(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 23 تير 1389- شماره 19691

سرنوشت مبهم زمين
44 ميليون كيلو زباله تبديل به جزيره مي شود
بازگشت به خاطرات دور
تأثير خواب بر سلامتي
نخستين خود پيوندي در جهان



سرنوشت مبهم زمين

دانشمندان جهان معتقدند در پي ادامه يافتن انتشار دي اكسيدكربن با شدت كنوني توسط جوامع بشري، آب و هواي جهان درحال ورود به حالتي غيرقابل پيش بيني است كه پيامدهاي ناشناخته اي را به دنبال خواهد داشت.
تقريبا تمامي محققان برجسته اي كه در تحليل موشكافانه نظريات تخصصي خود درباره تغييرات جوي مشاركت داشته اند بر اين باورند سطوح بالاي گازهاي گلخانه اي منجر به تغيير حالتي اساسي در سيستم آب و هوايي جهان خواهد شد، نقطه اوجي كه پيامدهايي كاملا ناشناخته به دنبال خواهد شد.
گروهي از محققان دانشگاه كارنگي ملون از 14 دانشمند متخصص مطالعات آب وهوايي پرسيدند كه در صورت ادامه يافتن گرماي جهان براساس سناريوهاي وحشتناكي كه توسط هيئت بين دولتي تغييرات آب وهوايي يا IPCC اعلام شده است، احتمال فرا رسيدن اين نقطه اوج قبل از سال 2200 وجود خواهد داشت يا نه؟ 9 نفر از 14 نفر اعلام كردند شانس به اوج رسيدن تغييرات جوي منطبق با اين سناريوها تا سال 2200 حدود 90 درصد است و تنها يكي از دانشمندان اين احتمال را 50-50 اعلام كرد.
هشدارهاي جهانيIPCC مي گويد با سرعت كنوني ميزان انتشار دي اكسيدكربن در زمين، جهان در مسير ورود به محدوده خطرناكي از افزايش تغييرات شديد جوي است.
اين تحقيق توسط تيمي به رهبري «كارنگر مورگان» از دانشگاه كارنگي ملون با هدف ارزيابي ميزان اتفاق نظر دانشمندان علوم جوي درباره قطعيت نيافتن برخي پيش بيني ها درباره آينده زمين انجام شده است.
يكي از سوالها درباره احتمال تغيير حالت بنياني در سيستم آب و هوايي زمين با پيامدهاي جهاني كه براي چندين دهه ادامه خواهند داشت بود. از دانشمندان پرسيده شد آيا معتقدند براساس سه سناريوي مختلفي كه از تغييرات جوي (افزايش بالا يا متوسط يا كم دماي هواي زمين) ارائه شده، چنين تغيير اساسي طي 200 سال آينده رخ دهد؟ سوالي كه 13 نفر از 14 دانشمند با آن موافق بودند و احتمال وقوع آن را بالاتر از 50 درصد و 10 نفر احتمال آن را 75 درصد يا بيشتر اعلام كردند.
«ميلس آلن» يكي از محققان تحقيقات آب وهوايي در دانشگاه آكسفورد كه در ميان دانشمندان مصاحبه شونده قرار داشت معتقد است تغييرات بنيادي در حالت و وضعيت سيستم آب و هوايي دوراني ناشناخته به همراه پيامدهاي غيرقابل پيش بيني براي زمين و ساكنانش به وجود خواهد آورد.
تمامي دانشمندان بر سر اين موضوع كه در قرنهاي آينده انسان شاهد چنان افزايش حرارتي خواهد بود كه طي 10 هزار سال پيش با آن مواجه نشده است، اتفاق نظر دارند.
افزايش ميزان انتشار دي اكسيد كربن طي سالهاي آينده در تعيين نوع آب و هوايي كه 200 سال ديگر منزلگاه بشر خواهد بود از اهميت ويژه اي برخوردار است. انتظار مي رود سطوح كنوني دي اكسيدكربن كه حدود 380 واحد بر ميليون است در صورتي كه اقدامي براي كنترل انتشار گازهاي گلخانه اي صورت نگيرد به هزار واحد بر ميليون نيز برسد.
براساس گزارش اينديپندنت، به گفته آلن انسان به خوبي توانايي اين را دارد كه ميزان انتشار دي اكسيدكربن را به چنين حدي برساند. در واقع رسيدن به هزار واحد بر ميليون در سال 2200 در صورتي كه تا 20 سال آينده تصميمهاي جدي براي كنترل اين روند اتخاذ نشود تقريبا اجتناب ناپذير است.

