(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 19 مرداد 1389- شماره 19713

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اعلام حمايت گروه هاي فلسطيني از ايران
رئيس قوه قضائيه خطاب به رئيس جمهور: مسير ما مسير قانون است بساط توهين بايد جمع شود
آيت الله خاتمي: نخبگان موضعي غير از موضع رهبري را ترويج نكنند
آغاز جلسات يك ماهه درس اخلاق آيت الله آقا مجتبي تهراني از پنج شنبه شب
وزير اطلاعات: دشمن 17 ميليارد دلار براي فتنه 88 هزينه كرد
هاشمي رفسنجاني: مسئولان با حفظ وحدت مانع تحقق توطئه بدخواهان انقلاب شوند
علي اكبر صالحي : بازرسي از تجهيزات هسته اي بوشهر طي 2 هفته به پايان مي پذيرد
لس آنجلس تايمز: جهان براي تحريم هاي آمريكا ارزشي قائل نيست
ضرورت حل موضوع هسته اي ايران از كانال هاي ديپلماتيك
مهمان پرست: آمريكا بزرگ ترين حامي تروريسم در سه دهه اخير است
خبرنگاران كيهان در حوزه زنان برتر شدند
پرداخت غرامت 80 ميليون دلاري روسيه به ايران در صورت لغو قرارداد اس 300
وزير كشور: يك خبرنگار با نيروي خودي دشمني نمي كند



در جريان سفر ولايتي به دمشق صورت گرفت
اعلام حمايت گروه هاي فلسطيني از ايران

همزمان با سفر مشاور رهبري در امور بين الملل به دمشق، گروه هاي فلسطيني ضمن ديدار با وي بر حمايت قاطع خود از جمهوري اسلامي ايران در مقابل تهديدات آمريكا و اسرائيل تاكيد كردند.
به گزارش خبرگزاري سوريه (سانا) بشار اسد، رئيس جمهور سوريه و دكتر علي اكبر ولايتي، مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل در ديداري دوجانبه درباره ضرورت تشكيل دولت عراق به بحث و تبادل نظر پرداختند.
يك مقام آگاه سوري در اين باره گفت: اسد و ولايتي بر ضرورت تشكيل دولت عراق در سريع ترين زمان ممكن تاكيد كردند.
در همين حال روزنامه النهار، چاپ لبنان نوشت: ولايتي در سفر به دمشق با خالد مشعل، رئيس دفتر سياسي حماس و رمضان عبدالله شلح، دبير كل جنبش جهاد اسلامي درباره روابط مشترك ايران و گروه هاي مقاومت فلسطيني گفت وگو كرد.
مشعل بعد از ديدار با ولايتي در سفارت تهران در دمشق در سخناني در جمع خبرنگاران گفت: ما و برادران مان از ديدن دكتر ولايتي خوشحال شديم. در اين ملاقات درباره اوضاع منطقه به ويژه اوضاع فلسطين و تهديدهاي اسرائيلي آمريكايي به تبادل نظر پرداختيم.
وي ادامه داد: ما مطمئنيم كه آينده از آن مقاومت و پايداري است و ما مي توانيم در برابر تمامي چالش هاي كنوني و آتي بايستيم.
يك مقام فلسطيني نيز در گفت وگو با النهار بيان كرد: رهبران گروه هاي فلسطيني به ديدگاه هاي ايران در صورت بروز هرگونه درگيري اسراييلي آمريكايي با ايران گوش دادند. ولايتي هم مواضع گروه هاي مقاومت را در صورت بروز اين درگيري ها بررسي كرد. رهبران فلسطيني هم تاكيد كردند كه در صورت بروز هرگونه خطر خارجي با ايران همكاري خواهند كرد.
به گفته اين مقام فلسطيني، ولايتي هم چنين با احمد حيريل، دبير كل جبهه مردمي جنبش آزادسازي فلسطين، خالد عبدالمجيد، دبير كل مقاومت مردمي فلسطين، ابوموسي، رهبر جنبش فتح انتفاضه و فرحان ابوالهيجا دبير كل سازمان الصاعقه ديدار و گفت وگو كرد.
عبدالمجيد گفت: رهبران گروه هاي فلسطيني آخرين تحولات فلسطين و اوضاع منطقه را به اطلاع ولايتي رساندند و بر پايبندي ملت فلسطين به مقاومت تاكيد كردند و هم چنين اعلام كردند كه با هرگونه مذاكره مستقيم و غيرمستقيم با دشمن اسراييلي مخالفند و اين مساله اي بود كه طرف ها بر آن توافق داشتند. قرار است ولايتي امروز با فاروق الشرع-معاون رئيس جمهور-و وليد معلم-وزير خارجه سوريه- ديدار و پس از آن در سفارت تهران در دمشق كنفرانس خبري را برگزار كند.

