(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 2 مرداد 1389- شماره 19699

كوتاه اقتصادي
قرارداد گازي يك ميليارد يورويي بين ايران و تركيه
هشدار وزير بازرگاني: ايجاد مزاحمت براي كشتي هاي ايراني پشيماني درپي دارد
حمايت وزارت نيرو از توليد لوازم كاهنده مصرف آب و برق
معاون ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز:
اعلام اسامي قاچاقچيان دانه درشت منوط به اجازه قوه قضائيه است
آغاز طرح نظارتي ويژه ماه مبارك رمضان از 6 مردادماه
حمايت 60 نماينده مجلس از ادامه فعاليت تايد واتر
پرداخت پاداش بازنشستگان كشوري قبل از سال 79 تا پايان شهريورماه
رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و تره بار تهران: 5 هزار دلال از واحدهاي پروانه دار ميادين پول زور مي گيرند
بي اعتنايي به تحريم هاي آمريكا يك شركت چيني 250 هزار بشكه بنزين به ايران صادر كرد
سخنگوي طرح تحول : دريافت شماره حساب براي يارانه هاي نقدي در 15 استان تا 31 مردادماه به اتمام مي رسد
مبادلات مالي 45 ميليارد دلاري ايران با 39 بانك دنيا
جمعيت جهان 800 ميليون نفر بيشتر شد



كوتاه اقتصادي

¤ در هفته منتهي به 30 تيرماه 89 شاخص كل بورس رشد 297 واحد را تجربه كرد و از 15081 به 15360 واحد در روز رسيد.هفته گذشته ارزش بازار از 728 هزار و 12 به 732 هزار و 477 ميليارد ريال رسيد كه 4 هزار و 465 ميليارد ريال افزايش را نشان مي دهد.
¤ مهلت قانوني ارائه اساسنامه هاي شركت ملي نفت، گاز و پتروشيمي در حالي روز گذشته به پايان رسيد كه هنوز اين اساسنامه ها به مجلس ارائه نشده است تا اين طلسم 23 ساله همچنان نشكسته باقي بماند.
¤ نخستين نمايشگاه ماشين آلات ساخت و نگهداري راهها و صنايع وابسته از هفتم لغايت يازدهم مهرماه سال جاري توسط معاونت آموزش، تحقيقات و فن آوري وزارت راه و ترابري برگزار مي شود.
¤ كارخانه ورق گالوانيزه خودرو قادر است تا سال هاي آينده نياز خودروسازان به اين نوع ورق ها را تامين كند. به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، مدير تامين فلزات گروه خودروسازان سايپا با اعلام خبر فوق افزود: ورق خودرو چهار محال و بختياري تا زماني كه توليد خودرو در كشور به دو ميليون دستگاه برسد خطوط كارخانه هاي داخل كشور را تغذيه مي كند.
¤ بانك مركزي ضمن اشاره به تسهيلات 24 ميليارد و 860 ميليون دلاري براي طرح هاي مصوب، اعلام كرد: از اين ميزان معادل منفي 5 ميليارد و 520 ميليون دلار به بخش هاي مختلف اقتصادي در سه ماهه دوم سال گذشته پرداخت شده است.
¤ ايرانسل اعلام كرد: در پي استقبال گسترده هموطنان، طرح انتخاب شماره دلخواه با پيش شماره 0939 تا پايان مردادماه سال جاري تمديد شد.به گزارش روابط عمومي ايرانسل ، در طرح شماره طلايي ايرانسل ، اين امكان در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد تا با مراجعه به وب سايت رسمي ايرانسل به نشاني wwwirancellir، شماره تلفن همراه دلخواه خود را از ميان شماره هاي موجود بلوك 00939100000 تا 9939999999، انتخاب و با پرداخت اينترنتي از طريق كارت يكي از بانك هاي عضو شبكه شتاب و يا كارت هاي شارژ ايرانسل، سيم كارت مورد نظر خود را از طريق پست پيشتاز دريافت كنند.
¤ كلنگ احداث نخستين ساختمان پروژه دروازه مشترك مرزي بين ايران و تركيه، مردادماه سال جاري به زمين زده مي شود.
¤ وزير صنايع و معادن گفت: در حاليكه رتبه ايران در شاخص رشد توليدات صنعتي در گذشته 012 بود سال قبل و در دوران دولت آقاي احمدي نژاد به جايگاه 92 صعود كرديم.به گزارش ايميدرو، علي اكبر محرابيان در نخستين كنگره سرداران شهيد و ايثارگران وزارت صنايع و معادن گفت: امروز مديران دفاع مقدس پيشتاز در آباداني هستند.
¤ مديركل دفتر ترانزيت و پايانه هاي مرزي سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي از افزايش 7/36 درصدي ترانزيت از پايانه هاي مرزي كشور در فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.سعيد عبداللهي با اعلام اينكه سال 98 براي رسيدن به رقم 01 ميليون تن ترانزيت هدف گذاري شده است، گفت: در طول سال 78 ميزان ترانزيت از كشور حدود 5 ميليون و 785 هزار تن بود كه در سال 88 با 1/12 درصد افزايش به 7 ميليون و 09 هزار تن رسيد.

