(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 30  خرداد 1389- شماره 19674

صرفه جويي 400ميليارد ريالي با كنترل يك درصدي ضايعات نان
اعطاي تسهيلات نوسازي مسكن به عشاير اردبيل
خسارت توزيع بذرهاي فاسد در زمين هاي كشاورزي مازندران
مصرف 28ميليارد ريال اعتبار براي بقاع متبركه قم
بهره برداري از فاز اول مصلاي شهريار
نقش آفريني هاي «چارتكبير»
كوتاه از ورزش شهرستانها
رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان: رشد معادن كاشان خطر بيابانزايي را به دنبال دارد
افزايش 150 درصدي تصادفات منجر به فوت در شهرهاي كردستان
كار گازرساني به 40 روستاي دهستان لاي سياه نايين آغاز شد



صرفه جويي 400ميليارد ريالي با كنترل يك درصدي ضايعات نان

تبريز- خبرنگار كيهان:
در صورت تحقق جلوگيري يك درصدي ضايعات نان در كشور، حدود 400ميليارد ريال، صرفه جويي انجام مي شود.
مديرعامل شركت بازرگاني دولتي كشور در افتتاحيه اولين واحد توليد نان صنعتي شمال غرب كشور در شهرك «شهيد سليمي تبريز» با اعلام مطلب فوق افزود: اصلي ترين هدف و برنامه سياستگزاري وزارت بازرگاني، دستيابي به كاهش قيمت تمام شده در محصولات غذايي و نيز افزايش كيفيت نان است، چرا كه نامناسب بودن كيفي نان سنتي، منجر به هدر روي 20 درصد نان توليدي كشور مي شود.
به گفته حميد علي خاني، آذربايجان شرقي، يكي از مراكز و قطب هاي مهم صنايع غذايي كشور محسوب مي شود و 45 درصد ظرفيت صنعت غذايي ايران، در اين منطقه، تمركز يافته است.
معاون وزير بازرگاني به چرخه سالانه 11ميليون تن نان در كشور اشاره كرد و افزود: سالانه 40هزار ميليارد ريال، براي تأمين نان كشور، يارانه تخصيص داده مي شود.

 



استاندار خبر داد
اعطاي تسهيلات نوسازي مسكن به عشاير اردبيل

اردبيل - خبرنگار كيهان:
استاندار اردبيل گفت: تسهيلات ارزان قيمت نوسازي و مقاوم سازي مسكن براي عشاير استان پرداخت مي شود.
منصور حقيقت پور در جلسه اسكان عشاير استان افزود: در ادامه طرح اسكان عشاير، تعدادي ازروستاها جابه جا و پس از تكميل زيرساخت هاي لازم اقدامات اساسي انجام خواهد يافت.
وي گفت: در سال هاي اخير براي رفع و حل عادلانه اختلافات عشاير منطقه با 2 شركت سهامي كشت و صنعت و دامپروري مغان و پارس اقدامات لازم انجام يافته است.
وي گفت: لازم است اداره كل بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان مطالعات كارشناسي براي تجميع تعدادي از روستاهاي پراكنده و ايجاد مجتمع هاي روستايي متمركز با الحاق پيوست هاي اجتماعي و فرهنگي را انجام دهد.
وي با اشاره به اينكه روستاها بايد در دسته هاي مختلفي نظير روستاهاي ابقايي، انتقالي، تجميعي و احياي طبقه بندي و ساماندهي شوند افزود: ايجاد مزيت هاي نسبي در مناطق تعيين شده جهت پذيرش روستاهاي انتقالي، تسهيل كننده اين فرآيند خواهد بود.

 



رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان خبر داد
خسارت توزيع بذرهاي فاسد در زمين هاي كشاورزي مازندران

ساري-خبرنگاركيهان:
توزيع بذرهاي فاسد كشاورزي در مازندران 300 هكتار از عرصه هاي زراعي اين استان را دچار آسيب كرد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران با اعلام اين خبر به خبرنگاران افزود: پرونده اين تخلف در مراجع قضايي در حال رسيدگي است.
عنايت الله تورنگ يادآور شد: مراكز توزيع بذور خودسرانه اقدام به توزيع آن كردند كه در اين ارتباط بخش خصوصي مقصر شناخته شد و بايد خسارت وارده به زارعان را جبران كند.
وي در مورد خريد تضميني محصول برنج شاليكاران در سال جاري گفت: امسال برنج كشاورزان با 9 درصد بالاتر از قيمت سال قبل توسط مراكز خريد خريداري خواهد شد.
تورنگ مجموع طرح هاي آماده شده براي سرمايه گذاري در بخش كشاورزي مازندران را 503 ميليارد تومان ذكر كرد و افزود: سيستم بانكي براي اجرايي شدن اين طرح ها بايد همكاري بيشتري داشته باشد. وي گفت: ظرف 2 سال آينده 400 دستگاه تراكتور در مازندران توزيع خواهد شد.

