(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 30  خرداد 1389- شماره 19674

كشف ميدان جديد با 2 هزار و 190 ميليارد فوت مكعب گاز
سرمايه گذاري 7100 ميليارد توماني براي راه اندازي 60طرح معدني و صنعتي
نمايش خودروي سال 2030
پرداخت وام 4 تا 12ميليون توماني اجاره مسكن براي متقاضيان ساخت
با جذب 500 ميليون يورو صندوق ارزي ايرانيان خارج از كشور مردادماه افتتاح مي شود
مذاكره ايران و پاكستان براي انتقال گاز به چين
گرجستان به ايران برق صادر مي كند
وزير بازرگاني :نخستين محموله گوشت قرمز سه شنبه وارد تهران مي شود
شناسايي دو واحد توليدكننده مصالح ساختماني غير استاندارد
با تعطيل شدن يك بانك ديگر تعداد بانك هاي ورشكسته آمريكا به 83 رسيد
افتتاح صندوق ضمانت سرمايه گذاري تعاون
كوتاه اقتصادي



كشف ميدان جديد با 2 هزار و 190 ميليارد فوت مكعب گاز

مديرعامل شركت ملي نفت ايران گفت: كشف گاز در ميدان توس بعد از 28 سال از آخرين كشف كه ميدان گازي گنبدلي بوده، بوقوع پيوسته است.
احمد قلعه باني در گفت وگو با ايرنا افزود: نتيجه آزمايش وارزيابي دولايه مخزني شوريجه و مزدوران ذخيره گاز درجا به ميزان 2 هزار و 190 ميليارد فوت مكعب را اثبات كرد.
وي با بيان اين كه توليد هر چاه بالغ بر 22 ميليون فوت مكعب در روز است، تصريح كرد: براي توسعه و توليد كامل اين ميدان نياز به شش حلقه چاه توليدي است.
مديرعامل شركت ملي نفت ايران اظهار كرد: اهداف اكتشافي جديد ديگري نيز در منطقه مشخص شده است كه پس از تكميل مطالعات و تعبير و تفسير اطلاعات حفاري اكتشافي آن شروع خواهد شد.
قلعه باني گفت: توسعه فعاليت هاي اكتشافي در مناطق شمالي و شمال شرق كشور يكي از ضروريات است و كشف ميادين جديد نفت و گاز در اين مناطق از جهت امكان تامين انرژي براي توسعه صنعتي و تامين بخشي از گاز مصرفي خانگي از اهميت زيادي برخوردار است.
وي اضافه كرد: نتيجه فعاليت هاي گذشته كشف دو ميدان گاز خانگيران در سال 1347 و گنبدلي در سال 1360 بوده است و اكنون در حال توليد هستند.

 