 



قرارداد گازي يك ميليارد يورويي بين ايران و تركيه

ايران و تركيه قرارداد احداث خط لوله گاز 660 كيلومتري به ارزش يك ميليارد يورو امضا كردند.
براساس اين قرارداد كه در حضور وزراي نفت ايران و تركيه امضا شد، خط لوله اي به طول 660 كيلومتر و به ارزش يك ميليارد يورو بين ايران و تركيه احداث مي شود تا كار انتقال گاز به اين كشور را انجام دهد.
بنابر اين گزارش، در سفر ميركاظمي به تركيه با مذاكرات صورت گرفته بين دو كشور درخصوص سرمايه گذاري تركيه در ميادين مشترك بر توسعه روابط گازي و پتروشيمي تاكيد شد.
وزير نفت و انرژي تركيه دراين نشست خواستار فراهم ساختن ثبات لازم براي حفظ امنيت انرژي توسط دو كشور درمنطقه شد و آمادگي كشورش را براي توسعه نيروگاههاي برقي ايران اعلام و تاكيد كرد دراين زمينه هرگونه كمكي كه منجر به رفع نياز ايران در زمينه تامين نيروي برق شود ارائه خواهدشد.
وزير نفت ايران نيز با توجه به روابط تاريخي دو كشور همچنين همجواري و لزوم مودت و دوستي بين دو كشور به تعهد ايران در تامين گاز مورد نياز تركيه تاكيد كرد.
اين گزارش حاكي است، مهندس جواد اوجي گفت: با احداث خط لوله جديد ايران- تركيه طي سه سال آينده كشورمان امكان صادرات روزانه 50 تا 60 ميليون مترمكعب گاز به اين كشور و اروپا را خواهدداشت.
معاون وزير نفت در امور گاز و مديرعامل شركت ملي گاز ايران در گفت وگو با شانا افزود: تركيه در نظر دارد با احداث خط لوله گاز مستقلي در داخل خاك خود، گاز جمهوري اسلامي ايران را به اروپا انتقال دهد كه با امضاي قرارداد ميان دوكشور در واقع اولين گام عملي را دراين راه برداشته باشد.
وي با بيان اين كه شركت ملي گاز ايران با راه اندازي خط لوله مستقل شركت تركيه اي، خواهد توانست گاز خود را با پرداخت حق ترانزيت به شركت يادشده در اروپا بازاريابي كند، گفت: براساس قراردادي كه امضا شد، شركت تركيه اي عهده دار احداث بخشي از خط لوله جديد ايران براي گازرساني به مناطق غربي كشور و نيز صادرات مازاد آن به بازارهاي جهاني شد.
اوجي، قطر خط لوله گاز ميان ايران و تركيه را 56 اينچ اعلام كرد و گفت: عمليات احداث اين خط لوله تا سال 2014 به پايان مي رسد.مديرعامل شركت ملي گاز ايران با تاكيد بر اين كه قرارداد مربوط به احداث خط لوله اي به طول 660 كيلومتر در حدفاصل مياندوآب تا بازرگان است، گفت: بار مالي اين پروژه بيش از 980 ميليون يورو تخمين زده شده كه سهم شركت تركيه اي دراين طرح 77 درصد و سهم شركت ملي گاز 23 درصد تعيين شده است.
وي از اتمام كار مهندسي احداث خط لوله جديد گاز ميان ايران و تركيه خبر داد و گفت: اين خط لوله ظرفيت انتقال 110 ميليون مترمكعب را دارد و ادامه خط لوله ششم سراسري بوده كه قرار است 60 ميليون مترمكعب آن براي رفع نياز گاز استان هاي در طول مسير و مابقي براي صادرات مورد استفاده قرارگيرد.

