(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 25 خرداد 1389- شماره 19670

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
كشتي ايراني «به سوي غزه» راهي فلسطين مي شود
لاريجاني در ديدار با همتاي ترك: قدرت هاي بين المللي به دنبال انحصار هسته اي هستند
با حضور مرضيه دستجردي بانك ملي خون بندناف ايران افتتاح شد
الهيان: شركت هاي منتسب به صهيونيست ها هنوز در ايران فعاليت مي كنند
مراسم محفل انس با قرآن در 30 استان
كشاورز تالشي در پشت بام خانه خود اقدام به خزانه گيري برنج كرد
جمهوري آذربايجان خريد و فروش با زنان محجبه را ممنوع كرد
مسئول بسيج سازندگي كشور:
يك هزار گروه جهادي با مشاركت دانشگاهيان به مناطق محروم اعزام مي شوند
خودكفايي كامل ايران در صنعت طيور
مادران شهداي چهارمحال و بختياري نشان ايثار مي گيرند
برداشت 145 هزار تن خرما از نخلستان هاي هرمزگان
طراح لباس محلي گيلان: لباس محلي گيلان در المپيك جهاني برترين شد
آيت الله يزدي: اسلام منهاي روحانيت معنا ندارد
جانبازان دوچرخه سوار وارد مشهدالرضا شدند
معاون وزير آموزش وپرورش: كمك نيكوكاران براي ساخت مدرسه 370ميليارد تومان افزايش يافت
اخبار ادبي و هنري



هفته آينده از بندر خرمشهر
كشتي ايراني «به سوي غزه» راهي فلسطين مي شود

جمهوري اسلامي ايران هفته آينده يك كشتي حامل كمك هاي مردمي به ملت مظلوم و تحت ستم غزه را راهي اين منطقه مي كند.
محمدعلي نوراني جانشين دبيركل جمعيت دفاع از ملت فلسطين صبح ديروز در يك نشست خبري با اعلام خبر اعزام كشتي حاوي كمك هاي ملت ايران به مردم مظلوم و تحت محاصره غزه طي هفته آينده گفت: اين كشتي با نام «به سوي غزه» و از بندرعباس عازم اين منطقه خواهد شد.
قائم مقام جمعيت دفاع از ملت فلسطين افزود: كاروان اين جمعيت به سبك كمك هاي دوران 8 سال دفاع مقدس در شهرهاي مختلف مستقر شده و كمك هاي بشردوستانه مردم كشورمان را براي اعزام به غزه جمع آوري خواهد كرد ولي اجناسي كه براي اين مردم ارسال مي شود متفاوت از جنس كمك هاي دوران دفاع مقدس بوده و بيشتر از 4 نوع كالاي مواد غذايي فاسد شدني، مصالح ساختماني، لوازم بهداشتي و لوازم التحرير و اسباب بازي براي كودكان غزه خواهد بود.
نوراني در ادامه سخنان خود اعلام كرد: اين نخستين كشتي بوده و از خرمشهر به عنوان نماد مقاومت ايراني به غزه گسيل مي شود پس از اين كشتي بخشي ديگر از كمك هاي انسان دوستانه مردم كشورمان از طريق شمال كشور و بندر استانبول به غزه ارسال خواهد شد.
وي با اعلام اينكه اقشار مختلفي از حضور در كشتي ايراني كمك هاي انسان دوستانه به مردم غزه استقبال كرده اند گفت: چند هزار نفر تا به امروز در سايت مربوط به همين موضوع ثبت نام كرده اند كه در ميان آنها هنرمندان و ورزشكاران مطرح كشورمان نيز حضور داشته و در اين ميان از دانشجويان و جوانان بسياري ثبت نام به عمل آمده است.
وي با بيان اينكه اين كاروان ها ادامه خواهد داشت تا محاصره نوار غزه شكسته شود گفت: كشتي جمعيت دفاع از ملت فلسطين جداي از كشتي هلال احمر بوده ولي در رابطه با ارسال كمك هاي انسان دوستانه به مردم غزه با هم هماهنگ هستيم.
نوراني همچنين از رسانه ها دعوت كرد كه از اين اتفاق بزرگ گزارش و اخبار لازم را تهيه كنند و گفت: با وجود محدوديت همراه شدن خبرنگاران در كشتي هاي باري تلاش خواهيم كرد تعدادي از خبرنگاران داوطلب را در اين كشتي همراه خود داشته باشيم و چنانچه ميسر باشد يك شناور مسافري نيز در كنار اين كشتي كمك هاي انسان دوستانه افراد داوطلب را به نوار غزه برساند.
نوراني شماره حساب بانك ملي 0106034785003 را جهت جمع آوري كمك هاي بشر دوستانه براي مردم غزه معرفي كرد.
شيخ الاسلام: جهاني سازي غزه از دستاوردهاي مهم راه اندازي كاروان آزادي است
در همين رابطه حسين شيخ الاسلام دبيركل دبيرخانه حمايت از انتفاضه فلسطين در گفت وگو با سايت خبري غزه يكي از مهمترين دستاوردهاي راه اندازي كاروان آزادي، جهاني سازي مسئله غزه است چيزي كه طبعاً سران تل آويو و هم سران كشورهاي غربي سازشكار را تحت فشار قرار خواهد داد.
وي افزود: اسرائيل در اثر اين اشتباه اكنون خود را در برابر ملت هاي دنيا قرار داده است ملت هايي كه قادرند كاري كه شوراي امنيت نمي تواند انجام دهد را انجام دهند.
وي راه اندازي كاروان آزادي را نقطه عطفي دانست كه در آن ملت هاي دنيا با بي اعتمادي به ساز و كارهاي فرسوده شوراي امنيت خود مستقيماً به مسايل نظير فلسطين ورود پيدا كرده و اقدام به حل آن خواهند كرد.
شيخ الاسلام تاكيد كرد: اين اتفاق در واقع مسئله غزه فلسطين را به مسئله مستضعفين در برابر مستكبرين عالم، همه مظلومان جهان در مقابل همه ظالمان و مسئله همه ملت ها در برابر آمريكا و اسرائيل تبديل كرده است.

