(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 30  خرداد 1389- شماره 19674
 

فيگارو: رژيم سعودي از روسيه 6 ميليارد دلار تسليحات خريداري مي كند
تظاهرات طرفداران حجاب اسلامي در شهرهاي مختلف تركيه
استقبال از ميانجيگري اتحاديه عرب براي برقراري آشتي ملي ميان فتح و حماس
قتل استاد مخالف هولوكاست در لهستان ضرب و شتم نماينده پارلمان در كانادا
صف آرايي 8000 شهردار در ايتاليا مقابل سياست هاي برلوسكني
با اصلاح قانون انتخابات در پارلمان رئيس جمهور آينده تركيه با راي مردم انتخاب مي شود
12ناو جنگي آمريكا و اسرائيل رهسپار خليج فارس شدند
ابراز نگراني روسيه و ازبكستان از تشديد خشونت هاي قومي در قرقيزستان
در پاسخ به اظهارات توهين آميز اسقف لبنان حزب الله: ما از خارج دستور نمي گيريم
تظاهرات هزاران نفري عليه حسني مبارك در خيابان هاي اسكندريه
فارين پالسي: سران مصر و عربستان مشروعيت خود را از دست داده اند
انفجار بمب در شمال عراق 10 شهيد و 50 مجروح برجاي گذاشت
آغاز انتخابات رياست جمهوري در لهستان



فيگارو: رژيم سعودي از روسيه 6 ميليارد دلار تسليحات خريداري مي كند

اقدام عربستان براي خريد حدود شش ميليارد دلاري سلاح از روسيه محافل جهاني را شگفت زده كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از روزنامه فيگارو، عربستان سعودي قصد دارد حدود شش ميليارد دلار انواع سلاح و تجهيزات جنگي از روسيه خريداري كند.
اين روزنامه در اخبار محرمانه روز جمعه خود از قول «آناتولي ايسيكيان»، مسئول سازمان رسمي فروش سلاح روسيه از اين قرارداد با عنوان «قرارداد هنگفت» ياد كرده است.خريد سلاح هاي روسي از سوي عربستان درحالي صورت مي گيرد كه ساختار نظامي عربستان وابسته به غرب است و اين سلاح هاي جديد با مجموعه سامانه نظامي اين كشور همخواني ندارد.فيگارو اين اقدام عربستان را گسست در روند عادي خريد سلاح اين كشور دانسته است.

 



تظاهرات طرفداران حجاب اسلامي در شهرهاي مختلف تركيه

گروهي از طرفداران حجاب اسلامي تركيه با برگزاري تظاهرات اعتراض آميز در چهار شهر اين كشور، ممانعت مسئولان دانشگاه ها از ورود دانشجويان محجبه را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، در آستانه برگزاري آزمون ورودي دانشگاه ها در تركيه، ديروز شهرهاي استانبول، توكات، دياربكر و باتمان شاهد تظاهرات اعتراضي عليه ممنوعيت حجاب در اين كشور اسلامي بود. معترضان خواستار آزادي استفاده از حجاب در دانشگاه ها و مدارس شدند.بر اساس اين گزارش، دانش آموزان و دانشجويان دختر با اعلام اين كه تحصيل حق قانوني آنان است، خواستار ورود آزادانه با حجاب اسلامي به محل برگزاري آزمون ورودي دانشگاه ها و ادامه تحصيل شدند. اولياي دانش آموزان نيز با شركت در اين تظاهرات، از حقوق دانش آموزان و دانشجويان محجبه حمايت كردند.

