(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 2 مرداد 1389- شماره 19699

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نايب رئيس مجلس: ترور و تفرقه افكني ابزار قديمي و ناكارآمد آمريكا و استكبار جهاني است
آيت الله جنتي در خطبه هاي جمعه تهران:
 مصوبه مجلس درباره انرژي هسته اي حفظ عزت اسلام از سوي نمايندگان بود
لذت بي مثال « مرگ » براي انسان مؤمن
جانشين فرمانده كل سپاه: فصل چرخشي بزرگ در استراتژي آمريكايي ها فرا رسيده است
فرزند مرجع فقيد لبنان: علامه فضل الله جمهوري اسلامي را پايگاه اصلي اسلام مي دانست
آيت الله خاتمي: نمازجمعه تابلوي عزت اسلام و انسجام مسلمين است
سردار جاهد: تروريست ها در كشورهاي همسايه مخفي شده اند
برگزاري همايش پياده روي در زنجان
با حكم رئيس جمهور محمد حسين يادگاري به رياست جهاد دانشگاهي منصوب شد



نايب رئيس مجلس: ترور و تفرقه افكني ابزار قديمي و ناكارآمد آمريكا و استكبار جهاني است

نماينده تهران در مجلس ترور و تفرقه افكني را ابزار قديمي و ناكارآمد آمريكا و استكبار جهاني عنوان كرد.
به گزارش روابط عمومي مجلس شوراي اسلامي سيد شهاب الدين صدر، آمريكا را سردمدار تروريسم جهاني دانست و خاطرنشان كرد: آمريكا به عنوان سردمدار تروريسم جهاني كه داعيه حقوق بشر دارد با اشغال كشورها و به بهانه برقراري دموكراسي و نظم، آن سرزمين ها را تبديل به پايگاه هاي تروريستي نموده و پس از تشكيل و آموزش گروه هاي تروريستي از غفلت و ناآگاهي آنان در جهت منافع شوم و پليد خود سوءاستفاده مي كند.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي تروريسم را ابزار آمريكايي ها دانست و خاطرنشان كرد: تروريسم ابزار و شيوه قديمي آمريكايي هاست، هم از اين ابزار استفاده مي كنند و هم مخالفين خود را به طرفداري از تروريسم متهم مي كنند! مثلا دفاع از سرزمين آباء و اجدادي مردم بي گناه لبنان و فلسطين را فعاليت تروريستي مي خوانند.
وي در خصوص دست داشتن آمريكا در حوادث تروريستي زاهدان افزود: حمايت آمريكا از جريانات تروريستي زاهدان به قدري روشن است كه نياز به ارايه هيچ سند و مدركي نيست.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در تشريح اهداف دشمن از ايجاد ناامني در جامعه خاطرنشان كرد: دشمنان قسم خورده نظام بر اين باورند كه با ايجاد ناامني، زمينه تضعيف روحيه مقاومت و ايستادگي مردم را فراهم آورند و توجه مسئولين خادم كشور را از مباحث اصلي و كليدي به موضوعات فرعي و جنبي جلب نمايند ولي غافل از اين كه اراده مردم ايران در مقابله با نظام سلطه مستحكم است و بنا به فرمايش رهبر فرزانه انقلاب «آنجايي كه اراده مردم در مقابل استكبار باشد، تيغ دشمنان كند است.»
وي تضعيف نظام و تفرقه افكني را از جمله اهداف تروريست هاي كوردل دانست و گفت: مردم فهيم و آگاه ايران تاكنون تنگناهاي مختلف اجتماعي، سياسي، اقتصادي را تجربه كرده اند تاريخ نشان داده كه دلسرد و نااميد كردن مردم، ايجاد حس بي اعتمادي نسبت به مسئولان نظام در بين اقشار گوناگون، سياه نمايي نسبت به دستاوردهاي انقلاب و بزرگ نمايي مشكلات و القاي اين كه اين مشكلات حل نشدني است، نه تنها كارساز نبوده بلكه موجبات اتحاد و همدلي بيشتر قوميت هاي مختلف ايراني را فراهم آورده است و مردم ايران تحت لواي ولايت خار چشم نظام سلطه گر دنيا شده اند.

 



آيت الله جنتي در خطبه هاي جمعه تهران:
 مصوبه مجلس درباره انرژي هسته اي حفظ عزت اسلام از سوي نمايندگان بود