 



44 ميليون كيلو زباله تبديل به جزيره مي شود

شركتي هلندي قصد دارد با استفاده از حجم بزرگي از زباله هاي پلاستيكي شناور بر روي اقيانوس آرام، بزرگترين جزيره شناور پلاستيكي جهان را در منطقه اي ميان سن فرانسيسكو و هاوايي بنا كند.
جزيره هاوايي كه يكي از پرطرفدارترين اماكن توريستي جهان به شمار مي رود، با بنا شدن جزيره اي جديد در همسايگي اش در اقيانوس آرام ديگر قديمي خواهد شد. شركتي هلندي به نام WHIM قصد دارد جزيره اي به نام «جزيره بازيافت شده» را با استفاده از حدود 44 ميليون كيلوگرم زباله پلاستيكي شناور بر روي اقيانوس آرام به شكلي بسازد كه جزيره تمامي انرژي خود را تامين كرده و گنجايش سكونت پنج ميليون انسان را داشته باشد.
با وجود پلاستيكي بودن، اين جزيره از نظر ظاهري و زيست محيطي كاملا سبز است به گفته «رامون نوستر» مدير شركت معماري WHIM برنامه جمع آوري و بازيافت پلاستيكها در منطقه احداث جزيره از ميزان سفرهاي دريايي مورد نياز براي حمل و نقل مواد خواهد كاست. همچنين انرژي مورد نياز جزيره با استفاده از انرژي خورشيدي و انرژي امواج دريا تامين شده و ساكنان جزيره مي توانند از خزه ها و جلبكهاي دريايي به عنوان سوخت و كودزيستي استفاده كنند.
به اعتقاد «نوستر» آنچه وي قصد خلق كردن آن را دارد مي تواند بيشترين بخش آلودگي هاي پلاستيكي اقيانوس آرام را پاك كرده و در حالي كه به دليل بالا آمدن سطح آب درياها مناطق ساحلي رو به نابودي گذاشته اند با استفاده از زباله ها منطقه اي جديد و قابل سكونت را در ميان اقيانوس آرام بنا كند. ايده بناي اين جزيره هنوز در مرحله تكميل باقي مانده است و شركت WHIM هنوز زماني را براي تكميل آن اعلام نكرده است.در حال حاضر تيم WHIM در حال مطالعه بر روي نمونه هاي آجرهاي توخالي هستند كه از پلاستيك بازيافت شده ساخته مي شود و با كمك آنها مي توان اين جزيره 10 هزار كيلومتري را بنا كرد. اين نوع آجرها از مقادير كمي پلاستيك ساخته خواهند شد تا امكان شناور بودن جزيره بر روي آب را فراهم كنند.
با اين حال سازندگان جزيره بازيافت شده معتقدند به دليل وجود چرخه جريانهاي اقيانوسي در اقيانوس آرام، جزيره در منطقه جغرافيايي خاصي باقي خواهد ماند و اين جريانات از سرگردان شدن جزيره و گم شدن آن در ميان اقيانوس جلوگيري خواهد كرد.
ساختار ظاهري اين جزيره يادآور شهر ونيز در قالبي مدرن است و در ميان ساختمانهاي پلاستيكي آن شبكه هايي از آب اقيانوس در جريان است. همچنين به گفته «نوستر» از آنجايي كه جزيره بازيافت شده اولين و بزرگترين جزيره پلاستيكي و شناور در جهان خواهد بود به طور حتم براي بسياري از جاذبه هاي توريستي بالا برخوردار است.
براساس گزارش «اي بي سي»، با اين همه تا تكميل و بناي اين جزيره راه درازي در پيش است زيرا تيم WHIM در حال حاضر مشغول بررسي ميزان و نوع مواد پلاستيكي شناور در اقيانوس آرام بوده و پس از آن اين مواد بايد به گونه اي جمع آوري شوند كه آسيبي به زيستگاه ها و موجودات زنده دريايي آن منطقه وارد نيايد. اين متخصصان همچنين با آسيبهاي پلاستيكي ناشي از آفتاب و نمك دريا مواجه خواهند بود كه مي تواند مواد پلاستيكي را به موادي غيرقابل بازيافت تبديل كند.

 