 



استقبال از ميانجيگري اتحاديه عرب براي برقراري آشتي ملي ميان فتح و حماس

سرويس خارجي-
جنبش حماس از ميانجيگري اتحاديه عرب براي برقراري آشتي ملي ميان فتح و حماس استقبال كرد.
«اسماعيل رضوان» از رهبران جنبش حماس از تحرك واقعي براي تحقق آشتي ملي كه در جريان ديدار اسماعيل هنيه نخست وزير دولت منتخب فلسطين با عمروموسي دبيركل اتحاديه عرب صورت گرفت خبر داد.
رضوان افزود، عمروموسي در همين راستا ديدارهايي را با طرف هاي مختلف برگزار كرد تا زمينه نهايي شدن طرح آشتي ملي ميان فتح و حماس و امكان اجراي آنها را فراهم سازد.
وي تصريح كرد، حماس در حال بررسي اين طرح است تا پس از امضاي تفاهمنامه فلسطيني و موافقت با طرح پيشنهادي مصر اين سند تنها مرجع آشتي ملي باشد.
در همين رابطه «صلاح البردويل» از ديگر رهبران حماس نيز اظهار داشت، ارتباطاتي كه با عمروموسي داشته ايم نشان از آن دارد كه اوضاع بر وفق مراد است و موافقت اوليه از سوي تشكيلات خودگردان فلسطين و مسئولان مصر با اين طرح ها و پيشنهادات حاصل شده است.
وي تاكيد كرد، عمروموسي وعده داده كه اتحاديه عرب مي تواند يك چارچوب مناسب براي تحقق آشتي ملي با نظارت مصر و اتحاديه عرب ايجاد كند به شرط آنكه شرايط حماس در اين چارچوب لحاظ شود.
از سوي ديگر، كميته آشتي متشكل از برخي اعضاي كميته مركزي و اجرايي سازمان آزادي بخش فلسطين (ساف) و تعدادي از رهبران گروه هاي فلسطيني به زودي به منظور ديدار با رهبران جنبش حماس و مذاكره بر سر موضوع آشتي ملي به غزه سفر خواهند كرد.
اين كميته موارد هفت گانه اي را براي كاهش تنش و اختلافات ميان جنبش هاي فتح و حماس تعيين كرده است كه امضاي طرح پيشنهادي مصر ضمن مدنظر قرار دادن ملاحظات گروه هاي فلسطيني درباره اجراي توافقنامه آشتي محور اين موارد هفت گانه را تشكيل مي دهد.
خواست ملت فلسطين
اسماعيل هنيه نخست وزير دولت حماس تاكيد كرد كه خواست ملت فلسطين و آزادگان جهان لغو كامل محاصره نوار غزه است.
وي اظهار داشت، دشمن صهيونيستي از كاهش شدت محاصره غزه خبر داده است ولي ما خواستار لغو كامل اين محاصره هستيم.
هنيه گفت، غزه تنها نيست و اكنون به دليل همبستگي مردمي با ساكنان نوار غزه و تلاش هاي جهاني براي لغو محاصره اين منطقه، افكار عمومي جهان به حمايت از آن و ساكنانش برخاسته است، به نحوي كه اكنون محاصره كننده از هر سو تحت فشار قرار گرفته است.آژانس امداد و كاريابي پناهندگان فلسطيني سازمان ملل متحد (آنروا) نيز طي بيانيه اي اعلام كرد كه رژيم اسرائيل بايد دست از محاصره غزه بردارد.
