(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 23 تير 1389- شماره 19691

كوتاه اقتصادي
اعلام رضايت اصناف از ماليات تعيين شده
تا پايان تابستان كليه مطالبات بازنشستگان كشوري و لشكري پرداخت مي شود
اجراي طرح جمع آوري لامپ هاي پرمصرف از مراكز تجاري تهران
بهره برداري از مرحله دوم پروژه توزيع آب سد دوستي
ورود كارگزاران خارجي به بورس كالا
«نقشه راه» همكاري هاي ايران و روسيه در بخش انرژي امضا مي شود
افزايش 42درصدي مبادلات ايران و اروپا در 4 ماه
جزئيات مهار آتش سوزي 38 روزه ميدان نفت شهر
تمديد تسهيلات 20 درصدي تشويقي ساخت و ساز تا پايان سال
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور: خروج كارمندان از تهران اجباري نيست
4 هزار مگاوات صرفه جويي برق در تعطيلات 2 روزه
مصرف كولرهاي گازي 300 كيلووات ساعت بيش از كولرهاي آبي است



كوتاه اقتصادي

¤ معاون وزير نفت در امور بين الملل گفت: براي اينكه خود را محدود به همكاري با هيچ كشوري از جمله تركيه نكنيم، روي 8 خط انتقال گاز به اروپا مطالعه كرده و امكان سنجي اوليه آنها را انجام داده ايم و در حال برداشتن قدم هاي بعدي هستيم.
¤ عمليات اجرايي 7 طرح بزرگ از مجموعه پروژه هاي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران كه از متوسط پيشرفت فيزيكي 90 درصدي برخوردارند، رو به پايان است. به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، اين تعداد طرح مربوط به حوزه فولاد و سنگ آهن هستند و به عنوان بخشي از 12 طرحي به شمار مي آيند كه قرار است به ترتيب وارد مدار توليد شوند. پروژه هاي ياد شده شامل: ورق خودرو چهارمحال و بختياري، فولاد هرمزگان، كنسانتره سنگ آهن سنگان، احياي مستقيم شماره 2 فولاد خراسان، احياي مستقيم غدير ايرانيان، فولاد ارفع و آگلومراسيون ذوب آهن اصفهان است. مجموعه سرمايه گذاري ريالي و ارزي اين 7 طرح بزرگ به ترتيب 14 هزار و 245ميلياردريال و 1080 ميليون دلار مي رسد. از سوي ديگر ميزان اشتغال زايي ( به صورت مستقيم و غيرمستقيم) 7طرح فوق از 27 هزار نفر عبور مي كند.
¤ عضو شوراي عالي اشتغال از تشكيل جلسه آتي اين شورا با حضور رئيس جمهور به منظور تعيين منابع مالي و تسهيلاتي ايجاد يك ميليون و 100 هزار شغل تا پايان سال 89 خبر داد.
¤ موسسه مالي و اعتباري مهر با كسب 3 تنديس و 4 رتبه اول در بخشهاي مختلف كنفرانس بين المللي نظام اداري الكترونيكي درخشيد.به گزارش روابط عمومي، سومين كنفرانس بين المللي نظام اداري الكترونيكي 13 تا 14 تيرماه با حضور دكتر بزرگيان معاون تحول و نوسازي رئيس جمهور در تهران برگزار شد.
¤ رئيس اتحاديه چايكاران كشور گفت: خريد تضميني برگ سبز چاي كه قرار بود 7 درصد بيش از قيمت سال گذشته خريداري شود عملي نشد و پول اين خريدها به غير از رقمي ناچيز بعد از گذشت سه ماه هنوز پرداخت نشده است. در حالي كه همين كشاورزان 10 ماه است براي محصول هزينه مي كنند.
¤ شركت خدمات ارتباطي ايرانسل در بخش خدمات پنجمين جشنواره كارآفرينان برتر استان تهران بعنوان كارآفرين برتر استان معرفي و مورد تقدير قرار گرفت. به گزارش روابط عمومي ايرانسل، در اين جشنواره كه صبح ديروز و با حضور استاندار تهران، معاون سرمايه انساني و توسعه اشتغال و كار وزارت كار و امور اجتماعي و جمعي از كارآفرينان استان تهران برگزار شد، از سه كارآفرين برتر در سه بخش صنعت، خدمات و كشاورزي تقدير شد.
¤ مديرعامل بانك توسعه صادرات از اتمام بررسي پرونده راه اندازي سيستم «هجينگ ارزي به ريالي» در شوراي فقهي بانك مركزي و ارائه آن به شوراي پول و اعتبار خبر داد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 6635 الي 6638، 6683 الي 6689، 4463 الي 4469 از امروز به مدت 48 ساعت با اختلال همراه است.

