(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 17 تير 1389- شماره 19689

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ايران و مالي درباره توسعه مشترك بخش كشاورزي به تفاهم رسيدند
استقبال اروپا و آمريكا از آغاز مذاكرات با ايران
نيروگاه بوشهر قطعاً در شهريورماه راه اندازي مي شود
خورشيد خيران مدرسه ساز كشور دربهشت زهراي اردبيل آرام گرفت
اسماعيل كوثري: كوچك ترين بازرسي از كشتي هاي ايراني را مقابله به مثل مي كنيم
چشم به راه سپيده
ديدار در واشنگتن اوباما به نتانياهو گزارش كار داد
آيت الله مصباح يزدي در ديدار اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي:
بسياري از فتنه گران تربيت شدگان برخي دانشگاه ها بودند
استاندار گيلان خواستار عدم مصرف برنج وارداتي در دستگاه هاي دولتي شد
برگزاري 114محفل انس با قرآن در ماه مبارك رمضان امسال
ساخت بزرگترين صحن جهان در حرم اميرالمأمنين(ع)
تمام دبيرستان ها موظف به ثبت نام از دانش آموزان پيش دانشگاهي هستند
آيت الله نبوي روحاني سرشناس دزفول درگذشت
معاون وزير نيرو: تصفيه خانه آب آبادان به مرحله تست آبگيري رسيد
برپايي جشن مبعث پيامبر در مساجد سيستان و بلوچستان
اعتراض خانه مطبوعات قزوين به بخشنامه انحصار آگهي دولت
اخبار ادبي و هنري



در ديدار احمدي نژاد با مسئولان كشور مالي
ايران و مالي درباره توسعه مشترك بخش كشاورزي به تفاهم رسيدند

رئيس جمهور كشورمان ديدار و مذاكره با رئيس جمهور مالي را مثبت توصيف كرد و آن را تضمين كننده همكاري هاي روشن ميان دو كشور در آينده دانست.
دكتر محمود احمدي نژاد روز چهارشنبه در گفت وگوي مشترك خبري با خبرنگاران گفت: ما تقريباً همه ابعاد همكاري ها را در اين ديدار مورد بررسي قرار داديم و تصميمات خوبي گرفتيم و در اين راستا بايد گفت كه در آينده همكاري هاي روشني خواهيم داشت.
وي ادامه داد: وزراي دو كشور در حال حاضر جزئيات توافقات را بررسي مي كنند، تا به برنامه كاري روشني در زمينه آموزش، انرژي، كشاورزي، بهداشت و درمان و پروژه هاي متعددي كه در اين زمينه ها اجرا خواهد شد، دست يابند.
احمدي نژاد گفت: اميدواريم با همت دو دولت ايران و مالي تمام خواسته ها محقق شود و در اين ديدار من از برادر عزيزم آمادو توماني توره براي سفر به ايران دعوت كردم كه ايشان پذيرفت كه يكبار ديگر به ايران سفر كند.
در ادامه اين نشست خبري «آمادو توماني توره» رئيس جمهور كشور مالي هم در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه چشم انداز روابط ايران و مالي را چگونه ارزيابي مي كنيد گفت: وقتي بنده دانشجو بودم، از فرهنگ كهن ايراني اطلاع حاصل كردم، اما زماني كه در سال 2005 از ايران ديدن كردم، اين كشور را بسيار مدرن و داراي تكنولوژي بالا يافتم و اين دو تصويري است كه از ايران در ذهنم وجود دارد.
وي با بيان اينكه بسيار تحت تأثير صميمت ملت ايران قرار گرفته ام، افزود: ديدار دوباره بنده از جمهوري اسلامي ايران نشان از عزم ما براي گسترش همكاري هاي دوجانبه دارد.
دكتر محمود احمدي نژاد در مذاكرات مشترك هيئت هاي عاليرتبه ايران و مالي هم كه به رياست رؤساي جمهور دو كشور برگزار شد، با بيان اين كه بين ايران و مالي، احساس همبستگي زيادي وجود دارد، گفت: دو ملت اشتراكات فرهنگي و انساني فراواني دارند.
وي با بيان اين كه در شرايط كنوني جهان، مسئوليت هاي بزرگي بر عهده دو كشور قرار دارد، اظهار كرد: اگرچه ملت ايران و مالي صدمات زيادي از ناحيه مستكبران متحمل شده اند اما امروز با كمك يكديگر مي توانند، همه مشكلات و موانع را برطرف كنند.
رئيس جمهور ماموريت ديگر دو كشور را همكاري در زمينه موضوعات بين المللي خواند و گفت: بايد با گسترش همكاري بين ملت هاي آزاديخواه و مستقل تلاش كنيم، عدالت و صلح در جهان حاكم شود.
احمدي نژاد ديروز ديدارهاي جداگانه اي هم با رئيس جمهور سابق و نخست وزير اين كشور داشت.
رئيس جمهور كشورمان در ديدار با نخست وزير مالي به اهميت موضوع كشاورزي در اين كشور اشاره كرد و گفت: مالي ظرفيت خوبي براي توسعه بخش كشاورزي دارد و مي تواند به يك صادركننده بزرگ تبديل شود.
وي تأكيد كرد: ايران و مالي مي توانند در زمينه هاي مختلف بويژه كشاورزي همكاري سازنده داشته باشند.

 