اين در حالي است كه وزارت خارجه آمريكا روز گذشته از اختصاص كمك 60 ميليون دلاري اين كشور به آنروا خبر داد.در همين رابطه نايب رئيس هيئت امدادرساني تركيه اعلام كرد: فعالان صلح آمادگي دارند تا بيش از 20 كشتي را روانه منطقه محاصره شده غزه كنند.
وي افزود، در حال حاضر شش فروند كشتي آماده سفر به غزه و كمك رساني به مردم محروم اين منطقه هستند.
«اسامه عبدو» همچنين از آمادگي هزاران تن از نويسندگان، هنرمندان و اصحاب مطبوعات از سراسر جهان براي عزيمت به غزه خبر داد.
حزب الله لبنان نيز طي بيانيه اي از تمامي گام هاي انسان دوستانه با هدف شكستن محاصره نوار غزه از جمله حركت كشتي ها به سمت نوار غزه استقبال كرد.
حزب الله در اين بيانيه تاكيد كرد كه هيچ ارتباطي ميان اين حزب و كشتي مريم كه حامل كمك هاي انسان دوستانه است و قصد دارد گروهي از فعالان زن را از لبنان به نوار غزه منتقل كند وجود ندارد.
اين در حالي است كه سفير رژيم صهيونيستي در سازمان ملل تهديد كرده كه تل آويو از همه راه ها براي جلوگيري از رسيدن كشتي هاي لبناني به نوار غزه استفاده خواهد كرد.
ساير رويدادها
¤ استاد دانشگاه بيروت طي اظهاراتي اعلام كرد كه برخي كشورهاي عربي به حامي رژيم صهيونيستي تبديل شده اند و در قبال جنايات اين رژيم موضع منفعلانه اي در پيش گرفته اند.
¤ كنگره آمريكا به تركيه هشدار داد در صورتي كه به دشمني با اسرائيل ادامه دهد روابط واشنگتن ، آنكارا آسيب خواهد ديد.
¤ نمايندگان گروه عربي در سازمان ملل در ديدار با دبيركل اين سازمان تاكيد كردند كه تحقيقات بين المللي در مورد حمله اسرائيل به ناوگان آزادي بايد بي طرفانه باشد.
¤ رژيم صهيونيستي به دنبال بحران پيش آمده در روابط با تركيه، شركت هاي اين كشور را از سرزمين هاي اشغالي اخراج مي كند.
¤ رژيم اشغالگر قدس در چارچوب طرح هاي توسعه طلبانه در مناطق فلسطيني نشين 1600 واحد مسكوني جديد در قدس اشغالي مي سازد.
¤ روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت نوشت، برخي شخصيت هاي عالي رتبه دستگاه هاي امنيتي تل آويو خواهان استعفاي رئيس موساد به دليل شكست هاي اخير هستند.
¤ دبيركل سازمان ملل اعلام كرد كه كميته تفحص داخلي اسرائيل درباره حمله اخير به ناوگان آزادي فاقد اعتبار بين المللي است.

