(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


يكشنبه 16 خرداد 1389- شماره 19662

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله خاتمي در مراسم سالروز قيام 15 خرداد:
فتنه گران جنازه هاي سياسي هستند كه ديگر زنده نخواهند شد
بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار مداحان اهل بيت(ع)
آيت الله خزعلي: سابقه افراد ملاك صداقت و درستي آنها نيست
روسيه: عجله اي در تصويب قطعنامه عليه ايران نداريم
آيت الله اميني امام جمعه قم: آيت الله خامنه اي در دفاع از اسلام همانند امام رفتار مي كند



آيت الله خاتمي در مراسم سالروز قيام 15 خرداد:
فتنه گران جنازه هاي سياسي هستند كه ديگر زنده نخواهند شد

آيت الله خاتمي، فتنه گران را جنازه هايي سياسي دانست كه ديگر زنده شدني نيستند، چرا كه مردم چهره واقعي آنها را شناخته اند.
آيت الله سيداحمد خاتمي، عضو مجلس خبرگان رهبري، به مناسبت قيام خونين 15 خرداد در مهديه تهران طي سخناني، با تأكيد بر اينكه امام خميني با 6 عنصر قيام 15 خرداد را مهندسي كرد، اولين عنصر را انگيزه الهي دانست و گفت: مردم ورامين و قم در پانزده خرداد، براي نان و مسكن قيام نكرده بودند و شعار اصلي شان آزادي نبود، آنها خطاب به استكبار جهاني مي خواستند بگويند، چرا امام خميني دستگير شده است.
خاتمي تكليف مدارانه عمل كردن را دومين عنصر قيام 15 خرداد دانست و گفت: اساسي ترين و آرماني ترين ارمغان امام راحل، نظام اسلامي است و تكليف اساسي امروز ما حفظ و تقويت انقلاب اسلامي است چرا كه مردم در 15 خرداد براساس تكليف الهي در مقابل رژيم مستبد عمل كردند.
وي با بيان اينكه راه حفظ و تقويت انقلاب اسلامي امروز عمل به تكليف است، تصريح كرد: ما اين انقلاب را مفت بدست نياورده ايم و فتنه گران بدانند كه صاحبان 300 هزار شهيد اجازه نخواهند داد چند اراذل و اوباش سياسي به اين نظام ضربه وارد كنند.
عضو مجلس خبرگان رهبري ضمن هشدار به سران فتنه خطاب به آنها گفت: فراموش نكنيد كه مردم امروز همان مردم 15 خرداد هستند و البته نشاط و شادابي آنها همانند روز 15 خرداد است و اگر امروز هم فتنه اي نظام را تهديد كند مثل روز 15 خرداد از نظام اسلامي براساس تكليف دفاع خواهند كرد.
خاتمي تدبير را عنصر سوم قيام 15 خرداد دانست و ضمن رد برخي اظهارنظرها مبني بر اينكه تكليف مداري به معناي بي تدبيري است، گفت: برخي ها در حالي كه فكر مي كنند تكليف مداري بدون تدبير انجام مي شود سخت در اشتباهند چرا كه امام حسين(ع) نيز كه براساس تكليف قيام كرده بود تمامي تدبيرهاي لازم را قبل از روز عاشورا اتخاذ و بررسي كرده بود.
وي با بيان اينكه تدبير مقام معظم رهبري توطئه هاي سياسي دشمنان را خنثي كرد، گفت: امروز بي حجابي ها و بدحجابي ها بخشي از توطئه هاي دشمنان را تشكيل مي دهد كه لازم است براي مقابله با اين توطئه دشمنان تدبيري لازم از سوي صدا و سيما، رسانه ها و مجريان قانون اعمال شود؛ به نظر من برخي بدحجابان و بي حجابان از قبيح بودن و بدعاقبتي رفتار خود بي خبرند.
عضو مجلس خبرگان رهبري تكيه بر مردم را چهارمين عنصر مأثر قيام 15 خرداد مي داند و مي گويد: امام راحل در تمام مدت مبارزه تنها به مردم تكيه كرد و حتي انقلاب اسلامي را به گروه خاصي نسبت نداد چرا كه ايشان معتقد بود كه بايد همه مردم به صحنه بيايند.
وي در ادامه گفت: فتنه گران امروز كه جنازه هاي سياسي هستند بدانند كه ديگر زنده شدني نيستند چرا كه مردم چهره آنها را شناخته اند.
عضو مجلس خبرگان رهبري حضور روحانيت در صحنه را پنجمين عنصر قيام 15 خرداد دانست و گفت: رضاخان تلاش مي كرد تا با سياست هاي شيطاني دين را از سياست جدا كند به طوري كه در آن دوران روزنامه خواندن براي يك روحاني عملي قبيح بود اما امام خميني(ره) روحانيت را به صحنه آورد تا روحانيت حلقه واسط بين مردم و امام شود.
وي با بيان اينكه امروز تمام تشيع گره خورده به نظام اسلامي است، دفاع از انقلاب اسلامي را دفاع از اسلام ناب محمدي دانست و گفت: امروز روحانيت بايد توجه داشته باشد كه جريان فتنه به دنبال ضربه زدن به نظام اسلامي است به طوري كه برخي از بزرگان سران فتنه اعلاميه حقوق بشر را بالاتر از انقلاب اسلامي مي دانند و برخي ديگر مخالف حكومت ديني هستند و بايد روحانيت امروز براساس رسالتي كه دارد پاسدار اسلام و نظام اسلامي باشد.
خاتمي با بيان اينكه ولايت فقيه ششمين و آخرين عنصر قيام 15 خرداد بود، اضافه كرد: جوانان امروز بايد بدانند كه ولايت فقيه تنها متكي به قانون اساسي نيست و از سال 1342 مردم براي پيروزي انقلاب اسلامي ولايت مدارانه وارد صحنه شدند و از امام دفاع كردند.
وي با بيان اينكه امام خميني(ره) هيچگاه به ليبرال ها و جبهه ملي ميدان نداد، گفت: امام حتي ذره اي به دنبال رياست نبود اما خودش را پاسدار خون شهيدان مي دانست.
امام جمعه موقت تهران با يادآوري اين جمله كه مردم از 19 دي سال 56 ولايت مدارانه به صحنه آمده اند، گفت: ولايت فقيه امروز به هنجار ملي كشور تبديل شده است.