 



اعلام رضايت اصناف از ماليات تعيين شده

رئيس شوراي اصناف كشور با تأكيد بر اينكه با توجه به تعامل سه جانبه اصناف از ماليات تعيين شده راضي هستند گفت: اعتصابي در بازار رخ نداده است.
قاسم نوده فراهاني در گفتگو با مهر با اشاره به رضايت اصناف از ماليات تعيين شده براي سال جاري گفت: تعيين ماليات و وصول آن به عهده وزارت امور اقتصادي و دارايي است و اين وزارتخانه هر سال مي تواند بخشي از اين مسئوليت خود را تفويض اختيار كند.
رئيس شوراي اصناف كشور با رد بروز هرگونه اعتصاب در بازار به دليل افزايش ماليات افزود: چنين موضوعي صحت ندارد و بازار كشور، تعطيلي نداشته است.
وي تصريح كرد: براساس تعامل وزارتخانه هاي بازرگاني و امور اقتصادي و دارايي با جامعه صنفي كشور مبني بر تعيين ماليات براي سال 89، رضايت اصناف كشور جلب شده است.
براساس جلسه روز دوشنبه اصناف با وزير بازرگاني و رئيس سازمان امور مالياتي، مقرر شد اظهارنامه هاي مالياتي حداكثر تا پايان تيرماه جاري به ادارات امور مالياتي تحويل شود.
براين اساس، ارائه اختياري اظهارنامه مالياتي به صورت الكترونيكي براي عملكرد سال 88 نيز مورد توافق قرار گرفت، ضمن اينكه در اين جلسه تصميم گرفته شد ميزان ماليات اصناف نسبت به ماليات قطعي سال 1387، معادل 15 درصد افزايش يابد.

 



تا پايان تابستان كليه مطالبات بازنشستگان كشوري و لشكري پرداخت مي شود

وزير رفاه و تامين اجتماعي گفت: مطالبات معوق بازنشستگان كشوري و لشگري تا پايان تابستان امسال پرداخت مي شود.
صادق محصولي ضمن اشاره به پرداخت مطالبات معوق بازنشستگان كشوري و لشگري اعلام كرد: طبق مصوبه دولت، يكهزار ميليارد تومان از اين مطالبات را از محل اعطاي سهام «پتروشيمي جم» و سهام ديگر شركت ها تا پايان تابستان پرداخت مي شود، اين در حاليست كه در شرف نقد كردن حدود 540 ميليارد تومان از اين سهام هستيم كه در صورت تمايل بازنشستگان، وجه سهام به صورت نقدي به آن ها پرداخت مي شود.
محصولي با بيان اين كه يكي از مطالبات معوقه بازنشستگان مربوط به بازنشستگان قبل از سال 79 است كه در سال هاي پيش از دولت نهم ايجاد شده بود، عنوان كرد: مطالبات معوقه بازنشستگان در شش ماهه دوم سال 86 و شش ماهه اول سال 87 جمعا دو هزار ميليارد تومان است كه در بودجه سال 89 مقرر شده تا مطالبات به صورت سهام در اختيار سازمان بازنشستگي قرار بگيرد تا از اين محل مطالبات بازنشستگان پرداخت شود.
وي در ادامه در مورد مصوبه دريافت «فرانشيز» از بيمه شدگان تحت پوشش سازمان تامين اجتماعي كه به درمانگاه ها و بيمارستان هاي ملكي سازمان مراجعه مي كنند گفت: بررسي هاي صورت گرفته در مورد هزينه هاي درمان در مراكز ملكي و غيرملكي تامين اجتماعي حاكيست هزينه هاي درمان صندوق تامين اجتماعي در مراكز ملكي 5/2 برابر هزينه هاي مشابه در مراكز خدمات غيرمستقيم است و از طرفي با توجه به بهره مندي تنها 20 درصد از افراد تحت پوشش صندوق تامين اجتماعي از امكانات مراكز ملكي، مقرر شد تا در جهت بهينه سازي، اخذ فرانشيز را اعمال كنيم.
وزير رفاه در ادامه دريافت فرانشيز 50 درصدي از بيماران تحت پوشش تامين اجتماعي را كذب خواند و تصريح كرد: اصل موضوع نه فرانشيز 50 درصدي بلكه 50 درصد از فرانشيز است؛ به طوري كه براي بيماران سرپايي 15 درصد و بيماران بستري 5 درصد در نظر گرفته مي شود.
مسافرت هاي
داخلي و خارجي
بازنشستگان كشور به مسافرت هاي داخلي و خارجي مي روند.
100 هزار نفر از بازنشستگان كشور در طرح منزلت به مسافرت هاي داخلي و خارجي مي روند.
مديركل امور فرهنگي و اجتماعي سازمان بازنشستگي كشور در همايش مديران استاني اين سازمان گفت: براساس اين طرح بازنشستگان كشور مي توانند با دريافت يارانه سفر به مبلغ 26 ميليون ريال به همراه يك تن از اعضاي خانواده به مسافرت هاي داخل و يا خارج از كشور بروند.
حسن مسافري افزود: پيش بيني مي شود امسال 100 هزار بازنشسته در قالب اين طرح به شهرهاي مشهد، كيش، شيراز، سوريه و كربلا مسافرت كنند.

