(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 24 تير 1389- شماره 19692

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله جنتي: امتياز والاي شوراي نگهبان استقلال كامل آن است
اختصاص 10 هزار ميليارد ريال براي نوسازي بافت هاي فرسوده
آيت الله مصباح يزدي در افتتاحيه طرح ولايت: فتنه هاي اخير انسان هاي نيمه هوشيار را بيداركرد
داد و ستد عاشقانه با سالار شهيدان(ع)
لس آنجلس تايمز: به رغم تحريم ها روابط تجاري ايران و آلمان در حال گسترش است
آخرين گمانه ها از بررسي موضوع وقف اموال دانشگاه آزاد دركميته فقهي
معرفي برگزيدگان جشنواره كتاب سال قصه هاي قرآني
از سوي رئيس قوه قضائيه 5 حقوقدان براي عضويت در شوراي نگهبان معرفي شدند
اعزام 5 كاروان راهيان نور به مناطق عملياتي



آيت الله جنتي: امتياز والاي شوراي نگهبان استقلال كامل آن است

دبير شوراي نگهبان، امتياز والاي اين شورا را استقلال كامل آن و عدم وابستگي به هيچ دستگاه، مقام و جرياني عنوان كرد.
آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان در ارزيابي از اهميت و جايگاه شوراي نگهبان در نظام جمهوري اسلامي اظهار كرد: بهايي كه قانون اساسي به شوراي نگهبان داده، بي نظير و منحصر به فرد است. در 21اصل قانون اساسي نام شوراي نگهبان برده شده است و مسئوليت هاي سنگين سرنوشت سازي در نظام جمهوري اسلامي مانند اظهارنظر در مورد مصوبات مجلس شوراي اسلامي از نظر انطباق با شرع و قانون اساسي به آن داده شده است.
وي ادامه داد: قانون اساسي مجلس را بدون شوراي نگهبان فاقد اعتبار دانسته است و علاوه بر مصوبات مجلس، تشخيص انطباق كليه قوانين و مقررات مدني، جزايي، مالي، اقتصادي، فرهنگي، نظامي، سياسي و غير اينها با موازين اسلامي را به عهده فقهاي شوراي نگهبان قرار داده است.
آيت الله جنتي كه با پايگاه اطلاع رساني شوراي نگهبان سخن مي گفت، در پاسخ به اين سؤال كه اهميت توجه به استقلال شوراي نگهبان در عملكرد و اظهارنظرها چيست؟ و فكر مي كنيد تا چه اندازه، اين استقلال از سوي قوا و جناح ها رعايت شده است؟ اظهار كرد: از امتيازات والاي شوراي نگهبان همين استقلال كامل آن و عدم وابستگي به هيچ دستگاه و مقام و جرياني است و به همين دليل، در اظهارنظرهاي خود جز كشف حقيقت، چيز ديگري در آراي آن اثر نداشته است. البته مواردي كه حضرت امام رضوان الله عليه يا مقام معظم رهبري نظر خاصي داشته اند، به حكم وظيفه شرعي، رعايت شده است.
دبير شوراي نگهبان در پاسخ به اين سؤال كه از چه زماني و چگونه به عنوان دبير شوراي نگهبان انتخاب شديد؟ و كار دبيري شوراي نگهبان، چه سختي ها و ملاحظاتي دارد؟ خاطرنشان كرد: بنده در تيرماه 1371 به عنوان دبير شوراي نگهبان انتخاب شدم و انتخاب من در آغاز و در ادامه نيز اين گونه بوده و هست كه هر سال براي مدت يك سال هيات رئيسه و از جمله دبير انتخاب مي شوند. فلسفه انتخاب من در آغاز و در ادامه اين بوده است كه من فراغت بيشتري دارم و هميشه در شهر تهران هستم، برخلاف عمده فقهاي محترم كه در قم تشريف دارند.
وي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اين كه بعضا ديده مي شود كه حضرتعالي، حمايت هاي جدي از دولت داشته ايد و در مواردي نيز به شدت از برخي عملكردها و موضع گيري هاي دولت، انتقاد نموده ايد. دليل آن چيست؟ عنوان كرد: حمايت من از دولت يكي به دليل حمايتهاي مقام معظم رهبري بوده است و ديگر اينكه غالبا مواضع و شاخصه هاي وجودي رئيس جمهور را مي پسندم؛ مانند ساده زيستي، تواضع، پركاري، عدالتخواهي صادقانه، علاقه به خدمت به محرومين، شهامت و شجاعت در اقدام به كارهاي سنگين و احيانا خطرناك. مبارزه با ظلم و فساد و استكبار و سلطه طلبان زورگو در حد تحقير آنها و برخورد از موضع قدرت با آنها، ابتكار در عمل كه هميشه حرف اول را مبتكران مي زنند.
آيت الله جنتي ادامه داد: البته اين بدين معني نيست كه من همه چيز و همه كار او را قبول دارم. نقدهاي زيادي دارم كه بعضي را به خود او گفته ام، بعضي را در جمع اظهار كرده ام و بعضي را هم در سينه نگه داشته ام و تاكنون حجتي بر اظهار آنها در ميان مردم نداشته ام. ولي مجموعا، نقاط قوت او بر نقاط ضعفش غلبه دارد. توضيح بيش از اين لازم نيست و من معتقدم بالاخره مسئولي كه با راي بالاي مردم سركار آمده است نبايد مشكلي در راه خدمت به مردم برايش ايجاد كرد.