 



هشدار وزير بازرگاني: ايجاد مزاحمت براي كشتي هاي ايراني پشيماني درپي دارد

وزير بازرگاني با بيان ديدگاههاي خود درباره تحريم ناوگان كشتيراني جمهوري اسلامي ايران، گفت: هر حمايتي لازم باشد از كشتيراني دريغ نمي كنيم، ضمن اينكه غربي ها بدانند هر مزاحمتي براي كشتي هاي ايراني ايجاد كنند، از اين كار پشيمان خواهند شد.
مهدي غضنفري در گفتگو با مهر گفت: وزارت بازرگاني با شرايط پيش آمده بر روي تحريم ناوگان كشتيراني جمهوري اسلامي ايران از سوي كشورهاي غربي، حمايتهاي ويژه اي را از اين ناوگان طراحي كرده است.
وزير بازرگاني افزود: به هرحال، ما يك تصميم بزرگ به لحاظ ملي گرفته ايم كه بدون اينكه به حق كسي تجاوز كنيم، بگوييم و اجازه داشته باشيم كه سوخت هسته اي توليد و مصرف كنيم، اين جمله اي ساده، روشن و طبيعي است و اين روزها نيز تمامي كشورها به اين سمت رفته اند.
وي تصريح كرد: بر اين اساس، دليلي بر تحريم كشوري نمي بينم كه سوخت هسته اي مي خواهد، اين حركتي ظالمانه و غيرمنصفانه است و به غيرت ملي و مذهبي هر ايراني بر مي خورد، مگر ما چه جرمي مرتكب شده ايم كه در اين مسير، كشتيراني جمهوري اسلامي ايران را نيز تحريم مي كنند.
غضنفري تاكيد كرد: طبيعي است كه نه وزارت بازرگاني و نه هيچ دستگاه ديگري به فكر عقب نشيني نيست، بنابراين اگر نياز به حمايت از ناوگان كشتيراني جمهوري اسلامي ايران باشد، حتما حمايت خواهيم كرد.
وي اظهار داشت: زماني در مورد بيمه كشتيراني مشكلاتي پيش آمده بود و شركتهاي بيمه گر خارجي، تباني كرده بودند تا فراتر از قطعنامه، كشتيراني ج.ا.ا را تحريم كرده و در محدوديت و فشار قرار دهند. بر اين اساس، وزارت بازرگاني بلافاصله مصوبه اي را از دولت اخذ كرد كه براساس آن بتواند از طريق بيمه مركزي، شرايطي را فراهم كند كه كشتي هاي ايراني بتواند از بيمه استفاده كند يا اگر مراقبت هايي حتي در حد مراقبتهاي نظامي نياز باشد، صورت گيرد.
اين عضو كابينه دهم خاطرنشان كرد: كشور با تمام وجود ايستاده است. بنابراين نبايد فراموش كرد كه ايران علاوه بر اينكه يكسري محدوديتهاي قطعنامه اي دارد، با يكسري محدوديتهاي فراقطعنامه اي نيز مواجه است. بنابراين اگر فردي مزاحمت هايي براي كشتي هاي ايراني ايجاد كرد، يعني فراتر از قطعنامه عمل كرده است و اين، حق ايران است كه برخورد كند.

 