 



صهيونيست ها منتقدان اسرائيل را شكار مي كنند
قتل استاد مخالف هولوكاست در لهستان ضرب و شتم نماينده پارلمان در كانادا

جنازه نويسنده معروف لهستاني كه به دليل انتقاد از هولوكاست از دانشگاه اخراج شده بود، پس از دو هفته پيدا شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از يك پايگاه اينترنتي، پروفسور «داريوس راتاجزاك»، نويسنده و استاد دانشگاه لهستاني كه اخيرا به خاطر انتقاد از افسانه «هولوكاست» از دانشگاه محل تدريس خود اخراج شده بود در پاركينگ يكي از مراكز خريد شهر «اپول» در غرب اين كشور كشف گرديد.
اين پروفسور لهستاني 48ساله در حالي از تدريس در دانشگاههاي اين كشور منع گرديد كه 11سال در اين دانشگاهها تدريس مي كرد.
جرم وي نوشتن و انتشار كتابي در سال 1999 با نام «موضوع خطرناك» بود كه در آن به بررسي هولوكاست پرداخته و تاكيد كرده بود كه از نظر علمي كشته شدن ميليون ها انسان در اتاق هاي گاز اردوگاه آشويتس غيرممكن است.اين استاد دانشگاه و پروفسور منتقد هولوكاست پس از محكوميت در دادگاه و اخراج از دانشگاه، براي يافتن شغل با مشكل جدي مواجه شد و قصد داشت به عنوان كارگر به هلند يا بلژيك برود كه جسدش پس از گذشت دو هفته از مرگ كاملا مشكوكش در اتومبيل وي پيدا شد.
ضرب و شتم
نماينده پارلمان در كانادا
صهيونيست ها نماينده پارلمان كانادا را به دليل حمايت از حقوق فلسطينيان و مخالفت با سياست هاي تحريك آميز اسرائيل كتك زدند.
به گزارش خبرگزاري قدس، «ليبي ديويس» نماينده پارلمان كانادا از منطقه شرق ونكوور به دليل سخنراني اش در حمايت از فلسطينيان و محكوم كردن جنايت اخير رژيم صهيونيستي در حمله به ناوگان آزادي هدف حمله وحشيانه حاميان و طرفداران رژيم صهيونيستي در دولت و پارلمان اين كشور قرار گرفت و از سوي چند اوباش كتك خورد.
وي اخيراً از سياست رسمي كانادا در قبال محاصره غزه نيز انتقاد كرده بود. گفتني است «ديويس» از فعالان صلح و طرفدار فلسطيني ها است و در اين رابطه تلاش هاي زيادي را نيز انجام داده است ازجمله اينكه ماه مارس گذشته با طرح پيشنهادي حزب محافظه كار كانادا مخالفت كرد، پيشنهادي كه براساس آن ساماندهي فعاليت هاي تبليغات تحت عنوان مبارزه با آپارتايد صهيونيستي ممنوع مي شد ولي با تلاش ديويس كه رياست حزب ملي دموكرات كانادا را در اختيار دارد اين طرح پيشنهادي تصويب نشد و ناكام ماند.از سوي ديگر، جمعي از جوانان و تشكل هاي دانشجويي غيردولتي در بوليوي با تجمع مقابل بزرگ ترين كليساي شهر لاپاز پرچم رژيم صهيونيستي را به آتش كشيدند و شعارهايي عليه آمريكا و اين رژيم سر دادند.
در اين تجمع جوانان درحالي كه پرچم هاي فلسطين در دست داشتند اقدام رژيم اشغالگر قدس در محاصره غزه را محكوم و به سكوت آمريكا در برابر اين اقدامات اعتراض كردند
.يك جوان بوليويايي در اين باره گفت، رژيم صهيونيستي و ايالات متحده آمريكا نماد كامل نقض حقوق بشر هستند و درحالي كه رژيم اشغالگر قدس دست به جنايات مكرر عليه فلسطيني ها مي زند در تعجبم كه چرا آمريكا سكوت كرده و اسرائيل را حمايت مي كند.

 



صف آرايي 8000 شهردار در ايتاليا مقابل سياست هاي برلوسكني

تعداد 8000 شهردار از سراسر ايتاليا، با صف آرايي مقابل برنامه هاي اقتصادي نخست وزير، دولت را تهديد به برگزاري تظاهرات كردند.
به گزارش ايرنا، شهرداران شهرهاي مختلف ايتاليا با انتقاد شديد از سياست هاي اقتصادي «سيلويو برلوسكني»، نخست وزير اين كشور تهديد كردند، اگر برنامه رياضت اقتصادي تغيير نكند، 23 ژوئن (چهارشنبه) مقابل مجلس سناي اين كشور در شهر «رم» تظاهرات مي كنند.
براساس اين گزارش، گروهي از مخالفان پس از ملاقات با «جورجو ناپوليتانو»، رئيس جمهور اين كشور برنامه دولت براي كاهش 25 ميليارد يورويي هزينه ها در سال هاي 2012-2011 ميلادي را به شدت محكوم كردند.
شهرداران معترض ضمن دعوت از استانداري ها، فرمانداري ها، انجمن ها و نهادها به مشاركت در اين تظاهرات اعلام كردند، برنامه رياضت اقتصادي دولت «برلوسكني» كارايي نداشته و منجر به اثرات سوء بر سيستم اقتصادي شده و باعث بيكاري هاي گسترده خواهد شد.
گفتني است «برلوسكني»، اخيرا با طرح برنامه اقتصادي 9/24 ميليارد يورويي خواستار اعمال رياضت اقتصادي با هدف نجات يورو شده است. براساس اين طرح، از حقوق كارمندان دولتي كاسته شده و استخدام هاي جديد نيز صورت نخواهد گرفت. يادآور مي شود، پس از بحران اقتصادي يونان، كارشناسان اعلام كردند، اين بحران به زودي دامن اقتصاد اروپا را نيز خواهد گرفت.
در حال حاضر بسياري از كشورهاي اروپايي همچون ايتاليا با اعمال رياضت اقتصادي سعي در نجات پول واحد يورو دارند.