 



بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار مداحان اهل بيت(ع)

رهبرمعظم انقلاب در ديدار مداحان و شاعران اهل بيت(ع) تاكيد كردند مداحي اهل بيت(ع) نوعي معلمي است و شعر شاعر بايد حاوي معرفت و آگاهي بخشي باشد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در اين ديدار كه همزمان با سالروز ميلاد دخت گرامي پيامبر اسلام(ص) حضرت فاطمه زهرا(س) صورت گرفت با تبريك فرخنده روز ولادت بزرگترين بانوي تاريخ بشر و افتخار امت اسلام حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها)، تعميق و گسترش معارف اهل بيت عليهم السلام و تحكيم پايه هاي ايمان ديني مردم را مهمترين وظيفه افراد اثرگذار در جامعه دانستند و خاطر نشان كردند: زورگويان جهاني و باندهاي بين المللي قدرت و ثروت كه قيام ملت ايران، پنجه استكباري آنان را تضعيف كرد، امروز با توسل به شيوه ها و ابزارهاي جديد و كارآمد قصد دارند دلها را از ايمان روشن ديني و محتواي برانگيزاننده آن خالي كنند اما با مجاهدت و احساس مسئوليت، اين ترفند آنان بي اثر خواهد شد.
ايشان با اشاره به كارهاي بسيار بزرگ و اثرگذار ملت ايران در 30 سال پس از انقلاب اسلامي افزودند: اگر ملت ايران با در پيش گرفتن اين راه روشن، تسلط و سيطره و غارت منابع ملتها را براي مستكبران سخت نمي كرد، اينچنين مورد بغض و دشمني قرار نمي گرفت.
رهبرانقلاب اسلامي، ترويج افكار و سرگرمي هاي باطل، شهواني و سياسي و ايجاد فتنه را از جمله سياستهاي دشمن براي مقابله با حركت ملت ايران و ايمان ديني آنان دانستند و تصريح كردند: يكي از عواملي كه مي تواند موجب تعميق معارف اسلامي، معنوي و انقلابي و شجاعت ملت ايران شود، گسترش محبت اهل بيت(ع) در دل و روح انسانها است كه در اين زمينه همه از جمله مداحان و ذاكران مسئوليت سنگيني بر دوش دارند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي با اشاره به اينكه محبت و عشق جوشان به اهل بيت(ع) در كنار معارف مستحكم، مستدل و منطقي، عامل بقا و استمرار و گسترش گرايش به حق است تصريح كردند: در طول تاريخ اسلام تاكنون، پيوند فكري و عقلاني همراه با پيوند عاطفي و قلبي با پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) بوده است و خدشه دار كردن اين محبت و ارتباط با هر شكل و صورتي خيانت به جريان عظيم پيروي از اهل بيت(ع) است.
ايشان به نياز نسل جوان كشور، به اميد، نشاط، خوش بيني، توكل به خدا و اعتماد به وعده هاي الهي، پيوستگي با اهل بيت(ع) و افتخار به ايران اسلامي و امام خميني(ره) اشاره و خاطر نشان كردند: جوانان بايد بدانند سرنوشت آنان، خانواده و جامعه وابسته به تلاش، كار، جديت و پيگيري است و اين معارف و اخلاقيات از طريق مفاهيم تربيتي و بصورت غيرمستقيم، در قالبهاي مناسب و هنرمندانه، قابل انتقال به نسل امروز است.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مقام والاي عصمت حضرت زهرا سلام الله عليها، زندگي آن بزرگوار را سراسر مجاهدت برشمردند و خاطر نشان كردند: آن حضرت مانند سربازي فداكار در عرصه هاي مختلف اجتماعي و سياسي، فعال و اثرگذار بود و مانند حكيم و عارفي مجاهد، به تمام وظايف خود در همسرداري، تربيت فرزندان و بعنوان مادري مهربان عمل مي كرد.
ايشان حضرت زهرا سلام الله عليها را آيت عظما و اعلاي يك زن نمونه برشمردند و با اشاره به حكمتهاي خطبه فدكيه خاطر نشان كردند: معارف اين خطبه در حد عالي ترين سطح معارف و حكمت است و نشان دهنده مقام علمي حضرت زهرا سلام الله عليهاست.
رهبرانقلاب اسلامي، مجموعه ذي قيمت و با ارزش فضايل حضرت زهرا سلام الله عليها را آنهم در مدت عمر كوتاه شان، افتخاري براي تاريخ و جامعه بشري دانستند و افزودند: با پيوند «عاطفي و محبت» و «آتش شور و شوق»، مناقب و سجاياي حضرات معصومين به مخاطب منتقل مي شود و اين عاطفه متكي بر منطق و حقيقت است كه در تاريخ تشيع، به عنوان يك عنصر اساسي نقش ايفا مي كند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي بهره گيري از ظرفيت عظيم ذكر اهل بيت(ع) را ضروري و با تاكيد بر اجتناب از جعل وقايع تاريخي خاطر نشان كردند: اشك گرفتن از مردم هدف نيست بلكه هدف در آميختن دل اشك آلود با معارف زلال است.
ايشان در تبيين مداحي حقيقي تصريح كردند: مداحي، نوعي معلمي است و شعر شاعر بايد حاوي معرفت، آگاهي بخشي، آموزنده و معطوف به حوادث جامعه باشدو اگر با هنرنمايي در «بيان و تصوير واقعه» و اخلاص همراه باشد اثرگذار و هدايت بخش خواهد بود.