سرمايه گذاري 7100 ميليارد توماني براي راه اندازي 60طرح معدني و صنعتي

رئيس سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) گفت: در برنامه چهارم توسعه اين سازمان 7 هزار و100ميليارد تومان سرمايه گذاري كرده است.
احمدعلي هراتي نيك اظهار داشت: اين ميزان سرمايه گذاري با راه اندازي 60طرح معدن و صنايع معدني محقق شده است.
وي همچنين خبر داد كه براساس طرح هايي كه قرار است در پنج سال آينده افتتاح شوند، سرمايه اي معادل 27هزار و500 ميليارد تومان جذب حوزه معدن و صنايع معدني كشور مي شود.
به گفته وي اين ميزان سرمايه در برنامه پنج ساله پنجم 108پروژه را وارد مدار توليد مي كند.
وي درباره ميزان اشتغال طرح هاي برنامه چهارم گفت: در برنامه چهارم (1384 تا 1388) 220هزار شغل به صورت مستقيم و غيرمستقيم در كشور ايجاد شد.
او تصريح كرد: رقم اشتغال مستقيم و غيرمستقيم پروژه هاي برنامه پنجم نيز 440 هزار نفر خواهد بود.
رئيس هيات عامل ايميدرو همچنين در مورد مصوبه دولت براي تبديل وضعيت قراردادهاي شاغلان در شركت هاي ايميدرو گفت: سال گذشته با اجراي مصوبه دولت رقمي حدود 17هزار قرارداد پيماني به قرارداد خدمت معين تبديل شد.
وي هدف از اين اقدام را رفع تبعيض بين افرادي دانست كه با زيرمجموعه هاي ايميدرو قرارداد كار بسته بودند.
معاون وزير صنايع و معادن در بخش ديگري از سخنانش ايجاد كميته بومي سازي را از اقدامات اساسي اين سازمان ذكر كرد و گفت: با استفاده از تجربه دهه هاي گذشته و اقدامات منسجم سال هاي اخير در حال حاضر ساخت كارخانه هاي احياي مستقيم و فولادسازي در اختيار مهندسان و شركت هاي ايراني قرار گرفته است.
وي تصريح كرد: با توانمندي شركت هاي ايراني ديگر شاهد سپرده شدن طرح ها به خارجيان به صورت كليد در دست، EPC يا مانند آن نخواهيم شد.
هراتي نيك همچنين از برنامه دستيابي به 35 ميليون تن فولاد خام تا پايان سال 1393 خبر داد و گفت: از هم اكنون بايد برنامه بازاريابي و حضور در بازار صادرات كشورهاي ديگر به اجرا درآيد، چرا كه در پنج سال آتي همانند سيمان با توليد انبوه فولاد خام و محصولات فولادي مواجه خواهيم شد.

 



نمايش خودروي سال 2030

صنايع خودروسازي چين با همكاري شركت جنرال موتورز، يك خودروي سازگار با محيط زيست را در اكسپو به نمايش عموم گذاشته است. اين خودروي دو نفره كه به رنگ سبز، سفيد و مشكي است داراي سقفي است كه شكل يك برگ را دارد.
افزايش تقاضا براي انرژي محدود نفت و همچنين افزايش ترافيك در شهرها، كارشناسان خودرو را بر آن داشته تا به طراحي و ابداع خودروهايي بپردازند كه سازگاري با محيط زيست داشته باشند.
از اين رو در اكسپو خودروهايي با اين ساز و كار با عنوان «خودروهاي سبز» به نمايش گذاشته كه يكي از آنها خودروي زيباي ساخت چين است.
اين خودرو كه قرار است تا 20 سال ديگر وارد بازار شود، داراي يك پنل خورشيدي برگ مانند (براي جذب نور خورشيد) بر روي سقف و توربين هاي بادي كوچك در چرخ هايش است.
سقف اين خودرو به شكلي طراحي شده كه همانند گياه، رشدش در راستاي نور خورشيد است.
نور خورشيد را رديابي كرده و از آن انرژي، براي حركت و شارژ استفاده مي كند. همچنين چارچوب هاي آلي-فلزي بكار رفته در اين خودرو سبب شده تا خودرو همچون گياه، آب و گاز، دي اكسيد كربن را از اطراف جذب و آنرا به شكل انرژي و اكسيژن دفع كند.
غرفه ردپايي از شهرنشيني
غرفه ردپا كه در منطقه D اكسپوي شانگهاي واقع شده، نگاهي به روند شهرنشيني در قديم دارد. اين غرفه با سه سالن در موضوعات «منشا شهرنشيني»، «شهر در حال رشد»، «هوش شهرنشيني» سعي كرده، موفقيت هاي بشر در توسعه شهري را طي ادوار گذشته به تماشاي عموم درآورد.
در سالن اول اين غرفه كه سالن «منشا شهرنشيني» نام دارد تولد و فلسفه وجودي شهرها به نمايش درآمده است. در سالن دوم رشد و شكوفايي شهرنشيني قديم در شهرهايي چون فلورانس، آمستردام و استانبول به تصوير كشيده شده است.در سالن سوم با نام «هوش شهرنشيني» هارموني و ابتكار بكار رفته در شهرهاي قديم نشان داده شده است.گفتني است: هوش شهرنشيني در قرن 19 همزمان با عصر انقلاب صنعتي در جهان شكوفا شد و سبب تغيير در زندگي شهري گشت. در اين دوره بيشترين كاربرد هوش خلاق در دو شهر لندن و نيويورك ديده شده است.