 



با اصلاح قانون انتخابات در پارلمان رئيس جمهور آينده تركيه با راي مردم انتخاب مي شود

طرح اصلاح نحوه انتخاب رئيس جمهور تركيه در پارلمان اين كشور به تصويب رسيد.
به گزارش خبرگزاري ها، در صورت تصويب نهايي اين طرح، از اين پس رئيس جمهور تركيه با راي مستقيم مردم انتخاب خواهد شد.
گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه «حريت» حاكي است، اين طرح، بخشي از پرونده اصلاح قانون اساسي تركيه است كه دولت اين كشور در ماه گذشته ميلادي آن را به مجلس ارائه كرده بود.
براساس آيين نامه داخلي، مجلس تركيه به طور مجزا هر يك از اين اصلاحات را بررسي كرده و سپس در مورد آن راي گيري خواهد كرد.
براساس اعلام قبلي، قرار است طرح تصويب شده درمجلس در نهايت براي تائيد به «عبدالله گل» رئيس جمهور تركيه سپرده شود و پس از تائيد وي در تابستان سال جاري ميلادي به همه پرسي گذاشته شود.
به نوشته روزنامه حريت، اصلاح قانون انتخابات رئيس جمهور راه را براي ادامه حضور «رجب طيب اردوغان» نخست وزير كنوني تركيه در انتخابات آينده رياست جمهوري، بدون آنكه از سمت خود استعفا دهد، هموار خواهد كرد.
به نوشته اين روزنامه ترك، پيش از اين، انتخاب رئيس جمهور در تركيه، توسط پارلمان اين كشور انجام مي شد.
اين گام غيرمنتظره پارلمان تركيه در حالي صورت مي گيرد كه برخي از شايعات حاكي از نامزد شدن رجب طيب اردوغان در انتخابات آتي رياست جمهوري است.همچنين روزنامه «الحيات» نوشت: حزب «عدالت و توسعه» به رهبري اردوغان در فكر آن است كه در صورت لغو تغييرات قانون اساسي از سوي دادگاه قانون اساسي كه قرار است در ماه سپتامبر آينده به همه پرسي گذاشته شود، انتخابات زودهنگام برگزار كند.
منابع حزب حاضر در تركيه به اين روزنامه گفتند كه حزب در فكر برگزاري انتخابات زودهنگام است، چرا كه در حال حاضر شرايط براي آن فراهم است.

 



12ناو جنگي آمريكا و اسرائيل رهسپار خليج فارس شدند

يك ناوگان آمريكايي- صهيونيستي از كانال سوئز به مقصد خليج فارس عبور كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از «القدس العربي»، ناوگاني متشكل از 11ناوچه جنگي آمريكايي و يك ناو جنگي صهيونيستي صبح ديروز از كانال سوئز گذشت و به سمت خليج فارس در حركت است. در مورد ماموريت اين ناوگان گزارشي نرسيده است.
ناظران معتقدند شرايط كنوني براي هرگونه ماجراجويي جديد آمريكا مساعد نيست و لذا، عبور دادن ناوچه هاي مذكور در حد يك نمايش قدرت براي دولت ها و گروههاي ضدآمريكايي-صهيونيستي منطقه است. آمريكايي ها از ترس هدف قرار گرفتن در طول مسير سوئز، مانع دريانوردي و عبور و مرور روزمره در اين مسير آبي شلوغ (سوئز) شدند و حتي از دولت مصر خواستند نيروهاي امنيتي خود را در كرانه هاي كانال سوئز مستقر كند. اين تدابير امنيتي نشان مي دهد كه ماشين نظامي آمريكايي ها در مقايسه با قبل، آسيب پذيرتر شده است.