خطيب نماز جمعه تهران با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص الزام دولت به تأمين و تهيه سوخت رآكتور و غني سازي اورانيوم با غناي 20 درصد، گفت: اين موضوع نشان دهنده حفظ عزت اسلام از سوي مجلس شوراي اسلامي و وكلاي ملت در قوه مقننه است.
به گزارش فارس، آيت الله جنتي خطيب ديروز نماز جمعه تهران طي سخناني در خطبه دوم به حادثه تروريستي زاهدان اشاره كرد و اظهار داشت: اين حادثه ، فاجعه بسيار تلخي بود و مقام معظم رهبري نيز در پيامشان همه مطالب را در اين زمينه بيان فرمودند. هم فلسفه و هم هدف عنوان كردند و هم عوامل اصلي حادثه را كه آمريكا و انگليس و رژيم صهيونيستي بود را گفتند كه هيچ شكي در اين موضوع وجود ندارد و هدف آنها نيز ايجاد تفرقه بين شيعه و سني است.
وي ادامه داد: تروريست ها خواهان بر هم زدن وحدت جامعه اسلامي هستند چرا كه آنها مي دانند رمز پيروزي انقلاب اسلامي «وحدت » مردم بوده است و همانطور كه امام خميني (ره) نيز در وصيت نامه شان به اين موضوع اشاره فرمودند، «وحدت رمز پيروزي است.»
آيت الله جنتي با بيان اينكه دشمنان وحدت شيعه و سني را هدف گيري كرده اند، گفت: جنايتكار اصلي در خصوص حادثه تروريستي زاهدان مشخص است و 2 فردي هم كه قصد ورود به مسجد را داشتند نيز عوامل آنها هستند كه در واقع اين عوامل دنباله هاي ريگي هستند كه اين حركات انتحاري را در دستور كار دارند. البته بسياري از نقشه هاي آنها تاكنون كشف و خنثي شده است و اميدواريم انشاء الله مابقي اين حركات نيز خنثي شود .
وي در ادامه به پيام رهبر انقلاب در خصوص حادثه تروريستي زاهدان اشاره كرد و يادآور شد: رهبر انقلاب چند نكته را در پيامشان مطرح كرده اند يكي اينكه جمهوري اسلامي ايران اجازه نخواهد داد كه اين افراد تروريست به اهداف شومشان برسند و امكان ندارد كه جمهوري اسلامي خواب و خام باشد و دشمن را نشناسد و مجال به دشمن بدهد تا هر كاري را كه دلشان خواست، انجام دهند. دشمنان بايد بدانند كه اين گونه نيست و ما از رسيدن آنها به اهدافشان جلوگيري مي كنيم.
امام جمعه موقت تهران همچنين گفت: رهبر انقلاب در بخش ديگري از پيامشان فرمودند «مسئولان دستگاه هاي 3 قوه بايد اين موضوع را پيگيري كنند »، بنابراين بايد همه عوامل اين حادثه تروريستي را شناسايي كنند تا به مجازاتشان برسانند و بايد با اين عوامل با قاطعيت برخورد شود.
وي با تأكيد بر اينكه بايد با برهم زنندگان امنيت كشور با قاطعيت برخورد شود، متذكر شد: آحاد مردم نيز در قبال اين مسئله موظفند و بر همه مسلمانان واجب است كه با اين مولود شوم كه مصداق بارز مبارزه با خدا و رسول است، مقابله كنند؛ يعني همه مردم تكليف دارند.
به گفته آيت الله جنتي، رهبر انقلاب همچنين در پيامشان اضافه كرده اند كه روشنفكران و دانشگاهيان در اين زمينه وظايف سنگين تري بر عهده دارند.
وي در عين حال به ريگي سركرده گروهك تروريستي زاهدان اشاره كرد و اظهار داشت: ريگي پس از دستگيري اعترافاتي كرد و آبروي آمريكايي ها را برد اما براي آمريكا آبرو مطرح نيست. ريگي در اعترافاتش گفته كه با آمريكايي ها و انگليسي ها در ارتباط بوده و از آنها دستور مي گرفته و از سوي آنها كمك و حمايت مي شده است.
آيت الله جنتي ادامه داد: از آمريكايي ها و تروريست ها مي پرسم كه در طول اين 31 سال شما چه نفعي از ترور برده ايد و ما چه ضرري كرده ايم؟ هر جا شهيد داده ايم به نفع مان شده است و هر جا شما ترور كرده ايد، به ضررتان تمام شده است. شما چه هدفي از اين كار داريد؟
وي در ادامه سخنان خود با بيان اينكه به اين اقدام، ترور كور مي گويند يعني بي هدف، به طرح سؤالي در اين زمينه پرداخت و يادآور شد: در كدام كشور تروريست ها توانسته اند حكومت را در دست گيرند؟ اين چه وضعيتي در عراق و افغانستان است؟ گويا اصلاً وظيفه عده اي «آدم كشي » شده است و اصلاً هدف آنها «آدم كشي » است و هدف اربابان آنها نيز « ايجاد اختلاف و در نتيجه آن تضعيف كردن قدرت ها » است، اما به كوري چشم شما در كشور ايران قدرتي به نام «جمهوري اسلامي » به وجود آمده كه اگر شما همه نيروهايتان را هم بريزيد با اين قدرت نمي توانيد مقابله كنيد.