حمايت وزارت نيرو از توليد لوازم كاهنده مصرف آب و برق

وزارت نيرو در زمينه هاي مختلف با همكاري سازمان بهره وري انرژي به حمايت از لوازم كاهنده مصرف آب و برق مي پردازد.
معاون وزير نيرو در امور برق در حاشيه بازديد از دومين نمايشگاه بين المللي نوآوري در توليد، ذخيره سازي، بهينه سازي و صرفه جويي در انرژي با بيان مطلب بالا گفت: وزارت نيرو با همكاري سابا در زمينه هاي مختلف به شركت هايي كه در جهت كاهش مصرف انرژي در حال توليد هستند از جمله مدل هاي مختلفي كه براي كاهش مصرف برق موتورهاي لوازم خانگي و بخش هاي ديگري كه در پروژه هاي سابا ديده شده است، حمايت هاي ويژه اي را در قالب پرداخت تسهيلات به عمل مي آورد.
محمد بهزاد در پاسخ اين پرسش كه با وجود اعلام اين نوع حمايت ها پس چرا سابا با وجود انجام تمام آزمايشات و اثبات ذخيره سازي و صرفه جويي در مصرف برق توسط آبسردكن هاي نسل جديد اما با گذشت 3 سال از توليد هنوز از اين نوع دستگاهها حمايت نمي كند، اظهار داشت: بحث هاي فني درباره آبسردكن هاي نسل جديد انجام شده و براي كمك به آن بايد بودجه اي را پيش بيني مي كرديم كه اين بودجه درخواست شده و به طور قطع بعد از اين كه بودجه مورد نياز تصويب شد مسائل فني آن هم حل خواهد شد.
بهزاد ادامه داد: در اين خصوص با مديرعامل سابا جلسه اي داشتيم و درباره آبسردكن هاي نسل جديد تاكيد شد تا هرچه زودتر مورد حمايت قرار گيرند كه اين حمايت بايد به گونه اي باشد تا به عمل قابل قبولي برسيم چون ذخيره سازي ميزان مگاوات موثري هم در سطح وسيع با استفاده از اين نوع آبسردكن ها به دست مي آيد.
بهزاد در ادامه درباره توليد برق از انرژي هاي نو تصريح كرد: ابلاغ ساخت هزار مگاوات نيروگاه بادي به شركت مپنا به صورت دولتي و خصوصي است كه همراه با انتقال فناوري، كم تر از سه سال برق را وارد مدار مي كند.
بهزاد خاطرنشان كرد: در حال حاضر 5 هزار مگاوات نيروگاه خصوصي داريم كه قرارداد 8 نيروگاه ديگر هم با اين بخش نهايي شده است و حدود 5 هزار مگاوات نيز تا دو سال آينده وارد مدار خواهد شد.

 



معاون ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز:
اعلام اسامي قاچاقچيان دانه درشت منوط به اجازه قوه قضائيه است

معاون پيشگيري، هماهنگي سازمان ها و استان هاي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: براساس اطلاعاتي كه ما در اختيار داريم، مافياي سيگار در دولت وجود ندارد.
سردار مهدي ايوبي در گفت وگو با ايسنا در پاسخ به اين سؤال كه آيا براساس اطلاعات شما مافياي سيگار در دولت يا بخشي از بدنه دولت فعاليت مي كند يا خير؟ گفت: سيگار مانند موادمخدر كالايي است كه در دنيا از طريق شبكه هاي مافيايي اداره مي شود و توليدكنندگان بزرگ در بازارهاي مصرف خصوصاً در كشورهاي جهان سوم و در حال توسعه به شدت براي فروش محصولات خود با يكديگر رقابت مي كنند.
وي افزود: توليدكنندگان بزرگ سيگار شبكه اي از صاحبان سرمايه و عوامل فعال در كشورهاي همسايه را كه داراي توان صادرات هستند، به صورت شبكه تشكيل داده و از اين طريق محصولات خود را در بازارهاي هدف مي فروشند.
او با اشاره به اين كه اين طرز كار توليدكنندگان بزرگ سيگار در جهان جزو جرائم سازمان يافته محسوب مي شود، افزود: براساس اطلاعات ما مافياي سيگار در بدنه دولت وجود ندارد.
معاون ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز همچنين در پاسخ به اين سؤال كه چرا اين ستاد اقدام به اعلام عمومي اسامي قاچاقچيان دانه درشت نمي كند؟ توضيح داد: ستاد، نيروي انتظامي و وزارت اطلاعات تقريباً اطلاعات مربوط به قاچاقچيان اصلي و عكس هاي آنها را در اختيار دارد و اين اطلاعات مربوط به قاچاقچيان خارج از مرز و داخل مي شود.
ابويي توصيح داد: اعلام اسامي متهمان به قاچاق به عهده قوه قضائيه بوده و اين قوه بايد به ما اجازه اعلام اسامي را بدهد.
وي با اشاره به اين كه هنوز هيچ تصميم شفافي درباره اعلام اسامي قاچاقچيان دانه درشت گرفته نشده است، اظهار كرد: اين كار در راستاي بحث مبارزه با مفاسد اقتصادي بوده و تاكنون تصميمي در اين زمينه گرفته نشده و ما نيز در اعلام اسامي محدوديت داريم. البته در گذشته اين كار بعضاً در مورد محكومان انجام مي شد.
ابويي همچنين درباره قاچاق سيگار از كردستان عراق به ايران نيز گفت: امسال ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز از طريق وزارت خارجه قصد دارد با دولت عراق براي توقف قاچاق سيگار از اين كشور به ايران همكاري كند.
معاون پيشگيري، هماهنگي سازمان ها و استان هاي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز خاطرنشان كرد: از سوي ديگر وزارت اطلاعات را مسئول جمع آوري اطلاعات درباره شبكه هاي قاچاق سيگار در كشورهاي همسايه كرديم و قرار است وزارت خارجه نيز در تمام مذاكرات دو جانبه و سه جانبه خود با كشورهاي همسايه موضوع قاچاق سيگار را با طرف مقابل مطرح كند، همانطور كه وزارت كشور در توافق نامه هاي امنيتي اين كار را انجام مي دهد.