 



اجراي طرح جمع آوري لامپ هاي پرمصرف از مراكز تجاري تهران

لامپ هاي پرمصرف مدادي و گازي اصناف براي بهينه سازي مصرف برق جمع آوري مي شود.
مدير دفتر مديريت مصرف برق شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ دراين باره گفت: اين شركت با همكاري مجامع امور صنفي شهر تهران، طرح ملي «مشاركت اصناف در بهينه سازي مصرف برق» را در راستاي اصلاح الگوي مصرف برق و دستيابي به فرهنگ بهينه مصرف در اصناف اجرا مي كند.
«بابك نعمتي» حذف تمام لامپ هاي پرمصرف مدادي و گازي بيش از 150 وات، آموزش صحيح مصرف در بخش تجاري و همچنين الگوسازي مصرف صحيح برق در كشور را از اهداف مهم اجراي اين طرح بيان كرد.
به گفته وي در اين طرح نيروهاي عملياتي شركت با استقرار در غرفه هاي مديريت مصرف در 100 نقطه پرتراكم مناطق تهران، افزون بر ارائه بروشورهاي اطلاع رساني درباره روش هاي كاهش مصرف برق، به توزيع يارانه اي لامپ هاي كم مصرف در بين مشتركان اقدام خواهند كرد.
مديردفتر مديريت مصرف و بازار برق شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ، تعيين افرادي از همكاران شاغل در مناطق بعنوان سفيران صرفه جويي را از جمله برنامه هاي اين شركت در اجراي اين طرح برشمرد و گفت: ارزيابي مصرف برق در واحدهاي صنفي محدوده هاي تحت پوشش، راهنمايي واحدهاي صنفي پرمصرف و ارائه اخطار قطع به آنها از ديگر اقدام ها در اين زمينه خواهد بود.
وي افزود: بازرسي از انشعاب هاي مشتركان پرمصرف و تعويض كنتور برق مشتركان پرمصرف با كنتور چند تعرفه نيز در اولويت اين طرح قرار گرفته است.
نعمتي گفت: اين شركت در طرح ياد شده نسبت به اخطار و قطع برق مشتركان پرمصرف بمنظور جمع آوري لامپ هاي پرمصرف و روشنايي هاي تزييني اقدام و در صورت عدم رعايت الگوي صحيح مصرف برق بصورت قانوني با اين مشتركان برخورد خواهد كرد.
وي به عدم همكاري برخي صنوف مانند قنادي ها، بستني فروشي ها و آبميوه فروشي ها در طرح ياد شده كه سال گذشته نيز از سوي اين شركت اجرا شد اشاره كرد و مشاركت و همكاري بيشتر اين بخش ها در راستاي بهينه سازي مصرف برق از طريق جمع آوري لامپ هاي پرمصرف را خواستار شد.

