(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 20  خرداد 1389- شماره 19666

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بمناسبت 20 خرداد سالروز شهادت آيت الله سعيدي
 
با راي اكثريت مجلس فوريت لايحه اساسنامه صندوق توسعه ملي تصويب شد
خارج از دستور
تأكيد روساي جمهور ايران و تاجيكستان بر توانايي كشورهاي منطقه در ايجاد امنيت
بيانيه جنبش عدم تعهد در حمايت از برنامه هسته اي ايران
سقوط بالگرد سپاه پاسداران در سمنان
كاظمي قمي: اتهام تجاوز ايران به خاك عراق توطئه سازمان يافته دشمنان دو كشور است
تناقض گويي هاي آمريكا درباره ربايش اميري
مشاور نخست وزير تركيه: تحريم هيچ تأثيري بر برنامه هسته اي ايران نخواهد داشت
آيين يادبود شهداي مبارزه با جريان فتنه برگزار مي شود
راه رسيدن به يقين



بمناسبت 20 خرداد سالروز شهادت آيت الله سعيدي
مبارز خستگي ناپذير

« به خدا قسم اگر مرا بكشيد و خونم را بر زمين بريزيد در هر قطره خون من نام مقدس امام خميني را خواهيد ديد.»
اين سخن، از حلقوم روحاني مبارزي در بيدادگاههاي طاغوت به گوش رسيد كه عمري را در راه اعتلاي كلام حق و برپايي حكومت اسلامي در مبارزه گذرانده بود.
با شروع نهضت امام خميني(ره) آيت الله سعيدي به همراه بسياري از مبارزان راه حق پروانه وار گرد وجود امام خميني(ره) به گردش درآمد.
وقتي شهيد سعيدي عزم استوار امام را در برپايي حكومت اسلامي و مبارزه با طاغوت مشاهده كرد، گويي امام و مقتداي خويش را يافت و دلگرم از حضور امام در راه مبارزه، جان خويش را براي برپايي حكومت اسلامي بركف نهاد.
آيت الله سعيدي دراين باره گفته است:
پس از نمازمغرب و عشا به منزل امام رفتم. خواستم با ايشان مذاكره كنم، امام آماده نماز بود. وقتي منظورم را فهميد نماز را كمي به تاخير انداخت. من عرض كردم:
آقا! طبق برداشتي كه من كرده ام از اين به بعد شما ياوران كمتري خواهيد داشت!
امام فرمودند: سعيدي!
به خدا قسم اگر تمام جن و انس دست به دست هم بدهند و در مقابل من بايستند، چون من اين راه را حق يافته ام از پاي نخواهم نشست!
همين روحيه انقلابي امام بود كه عزم آيت الله سعيدي را براي مبارزه بي امان با رژيم طاغوت جزم كرد. او ضمن اينكه با دستگاه فاسد شاه مبارزه مي كرد با انتشار اعلاميه اي به زبان عربي خطاب به علماي كشورهاي اسلامي، آنها را نيز دعوت به قيام و مخالفت با شاه مي نمود!
رژيم پس از مدتي آيت الله سعيدي را دستگير و در زندان قزل قلعه محبوس كرده و تحت شديدترين شكنجه ها قرار داد.
آيت الله سعيدي در روز چهارشنبه 20 خرداد 1349 زير شكنجه هاي وحشيانه رژيم آمريكايي شاه و در حالي كه مقاومت و شجاعت او حتي دژخيمان شكنجه گر را نيز به حيرت انداخته بود، به شهادت رسيد.

 