 



ابراز نگراني روسيه و ازبكستان از تشديد خشونت هاي قومي در قرقيزستان

روساي جمهور كشورهاي روسيه و ازبكستان از تشديد خشونت هاي قومي در قرقيزستان و خطرات آن به شدت ابراز نگراني كردند.
«ديميتري مدودوف» رئيس جمهور روسيه روز گذشته در مصاحبه با خبرگزاري «ريانووستي» از تشديد درگيري هاي قرقيزستان به شدت ابراز نگراني كرد و گفت: ادامه جنگ بين ازبك ها و قرقيزها، مي تواند به تشكيل نيروهاي شبيه به طالبان افغانستان منجر شود كه درصدد رسيدن به قدرت هستند. «مدودوف» به قدرت رسيدن افراط گرايان در قرقيزستان را خطرناك ترين سناريو خواند و افزود: در صورت قدرت گرفتن اين گروه، جهان شاهد قرقيزستاني خواهد بود كه در راستاي سناريوي افغانستان حركت مي كند و اين امر براي روسيه و تمام كشورهاي آسياي مركزي «بسيار خطرناك» خواهد بود.
«اسلام كريم اف»، رئيس جمهور ازبكستان، ديگر مقام رسمي در همسايگي قرقيزستان بود كه با «سازماندهي شده» خواندن درگيري هاي قومي در قرقيزستان، آن را خطري بالقوه عليه كشور خود دانست.
«كريم اف» ضمن انتقاد از ادامه خشونت ها در منطقه آوش» و «جلال»آباد تاكيد كرد: اين ناآرامي هاي مرگبار توسط «طرف سومي» راه اندازي شده تا قرقيزستان را به سمت جنگ با همسايه خود يعني ازبكستان سوق دهد. پيش از اين كشور قزاقستان نيز از خطرات احتمالي اين جنگ داخلي براي خود ابراز نگراني كرده بود.
گفتني است، در طول ناآرامي هاي قرقيزستان كه از عصر روز پنجشنبه 20 خرداد ماه و از شهر اوش آغاز شده تاكنون كشته شدن 200 نفر از مردم رسما تاييد شده است اما جمعه گذشته رهبر دولت موقت اين كشور آسياي مركزي از احتمال بالا بودن شمار كشته ها حتي تا 2000 نفر نيز خبر داد.
شمار آوارگان اين ناآرامي ها كه برخي احتمال دست داشتن آمريكا در آن را محتمل مي شمارند نيز بالغ بر 400 هزار نفر اعلام شده است.
سازمان ملل متحد همچنين از فرار بيش از 100 هزار نفر از مردم - كه بيشترشان ازبك هستند - به كشور ازبكستان خبر داده است. يادآور مي شود ازبكستان هم اكنون مرزهاي خود با قرقيزستان را بنا به دلايلي مسدود كرده و اجازه ورود مردم را نمي دهد. در حال حاضر هزاران نفر از مردم و زنان و كودكان در مناطق مرزي تجمع كرده و خواستار ورود به كشور همسايه ازبكستان هستند.

 



در پاسخ به اظهارات توهين آميز اسقف لبنان حزب الله: ما از خارج دستور نمي گيريم

سرويس خارجي-حزب الله لبنان در پاسخ به اظهارات توهين آميز رهبر مسيحيان لبنان اعلام كرد، احترام گذاشتن به ديگران با توجه به موقعيت ديني و معنوي بايد در درجه اول مورد توجه همه احزاب، اديان، گروه ها و طوايف لبنان قرار بگيرد.
حزب الله لبنان در واكنش به اظهارات توهين آميز «نصرالله صفير» اسقف ماروني هاي لبنان كه در جريان سفرش به پاريس و ديدار با مقامات فرانسوي اعلام كرده بود اظهار داشت، حزب الله يك گروه يا حزب وابسته به خارج نيست بلكه كاملا مردمي و متكي به حمايت هاي معنوي و مردمي است و از خارج دستور نمي گيرد.
در بيانيه حزب الله لبنان آمده است، آيا خود نصرالله صفير يا سايرين مي پذيرند كه از آنها با اهانت نام برده شود و وابسته به بيگانه معرفي شوند.
در اين بيانيه تاكيد شده است، هرچند ما در سياست با هم اختلاف نظر داريم ولي به مقامات احترام مي گذاريم و اين چيزي است كه بايد مورد توجه همه احزاب و گروه ها و شخصيت ها قرار بگيرد.گفتني است نصرالله صفير در ديدار با مقامات فرانسوي گفته بود ميشل عون رئيس جريان آزاد ملي لبنان نبايد با حزب الله كه از خارج حمايت مي شود متحد شود.