 



بهره برداري از مرحله دوم پروژه توزيع آب سد دوستي

با بهره برداري از فاز دوم پروژه توزيع آب سد دوستي در مشهد، ميزان برخورداري اين كلانشهر از آب سد دوستي از دو به چهار متر مكعب افزايش يافت.
سيد مهدي ثمره هاشمي مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور در آيين آغاز بهره برداري از اين پروژه اظهار داشت: پروژه توزيع آب سد دوستي مشهد يكي از طرح هاي بزرگ و مهم صنعت آب و فاضلاب كشور به شمار مي رود.
وي با بيان اينكه هم اكنون ايران در صنعت آب و فاضلاب به خودكفايي رسيده است، افزود: هم اكنون طراحي و اجراي بزرگترين و پيچيده ترين سدهاي كشور و نيز اجراي پروژه هاي آب و فاضلاب به دست مهندسان و كارشناسان ايراني انجام مي شود.
هاشمي گفت: دولت نهم و دهم توجه ويژه اي در مقوله آب و مصرف آن دارد و در اين راستا بايد براي نهادينه سازي فرهنگ مصرف بهينه آب در كشور برنامه ريزي اساسي شود.
به گفته وي، در زمان حاضر براي استحصال و تصفيه هر متر مكعب آب هزينه هاي زيادي صرف مي شود در حالي كه حداكثر 25 تا 30 درصد اين هزينه ها از مردم اخذ مي شود و اين وضعيت موجب مصرف بي رويه آب و تنزل جايگاه و ارزش واقعي آب شده است.
هاشمي با اشاره به سرانه بالاي مصرف آب در كشور، گفت: با وجود كاهش متوسط بارندگي، افزايش دما و شرايط اقليمي خشك ايران، مصرف آب در ايران حدود دو برابر ساير كشورها است به طوري كه در برخي شهرها مانند تهران سرانه مصرف آب تا 300 ليتر در روز نيز رسيده است.
وي با بيان اينكه هم اكنون متوسط بارندگي سالانه در كشور 250 ميلي متر است، افزود: متوسط جهاني بارش برف و باران حدود 850 ميلي متر است.
مدير عامل شركت مهندسي آبفاي كشور تأكيد كرد: تعرفه هاي آب در قالب طرح هدفمندسازي يارانه ها بايد اصلاح شود چرا كه با اصلاح قيمت آب، الگوي مصرف آب در كشور منطقي شده و وضعيت صنعت آب و فاضلاب ساماندهي مي شود. شايان ذكر است: فاز دوم اين پروژه، بازسازي و اجراي 22 كيلومتر از شبكه توزيع مشهد با اعتبار 200 ميليارد ريال انجام شده است.

 