با راي اكثريت مجلس فوريت لايحه اساسنامه صندوق توسعه ملي تصويب شد

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي يك فوريت لايحه اساسنامه صندوق توسعه ملي را تصويب كردند.
فوريت اين لايحه در جلسه علني ديروز با 121راي موافق، 29 راي مخالف و 7 راي ممتنع از مجموع 195نماينده حاضر به تصويب رسيد.
در صورت تصويب نهايي لايحه فوق، حداقل معادل 20درصد از منابع حاصل از صادرات نفت به صندوق توسعه ملي واريز مي شود.
همچنين در صورت تصويب نهايي اين لايحه هيئت امناي صندوق توسعه ملي مركب از رئيس جمهور، معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور، رئيس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، وزير نفت، وزير امور اقتصادي و دارايي، 4 نفر صاحب نظر به انتخاب رئيس جمهور و دو نماينده عضو كميسيون برنامه و بودجه به انتخاب مجلس به عنوان ناظر خواهد بود.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان، پيش از تصويب يك فوريت لايحه اساسنامه صندوق توسعه ملي، نماينده دولت به ارائه توضيحاتي درباره ماهيت صندوق مذكور پرداخت.
وي اظهار داشت: صندوق توسعه ملي شكل تكامل يافته و پيشرفته تري از حساب ذخيره ارزي با تقويت نقاط قوت آن و از بين بردن نقاط ضعفش است كه ما در يك تجربه هشت سال در حساب ذخيره ارزي داشتيم.
وي افزود: براساس بند 22 سياستهاي ابلاغي مقام معظم رهبري تغيير نگاه نسبت به درآمدهاي ناشي از صادرات نفت و فرآورده ها بايد در طول برنامه ايجاد بشود و حداقل 20 درصد از منابع حاصله از صادرات بايد در جهت سرمايه گذاري اقتصادي و دادن تسهيلات به بخش خصوصي براي ايجاد واحدهاي توليدي، زيربنايي و خدماتي مورد استفاده قرار بگيرد. در همين راستا دولت در قانون بودجه سال 89 متني را تنظيم كرد كه بتوانيم از ابتداي سال 89 با تغيير حساب ذخيره به صندوق توسعه ملي در واقع شروع كار اين صندوق را داشته باشيم ولي به مصلحت مجلس شوراي اسلامي مقرر شد كه دولت اول اساسنامه را تقديم مجلس بكند و سپس براساس اساسنامه كار صندوق به لحاظ اداري و اجرايي دنبال شود.
پس از توضيحات نماينده دولت، مخالف و موافق به ايراد نظرات خويش پرداختند و در نهايت يك فوريت لايحه اساسنامه صندوق توسعه ملي به تصويب رسيد.
تشديد تحريم
كالاهاي صهيونيستي
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي تشديد تحريم كالاهاي صهيونيستي كليات و جزئيات طرح اصلاح قانون حمايت از انقلاب اسلامي فلسطين را تصويب كردند.
قبل از تصويب اين طرح، خانم زهره الهيان عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اظهار داشت: يكي از مواضع اصولي جمهوري اسلامي ايران همواره قطع رابطه با رژيم صهيونيستي بوده است حالا سؤال اساسي اينجاست كه چرا با وجود عزمي كه در بين مردم و مسئولين است و همچنين رهنمودهاي مقام معظم رهبري و قوانيني كه ما داريم متاسفانه در رابطه با تحريم شركت هاي اسرائيلي اين امر بخوبي اتفاق نمي افتد؟
يعني الان ما شركت هايي داريم كه مظنون به حمايت از رژيم صهيونيستي هستند اما كالاهاي آنها در بازارهاي ما وجود دارد و حتي بعضاً صدا و سيماي ما تبليغ اين كالاها را دارد. وقتي از صدا و سيما سؤال مي شود اشاره مي كنند كه ما اطلاعات دقيقي نداريم كه اين كالاها حتماً حاصل رژيم صهيونيستي هستند يا كارخانه هاي آنها اسرائيلي هستند يا خير؟ به همين دليل ما شاهد هستيم كه در بازارها محصولات كوكاكولا و نسكافه نستله و «آي بي ام» و شركت هايي كه مظنون به حمايت از رژيم صهيونيستي هستند به فروش مي رسد.
وي در ادامه با بيان اينكه فهرست اين شركت ها و كالاهاي مظنون به اسرائيلي بودن بايد تهيه شود افزود: ما در طرح اصلاح قانون حمايت از انقلاب اسلامي فلسطين كميته تخصصي را در نظر گرفتيم كه وظيفه آن تعيين اسامي شركت هاي مزبور است. اين كميته متشكل از وزارت خانه هاي امور خارجه، اقتصاد، بازرگاني، اطلاعات و بانك مركزي و صدا و سيما است كه بايد ظرف دو ماه ليست افراد حقيقي و حقوقي و موسسات و شركت هاي صهيونيستي را ارائه كند.
پس از توضيحات فوق، كليات و جزئيات طرح فوق به تصويب رسيد. طبق اين مصوبه، سازمان صدا و سيما موظف است طبق ليست ارائه شده توسط كميته تخصصي از تبليغ هر نوع كالاي شركت هاي صهيونيستي خودداري كند.
اظهارات لاريجاني
علي لاريجاني در ابتداي جلسه ديروز با اشاره به توصيه رهبر انقلاب در ديدار نمايندگان مبني بر ضرورت نظارت مجلس بر خودش وعده داد در آينده نزديك ساز و كار نظارت مجلس بر خودش را در آيين نامه اين قوه طراحي خواهيم كرد.
رئيس قوه مقننه تصريح كرد: قدرشناسي و تكريم مقام معظم رهبري از زحمات و خدمات نمايندگان ملت در دو سال گذشته پشتوانه مهمي براي ادامه راهي است كه سلوك متين و صميمانه در همراهي و كمك به ساير قوا به خصوص قوه مجريه همراه با حفظ حدود قانوني پيگيري شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود توضيح داد: انتظار مجلس همانگونه كه رهبر معظم انقلاب تأكيد كردند، اجراي قانون در كشور است و مناقشه در اين امر پس از طي مراحل مقرر وجهي دارد، البته با رعايت آداب قانونگذاري كه حضرت ايشان متذكر شدند.
هيئت رئيسه كميسيون هاي كشاورزي و اجتماعي مجلس انتخاب شدند
اعضاي هيئت رئيسه كميسيون هاي كشاورزي و اجتماعي مجلس مشخص شدند.
براساس انتخابات هيئت رئيسه كميسيون كشاورزي به ترتيب عباس رجايي نماينده اراك به عنوان رئيس، احمدعلي كيخا نماينده زابل نائب رئيس اول، كاظم فرهمند نائب رئيس دوم، علي محمد بزرگواري و داود محمدجاني نيز به عنوان دبيران كميسيون كشاورزي انتخاب شدند.
همچنين در كميسيون اجتماعي نيز جعفرزاده به عنوان رئيس، هادي مقدسي و مهدي عيسي زاده به عنوان نواب رئيس، جواد صبور و محمد قيوم دهقاني به عنوان دبيران و زماني هم به عنوان سخنگوي كميسيون انتخاب شدند.

