(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 8 تير 1389- شماره 19681

بشاراسد : هرگز با تل آويو مذاكره نمي كنيم
مصر و عراق پس از 20 سال روابط ديپلماتيك برقرار كردند
چها رسوي پنج قا ره
افزايش نارضايتي مردم آمريكا و انگليس از ادامه جنگ افغانستان
از لابي گري تا پيتزافروشي!
اعتراض شيعيان به دولت منامه درباره تغيير بافت جمعيتي بحرين
بازداشت 70 دانشجوي كانادايي در حمله پليس به دانشگاه تورنتو
پيشنهاد شيمون پرز براي انجام مذاكرات محرمانه با محمود عباس
افشاگري مجلس اعلا از كارشكني واشنگتن در تشكيل دولت عراق
تظاهرات ضداسرائيلي در بيروت اراضي اشغالي لبنان آزاد بايد گردد
مردم قرقيزستان به قانون اساسي جديد راي مثبت دادند



بشاراسد : هرگز با تل آويو مذاكره نمي كنيم

رئيس جمهور سوريه تاكيد كرد كه هرگز با تل آويو مذاكره نخواهد كرد.
بشاراسد رئيس جمهور سوريه در گفت وگو با يك روزنامه برزيلي اظهار داشت، امكان مذاكرات غيرمستقيم بين سوريه و اسرائيل تحت ميانجي گري تركيه وجود ندارد.وي افزود، سوريه براي تحقق صلح و ثبات در منطقه تلاش مي كند و در اين ميان از نقش كشورهاي آمريكاي لاتين در تامين امنيت و ثبات منطقه استقبال مي كند.رئيس جمهور سوريه گفت، نقش مقاومت در منطقه پايان دادن به اشغالگري و تحقق صلح است به ويژه وقتي كه مذاكرات براي دو دهه شكست مي خورد و نتيجه اي در برنداشته است.بشاراسد همچنين اظهار داشت، تا زماني كه رژيم صهيونيستي به سياست هاي تجاوزكارانه اش عليه اعراب ادامه مي دهد، به شهرك سازي و تداوم محاصره غزه مي پردازد صلح با اين رژيم معنايي ندارد.

 



مصر و عراق پس از 20 سال روابط ديپلماتيك برقرار كردند

مصر و عراق با تبادل سفير، روابط سياسي خود را پس از 20 سال از سر گرفتند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «نزار الخيرالله» ديروز به عنوان سفير عراق در مصر، استوارنامه خود را تسليم «حسني مبارك»، رئيس جمهور اين كشور كرد.
قاهره نيز سفارت خود را در عراق بازگشايي كرد و با اين اقدام طرفين، به 20 سال قطع روابط سياسي طرفين پايان داده شد. وزارت خارجه مصر با استقبال از اين تجديد روابط، خواستار فعال سازي همه توافقنامه هاي موجود في مابين شد.
دولت مصر قصد دارد نقش خود را در روند سياسي عراق پررنگ تر كند و زمينه هاي سرمايه گذاري شركت هاي مصري را نيز در عراق فراهم آورد.

 



چها رسوي پنج قا ره

حزب 78 ميليوني چين
خبرگزاري چين از افزايش شمار اعضاي حزب كمونيست چين به 78 ميليون نفر خبر داد.
از ميان اين تعداد 18 ميليون نفر زير 35 سال و 28 ميليون نفر تحصيلات دانشگاهي دارند.
شكنجه 700 هزار فلسطيني
سازمان آزادي بخش فلسطين (ساف) اعلام كرد كه بيش از 700 هزار فلسطيني از زمان اشغال كرانه باختري رود اردن و نوار غزه در سال 1967 بازداشت و يا اسارت در زندان هاي رژيم صهيونيستي را بارها تجربه كرده اند.
براساس گزارش اين سازمان تمامي اين افراد به نوعي شكنجه شده اند و تجربه هاي خود را بازگو كرده اند.
امضاي قرارداد اتمي ميان كانادا و هند
كانادا و هند روز گذشته قرارداد اتمي امضا كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، امضاي اين قرارداد اتمي ميان كانادا و هند پس از حدود ربع قرن بي اعتمادي بين طرفين و در پي سوء استفاده هند از تكنولوژي كانادا براي ساخت اولين بمب اتمي خود صورت گرفت.