ورود كارگزاران خارجي به بورس كالا

مديرعامل بورس كالا از برنامه هاي جديد اين بورس اعم از ضرب سكه غيربانكي بورس، پذيرش محصول سيمان و زمينه چيني براي ورود كارگزاران خارجي خبر داد.
علي اكبر هاشميان در گفت وگو با فارس درباره ضرب سكه هاي جديد گفت: با توجه به اينكه هنوز عرضه سكه طلا به صورت نقدي در انحصار بانك مركزي بوده و اين تصميم با ابهام روبروست، يك ماه پيش نامه اي به بانك مركزي فرستاديم تا مجوز ضرب سكه غيربانكي را بگيريم، در حال حاضر منتظر اجازه بانك هستيم كه در صورت موافقت، سكه غيربانكي با آرم بورس يا يك آرم مشخص ضرب مي شود.
وي درباره پذيرش سيمان در بورس و اينكه چرا اين محصول عرضه نمي شود گفت: پذيرش سيمان تمام شده و كارهاي نهايي آن در حال انجام است. در حال حاضر به جز 50 كارخانه اي كه از سال 84 به مرور پذيرش شده اند دو شركت سيمان كردستان و اصفهان در بورس كالا نيز پذيرش شدند.
وي افزود: كارهاي تشريفاتي نهايي عرضه محصولات شركتهاي سيماني در حال انجام است، همچنين بايد نحوه و روزهاي عرضه، قيمت پايه را با عرضه كننده ها هماهنگ كنيم.
وي در پاسخ به اين پرسش كه شركت بورس اخيراً در دبي همايشي براي آشنايي با بازار سرمايه ايران برگزار كرد، آيا بورس كالا نيز برنامه اي براي جذب سرمايه گذاران خارجي دارد گفت: بورس كالا در شرايطي طي چند ماه گذشته در نمايشگاه هاي بين المللي زيادي شركت كرده كه بورس اوراق چند ميليون سهامدار دارد. در حالي كه بورس كالا تنها 17 هزار تاجر و مشتري فعال دارد. در بورس كالا معامله گران و تجار بزرگ حضور دارند، بنابراين نحوه رفتار ما براي تبليغ با بورس اوراق متفاوت است.
هاشميان گفت: توسعه بازار ما به كارگزار وابسته است و همه بورس ها در دنيا كارگزار محور هستند. بورس ها حق تبليغ و تحليل ندارند، اين كار به عهده كارگزاران است. براين اساس، براي توسعه فعاليت هاي صادراتي بايد كارگزار خارجي وارد شود اگر نيايد بازارهاي نفتي و پتروشيمي؛ كشاورزي و سايرين محدود باقي مي ماند. بنابراين، با وزير اقتصاد و رئيس سازمان بورس اين موضوع مطرح شد و آنها نيز موافقت كردند. در نتيجه نامه پذيرش كارگزاران خارجي فرستاده شده تا به توسعه بازارهاي بيروني كمك شود.

 



«نقشه راه» همكاري هاي ايران و روسيه در بخش انرژي امضا مي شود

وزارت انرژي روسيه اعلام كرد در جريان سفر وزير نفت ايران به مسكو امروز «نقشه راه» همكاريهاي ايران و روسيه در بخش انرژي امضا مي شود.
به گزارش فارس، وزارت انرژي روسيه طي بيانيه اي اعلام كرد: مسكو و تهران قصد دارند نقشه راهي را براي همكاري هاي خود در بخش انرژي امضا كنند.
براساس گزارش رويترز اين بيانيه افزوده است: نقشه راه همكاري هاي دو كشور در بخش انرژي امروز و در جريان سفر وزير نفت ايران به مسكو امضا خواهد شد.ايران و روسيه روابط اقتصادي گسترده اي در بخش هاي مختلف دارند اما اخيرا مواضع روس ها در مورد فعاليت هاي هسته اي ايران به مواضع خصمانه آمريكا عليه ايران نزديك شده است.براساس اين گزارش، در ديدار ميركاظمي با همتاي روس خود در مسكو، دو طرف به بحث و مذاكره در مورد همكاري هاي ايران و روسيه در بخش انرژي مي پردازند.

 