 



پرداخت وام 4 تا 12ميليون توماني اجاره مسكن براي متقاضيان ساخت

معاون وزير مسكن و شهرسازي از مشخص شدن حداقل و حداكثر پرداخت وام اجاره مسكن از 4 تا 12ميليون تومان خبر داد.
احمد صادقي در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: وام وديعه مسكن به متقاضياني پرداخت مي شود كه قصد احداث و نوسازي مسكن در بافت فرسوده دارند بنابراين طي مراحل كارشناسي از تمامي استان هاي كشور حداقل و حداكثر اين وام نيز مشخص شد.
وي ادامه داد: در آخرين جلسه شوراي عالي مسكن به دليل عدم حضور وزير مسكن و شهرسازي تصويب پرداخت اين مبلغ به تاخير افتاد بنابراين طي دو هفته آينده مبلغ ياد شده (4 تا 12ميليون تومان) به تصويب خواهد رسيد.
وي با بيان اينكه وام وديعه سود ندارد تصريح كرد: بازپرداخت وام وديعه مسكن پس از دو سال خواهد بود و فرد متقاضي پس از دريافت وام بايد مبلغ را به صورت يكجا بازگرداند و از زماني كه شهرداري با پروانه ساخت موافقت كرد عملا پرداخت وام آغاز مي شود.
به گفته وي، درصدد هستيم تا متقاضيان اين وام ديگر براي دريافت وام ضامن ارائه نكنند و تنها همان زمين مورد نظر كه در رهن قرار مي گيرد كافي باشد.
صادقي گفت: براي تعيين حداقل و حداكثر اين وام، از معاونت ساختمان و مسكن وزارت مسكن استعلام گرفته شده و اين مبلغ ها نهايي شده است.
معاون وزير مسكن و شهرسازي تاكيد كرد: افرادي كه واحد مسكوني آنها در بافت فرسوده قرار دارد، اگر قصد ساخت و ساز داشته باشند مي توانند با در دست داشتن قرارداد اجاره و پروانه ساختمان از شهرداري براي دريافت وام به بانك مسكن مراجعه كنند.وي افزود: وام 4 ميليون توماني مربوط به شهرهايي است كه اجاره مسكن در آنجا پايين است و به تناسب شهرها اين مبلغ اضافه مي شود و در نهايت به كلان شهرها و خصوصا شهر تهران كه وام آنها 12ميليون تومان است مي رسد.
به گفته وي، بانك مركزي با پرداخت اين وام موافق است و بودجه اي بالغ بر حداقل 200ميليارد تومان براي آن در نظر گرفته شده است.

 