 



خارج از دستور

تجديد ميثاق نمايندگان
با امام و شهدا
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به مناسبت آغاز سال سوم مجلس هشتم با حضور در حرم مطهر حضرت امام خميني(ره) با آرمان هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران تجديد ميثاق كردند.
نمايندگان ديروز پس از حضور در مرقد مطهر امام خميني(ره) با نثار فاتحه و اهداي تاج گل، ياد و خاطره امام راحل را گرامي داشتند و با آرمان هاي بلند اين عزيز تجديد ميثاق كردند.
نمايندگان مجلس همچنين با حضور در مزار شهداي هفتم تير، شهيدان رجايي و باهنر، شهداي دولت و سرداران شهيد هشت سال دفاع مقدس از جمله شهيد چمران با قرائت فاتحه و نثار گل ياد و خاطره آنان را گرامي داشتند.
امنيت مطلوب در شرق كشور
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، شرايط امنيتي جنوب شرق كشور را پس از موفقيت بزرگ نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي در دستگيري شرور و تروريست معروف، «عبدالمالك ريگي»، مثبت ارزيابي كرد.
«علاءالدين بروجردي» در گفت وگو با ايرنا افزود: در مجموعه فضاي منطقه جنوب شرق كشور بعد از دستگيري ريگي، شاهد برقراري آرامش و امنيت بيشتري هستيم.
وي با اشاره به اشراف كامل نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي كشور به منطقه جنوب شرق اظهار داشت: البته اين واقعيت كه ميهمانان ناخوانده در حاشيه مرزهاي افغانستان و عراق در شرق و غرب كشور وجود دارند در همه قضاوت ها بايد مدنظر باشد.

 



تأكيد روساي جمهور ايران و تاجيكستان بر توانايي كشورهاي منطقه در ايجاد امنيت

روساي جمهور ايران و تاجيكستان در نشست مشترك هيئت هاي عالي رتبه دو كشور، بر توانايي كشورهاي منطقه در ايجاد امنيت و مقابله با ناامني هاي منطقه تاكيد كردند.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد رييس جمهور ظهر ديروز در جريان سفر به تاجيكستان براي شركت در اجلاس جهاني آب براي حيات، در نشست هيات هاي عالي رتبه ايران و تاجيكستان كه به رياست روساي جمهور دو كشور برگزار شد، اظهار داشت: ايران وتاجيكستان دو عضو از يك پيكره بزرگ هستند و از فرهنگ ، تاريخ، ادبيات و نگاه مشترك انساني برخوردار مي باشند.
وي با بيان اينكه روابط دو كشور در عرصه هاي مختلف به سرعت در حال افزايش است ، خاطر نشان كرد: جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد فناوري هاي نوين و تجربيات خود را در اختيار ملت تاجيكستان قرار دهد .
رييس جمهور افزود: ديدگاههاي مشترك ايران و تاجيكستان در عرصه هاي منطقه اي و بين المللي زمينه مناسبي را براي حركت دو كشور در برقراري صلح و امنيت منطقه اي فراهم آورده است .
وي با بيان اينكه بخش مهمي از ناامني منطقه به دليل دخالت هاي بيگانگان است گفت : ايران و تاجيكستان به همراه ساير كشورهاي منطقه اين توانايي را دارند كه امنيت را در منطقه برقرار و تثبيت كنند . امروز قدرت هاي سلطه گر به منطقه آسياي ميانه نگاهي استعماري دارند كه ضرورت دارد برنامه هاي مشتركي براي حفظ وتقويت ثبات سياسي منطقه تدوين شود .
امامعلي رحمان رييس جمهور تاجيكستان نيز در اين ديدار طي سخناني با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران مهمترين شريك استراتژيك تاجيكستان است ، اظهار داشت : امروز ناامني بزرگترين خطري است كه منطقه را تهديد مي كند و دو كشور مي توانند همكاري ها و هماهنگي هاي مشتركي در مقابله با ناامني و برقراري ثبات وامنيت در منطقه داشته باشند .
وي گفت : تاجيكستان به دنبال تدوين برنامه اي درازمدت براي استفاده از همه ظرفيت هاي موجود ميان دو كشور براي افزايش و ارتقاء روابط دو جانبه و منطقه اي با جمهوري اسلامي ايران است .

 



