(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 2 خرداد 1389- شماره 19651

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اردوغان: اگر قطعنامه صادر شود ايران مبادله سوخت را منتفي مي كند
بيانيه وزارت دفاع به مناسبت سالگرد آزادسازي خرمشهر
ريگي در آخرين اعترافاتش فاش كرد سيا به تمام مخالفان نظام ايران كمك مي كند
روزنامه اماراتي فاش كرد رشوه آمريكا به كشورهاي عربي براي حمايت از تحريم ايران
مادران 3 آمريكايي بازداشت شده ايران را ترك كردند
البرادعي : ايران اعتمادسازي لازم را انجام داده است
صفوي: تحركات دشمنان در جنوب شرق كشور را با دقت رصد مي كنيم
تركيه مرز زميني جديد با ايران احداث مي كند
در كارخانه سيمان سپاهان اصفهان سيمان سرباره اي براي نخستين بار دركشور توليد شد
حمايت از دانشگاه هاي علوم پزشكي فعال در فعاليت هاي فرهنگي و هنري
رئيس سازمان بسيج مستضعفان كشور: بسيجيان در توليد انرژي هسته اي نقش موثري داشتند
رئيس سازمان شيلات كشور خبر داد توليد سالانه 85 هزار تن ماهي در استان هاي غير ساحلي
اخبار ادبي و هنري
مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران: امسال مشكل كمبود آب نداريم
سرمايه گذاري 700 ميليارد توماني در بافت هاي فرسوده حرم رضوي
11 ميليارد يورو اوراق مشاركت ارزي منتشر مي شود



در نامه به اوباما
 اردوغان: اگر قطعنامه صادر شود ايران مبادله سوخت را منتفي مي كند

نخست وزير تركيه خطاب به باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا تأكيد كرد كه چنانچه تحريم هاي جديدي عليه ايران اعمال شود اين كشور برنامه مبادله سوخت را منتفي خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «رجب طيب اردوغان» در اين نامه از رئيس جمهور آمريكا خواست كه توافق درباره تبادل سوخت را كه در ديدار مقامات ايران، تركيه و برزيل انجام گرفت ناديده نگيرد و به ديپلماسي فرصت دهد.
براساس اين گزارش دفتر مطبوعاتي نخست وزير تركيه در بيانيه اي كوتاه اعلام كرد كه اردوغان در نامه اي به باراك اوباما گفت كه اين توافق نامه موضوع هسته اي ايران را حل نمي كند اما فرصتي مهم را براي حل اين مسئله از طريق ابزار ديپلماتيك فراهم مي كند.»
خبرگزاري فرانسه افزود: درخواست نخست وزير تركيه پس از آن بيان مي شود كه واشنگتن با وجود صدور بيانيه تهران كه آمادگي اوليه ايران را براي مبادله سوخت هسته اي اعلام مي كند، اين توافق نامه را ناكافي خواند و روز سه شنبه پيش نويس قطعنامه اي را در سازمان ملل به گردش درآورد كه حاوي تحريم هاي جديد عليه ايران است.
به گزارش روزنامه حريت، چاپ تركيه، اردوغان همچنين در كنفرانس خبري با هاشم تاچي، نخست وزير كوزوو، گفت: پروتكل ايران يك موفقيت ديپلماتيك است كه پس از يك دوره سخت، زمينه را براي انجام مكاتبات فراهم مي كند.
وي با بيان اين كه ايران به طور صريح شرايط را اعلام كرده است، افزود: انجام فعاليت هاي غني سازي اورانيوم براي اهداف صلح آميز حق همه كشورهاست.
نخست وزير تركيه هم چنين با تشريح گفت و گوي تلفني اخير خود با اوباما اضافه كرد: اوباما تا «24 مه» نامه اي درباره ايران به آژانس بين المللي انرژي اتمي مي فرستد كه بسيار مهم است.
اردوغان ادامه داد: اگر تحريم هاي جديدي عليه ايران اعمال شود، ايران تبادل سوخت را منحل خواهد كرد.
در همين رابطه، وزارت خارجه تركيه نيز در بيانيه اي توافق تهران را بسيار اميدواركننده خواند.
در اين بيانيه آمده است:
«فرصت جديد و مهم براي آغاز مجدد مذكرات بين ايران و جامعه بين المللي و حل اين روند با يك آشتي پايدار و مطابق با حقوق و وظايف مبتني بر معاهده منع گسترش تسليحات هسته اي به وجود آمده است.»
به گزارش شبكه خبري پرس تي وي، در ادامه اين بيانيه بار ديگر تكرار شده است كه آنكارا مشتاقانه منتظر اجرايي شدن تفاهمي كه در اين بيانيه مشترك بيان شد و نيز شركت فعالانه جامعه بين المللي در به پيش بردن اين پروژه است.
نامه اردوغان به 26كشور
درباره بيانيه تهران
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه با ارسال نامه به رهبران 26 كشور جهان، آنان را در جريان جزئيات توافق سه جانبه مبادله سوخت هسته اي بين ايران، تركيه و برزيل قرار داد.
به گزارش ايرنا به نقل از بيانيه ستاد مطبوعاتي نخست وزيري تركيه، در اين نامه با اشاره به مخالفت ارزشها و معيارهاي تركيه با سلاحهاي هسته اي، بر لزوم خلع سلاح هسته اي در منطقه تاكيد شده است.
نخست وزير تركيه در نامه خود با اشاره به توافق هسته اي بين سه كشور ايران ، تركيه و برزيل در زمينه مبادله سوخت هسته اي مذاكره و ديپلماسي را بهترين و موثرترين راه حل براي حل مسايل ارزيابي كرده و بر اين نكته كه سياستهاي آنكارا در زمينه برتري حقوق ، نگاه عادلانه به مساله هسته اي ايران ادامه خواهد داشت، تاكيد كرده است.
اردوغان نامه خود را به رهبران كشورهاي عضو شوراي امنيت، همسايه ايران و كشورهاي عضو گروه 1+5از جمله آلمان، اتريش، جمهوري آذربايجان، امارات متحده عربي، بوسني هرز گوين، بلغارستان، چين، فرانسه، گابن، گرجستان، عراق، انگليس، نيجريه، ژاپن، قطر، كويت، ليبي، لبنان، مكزيك، عمان، عربستان سعودي، سوريه، روسيه، اوگاندا و يونان ارسال كرده است.
وي پيش از اين نامه اي براي بارك اوباما رييس جمهوري آمريكا نيز ارسال كرده بود.