استقبال اروپا و آمريكا از آغاز مذاكرات با ايران

سرويس سياسي-
به دنبال موافقت مشروط جمهوري اسلامي ايران با درخواست مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا براي از سرگيري مذاكرات ميان تهران و 1+5، آمريكا و اروپا از اين موضوع استقبال كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اتحاديه اروپا از آمادگي ايران براي از سرگيري گفت وگوها در خصوص برنامه هسته اي تهران استقبال كرد و از گزارش هاي منتشر شده در اين باره تحت عنوان «خبري خوب» ياد كرد.
براساس اين گزارش «ماجا كاسيجانسيك» سخنگوي «كاترين اشتون» رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا در كنفرانسي مطبوعاتي اعلام كرد: هرگونه گفت وگو با ايران بايد همچنين بر موضوع برنامه هسته اي اين كشور متمركز شود و نه موضوع ديگري.
سخنگوي رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا افزود: ما اعلام كرده ايم كه آماده ديدار با طرف ايراني هستيم.
كاسيجانسيك در ادامه به نامه اشتون به «سعيد جليلي» دبير شوراي عالي امنيت ملي اشاره كرد كه ضمن آن رسما از وي دعوت كرده بود تا با اتحاديه اروپا وارد مذاكره شود.
وي گفت: اشتون در نامه اي كه به جليلي نوشت از وي دعوت كرده بود تا در سريع ترين زمان ممكن با اتحاديه اروپا ديدار داشته باشد و به طور مشخص اين ديدار در رابطه با موضوع هسته اي ايران برگزار خواهد شد.
سخنگوي اشتون تاكيد كرد: اگر آنها آماده هستند تا با رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا ديدار كنند، اين خبر خوبي است.
سخنگوي رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا در حالي مدعي انجام مذاكرات با ايران صرفا بر حول برنامه هسته اي اين كشور شد كه دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به نامه اشتون تاكيد كرد ايران تنها بر مبناي بسته پيشنهادي سال 1387 خود به 1+5 آماده مذاكره با غرب است.
در آن بسته، جمهوري اسلامي ايران بدون كوچكترين اشاره به موضوع هسته اي، ضمن پايان يافته تلقي كردن اين موضوع آمادگي خود را براي كمك به حل بحران هاي جهاني اعلام كرده بود.
در همين رابطه وزارت امور خارجه آمريكا نيز اعلام كرد در صورتي كه پيشنهاد ايران براي بازگشت به مذاكرات در ماه سپتامبر «جدي» باشد واشنگتن حاضر است درباره برنامه هسته اي تهران با ايران گفت وگو كند.
مارك تونر، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: اگر ايران درباره گفت وگو با گروه 1+5 جدي باشد من فكر مي كنم ما آماده ملاقات خواهيم بود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، تونر از اظهارنظر درباره شروطي كه ايران براي اين مذاكرات گذاشته است از جمله اين كه مذاكرات بايد شامل گفت وگو درباره برنامه هسته اي رژيم صهيونيستي باشد، خودداري كرد.
سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا گفت: آشكار است كه ما بايد پيشنهاد ايران را ارزيابي كنيم اما اين يك رويكرد دوسويه است و مسير تعامل همواره باز باقي مي ماند.
همچنين خبرگزاري فرانسه از مسكو گزارش داد در شرايطي كه ايران از سرگيري مذاكرات با گروه 1+5 را درباره برنامه هسته اي اش تا اواخر ماه اوت (مردادماه) به تعويق انداخت سرگئي ريابكوف معاون وزير امور خارجه روسيه روز سه شنبه اعلام كرد مسكو به از سرگيري سريع مذاكرات قدرت هاي بزرگ و ايران درباره برنامه هسته اي اين كشور اميدوار است.
خبرگزاري اينترفاكس به نقل از ريابكوف اعلام كرد روسيه اميدوار است ديدار كاترين اشتون مسئول ارشد امور خارجه اتحاديه اروپا و مديران سياسي گروه 1+5 با شركاي ايراني هر چه سريعتر انجام شود.
وي افزود ما شنيديم كه مهلت تعيين شده از سوي ايراني ها براي از سرگيري اين مذاكرات نيمه دوم ماه اوت است و نبايد از سوي گروه 1+5 چين، آمريكا، فرانسه، انگليس، روسيه و آلمان براي برگزاري سريع چنين ديداري مخالفتي وجود داشته باشد.

 



صالحي همزمان با پايان آخرين تست خبر داد
نيروگاه بوشهر قطعاً در شهريورماه راه اندازي مي شود

سرويس سياسي-
رئيس سازمان انرژي اتمي ايران پايان موفقيت آميز آخرين تست پيش از راه اندازي نيروگاه بوشهر را اعلام كرد و از راه اندازي اين نيروگاه در شهريورماه سال جاري خبر داد.
علي اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان در جمع مديران و كاركنان نيروگاه اتمي بوشهر گفت: ما امروز، روزي فراموش نشدني را پشت سر مي گذاريم كه نقطه عطفي در تاريخ پرفراز و نشيب رآكتور قدرت بوشهر است.
معاون رئيس جمهور اضافه كرد: ما يكي از مهمترين و آخرين تست قبل از راه اندازي يعني تست آب گرم را پشت سر گذاشتيم.
صالحي اظهار داشت: هم اكنون مقدمات ورود به فاز A4 براي بازبيني تجهيزات و ورود به مدار اول فراهم شده است.
گفتني است مطابق با برنامه هاي راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر پس از پايان تست هاي راه اندازي گرم در مرحله «بازرسي تجهيزات اصلي رآكتور و مدار اول (A4)» به منظور حصول اطمينان از آمادگي واحد جهت سوخت گذاري، بازرسي هاي مختلف جهت كنترل كيفيت فلز پايه و خطوط جوش تجهيزات و سيستم هاي فوق انجام مي شود. رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در ادامه سخنان خود تاكيد كرد: به نقطه غيرقابل برگشت رسيده ايم و راه براي راه اندازي نهايي رآكتور هموار است.
صالحي بار ديگر تصريح كرد كه پايان آخرين تست پيش از راه اندازي را اعلام مي كنم و راه اندازي اين نيروگاه را در شهريورماه سال جاري نويد مي دهم.
انتظار 37 ساله ملت ايران براي راه اندازي اين نيروگاه البته در حالي رو به پايان است كه نمونه اي چشمگير از همكاري جدي ميان تهران و مسكو به نمايش گذاشته شد.
اين تعامل نزديكي ميان ايران و روسيه همچنين پاسخي عملي به تلاش هاي بي حاصل آمريكا در اعمال تحريم ها و به زعم آنها منزوي ساختن ايران بود.
رئيس سازمان انرژي اتمي نيز در همين رابطه گفت: نيروگاه اتمي بوشهر نمادي از همكاري عميق و ريشه دار بين ملت هاي ايران و روسيه است.
معاون رئيس جمهوري اظهار اميدواري كرد كه همكاري هاي فني و صنعتي ايران و روسيه بيش از گذشته ادامه يابد.
وي افزود: امروز توانستيم با كمك كارشناسان ايراني و روسي اين دستاورد را شاهد باشيم كه قرين شدن آن با مبعث حضرت رسول اكرم(ص) را مبارك مي دانيم.
صالحي همچنين با بيان اينكه شروع كار نيروگاه هاي اتمي با نيروگاه هاي فسيلي متفاوت است، اظهار كرد: يعني در نيروگاه هاي اتمي به يكباره به توان اسمي نيروگاه (هزار مگاوات) نمي رسيم. 5 تا 6 ماه و گاهي تا 9 ماه به توان اسمي كامل رسيدن نيروگاه طول مي كشد.
رئيس سازمان انرژي اتمي در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا، مبني بر اينكه گفته ايد پايان شهريورماه آغاز راه اندازي است منظور از راه اندازي چيست؟ اظهار داشت: با اتمام تست گرم ما از انتقال سوخت به رآكتور و ايمن بودن دستگاه هاي ايمني و كاركرد نيروگاه مطمئن شديم و اين اهداف را با انجام اين تست محقق شده تلقي مي كنيم. ما با انجام بازبيني تجهيزات نيروگاه در يك دوره 70 روزه به مرحله سوخت گذاري وارد مي شويم. پس از اتمام اين 70 روز (مرحله بازبيني تجهيزات نيروگاه) كه اواسط شهريورماه مي شود براي سوخت گذاري در قلب رآكتور آماده مي شويم كه ممكن است البته قبل از 15 شهريور انتقال سوخت اصلي از محل انبار كه خارج از ساختمان اصلي رآكتور است به استخرهاي جنب راكتور منتقل شود و نيمه شهريور سوخت را از داخل ساختمان رآكتور در استخرها وارد قلب رآكتور مي كنند كه اين مرحله نيز تقريباً 20 روز طول مي كشد. آن وقت مي توان گفت مرحله راه اندازي راكتور عملاً محقق مي شود و ما به نوعي كليد رآكتور را مي زنيم و قلب رآكتور را فعال مي كنيم و اين از نظر ما راه اندازي نيروگاه بوشهر است.
وي در پاسخ به سوالي درباره نحو بازرسي بازرسان آژانس از نيروگاه بوشهر گفت: طبق تعهدات ما با آژانس بازرسان در ارتباط با حسابرسي مواد هسته اي فعال هستند و كاري به تجهيزات مورد نظر ندارند در حال حاضر چون اورانيوم در داخل سايت هسته اي بوشهر است و پلمب شده، آژانس هرچند وقت يكبار مي آيد و آن را چك مي كند كه سوخت سر جايش باشد. وقتي سوخت وارد قلب رآكتور شود بازرسان آژانس در روند ورود و خروج سوخت نظارت دارند در حال حاضر در زير محفظه كره فلزي دوربين هاي آژانس نصب شده است كه در داخل و خارج كردن سوخت نظارت دارند تا سوخت مسيرش را طبق مقررات و ترتيبات پادماني طي كند. در مرحله كنوني كاري به بازرسان آژانس نداريم. بازرسان فقط نگهبان سوخت توديع شده در سايت بوشهر هستند.

