(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 23 تير 1389- شماره 19691

شكست وهابيون در گرو تقويت گفتمان ديني
واكاوي انديشه هاي وهابيت در شبهه افكني اعتقادي- بخش پاياني



شكست وهابيون در گرو تقويت گفتمان ديني
واكاوي انديشه هاي وهابيت در شبهه افكني اعتقادي- بخش پاياني

پريسا جلالي
خبر اين بود: « نقش سفارت عربستان و وهابيون در رخدادهاي روز عاشورا در تهران». با توجه به افزايش قدرت شيعيان در ايران و عراق و لبنان و ديگر كشورهاي خاورميانه، عربستان در تلاش است از طريق ارتباط گيري با برخي عوامل اوباشگر و تغذيه مالي آنها با صرف
هزينه هاي هنگفت، برخي را براي انجام كارهاي
تحريك كننده و آن هم به طور مشخص در موضوع ساختارشكني مذهبي اجير كند. به همين منظور
بي اعتبار كردن معتقدات شيعيان از اهداف اصلي وهابيون سلفي است كه بدون اغفال جوانان ميسر نخواهد شد.
حضور عوامل خارجي در حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري از موارد انكارناشدني است چنانكه اعترافات در دادگاهها، مستندات موجود و اظهارات فريب خوردگان شواهد اثبات اين ادعا است.
البته نمي توان در اين ميان از نقش بهائيان و وهابيون غافل بود. فرقه هاي ساختگي استعمار آخرين تيرتركش خود را به سوي اعتقادات شيعيان با هدف فعلي شبهه افكني در اعتقادات و خواسته نهايي براندازي نظام جمهوري اسلامي ايران نشانه رفته اند. پس از انتخابات هم فعال تر از پيش ايفاي وظيفه مي كنند.
تا جايي كه هشدار ائمه جماعت و علماي شيعه و سني به گسترش نفوذ عقايد وهابيون را درپي داشت و امام جمعه شيراز در همين رابطه با بيان اينكه فرق گوناگون وهابيت و بهائيت به شكلي پيچيده در فارس فعالند نسبت به گسترش فرق ضاله هشدار داد.
مهدويت؛ آماج حملات وهابيون
اعضاي فرقه بهاييت و وهابيت در مناطق محروم و مستضعف به عنوان سركشي، رسيدگي، اشتغال و درمان مراجعه كرده و تلاش مي كنند تا با نفوذ در افراد اعتقادات و باورهاي اسلامي آنها را مخدوش كنند.
در طول تاريخ ظهور بهائيت، اين فرقه الحادي غيبت امام عصر(عج) و حضور ايشان را مورد هجمه قرار مي دهد، مشكل سازترين عامل فعاليت وهابيون هم در همين موضوع خلاصه مي شود. عصام العماد اسلام شناس برجسته تاريخ اسلام كه پيش از اين وهابي بوده است به چهار محور مشكلات ايجاد شده از سوي وهابيون اشاره داشته و اين محورها را موضوع امامت حضرت علي (ع)، شبهه در بحق بودن قيام امام حسين(ع)، توسل و زيارت ائمه اطهار و در نهايت نفي مهدويت مي خواند.
دكتر اميرعباس عبداللهي استاد دانشگاه و محقق و پژوهشگر در اين خصوص به آسيب هاي ناشي از فعاليت وهابيون اشاره دارد و در همين رابطه به گزارشگر كيهان مي گويد: راه اندازي مباحث اقتصادي و سوء استفاده از فقر مالي و اجتماعي در برخي مناطق جنوب و جنوب شرقي كشور يكي از آسيب ها است كه از طريق دلارهاي نفتي عربستان و حمايت قطر و امارات همچنين دول غربي پديد مي آيد.
وي ادامه مي دهد: بي نظمي، اختلال، شورش، تشنج و اقدامات تروريستي از قبيل انفجار مسجد
علي بن ابيطالب(ع) و كشتار بي رحمانه مردم بيگناه از سوي گروه ريگي يكي از برنامه هاي وهابيون بود كه از اين پس به شكل ديگري ظاهر خواهد شد.
وهابيت، صدور قطعنامه و جنگ نرم
تفرقه و اختلاف افكني ميان تشيع و اهل سنت از ديگر اهداف وهابيون است.
مهدي اقراريان كارشناس مطالعات منطقه اي وجود قوميت هاي ايراني و اتحاد ميان اين اقوام را دليل هجوم افكار وهابيت به اين جمع مي داند.
وي در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان معتقد است: تنوع اقوام باعث شده وهابيون به فكر نفوذ بيافتند و با اين تصور كه تنوع قومي خلاء هايي هم در بر دارد سعي مي كنند تشتت آراء ايجاد كنند. البته همه فعاليت هاي وهابيون با همكاري سازمان سيا و غرب براي دستيابي به ذخائر نفت صورت مي گيرد.
