(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 17 تير 1389- شماره 19689

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سخنگوي كميسيون امنيت ملي مجلس: تورهاي مسافرتي به امارات را تعطيل كنيد
با راي نمايندگان مجلس طرح حمايت از احياي بافت هاي فرسوده تصويب شد
خارج از دستور
ولايت نبي خاتم(ص)برملك و ملكوت
سرلشكر جعفري: ادامه خدمت به ملت و مردمي بودن از ويژگي هاي برجسته سپاه است
با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها 10 هزار ميليارد تومان بين مردم توزيع مي شود
واگذاري 25 درصد مدارس كشور به بخش غير دولتي
سردار جزايري: روسيه در حال گرفتار شدن در دام آمريكاست
تصويب شاخص هاي كلان علم و فناوري كشور در شوراي عالي انقلاب فرهنگي
سفير ايران در بغداد: 12 زنداني ايراني در عراق طي چند روز آينده آزاد خواهند شد
به منظور پيگيري موضوع ربايش شهرام اميري حافظ منافع آمريكا دوباره به وزارت خارجه احضار شد



سخنگوي كميسيون امنيت ملي مجلس: تورهاي مسافرتي به امارات را تعطيل كنيد

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با توجه به اقدامات اهانت آميز امارات، خواستار تعطيلي تورهاي مسافرتي به مقصد اين كشور شد.
كاظم جلالي سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در حاشيه جلسه علني روز گذشته در جمع خبرنگاران در خصوص اظهارات ضد ايراني سفير امارات در آمريكا اظهار داشت: نمي دانم اين اظهارات چقدر صحت دارد اما اميدواريم دولت امارات سريع تر در اين خصوص اظهارنظر و اين اظهارات را تصحيح كند.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: اظهارنظرهاي تند، سخيف و دريده گويي در شأن امت اسلام و كشورهاي اسلامي نيست و مماشات دستگاه ديپلماسي با امارات موجب شده كشورهاي كوچك و فاقد تاريخ در منطقه دريده گويي كنند.
جلالي افزود: برخي دولتمردان امارات بايد بدانند در همين شرايط كه با بحران اقتصادي مواجه هستند سفرهاي ايرانيان به كشورشان اقتصاد بحران زده آنها خصوصاً دوبي را از وضعيت بدتر نجات داده است.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه اخبار بسيار بدي از نوع برخورد تحقيرآميز اماراتي ها در مبادي ورودي و خروجي اين كشور با شهروندان ايراني وجود دارد، بايد در جهت دفاع از حيثيت ايران و ايراني، تورهاي مسافرتي به امارات تعطيل شوند.
جلالي خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي سفر معنوي عمره را به خاطر برخوردهاي نادرست برخي مسئولان سعودي تعطيل كرد و تعطيلي تورهاي مسافرتي به امارات نيز با توجه به برخورد توهين آميز آنها با هموطنانمان و اظهارنظرهاي سخيفانه و غيرمسئولانه مقامات آن كشور، بسيار ضروري است.
وي بر همين اساس خاطرنشان كرد: دولت بايد با جديت موضوع تعطيلي سفرهاي سياحتي به امارات را پيگيري كند و اگر لازم باشد مجلس نيز آمادگي تصميم گيري در اين خصوص را دارد.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي همچنين عنوان كرد: طرح صيانت از دستاوردهاي هسته اي در كميسيون مورد بررسي قرار گرفت كه در نهايت 5 ماده به تصويب رسيد.
جلالي در تشريح مواد مورد تصويب كميسيون امنيت ملي و در ارتباط با طرح صيانت از دستاوردهاي هسته اي تصريح كرد: بر اين اساس دولت مكلف به استمرار موضوع هسته اي تا رسيدن به خوداتكايي ملت ايران در همه شاخه هاي فناوري هسته اي خواهد بود.
وي ادامه داد: همچنين دولت مكلف شده است كه براي غني سازي20درصد تلاش خود را ادامه دهد تا در بخش درماني و راديوايزوتوپ رآكتور تحقيقاتي- درماني تهران و ساير رآكتورهاي درماني نيازشان تامين شود.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به يكي ديگر از مصوبات روز گذشته اين كميسيون يادآوري كرد كه بر اين اساس دولت را مكلف نموده ايم تا در چارچوب معاهده پادمان با آژانس بين المللي انرژي اتمي همكاري كند و هرگونه همكاري بيش از آن ممنوع است.
جلالي در پايان خاطر نشان كرد: برخي رفتارهايي كه احتمال مي رود برخي قدرت هاي زورگو نسبت به ايران داشته باشند هم در اين جلسه مورد بررسي قرار گرفت و دولت مكلف به عمل متقابل در اين زمينه شد البته پس از طرح اين موضوع در صحن علني مجلس نمايندگان هم نظرات خود را ارائه خواهند كرد.
گفتني است به گزارش واشنگتن تايمز، يوسف العطيه، سفير امارات در واشنگتن روز سه شنبه با حمايت از حمله به سايت هاي هسته اي ايران گفت: منافع بمباران سايت هاي هسته اي ايران، هزينه هاي كوتاه مدتي كه اين چنين حمله اي مي تواند دربرداشته باشد را تحت الشعاع قرار مي دهد. وي ادامه داد كه امارات نمي تواند با يك ايران هسته اي زندگي كند.