 



افزايش نارضايتي مردم آمريكا و انگليس از ادامه جنگ افغانستان

آخرين نظرسنجي ها از افزايش نارضايتي و خستگي گسترده مردم آمريكا و انگليس از جنگ افغانستان خبر مي دهند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، آخرين نظرسنجي كه توسط مأسسه «راسموسن» انجام شد، نشان مي دهد كه تنها 41 درصد از رأي دهندگان آمريكايي معتقدند اين كشور در جنگ 9 ساله افغانستان پيروز مي شود. نظرسنجي ديگري را نيز مجله آمريكايي «نيوزويك» انجام داده است كه نشان مي دهد 53 درصد مردم اين كشور از نحوه مديريت جنگ افغانستان توسط «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا، ناراضي هستند و 46 درصد نيز شكست كشورشان را از هم اكنون پيش بيني مي كنند.
در همين حال، خبرگزاري انگليسي «رويتر» در مورد اين كشور گزارش داد، همزمان با افزايش تعداد كشته هاي انگليسي در افغانستان، مردم به شدت در اين رابطه ابراز نگراني مي كنند و خواستار عقب نشيني نيروهاي انگليسي هستند. اين خبرگزاري مي افزايد، در پي انتشار خبر تبديل شدن ماه جاري ميلادي (ژوئن) به مرگبارترين ماه براي نظاميان خارجي، مردم انگليس از دولت لندن خواستند نيروها را از افغانستان خارج كند.
براساس گزارش رسمي ناتو، طي اين ماه تاكنون بيش از 90 نيروي خارجي كشته شده اند. به گزارش خبرگزاري فارس، «ديويد كامرون»، نخست وزير انگليس نيز نسبت به بحراني تر شدن وضعيت جنگ در افغانستان به شدت ابراز نگراني كرد.
«لئون پانه تا»، رئيس سازمان سيا، نيز در مورد افغانستان گفت، روند جنگ در افغانستان «سخت تر» و در عين حال، «كندتر» شده است. وي به شبكه «اي.بي.سي» گفت: ما از 9 سال پيش درگير جنگ بسيار دشواري در افغانستان هستيم، پيشرفت ها سخت تر و كندتر از آن است كه پيش بيني مي شد.
رويتر در مورد وضعيت طالبان در افغانستان نيز گزارش داد، عمليات مسلحانه جديد اين شبه نظاميان عليه نيروهاي خارجي، نشان مي دهد كه آنها نسبت به گذشته قوي تر شده اند و از اين نيز قوي تر مي شوند.
«ديويد ريچاردز»، فرمانده ارتش انگليس، نيز گفت: مذاكره با طالبان اجتناب ناپذير است. وي به «بي.بي.سي» گفت: زمان آن رسيده است كه با دشمنان ناتو در افغانستان مذاكره كنيم، تا راه خروج نيروها از اين كشور هموار شود.
هلاكت 4 نظامي نروژي
ديروز چهار نظامي انگليسي در ولايت «فارياب» افغانستان كشته شدند. اين حادثه زماني روي داد كه اين نظاميان با يك دستگاه زرهپوش در حال عبور از منطقه بودند. حدود 500 نظامي نروژي در افغانستان مستقر هستند و طي 9 سال جنگ، 9 نفر از آنها كشته شده اند. طي ديروز 17 غير نظامي نيز در ناآرامي هاي قندهار و غزني كشته شدند.
سخنان مبهم اوباما
رئيس جمهوري آمريكا كه در تورنتوي كانادا سخن مي گفت، از اعلام تاريخي دقيق براي خروج نيروهاي كشورش از افغانستان طفره رفت. وي در اين سخنان خود، به كلي گويي پرداخت و گفت: در حال حاضر تمام توجه من به مسئله تضمين موفقيت مأموريت ما در افغانستان معطوف است، و سال آينده تغييرات را آغاز خواهيم كرد.