اين عضو سابق تشكل دانشجويي به دكترين امنيت ملي آمريكا طي سال جاري اشاره و تاكيد مي كند: آمريكا در قبال برخي كشورهاي خاورميانه سياست تغيير رفتار را در پيش گرفته است بنابراين رفتاري كه براي ايران در نظر دارد اعمال فشار مستقيم نيست.
وي همچنين ادامه مي دهد: به چالش كشيدن امنيت داخلي با استفاده از جنگ نرمي كه وهابيون راه انداخته اند به همراه صدور قطعنامه عليه ايران ابزارهاي جديد دشمني غرب با ايران است.
به اعتقاد كارشناسان، امروز در دنيا، ديگر زمان برخورد نظامي، سپري شده و نبايد سردمداران آمريكا اين فكر را در سر بپرورانند كه با تشكيلات نظامي بتوانند بر يك كشوري مسلط شوند.
اگر آمريكا مي خواهد بر جهان استيلاء يابد و در خاورميانه موفق شود و ليبراليسم آمريكائي را در جامعه پياده كند، هيچ راهي ندارد جز از طريق برخورد تمدن و تهاجم فرهنگي.
مهدي اقراريان به همين منظور رسوخ وهابيون را به داخل ايران تا حتي استان تهران نكته اي مهم مي خواند و در اين رابطه مي گويد: وهابيون حتي توانسته اند در تهران هم جلساتي داشته باشند اما همانند غرب كشور در مركز هم توفيق زيادي كسب نكردند و شكست خوردند. جريان سلطه علاوه بر استفاده از خلاء ها در هر منطقه اي به شكل خاصي عضوگيري مي كنند. دول غربي سياست هاي اسلام ستيزي را در مناطق محروم با فرقه وهابيت و استان هاي مرفه را با ترويج عرفان هاي كاذب يا رواج مسيحيت و آيين هاي شرقي و بودايي اجرا مي كنند.
اقراريان با تاكيد بر اين نكته كه حتي شيوخ وهابيت هم اعتقادي به فتواهايشان ندارند، تصريح مي كند: شهرت طلبي و منفعت اقتصادي و مالي تنها انگيزه اي است كه شيوخ وهابي را به فعاليت وهابي گري ترغيب مي كند البته در اين ميان استعمار هم به اهداف سياسي و اقتصادي اش مي رسد. وهابيون به دليل تغذيه مالي و فكري غرب به انواع امكانات مجهزند و براي به روز كردن فعاليت ها به فضاي مجازي و اينترنت هم راه يافته و وبلاگ و سايت دارند.
تشويق به ازدواج مكرر و نسل آوري
افزايش جمعيت اهل تسنن ديگر سياست خصمانه وهابيت عليه شيعه است.
اگرچه در ظاهر افزايش جمعيت مسلمانان امري مهم تلقي مي شود اما زياد شدن جمعيت اهل تسنن با عقايد وهابي در مقابل شيعياني كه امروز اكثريت قريب به اتفاق تمامي استان هاي كشور را در دست دارند پديده اي قابل توجه است.
اين فرقه به صورت رسمي و غيررسمي تبليغ مي كنند كه حداقل دو زن و بيست بچه داشته باشيد. خودشان در سخنراني ها تصريح مي كنند كه با اين كار مي خواهند به مرحله اي برسند كه ايران به كشوري سني مذهب تبديل شود.
با تبليغ داشتن چهار زن و تكثير نسل در ميان اهل تسنن مي خواهند بافت جمعيتي استان هاي كشور را تغيير دهند.
اين همان خطري است كه مهدي اقراريان بدان اشاره كرده و مي گويد: مهاجرت اهل سنت به شهرهاي شيعه نشين براي تغيير بافت جمعيتي انكار ناپذير است. و هرگز نبايد فراموش كرد كه وهابي ها اطاعت از حاكم شيعه را حرام، كشتن شيعه را واجب و استفاده از هر ابزاري براي مقابله با شيعيان را مباح و باعث ثواب مي دانند.
دكتر عبداللهي هم تاكيد مي كند: وهابيون تلاش مي كنند با تغيير بافت جمعيتي در مناطق سني نشين تغيير شرايط اجتماعي را به نفع خود رقم بزنند.
وي البته عواقب اين سياست جمعيتي را اينطور توصيف مي كند: در صورت تغيير بافت جمعيتي امنيت نظامي و سياسي و اجتماعي مختل شده و مي توانند با اكثريت جمعيتي كه كسب كرده اند شوراي شهر و حق نمايندگي مجلس را از شيعيان بگيرند. به همين منوال تمام مناسك و فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي به تسخير اين گروه درمي آيد كه البته به اين هدفشان هرگز نمي رسند.
علي رغم اهتمام جنبش هاي فعال زنان و حاميان فمينيست در ايران هيچگاه شاهد اعتراض اين طيف به فعاليت هاي وهابيون در نفي آزادي زنان و پايمال كردن حقوق آنها نبوده ايم.