 



با راي نمايندگان مجلس طرح حمايت از احياي بافت هاي فرسوده تصويب شد

كليات و جزئيات طرح حمايت از احياي بافت هاي فرسوده شهري در مجلس شوراي اسلامي تصويب شد.
نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز كليات و جزئيات طرح حمايت از احيا، بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده و ناكارآمد شهري را بررسي و تصويب كردند. كليات اين طرح با 156راي موافق، 3 راي مخالف و 7 راي ممتنع از مجموع 194نماينده حاضر به تصويب مجلس رسيد.
در جزئيات نيز مجلس مصوب كرد به منظور ايجاد وحدت رويه در فرآيند احيا، بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده و ناكارآمدي شهري و تعيين محدوده هاي مورد حمايت اين قانون اقداماتي صورت مي پذيرد.
همچنين براساس مصوبه مجلس بافت هاي فرسوده و ناكارآمد شهري، مناطقي از شهر هستند كه در طي ساليان گذشته عناصر متشكله آن اعم از تاسيسات روبنايي، ابنيه، مستحدثات، خيابان ها و دسترسي، دچار فرسودگي و ناكارآمدي شده و ساكنان آن از مشكلات متعدد اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و كالبدي رنج مي برند.
مجلس در ادامه مقرر كرد نقشه محدوده بافت هاي فرسوده و ناكارآمد شهري، نقشه اي است كه براساس شاخص هاي مصوب شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران از سوي وزارت مسكن و شهرسازي و يا شهرداري ها تهيه و به تصويب كميسيون هاي موضوع ماده پنج قانون تاسيس شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران رسيده يا خواهد رسيد.
خانه ملتي ها مصوب كردند طرح هاي احيا، بهسازي و نوسازي طرح هايي هستند كه در چارچوب طرح هاي توسعه شهري به منظور اجراي برنامه هاي احيا، بهسازي و نوسازي شهري با رعايت اصول شهرسازي، فني و معماري تهيه مي شود.
اين طرح ها دربرگيرنده كاربري هاي جديد و مورد نياز محدوده معيني از بافت هاي فرسوده و ناكارآمد شهري بوده و اجراي آنها متضمن تامين خدمات عمومي و زيرساخت هاي شهري از قبيل شبكه هاي دسترسي، معابر و بدنه آنها، پروژه هاي عمران و خدمات شهري، فضاي سبز و غيره است كه متكي بر ضوابط شهرسازي و معماري ايراني- اسلامي و بومي هر منطقه است.
براساس مصوبه مجلس، طرح هاي ياد شده از سوي مسكن و شهرسازي و يا شهرداري ها تهيه و خارج از نوبت به تصويب كميسيون ها موضوع ماده پنج قانون تاسيس شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران خواهد رسيد.
مجلس براساس تبصره اين قانون مقرر كرد: ضوابط احيا، بهسازي و نوسازي آن قسمت از بافت هاي فرسوده و ناكارآمد شهري كه براساس مقررات ميراث فرهنگي و گردشگري به عنوان بافت تاريخي محسوب مي شوند با رعايت هويت تاميني آنها به موجب آئين نامه اي است كه توسط شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران تهيه و به تصويب هيئت وزيران مي رسد.
هيچ حريم امني
براي سران فتنه وجود ندارد
نماينده مردم بندرلنگه، بستك و پارسيان در مجلس گفت: در جمهوري اسلامي هيچ حريم امني براي تروريست ها و سران فتنه وجود ندارد.
به گزارش ايسنا احمد جباري در نطق ميان دستور خود به سال 88 اشاره كرد و گفت: حضور حماسي ملت رشيد و آگاه ايران اسلامي و حضور قاطع و چهل ميليوني ملت در انتخابات دهم رياست جمهوري و انتخاب رئيس جمهور مكتبي، ارزشي، شجاع و مقتدر كه نشان از وفاداري ملت به نظام و ولايت و آرمان هاي امام راحل(ره) بود را در سال 88 شاهد بوديم.
وي با بيان اين كه فتنه هاي ايجاد شده پس از انتخابات مي رفت تا شيريني حضور مردم را در كام مردم به تلخي مبدل كند، گفت: اين پروژه فتنه از قبل طراحي شده باز هم با همه هزينه هايي كه بر كشور تحميل كرد و هتك حرمت به امام(ره) و ارزش هاي امام، با رهبري بيدار و آگاهي ملت رفع شد و با فراخوان شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي با محوريت حضرت آيت الله جنتي اين شيرمرد شجاع نظام ولايي در نهم ديماه، حماسه اي به يادماندني خلق شد.
جباري پيشنهاد كرد كه اين روز در تقويم تاريخ ايران اسلامي به عنوان روز دفع فتنه ثبت گردد و به درخشش ملت ايران در 22بهمن كه خواب و خوراك را بر بيگانگان حرام ساخت، اشاره كرد و افزود: خداوند در روزهاي پاياني سال 88، عيدي بزرگ ملت ايران و خانواده معظم شهدا براي ارزاني به ملت را به شكرانه حضور، آگاهي و شجاعت ملت انقلابي ايران در دست تواناي نيروهاي خدوم و دلسوز وزارت اطلاعات قرار داد و اعتماد به نفس و قدرت مديريت اطلاعاتي ايران اسلامي بر همه امكانات و برنامه ريزان حاميان منطقه اي و جهاني ريگي فائق آمد و اين تروريست شيطاني در عملياتي مقتدرانه و پيچيده توسط جان فدايان حريم امن ولايت، دستگير شد.
وي افزود: همه تروريست ها و سران فتنه بدانند در جمهوري اسلامي كه ثمره خون هزاران شهيد و جانباز و آزاده و مجاهدت امام راحل(ره) مي باشد هيچ حياط خلوت و حريم امني براي آنان وجود ندارد.
پيروي از رهبري
ضروري است
نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي گفت: در حال حاضر بيش از هر زمان ديگري پيروي از سياست هاي رهبري ضرورت دارد.
به گزارش فارس، حميدرضا فولادگر در نطقش اظهار داشت: ميزان تبعيت از رهبري آنجايي بيشتر آشكار مي شود كه دريافت هاي شخصي و گروهي افراد با نظرات ايشان معارض باشد و امتحان پيروي از رهبري درست در همين نقطه است.
وي ادامه داد: عقب ماندن از رهبري و امامت، امت را دچارگرگ بيابان مي كند و موجب هلاكت مي شود و همانطور كه در حوادث سال گذشته شاهد بوديم عده اي به دام فتنه گران و دشمنان نظام گرفتار شدند.
فولادگر با بيان اينكه جلو افتادن از رهبري هم جامعه را دچار تفرقه و آسيب مي كند، خاطرنشان كرد: حركت جلوتر از رهبري در واقع بار رهبري را سنگين تر مي كند و هزينه كردن بي جا از رهبري را موجب مي شود كه اين مسئله زيان آور است.
نمايندگان بايد
تسليم قانون باشند
نماينده مردم لنجان در مجلس شوراي اسلامي گفت: نمايندگان بايد تسليم قانون باشند.
محسن كوهكن اظهار داشت: حقوقدانان در خارج از مجلس از ما سؤال مي كنند اگر تذكر آئين نامه اي فقط مربوط به اداره مجلس است چرا به صورت مرتبط از اين جايگاه به ديگر نكات كه صد البته آنها نيز بي اهميت نيست، پرداخته مي شود. در اين راستا اگر ما از دولت و دستگاه قضايي اجراي قانون را مي طلبيم خودمان بايد تمام قامت تسليم قانون باشيم.
كوهكن خطاب به رئيس مجلس و نايب رئيسان مجلس ادامه داد: در اين مهم شما مسئوليت داريد و بايد بدانيد كه در همين چند جلسه قبل بود كه مجلس به دادن راي براي ارائه تذكر به مسئولين اجرايي در جلسات علني راي نداد. در اين راستا نبايد اجازه داد مانند گذشته كه چنين اتفاقي رخ داد اين تخلف قانوني توسط تعدادي از نمايندگان به يك رويه تبديل شود.
تقدير از مواضع هسته اي رئيس جمهور
نماينده مردم بجنورد در مجلس از مواضع هسته اي رئيس جمهور قدرداني كرد.
موسي الرضا ثروتي در نطقش گفت: از مواضع شجاعانه رئيس جمهور در كنفرانس NPT و تشكيل همايش منع گسترش سلاح هاي هسته اي با شعار «انرژي هسته اي براي همه، سلاح هسته اي براي هيچ كس» و تعيين شروط مذاكره مبني بر رعايت معاهده NPT از سوي استكبار و داشتن حسن نيت در مذاكره و اعلام موضع روشن در خصوص سلاح هسته اي رژيم صهيونيستي و تحرك سياسي و بين المللي دولت كه نشان از اقتدار و عظمت جمهوري اسلامي ايران است، تشكر و تقدير مي كنم.
وي گفت: اوباما ششمين رئيس جمهور آمريكا است كه تحريم عليه ايران را امضا كرده و شوراي امنيت با تحريم ايران قصد شكستن مقاومت ايران را دارد كه ضمن محكوم كردن حركات غيرانساني دولت هاي متخلف و تروريسم بين المللي اعلام مي كنيم كه ملت ما فرزند رمضان و عاشورا است و به فرموده امام راحل تا ظلم هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستيم.