 



بيانيه وزارت دفاع به مناسبت سالگرد آزادسازي خرمشهر

وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با انتشار بيانيه اي آزادي خرمشهر را حاصل مقاومت، وحدت و معنويت ملت ايران و جلوه ديگري از اراده الهي پس از تجلي در صحراي طبس توصيف كرد.
به گزارش اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع، وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح به مناسبت سوم خرداد، سالروز حماسه فتح خرمشهر قهرمان، با انتشار بيانيه اي آزادي خرمشهر را حاصل مقاومت، وحدت و معنويت ملت ايران و جلوه ديگري از اراده الهي پس از تجلي در صحراي طبس توصيف كرد كه در سوم خرداد سال 61 در توفاني از رگبار سلاح هاي متكي بر ايمان رزمندگان اسلام ظهور و بروز يافت و در كلام رسا و عارفانه امام راحل عظيم الشان چنين نقش بست كه «خرمشهر را خدا آزاد كرد».
در اين بيانيه با اشاره به دستاورد عمليات ظفرمند بيت المقدس كه منجر به آزادسازي 5038 كيلومتر مربع از اراضي اشغال شده ميهن اسلامي، كشته و زخمي شدن 16هزار نفر و به اسارت درآمدن 19هزار نفر از سربازان ارتش صدام گرديد، تاكيد شده است: در عمليات بيت المقدس نه تنها صدام و ارتش مغرورش شكست خورد، بلكه جبهه استكبار در مقابل اراده و عزم رزمندگان خداجو و شجاع و ملت آزاده ايران زانو زد و شكست بزرگ و خفت بار ديگري را متحمل شد.
در ادامه اين بيانيه آمده است: امسال در شرايطي به استقبال گراميداشت بيست و هشتمين سالگرد اين حماسه بزرگ مي رويم كه همچنان جبهه استكبار در تلاش است با توسل به حربه هاي نخ نما شده تحريم اقتصادي و تهديد نظامي ملت ايران را تحت فشار قرار دهد غافل از اين كه ملت سلحشوري كه افتخارات بزرگي همچون حماسه شكست حصر آبادان، آزادي سوسنگرد، بستان، فتح المبين، فتح خرمشهر و فتح فاو را با توكل به خدا خلق كرده است تسليم اراده دشمنان استقلال،. آزادي و پيشرفت ايران نخواهد شد و تحت هدايت و فرماندهي رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت الله العظمي خامنه اي مدظله العالي بار ديگر آنان را ناكام خواهد كرد.

 