 



مصرف 28ميليارد ريال اعتبار براي بقاع متبركه قم

قم- خبرنگار كيهان:
مديركل اوقاف و امور خيريه استان قم از صرف بيش از 28ميليارد ريال اعتبار در بقاع متبركه در راستاي اقدامات عمراني و فرهنگي خبر داد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل اوقاف و امور خيريه استان قم، حجت الاسلام والمسلمين غلامرضا ناظمي در جلسات نظارت ستادي برنامه هاي اداره كل اوقاف و امور خيريه استان قم با اشاره به اقدامات انجام شده توسط اين اداره كل در سال گذشته بيان داشت: طي سال گذشته بقاع متبركه استان 29 ميليارد و 860 ميليون ريال درآمد داشته اند كه بيش از 28ميليارد ريال از اين اعتبار صرف هزينه هاي عمراني و فرهنگي در بقاع متبركه شده است.
وي بيان داشت: بقاع متبركه استان داراي 9 مدير داخلي است كه به صورت افتخاري تمامي كارها را انجام داده و خدمات رساني مي كنند.
مديركل اوقاف و امورخيريه استان قم وجود سه كتابخانه عمومي در بقاع متبركه را يكي از اقدامات فرهنگي در بقاع دانست و اظهار داشت: با اجراي طرح جامع براي بقاع تعداد اين كتابخانه ها نيز افزايش خواهد يافت.
وي افزود: همچنين واحد فرهنگي ما مديريت فرهنگي در بقاع امامزادگان را راه اندازي كرده تا به فرمايش رهبر معظم انقلاب در خصوص تبديل بقاع متبركه به قطب هاي فرهنگي توجه شود.
ناظمي به طرح بانك اطلاعات امامزادگان در استان اشاره كرد و بيان داشت: با اجراي اين طرح تمامي اطلاعات موجود در خصوص آن امامزاده مشخص شده و در دسترس قرار مي گيرد.
وي گفت: تاكنون 80درصد اين پروژه اجرايي شده كه اميد است در آينده نزديك به اتمام برسد.
مديركل اوقاف و امور خيريه استان قم افزود: در خصوص شناسنامه دار كردن مساجد استان نيز 7 هزار و 800 مسجد داراي شناسنامه شده اند.

 



بهره برداري از فاز اول مصلاي شهريار

شهريار- خبرنگار كيهان:
فاز اول مصلاي بزرگ امام خميني«ره» شهريار با حضور رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور و مقامات محلي و مردم متدين اين شهرستان به بهره برداري رسيد.
اين مصلا در زميني به مساحت 5420 مترمربع با زيربنايي 19 هزار و 600 مترمربع در 5 بلوك طراحي شده كه چهار بلوك آن فرهنگي و مذهبي و يك بلوك نيز اداري، تجاري و پاركينگ است. براساس اين گزارش به منظور احداث فاز نخست مصلاي بزرگ امام خميني شهريار 3 ميليارد و 200 ميليون از محل اعتبارات دولتي و كمك هاي مردمي هزينه شده است.

 



نقش آفريني هاي «چارتكبير»