با جذب 500 ميليون يورو صندوق ارزي ايرانيان خارج از كشور مردادماه افتتاح مي شود

براي نخستين بار در كشور با همكاري وزارت اقتصاد، سازمان بورس و شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور، صندوق ارزي ايرانيان راه اندازي مي شود.
محسن معماري مديرعامل سرمايه گذاري غدير، گفت: اين صندوق با ابتكار و محوريت اين شركت و در دو حوزه بورس و پروژه هاي سودآور كشور فعاليت خواهدكرد. وي با اشاره به اينكه پيش بيني مي شود تا 500 ميليون يورو سرمايه جذب اين صندوق شود گفت: اساسنامه اين صندوق در حال آماده شدن است و مردادماه در نشست ايرانيان خارج از كشور شروع به كار مي كند. معماري گفت: اين صندوق در فاز اول و در حوزه بورس و اوراق بهادار فعاليت مي كند و پيش بيني مي شود 25 ميليون يورو توسط موسسين و 100 ميليون يورو از طريق پذيره نويسي جذب شود.
وي با اشاره به اينكه بازنگري هايي در قوانين سرمايه گذاري در كشور صورت گرفته و تسهيلات جديدي براي جذب سرمايه گذاران خارجي بخصوص ايرانيان خارج از كشور در نظر گرفته شده است، از هموطنان مقيم خارج خواست در اين صندوق سرمايه گذاري كنند. وي در ادامه با بيان اينكه شركت سرمايه گذاري غدير داراي سه حوزه مهم پتروشيمي، ساختمان و سيمان است، خاطرنشان كرد: در حالي سال 87 براي حل مشكل تملك دو شركت پتروشيمي و در سال 88 تلاش براي بخش ساختمان اين شركت صرف شد كه در سال جاري مشكلاتي در اين حوزه وجود ندارد به طوري كه در بخش ساختمان 117 ميليارد تومان، در بخش سيمان 50 ميليارد تومان و در بخش پتروشيمي حدود 500 ميليارد تومان افزايش دارايي داشته ايم.
معماري با اشاره به خريد دو بلوك 49درصدي و 16درصدي شركت هاي پتروشيمي پرديس و زاگرش طي روزهاي گذشته در بازار فرابورس خاطرنشان كرد: در حالي از محل نقدينگي جاري شركت اقدام به خريد بلوك 49درصدي شركت پتروشيمي پرديس كرديم كه با توجه به مالكيت 51درصدي قبلي، هم اكنون سهم غدير از اين شركت حدود 97درصد است، در اين رابطه مذاكراتي با يك طرف خارجي براي فروش 30درصد از سهام اين شركت به مبلغ مناسبي انجام شده و در حال نهايي شدن است. وي افزود:
از سوي ديگر با خريد 16درصد از سهام پتروشيمي زاگرس در قالب يك كنسرسيوم، سهم غدير از اين شركت نيز به 38درصد رسيده است. بدين ترتيب با خريد اين دو بلوك در مجموع 500 ميليارد تومان به دارايي هاي غدير اضافه شده و ارزش سودآوري اين دو شركت بين 80 تا هزار ميليارد تومان محاسبه شد و اين در حالي است كه سهم شركت سرمايه گذاري غدير از محصولات پتروشيمي به 20درصد رسيد.

 



مذاكره ايران و پاكستان براي انتقال گاز به چين

در صورت توسعه روابط انرژي در زمينه گاز بين ايران و كشورهاي پرجمعيت همسايه و نزديك مانند پاكستان، چين و هندوستان، اين بخش از دنيا مي تواند يكي از مراكز اصلي انتقال گاز باشد.
حجت الله غنيمي فرد نماينده ويژه وزير نفت در مذاكرات صادرات گاز به پاكستان در گفت وگو با ايسنا با بيان مطلب بالا اظهار كرد: به نظر مير سد حتي مي توانيم در اين منطقه هاب گاز (مركز انتقال) ايجاد كنيم كه براي اعلام قيمت هاي مستقل گاز باشد كه اين استقلال قيمت نشان دهنده نيازها در اين منطقه است.
وي با تاكيد بر اين كه مي توانيم در آينده در شرق ايران هاب گازي داشته باشيم، گفت: در سال هاي آتي با افزايش امكانات صادراتي براي همسايگان غربي و اروپايي مي توانيم قيمت مستقل گاز در شمال يا غرب ايران نيز تعيين كنيم.
او افزود: در سال هاي آينده با ايجاد نظم بيشتر در چگونگي مصرف گاز طبيعي مي توانيم نقش موثري در گاز دنيا داشته باشيم. در اين صورت ايران با توجه به داشتن دومين ميزان ذخاير گاز دنيا مي تواند نقش قابل اتكايي با امكانات بسيار زياد براي صادرات براي خود ايجاد كند.
غنيمي فرد با بيان اين كه همچنين از طريق خط لوله گاز ايران به پاكستان اين امكان وجود دارد كه بخشي از گاز صادراتي از طريق غرب چين كه در شمال شرق پاكستان قرار گرفته به كشور چين صادر شود، خاطرنشان كرد: اين مطلب طي مذاكرات اخير از سوي ايران و پاكستان مورد توجه قرار گرفته است.
به گفته او طرف چيني كه يك شركت بزرگ در آن كشور است، چندي پيش با ايران مذاكراتي انجام داده كه براساس اطلاعات رسيده انجام برخي مذاكرات با پاكستان را نيز آغاز كرده است، به اين منظور شركت چيني بايد ابتدا مذاكرات با طرف پاكستاني را نهايي كند كه در آن صورت با آماده شدن زيرساخت ها، در رابطه با تامين گاز با ايران نيز مذاكراتي انجام خواهد شد.