 



لاريجاني در ديدار با همتاي ترك: قدرت هاي بين المللي به دنبال انحصار هسته اي هستند

رئيس مجلس تاكيد كرد: واكنش منفي قدرت هاي بين المللي به بيانيه تهران نشان داد كه آن ها به جاي حل موضوع هسته اي ايران به دنبال ايجاد نوعي انحصار هسته اي در صحنه تعاملات بين المللي هستند.
به گزارش اداره اخبار مجلس شوراي اسلامي محمدعلي شاهين رئيس مجلس تركيه عصر روز شنبه با علي لاريجاني ديدار و گفت وگو كرد.
لاريجاني رئيس مجلس به بيانيه سه جانبه تهران و همكاري خوب ايران، تركيه و برزيل در موضوع هسته اي كشورمان اشاره كرد و صدور قطعنامه اخير شوراي امنيت عليه كشورمان را نشانه خشم قدرت هاي بين المللي از نقش آفريني موثر كشورهاي جديد در حل و فصل مسائل پيچيده جهاني عنوان كرد و توضيح داد: در صحنه بين المللي دوره جديدي در حال شكل گيري است، كشورهاي قديمي كه خود را مالك جهان مي دانستند بايد به كشورهاي جديد مجال نقش آفريني دهند.
وي افزود: واكنش منفي قدرت هاي بين المللي به بيانيه تهران نشان داد آنها دنبال حل موضوع هسته اي ايران نيستند، آنها خواهان ايجاد نوعي انحصار هسته اي در صحنه تعاملات بين المللي هستند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه بر اهميت استمرار رايزني هاي نزديك دو كشور در زمينه هاي گوناگون به ويژه مسائل منطقه اي و بين المللي و استفاده از ظرفيت هاي موجود براي ارتقاي سطح همكاري هاي منطقه اي و بين المللي دو كشور تاكيد كرد.
براساس اين گزارش، «محمدعلي شاهين» رئيس مجلس تركيه نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از روند رو به رشد همكاري هاي دو كشور در عرصه هاي گوناگون و با اشاره به بيانيه تهران در موضوع هسته اي كشورمان، گفت: بيانيه تهران قدمي مثبت، درست و مفيد بود كه باعث ناراحتي برخي كشورها شد.
«محمدعلي شاهين» بر همين اساس ادامه داد؛ عليرغم صدور بيانيه تهران، قطعنامه اخير عليه ايران بسيار ناراحت كننده است و تركيه معتقد به حل اين مسائل از طريق گفت وگو و مذاكره است.