امام جمعه موقت تهران بر همين اساس اعلام كرد: شما چه بخواهيد، چه نخواهيد قدرت هاي سلطه گر غربي رو به زوال هستند و جمهوري اسلامي ايران رو به صعود و قوت است.
وي در ادامه به مصوبه اخير مجلس در خصوص الزام كردن دولت به تأمين و تهيه سوخت رآكتور و غني سازي اورانيوم با غناي 20 درصد اشاره كرد و ضمن تشكر از مجلس شوراي اسلامي به دليل اين مصوبه، متذكر شد: اين مصوبه نشان دهنده اين است كه دولت و مجلس و همه مردم به يك سمت حركت مي كنند و همه در يك جهت پيش مي روند.
به گفته آيت الله جنتي، در اين مصوبه مجلس آمده است «كشورهايي كه بخواهند از هواپيماها و كشتي هاي ايراني بازرسي كنند، بايد با اين كشورها مقابله به مثل كنيم »، اين تهديد بسيار جدي بود كه بايد عملي شود كه انشاء الله عملي نيز مي شود، اين موضوع نشان دهنده حفظ عزت اسلام از سوي مجلس شوراي اسلامي و وكلاي ملت در قوه مقننه است كه البته شأن نمايندگان نيز همين است و زماني كه مي بينند جمهوري اسلامي در حال ضربه خوردن است، سريعاً جلوي اين ضربه را مي گيرند.
امام جمعه موقت تهران در عين حال به 5 مرداد سالروز تأسيس نماز جمعه در تهران كه به امامت آيت الله طالقاني اقامه شد، اشاره كرد و گفت: نماز جمعه ظرفيت بسيار بالايي دارد، خداوند روح امام را شاد فرمايد كه دستور دادند نماز جمعه برقرار شود.
وي ادامه داد: نماز جمعه نشان دهنده وحدت مردم با نظام است و مركزي است براي تزريق معارف اسلامي، براي بصيرت بخشي به مردم، نماز جمعه نقش بي نظيري براي اهداف سياسي و عبادي خود دارد كه با هيچ مسئله ديگري قابل مقايسه نيست.
به گفته آيت الله جنتي، از اول اسلام تاكنون نماز جمعه محل تصميم گيري بوده است و ظرفيت بسيار بالايي دارد كه تاكنون نيز از آن به درستي استفاده شده است و از اين پس نيز بايد بيشتر استفاده شود.
امام جمعه موقت تهران در ادامه به روز جوان و تولد حضرت علي اكبر اشاره كرد و گفت: حضرت علي اكبر يعني الگويي از پيامبر، شبيه ترين مردم به پيامبر بوده است. شهداي ما بلاهاي گوناگوني را براي عزت روزافزون نظام و آرامش خاطر نسل آينده كشورمان تحمل كردند، از اين رو بايد قدر آنها را كه خدمت بسيار بزرگي در حق اسلام، نظام، انقلاب و كشور انجام دادند بدانيم و راهشان را ادامه دهيم.
آيت الله جنتي همچنين به موضوع صرفه جويي و اصلاح الگوي مصرف در كشور اشاره كرد و گفت: چرا بايد اسراف كنيم، اگر ما ملي باشيم اسراف به سلامت جامعه ضرر مي زند و اگر ديني باشيم اسراف گناه كبيره است و خداوند نيز فرموده است كه مسرفين را دوست نمي دارد.
اين گزارش حاكي است آيت الله جنتي در خطبه اول با اشاره به فضيلت هاي فراوان ماه شعبان اين ماه را يكي از بهترين ماه هاي خداوند و مناجات شعبانيه را يكي از با فضيلت ترين مناجات ها عنوان كرد و گفت: يكي از فضائل مهم ماه شعبان فرستادن صلوات در هنگام ظهر است.
جنتي ادامه داد: دعا صرف نظر از مناجات با خدا مملو از معارف اسلامي و مسائل فرهنگي اسلام است و امروز كه 20 روز بيشتر تا پايان ماه شعبان وقت نداريم بايد خود را پاك و به خدا نزديك كنيم.
وي رسيدگي به يتيمان، فقرا و فراهم كردن زمينه ازدواج براي جوانان را از جمله اقدامات شايسته و با فضيلت در شب نيمه شعبان عنوان كرد و گفت: اين شب احتمال شب قدر دارد و دعاها و فضيلت آن در روايات مختلف اين امر را نشان مي دهد چرا كه در شب نيمه شعبان خير و شر براي هر كس تا نيمه شعبان آينده تقسيم مي شود.
وي با ابراز تاسف از اينكه چرا از ياد امام زمان غافل هستيم، تصريح كرد: چرا بايد فقط در سختي ها متوجه ايشان باشيم درحالي كه مي بايست گريه ها و ناله هاي ما در مساجد در روزهاي جمعه برقرار باشد.
جنتي با تاكيد بر اينكه بايد در انتظار ظهور ايشان بوده و مقدمات كار را فراهم كنيم، افزود: يكي از راه هاي زمينه سازي ظهور تلاش براي اجراي عدالت است.
خطيب نمازجمعه تهران خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي بايد جمهوري عدالت بوده و مسئولين آن بايد براي اجراي عدالت تلاش كنند و همه بايد به دنبال اجراي عدالت باشيم تا جزء منتظران امام محسوب شويم.

