعتقاد به ولايت است».
همانطوريكه مشاهده مي شود، در اينجا ديگر بحث، بحث علمي و استدلال منطقي براي نقد يك نظريه نيست و به قول مديرمسئول كيهان خودمان، بايد مراقب بود كه به جاي حمل به صحت، «حمله به صحت»! نشود. بايد به دنبال اهداف اصلي نوشته بود. نويسنده مقاله مذكور در عمل قصد دارد بي سروصدا اولا نظريه يكي از ايدئولوگ هاي نظام سياسي شيعي را از درون تهي كند و ثانيا با تفكيك حوزه حكومت از ولايت، بر طبل «سكولاريسم اسلامي» بكوبد و پروژه «پاپ سازي از ولي فقيه» را آبياري نمايد؛ اين پروژه، همان وعده اي است كه يكي از سران فتنه 88 براي تحقق آن از دوستان غربي خود 10 سال مهلت خواسته است.
اما درباره نظريه مرحوم نراقي كافي است بدانيم حضرت امام(ره) در كتاب ولايت فقيه خود در جايي وقتي درباره عقايد ايشان بحث مي كنند و به بخشي از كتاب عوايد استناد مي كنند، تاكيد دارند نظريه وي دائر بر «ثابت بودن تمام مناصب و شئون اعتباري امام براي فقيه»، يعني «مترتب بودن شان حكومت سياسي براي ولي فقيه» است.
بر كسي پوشيده نيست كه «مهرنامه» ادامه سير و سلوك سكولاريستي «شهروند امروز» است و «محمد عطريان فر» صاحب «شهروند امروز»، اگرچه نامش برپاي «مهرنامه» ديده نمي شود، اما پس از اظهار ندامت از گذشته خويش، منش نشرياتي اينچنين را چنان زيبا ترسيم كرد كه بهتر از خود وي نمي توان (نقل به مضمون): مي گفتيم دو دو تا پنج تا! سپس، اين كذب را پايه قرار مي داديم براي استدلال هاي بعدي. مي نوشتيم پنج دو تا 10 تا! 10 پنج تا پنجاه تا! بيست پنج تا 100تا! همه اين گزاره هاي بعدي درست بودند، اما پايه استدلالات ما غلط بود و دو دو تا مي شد چهار تا، نه پنج تا!
كذب مقاله اخير در «مهرنامه» آن است كه به دروغ مرحوم نراقي را سكولار معرفي كرده و در ادامه با ارائه شواهدي خودساخته اما با نام «عوايدالايام»، نظريه «سكولاريسم اسلامي» را از انديشه ملااحمد استخراج كرده و حتي تا «اصيل دانستن» اين نظريه پيش رفته است! براي بهتر فهميدن مقالات متخصصيني كه در اين دست نشريات قلم مي زنند، كافي است خواننده گزاره نخست را با دقت بخواند و در مستندات و مغالطات آن تأمل كند تا بنايي را كه روي اين ستون ها ساخته شده، ويرانه بيابد.

 