 



خورشيد خيران مدرسه ساز كشور دربهشت زهراي اردبيل آرام گرفت

اردبيل -خبرنگاركيهان:
پيكر مرحوم حسنعلي عليپور بزرگ خير مدرسه ساز كشور با شكوه هرچه تمام قبل ازظهر ديروز تشييع و در قطعه مفاخر آرامستان بهشت زهراي اردبيل آرام گرفت.
در مراسم تشييع اين خير، گروههاي مختلف مردم اردبيل با حضور گسترده صحنه هاي زيبايي از قدرداني مردم از خدمتگزاران صادق را به نمايش گذاشتند.
علي رغم تعطيلي مدارس حضور دانش آموزان اردبيلي درمراسم تشييع اين مرد بزرگ كاملاً چشمگير بود. دراين مراسم دانش آموزان اردبيلي با حمل پلاكاردهايي كه بر روي آنها جملاتي چون «خورشيد خيرين مدرسه ساز غروب كرد»، «پدرمان از ميان ما رفت» «درسوگ پدرمان به عزا نشسته ايم» به چشم مي خورد.
زنده ياد «حسنعلي عليپور» روستا زاده اردبيلي كه مدتي نيز دركشور آلمان سكونت داشت بعد از انقلاب به كشور بازگشت و همه دار و ندار خود را صرف ساخت 72 مدرسه به ياد شهداي كربلا در مناطق محروم استان اردبيل كرد.
وي كه از حدود 2 ماه قبل بر اثر عارضه مغزي در بيمارستان علوي اردبيل بستري بود عصر روز دوشنبه هفته جاري دار فاني را وداع كرد.

 



اسماعيل كوثري: كوچك ترين بازرسي از كشتي هاي ايراني را مقابله به مثل مي كنيم

نايب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس با تاكيد بر اين كه صدور قطعنامه اخير عليه ايران نشانه سردرگمي سياستمداران آمريكايي در مواجهه با ايران است گفت: ملت و دولت ايران با مديريت توانمند خود و با كمترين هزينه اين قطعنامه را پشت سر مي گذارد.
محمد اسماعيل كوثري نماينده مردم تهران و نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس با اشاره به قطعنامه اخير شوراي امنيت و آمريكا عليه ايران با بي اثر دانستن مفاد آن گفت: شوراي امنيت بايد بداند جمهوري اسلامي ايران، قطعنامه اخير را مانند قطعنامه هاي قبلي با كمترين هزينه مديريت كرده و آن را پشت سر مي گذارد.
وي ادامه داد: آمريكا با مصوبه تحريمي اخير خود عليه ملت ايران، بيشتر دنبال فريب افكار عمومي كشور خود است.
كوثري در ادامه مصوبه تحريم ايران در مجلس سناي آمريكا را نشان دهنده سردرگمي و بي برنامگي سياست مداران آمريكايي دانست.
وي همچنين در خصوص تلاش هاي ناكام آمريكا براي انزواي جمهوري اسلامي ايران، اظهار داشت: در قطعنامه هاي گذشته نيز آنها به دنبال اين طرح بودند اما ما مسير خود را مشخص و در چارچوب ضوابط قانوني «NPT» حركت كرده و جلو مي رويم.
نائب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به تاثير جنايت هاي رژيم اشغالگر قدس بر موضع گيري آمريكا در زمينه تحريم ايران، اظهار داشت: رژيم اشغالگر صهيونيستي از طرف دولت ها و ملت هاي مختلف تحت فشار قرار گرفته است و آمريكا براي كاهش فشار سياسي به صهيونيست ها و تحت شعاع قرار دادن آن، عجولانه دست به تحريم ايران زد.
نماينده مردم تهران در مجلس اضافه كرد: كاهش فشارهاي بين المللي به رژيم صهيونيستي از جمله عوامل موثر در تصويب قطعنامه ضد ايراني از سوي شوراي امنيت عليه ملت ايران بود.
وي با تاكيد بر اينكه درايت و مديريت مقام معظم رهبري و حمايت همه جانبه مردم از حقوق هسته اي خود موجب شده تا اين قطعنامه اخير همچون 3 قطعنامه گذشته شوراي امنيت سازمان ملل اثري نداشته باشد، اظهار داشت: اين تحريم ها موجب شده تا دانشمندان كشور بتوانند دسترسي به اهداف بلند خود را سرعت بخشند.
كوثري روند طي شده در فعاليت هاي صلح آميز هسته اي جمهوري اسلامي ايران را زيرنظر آژانس بين المللي انرژي اتمي دانست و گفت: همه كشورها و به ويژه گروه 1+5 مي دانند كه ايران در چارچوب ضوابط و قوانين «NPT» در حال حركت است و بازرسان آژانس با بازديدهاي مستمر از فعاليت هاي هسته اي ايران اين موضوع را به خوبي مي دانند.

 



چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر كه با نور باران مبعث رسول خدا(ص) همزمان است با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.