 



آيت الله خزعلي: سابقه افراد ملاك صداقت و درستي آنها نيست

آيت الله خزعلي با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال امام گفت: نبايد سابقه حضور افراد در صحنه هاي انقلاب ملاك درستي و صداقت آنها به حساب آيد، بلكه بايد مواضع كنوني و پايبندي ايشان به ارزش ها ملاك و معيار شناخت قرار بگيرد.
به گزارش خبرگزاري فارس عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در مراسم بزرگداشت يوم الله 15 خرداد در سخناني ضمن گراميداشت روز عزاي عمومي 15 خرداد كه نقطه عطفي در تاريخ انقلاب اسلامي به شمار مي رود اظهار داشت: مردم وفادار و قدرشناس ايران اسلامي با حضور گسترده و پرشور خود در مراسم عزاداري ارتحال حضرت امام خميني عشق و ارادت خود را به ارزش ها و آرمان هاي انقلاب اسلامي به منصه ظهور رساندند.
آيت الله ابوالقاسم خزعلي خاطرنشان كرد: امام خميني مرد حق بود و در راه حق با اخلاص و توكل بي نظير مبارزه كرده و هيچگاه كوچك ترين هراسي از اركان پوشالي رژيم سفاك پهلوي به خود راه نداد.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم تأكيد كرد: نبايد اجازه دهيم برخي افراد در لباس خودي ها به پيكره نظام اسلامي ضربه بزنند.
وي ضرورت توجه به تولا و تبرا در نزد عامه مردم به ويژه روحانيان را مورد توجه قرار داد و گفت: دوري جستن از دشمنان و مستكبران پيش از انجام اعمال عبادي براي هدايت و كسب نورانيت بسيار مهم و حياتي است.
گفتني است مراسم بزرگداشت يوم الله 15 خرداد پنجيكشنبه شب با حضور مراجع عظام تقليد وحيد خراساني، صافي گلپايگاني، مكارم شيرازي، نوري همداني، سبحاني، علوي گرگاني، ائمه جمعه قم، اعضاي جامعه مدرسين و مركز مديريت حوزه علميه قم، اعضاي مجلس خبرگان رهبري، طلاب و فضلاي حوزه هاي علميه و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.