 



رئيس قوه قضائيه خطاب به رئيس جمهور: مسير ما مسير قانون است بساط توهين بايد جمع شود

رئيس قوه قضائيه، در نشست ديروز مسئولان عالي قضايي از سخنان دكتر احمدي نژاد انتقاد كرد.
آيت الله لاريجاني در اين نشست گفت: قبل از ورود به مباحث دستور جلسه مطلبي را بايد عنوان كنم و آن اينكه ديروز در روز خبرنگار مطالبي غيرمنصفانه راجع به قوه قضائيه مطرح شده و متأسفانه شخص رئيس جمهور هم در اين مطالب غيرمنصفانه شركت كرده اند، در آن جلسه مطرح شده است كه قوه قضائيه مسئله آزادي خبرنگاران را تحت تاثير قرار داده و گاهي خبرنگاران براي پاسخگويي به مطالبي كه درج و نقل مي كنند محكوم يا روزها و ماه ها در راهروهاي دادگاه ها كشانده مي شوند. البته از خبرنگاري كه مطالب خلاف واقع مي گويد شايد چندان انتظاري نباشد تا از شخص رئيس جمهور. البته لحن خبرنگار و پاسخ رئيس جمهور نشان مي دهد كه مسئله از پيش طراحي شده و ناشي از تحريك محركان و تشويق مشوشان است. آنچه در اين مسئله مهم است نحوه گفتار و نسبت هايي است كه شخص رئيس جمهور به قوه قضائيه داده اند، ايشان مدعي مي شوند كه قوه قضائيه مي گردد تا خبرنگاري كه به نقد دستگاهي يا مسئولي پرداخته را يك جوري محكوم كند بعد به فردي اشاره مي كند كه هيئت منصفه گفته اند او جرمي مرتكب نشده ولي قاضي او را محكوم كرده است بعد هم اشاره واشكالي به دادستان كه مدعي العموم است و در مواردي كه به شخص رئيس جمهور توهين شود بايد بدون شكايت به مسئله رسيدگي كند و ما تاكنون نديده ايم كه دادستان وارد شود نيازي هم البته نداريم ما خادم مردم هستيم.
ايشان اضافه مي كند در مواردي هم كه حتي اسمي از كسي برده نشده است قاضي مي گويد اين مطلب به فلان شخص مي خورد، در حالي كه وقتي مطلبي نوشته مي شود و نقد مي شود اگر به كسي هم خورد، خورد. بايد بخورد تا دردش بيايد. اينها تقريباً مطالب روز گذشته ايشان است. اولاً توقع ما از رئيس جمهور اين است كه ادبياتش متين و فاخر و با تعابير جا افتاده و البته صحيح و منصفانه باشد. من از باب يك شهروند عادي اين مملكت چنين توقع حقي را از ايشان دارم. اين چه ادبياتي است كه مثلاً خورد كه خورد بگذار بخورد تا دردش بيايد.
در جلسه رسمي آن هم رئيس جمهور اين كشور چنين سخناني قابل توجيه نيست و دوستانه عرض مي كنم صحيح نيست اما مطلب اصلي چيز ديگري است و آن اينكه اين نسبت ها به قوه قضائيه خلاف است اينكه گفته شود مي گردند تا كسي را محكوم كنند نسبت كاملاً خلافي است. البته قوه قضائيه برخلاف ميل خيلي ها كار مي كند و قوه قضائيه شخص بنده نيست. بسياري اوقات برخلاف ميل من هم راي مي دهند. چرا كه قاضي مستقل است و رايي كه انشاء مي كند در اختيار خودش است و البته مسئول رايي است كه صادر مي كند و نبايد متوقع باشيم كه قضات باب ميل ما راي بدهند. اين چه توقع نادرستي است كه راي حسب ميل ما باشد وگرنه متهم شوند به اينكه قوه قضائيه مي گردد تا كسي را محكوم كند. اين كه گفته اند شخصي در نوشته اش با اينكه اسم از كسي نبرده است اما بازهم محكوم شده، ناشي از عدم درك صحيح مفاد قانون و كيفيت صدور راي است. در ماده 698 قانون مجازات اسلامي تصريح شده است كه: هر كس به قصد اضرار به غير يا تشويش اذهان عمومي يا مقامات رسمي به وسيله نامه يا شكواييه يا مراسلات يا عرايض يا گزارش يا توزيع هرگونه اوراق چاپي يا خطي با امضا يا بدون امضا اكاذيبي را اظهار نمايد يا با همان مقاصد اعمالي را بر خلاف حقيقت رأساً يا به عنوان نقل قول به شخصي حقيقي يا حقوقي يا مقامات رسمي تصريحاً يا تلويحاً نسبت دهد اعم از اينكه از طريق مزبور به نحوي از انحاء ضرر مادي يا معنوي به غير وارد شود يا نه علاوه بر اعاده حيثيت در صورت امكان، بايد به حبس از دو ماه تا دو سال و يا شلاق تا 74 ضربه محكوم شود.
اين قانون تصريح مي كند كه يا به صورت صريح يا تلويحاً، ظاهراً معناي تلويح را نمي دانند. تلويح يعني اسم نبرند اما طوري بگويند كه به كسي تطبيق شود نص قانون اين است «يا تلويحاً» بنابراين براي وقوع جرم و اثبات مجازات لازم نيست اسم بياورند. قاضي براساس همين قوانين حكم مي كند. البته ممكن است قاضي هم اشتباه بكند. بحث بر سر روش هاست. اين درست نيست كه در يك جلسه رسمي بدون بررسي راي و ادله آن و بررسي قانون قضات را محكوم كنيم. انتظار از مقامات رسمي كشور اين نيست اين را هم اضافه كنم كه واضح است كه نقد بابش با توهين و نشر اكاذيب جداست. آنچه قابل قبول است اين است كه در كشور بايد باب نقد باز باشد. قضات ما نيز در مجموع تحمل شان در اين امور كم نيست. گاهي حكمي داده اند كه كاملاً مستند است اما مورد انتقادات شديد واقع شده اند، ولي تحمل كرده اند. بحث اصلي اين است كه آيا بگذاريم هر كس هر جور خواست حرف بزند. پس قوانين را براي چه كسي نوشته اند. قوانين را نوشته اند كه مردم رعايت كنند. بنا نشود هر كسي به هر كسي توهين كند و هر تهمتي بزند. آيا اين نحوه آزادي مطلوب است كه برخي خبرنگاران براي اينكه روزنامه ها جلب توجه و نظر مردم را بكنند هرچه خواستند بنويسند؟ فراموش نكنيم كه همين مطبوعات در تاريخ صد ساله اخير بارها ابزار دست برخي شده اند تا نگذارند رجال سياسي وظايف خود را پيش ببرند. با همين مطبوعات به نحوي جلوي آزادي را گرفتند كه هر كسي خواست سخن حقي هم بگويد در مقابلش ايستادند. مرحوم مدرس را همين طور كوبيدند.كساني كه چكمه پوشيدند و مجلس را به توپ بستند با مقدمات اين كار را كردند و حالا مي بينيم كه به رئيس مجلس توهين مي كنند و كار به جايي رسيده است كه مي گويند مجلس را به توپ مي بنديم. همه ما صددرصد وظيفه داريم مسير قانون را طي كنيم. اين بساط بايد جمع شود كه افرادي لاابالي باشند و هرچه خواستند بگويند. در اين مسائل اگر قوه قضائيه وارد نشود مسئول است. اين چه كاري است كه عده اي را تشويق مي كنيد كه اين مسير غيرقانوني را بروند و اسمش را نيز نقد مي گذاريد. يعني قاضي ما فرق بين نقد و توهين را نمي فهمد؟ فرق بين نقد و اشاعه كذب را نمي فهمد؟! بعد اعلام مي كنند هيئت منصفه گفته اند جرم نيست ولي قاضي گفته جرم است.
اولاً يك قاضي نبوده بلكه در دادگاه كيفري استان 3 تا قاضي است و بالاتفاق جرم تشخيص داده اند و آن هم قضاتي كه علي الاصول اهل دقت هستند.
ثانياً اين مسئله چند سال پيش در شوراي نگهبان مطرح بود، آنجا در قانون نوشته بودند كه هيئت منصفه اگر راي به مجرميت شخصي داد قاضي مي تواند تبرئه كند ولي اگر راي به تبرئه داد قاضي ديگر نمي تواند جرم تلقي كند، اين قانون، ظاهراً در مجلس ششم به تصويب رسيده بود. ما در شوراي نگهبان به آن ايراد شرعي گرفتيم، ايراد هم همين بود كه الان مي گويم كه قاضي در حكمش مستقل است، قاضي تابع هيئت منصفه نيست بنابراين اطلاق الزام قاضي به اينكه نمي تواند در صورت مذكور حكم به مجرميت كند، خلاف شرع است. شما نمي توانيد الزام كنيد كه هر چه هيئت منصفه بگويد، قاضي بايد تبعيت كند.
و اما اين سخن رئيس جمهور كه گفته است دادستان در موارد توهين به رئيس جمهور ورود نكرده و متاسفانه اين حرف را چند بار تكرار كرده اند مسئله خلاف واقعي است. من قبلاً به خودشان هم تذكر داده ام.
دادستان اعلام كرده كه ايشان در چند مورد اقدام كرده است چهار مورد خود دادستان از باب مدعي العموم و شانزده مورد هم حسب شكايت رئيس جمهور وارد عمل شده اند. حالا اينكه شكايت ها به محكوميت بيانجامد يا نه ربطي به دادستان ندارد. پس اين چه سخن خلاف واقعي است كه مي گوييد. توقع از نهادهاي رسمي اين است كه منصفانه و مستند سخن بگويند.
در نهايت مجدداً تكرار مي كنم همگان بدانند مسير ما، مسير قانون است. بساط توهين بايد جمع شود، اين مسئله كه توهين با نقد فرق مي كند را نه تنها همه قضات و مسئولان بلكه عموم مردم هم مي دانند و مي دانند كه آيا در حرف زدن و سخن گفتن يا نوشتن شما نشر اكاذيب مي كنيد يا نقد مي كنيد.