 



از لابي گري تا پيتزافروشي!

يك لابي گر ميليونر آمريكايي كه روزي سروكارش با «بوش كوچك» بود و براي خودش «اهن و تلپي» داشت، امروز كارگر ساده پيتزافروشي است و مجبور است با ساعتي كمتر از 10 دلار روزگارش را بگذراند!
تعريف مي كنند كه «جك آبرامف» كه يهودي است و در يك خانواده مرفه آمريكايي در «آتلانتيك سيتي» (نيوجرسي) به دنيا آمده، آن وقت ها كه براي خودش «برو بيايي» داشت ساعتي 750 دلار مي گرفت تا به مشتريانش افتخار ملاقات بدهد! او كه در سال هاي دهه 1990 يكي از قدرتمندترين و با نفوذترين لابي گرهاي واشنگتن بود و با «بوش كوچك» و خيلي ديگر از چهره هاي جمهوريخواه نشست و برخاست داشت، حالا در يك مركز بازپروري زندگي مي كند و فقط يك كارگر ساده پيتزافروشي است كه بايد در ازاي 40 ساعت كار در هفته به 7 تا 10 دلار اجرتي كه در ساعت مي گيرد، اكتفا كند!
در واقع، «جك آبرامف» به خاطر دست داشتن در ماجراهاي فساد، تقلب مالياتي و كلاهبرداري به 6 و 4 سال زندان محكوم شده بود، اما او حالا بعد از گذراندن 5/3 سال از عمرش در زندان «كامبرلند» مريلند (در نزديكي واشنگتن)، به دليل حسن اخلاق آزاد شده و كار در پيتزافروشي را هم مركز بازپروري «بالتيمور» برايش پيدا كرده است. مي گويند، سقوط «آبرامف» باعث شد تا جمهوريخواهان آمريكا در سال 2006 شكست بخورند و خيلي از مسئولان شان، از جمله دو نماينده پارلمان و يك مقام بلندپايه دولت «بوش كوچك»، هم بركنار شوند.
¤ سرويس خارجي كيهان

 



اعتراض شيعيان به دولت منامه درباره تغيير بافت جمعيتي بحرين

دولت منامه با هدف تغيير بافت جمعيتي بحرين به زيان شيعيان، به مهاجراني كه براي كار وارد اين كشور مي شوند، تابعيت اعطا مي كند.
به گزارش مهر، هزاران نفر از مردم بحرين به همراه فعالان و شخصيت هاي سياسي اين كشور به تلاش دولت در زمينه تغيير بافت جمعيتي با ارائه مليت بحريني به مهاجران اهل سنت اعتراض كردند.
فعالان، سياستمداران و مردم شيعه بحرين در اعتراض به اقدامات دولت اين كشور، اين تلاش ها را در راستاي غلبه جمعيتي اهل سنت بر شيعيان در كشوري مي دانند كه اكثريت با شيعيان است.
شيعيان بحرين حكومت پادشاهي خاندان آل خليفه را كه سني هستند به اتخاذ راهبرد ارائه مليت با اهداف سياسي متهم مي كنند. بر اين اساس خاندان آل خليفه با در نظر گرفتن ملاحظات سياسي به مهاجران اهل سنت كه اغلب براي كار به اين كشور مي روند، مليت بحريني با مذهب سني اعطا مي كند تا در نهايت اكثريت شيعيان اين كشور را تحت الشعاع قرار دهد.
شيعيان اين كشور همواره در سال هاي اخير اعتراضات گسترده اي نسبت به تبعيض حكومت عليه خود داشته اند. اين تبعيض ها شامل اشتغال و ارائه خدمات دولتي بوده و هستند.
«ابراهيم شريف الامين» از فعالان شيعه كه دبيركلي مجمع «وعد» بحرين را در اختيار دارد، در اين باره مي گويد: «ارائه مليت با اهداف سياسي، بافت جمعيتي بحرين را با تغييرات مهمي مواجه كرده است.»
وي تاكيد كرد، دولت در 10 سال اخير براي تاثيرگذاري بر نتايج انتخابات و ديگر مسائلي كه در نظر دارد، 10 تا 15 درصد بر ميزان ارائه مليت بحريني به بيگانگان افزوده است.
اين فعال بحريني ارائه مليت با اهداف سياسي را روشي خطرناك دانست و تصريح كرد: «اين يك مسئله پيش پا افتاده نيست، بلكه سياستي برنامه ريزي شده و هدفمند است كه با اهداف مذهبي و قوميتي دنبال مي شود.»