گزارش از: زهره شفيعي
گزارشي از باغ موزه دفاع مقدس در همدان
با تصوري كه در ذهن خود از باغ موزه دفاع مقدس همدان - به عنوان يك الگوي كشوري - داشتم، با احساس تمام وارد اين مكان نام آور شدم. آنچه از قبل حس مي كردم درست بود باورود به موزه، گويي كه هياهو و سروصداي شهر و از تمامي رنگها و بي رنگي ها، روي ها و رياها، لفاظي ها و بيهوده گويي ها، و هر آنچه تو را به من زميني نزديك تر مي كند. به يكباره بريده اي و وارد عالم ديگري شده اي، دنيايي كه با نقش ها و رنگها و سنگها و حجم هايش تو را مهمان لحظه هاي نابي مي كند كه براي درك آن لحظه ها تنها سمع و بصر ظاهري ات كفايت نمي كند بايد كه دل بسپاري و همراه شوي.
نام ها و نشانه هاي آسماني
در بدو ورود به محوطه باغ موزه دفاع مقدس، نماي بيروني، معماري و طراحي سازه ها جلب نظر مي كند كه تلفيقي است از معماري سنتي و مدرن ايراني. تنديس سفيدرنگ و زيبايي كه نمادي از شهيد در حال عروج به آسمان با بالهاي فرشته گون را نشان مي دهد و انگشت اشاره اي از يك دست او كه رو به آسمان نشانه رفته در نقطه اي از محوطه برپا شده و از همان ابتدا تكليف تو را با خودت و با موزه و داشته هايش مشخص مي كند. در كنار تنديس شهيد، نام هاي آسماني و گرانقدر 8000 شهيد استان بر روي قطعات سنگ گرانيت حك شده و با ديدن آن نام هاست كه معناي انگشت اشاره نشانه رفته به آسمان را در مي يابي: كه شهيدان كه اند اين همه خونين كفنان! ساخت و ساز بر روي فازهاي مختلف باغ موزه همچنان ادامه دارد و فاز يك پروژه كه فعلاً بخش اصلي و ديدني آن محسوب مي شود تقريباً رو به اتمام بوده و پذيراي بازديدكنندگان است. در ابتداي ورود به اين بخش، وارد تالاري مي شوي كه در ابتداي آن تنديس هايي به نشانه شهداي هر قشر از مردم استان قرار گرفته است.
ابتدا چشمانت متوجه تنديس زيبايي از مادر شهيد مي شود كه كبوتري در حال پرگشودن بر روي دستش قرار دارد و دركنار آن به زيارت ضريح شهيد گمنام مي روي كه بر روي سنگ مزارش حك شده است: «مرقد آشناي آسماني ها، غواص مهريه زهرا (س)، بلدچي اروند تا علقمه و عاشورا، شفيع روز جزا به اذن خدا، شهيد گمنام.
شهادت: 20/11/64 اروند رود
تدفين: شامگاه 7/9/.84»
اشكهايت سرازير مي شود و غم غربت سنگيني بر دلت مي نشيند. آه!
كدامين مادر هنوز چشم انتظار تو در گوشه اي از اين سرزمين كربلايي نشسته است؟ فاتحه اي مي خواني با تمام وجود، هر چند مي داني كه آمرزيده است و با خوبان خدا محشور.
امتداد تالار بزرگ در يك طرف، نقش برجسته هاي سفالينه زيبا و هنرمندانه اي از رزمندگان و صحنه هاي نبرد و نام هاي ائمه و به ويژه به ياد سيد الشهدا (س) نصب شده و در طرفي ديگر تابلوهاي نقاشي از جلوه هاي متفاوت دفاع مقدس كار استاد «ناصر پلنگي» كه مطابق توضيحات ارائه شده در كنار آثار، روايت عيني خود استاد است و حاصل همراهي وي با رزمندگان اسلام در مقاومت 45 روزه خرمشهر مقابل متجاوزان بعثي.
در تالار فرعي مجاور غرفه هاي متعددي تعبيه شده كه هر يك بيانگر يكي از واقعيات جبهه و جنگ است.
غرفه ترسيم نقشه مناطق عملياتي با تصوير و صوت خودكار كه به محض ورود بازديدكننده روشن مي شود و در اكثر غرفه ها از اين سيستم استفاده شده، اولين آنهاست.
تركش بزرگ يك بمب نيز داخل غرفه است كه روي آن تاريخ 25/11/66 - ساعت 30/11 - خيابان فرهنگ كوچه شهدا درج شده و نشانگر بمباران وحشيانه مناطق مسكوني شهر توسط دشمن ددمنش است.
ترسيم حماسه تنگ كورك به تاريخ 28/9/1360 در منطقه گيلانغرب كه توسط رزمندگان همداني با موفقيت انجام شد، در غرفه ديگري ديده مي شود.
غرفه ديگر درماندگي دشمن وبمباران شهر در تاريخ 25/4/61 را نشان مي دهد كه مصادف با روز قدس و راهپيمايي مردم بود و يكي از خونين ترين و غمبارترين روزهاي جنگ را براي همدان رقم زد و در عين حال رسوايي بيشتر دشمنان را سبب شد. در اين عمل وحشيانه، 105 نفر از مردم بي گناه همدان به شهادت رسيدند و 650 نفر نيز مجروح شدند.
¤ اتحاد رمرز پيروزي
در يكي از غرفه هاي جالب موزه، 10 تنديس نظرها را جلب مي كند و با كمي دقت مي تواني محسن رضايي فرمانده وقت سپاه پاسداران، شهيد صياد شيرازي فرمانده نيروي زميني ارتش، سردار حسين همداني از فرماندهان وقت سپاه و بسيج را ميان آنها شناسايي كني.
بقيه افراد نيز سرداران و فرماندهاني از ارتش و سپاه و بسيج و جهاد سازندگي هستند كه دور يكديگر جمع شده و يكي از آنها با نشانگر چوبي مشغول تشريح منطقه عملياتي موردنظر براي آغاز عملياتي جديد است.