 



آيت الله خاتمي: نخبگان موضعي غير از موضع رهبري را ترويج نكنند

امام جمعه موقت تهران يكي از انتظارات جدي از نخبگان را عدم ترويج موضعي غير از موضع رهبري دانست.
آيت الله سيداحمد خاتمي در جمع مردم طبس كه در امامزاده حسين بن موسي الكاظم(ع) گرد آمده بودند گفت: انتظار از نخبگان اين است كه جريانات سياسي را رصد كنند و موضعي غير از موضع رهبري را ترويج نكنند.
وي افزود: اصل طرح تحول اقتصادي انديشه دولت نهم و دهم نيست و دولت هاي قبلي نيز همگي اين طرح را مطرح كرده اند.
خاتمي هدف اصلي اين طرح را رسيدن حق به حق دار عنوان كرد و گفت: طرح تحول اقتصادي بايد به گونه اي اجرا شود كه فشار به قشر محروم جامعه وارد نشود.
اين عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري، قبول داشتن قانون اساسي، پذيرش عملي خط امام با تفسير مقام معظم رهبري و پذيرش عملي ولايت فقيه را اساس اصولگرايي دانست و گفت: هر كس اين موارد را قبول داشت، اصولگرا است.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: بعضي از ما قبول داشتن كسي را به معناي مطلق گرفتن مي دانيم كه اين غلط است.