 



تظاهرات هزاران نفري عليه حسني مبارك در خيابان هاي اسكندريه

هزاران مصري در محكوميت كشته شدن يك جوان بر اثر شكنجه نيروهاي امنيتي مصر در شهر اسكندريه شعار مرگ بر حسني مبارك سر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، در اين تظاهرات ده هزار نفري كه پس از برگزاري نمازجمعه از مقابل مسجد «ابراهيم» در مركز اسكندريه آغاز شد، نمايندگان جريان هاي مختلف سياسي نيز حضور داشتند و شعارهايي عليه رژيم مصر و حسني مبارك رئيس جمهور اين كشور سر داده شد.
هدايت اين تظاهرات گسترده به عهده رئيس سابق كانون قضات اسكندريه و يكي از موسسان «جنبش ملي تغيير» در اسكندريه بود و تظاهركنندگان تهديد كردند براي محاكمه مسئولان دولتي قتل «خالد سعيد» به دادگاه بين المللي شكايت مي كند.
«ابوالعز حريري» از فعالان سياسي شركت كننده در اين تظاهرات اظهار داشت؛ وزارت كشور مصر تاكنون هيچ اقدامي در رابطه با انجام تحقيقات از افسران بخش «سيدي جابر» كه در اين حادثه دست داشتند، انجام نداده است.
از سوي ديگر، جماعت اخوان المسلمين در اين تظاهرات اعلام كرد كه براي درخواست محاكمه مسئول ارشد پليس اسكندريه به دليل كشته شدن اين جوان مصري، امضا جمع آوري مي كند.
به گفته منابع خبري، تظاهرات مشابهي نيز از سوي مخالفان رژيم مصر و در اعتراض به فضاي امنيتي اين كشور در شهرهاي نيويورك و پاريس برگزار شد.
خالد سعيد جوان 28 ساله مصري كه فارغ التحصيل رشته كامپيوتر از يكي از دانشگاه هاي آمريكا است، هفته گذشته در حالي كه در يكي از كافي نت هاي اسكندريه مشغول كار بود، از سوي ماموران مخفي پليس اسكندريه، غافلگير و به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و جسد بي جان او را در خيابان رها كردند.
اقدام مأموران امنيتي در قتل اين جوان مصري، موجي از خشم و نفرت را در مردم اسكندريه به وجود آورد، طوري كه طي يك هفته گذشته، اين شهر و پايتخت مصر، شاهد تظاهرات اعتراض آميز ضد دولتي عليه رژيم حسني مبارك بود و هنوز هم اين اعتراضات مردمي ادامه دارد.

 



فارين پالسي: سران مصر و عربستان مشروعيت خود را از دست داده اند

يك مجله آمريكايي فاش كرد كه پيروي محض از سياست هاي كاخ سفيد مصر و عربستان را بي آبرو كرده است و مشروعيت خود را از دست داده اند.
به گزارش خبرگزاري قدس، مجله «فارين پالسي» طي مقاله اي اظهار داشت، همكاري نظام حاكم بر مصر و عربستان با آمريكا باعث شده است مقامات اين دو كشور به تدريج مشروعيت خود را از دست بدهند وبراي ادامه بقا سياست سركوب مردمي را در پيش گيرند.
اين مجله آمريكايي افزود، حسني مبارك رئيس جمهور مصر و ملك عبدالله پادشاه عربستان سعودي به علت كهولت سن توان لازم براي مديريت كشور را ندارند ليكن كهولت سن تنها عامل ناتواني سران مصر و عربستان براي اداره كشور نيست بلكه آنان به علت پيروي محض از سياست هاي واشنگتن محبوبيت و جايگاه مردمي خود را از دست داده اند.
فارين پالسي خاطرنشان كرد، مسئله ديگر در خود آمريكا و كاخ سفيد است، در حال حاضر باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا هم ضعيف است و سياست او در رابطه با خاورميانه شكست خورده است زيرا وي قاطعانه در مقابله با تندروها تلاش نمي كند.

