(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 24 تير 1389- شماره 19692

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
چشم به راه سپيده
دهقان: مردم مي توانند از قضات شكايت كنند
همزمان با حلول ماه شعبان خانه خدا با گلاب ناب كاشان شست وشو شد
فرمانده نيروي زميني ارتش: تاكتيك زمين مسلح در منطقه وسيعي از جنوب كشور اجرا مي شود
با حضور مسئولان لشكري و كشوري 30 سرباز نمونه مورد تقدير قرار گرفتند
رهبر معظم انقلاب در ديدار صميمي فرماندهان و پرسنل سپاه:
سپاه چشمه اي جوشيده از مساجد ، دانشگاه ها و خانه ها است
توسط محققان دانشگاه تبريز 2 ژن جديد قارچ هاي بيماري زاي گياهي كشف شد
نايب رئيس اتحاديه طلا و جواهر كشور: ايران ششمين مصرف كننده زيورآلات و طلا در جهان است
جانشين معاون اجتماعي نيروي انتظامي كشور: عده اي با پول بيت المال بحث اصلاحات ديني را مطرح مي كنند
وزير كشور: هيچ ترفندي مانع رسيدن ملت ايران به قله هاي افتخار نيست
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي: بسته سياستي اقتصادي تقديم رئيس مجلس مي شود
اخبار ادبي و هنري
مديركل راه آهن جنوب: خط آهن خرمشهر-شلمچه به صورت آزمايشي به بهره برداري رسيد
با رفع مشكلات مالي تصويربرداري سريال شوق پرواز به پايان رسيد



چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله» در آستانه آدينه اي ديگر كه با ميلاد حضرت اباعبدالله الحسين(ع)، امام سجاد(ع) و قمر بني هاشم، حضرت عباس(ع) نوراني شده است، با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.

جواب سلام
مثل كبوتري كه به او دانه مي دهي
از دست هاي خويش به او لانه مي دهي
يا مثل آن دقيقه سبزي كه در قنوت
بالي به پرگشودن پروانه مي دهي
يا مثل آن كه بيد پريشان باغ را
هديه به دست باد سحر شانه مي دهي
من نيز دلخوشم به جواب سلام خود
آيا جواب مي دهي ام يا نمي دهي؟
امير اكبرزاده

همدم دل ها
ياسمن چهره بياراست بيا
شور در گلكده برپاست بيا
اي دواي همه علت ها
ديده از عشق تو بيناست، بيا
همدمي نيست در اين دهر غريب
ياد تو همدم دلهاست، بيا
چشم در راه تو اي مونس جان
خيل دل خسته دنياست، بيا
پا به راه تو نهاديم اي دوست
سر به تقديم مهياست بيا
اي چراغ شب تنهايي دل
بي تو هر شب، شب يلداست بيا
زهره نارنجي

عريضه
عريضه هاي دلم را غبار خواهد برد
خزان فاصله ها را بهار خواهد برد
مرا به خيمه خود، حضرت امام زمان(عج)
درست چون پسر مهزيار خواهد برد
نسيم، نفحه پيراهني ز يوسف را
براي مردم چشم انتظار خواهد برد
خدا يكي ز همين جمعه هاي سرگردان
نمونه خط خودش را به كار خواهد برد
همان كه آيد و تا كوچه بني هاشم
به روي شانه خود ذوالفقار خواهد برد
بدون بودن او مثل آه سردم من
براي آمدنش روضه نذر كردم من

غروب جمعه ها
دلم مثل غروب جمعه ها دارد هوايت را
كجا واكرده اي اين بار گيسوي رهايت را؟
كجا سر درگريبان بردي و ياد من افتادي
كه پنهان كرده باشي گريه هاي هاي هايت را
خيابان «وليعصر» بي شك جاي خوبي نيست
كه در بين صداها گم كني بغض صدايت را
محمدجواد آسمان

 



دهقان: مردم مي توانند از قضات شكايت كنند

عضو كميسيون قضايي مجلس با اشاره به تصويب طرح رسيدگي به تخلفات قضات در كميسيون متبوعش گفت: با اين مصوبه مردم مي توانند از قضات شكايت و نتيجه آن را پيگيري كنند.
محمد دهقان در گفت وگو با فارس و با اشاره به حساسيت طرح رسيدگي به تخلفات قضات در مجلس، اظهار داشت: از موضوعاتي كه در جلسه كميسيون مطرح و تصويب شد اين بود كه در همه جاي كشور مردم قادر به شكايت از قضات متخلف هستند و روساي دادگستري در مراكز استان ها موظف شدند كه شكايت مردم از قضات را بپذيرند و به آنها رسيدگي كرده و دفتر خاصي را به شكايت مردم اختصاص دهند و در مدت يك هفته شكايت صورت گرفته را به دادسراي انتظامي قضات ارسال كنند.
دهقان خاطرنشان كرد: اگر كسي در گذشته از يك قاضي متخلف شكايتي داشت نمي دانست بايد به كجا مراجعه كند و هم قاضي را داراي مصونيت آهنيني مي دانست و فكر مي كرد امكان رسيدگي به تخلف اجتماعي قاضي وجود ندارد.
وي همچنين فضاي دادسراي انتظامي قضات در گذشته را فضاي بسته اي دانست كه شكايت مردم از قضات را شكايت تلقي نمي كردند و صرفا آن را اعلام تخلف قاضي به حساب مي آوردند، تاكيد كرد: اكنون با تصويب اين طرح در كميسيون قضايي مجلس شوراي اسلامي مردم مي توانند شكايت كنند و خود به طور مستقيم به دادسراي انتظامي قضات مراجعه و نتيجه شكايت خود را پيگيري كنند و دادسراها نيز موظف شدند نتيجه رسيدگي به شكايات را به شاكي اطلاع دهند.

 



همزمان با حلول ماه شعبان خانه خدا با گلاب ناب كاشان شست وشو شد

كاشان - خبرنگاركيهان:
با حلول ماه شعبان المعظم خانه خدا طي مراسمي با گلاب ناب قمصر كاشان شست وشو و عطرآگين شد.
كعبه سالي دو مرتبه در اول ماه شعبان و نهم ماه ذي الحجه (روز عرفه) با گلاب كاشان عطرافشاني مي شود.
امسال نيز اين مراسم زير بارش باران برگزار و ابتدا با آب زمزم شست وشو و سپس با گلاب قمصر كاشان عطر آگين شد.
چندي پيش طي مراسمي در شهر قمصر مقدار 300 ليتر گلاب خالص (دو آتشه) تحويل حجت الاسلام والمسلمين موسوي نماينده بعثه رهبر معظم انقلاب در مكه شد.
گلكاران شهر قمصر همه ساله در موقع گل چيني و گلابگيري، گلاب ويژه شست وشوي خانه خدا را با اسانس بيش از 40 درصد طي مراسم معنوي خاصي تهيه مي كنند.