كار زيبا و جذابي از آب درآمده و تجلي اتحاد نيروهاي مختلف نظامي در سالهاي دفاع مقدس را به نمايش مي گذارد، همان كه رمز پيروزي رزمندگان مسلمان ايران بود.
كمي آن سوتر ميني بوسي را مي بيني كه رزمندگان درون آن نشسته و توسط خانواده هاي خود براي اعزام به جبهه بدرقه مي شوند.
¤ قصه نخل هاي بي سر
داخل غرفه كوچكي كه در زمان ديدار ما هنوز به اتمام نرسيده، حجمي از يك نيم تنه با لباس نظامي اما بدون سرديده مي شود. به نشانه پيكر خونين رزمنده اي كه چون مولايش حسين (ع)، سربه جانان داده و بي پا و بي دست و بي سر هروله كنان به ديدار معشوق شتافته است.
غرفه كوچك،شكل و وضعيت خاصي دارد و آنچه در آن ساخته مي شود مطابق با عكسي واقعي است كه يكي از شهداي رزمنده را به حالت مذكور نشان مي دهد.
اما شايد براي بيگانه كه دركي از حقايق يك مكتب انسان ساز ندارد اين، فقط صحنه اي خشن از جنگ باشد، ولي براي ملتي كه عاشورا دارد، حسين و عباس و اكبر دارد و جهاد و شهادت را بالاترين حد سعادت خود مي داند، اين چنين «نخل بي سر» شدن، همه رحمت است و نعمت، كه:
«زير شمشير غمش رقص كنان بايد رفت...»!
در غرفه هاي بعدي گوشه ها و جلوه هايي از چند عمليات پيروزمندانه رزمندگان اسلام به نمايش گذاشته شده است.
«حماسه تيزپروازان پايگاه نوژه» از آن جمله است كه با چينش ماكت هايي از هواپيماهاي نيروي هوايي ارتش، عمليات هاي هوايي خلبانان دلاور پايگاه نوژه همدان بازسازي شده است.
در راهرويي ديگر گوشه هايي از دلاوري هاي رزمندگان اسلام در عمليات هاي فتح فاو و والفجر 8، حماسه مجنون، عمليات انصار، منطقه هور، منطقه شلمچه و اوج جنگ، كربلاي 5، پست امداد شهيد شكري موحد با حضور شيرزنان شجاع، به نمايش گذاشته شده و وصف حالات شب حمله و دعا و راز و نياز و شفاعت نامه نويسي رزمندگان و نمايي از نخلستان هاي آبادان و سرانجام عمليات بزرگ و كوبنده «مرصاد» با استفاده از تنديس هاي مختلف، بازسازي درختان و درختچه هاي نخل و نيزارهاي هور و تپه ماهورهاي مناطق عملياتي، به زيبايي، به تصوير كشيده شده است و سرانجام غرفه بازگشت آزادگان، نويد رهايي و اميد را پس از ساليان سخت اسارت به همگان هديه مي دهد.
بدون شك يكي از شخصيت هايي كه نام «باغ موزه دفاع مقدس» همدان با نام او عجين شده، سردار حسين همداني فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران و رئيس كنگره سرداران و 8000 شهيد استان همدان است. با سردار هنگام ديدار از باغ موزه ملاقات كرديم. ديداري كه به گفته خودش شايد صدمين بار باشد!
سردار حسين همداني مي گويد: «پس از پايان جنگ، حضرت امام به همه فرماندهان و دست اندركاران امر فرمود كه بنشينيد و اين جنگ را تجزيه و تحليل كنيد و از تمامي رخدادهاي آن جهت بهره مندي آيندگان برداشت كنيد تا آثار ماندگار بماند و نيز رهبر معظم انقلاب در همين راستا بر ماندگاري كارهاي انجام گرفته در حيطه دفاع مقدس تأكيد كرده و فرمودند كه آثار به صورت ساخت فيلم و يادمان و باغ موزه در همه استان ها دنبال شود كه بنده براي اولين بار در كرمانشاه اين موضوع را پيگيري كردم و پارك شيرين كرمانشاه كه در زمان جنگ با اصابت موشك، 100نفر در آن به شهادت رسيدند، به عنوان موزه جنگ انتخاب شد كه البته كوچك ساخته شده است.»
سردار همداني به جرقه هاي اوليه احداث باغ موزه دفاع مقدس همدان اشاره كرده و مي گويد: «بخشي از مكان فعلي باغ موزه در سال هاي پاياني جنگ براي احداث اورژانس يا بيمارستان صحرايي درنظر گرفته شده بود و رينگ هاي بتوني نيز در آن نصب شده بود كه با پايان جنگ منتفي شد و نيمه كاره ماند تا اينكه در سال 69 به فكر افتاديم كه محل مذكور را به عنوان يادمان جنگ تكميل كنيم و به شكل اورژانس يا بيمارستان صحرايي حفظ شود و لذا رينگ هاي بتوني را تميز و آماده كرديم تا كار تكميلي انجام شود اما بعد به ذهن مان آمد كه بخشي از محوطه مذكور را به صورت يك نماد به اورژانس تبديل كنيم و با اضافه كردن مساحت پروژه و خريد بخشي از زمين هاي اطراف، پروژه را گسترش بدهيم تا به يك باغ موزه تبديل شود كه اولين قدم نيز جمع آوري همه رخدادها و حوادث جنگ در استان بود و به همين منظور فراخواني نيز داده شد كه بدين ترتيب 100 حادثه و حماسه به عنوان 100 پروژه دفاع مقدس به نام استان همدان