ريگي در آخرين اعترافاتش فاش كرد سيا به تمام مخالفان نظام ايران كمك مي كند

عبدالمالك ريگي عامل قتل ده ها تن از شهروندان بي گناه ايراني، از ارتباط سازمان هاي امنيتي آمريكا با گروهك هاي مخالف نظام در ايران پرده برداشت.
ريگي، سركرده گروهك تروريستي جندالله در گفت وگو با شبكه خبري پرس تي. وي تصريح كرد: اين حرف يكي از مسئولان بلندپايه سيا بود كه مي گفت اگر بخواهيم حمله نظامي به ايران را ترتيب دهيم، بسيار مشكل خواهد بود ولي، برنامه اي داريم تا به تمام سازمان هايي كه مخالف نظام (جمهوري اسلامي ايران) هستند، كمك كنيم؛ البته آن سازمان هايي كه پتانسيل و قدرت جنگ را دارند و نه هر سازماني. آن ها گفته بودند كه به اين نتيجه رسيده اند كه گروه و سازمان ما (جندالله) اين قدرت را دارد كه بتواند سيستم و نظام را در منطقه به چالش بكشاند و مشكلاتي برايش ايجاد كند.
وي از ارتباطش با سران ديگر گروه هاي تروريستي فعال در منطقه خبر داد و گفت: ناصر بليدهي- رئيس گروهك جدايي طلب سيستان و بلوچستان- ايميلي براي ما فرستاد. وي خودش سخنگوي حزب مردم پاكستان است كه از احزاب سكولار قومي به شمار مي-آيد. او ايميلي فرستاده بود كه گروهي از افراد ناتو قصد دارند با من ملاقات داشته باشند و همكاري كنند. او گفت:كه اگر بخواهيم، مي تواند بين ما و ناتو رابط شود.
ريگي ادامه داد: بعد از چند روز، ياسين اهوازي- رئيس گروه جدايي طلب الاهوازيه- پيامي با همين مضمون براي من فرستاد. ياسين اهوازي يكي از اعضاي حزب خلق عرب الاهواز است، به ياسين جواب مثبت دادم و هماهنگ كردند كه اين قرار ملاقات كجا ترتيب داده شود. آن ها نظرشان بر اين بود كه اين ملاقات در كشور مغرب صورت گيرد. من و يكي از دوستانم به نام سلمان عزيزي با ايشان به كراچي رفتيم. بعد از مدتي ياسين براي ما ويزا فرستاد و ما از شهر كراچي بليط تهيه كرديم. زماني كه آنجا رسيديم، ياسين اهوازي در فرودگاه به استقبال ما آمده بود. ما از فرودگاه به هتلي رفتيم و در اين هتل كه الحيات نام داشت، مستقر شديم. چند ساعت بعد ياسين اهوازي به دنبال ما آمد و گفت كه بايد براي ملاقات حركت كنيم.
وي با اشاره به جزئيات ديدارش با رابط ناتو عنوان كرد: يكي از مسايلي كه با توضيحات در اين نشست براي ما مطرح كردند، اين بود كه عمليات هاي خود را از منطقه بلوچستان و مناطق مرزي به مناطق مركزي منتقل كنيم. به من گفتند كه اين مسئله هم به نفع ما و هم به نفع شماست. مي گفتند، در منطقه اي كه عمليات انجام مي داديم، بر حكومت، اقتصاد و بر كل چرخه نظام تاثير ندارد. زماني اين عمليات ها تاثير بيشتري خواهند داشت كه اين در مركز ايران انجام شوند. در آن موقع است كه دولت (جمهوري اسلامي ايران) متوجه جديت اين عمليات ها خواهد شد.
سركرده گروهك تروريستي جندالله با بيان اينكه ديدار ديگري نيز با عوامل ناتو و اسرائيل داشتيم، اذعان كرد: در اين ديدار گفتند كه در اين مسير با ما همكاري مي كنند و ارتباط ما را با رسانه هاي مختلف برقرار خواهند كرد و ما هم هر چند وقت يك بار با اين رسانه ها مصاحبه كنيم به خصوص زماني كه عملياتي انجام مي داديم؛(مي گفتند) آن زمان بسيار مهم است كه شما مصاحبه ها و گفت وگوهايتان را بيشتر كنيد و در اين گفت وگوها مقاصد خود را بيان كنيد.
وي افزود: آن ها گفتند كه اسامي افرادي به همراه آدرس ها، عكس و همه اطلاعاتشان را به ما مي دهند و حتي ابزارهاي عملياتي از قبيل مواد منفجره و ابزارهاي لازم براي عمليات هاي تروريستي را نيز در همان شهرها در اختيار ما قرار مي دهند و ما فقط عمليات را اجرا مي كرديم. (گفتند) در قبال انجام هر يك از اين عمليات ها پول هنگفت و بزرگي در اختيار ما قرار مي دهند و اين پول جدا از همكاري آن ها بود. (گفتند) براي هر شخص مبلغي تعيين شده و اين مبلغ رابه شما خواهيم داد.
ريگي همچنين در خصوص دريافت ابزارهاي نظامي از نيروهاي ناتو عنوان كرد: ما فهرستي از اقلام و وسايل نظامي مورد نياز در جنگ هاي چريكي را تهيه كرديم و اين فهرست را تحويل داديم. آن ها گفتند، ترتيبي مي دهند كه اين وسايل را در همان منطقه اي كه ما هستيم دريافت كنيم. البته گفتند كه اگر بتوانيم يك آدرس ايميل از طريق جي.پي.اس براي آن ها بفرستيم، اين ابزار و وسايل نظامي را در هر جايي از جمله پاكستان يا مناطق مرزي ايران و يا در افغانستان، در همان منطقه اي كه ما جي.پي.اس آن را به آن ها مي داديم، به طريقي اين وسايل را به ما مي رسانند.
اين تروريست بازداشت شده در رابطه با برنامه هاي ناتو براي گسترش عمليات هاي گروهك جندالله گفت: (آن ها معتقد بودند) اين نوع عمليات ها (كه ما انجام مي داديم) خيلي تأثيرگذار نيستند زيرا در اين عمليات ها، مثلاً 10 يا 20 يا يك صد نفر از افراد معمولي، سرباز يا حتي نظامي كشته مي شوند ولي اين حمله ها براي نظام (جمهوري اسلامي ايران) خيلي نقصان و خسارت ندارد چرا كه افراد ديگر جاي آن ها را پر خواهند كرد. ولي اگر افراد مهم در نظام ترور شوند، اين ترورها خيلي تأثيرگذار خواهد بود.
وي به تلاش هاي ناتو و اسرائيل در آزادي برخي نيروهاي دستگير شده اين گروهك اشاره كرد و افزود: دو نفر از (اعضا گروهك جندالله) در سفر حج توسط نيروهاي اطلاعاتي عربستان دستگير شدند و ما به دنبال اين مسئله، خيلي تلاش كرديم تا با خود مقامات عربستان سعودي ارتباط برقرار كنيم و با آن ها درباره آزادي اين دوستان صحبت كنيم كه به نتيجه اي نرسيدم و موفق نشديم تااين دوستان را آزاد كنيم. بعد از طريق فاروغ (با ماموران ناتو و رژيم اسرائيل) ارتباط برقرار كرديم كه اگر مي توانند افراد ما را از عربستان آزاد كنند. آن ها قول دادند و چند روز بعد دوستانمان كه در عربستان دستگير شده بودند، توسط افراد ناتو يا اسرائيل آزاد شدند.
اين تروريست شناخته شده كه جنايت هاي بسياري را در پرونده خود دارد در پايان گفت: فعاليت هاي من در جندالله (از روي) جهل و سطحي نگري بوده است، در اين مسئله هيچ شكي نيست. به هر طرف قضيه مي نگرم حتي در رابطه با ارتباطاتي كه با برخي از كشورها داشتيم و در ارتباط با كارهايي كه كرديم، همه اين ها مبنايشان نوعي جهل بود؛ جهلي كه با نفرت توام شده بود و اين مسئله عقل و خرد از كار مي اندازد. من تنها راهي كه (به آن) فكر مي كنم توبه در پيشگاه خداست و به بقيه مي گويم كه انسان هيچ گاه خون انسان ديگر را نبايد بريزد.

 



روزنامه اماراتي فاش كرد رشوه آمريكا به كشورهاي عربي براي حمايت از تحريم ايران

يك روزنامه اماراتي از رشوه آمريكا به كشورهاي عربي براي حمايت از تحريم هاي جديد عليه ايران خبر داد.
روزنامه الخليج در اين باره نوشت: واشنگتن در راستاي تحريم ايران، تلاش هاي ديپلماتيك را براي كسب حمايت كشورهاي عربي آغاز كرده است.
الخليج افزود: ايالات متحده براي جلب كشورهاي عربي، براي اولين بار موافقت ضمني خود را با تاييد يكي از بندهاي معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي كه بر اهميت مناقشه برنامه هسته اي اسرائيل تاكيد دارد ابراز كرده است.
منابع مطلع در واشنگتن به الخليج گفتند كه منظور از اين بند دعوت اسرائيل براي پيوستن به معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي و اطمينان بخشيدن به كشورهاي عربي و منطقه در مورد زرادخانه هسته اي رژيم صهيونيستي است.
بر همين اساس اسرائيل برخي بمب هاي هسته اي خود را از بين مي برد كه البته اغلب آنها قديمي هستند و در مراحل اوليه آغاز برنامه هسته اي اين رژيم توليد شده اند.
منابع يادشده افزودند: اين بمب ها به دليل كهنه شدن فناوري به كار رفته در ساخت آنها كه رژيم صهيونيستي در چهار دهه پيش از سوي فرانسه آن را به دست آورده است خطرناك هستند.
اما به گفته اين منابع بعيد به نظر مي رسد كه اسرائيل تمامي ذخيره سلاح هاي هسته اي خود را از بين ببرد بلكه اين امر تنها به طور جزئي و ظاهري صورت مي گيرد و تنها ذخاير كهنه با فناوري قديمي را شامل مي شود.