افزايش 42درصدي مبادلات ايران و اروپا در 4 ماه

در حالي مبادلات تجاري ايران و اتحاديه اروپا در سال 2009 با كاهش 30درصدي مواجه شده بود كه در چهار ماه نخست 2010 با افزايش 42درصدي به بيش از 3/7 ميليارد يورو رسيد.
به گزارش يورواستات، در اثر بحران اقتصادي جهان و كاهش شديد قيمت نفت ارزش مبادلات تجاري ايران و 27 عضو اتحاديه اروپا سال 2009 با كاهش 30درصدي نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به
9/18ميليارد يورو رسيد، سال 2008 حجم مبادلات 8/26 ميليارد يورو اعلام شده بود.
با اين حال ايران همچنان شريك تجاري مهمي براي اتحاديه اروپا در اين سال بوده است به طوري كه در ميان مقاصد صادراتي اتحاديه اروپا رتبه 25 و درميان منابع تامين كننده كالاهاي مورد نياز اين اتحاديه رتبه 26 را در جهان طي سال 2009 كسب كرده است.
براساس اين گزارش: در حالي كه طي سال 2008 ، 3/11 ميليارد يورو كالا از اتحاديه اروپا به ايران صادر شده بود اين رقم سال 2009 ، 8درصد كاهش يافت و به 4/10 ميليارد يورو رسيد.
يورواستات در ادامه واردات اتحاديه اروپا از ايران طي سال 2009 را 5/8 ميليارد يورو اعلام كرده است كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 45درصد كاهش داشته است. سال 2008، 5/15 ميليارد يورو كالا توسط اين اتحاديه از ايران وارد شده بود.
همچنين روزنامه آمريكايي لس آنجلس تايمز با اشاره به افزايش 20درصدي مبادلات ايران و آلمان در چهار ماه نخست 2010 نوشت: برخلاف آمريكا اراده سياسي در آلمان به سمت ادامه رابطه با ايران ميل دارد.
روزنامه آمريكايي لس آنجلس تايمز طي گزارشي تحليلي با اشاره به اهميت تداوم روابط اقتصادي با ايران براي آلمان نوشت: صدراعظم آلمان مي تواند به شركت هاي اين كشور دستور دهد روابط تجاري خود با ايران را متوقف كنند اما تجارت ميان دو كشور رو به توسعه دارد و شركت هاي آلماني همچنان به روابط ديرينه خود با تهران ادامه مي دهند.
در حالي كه آمريكا تلاش گسترده اي را براي متقاعد كردن ساير كشورها به قطع روابط اقتصادي با ايران انجام داده است و مدعي دستيابي به پيشرفت هايي در اين زمينه شده است آمار مبادلات ايران و اروپا خلاف اين ادعا را نشان مي دهد.
يك فعال تجاري آلمان در اين باره گفت: ايران و آلمان 140 سال رابطه تجاري دارند، روابط تجاري گسترده و ريشه داري ميان دو كشور وجود دارد كه به آن سوي زمان كنوني برمي گردد.براساس اين گزارش حتي در حالي كه برخي شركت هاي اروپايي در سال هاي اخير از ايران خارج شده اند صنعت آلمان بدون سر و صدا روابط تجاري خود با ايران را گسترش داده و همچنان در بازار پرمنفعت ايران باقي مانده است. ايران يكي از معدود جاهايي است كه آلمان بدون رقابت با آمريكا مي تواند ماشين هاي صنعتي خود را به فروش برساند.

 