 



با حضور مرضيه دستجردي بانك ملي خون بندناف ايران افتتاح شد

بانك ملي خون بندناف و مركز پذيره نويسي سلول هاي بنيادي روز گذشته با حضور وزير بهداشت و رئيس سازمان انتقال خون ايران افتتاح گرديد.
مرضيه وحيد دستجردي، وزير بهداشت در اين مراسم اظهار داشت: سازمان انتقال خون به 2 هزار نيروي انساني احتياج دارد كه اين موضوع به اطلاع معاونت نيروي انساني رئيس جمهوري رسيده است.
وزير بهداشت تصريح كرد: در اجلاس وزراي بهداشت عضو اكو كه در باكو برگزار شد، شاهد بوديم سازمان انتقال خون ايران در منطقه حرف اول را مي زند و ما جزو كشورهاي معدودي در دنيا هستيم كه تمام خون مورد نياز خود را به صورت 100درصد داوطلبانه تامين مي كند و نيازي به خون جايگزين و خريد خون نداريم.
وي اضافه كرد: براساس شاخص هاي جهاني اگر حدود يك تا 3 درصد جمعيت كشوري بتواند اهداي خون داوطلبانه داشته باشد مشكل آن كشور در تامين خون مورد نياز خود برطرف مي شود كه اين شاخص در حال حاضر در كشور 5/2درصد است و شاخص 25 اهدا به ازاي هر هزار نفر كه جزو بالاترين شاخص هاي جهان است. وحيد دستجردي ادامه داد: از اين يك ميليون و 800 هزار نفري كه در كشور به صورت داوطلبانه خون ا هدا مي كنند 800 هزار نفر اهداكننده دائمي هستند و خوشبختانه امروز مشكلي از نظر فرآورده هاي خوني در بيمارستان ها و مراكز درماني كشور نداريم.
وي تصريح كرد: با اهداي خون مردم سالانه 5/1ميليون واحد پلاسما يك ميليون واحد پلاكت و بيش از 700 هزار واحد پكسل توليد مي شود.
وزير بهداشت با بيان اينكه امروز سازمان انتقال خون نياز به 2 هزار نيروي جديد دارد، گفت: اين موضوع با معاونت نيروي انساني رئيس جمهوري مطرح شده است كه اميدواريم با آن موافقت كنند. همچنين 100خودرو جديد براي حمل و نقل خون با استانداردهاي لازم وارد سيستم انتقال خون شده است.
وزير بهداشت يادآور شد: شاخص هاي ما از نظر سلامت خون بهتر شده است و براساس سيستم غربالگري صددرصد خون هاي اهدائي از نظر هپاتيت B و C و سفليس و HID انجام مي شود.
وزير بهداشت يادآور شد: از كارهاي مهم ديگر ارسال پلاسما به خارج از كشور بود كه در حال حاضر 100درصد فاكتور 9 و IVIG، حدود 20درصد آلبومين و 10درصد فاكتور 8 از پلاسماي ايراني ارسال به خارج از كشور تامين مي شود كه با انتقال تكنولوژي آن به همين زودي به داخل كشور اميدواريم ظرف 2 تا 3 سال آينده توليد آنها در داخل كشور انجام شود. در حال حاضر قراردادهاي آن نيز بسته شده است.

 



الهيان: شركت هاي منتسب به صهيونيست ها هنوز در ايران فعاليت مي كنند

يك عضو كميسيون امنيت ملي مجلس خواستار قطع هرچه سريع تر رابطه با شركت ها و كارخانه هاي مظنون به همكاري با رژيم صهيونيستي شد.
زهره الهيان با ابراز تعجب از فعاليت شركت ها و كارخانه هاي مظنون به همكاري با رژيم صهيونيستي در ايران، گفت: با توجه به خواست مردم مبني بر قطع رابطه با اين شركت ها، بايد تمهيداتي انديشه شود تا اين محصولات از بازار داخلي خارج شوند.
وي در گفت وگو با فارس، با اشاره به لزوم جلوگيري از ورود كالاهايي كه منافع آن ها به جيب صهيونيست ها سرازير مي شود، اظهار داشت: بحث تحريم كالاها در مجلس شوراي اسلامي مطرح شد و اصلاحاتي در مورد قانون حمايت از انقلاب اسلامي مردم فلسطين انجام گرفت.
الهيان در ادامه با بيان اينكه قانون حمايت از فلسطين كه در اواخر دهه شصت به تصويب رسيد احتياج به برخي اصلاحات و بازنگري دارد، تأكيد كرد: در مجلس و خصوصاً در كميسيون امنيت ملي مجلس، تغييرات و اصلاحاتي بايد انجام بگيرد كه هم اكنون در دست بررسي است.
نماينده مردم تهران در مجلس همچنين افزود: با وجود عزم جدي مردم در تحريم كالاهاي صهيونيستي، هنوز از سوي مقامات اجرايي كشور اقدامي در اين خصوص مشاهده نكرده ايم، كه اميدواريم در آينده نزديك اين مهم بوقوع بپيوندد.
الهيان به برخي محصولاتي كه شركت هاي توليدكننده آنها مظنون به رابطه با اسرائيل هستند اشاره كرد و اظهار داشت: شركت هايي مانند كوكاكولا، نستله، آي بي ام، تيم برلند و... كه مظنون به داشتن روابط مالي و تجاري با رژيم اشغالگر قدس هستند، بايد از سوي ايران مورد بازخواست و محدوديت قرار بگيرند.
وي اين مهم را نه تنها سياسي بلكه در حوزه سلامت نيز حائز اهميت دانست و تصريح كرد: براي مثال شركتي مانند كوكاكولا كه بعد از انقلاب از داخل ايران جمع آوري شد متأسفانه پس از اندكي باز تحت يك شعبه داخل و با همان برند وارد بازار شده و هم اكنون به فعاليتش در حومه مشهد ادامه مي د هد.