بيانيه جنبش عدم تعهد در حمايت از برنامه هسته اي ايران

كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در جريان نشست فصلي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي كه از دوشنبه در وين آغاز شده است، بيانيه اي در حمايت از توافقنامه تهران و برنامه هسته اي ايران صادر كردند.
جنبش عدم تعهد در اين بيانيه بار ديگر با حمايت از برنامه هسته اي ايران، اعلام كرد كه با نگراني تبعات احتمالي فاصله گرفتن از زبان استاندارد راستي آزمايي در بخش خلاصه گزارش مديركل آژانس را مورد ملاحظه قرار مي دهد و مايل است در اين باره از دبيرخانه آژانس درخواست توضيح بيشتري كند.
در بخش هاي ديگري از اين بيانيه آمده است: «جنبش غيرمتعهدها بر حق اوليه و غيرقابل انكار كليه كشورها براي توسعه، تحقيق، توليد و استفاده از انرژي اتمي براي مقاصد صلح آميز، بدون هرگونه تبعيض و منطبق با تعهدات قانوني مترتب، تاكيد مي كند. بنابراين، هيچ موردي نبايد به گونه اي تفسير شود كه منجر به ايجاد ممنوعيت با محدوديت حقوق كشورها در توسعه انرژي اتمي براي مقاصد صلح آميز شود. انتخاب ها و تصميمات كشورها، شامل موارد (مربوط به) جمهوري اسلامي ايران، در زمينه استفاده هاي صلح آميز از فن آوري هسته اي و سياست هاي چرخه سوخت بايد محترم شمرده شوند.»
«جنبش غيرمتعهدها، آژانس بين المللي انرژي اتمي را به عنوان تنها مرجع ذيصلاح براي راستي آزمايي تعهدات پادماني مترتب با اعضا مورد شناسايي قرار داده و تاكيد مي كند كه هيچ فشار يا مداخله ناواردي در فعاليت هاي آژانس به ويژه در فرآيند راستي آزمايي كه مي تواند بازدهي و اعتبار آژانس را به مخاطره اندازد، نبايد وجود داشته باشد.»
«جنبش غيرمتعهدها قوياً معتقد است كه كليه پادمان ها و موضوعات راستي آزمايي از جمله موارد مربوط به ايران بايد در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي و براساس مباني حقوقي و فني حل و فصل شود. علاوه بر آن جنبش غيرمتعهدها تاكيد دارد كه آژانس بايد به كار خود براي حل موضوع هسته اي ايران در چارچوب اختيار و اساسنامه آژانس ادامه دهد.»
در ادامه اين بيانيه تاكيد شده است: «جنبش غيرمتعهدها با نگراني تبعات احتمالي فاصله گرفتن از زبان استاندارد راستي آزمايي در بخش خلاصه گزارش مديركل جايي كه بيان مي دارد: «ايران بايد همكاري لازم را براي اين كه به آژانس اجازه دهد كه تاييد كند كليه مواد هسته اي ايران در فعاليت هاي صلح آميز قرار دارند» مورد ملاحظه قرار مي دهد و مايل است در اين باره از دبيرخانه درخواست توضيح بيشتري كند. با توجه به اين كه گزارش اجراي پادمان در سال 2009 (SIR) مندرج در سند 25/2010/ GOV بيان مي دارد «در حالي كه آژانس قادر بوده است در مورد ايران نتيجه گيري كند كه تمامي مواد هسته اي اظهار شده در فعاليت هاي صلح آميز قرار دارند، راستي آزمايي صحت و تكميل اظهارات ايران در دست انجام است.»
جنبش غيرمتعهدها از درخواست هاي پيشين مديركل خطاب به آن دسته از اعضايي كه اطلاعاتي را در ارتباط با «مطالعات ادعايي» به دبيرخانه ارائه كرده اند، براي موافقت با اين كه آژانس تمامي اسناد مربوطه را به ايران ارائه كند، كاملاً حمايت مي كند. جنبش غيرمتعهدها يكبار ديگر نگراني هاي خود را نسبت به ايجاد موانع در اين باره كه فرآيند راستي آزمايي آژانس را با مانع مواجه مي كند، ابراز مي دارد. جنبش غيرمتعهدها در اين رابطه، خاطرنشان مي كند كه مديركل قبلاً گزارش كرده:
- آژانس به طور مستقل ابزارهاي محدودي را براي اثبات صحت مدارك ارائه شده كه اساس مطالعات ادعايي را تشكيل مي دهند در اختيار دارد.
- محدوديت هاي اعمال شده از سوي برخي اعضا در قبال در اختيار گذاشتن اطلاعات به ايران، انجام مذاكرات مشروح را با ايران در اين باره براي آژانس مشكل تر مي كند.
در پايان اين بيانيه آمده است: «با مد نظر قرار دادن تحولات اخير و همچنين گزارش هاي قبلي مديركل درباره اجراي برنامه عمل «تفاهم نامه جمهوري اسلامي ايران و آژانس درباره مداليتي حل و فصل موضوعات باقي مانده»(INFCIRC/71I)، جنبش غيرمتعهدها كماكان منتظر است كه اجراي پادمان در ايران به صورت معمول به انجام برسد.)
«جنبش غيرمتعهدها موضع اصولي خود را مبني بر اين كه ديپلماسي و گفت وگو تنها راه براي حل بلند مدت موضوع هسته اي ايران است، تصريح مي كند جنبش غيرمتعهدها بدين منظور همه كشورهاي عضو را نسبت به مشاركت مثبت، تشويق مي كند.»

 



سقوط بالگرد سپاه پاسداران در سمنان


يك فروند بالگرد آموزشي متعلق به نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در حين انجام مأموريت آموزشي در حوالي سمنان سقوط كرد.
رمضانعلي استادحسيني، فرمانده سپاه حضرت قائم آل محمد (عج) استان سمنان در گفت وگو با فارس دراين باره اظهار داشت: متاسفانه چهار سرنشين بالگرد آموزشي سپاه كه صبح روز چهارشنبه در سمنان سقوط كرد، به شهادت رسيدند و اجساد آنها به تهران انتقال داده شده است. وي همچنين محل سقوط اين بالگرد را حوالي پايگاه نيروي هوايي سمنان در جاده نظامي اعلام كرد.
ديروز حدود ساعت 30:8 تا 9 صبح يك فروند بالگرد آموزشي متعلق به نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در حين انجام مأموريت آموزشي در حوالي سمنان دچار سانحه شد و سقوط كرد.
نقص فني علت سقوط بالگرد سپاه در سمنان اعلام شده است.

 