جزئيات مهار آتش سوزي 38 روزه ميدان نفت شهر

مديرعامل شركت نفت مناطق مركزي با تشريح جزئيات فني و عملياتي مهار 38 روزه آتش ميدان نفت شهر، از ثبت يك ركورد جديد در مهار چاه هاي نفت و گاز در جهان خبر داد.
مهدي فكور در نشست خبري با بيان اينكه ارديبهشت ماه امسال حفاري يك چاه توصيفي و توسعه اي براي شناسايي بيشتر مخزن در ميدان نفت شهر آغاز شده بود، گفت: ابتدا در عمق 550 متري در حين انجام عمليات حفاري نشانه هايي از وجود گاز و گل حفاري ديده شد اما پس از چند روز عمليات حفاري تا عمق 613 متري ادامه يافت.
وي با اشاره به اينكه اين عمليات حفاري در سازند گچساران انجام گرفته و به هيچ وجه مته هاي حفاري وارد سازند آسماري (مخزن مشترك نفت شهر) نشده است تصريح كرد: در بررسي ساختار زمين شناسي كل كشور هيچگاه در سازند گچساران ذخاير هيدروكربوري مشاهده نشده و از اين رو وجود حباب هاي نفت و گاز عامل ايجاد اين حادثه در عمق 613 متري زمين بوده است.
وي از انجام عمليات لرزه نگاري جديد براي كشف منشأ نشت نفت به سطح در چاه 24 نفت شهر خبر داد و تصريح كرد: با تكميل عمليات مهار اين چاه، مديريت اكتشاف شركت ملي نفت به زودي، عمليات سازميك و لرزه نگاري درانتهاي دماغه ميدان نفت شهر را اجرا و اطلاعات دقيقي درباره مشخصات فني نفت در سازند گچساران ارائه مي كند.
مديرعامل شركت نفت مناطق مركزي در گمانه زني منشأ نفت در حادثه چاه 24 نفت شهر توضيح داد: به نظر مي رسد نفت از نقطه اي ديگر به اين منطقه مهاجرت كرده و در لايه پنجم سازند گچساران در بالاتر از مخزن نفت شهر به تله افتاده است.
به گفته وي، لايه هاي سازند گچساران از سطح به عمق زمين هفت لايه دارد كه عمليات حفاري در لايه پنجم و در عمق حدود 300 متري بالاتر از مخزن نفت شهر دچار نشت گاز و حادثه شد.
فكور با بيان اين كه حفاري چاه 24 به منظور توسعه و توصيف مخزن نفت شهر و گسترش اين ميدان نفتي در خاك ايران از 10 ارديبهشت ماه امسال آغاز شد، اظهار داشت: دكل 118 شركت حفاري شمال به عنوان پيمانكار حفاري، عمليات حفر اين چاه را در انتهاي دماغه ميدان نفت شهر در خاك ايران را براي شناسايي بيشتر مخزن آغاز كرد.
وي ادامه داد: حفاري در چاه 24 در عمق 555متري با حباب هاي گاز در گل حفاري كه به سطح مي آمد، روبه رو شد و پس از به كارگيري تمهيدهاي مهندسي و مشاهده توقف نشت گاز، عمليات حفاري ادامه يافت.
مديرعامل شركت نفت مناطق مركزي ايران با بيان اين كه حفاري در عمق 613 متري به لايه پنجم سازند گچساران رسيد، اظهار داشت: در اين نقطه گاز از داخل چاه به سطح نشت كرد و به دليل جرقه اگزوز موتور ديزل منفجر و چاه از كنترل خارج شد؛ در اين حادثه 4 نفر از كاركنان شركت حفاري شمال به شهادت رسيدند.
وي با تاكيد بر اينكه مهار اين چاه با ويژگي هاي خاص مخازن هيدروكربوري در مدت 38 روز يك ركورد در سطح كشورهاي مختلف جهان به شمار مي رود، يادآور شد: در حال حاضر بررسي بيشتر ابعاد جديد اين حادثه از نظر بررسي ماهيت فيزيكي سيالات در لايه گچساران در حال انجام است كه در آينده اطلاعات تكميلي اين حادثه منتشر خواهد شد.
مديرعامل شركت نفت مناطق مركزي با بيان اينكه هنوز هزينه هاي مهار چاه 24 نفت شهر نهايي نشده است، اظهار داشت: به طور تقريبي روزانه بين 4 تا 5 هزار بشكه نفت خام از چاه آسيب ديده خارج مي شد اما در اين حادثه هيچگونه مشكل و خسارتي براي مخزن مشترك نفتي ايجاد نشده است.
لازم به ذكر است حادثه آتش سوزي در دكل 118 چاه 24 نفت شهر روز 10 ارديبهشت ماه سال جاري رخ داد و روز 8 خردادماه گذشته مهار گرديد.

 



تمديد تسهيلات 20 درصدي تشويقي ساخت و ساز تا پايان سال

شوراي اسلامي شهر تهران در جلسه ديروز خود تسهيلات تشويقي ساخت و ساز را به ميزان 20 درصد تا پايان سال تمديد كرد.
حسين محمد پورزرندي، معاون مالي و اداري شهرداري تهران در دويست و نود و هفتمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران در جريان بررسي مجدد لايحه «اصلاحيه مصوبه مجوز ارائه تسهيلات تشويقي به منظور رونق ساخت و ساز در شهر تهران» اظهار داشت: در كليات تصميمي كه كميسيون برنامه و بودجه در ارتباط با تسهيلات تشويقي به منظور رونق ساخت و ساز در نظر گرفته است، بحثي ندارم اما به دليل بحران اقتصادي سال گذشته در دنيا در حال حاضر وضعيت ساخت و ساز و پرداخت هاي نقدي در تهران مطلوب نيست.
وي ادامه داد: مناطق 22 گانه شهرداري تهران در بخش درآمد نقدي 18 درصد كاهش داشته اند و اگر 5 درصد نسبت به سال گذشته افزايشي را شاهد بوده ايم به دليل پيگيري شهرداري در مورد ارزش افزوده بوده است.
پورزرندي به تمديد يك ساله تسهيلات تشويقي به منظور رونق ساخت و ساز در تهران اشاره كرد و گفت: تمديد اين طرح بايد يا در اختيار شهرداري يا در اختيار كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر باشد.وي به چك هاي برگشتي موديان شهرداري تهران اشاره كرد و گفت: در مورد چك هاي برگشتي تمديدي يك ساله در نظر گرفته ايم حال كه بحث تمديد 6 ماهه مطرح شده امور مربوط به اين بخش نيز يا به شهرداري تهران يا به كميسيون برنامه و بودجه شورا سپرده شود.براساس اين گزارش تسهيلات تشويقي به ميزان 20 درصد تا پايان سال 89 مشروط بر تاييد كميسيون تلفيق كه در دي تشكيل مي شود، تا پايان سال 89 تمديد شد.در جلسه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران همچنين اصلاحيه مصوبه ساماندهي سازمان ها و شركت هاي تابعه شهرداري تهران مورد بررسي قرار گرفت كه يكي از بندهاي اين اصلاحيه كه مربوط به شركت پيام همشهري بود، به صورت جداگانه به راي گذاشته شد كه حذف آن از اصلاحيه به تصويب اعضاي شورا نرسيد.