 



مجلس تصويب كرد
 اختصاص 10 هزار ميليارد ريال براي نوسازي بافت هاي فرسوده

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي دولت را مجاز كردند ساليانه 10 هزار ميليارد ريال براي نوسازي بافت هاي فرسوده اختصاص دهد.
نمايندگان در جلسه علني ديروز و در ادامه بررسي طرح حمايت از احيا، بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده و ناكارآمد شهري، مقرر كردند، وزارت مسكن و شهرسازي با همكاري وزارت كشور و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و شوراي عالي استان ها، براي جلب همكاري و مشاركت همه دستگاه هاي اجرايي در فرآيند نوسازي، حداكثر در مدت شش ماه، سند ملي راهبردي احيا، و توانمندسازي بافت هاي فرسوده را تصويب و به هيئت وزيران ارائه كند.
مجلس همچنين دولت را مجاز كرد تا سالانه 10 هزار ميليارد ريال معادل هزار ميليارد تومان براي احيا، بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده شهري در بودجه سالانه كل كشور پيش بيني كند و شهرداري ها نيز موظف شدند، معادل اعتبار تخصيصي دولت به اين امر اختصاص دهند.
نمايندگان در ادامه مقرر كردند، براي حل و فصل اختلافات و مشكلات مربوط به املاك و اراضي واقع در طرح هاي احيا، بهسازي و نوسازي، هيئت سه نفره اي مركب از يك قاضي، رئيس اداره ثبت اسناد و املاك و نماينده اي از سازمان مسكن و شهرسازي تشكيل شود.
راي قاضي اين هيئت سه نفره در مدت 20 روز در محاكم دادگستري قابل اجرا و راي دادگاه قطعي است.
نمايندگان همچنين ادارات ثبت اسناد و املاك را موظف كردند، عمليات ثبتي لازم در طرح هاي احيا، بهسازي و نوسازي را با اولويت و حداكثر در مدت دو ماه پس از درخواست مجري انجام دهند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي تسريع در فرآيند احيا، بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده و تشويق مالكان و سازندگان تصويب كردند كه بافت هاي فرسوده با كاربري مسكوني از پرداخت 50درصد عوارض پروانه ساختماني و تراكم معاف باشند.
براساس قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسكن اين ميزان (50درصد عوارض) را دولت به شهرداري ها پرداخت خواهد كرد. همچنين مجلس، بانك مركزي را موظف كرد حداقل 25درصد تسهيلات بانكي ارزان قيمت تخصيص يافته به بخش مسكن را به امر نوسازي بافت هاي فرسوده اختصاص دهد.
نمايندگان مجلس تصويب كردند، براي تشويق مالكان و سازندگان بافت هاي فرسوده با كاربري مسكوني معافيت 50درصدي عوارض و براي ساير كاربري ها، تاخير در دريافت عوارض شهرداري مقرر شود.
براين اساس شهرداري ها مكلف شدند در نوسازي و بازسازي بافت هاي فرسوده با كاربري هاي غيرمسكوني، بهاي عوارض را در پايان عمليات ساخت و ساز و براساس بهاي روز دريافت، يا بهاي عوارض تعلق گرفته را تقسيط و يا در اين طرح ها مشاركت كنند.
همچنين مجري طرح مي تواند در مقابل عوارض و مطالبات شهرداري بخشي از فضاهاي احداثي را به شهرداري واگذار كند.
خطاهاي سياسيون بي بصيرت دشمن را به طمع انداخت
نماينده شيراز در مجلس شوراي اسلامي گفت: خطاهاي فاحش و استراتژيك سياسيون بي بصيرت پس از انتخابات دهم رياست جمهوري دشمن را به طمع انداخت.
جعفر قادري در نطق ميان دستور مجلس اظهار داشت: فتح پي در پي قله هاي پيشرفت سياسي و علمي و رشد روزافزون نظام، انقلاب و ارزش و افزايش ميزان الهام بخشي آن و تاثيرگذاري بر تحولات منطقه اي، نظام سلطه بين المللي را به رعب و وحشت كشانده است.
قادري در بخش ديگري از سخنان خود يادآور شد: هرچند خطاهاي فاحش و استراتژيك سياسيون بي بصيرت و طلب كار از نظام و مردم پس از انتخابات دهم رياست جمهوري كشور را با چالش بزرگي روبرو كرد و دشمن را به طمع انداخت، ولي الطاف الهي و درايت و هوشياري رهبري و تبعيت مردم از رهبري مكر و حيله دشمن را به خودش برگرداند.
اين عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در ادامه عنوان كرد: امروز موضوع هسته اي ايران صرفا يك بهانه است، آنچه مايه نگراني استكبار دنياست، الهام بخشي انقلاب اسلامي در جهان است.

 



آيت الله مصباح يزدي در افتتاحيه طرح ولايت: فتنه هاي اخير انسان هاي نيمه هوشيار را بيداركرد

