(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 2 مرداد 1389- شماره 19699

سناي آمريكا بودجه نظامي اوباما براي جنگ افغانستان را نپذيرفت
مخالفت روسيه با تصميم دادگاه لاهه درباره كوزوو
شيمون پرز: مخالفت جهاني با اسرائيل هر روز بيشتر مي شود
سيدحسن نصرالله : توطئه هاي جديد عليه مقاومت را افشا مي كنم
تاخير در تشكيل دولت عراق مقامات آمريكا را نگران كرد
قطع روابط سياسي ونزوئلا و كلمبيا نظاميان در مرزها به حال آماده باش درآمدند
هشدار كره شمالي به جنگ افروزي جديد آمريكا در منطقه
شعله ورشدن دوباره جنگ در شمال يمن الحوثي ها: عربستان مقصر است
با حكم يوسف رضا گيلاني فرمانده ارتش پاكستان 3 سال ديگر در مقام خود ماند
تظاهرات ضدآمريكايي در پايتخت آرژانتين به 50 سال تحريم كوبا پايان دهيد



سناي آمريكا بودجه نظامي اوباما براي جنگ افغانستان را نپذيرفت

سناي آمريكا بودجه درخواستي رئيس جمهوري اين كشور براي ادامه جنگ در افغانستان را وتو كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، سناي آمريكا به لايحه بودجه اضافي 60ميليارد دلاري «باراك اوباما» براي جنگ در افغانستان راي منفي داد. نكته جالب توجه اينكه، 11تن از سناتورهاي دموكرات از جمله كساني هستند كه به اين لايحه راي منفي دادند.
در راي گيري مذكور، 51 مخالف مقابل 46 موافق قرار گرفتند. براي اينكه لايحه اي در سنا تصويب شود، به 60 راي موافق سناتورها نياز دارد. لايحه مذكور قبلا به تصويب مجلس نمايندگان رسيده بود. شكاف بر سر جنگ افغانستان ميان كاخ سفيد و مجلس سناي آمريكا، شرايط را براي اوباما بسيار پيچيده تر خواهد كرد.

 



مخالفت روسيه با تصميم دادگاه لاهه درباره كوزوو

در پي راي مثبت دادگاه لاهه به استقلال كوزوو از صربستان ، مسكو طي بيانيه اي اين راي را محكوم كرد.
به گزارش مهر، دادگاه بين المللي لاهه روز پنجشنبه سند پارلمان كوزوو درباره استقلال آن را مغاير با اصول حقوق بين المللي ندانست .
در پي اين تصميم «آندره نسترنكو» سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه روز گذشته طي بيانيه اي با رد استقلال كوزوو، تصميم اين دادگاه را غير قابل قبول دانست . مقامات آلبانيايي كوزوو در روز 17 فوريه 2008 با حمايت آمريكا و تعدادي از كشور هاي عضو اتحاديه اروپا بطور يكجانبه استقلال كوزوو از صربستان را اعلام كردند كه تا به حال 69 كشور از 192 كشور عضو سازمان ملل آن را به رسميت شناخته اند . روسيه، چين و هند همچنان كوزوو را بخشي از صربستان مي دانند .

 



اعتراف رئيس رژيم صهيونيستي در جمهوري اسلووني
شيمون پرز: مخالفت جهاني با اسرائيل هر روز بيشتر مي شود