 



مادران 3 آمريكايي بازداشت شده ايران را ترك كردند

مادران سه آمريكايي بازداشت شده در ايران پس از ديدار با فرزندان خود ايران را به مقصد آمريكا ترك كردند.
«مسعود شفيعي» وكيل سه آمريكايي بازداشت شده در ايران روز جمعه به خبرگزاري فرانسه اعلام كرد: من همراه مادران سه آمريكايي بازداشت شده در ايران در مسير فرودگاه هستم و اين سه مادر آمريكايي، ايران را ترك مي كنند.
وي در ادامه افزود كه اين سه مادر آمريكايي با فرزندان خود به نام «شين بائر»، 27 ساله، «سارا شوود»، 31 ساله و «جاشوا فاتل»، 27 ساله در هتل استقلال ديدار كردند.
سه مادر آمريكايي چهارشنبه هفته گذشته وارد ايران شدند و اواخر جمعه شب ايران را به سمت دبي ترك كردند.
گفتني است؛ «فيليپ كرولي» پنجشنبه هفته گذشته، اقدام ايران براي دادن رواديد به مادران سه آمريكايي بازداشت شده در ايران را «مثبت» توصيف كرد و گفت: اين اقدام ايران يك پيشرفت مثبت بوده است. ما براي گرفتن رواديد بسيار تلاش كرديم و فكر مي كنيم در اين نطقه از زمان، ايران مي تواند براساس زمينه هاي بشردوستانه كاري انجام دهد و اميدوارم روزي برسد كه هر سه نفر بازداشت شده در ايران آزاد شوند.
سه تبعه آمريكايي پس از اينكه در حال پرسه زني در مرز ايران بودند دستگير شدند و خود ادعا كرده اند كه در حال انجام سفر كوهنوردي وارد ايران شده اند.
منوچهر متكي وزير امور خارجه چندي پيش در گفت وگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما با بيان اينكه مادران سه آمريكايي بازداشت شده در ايران از مدت ها قبل براي سفر به ايران و ديدن فرزندانشان درخواست داده بودند گفت: اين موضوع قبل از اجلاس بازنگري معاهده ان.پي. تي در نيويورك در تهران مطرح و بررسي شده بود و به لحاظ انساني در مورد آن تصميم گيري شده بود كه براي اين سه مادر رواديد صادر شود تا بتوانند به ايران بيايند و فرزندانشان را ببينند.

 



البرادعي : ايران اعتمادسازي لازم را انجام داده است

مديركل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي با اشاره به بيانيه هسته اي اخير تهران تاكيد كرد كه ايران اعتمادسازي لازم را به عمل آورد.
«محمد البرادعي» ديروز در گفت وگو با شبكه تلويزيوني فرانس 24 با بيان اينكه موضوع هسته اي ايران را همچنان دنبال مي كند، افزود: بيانيه تهران اقدامي كاملا درست و سازنده بود.
وي افزود: هرچند از كل جزئيات آن آگاه نيستم اما بايد در مورد اقدام ايران به نيمه پر و يا نيمه خالي آن نگريست.
البرادعي تاكيد كرد: اين موضوع كه ايران موافقت كرده است تمامي يكهزار و 200 كيلوگرم و يا نيمي از مواد هسته اي خود را (در برابر دريافت سوخت هسته اي) به خارج از كشور ارسال كند، خود اعتماد سازي است.
وي گفت: اين اقدام ايران بحران مذاكرات (با غرب) را ازميان برداشته است.
فرانس 24 اين سوال را مطرح كرد كه آيا وي با اين گفته غرب كه ايران در زمينه برنامه هسته اي خود وقت كشي مي كند، موافق است؟
البرادعي قويا اين گفته را رد كرد و افزود: به صراحت بگويم شش سال است كه اين سياست با شكست رو به رو است.
رئيس پيشين آژانس بين المللي انرژي اتمي در ادامه اظهار داشت: اكنون زمان آن رسيده است كه با طرف ايراني براي يافتن راه حل هايي عادلانه به گفت وگو نشست.
وي بار ديگر تاكيد كرد كه بيانيه تهران، اقدامي صحيح بوده است.
البرادعي در مورد خالي ساختن منطقه خاورميانه از سلاح هسته اي كه يكي از نگراني هاي كشور مصر نيزبه شمار مي رود و برخورد با اين قضيه در ارتباط با رژيم صهيونيستي را مطرح ساخت.
رئيس پيشين آژانس بين المللي انرژي اتمي تصريح كرد: طرف اسرائيلي بايد متوجه باشد كه صلح بدون امنيت در منطقه معنايي ندارد و مي بايست منطقه اي عاري از سلاح هسته اي داشته باشيم تا سرانجام پس از سال ها مردم منطقه به معناي واقعي از آرامش برخوردار شوند.