 



فرمانده نيروي زميني ارتش: تاكتيك زمين مسلح در منطقه وسيعي از جنوب كشور اجرا مي شود

فرمانده نيروي زميني ارتش از عملياتي شدن تاكتيك زمين مسلح در منطقه وسيعي در جنوب كشور از آبان ماه سال جاري خبر داد.
امير احمدرضا پوردستان فرمانده نيروي زميني ارتش در گفت وگو با فارس، با اشاره به اجراي تاكتيك زمين مسلح به عنوان يكي از اقدامات ارتش در مقابله با هرگونه تهديد احتمالي دشمن، تصريح كرد: ما اين تاكتيك را در رزمايش هاي مختلف مورد ارزيابي قرار داده تجربيات خوبي نيز كسب كرديم.
وي با بيان اينكه قصد داريم اين موضوع را در مقياس وسيع در آبان ماه در منطقه جنوب كشور اجرا كنيم، افزود: تاكتيك و طراحي هاي مورد نياز اين موضوع تدوين شده و نفرات و سلاح هايي كه بايد به كار گرفته شوند نيز آماده است.
پوردستان با يادآوري اينكه رزمايش هاي اخير نيروي زميني ارتش فرصتي مناسب براي مرور و اجراي موفق اين تاكتيك بوده است، افزود: وجود حسگرها و سامانه هاي كنترل دور كه در مقابل اخلال و جنگ الكترونيك مقاومت خوبي دارند، از مواردي است كه در اين تاكتيك مورد توجه بوده است.
وي همچنين در خصوص بكارگيري تجهيزات جديد الكترونيكي در امور مرزباني كشور با بيان اينكه نه تجهيزات الكترونيكي و نه نيروي انساني به تنهايي مي تواند پاسخگوي نيازهاي عملياتي ما باشد، گفت: همزمان مرزباني نيروي انتظامي و نيروي زميني ارتش تركيبي از تجهيزات الكترونيكي و نيروي انساني خلاق را به كار مي گيرند تا بتوانند به وظيفه خود عمل كنند.
دوره رزم مقدماتي دانشجويان دانشگاه هاي افسري آغاز شد
دوره رزم مقدماتي دانشجويان دانشگاه هاي افسري، با حضور فرماندهان ارتش و همچنين صدها دانشجوي پذيرفته شده در دانشگاه افسري در منطقه لشكرك تهران آغاز شد.
امير محمودي معاون اجراي ستاد مشترك ارتش در مراسم پذيرش دانشجويان دانشگاه افسري امام علي(ع)، شهيد ستاري و امام خميني نوشهر جهت برگزاري دوره سال تهيه در لشكرك گفت: اين دوره همه ساله در اين مقطع زماني در مركز آموزش تكاوري شهيد سرلشكر ابوالفضل شبان (لشكرك) برگزار مي شود.
در ادامه سرهنگ غلامرضا اماني فرمانده مركز آموزش تكاوري شهيد سرلشكر شبان نيز در اين خصوص، خاطرنشان كرد: با توجه به قابليت مركز آموزش تكاوري لشكرك، دوره هاي آموزش افسران آجا و نزاجا در اين محل برگزار مي شود، هم اكنون نيز مانند ساليان گذشته دوره رزم مقدماتي در لشكرك برگزار مي شود.
فرمانده مركز آموزش تكاوري شهيد سرلشكر شبان در پايان گفت: در اين دوره شخصيت نظامي گري دانشجويان شكل مي گيرد و آن ها جهت پذيرش مسئوليت هاي گوناگون آماده مي شوند.

 



با حضور مسئولان لشكري و كشوري 30 سرباز نمونه مورد تقدير قرار گرفتند

جشنواره ملي سرباز جوان در 10 محور برگزار شده و در هر محور 3 نفر برگزيده شدند.
مراسم اختتاميه اولين جشنواره ملي سرباز جوان به همت ستاد كل نيروهاي مسلح و سازمان ملي جوانان صبح سه شنبه با حضور رئيس سازمان ملي جوانان، وزير دفاع و جمعي از مقامات نيروهاي مسلح در دانشكده افسري امام علي(ع) برگزار شده و در اين جشنواره ملي در مجموع 110 سكه به نفرات برگزيده اهدا خواهد شد.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در اين مراسم با اشاره به اين كه سربازي در نظام جمهوري اسلامي ايران با سربازي در تمام كشورهاي ديگر متفاوت است افزود: دستان سربازان آمريكايي در عراق و افغانستان به خون بي گناهان آلوده است.
سردار احمد وحيدي گفت: امروز بسياري از اين سربازان دچار عذاب وجدان شده و اقدام به خودكشي كرده اند چرا كه فطرت اين افراد پاك است اما در خدمت طاغوت قرار گرفته اند.
وي در مقايسه اي به تشريح ويژگي هاي سرباز نظام جمهوري اسلامي و سرباز آمريكايي پرداخت و تشريح كرد: فرمانده سرباز اين نظام نايب امام زمان(عج) است، بنابراين سربازان تحت فرماندهي امام وليعصر(عج) قرار دارند، اما فرمانده سربازان آمريكايي، انساني بوالهوس است.
وزير دفاع ادامه داد: سرباز جمهوري اسلامي از برترين ارزش هاي اخلاقي، انساني و نيز بهترين جوامع كه امروز ملت ايران است، دفاع مي كند، اما سرباز آمريكايي براي ايجاد هرج و مرج در ديگر كشورها مي جنگد و از زورمداري سلطه طلبان دفاع مي كنند.
سردار وحيدي با اشاره به اين كه 40 هزار سرباز شهيد نيروي زميني ارتش و 60 هزار سرباز شهيد دوران دفاع مقدس عطر شهادت را در فضاي كشور پخش كرده اند از سربازان خواست اين ايام را دست كم نگيرند.
در اين مراسم فرمانده نيروي زميني ارتش نيز طي سخناني با اشاره به قداست كلمه سرباز اظهار كرد: زماني سرباز براي امنيت مرز نقش آفريني مي كرد اما امروز بهتر است بگوئيم كه سرباز مرز امنيت است.
امير سرتيپ نوردستان خطاب به سربازان حاضر در مراسم گفت: شك نكنيد كه دشمنان پادگان هاي ما را رصد مي كنند و با ديدن جواناني همچون شما بذر ترس در دلشان كاشته مي شود.
وي با تاكيد بر اين كه جوانان نبايد حس كنند كه دوران سربازي، تلف كردن عمر است، به تاكيدات رهبر معظم انقلاب در حوزه رسيدگي به سربازان و حفظ كرامت انساني آنان اشاره كرد و افزود: خوشبختانه اين نگاه در نيروهاي مسلح امروز به وجود آمده است.
به گزارش ايسنا فرمانده نيروي زميني ارتش اضافه كرد: ايجاد بصيرت در جوانان يكي از فعاليت هاي عمده اي است كه در پادگان هاي كشور دنبال مي شود و خانواده ها مطمئن باشند كه تلاش ما بالا بردن سطح اندوخته هاي علمي و معنوي جوانان است.
گزارش فارس نيز حاكي است رئيس سازمان ملي جوانان در اين مراسم گفت: سربازي فقط براي گذراندن عمر نيست و توجه به كارايي جوانان در اين دوران مي تواند زمينه ساز شكل گيري نيروهاي نخبه و كارشناس باشد.
مهرداد بذرپاش دوران سربازي را نقطه عطفي براي جوانان دانست و افزود: تكريم سرباز بايد هميشه صورت گيرد كه در مرحله نخست توسط خود سربازان بايد اين مقام و جايگاه بزرگ شمرده شود.
وي ايران را ابرقدرت دنيا دانست و تصريح كرد: با تعريف شاخص هاي ابرقدرت پي مي بريم ايران نيز يك ابر قدرت است. چرا كه نهادهاي بين المللي هر روز در مورد ايران صحبت مي كنند. بايد باور كنيم كه ايران مي تواند نقش كليدي در دنيا ايفا كند. اگر اين موضوع براي ما تبديل به باور شود، خود باوريمان نسبت به گذشته چند برابر خواهد شد.