سرويس خارجي -
رئيس رژيم صهيونيستي اعتراف كرد كه جهان هر روز بيشتر از روز پيش از اسرائيل بيزار مي شود و با سياست هاي تل آويو مخالفت مي كند.
شيمون پرز در اظهاراتي نسبت به افزايش شعار اعضاي مخالف اسرائيل در سازمان ملل متحد ابراز نگراني كرد و آن را نتيجه سياست هاي تل آويو در قبال ناوگان آزادي غزه دانست.
وي در جريان ديدار دو روزه خود از كشور «اسلووني» گفت، كشورهاي جهان ما را به خاطر سياست هايمان محكوم مي كنند و اكنون يك جبهه جهاني رو در روي ما قرار گرفته است.
پرز با اشاره به مخالفت اكثر اعضاي سازمان ملل اظهار داشت، ما مشاهده مي كنيم كه اغلب كشورها در سازمان ملل با ما مخالفت مي كنند. وي با اشاره به حمله اسرائيل به ناوگان آزادي گفت، يك سرباز اسرائيلي مرتكب خطايي به هنگام حمله شده است و الآن نيز تحت تعقيب قضايي است.
اظهارات شيمون پرز درباره بيزاري جهاني نسبت به رژيم صهيونيستي در حالي صورت مي گيرد كه ناوگان دريايي ارتش رژيم صهيونيستي يگان نيروهاي ويژه فرماندهي دريايي اسرائيل معروف به «شايتيت 13» را براي متوقف كردن كشتي لبناني در آب هاي مرزي مستقر كرد.
به نوشته روزنامه صهيونيستي جروزالم پست مقام هاي رژيم صهيونيستي هشدار داده اند كه اگر كشتي هاي كمك رسان ديگري به غزه اعزام شود از هر وسيله ممكن براي توقف آن استفاده خواهند كرد.
گفتني است قرار است دو كشتي امدادرسان لبناني تا چند روز آينده براي شكستن حلقه محاصره غزه از بندر طرابلس لبنان عازم اين منطقه شوند.
همچنين يكي از دوستان نزديك رئيس جمهور آمريكا از تلاش خود براي اعزام كشتي جسارت اميد به غزه خبر داد.
«رشيد الخالدي» قرار است يك كشتي حامل كمك هاي بشردوستانه به ارزش 370 هزار دلار به غزه اعزام كند.
توطئه اسرائيل
براي حمله به غزه
موسسه اوقاف و ميراث مسجدالاقصي از توطئه ارتش اسرائيل براي حمله گسترده به نوار غزه خبر داد.
به گزارش خبرگزاري قدس اين موسسه فلسطيني تصويري را منتشر كرد كه جمعيت زيادي از نيروهاي نظامي اسرائيل را نشان مي داد كه در منطقه اي در نزديكي مسجدالاقصي در حال آموزش براي نحوه حمله به مسجد الاقصي بودند.
در اين تمرين نظامي، فرماندهان اسرائيلي ماكتي از مسجد الاقصي را در مركز ميدان آموزش نصب كرده بودند و نظاميان نيز نحوه حمله به آن را فرا مي گرفتند.
برپايه اين گزارش، در اين برنامه آموزشي شماري از نيروهاي ارتش، نيروهاي پليس، برخي عناصر با لباس هاي مذهبي و خودروهاي متعلق به نيروهاي ويژه حضور داشتند.
مقامات نظامي رژيم صهيونيستي پيرامون محل رزمايش را با نرده هاي سبزرنگ احاطه كرده بودند تا محل رزمايش ديده نشود.
نظاميان صهيونيستي سناريوهاي مختلفي از جمله وقوع حوادث و درگيري هاي بزرگ در مسجد الاقصي، نحوه يورش به مسجد الاقصي توسط هزاران نيرو، پرتاب بمب در حين حمله و همچنين نحوه مقابله با نمازگزاران فلسطيني در روز حمله را آموزش ديدند.