 



معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور: خروج كارمندان از تهران اجباري نيست

انتقال كارمندان ادارات دولتي براي خروج از تهران كاملا داوطلبانه است و اجباري نيست.
معاون توسعه مديريت و سرمايه نيروي انساني رئيس جمهور با تكذيب خبر عدم تمايل شركت هاي دولتي براي خروج از تهران، گفت: مبحث خروج كارمندان وزارتخانه ها و ادارات مراكز دولتي از تهران، روال عادي خود را طي كرده و كارمندان داوطلبانه به شهرهاي تعيين شده نقل مكان خواهند كرد.
لطف الله فروزنده، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با تكذيب خبر عدم تمايل شركت هاي دولتي براي خروج از تهران، افزود: كارمندان وزارتخانه ها و سازمانها و ادارات دولتي براي خروج از تهران داوطلب شده و هيچ گونه گزارشي مبني بر عدم رضايت براي نقل مكان از سوي هيچ وزارتخانه و اداره اي تاكنون ارائه نشده است.

 



4 هزار مگاوات صرفه جويي برق در تعطيلات 2 روزه

وزير نيرو اعلام تعطيلي دو روزه از سوي دولت را «تصميمي درست» خواند و اعلام كرد در اين دو روز 4 هزار مگاوات در مصرف برق صرفه جويي شد.
مجيد نامجو در گفتگو با مهر گفت: با توجه به افزايش دماي هوا و مصرف برق در كشور، ميزان توليد برق از نيروگاههاي برق آبي افزايش يافته و وزارت نيرو مجبور به رهاسازي آب بيشتري از مخازن اين سدها است.
وزير نيرو افزود: افزايش توليد برق از نيروگاههاي برق آبي مستلزم رهاسازي آب زيادي است و البته وزارت نيرو اين آب را براي استفاده بخش كشاورزي مديريت مي كند.
نامجو اظهار داشت: اگر دولت اين تعطيلي را اعمال نمي كرد، به همان نسبت مصرف بالاتر مي رفت و اين 2 هزار مگاواتي كه هر روز صرفه جويي شده است، به پيك مصرف آن روز اضافه مي شد. به هر صورت به شرايطي مي رسيديم كه ممكن بود برخي بخشهاي فني صدمه ببينند.
وزير نيرو از مردم درخواست كرد كه مصارف خود را كاهش دهند و از وسايل برق غيرضروري در ساعات پيك مصرف بهره برداري نكنند.

 



مصرف كولرهاي گازي 300 كيلووات ساعت بيش از كولرهاي آبي است

شهركرد-خبرنگاركيهان:
معاون بهره برداري از شركت توزيع برق استان چهارمحال و بختياري گفت: مصرف كولرهاي گازي 300 كيلووات ساعت بيش از كولرهاي آبي است.
مهندس محسن ميرزاييان با اشاره به مطلب فوق افزود: استفاده از كولرهاي آبي حدود 200 كيلووات ساعت و كولرهاي گازي 500 كيلووات ساعت اضافه مصرف انرژي برق، نسبت به الگوي مصرف دارند.
وي ميزان افزايش مصرف برق درفصول گرم سال نسبت به فصول سرد را 90 ميليون وات ساعت عنوان كرد وافزود: با توجه به هواي خشك استان، استفاده از كولرهاي آبي به جاي كولرهاي گازي در صرفه جويي هزينه برق و بهره مند شدن از هواي مطبوع موثر است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14