(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 19 مرداد 1389- شماره 19713

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ولي امر مسلمين جهان در ديدار رئيس جمهور گينه بيسائو:
پيشرفت هاي ايران به بركت اسلام و امام خميني(ره) است
امضاي شش تفاهم نامه ميان ايران و گينه بيسائو
حجت الاسلام سعيدي: مدعيان ناگفته اي از پايان جنگ ندارند
اهداي خانه تاريخي در اصفهان به ايران شناس آمريكايي
البرادعي: ايران دروازه ثبات در خاورميانه است
نيويورك تايمز: بيشتر اطلاعات آمريكا از ايران از طريق يوتيوب و توئيتر به دست آمده است
پيكر يكي از شهداي انفجار تروريستي زاهدان تشييع شد
اصلاحيه پايگاه اطلاع رساني حج به بخشي از اظهارات حجت الاسلام قاضي عسكر
مازندراني ها 20 كارخانه فولادسازي در بلاروس مي سازند
برگزاري جشن 104 سالگي مشروطيت در تبريز
مشاور وزير اقتصاد: 11 هزار ميليارد ريال سود سهام عدالت توزيع شد
رئيس مركز تخصصي مذاهب اسلامي: مشايي خدمات دولت را زير سؤال مي برد
5 جلد كتاب از زندگي علامه محمد تقي بهلول در اصفهان رونمايي شد
استاندار گيلان: دانشگاه بين المللي فوق تخصصي مغز واعصاب جهان در ايران راه اندازي مي شود
اجراي پروژه كنارگذر ساحلي رامسر
اخبار ادبي و هنري



ولي امر مسلمين جهان در ديدار رئيس جمهور گينه بيسائو:
پيشرفت هاي ايران به بركت اسلام و امام خميني(ره) است

ولي امر مسلمين جهان در ديدار رئيس جمهور گينه بيسائو با اشاره به دستاوردهاي علمي و صنعتي ايران بعد از انقلاب خاطرنشان كردند اين پيشرفت ها به بركت روحيه اسلامي و خودباوري ملي كه ارمغان امام خميني(ره) بود، بوجود آمد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله العظمي خامنه اي صبح ديروز در ديدار «مالام باساي سانها» رئيس جمهور گينه بيسائو و هيئت همراه، با اشاره به استقبال ايران از گسترش روابط با كشورهاي اسلامي خاطرنشان كردند؛ امت اسلامي مجموعه اي عظيم و پراستعداد است و بايد در هر نقطه اي كه هستند دست دوستي واتحاد به هم بدهند.
ايشان افزودند: اگر اين همكاري بين دولتها و ملتهاي مسلمان به نحو شايسته اي تحقق يابد، همه مسلمانان دنيا از آن بهره خواهند برد.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به اهميت منطقه آفريقا خاطرنشان كردند: دستهاي دخالت گر استعمار، در طول سالهاي متمادي مشكلات فراواني را براي آفريقا و غرب اين قاره بوجود آورد اما امروز ملتها بيدار شده اند و در پي زمينه هاي همكاري با يكديگر هستند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي با اشاره به استقبال ايران از همكاري با كشورهاي آفريقايي افزودند: ايران برخلاف استعمارگران مي تواند به عنوان يك كشور دوست و برادر به توسعه كشور شما و منطبق با منافع ملي كمك كند.
ايشان به دستاوردهاي علمي و صنعتي ايران بعد از انقلاب اسلامي اشاره و خاطرنشان كردند: اين پيشرفتها به بركت روحيه اسلامي و خودباوري ملي كه ارمغان امام خميني(ره) بود، بوجود آمد و هر ملتي كه خود را باور كند و وارد ميدان كار و تلاش شود به چنين پيشرفتهايي خواهد رسيد.
رهبر انقلاب اسلامي در پايان بر اهميت امنيت و آرامش در آفريقا و غرب اين قاره و پيشرفت و آباداني آن تاكيد كردند.
در اين ديدار كه آقاي احمدي نژاد هم حضور داشت، رئيس جمهور گينه بيسائو گفت: در مدت حضور خود در ايران از نزديك با برخي پيشرفتها و توانمنديهاي علمي و صنعتي ايران آشنا و شگفت زده شدم. مالام باساي سانها افزود: اين پيشرفتهاي حيرت آور و توانايي هاي ملت ايران، افتخاري براي ملتها به شمار مي آيد و ما از اين فرصت، براي گسترش بيش از پيش روابط استفاده كرديم.
ديدار توليت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س)
با رهبر معظم انقلاب
حجت الاسلام والمسلمين مسعودي خميني توليت آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها) پيش از ظهر دوشنبه با حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدار كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حجت الاسلام والمسلمين مسعودي خميني در اين ديدار گزارشي از اقدامات انجام شده و طرحهاي توسعه حرم حضرت معصومه (سلام الله عليها) براي خدمت رساني بهتر به زائران بيان كرد.