لاريجاني در جمع خبرنگاران: پيش نويس تحريم از سوي آمريكا عجولانه و انفعالي است

رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد كه پيش نويس تحريم ها عليه ايران كه از سوي آمريكا تهيه شده اقدامي عجولانه و انفعالي است.
به گزارش فارس، علي لاريجاني نماينده مردم قم كه عصر ديروز در حاشيه ديدار خود با خانواده هاي شهداي خرمشهر در مجلس با خبرنگاران پارلماني گفت وگو مي كرد در پاسخ به سؤالي در خصوص ادعاي رئيس مجلس مشورتي امارات كه گفته است بايد از ايران در خصوص تصرف جزاير سه گانه به دادگاه لاهه شكايت كرد، اظهار داشت: من اين سخنان را نشنيده ام و اگر هم اين مسائل بيان شده از روي غفلت گفته شده است.
وي با تاكيد بر اينكه درست است ايران كشور قدرتمندي است اما از زبان زور استفاده نمي كند متذكر شد كه بايد مسائل در چارچوب مذاكرات و بر اساس منطق زده شود.
لاريجاني با اشاره به مذاكرات اخير كشورهاي 1+5 و نيز صدور بيانيه تهران، اظهار داشت: در بحث هايي كه اخيرا مطرح كردند، بيانيه تهران نشان مي دهد كه رويكرد جمهوري اسلامي ايران حل مسائل از طريق مذاكرات است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه گفت وگوي خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال ديگري درباره تهيه پيش نويس تحريم ايران از سوي آمريكا نيز، اين كار آمريكا را عجله وار خواند و گفت: تهيه پيش نويس از سوي آمريكايي ها كاري انفعالي بود؛ اول مي گذاشتند بيانيه تهران تحرك خود را داشته باشد و در ادامه اگر حرفي داشتند در آن قالب بيان مي كردند.
وي تاكيد كرد: اين از عجايب ديپلماسي اين روزها است كه كشورهايي با ايران صحبت كردند يعني همان برزيل و تركيه به ما اعلام داشتند كه فرانسه و آمريكا و ساير كشورها از آن ها خواستند كه با ما مذاكره كنند كه اين امر بيانگر آن است كه از يك سو به اين كشورها مي گويند كه با ايران مذاكره كنيد و از سوي ديگر وزير خارجه آمريكا پيش نويس قطعنامه عليه ايران آماده مي كند.
نماينده مردم قم در مجلس متذكر شد كه تهيه پيش نويس تحريم ها عليه ايران از سوي آمريكا به حيثيت تركيه و برزيل لطمه مي زند چرا كه آنها با حرف اين كشورها به ميدان آمده و با ايران مذاكره كردند و وقت زيادي را براي آن مصروف ساختند تا به نتيجه برسند اما اين كشورها يك مرتبه پشت تركيه و برزيل را خالي كردند.
وي متن بيانيه تهران را داراي يك چارچوب معقول عنوان كرد و اظهار داشت: ايران حاضر است مذاكرات را دنبال كند هرچند كه ما مبادله سوخت را ، راه حل عقلايي نمي دانستيم و نمي دانيم چرا آنها روي اين مسئله اصرار داشتند. چرا كه زماني كه سوخت رآكتور اتمي تهران تمام شده بود ايران مي بايست همانند ساير كشورها سوخت مورد نياز خود را خريداري مي كرد؛ البته اينكه چرا آنها دنبال اين هدف بودند كاملا قابل درك است.

 



نوام چامسكي خبرداد نگراني آمريكا و اسرائيل از قدرت رو به رشد ايران در منطقه

انديشمند و زبانشناس معروف آمريكايي، ايران را مانعي بر سر راه اقدامات واشنگتن در منطقه دانست و اذعان كرد كه هراس آمريكا و اسرائيل از قدرت و نفوذ رو به رشد ايران در منطقه است.
به گزارش فارس «نوام چامسكي» در گفت وگو با روزنامه لبناني «السفير»، درباره نگراني ها از تهديدات رژيم صهيونيستي گفت: رفتار اسرائيل نشانه بي عقلي، ديوانگي و ابتلاي آن به جنون است و بسيار سخت است انتظار داشته باشيم كه به تهاجم ديگري بيانديشد.
وي افزود: اگر اسرائيلي ها عقلشان را به كار گيرند و در اين موضوع دقت كنند آتش افروزي نمي كنند آنها بايد از تجربيات گذشته درس بگيرند.
انديشمند آمريكايي درباره احتمال حمله رژيم صهيونيستي به ايران گفت: حمله به ايران نتيجه معكوس خواهد داشت چون در اين صورت تنها تصميم و عزم تهران براي غني سازي اورانيوم راسخ تر مي شود.
چامسكي درباره علت هراس اسرائيلي ها و آمريكايي ها از ايران گفت: مطمئنا آنها از نفوذ رو به رشد ايران در هراسند چون ايران مانعي در برابر اقدامات آمريكا در خاورميانه است.
وي افزود: در هر حال از جنگ هاي آمريكا در منطقه چه در افغانستان و چه در عراق، ايراني ها بيشترين سود را مي برند، آمريكا ايراني ها را از شر دشمنانشان در هر دو كشور افغانستان و عراق نجات داد، ديديم كه چگونه عراقي ها پس از انتخابات روانه ايران مي شدند و در شهر هرات در همسايگي جمهوري اسلامي نيز شاهد رشد و شكوفايي بوده ايم.
چامسكي درباره هراس آمريكا و رژيم صهيونيستي از ايران ضمن ابراز تعجب از اين موضوع گفت: هيچ كس نمي تواند انتظار تهاجم نظامي از سوي ايران را داشته باشد.

 