 



صفوي: تحركات دشمنان در جنوب شرق كشور را با دقت رصد مي كنيم

مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا از تحركات علني دشمنان براي ايجاد تفرقه و ناامني در منطقه جنوب شرق كشور خبر داد.
سرلشكر پاسدار سيديحيي رحيم صفوي فرمانده سابق كل سپاه پاسداران در يك نشست خبري با خبرنگاران به تبيين اهداف و ويژگي هاي همايش سراسري جغرافيا، توسعه، دفاع و امنيت در جنوب شرق كشور پرداخت و افزود: اين همايش به مدت دو روز و در سالن الغدير وزارت كشور برگزار مي شود. وي افزود: طي يك سال گذشته ماموريت ايجاد امنيت پايدار در جنوب شرق كشور به عهده سپاه پاسداران واگذار شده است كه اين ماموريت توسط قرارگاه قدس نيروي زميني سپاه با موفقيت در حال انجام بوده و دانشگاه امام حسين(ع) به عنوان بزرگترين دانشگاه سپاه ماموريت پشتيباني علمي، تخصصي، فني و كارشناسي آن را برعهده دارد.
وي يكي از مهمترين رويكردهاي سپاه در منطقه جنوب شرق كشور را حل مشكلات مردم و ايجاد زيرساخت هاي اقتصادي با هدف ايجاد امنيت پايدار در منطقه عنوان كرد و افزود: اقداماتي كه سردار شهيد شوشتري و محمدزاده به دنبال آن بودند، باعث شد تا پيوند عميقي ميان سپاه پاسداران و مردم منطقه صورت بگيرد كه در اعترافات صريح سركرده گروهك تروريستي جنوب شرق كشور نيز معلوم گرديد كه اين رويكرد سپاه در ارتباط با مردم منطقه و ايجاد امنيت مردمي چه طور دستگاه هاي خارجي و عوامل پشتيباني آن را به هراس انداخت و شايد يكي از عواملي كه موجب رويگرداني مردم منطقه به بيگانگان شده است، همين باشد.
صفوي اين همايش را داراي سه محور شامل جغرافيا و توسعه پايدار در جنوب شرق كشور، جغرافيا و امنيت در جنوب شرق كشور و نيز جغرافيا و دفاع در جنوب شرق كشور عنوان كرد و افزود: اميدواريم با كمك دستگاه هاي اجرايي، امنيتي و دفاعي شاهد ايجاد يك توسعه پايدار و دفاع مستحكم در اين منطقه از كشورمان در مرزهاي افغانستان، پاكستان و درياي عمان باشيم.
صفوي بلوچ ها و سيستاني ها را از اصيل ترين اقوام ايران دانست و گفت: مردم اين منطقه بيشترين وفاداري را به جمهوري اسلامي دارند كه براي مثال در انتخابات اخير شاهد حضور بيش از 80درصدي آنها در پاي صندوي هاي راي بوديم.
وي همچنين به تلاش دشمنان براي ايجاد تفرقه و ناامني در منطقه جنوب شرق كشور اشاره كرد و افزود: برخي كشورهاي جنوب خليج فارس تحركات ناشايستي براي مثال در زمينه واگرايي هاي مذهبي در منطقه سيستان و بلوچستان دارند كه ما اين تحركات را رصد و پيگيري مي كنيم.
صفوي در پايان ايجاد توسعه اقتصادي و امنيتي در منطقه سيستان و بلوچستان را در گرو تلاش و مجاهدت دستگاه هاي مختلف دانست و گفت: ابتدا دولت بايد با ايجاد زيرساخت هاي اقتصادي در اين منطقه را فراهم كند تا موجب اقبال سرمايه گذاران اقتصادي در منطقه سيستان و بلوچستان شود.
از ميان 190 مقاله ارسال شده به دبيرخانه اين همايش 135 مقاله برگزيده شد كه 16 مقاله از آنها براي ارائه در همايش انتخاب شدند.

 



تركيه مرز زميني جديد با ايران احداث مي كند

مصوبه هيئت دولت تركيه در زمينه احداث مرز زميني با ايران لازم الاجرا شد.
به گزارش ايرنا، مصوبه هيئت دولت تركيه براي ايجاد مرز زميني «كاپي كوي» با ايران، در شماره روز شنبه روزنامه رسمي تركيه درج شد.
مرز زميني كاپي كوي در استان وان و در نزديكي مرز راه آهن كاپي كوي بين تركيه و ايران احداث خواهد شد.
مرز ياد شده با ايستگاه «رازي» ايران نزديك خواهد بود. در حال حاضر دو مرز زميني بين تركيه و ايران فعاليت دارد.

 



در كارخانه سيمان سپاهان اصفهان سيمان سرباره اي براي نخستين بار دركشور توليد شد

اصفهان- خبرنگار كيهان:
كارخانه سيمان سپاهان اصفهان براي نخستين بار در كشور موفق به توليد سيمان سرباره اي BFSC شد.
مديرعامل سيمان سپاهان اصفهان در حاشيه نخستين همايش كاربرد سيمان هاي BFSC در توسعه پايدار در خصوص مزيت ويژه سيمان سرباره اي وچگونگي توليد آن گفت: اين مجتمع به واسطه مجاورت با صنعت فولاد قادر به استفاده از سرباره هاي صنعت فولاد مي باشد و به همين خاطر با برخورداري از دانش فني موفق به توليد سيمان سرباره اي در كشور شده است.
«مهندس حسين آربيع» افزود: سيمان سرباره اي در قياس با سيمان پرتلند معمولي (OPC) از مزاياي بسيار زيادي برخوردار است و از جمله اين مزايا داشتن مقاومت نسبت به يون هاي مهاجم خورنده است.
وي افزود: سيمان سرباره اي نقش مهمي در توسعه پايدار و كاهش هزينه ها و آلاينده هاي محيط زيست و استحكام سيمان را ايفا خواهد كرد.
مديرعامل سيمان سپاهان اصفهان اضافه كرد: در پروژه هاي مسكن مهر هم از سيمان سرباره اي استفاده مي شود.