 



سازمان ملي جوانان برگزار مي كند
مراسم محفل انس با قرآن در 30 استان

بخش جوان و قرآن جشنواره ملي جوان ايراني همزمان با شب ولادت امير مومنان حضرت علي(ع) و آغاز ايام البيض (اعتكاف) شامگاه 4 تير، مراسم محفل انس با قرآن را در 30 استان كشور به صورت همزمان برگزار مي كند.
به گزارش ستاد خبري جشنواره ملي جوان ايراني، اين مراسم شامل اجراي برنامه تواشيح، حفظ و قرائت قرآن كريم و مسابقه قرآني براي شركت كنندگان در اين مراسم است.
بنابراين گزارش مراسم محفل قرآن شهر تهران در حرم مطهر عبدالعظيم حسني(ع) بعد از نماز مغرب و عشاء در مصلاي اين آستان برگزار مي شود.
همچنين مراسم محفل انس با قرآن ديگري 28 خرداد براي علاقمندان قرآن در آستان عبدالعظيم حسني(ع) برگزار مي شود.

 



كشاورز تالشي در پشت بام خانه خود اقدام به خزانه گيري برنج كرد

هشتپر تالش- خبرنگار كيهان:
كشاورز تالشي اقدام به خزانه گيري برنج در پشت بام خانه خود كرد.
اين كشاورز كه ساكن ليار از توابع بخش گرگانرود شهرستان تالش است استفاده بهينه از زمين و آب را از اهداف اين كار اعلام كرد و افزود: در اين روش چون سطح محل خزانه از زمين بلندتر است ساقه هاي شالي در خزانه زودتر زرد و پوسيده نمي شود و نشاهاي برنج به طور يك دست رشد مي كنند و به هنگام بارندگي و يا وقوع سيل خزانه محفوظ مي ماند.
وي گفت: وجود نشاي سالم منجر به بوته هاي قوي و محصول بيشتر مي شود.

 



جمهوري آذربايجان خريد و فروش با زنان محجبه را ممنوع كرد

دولت جمهوري آذربايجان در راستاي اسلام ستيزي و ايجاد محدوديت براي مردم مسلمان اين كشور اقدامات جديدي را شروع كرده است.
فرمانداري شهر يولاخ، در بخشنامه اي به بازاريان و رانندگان اتوبوس ها دستور داده است از فروش اقلام مورد نياز براي زنان محجبه خودداري نمايند و همچنين از رانندگان اتوبوس ها خواست تا از سوار نمودن مسافران محجبه به مقصد باكو پرهيز كنند.
فرمانداري اين شهر در سالروز ميلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) با ممنوع كردن برگزاري مراسم جشن، حدود 5 نفر از شركت كنندگان در اين مراسم را بازداشت و در دادگاه به 3 الي 5 روز زنداني محكوم كرد.
چنين اقداماتي در جمهوري آذربايجان در حالي انجام مي شود كه اكثريت جمعيت آن كشور را مسلمانان -95- كه بيش از 83 درصد آنها شيعه اثني عشري هستند و در قانون اساسي اين كشور هيچ گونه محدوديتي براي نمادهاي ديني-حجاب، اذان، قرآن و...- ديده نشده است و تحليل اكثر كارشناسان بر آن است كه حاكمان آذري جهت جلب رضايت غربيها و صهيونيستها محدوديتهاي زيادي را براي مردم مسلمان اين كشور ايجاد مي كنند.