كاظمي قمي: اتهام تجاوز ايران به خاك عراق توطئه سازمان يافته دشمنان دو كشور است

سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد ادعاي ورود ايران به خاك عراق را توطئه سازمان يافته برخي دولت ها و رسانه هاي عربي براي تخريب روابط مستحكم تهران و بغداد و سرپوش گذاشتن بر دخالت هاي اين كشورها در عراق دانست.
حسن كاظمي قمي در گفت وگو با مهر درباره جوسازي برخي رسانه هاي عربي عليه جمهوري اسلامي ايران و ادعاي آنها مبني بر تجاوز نيروهاي نظامي به داخل منطقه كردستان و گزارشهاي منفي فراوان آنها گفت: خبر ورود نيروهاي ايراني به داخل خاك عراق، صحت ندارد و بي پايه و اساس است.
وي افزود: نكته دوم اين است، عامل اصلي تشنج در مرزهاي شمالي غرب و منطقه كردستان عراق وجود گروه هاي تروريستي است كه در اين منطقه وجود دارد و از اين منطقه سوءاستفاده مي كنند.
سفير كشورمان خاطرنشان كرد: خوشبختانه همكاري و هماهنگي ميان دولت هاي ايران و عراق و حكومت اقليم كردستان عراق در زمينه مقابله و برخورد با گروه هاي تروريستي وجود دارد.
كاظمي قمي در ادامه تأكيد كرد: روابط ميان ملت هاي ايران و عراق و همچنين ملت ايران و مردم منطقه كردستان عراق، رابطه حسنه و تاريخي است و جمهوري اسلامي ايران در سخت ترين شرايط هم يار و غمخوار و هم حامي و هم كمك كننده مردم كردستان عراق بوده است.
وي افزود: برخي از كشورها كه شرايط جديد عراق را برنمي تابند با تخريب روابط ايران و عراق به دنبال اين هستند كه حمايت بسيار قوي جمهوري اسلامي ايران از نهال نوپاي دموكراسي و حكومت منتخب مردم عراق را قطع كنند. اين هم يكي از اهدافي است كه اين گروه ها و كشورها و رسانه ها دنبال مي كنند، اما همانطور كه اشاره شد اراده رهبران و منافع مشترك دو كشور مجالي به ديگران براي سوءاستفاده نمي دهد، اگر چه هدف ديگر اين جريانها اين است كه با بزرگ نمايي و طرح اين ادعا كه ايران در مسائل عراق دخالت مي كند، مي خواهند نگاهها را از خطاها و دخالت هاي ديگران منحرف كرده و بر آن سرپوش بگذارند، اما اين تحركات هيچ تاثيري بر اراده رهبران و ملتهاي دو كشور نخواهد داشت و مسير دو كشور به هم گره خورده است و ما شاهد رشد و پيشرفت روزافزون در روابط دو كشور خواهيم بود.

 



با وجود اسناد غيرقابل انكار صورت گرفت
تناقض گويي هاي آمريكا درباره ربايش اميري

سرويس سياسي-
با وجود مدارك مستند و افشاگري شهرام اميري درباره ربوده شدنش به دست نيروهاي اطلاعاتي آمريكا و عربستان، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا مدعي شد كه هيچ نقشي در ربودن اين دانشمند ايراني نداشته است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «فيليپ كراولي» سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در گفت وگو با خبرنگاران با ارائه پاسخ هايي متناقض عملا ربوده شدن شهرام اميري، استاد دانشگاه مالك اشتر از سوي دستگاههاي اطلاعاتي آمريكا را تاييد كرد.
نشست كراولي با خبرنگاران با اين پرسش خبرنگاري آغاز شد كه گفت: نواري منتشر شده كه تاييد مي كند شهرام اميري دانشمند و پژوهشگر ايراني را شما با همكاري عربستان ربوده ايد، اين ويدئو در آريزونا ضبط شده است. آيا شما اين ويدئو را ديده ايد؟
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا جواب داد: «با توجه به برنامه ديروز، تعدادي افراد آن ويدئو را بررسي كردند و ما قادر نيستيم شهادت دهيم كه آن درست است.»
خبرنگار پرسيد «بنابراين شما منكر اين مي شويد كه عربستان سعودي و آمريكا در ربودن اين پژوهشگر ايراني با هم تباني كرده اند؟
كراولي در پاسخ گفت: «من درباره اين كه اين فرد در حال حاضر كجا هست اظهارنظري نمي كنم. من فقط اين را مي دانم كه ما قادر نيستيم كه بگوييم كه آيا اين ويدئو فرد مشخصي را نشان مي دهد يا نه.»
خبرنگار دوباره سؤال كرد «آيا آمريكا و عربستان سعودي براي ربودن دانشمند ايراني با هم تباني كرده اند يا نه؟»
كراولي پاسخ داد «ما اين عادت را نداريم كه دور دنيا راه بيافتيم و مردم را برباييم!»
وي افزود: اگر سؤال شما اين است كه آيا ما يك دانشمند ايراني را ربوده ايم جواب اين است كه نه.»
خبرنگار دوباره پرسيد: «آيا در اين مورد موضوع پناهندگي مطرح است؟»
كراولي در پاسخ مدعي شد: «اين ها درخواست هايي است كه برخي افراد از ايالات متحده مي كنند و اين جور چيزها هم محرمانه هستند!»
خبرنگار مصرانه پرسيد: «بسيار خوب، شما گفتيد كه هيچ ايراني را ندزديده ايد. خوب در برابر ادعاي ايران چه مي گوييد كه اعلام كرده اين مرد دزديده شده است. آيا فقط يك ادعاي كذب است؟»
كراولي در حالي كه ابتداي مصاحبه گفته بود «فيلم مربوط به شهرام اميري را چند كارشناس بررسي كرده اند» در يك تناقض آشكار اظهار داشت: «بگونه اي كه شنيده ام، فقط و فقط براساس گزارش هاي رسانه ها، براي زيارت به عربستان سعودي رفته و اين آخرين باري بوده است كه ايراني ها از او خبر داشته اند. من مي توانم اين را بگويم كه آيا آمريكا او را از عربستان سعودي ربوده است؟ جواب آن نه است.»
خبرنگار در ادامه پرسيد: «خوب اكنون پرسش اين است كه آيا آمريكا به طور كلي او را دزديده است يا نه؟»
كراولي مدعي شد: «نه».
سؤال بعدي اينكه «آيا او اكنون در آمريكا است؟»
كراولي در يك سردرگمي آشكار گفت: «ديگر نظري در اين مورد نمي دهم. نمي دانم... من شخصا نمي دانم او كجا است»!
احضار سفير سوئيس
به وزارت خارجه
وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در پي انتشار اسنادي مويد بر ربايش شهرام اميري توسط سازمان سيا و انتقال وي به آمريكا، لوي آگوستي سفير سوئيس در تهران را به عنوان حافظ منافع آمريكا احضار و مراتب اعتراض كشورمان را به وي اعلام كرد.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه، «علي اكبر رضايي» مديركل آمريكاي شمالي و مركزي وزارت امور خارجه در جريان اين احضار، با تاكيد بر اينكه مسئوليت حفظ جان و سلامتي آقاي اميري به عهده دولت آمريكا است، اقدام به ربايش اين شهروند ايراني را مغاير با قواعد مسلم حقوق بين الملل، حقوق بشر و تعهدات معاهداتي ايالات متحده آمريكا دانست. وي خواهان فراهم شدن امكان بازگشت فوري و بدون قيد و شرط آقاي اميري به جمهوري اسلامي ايران شد.
همچنين اسناد مويد ربايش شهرام اميري و يادداشت اعتراض به طرف سوئيسي ارائه شد.