رئيس مأسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) تأكيد كرد: فتنه اخير شوكي در مردم و انسان هاي هوشيار ايجاد كرد و به انسان هاي نيمه هوشيار يادآور شد كه از چرت بيرون بيايند.
آيت الله محمد تقي مصباح يزدي رئيس مأسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در پانزدهمين دوره آموزش مباني انديشه اسلامي (طرح ولايت) كه پيش از ظهر چهارشنبه در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد، گفت: ترديدي نيست كه بزرگترين امتياز انسان بر ساير مخلوقاتي كه مي شناسيم اين است كه انسان قدرت كسب علم، معرفت و بينش بيشتري دارد.
وي افزود: ساير موجودات هر چند كمابيش قدرت يادگيري دارند اما دايره يادگيري آنها محدود است و يادگيري آنها توأم با ناآگاهي است.
آيت الله مصباح يزدي با اشاره به اينكه كسب علم و معرفت آگاهانه از امتيازات ويژه انسان است، خاطرنشان كرد: دايره علم معرفت بسيار وسيع است و هر روز گسترده تر شده و داراي شاخ و برگ هاي بيشماري مي شود و كسب آن براي همه انسان ها تقريباً يكسان است.
اين استاد حوزه و دانشگاه در ادامه تصريح كرد: انسان ها مي توانند از علومي چون پزشكي، مهندسي و تجربي بهره مند شوند و نژاد، قوميت، اقليم و مذهب هيچ دخالتي در كسب اين علوم براي انسان ندارد.
وي افزود: دستاوردهاي علومي چون پزشكي منحصر به شرق و يا غرب جهان نيست و در دوره اي از زمان كشورهاي غربي نقش بيشتري در پيشبرد اين علم داشتند و در دوره اي از زمان نيز كشورهاي شرقي اين علم را گسترش دادند.
آيت الله مصباح يزدي تأكيد كرد: علومي كه در صنايع و تكنولوژي تأثير دارند در اقليم هاي مختلف منتشر شده اند و هيچ قومي به تنهايي نمي تواند ادعا كند كه اين علوم را كشف كرده است.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) اظهار داشت: بسياري از اكتشافات علمي را كافران به خدا كشف كرده اند و ساير افراد از آن بهره مند شده اند اما يك سري از دانستني ها داراي آهنگ و ويژگي ديگري هستند.
وي با اشاره به اينكه رفاه بيشتر و پيشرفت هاي علمي تنها ابزار زندگي مادي بهتر نيست و محتواي آنها نشان مي دهد كه مقوله ديگري را دنبال مي كنند، افزود: اين دست از دانستني ها يا مستقيماً و صريحاً داراي دستورالعمل هايي هستند يا دستورالعمل هايي را توصيه مي كنند.
اين استاد حوزه و دانشگاه در ادامه تصريح كرد: آن علومي كه با ارزش ها سر و كار دارند و خوب و بدها را نشان مي دهند آهنگ ديگري داشته و انسان ها در معتقد بودن به پايه هاي اين علوم ارزشي متفاوت عمل مي كنند.
آيت الله مصباح يزدي تأكيد كرد: در كشور ما افرادي هستند كه نسبت به اين علوم ارزشي پايبندي لازم را ندارند اما اكثريت مردم كشور ما دغدغه هاي خوب بودن و بد بودن را دارا هستند.
وي با تأكيد بر اينكه علومي كه با ارزش ها سر و كار دارد با ساير علوم متفاوت هستند و خود متضمن ويژگي هايي به افراد هستند، خاطرنشان كرد: اين علوم ارزشي به افراد هوشياري مي دهد و تضمين هايي را براي آنها در پي دارد.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) افزود: علوم عملي كه با رفتار و اعمال انسان ها سر و كار دارد، ويژگي هاي خاصي داشته و جزء علوم انساني هستند و در طبقه بندي علوم طبيعي و پايه قرار نمي گيرند.
اين استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: اگر فردي در رشته پزشكي متخصص باشد اما با علوم عملي و ارزشي آشنا نباشد مي تواند در بين مردم محترم بوده و به وظيفه خود كه همان درمان بيماري هاي مردم است رسيدگي كند، اما نمي تواند پاسخي به بايدها و نبايدهاي فعاليت خود دهد.
وي افزود: برحسب مفاد علوم ارزشي همين فردي كه در رشته پزشكي تحصيل كرده و انساني سالم است از نظر اين علوم فرد خوشبختي نيست و اين فرد مشكلاتي در زندگي دارد كه نشان دهنده نداشتن ايمان اوست.
آيت الله مصباح يزدي با تأكيد بر اينكه لازمه سعادت، خوشبختي ابدي است، خاطرنشان كرد: فردي ممكن است در اين دنيا خوشبخت باشد اما به دليل معتقد نبودن به علوم ارزشي در آن دنيا خوشبخت نخواهد بود.
رئيس مأسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) تصريح كرد: ما جزو انسان هايي هستيم كه علوم ارزشي را قبول داريم و بايدها و نبايدهايي را قبول داشته باشيم و مهمتر از همه بايد به خداوند معتقد بوده و به اوامرش عمل كنيم.
اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اينكه اختلاف اساسي نظام اسلامي ما با نظام هاي پيشين و ساير نظام هاي سياسي دنيا در قبول علوم ارزشي است، تأكيد كرد: نظام شاهنشاهي و ساير نظام هاي دنيا اعم از ليبرال و... سعي داشته اند رفاه و امنيت را تنها در اين دنيا براي مردم فراهم كنند اما هيچ يك از اين نظام ها به عنوان نظام سياسي اعتقاد ندارند كه اگر اين نظام ارزشي مستقر باشد همه در آن دنيا خوشبخت خواهند شد و خوشبختي آنها هم ابدي خواهد بود.
آيت الله مصباح يزدي اظهار داشت: اين نظام هاي سياسي ادعاي آزادي، دموكراسي و حقوق بشر را دارند اما مي بينيم كه اين مدعيان چه بلايايي بر سر انسان هاي دنيا مي آورند.
وي در ادامه تأكيد كرد: نظام جمهوري اسلامي ايران بر اين اساس مبتني شد كه بايد سعادت دنيا و آخرت را تبيين كرده و ارزش هاي انساني و الهي را در نظام خود پديد آورد.
رئيس مأسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به اينكه فرمايشات امام خميني(ره) بايد واژه شناسي شود، خاطرنشان كرد: اگر فرمايشات امام خميني(ره) واژه شناسي شود مي بينيم كه بيشترين واژه كه ايشان به كار برده اند اسلام، خداي متعال و قرآن كريم بوده است.
آيت الله مصباح يزدي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: پسوند نام نظام جمهوري اسلامي نشاندهنده موجوديت نظام ما است و اين پسوند تشريفاتي نيست.
رئيس مأسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به اينكه علوم انساني و رشته هايي چون اقتصاد، جامعه شناسي، حقوق بايد باشند اما بايد به عنوان ابزاري براي رسيدن به هدف بالاتر كه همان كمال انسان است از آنها استفاده شود، تأكيد كرد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي با غريزه عقلايي و به مقتضاي طبيعي پيشرفت صنايع را وجه همت قرار داديم و در ساير مقولات از قبيل سياست خارجي، اقتصاد، امور بين الملل و... فعاليت هايي داشتيم كه پس از 3 دهه نظام اسلامي ايران پيشرفت هاي چشم گيري را داشته است.
وي افزود: اما سأال اين است كه پيشرفت در اين زمينه ها آيا لازم است؟ آيا رسيدن به اين پيشرفت ها هدف جمهوري اسلامي است؟ يا اينها تنها وسيله اي هستند براي رسيدن به اهداف بالاتر؟
آيت الله مصباح يزدي در بخش ديگري از سخنان خود به طرح سأالاتي در خصوص اهداف نظام جمهوري اسلامي ايران پرداخت و تصريح كرد: براي چه زندگي مي كنيم؟ براي چه انقلاب كرديم؟ آيا انقلاب ما مانند انقلاب هاي ماركسيستي بوده است؟ و يا متأثر از كودتا و يا اختلافات احزاب سياسي بوده؟ و به دنبال چه هستيم؟ آيا انقلاب كرديم كه در زمينه هاي اقتصادي، نظامي و... پيشرفت كنيم؟ آيا براي آنچه كه انقلاب كرديم به طور كامل يا نسبي به آن رسيده ايم؟ و در نهايت هدف واقعي ما چيست؟
اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اينكه انسان هاي عميق و عاقل حتي با اين سأال ها هم قانع نخواهند شد، خاطرنشان كرد: با توجه به سؤالات مطرح شده مي توانيم بگوئيم كه فتنه اخير شوكي در مردم و انسان هاي هوشيار ايجاد كرد و به انسان هاي نيمه هوشيار يادآور شد كه از چرت بيرون بيايند.