 



مسئول بسيج سازندگي كشور:
يك هزار گروه جهادي با مشاركت دانشگاهيان به مناطق محروم اعزام مي شوند

مسئول بسيج سازندگي كشور اعلام كرد: راهبرد هر دانشگاه يك منطقه محروم، امسال در قالب بسيج سازندگي دركشور اجرا مي شود.
سرتيپ «مجيد خراساني» روز يكشنبه در سمنان گفت: در اجراي اين برنامه امسال يك هزار گروه جهادي با مشاركت دانشگاهيان به مناطق محروم كشور اعزام مي شوند.
وي ابراز اميدواري كرد امسال با اين طرح راهبردي، يك هزار حركت جهادي در زمينه عمران و آباداني مناطق محروم كشور اجرا شود.
خراساني همچنين از مشاركت طلاب در طرح بسيج سازندگي خبر داد و گفت: 3هزار و 400 نفر از طلبه ها نيز در طرح بسيج سازندگي سال گذشته شركت كردند.
مسئول بسيج سازندگي كشور ابراز اميدواري كرد كه امسال استان نمونه در طرح بسيج سازندگي در كشور انتخاب و معرفي شود.
همايش اردوهاي هجرت دانشجويي روز يكشنبه با عنوان «رسم هجرت» با حضور استاندار سمنان و مسئولان دانشگاهي و سپاه پاسداران دانشگاه سمنان برگزار شد.

 



معاون وزير جهاد كشاورزي خبر داد
خودكفايي كامل ايران در صنعت طيور

ساري- خبرنگار كيهان:
معاون وزير جهاد كشاورزي از خودكفايي كامل ايران در صنعت طيور خبر داد.
رضا تركاشوند در جريان بهره برداري از طرح هاي صنعت طيور مازندران افزود: جمهوري اسلامي ايران هم اكنون ضمن خودكفايي در صنعت طيور در سطح خاورميانه به توفيقات زيادي نايل آمده است.
وي با تأكيد بر ضرورت اصلاح ساختار فعلي توليدات طيور در كشور افزود: با هدف دست يابي به توليدات كيفي و قابل رقابت در بازار جهاني برنامه عملياتي در صنعت طيور تدوين مي شود.
تركاشوند ظرفيت فعلي جوجه ريزي در مرغداري هاي كشور را 260 ميليون تن جوجه مرغ گوشتي ذكر كرد و افزود: سالانه يك ميليارد تن جوجه يك روزه در كشور توليد مي شود.
وي گفت: براساس تصميم دولت صادرات محصولات صنعت طيور عملياتي مي شود.

 



مادران شهداي چهارمحال و بختياري نشان ايثار مي گيرند

همزمان با سومين سفر رئيس جمهور به استان چهارمحال و بختياري سه نفر از مادران شهيد اين استان از دستان رئيس جمهور نشان ملي ايثار دريافت مي كنند.
«رحيم نريماني» مدير روابط عمومي بنياد شهيد و امور ايثارگران به ايرنا گفت: در سومين سفر هيئت دولت به اين استان «منور مقدسي»، مادر شهيدان «احسان الله و مصيب راستي» و «گلنساء طاهري» مادر شهيدان «حبيب الله و عباس سهيلي» نشان ملي ايثار دريافت خواهند كرد.
وي اضافه كرد: همچنين به خانم «توران صابري جمال لويي» مادر شهيد سيد مصطفي محمدي شيخ شباني، نشان ملي ايثار اعطا مي شود.
مديركل روابط عمومي بنياد شهيد و امور ايثارگران ادامه داد: طبق روال معمول و به منظور بررسي وضعيت خانواده هاي شاهد و ايثارگر استان چهارمحال و بختياري و رفع مشكلات آنها، جلسه شوراي معاونان بنياد شهيد در اين استان برگزار خواهد شد.
بنابه اين گزارش، پيش از اين، پنج نفر از مادران و همسران استان ايلام در دور سوم سفرهاي استاني رئيس جمهوري و هيئت وزيران به اين استان، نشان ملي ايثار دريافت كردند.
گفتني است، تاكنون به 542 نفر از والدين شهداي تك فرزندي و دوفرزندي كشور در سفرهاي استاني هيئت دولت، نشان ملي ايثار اعطا شده است.