 



خارج از دستور

مخالفت اكثريت كميسيون آموزش
با ادامه رياست عباسپور
يك عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس از مخالفت اكثريت اعضاي اين كميسيون با ادامه رياست عباسپور خبر داد.
فرهاد بشيري در گفت وگو با فارس تاكيد كرد: بعدازظهر روز سه شنبه درباره موضوع رياست آقاي عباسپور بر كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي با توجه به برخي اقدامات وي، اعضاي كميسيون آموزش مجلس جلسه اي با آقاي ابوترابي نايب رئيس مجلس برگزار كردند كه البته آقاي عباسپور در اين جلسه حضور نداشت.
وي افزود: در اين جلسه اعلام شد كه اكثريت اعضاي كميسيون آموزش مجلس با ادامه رياست عباسپور موافق نيستند.
بشيري همچنين ادامه داد: در جلسه يكشنبه هفته آينده راجع به اين موضوع تصميم گيري نهايي به عمل خواهد آمد.
اين عضو كميسيون آموزش مجلس تاكيد كرد: اكثريت اعضاي كميسيون به دليل مخالفت با عباسپور در جلسات اين كميسيون حاضر نمي شوند و همين امر موجب شده است كه طبق آئين نامه، اين جلسات از رسميت ساقط شود.
گفتني است عباسپور تهراني( برادر زن جاسبي) طي ماههاي اخير تلاش هاي زيادي براي رياست هميشگي جاسبي بر دانشگاه آزاد انجام داد.