مؤسسه الاقصي تصاوير اين رزمايش را پس از ضبط و ثبت بر روي پايگاه اطلاع رساني خود منتشر كرد. يكي از عناصر برگزار كننده اين رزمايش گفته است كه برگزاري اين آموزش ها براي آمادگي ارتش و نيروهاي پليس براي رويارويي با تنش هاي احتمالي نمازگزاران فلسطيني در ماه مبارك رمضان بوده است.
گفتني است حمله به كشتي هاي امدادرسان آزادي غزه كه باعث كشته و زخمي شدن دهها فعال خارجي از جمله 9 تبعه ترك شد باعث تخريب وجهه رژيم صهيونيستي در جهان شد به نحوي كه افكار عمومي جهان با برگزاري تظاهرات گسترده اعتراض آميز كه در نوع خود سابقه نداشته است مراتب انزجار خود را از سياست هاي جنايتكارانه رژيم صهيونيستي اعلام كردند.
متعاقب اين حادثه، مردم جهان خواستار محاكمه سران صهيونيست در دادگاههاي بين المللي به عنوان جنايتكار جنگي شدند و از تمامي كشورهاي جهان خواستند كه كالاهاي اسرائيلي را تحريم و ديپلمات هاي اين رژيم را از كشورشان اخراج كنند.
انزجار جهاني از سياست هاي تجاوزكارانه رژيم صهيونيستي به حدي است كه كارشناسان منطقه اي و جهاني معتقدند حمله به كاروان آزادي و پيامدهاي اين حمله ناجوانمردانه از جنگ 22روزه غزه و جنگ 33روزه لبنان هم براي اين رژيم رسوايي و بدنامي بيشتري به بار آورده است.
در همين رابطه وزير صنايع و بازرگاني رژيم صهيونيستي و تعدادي ديگر از شخصيت هاي سياسي اين رژيم اعتراف كردند كه جهان از ما بيزار شده است و هر جا مي رويم با نفرت و انزجار مردم روبه رو مي شويم.
سران رژيم صهيونيستي اذعان داشتند كه حادثه ناوگان آزادي فشارهاي جهاني عليه اسرائيل را افزايش داده و به جاي اينكه ما غزه را محاصره كنيم، جهان ما را محاصره كرده است.
فضاي سياسي در اروپا، كشورهاي آمريكاي لاتين، آسيا، استراليا و ديگر كشورهاي جهان به سود اسرائيل نيست و بازرگانان هرگونه روابط تجاري خود را با اسرائيل قطع كرده اند.
رسانه هاي رژيم صهيونيستي نيز با انتقاد از عمليات شكست خورده حمله به كاروان آزادي غزه اذعان كردند كه اين اقدام تل آويو موجب خشم و تنفر جهاني از اسرائيل شده است.
به گفته ناظران منطقه، مجموعه اين عوامل موجب شده كه نفرت جهاني از رژيم صهيونيستي و مخالفت با سياست هاي اين رژيم هر روز بيشتر شود كه اين مسئله در سخنان شيمون پرز در جمهوري اسلامي كاملا مشهود است.
اسرائيلي ها با فرافكني سعي دارند در تبليغات خود وانمود كنند كه ايران در جهان منزوي شد. اما واقعيت چيز ديگري است. به عقيده ناظران سياسي، اين اسرائيل است كه به دليل نفرت افكار جهاني هر روز منزوي تر مي شود نه ايران.
نفرت جهاني از اسرائيل باعث شده كه برخي از سران اسرائيل به دليل ترس از دستگيري سفر به كشورها را لغو مي كنند.
ساير رويدادها
¤ روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت در گزارشي اعلام كرد كه هر موشك گروه هاي مقاومت فلسطين براي تل آويو 05 هزار دلار هزينه دارد.
¤ محمد حسنين هيكل انديشمند برجسته مصري اعلام كرد كه هرگونه مذاكرات بدون مقاومت محكوم به شكست است.
¤ روزنامه هاآرتص نوشت، سامانه دفاع ضد موشكي «گنبد آهنين» نمي تواند اسرائيل را از تير رس موشك هاي مقاومت مصون نگاه دارد.