 



مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي استان پيش بيني كرد
برداشت 145 هزار تن خرما از نخلستان هاي هرمزگان

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان از ادامه برداشت خرما از نخيلات هرمزگان خبر داد.
به گزارش روابط عمومي جهاد كشاورزي هرمزگان، «مجيدرضا پاكاري» با اشاره به برداشت خرما در استان گفت: 32 هزار هكتار در سطح استان زير كشت ارقام مختلف خرماست كه رقم پيارم هرمزگان مقام برتر كشوري و دنيا را با سطح 2 هزار هكتار در شهرستان حاجي آباد داراست. وي افزود: ارقام مرغوبي نظير خاصويي، گريته، مضافتي، هليلي، آل مهتري، زاهدي، برحي، ديري، خنيزي، مرداسنگ و توري از ديگر ارقام نمونه خرماست كه در سطح استان وجود دارد.
پاكاري ميزان توليد محصول خرما امسال را بيش از 145 هزار تن پيش بيني و تصريح كرد: سال گذشته نيز ميزان توليد خرما در استان 143 هزار تن بوده كه با مساعد شدن اقليم و بارندگي مناسب انتظار افزايش توليد در اين محصول حتمي است.
به گفته مدير باغباني جهاد كشاورزي استان هرمزگان برداشت خرما در اين استان تا پايان مهرماه ادامه خواهد داشت.

 



طراح لباس محلي گيلان: لباس محلي گيلان در المپيك جهاني برترين شد

طراح لباس محلي گيلان گفت: لباس محلي گيلان با طرح هاي شاد و پرنقش در بين چهار لباس برتر المپيك جهاني برترين شده است.
خديجه ميلانچي در گفت وگو با خبرنگار فارس در رشت افزود: لباس زنان روستايي گيلان با طرح هاي شاد و پرنقش و نگار قاسم آبادي، ديلماني، تالشي و دامن هاي بلند چين دار با قدمتي 4 هزار ساله است.
ميلانچي با بيان اينكه لباس محلي گيلان در بين چهار لباس برتر المپيك جهاني، برترين شده است، خاطرنشان كرد: لباس نشانه فرهنگ است و پيش از زبان با انسان ارتباط برقرار مي كند.
عضو اصلي صنايع دستي گيلان لباس هاي محلي را يكي از نشانه هاي فرهنگي در مناطق مختلف جهان و ايران معرفي كرد و گفت: اين لباس ها با توجه به آب و هواي مناطق از تنوع رنگ و شكل برخوردار بوده و از گذشته هاي دور داراي پوشش كامل بوده است.
وي ادامه داد: لباس محلي گيلان ميراث جهاني ايرانيان با زيبايي كه از روح نياكان اين خاك در آن به امانت مانده، بايد به عنوان يك هويت ملي حفظ شود.
طراح لباس محلي گيلان اظهار داشت: لباس محلي زن گيلاني به سه بخش لباس غرب، شرق و مركزي تقسيم مي شود.
به گفته وي لباس زن شرق گيلان به لباس قاسم آبادي، زن غرب گيلان «تالشي» و لباس مركزي گيلان با عنوان رسوخي شهرت دارند.

 