نواي آبشاران
مسير مسيح بهاران كجاست؟
صفا گستر لاله زاران كجاست؟
رگ و ريشه لاله از هم گسست
گل انديشه سر به داران كجاست؟
سرم را شده ابر خون سايه بان
نشاني الماس باران كجاست؟
در اين دشت دلگير ياس آفرين
نواي خوش آبشاران كجاست؟
زمين گشته بت خانه بت گران
تبردار ايمان تباران كجاست؟
من و انتظار و شب بي كسي
خدايا دگرباره، باران كجاست؟
گل نرگس آفتابي جبين
اميد دل شب شكاران كجاست؟
احمد ده بزرگي

اي تو هميشه در ميان!
نامدگان و رفتگان از دو كرانه زمان
سوي تو مي دوند هان! اي تو هميشه در ميان
در چمن تو مي چرد آهوي دشت آسمان
گرد سر تو مي پرد باز سپيد كهكشان
هر چه به گرد خويشتن مي نگرم در اين چمن
آينه ضمير من جز تو نمي دهد نشان
اي گل بوستان سرا از پس پرده ها درآ
بوي تو مي كشد مرا وقت سحر به بوستان
اي كه نهان نشسته اي باغ درون هسته اي
هسته فرو شكسته اي كاين همه باغ شد روان
آه كه مي زند برون از سر و سينه موج خون
من چه كنم كه از درون دست تو مي كشد كمان
پيش وجودت از عدم، زنده و مرده را چه غم؟
كز نفس تو دم به دم مي شنويم بوي جان
پيش تو جامه در برم نعره زند كه بر درم!
آمدنت كه بنگرم، گريه نمي دهد امان...
هـ.الف سايه

بهانه دنيا
اين جمعه هم گذشت، تو اما نيامدي
پايان سبز قصه دنيا نيامدي
مانده ست دل اسير هزاران سؤال تلخ
بي پاسخ هر آنچه معما، نيامدي
ك ز كرده اند پنجره ها در غبار خويش
اي آفتاب روشن فردا نيامدي
افسرده دل به دامن تفتيده كوير
اي روح آسماني دريا نيامدي
اي حس پاك گم شده روح روزگار
زيباترين بهانه دنيا نيامدي
اي از تبار آينه ها، اي حضور سبز
اي آخرين ذخيره طاها، نيامدي
اين جمعه هم گذشت و غزل ناتمام ماند
اين است قسمت دل من، اما نيامدي
حسن يعقوبي

 



گزارش خبري كيهان
ديدار در واشنگتن اوباما به نتانياهو گزارش كار داد

سرويس سياسي-
باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا در جريان سفر نخست وزير رژيم صهيونيستي به واشنگتن ضمن استقبال گرم از وي با بيان اين كه كشورش تحت هر شرايطي از حمايت تل آويو دست برنخواهد داشت به ارائه گزارشي از نتيجه درخواست هاي لابي صهيونيسم از دولت آمريكا پرداخت.
«بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي در اين ديدار با استقبال و قدرداني از تلاش هاي آمريكا در جهت اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران ، مدعي شد كه اين فشارها ايران را از ادامه پيگيري برنامه هسته اي خود باز نخواهد داشت و بايد اقدامات شديدتري لحاظ شود. اوباما نيز در پاسخ به درخواست نتانياهو با اشاره به اين كه آمريكا فشارهاي تحريمي عليه ايران را افزايش خواهد داد به وي اطمينان داد كه برنامه هسته اي ايران يكي از اولويت هاي دستور كار دولت او خواهد بود.
وي براي خوش خدمتي به نخست وزير رژيم صهيونيستي، رفتارهاي ايران براي همسايگانش و جامعه بين المللي را تحريك كننده و يك تهديد جدي عنوان كرد و مدعي شد: ما قصد داريم اين تهديد را متوقف كنيم.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، باراك اوباما همچنين به نتانياهو اطمينان داد كنفرانس بين المللي براي ايجاد خاورميانه عاري از تسليحات هسته اي كه قرار است در سال 2012 برگزار شود، بر روي اسرائيل كه داراي زرادخانه هسته اي است، انگشت نخواهد گذاشت.
اين اطمينان تا حدي بود كه اوباما هشدار داد انگشت نهادن بر اسرائيل به دليل برنامه هاي هسته اي اش حتي مي تواند باعث از بين رفتن امكان برگزاري چنين نشستي شود.
براساس اين گزارش، رئيس جمهور آمريكا همچنين به نتانياهو گفت؛ كاخ سفيد به همكاري نزديك با اسرائيل ادامه مي دهد تا اطمينان حاصل شود كه كنترل تسليحات به امنيت اسرائيل لطمه نخواهد زد.
اشاره اوباما به اين موضوع است كه در جريان كنفرانس بازنگري معاهده ان.پي.تي كه از 13 ارديبهشت ماه تا 7 خرداد سال جاري در نيويورك برگزار شد 189 كشور عضو اين معاهده در بيانيه پاياني براي اولين بار خواستار امضاي معاهده ان.پي.تي از سوي اسرائيل شدند و در همين رابطه مقرر گرديد در سال 2012 اجلاسي با عنوان «خاورميانه عاري از تسليحات» برگزار شود و در آن به برنامه هسته اي نظامي رژيم صهيونيستي نيز رسيدگي شود.
باراك اوباما در ادامه اين ديدار، نخست وزير رژيم صهيونيستي را فردي «مورد اعتماد» براي خود خواند.
وي گفت: حقيقت اين است كه من پيش از آن كه رئيس جمهور شوم با نتانياهو آشنا شدم و از همان زمان به وي اعتماد داشتم و اين را هر دوي ما علناً و در محافل خصوصي اعلام كرده ايم.
تحليلگران سياسي درباره اهداف رئيس جمهور آمريكا از استقبال گرم از نخست وزير رژيم صهيونيستي معتقدند كه اين اقدام تلاشي ظاهرسازانه براي پنهان كردن اختلافات است.
شبكه تلويزيوني الجزيره انگليسي در اين باره گزارش داد: سخنان اوباما و نتانياهو بعد از ديدار در كاخ سفيد و دم زدن از لزوم آغاز مذاكرات صلح با فلسطيني ها صرفاً تعارفاتي براي پاسخ به فشار افكار عمومي است وگرنه نه نتانياهو واقعاً خواهان صلح با فلسطينيها و تشكيل كشور مستقل فلسطين است و نه اوباما واقعاً اميدي به نتانياهو براي پيشبرد طرح صلح در خاورميانه دارد مسئله آن است كه اوباما به دلايل مشكلات داخلي قادر به اعمال فشار بيشتر به نتانياهو نيست. در همين رابطه بايد به اين نكته اذعان داشت كه گرچه مسائل منطقه اي و بين المللي محورهاي اصلي مذاكرات اوباما و نتانياهو بود اما در نزد افكار عمومي آمريكا، ابعاد و منافع داخلي اين ديدار بيشتر مورد توجه قرار گرفت.
الجزيره انگليسي در اين باره گزارش داد، برخي ناظران سياسي معتقدند اوباما كوشيد از ملاقات با نتانياهو براي اهداف انتخاباتي اش بهره برداري كند و برگ برنده اختلاف با اسرائيل را از دست جمهوريخواهان بگيرد؛ زيرا به نظر مي رسد جمهوري خواهان تصميم داشتند اين برگ برنده را در مبارزات انتخاباتي خود تا ماه نوامبر آينده مورد استفاده قرار دهند.