 



مشاور نخست وزير تركيه: تحريم هيچ تأثيري بر برنامه هسته اي ايران نخواهد داشت

مشاور نخست وزير تركيه، تحريم هاي جديد عليه ايران را بر برنامه هسته اي اين كشور بي تأثير دانست.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره انگليسي، ابراهيم كالين، مشاور نخست وزير تركيه در گفت وگو با برنامه «اينسايد استوري» اين شبكه از آنكارا گفت: توافق تركيه، برزيل و ايران در حقيقت راهي براي كنترل روند ايجاد تنش سياسي در منطقه است، اين توافق به چيزي دست يافته است كه هيچ يك از راهكارهاي ارائه شده تاكنون بدان دست نيافته بود. وي افزود: ما به همراه برزيل، كاري انجام داديم كه گروه 1+5 در چهار يا پنج سال گذشته براي به دست آوردن آن تلاش كرد، ما هرگز نگفته ايم كه اين قرارداد همه موضوعات و نگراني ها را حل خواهد كرد؛ بند چهار يا پنجم توافقنامه كاملاً واضح مي گويد كه اين اقدام، نوعي اعتمادسازي است و نه پايان موضوع پرونده هسته ايران. اما بايد پذيرفت كه اين گام بسيار مهمي بود كه ما به همراه برزيل و ايران برداشتيم. كالين ادامه داد: با اين وجود آمريكا و غرب گزينه ديگري را مورد بررسي قرار دادند و به سمت تحريم رفته اند. نتيجه چه خواهد بود و تحريم هاي اضافي چه چيزي به دنبال خواهد آورد؟ به نظر من اين تحريم هيچ تأثيري بر برنامه هسته اي ايران نخواهد داشت بلكه برعكس منجر به دور شدن بيشتر ايران از ميز مذاكرات خواهد شد.
مشاور نخست وزير تركيه در بخش ديگري از صحبت هايش با اشاره به حمله اسرائيل به كاروان غزه گفت: اين حادثه تأسف برانگيز بود، زيرا موجب كشته شدن 9 شهروند تركيه شد، اين كاروان بشردوستانه بود و دولت تركيه رسمي يا غير رسمي، مستقيم يا غير مستقيم - با وجود ادعاها در رسانه ها- هيچ دخالتي در اين موضوع نداشت.
وي اضافه كرد: متأسفانه اين حادثه به كشته شدن 9 نفر و زخمي شدن حدود 30 نفر انجاميد، اين حمله پيش از اين كه عليه تركيه باشد، عليه گروه بين المللي امدادرسانان و فعالان صلح بود.

 



آيين يادبود شهداي مبارزه با جريان فتنه برگزار مي شود

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد كه جمعي از نمايندگان مردم قصد دارند تا براي شهداي مقابله كننده با جريان فتنه آيين يادبود برگزار كنند.
حجت الاسلام حميدرسايي نماينده در حاشيه تجديد ميثاق نمايندگان مجلس با آرمان هاي بنيان گذار انقلاب اسلامي، در جمع خبرنگاران با اشاره به فرا رسيدن سالگرد ايام فتنه و كودتاي شكست خورده پس از انتخابات رياست جمهوري دهم، اظهار داشت: سال گذشته افرادي در مقابله با اين جريان تلاش كردند و حتي برخي جان خود را در دفاع از ولايت از دست دادند.
عضو فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس اظهار داشت: متأسفانه طي يك سال گذشته از كساني كه با جريان فتنه رويارويي مي كردند، تجليل نشد و به همين خاطر جمعي از نمايندگان ملت قصد دارند، آيين بزرگداشت شهداي مقابله كننده با جريان فتنه را برگزار كنند.
رسايي با بيان اينكه زمان برگزاري اين مراسم نهايي نشده است، افزود: قرار است اين مراسم تير ماه امسال در يكي از مساجد تهران برگزار شود.
نماينده مردم تهران در مجلس تصريح كرد: هدف از برگزاري اين مراسم تجليل از جايگاه شهادت، دفاع از ولايت و به خصوص تجليل از مقام و منزلت كساني است كه با تير بي بصيرتي خواص مردود شده به مقام رفيع شهادت نايل شدند. وي افزود: شهدايي كه در مقابله با جريان فتنه جان خود را از دست دادند و خانواده هاي آنها كه طي سال گذشته داغدار شده اند براي حفظ مصالح انقلاب در طول اين دوران، اين مظلوميت ها را تحمل كرده اند. رسايي از اقشار مختلف مردم، مسئولين، گروه ها، شخصيت ها و همه كساني كه در مسير ولايت با تمام وجود حركت كرده و در اين مسير ايستادگي مي كنند خواست تا در اين آيين بزرگداشت حضور يابند.
نماينده مردم تهران خاطرنشان كرد كه در اين آيين از خانواده شهدا تجليل و از ميهمان ويژه اي كه در راستاي دفاع از ولايت از عنصر صبر و بصيرت در ايام فتنه و پس از آن بهره برد، قدرداني مي شود.