 



در سفر رئيس جمهور گينه بيسائو به تهران صورت گرفت
امضاي شش تفاهم نامه ميان ايران و گينه بيسائو

در سفر رئيس جمهور گينه بيسائو به تهران يك بيانيه و شش تفاهم نامه ميان دو كشور به امضا رسيد.
سانها رئيس جمهور گينه بيسائو ديروز پيش از ترك تهران با اشاره به اسناد امضا شده بين ايران و گينه بيسائو تاكيد كرد: اين اسناد حكايت از اراده دو طرف براي توسعه روابط فيمابين است و در اين سفر توانستيم راه هاي توسعه و همكاري را پيدا كنيم و مورد بهره برداري قرار دهيم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود و پس از سخنراني احمدي نژاد ادامه داد: در اين سفر پذيرايي بسيار خوبي از ما صورت گرفت و در ايران احساس داشتم كه در منزل و كشور خود به سر مي برم.
رئيس جمهور گينه بيسائو با تاكيد بر اينكه جو دوستي و برادري در ايران حاكم است، افزود: ما اين احساس را داشتيم كه ملت ايران احساس دوستي با كشور ما داشتند، مخصوصا رئيس جمهور اين كشور.
مالام باكاي سانها با اشاره به اينكه از اين سفر خاطرات خوبي را به كشور خود خواهم برد، ايران را كشوري با عظمت، توانا دانست و افزود: ما آمادگي داريم از همكاري هاي ملت ايران در كشورمان استفاده كنيم و اميدواريم مشتركات روابط فيمابين گسترش پيدا كند.
دكتر احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان هم در هنگام بدرقه رئيس جمهوري گينه بيسائو گفت: همكاري هاي مشترك بين دو كشور در زمينه هاي مختلف گسترش خواهد يافت.
رئيس جمهور تاكيد كرد: بخشي از اين همكاري ها به منزله زيرساخت توسعه ضوابط دو كشور خواهد بود و ما اميدواريم با هماهنگي و همكاري دو طرف شاهد رشد روزافزون و سريع همكاري هاي دو كشور باشيم.
احمدي نژاد افزود: دو كشور در زمينه موضوعات جهاني نيز ديدگاه هاي مشتركي دارند.
احمدي نژاد ضمن آرزوي سلامتي، پيشرفت و موفقيت روزافزون براي دولت و ملت برادر گينه بيسائو گفت: همتاي گينه اي وي از او براي سفر به كشورشان دعوت كرده و من اميدوارم اين ديدار در فرصت مناسب انجام شود.
دستاورد سفر 4 روزه
در جريان سفر 4 روزه رئيس جمهور گينه بيسائو به ايران يك بيانيه و 6 تفاهم نامه مشترك به امضا رسيد.
براساس اين گزارش بيانيه مشترك اين سفر به امضاء وزراي خارجه دو كشور رسيد. همچنين وزراي خارجه تفاهم نامه لغو رواديد سياسي و خدمت را امضا كردند.
همكاري زمين شناسي و معادن و تشكيل شركت سرمايه گذاري و اقتصادي و فني از ديگر تفاهم نامه هايي بود كه به امضاي محرابيان وزير صنايع و معادن و وزير امور خارجه جمهوري گينه بيسائو رسيد.
همچنين تفاهم نامه همكاري بانكي و بيمه اي بين عباسي وزير تعاون و وزير امور خارجه گينه بيسائو مورد امضا قرار گرفت. گفتني است رئيس جمهور گينه بيسائو و هيات همراه وي ديروز تهران را ترك كردند.