بازگشت به خاطرات دور

يكي از گرفتاريهاي بزرگ انسان در عصر پيچيده و پرهياهوي كنوني «فراموشي» است. انسان امروز ناگزير از
به كارگيري فناوري ها و ابزارهاي ارتباطي است و زندگي او به نوعي با فناوري هاي مدرن آميخته شده است.
علاوه بر اين، مردم به غير از دغدغه هاي ذهني دنياي واقعي، مسائل و مشكلات دنياهاي مجازي را نيز تجربه كرده و با آنها دست و پنجه نرم مي كنند.
از سوي ديگر در عصر حاضر تعريف مكان و زمان نيز تغيير كرده و با وجود ابزارهاي ارتباطي و شبكه جهاني اينترنت، در همه جا و همه زمان انسان در دسترس است. انسان مدرن، در ابزار و تكنولوژي كه با هدف بهبود شرايط و رفاه زندگي اش به وجود آمده است، غرق شده كه فراموشي يكي از پيامدهاي آن است. اما جالب توجه اين است كه خود اين فناوري ها براي كمك به مشكلاتي كه براي انسان ها به وجود آورده اند، وارد عمل مي شوند. براي مشكل فراموشي نيز، محققان شركت IBM با كمك فناوري هاي پيشرفته به كمك انسان ها آمده اند.
اين فناوري با عنوان Pensieve به انسان امكان مي دهد تا نام، چهره اشخاص يا شماره تلفن را به خاطر بياورد. Pensieve شباهت بسياري با ماشين حافظه اسرارآميز در كتاب هاي هري پاتر دارد. اين ابزار از اطلاعات موجود تلفن همراه كاربران استفاده مي كند و تماس هاي روزانه آنها را ذخيره مي كند.
Pensieve نه تنها اطلاعات را تشخيص مي دهد، بلكه همانند سيستم حافظه پيوسته مغز انسان، محتوا و مفهوم كلمات را نيز درك مي كند.
Pensieve برخلاف ماشين حافظه اسرارآميز در دبيرستان «هاگوارتز» هري پاتر كه همه كارها را به طور خودكار انجام مي داد، به تعاملات بيشتري با انسان نياز دارد.
اين فناوري با كنار هم گذاشتن بيت هاي اطلاعاتي كه از ابزار قابل حمل افراد به دست آمده، كار مي كند. به طور مثال شما بعد از ملاقات با يك شخص ممكن است از او عكس بگيريد و در تلفن همراه خود ذخيره كنيد. بعدها نيز ممكن است تصويري از عكس كارت ويزيت همان شخص را نيز به گالري عكس تان اضافه كنيد. Pensieve اين دو تصوير را به هم پيوند مي دهد و به گونه اي آنها را جاسازي مي كند كه به خاطر آوردن آنها راحت تر شود. دكتر «ياكوف ناوون» مدير لابراتوار تحقيقاتي IBM اين ابزار يك دستيار شخصي براي حافظه به شمار مي رود.» وي در ادامه مي افزايد: «روز ما از شرايط و موقعيت هايي كه در آن با ديگران ملاقات مي كنيم، تبليغات، سمينارها، رويدادها، وبگردي ها يا حتي تماشاي ويترين مغازه ها پر است و به جاي آنكه به خانه برويم و از يك جست وجوي وب براي گرفتن آن اطلاعات استفاده كنيم، مي توانيم از Pensieve براي فراخواني هر آنچه كه ممكن است به طور طبيعي فراموش كنيم، بهره ببريم.»
اين نرم افزار همچنين مي تواند با فناوري هاي پيراموني نظير تلفن يا تقويم كامپيوتر ارتباط برقرار كند. به طور مثال اگر قصد داريد قرار ملاقات جديدي را با شركتي تعيين كنيد، Pensieve به شما كمك مي كند كه تمامي شرايط و موقعيت هاي جلسات قبلي با آن شركت را (اينكه چه اتفاقي قبل و بعد از جلسه افتاده) به خاطر آوريد.
«ارن بلنيسكي» يكي ديگر از محققان اين پروژه مي گويد: «اين ابزار، يك نيروي واقعي به مغز مي دهد تا همه چيز را به يادآورد». وي مي افزايد: «با استفاده از Pensieve حتي نام شخصي را كه قبل از ورود به جلسه با او برخورد كرده ايد، به خاطر مي آوريد. در واقع Pensieve اتفاقاتي را كه ممكن است فراموش كنيد، مثل يك فيلم متحرك پيش چشم شما مي گذارد.»
عملكرد Pensieve نظير گرفتن تصوير و سپس مرور و بررسي آنهاست و اين امر به تقويت حافظه كمك مي كند. «كن پالر» پروفسور روانشناسي دانشگاه نورث ورثن مي گويد: «تمامي فرآيندهاي فراخواني اطلاعات با استفاده از Pensieve، در درازمدت باعث بهبود عملكرد مغز در يادآوري مي شود. البته بدون شك Pensieve، فاكتورهاي محدودكننده اي نيز دارد. كاربر بايد قبل از استفاده از اين ابزار، اطلاعاتي را جمع آوري كند و در اختيار آن قرار دهد. به طور مثال بايد از افراد اطراف خود تصويربرداري كند.» البته به عقيده پروفسور «پالر»، فناوري هايي را مي توان براي سهولت كار با اين نرم افزار به كار گرفت، مثلا دوربين هايي روي شيشه عينك نصب مي شود تا بتوان از هر رويدادي به راحتي و تنها با پلك زدن تصويربرداري كرد.
«پالر» در ادامه مي افزايد: «به اين ترتيب روزي خواهيد توانست تمامي روزتان را داشته باشيد و مهم ترين بيت هاي اطلاعاتي آن را جايي ذخيره كنيد و بعدها به راحتي به خاطر بياوريد.»