 



داد و ستد عاشقانه با سالار شهيدان(ع)

در جوامع روائي ما از ائمه (عليهم السّلام) رسيده است كه: برخي ها خدا را بر اساس هراس از دوزخ عبادت مي كنند و عدّه اي خدا را به استناد شوق به بهشت مي پرستند و برخي هم خدا را بر اساس محبّت و ثناء و شكر او، او را نيايش و پرستش مي كنند. اين « خوف » و « شوق » و « حب » كه در عبادت هاي بندگان نسبت به ذات أقدس له مطرح است، در تولّي و تبرّي اينها هم تجلّي دارد.يعني كساني كه در مدار ولايت حركت مي كنند، آنها هم اينچنين اند. برخي ها ولايت الهي را در حد هراس مي پذيرند؛ گرچه در تحت قبّه ولايتند، لكن قسمت مهم ولايتمداري آنها ترس از دوزخ است يا ترس از هجران اوست بالأخره؛ منشأش » خوف » است. عدّه اي هم مدار ولايتمداري آنها « شوق » به بهشت است كه چيزي مي طلبند و گروه سوّم كه گروه برتر و برين اين ولايتمدارانند، كساني اند كه ولايت الهي را بر اساس محبّت مي پذيرند كه در حقيقت اينها عاشقانه ولايت را قبول كرده اند، نه خائفانه و نه طامعانه ! نه روي هراس، نه روي طمع. اگر روي ترس و روي طمع نيست، قهراً منشأ عقلي و عشقي دارد.
وجود مبارك سالار شهيدان، حسين بن علي (ع) از قسم سوّم بود و معناي ولايتمداري او اين بود كه نه براي ترس از دوزخ يا براي شوق به بهشت، بلكه براي محبّت ذات أقدس له بود. حسين بن علي (ع) مانند سائر انسان هاي كامل، يعني انبياي الهي و ائمه معصومين با ويژگي خاص، در ساحت « جهاد اكبر » پيروز آمد.
جنگ بين « عشق » و « عقل »، طليعه جهاد اكبر
بسياري از اهل فضيلت، عادل شدن را، ترك رذائل اخلاقي را، تحصيل فضائل اخلاقي را، پيروزي صحنه نبرد حق و باطل راجهاد اكبر مي دانند ! خيال مي كنند اگر كسي در فضاي تهذيب نفس و مدار تزكيه جان كوشيد و رذائل اخلاقي را كنار گذاشت، فضائل اخلاقي را فراهم كرد، او در ساحت جهاد اكبر پيروز شده است؛ در حالي كه اودر ( جهاد اوسط ) پيروز است، نه جهاد اكبر. وقتي همه اين فضائل فراهم شد، نوبت جنگ بين ( عقل ) و ( عشق ) مي رسد؛ آنجا تازه طليعه جهاد اكبر است. عقل بر اساس علم حصولي كار مي كند، دستمايه و سرمايه حكيمان و متكلّمان و مجتهدان و فقيهان،عقل است. وقتي در مصاف با » عشق » مي افتد؛ مي بيند بين حكمت و عرفان، بين كلام و عرفان، بين فقه و عرفان، تازه اوّل جدال است.
منظور از اين عرفان همان است كه وجود مبارك امير المؤمنين (ع) از ذات أقدس له به عنوان ( غايه آمال العار فين ) معرفي كرده است(1). عارف كسي است كه بر اساس عمل به جميع دستورات الهي از واجب و مستحب و پرهيز از همه مناهي تحريمي و تنزيهي خدا، يعني مكروه و حرام به مقام « شهود » بار يافت. هرگز به فهم بسنده نمي كند، هرگز با مفهوم سرمايه گذاري نمي كند. او با دلمايه شهود و با عشق زنده است، نه با عقل! او با يافتن زنده است، نه با فهميدن؛ او با شاهده به سر مي برد، نه با فاهمه ! اين جنگ بين عقل و عشق؛ جنگ بين حكمت و كلام از يك سو، عرفان از سوي ديگر؛ جنگ بين حصولي و حضوري از علم از سوي ديگر، اين آغاز « جهاد اكبر » است.
( عشق ) مي گويد: بكوش آنچه را كه فهميدي، ببيني. ( عقل ) مي گويد: من بر اساس فهم و درك حصولي پيش مي روم. اگر كسي بخواهد از اين مرحله بالاتر برود، بايد تضحيه كند، قرباني كند، بسياري از خواسته ها را رها كند، بسياري از حلال ها را و مباح ها را رها كند، اهل نثار و ايثار باشد؛ نه خود را ببيند، نه غير خود را تا كم كم ذات أقدس له در جلوي ديدگان او بر اساس لك ن رأته القلوب ب حقائ ق الايمان(2) تجلّي كند.
« انسان كامل »، مجراي فيض الهي براي هر زمان و مكان
آنگاه چنين انساني موفق است كه كوه طور را به بردگي بكشاند. مبادا كسي خيال كند كه موساي كليم (ع) به بركت كوه طور از تجلّي حق طرفي بست ! بلكه چنين بايد فتوا داد كه كوه طور از بركت موساي كليم مجلاي عشق الهي شد. اين انسان كامل است كه واسطه فيض است، حتّي براي كوه طور ! اين انسان كامل است كه مجراي فيض است، حتّي براي درخت.
يك وقت انسان خيال مي كند وجود مبارك موساي كليم شاگرد درخت است يا شاگرد كوه، ولي وقتي انسان شناس باشد، ميدان جهاد اكبر را پشت سر بگذارد، در مصاف عشق و عقل فاتحانه سخن بگويد، مي گويد: هم آن شجره به بركت انسان كامل سخن گفت و هم كوه طور به بركت انسان كامل مجلا شد و همه آنچه كه در كوه طور هست، گوشه اي از اسرار حسين بن علي (ع) است در كربلا.
ولايت عشق حسين بن علي در اين است كه از همه علم هاي حصولي گذشت وبه علم حضوري رسيد؛ همه مفهوم و معقول را مشهود كرد. آنچه را ديگران مي فهميدند، او مي بيند. گرچه از آن حضرت نقل نشده است: ما كنت اعبد ربّاً لم اره(3)؛ لكن روشش، روش علوي است. گرچه از آن حضرت نقل نشده است كه خداي سبحان را چشم نمي بيند، لك ن تدر كه القلوب ب حقائ ق الايمان(4)؛ ولي روش او، سنّت او، سيرت او همين كلام علوي(ع) است. پس وجود مبارك حسين بن علي بن أبيطالب با دلمايه عشق آمد و بساط كربلا را پهن كرد؛ نه با سرمايه علم حصولي حكمت و كلام و بحث هاي عادي علم حصولي جهاد و مانند آن.