 



آغاز جلسات يك ماهه درس اخلاق آيت الله آقا مجتبي تهراني از پنج شنبه شب

جلسات درس اخلاق آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني طبق روال هر سال در ماه مبارك رمضان روزانه برگزار مي شود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني اين مرجع تقليد، اين جلسات همزمان با آغاز ماه مبارك رمضان از پنج شنبه بيست و يكم مردادماه پس از گذشت يك و نيم ساعت از اذان مغرب با برگزاري نماز جماعت مغرب و عشا به امامت معظم له برقرار است و تا پايان اين ماه ادامه خواهد داشت.
گفتني است به همت پايگاه اطلاع رساني آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني از چند ماه پيش تاكنون، متن و صورت تمامي جلسات، به فاصله 24 ساعت پس از برگزاري، در اين سايت اينترنتي در دسترس بازديدكنندگان قرار مي گيرد.
همچنين لازم به ذكر است در سالهاي اخير، جلسات يك ماهه ماه مبارك رمضان به ترتيب به موضوعاتي چون حب به دنيا، حب به خدا، شوق به خدا، انس به خدا، معرفت الله، آداب خلوت با خدا و در سه سال اخير به دعا و مناجات اختصاص داشته است و گفته مي شود موضوع بحث جلسات اخلاق در سال جديد، «ذكرالله» است.
اين جلسات در خيابان مجاهدين اسلام، چهارراه آبسردار، خيابان ايران، كوچه شهيد مكي برگزار مي شود.

 



وزير اطلاعات: دشمن 17 ميليارد دلار براي فتنه 88 هزينه كرد

وزير اطلاعات با اشاره به اينكه بخش اعظم بودجه استكبار براي اجراي جنگ نرم در جمهوري اسلامي ايران هزينه مي شود گفت آن ها در فتنه پارسال حدود 17 ميليارد دلار در ايران هزينه كردند.
حجت الاسلام والمسلمين« حيدر مصلحي»در بيست و هفتمين اجلاس روساي آموزش و پرورش مناطق كشور به حركت استكبارجهاني عليه نظام جمهوري اسلامي در30 سال گذشته اشاره كرد و افزود : آنها جنگ نرم خود را عليه ايران با هوشمندي و ذكاوتي خاص انجام داده اند و مي دهند .
وي با اشاره به اينكه استكبارجهاني در جنگ نرم عرصه آموزش و پرورش را هيچ گاه رها نكرده است گفت آنها به رغم اين كه در مواجهه با اسلام ناب دچار شكست شدند اما تجربه هاي موفقي در موقعيت هاي مختلف كسب كرده اند .
مصلحي در ادامه به فروپاشي شوروي اشاره كرد و افزود سرمايه گذاري هاي جدي در اين باره صورت گرفت و در40 سال 10 ميليون كتاب و نشريه براي مقابله با شوروي چاپ شد .
وزير اطلاعات گفت از 25 سال پيش تاكنون بيش از 80 مركز و بنياد در موضوع جنگ نرم در غرب ايجاد و سالانه حدود دو ميليارد دلار بودجه در اين باره صرف شده است .
وي افزود بودجه يادشده هزينه آشكار آنهاست و هزينه هاي پنهان ديگري دارند كه از طريق سرويس ها و مجموعه هاي اطلاعاتي هزينه مي شوند
مصلحي در بخش ديگري از سخنانش از تشكيل تشكلي غيرانقلابي با حضور برخي معلمان خبر داد و افزود استكبار در مقطعي بيش از 315 هزار دلار در اختيار اين تشكل قرار داد . وي گفت براساس اسناد و اطلاعات موجود استكبار در حوزه جنگ نرم سرمايه گذاري هاي جدي در مجموعه آموزش و پرورش و نوجوانان كرده است
مصلحي طرح مسيحي سازي جوانان در برخي مدارس را يكي از اين سرمايه گذاري ها برشمرد و افزود البته مجموعه اينها جداي از اقليت هاي پذيرفته شده در نظام هستند
وي ادامه داد آن ها جريان پروتستاني تحت عنوان عيسي را ايجاد كرده اند كه همگي از صهيونيسم خط مي گيرند و تاكتيك آنها اين است كه القا كنند سياسي نيستند .
وزير اطلاعات در ادامه به تلاش استكبار براي جذب بسياري از معلمان و دانش آموزان در فتنه پارسال اشاره كرد و گفت آنها با ايجاد موسسات غيردولتي در مجموعه آموزش و پرورش مشغول به كار شدند حتي در زمان وقوع زلزله در بم با ايجاد موسسه اي حركات سوء خود را دنبال كردند.
وي با اشاره به اينكه بخش اعظم بودجه استكبار براي اجراي جنگ نرم در جمهوري اسلامي ايران هزينه مي شود گفت آن ها در فتنه پارسال حدود 17 ميليارد دلار در ايران هزينه كردند.
مصلحي اضافه كرد از ديگر فعاليت هاي استكبار ترويج فرقه بهاييت در برخي مدارس كشور است و بهايي ها با ايجاد مراكز آموزشي، مهدكودك و مدارس غيرانتفاعي به مقاصد سوء خود دست مي يابند. مصلحي در ادامه فعاليت انجمن حجتيه را در فتنه پارسال بسيار وسيع خواند و گفت اينها با حضور در مدارس گفتمان سكولاريستي را رواج مي دهند.