 



با رد دخالت حزب الله در ترور رفيق حريري سيدحسن نصرالله : توطئه هاي جديد عليه مقاومت را افشا مي كنم

سرويس خارجي-
دبير كل حزب الله لبنان با رد هرگونه دخالت اعضاي حزب الله در ترور رفيق حريري تاكيد كرد كه در اين مورد سكوت نمي كند و دست به افشاگري هاي تازه خواهد زد.
سيدحسن نصرالله پنجشنبه شب در يك كنفرانس مطبوعاتي در ضاحيه بيروت اظهار داشت: طرح بزرگي براي هدف قراردادن مقاومت با توسل به دادگاه بين المللي رفيق حريري نخست وزير فقيد لبنان تدوين شده است.
وي افزود، بايد كساني كه عليه مقاومت لبنان توطئه مي كنند نگران باشند زيرا اين بار هم شكست خواهند خورد و نمي توانند مقاومت را تضعيف كنند.
دبيركل حزب الله لبنان گفت، شرايط كنوني لبنان بسيار پيچيده و حساس است و من نام كساني را كه عليه كشور و مقاومت توطئه مي كنند افشا خواهم كرد.
سيدحسن نصرالله تاكيد كرد، شكي نيست كه اگر دادگاه بين المللي در راي خود افرادي از حزب الله را متهم كند ما به طور قطع آن را رد خواهيم كرد.
دبيركل حزب الله لبنان با اشاره به توطئه هاي مكرر دشمنان داخلي و خارجي عليه حزب الله گفت، پس از شكست همه گزينه ها و تجربه هاي پيشين اكنون توطئه جديدي عليه مقاومت در حال آماده شدن است و اين بار به طور مستقيم مقاومت را هدف قرار داده است.
وي تصريح كرد: برخي ثبات لبنان و تحقق وحدت ملي در اين كشور را به زيان خود مي بينند و به همين دليل تلاش مي كنند لبنان و مقاومت را به مرحله اي سوق دهند كه در جهت خدمت به طرح هاي آمريكا و اسرائيل در منطقه باشد.
سيدحسن نصرالله همچنين تاكيد كرد، در مرحله حساس كنوني همه بايد به مسئوليت هاي خود با درايت و دقت عمل كنند و در جهت حمايت از كشور و مقاومت گام بردارند، نبايد در جهت تحقق اهداف اسرائيل عمل كرد. براي اين منظور شرط براي همكاري و تشريك مساعي اين است كه به سخنان هم خوب گوش كنيم و با يكديگر همكاري كنيم.
وي خاطرنشان كرد، رهبران گروه 14 مارس با هوادارانشان به صراحت سخن بگويند و شجاعت و جرات لازم را براي گفتن حقايق به مردم داشته باشند.
دبيركل حزب الله لبنان گفت، كساني كه شاهدان دروغين در دادگاه حاضر كردند بايد محاكمه شوند و جرم آنها بيشتر از خود شاهدان دروغين است.
سيدحسن نصرالله تاكيد كرد، روند كار كميته تحقيق دادگاه بين المللي رفيق حريري به هيچ وجه مجراي قانوني ندارد و كاملاً سياسي است، زيرا يكي از مهم ترين احتمالات يعني احتمال نقش اسرائيل در اين ترور ناديده گرفته شده است، در حالي كه اسرائيل هم توان انجام اين ترور را داشت و هم منافع زيادي از اين ترور كسب كرد.
دبيركل حزب الله لبنان با بيان اينكه مقاومت قدرت دفاع از خود را دارد و از هيچ كس كمك نخواهد خواست خاطرنشان كرد، كساني كه نگران آينده لبنان هستند بهتر است به بازيگران بين المللي اين بازي بگويند لبنان ظرفيت اين بازي را ندارد.
به گزارش ايسنا دبيركل حزب الله لبنان درباره احتمال بروز جنگ در آينده نزديك گفت: ما خواهان جنگ نيستيم. حتي ما در جنگ ژوئيه هم شروع كننده نبوديم زيرا بعداً مشخص شد كه اين جنگ ناشي از تصميم اسرائيل، آمريكا و برخي دولت هاي عربي و برخي ها در لبنان بود كه ناكام ماند. بنابراين ما خواهان جنگ نيستيم و تنها از خاك خود دفاع مي كنيم و هيچ ترسي هم نداريم.
وي با بيان اينكه برخي به هيچ وجه نمي خواهند لبنان در آرامش باشد و مقاومت فرصت تقويت خود را داشته باشد، گفت: در گذشته سوريه و هم پيمانان حزب الله به نقش داشتن در ترور حريري متهم مي شدند و امروز حزب الله را مستقيم مورد اتهام قرار مي دهند و اين نشان از يك توطئه بين المللي است كه لبنان را به سوي تونل تاريكي هدايت مي كند كه در نهايت به انفجار اوضاع منتهي خواهد شد.
سيدحسن نصرالله درباره مباحث مطرح شده مبني بر احتمال تغيير دولت گفت: تا پيش از صدور حكم دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري ما خواهان تغيير دولت نخواهيم شد ضمن اينكه ما همه سناريوهاي موجود را بررسي و بهترين تصميم را مي گيريم.
دبيركل حزب الله لبنان درباره ديدگاه سعدالدين حريري درباره دادگاه پدرش اظهار داشت: من به حريري گفته ام كه اگر از دادگاه براي بهره برداري از اهداف سياسي استفاده شود، ربطي به تو ندارد. ما هر دو ممكن است قرباني اين دادگاه باشيم. بدون شك اگر تصميم دادگاه بين المللي آن گونه كه پيش بيني مي شود، صادر شود ما و حريري هر دو در موضع دشواري قرار خواهيم گرفت. همه بايد مسئله را بررسي كنند و موضعي را كه به مصلحت كشور است، اتخاذ كنند.
دبيركل حزب الله لبنان بر حفظ وحدت در داخل لبنان تاكيد كرد و افزود: اگر كسي به مقاومت لبنان دست درازي كند، از كل لبنان انتظار مي رود كه براي مقابله با تجاوزگران در يك صف بايستند.
سيدحسن نصرالله تاكيد كرد ما هيچ گاه جنگي به راه نينداخته ايم نه قبل از تصميم دادگاه حريري و نه بعد از آن نيز جنگي به راه نخواهيم انداخت ما به جنگ اعتقادي نداريم و يك جنبش مقاومت هستيم كه هدف ما آزادي سرزمين و دفاع از آن است ما به هيچ وجه به دنبال جنگ افروزي نيستيم.