 



گرجستان به ايران برق صادر مي كند

براساس توافقات سفير جمهوري اسلامي ايران با وزير انرژي گرجستان، دو كشور درحوزه هاي مختلف انرژي همكاري مشترك خواهند داشت.
مجيد صابر سفير ايران در تفليس با الكساندر ختاگوري وزير انرژي گرجستان ديدار و درخصوص همكاري هاي دوجانبه در بخش انرژي گفتگو كرد.
طرفين در اين ديدار ضمن مرور روابط، پيرامون همكاري هاي دو كشور در زمينه هاي مختلف انرژي بويژه احداث نيروگاه برق-آبي، استفاده از انرژي هاي پاك براي توليد برق و همچنين پيرامون همكاري دو كشور در بخش نفت و گاز بحث و مذاكره كردند.
به گفته وزير انرژي گرجستان، اين كشور خواهان استفاده از تجربيات و دانش فني ايران در زمينه مهار انرژي باد و خريد توربين هاي بادي از ايران است. به گزارش مهر، براساس توافقات انجام شده و با توجه به مصرف زياد انرژي برق در برخي از فصول سال در ايران، قرار است گرجستان به ايران انرژي برق صادر كند.

 



وزير بازرگاني :نخستين محموله گوشت قرمز سه شنبه وارد تهران مي شود

وزير بازرگاني گفت: نخستين محموله وارداتي گوشت قرمز سه شنبه هفته جاري از طريق يك پرواز هوايي از قرقيزستان وارد ايران مي شود.
عدم صدور مجوز جابه جايي دام در استان ها توسط سازمان دامپزشكي و موضوع ممنوعيت واردات آن موجب شد تا در هفته هاي اخير قيمت گوشت قرمز در تعدادي از شهرها بويژه تهران روند صعودي پيدا كند.
وزير بازرگاني ديروز در حاشيه همايش توسعه فضاي رقابتي در جمع خبرنگاران درباره همكاري ديگر نهادها درخصوص گوشت قرمز گفت: اداره كشور به يك فرد برنمي گردد و اگر مقامات تشخيص دهند كه هر قسمتي آمادگي همكاري ندارد ، خودشان وارد موضوع مي شوند و به همين دليل معاون اول دستور جديدي را صادر كرد.
«مهدي غضنفري» با بيان اينكه كمبود گوشت در روزهاي اخير موجب افزايش قيمت شد، افزود: تلاش دولت بر آن است تا مواد پروتئيني مردم تهران و برخي شهرها ابتدا از منابع داخلي و اگر كفاف نداد از منابع وارداتي تامين شود ضمن اينكه با استمرار و تداوم اين توزيع مي توان قيمت ها را كاهش داد.
وزير بازرگاني در ادامه گفت: سازمان دامپزشكي با درك شرايط موجود، اجازه تردد دام بين استان ها و يا واردات منابع سالم را صادر كرد.
غضنفري افزود: بايد توجه داشت كه تنظيم بازار گوشت قرمز با توزيع يك يا دو محموله امكان پذير نيست و شايد در روزهاي نخست موثر باشد اما در درازمدت بايد به تامين مستمر اقدام كرد.
وي سپس تصريح كرد با توجه به دستور معاون اول رئيس جمهور و واردات دام و انتقال گوشت از كشورهاي هم مرز، به طور حتم قيمت ها كاهش خواهد يافت.
غضنفري ادامه داد: در آستانه ماه مبارك رمضان، نياز بيشتر و بازار حساستر مي شود كه سازمان هاي مرتبط بايد وظايف خود را بدرستي انجام دهند.
توسعه فضاي رقابتي
وزير بازرگاني همچنين در همايش توسعه فضاي رقابتي، با بيان اينكه فضاي رقابتي در توسعه اجتماعي و اقتصادي كشور بسيار موثر است و در بسياري از حوزه هاي تكنولوژي موجب قطع وابستگي مي شود، عنوان كرد: هرچند همايش توسعه فضاي رقابتي با هدف تقابل با تحريم ها برگزار شد اما تحريم ها آنقدر قدرتمند نيستند كه فشار مضاعف را به كشور وارد كند.
وزير بازرگاني افزود: بهره گيري مناسب از منابع كشور از جمله اهداف اصلي اين همايش است و قانون هدفمندسازي يارانه ها تا حد زيادي به استفاده بهينه منابع كمك مي كند.
غضنفري تصريح كرد يكي از كارهاي بزرگي كه موجب رقابت پذيري بنگاه ها و فضاي اقتصادي كشور مي شود، آشكار شدن هزينه ها است، شركت ها و فضاي كسب و كار با حذف هزينه ها مي توانند رقابت پذيرتر حركت كنند.
دولت حمايت كند
در شرايطي كه واحدهاي توليدي داخلي به دليل تحريم ها تحت فشارهاي نابرابر قرار دارند، شرايط غيرمساوي براي رقابت محصولات واحدهاي داخلي با محصولات ديگر وجود دارد و وظيفه حاكميت است كه هزينه ناشي از تحريم را به واحدهاي توليدي بپردازد.محمد نهاونديان رئيس اتاق بازرگاني ايران كه در همايش توسعه فضاي رقابتي در كشور سخن مي گفت با اعلام اين مطلب بر شناسايي موانع فضاي رقابتي در اقتصاد كشور تاكيد كرد و گفت: با شناسايي موانع، راه هاي توسعه فضاي رقابتي اقتصاد كشور به دست مي آيد.