 



لذت بي مثال « مرگ » براي انسان مؤمن

حديثي نوراني توسط فريقين از وجود مبارك پيامبر (ص) نقل شده كه: من مات و لم يعر ف ا مام زمان ه مات م يتهً جاه ليّه (1). اگر كسي بميرد و امام زمانش را نشناسد ؛ مرگ او ، مرگ جاهليّت است.
مرگ، عصاره زندگي است. اگر كسي 60 سال يا 70 سال در عالم زنده است ، دارد درختي غرس مي كند و مي پروراند كه بعد از 80 سال يا 60 سال ميوه اش را بچيند و حاصل اين درخت كه ميوه است را به صورت يك محصول در بياورد. يعني يك ليوان شربت و آن را در هنگام مرگ بچشد وچون مرگ، عصاره زندگي است، انسان در هنگام مرگ محصول و نه حاصل شجره عمر خود را مي چشد: كلّ نفس ذائ قه الموت(2)، نه كلّ نفس يذوقها الموت! اينچنين نيست كه هر كس را مرگ بچشد؛ هر كس، مرگ خود را مي چشد. پس ما مي شويم ذائق ، مرگ مي شود مذوق. نه مي جويم ، نه مي خوريم ؛ هدم نيست ، جويدن نيست، چشيدن است ؛ اين بايد شربت باشد.هر كسي بالأخره در مدت عمرش يك نهالي را پروراند ، اين درخت را آبياري كرد و به تعبير حكيم فردوسي:
اگر بار خار است ، خود ك شته اي
و گر پرنيان است ، خود رشته اي (3)
آنچه را كه انسان انجام مي دهد ، شجره طيّبه يا خبيثه است. ميوه اين شجره طيّبه و خبيثه را كه به صورت عقائد و اخلاق و اعمال است ، در هنگام مرگ مي چينند ؛ اين حاصل آن عمر است. محصول اين ميوه را كه آب اوست در يك قدح مي ريزند ، به ما مي گويند: بچش ! اگر شيرين باشد ، مرگ مي شود روح و ريحان و اگر خداي ناكرده تلخ باشد، مرگ توانفرساست. روايات فراواني كه بخشي از اينها را مرحوم كليني(رض) نقل كرده اين است كه: هيچ لذّتي براي مؤمن به اندازه لذّت «مرگ » نيست. او در تمام مدّت عمر لذائذ فراواني را ممكن است پشت سر گذاشته باشد ؛ امّا هيچ شيريني اي براي مؤمن به اندازه لذت مردن نيست ! او روح و ريحان مي چشد.
ملاقات مرگ با انسان و پيروزي انسان در اين صحنه
ما مرگ را مي ميرانيم ، نه اينكه مرگ ما را بميراند ! مردن ؛ يعني تحوّل ، يعني دگرگوني ، يعني زوال را ما از بين مي بريم و براي ابد مي مانيم. درست است مرگ به ملاقات ما مي آيد: ا نّ الموت الّذ ي تف رّون م نه فنّه ملاقيكم (4)؛ ما به ملاقات او مي رويم ، او به ملاقات ما مي آيد ؛ امّا در اين ملاقات انسان پيروز است.
من از او عمري س تانم جاودان
او ز من دلقي بگيرد رنگ رنگ
اگر آن بزرگوار گفت: مرگ اگر مرد است گو نزد من آي ، تا در آغوشش بگيرم تنگ تنگ ؛ يعني در اين نبرد، من پيروزم. براي اينكه من او را از پا در مي آورم ، من مردن را مي ميرانم و ابدي مي شوم. او تحوّل است ، تغيّر است ، دگرگوني است ؛ من اين تحوّل و تغيّر و دگرگوني را از پا در مي آورم و براي هميشه مي مانم.
اوتنم را مي گيرد ، من جانم را از دست او نجات مي دهم. بنابراين مرگ،عصاره زندگي است. اگر خواستيم خوب بميريم و در آن نبرد، خوب پيروز بشويم و براي ابد پيروزمندانه به سر ببريم ؛ بايد زندگي ما زندگي عاقلانه باشد. اگر در اين حديث معروف گفته شد: كسي كه امام زمانش را نشناخت ؛ مرگ او ، مرگ جاهليّت است ، چون مرگ ،حرفي براي گفتن ندارد ؛ مرگ ، مرگ است ! مرگ نتيجه زندگي است. اگر مرگ ، مرگ جاهليّت بود ؛ معلوم مي شود زندگي هم، زندگي جاهليّت است.
خواه در بخشي كه در سوره مباركه احزاب فرمود: لا تبرّجن تبرّج الجاه ليّه الاولي(5) كه بخش اخلاقي و هنجاري و مانند آن است ، خواه در بخش هاي سياسي كه وجود مبارك صديقه كبري در آن خطبه فدكيّه فرمود: افحكم الجاه ليّه يبغون و من احسن حكماً م ن الله (6). شما كه آمديد سقيفه را به جاي غدير نشانديد و حق ط لق مرا از من گرفتيد ؛ اين سياست ، سياست جاهلي است. فرق نمي كند كسي بخواهد بي حجابي را ترويج كند ، يا ستم را ترويج كند ؛ هر كدام از اينها جاهليّت است. اگر وجود مبارك صديقه كبري (س) به اين كريمه استدلال فرمود ، فرمود: افحكم الجاه ليّه يبغون و من احسن حكماً م ن الله ل قوم يوق نون (7)، براي همين است. نه آنكه تبرّج جاهليّت دارد ، امام زمانش را شناخت ؛ نه اينكه فدك را غصب مي كند ، امام زمانش را مي شناسد ! پس اگر كسي امامش را نشناسد ؛ مرگ او ، مرگ جاهليّت است و مرگ، عصاره زندگي است. اگر مرگ ، مرگ جاهلي بود ؛ پس زندگي ، زندگي جاهليّت است.
بيان كمال نور و خطر ظلمت ، با عنايت به همتائي قرآن و عترت
چون قرآن و عترت همتاي همند و هرگز از هم جدا نيستند ؛ يك وقت كمال نور را ذكر مي كند ، يك وقت خطر ظلمت را تشريح مي كند؛ بازگشت اين دو مطلب يكي است. گاهي اوصاف ثبوتي را ذكر مي كند ، گاهي اوصاف سلبي را ذكر مي كند. گاهي مي گويند: قرآن حيات بخش است ، گاهي مي گويند: كسي امامش را نشناسد ، مرده است. مرگ، ضد حيات است ، حيات، ضد مرگ است ؛ يكي به لسان وصف ثبوتي است ، ديگري به عنوان وصف سلبي. در سوره مباركه انفال فرمود: يا أيّها الّذ ين آمنوا استج يبوا ل لّه و ل لرّسول ذا دعاكم ل ما يحييكم (8). فرمود: دعوت خدا و پيامبر به وسيله قرآن، حيات بخش است ، شما را زنده مي كند ؛ اين وصف ثبوتي است. همين پيغمبر (ص) فرمود: اگر كسي امام زمانش را نشناخت ؛ مرگ او ، مرگ جاهليّت است ؛ يعني حيات او ، حيات جاهلي است ؛ اين وصف سلبي است.
در روايات گاهي ما را به وصف ثبوتي علم دعوت مي كنند ، گاهي ما را از صفات سلبيّه جهل مي هراسانند ؛ بازگشت هر دو يكي است. گاهي مي گويند: اگر خواستي به فيض زندگي برسي ، با قرآن باش ؛ گاهي مي گويند: اگر خواستي از خطر جهالت برهي ، امام شناس باش ؛ بازگشت هر دو يكي است. پس اگر بازگشت اين حديث و آيه سوره مباركه انفال يكي است ، ما بايد بكوشيم به امام زمان مان نزديك بشويم.
اهميّت ديده شدن در منظر امام عصر (عج)
در برابر ديدن آن حضرت توسط ما
يك وقتي از محضر حضرت آيت الله بهجت سئوال شد: چه كار كنيم كه خدمت حضرت برسيم ! فرمود: بزرگان گفتند: شما آدم خوبي باشيد، حضرت شما را مي بيند. عمده آن است كه او ما را ببيند ، نه ما او را ببينيم !! كم نبودند كساني كه در مسجد پيامبر كه بعد از مسجد الحرام مهم ترين مسجد روي زمين است، نماز 5 وقت را پشت سر حضرت مي خواندند ، گاهي با حضرت مصافحه مي كردند ، حضرت را 5 بار در شبانه روز مي ديدند ، اين پيغمبر خدا بود ؛ امّا پيغمبر اينها را نمي ديد ! آيت الله بهجت فرمود: بزرگان اهل معرفت مي گفتند: شما آدم خوب باشيد ، حضرت شما را ببيند و گرنه صرف ديدن ظاهري حضرت چه اثر دارد ؟! مگر نبودند در صدر اسلام كساني كه پيامبرشان را مي ديدند ، ولي حسن خاتمه نداشتند.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با مسئولان پنجمين همايش بين المللي دكترين مهدويت ، پژوهشگران پژوهشكده مهدويت و مؤسسه آينده روشن ، دانشجويان دانشگاه تهران ، طلاب ، فضلاء و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ 31/ 2/ 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) بحار الأنوار/ 32/ 331 (2) آل عمران/ 185
(3) شاهنامه/ 1/ 122 (4) جمعه/ 8 (5) احزاب/ 33
(6) بحار الأنوار/ 29/ 226 ـ ا حتجّ ب ها علي من غصب فدك م نها
(7) مائده/ 50 (8) انفال/ 24
خوان حكمت در دهه مهدويت(5 تا 15 شعبان) هر روز منتشر مي شود.