 



بازداشت 70 دانشجوي كانادايي در حمله پليس به دانشگاه تورنتو

پليس كانادا در جريان سركوب معترضان به برگزاري نشست گروه 20 در اين كشور، به دانشگاه تورنتو نيز يورش برد و 70 دانشجو را به دلايل نامعلومي بازداشت كرد.
يك روز بعد از برخورد شديد پليس كانادا با معترضان به برگزاري اجلاس گروه 20 در اين كشور كه تصاوير آن از سوي رسانه هاي بين المللي منتشر شد، شبكه تلويزيوني «سي تي وي» كانادا گزارش داد: «پليس تورنتو روز يكشنبه با حمله به محوطه دانشگاه تورنتو، بيش از 70 نفر از دانشجويان را دستگير كرده است.»
در حالي كه تصاوير منتشر شده از حمله پليس به دانشگاه نشان مي دهند كه نيروهاي امنيتي با يورش به خوابگاه ها جوانان را دستگير كرده اند، دولت كانادا ادعا كرد بازداشت شدگان دانشجو نبوده اند.
سخنگوي يگان ويژه امنيت اجلاس گروه 20 اعلام كرد: «پاره آجر و بطري هاي حاوي مايعات اشتعال زا در جريان اين حمله كشف شده است.»
اتهامات پليس در حالي است كه «دني روير» سخنگوي گروه ضد سرمايه داري در مونترال كانادا اعلام كرد: «70 نفر معترض دستگير شده در دانشگاه از اعضاي اين جنبش و دانشجو بوده اند و اتهامات پليس تورنتو مبني بر كشف پاره آجر و مواد اشتعال زا صحت ندارد.»
با اين حساب تعداد معترضان دستگير شده در كانادا كه تنها خواسته شان توقف استثمار مردم جهان توسط سرمايه دارها بود، به بيش از 600 نفر رسيد. با گذشت چندين روز از بازداشت برخي معترضان هنوز خبري درباره سرنوشت آنها منتشر نشده است.

 