 



شناسايي دو واحد توليدكننده مصالح ساختماني غير استاندارد

مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران از شناسايي دو واحد توليدكننده مصالح ساختماني غيراستاندارد خبر داد.
مهدي پورهاشم گفت: واحد توليدي «سنجش» فاقد پروانه كاربرد علامت استاندارد است و پروانه كاربرد علامت استاندارد واحد توليدي «بست بتن» نيز به دليل خارج شدن از شرايط استاندارد تعليق شده است.
وي افزود: در راستاي گشت هاي كنترل بازار و بازرسي كيفيت مصالح ساختماني مورد استفاده در پروژه هاي عمراني توسط كارشناسان اين اداره كل مشخص شد مصالح ساختماني مواد توليدي بست بتن با كيفيت بسيار پايين و فاقد استانداردهاي مربوطه در پروژه عمراني تعاوني مسكن ارشاد واقع در كيانمهر كرج مورد استفاده قرار مي گيرد.
پورهاشم در ادامه با اشاره به آيين نامه نظارت بر استانداردهاي اجباري مصالح و صنايع ساختماني گفت: مهندس ناظر و مراجع صدور پروانه ساخت، نظير شهرداري ها مكلف هستند در چنين مواردي از ادامه كار پروژه جلوگيري كرده و طبق اين آئين نامه نيز سازمان نظام مهندسي موظف است با ناظر خاطي و متخلف برخورد قانوني كند.
مديركل استاندارد استان تهران در پايان از تمام شهروندان خواست ضمن استعلام از سايت سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي اين استان، نسبت به تهيه بتون آماده، شن و ماسه از واحدهاي داراي پروانه كاربرد نشان استاندارد اقدام كنند.

 