 



جانشين فرمانده كل سپاه: فصل چرخشي بزرگ در استراتژي آمريكايي ها فرا رسيده است

سردار سلامي تاكيد كرد كه فصل يك چرخش بزرگ در استراتژي آمريكايي ها فرا رسيده است و آنها بايد براي نجات خود به جهاني برابر تن دهند.
سردار سرتيپ حسين سلامي در ديدار با وابستگان نظامي كشورهاي مختلف در ايران با اشاره به توطئه هاي دشمنان انقلاب اسلامي از نخستين روزهاي پس از پيروزي انقلاب گفت: آمريكايي ها و انگليسي ها تمايل داشتند ماجراي كودتاي 28 مرداد را تكرار كنند و مجددا به ايران بازگردند، كودتايي كه در آن شاه به عنوان نماد استبداد و نماينده استكبار به كشور ما تحميل شد و پس از آن ثروت ها و منابع ملي ما را غارت كردند.
سردار سلامي افزود: آن ها مي خواستند الگويي از يك كشور مستقل در منطقه شكل نگيرد؛ چرا كه تفكرشان اين بود كه تفكر استبدادناپذير و استقلال خواه جمهوري اسلامي مي تواند مدلي براي ساير كشورها باشد.
وي با اشاره به مقاومت جانانه ملت ايران در برابر اين سناريوها گفت: به رغم همه فشارها، محاصره ها و تحريم ها، كشور ما هر روز به سمت جلو هدايت شد. سال هاي سخت و سنگين ما را به يك قدرت بزرگ تبديل كرد و اعتماد به نفس خوبي به ما داد به طوري كه امروز نظام ما قادر است در حوزه هاي مختلف از تماميت انديشه هاي فرهنگي، سياسي و ديني خود دفاع كند.
سردار سلامي با بيان اين مطلب كه اساس شعار انقلاب اسلامي اين بود كه جهان را نمي توان با يك مدل و الگو اداره كرد، افزود: آن هايي كه از غارت ثروت ملت هاي مظلوم اقتصاد خود را شكوفا كردند، نمي توانند عامل آبادي ديگر كشورها باشند.
وي افزود: قدرت هايي كه كشورهاي ديگر را اشغال مي كنند و به رژيم هاي مصنوعي نظير رژيم صهيونيستي اجازه مي دهند تا كودكان و زنان را به خاك و خون بكشند، نمي توانند مدعي آزادي بشريت باشند.
جانشين فرمانده كل سپاه با بيان اين مطلب كه معادلات جهاني دچار تغيير شده و تاريخ ابرقدرتي يك كشور به پايان رسيده، تاكيد كرد: ما ايستاده ايم چون تجربه 31 سال بحران هاي سخت را داريم. در طول اين سال ها با سخت ترين تحريم ها مواجه شده ايم، ما كشور بزرگي هستيم و مي توانيم همه نيازهاي خود را از داخل تامين كنيم و اين ايستادگي ما به خاطر حفظ استقلال، آزادي و ارزش هاي زندگي بشري است.
وي در پايان تاكيد كرد: فصل يك چرخش بزرگ در استراتژي آمريكايي ها فرا رسيده است و آنها بايد براي نجات خود به جهاني برابر تن دهند.