لذا وقتي به آن حضرت گفتند: عراق آشوب است، حجاز در دست فتنه است؛ شما مقداري آرامتر سخن بگوئيد، يا به جاي امن برويد؛ به ابن حنفيه فرمود: اگر در تمام كره زمين جائي براي ماندن من حسين بن علي نباشد، من اهل بيعت نيستم: لو لم يكن ل ي ف ي الدّنيا ملجأ و لا مأوي لما بايعت يزيد بن معاو يه(5). چنين فكري با معادلات رياضي و با مصلحت سنجي و با سلامت نفس و با تقيه و امثال ذلك هماهنگ نيست !
منش انسان كاملي چونان حسين بن علي (ع)
او تنها تهذيب نفس نكرد، او تضحيه نفس كرد؛ يعني جان را قرباني كرد. بعضي مي كوشند كه باشند، ولي پاك. برخي مي خروشند كه جان را تضحيه كنند. بين تهذيب نفس و بين تضحيه نفس همان فرقي است كه بين جهاد اوسط و اكبر است. در تهذيب نفس انسان مي كوشد باشد، ولي عادل باشد. در تضحيه مي كوشد اضحيه بدهد، قرباني بدهد؛ مي خواهد نباشد ! مي خواهد كه نخواهد؛ اراده اش بر اين است كه چيزي طلب نكند، مطلوب او اين است كه چيزي نخواهد. اين بارگاه، بارگاهي نيست كه هر كسي بتواند به آن بار يابد !! اين ساحت انسان هاي كاملي چون حسين بن علي (ع) است.
عزاداران سالار شهيدان، كساني كه در احياي مراسم كربلا تلاش و كوشش كرده اند؛ خواه اديبان ادب پرور اين سرزمين كه با نثر و نظم درباره حسين بن علي (ع) سخن گفتند و قلم زدند و بياني ارائه كردند و شعري آفريدند؛ يا واقفان موقوفات، يا بنيانگذاران مراكز مذهب، يا سازندگان و معماران حسينيه ها و سقاخانه ها و يا سينه زن ها و نوحه كننده ها و ناله كننده ها؛ همه اينها مانند بحث هاي مسأله پرستش خدا، 3 گروهند.
عدّه اي اين كارها را انجام مي دهند تا از عذاب الهي برهند و در قيامت نسوزند. سعي شان مشكور، اجرشان هم با خدا؛ به مقصد مي رسند، امّا اين بخشي از راه است. عدّه اي تلاش و كوشش شان چه در احياي آثار ادبي، نثر و نظم؛ چه در مراسم عزاداري، چه در بنيانگذاري، چه در وقف و مانند آن؛ هدف آنها اين است كه بهشت بروند،آنها هم سعي شان مشكورو در پيشگاه ذات أقدس له مأجورند. امّا گروه سوّمي هستند كه در مراسم احياي عاشوراي حسيني، اينها روي محبت و روي عشق اين مراسم را احياء مي كنند؛ نه براي ترس از دوزخ، نه براي رسيدن به بهشت !
بالاتر از ترس از دوزخ، و برتر از شوق به بهشت؛ عاشقانه با سالار شهيدان داد و ستد كردن، بلكه با خداي حسين (ع) داد و ستد كردن است. كه اگر آن مسأله عشق تجلّي كرد، جريان دفاع مقدّس محصول آن خواهد بود. اين كشور را ترس اداره نكرد، اين كشور را شوق به بهشت اداره نكرد؛ اين كشور را عشق به حسين و عشق به قرآن و عترت اداره كرد.آنچه كه شما در عمليات اين دفاع مقدّس مشاهده كرديد، قسمت مهمّش عشق به ذات أقدس له بود، عاشقانه خون دادن بود، عاشقانه جنگيدن بود. آنكه مي گويد: من پلاك نمي خواهم؛ مي خواهم بي نشان رخت بر بندم، تا با بي نشان مرتبط بشوم؛ او براي ترس از جهنّم يا شوق به بهشت جان نداد ! او نثار و ايثار را براي اينكه محبوبي جز ذات أقدس له ندارد، پذيرفت و ديگر هيچ !
سرفرازي ايران اسلامي در جريان انقلاب و دفاع مقدّس، محصول احياي نام و ياد حسيني (ع)
هر چه بيشتر مراسم حسيني را عارفانه و عاشقانه احياء كنند، بازدهش در دنيا و در آخرت بيشتر است و بهترين اثر آن همين دفاع مقدّس است و كشور را عشق به شهادت حفظ كرد و گرنه ديگران انقلاب مي كنند؛ همين كه مقداري شهيد دادند، قيامشان افت مي كند. قبل از انقلاب اسلامي، ايران هر وقت قيامي كرد؛ در نهضت هايشان، در جنبش هايشان؛ چون نام حسين بن علي نبود، مسأله شهادت و نثار و ايثار نبود، افت مي كرد. امّا انقلاب اسلامي به رهبري امام (رض) چون بر اساس عشق و شهادت و ايثار و نثار كربلا و حسين بود؛ پيروان اين مكتب شعار رسمي شان اين بود و در انقلاب پيروز شدند، در دفاع مقدّس پيروز شدند. غرض آن است كه جريان عاشورا سرمايه رسمي اين مملكت است.
وظيفه علماء، مبلّغين و مداحان در جلوگيري از رواج خرافات و بدعت ها
اين حرف هاي حسين بن علي را علماء در جلسات خصوصي بايد براي حوزويان و دانشگاهيان بيان كنند و سائر اساتيد و فضلاء هم براي توده مردم بخش عميق معرفتي و اخلاقي حسين بن علي را آميخته با حماسه بگويند، مداحان و سرايندگان هم سعي كنند آنچه كه بوي عظمت مي دهد و شكوه را در اذهان ترسيم و تصوير مي كند، آنها را به مردم بازگو كنند؛ تا ن شآء الله عزيزان ما، جوانهاي ما در روز عاشورا كه با پاي برهنه عزاداري مي كنند، با شور حسيني به سر و سينه مي زنند؛ ديگر آن آهن بي خاصيّت را حمل نكنند ! اين وظيفه علما و مبلّغين است كه بگويند، وظيفه اديبان است كه بسرايند، وظيفه خوانندگان است كه در خواندن شان تبيين كنند تا اين عزيزان هم كه عاشقانه در پيشگاه حسين بن علي سر مي ستايند تا سربلند بشوند، اينها بيش از گذشته و بهتر از گذشته اين مراسم را احياء كنند.
بيانات آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در برنامه تلويزيوني « نور مشرقين »
قم ؛ مؤسسه تحقيقاتي اسراء ـ 1379
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) مفاتيح الجنان/ دعاي كميل (2) الكافي/ 1/ 98 (3) الكافي/ 1/ 98
(4) نهج البلاغه/ خ 179 (5) بحار الأنوار/ 44/ 329
خوان حكمت در دهه مهدويت(5 تا 15 شعبان) هر روز منتشر مي شود.