با تعطيل شدن يك بانك ديگر تعداد بانك هاي ورشكسته آمريكا به 83 رسيد

مقامهاي بانكي آمريكا از ادامه فعاليت نوادا بانك جلوگيري كردند تا تعداد بانك هاي ورشكسته اين كشور از ابتداي سال 2010 به 83 مورد برسد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، نوادا بانك در زمان ورشكستگي بيش از 3/480 ميليون دلار دارايي و 8/479 ميليون دلار پس انداز در اختيار داشته است. اومكوا بانك قرار است كنترل دارايي ها و پس اندازهاي اين بانك ورشكسته را در اختيار بگيرد.
پيش بيني مي شود ورشكستگي نوادا بانك بيش از
9/80ميليون دلار به موسسه بيمه پس اندازهاي آمريكا زيان وارد كند.
روند ورشكستگي بانكهاي آمريكايي از ابتداي سال 2010 تاكنون نسبت به سال قبل دو برابر شده است. تعداد بانكهاي ورشكسته آمريكايي در مدت مشابه سال قبل به 40 بانك رسيده بود. پيش بيني مي شود تعداد بانكهاي ورشكسته آمريكا امسال بيش از پيش افزايش يابد.
كسري تجاري آمريكا به مرز
110ميليارد دلار رسيد
افزايش قيمت نفت و رشد تقاضا براي واردات كالا موجب افزايش كسري تجاري آمريكا از 101 ميليارد دلار به 109ميليارد دلار طي سه ماه نخست 2010 شد.
كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه رشد واردات موجب افزايش هزينه هاي مصرفي در اقتصاد آمريكا خواهد شد و اين مسئله در شرايط كنوني به نفع رشد و رونق اقتصادي خواهد بود.
ميزان خروج سرمايه و پول از اقتصاد آمريكا در اين مدت بيشتر از جذب سرمايه گذاري خارجي بوده است و تقاضاي داخلي براي مصرف كالاهاي خارجي در اين مدت رشد چشمگيري داشته است.
كارشناسان اقتصادي همچنين به شدت نگران بحران بدهي و كسري بودجه اروپا و تاثير منفي آن بر صادرات آمريكا هستند. افزايش ارزش دلار نيز به شدت به ضرر صادركنندگان آمريكايي خواهد بود.
نگراني از بحران
بدهي هاي اروپا
رئيس جمهور روسيه با اشاره به اين كه تحولات اقتصادي اروپا تأثير زيادي بر روسيه خواهد داشت گفت: بحران بدهي اروپا جدي است و نمي توان از خطر آن براي اقتصاد جهان چشم پوشي كرد.
ديميتري مدودف در مصاحبه با روزنامه وال استريت ژورنال تصريح كرد، بحران بدهي و كسري بودجه اروپا جدي است و نمي توان از ريسك و خطر اين بحران براي اقتصاد جهاني چشم پوشي كرد.
كشورهاي اروپايي بايد هرچه سريعتر با اتخاذ تدابير لازم و مناسب از گسترش اين بحران به ساير كشورها جلوگيري كنند.
وي افزود: تحولات اقتصادي و مالي اروپا تاثير زيادي بر روسيه خواهد داشت، گرچه ما عضو اتحاديه اروپا نيستيم ولي يك كشور اروپايي به شمار مي رويم.

 



افتتاح صندوق ضمانت سرمايه گذاري تعاون

وزير تعاون از ادامه همكاري وزارتخانه متبوعش با بانك مركزي براي ساماندهي فعاليت تعاونيهاي اعتباري خبر داد و اعلام كرد در روزهاي آينده صندوق ضمانت سرمايه گذاري بخش تعاون رسما افتتاح مي شود.
به گزارش مهر، محمد عباسي درخصوص آخرين اقدامات صورت گرفته براي ساماندهي تعاونيهاي اعتباري گفت: با توجه به تفاهم وزارت تعاون و بانك مركزي هم اكنون اين برنامه درحال شكل گيري و انجام است.
وزير تعاون با اشاره به اينكه در سايه همكاريهاي خوب وزارت تعاون و بانك مركزي، همه تعاونيهاي اعتباري در حال برنامه ريزي براي ادامه فعاليت خود طبق ضوابط بانك مركزي هستند اظهار داشت: اين بانك نيز در حال ابلاغ و روشن كردن ضوابط خود است.
وي با بيان اينكه ما در وزارتخانه نيز از اجراي كامل طرح ساماندهي تعاونيهاي اعتبار پشتيباني مي كنيم، تصريح كرد: كمك مي كنيم تا كار طبق قانون انجام شود.
عباسي همچنين درخصوص 5 تعاوني اعتباري كه بانك مركزي به آنها براي اصلاح روش فعاليت خود هشدار داده بود، بيان داشت: با توجه به اينكه از سوي بانك مركزي پس از تفاهم با وزارت تعاون به تعاونيهاي اعتباري براي تكميل فرمهاي درخواست مجوز فعاليت فراخوان شده بود، گويا اين تعاونيها نرخ مصوب سود بانك مركزي را رعايت نمي كردند.
وزير تعاون تاكيد كرد: البته ضوابط و هشدارهاي لازم به آنها نيز ابلاغ شد تا قوانين را در اين زمينه رعايت كنند و ما نيز در وزارت تعاون تاكيد كرديم تا كارها زودتر انجام شود.
وي در ادامه در زمينه اعتراض برخي از تعاونيهاي استاني مبني بر اينكه توان تامين سرمايه اوليه مدنظر بانك مركزي را ندارند، گفت: اين مسئله بايد به بانك مركزي پيشنهاد شود ولي از سوي ما نيز اگر كار قابل انجام باشد حمايت مي كنيم و مخالفتي نداريم.