 



هاشمي رفسنجاني: مسئولان با حفظ وحدت مانع تحقق توطئه بدخواهان انقلاب شوند

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به نقش روحانيت در طول تاريخ اسلام و ايران گفت: روحانيت همواره پناهگاه و طرفدار مردم در همه ادوار بوده و هستند.
به گزارش ايسنا هاشمي رفسنجاني در ديدار جمعي از نخبگان حوزوي و مسئولان فرهنگي استان خراسان رضوي نقش روحانيت و حوزه هاي علميه را در آگاهي بخشي به جامعه به ويژه در زمينه هاي فرهنگي و مذهبي ممتاز خواند و افزود: روحانيت در طول قرن هاي متمادي با استفاده از دانش روز و توان نقادي و آزادانديشي حوزه، توانسته است تكيه گاه مناسبي براي مردم باشند.
وي احياء روحانيت با تشكيل حوزه علميه زيرنظر آيت الله العظمي بروجردي را يادآور شد و خاطرنشان كرد: بعد از آن امام خميني(ره) مبارزات خود عليه رژيم پهلوي را ادامه داد و براي اولين بار در تاريخ اسلام با حمايت خيل عظيم مردم، حكومت براساس مكتب اهل بيت(ع) كه دستاوردي كاملاً بديع و بي سابقه بود را به طور رسمي با ساختار نظام و قانون اساسي مترقي و اسلامي شكل داد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تبيين فراز و نشيب هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران از جمله دوران جنگ تحميلي و تحريم ها و همچنين شرايط بين المللي از جمله دو دوره اشغال افغانستان، فروپاشي شوروي سابق و اشغال عراق، شرايط كنوني را حساس خواند و گفت: مسوولان بايد با حفظ وحدت و افزايش روحيه مردم اجازه ندهند تا توطئه و آرزوهاي بدخواهان عليه انقلاب اسلامي ايران تحقق يابد.

 



علي اكبر صالحي : بازرسي از تجهيزات هسته اي بوشهر طي 2 هفته به پايان مي پذيرد

رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان اعلام كرد كار بازرسي از تجهيزات اصلي تاسيسات هسته اي بوشهر طي يك تا دو هفته به پايان خواهد رسيد .
علي اكبر صالحي كه ديروز پس از بازديد از تاسيسات بوشهر در گفت و گو با سيما سخن مي گفت با اشاره به اين مطلب خاطر نشان كرد : اين مرحله مقدماتي طي يك تا دو هفته به پايان مي رسد و تاسيسات هسته اي بوشهر كاملا براي آغاز فعاليت اماده خواهد شد.
صالحي روز شانزدهم تير ماه اعلام كرده بود تمامي آزمايش ها از جمله آزمايش گداخت هسته اي اين رآكتور با موفقيت به پايان رسيده است.
در حال حاضر تاسيسات برق هسته اي بوشهر در مرحله پاياني بازرسي تجهيزات به سر مي برد.
پانزده سال پيش روسيه و ايران توافقنامه اي را امضاء كردند كه بر اساس ان روسيه متعهد شد كار ساخت نخستين واحد نيروگاه برق در بوشهر را به پايان برساند ساخت اين تاسيسات پيشتر بر عهده شركت زيمنس آلمان بود كه نيمه كاره مانده بود. تهران و مسكو در سال هزار و نهصد و نود هشت ضميمه اين توافقنامه را نيز براي ساخت تاسيسات بوشهر امضاء كردند اما كار تكميل اين تاسيسات به دلايل مختلف بارها به تعويق افتاده است.

 