 



حجت الاسلام سعيدي: مدعيان ناگفته اي از پايان جنگ ندارند

نماينده ولي فقيه در سپاه با اشاره به تناقض هاي آشكار در رفتار و گفتار برخي فرماندهان جنگ تاكيد كرد كه اگر جعبه سياه جنگ باز نشود، بهتر است.
حجت الاسلام علي سعيدي، در گفت وگو با فارس در پاسخ به اين موضوع كه اخيرا برخي گفته اند ناگفته هاي خود را از پايان جنگ بازگو خواهند كرد، با بيان اينكه آنها ناگفته اي از پايان جنگ ندارند، تصريح كرد: البته تناقض هايي در گفتار و رفتار آقايان مي بينيم كه من فكر مي كنم اگر اين جعبه سياه را رمزگشايي نكنند، خيلي بهتر باشد.
سعيدي با بيان اينكه من اطلاعاتي از تناقضات بين گفته ها و رفتار اين آقايان در گذشته و حال دارم، خاطرنشان كرد: دو طرف نقطه ضعف هايي در آن زمان داشته و دارند، مثلا وقتي حضرت امام(ره) شعار «جنگ، جنگ تا رفع فتنه» را سر مي دادند، كساني كه نقش اصلي را در اداره جنگ داشتند به دنبال شعار «جنگ، جنگ با يك پيروزي» بودند تا بتوانند جنگ را تمام كنند و اين با شعار امام(ره) سازگاري نداشت.
وي خاطرنشان كرد: اينها در پي تبديل شدن حركت نرم افزاري به سخت افزاري، مثلا تكيه بر ليزر و مسائل ديگر بود كه امام(ره) به شدت از اين موضوع نگران بودند.
نماينده ولي فقيه در سپاه در عين حال تصريح كرد: البته معتقدم نبايد خيلي به اين موضوعات دامن زده شود.
خبرگزاري فارس، در خصوص برخي اظهارنظرها مبني بر اهميت مكتب ايراني، با بيان اينكه بايد از خود اين افراد خواست تا منظورشان را توضيح دهند، افزود: اگر آنها نظر خود را تشريح كنند بهتر اين موضوع مشخص مي شود هرچند بنده معتقدم اين مسائل، مسائل اصلي كشور نيست و نبايد جامعه را درگير اين گونه مسائل كنيم.
سعيدي خاطرنشان كرد: ما در كشور مسائل مهمتري داريم و نبايد به اين موضوعات دامن زده و آنها را رسانه اي كرد.
وي گفت: البته من چون اطلاع دقيقي از اين صحبت ها ندارم نمي توانم در اين خصوص نظر بدهم.

 