تعريف كرديم و چون پروژه بودجه مصوب ملي نداشت از ابتدا كارها را به صورت فرهنگ دفاع مقدسي وبا مشاركت همه مردم و سازمان هاي دولتي، غيردولتي و... پيش برديم و تاكنون نيز كمك هاي خوبي به ويژه از سوي مسئولان و استانداران وقت انجام شده اما در زمان مسئوليت استاندار قبلي پروژه از پيشرفت قابل توجهي برخوردار شد به طوري كه از يك فاز به 6 فاز رسيد و هم اكنون فاز هفتم آن نيز در دست بررسي هاي اوليه قرار دارد تا به عنوان يك شهر دفاع مقدس با صحنه هايي از زندگي و طرز آرايش جبهه ها در دفاع مقدس مانند سنگرهاي اجتماعي، سنگرهاي دفاعي و... گوشه هايي از گذران روزگار رزمندگان اسلام در جبهه ها را به نمايش بگذارد.»
¤ برآورد ميزان پيشرفت و هزينه ها:
وي در بيان احساس خود هنگام ديدار از باغ موزه دفاع مقدس همدان، اظهار مي دارد: پس از پايان جنگ كه به اتفاق رزمندگان ديگر به ميان شهرها و روستاها و زندگي عادي خود برگشتيم، فضا براي ما بسيار دلگير بود و گويي از دنياي ديگر آمده بوديم چراكه زندگي در جبهه بسيار زيبا بود و عليرغم همه سختي ها، با گرمي و اخوت و برادري و در يك كلمه اخلاص بين بچه هاي رزمنده، جبهه جنگ براي ما محل زندگي و آموختن بود، لذا با جمعي از دوستان جبهه، مجمعي تشكيل داديم كه ابتدا در مسجدي در محله ذوالرياستين بوديم و بعد كانون جوانان را درست كرديم اما جواب نداد و سيرابمان نمي كرد تا اينكه فكر احداث باغ موزه ايجاد شد و الآن كه كار ساخت به اينجا رسيده، در هر ديداري از باغ موزه، گويي از همه حوادث بيرون فارغ شده و احساس آرامش به من دست مي دهد.
سردار همداني يادآور مي شود: «علاوه بر همه دوستان رزمنده كه چنين احساسي نسبت به اين محل دارند، حتي ساير بازديدكنندگان و مخصوصاً جوانان نيز از احساسات مشابه خود پس از ديدار از باغ موزه سخن مي گويند.
با مدير كل بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس نيز در پاسخ به اين سؤال كه چگونه پروژه بيمارستان زيرزميني تبديل به باغ موزه دفاع مقدس شد مي گويد: راه اندازي موزه دفاع مقدس از سال 1376 در همدان كليد زده شد و قرار شد كه به همت جمعي از دوستان و علاقه مندان مجموعه اي ماندگار براي آيندگان از چگونگي حماسه آفريني هاي رزمندگان اسلام ايجاد شود كه در آن زمان آثار محتوايي جنگ به طور موقت در محلي به نمايش گذاشته شد و باتوجه به ارزشمند بودن كار، فرماندهان و مسئولان وقت استان به فكر يك محل ثابت و هميشگي جهت ارايه آثار دفاع مقدس افتادند و پس از پيگيري هاي لازم، محلي كه در زمان جنگ با استفاده از بودجه دفاعي، جهت احداث بيمارستان زيرزميني درنظر گرفته شده بود، به عنوان محل ساخت باغ موزه دفاع مقدس به بنياد حفظ آثار اختصاص يافت.
قاسم آرتيماني مي افزايد: پس از حل مسايل تملك زمين و جلب رضايت مالكين، هيئت امنايي متشكل از مجموعه مديران استان به رياست استاندار تشكيل شد و سپس با ارايه ماكت اوليه و تخصيص بودجه مختصري از سال 1377، كارها آغاز شد اما بودجه ها هنوز تعريف نشده بود و لذا در جريان سفر رهبر معظم انقلاب به همدان كه سال 1383 انجام گرفت، به دستور معظم له مقدار 200ميليون تومان به پروژه باغ موزه تخصيص داده شد كه در واقع باعث بركت و حركت كارها شد.
مديركل حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس در پايان تأكيد مي كند: باغ موزه دفاع مقدس بايد اثري ماندگار و براي همه زمان ها قابل ارايه و فراگير باشد چراكه آيندگان از روي چنين آثاري درباره دفاع مقدس ما قضاوت خواهند كرد و لذا سعي داريم با نوآوري هاي خاص، نگرشي جديد به اين مقوله داشته باشيم چراكه پروژه استان همدان به عنوان الگويي براي ساير استان ها مطرح شده است و اميدواريم با تلاش و مساعدت مسئولين استان به زودي شاهد اتمام اين پروژه بزرگ باشيم.
با پايان ديدار از باغ موزه دفاع مقدس، بنابه توصيف سردار همداني، عطش دوباره و چندباره ديدن اين مكان گرامي را در خود حس كردم. گنجينه اي كه نمود حيات است چراكه حيات دوباره ما در ممات است و اگراين موت، شهادت در راه خدا باشد، پس عاشقان كشته معشوق، از همان دم نزد خدايشان روزي مي خورند. اينجا، جاي تجلي «خاطره خوبان» است. آن «خوبان» كه «چارتكبير» زدند يكسره بر هر چه كه هست و خدايي شدند. پس به روايت «خاطره خوبان» در باغ موزه دفاع مقدس همدان، گوش جان بسپاريم و به زيارت ضريح چشم هاي منتظرشان برويم. ياحق!