لس آنجلس تايمز: جهان براي تحريم هاي آمريكا ارزشي قائل نيست

يك روزنامه آمريكايي در گزارشي با اشاره به تحريم هاي جديد غرب عليه كشورمان اعلام كرد : چين ،روسيه، هند و تركيه براي پركردن خلاء سود آور ناشي از تحريم هاي اتحاديه اروپا كه با هدف توقف برنامه هسته اي ايران اعمال شد خيز برداشته اند.
دراين گزارش كه به قلم پل ريشتر نوشته شده آمده است: تلاش هاي امريكا و متحدان اروپايي اش براي ايجاد جبهه اي متحد به منظور متوقف ساختن برنامه هسته اي ايران با مقاومت هر چه جسورانه تر چين، روسيه، هند و تركيه مواجه مي شود كه سعي دارند بر خلاف تحريم هاي اعمال شده از سوي غرب با بهره گيري از فرصتهاي سرمايه گذاري اقتصادشان را تقويت كنند.
بر اساس اين گزارش دولت اوباما و اتحاديه اروپا سعي كردند در تشديد تحريم هاي سازمان ملل بر ضد ايران محدوديت هاي يكجانبه اي را بر ضد شركتهاي خارجي كه با بخش انرژي تهران معامله دارند اعمال كنند به اين اميد كه فشار بر سودآورترين صنعت اين كشور بتواند دولت اسلامي را به پذيرش درخواستهاي آنها در مورد برنامه هسته اي اش وادار سازد. اما اين چهار كشور تحريم هاي اضافي را محكوم كردند و در هفته هاي اخير از اين هم فراتر رفتند. از اول ژوئيه كه تحريم هاي جديد امريكا به اجرا گذاشته شد، هر چهار كشور به قراردادهاي تجاري و سرمايه گذاري هايي پرداخته اند كه ناقض ان تحريم هاست يا تهديد به چنين اقداماتي در آينده كرده اند.
لس آنجلس تايمز افزود :اين كشورها اعلام كردند به مجموعه ضعيف تر تحريم هايي كه در ماه ژوئن از سوي شوراي امنيت سازمان ملل بر ضد تهران اعمال شد احترام مي گذارند اما هيچ تعهدي به پيروي از قوانين سخت گيرانه تري كه امريكا و اتحاديه اروپا در ماه ژوئيه وضع كردند ندارند.
تحريم هاي امريكا فروش فرآورده هاي مرتبط با نفت به ايران را ممنوع مي كند اما به گفته مقامات صنعتي چين و تركيه محموله هاي عظيم بنزين به تهران فروخته اند و مقامات روسيه مي گويند آنها نيز اواخر اين ماه ارسال بنزين را آغاز خواهند كرد. اين چهار كشور همچنين قراردادهايي را امضا يا گفتگوهايي را درباره سرمايه گذاري هاي چند ميليارد دلاري در حوزه هاي نفت و گاز كارخانه هاي پتروشيمي و خطوط لوله آغاز كرده اند.
بر اساس اين گزارش «بن رود» تحليلگر موسسه بين الملل براي مطالعات راهبردي در لندن گفت اين كشورها بدين ترتيب اين مسئله را روشن مي سازند كه قصد ندارند با تلاش هاي جديد امريكا و اروپا در افزايش فشار بر ايران همراهي كنند.
يك مقام اروپايي كه خواست نامش فاش نشود گفت گرچه روابط اقتصادي چين با ايران به مدت پانزده سال رشد داشته گسترش اخير تجارت آن با ايران خيره كننده بوده است.
لس آنجلس تايمز در ادامه اين گزارش آورده است :مقامات دولت اوباما مي گويند تاثير منفي تحريم هاي جديد بر اقتصاد ايران شروع شده است. شركتهاي انرژي اروپايي كه از شركاي اصلي ايران بوده اند معاملات با ايران را لغو كرده اند و واردات بنزين به ايران كه به علت ظرفيت محدود پالايشگاههاي ايران به شدت مورد نياز است كاهش داشته است. اما مخمصه آمريكا روشن است. اگر ايران بتواند نيازهايش را بوسيله اين شركاي مشتاق براورده سازد تحريم ها بخش زيادي از تاثيرشان را از دست مي دهد.
اگر شركتهاي اروپايي ببينند قوانين جديد صرفا عرصه را براي رقبا جهت معامله پرسود با ايران خالي مي كند دولت هاي شان را به منظور صرف نظر از تحريم ها به اميد آنكه بتوانند به بازار ايران باز گردند تحت فشار قرار خواهند داد.
مقامات آمريكايي و اروپايي با اذعان به اين خطر دولتهاي ديگر را تحت فشار مي گذارند كه چنين اجازه اي به شركتهايشان ندهند.
چهار كشور روسيه، چين، هند و تركيه خواهان دستيابي ايران به سلاح هسته اي نيستند اما نمي فهمند چرا نبايد از منابع وسيع ايران سود ببرند. چين و هند همچنين مي خواهند از تامين انرژي براي اقتصادهايشان كه به سرعت در حال رشد است مطمئن باشند در روزهاي اخير مقامات عالي رتبه دو كشور درخواست هايي از سوي واشنگتن براي صرف نظر از همكاري تجاري با ايران را رد كرده اند.
اين روزنامه با اشاره به برخي قراردادها و گفتگوهاي تجاري اخير اين چهار كشور با ايران مي نويسد: كارشناسان صنعت انرژي مي گويند چين و ديگر كشورها ممكن است به امضاي قراردادهايي با ايران ادامه دهند اما آنها احتمالا قبل از سرمايه گذاري در اين پروژه ها منتظر مي مانند تا ببينند امريكا و اروپا در اجراي تحريم ها چقدر شدت عمل خواهند داشت.
اما هنوز معلوم نيست دولت اوباما تا چه حد شركت هاي خارجي را مجازات خواهد كرد چون اين كار خطر خشمگين ساختن قدرت هاي بزرگ و تيرگي روابط را به همراه دارد.