با دستور احمدي نژاد صورت گرفت
اهداي خانه تاريخي در اصفهان به ايران شناس آمريكايي

استاد ايران شناس آمريكا يي و بنيانگذار مركز مطالعات خاورميانه، درخواست كرد كه پس از مرگ ، جسدش را دركنار زاينده رود به خاك بسپارند.
به گزارش خبرگزاري فارس از اصفهان،پروفسور «ريچارد فرآي» استاد ايران شناس و بنيانگذار مركزمطالعات خاورميانه ظهر ديروز درمراسمي كه به منظور اهداي منزل مسكوني به وي از طرف استانداري اصفهان برگزار شده بود درجمع خبرنگاران اظهار داشت: سال هاست كه خود را يك ايراني مي پندارم و از سال ها پيش به مردم، زبان،فرهنگ وتاريخ ايران علاقه داشتم و براي اينكه اين نكته و علاقه خويش را به ايران ثابت كنم به فكرم رسيد كه درخواست كنم پس از مرگ، جسدم را دركنار زاينده رود و در شهر زيباي اصفهان به خاك بسپارند.
وي گفت: كشور ايران در گذشته مانند چين بزرگ و پرتمدن بوده و ايران داراي فرهنگ و قدمتي تاريخي است، كجاي دنيا همانند اين كشور موسيقي، زبان و هنرهاي زيبا دارد.
وي شهر اصفهان را در كشور ايران شهري ويژه و منحصر به فرد عنوان كرد و افزود: درشهر اصفهان اديان مختلف ارمني، زرتشتي و يهودي در كنار هم به خوبي زندگي مي كنند و اين شهر ظرفيت بالا و ويژه اي دارد.
استاد ايران شناس و بنيانگذار مركز مطالعات خاورميانه اظهارداشت: در بعضي از مناطق دنيا ازگذشته تا امروز به زبان فارسي سخن مي گويند كه اين افتخاري براي كشور و مردم اين سرزمين تاريخي و فرهنگي است.
وي افزود: بايد به آمريكايي ها بگويم كه ايرانيان عرب نيستند و اكنون هر كسي به خوبي مي داند كه ايران فرهنگ و تمدن دارد و خيلي مهم است كه دركشور آمريكا بفهمند كه مردم ايران يك شهر و فرهنگ قديمي و تاريخي همچون شهر اصفهان وموسيقي، هنرهاي زيبا و ويژه اي براي خود دارند.
پروفسور ريچارد فرآي براي نخستين بار درسال هاي 1943 و 1944 به ايران سفر كرد و دراين سفر به آثار باستاني ايران علاقه مند شد و تاكنون 15جلد كتاب درباره تاريخ وفرهنگ ايران منتشر كرده است.
تلاش هاي پروفسور ريچارد فرآي، سبب ايجاد كرسي تدريس مطالعات ايراني در دانشگاه كلمبيا شد و او به عنوان نخستين استاد كرسي مطالعات ايراني منصوب شده است.
درپي دستور رئيس جمهوري اسلامي ايران روز يكشنبه خانه تاريخي تميزي اصفهان در اختيار پروفسور «ريچارد فرآي» استاد ايران شناس آمريكايي قرارگرفت.
به گزارش ايرنا، خانه تاريخي تميزي تا زمان حيات پـروفسور «فرآي» دراختيار اين شرق شناس و ايران شناس خواهد بود وپس از آن به عنوان بنياد شرق شناسي اصفهان مورد استفاده قرار مي گيرد.
آثار و تاليفات اين پروفسور آمريكايي در بنياد شرق شناسي اصفهان جمع آوري خواهد شد تا مورد استفاده شرق شناسان قرارگيرد.

 



البرادعي: ايران دروازه ثبات در خاورميانه است

مديركل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي تاكيد كرد كه ايران دروازه ثبات دنياست و مسئله اتمي اين كشور جز مذاكره و اعتمادسازي هيچ راه حل ديگري ندارد.
به گزارش سي ان ان، محمد البرادعي گفت كه به جز گفت وگو و اعتمادسازي هيچ راه حلي براي مسائله اتمي ايران وجود ندارد و اين اتفاق نمي افتد مگر اين كه آمريكايي ها و ايرانيان بر سر ميز مذاكره بنشينند.
وي افزود: نمي توان در آينده هر مدت زماني را كه مي خواهيم با تحريم يا ديگر ابزارها تلف كنيم زيرا اين كار كمكي نمي كند. اين هم روشن است كه تفاهم با ايران و رسيدن به يك راه حل با اين كشور در حل وفصل مسائل خاورميانه مهم است.
البرادعي ادامه داد از ديدگاه من ايران دروازه ثبات درخاورميانه است؛ همچنين عامل تحريك در منطقه نيز مي تواند، باشد. اميدوارم به اين درك رسيده شود و در مسير درست گام بردارند.
مديركل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره دريافت جايزه صلح نوبل ضمن توصيف روز دريافت جايزه به عنوان روزي به ياد ماندني گفت: افزون بر موضع گيري من درباره جنگ عراق، درخواست من براي جهان عاري از سلاح هاي اتمي در اين امر موثر بود. اين جايزه نوبل را به خاطر اصرار براي نشان دادن اين مسئله كه نظام منع اشاعه و كنترل تسليحات براي خلاص شدن از تسليحات اتمي كامل نيست، دريافت كردم.
وي افزود: در حال حاضر 9 كشور داراي سلاح اتمي هستند و به ديگران مي گويند نبايد به سلاح اتمي نزديك شوند. براي من اين مسئله عجيب است براي نمونه در آمريكا و انگليس و هر كشور داراي سلاح اتمي ديگر، ساليانه ميلياردها دلار براي نوسازي زرادخانه سلاح هاي اتمي صرف مي شود و به ديگران مي گويند نبايد به سلاح اتمي و حتي فناوري اتمي نزديك شوند، زيرا براي آنان بد است.
وي ادامه داد كه اين مسئله ماندني نيست زيرا مردم شايد فقير باشند ولي نادان نيستند؛ به ويژه اين كه فناوري اكنون از دست آنان خارج است و با وجود همه شعارها، كشورهايي مانند ايران كه الزاما به دنبال سلاح اتمي نيستند، با فناوري اتمي براي خود قدرت، احترام و اعتبار مي خرند.