 



آيت الله مصباح يزدي در ديدار اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي:
بسياري از فتنه گران تربيت شدگان برخي دانشگاه ها بودند

آيت الله مصباح يزدي عنوان كرد كه بسياري از كساني كه در فتنه ها نقش كليدي داشتند از تربيت شدگان برخي اساتيد فاسد دانشگاهها بودند.
آيت الله مصباح يزدي در جمع تعدادي از اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به پيشرفت هاي كشور در مسائل علمي، صنعتي و اقتصادي، خاطرنشان كرد: مهم ترين مساله انقلاب اسلامي بعد فرهنگي يعني همان باورها و ارزش هاي اسلامي است، زيرا آنچه موجب تفاوت اين نظام با ساير نظام ها شده است، جنبه فرهنگي آن است، وگرنه آباداني و سازندگي در كشورهاي ديگر نيز وجود دارد.
وي با بيان اين كه فعاليت هاي فرهنگي برخلاف فعاليت هاي اقتصادي، سياسي و اجتماعي ديربازده است و در برنامه هاي درازمدت آثار خود را بر جامعه مي گذارند، نيروي انساني با فكر و اراده قوي را منشأ فعاليت هاي فرهنگي دانست و ادامه داد: در اوايل انقلاب افرادي مانند شهيدان بهشتي، مطهري و باهنر درصدد پاسخ گويي به اين نياز برآمدند و در همان چند ماه كوتاه كارهاي بنياديني را پي ريزي كردند؛ به طوري كه امروز هم از ثمرات آن استفاده مي كنيم، اما دشمنان زودتر از ما آنان را شناخته و با شهيد كردن آنها خسارت فرهنگي زيادي را به كشور وارد آوردند.
آيت الله مصباح اضافه كرد: با شهادت اين بزرگان، نظام با خلأ مديريت فرهنگي مواجه شد و حتي در بحث اسلامي شدن دانشگاهها كساني روي كار آمدند كه خودشان منشأ اشكال بودند و دانشكده هاي حقوق و علوم سياسي در اختيار كساني بود كه بعدها فسادشان معلوم شد و مي توان گفت بسياري از كساني كه در فتنه ها نقش كليدي داشتند، از تربيت شدگان همين اساتيد بودند.
عضو خبرگان رهبري خاطرنشان كرد: با توجه به وضع دانشگاهها و در حالي كه بسياري از مسئولان درجه اول كشور سكولاريسم را ترويج مي كردند، چگونه مي توان به اسلامي شدن دانشگاهها اميدوار بود؟
وي ادامه داد: در سالهاي اخير عده اي خواستند در اين جهت حركتي انجام دهند، اما همچنان راه با ابهام ها و پيچيدگي هايي روبه روست و از نبود قدرت فكري براي برنامه ريزي و قدرت سياسي براي پشتيباني رنج مي بريم.
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني با اشاره به آسيب هاي موجود در روند تصميم گيري و اجراي مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: با وجود آن كه به فرموده حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري، مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي در حكم قانون است، اما كساني كه هنوز معناي ولايت فقيه را نفهميده و يا قصد سوئي دارند، اختيارات ولي فقيه را محدود به موارد ذكر شده در قانون اساسي مي دانند و معتقدند كه رهبري حق ندارد در قانونگذاري دخالت كند.
آيت الله مصباح يزدي با تاكيد بر اينكه اسلامي بودن انقلاب به فرهنگ آن است، گفت: مشكل ديگر شوراي عالي انقلاب فرهنگي، سايه انداختن مسائل سياسي بر مسائل فرهنگي است؛ چرا كه اگر فرهنگ بازيچه سياستمداران شود، هرگونه خواستند قانون را تفسير و عمل مي كنند، هرچند مصوبات شوراي عالي در حكم قانون باشد.
وي ادامه داد: مشكل ديگر، خلأ ابزارهاي نظارتي و پيگيري براي انجام مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي است كه موجب مي شود، مصوبات آن شورا پشتوانه اجرا نداشته و كسي انجام آن را مطالبه نكند.
عضو خبرگان رهبري با اشاره به مبحث علوم انساني، اسلامي شدن دانشگاهها و مسائل فرهنگي روز و بحث هاي متعددي كه در اين زمينه عنوان شده است، گفت: قاعده عقلايي در هر كار رجوع به متخصص آن است و در بحث هاي اسلامي و فرهنگي نيز بايد به كارشناسان اين امر مراجعه كرد و نبايد تفاوت سليقه در شيوه مديريت باعث بي اعتنايي به مباحث كارشناسي و عمل به دلخواه يا مشاوره هاي غيرمتخصصان در مسايل اسلامي شود، زيرا چنين خط مشي اي نشانه نداشتن دغدغه ديني و تبعيت از هواي نفس است.

 



در نامه اي به وزير امور اقتصادي و دارايي
استاندار گيلان خواستار عدم مصرف برنج وارداتي در دستگاه هاي دولتي شد

رشت- خبرنگار كيهان:
استاندار گيلان در نامه اي به وزير امور اقتصادي و دارايي، خواستار عدم استفاده و مصرف برنج وارداتي در دستگاه هاي دولتي شد.
روح الله قهرماني چابك در نامه خود به دكتر حسيني با تاكيد بر مصرف برنج داخلي در ادارات و دستگاه هاي دولتي و رسيدن به خودكفائي در دو محصول گندم و برنج به عنوان اولويت هاي بخش كشاورزي و تاكيد رئيس جمهوري بر اين امر افزود: رسيدن به خودكفايي واقعي در توليد گندم و برنج مورد تاكيد رئيس جمهوري است و وي همواره اعتبارات قابل قبولي را به اين امر اختصاص داده است. در اين راستا با تلاش گسترده برنجكاران ايراني و برنامه ريزي به عمل آمده از سوي مسئولان، برنج با كيفيت و مرغوب داخلي به بازارهاي كشور عرضه شده است.
استاندار گيلان در اين نامه از وزير امور اقتصادي و دارايي خواست به منظور ترغيب دستگاه هاي دولتي براي مصرف برنج داخلي به رئيسان سازمانهاي اقتصاد و دارايي استانها و ذي حسابان ابلاغ كنند تا نسبت به مصرف برنج با كيفيت داخلي اقدام كنند.