 



رهبر معظم انقلاب در ديدار صميمي فرماندهان و پرسنل سپاه:
سپاه چشمه اي جوشيده از مساجد ، دانشگاه ها و خانه ها است

فرماندهي معظم كل قوا، با تبيين عناصر اصلي شاكله و هويت حقيقي سپاه پاسداران، سپاه را نهادي جوشيده از «دل مساجد و مدارس و دانشگاه ها » و برآمده از خانه ها و دل هاي مؤمن مردم برشمردند و افزودند: كسي سپاه را خلق نكرد بلكه اين نهاد به اقتضاي نياز زمان شكل گرفت و هر جا و هر عرصه اي كه لازم بود به پاسخگويي به نيازهاي انقلاب و كشور پرداخت
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در آستانه سوم شعبان، ميلاد مبارك سيدالشهدا (ع) و روز پاسدار در ديدار هزاران نفر از فرماندهان و اعضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، شاكله معنوي سپاه را عامل اصلي «انعطاف پذيري و عملكرد تحسين برانگيز » اين نهاد مردمي و انقلابي در عرصه هاي مختلف و شرايط متفاوت سه دهه گذشته خواندند و با تبيين واقعيات مهم داخلي و بين المللي تأكيد كردند: همه مسئولان كشور بايد با عمل به وظايف سنگين خود در عرصه هاي مختلف عمل كنند و همچون 31 سال گذشته، براي روبرو شدن با هر شرايطي آماده باشند كه البته و بدون كوچكترين ترديد، ملت بزرگ ايران و جمهوري اسلامي، همچون گذشته پيروز اين ميدان رويارويي مستمر خواهند بود.
رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار، ماه شعبان را ماه ذكر و توسل و خودسازي خواندند و با تبريك حلول اين ماه عظيم و ميلاد مبارك حضرت اباعبدالله الحسين، امام سجاد و حضرت ابوالفضل العباس (عليهم السلام)، سپاهيان پاسدار را «رهروان صادق و عاشق راه خدا و ائمه هدي » برشمردند.
ايشان، سرداران سپاه و ديگر پاسداران را رهروان شهداي گرانقدري چون باكري - همت، بروجردي و ديگر شهيدان سرافراز سپاه دانستند و در تبيين شاكله معنوي و باطني سپاه افزودند: دل هاي مشتاق به مجاهدت في سبيل الله در هر عرصه و ميدان، زبان هاي صادق و نگاه هاي حق بين و حق شناس، سه عنصر اصلي شاكله و هويت حقيقي سپاه پاسداران را تشكيل مي دهند.
فرمانده كل قوا با استناد به مناجات شريف ماه شعبان، افزودند: در شاكله معنوي سپاه، آتش اشتياق دل هاي پاسداران را به خدا نزديك مي كند و صداقت و وفاداري آنان در نيت و گفتار و عمل، همچون كلمه طيبه رفعت مي گيرد و به سوي پروردگار تعالي مي يابد.
حضرت آيت الله خامنه اي نگاه حق بين و حق شناس را عنصر سوم شاكله و هويت حقيقي سپاه خواندند و افزودند: اين نگاه حق بين، در هر شرايطي حتي اوضاع غبارآلود و پرابهام، واقعيات صحنه را تشخيص مي دهد و وظيفه و راه عمل به وظيفه را درك مي كند.
فرمانده كل قوا، با اشاره به چگونگي شكل گيري سپاه پاسداران، سپاه را نهادي جوشيده از «دل مساجد و مدارس و دانشگاه ها » و برآمده از خانه ها و دل هاي مؤمن مردم برشمردند و افزودند: كسي سپاه را خلق نكرد بلكه اين نهاد به اقتضاي نياز زمان شكل گرفت و هر جا و هر عرصه اي كه لازم بود به پاسخگويي به نيازهاي انقلاب و كشور پرداخت.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، حفظ هويت و شاكله اصلي و عمل براساس نياز زمان را ويژگي بارز سپاه خواندند و خاطرنشان كردند: سپاه در سال هاي اوليه انقلاب، در مقابله با ضدانقلاب در خيابان هاي تهران - در مسائل استان هاي مرزي - 8 سال دفاع مقدس و ديگر عرصه هاي متفاوت و مختلف، هويت خود را حفظ كرد اما با انعطاف لازم، شكل خود را براساس نياز زمان، تنظيم كرد تا بتواند به وظايفش عمل كند.
ايشان با اشاره به درخواست مسئولان دولت وقت پس از جنگ براي ورود سپاه به عرصه سازندگي افزودند: در اين عرصه نيز سپاه هر جا حضور يافت بهترين اقدامات سازندگي را انجام داد و اين واقعيات نشان مي دهد كه اين نهاد مردمي، در پرتو وفاداري به شاكله معنوي خود، از سازماني منعطف برخوردار است كه براساس نيازهاي زمان، روز به روز متحول و متكامل نيز شده است.
رهبر انقلاب اسلامي، ايجاد نهادهاي مختلف از جمله سپاه و جهاد سازندگي را هنر بزرگ انقلاب برشمردند و افزودند: اين نهادها، ساختاري انطباق پذير همراه با بعد ارزشي قوي دارند و ضمن نظم و قانون پذيري، از مشكلات سازمان هاي متعارف از جمله «شكنندگي و خشكي سازماني» به دور هستند.
فرمانده كل قوا با تأكيد بر لزوم حفظ هويت نهادي سپاه، اين نهاد را شجره طيبه اي خواندند كه به فرموده قرآن كريم در هر دوره، ثمره خاصي بروز مي دهد كه اين عملكرد و ويژگي تحسين برانگيز بايد ادامه يابد.