 



نيويورك تايمز: بيشتر اطلاعات آمريكا از ايران از طريق يوتيوب و توئيتر به دست آمده است

روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز در مقاله اي نوشت كه بيشتر اطلاعاتي كه آمريكا از ايران به دست مي آورد از طريق يوتيوب و توئيتر است.
به گزارش مشرق، روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز در سايت اينترنتي خود در مقاله اي با عنوان «ديپلماسي ديجيتال» به قلم «جسي ليختن اشتاين» با اشاره به بهم پيوستگي مسايل سياست خارجي و تكنولوژي ارتباطات كه منجر به اتخاذ راهبرد ديپلماسي ديجيتال از سوي دولت آمريكا شده، آورده است: حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري ايران در ژوئن 2009 توانمندي گوشي هاي تلفن همراه و تكنولوژي ارتباطي به كار رفته در آنها را در زمينه ساماندهي تحركات اجتماعي به اثبات رساند.
اين گزارش با اشاره به ديدار جردكوهن از مسئولان بخش برنامه ريزي سياسي وزارت خارجه آمريكا در فوريه گذشته از يوتيوب به نقل از وي مي نويسد: يوتيوب از هر سيستم اطلاعاتي ديگر كارايي بيشتري دارد. چرا كه كاربران ايراني خود ويدئوهاي آن را توليد مي كنند.
نويسنده اين گزارش با اذعان به اينكه بيشتر اطلاعاتي كه غرب و آمريكا از ايران به دست مي آورند از طريق يوتيوب و توئيتر به دست مي آيد. مي نويسد: در ژوئن سال گذشته و پس از گذشت سه روز از اعتراضات انتخاباتي و پس از آنكه پيامي از موسوي در توئيتر منتشر شد، كوهن متوجه شد كه احتمالاً زمان آن رسيده است كه در عملكرد توئيتر تجديدنظر شود. سياست اعلام شده رئيس جمهور آمريكا باراك اوباما عدم دخالت در انتخابات ايران بود اما كوهن نمي خواست توئيتر دست از ادامه سياست كنوني خود بكشد لذا ايميلي براي «جك درسي» بنيان گذار و رئيس توئيتر ارسال كرد كه اين ايميل بعدها توسط نيويورك تايمز فاش شد. در اين ايميل كوهن تلاش كرد درسي را راضي كند تا شرايط موجود را حفظ كند.

 



پيكر يكي از شهداي انفجار تروريستي زاهدان تشييع شد

پيكر پاك يكي از شهداي حادثه تروريستي در مقابل مسجد جامع زاهدان طي مراسمي تشييع شد.
به گزارش ايرنا، «احمدرضا قاسمي» كه از جانبازان دوران هشت سال دفاع مقدس بود در حادثه انفجار تروريستي مسجد جامع زاهدان به همراه تعداد ديگري از شهروندان بي گناه و مظلوم زاهدان به شدت زخمي و براي درمان به تهران اعزام شد كه درمان ها موثر واقع نشد و به خيل شهدا پيوست.
مراسم تشييع پيكر اين شهيد ديروز، با حضور مردم و مسئولان برگزار شد، شركت كنندگان با سر دادن شعارهاي «مرگ بر آمريكا، مرگ بر اسرائيل، مرگ بر تروريست و حسين حسين شعار ماست شهادت افتخار ماست»، پيكر اين شهيد را از مقابل مسجد امام جعفر صادق(ع) تا گلزار شهداي زاهدان تشييع و به خاك سپردند.
دو انفجار تروريستي 24 تيرماه امسال مقابل مسجد جامع زاهدان رخ داد كه 167 مجروح و 27 شهيد بر جاي گذاشت.