 



رئيس سازمان دارالقرآن كشور خبر داد
برگزاري 114محفل انس با قرآن در ماه مبارك رمضان امسال

114محفل انس با قرآن در طول ماه مبارك رمضان امسال از سوي سازمان دارالقرآن كشور در سراسر كشور برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از خرم آباد، رئيس سازمان دارالقرآن كشور در نشست با مديران موسسات، خانه هاي قرآني روستايي، اساتيد، قاريان، حافظان و مربيان لرستاني در خرم آباد اظهار داشت: در اين مجالس قرآني قاريان ممتاز كشور به اجراي برنامه هاي قرآني و نيز قرائت قرآن مي پردازند.
مهدي قره شيخ لو برپايي 30 جلسه دائمي تفسير قرآن در مراكز استان هاي سراسر كشور را از ديگر برنامه هاي تدارك ديده شده از سوي اين سازمان براي ماه مبارك رمضان عنوان كرد و گفت: در اين مجالس، مفسران قرآن در طول ماه رمضان به تفسير ترتيبي سوره هاي قرآن مي پردازند.
وي گفت: مجالس تفسير قرآن از سال آينده در شهرهاي سراسر كشور راه اندازي مي شود.
قره شيخ لو، همچنين از راه اندازي 30 مركز قرآن آموزي در تهران در ماه مبارك رمضان خبر داد و گفت: اين مراكز در تمام شبهاي ماه رمضان برنامه ويژه داشته و بعد از ماه مبارك رمضان نيز به صورت هفتگي به فعاليت خود ادامه مي دهند.
وي اجراي اين برنامه ها از سوي سازمان دارالقرآن را در زمينه گسترش و نهادينه كردن فرهنگ قرآني در جامعه بيان كرد و افزود: با گسترش اينگونه فعاليت هاي قرآني در جامعه اسلامي ايران بايد كاري كرد تا حضور مردم در فعاليت هاي قرآني همانند ماه محرم جدي تر شده و خانواده ها آموزش قرآن به فرزندان خود را به طور جدي دنبال كنند.

 



رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات در استان يزد خبر داد
ساخت بزرگترين صحن جهان در حرم اميرالمأمنين(ع)

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات در استان يزد از احداث صحن حضرت فاطمه زهرا(س) با 190 هزار متر مربع مساحت، به عنوان بزرگترين صحن جهان در حرم حضرت علي(ع) در نجف اشرف خبر داد.
به گزارش فارس از يزد، علي اصغر جعفري در جلسه هماهنگي ستاد بازسازي عتبات عاليات استان با بيان گزارش مفصلي از پروژه هاي اجرا شده و در حال اجرا توسط شعبه اين ستاد در يزد اظهار داشت: پروژه نور در نجف اشرف در حال اجراست و حاصل آن نصب 14 برج نور به ارتفاع 30 متر دور حرم حضرت علي«ع» است كه حدود 200 ميليون تومان هزينه دربرداشت.
وي همچنين يادآور شد: تمام سنگ مورد نياز پروژه سنگ فرش پياده روهاي حرم حضرت سيدالشهدا و حضرت ابوالفضل(ع) خريداري شده كه هزينه آن 600 ميليون تومان بوده و توسط ميبدي ها پرداخت شده است.
جعفري عنوان كرد: پروژه معرق كاري 35 غرفه از غرفه هاي حرمين كاظمين نيز آغاز شده كه اين پروژه 800 ميليون تومان هزينه در بردارد.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات در استان يزد خاطرنشان كرد: در برخي پروژه ها نيز تمامي استان ها سهيم هستند كه مهمترين آن صحن حضرت فاطمه زهرا(س) در نجف اشرف است كه بزرگ ترين صحن حرمين شريفين در جهان است و 190 هزار متر مربع مساحت اين صحن است.
جعفري اظهار داشت: پول هايي كه در استان يزد جمع آوري مي شود به حساب كمك هاي مردمي يزد متمركز مي شود و تنها براي پروژه هاي مربوط به يزد هزينه مي شود.وي خاطرنشان كرد: استان يزد تاكنون 3 ميليارد تومان در عتبات عاليات هزينه كرده است.

 



تمام دبيرستان ها موظف به ثبت نام از دانش آموزان پيش دانشگاهي هستند

ساري - خبرنگار كيهان:
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران گفت: براساس بخشنامه آموزش و پرورش تمام دبيرستان ها موظف به نام نويسي از دانش آموزان در دوره پيش دانشگاهي هستند.
به گزارش روابط عمومي آموزش و پرورش مازندران، اسكندر عباسپور افزود: بخشنامه نام نويسي از دانش آموزان دوره پيش دانشگاهي در دبيرستان ها و نام نويسي از دانش آموزان دبيرستاني در مراكز پيش دانشگاهي به ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان ابلاغ شده است.
وي گفت: كليه دانش آموزان مقطع سوم متوسطه مي توانند در همان مدارس محل تحصيل خود در مقطع پيش دانشگاهي ثبت نام كنند.
عباسپور افزود: كليه مراكز پيش دانشگاهي هم مي بايست از دانش آموزان پايه هاي اول تا سوم متوسطه تا تكميل ظرفيت در مراكز خود ثبت نام به عمل آورند.
وي گفت: نام نويسي از دانش آموزان در تمام مقاطع تحصيلي از 15 تيرماه جاري آغاز و تا 28 شهريورماه ادامه خواهد داشت.
عباسپور خاطرنشان كرد: والدين نگراني نام نويسي فرزندان خود در دبيرستان ها يا مراكز پيش دانشگاهي نباشند.
وي گفت: پيش از اين 58 مركز پيش دانشگاهي مستقل شامل 38 مركز دخترانه و 20 مركز دخترانه در استان فعاليت داشتند.

 



آيت الله نبوي روحاني سرشناس دزفول درگذشت

دزفول- خبرنگار كيهان:
آيت الله حاج سيدمحمد نبوي از روحانيان برجسته و سرشناس دزفول روز سه شنبه در سن 81 سالگي به ديار حق شتافت.
به گفته يكي از نزديكان آن مرحوم، اين روحاني جليل القدر بر اثر بيماري قلبي و كليوي در بيمارستان مهراد تهران به ملكوت اعلا پيوست.
دكتر همايون آقاميري خواهرزاده آيت الله نبوي به خبرنگار كيهان گفت: آيت الله نبوي دو شب پيش به دليل بالا رفتن فشار خون در بيمارستان مهراد تهران بستري و تحت مداوا قرار گرفت اما در ساعت 5 بامداد سه شنبه دچار حمله قلبي شد و تلاشها و اقدامات درماني براي وي نتيجه نداد و به ديار حق شتافت.
وي افزود:آيت الله نبوي در طول عمر پربركت خود موسسه خيريه بهداشتي درماني نبوي را تاسيس كرد و منشأ خدمات بزرگي به محرومان شد ضمن اينكه بخش مهمي از املاك خود را وقف در راه امور خيريه كرد كه درآمدهاي آن صرف ايتام و نيازمنداني ميشود كه براي درمان به بيمارستان مراجعه مي كنند. وي فرزند آيت الله العظمي «سيداسدالله نبوي» بود.