رهبر انقلاب اسلامي، شناخت واقعيات امروز، و بررسي و پيش بيني شرايط فردا را لازمه برنامه ريزي صحيح براي حركت به سمت تحقق اهداف دانستند و با اشاره به مسئوليت فرماندهان - نيروهاي مختلف و آحاد سپاهيان در اين زمينه افزودند: حفظ كامل شاكله معنوي سپاه تشخيص واقعيات امروز و پيش بيني تحولات آينده را امكان پذير مي كند و اين شناخت و آگاهي، زمينه برنامه ريزي و اقدامات صحيح را فراهم مي آورد.
ايشان در ادامه همين بحث به تبيين واقعيات امروز كشور و صحنه جهاني پرداختند.
نخستين واقعيت انكارناپذيري كه رهبر انقلاب اسلامي در ترسيم شرايط موجود به آن اشاره كردند ثبات انقلاب بود.
حضرت آيت الله خامنه اي براي درك بهتر اين واقعيات، ضمن مقايسه اي ميان انقلاب اسلامي و انقلاب فرانسه، به مراحل متعدد و كاملاً متفاوت و متضاد انقلاب فرانسه در دهه هاي اول شكل گيري و پيروزي اشاره كردند و افزودند: انقلاب اسلامي برخلاف ديگر حركتهاي سياسي - اجتماعي قرنهاي معاصر، پس از گذشت 31 سال پرفراز و نشيب، همچنان در مسيري كه اسلام ترسيم كرده و امام راحل عظيم الشأن آن را به تعبيري ريل گذاري نمودند حركت مي كند و اين واقعيت بسيار مهم، نشانه دست حمايت پروردگار از اين انقلاب است.
حضرت آيت الله خامنه اي، با اشاره به سخنان مقامات امريكايي درباره تلاش براي تغيير رفتار ايران خاطرنشان كردند: منظور و مفهوم حقيقي اين سخنان، تلاش براي تغيير مسير حركت انقلاب اسلامي است.
رهبر انقلاب اسلامي، دلهاي مؤمن ملت ايران را مظهر قدرت الهي خواندند و تأكيد كردند: آنچه حركت انقلاب را در همان مسير اصلي، امكان پذير كرده، عشق ملت ايران به اسلام است كه خاكريزي بزرگ و نفوذناپذير براي انقلاب اسلامي و كشور بوجود آورده است كه اگر مسير عوض شود و اسلام از دست برود اين خاكريز ديگر وجود نخواهد داشت و پاي زورگويان و متجاوزان به كشور باز خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامي پيشرفتهاي كشور را، واقعيت دوم عرصه داخلي برشمردند و افزودند: براساس آمار جهاني، شتاب پيشرفت و رشد علمي كشور چند برابر متوسط جهاني است البته همچنان فاصله با قافله علم فراوان است اما اين شتاب پرافتخار را نبايد از ياد برد.
رهبر انقلاب اسلامي، پختگي سياسي و مجرب شدن مردم را از ديگر واقعيات ايران دانستند و افزودند: مردم، جوانان و حتي نوجوانان بر اثر حوادث پي در پي، تجربه سياسي خوبي به دست آورده اند و خوشبختانه مسائل را تا حد زيادي خوب مي فهمند به گونه اي كه حتي اگر مسئله شبهه ناكي بتواند نظر آنان را جلب كند، بعد از درك واقعيت، به سرعت، جهت گيري خود را تغيير مي دهند كه در قضاياي فتنه سال 88، اين واقعيت كاملاً مشهود بود.
رهبر انقلاب اسلامي، حضور مؤثر و آشكار دين در حوزه زندگي جوانان را واقعيت بسيار مهم ديگري برشمردند كه در داخل كشور قابل درك است.
ايشان، حضور پرشور جوانان در مراسم اعتكاف، نمازهاي جماعت دانشگاهها و ديگر اماكن، و شركت پررونق جوانان در مجامع مذهبي را از نشانه هاي واقعيت ياد شده خواندند.
گسترش تفكر انقلاب اسلامي در جهان واقعيت ديگري بود كه رهبر انقلاب به آن اشاره كردند.
ايشان معناي حقيقي صدور انقلاب را صدور عطر افكار و آرمانهاي انقلاب اسلامي خواندند و با اشاره به استقبال مشتاقانه مردم كشورهاي مختلف از مسئولان جمهوري اسلامي افزودند: عطر اسلام و انقلاب اسلامي با وجود همه تلاشهاي دشمنان، قلبهاي ملتها را پرنشاط كرده است و اين، واقعيتي انكارناپذير است.
رهبر انقلاب اسلامي، ادامه فعاليتهاي جبهه معارض انقلاب اسلامي را از ديگر واقعيات پيراموني انقلاب اسلامي خواندند و با اشاره به تلاشهاي بي وقفه اما ناكام رژيم صهيونيستي و امريكا براي مقابله با حركت عظيم ملت مسلمان ايران افزودند: انقلاب اسلامي، ايران پرعظمت را با موقعيت راهبردي و منافع فراوانش از چنگ امريكايي ها درآورده است و بساط حقارت در مقابل زورگويان جهاني را در اين كشور برانداخته است به همين علت آنها در تمامي سالهاي گذشته به دشمني و توطئه در مقابل ملت ايران ادامه داده اند.
حضرت آيت الله خامنه اي امريكا را به زورگويي تشبيه كردند كه در سطح جهان، به دنبال باج گيري است اما روز به روز اوضاع نابسامان تري پيدا مي كند.