 



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس كل بانك مركزي با اشاره به مصوبه اخير شوراي پول و اعتبار مبني بر حذف ضمانت فرزندان تحت تكفل از آيين نامه وصول مطالبات معوق بانكي، از ابلاغ اين مصوبه به بانك هاي كشور در روزهاي ابتدايي هفته جاري خبر داد.
¤ رئيس سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران با اشاره به بهره برداري از 8 طرح فولادي در كشور تا پايان سال 92 اظهار داشت: ايران در زمينه توليد فولاد طي 2 تا 3سال آينده به خودكفايي مي رسد.
¤ به دنبال تشديد نگراني ها در مورد وضعيت اقتصادي آمريكا و اروپا قيمت جهاني طلا با شكستن ركوردي جديد به 1260دلار در هر اونس رسيد.
¤ رئيس ستاد بسيج اقتصادي كشور با اشاره به دلايل عدم اعلام كالابرگ طي 3 ماه گذشته گفت: كالابرگ هاي جديد از تيرماه اعلام مي شود.جواد اسماعيلي در پاسخ به اين سؤال كه چرا در سه ماه گذشته شاهد اعلام كالابرگ نبوده ايم، اظهار داشت: طبق روال سالهاي گذشته در سه ماه اول سال به دليل مشخص نبودن بودجه كالاهاي كالابرگي، كالابرگ اعلام نمي شود.
¤ سومين جشنواره فرش دستباف استان تهران (گره زرين)، با هدف حفظ سنت هاي اين هنر و ايجاد انگيزه در دست اندركاران مرتبط با فرش دستباف، روز نهم تير ماه سال جاري برگزار مي شود.
¤ در راستاي تعامل و هم انديشي متخصصين و پژوهشگران حوزه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي كشور با همكاري و حمايت مركز امور مناطق آزاد و با مشاركت علمي مركز بين المللي رشد قشم و دانشگاه بين المللي چابهار، باشگاه تحقيق و توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي به صورت يك تشكل غيردولتي و غيرانتفاعي تاسيس شد.
¤ مديرعامل اولين شركت سرمايه گذاري كانادايي در بورس تهران اعلام كرد بعد از صدور قطعنامه اخير سازمان ملل حضور خود را در بازار سهام ايران بيشتر و اقدام به خريد سهم هاي ارزنده كرده است.
¤ سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان اعلام كرد در ارديبهشت ماه سالجاري از فعاليت 263 واحد صنفي به دليل تخلفات اقتصادي به مدت سه ماه جلوگيري شد.
¤ از امروز دارندگان حساب هاي متمركز (سراسري) بانك هاي ملي و توسعه صادرات مي توانند در بانك ديگر، چك هاي خود را تا مبلغ 500 ميليون ريال نقد كنند.
¤ مدير كل دفتر وامها، مجامع و موسسات بين المللي سازمان سرمايه گذاري از تصويب وام 65ميليون دلاري بانك توسعه اسلامي براي شركتهاي ايراني خبر داد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7740 الي 7743، 7746 الي 7748، 77980 الي 77986، 7716، 2270 الي 2275، 5564، 5568، به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ رئيس موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني وزارت بازرگاني دستيابي به اهداف سند چشم انداز بيست ساله نظام را مستلزم توجه به الزام هدفمند كردن يارانه ها و پياده سازي همه جانبه اصل 44 قانون اساسي دانست.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14