 



ولايت نبي خاتم(ص)برملك و ملكوت

در بخشي از روايات مطالبي است كه از آيات هم استفاده مي شود و گروهي از حكماء نيز به آن اشاره كردند وآن اينكه انسان محتاج به نبي است، و لو يك نفر ! جامعه هم نباشد، قانون هم نباشد؛ ما يك فرد داشته باشيم، آن فرد بالأخره راهنما مي خواهد يا نمي خواهد ؟! انسان كه با مردن نمي پوسد، از پوست به در مي آيد. اگر با مردن نمي پوسد، از پوست به در مي آيد؛او نمي داند كجا مي رود! يك كسي بايد باشد كه اورا راهنمائي كند. اگر مقصدي هست كه هست؛ اگر مقصودي هست كه هست؛ بالأخره راهنما مي خواهد!!
مسدود شدن راه احتجاج بندگان خطا كار در قيامت پس از ارسال رسل
اين برهان را ذات أقدس له در بخش پاياني سوره مباركه نساء فرمود: ما پيغمبر فرستاديم تا در قيامت زير سئوال نرويم ! اگر ما انبياء نمي فرستاديم، در قيامت همين مردم به ما مي گفتند: تو كه مي دانستي ما بعد از مرگ يك چنين جائي مي آئيم، چرا پيامبر نفرستادي ؟ چرا راهنما نفرستادي: رسلاً مبشّ رين و منذ رين ل ئلّا يكون ل لنّاس علي الله حجّأ بعد الرّسل(1). فرمود: ما انبياء فرستاديم تا زير سئوال نرويم ! براي اينكه مردم در قيامت به ما مي گويند: تو كه مي دانستي ما را بعد از مرگ يك چنين جائي مي آوري، ما كه خبر نداشتيم ! چرا راهنما نفرستادي كه به ما بگويد: بعد از مرگ چه خبر است ؟! واينجا چه لازم است ! براي اينكه مردم بر خدا احتجاج نكنند وحجت نداشته باشند؛ ما انبياءرا فرستاديم.
ضرورت وحي و نبوّت، حتّي در صورت وجود يك نفر در كلّ عالم
اين برهاني است كه خود قرآن آموخت. اگر اين است، فرق ندارد بين فرد و جمع. ما يك نفر باشيم در عالم، پيغمبر مي خواهيم؛ چند نفر هم باشيم، پيغمبر مي خواهيم. پس قدم اوّل در احتياج جوامع بشري به وحي و نبوّت، همان برهان معروف است كه در حديث اوّل و دوّم كتاب الحجه مرحوم كليني هست، بعد هم در كتاب هاي فلسفي و كلامي آمده كه بشر بالأخره قانون مي خواهد؛ اين برهان رائجي است. امّا اوسع از اين، اين است كه: انسان، ولو يك نفر هم باشد، اين نفر يا پيغمبر است، يا پيغمبر دارد، مثل حضرت آدم.
تكليف حكيمانه انسان مبني بر آبادكردن دنيا و آخرت خويش
معمولاً مي گويند: بشر براي آبادي دنيا و تأمين دنيا، قانون مي خواهد. امّا در حكمت متعاليّه، توسعه دادند و گفتند: اينجا را خوب بايد بسازيد، آنجا را هم خوب بايد بسازيد. انبياء آمدند، گفتند: دنيا را تو بايد بسازي، آخرت را هم تو بايد بسازي؛ كسي آنجا خانه برايت نمي سازد ! اينجا فقط به شما زمين مي دهند. خداي سبحان، انشأكم م ن الأرض و استعمركم ف يها (2). زمين را خلق كرد، شما را خلق كرد؛ زمين را به شما داد:خلق لكم ما ف ي الأرض جميعاً (3)، بعد ا ستعمركم. يعني از شما خواست كه شما آباد بكنيد، اين زمين را بشر بايد آباد بكند و گرنه خانه ساخته شده وآماده به آدم نمي دهند! بهشت هم به شرح ايضاً. در روايت هست كه: ارض الجنّه ق يعان(زمين بهشت صاف وهمواراست) (4). آنجا هم زمين خالي است وغرف مبنيّه را بشر بايد بسازد. اينچنين نيست كه بدون كار و ايمان و عمل صالح، به آدم غرف مبنيّه بدهند! پس اين يك ديد وسيع تري است در بخش سوّم كه انبياء آمدند به ما بگويند كه: ا ستعمركم ف يها. يعني ف ي الدّنيا و ف ي الآخ ره شما مأموريد، بايد آباد بكنيد؛ اين راه حكمت است.
سيطره هدايت و تعليم انبياء،وراي از محدوده حيات بشري