 



معاون وزير نيرو: تصفيه خانه آب آبادان به مرحله تست آبگيري رسيد

با پيگيري مسئولان، تصفيه خانه آب آبادان به مرحله پيش راه اندازي و تست آبگيري رسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس، معاون وزير نيرو افزود: براي آبرساني به آبادان بايد خط انتقال شش كيلومتر توسط قرارگاه سازندگي سپاه به پايان برسد.
سيدمهدي ثمره هاشمي ادامه داد: پروژه آبرساني غدير با اعتباري بالغ بر يك هزار و 300 ميليارد تومان قرار است درطول سه سال به بهره برداري برسد و فاز اول آن اجرايي شده است.
وي تصريح كرد: در فازها و مراحل بعدي قرار است با تامين اعتبار از منابع مختلف بتوانيم در مدت زمان پيش بيني شده پروژه را به اتمام برسانيم.
وي در ادامه گفت: افق اين پروژه سال 1415 است كه در آن تامين 24 متر مكعب آب در ثانيه از رودخانه هاي دز و كرخه پيش بيني شده است.
معاون وزير نيرو اضافه كرد: اين طرح به 21 شهر و يكهزار و 200 روستا در مركز و غرب استان خوزستان و جمعيتي در حدود 7/4 ميليون نفر پوشش مي دهد.
وي اظهار داشت: لوله گذاري اين طرح در حدود 650 كيلومتر بوده كه با انشعابات فرعي 800 كيلومتر لوله گذاري خواهد شد.
ثمره هاشمي خاطرنشان كرد: عمليات اجرايي اين طرح از آذرماه سال 88 آغاز شده و اميدواريم تا پايان سال 91 در صورت تامين منابع مالي به بهره برداري برسد.
وي افزود: اعتبار مورد نياز اين پروژه يكهزار و 300 ميليارد تومان برآورد شده كه تاكنون 400 ميليارد ريال هزينه شده است.
معاون وزير نيرو ادامه داد: براي تكميل اين پروژه به يكهزار ميليارد ديگر نياز داريم.
وي تصريح كرد: منابع مالي دولتي جوابگوي نيازهاي اين پروژه نيست و براي استفاده از ساير منابع از جمله فروش اوراق مشاركت به 500 ميليارد تومان تدابيري انديشيده شده است.
معاون وزير نيرو از اجراي يك هزار پروژه آبرساني در كشور در سال جاري خبر داد.
ثمره هاشمي طرح بزرگ آبرساني غدير و آبرساني از سد تالوار زنجان را از مهمترين و بزرگترين طرح هاي آبرساني كشور عنوان كرد و افزود: «آبرساني از سد گاوخوني به كرمانشاه، آبرساني «دوستي» با ظرفيت انتقال شش متر مكعب در ثانيه آب به شهر مشهد و خط انتقال آب از زابل به زاهدان از ديگر طرح هاي آبرساني در دست اجراست.
وي طرح آبرساني خليج فارس با ظرفيت يك ميليون متر مكعب آب در شبانه روز را يكي ديگر از طرح هاي مهم وزارت نيرو اعلام و اظهار داشت: در اجراي اين طرح در زمان حاضر حدود 700 كيلومتر از خط انتقال و ساير تاسيسات آبرساني و تصفيه خانه ها احداث شده است.

 



مديركل تبليغات اسلامي استان خبر داد
برپايي جشن مبعث پيامبر در مساجد سيستان و بلوچستان

زاهدان- خبرنگار كيهان:
مديركل تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان گفت: برادران اهل تشيع و تسنن استان به مناسبت مبعث حضرت رسول گرامي اسلام(ص) مراسم جشن عيد مبعث را با رويكرد اتحاد و همدلي هرچه بيشتر در مساجد و حسينيه هاي سيستان و بلوچستان برگزار مي كنند.
به گزارش روابط عمومي اداره كل تبليغات اسلامي استان سيستان و بلوچستان: حجت الاسلام والمسلمين صفر قربانپور ضمن اشاره به برگزاري جشن محوري عيد مبعث در مسجد بعثت جام جم زاهدان گفت: در اين مراسم كه با حضور اقشار مختلف مردم و اعضاي هيئت هاي مذهبي برگزار مي شود، برنامه هاي مختلفي شامل سخنراني درباره زندگاني و اهداف والاي پيامبر اكرم(ص)، مولودي خواني، مداحي و برنامه هاي متنوع فرهنگي شامل برگزاري مسابقات براي جوانان و نوجوانان برگزار مي شود.
قربانپور افزود: به همين مناسبت اعضاي هيئت هاي مذهبي با برپايي ايستگاه هاي صلواتي در مناطق مختلف استان و پخش شيريني و شربت از مردم پذيرايي مي كنند.
براساس همين گزارش مراسم جشن و سرور مبعث منجي بشريت در مسجد حضرت ابوالفضل شهرستان زهك، مسجد عترت النبي خاش، محفل انس با قرآن در مصلاي المهدي زابل، برگزاري جشن بعثت در مسجد آل رسول(ص) ايرانشهر، مسجد امام حسين(ع) چابهار، مسجد جامع علي بن ابيطالب سراوان، جامع الزهرا(س) نيكشهر، مسجد صاحب الزمان ميرجاوه، مسجد امام حسن مجتبي كنارك انجام خواهد شد.

 



اعتراض خانه مطبوعات قزوين به بخشنامه انحصار آگهي دولت

قزوين- خبرنگار كيهان:
خانه مطبوعات استان قزوين با صدور بيانيه اي به بخشنامه دولت مبني بر سپردن امتياز انحصاري آگهي هاي دولتي به روزنامه ايران كه مغاير با وظايف حمايتي دولت از رسانه هاي مستقل است، اعتراض كرد.
در بخشي از اين بيانيه آمده است:
طبق تبصره 2 ماده 18 ضوابط بودجه سال 1389 تمامي آگهي ها و اطلاعيه هاي دولت بايد در روزنامه دولتي ايران منتشر شود كه اين انحصار، بي مهري دولت به نشريات غيردولتي تلقي مي شود.
اين بيانيه مي افزايد: دولت وظيفه دارد چتر حمايتي خود را از ركن چهارم نظام كه مطبوعات ناميده مي شود حفظ كند، از دولت مهرورز و عدالت خواه انتظاري جز اين نيست.
در اين اطلاعيه تأكيد شده است: آگهي هاي دستگاه هاي دولتي يكي از منابع مهم مالي نشريات مستقل محسوب مي شود، تبصره مورد بحث را مي توان نوعي مضيقه مالي و ايجاد محدوديت به نشريات غيردولتي ارزيابي كرد، انتشار اطلاعيه ها و بخشنامه هاي ارگان هاي دولتي تنها توسط يك نشريه وابسته به دولت دخالت در انتخاب مخاطبان و مطبوعات است.
عليمحمدي خاطرنشان كرد: بر كسي پوشيده نيست هر فرد خود حق دارد كه رسانه مورد علاقه فكري خود را انتخاب و حتي خواسته هاي ابلاغيه هاي دولتي را از جريده مورد علاقه خود جستجو كند و انتشار انحصاري آگهي ها و ابلاغيه هاي دولتي در يك نشريه وابسته به دولت اين حق را از مخاطب سلب مي كند و بطور اجباري از جريده اي بايد استفاده كند كه به طور يقين مورد علاقه او نخواهد بود و اين خود يك ضد تبليغ براي روزنامه دولتي تبديل خواهد شد.
وي با بيان اينكه از سويي جذب آگهي رابطه مستقيمي با جذب مخاطب دارد بايد جذب آگهي توسط نشريات در بازار رقابتي و متناسب با قدرت جذب مخاطب هر نشريه باشد.
اين بيانيه با اشاره به اينكه حمايت از مطبوعات و رسانه هاي گروهي مستقل يكي از وظايف مهم دولت به شمار مي آيد افزود: يادآوري اين نكته ضروري است كه امروز نشريات استاني و محلي كه توان رقابت با روزنامه هاي كشوري را ندارند و بعضاً باري از روي دوش دولت در زمينه بكارگيري افراد تحصيل كرده برداشته اند و ادامه اين روند بيشترين ضربه و زيان را متوجه اين نشريات در سطح استانها خواهد نمود و اين حركت دولت چه بسا با توقف و عدم انتشار اين گونه نشريات مواجه خواهد شد، در دولتي كه شعار اشتغالزايي و مبارزه با بي كاري را مي دهد دور از انتظار است.