آيت الله يزدي: اسلام منهاي روحانيت معنا ندارد

رئيس جامعه مدرسين حوزه گفت: اسلام منهاي روحانيت معنا ندارد، چون روحانيت تبيين گر موازين اسلامي و شرعي است.
به گزارش مركز خبر حوزه، آيت الله محمد يزدي روز يكشنبه در ديدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با وي در محل جامعه مدرسين حوزه علميه قم افزود: امام خميني همواره با كساني كه سعي در القاي اسلام منهاي روحانيت داشتند، برخورد مي كرد و تذكر مي داد.
وي افزود: در شرايط كنوني شاخص ما، امام و خط امام است و از آنجايي كه امام انقلاب را به وجود آورد؛ بنابراين راهنمايي ها، بيانات و وصيت نامه ايشان شاخص است و نبايد فقط به اسم و عنوان، يار امام بود، بلكه بايد در عمل نيز اين امر را اثبات كنيم.
عضو مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: امروز منشور روحانيت، وصيت نامه امام و فرمايش هاي رهبر معظم انقلاب از بهترين و مهمترين مباني است كه براي همگام شدن با آرمان ها و ارزش هاي امام و انقلاب مي توان به آن تمسك كرد.
وي بيان داشت: كساني كه با رهبري مقابله و مخالفت مي كنند در برابر امام ايستاده اند و مخالفت با امام امت مقابله با خدا است.
رئيس جامعه مدرسين حوزه اظهار داشت: ولي امر مسلمين جانشين امام زمان(عج) است و اين نيابت اتفاقي نبوده و انتخاب ايشان وراي مسائل ظاهري، داراي ابعاد معنوي و الهي است، چون مسئوليت امت اسلامي مقام ساده اي نيست و تنها كسي مي تواند آن را برعهده گيرد كه پشتوانه الهي داشته باشد.
وي اضافه كرد: موضع گيري هاي رهبر معظم انقلاب، نقش بسيار تأثيرگذاري در جهان اسلام دارد و چشم مسلمانان جهان به اين نظام و انقلاب دوخته شده كه چگونه در برابر دشمنان محكم ايستاده و از آرمان ها و ارزش هاي اسلام ناب محمدي(ص) دفاع مي كند.
آيت الله يزدي تصريح كرد: مسئوليت سنگيني برعهده آحاد جامعه و به ويژه مسئولان و فرماندهان نظامي است، آنان بايد با هوشياري و وظيفه شناسي به وظايف خود به خوبي عمل كنند.
وي يادآور شد: موظفيم در برابر دشمنان و فتنه ها محكم مقابله كنيم و همواره هوشيار باشيم، چون تا اسلام هست، دشمنان و فتنه هاي گوناگون وجود دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: مردم در راهپيمايي ها و نمازجمعه ها خواهان حفظ دين و ارزش هاي اسلامي هستند.
رئيس جامعه مدرسين حوزه افزود: دولت اسلامي تنها مسئوليت تهيه آب و نان جامعه را برعهده ندارد بلكه بايد ارزش هايي چون حجاب و عفاف را در جامعه اسلامي پياده كند تا چهره نظام اسلامي با بي بندوباري و بدحجابي و بي عفتي مخدوش نشود و اين تقاضاي آحاد امت است.
آيت الله يزدي عنوان كرد: حكومت اسلامي بدان معناست كه اسلام در تمامي مراحل و طبقات جامعه اجرا شود و رنگ و بوي اسلام در همه جا حضور عملي و جدي داشته باشد.
وي گفت: انسان ها هميشه در معرض امتحان هستند و خداوند با امتحانات گوناگون ايمان ها را محك مي زند و افراد را غربال مي كند.
دبير شوراي عالي حوزه در بخش ديگري از سخنان خود، تأكيد كرد: چرا برخي مي گويند حقوق بشر از حقوق قرآن و اسلام برتر است و چرا بايد اين سخنان از يك مسلماني كه در نظام اسلامي تربيت شده و پرورش يافته بيان شود.
آيت الله يزدي خاطرنشان ساخت: مطابق آيات قرآن كريم عاقبت كساني كه مرتكب گناه و خلاف مي شوند و بر آن اصرار مي ورزند و توبه نمي كنند، تيره و تار است.

 



با پرچم بارگاه امام حسين(ع)
جانبازان دوچرخه سوار وارد مشهدالرضا شدند

سرويس شهرستانها-
هشت جانباز كه حامل پرچم بارگاه امام حسين(ع) بودند، پس از 20روز و طي مسافت هزار و888 كيلومتر از مرز شلمچه صبح ديروز وارد مشهد مقدس شدند.
به گزارش روابط عمومي سازمان بنياد شهيد و امور ايثارگران استان خراسان رضوي جانبازان سرافراز مشهدي كه چندي پيش جهت زيارت مرقد مطهر امام حسين(ع) و حضرت علي(ع) به عتبات عاليات سفر كرده بودند در بازگشت و در مرز شلمچه تصميم گرفتند مسير خرمشهر تا مشهد مقدس را با دوچرخه طي كنند.
اين جانبازان كه حامل پرچم بارگاه امام حسين(ع) بودند با عبور از شهرهاي مختلف مورد استقبال مردم قرار گرفتند و سرانجام صبح ديروز در ميان استقبال آحاد مردم و مسئولان و جمع كثيري از خانواده هاي شهدا و جانبازان با ورود به شهر مشهد عازم بارگاه رضوي شدند.
گفتني است: سرپرستي اين تيم را محمد نخعي عهده دار بود و نعمت الله عالمي خواه، اسماعيل مظفري، موسي الرضا خرمي نژاد، محمدباقر احمدي، اكبر يتيم نواز، حاج قربان عالمي و مراداعلم جانبازان دوچرخه سوار تيم حمل كننده پرچم بارگاه امام حسين(ع) را تشكيل مي دادند.