 



كوتاه از ورزش شهرستانها

برگزاري مسابقات كشتي
كرج- خبرنگار كيهان: يك دوره مسابقه كشتي با حضور 219 كشتي گير از 20 باشگاه در مجموعه انقلاب اسلامي كرج برگزار شد، در نتايج تيمي اين مسابقات، تيم باشگاه شهيد مطهري با 53 امتياز اول و تيم هاي سيدالشهدا(ع) و ماهدشت نيز به ترتيب با 52 و 40 امتياز دوم و سوم شدند.

كسب مدرك بين المللي داوري
زرين شهر- خبرنگار كيهان: 2 داور زرين شهري موفق به كسب مدرك در كلاس داوري آسيا در رشته تكواندو شدند.
مهناز و علي مرداني قهرمان جهاني رشته تكواندو از زرين شهر با شركت در كلاس داوري پومسه كه در كشور قزاقستان برگزار شد موفق به كسب مدرك بين المللي داوري تكواندو شدند.

صعود به قله كركس
بندرعباس-خبرنگار كيهان: گروه 18نفره كوهنوردي كميته فرهنگي- ورزشي آبفاي هرمزگان به قله 3 هزار و 900متري كركس واقع در روستاي گشه كاشان صعود كرد. در اين صعود گروه هاي كوهنوردي خوزستان، داراب، قم، كاشان، لرستان، اصفهان و... نيز حضور داشتند.

احداث 31 زمين چمن فوتبال
¤ معاون سياسي امنيتي استاندار هرمزگان در ديدار با اعضاي ستاد طرح آسيا ويژن در بندرعباس با اشاره به ظرفيت ها و موفقيت هاي متعدد فوتبال در اين استان به ويژه در بخش بانوان گفت: مي توان هرمزگان را به عنوان قطب فوتبال بانوان در كشور شناخت و به زودي اين استان به يكي از مناطق مطرح فوتبال كشور تبديل مي شود. محمدحسن پرآور افزود: از سال گذشته تاكنون حدود 31 زمين چمن فوتبال استاندارد در بخش هاي محله اي در نقاط مختلف استان هرمزگان احداث شده است.

آغاز اردوي تيم ملي هاكي كشور
اراك- خبرنگار كيهان: پنجمين مرحله اردوي آمادگي و انتخابي تيم ملي هاكي بزرگسالان كشور در اراك برگزار شد.
در اين اردوي 5روزه 18نفر از استان هاي مختلف كشور شركت دارند.
اين تيم خود را براي حضور در مسابقات آسيايي مالزي كه اواخر تيرماه امسال برگزار مي شود، آماده مي كند.