پيشنهاد شيمون پرز براي انجام مذاكرات محرمانه با محمود عباس

سرويس خارجي-
رئيس رژيم صهيونيستي از دولت آمريكا خواست شرايط مذاكرات محرمانه با تشكيلات خودگردان فلسطين را براي اين رژيم فراهم كند.
شيمون پرز در ديدار با «جان كري» سناتور آمريكايي و رئيس كميته روابط خارجي سناي آمريكا كه هم اكنون در منطقه به سر مي برد گفت كه بايد در جهت گشودن كانال مذاكرات محرمانه ميان اسرائيل و تشكيلات خودگردان فلسطين تلاش كرد.
روزنامه صهيونيستي معاريو نيز تاكيد كرد كه سران كاخ سفيد به منظور ديدار محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين با «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي در آغاز ماه جديد ميلادي به منظور اعلام آغاز مذاكرات مستقيم ميان طرفين تحركات بي وقفه اي را انجام مي دهند.
اين در حالي است كه رژيم صهيونيستي به تازگي از آمريكا خواسته است در جهت متقاعد كردن طرف فلسطيني به آغاز فوري مذاكرات مستقيم بكوشد. از سوي ديگر محمود عباس نيز با نشان دادن چراغ سبز براي مذاكره مستقيم با رژيم صهيونيستي اعلام كرده كه هيچ مانعي در راه مذاكره مستقيم با رژيم صهيونيستي وجود ندارد.
استقبال رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين از مذاكرات مستقيم با رژيم صهيونيستي در حالي صورت مي گيرد كه اين رژيم روز به روز بر فشارها و تبعيض هاي خود نسبت به مردم فلسطين اضافه مي كند.
در همين رابطه روزنامه جروزالم پست از طرح اخراج و تبعيد 20 هزار غزه اي مقيم كرانه باختري خبر داد.
اين 20 هزار فلسطيني افرادي هستند كه مجوزهاي اقامت آنها صادره از نوار غزه است و مقام هاي صهيونيستي از تعويض و تجديد مدارك و مجوزهاي اقامت آنان خودداري مي كنند.
همچنين كميته برنامه ريزي و ساخت و ساز وابسته به شهرداري اسرائيلي بيت المقدس قصد دارد هفته آينده نقشه جديدي براي اين شهر مبارك طراحي و تهيه كند. اين نقشه شامل گسترش مناطق و هسته هاي شهرك سازي براي صهيونيست ها در شرق بيت المقدس است.
شليك به تظاهر كنندگان
صدها فلسطيني ساكن يكي از مناطق عرب نشين شرق قدس در اعتراض به اشغالگري هاي مستمر رژيم صهيونيستي و تصميم اين رژيم به تخريب خانه هاي آنها تظاهرات كردند.
اين تظاهرات به درگيري با نيروهاي پليس انجاميد ليكن پليس رژيم صهيونيستي درباره مجروحان و يا قربانيان احتمالي ابراز بي اطلاعي كرد.
اين در حالي است كه درگيري سربازان رژيم اسرائيل با فلسطيني ها در اعتراض به ساخت ديوار حائل به زخمي شدن چند فلسطيني انجاميد.
سربازان اسرائيلي در اين درگيري اقدام به تيراندازي و پرتاب گاز اشك آور و گازهاي سمي به سوي تظاهر كنندگان كردند.
همچنين در درگيري نظاميان صهيونيست با فلسطينيان در منطقه «حي سلوان» در قدس اشغالي بيش از 50 فلسطيني زخمي شدند، شش تن از نيروهاي نظامي رژيم صهيونيستي نيز جزو مجروحان هستند.
صدها تن از دانش آموزان غزه نيز در اعتراض به قطع پي درپي برق نوار غزه در مقابل شركت توزيع برق در نوار غزه تظاهرات گسترده به راه انداختند.
ساير رويدادها
¤ وزير امور اسيران فلسطين اعلام كرد كه بيش از 1500 تن از اسيران فلسطيني در زندان هاي رژيم صهيونيستي در معرض خطر مرگ قرار دارند.
¤ جنبش حماس، كارشكني هاي دولت قاهره و جنبش فتح را علت اصلي محقق نشدن مصالحه فلسطينيان اعلام كرد.
¤ رئيس جمهور فرانسه خشم خود را از سياست هاي جديد تركيه در قبال مسئله فلسطين اعلام كرد.
¤ اجلاس فوق العاده اتحاديه مجالس كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي با عنوان لغو محاصره غزه فردا در دمشق برگزار خواهد شد.
¤ منابع آمريكايي اعلام كردند، ترور محمود المبحوح فرمانده حماس بر خلاف تصور موساد عامل پيروزي براي آنان نشد بلكه باعث شكست شد.
¤ روزنامه صهيونيستي هاآرتص نوشت، يهوديان افراطي اسرائيل را به قرون وسطي بازمي گردانند.
¤ تركيه مانع پرواز يك فروند هواپيماي اسرائيلي در آسمان اين كشور شد.