 



آغاز طرح نظارتي ويژه ماه مبارك رمضان از 6 مردادماه

معاون سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان از آغاز طرح نظارتي ويژه ماه مبارك رمضان از 6 مردادماه جاري خبر داد.
سيدجواد تقوي درباره طرح هاي نظارتي ويژه ماه رمضان گفت: طرح نظارتي ماه مبارك رمضان، امسال در قالب يك طرح مشترك بين حوزه بازرگاني داخلي و معاونت بازرسي و نظارت سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان انجام خواهد شد.
وي افزود: مرحله نخست طرح ويژه ماه رمضان، شامل: سهميه بندي و جذب اقلام تنظيم بازار همچون گوشت قرمز، مرغ، شكر، روغن، برنج، خرما و نان، توسط سازمان هاي بازرگاني استانها است.
تقوي ادامه داد: به صورت همزمان هماهنگي با دستگاهها و تشكل هاي مختلف و تبليغات نيز براي اطلاع رساني به مردم انجام خواهد شد.
اين مقام مسئول مرحله دوم شروع اين طرح را ششم مردادماه اعلام كرد و افزود: برنامه نظارت و بازرسي همزمان با اين تاريخ شروع خواهد شد و ضمن نظارت و كنترل دقيق بازار با هرگونه تخلف احتمالي به شدت برخورد مي شود.

 



حمايت 60 نماينده مجلس از ادامه فعاليت تايد واتر

بيش از 60 نماينده مجلس در نامه اي خطاب به وزير راه و ترابري از ادامه فعاليت شركت تايدواتر خاورميانه در بنادر كشور حمايت كرده و خواستار توقف برخي فعاليت هاي مشكوك در سازمان بنادر شدند.
به گزارش روابط عمومي شركت تايدواتر خاورميانه، در اين نامه كه به امضاي نمايندگان مختلفي از استان هاي ساحلي و اعضاي كميسيون هاي مختلف مجلس رسيده خطاب به وزير راه و ترابري آمده است؛ در راستاي تحقق اصل 44 قانون اساسي كه فصل نويني را در تاريخ جمهوري اسلامي ايران گشوده، مايل هستيم دراين اثنا كه سرمايه گذاران بخش خصوصي اقدام به تزريق سرمايه هاي خود در بخش هاي مختلف كرده اند به اطلاع برسانيم كه شركت تايدواتر به عنوان تنها شركت سهامي عام در حوزه دريايي و بندري ايران كه با سرمايه بيش از 25 هزار نفر از اقشار آسيب پذير جامعه كه قريب به اتفاق آنها از خانواده شهدا، آزادگان، جانبازان، رزمندگان و كاركنان بازنشسته سازمان بنادر هستند، تشكيل شده در حال حاضر متاسفانه بدليل تقسيم غيرعادلانه بازار بين شركت هايي كه سهم آورده آنها در بنادر از تايدواتر بسيار كمتر است و از سوي ديگر درآمدهاي انبارداري را در راستاي منفعت طلبي خود به خطوط كشتيراني خارجي پرداخت مي كنند، تحت فشار شديد قرار گرفته است.
نمايندگان مجلس در اين نامه شركت تايدواتر خاورميانه را پيشتاز در عرصه كارآفريني و توسعه كسب و كار در عرصه بنادر كشور دانسته و افزوده اند، تايدواتر تنها بنگاه اقتصادي فعال بخش خصوصي است كه در راستاي حمايت بي دريغ از جريان هاي ترانشيپ كشور و مجتمع بندري شهيد رجايي اقدام به اعطاي يارانه از حساب خود جهت جذب بازار ترانشيپ و وارد نمودن ارز و به تبع آن اشتغالزايي براي جوانان كشور كرده است.
نمايندگان امضاكننده اين نامه خواستار الزام سازمان بنادر به پشتيباني و ايجاد امنيت سرمايه و سرمايه گذاري شركت تايدواتر در بنادر مختلف، پرداخت 210 ميليارد ريال مطالبات شركت تايدواتر در پروژه سالويج از سوي سازمان بنادر، حمايت جدي از شركت تايدواتر براي حضور در بندر امام خميني كه 13 سال در آن از بابت قرارداد سيلو متحمل ضرر شده و همچنين حضور در بنادر انزلي و اميرآباد شده اند.
در پايان اين نامه نيز نمايندگان مجلس خواستار رسيدگي عاجل به 210 ميليارد ريال جريمه هاي سازمان بنادر عليه شركت تايدواتر كه عمده آن ناشي از عدم پرداخت اجاره بها بدليل عدم تمكن مالي تايدواتر بوده ، شده اند.