هاآرتص : اسرائيل توان اقدام عليه تاسيسات هسته اي ايران را ندارد

يك روزنامه صهيونيستي در گزارشي با اشاره به اقدام رژيم صهيونيستي در حمله به تاسيسات هسته اي عراق و سوريه نوشت كه با وجود تمام توانايي نيروي هوايي اسرائيل، هدف قرار دادن تاسيسات ايران غيرممكن است.
به گزارش فارس، روزنامه صهيونيستي «هاآرتص» در گزارشي به بررسي گزينه هاي پيش روي اين رژيم در قبال برنامه هسته اي ايران پرداخت.
صهيونيست ها طي ماههاي اخير براي بررسي برنامه هسته اي ايران تلاش مي كنند ابتدا با بررسي اقدام اين رژيم در نابودي رآكتور هسته اي عراق در سال 1981 و حمله به تاسيسات سوريه در سال 2007، حمله به تاسيسات هسته اي ايران را ارزيابي كنند.
هاآرتص نوشت: «بنيامين نتانياهو» نخست وزير اسرائيل از ابتداي تشكيل كابينه همواره به اين موضوع اشاره داشته است كه برنامه هسته اي ايران تهديدي براي موجوديت اسرائيل به شمار مي آيد و بايد اين برنامه متوقف شود.
اين روزنامه صهيونيستي ادامه داد: نيروي هوايي اسرائيل در طول دوران موجوديت خود دوبار تاسيسات هسته اي كشورهاي عربي را نابود كرده است. در 7 ژوئن سال 1981 اسكادراني از 8 جنگنده اف-16 كه 8 جنگنده اف-15 نيز از آنها پشتيباني مي كردند به رآكتور هسته اي عراق كه توسط متخصصان فرانسوي ساخته شده بود حمله كردند و طي 2 دقيقه اين رآكتور را نابود كردند. اين براي نخستين بار در تاريخ بود كه كشوري تاسيسات هسته اي كشور ديگري را نابود مي كند. در آن زمان «مناخيم بگين» نخست وزير اسرائيل بود و با وجود تمامي مخالفت هاي داخلي، دستور حمله به تاسيسات هسته اي عراق را صادر كرد. «شيمون پرز» كه خود را پدر برنامه هسته اي اسرائيل مي داند در آن زمان به عنوان رهبر مخالفان بود و تمام تلاش خود براي متوقف كردن برنامه حمله به تاسيسات هسته اي عراق را به كار برد، اما با تمام مخالفت ها بگين اقدامات را به پيش برد و توانست راي كابينه را براي حمله به عراق بدست بياورد. بعدها از اين اقدام بگين به نام «دكترين بگين» ياد شد كه براساس آن اسرائيل خود را تنها قدرت دارنده توانايي هسته اي در خاورميانه مي داند و به هيچ كشوري اجازه نخواهد داد تا به توانايي هسته اي دست پيدا كند.
هاآرتص در ادامه گزارش خود به نمونه ديگري از كاربرد دكترين بگين اشاره كرد و نوشت: در سپتامبر سال 2007، خلبانان ارتش اسرائيل به طور موفقيت آميزي رآكتور هسته اي سوريه را در حاشيه رود فرات نابود كردند. اين رآكتوري بوده كه توسط سوري ها و با كمك ايران و كره شمالي ساخته شده بود.
اين روزنامه صهيونيستي در ادامه حمايت آمريكا از اسرائيل، در حمله به تاسيسات هسته اي عراق و سوريه را پارامتري مهم در موفقيت اين عمليات ذكر كرده است. در پي اين دو عمليات موفقيت آميز نيروي هوايي ارتش، تصوير اسرائيل در جهان به طور گسترده اي تقويت شد و اين احساس بوجود آمد كه ارتش اسرائيل و به ويژه نيروي هوايي قادر است هر عملياتي را انجام دهد.
اين روزنامه صهيونيستي پس از اين مقدمه چيني ها به بررسي امكان حمله به تاسيسات هسته اي ايران مي پردازد.
هاآرتص براي بررسي اين امكان، صحبت هاي «ليك شافير» كه نفر سوم نيروي هوايي اسرائيل بوده و در دوران جواني از جمله خلباناني بوده كه در عمليات حمله به رآكتور عراق شركت داشته، استفاده كرد.
شافير معتقد است كه نيروي هوايي اسرائيل براي انجام عملياتي در ايران، همانند عملياتي كه در عراق انجام داد با چالش هاي بزرگي مواجه است.
وي گفت: ايران از حمله اسرائيل به رآكتور عراقي ها درس گرفته است. در عراق، تمامي برنامه هسته اي آنها بر رآكتوري كه در نزديكي بغداد بود متمركز شده بود اما ايراني ها تاسيسات هسته اي خود را در نقاط مختلفي در سرتاسر ايران نصب كرده اند و حتي برخي از اين تاسيسات در شرق ايران قرار دارند. از سوي ديگر ايراني ها تاسيسات خود را به شدت تقويت كرده اند و آنها را زير زمين ساخته اند.
وي ادامه داد: با تمام صداقت، نيروي هوايي ارتش اسرائيل، توانايي راهبردي واقعي براي بمباران تاسيسات هسته اي ايران كه در فاصله هاي دور از هم قرار دارند را ندارد.