اهداي مدال قهرماني به موزه امام رضا(ع)
مشهد- خبرنگار كيهان: مهدي عابديني قهرمان بدنسازي و پرورش اندام جهان پس از زيارت بارگاه ملكوتي حضرت علي بن موسي الرضا(ع)، هفت عدد مدال طلا و نقره خود را كه از مسابقات جهاني، آسيايي و كشوري كسب كرده بود را به موزه حضرت رضا(ع) اهدا كرد.
مجموعه مدال هاي طلا ونقره اهدايي عابديني شامل مدال طلاي مسابقات بدنسازي دانشجويان جهان 2008 مجارستان، مدال طلاي مسابقات بدنسازي دانشجويان جهان 2009ايتاليا و مدال طلاي مسابقات دانشجويان جهان 2006 ايرلند ، مدال طلاي مسابقات بدنسازي دانشجويان جهان 2007اتريش، مدال نقره مسابقات جهاني بدنسازي 2009 ايتاليا، مدال طلاي جام خليج فارس، مدال طلاي مسابقات جهاني كيك بوكسينگ 2007 تركيه است.

ركابزني جانبازان خراساني
¤ به مناسبت گراميداشت شهداي شركت گاز پالايش سرخس خانگيران 27 نفر از دوچرخه سواران جانباز خراساني مسير 180كيلومتري مشهد تا سرخس را با دوچرخه طي كردند.
دوچرخه سواران جانباز پس از طي مسير 12ساعته وارد سرخس شدند و با حضور بر سر مزار شهدا و شهداي گمنام نسبت به آنان اداي احترام كردند. ركابزنان جانباز مشهد سپس با 3 خانواده جانباز كه از سفر مكه مكرمه بازگشته بودند ديدار و آنگاه در مراسم دعاي توسل شركت كردند. اين افراد در همايش دوچرخه سواران اين شهرستان نيز شركت كردند.

بهره برداري از پروژه هاي ورزشي سمنان
سمنان- خبرنگار كيهان: مديركل تربيت بدني استان سمنان گفت: هم اكنون 45 پروژه ورزشي شامل 5 زمين چمن مصنوعي و 12سالن ورزشي روستايي در استان دردست ساخت است كه تا پايان تيرماه امسال به بهره برداري مي رسند.
همت هاديان از بهره برداري يك سالن مجهز تيراندازي در سمنان تا پايان تيرماه امسال خبر داد و افزود: شوراي عالي ورزش استان بزودي فعاليت خود را آغاز مي كند و برنامه پنج ساله ورزش استان را مورد بررسي قرار مي دهد. وي نداشتن اسپانسر، كارشناس ورزش، كمبود اعتبار و فقدان باشگاه هاي حرفه اي را از مشكلات ورزش استان اعلام كرد.

دوچرخه سواري از شلمچه تا مشهد

¤ هشت جانباز مشهدي كه به زيارت مرقد امام حسين(ع) رفته بودند در بازگشت به ايران، با دوچرخه و حمل پرچم امام حسين(ع) مسير مرز شلمچه تا مشهد مقدس را ركاب زدند و پرچم امام حسين(ع) را به بارگاه امام رضا(ع) اهداكردند. جانبازان اين مسير را به مدت 12 روز ركاب زدند.

قهرمان گلف باز مسجد سليمان
مسجدسليمان- خبرنگاركيهان: عضو تيم نفت مسجدسليمان در مسابقات قهرماني كشور اول شد.
محمدرضا شيني با 152 ضربه مقام نخست اين مسابقات را كسب كرد.
آيت دهقان از تيم ملي حفاري اهواز و سيدمحمود جوزي از تيم هيئت گلف تهران به ترتيب با 153و 156 ضربه مقامهاي دوم و سوم را كسب كردند.
در عناوين تيمي هم تيم ملي حفاري اهواز با مجموع 470ضربه- نفت مسجدسليمان با 477 ضربه و تربيت بدني خرمشهر با 478 ضربه با پشت سر نهادن رقبا عنوانهاي اول تا سوم را از آن خود كردند. تيم گلف نفت مسجدسليمان سابقه 12 دوره قهرماني و يك دوره نايب قهرماني ليگ كشور را دارد.
مسابقات قهرماني گلف كشور با عنوان «جام آزادسازي خرمشهر» با شركت 9تيم در اهواز برگزار شد.

هپكو قهرمان فوتبال كارگري
اراك- خبرنگاركيهان: در رقابت هاي فوتبال كارگري استان مركزي كه با حضور چند تيم از مراكز صنعتي برگزار شد، شركت هپكو اراك به مقام نخست اين مسابقات دست يافت.