 



وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي خبر داد
حمايت از دانشگاه هاي علوم پزشكي فعال در فعاليت هاي فرهنگي و هنري

مشهد- خبرنگار كيهان:
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: اين وزارتخانه از دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور كه در زمينه هاي فرهنگي، هنري و دانشجويي فعاليت هاي شاخصي دارند، حمايت مي كند.
مرضيه وحيد دستجردي جمعه شب در مراسم اختتاميه جشنواره فرهنگي دانشجويان دانشگاههاي علوم پزشكي كشور در مشهد با اشاره به استعدادها و ظرفيت هاي بسيار دانشجويان اين دانشگاهها در زمينه هاي فرهنگي و هنري افزود: مسئولان و دست اندركاران ذيربط بايد با حمايت هر چه بيشتر و بسترسازي لازم از اين ظرفيت ها در مسير توسعه جامعه نهايت استفاده را كنند.
همچنين وي در حاشيه اين جشنواره گفت: 500 ميليارد ريال اعتبار براي تكميل پروژه هاي بيمارستاني به دانشگاه علوم پزشكي مشهد اختصاص يافته است.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي همچنين از اختصاص 200 ميليارد ريال اعتبار براي تجهيز تخت هاي بيمارستاني در مشهد خبر داد.
وي درباره بيماران صعب العلاج در كشور نيز تصريح كرد: 53 ميليارد تومان در سال گذشته براي اين بيماران اختصاص يافته بود كه اين مبلغ امسال به 60 ميليارد تومان افزايش يافته است.
دستجردي همچنين خاطرنشان كرد: 100 ميليارد تومان اعتبار براي ماندگاري پزشكان متخصص در مناطق محروم اختصاص يافته است تا هم شرايط حضور متخصصان در مناطق محروم فراهم گردد و هم نياز اين مناطق به پزشك متخصص برطرف شود.
وزير بهداشت درباره غربالگري بيمارستان هاي زنان نيز گفت: مبلغ 33 ميليارد تومان در سه سال مالي به اين امر اختصاص يافته كه عمليات اجرايي آن آغاز شده است.

 



رئيس سازمان بسيج مستضعفان كشور: بسيجيان در توليد انرژي هسته اي نقش موثري داشتند

رئيس سازمان بسيج مستضعفان گفت: در توليد انرژي هسته اي و سلول هاي بنيادي و ديگر علوم در عصر حاضر تمام اعضاي بسيج حضور داشتند.
به گزارش خبرگزاري مهر سرتيپ محمدرضا نقدي در حاشيه پنجمين كنگره شوراهاي استاني بسيج مهندسان كشور در مشهد افزود: امروزه بايد دوباره سعي كنيم فضايي فراهم شود تا بسيج و فعاليت هايش را مانند دوران جنگ احيا كنيم.
وي ادامه داد: بسيج سازندگي همان جهاد سازندگي است كه امام بسيار به آن تاكيد داشتند و بسيج واقعي اخلاص، فداكاري و انفاق بدون منت وماديات است.
نقدي اظهار داشت: بايد بتوان با پنج گروه كشاورزي، عمران، انرژي، ارتباطات و صنعت با وزارتخانه ها و ارگان ها ارتباط برقرار كرد و مهم ترين نقش ما كه همان كمك فكري و فرهنگي است بايد پررنگ تر شود.

 



رئيس سازمان شيلات كشور خبر داد توليد سالانه 85 هزار تن ماهي در استان هاي غير ساحلي

رئيس سازمان شيلات ايران گفت: سالانه 85 هزار تن ماهي در استان هاي غيرساحلي توليد مي شود.
به گزارش ايرنا، امين الله تقوي مطلق روز شنبه طي بازديد از چند استخر پرورش ماهي قزل آلا در بخش الموت شرقي از توابع شهرستان قزوين افزود: يكي از سياست هاي اين سازمان توسعه آبزي پروري در استان هاي غير ساحلي است.
وي ارتقاي راندمان توليد در اين بخش را يكي از طرح هاي اين سازمان دانست.
تقوي مطلق در ادامه سرانه مصرف ماهي در جهان را 17كيلوگرم و در ايران 7/5 كيلوگرم و در استان قزوين چهار كيلوگرم اعلام كرد و افزود: با برنامه ريزي انجام شده سرانه مصرف ماهي در طول برنامه پنجم توسعه كشور به 11كيلوگرم افزايش خواهد يافت.
به گفته وي همچنين توليد ماهي در كشور تا پايان برنامه پنجم به يك ميليون تن خواهد رسيد.
رئيس سازمان شيلات ايران افزايش ضريب مكانيزاسيون در صنعت آبزي پروري و همچنين استفاده بهينه از آب هاي سطحي را از جمله طرح هاي توسعه آبزي پروري دانست و خاطرنشان كرد: در طرح توسعه توليد ماهي علاوه بر استان هاي ساحلي از ظرفيت هاي استان هاي غير ساحلي نيز براي توليد ماهي استفاده خواهد شد.

 