 



تاخير در تشكيل دولت عراق مقامات آمريكا را نگران كرد

رئيس جمهوري آمريكا ضمن مداخله آشكار در امور داخلي عراق، از رهبران سياسي اين كشور خواست هرچه زودتر دولت تشكيل دهند.
به گزارش خبرگزاري مهر، در ديدار «كريستوفرهيل» سفير و ژنرال «پريموند اوديرنو» فرمانده نظاميان آمريكايي در عراق با «باراك اوباما» در كاخ سفيد، اوباما خطاب به رهبران سياسي عراق، گفت، عراقي ها بايد هرچه سريعتر دولت جديد تشكيل و به بحران سياسي موجود خاتمه دهند.
اوباما گفت: زمان آن فرا رسيده است كه رهبران عراقي از خواب غفلت بيدار شوند و بدون هيچ تاخيري، دولت جديد خود را تشكيل دهند و در اين رابطه، مسئوليت پذير باشند. اوديرنو نيز در اين ديدار، به اطلاع اوباما رساند كه شمار نظاميان آمريكايي طي ماه اوت (11 مرداد تا 11 شهريور) طبق قرارداد امنيتي بغداد - واشنگتن، از 70 هزار نفر به 50 هزار تن كاهش خواهد يافت.
«جوزف بايدن» معاون اوباما نيز طي تماس تلفني با «نوري مالكي» نخست وزير و «اياد علاوي» رهبر فهرست «العراقيه» از آنها خواست هرچه سريعتر دولت تشكيل دهند. بايدن همچنين بر تعهد آمريكا نسبت به ايجاد روابط طولاني مدت با عراق تاكيد كرد.
درخواست حكيم از مالكي
به گزارش ايسنا، «عمار حكيم»، رهبر مجلس اعلاي اسلامي عراق، از مالكي خواست با كناره گيري از نامزدي نخست وزيري، راه را براي تشكيل دولت جديد در عراق هموار كند. حكيم همچنين، اتهامات وارد شده بر مجلس اعلا در مورد سنگ اندازي در مسير تشكيل دولت را رد و به طور ضمني از مالكي انتقاد كرد. حكيم همچنين از همه سياستمداران عراقي خواست همه تلاش خود را براي برگزاري جلسه پارلمان در تاريخ 28 ژوئيه (8 مرداد) به كار گيرند. او هرگونه تاخير در اين امر را غيرقابل قبول خواند.
پافشاري مالكي براي ادامه تصدي گري پست نخست وزيري و مخالفت جريان «صدر» با آن، «اتحاد ملي» (شيعيان) را عملا دچار شكاف كرده است.
اظهارات متناقضي نيز در مورد احتمال برگزاري يك نشست با شركت سران ائتلاف هاي چهارگانه (علاوي، مالكي، حكيم و طالباني) در اربيل عراق به گوش مي رسد.
«محمود عثمان» يكي از رهبران ائتلاف كردستان اين خبر را تكذيب، ولي «ميسيون الدملوجي» سخنگوي فهرست «العراقيه» آن را تاييد كرد و گفت: رهبران گروه هاي سياسي عراق در حال زمينه سازي براي برگزاري اين نشست هستند.
خبر ديگر اينكه چند تن از نمايندگان پارلمان عراق در گفت وگو با شبكه العالم، از تلاش هاي پشت پرده براي بين المللي كردن مسئله نخست وزيري عراق و حتي ارجاع پرونده آن به شوراي امنيت سازمان ملل سخن گفتند. «حسين فدو» در اين مورد اظهار داشت: اگر تا چهار اوت (14 مرداد) مسئله حل نشود، آمريكا اين پرونده را به شوراي امنيت ارجاع مي دهد.