 



لس آنجلس تايمز: به رغم تحريم ها روابط تجاري ايران و آلمان در حال گسترش است

سرويس سياسي-
يك روزنامه آمريكايي در گزارشي با اشاره به تحريم هاي جديد غرب عليه ايران اعلام كرد كه به رغم اين تحريم روابط تجاري ايران و آلمان در حال گسترش است.
روزنامه لس آنجلس تايمز در اين باره نوشت: به رغم هشدارهاي آنگلا مركل، صدراعظم آلمان به شركت هاي اين كشور درخصوص همكاري با ايران، تجارت ميان دو كشور در حال گسترش است و بخصوص بخش اقتصادي برلين به روابط طولاني مدت خود را با تهران ادامه مي دهد.
براساس اين گزارش، در چهار ماه اول سال دو هزار و ده تجارت ميان ايران و آلمان با افزايش بيست درصدي نسبت به دوره مشابه سال قبل يك ميليارد و هشتصد ميليون دلار رسيده است.
لس آنجلس تايمز در ادامه به نقل از مايكل توكاس، عضو اتاق بازرگاني ايران و آلمان در هامبورك نوشت:
تجارت ميان دو كشور قدمت صد و چهل ساله دارد اين روزنامه افزود: تجارت با ايران بويژه به علت مسئله هولوكاست و تعهد آلمان به اسرائيل بعد از جنگ جهاني دوم از حساسيت زيادي برخوردار است. محمود احمدي نژاد مكررا خواستار نابودي اسرائيل شده است حتي با وجود اينكه شركت هاي غربي در سالهاي اخير از ايران خارج شده اند صنايع آلماني بي سر و صدا روابط خود را با جمهوري اسلامي گسترش داده اند و مي توانند ماشين آلات خودرا در بازار وسوسه انگيز اين كشور بدون رقابت با آمريكا به فروش برسانند. واشنگتن در سالهاي اخير از كشورها خواسته است با ايران همكاري نكنند تا اين كشور تحت فشار برنامه هسته اي اش را رها كند.
لس آنجلس تايمز نوشت: موقعيت رو به رشد آلمان در عرصه سياست جهاني تعاملات اين كشور با ايران را نيز مورد توجه قرار داده و باعث شده است منافع ديپلماتيك در تضاد با منافع اقتصادي قرار گيرد صادركنندگان آلماني نگرانند كه اگر رابطه با ايران قطع شود رقباي مالزيايي، كره اي و چيني جاي آنها را اشغال كنند.
براساس اين گزارش والتر پاچ كارشناس امور ايران در موسسه آلماني امور امنيتي و بين المللي مي گويد هر قراردادي را كه اروپايي ها از دست مي دهند در اختيار آسيايي ها قرار مي گيرد و ما ظرفيت آن را نداريم كه به طور ناگهاني عقب بكشيم.
اين روزنامه افزود: برخلاف اجماع سياسي در آمريكا درخصوص تجارت با ايران سياستمداران عالي رتبه آلماني و صاحبان صنايع اين كشور طرفدار تجارت با جمهوري اسلامي هستند آلمان سال گذشته چهار ميليارد و پانصد ميليون دلار كالا به ايران فروخت در حالي كه فقط ششصد ميليون دلار از اين كشور كالا وارد كرده است كارشناسان مي گويند هرچند شركت هاي بزرگ مانند زيمنس يا دايملر تحت فشارهاي سياسي روابط تجاري خود را به ايران كاهش داده اند شركت هاي زيرمجموعه آنها همچنان با شركت هاي ايراني همكاري مي كنند ديگر شركت هاي بزرگ همچون شركت داروسازي «باير» همچنان به ايران جنس مي فروشند.
به نوشته اين روزنامه برخي معتقدند كه همكاري تجاري نكردن با ايران به منظور متوقف كردن برنامه هسته اي اش ثمربخش نخواهد بود و تشديد سياست هاي ضدايراني مركل فقط و فقط باعث به خشم آمدن مردم ايران مي شود حاميان تجارت با ايران مي گويند از طريق تعامل آلمان و اروپا مي توانند به تهران انگيزه دهند تا در نهايت برنامه هسته اي خود را شفاف كند.