ايشان خاطرنشان كردند: عده اي براي حفظ كاسبي خود به اين زورگوي جهاني، باج مي دهند، عده ديگري كه قدرت نسبي دارند اما تمايلي به مقابله با امريكا ندارند عملاً به نوچه سياسي - نظامي او تبديل مي شوند اما برخي در مقابل اين زورگويي مي ايستد كه جمهوري اسلامي به يمن پايداري مردم و مسئولانش، در صف مقدم اين ايستادگي قرار دارد.
رهبر انقلاب اسلامي در تشريح روند روزافزون نفرت ملتها از امريكا، به ادعاهاي اين كشور پس از فروپاشي شوروي و بلوك شرق اشاره كردند و افزودند: دولت امريكا در آن زمان ادعاي نظم نوين جهاني را به رهبري كاخ سفيد مطرح مي كرد اما امروز مسئولان اين كشور با تظاهرات و مخالفت روزافزون مردم جهان روبرو هستند و هر كاري مي كنند از ميزان منفوريت آنها كاسته نمي شود.
رهبر انقلاب اسلامي ناكامي امريكا در عراق - افغانستان - لبنان و فلسطين را يادآور شدند و افزودند: امريكا با همه ادعايش همراه با رژيم صهيونيستي، در سرنگوني حكومت حماس در نوار باريك غزه ناتوان مانده است و اين نشانه واقعيتي انكارناپذير يعني ضعف روزافزون اين كشور است.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به صدور قطعنامه تحريم عليه ايران، و به موازات آن حرفهاي بظاهر رنگين و تهديدهاي گاه به گاه نظامي تأكيد كردند: آنها به گونه اي سخن مي گويند كه ما فكر كنيم در پشت اين تهديدها چيز فوق العاده خطرناكي نهفته است البته چه تهديدها پوشالي باشد چه واقعي، بدون شك ما براي حفاظت از انقلاب اسلامي، ملت عزيز ايران و كشور پرافتخار ايران بايد براي هرگونه شرايطي آماده باشيم.
در همين زمينه حضرت آيت الله خامنه اي طرحها و برنامه هاي امريكا را عمدتاً سياسي خواندند و خاطرنشان كردند: در فتنه سال گذشته نيز امريكايي ها به سرعت وسط ميدان آمدند و به صراحت و ذوق زده، از مسئولان فتنه و كساني كه گردنشان واقعاً زير بار مسئوليت فتنه است، حمايت كردند اما پروردگار متعال و هوشياري و ايستادگي ملت آنها را شكست داد.
حضرت آيت الله خامنه اي، توجه مستمر به واقعيات دروني و بيروني كشور و تأمل در بازخوردهاي عملكرد دشمن در داخل را، وظيفه همه مسئولان فرهنگي - سياسي - اقتصادي و اجتماعي برشمردند و تأكيد كردند: مسلماً و بدون ترديد، ملت ايران، انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي، همچون گذشته پيروز اين ميدان رويارويي هستند چرا كه خداوند به صراحت، به متقين وعده پيروزي نهايي داده است و وعده خدا، بدون كوچكترين ترديدي، محقق خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامي، ايمان، تقوا و عمل صالح را زمينه ساز پيروزي حتمي در رويارويي با دشمنان اسلام و انقلاب اسلامي دانستند و خاطرنشان كردند: همين عوامل و عناصر، تاكنون انقلاب را در مقابل هر توطئه و اقدامي، پيروز و با ثبات نگه داشته است و از اين پس نيز چنين خواهد بود.
فرمانده معظم كل قوا در پايان سخنانشان، تبليغات شديد دشمنان و دنباله هاي داخلي آنان را بر ضد سپاه پاسداران، نشانه مؤثر بودن سپاه در تداوم حركت عزتمند و مقتدرانه ملت ايران دانستند و پاسداران پرافتخار را به مراقبت روزافزون دروني، و احساس مسئوليت مداوم در قبال وظايف عظيم اين مجموعه توصيه كردند.
ايشان سپاه پاسداران را خانواده اي بزرگ، زنده و پرنشاط خواندند و با ضروري خواندن تعامل بخشهاي گوناگون اين نهاد عظيم افزودند: حتي بازنشستگان سپاه پاسداران نيز، اعضاي وابسته سپاه محسوب مي شوند و بايد همچون ديگر اجزاي اين نهاد، سپاه را از خودشان بدانند و سپاه هم آنها را از خود بداند.
در ابتداي اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران با اشاره به حركت مجموعه سپاه در چارچوب مقررات و موازين شرعي گفت: سه هدف عمده يعني معيارهاي پاسدار مطلوب، ساختار سازماني و نظامات مطلوب و فرهنگ سازماني مطلوب در سپاه در حال تدوين و ابلاغ است.
سردار سرلشكر جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي هم گزارشي از نوزدهمين مجمع سراسري فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران بيان كرد و گفت: آمادگي همه جانبه سپاه، نقش سپاه در دهه چهارم انقلاب يعني پيشرفت و عدالت، تحول و تعالي مجموعه سپاه و راههاي مقابله با جنگ نرم از جمله محورهاي اصلي اين نشست سراسري بود كه در آن راهكارهاي عملي براي رسيدن به نقطه مطلوب و مورد نظر بررسي شد.