 



افشاگري مجلس اعلا از كارشكني واشنگتن در تشكيل دولت عراق

مجلس اعلاي اسلامي عراق فاش كرد، آمريكا «نوري مالكي» را براي ائتلاف با «ايادعلاوي» تحت فشار قرار داده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، «سيد فرات الشرع» مسئول منطقه جنوب مجلس اعلاي اسلامي عراق، گفت، واشنگتن مالكي رئيس فهرست «دولت قانون»، را تحت فشار قرار داده است تا با علاوي رئيس ائتلاف «العراقيه» متحد شود. اين ائتلاف 91 كرسي و دولت قانون نيز 89 كرسي مجلس را به خود اختصاص داده اند.
الشرع سفر قريب الوقوع «جوزف بايدن» معاون رئيس جمهوري آمريكا به بغداد را در همين رابطه دانست و از آمريكا خواست در امور داخلي عراق دخالت نكند.
در صورت ائتلاف مالكي و علاوي، شرايط به ضرر مجلس اعلا، كه «ائتلاف ملي عراق» را تحت رهبري دارد، رقم خواهد خورد.
اين در حالي است كه «حسن السنيد»، از سران ائتلاف دولت قانون گفت، مالكي و علاوي امروز با هم ديدار مي كنند. السنيد خاطرنشان كرد: در اين ديدار بسياري از موضوعات، از جمله مسئله تشكيل دولت مورد بررسي طرفين قرار خواهد گرفت.

 



تظاهرات ضداسرائيلي در بيروت اراضي اشغالي لبنان آزاد بايد گردد

سرويس خارجي-
مردم لبنان با برگزاري تظاهرات گسترده ضدصهيونيستي در مقابل دفتر سازمان ملل در بيروت خواستار آزادسازي اراضي اشغالي لبنان شدند.
مردم لبنان با تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل در بيروت خواستار آزادسازي اراضي اشغالي لبنان از سوي رژيم صهيونيستي و تلاش اين سازمان براي ايجاد راهكاري مناسب در زمينه اجراي قطعنامه 1701 و پايان اشغالگري هاي اسرائيل شدند.
تظاهركنندگان لبناني اظهار داشتند تظاهرات ما يك هشدار براي سازمان ملل است و اگر ساز و كار اجرايي مناسبي براي عقب نشيني اسرائيل از اراضي اشغالي صورت نگيرد خود ما وارد عمل مي شويم و اراضي خود را پس خواهيم گرفت، اين هدف را با اراده ملي و مقاومت عملي خواهيم كرد. مردم لبنان با در دست داشتن پرچم هاي لبنان هرگونه جانبداري سازمان ملل از رژيم صهيونيستي را محكوم كردند.
تظاهركنندگان همچنين برگزاري مانور رژيم صهيونيستي در جنوب لبنان را محكوم و در راستاي توسعه طلبي و جنگ افروزي اين رژيم عنوان كردند.
گفتني است مانور سه روزه رژيم صهيونيستي در كشتزارهاي اشغال شده شبعا و جولان سوريه پايان يافت.
اين مانور از شمال جولان آغاز و تا دامنه هاي غربي آن ادامه و در غرب بلندي جبل الشيخ و كشتزارهاي شبعا و روستاهاي مرزي جنوب لبنان پايان يافت. اين مانور با حضور نيروي زميني، تانك هاي مركاوا، توپخانه، هلي كوپتر و هواپيماهاي شناسايي انجام شد.
كشورهاي منطقه نيز از برگزاري اين مانور ابراز نگراني كردند و آن را مرتبط با روحيه جنگ طلبي رژيم صهيونيستي خواندند.
از سوي ديگر نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل مستقر در جنوب لبنان به منظور آماده باش در برابر هرگونه تجاوز رژيم صهيونيستي تدابير شديد امنيتي اتخاذ كردند.
ساير رويدادها
¤ حزب الله لبنان خواستار برخورد قاطع دولت با افرادي شد كه با اسرائيل همكاري مي كنند.
¤ روزنامه سوري الثوره نوشت، سقوط موقعيت موساد از زمان درگيري با حزب الله آغاز شده است.
¤ نخست وزير تركيه براي امضاي چند توافقنامه و ديدار با سران لبنان 25 تيرماه به اين كشور سفر مي كند.