 



آخرين گمانه ها از بررسي موضوع وقف اموال دانشگاه آزاد دركميته فقهي

رهبر معظم انقلاب اخيرا در دو نامه جداگانه خطاب به آقاي هاشمي رفسنجاني ، رئيس هيئت مؤسس دانشگاه آزاد و دكتر احمدي نژاد رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي ، خواستار توقف اجراي مصوبه اين شورا در باره اساسنامه دانشگاه آزاد شدند و هيئت مؤسس دانشگاه آزاد را نيز از تصرف مبني بر وقف دانشگاه آزاد بازداشتند.
ايشان در عين حال امكان شرعي و قانوني وقف دانشگاه آزاد را نيز به هيئتي از متخصصان فقهي و حقوقي سپردند كه تصميم نهايي درباره وقف اموال دانشگاه آزاد موكول به ارائه نظر هيئت ياد شده خواهد بود.
در همين راستا، روز سه شنبه حجت الاسلام عليرضا سليمي، عضو كميسيون آموزش مجلس در گفت وگو با شبكه ايران به نقل از شهاب الدين صدر، نايب رئيس مجلس، از مردود شدن موضوع وقف درباره دانشگاه آزاد خبر داد.
بنابر گفته صدر، هيئت متخصصان فقهي و حقوقي مامور از طرف رهبر معظم انقلاب كه سرپرستي آن را آيت الله آملي لاريجاني، رئيس قوه قضائيه بر عهده داشته است، وقف اموال دانشگاه آزاد را هم غيرقانوني و هم خلاف شرع تشخيص داده است.
در همين رابطه پايگاه اطلاع رساني دانشگاه آزاد (آنا)ديروز در خبري كه روي خروجي اين سايت قرار داده است، اعلام كرد كه، آقاي هاشمي رفسنجاني گفته است: در پي گفت وگويي كه با رئيس قوه قضائيه داشته اند، آيت الله آملي لاريجاني تاكيد كردند كه هنوز در اين خصوص بررسي صورت نگرفته و اعلام نظر نشده است.

 