 



بيانيه سپاه پاسداران به مناسبت سوم خرداد
فتح خرمشهر صحنه ظهور يك قدرت نظامي تاثيرگذار در خاورميانه بود

سپاه پاسداران با صدور بيانيه اي ضمن گراميداشت سوم خرداد روز ملي مقاومت، ايثار و پيروزي، فتح خرمشهر را مظهر اقتدار و مقاومت ملي ايرانيان و صحنه ظهور قدرت نظامي- دفاعي تاثيرگذار جديد در منطقه راهبردي خاورميانه دانست.
به گزارش فارس ، در بخشي از اين بيانيه آمده است: عمليات پيروزمند بيت المقدس و آزادي خرمشهر در سوم خرداد ماه سال 1361 پيدايش وضعيت نويني در صحنه سياسي- نظامي جنگ تحميلي 8 ساله و تحولات آينده خاورميانه رقم زد و اسباب اضطراب و نگراني آمريكا و قدرتهاي حامي صدام و رژيم بعثي- صهيونيستي عراق را فراهم كرد.
اين بيانيه مي افزايد: بررسي و تأمل در پيامدها و بازتاب هاي پيروزي ملت ايران در عمليات آزادسازي خرمشهر نزد محافل سياسي- نظامي غرب و اظهارات تئوريسين هاي توطئه عليه انقلاب اسلامي دلالت بر مخاطره وصف ناپذير آمريكايي ها فراتر از ايام پيروزي انقلاب و سقوط شاه داشته و احتمال شكست صدام و فروپاشي رژيم بعثي عراق دامنه نگراني آنان را فراتر از ايران و جغرافياي جنگ در سطح منطقه گسترش بخشيد.
اين بيانيه در ادامه با اشاره به تحولات جنگ و رويكرد امام (ره) و فرماندهان و رزمندگان اسلام به ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر و نيز نگاه حاميان منطقه اي و فرامنطقه اي صدام آورده است: قدرت هاي جهاني، بويژه آمريكايي ها براي جلوگيري از سقوط صدام، كمك هاي همه جانبه تسليحاتي، اطلاعاتي، رسانه اي و مالي به بغداد را گسيل داشتند و ارتجاع منطقه را نيز بطور تمام قد در كنار سردار مفلوك قادسيه قرار دادند و براي جلوگيري از تغيير در توازن منطقه اي و پيروزي ملت ايران حتي خودشان نيز به صحنه آمدند.
اين بيانيه تصريح كرده است: بي ترديد در صورتي كه ابرقدرت ها و حاميان منطقه اي و جهاني صدام پس از آزادسازي خرمشهر، در كنار رژيم حاكم بر عراق قرار نمي گرفتند، روند جنگ در خرداد ماه سال 61 و با فتح خرمشهر و اخراج اشغالگران به پيروزي ملت ايران و شكست ارتش بعثي و بروز تغييرات راهبردي در جغرافياي سياسي- امنيتي منطقه مي انجاميد.
اين بيانيه با اشاره به لزوم شناخت زواياي پنهان حماسه بزرگ سوم خرداد كه هويت ديني و ملي ايرانيان را به جهانيان عرضه كرد، مي افزايد: بازخواني و ترسيم روزآمد اين رخداد سرنوشت ساز و سترگ (فتح خرمشهر) براي نسل هاي امروز انقلاب و آينده سازان واقعي اين سرزمين، حماسه آفريني ها و رشادت هاي فرزندان قرآن و ولايت در آن قطعه درخشان تاريخي را براي هميشه جاودانه و الهام بخش آنان در صحنه هاي رويارويي با بيگانگان و دشمنان انقلاب، نظام و ميهن اسلامي قرار خواهد داد. اين بيانيه در پايان با تاكيد بر حفظ فرهنگ و ارزش هاي دفاع مقدس بعنوان سپر امنيت آفرين جامعه جوان ايران برابر فتنه افروزي هاي فرهنگي دشمنان در عرصه جنگ نرم و با گراميداشت ياد و خاطره امام راحل (ره)، شهيدان و حماسه سازان هشت سال دفاع مقدس، بويژه بسيجيان دريادل و ارتشيان غيور آورده است: پاسداران انقلاب اسلامي با درس آموزي از عبرت هاي تاريخي و مقاومت و ايستادگي هوشمندانه برابر نظام سلطه و اهداف شيطاني و ضد ايراني قدرت هاي زورگو و مستكبر، براي حراست از استقلال و تماميت ارضي كشور، هويت ديني و ملي ايران عزيز و پاسداري از انقلاب و دستاوردهاي افتخار آميز و قدرت آفرين آن از هيچ تلاشي فروگذار نكرده و با آمادگي فراگير خود تحت رهبري ولايت فقيه و فرماندهي معظم كل قوا ، حضرت آيت الله العظمي خامنه اي (مدظله العالي) هرگونه تهديد، تعرض و تجاوز احتمالي از سوي بيگانگان و دشمنان فرامنطقه اي را با پاسخ سخت و پشيمان كننده و شكستي خفت بار و فراموش ناشدني مواجه خواهند ساخت.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14