 



درمراسم گشايش بزرگترين كارخانه فرآورده هاي لبني پودري اعلام شد
پرداخت پاداش بازنشستگان كشوري قبل از سال 79 تا پايان شهريورماه

سرپرست صندوق بازنشستگي كشوري اعلام كرد مابه التفاوت پاداش بازنشستگان كشوري قبل از سال 79 تا پايان شهريورماه پرداخت مي شود.
ايران دخت عطاريان در حاشيه گشايش بزرگترين كارخانه فرآورده هاي لبني پودري جنوب كشور گفت: مطالبات مربوط به اجراي قانون مديريت كشوري نيز بعد از واگذاري 2 هزار ميليارد تومان سهام سازمان خصوصي سازي در اختيار بازنشستگان قرار مي گيرد.
افتتاح بزرگترين كارخانه توليد فرآورده هاي پودري
طرح ملي بزرگ ترين كارخانه توليد فرآورده هاي پودري شير جنوب كشور با حضور وزير رفاه و تامين اجتماعي در شيراز به بهره برداري رسيد.
براي ساخت اين كارخانه 50 ميليارد ريال سرمايه گذاري و با راه اندازي آن براي 40 نفر به طور مستقيم و براي 400 نفر به طور غيرمستقيم اشتغال ايجاد شده است.اين كارخانه به عنوان شركت هاي سرمايه گذاري زير مجموعه صندوق بازنشستگي كشوري، در كمتر از دو سال براي تامين نيازهاي مصرفي صنايع لبني كشور شامل بستني، شكلات، بيسكويت، صنايع نانوايي، خمير ماكاروني و صنايع داروسازي ساخته شده است.

 



رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و تره بار تهران: 5 هزار دلال از واحدهاي پروانه دار ميادين پول زور مي گيرند

رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و تره بار تهران با انتقاد از عملكرد بارفروشان ميادين، اعمال نظارت جدي از سوي بازرسان ميادين را خواستار شد.
حسين مهاجران به ايسنا گفت: سال گذشته دو مساله را با مسئولان وزارت بازرگاني در ميان گذاشتيم كه خوشبختانه مورد توجه قرار گرفت و وزارت بازرگاني از واردكنندگان دعوت كرد و از آنها خواست تا در ميادين، ميوه خالص بفروشند. واردكنندگان هم در حال حاضر همين كار را انجام مي دهند و ما از آنها راضي هستيم.
وي ادامه داد: آن چيزي كه ما را آزار مي دهد پول زوري است كه به عنوان زيرچوبي در ميدان مي گيرند! ميوه هاي وارداتي همچنان خالص فروش مي رود ولي اتحاديه صنف بارفروش هيچ علاقه اي نشان نمي دهد و آن طور كه بايد با صنفشان رابطه تنگاتنگ داشته باشند و نقطه نظراتشان را اعمال كنند، عمل نمي كنند. اگر اين پول اضافه از ميدان جمع شود و واحدهاي ما پرداخت نكنند قيمت ها در دكان ها پايين مي آيد!
رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و تره بار تهران اعمال نظارت جدي از سوي بازرسان در ميادين را خواستار شد و ادامه داد: بازرسان ميادين بر نحوه فعاليت واحدها نظارت دارند ولي تا چه حد مي توانند اعمال نظارت كنند؟ امروز 800 واحد بارفروش داراي پروانه صنفي وجود دارد كه بيش از پنج هزار دلال در مقابل دكان آنها دلالي مي كنند و پول زور از مردم مي گيرند. متاسفانه اصل كار دست دلالان و كارگران ميادين است و واحدهاي داراي پروانه در ميدان هيچ كاره اند!
مهاجران با بيان اين كه بارفروش بايد خالص بفروشد و پول كارگرش را هم خودش بدهد، اظهار كرد: بارفروش بايد كارگري كه دكان او رانظافت مي كند و بارش را شب ها خالي مي كند تامين كند چرا ما بايد پول كارگرش را بدهيم؟ واحدهاي ما براي يك كيلو انگور به سازمان تعزيرات مي روند ولي آن واحدي كه در ميدان 24 ميليون تومان گران فروشي داشته، همچنان پرونده اش بدون حساب و كتاب مي ماند!
بازرسان ميادين جلوي اين بي عدالتي ها و رفتارها را بگيرند.