 



مردم قرقيزستان به قانون اساسي جديد راي مثبت دادند

قانون اساسي جديد قرقيزستان با مشاركت 70 درصدي مردم در همه پرسي، به تصويب رسيد.
به گزارش خبرگزاري ها، «عاقل بيك ساري اف»، رئيس كميسيون مركزي انتخابات قرقيزستان با اعلام نتايج مقدماتي همه پرسي قانون اساسي جديد اين كشور گفت: نزديك به 91 درصد از واجدين شرايط، حمايت خود را از قانون اساسي جديد اعلام كرده اند. به گفته «ساري اف»، اين آمار برگرفته از شمارش آراء 2175 حوزه انتخاباتي است كه حدود 94 درصد كل افراد شركت كننده را تشكيل مي دهد.
اين مقام رسمي همچنين اعلام كرد، از 2 ميليون و 768 هزار نفر واجدشرايط، يك ميليون و 922 هزار نفر در همه پرسي شركت كرده اند، كه اين امر مشاركت حدود 70 درصدي را نشان مي دهد.
رئيس كميسيون مركزي انتخابات با اشاره به اينكه هيچ يك از ناظران بين المللي وقوع تخلف جدي را گزارش نداده اند اعلام كرد، نتايج قطعي و رسمي همه پرسي اواخر هفته جاري اعلام خواهد شد.
خانم «رزا اتونبايوا»، رئيس دولت موقت قرقيزستان نيز يك روز پس از برگزاري اين رفراندوم (ديروز) با اشاره به نتايج اعلام شده گفت: مردم با حمايت از قانون اساسي جديد، رژيم خودكامه پيشين را مدفون كردند.
وي در ادامه از برگزاري انتخابات پارلماني در آينده خبر داد و افزود، قصد دارد تا زمان برگزاري اين انتخابات مجمعي را به عنوان مجمع قانونگذاري ايجاد كند تا وظيفه قوه مقننه را عهده دار شود. «اتونبايوا» همچنين از تشكيل كابينه جديد در آينده نزديك خبر داد و گفت: رياست آن را خود برعهده خواهد گرفت.
براساس گزارش هاي دريافتي، تغيير قانون اساسي قرقيزستان، اداره اين كشور آسياي مركزي را به صورت پارلماني ميسر خواهد كرد. در سيستم پارلماني، قدرت رئيس جمهور كاهش مي يابد.
در عين حال «ديميتري مدودف»، رئيس جمهور روسيه نيز ديروز در واكنش به همه پرسي قرقيزستان، نسبت به آينده اين كشور همسايه ابراز نگراني كرد.
به اعتقاد «مدودف»، شكل گيري يك نظام پارلماني دموكرات در قرقيزستان به معني صدور مجوز ورود گروه هاي تندرو به ساختار قدرت است.
«مدودف» در ادامه پيشنهاد كرد قرقيزستان تا پايان نشست گروه 20 درباره تعيين نظام سياسي خود صبر كند. وي در پايان از احتمال فروپاشي دولت قرقيزستان خبر داد و گفت: براي جلوگيري از اين وضع بايد پايه هاي حكومت جديد سازمان يافته و محكم شكل بگيرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14