 



فرزند مرجع فقيد لبنان: علامه فضل الله جمهوري اسلامي را پايگاه اصلي اسلام مي دانست

فرزند علامه فضل الله تاكيد كرد كه مرحوم علامه اهتمام بسياري به مسائل جمهوري اسلامي ايران داشت چرا كه جمهوري اسلامي را پايگاهي اساسي براي اسلام مي دانست.
سيدعلي فضل الله، فرزند علامه فضل الله كه در تهران به سر مي برد، در همايش بين المللي «علامه فضل الله و مقاومت» با بيان اينكه مرحوم علامه اهتمام بسياري به مسائل جمهوري اسلامي ايران داشت، يادآور شد: اين اهتمام تا پايان زندگي علامه باقي بود چرا كه جمهوري اسلامي را پايگاهي اساسي براي اسلام مي دانست.
فرزند علامه فضل الله اظهار داشت: علامه فضل الله جمهوري اسلامي را پايگاهي براي تمامي آزادگان جهان مي خواند چرا كه معتقد بود جمهوري اسلامي اهتمام ويژه اي براي حمايت از فلسطين، مقاومت و مستضعفان و رويارويي با ستم و استكبار قائل است.
وي با بيان اينكه پدرم در آخرين وصيت هاي خود بر حمايت از جمهوري اسلامي تاكيد زيادي داشت، گفت: علامه بر اتحاد و يكپارچگي در بين ملت ايران اصرار داشت و معتقد بود كه جمهوري اسلامي بايد خط قسط و عدل را ادامه دهد تا اين پرچم مقابله با استكبار به دست حضرت حجت سپرده شود.
سيدعلي فضل الله كه پيش از اين با گفتن اين جمله كه «پدرم مي گفت حتي اگر سنگباران شوم دست از حمايت ايران برنخواهم داشت» ناگفته هايي از پدرش را مطرح كرده بود، بار ديگر در گفت وگو با فارس در پاسخ به سؤالي در خصوص رابطه علامه با جمهوري اسلامي ايران، تصريح كرد: پدرم روابط عميقي با جمهوري اسلامي ايران داشت چرا كه تشكيل نظام جمهوري اسلامي با تفكرات ايشان همخواني واضحي داشت.
وي با بيان اينكه علامه فضل الله كمك به جمهوري اسلامي ايران را وظيفه خود مي دانست، خاطرنشان كرد: پدرم معتقد بود اقتدار جمهوري اسلامي ايران بعنوان كشوري مسلمان، تنها براي ايران نيست بلكه متعلق به همه ملت هاي مسلمان و كشورهاي اسلامي است.
فرزند سيدمحمدحسين فضل الله(ره) در ادامه در پاسخ سؤالي درباره چرايي حمايت پدرش از جمهوري اسلامي ايران، گفت: علامه فضل الله(ره) ايران را بعنوان پايگاه اصلي مقاومت اسلامي مي دانست و به اين مسئله تاكيد مي كرد.
وي اضافه كرد: پدرم براساس اعتقادي كه به انقلاب اسلامي داشت، همواره در مقابل دشمنان جمهوري اسلامي با همه قوا ايستادگي مي كرد، و براي موفقيت آن از هرگونه تلاش و مساعدتي فروگذار نبود.
تمام زندگي علامه در جهاد و مبارزه سپري شد
دكتر محمود احمدي نژاد نيز در ديدار حجت الاسلام سيدعلي فضل الله، نگاه مترقي و ديدگاههاي خلاقانه علامه فضل الله را در حل مسايل منطقه راهگشا دانست و تصريح كرد: تمام زندگي ايشان در جهاد و مبارزه سپري شد به طوري كه همواره نسبت به موضوعات مهم منطقه حساسيت داشته و با مواضع و سخنراني هاي قاطع و انقلابي روشنگري مي كردند.
رئيس جمهور با تاكيد بر اين كه ظالمان دنيا در سرازيري سقوط قرار دارند، اظهار كرد: بدون ترديد ظلم و بي عدالتي هايي كه در دنيا گسترده شده با بيداري ملت هاي جهان به زودي ريشه كن خواهد شد.
حجت الاسلام سيدعلي فضل الله هم در اين ديدار با تشكر از پيام تسليت رهبر معظم انقلاب، رئيس جمهور و حضور هيات ايراني در مراسم تشييع پيكر علامه فضل الله با اشاره به علاقه قلبي پدر بزرگوارشان به نظام جمهوري اسلامي ايران گفت: علامه فضل الله ايران را پايگاه اصلي اسلام ناب و آزادگان جهان مي دانست و نسبت به حفظ و تقويت جايگاه ملت ايران حساسيت ويژه اي داشت.
فرزند ارشد علامه فضل الله افزود: علامه فضل الله اهميت بسياري براي مشكلات دنياي اسلام به خصوص ملت مظلوم فلسطين قائل بودند و خواهان تقويت وحدت در جهان اسلام و نابودي رژيم صهيونيستي بودند.
كلام علامه عليه دشمنان برنده تر از شمشير بود
منوچهر متكي هم در ديدار با فرزند ارشد علامه فضل الله با اشاره به مواضع مرحوم علامه خاطرنشان كرد: ايشان وجودش مالامال از اسلام و عشق به اسلام بود و از مصاديق آگاه به زمان خويش و مسائل جهان اسلام و دنياي امروز به صورتي عميق و موشكافانه بود.
متكي با اشاره به يكي از ويژگي هاي آن مرحوم كه دشمن شناسي بود، افزود: كلام او برنده تر از شمشير بر عليه دشمنان اسلام و مقاومت اسلامي بود.
وزير امور خارجه با اشاره به مواضع مرحوم علامه در حمايت از مقاومت اسلامي در لبنان اظهار كرد: مواضع علامه و امثال ايشان مقاومت در لبنان را يك فرهنگ و نهادينه كرد و ايشان در عين حال در مسير وحدت و انسجام در جهان اسلام گام برمي داشت.
سيدعلي فضل الله نيز در اين ديدار اظهار داشت: مواضع مرحوم فضل الله نسبت به نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران بلند و حمايتگرانه بود و همواره از نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران در تمامي مراحل حيات خود دفاع مي كرد.
فرزند مرحوم فضل الله افزود: ايشان همواره با علاقمندي مسائل جمهوري اسلامي ايران را دنبال مي كرد و نسبت به دشمن ها شناخت داشته و اعلام مواضع مي كرد.
سيدعلي فضل الله با اشاره به اينكه مرحوم علامه تا لحظه ارتحال با بينش قوي نسبت به جمهوري اسلامي ايران بر سه اصل وحدت، مقاومت و همراهي با جمهوري اسلامي ايران و اعتماد متقابل تاكيد مي كرد.
وي افزود: ما و نسلي كه امروز در لبنان به عنوان پيروان و دست پروردگان ايشان هستند، راه او را ادامه داده و به حمايت از نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران پايبند هستيم.
سيدعلي فضل الله تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران قوت اسلام و همه مسلمانان در جهان است.