امّا آني كه بالاتر از حكمت سخن مي گويد، اين است كه انبياء نيآمدند فقط بشر را اداره كنند! مسأله جن هم مطرح هست، يك مقدار توسعه دادند؛ مسأله فرشته ها هم مطرح است. انبياء نيآمدند كه فقط يعلّ مهم الك تاب و الح كم ه(5) بشوند ! انبياء آمدند كه: يا آدم انب ئهم ب اسماء هؤلآء(6) هم بشوند؛ فرشتگان هم معلّم مي خواهند. اين ديد غير از آن ديدهاي كلامي است !! حل نزاع ملأ أعلي هم به وسيله انبياء است. فرشته ها هم در سايه تعليم انبياء به مقامي بار مي يابند. او به انسان كامل خطاب كرد كه: يا آدم انب ئهم ب اسماء هؤلآء؛ اليوم هم به شرح ايضاً. اينچنين نيست كه انبياء آمدند تا فقط براي مردم يعلّ مهم الك تاب و الح كم ه باشند وملائكه بي نيازاز انبياء باشند ! خير. آنها هم معلّم مي خواهند. آنها آن توان را ندارند كه شاگرد بلاواسطه خداي سبحان باشند ! چون اگر آن توان را مي داشتند، خداي سبحان معلّم آنها بود. اين است كه فرمود: و علّم آدم الاسماء كلّها (7)، بعد فرمود: يا آدم انب ئهم ب اسماء هؤلآء، براي اينكه بايد شاگرد مع الواسطه باشند.
پس نبي،به جهت آن ولايتي كه دارد، به جهت آن نبوّت و رسالتي كه دارد؛ هم براي فرد و جامعه است از يك سو، هم براي دنيا و آخرت است از سوي ديگر، هم براي ملك و ملكوت است از سوي سوّم. هم ملكوتيان را تعليم مي دهد، هم اهل ملك را و چون اهل بيت (عليهم السّلام) نور واحدند، آنها هم به شرح ايضاً؛ فرقي بين اينها نيست. البتّه در مسأله نبوّت و رسالت، بحث هاي خاص خودشان را دارند.
عصمت مطلق رسول اكرم (ص) در 3 مقطع
( تلقّي )، ( ضبط ) و ( ابلاغ ) وحي الهي
بنابراين شما وقتي روايات اهل بيت (عليهم السّلام) را نگاه مي كنيد، كلمات حضرت رسول را نگاه مي كنيد؛ مي بينيد بسياري از اين روايات از كلمات آن حضرت گرفته شده و حيف بود كه شيعه اين كلمات را جمع نكند و عرضه نكند !! صدر و ساقه قرآن كريم را هم كه بررسي بكنيد، مي بينيد آن حضرت فقط مستمع است؛ لفظي از اين الفاظ مال خود پيامبر نيست ! اوهمه آنهارا در 3 مقطع، معصومانه حفظ كرد. هم در تلقّي، معصوم بود، خوب فهميد: نّك لتلقّي القرآن م ن لدن حكيم خبير(8). هم در ضبط و نگهداري و نگهباني معارف فرا گرفته، معصوم بود:سنقر ئك فلا تنسي (9)؛ هم در حوزه بيان و ابلاغ و املاء و انشاء،معصوم بود:ما ينط ق عن الهوي. ن هو لا وحأ يوحي(10). هم در رسالت ورساندن، معصوم بود؛ هم در صيانت،معصوم بود؛ هم در فهم،معصوم بود.
پيامبر اكرم (ص)، عبد محض الهي؛ حتّي در مقام فناء
يك چنين آدمي كتابي را آورده كه اوّل و آخرش به نام « قرآن » است، هيچ كلمه اي از غير خدا نيست، هيچ لفظي از غير خدا نيست. آنهائي كه فكر مي كردند پيامبر به مقام فنا مي رسد؛ اگر وجود مبارك حضرت به اين مقام رسيد، در مقام فنا، عبد محض است. عبد محض كه حرفي براي گفتن ندارد ! تمام حرف ها مال ذات أقدس له است. عبارت: ا ن اتّب ع در قرآن كريم خيلي فراوان است. همه مطالب را ذات أقدس له فرمود و همه مطالب را وجود مبارك پيامبر فهميد و حفظ كرد و به ما منتقل كرد.
حالا حديث قدسي حكم خاص خودش را دارد، ولي علي ايّ حال حوزه وحي و نبوّت، حوزه عصمت است وانسان بايد تمام تلاش را بكند تااز اينها چيز ياد بگيرد و عقل هم براي كشف اين مطلب است. عقل چراغ خوبي است، نه صراط ! راه را وحي نشان مي دهد، عقل مي فهمد و نقل مي فهمد و اميدواريم ذات أقدس له آن توفيق را به همه ما عطاء كند كه امت شايسته وجود مبارك آن حضرت باشيم.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در مراسم رونمائي از « موسوعه كلمات الرّسول الأعظم (ص) »؛ دماوند ـ حوزه علميه امام صادق (ع) ؛ 28/ 4/ 1388
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) نساء/ 165 (2) هود/ 61 (3) بقره/ 29 (4) بحار الأنوار/ 7/ 229 (5) بقره/ 129
(6) بقره/ 33 ـ با تلخيص (7) بقره/ 31 (8) نمل/ 6 (9) أعلي/ 6 (10) نجم/ 3 و 4
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود

 



سرلشكر جعفري: ادامه خدمت به ملت و مردمي بودن از ويژگي هاي برجسته سپاه است

فرمانده كل سپاه پاسداران، ادامه خدمت به مردم و مردمي بودن را از ويژگي هاي برجسته سپاه دانست.
سردار سرلشكر محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران در جمع پاسداران و بسيجيان استان خراسان شمالي، فلسفه وجودي سپاه را حراست و پاسداري از انقلاب اسلامي عنوان كرد و گفت: در اين راستا نقش سپاه و بسيج بسيار تعيين كننده است؛ چرا كه دشمن همه توان خود را به كار گرفته تا در مسير انقلاب تغيير و انحراف ايجاد كند.
وي با بيان اينكه امروز حفظ نظام اسلامي و دستاوردهاي آن از وظايف خطير و تعيين كننده همه ماست، اظهار كرد: اين مهم به دليل تاثير روزافزون فرهنگ ارزشي انقلاب اسلامي در روابط بين الملل كشورهاي اسلامي و غير اسلامي است.
سرلشكر جعفري افزود: امروز دشمن به اين نتيجه رسيده است كه نمي تواند از راه تهديد نظامي به اهداف خود برسد، چون ماهيت جمهوري اسلامي ايران به گونه اي است كه تهديد نظامي، ملت ما را منسجم تر و ظلم ستيزتر مي كند. فرمانده كل سپاه، دفاع از انقلاب اسلامي را يك ماموريت و تكليف الهي برشمرد و گفت: همه ما بايد با روحيه انقلابي و از روي تكليف الهي و جلب رضاي خداوند به وظيفه خود در اين خصوص عمل كنيم.
وي تصريح كرد: مقابله با استكبار جهاني، ظلم ستيزي، تقويت روحيه خودباوري و خوداتكايي، محروميت زدايي، محروم نوازي و عمل عدالت محور، اصل و محتواي اين نظام است.
جعفري ادامه خدمت به مردم و مردمي بودن را از ويژگي هاي برجسته سپاه عنوان و اظهار كرد: حفظ ارتباط قلبي با مردم و مسئولان و در راس آن مقام معظم رهبري، از وظايف اصلي اين نهاد در راستاي خدمت خالصانه به مردم است.

 



با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها 10 هزار ميليارد تومان بين مردم توزيع مي شود

معاون دفتر هدفمندي يارانه هاي وزارت رفاه و تامين اجتماعي گفت: با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها 10 هزار ميليارد تومان بين مردم باز توزيع مي شود.
به گزارش ايرنا محسن تقياني ديروز در همايش آشنايي با نظام هدفمند كردن يارانه ها در استان بوشهر اظهار داشت: قانون هدفمند كردن يارانه ها به مدت 5 سال انجام مي شود و 50درصد از منابع حاصل از اين طرح بايد به مردم بازگردانده شود.
وي افزود: امسال مجلس 20 هزار ميليارد تومان منابع حاصل از اجراي اين قانون براي دولت مشخص كرده است كه 10 هزار ميليارد تومان آن بين مردم باز توزيع شود.
تقياني تصريح كرد: 30درصد سرجمع مبلغ ياد شده نيز براي حمايت از بخش توليد و خدمات و بقيه نيز در اختيار دولت براي جبران هزينه هاي اجراي قانون قرار مي گيرد. وي اضافه كرد: هم اينك در 9 استان كشور جمع آوري حساب سرپرست هاي خانوار اجرا شده است كه بيش از 85درصد مردم در اين مرحله نيز شركت كرده اند.
اين مقام مسئول گفت: از پانزدهم تيرماه نيز مرحله جمع آوري حساب هاي سرپرست خانوار در 6 استان ديگر از جمله بوشهر آغاز شده است كه به مدت يك هفته اين مرحله نيز ادامه دارد. تقياني ادامه داد: در صورت برخورداري سرپرستان خانوار از حساب هاي بانكي نيازي به افتتاح حساب جديد ندارد و بانك خاصي نيز براي افتتاح حساب مد نظر نيست.

 



معاون وزير آموزش و پرورش خبر داد
واگذاري 25 درصد مدارس كشور به بخش غير دولتي

معاون وزير و رئيس سازمان توسعه مشاركت هاي مردمي و مدارس غيردولتي وزارت آموزش و پرورش گفت: 25 درصد مدارس كشور طبق برنامه پنجم توسعه به بخش غيردولتي واگذار مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از شهميرزاد، علي باقرزاده در گردهمايي رئيسان و مديران ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان سمنان در مجتمع آموزشي رفاهي فرهنگيان شهميرزاد گفت: 25 درصد مدارس كشور طبق برنامه پنجم توسعه به بخش غير دولتي واگذار مي شود.
باقرزاده خواستار توجه به اقتصاد در آموزش و پرورش شد و افزود: بايد با منابع محدود موجود به اولويت هاي مهم آموزش و پرورش پرداخت.
رئيس سازمان توسعه مشاركت هاي مردمي و مدارس غير دولتي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه تحول مهم ترين مأموريت آموزش و پرورش است، اظهار داشت: مهم ترين محور در اين تحول، معلم و مدارس هستند. باقرزاده تصريح كرد: مدرسه بايد كانون تحول محله باشد و در همين راستا، 10 هزار مدرسه قرآن در نوبت دوم با اعتباري بالغ بر 500 ميليارد ريال راه اندازي مي شود. رئيس سازمان توسعه مشاركت هاي مردمي و مدارس غير دولتي وزارت آموزش و پرورش از وجود 37 هزار كلاس چند پايه و 27 هزار مدير آموزگار در كشور خبر داد.
وي گفت: براي كاهش اين نابرابري ها و عدالت آموزشي براي نخستين بار امسال مجتمع هاي آموزشي در مناطق روستايي افتتاح مي شود كه مجموعه اي از واحدهاي آموزشي از يك يا چند دوره تحصيلي را در برمي گيرد.