 



توسط محققان دانشگاه تبريز 2 ژن جديد قارچ هاي بيماري زاي گياهي كشف شد

محققان دانشگاه تبريز با همكاري موسسه قارچ شناسي آكادمي علوم كشور هلند، موفق به كشف دو ژن جديد در قارچ هاي بيماري زاي گياهي و هشت گونه جديد قارچ مايكوسفرلا شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، مهدي ارزنلو عضو هيئت علمي دانشكده كشاورزي دانشگاه تبريز و مجري اين طرح تحقيقاتي با اعلام اين مطلب گفت: امروزه اهميت قارچ ها به عنوان موجودات همه جازي در زواياي مختلف زندگي بشر بر كسي پوشيده نيست و گذشته از فوايد ملموس از منظر جنبه هاي مضر قارچ ها نقش مهمي را دارند. و همچنين از طريق ايجاد بيماري روي گياهان و كاهش ميزان توليد محصولات خسارات قابل ملاحظه اي بر جاي مي گذارند.
وي هدف از اين تحقيق را بررسي قارچ مايكوسفرلا كه دامنه وسيعي از گونه هاي گياهي را مورد حمله قرار داده و ايجاد خسارت اقتصادي مي كند، ذكر كرد و اظهار داشت: اين قارچ در گندم، مركبات، توت فرنگي، موز، اوكاليپتوس ايجاد بيماري مي كند كه در سال هاي اخير در ايران خسارات اين قارچ بر روي گندم قابل توجه بوده است.
وي با اشاره به چگونگي انجام اين بررسي ها گفت؛ اين قارچ روي گياه موز ايجاد بيماري لكه برگي تحت عنوان سيگاتوكا مي كند كه طي اين مطالعات 20 گونه مايكوسفرلا از روي گياه موز توصيف شد كه از اين بين هشت گونه جديد براي دنيا معرفي شد.
ارزنلو با بيان اينكه نتايج اين بررسي در مجله انجمن ميكروبيولوژي آمريكا به چاپ رسيده است، افزود: بررسي هاي تكميلي در مورد نقش دقيق اين ژن ها در چرخه توليد مثل جنسي اين گروه از قارچ ها در حال انجام است.
اين تحقيق با همكاري محققان موسسه قارچ شناسي آكادمي علوم كشور هلند واقع در شهر اوترخت طي 2 سال به انجام رسيده و براي اجراي آن افزون بر 75 ميليون ريال هزينه شده است.

 



نايب رئيس اتحاديه طلا و جواهر كشور: ايران ششمين مصرف كننده زيورآلات و طلا در جهان است

اصفهان- خبرنگاركيهان:
نايب رئيس اتحاديه طلا و جواهر كشور گفت: روند توليد طلا در كشور با سرعت جهاني هماهنگ نيست.
هوشنگ شيشه بران در آيين افتتاحيه چهارمين نمايشگاه بين المللي فلزات گرانبها، طلا، جواهر و نقره، ساعت، سنگ هاي تزئيني، ماشين آلات و صنايع وابسته در اصفهان افزود: صنعت طلا از ممتازترين صنايع كشور است كه به علت اشتغال زايي فراوان، ارزش افزوده قابل توجه و زودبازده بودن از ويژگي هاي خاصي در اقتصاد كشور برخوردار است اما متاسفانه سرعت پيشرفت آن در ايران كمتر از سرعت جهاني است.
وي گفت: اين در حالي است كه به اعتقاد مورخان، اين صنعت در ايران سابقه اي بيش از 5 هزار سال دارد و توانايي ايرانيان نيز در ساخت زيورآلات حيرت انگيز است.
شيشه بران افزود: اين صنعت از نظر رقابت پذيري رتبه چهارم جهاني را به خود اختصاص داده است اما عدم تطبيق توليدكنندگان داخلي با پيشرفت هاي جهاني باعث كاهش رقابت و واگذاري مهم بازارهاي جهاني به توليدكنندگان خارجي شده است.
وي اظهار داشت: فعاليت 70هزار واحد توليدي و اشتغال 280 هزار نفر در اين بخش نشان دهنده امنيت صنعت طلا و جواهر در ايران است.
نايب رئيس اتحاديه طلا و جواهر كشور اعلام كرد: عليرغم مشكلات موجود در اين صنعت، ايران ششمين مصرف كننده زيورآلات و طلا در جهان است و تنها وجود اين سطح از تقاضا، زمينه ساز بقاي اين صنعت تا به امروز بوده است.

 



جانشين معاون اجتماعي نيروي انتظامي كشور: عده اي با پول بيت المال بحث اصلاحات ديني را مطرح مي كنند

جانشين معاون اجتماعي نيروي انتظامي گفت: عده اي در كشور با پول بيت المال بحث اصلاحات ديني را مطرح مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس از رشت، بهرام بيات سه شنبه شب در همايش «نشريات زرد مروج ابتذال يا قوام بخشي عفاف» در سالن اجتماعات مركز بهداشت اين شهر اظهار داشت: امروزه به دنبال سياست هاي دولت هاي غربي، عده اي در كشور با پول بيت المال بحث اصلاحات ديني را مطرح مي كنند.
وي با بيان اينكه پروژه اصلاحات ديني و جدا كردن دين از سياست در كشورهاي غربي اجرايي شده است، افزود: ما امروز شاهديم كه در كشور به صورت آرام اين طرح در حال اجراست.
بيات خاطرنشان كرد: از دهه 70 به بعد در كشور شاهد بوديم برخي در قالب رسانه هاي فرهنگي و حتي ورزشي ناهنجاري هاي اجتماعي را گسترش مي دادند و نظارت خوبي بر اين حوزه ها نشد.
جانشين معاون اجتماعي نيروي انتظامي با انتقاد از برخي رسانه ها تصريح كرد: از يك طرف به لحاظ قانوني و عرفي از نوعي پوشش به عنوان حجاب ياد مي كنيم اما از طرف ديگر در سينما و گاهي در تلويزيون هيچ نظارتي در اين باره وجود ندارد.
وي ادامه داد: در سينما و تلويزيون شاهديم كساني كه حجاب برتر دارند همسر يك فرد معتاد هستند و فرد بدحجاب از طبقه بالاي جامعه معرفي مي شود و اين يك توهين بزرگ است.
بيات تصريح كرد: در حوزه آموزش و پرورش، ارشاد اسلامي و ديگر سازمان ها نيز هيچ راهبرد مشخصي در مجموعه تصميم گيران كه بايد برنامه ر يزي راهبرد فرهنگي نظام را تعيين كنند، وجود ندارد.
جانشين معاون اجتماعي نيروي انتظامي كشور با اشاره به اينكه نيازمند برنامه بلندمدت در حوزه حجاب هستيم، گفت: دولت بايد در كنار هزينه هاي بالا در ساختن كتابخانه ها و اماكن ورزشي امتياز ويژه اي در بخش فرهنگي هزينه كند.
به گفته وي نيروي انتظامي حاضر است تمام امكانات و اطلاعات خود را در اختيار كساني قرار دهد كه بخواهند در مجموعه فرهنگي كشور هزينه كنند.
بيات خاطرنشان كرد: اگر برنامه ريزي درست در آينده تبيين نشود، با مشكلات عديده اي در اين زمينه روبه رو مي شويم.