 



ويتالي چوركين تاكيد كرد
ضرورت حل موضوع هسته اي ايران از كانال هاي ديپلماتيك

نماينده دائم روسيه در سازمان ملل بر ضرورت حل مسئله هسته اي ايران از طريق كانال هاي ديپلماتيك تاكيد كرد.
ويتالي چوركين در گفت وگو با روزنامه البيان چاپ امارات در پاسخ به اين سؤال كه آيا روسيه طرح يا پيشنهادي براي جلوگيري از وقوع جنگ جديد در منطقه را دارد؟ گفت: مواضع ما كاملاً آشكار است و آن اينكه معتقديم حل اين مسئله به واسطه كانال هاي ديپلماتيك يك ضرورت است به ويژه آنكه ايراني ها آمادگي شان را براي بازگشت به پيشنهاد قبلي مربوط به تبادل سوخت هسته اي اعلام كردند و روسيه هم تمامي اين مسئله را تاييد كرده و در راستاي از سرگيري مذاكرات ميان ايران و 1+5 قدم برمي دارد.
وي ادامه داد: اميدواريم در اين خصوص طي هفته ها و يا ماههاي آينده پيشرفت هايي حاصل شود؛ در حال حاضر هم تحركاتي در حال انجام است و مواضع فعلاً راكد نيست.
نماينده روسيه در پاسخ به اين سؤال كه به نظر مي رسد روسيه براي كنترل بحران اوضاع ميان ايران و غرب اقداماتي را انجام مي دهد؟ افزود: دو روند در اين باره وجود دارد يكي مربوط به تبادل سوخت هسته اي ايران است كه توافق قبلي بود كه در اكتبر 2008 انجام شد و معتقديم كه امكان اجراي آن وجود دارد، اما متاسفانه هنوز مشخص نشده الان بازگشت به اين توافق مطرح است اما مسئله دوم دستيابي به يك توافق فراگير ميان ايران و 1+5 است. منظور از توافق فراگير هم توافقي است كه هم منافع ايران و هم منافع 1+5 را محقق مي سازد ما به طور موازي در هر دو مسير گام برمي داريم.

 



مهمان پرست: آمريكا بزرگ ترين حامي تروريسم در سه دهه اخير است

سخنگوي وزارت خارجه كشورمان آمريكا را بزرگ ترين حامي تروريسم در سه دهه اخير خواند و گفت: اين كشور با فرافكني و اتهام هاي واهي عليه ساير كشورها در تلاش براي سرپوش گذاشتن بر اقدامات خود در اين زمينه است.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، رامين مهمان پرست اتهامات مطرح شده در گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمريكا در خصوص نقش كشورمان در تروريسم را بي اساس خواند و آن را محكوم كرد.
وي افزود: در شرايطي كه مصاديق رفتار آمريكا نشان مي دهد اين كشور بزرگ ترين حامي تروريسم طي سه دهه اخير بوده است، اما با فرافكني و اتهام هاي واهي عليه ساير كشورها تلاش مي كند بر اقدامات خود در اين رابطه سرپوش گذارد.
مهمان پرست بر ضرورت جلوگيري از ايراد اتهامات بي اساس و مغرضانه به كشورها به عنوان عاملان و حاميان فعاليت هاي تروريستي تأكيد كرد و هشدار داد كه اين روند مي تواند تاثيرات نامطلوبي بر اطمينان و اعتماد متقابل بين المللي به عنوان يك عنصر اساسي در ثبات و امنيت جهاني داشته باشد.
سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران اهتمام ويژه اي در جهت همكاري با جامعه جهاني در امر مبارزه با تروريسم دارد، اما كشورهاي غربي و آمريكا برخورد دوگانه اي در خصوص تروريسم دارند كه نمونه هاي آن شامل فعاليت گسترده اعضاي گروهك منافقين در اين كشورها و ارتباط فعال اين گروهك با شخصيت هاي سياسي اين كشورها و همچنين نقش برخي دولت ها و سرويس هاي اطلاعاتي غربي به ويژه آمريكا در حمايت از جريانات تروريستي فعال عليه جمهوري اسلامي ايران مانند گروهك ريگي و پژاك مي باشد.
وي همچنين نتيجه حضور نيروهاي نظامي آمريكا و برخي كشورهاي غربي در افغانستان را افزايش چند برابري توليد مواد مخدر به عنوان منبع مالي اصلي تروريسم و افراط گري دانست و همچنين حمايت از اقدامات تروريستي و جنايات گسترده رژيم صهيونيستي در قتل عام مردم بيگناه فلسطيني و لبناني را مصداق ديگري از نقش دولت آمريكا در ترويج تروريسم ارزيابي كرد.
مهمان پرست در پايان گفت: جامعه بين المللي به واسطه رويكرد يكجانبه گرايانه آمريكا در اقدامات خود تحت عنوان مبارزه با تروريسم هزينه هاي زيادي را متحمل شده و بر اين اساس معتقد است آمريكا براي تغيير اين روند بايد تحت فشار قرار گيرد.

 