 



راه رسيدن به يقين

كلمات امام باقر (ع) راهگشاي حوزويان و دانشگاهيان است. بيان نوراني امام باقرهم مثل بيان نوراني امام صادق (ع) در همان عصر بحران سياسي اموي و عباسي اتفاق افتاد؛ يعني پايان حكومت امويان و آغاز حكومت عباسيان بود و كشورهاي اسلامي در يك بحران و التهاب سياسي بودند؛ اينها يك فراغتي داشتند كه توانستند معارف الهي را منتشر كنند.
يكي از كلمات نوراني وجود مبارك امام باقر (ع) به همه ما حوزويان و دانشگاهيان در درجه اوّل و توده مردم در درجه دوّم اين است كه فرمودند: لا نور كنور اليقين (1). بالأخره انسان يك چراغي مي طلبد تا باآن، راه را تشخيص بدهد و بعد از تشخيص راه، با يك مركبي آن راه را برود و اگر صراط و راه را ديد، با يك وسيله نقليه خوبي به سرعت اين راه را طي كند تا به مقصد برسد و مقصود خود را در آن مقصد ببيند و مي آرمد و آن دار القرار انسان است.
تقليد كوركورانه، خصوصيّت مهم انسان هاي خيال زده
آن نور را وجود مبارك امام باقر (ع) فرمود: لا نور كنور اليقين. يك كسي « مختال » است؛ مختال باب ا فتعال همان تخيّل است. يك انسان متخيّل خيال زده، بي برهان حركت مي كند. هر چه را كه عوام مي پسندند،او هم مي پسندد؛ هر چه را كه مطابق شهوت و غضب است، مي پسندد؛ نه روي برهان ! در تعبير قرآن كريم اين است كه: نّ الله لا يح بّ كلّ مختال فخور(2). ( مختال ) يعني انسان خيال زده كه اين، مختال ب الفعل است، عاقل ب القوّه؛ هنوز به مرحله عقل نرسيده است. وقتي گفتند: اين مد است، او باور مي كند؛ اين ارزش است، باور مي كند؛ بدون اينكه با برهان ارزيابي كند كه آيا اين مقبول است يا نه، معقول است يا نه. فرمود: لا نور كنور اليقين. تحصيل يقين براي همه آسان نيست، امّا براي حوزويان و دانشگاهيان مي تواند تا حدودي ممكن باشد.
كوچك شمردن دنياي مذموم، راه رسيدن به ( يقين )
مطلب دوّم آن است كه: ما به چه يقين پيدا كنيم ؟ فرمود: و لا يقين كاست صغار ك الدّنيا (3). دنيا به معناي آسمان، زمين، زندگي، توليد صنعت، توليد اقتصاد، توليد وسائل رفاهي جامعه نيست؛ اينها آخرت است، اينها دنيا نيست. كسي واقعاً تلاش و كوشش مي كند، نظير آنچه كه حضرت امير (ع) داشت كه ما را به اين دو عنصر محوري فرا مي خواندند كه: (تلاش در توليد ) و ( قناعت در مصرف )؛ اينها آخرت است، اينها دنيا نيست. آنكه تا زنده است، كارمي كند تا مشكلات مردم را حل كند و خودش هم مثل يكي از آحاد مردم زندگي كند، او حريص در توليد است و قانع در مصرف؛ او در صراط آخرت گام بر مي دارد. اينها آخرت است، اينها دنيا نيست. زمين دنيا نيست، اينها را خدا خلق كرده؛ آسمان دنيا نيست، باغ و راغ، دنيا نيست، اينها آيات الهي اند.
دنيا همان سياست بازي هاست، نه سياست مداري ها. كسي خداي ناكرده فريب بخورد، فريبي بدهد، به دنبال زرق و برق بي جا باشد، به دنبال جاه و مقام بي جا باشد؛ اينها دنياست و اين يك عطش كاذب است، هرگز انسان را سير نمي كند و او به دنبال همان خيال تاريك است. اين كه گفتند: صبح صادق داريم و صبح كاذب؛ اين كذب و صدق صبح به اين است كه اگر اين صبح، قبل از اينكه صبح صادق طلوع كند، مطرح بشود؛ اين چون دنباله روي شب تاريك است، به آن مي گويند: « صبح كاذب ». كالذّنب السّرحان (4)، مثل دم گرگ از بالا به پائين در سير عمودي روشنائي پديد مي آيد؛ اين يك صبح كاذب است، چون تتمّه شب و به دنبال شب تاريك است. امّا وقتي افق كاملاً روشن شد و آغاز روز شد؛ مي شود « صبح صادق ». صبح صادق پيش درآمد روز است، صبح كاذب پس آمد و پسوند شب است؛آن به دنبال شب دارد راه مي افتد، ديگر نمي تواند صبح باشد !
علم حضوري انسان به اعمال نيك و بد خويش
براي خود ما هم مشخص است كه آياما سياست مداريم، آنطوري كه مرحوم سيّد حسن مدرّس (رض) گفت كه سياست ما از متن ديانت ما گرفته شده؛ يا سياست بازيم ! اين در تبليغات ما معلوم مي شود، در جانب داري هاي ما معلوم مي شود، در موضع گيري هايمان معلوم مي شود. ما ممكن است سر ديگران كلاه بگذاريم، ولي سر خودمان كه نمي توانيم كلاه بگذاريم ! كاملاً مي فهميم داريم چه مي كنيم.