 



تأثير خواب بر سلامتي

يكي از پيشرفته ترين مراكز مطالعه تأثير اختلالات خواب بر سلامت انسان در شهر سيدني افتتاح شده است.
هدف از راه اندازي مركز جديد تحقيق درباره ارتباط خواب با بيماري هاي زائل كننده مغز و بدن مانند آلزايمر و افسردگي است. محققان بر اين باورند كه به قدر كافي به ارزش خواب براي سلامت اهميت داده نمي شود و اختلال در خواب مانع از سلامت جسم و روان مي شود. كارشناسان روان درماني باليني و دستگاه مركز عصبي كه در اين مركز فعاليت دارند، تلاش مي كنند با انجام مطالعات مشترك به بيماران كمك كنند تا ديرتر علائم پيشرفته بيماري را بروز دهند و از كيفيت بهتر زندگي برخوردار شوند. پروفسور نائومي راجرز مي گويد اگر بيماران آلزايمر و برخي ديگر از اختلالات مغزي، خواب راحت و كافي داشته باشند، احتمالا پيشروي بيماري كندتر خواهد شد.
خانم راجرز گفت: «ما ساعت بيولوژيك بدن» بيماران و نظام خواب آنها را در نظر مي گيريم. تا كشف كنيم اين سيستم چگونه مختل مي شود. جلوگيري از مختل شدن خواب باعث مي شود افراد طبق ساعت دروني بدنشان چرخه بيداري و خواب مشخصي داشته باشند. منطبق كردن چرخه شبانه روزي بدن بيمار با ساعات خواب و بيداري او بخشي از درمان خواهد بود كه اميدواريم علائم بيماري آنها را كاهش دهد. ساعت دروني بدن به فرد كمك مي كند فعاليتش را در ساعات روز افزايش دهد و در تاريكي و شب هنگام از شدت آن بكاهد و استراحت كند. همچنين چرخه خواب و بيداري، فعاليت و استراحت، حرارت بدن، مصرف اكسيژن و ميزان ترشح غدد درون ريز توسط همين ساعت بيولوژيك بدن تنظيم مي شود. ساعت بيولوژيك مختص انسان ها نبوده و تمام موجودات زنده از باكتري گرفته تا انسان ها چنين ساعتي دارند. درجه حرارت بدن، فشار خون، تقسيم سلولي، خواب و بيداري، استراحت و فعاليت ما بدون آنكه متوجه آن شويم، از يك الگوي تئوري روزانه تبعيت مي كنند كه به اين الگو، ريتم سركادين مي گويند. گروه محققان اين مركز همچنين ارتباط ميان كم خوابي و افسردگي و همچنين چاقي مفرط و بيماري قند را تحت مطالعه دارند. در دانشگاه سيدني همچنين تأثير كافئين بر الگوي خواب افراد و روش هاي كاهش خستگي در كارگران تحت بررسي است. محققان معتقدند كارفرمايان بايد كارمندان خود را ترغيب كنند در فواصل معين «چرت» بزنند تا بهره وري آنها و همچنين ميزان ايمني آنها هنگام كار افزايش يابد.

 



نخستين خود پيوندي در جهان

محققان ژاپني موفق شدند با انجام نخستين جراحي پيوند از خود، ريه يك بيمار را از سينه وي خارج و پس از برداشتن بخش سرطاني، آن را دوباره به بدن وي پيوند بزنند.
به گزارش ژاپن تودي، براساس اعلام بيمارستان دانشگاه اوكاياما، اين عمل جراحي مي تواند فرد سرطاني را از نارسايي تنفسي نجات بخشيده و كيفيت زندگي وي را بهبود بخشد.
مقامات اين بيمارستان اظهار داشتند: اين جراحي بر روي يك مرد 60 ساله اهل هيروشيما انجام شد كه از سرطان پيشرفته در ريه راست و ساير نقاط ريه رنج مي برد.
جراحان تصميم گرفتند جراحي خود پيوندي را انجام دهند چرا كه در اين صورت سيستم ايمني پيوند را رد نكرده و مشكلات تنفسي ناشي از برداشتن بخشي از ريه بوجود نمي آيد.
در اين جراحي محلول محافظ براي پيوند به بخشي از ريه راست خارج شده از بدن تزريق شد. پس از آنكه جراحان درمان خنك كننده را به مدت هشت ساعت اعمال كردند، سرطان از بافت ريه برداشته شد.
اين ريه پس از آنكه هيچ اثري از سرطان در آن يافت نشد، دوباره به بدن پيوند زده شد.اين بيمار ظرفيت لازم ريه خود را تا حدود 70 درصد بازيافته و مي تواند به بازي گلف و ورزش بپردازد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14