 



اخبار ادبي و هنري

انتقاد فيلمسازان از عدم اجراي ساماندهي اكران
عدم اجراي طرح ساماندهي اكران سينماها با انتقاد شديد سينماگران متعهد كشورمان مواجه شد.
جمال شورجه در اين باره گفت: طرح ساماندهي اكران فيلم هاي سينمايي مي توانست سينما را از چنبره سرمايه داران و سينماداراني كه تنها به دنبال منافع مادي هستند، خارج كند.
اين تهيه كننده و كارگردان سينماي ايران، با اشاره به نامه شمقدري به سجادپور مبني بر تعويق در طرح اصلاح برنامه زمان بندي اكران فيلم ها به سوره سينما افزود: طرح ساماندهي در واقع طرحي براي حمايت از فيلم هاي فرهنگي، ارزشي و انقلابي بود كه مي توانست نيازهاي جامعه را در اين بخش رفع كند.
فرج الله سلحشور، كارگردان فيلم / سريال «يوسف پيامبر» نيز گفت: مديريت سينمايي كشور اگر مي خواهد در اين سنيما اصلاحاتي انجام دهد بايد جلوي تفكر سرمايه داري در سينما بايستد زيرا اين تفكر مانع ساخت و اكران فيلم هاي فرهنگي در كشور مي شود.
وي ادامه داد: انجام هر اصلاحاتي در سينما داراي مخالفت ها و دردسرهايي است كه معاونت سينمايي بايد با شجاعت و جسارت در مقابل اين مخالفت ها بايستد تا بتواند برنامه هاي اصلاحي خود را به پيش ببرد.
ابراهيم اصغري، تهيه كننده فيلم «به كبودي ياس» نيز گفت: در طول سال هاي گذشته اكران فيلم ها با مشكلات عديده اي روبه رو بوده است و اين سيستم اكران شرايط سينما را به سمت محدوديت براي اكران فيلم هاي ارزشي و فرهنگي سوق داد كه اين مسئله با رسالت اصلي سينما كه همان رسالت فرهنگي است فاصله داشته است.
او تصريح كرد: متاسفانه عده اندكي از تهيه كنندگان كه از وضعيت فعلي اكران سود مي برند مخالف دخالت معاونت سينمايي در امر اكران فيلم ها هستند و عده اي نيز به دنبال تسويه حساب هاي شخصي از رهگذر مخالفت با اين مسئله هستند.
گزارش مشروح درباره اين موضوع به زودي در صفحه تصوير روز منتشر خواهد شد.
چاپ صد و بيست و يكم يك كتاب دفاع مقدس
چاپ صد و بيست و يكم «دا» كه در حال حاضر زير چاپ است شمارگاني دو برابر چاپ هاي پيشين خواهد داشت.
به گزارش مهر، چاپ صد و بيست ويكم «دا» به زودي در شمارگان 5 هزار نسخه منتشر مي شود.
اين كتاب در حال حاضر در دست انتشار است در اين چاپ خود شمارگاني دو برابر چاپ هاي قبلي دارد كه دليل اين تغيير هم تاكيد مقام معظم رهبري در ديدار با دست اندركاران تدوين و انتشار كتاب «دا»، مبني بر بالا بردن شمارگان اين كتاب در هر چاپ است كه حتي ايشان اشاره اي به چاپ ميليوني اين كتاب نيز داشتند.
«دا» مجموعه خاطرات سيده زهرا حسيني از خرمشهر در دوران جنگ كه به اهتمام سيده اعظم حسيني تدوين شده، مدت هاست عنوان پرفروش ترين كتاب انتشارات سوره مهر را به خود اختصاص داده است.
انتخاب برترين آثار سينماي دفاع مقدس در سه دهه
هم زمان با برگزاري يازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس برترين آثار سينماي دفاع مقدس در سه دهه اخير به انتخاب سينماگران، منتقدان و صاحب نظران سينماي كشور معرفي مي شوند.
ستاد برگزاري جشنواره فيلم دفاع مقدس با هدف معرفي و قدرداني از برترين آثار سينماي دفاع مقدس بخش جداگانه اي را با عنوان «بر بال سيمرغ» طراحي و پيش بيني كرده كه در اين بخش از فيلم هاي سينمايي برتر و شاخص سه دهه اخير با محوريت «دفاع مقدس» تقدير مي شود. بخش «بر بال سيمرغ» يكي از بخش هاي زير مجموعه بخش جنبي جشنواره يازدهم دفاع مقدس است و د راين بخش، قسمت هاي جداگانه اي چون پرتو حضور ملي، نشست هاي تخصصي، فانوس خيال و ... نيز با هدف تقويت و ارتقاي ابعاد تحليلي و محتوايي و مضموني و غني سازي فضاي عمومي جشنواره پيش بيني شده است.
انتشار فيلم هاي حاتمي كيا به چهار زبان
مجموعه آثار «ابراهيم حاتمي كيا» به مناسبت گراميداشت سي امين سالگرد دوران دفاع مقدس به 4 زبان انگليسي، فرانسه، عربي و فارسي منتشر خواهد شد.
به گزارش فارس، اين مجموعه در بردارنده 13 عنوان فيلم بلند از آثار سينمايي اين فيلمساز (شامل «هويت»، «ديده بان»، «مهاجر»، «وصل نيكان»، «از كرخه تا راين»، «خاكستر سبز«، «برج مينو»، «بوي پيراهن يوسف»، «آژانس شيشه اي»، «روبان قرمز»، «موج مرده»، «ارتفاع پست» و «به نام پدر») به همراه 3 عنوان فيلم كوتاه است.
همچنين اين مجموعه به چهار زبان ترجمه و زيرنويس شده و شامل پشت صحنه و گفت وگو با كارگردان در خصوص هر يك از فيلم هاي سينمايي ذكر شده عكس، موسيقي، پوستر، آنونس و ... است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14