 



قطع روابط سياسي ونزوئلا و كلمبيا نظاميان در مرزها به حال آماده باش درآمدند

پس از آنكه كلمبيا سفير خود را از ونزوئلا فراخواند و ونزوئلا نيز 72 ساعت براي خروج كاركنان سفارت كلمبيا از كاراكاس زمان تعيين كرد اوضاع در مرزهاي دو كشور به وخامت گراييد.
به گزارش خبرگزاري ها روابط ميان دو كشور كلمبيا و ونزوئلا زماني بحراني شد كه كلمبيا اعلام كرد، پنج تن از رهبران گروه شورشي «فارك» كه عليه دولت بوگوتا مي جنگند در خاك ونزوئلا و تحت حمايت اين كشور هستند. دولت كلمبيا پس از اين ادعا سفير خود را از ونزوئلا فراخواند، و همين مسئله باعث خشم نزوئلا و اقدام متقابل اين كشور براي تعيين مهلت 72 ساعته به منظور خروج كاركنان سفارت كلمبيا از كاراكاس، در نتيجه به قطع رابطه دو كشور انجاميد.
در همين رابطه، هوگو چاوز با اعلام اينكه كاراكاس چاره اي جز اين اقدام ندارد گفت: ونزوئلا هر گونه رابطه خود را با دولت كلمبيا بطور كامل قطع كرد.گفته مي شود «لوئيس آلفونسو هويوس» نماينده كلمبيا در نشست اضطراري سازمان كشورهاي آمريكايي مداركي را ارائه كرد و مدعي شد، ونزوئلا به رهبران شورشيان چپ گراي كلمبيا در خاك اين كشور پناه داده است و با آنها مدارا مي كند.
اخبار تكميلي در اين باره حكايت از آن دارد كه هوگو چاوز، رئيس جمهوري ونزوئلا پس از اعلام قطع رابطه كامل با كلمبيا و اخراج اعضاي سفارتخانه اين كشور، ضمن اعلام آماده باش در مرزهاي دو كشور، دستور برگزاري نشست فوري شوراي دفاعي اين كشور را نيز صادر كرده است.
از سوي ديگر، تيرگي روابط كلمبيا و ونزوئلا بي ارتباط با تحريكات آمريكا براي به آشوب كشيدن منطقه نيست چرا كه تنش ميان بوگوتا و كاراكاس از زماني كليد خورد كه سفير كلمبيا در واشنگتن تصاوير و نقشه هايي را از مخفي گاه هاي مخالفان كلمبيا در خاك ونزوئلا -كه گمان مي رود توسط آمريكايي هاي حامي دولت كلمبيا تهيه شده باشد- منتشر كرد.
در همين رابطه در خرداد ماه سال جاري 10 سناتور جمهوريخواه در كنگره آمريكا از كاخ سفيد خواستند تا قرار دادن نام ونزوئلا در فهرست كشورهاي حامي تروريسم را بررسي كند.
اين 10 سناتور مدعي هستند كه دولت ونزوئلا با شورشيان فارك در كلمبيا در ارتباط است.
گفتني است چاوز در ژوئيه 2009 با امضاي توافقنامه نظامي كلمبيا و آمريكا مخالفت كرد. براساس اين توافقنامه نظامي به ارتش آمريكا اجازه داده شد از هفت پايگاه نظامي در كلمبيا استفاده كند.