 



آيت الله خاتمي: نمازجمعه تابلوي عزت اسلام و انسجام مسلمين است

خطيب موقت نمازجمعه تهران، نمازجمعه را تابلوي عزت اسلام، انسجام مسلمين و همفكري آنها در جهت اعتلاي اسلام دانست.
آيت الله سيداحمد خاتمي در گفت وگو با ايسنا عنوان كرد: نمازجمعه تابلوي عزت اسلام، انسجام مسلمين و همفكري آنها در جهت اعتلاي اسلام است و از آن جهت كه نمازجمعه عبادتي بزرگ است و امام جمعه را بايد ولي امر منصوب كند، نمازي حكومتي است.
وي با بيان اين مطلب ادامه داد: امام جمعه در حقيقت نمايندگي از ولي امر را دارد وبه تعبير امام(ره) نمازجمعه از مناصب مخصوص ولي امر است و جز با اذن ولي امر كسي نمي تواند اقامه نمازجمعه را بر عهده داشته باشد. بر اين اساس نمازجمعه تابلوي نظام اسلامي هم محسوب مي شود.
وي تصريح كرد: امام جمعه موظف است كه در خطبه ها مردم را دعوت به تقوا كند از اين جهت خطبه هاي نمازجمعه درس اخلاق نيز محسوب مي شود.
آيت الله خاتمي با بيان اين كه خطيب نمازجمعه بايد اخباري راكه در گوشه و كنار جهان اسلام اتفاق مي افتد به اطلاع مردم برساند، گفت: خطبه هاي نمازجمعه در حقيقت جايگاه تحليل مسائل سياسي نيز است.
بنابراين تعبير عبادي و سياسي براي نمازجمعه تعبير درستي است و از بركات نظام اسلامي احياي اين فريضه بزرگ الهي است كه اكنون در بيش از 600 شهرستان، شهر و بخش كشور انجام مي شود.
خطيب موقت نمازجمعه تهران در ادامه خاطرنشان كرد: اين فريضه بزرگ كاركرد مثبت خود را در 31 سال گذشته به خوبي نشان داده، مردم را در صحنه نگه داشته است و هرجايي كه نيازي به حضور مردم بوده است نمازجمعه تجلي اين حضور بوده است.
آيت الله خاتمي با بيان اين كه بايد نگاهمان به نمازجمعه نگاه به يك نعمت ارزشمند باشد، افزود: طريقه سپاس از اين نعمت ارزشمند حضور گسترده در اين نماز است كه البته براي رسيدن به اين منظور عواملي چند تاثيرگذار هستند. اول اين كه خطابه نمازجمعه بايد جاذب باشد و در واقع خطبه ها با محتوا و به صورت اختصار بيان شود.
وي در پاسخ به اين سوال كه نمازجمعه در ايجاد وحدت در بين اقشار مختلف جامعه چه تاثيري دارد؟ گفت: نمازجمعه در حقيقت محور وحدت است و مناسب است همه اقشار در ستاد نمازجمعه حضور داشته باشند و پرهيز از طرح مسائل جناحي در خطبه هاي نمازجمعه مي تواند در ايجاد وحدت بيشتر در جامعه موثر باشد.
خاتمي افزود: طرح مواضع مقام معظم رهبري در نمازجمعه و تحليل فرمايشات ايشان يك وظيفه است و نبايد كساني طرح مواضع ايشان را در نمازجمعه تحليل جناحي حساب كنند، نمازجمعه در حقيقت تريبون ولي امر است و بايد از اين تريبون مواضع رهبري بيان شود.