اخبار ادبي و هنري

«ولايت فقيه» پرفروش ترين كتاب امام در نمايشگاه
كتاب «ولايت فقيه» پرفروش ترين كتاب امام خميني(ره) در نمايشگاه كتاب امسال شد.
60 هزار نسخه از كتاب مذكور در 10 روز برپايي بيست وسومين نمايشگاه بين المللي كتاب به فروش رسيد.
براساس گزارش ايرنا، «چهل حديث»، «ديوان امام(ره»، «وصيت نامه سياسي-الهي امام خميني(ره»، «جهاد اكبر»، «شرح حديث جنود و عقل»، «سرالصلوه » و «تفسير سوره حمد» از ديگر آثار پرفروش امام ر احل در اين دوره از نمايشگاه كتاب بود.
جشنواره فيلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس برگزار مي شود
يازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس پس از وقفه چند ساله امسال همزمان با هفته دفاع مقدس در ايران و چند كشور اسلامي برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار كيهان، پس از تضعيف سينماي دفاع مقدس در دوران مديريت اصلاح طلبان، جشنواره فيلم دفاع مقدس نيز كم رونق شد و به تعطيلي رسيد. اما اين جشنواره امسال، با عنوان كلي تر «مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس» به صورت بين المللي برگزار خواهد شد. يازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت انقلاب و دفاع مقدس به همت بنياد فرهنگي روايت و انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس با همياري مراكز و سازمان هاي مختلف به اجرا درمي آيد.
بزودي فراخوان آثار بخش هاي مختلف اين جشنواره از طريق رسانه هاي كثيرالانتشار، صدا و سيما و سايت جشنواره ارائه مي شود.
شگفتي مترجم غربي از كتاب دا
مترجم آمريكايي آثار دفاع مقدس گفت: ترجمه «دا» مي تواند تصويري درست و شفاف از زن ايراني در جهان ارائه دهد، چرا كه آمريكايي ها فكر مي كنند چون زنان ايراني چادر دارند نمي توانند كار كنند.
پال اسپراكمن گفت: در سفرهايم به ايران شاهد فعاليت گسترده زنان در جامعه بوده ام و حتي معتقدم زنان ايراني از مردان قويترند.
اين مترجم آمريكايي هم اكنون براي آشنايي بيشتر با كتاب «دا» و گفت وگو با سيده زهرا حسيني؛ راوي اين مجموعه خاطره، كه عنوان پرفروشترين كتاب سال را از آن خود كرده و به چاپ صد و دهم رسيده به ايران آمده تا با فضاي كتاب و حال و هواي نويسنده بيشتر آشنا شود و سپس اين اثر را ترجمه كند.
همايش سراسري جنگ نرم ،امروز
همايش سراسري جنگ نرم با حضور مديران و صاحبنظران سياسي و فرهنگي و خانواده هاي معظم شهدا و ايثارگران،
2 خردادماه ازساعت 71 الي 12 در تالار ايوان شمس واقع در ابتداي بزرگراه كردستان برگزار مي شود.
گزارش شوراي نظارت بر صدا و سيما درباره سريال هاي نوروزي
شوراي نظارت بر صدا و سيما نسبت به شوخي هاي سخيف، شائبه توهين به قوميت ها و همچنين كيفيت نازل سريال هاي نوروزي در طرح مضامين انتقاد كرد.
به گزارش فارس، شوراي نظارت بر صدا و سيما در گزارشي به مقامات عاليرتبه، بررسي و ارزيابي كارشناسان خود را درباره سريال هاي نوروزي چارديواري از شبكه يك، زن بابا از شبكه 3 و دارا و ندار از شبكه تهران اعلام كرد. كارشناسان شوراي نظارت، سريال هاي نوروزي امسال (فروردين 98) را از نظر جذب مخاطب، توجه به اقشار متوسط و ضعيف جامعه و پرهيز از زرق و برق زندگي هاي تجملاتي و محور و محتواي داستاني مناسب، قابل قبول و نسبتا موفق كه توانستند رضايت عمومي مخاطبان را به خود جلب كنند، ارزيابي كرده اند. آنها در عين حال از وجود اشكالات و نواقصي مانند وجود شوخي هاي بعضا سخيف و برخورد نامناسب افراطي بين پدر و فرزند و همچنين رقص پا در تيتراژ سريال زن بابا و شائبه توهين به قوميت ها و لهجه ها و كيفيت نازل در طرح مضامين و عدم قدرت جذب مخاطب در سريال دارا و ندار، انتقاد كرده و تصريح كرده اند اين اشكالات كيفيت سريال هاي نوروزي را از سطح مطلوب تنزل داده است.

 



مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران: امسال مشكل كمبود آب نداريم

اصفهان-خبرنگار كيهان:
مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران با اشاره به ذخيره آب پشت سدها و اصلاح نحوه مديريت مصرف آب در سال جاري گفت: امسال كشور با مشكل كمبود آب آشاميدني و كشاورزي رو به رو نيست.
«عليرضا الماسوندي» در نشست خبري كه در سالن كنفرانس آب منطقه اي اصفهان برگزار شد، افزود: ميزان بارش در اصفهان كمتر از نصف متوسط كشوري است.
وي ادامه داد: در حالي كه سال قبل با كاهش شديد بارندگي رو به رو بوديم امسال تاكنون 222ميلي متر بارش داشته ايم.
مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران با تاكيد بر ضرورت اجراي طرح هاي آبرساني به دشت مركزي ايران، خواستار جلوگيري از ورود آب مازاد به خليج فارس شد و گفت: تلاش كرده ايم طرح هاي آب رساني به فلات مركزي ايران در چند سال آينده به نتيجه برسد.
وي تصريح كرد: مراحل حفر تونل سوم كوهرنگ تا پايان سال جاري به اتمام خواهد رسيد و پيش از مرحله بتن ريزي مقداري آبدهي از اين تونل براي اصفهان خواهيم داشت.
الماسوندي افزود: تونل سوم كوهرنگ كه بهار سال آينده به بهره برداري مي رسد سالانه 250ميليون متر مكعب آبدهي خواهد داشت.
وي با تاكيد بر جديت برخورد تيم هاي بازرسي شركت آب و فاضلاب با برداشت هاي غيرمجاز آب، متذكر شد: مجازات هاي تعيين شده براي چنين مجرميني از بازدارندگي لازم برخوردار نيست.
به گفته وي در برنامه پنج ساله توسعه راه ورود آب صنايعي كه تاسيسات تصفيه آب ندارند، مسدود شود.
الماسوندي با اعلام اينكه در حال حاضر 117 سد مخزني در حال بهره برداري در كشور وجود دارد، افزود: سال گذشته با افتتاح و آبگيري 22 سد مخزني ركورد سدسازي در كشور شكسته شد و با اعتباري كه در لايحه بودجه امسال پيش بيني شده بود برنامه ريزي كرده بوديم امسال 290 سد مخزني را در كشور به بهره برداري برسانيم اما با توجه به كاهش 28درصدي منابع احتمالا اين تعداد هم كاهش يابد.