خبرنگاران كيهان در حوزه زنان برتر شدند

در نخستين همايش تجليل از خبرنگاران حوزه زنان، خبرنگار و گزارشگران موسسه كيهان به عنوان خبرنگاران برتر انتخاب شدند.
به گزارش كيهان، در نخستين همايش تجليل از خبرنگاران حوزه زنان در رسانه هاي داخلي كه صبح ديروز در سالن همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار شد از فتانه راحمي پور، خبرنگار و ايرج نظافتي، گزارشگر روزنامه كيهان، همچنين خديجه صامت گزارشگر مجله زن روز به عنوان برترين ها در حوزه زنان و خانواده تجليل به عمل آمد.
در اين همايش كه با همت مركز امور بانوان و خانواده رياست جمهوري و با حضور مريم مجتهدزاده، رئيس مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري، اسفنديار مشايي، رئيس دفتر رياست جمهوري، پروين احمدي نژاد عضو شوراي شهر و كبري خزعلي، رئيس شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان برگزار شد از 17 خبرنگار برتر زنان و خانواده تقدير به عمل آمد.
در اين همايش خانم مجتهدزاده طي سخناني اظهار داشت: خبرنگاران، وارثان حقيقي حركت انبياء هستند انبيايي كه از آغازين لحظه بعثت و ظهور براي نجات انسان از ضلالت و گمراهي قيام كردند و لحظه اي در مسير ابلاغ پيام و حركت به سوي نور و زدودن جهل از جامعه انساني درنگ نكردند.
وي افزود: حرفه خبرنگاري در سرتاسر دنيا فراتر از شغل به عنوان يك مسئوليت اجتماعي تلقي مي شود كه به نيابت از افكار عمومي بر دوش رسانه نهاده شده تا به رصد مسايل جامعه مبادرت نمايد و به فرموده رهبر معظم انقلاب همچون نبض جامعه عمل نمايند تا بيانگر صحت و سلامت جامعه و يا نشاني از كجيها و كاستي هاي آن براي مداوا باشد.
خوشبختانه آنچه رسانه هاي غربي از آن بي خبرند اين است كه در ايران اسلامي، اطلاع رساني و حرفه خبرنگاري امري فراتر از مسئوليت اجتماعي است كه به نيابت حاكميت و مردم بر دوش خبرنگاران گذاشته شود بلكه اين امر يك تكليف و وظيفه الهي است و اين وظيفه در امتداد ابلاغ پيام پيامبران است و جايگاه رفيع رسانه را به عنوان پل ارتباطي ميان اعضاي جامعه و نهادهاي خدمتگزار آن تحكيم مي نمايد. از همين جايگاه است كه قدرت رسانه در انذار و بشارت به همه آحاد جامعه اعم از مردم و مسئولان را موجه و الزام آور مي سازد.

 



معاون مركز راهبردها و فناوري هاي روسيه اعلام كرد
پرداخت غرامت 80 ميليون دلاري روسيه به ايران در صورت لغو قرارداد اس 300

يك كارشناس روسي از پرداخت غرامت 80 ميليون دلاري روسيه به ايران در صورت لغو قرارداد اس 300 خبر داد.
«كنستانتين ماكيينكو» معاون مدير مركز تجزيه و تحليل راهبردها و فناوري هاي روسيه در گفت وگو با روزنامه اينترنتي روسي «وزگلياد» گفت: روسيه در صورت خودداري از همكاري نظامي با ايران سالي پانصد ميليون تا يك ميليون دلار ضرر خواهد كرد.
به گفته معاون مدير مركز تجزيه و تحليل راهبردها و فناوريهاي روسيه مهمترين قرارداد به تحويل موشكهاي اس 300 به ارزش 800 ميليون دلار مربوط مي شود كه هنوز به طور رسمي لغو نشده ولي عملاً لغو شده محسوب مي شود.
وي تأكيد كرده كه «ايگور كاراتچنكو» مدير مركز تجزيه و تحليل تجارت بين المللي سلاح، درست اظهار نظر كرده كه در صورت لغو اين توافقنامه مسكو به خاطر نقض تعهداتش مجبور به پرداخت جريمه به تهران هم خواهد شد و ممكن است رقم جريمه به ده درصد كل مبلغ قرارداد يعني حدود هشتاد ميليون دلار برسد.
به عقيده كنستانتين ماكيينكو ممكن است رقم جريمه خيلي بيشتر باشد. به اين ترتيب رقم كل خسارتي كه روسيه در صورت لغو قرارداد اس 300 متحمل مي شود به نهصد ميليون دلار خواهد رسيد.

 



وزير كشور: يك خبرنگار با نيروي خودي دشمني نمي كند

وزير كشور گفت: يك خبرنگار منافع عموم را به منافع شخصي ارجح مي داند و زيرك و باهوش است و مواظب است تا او را به بازي نگيرند.
مصطفي محمدنجار در مراسم گرامي داشت روز خبرنگار كه در وزارت كشور برگزار شد با بيان اين مطلب گفت : خبرنگاري كار هدايتي همراه با فكر و انديشه است.
نجار با بيان اين كه« رسالت خبرنگاران در شرايط كنوني رسالت سنگيني است» خاطرنشان كرد: خبرنگاران از يك طرف بايد راه هاي مقابله با تهديد نرم را آسيب شناسي كنند و از طرف ديگر فعاليت هاي بسيار ارزشمندي را كه در اين نظام انجام شده است به اطلاع جهانيان برسانند؛ چراكه دشمن ما به دنبال اين است كه ياس، ترديد و دودلي را نسبت به جمهوري اسلامي دنبال كند.
وي همچنين با بيان اين كه « يك خبرنگار بايد دشمن شناس هم باشد» اظهار كرد: خبرنگار بايد چشم بيدار و گوش شنوا و زبان گوياي مردم باشد و همه اقدامات و تحولات مربوط به مسائل كشور را رصد كند و هرجا كه هرگونه حركتي خلاف منافع ملي ديد آژير خطر را به راه بيندازد.
در پايان اين مراسم از رابطين خبري حوزه وزارت كشور تقدير شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14