دكتر عبداللهي سكوت گروه هاي حامي حقوق بشر و جنبش هاي زنان را در مقابل اين جنايات متذكر شده و مي گويد: وهابيون در آراء و اعتقادات خود به زن به عنوان يك ابزار و كالاي مصرفي مي نگرند. حتي در عربستان تاكنون شاهد حضور يك زن در پارلمان اين كشور يا در كسوت وزير نبوده ايم. ممنوعيت صدور گواهينامه را هم ديگر نشانه پايمال كردن حقوق زنان مي توان برشمرد.
وي ادامه مي دهد: حتي زنان در عربستان سعودي حق ندارند در صندلي جلوي اتومبيل بنشينند. در كويت هم امثال اين وضعيت را شاهديم و تا سال 2005 نماينده زن نداشتند و اكنون فقط يك نفر نماينده خانم دارند.
وي با ابراز تاسف از فعالان حقوق زنان در ايران و سكوت پياپي آنها در قبال جنايات وهابيون تاكيد مي كند: چرا بايد حقوق زنان و دختران در كشوري مثل كويت كه ادعاي آزادي در آن نقل محافل بشردوستانه است، پايمال شود. و يا به اين علت كه وهابيون مخالف تحصيل دختران دانش آموز و دانشجو هستند دختران را مسموم كنند تا مانع مدرسه رفتنشان شوند، اما واكنشي از جانب اين فعالان صورت نمي گيرد.
مقابله با وهابيت نيازمند بسترسازي
رمز موفقيت حكومت شيعي ايران بر روحانيت و مرجعيت براي حفظ دستاوردهاي اسلام و نظام اسلامي استوار است. به همين منظور تبليغ عليه روحانيت و مرجعيت شگرد آمريكا و انگليس و ديگر سردمداران غربي براي پيروزي بر شيعيان است و هرگونه فعاليت وهابيون جهش تازه به سوي نيل به همين هدف است.
بنابراين نقش نهادهاي فرهنگي در خنثي كردن توطئه هاي وهابيون مهم ارزيابي مي شود.
يحيي كمال كارشناس اطلاع رساني معاونت فرهنگي تبليغي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در اين رابطه معتقد است: فعاليت هاي گسترده اي مانند نشست ها، جلسات، گفتمان هاي تخصصي و جلسات نقد ديدگاه وهابيت در مدرسه فيضيه و مركز تخصصي تربيت مدرس انجام شده است.
وي در ادامه گفت و گوي خود با خبرنگار سرويس گزارش كيهان اظهار مي دارد: اعزام مبلغ به منظور معرفي تفكرات الحادي وهابيت در اقصي نقاط كشور ديگر خدمات ارايه شده است به صورتي كه در استان گلستان، استان هاي مركزي و مرزهاي غربي كشور مبلغ اعزام كرده ايم و با برپايي جلسات كارشناسي نوجوانان و جوانان اين مناطق با اسلام واقعي آشنا شوند و از تفكرات وهابيت در امان بمانند. براي مقابله با وهابيت اسلام ستيز تقويت گفتمان ديني بهترين راهكار است.
وي ضمن اشاره به شگردهاي تبليغي شيوخ و مبلغان وهابي مي گويد: اين فرقه با برگزاري كلاس هاي آموزشي نماز و قرائت قرآن كريم جذب اوليه را انجام مي دهد اما در قالب كلاس هاي آموزشي تفسيرهاي خود را مطرح مي كنند. البته اين ادعا را قبول داريم كه هنوز نسبت به فعاليت گسترده وهابيون نتوانسته ايم كاري انجام دهيم.
وي افزايش اعتبار براي تجهيز مراكز آموزشي و اطلاع رساني به جوانان را نكته قابل توجه مسئولان مي داند و اضافه مي كند: براي مقابله با فرقه اي كه خود را برحق مي داند، معتقد به كشتار شيعه است و هدف گسست اتحاد ميان شيعه وسني را دنبال مي كند احتياج به صرف هزينه هاي زيادي است كه البته در اين راستا گام هاي موثري برداشته مي شود.
هدفي كه وهابيت دنبال مي كند الحاد، تفرقه و بي ديني است و تقابل جدي نيازمند بسترسازي است.
همان نظري كه دكتر عبداللهي در شناخت وهابيت بدان تاكيد دارد و معتقد است: جذب حداكثري و دفع حداقلي سياست نظام است كه البته با گفتمان ديني ميسر مي شود. ما هم بايد شاهرگ ها را با گفتمان ديني قطع كنيم.
وي ضمن اشاره به رفتار ناشايست مفتي اعظم عربستان در مسجدالنبي مي گويد: وقتي او حين ورود به مسجدالنبي اظهار مي كند كه من خدارا شاكرم كه چشمانم را از من گرفت تا به قبر پيامبر(ص) چشمم نيافتد و نمازم را فقط براي اينكه اينجا مسجد است مي خوانم، بدون اينكه اين وهابي احترامي براي رسول خدا(ص) قايل باشد و يا با صدور فتواهايي اهرم اسلام ستيزي شده اند و به اعتقادات شيعه و حتي اهل تسنن بي احترامي مي كنند مقابله با اينها دشوار است و تنها راهكار مقابله را تقويت گفتمان ديني مي دانم.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14