 



وزير كشور: هيچ ترفندي مانع رسيدن ملت ايران به قله هاي افتخار نيست

وزير كشور گفت: ايران اسلامي به همت دانشمندان و جوانانش، پيشرفت هاي خوبي در عرصه هاي مختلف داشته است و هيچ ترفندي مانع دست يابي ملت ايران به قله هاي افتخار نيست.
به گزارش ايرنا، «مصطفي محمد نجار» سه شنبه در آيين توديع و معارفه استاندار كرمان افزود: در حال حاضر كشور ما يك ويژگي و امتياز خاصي در سطح منطقه و جهان دارد و آن رسيدن به قله هاي افتخار است.
وي ادامه داد: ايران اسلامي به حول قوه الهي با سرعت به سوي قله هاي افتخار به پيش مي رود و با توطئه هاي دشمنان اين حركت متوقف نمي شود و جوانان عزيز و غيور ايران اسلامي با همت و تلاش خود هر روز پله هاي افتخار را به سوي قله طي مي كنند.
وزير كشور از ارتقاي سه شهرستان جديد «نرماشير»، «فارياب» و «ارزوئيه» در آينده نزديك در استان كرمان خبر داد و گفت: در هيچ نقطه اي از كشور سابقه ندارد بعد از سفر استاني شاهد تصويب سه شهرستان جديد در مدت زمان كوتاهي باشيم.
«مصطفي محمد نجار» توجه به مسائل فرهنگي استان، مسكن مهر، ازدواج آسان، پيگيري سهم استان در تحقق ايجاد فرصت هاي شغلي، توسعه زيربناها در مناطق روستايي، فراهم كردن شرايط سرمايه گذاري، ارتقاي سطح امنيت و نظارت بر انجام طرح هاي عمراني را از جمله خواسته هاي وزارت كشور از استاندار جديد كرمان عنوان كرد. در اين مراسم اسماعيل نجار به عنوان استاندار جديد كرمان معرفي شد و از خدمات دهمرده استاندار سابق تقدير به عمل آمد.

 



رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي: بسته سياستي اقتصادي تقديم رئيس مجلس مي شود

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: بسته سياستي اقتصادي ظرف 2 هفته آينده براي اظهارنظر تقديم رئيس مجلس شوراي اسلامي مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز ارسلان فتحي پور افزود: در اين بسته اقتصادي محورهايي نظير نرخ تورم، اختصاص يارانه، چگونگي پرداخت تسهيلات و قوانين مرتبط با ديگر موضوعات اقتصادي مورد بررسي قرار گرفته است.
وي ادامه داد: با توجه به وضعيت ايجاد شده در مورد تحريم ها از سوي كشورهاي سلطه گر در اين بسته سياستي اقتصادي و چگونگي برنامه ها براي افزايش توليد، كاهش قيمت ها و اجراي بهتر هدفمند كردن يارانه ها مدنظر قرار گرفته است.
نماينده مردم كليبر و هوراند در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: پس از ارائه اين بسته به رئيس مجلس درباره ساز و كارهاي اين بسته در هيئت رئيسه تصميم گيري مي شود.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: ساز و كار بازار منجر به واقعي كردن قيمت ها و اصلاح آن در مسير رشد اقتصاد مي شود.
فتحي پور افزود: در راستاي اين هدف، اصلاحات ساختاري لازم ضرورت دارد كه اين اصلاح ساختاري در تمام ابعاد اقتصاد با واقعي كردن متغيرهاي اقتصادي و اصلاح قيمت هاي نسبي تحقق يابد.

 



اخبار ادبي و هنري

كاهش مخاطب شبكه هاي ماهواره اي در ايران
شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان با افت مخاطب مواجه شدند.
خبرگزاري فارس گزارش داد، رسانه ملي از ابتداي تير ماه با پخش سريال هاي متعدد خانوادگي، با رعايت موازين اخلاقي و اسلامي و همچنين بيان معضلات و مشكلات روز جامعه فعلي ايران كه شايد بسياري از خانواده ها با آنها درگير باشند، توانست گوي سبقت را با اختلافي بسيار فاحش بربايد و صدرنشين اين جدال نابرابر شود.
معرفي سريال هاي شبانه سيما امروز در صفحه تصوير روز كيهان منعكس شده است.
تحسين سفير بوسني از آثار رضا برجي
سفير بوسني و هرزگوين در مراسم افتتاحيه عكس هاي رضا برجي، با تحسين اقدامات اين هنرمند جانباز گفت: پس از ديدن عكس ها به اين انديشيدم كه اتفاقاتي كه در بوسني افتاد، نبايد در ديگر نقاط جهان رخ دهد.
مدير خانه عكاسان حوزه هنري نيز در اين مراسم گفت: نمايشگاه عكس شهداي بوسني و هرزگوين و نسل كشي مسلمانان سربنيتسا محصول نگاه هنري و توانمند برجي است كه آثارش از ابتدا تاكنون تاريخچه مصوري از مناطق جنگي را براي ما فراهم آورده است.
رسول اوليازاده به سفير بوسني در ايران گفت: اين حداقل كاري است كه ما توانسته ايم در برابر فاجعه سربنيتسا انجام دهيم، هر چند مرزهاي دو كشور ايران و بوسني از هم دور اما دل هايمان به هم نزديكند و به پيامبر و منبع وحي واحدي معتقديم.
وي همچنين گفت: 35 عكس از دوران جنگ بوسني و هرزگوين در اين نمايشگاه به نمايش درآمده كه حاصل تلاش رضا برجي عكاس و مستندساز متبحر كشورمان است. وي علاوه بر فعاليت هايش در عرصه دفاع مقدس آثار بسيار خوبي از جنگ كشورهاي افغانستان، ارمنستان، كشمير، چچن، بوسني، كوزوو، عراق، سومالي و... تهيه كرده و فيلم هاي مستندي را نيز از اين جنگ تهيه كرده است.
نامه هاي كودكان و نوجوانان به رهبر انقلاب در يك كتاب
نامه هاي كودكان و نوجوانان استان آذربايجان شرقي خطاب به مقام معظم رهبري در قالب كتابي توسط كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان منتشر مي شود.
بيش از 2500 كودك و نوجوان با شركت در مسابقه اي با عنوان «دلنوشته هاي كودكان و نوجوانان خطاب به مقام معظم رهبري» به رهبر خود نامه نوشتند و اكنون مجموعه اي از آثار اين بچه ها در حال داوري است و به زودي منتخبي از آن توسط انتشارات كانون منتشر خواهد شد.
رونمايي از كتاب خاطرات اسارت در حزب كومله
كتاب «شنام» نوشته كيانوش گلزار راغب از دوران اسارت اش توسط حزب كومله كردستان هفته آينده رونمايي مي شود.
مراسم رونمايي كتاب «شنام» دوشنبه 28 تير ماه ساعت 30:16 در تالار مهر حوزه هنري برگزار مي شود.
اين كتاب يك اثر خودنوشت از كيانوش گلزار راغب از خاطرات دوران اسارت 14ماهه اش توسط حزب كومله در كردستان است.
قصه فرماندهان به جلد 21 رسيد
مجموعه قصه فرماندهان كه تاكنون 20 جلد از آن منتشر شده است با انتشار كتاب «يك مرد يك زندگي»؛ براساس زندگي سردار شهيد محمدحسن نظرنژاد به جلد 21 رسيد.
اين كتاب كه توسط حسين نيري نوشته شده 10 داستان كوتاه از زندگي شهيد نظرنژاد را شامل مي شود كه براساس خاطرات خانواده و همرزمان وي و براي گروه سني نوجوانان نوشته شده است.
محوريت موضوعي اين داستان ها معرفي شخصيت شهيد نظرنژاد در دوران هاي كودكي تا شهادت وي بوده است.