 



انفجار بمب در شمال عراق 10 شهيد و 50 مجروح برجاي گذاشت

انفجار بمب در استان صلاح الدين عراق، 10 شهيد و 50 مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري «براثا» عصر جمعه يك خودرو بمب گذاري شده در شهر «طوز خورماتو» واقع در استان صلاح الدين منفجر شد، كه 10 شهيد و 50 مجروح در ميان غيرنظاميان برجاي گذاشت.
اين انفجار، تخريب چندين واحد مسكوني را نيز در پي داشت.
خانه يكي از اعضاي شوراي استان صلاح الدين نيز در نزديكي محل انفجار قرار داشت. در ناآرامي هاي غرب عراق نيز هفت سرباز عراقي كشته و تعدادي زخمي شدند .در شهر بصره نيز ديروز جمعي از مردم در اعتراض به قطع مكرر برق تظاهرات كردند كه بر اثر درگيري معترضان با پليس، يك تن كشته شد و دو نفر ديگر مجروح شدند. تظاهرات مشابهي نيز در بغداد برگزار شد.
تحولات سياسي
به گزارش ايسنا، «سيدعبدالعزيز حكيم»، رهبر مجلس اعلاي اسلامي عراق، اظهار داشت: در صورت مخالفت احزاب سياسي با نامزد پيشنهادي، «اتحاد ملي» (شيعيان)، اين ائتلاف يك فرد مستقل مورد توافق را براي نامزدي پيشنهاد خواهد كرد. وي تاكيد كرد: انحصار يك پست به شخص يا ائتلاف خاصي، اشتباه است. وي افزود: برخي گروه ها هرگونه پيشنهادي كه كمكي به تحقق خواسته هايشان نكند، را رد مي كنند. وي افزود: من همچنان معتقدم كه بايد ميز مذاكرات فعال باشد و دولت مشاركت ملي تشكيل شود.

 



آغاز انتخابات رياست جمهوري در لهستان

انتخابات رياست جمهوري لهستان براي تعيين جانشين رئيس جمهوري فقيد اين كشور امروز آغاز شد.
به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، انتخابات رياست جمهوري لهستان امروز در حالي برگزار مي شود كه از ميان 10 نامزد حاضر در رقابت هاي انتخاباتي، تنها رئيس پارلمان اين كشور و برادر رئيس جمهوري فقيد كه چند ماه قبل بر اثر سقوط هواپيمايش جان باخت. دو رقيب اصلي به حساب مي آيند.
براساس آخرين نظرسنجي، «برونيسلا و كوموروفسكي» رئيس پارلمان لهستان و نامزد حزب ليبرال 48 درصد و «يوروسلاو كازينسكي»، برادر «لخ كاره نيسكي» فقيد، 34 درصد شانس پيروزي در اين انتخابات را دارند.
براساس قوانين اين كشور، اگر هيچكدام از كانديداها موفق به كسب 50 درصد آرا نشود، دور دوم انتخابات روز 13 تير ماه (چهارم ژوئيه) ميان دو نامزدي كه بيشترين آرا را كسب كرده برگزار خواهد گرديد.
گفتني است انتخابات امروز لهستان به دنبال سقوط هواپيماي حامل رئيس جمهوري اين كشور و كشته شدن وي به همراه 95 تن از همراهانش پيش از موعد برگزار مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14