اين آيه سوره مباركه القيامه كه دارد: بل النسان علي نفس ه بصيرأ (5)، به اين معناست كه در قيامت خداي سبحان افراد را به كارهايشان آشنا مي كند، گزارش مي دهد كه شما اين كارها را كرديد. ينبّؤا النسان يؤمئ ذ ب ما قدّم و اخّر (6). ( تنب ئ )، ( ا نباء )؛ يعني گزارش دادن، نبأ دادن، خبر دادن.بعد مي فرمايد: چرا ما به انسان بگوئيم تو چه كردي ! بل النسان علي نفس ه بصيرأ؛ كه اين تاي بصيره مثل تاي علامه، تاي مبالغه است و گرنه انسان كه مؤنث نيست تا خبرش مؤنث باشد ! بايد گفته مي شد: بل النسان علي نفس ه بصيأ؛ امّا اينكه فرمود: بل النسان علي نفس ه بصيرأ، مثل اينكه بفرمايد: بل النسان علي نفس ه علامأ. انسان ممكن است چيزهاي ديگر را خوب نشناسد، امّا درباره خودش خوب ب صارت دارد، خوب علم و آگاهي دارد. مي داند كجا فريب داد، كجا فريب خورد، با چه جناحي دارد بازي مي كند. فرمود: اين دنيا را كه شما كوچك بشماريد، يعني اين بازي هاي سياسي را كه كنار بگذاريد؛ آن نور براي شما روشن مي شود. وقتي نور روشن شد، راه را مي بينيد. حالا كه راه را ديديد، به سرعت مي خواهيد برويد، راهش چيست، آن وسيله چيست؛ آن را حضرت در بيان بعدي مشخص مي كند.
لزوم به كار گيري علوم انساني و تجربي در راه « معرفت نفس »
فرمود: لا نور كنور اليقين، يك؛ و لا يقين كاست صغار ك الدّنيا، دو؛ ولا معر فه كمعر فت ك ب نفس ك (7). ما هر رشته اي از رشته هاي حوزوي و دانشگاهي را كه داشته باشيم؛ بالأخره اين رشته يا جزء علوم انساني است، يا اگر علوم انساني نيست، جزء علوم تجربي است؛ درهرحال كاربردش در حوزه انسانيّت است. حالا بر فرض يك كسي دامداري خوانده، كشاورزي خوانده، سپهر شناسي خوانده، دريا شناسي خوانده، معدن شناسي خوانده؛ بالأخره كاربردش در حوزه انسانيّت است. اگر خودش را نشناسد، ديگري را نشناسد، جامعه را نشناسد؛ كاربردش، يك كاربرد خوبي در نمي آيد. اين علم، علم نافع نيست. آنچه كه الآن غرب مبتلاست، همين است. آنها اين دانش را براي هوس مي خواهند، نه براي آن عقل ! لذا گاهي مي بينيد در غرب ما جريان عراق را راه اندازي كردند، گاهي در شرق ما افغانستان را راه اندازي كردند؛ براي اينها كشتن و كشتار زن و بچه و كودك و بزرگ مطرح نيست. اين چون گرفتار همان هوس مداري است، تمام تلاش و كوشش اش اين است كه اين دانش را براي ارضاء آن هوس پياده كند. فرمود: لا معر فه كمعر فت ك ب نفس ك، اين 3 اصل.
پس ما هيچ چاره اي نداريم، مگر اينكه خودمان را بشناسيم؛ از كجا آمديم، كجا مي رويم، چه براي ما خوب است، چه برايمان بد است. قهراً در فراگيري علم هم تلاش و كوشش مي كنيم و آنچه را هم كه ياد گرفتيم، درست مصرف مي كنيم؛ اين مي شود« علم نافع ».
حالا اگر ما عاقل و اهل يقين شديم و راه را تشخيص داديم كه راه چيست؛ چگونه اين راه را با سرعت و سهولت طي كنيم و دست ديگران را هم بگيريم. در اين بخش، يعني بعد از تشخيص اينكه راه چيست؛ وجود مبارك امام باقر (ع) فرمود: يا طال ب الجنّه ! مگر شما نمي خواهيد بهشت برويد ؟ يعني (معاذ الله) آياانسان مثل يك درخت است كه بعد از مرگ پژمرده مي شود و خبري بعد از مرگ نيست؛ يا وقتي قفس تن مي شكند و انسان مي ميرد، مثل آن است كه اين قفس شكست و اين مرغ باغ ملكوت دارد پر مي كشد. انديشه كه نمي ميرد، بينش و دانش كه نمي ميرد، فضائل نفساني كه نمي ميرد، روح كه نمي ميرد ! بالأخره اين قالب كه شكست، انسان كجا مي رود ؟ چه مي شود ؟(ادامه دارد)
سخنراني آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان دانشگاه مازندران،
خواهران دبيرستان نيروگاه قم و اقشار مختلف مردم در آستانه سالروز شهادت امام باقر (ع) ـ قم ؛ 9/ 11/ 1382
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) تحف العقول/ 286 (2) لقمان/ 18 (3) تحف العقول/ 286
(4) ر. ك: من لا يحضره الفقيه/ 1/ 501 (5) قيامه/ 14 (6) قيامه/ 13 (7) تحف العقول/ 286
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14