 



مديركل راه آهن جنوب: خط آهن خرمشهر-شلمچه به صورت آزمايشي به بهره برداري رسيد

سرويس شهرستانها-
خط آهن خرمشهر-شلمچه به صورت آزمايشي به بهره برداري رسيد.
مديركل راه آهن جنوب گفت: با تلاش شبانه روزي كاركنان راه آهن جمهوري اسلامي ايران، ريل گذاري خط آهن خرمشهر-شلمچه 10 روز پيش به پايان رسيد و آزمايش نهايي اين خط 17 كيلومتري با موفقيت انجام شد.
عليرضا احتشامي هزينه اجراي اين طرح را 200 ميليارد ريال اعلام كرد و افزود: با اتصال خط آهن شلمچه-بصره ارتباط ريلي ايران به كشورهاي شرق مديترانه برقرار و امكان اعزام زائران عتبات عاليات از طريق راه آهن فراهم مي شود.
وي با بيان اينكه خط آهن خرمشهر-شلمچه در هفته دولت به بهره برداري مي رسد گفت: هم اكنون براي افزايش سرعت اين خط آهن اقدامات تكميلي در حال اجراست.
مديركل راه آهن جنوب ابراز اميدواري كرد، طرف عراقي با عمل به تعهدات خود راه اندازي خط آهن خرمشهر-بصره را سرعت بخشد و در آينده اي نزديك شاهد بهره برداري از اين خط آهن باشيم.
مراحل اجرايي خط آهن خرمشهر-شلمچه دي ماه سال 85 با حضور وزيران راه ايران و عراق آغاز شده بود.
طول اين خط ريلي 16 كيلومتر است كه با احتساب ايستگاه هاي اين مسير، 20 كيلومتر ريل گذاري انجام شده است.
اتصال شبكه ريلي ايران از طريق 2 محور خرمشهر-شلمچه-بصره در عراق و اراك-كرمانشاه-خسروي به كشور عراق در دستور كار مسئولان راه آهن قرار گرفته است.
اتصال اين مسيرهاي ريلي براي ايران و عراق مزاياي عمده اي به همراه خواهد داشت و كشور عراق مي تواند از طريق شبكه ريلي جمهوري اسلامي ايران علاوه بر اتصال به كشورهاي CIS، پاكستان و افغانستان از 7 بندر بزرگ جنوبي ايران نيز استفاده كند و ارتباط ريلي ايران نيز با كشورهاي شرق مديترانه برقرار شود.
بنابر پيش بيني كارشناسان، با اتصال اين خطوط، مبادلات كالاهاي بين ايران و عراق به حدود 5/1 ميليون تن بار در سال خواهد رسيد، ضمن اينكه امكان تردد ريلي زائران به عتبات عاليات نيز فراهم خواهد شد.

 



با رفع مشكلات مالي تصويربرداري سريال شوق پرواز به پايان رسيد

مدير پروژه مجموعه تلويزيوني «شوق پرواز» گفت: خوشبختانه مشكلات مالي سريال شوق پرواز برطرف و تصويربرداري اين سريال به پايان رسيد.
به گزارش فارس از قزوين به نقل از روابط عمومي بنياد شهيد و امور ايثارگران استان قزوين، ناصر دهقاني بيان داشت: خوشبختانه مشكلات مالي به وجود آمده حل شد و توانستيم تصويربرداري سريال شوق پرواز را به پايان برسانيم.
وي ادامه داد: استانداري قزوين قول مساعدت در توليد اين سريال را به ما داده بود و ما از منبعي ديگر به اندازه آن مبلغ كمك دريافت كرديم تا بعد اين مبلغ را از استانداري قزوين دريافت كنيم.
مدير پروژه مجموعه تلويزيوني «شوق پرواز» اضافه كرد: از اين طريق مشكل حل شد و ما توانستيم تصويربرداري را در ايران تمام كنيم، فقط يك بخش كوچك و مختصر مانده كه به محض مهيا شدن شرايط تصويربرداري اين بخش ها نيز انجام مي شود.
وي عنوان داشت: در حال حاضر محسن روشن كار صداگذاري را آغاز كرده و با محمدرضا عليقلي نيز براي آهنگسازي پروژه قرارداد بسته ايم.
مجموعه تلويزيوني «شوق پرواز» كه به زندگي شهيد بابايي اشاره دارد به همت موسسه فرهنگي هنري شاهد در 25 قسمت 45 دقيقه اي براي شبكه دو سيما ساخته شده است كه فرهاد توحيدي، مهدي محمدنژاديان و حسين تراب نژاد فيلمنامه اثر را بر پايه زندگي واقعي شهيد عباس بابايي نوشته اند.
گفتني است در اين مجموعه تلويزيوني، بازيگراني نظير شهاب حسيني، كوروش تهامي، افسانه بايگان، ستاره اسكندري، محسن افشاني و الهام حميدي ايفاي نقش مي كنند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14