 



هشدار كره شمالي به جنگ افروزي جديد آمريكا در منطقه

در آستانه برگزاري رزمايش نظامي مشترك آمريكا و كره جنوبي در درياي ژاپن، پيونگ يانگ نسبت به آغاز مسابقه تسليحاتي در منطقه هشدار داد.
به گزارش فارس، «ري تونگ ايل» نماينده هيئت كره شمالي در نشست امنيتي اتحاديه كشورهاي جنوب شرق آسيا (آسه آن)، ضمن هشدار نسبت به برگزاري رزمايش دريايي آمريكا و كره شمالي اعلام كرد، اين مانور آغازگر مسابقه تسليحاتي در منطقه خواهد بود.
وي افزود: «اين مانور يك تهديد بزرگ براي كل منطقه است»
«تونگ ايل» با اشاره به بيانيه سازمان ملل كه در آن غرق شدن ناو جنگي كره جنوبي محكوم شد، اما اسمي از كره شمالي (به عنوان مقصر) به ميان نيامد، تصريح كرد: «رزمايش مشترك آمريكا و كره جنوبي با روح بيانيه دبيركل سازمان ملل متحد مغاير است.»
رزمايش دريايي مشترك آمريكا و كره شمالي 25 تا 28 ژوئيه در درياي ژاپن برگزار مي شود.
پيش از اين، برگزاري مانور مذكور براي هشتم يا يازدهم ژوئن برنامه ريزي شده بود، ولي واشنگتن و سئول تصميم گرفتند منتظر نظر سازمان ملل درباره غرق شدن ناو «چئونان» كره جنوبي بمانند.
26 مارس سال جاري ناو مذكور در درياي زرد غرق شد و آمريكا و كره جنوبي بلافاصله كره شمالي را متهم به تيراندازي به سوي چئونان كردند، اما بعدها در تحقيقات سازمان ملل كره شمالي تبرئه شد.

 



شعله ورشدن دوباره جنگ در شمال يمن الحوثي ها: عربستان مقصر است

پس از چند ماه برقراري آتش بس در يمن، رژيم عربستان براي شعله ور شدن دوباره جنگ در اين كشور، تلاش هايي را آغاز كرده است.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، اقدامات دولت يمن در مسلح كردن قبايل طرفدار دولت كه با هماهنگي عربستان صورت گرفته است، در روزهاي اخير درگيري هاي خونيني را رقم زده است.
«ضيف الله شامي» سخنگوي دفتر اطلاع رساني الحوثي ها در گفت وگو با شبكه خبري العالم ضمن متهم كردن دولت يمن و عربستان براي راه انداختن يك جنگ مجدد اظهار داشت: رويارويي الحوثي ها با قبايل اصلا واقعيت ندارد و فقط براي گمراه كردن اذهان عمومي است.
وي گفت: نيروهاي نظامي ارتش، همچنان به اقدامات تجاوزگرانه ادامه مي دهند تا جايي كه طي اين اقدامات 15تن كه اغلب آنها از رهبران شيعيان صعده بودند، به شهادت رسيدند.
از سوي ديگر، روزنامه كويتي القبس به نقل از منابع خبري از كشته شدن 70 نفر در درگيري هاي اخير بين ارتش و قبايل طرفدار آنها با الحوثي ها در منطقه «حرف سفيان» خبر داد.
به نوشته اين روزنامه، در حال حاضر هرج و مرج و بحران منطقه را فرا گرفته است و نيروهاي ارتش يمن با سلاح هاي سنگين اقدام به گشودن آتش به سوي پايگاههاي شيعيان صعده كرده اند.
«محمد عبدالسلام» سخنگوي الحوثي ها نيزبار ديگر، ارتش يمن را به انجام عمليات نظامي عليه الحوثي ها متهم كرد و گفت: ارتش يمن تاكنون 85 راكت به مواضع ما در حرف سفيان شليك كرده است.
وي در عين حال بر اين موضوع تاكيد كرد كه الحوثي ها، آماده پذيرش هرگونه ميانجي گري داخلي و خارجي براي توقف حملات عليه مناطق الحوثي ها و تضمين سلامت و امنيت آنهاست.
منابع خبري نيز از كشته شدن پنج سرباز يمني در استان «شبوه» در جنوب اين كشور از سوي شبه نظاميان طرفدار القاعده در روزهاي اخير خبر دادند.