 



سردار جزايري: روسيه در حال گرفتار شدن در دام آمريكاست

«سردار مسعود جزايري» معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح در گفت وگو با فارس با اشاره به تلاش جديد برخي مقامات آمريكايي براي ايجاد اختلاف بين ايران با روسيه و اروپا و تهديد نشان دادن كشورمان، آن را اقدامي براي مشروع جلوه دادن ايجاد سپر موشكي توصيف كرد و افزود: آنها از اين طريق اهداف مختلفي را دنبال مي كنند كه يكي از آنها اشراف بر روسيه بوده و اين كشور همسايه نيز بايد بيشتر مراقب باشد.
وي با يادآوري اينكه براساس سياست هاي توسعه طلبانه آمريكا، اين كشور هرجا لازم باشد از ايران خرج مي كند، تاكيد كرد: با توجه به اينكه مردم آمريكا واقعاً فاقد اطلاعات صحيح هستند، دولتهاي اين كشور از اين موضوع براي پيشبرد نقشه هاي خود بهره مي برند.
معاون ستاد كل نيروهاي مسلح در ادامه گفتگوي خود از اروپا خواست تا مراقب تلاش آمريكا براي به چالش كشاندن منافع مشترك ايران و اين كشورها باشند و افزود: همگان به خوبي بر اين موضوع واقف هستند كه دكترين نظامي جمهوري اسلامي همواره داراي مولفه ها و شاخصه هاي دفاعي است و تاكنون هيچ كشوري مورد تعدي و تجاوز ايران قرار نگرفته است. جزايري تاريخ پر از هجمه و خونريزي آمريكا را مورد اشاره قرار داد و افزود: اكنون نيز آمريكا با پيگيري طرح سپر موشكي در اروپا، براي حضور و تسلط بيشتر نظامي و سياسي در اين منطقه تلاش مي كند و اگر روس ها نيز همه جانبه نگري لازم را نداشته باشند مجدداً در دام آمريكايي ها گرفتار خواهند شد.
اين مقام مسئول در نيروهاي مسلح كشورمان در پايان با اشاره به فريب شوروي توسط آمريكا در دوره گورباچف، از روس ها خواست تا منافع دائمي خود را فداي منافع موقت و گذرا نكنند.

 



تصويب شاخص هاي كلان علم و فناوري كشور در شوراي عالي انقلاب فرهنگي

شوراي عالي انقلاب فرهنگي به رياست علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي و نايب رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي تشكيل جلسه داد و بخش هاي ديگري از سند نهايي نقشه جامع علمي كشور را به تصويب رساند.
به گزارش فارس، مخبر دزفولي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اين باره گفت: در اين جلسه و در ادامه جلسات پيشين شوراي عالي در خصوص سند نهايي نقشه جامع علمي كشور اهداف بخشي و كميت هاي مطلوب شاخص هاي كلان علم و فناوري كشور مورد بررسي و تبادل نظر اعضا قرار گرفت و با انجام اصلاحات تكميلي به تصويب رسيد.
وي در همين رابطه افزود: اهداف بخشي نظام علم و فناوري كشور شامل ارتقاي سطح دانش عمومي افراد جامعه و به حداقل رساندن بي سوادي، پوشش كامل دوره تحصيلات مقدماتي، ارتقاي سطح دانش و مهارت نيروي كار كشور متناسب با استانداردهاي جهاني و نيازهاي كشور، كسب دانش طراحي نيروگاههاي هسته اي، نانوتكنولوژي، بيوتكنولوژي، فناوري اطلاعات، گداخت هسته اي، دستيابي به فناوري اعزام انسان به فضا با مشاركت جهان اسلام و همكاري هاي بين المللي و ارتقاي جايگاه كشور در عرصه علوم و فناوري حوزه نفت و گاز؛ نيز در اين جلسه به تصويب رسيد.
وي اضافه كرد: در اين جلسه از 9 محور مهم مربوط به كميت هاي مطلوب شاخص هاي كلان نظام علم و فناوري كشور شامل سرمايه انساني، اخلاق و ايمان، اقتصادي، انتشارات علمي، فناوري و نوآوري، كارگروهي، مشاركت در راهبري علم و فناوري، اثربخشي و وضعيت آموزشي كشور چهار محور اول مورد بررسي و تصويب اعضا قرار گرفت و ادامه بررسي اين بخش به جلسه بعدي موكول شد.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ارتباط با سرمايه انساني درصد پوشش تحصيلي كشور در دوره آموزش عمومي به شكل مطلوب منطقه اي در 1404 را 100درصد و شاخص مقدار ناخالص ثبت نام در آموزش عالي به شكل مطلوب منطقه اي در 1404را 60درصد اعلام كرد كه اين رقم در حال حاضر در حدود 30درصد در كشور است.
وي همچنين سهم دانشجويان تحصيلات تكميلي از كل دانشجويان به شكل مطلوب منطقه اي در 1404 را 30درصد اعلام كرد كه اين رقم در حال حاضر در حدود 8درصد در كشور است.
وي نيز سهم دانشجويان دكتري از كل دانشجويان به شكل مطلوب منطقه اي در 1404 را 5/3درصد اعلام كرد كه اين رقم در حال حاضر حدود 1درصد در كشور است.
مخبر تعداد فارغ التحصيلان دانشگاهي در سال را 1200000نفر به شكل مطلوب منطقه اي در 1404 و تعداد اعضاي هيات علمي در يك ميليون نفر جمعيت را 2000 نفر به شكل مطلوب منطقه اي در 1404اعلام كرد كه اين رقم در حال حاضر حدود 800 نفر در كشور است.
وي همچنين در بخش اقتصادي شاخص درصد هزينه هاي آموزش و تحقيقات از توليد ناخالص داخلي در حوزه هاي آموزش و تحقيقات را به ترتيب 7 و 4درصد به شكل مطلوب منطقه اي در 1404 اعلام كرد كه اين رقم در حال حاضر به ترتيب حدود 5/4 و 5/1درصد در كشور است.