 



معاون وزير مسكن و شهرسازي خبر داد
سرمايه گذاري 700 ميليارد توماني در بافت هاي فرسوده حرم رضوي

مشهد- خبرنگاركيهان:
معاون وزير مسكن و شهرسازي گفت: در سال جاري 700 ميليارد تومان براي بهسازي بافت هاي فرسوده حرم رضوي، سرمايه گذاري خواهد شد.
احمد صادقي در بازديد از بافت هاي فرسوده حرم مطهر رضوي افزود: طي يك سال گذشته شركت مادرتخصصي عمران و بهسازي شهري ايران مبلغ 250ميليارد تومان براي بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده اطراف حرم مطهر رضوي سرمايه گذاري كرد كه امسال اين رقم به حدود 700 ميليارد تومان خواهد رسيد.
وي تصريح كرد: در برنامه چهارم توسعه براي بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده كشور 5/3برابر سال هاي گذشته كار شد اما از آنجايي كه در برنامه هاي اول، دوم و سوم توسعه پيشرفت چنداني وجود نداشت، تعهدات اين بخش در برنامه پنجم توسعه انباشته شده است.
مديرعامل شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران با اشاره به حمايت هاي دولت براي توسعه طرح هاي بهسازي افزود: در سال هاي اخير با حمايت دولت از بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده كشور خصوصا بافت هاي فرسوده اطراف حرم رضوي و حرم حضرت معصومه، بهسازي بافت هاي فرسوده در محدوده اين حرم ها از رشد مطلوبي برخوردار بوده است.
صادقي همچنين به دستور اخير رئيس جمهور مبني بر تشكيل صندوق سرمايه گذاري حرم هاي مطهر اشاره كرد و افزود: اميد است با تشكيل اين صندوق و جهت بخشيدن به كمك هاي مردمي و در نهايت مساعدت دولت، اقدامات مناسبي در خصوص بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده شهري صورت پذيرد.




11 ميليارد يورو اوراق مشاركت ارزي منتشر مي شود

شيراز- خبرنگار كيهان:
وزير اقتصاد گفت: مجوز انتشار 11 ميليارد يورو اوراق مشاركت ارزي از مجلس دريافت شد.
شمس الدين حسيني اظهار داشت: در راه حذف موانع و مشكلات قانوني موجود در سر راه سرمايه گذاران مجلس بايد مانند گذشته پشتيبان دولت باشد تا مقررات زايد حذف شود.
حسيني تصريح كرد: براي جذب سرمايه و پيشرفت اقتصاد بايد در تمام زمينه ها دست به توسعه اقتصادي زد چرا كه اقتصاد ايران نمي تواند خود را از جهان جدا بداند.
وي افزود: نمي توان صنعت كشور را جهاني كرد در صورتي كه بانكداري كشور جهاني نشود و بايد قوانين و مقررات طوري تغيير كند تا بانكداري خارجي بتواند وارد كشور شود.
وزير اقتصاد خاطرنشان كرد: هدف دولت سپردن امور به مردم و عزم دولت در همين راستا است البته سرمايه گذاران خارجي نيز مي توانند فرصت هاي انتشار اوراق مشاركت ارزي را جدي بگيرند.
وزير امور اقتصادي و دارايي كه در همايش سرمايه گذاران ايراني مقيم خارج و سرمايه گذاران خارجي در شيرازسخن مي گفت افزود: سال گذشته با توجه به وضعيت اقتصاد جهان، كشور ما از جمله كشورهايي بود كه قوي ترين عملكرد را داشت و با وجود همه تحريم ها در حوزه سرمايه گذاري خارجي بالاترين رشد سرمايه گذاري خارجي در كشور به ثبت رسيد و 60 درصد جذب سرمايه گذاري خارجي داشتيم. شمس الدين حسيني افزود: اين در حالي بود كه در جهان متوسط 30 درصد سرمايه گذاري خارجي كاهش يافت.
وي ظرفيت استان هاي كشور براي جذب سرمايه گذاران را بسيار بالا دانست و اظهار داشت: اگر هر دستگاه اجرايي بيشتر از يك ماه سرمايه گذار را براي اخذ مجوزهاي لازم سرمايه گذاري معطل كند استانداران خود راسا مي توانند مجوز لازم را صادر كنند.
وي افزود: اين تصميم به منظور تسريع روند سرمايه گذاري اتخاذ شده و در گام بعدي به دنبال حذف مقررات زايد بخش سرمايه گذاري هستيم.
«حسيني» گفت: دولت براي سرمايه گذاران فرش قرمز پهن مي كند و با موانع سرمايه گذاري نيز مقابله خواهد كرد و هركس در ايران سرمايه گذاري كند هموطن افتخاري ماست زيرا در ساختن ايران بزرگ شريك است.
وي با اشاره به رشد 35 درصدي صادرات غيرنفتي ايران در سال گذشته به رغم كاهش قيمت ها گفت: با تشكيل ستاد سرمايه گذاري در استان ها، استان ها تا هر سقفي كه اقدام به جذب سرمايه گذار كنند مورد حمايت قرار خواهند گرفت.
وي اضافه كرد: دولت سالانه 80هزار ميليارد تومان يارانه پرداخت مي كند كه اين يارانه ها بايد وارد عرصه سرمايه گذاري شده و به بخش توليد تعلق گيرد.
او افزود: خصوصي سازي در حوزه هاي پالايشگاهي، نيروگاهي، پتروشيمي، معادن، هتل ها، بيمه و هواپيمايي با قوت انجام مي شود و شايد در بخش هايي مشكلاتي وجود داشته باشد اما جريان اين است كه كارها به مردم سپرده شود.
حسيني اظهار داشت: هر ايراني به طور متوسط سالانه 12 هزار و 500 دلار قدرت خريد دارد و اگر چهار برابر تعهد ارزي ذخيره ارزي داشته باشيم ريسك سرمايه گذاري در ايران صفر خواهد بود.
در اين همايش هشت كارگروه تخصصي سرمايه گذاري در پروژه هاي انرژي، سرمايه گذاري در پروژه هاي صنعتي و معدني، خصوصي سازي و سرمايه گذاري در بازار سرمايه، سرمايه گذاري در پروژه هاي ساختماني، صنايع و عمران شهري، سرمايه گذاري در پروژه هاي زيربنايي با موضوع حمل و نقل، سرمايه گذاري در پروژه هاي زيربنايي با موضوعات نفت، گاز و پتروشيمي، سرمايه گذاري درپروژه هاي كشاورزي و مواد غذايي و سرمايه گذاري در پروژه هاي گردشگري و توريسم، استعدادهاي كشورمان را در زمينه جذب سرمايه هاي خارجي مورد بررسي قرار مي دهد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14