 



با حكم يوسف رضا گيلاني فرمانده ارتش پاكستان 3 سال ديگر در مقام خود ماند

ژنرال «اشفق كياني» به مدت سه سال ديگر از طرف نخست وزير پاكستان در فرماندهي ارتش اين كشور ابقا شد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «يوسف رضا گيلاني»، نخست وزير پاكستان، ژنرال «اشفق كياني»، را به مدت سه سال ديگر در سمت فرماندهي ارتش پاكستان ابقا كرد. كياني 58 سال سن دارد و به اعتقاد بسياري از تحليلگران، قدرتمندترين فرد در پاكستان است. پس از ترك فرماندهي ارتش توسط «پرويز مشرف» در سال 2007، كياني به اين سمت منصوب شد. علي رغم افزايش بي سابقه حملات تروريستي در پاكستان طي سالهاي اخير، هيچ مقام سياسي پاكستان و رهبر گروهها و احزاب اين كشور متعرض كياني نشده است. مقامات آمريكايي نيز اصولا هر وقت وارد پاكستان مي شوند، ملاقاتي را نيز با كياني ترتيب مي دهند.
خبر ديگر اينكه، «رحمان مالك» وزير كشور پاكستان، در گفت وگو با شبكه بي بي سي، از اقدام خودسرانه آمريكا در بمباران مناطق شمالي اين كشور به بهانه مبارزه با تروريسم انتقاد كرد. به گزارش فارس، مالك درباره حملات مكرر هواپيماهاي بدون سرنشين ارتش آمريكا به مناطق مرزي افغانستان و پاكستان گفت: ما اين حملات را به مثابه تجاوزي به حاكميت و تماميت ارضي خود مي دانيم.وي در ادامه، از آمريكا خواست درباره اين حملات تجديدنظر كند.
اشفق كياني قبل از اين سمت وزير اطلاعات پاكستان بود.

 



تظاهرات ضدآمريكايي در پايتخت آرژانتين به 50 سال تحريم كوبا پايان دهيد

مردم آرژانتين در حمايت از كوبا در پايتخت به خيابان ها ريختند و ضمن محكوم كردن سياست هاي واشنگتن خواستار لغو تحريم هاي 50 ساله هاونا شدند.
به گزارش فارس به نقل از آژانس خبري «پرنسا لاتينا» تظاهراتي تحت عنوان «راهپيمايي آمريكاي جنوبي عليه تحريم 50 ساله كوبا» در خيابان هاي بوينس آيرس برگزار شد و شركت كنندگان خواستار پايان دادن به سياست هاي خصمانه آمريكا عليه هاوانا شدند.
شبكه هاي سازمان يافته سازمان هاي اجتماعي تحت حمايت گروه هاي سياسي، دانشجويان و اتحاديه هاي صنفي ضمن برگزاري اين تظاهرات به سوي ساختمان وزارت خارجه حركت كردند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات نامه اي براي «اكتور تيمرمان»، وزير خارجه آرژانتين، و «نستور كرشنر»، دبيركل اتحاد ملت هاي آمريكاي جنوبي (اوناسور)، نوشته و در آن خواستار لغو تحريم هاي آمريكا عليه كوبا شدند.
در متن اين نامه آمده است، هدف از برگزاري اين راهپيمايي تمايل براي پيوستن به دفاع از كشور برادر و حقوق وي براي تعيين سرنوشت خود و پيوستن به نيم قرن مبارزه عليه ظلم و ستم و ارعاب ايالات متحده آمريكا است كه قصد دارد اين دولت را تضعيف كرده مردم آن را محكوم به فقر كند.
همچنين در اين سند بر لزوم همگرايي ملت هاي منطقه در حمايت از اتحاد ملت هاي آمريكاي لاتين و حمايت از ملت كوبا كه براي آزادي خود علي رغم فشارهاي قوي ترين قدرت دنيا مبارزه مي كنند، تاكيد شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14