 



روسيه: عجله اي در تصويب قطعنامه عليه ايران نداريم

وزير امور خارجه روسيه با اذعان به بي ارزش بودن محتواي پيش نويس قطعنامه جديد تحريم ها عليه ايران تاكيد كرد كه مسكو هيچ عجله اي در تصويب اين قطعنامه ندارد.
«سرگئي لاوروف»، وزير امور خارجه روسيه روزجمعه در جمع خبرنگاران در چين گفت: شكل هاي اوليه قطعنامه مورد قبول مسكو و چين واقع نشد و پيش نويس در نتيجه گفت وگوهاي شديد كه بين قدرت هاي جهاني انجام گرفت، تغيير كرد. وي پس از گفت وگو با «يانگ جيه چي» همتاي چيني خود افزود، ما مواردي را كه هدفش اعمال تحريم هاي فلج كننده بود خارج كرديم و در نهايت قطعنامه صرفاً بر روي اقداماتي در جهت منع اشاعه تسليحات هسته اي متمركز شد.
لاوروف تصريح كرد: اين قطعنامه تا جايي كه امكان دارد منافع اقتصادي روسيه و چين را در نظر مي گيرد. براساس گزارش ها، چين و روسيه با تحريم هاي «فلج كننده» كه مورد نظر آمريكا بود مخالفت كرده اند.
وزير امور خارجه روسيه تاكيد كرد كه مسكو و پكن هر دو مخالف «به زور پيش بردن» روند راي گيري در شوراي امنيت سازمان ملل هستند تا اعضاي غيردائم شوراي امنيت نيز بتوانند نظرات خود را ارايه كنند. تركيه، برزيل و لبنان از اعضاي غيردائم شوراي امنيت هستند كه تا به حال با تحريم ايران مخالفت كرده اند.
لاوروف افزود: كه كار بر روي پيش نويس اكنون در حال پايان يافتن است و روسيه پيشنهادات كشورهايي كه داراي وضعيت متغير و گردان در شوراي امنيت هستند را در نظر مي گيرد.
در همين رابطه «كلود هلر» رئيس دوره اي شوراي امنيت سازمان ملل، اخيراً مدعي شد كه اين قطعنامه ممكن است در 10 روز آينده تصويب شود. وي گفت: كه حاميان اين قطعنامه خواهان اقدام فوري شوراي امنيت و به رأي گذاشته شدن آن طي 10 روز آينده هستند.

 



آيت الله اميني امام جمعه قم: آيت الله خامنه اي در دفاع از اسلام همانند امام رفتار مي كند

امام جمعه قم گفت: خوشبختانه امروز كه 21 سال از رحلت امام خميني(ره) مي گذرد، آيت الله خامنه اي همانند امام با صلابت و استوار به دفاع از نظام جمهوري اسلامي مي پردازد.
به گزارش خبرگزاري فارس آيت الله ابراهيم اميني در خطبه هاي نماز جمعه قم با بيان اين كه مثل چنين روزي بود كه آيت الله خامنه اي به رهبري ملت ايران برگزيده شد، خاطرنشان كرد: هنوز جنازه امام خميني(ره) تدفين و تشييع نشده بود كه چون مسئله رهبري اهميت داشت خبرگان رهبري را با زحمت از سراسر كشور فرا خواندند تا در ارتباط با انتخاب رهبر تصميم گيري كنند.
استاد حوزه علميه قم با بيان اين كه نظام اسلامي نمي تواند حتي يك روز بدون رهبر بماند، يادآور شد: در مجلس خبرگان دو نظر وجود داشت يكي اين كه شوراي رهبري بعد از امام انتخاب شود و زمام امور را به عهده بگيرد و يا اين كه انتخاب رهبر به صورت فردي صورت بگيرد.
وي ادامه داد: بعد از بحث ها و گفت وگوها نتيجه بر آن شد كه انتخاب رهبر به صورت فرد باشد و تشخيص بر اين شد كه آيت الله خامنه اي بهترين فرد براي تصدي رهبري نظام اسلامي است و ايشان با اكثريت آرا به عنوان رهبر نظام جمهوري اسلامي ايران معرفي شدند.
اميني اضافه كرد: خوشبختانه امروز كه 21 سال از رحلت امام خميني مي گذرد، ايشان همانند امام با صلابت و استوار به دفاع از نظام جمهوري اسلامي مي پردازد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14