 



اصلاحيه پايگاه اطلاع رساني حج به بخشي از اظهارات حجت الاسلام قاضي عسكر

پايگاه اطلاع رساني حج با انتشار توضيحي در سايت خود، بخشي از خبر خبرگزاري فارس را كه در كيهان روز شنبه هم درج شده بود تكذيب كرد.
در اين اصلاحيه آمده است: در برخي از خبرگزاري ها به نقل از حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر آمده است: «زائران بايد از بيان مسائل سياسي در حج خودداري كنند» و «شعار حج امسال اعتمادسازي با كشور عربستان است.»
بدين وسيله اعلام مي شود چنين عبارتي اصلا در سخنراني ايشان كه متن آن موجود است، نيست بلكه عبارت موردنظر بدين گونه است: «از روز نخست مسئوليت بنده، سياست ما اعتمادسازي در روابط با عربستان در حوزه حج و زيارت بوده است. ما مي توانيم از حج به نفع تقويت روابط سياسي كشورمان با عربستان و وحدت جهان اسلام بهره گيري كنيم و نبايد اجازه دهيم برخي از اظهارنظرهاي غيرمسئولانه در اين زمينه مشكل ايجاد كند.
وي در خصوص سياست اعتمادسازي در روابط با كشور عربستان گفت: منظور از اعتمادسازي شفاف شدن مسئوليت هاي طرفين و رعايت مصالح طرفين است. بايد با مذاكره دقيق و تشريح خطوط قرمز دو طرف به تفاهمات دوجانبه برسيم.»

 



مازندراني ها 20 كارخانه فولادسازي در بلاروس مي سازند

عضو هيئت مديره خانه صنعت و معدن كشور گفت: توسط توليدكنندگان مازندراني در 20 شهر بلاروس، 20 كارخانه فولادسازي با توليد 60 هزار تن ساخته مي شود.
داريوش هندويي در گفت وگو با مهر در ساري اظهار داشت: اماكن سرمايه گذاري زيادي در كشور بلاروس براي سرمايه گذاران مازندران در اين كشور وجود دارد و اين استان به لحاظ غني بودن در كشاورزي و برخي منابع معدني توان ورود و سرمايه گذاري به معادن بلاروس را دارد.
وي با بيان اينكه در صادرات منابع معدني كارهاي زيادي مي توانيم انجام دهيم، ادامه داد: ذخاير عظيم معادن سنگ آهن ما با روسيه قابل مقايسه نيست و در زمينه فلورين نخستين توليدكننده در كشور هستيم.
رئيس خانه صنعت و معدن مازندران با اشاره به سفر قبلي خودبه كشور بلاروس بيان داشت: ما پيشنهاد يك سرمايه گذاري مشترك در زمينه آهن اسفنجي براي مواد اوليه BMZ داده ايم كه مورد استقبال قرار گرفت.
هندويي افزود: پيشنهاد خريد بخشي از سهام BMZ كه مواد مورد نياز شركت گاز و سدسازي است را داديم، همچنين در 20 شهر بلاروس 20 كارخانه فولادسازي با توليد 60 هزار تن ساخته مي شود.
وي با بيان اينكه برگشت سرمايه گذاري در بلاروس به مدت 51. سال است، خاطرنشان كرد: وزير صنايع بلاروس از سرمايه گذاران صنعتي در اين كشور استقبال مي كند.