معرفي برگزيدگان جشنواره كتاب سال قصه هاي قرآني

در مراسم اختتاميه سومين جشنواره كتاب سال قصه هاي قرآني كه شب گذشته در سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي برگزار شد، نفرات برگزيده معرفي شدند.
به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين جشنواره، به همت سازمان اوقاف و امور خيريه طي مراسمي با حضور علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي، در سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي به پايان رسيد و از 16 نويسنده و صاحب اثر برگزيده در سه بخش داستان و رمان بزرگسال، كودك و نوجوان و پژوهش تجليل شد.
در بخش داستان و رمان بزرگسال از كتاب «شماس شامي» نوشته مجيد قيصري از انتشارات افق به خاطر نوآوري درشكل روايت، بيان واقعيت هاي تاريخي، استفاده از زبان مناسب ادبيات ديني و تاثير گذاري خوب بر مخاطب، به عنوان برگزيده نخست تقدير شد.
در بخش ترجمه داستان و رمان بزرگسال، كتاب «نگهبان غار» با ترجمه مجتبي رحماندوست از انتشارات سوره مهر به عنوان برگزيده نخست معرفي شد. دليل اين انتخاب، نگاه جذاب و انتخاب زاويه نگرش مناسب در روايت، اتكا به اسناد و روايات معتبر تاريخي و ترجمه روان و شيوا بود.
در بخش داستان و رمان بزرگسال، از كتاب «تشنه لبان» به قلم حميد گروگان، منتشر شده توسط انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به دليل روايت داستاني در مقتل نگاري، دامنه پژوهش مناسب، انتخاب مناسب شخصيت ها، كتاب سازي، گرافيك و تصويرسازي جذاب تقدير به عمل آمد.
در بخش رمان نوجوان نيز كتاب «اعترافات غلامان» نوشته حميدرضا شاه آبادي از انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، به عنوان برگزيده نخست معرفي شد. دليل اين انتخاب نوآوري و انتخاب زاويه ديد مناسب در روايت ماجراها، استفاده از زبان داستاني مناسب و جذاب بود.
برگزيده دوم در اين بخش كتاب «زندگي پيامبر اسلام» نوشته نقي سليماني از انتشارات به نشر بود كه به علت نگاه جذاب و شكل روايت داستاني و تناسب با سن مخاطب، سنديت قابل اعتنا، زبان و نثر نوجوانانه انتخاب شد.
كتاب «نخل ها قد مي كشند» به قلم محمدحسين فكور از انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نيز به خاطر روايت داستاني جذاب از يك حادثه تاريخي، دامنه پژوهش مناسب و قابل توجه، انتخاب زاويه نگرش مناسب در روايت داستاني و داستان گويي مناسب سن مخاطب، برگزيده سوم در بخش رمان نوجوان اعلام شد.
در بخش داستان نوجوان كتاب «سفر به سوي خدا» نوشته سوسن طاقديس از انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به خاطر روايت داستاني مناسب نوجوان، از معراج پيامبر اسلام برگزيده نخست شد.
كتاب «يك سبد خاطره» نوشته محسن هجري از انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به دليل روايت داستاني مناسب از يكي از حوادث زندگي پيامبر(ص) عنوان برگزيده دوم اين بخش را به دست آورد.
عنوان برگزيده سوم در بخش داستان نوجوان نيز به كتاب «بچه هاي عاشورا» نوشته طاهره ايبد از انتشارات به نشر، به علت نگاه داستاني به زندگي چند نفر از نوجوانان عاشورايي تعلق گرفت.
در بخش داستان كودك مجموعه كتاب هاي «باعلي، ياعلي» نوشته فريبا كلهر از انتشارات به نشر برگزيده نخست معرفي شد. دليل اين انتخاب، روايت داستاني كودكانه از زندگي معصومين(ع) بود.
برگزيده دوم اين بخش، مجموعه كتاب هاي «قصه هاي خيلي قشنگ» نوشته مجيد ملامحمدي از انتشارات محراب قلم، به خاطر روايت داستاني ساده و كودكانه از زندگي معصومان(ع)، تصويرگري و كتاب سازي متناسب با سن مخاطب اعلام شد.
عنوان برگزيده سوم در بخش داستان كودك نيز به مجموعه «قصه هاي شيرين از زندگي معصومين» نوشته مسلم ناصري از انتشارات به نشر به خاطر روايت ساده و داستاني، از زندگي معصومان(ع) تعلق گرفت.
كتاب «درونمايه ها و دست مايه هاي نمايشي در قرآن» نوشته مظفر سالاري از انتشارات سوره مهر برگزيده نخست براي تأليف در بخش پژوهش شد. دليل اين انتخاب، دامنه پژوهش بسيار بالا و بهره گيري از داستان هاي قرآني و پيامبران، در تدوين تئوري هاي داستاني از داستان هاي قرآني و متناسب با داستان نويسي امروزي، كاربردي بودن كتاب براي خلق آثار مستند و تخيلي بر مبناي داستان هاي قرآني بود.
كتاب «نقش قرآن در تكامل نقد ادبي» با ترجمه علي اوسط ابراهيمي از انتشارات بوستان كتاب، به دليل اهميت كتاب از نظر موضوع، حسن انتخاب كتاب از سوي مترجم، غلبه بر دشواري هاي ترجمه و مراجعات مكرر مترجم به منابع مولف، برگزيده نخست براي ترجمه در بخش پژوهش شناخته شد.
در بخش ويژه آموزشي قرآني، مجموعه «كتاب انديشه» نوشته سعيد روح افزا از انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، به خاطر استفاده كاربردي و هنري از قصه هاي قرآني در آموزش مفاهيم ديني و براساس روش قصه هاي قرآني، تمثيل هاي راهگشا در كنار استدلال هاي اقناعي، انتخاب موضوعات مورد نياز و مناسب نوجوانان برگزيده شد.

 



از سوي رئيس قوه قضائيه 5 حقوقدان براي عضويت در شوراي نگهبان معرفي شدند

رئيس قوه قضائيه اسامي پنج حقوقدان را به منظور انتخاب سه نفر از حقوقدانان شوراي نگهبان به مجلس شوراي اسلامي معرفي كرد.
آيت الله صادق آملي لاريجاني در نامه اي به رئيس مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد: نظر به اينكه مدت عضويت سه نفر از اعضاي حقوقدان شوراي نگهبان در تاريخ 25/4/89 به پايان مي رسد، بدين وسيله در اجراي بند 2 از اصل 91 قانون اساسي آقايان:
1- محمد سليمي، رئيس شعبه 31 ديوان عالي كشور
2- احمد بيگي حبيب آبادي، مشاور رئيس قوه قضائيه
3- محمدرضا عليزاده، عضو فعلي حقوقدان شوراي نگهبان
4- محمد هادي صادقي، عضو هيأت علمي دانشگاه شيراز
5- سيامك ره پيك، رئيس دانشكده علوم قضايي و خدمات اداري
به مجلس معرفي مي شوند تا سه نفر حقوقدان شوراي نگهبان از بين آنان انتخاب شوند.

 



اعزام 5 كاروان راهيان نور به مناطق عملياتي

كاروان راهيان نور متشكل از خانواده هاي شاهد و ايثارگر ساكن جنوب شرق تهران صبح امروز از مسجد نور ميدان خراسان به مناطق عملياتي غرب كشور اعزام شدند.
به گزارش مديريت فرهنگي اجتماعي ناحيه 5 شهرداري منطقه 12 ، 124 نفر از خانواده هاي شاهد و ايثارگر در قالب 5 كاروان درمدت سه روز از مناطق عملياتي سرپل ذهاب، پادگان ابوذر، سومار و پاوه ديدار مي كنند.
گفتني است كاروانها با بدرقه سردار فودازي فرمانده انتظامي تهران بزرگ، مسئولان شهرداري، فرماندهان ناحيه امام خميني و حوزه هاي تابعه، ائمه جماعات و شورا ياري هاي محلات راهي سرزمين هاي نور شدند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14