 



رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان: رشد معادن كاشان خطر بيابانزايي را به دنبال دارد

كاشان- خبرنگار كيهان:
رئيس اداره حفاظت محيط زيست كاشان گفت: اگر روند فعلي رشد معادن ادامه داشته باشد قسمت غربي اين شهرستان به بيابان تبديل خواهد شد.
سيف الله انصاري در جمع خبرنگاران افزود: در اين منطقه معادن به شكل اصولي كار نمي كنند و اگر اين روند ادامه يابد، محيط زيست نابود مي شود.
وي با اشاره به صدور 64 مورد پروانه اكتشاف در منطقه كاشان و آران و بيدگل تصريح كرد: معمولا حدود 10 درصد از معادن به نتيجه مي رسند كه اگر همين تعداد نيز كار خود را شروع كنند اين منطقه با خطر جدي روبرو خواهد شد.
وي آغاز عمليات بدون كارشناسي را از مهمترين عوامل تخريب منطقه اعلام كرد.
انصاري خاطرنشان كرد: اگر ساير دستگاهها همچون صنايع و معادن، فرمانداري و شهرداري در اين زمينه به ما كمك نكنند و توجه لازم را نداشته باشند، اين روند ادامه مي يابد.
به گفته وي، پودرهاي توليد شده از كار در معادن روي گياهان منطقه اثر گذاشته و باعث خشك شدن آنها مي شود و نهايت منطقه به كوير تبديل مي شود.
وي گفت: طبق قانون حداقل يك چهارم معدن بايد به فضاي سبز اختصاص يابد اما در كشور اين اتفاق نمي افتد.

 



طي دو ماهه نخست امسال رخ داد
افزايش 150 درصدي تصادفات منجر به فوت در شهرهاي كردستان

سنندج- خبرنگار كيهان:
در دو ماه نخست امسال تصادفات منجر به فوت داخل شهرهاي كردستان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 150 درصد افزايش داشته است.
رئيس پليس راهور كردستان در نشست خبري با خبرنگاران رسانه هاي گروهي گفت: در اين دو ماه تصادفات منجر به جرح در داخل شهرهاي استان نيز نسبت به مدت مشابه هشت درصد افزايش داشته ولي تصادفات خساراتي كاهش يافته است.
سرهنگ عارف قادرزاده با اشاره به صدور 28هزار برگ جريمه براي رانندگان متخلف گفت: هدف راهنمايي و رانندگي پيشگيري از تخلفات است و با استقرار و اعزام گشت هاي نامحسوس رانندگان متخلف را كنترل و شناسايي خواهد كرد.
وي از طرح تشديد برخورد با رانندگان حادثه ساز به عنوان اولويت كاري خبر داد و گفت اين طرح در كردستان و همزمان با سراسر كشور آغاز شده كه تا پايان سال نيز ادامه خواهد داشت.
رئيس پليس راهوار كردستان مهم ترين تخلفات توسط رانندگان را سبقت و سرعت غيرمجاز، عدم رعايت فاصله طولي با وسيله نقليه جلويي، عدم حركت بين خطوط، عدم استفاده از كمربند ايمني راننده و سرنشين جلو، استفاده از تلفن همراه در حين رانندگي و عدم استفاده از كلاه ايمني براي موتورسيكلت سواران اعلام و اظهار داشت: با اين رانندگان برخورد قانوني خواهد شد.
سرهنگ قادرزاده خواستار همكاري دستگاه هاي اجرايي بويژه شهرداري با راهنمايي و رانندگي شد و گفت: شهرداري در راستاي نصب علائم، انجام خط كشي خيابانها، ترميم آسفالت معابر، روان سازي جريان ترافيك در خيابان هاي شهر با راهنمايي و رانندگي همكاري و تعامل لازم را داشته باشد.

 



كار گازرساني به 40 روستاي دهستان لاي سياه نايين آغاز شد

نايين - خبرنگار كيهان :
فرماندار نايين گفت: كار گازرساني به 40 روستاي دهستان لاي سياه اين شهرستان كه از مصوبات سفر هيئت دولت به نايين است به طول 97 كيلومتر و تعداد يكهزار انشعاب آغاز شد.
سيدمجتبي ايزدي افزود: با اجراي مرحله دوم گازرساني به 40 روستاي بخش مركزي نايين 1200 خانوار و 4 هزار نفر از نعمت گاز بهره مند ميشوند.
وي كه به اتفاق بخشدار مركزي از آغاز عمليات اين پروژه ديدن مي كرد گفت: در زمستان امسال بخشي از اين روستاها از نعمت گازرساني بهره مند ميشود.
فرماندار افزود: تاكنون بيش از 40 درصد از مصوبات سفر هيئت دولت در زمينه گازرساني به روستاهاي شهرستان تحقق يافته است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14