 



بي اعتنايي به تحريم هاي آمريكا يك شركت چيني 250 هزار بشكه بنزين به ايران صادر كرد

رويترز اعلام كرد: شركت دولتي چوهاي چونرانگ چين با ناديده گرفتن قوانين تحريمي آمريكا براي نخستين بار طي دو سال گذشته
250 هزار بشكه بنزين به ايران صادر كرد.
رويترز به نقل از منابع صنعتي اعلام كرد: شركت دولتي چوهاي چونرانگ چين براي نخستين بار طي دو سال گذشته اقدام به فروش بنزين به ايران كرده است.
براساس اين گزارش: شركت مذكور 250 هزار بشكه بنزين را توسط يك نفتكش اندازه متوسط به نام «فير آريس» به ايران انتقال داده است.
اين كشتي كه در بندر اماراتي جبل علي بارگيري شده است، طي روزهاي آينده محموله خود را در بندرعباس خالي مي كند.
براساس گزارش فارس، از زمان مطرح شدن طرح تحريم فروش بنزين به ايران در كنگره آمريكا، رسانه هاي غربي به ويژه رويترز تمركز گسترده اي بر روي فروشندگان بنزين به ايران و محموله هاي ورودي به اين كشور انجام داده اند.
به عقيده تحليلگران رسانه هاي غربي به عنوان بازوي اطلاعاتي و شبه جاسوسي براي پيشبرد سياست هاي تحريمي آمريكا عليه ايران عمل مي كنند. طي هفته جاري روزنامه وال استريت ژورنال كه وابسته به شركت رسانه اي مرداك، يك صهيونيست معروف است از مشاركت يك بانك كوچك در آلمان در زمينه تأمين مالي صادرات كالا به ايران برخلاف قوانين تحريمي خبر داد. به دنبال انتشار اين خبر وزارت دارائي آلمان اعلام كرد: بانك مركزي اين كشور و ناظران قانون صحت يا سقم اين خبر را مورد بررسي قرار خواهند داد.
اخبار رويترز در مورد شركت هاي فروشنده بنزين به ايران نيز با جزئيات و نام عوامل دخيل در اين مورد ارائه مي شود.
براساس قانون مصوب كنگره آمريكا شركت هاي خارجي كه اقدام به فروش بنزين به ايران كنند از دستيابي به منابع مالي آمريكا محروم مي شوند.
براساس گزارش رويترز ايران در ماه ژوئيه 90 هزار بشكه در روز بنزين وارد كرده است. شركت چيني يونيپك و شركت دولتي چاينا اويل نيز طي سال جاري در غياب شركت هاي غربي اقدام به صادرات بنزين به ايران كرده اند.

 



سخنگوي طرح تحول : دريافت شماره حساب براي يارانه هاي نقدي در 15 استان تا 31 مردادماه به اتمام مي رسد