 



سردار جاهد: تروريست ها در كشورهاي همسايه مخفي شده اند

فرمانده سپاه سيستان و بلوچستان از مخفي شدن عوامل جنايت اخير زاهدان در مناطق امن كشورهاي همسايه خبر داد.
سردار عليرضا جاهد كه در برنامه شبكه راديويي گفت وگو شركت كرده بود اعلام كرد دستگاه هاي امنيتي پيگير مسببين جنايت تروريستي مسجد جامع زاهدان هستند.
فرمانده سپاه سيستان و بلوچستان با تأكيد بر لزوم اقدامات ديپلماتيك و تحرك بيشتر دراين زمينه افزود: تروريست ها در مناطق امن كشورهاي همسايه مخفي شده اند و نبايد گذاشت آنها تا اين حد راحت زندگي كنند. كشورهاي همسايه مسلمان هستند و خودشان هم درگير چنين مسائلي اند. همكاري در اين زمينه ها مي تواند ثبات و امنيت را براي آنها نيز به ارمغان بياورد.
جاهد با اشاره به اهداف استكبار در اين استان به مردم توصيه كرد وحدت را حفظ كنند چرا كه در سايه وحدت، امنيت حاصل مي شود و به دنبال آن عمران و آباداني است.

 



برگزاري همايش پياده روي در زنجان

دوازدهمين همايش پياده روي فدراسيون ورزش هاي همگاني با حضور گسترده مردم زنجان برگزار شد.
به گزارش ايسنا، دوازدهمين همايش پياده روي خانوادگي فدراسيون ورزش هاي همگاني صبح جمعه با حضور پرشور مردم زنجان برگزار شد و شركت كنندگان مسير چند كيلومتري را تا منطقه گاوازنگ پياده روي كردند.
سرپرست فدراسيون ورزش هاي همگاني در حاشيه اين همايش به استقبال خوب مردم از اين همايش اشاره كرد و گفت: بي دليل نيست كه از زنجان به عنوان پايتخت پياده روي جهان ياد شده بود، چرا كه حضور گسترده مردم و استقبال بي نظير آنان از اين همايش باعث شد تا زنجان به عنوان پايتخت پياده روي كشور انتخاب شود.
مجدآرا، يكي از ويژگي هاي مردم زنجان را اهتمام به امر ورزش همگاني دانست و افزود: حضور هميشگي مردم اين شهر در همايش هاي پياده روي بيانگر آن است كه زنجاني ها در بحث فرهنگ ورزش همگاني گام هاي بلندي برداشته اند.

 



با حكم رئيس جمهور محمد حسين يادگاري به رياست جهاد دانشگاهي منصوب شد

دكتر محمد حسين يادگاري با حكم رئيس جمهور به رياست جهاد دانشگاهي منصوب شد.
به دنبال انتخاب رياست جديد جهاد دانشگاهي توسط هيأت امنا، طي حكمي از سوي رئيس جمهور و رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي، دكتر محمد حسين يادگاري به عنوان رياست جهاد دانشگاهي منصوب شد.
همچنين رئيس جمهور طي نامه جداگانه اي از زحمات دكتر طيبي در طي دوره مسئوليت ايشان به عنوان رئيس جهاد دانشگاهي تقدير و تشكر نمود.
گفتني است براساس بند 7 اساسنامه جهاد دانشگاهي، حكم رئيس جهاد دانشگاهي براساس پيشنهاد هيأت امنا و تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي توسط رئيس جمهور صادر خواهد شد.
مخالفت رئيس جمهور با استعفاي سقاي بي ريا
مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت از مخالفت دكتر احمدي نژاد با استعفاي وي و ادامه فعاليت در اين سمت خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمين سقاي بي ريا در گفت وگو با ايسنا در مورد اخبار منتشر شده مبني بر استعفاي وي از پست «مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت» گفت: استعفايم را به رئيس جمهور تقديم كرده بودم كه اين استعفا مورد قبول وي قرار نگرفت و با توجه به اين موضوع به كار خود ادامه خواهم داد.
بنابراين گزارش روز گذشته اخباري منتشر شد مبني بر اين كه مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت يك هفته است كه استعفا كرده و استعفاي خود را تقديم رئيس جمهور كرده است.
حجت الاسلام والمسلمين دكتر سقاي بي ريا از شاگردان حضرت آيت الله مصباح يزدي است. وي از زمان روي كار آمدن دولت نهم با عنوان مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت مشغول به كار بوده و اكنون پنج سال است كه در اين سمت فعاليت مي كند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14