 



سفير ايران در بغداد: 12 زنداني ايراني در عراق طي چند روز آينده آزاد خواهند شد

سفير ايران در بغداد با اشاره به حكم آزادي 12 زنداني ايراني در عراق گفت كه اميدواريم طي چهار پنج روز آينده اين 12 نفر از طريق مرز مهران وارد كشور شوند.
حسن كاظمي قمي سفير ايران در بغداد در گفت وگو با فارس، در خصوص اخبار مطرح شده مبني بر آزادي 12 زنداني ايراني كه به جرم ورود غيرمجاز در زندان ناصريه عراق در بازداشت هستند، گفت: با تلاش هاي سفارت جمهوري اسلامي ايران در بغداد، نخست وزير عراق با تقاضاي عفو اين تعداد اززندانيان ايراني موافقت كرد.
وي افزود: طبق قانون اساسي عراق، نخست وزير اين كشور بايد درخواست عفو را به شوراي رياست جمهوري ارجاع دهد كه پس از موافقت شوراي رياست جمهوري، اين حكم به منظور اجرا به وزارت دادگستري ابلاغ مي شود. طي چند روز گذشته اين حكم (آزادي اين زندانيان) به وزارت دادگستري عراق ابلاغ شد و اين وزارتخانه نيز حكم مزبور را به زندان ناصريه ابلاغ كرد.
سفير ايران خاطرنشان كرد: اميدواريم طي چهار پنج روز آينده مراحل اداري پايان يابد و اين 12 نفر آزاد و از طريق مرز مهران وارد كشور شوند.
كاظمي قمي در ادامه با بيان اينكه شوراي رياست جمهوري عراق با آزادي يك فهرست 77 نفره از اتباع افغان و ايراني در زندان هاي اين كشور موافقت كرده است، اظهار داشت: به دليل اينكه در عراق اسامي را به صورت ثلاثه (شخص، پدر و جدش) مي نويسند احتمال دارد از بين 65 نفر باقيمانده در اين فهرست، سه نفر ديگر جزو اتباع ايراني باشند كه سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران در بصره در حال پيگيري اين موضوع از زندان ناصريه است كه در اين صورت ممكن است تعداد 12 نفر به 15 نفر افزايش يابد.
سفير ايران در بغداد همچنين گفت كه سفارت جمهوري اسلامي ايران پيگير آزادي ساير زندانيان ايراني كه به جرم ورود غيرمجاز در زندان هاي عراق به سر مي برند، است و به تلاش هاي خود براي عفو و آزادي اين افراد ادامه خواهد داد.
وي با اشاره به حكم شش سال زندان براي ورود غيرمجاز به عراق، بار ديگر به زائران ايراني توصيه كرد كه از طريق قانوني و در قالب كاروان هاي مجاز به عراق سفر كنند.
معاون كنسولي و امور ايرانيان وزير خارجه نيز در همين رابطه اعلام كرد كه با پيگيري هاي انجام شده در سال گذشته حداقل 546 ايراني از زندان هاي كشورهاي مختلف آزاد شده اند.
حسن قشقاوي د رگفت وگو با مهر با اشاره به اينكه در دو اداره كل ايرانيان و كنسولي كار روي حمايت و صيانت از اتباع ايراني در سراسر جهان متمركز شده است، تصريح كرد: در يك سال گذشته حداقل 546 ايراني از زندان هاي كشورهاي مختلف جهان و با پيگيري هاي صورت گرفته آزاد شده اند.
قشقاوي با اشاره به تلاش شبانه روزي وزارت خارجه در رابطه با وضعيت ايرانيان زنداني در خارج گفت: اخيرا 20 ايراني با تلاش هاي صورت گرفته از زندان هاي تركمنستان و 12 ايراني از زندان هاي عراق آزاد شده اند و به زودي تعدادي از ايرانيان زنداني در امارات نيز آزاد خواهند شد.
و ي همچنين از دستورالعمل وزير امور خارجه براي ملاقات روساي نمايندگي ها با ايرانيان زنداني در خارج به منظور پيگيري وضعيت آنان خبر داد و گفت: اين اقدام اثرات بسيار خوبي به دنبال داشته است.

 



به منظور پيگيري موضوع ربايش شهرام اميري حافظ منافع آمريكا دوباره به وزارت خارجه احضار شد

در پي انتشار اسناد جديدي مبني بر ربايش شهرام اميري توسط نيروهاي امنيتي آمريكا و انتقال آن به اين كشور، كاردار سوئيس در تهران توسط وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض مجدد ايران اعلام شد.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امورخارجه، در پي انتشار اسناد جديدي مبني بر ربايش شهرام اميري توسط نيروهاي امنيتي آمريكا و انتقال وي به خاك آن كشور، كاردار سوئيس در غياب سفير اين كشور به عنوان حافظ منافع آمريكا در جمهوري اسلامي ايران توسط سرپرست اداره كل آمريكاي وزارت خارجه احضار و با تسليم يادداشتي مراتب اعتراض مجدد ايران نسبت به ربايش و ادامه ابهام در سرنوشت اين شهروند ايراني به نامبرده ابلاغ شد.
سرپرست اداره كل آمريكاي وزارت خارجه در اين باره تأكيد كرد: آمريكا به لحاظ انساني و حقوقي مسئوليت حفظ جان و سلامتي اميري را به عهده دارد، لذا با تأكيد بر ضرورت دسترسي فوري ديپلماتيك به نامبرده، خواهان فراهم شدن امكان بازگشت فوري و بدون قيد و شرط اميري به جمهوري اسلامي ايران هستيم.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14