 



معاون وزير آموزش وپرورش: كمك نيكوكاران براي ساخت مدرسه 370ميليارد تومان افزايش يافت

معاون امور مجلس و استان هاي وزارت آموزش و پرورش از تعهد يك هزار ميليارد توماني خيرين مدرسه ساز براي توسعه فضاهاي آموزشي كشور درسال جاري خبر داد.
«احمد حيدري» روز يكشنبه در دامغان گفت: اين رقم نسبت به تعهدات خيرين درسال گذشته 370 ميليارد تومان بيشتر است.
وي به طرح ساخت مجتمع هاي آموزشي، هنري و فرهنگي در روستاها اشاره كرد و اظهار داشت: اين مجتمع ها براي چند روستاي نزديك به هم ساخته مي شود و وزارت آموزش و پرورش نيز براي ساخت اين مجتمع ها كمك مالي مي كند.
حيدري با اشاره به برگزاري آزمون استخدامي دراين وزارتخانه گفت: در اين آزمون كه با شركت بيش از 600هزار داوطلب برگزار شد درمرحله اول 120هزار نفر پذيرش شده و پس از آزمون تخصصي و مراحل مربوطه 40هزار نفر به استخدام آموزش وپرورش درمي آيند.
وي افزود: با پذيرش 26هزار نفر نيروي حق التدريسي شمار نيروهايي كه درسال آينده جذب مي شوند به 66هزار نفر مي رسند.
معاون وزير آموزش وپرورش همچنين با اشاره به دستور رئيس جمهوري مبني بر تبديل نيروهاي شركتي گفت: اين وزارتخانه پس از طي مراحل قانوني، نيروهاي شركتي را به صورت قرارداد معين و يا قرارداد با وزارتخانه تبديل خواهد كرد.

 



اخبار ادبي و هنري

انتشار مستند «خواب آشفته» درباره حوادث انتخابات
توليد مستند دو قسمتي «خواب آشفته» به كارگرداني سهيل كريمي كه در آن از تصاوير آرشيوي منتشر نشده استفاده شده پايان يافت.
به گزارش فارس، قسمت اول اين مستند به حوادث قبل و قسمت دوم آن به حوادث بعد از انتخابات اختصاص دارد.
سهيل كريمي كارگردان اين مستند در خصوص فيلم «خواب آشفته» گفت: بعد از خطبه هاي مقام معظم رهبري لازم ديدم تا مستندي در خصوص فتنه دشمنان انقلاب اسلامي بسازم و اكنون اين دو قسمت بعد از ماهها تلاش آماده ارائه به مخاطبان شده است.
رئيس بنياد شهيد چمران:
سيدمهدي شجاعي زندگينامه شهيد چمران را مي نويسد
رئيس بنياد شهيد چمران با اشاره به فضاي فعاليتي گسترده در زمينه شخصيت بزرگ و والاي شهيد مصطفي چمران، گفت: سيدمهدي شجاعي زندگينامه كامل شهيد چمران را به نگارش درخواهد آورد و ابراهيم حاتمي كيا نيز روايت حضور آن شهيد در پاوه را به تصوير مي كشد.
به گزارش «توانا»، مهدي چمران ديروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در طول سالهاي اخير فيلم، مستند و برنامه اي در خور شأن مصطفي چمران ساخته نشده است و بايد هنرمندان و نويسندگان با توجه به سرمايه گذاري و اعتبارات خوبي كه در سال جديد براي وزارت ارشاد مشخص شده است برنامه هايي براي شناخت هرچه بيشتر شهيد مصطفي چمران به نسل كنوني جامعه تهيه كنند.
رئيس بنياد شهيد چمران با اشاره به كارهاي هنري شهيد مصطفي چمران از جمله عكس هاي اين شهيد گفت: 600 اسلايد عكس از شهيد چمران كه در موضوعات زيبايي ها، خرابي ها و جنگ لبنان توسط وي تهيه شده است، در آمريكا و كشور لبنان موجود است كه با تمام زيرنويس اين عكس ها براي نمايش عمومي به زودي اقدام خواهد شد.
شركت 30 كشور در نخستين اجلاس ناشران مسلمان
مشاور رئيس جمهور و دبيركل اجلاس ناشران مسلمان گفت كه در نخستين دوره اين اجلاس، كشور ايران ميزبان 60 نويسنده و ناشر از بيش از 30 كشور دنيا خواهد بود.
به گزارش فارس، علي زارعي نجفدري، صبح ديروز در گفت وگو با خبرنگاران با بيان اينكه ناشران جهان اسلام برخلاف اهالي نشر كشورهاي غربي هيچ ارتباطي با هم ندارند، گفت: اين عدم ارتباط موجب گسست و ناآشنايي ناشران با يكديگر شده است و اين مسئله آسيب هاي متعددي را در پي دارد.
مشاور فرهنگي رئيس جمهور همچنين يادآور شد: در نخستين اجلاس ناشران مسلمان ما ميزبان 60 ناشر از 30 كشور دنيا خواهيم بود كه عمده آنها از كشورهاي آسيايي هستند اما مهماناني هم از كشورهاي آفريقايي و اروپايي خواهيم داشت.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14