عمليات دريافت شماره حساب براي يارانه هاي نقدي، در 15 استان باقي مانده تا 31 مردادماه به اتمام خواهد رسيد.
براساس اعلام پايگاه اطلاع رساني دولت، مقرر شد كه فرصت مجددي براي تكميل فرم اطلاعات اقتصادي خانوار توسط مركز آمار ايران براي افرادي كه تاكنون به دلايلي نتوانسته اند فرم ها را تكميل نمايند در نظر گرفته شود و زمان اجراي طرح نيمه دوم سالجاري خواهد بود.
سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي گفت: مطابق برنامه ريزي وزارت رفاه و تامين اجتماعي، عمليات دريافت شماره حساب در 15 استان باقي مانده تا 31 مردادماه به اتمام خواهد رسيد. محمدرضا فرزين با اشاره به جلسه اخير اين كارگروه در دفتر رئيس جمهور اظهار داشت: در اين جلسه وزارت رفاه و تامين اجتماعي گزارشي از پيشرفت جمع آوري شماره حساب خانوارها در استان ها ارائه كرد.
سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي ادامه داد: طبق گزارش ارائه شده تاكنون در 15 استاني كه طرح جمع آوري شماره حساب بانكي سرپرست خانوارها انجام شده است، 80 درصد مردمي كه فرم هاي اطلاعات اقتصادي خانوارهاي مركز آمار ايران را تكميل كرده اند نسبت به اعلام شماره حساب اقدام نموده اند. وي در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: در اين جلسه مقرر شد كه فرصت مجددي براي تكميل فرم اطلاعات اقتصادي خانوار توسط مركز آمار ايران براي افرادي كه تاكنون به دلايلي نتوانسته اند فرم ها را تكميل نمايند در نظر گرفته شود.

 



مبادلات مالي 45 ميليارد دلاري ايران با 39 بانك دنيا

بانك تسويه حسابهاي بين المللي ميزان سپرده هاي ايران نزد 39 بانك خارجي در پايان سه ماهه نخست 2010 را 87/26 ميليارد دلار و ميزان تعهدات ايران به اين بانك ها را 51/18 ميليارد دلار اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، بانك تسويه حسابهاي بين المللي در جديدترين گزارش خود اعلام كرد: تعهدات ايران نسبت به اين بانك ها در همين مدت با 3/0 ميليارد دلار كاهش مواجه شده است. اين رقم در پايان سه ماهه چهارم سال 2009 نيز 1/0 ميليارد دلار كاهش يافته بود.
اين گزارش ميزان تعهدات ايران به بانك هاي خارجي در پايان سه ماهه نخست 2010 را 51/18 ميليارد دلار اعلام كرده است. تعهدات ايران به بانك هاي خارجي در پايان سه ماهه چهارم 2009 بالغ بر
81/18 ميليارد دلار اعلام شده بود.
بدين ترتيب حجم كل مراودات بانكي ايران با بانك هاي 39 كشور خارجي در پايان سه ماهه نخست 2010 بالغ بر 38/45 ميليارد دلار بوده است. اين رقم نسبت به پايان سه ماهه چهارم 2009 حدود 41/3 ميليارد دلار كاهش داشته است.مقر اصلي بانك تسويه حسابهاي بين المللي در شهر (بازل) سوييس مي باشد و گزارشهاي آن تحت عنوان «بانكداري بين المللي و تحولات بازار مالي» چهار بار در سال منتشر مي شود.
در اين گزارش ها سپرده ها و تعهدهاي مجموعه اي از بانكها و موسسه هاي مالي غيربانكي متعلق به 39 كشور دنيا كه عمدتا اروپايي هستند عرضه مي شود.
آمار ارائه شده در گزارش جديد بانك تسويه حساب هاي بين المللي به عنوان آمار اوليه ارائه شده است و آمار قطعي در اين خصوص طي ماه سپتامبر منتشر مي شود.

 



جمعيت جهان 800 ميليون نفر بيشتر شد

براساس سرشماري عمومي در 60 كشور جهان در سال 2010 جمعيت جهان از 6 ميليارد نفر در سال 2000 به 6 ميليارد و 800 ميليون نفر در سال 2009 افزايش يافت.
به گزارش مهر، يك ميليارد و دويست ميليون نفر يعني كمتر از يك پنجم جمعيت جهان در كشورهاي پيشرفته زندگي مي كنند.
جمعيت كشورهاي در حال توسعه و فقير پنج ميليارد و ششصد ميليون نفر است. متوسط نرخ رشد جمعيت در كشورهاي پيشرفته به 2/0 درصد و كشورهاي فقير به 4/2 درصد مي رسد.
چين پر جمعيت ترين كشور جهان قصد دارد امسال سرشماري عمومي انجام دهد كه 6 ميليون و پانصد هزار نفر مامور اين سرشماري خواهند بود. جمعيت چين ده سال پيش يك ميليارد و سيصد ميليون نفر بود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14