 



برگزاري جشن 104 سالگي مشروطيت در تبريز

تبريز-خبرنگار كيهان:
جشن 104 سالگي مشروطيت و صدور فرمان مشروطه در شهرستان تبريز برگزار شد.
در اين مراسم كه در «خانه مشروطه» تبريز ترتيب يافته بود مجسمه «حاج رسول صدقياني» از رهبران اصلي و فعال و بازاريان خوش فكر مشروطه پرده برداري شد.
استاندار آذربايجان شرقي در اين مراسم نيز گفت: نهضت مشروطه پس از پيروزي بدليل دور شدن از روحانيت و كج روي روشن فكران، به انحراف كشيده شد و بايد از تاريخ عبرت گرفت. احمد عليرضا بيگي افزود: مردم با تجربه مشروطيت، نهضت انقلاب اسلامي را به وجود آوردند.
وي يادآور شد: مشروطيت، غرش ايرانيان رنج ديده در برابر خفقان، ظلم و ستم حاكمان مستبد بود.

 



مشاور وزير اقتصاد: 11 هزار ميليارد ريال سود سهام عدالت توزيع شد

مشاور وزير اقتصاد گفت: 43 ميليون نفر تاكنون براي دريافت سهام عدالت نام نويسي كرده اند كه از اين تعداد به 38 ميليون نفر سهام تعلق گرفته و 11هزار ميليارد ريال سود سهام عدالت نيز بين اين افراد توزيع شده است.
به گزارش خبرنگار مهر در كرج، دكتر «عباس معمارنژاد» بعدازظهر يكشنبه در همايش بررسي نمونه هاي موفق اصل 44 قانون اساسي كه در دانشگاه آزاد واحد كرج برگزار شد با بيان اين مطلب افزود: يكي از مهم ترين چالش ها در موضوع واگذاري سهام عدالت، چگونگي شناسايي افراد واجد شرايط است و نبود بانك اطلاعاتي در اين زمينه سبب شد تا شناسايي افراد واجد شرايط از ابتدا به ساكن انجام گيرد.
وي اظهار داشت: مددجويان تحت پوشش نهادهاي حمايتي، روستاييان، كارگران، بازنشستگان و كاركنان دولت از افراد مشمول دريافت سهام عدالت هستند.
مشاور وزير اقتصاد با اشاره به سياست هاي اصل 44 قانون اساسي و طرح هدفمند كردن يارانه ها اين برنامه ها را گامي در جهت پيشبرد اقتصاد كشور برشمرد و گفت: تاكنون 19 مرحله شناسايي افراد واجد شرايط براي قرار گرفتن در جدول 6 دهك دريافت سهام عدالت انجام گرفته است.
البته براي دو دهك به صورت يكنواخت ميزان سهام در نظر گرفته شده و چهار دهك ديگر در جدول جداگانه قرار خواهند گرفت. معمارنژاد اظهار داشت: برقراري عدالت اجتماعي، بالا بردن سطوح رقابتي، ترغيب مشاركت عمومي در اقتصاد كشور، سرمايه گذاري، بهبود درآمد خانواده ها و افزايش سهام از اهداف و برنامه هاي اصل 44 قانون اساسي است.

 



رئيس مركز تخصصي مذاهب اسلامي: مشايي خدمات دولت را زير سؤال مي برد

رئيس مركز تخصصي مذاهب اسلامي حوزه علميه قم اظهار داشت: متأسفانه سخنان غيركارشناسي مشايي، خدمات دولت اصولگرا را زير سؤال مي برد.
به گزارش فارس از قم به نقل از مركز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمين حسن منتظري با اشاره به اظهارات جديد اسفنديار رحيم مشايي درباره معرفي مكتب ايران به جاي مكتب اسلام اظهار داشت: اين نخستين بار نيست كه وي اظهاراتي غيركارشناسانه و از روي جهالت مطرح مي كند، متأسفانه او با سخنانش زمينه آزرده شدن قلوب دلسوزان، مومنين و مقدسين به انقلاب و ارزش هاي نظام را فراهم مي كند.
وي افزود: با نگاهي به سخنان گذشته وي، مي توان شاهد سخناني همچون به پايان رسيدن دوران اسلام گرايي، آزادي و عدم الزام براي رعايت حجاب در ايران و دوستي با مردم رژيم اشغالگر قدس بود كه اين اظهارات براي دولت آقاي احمدي نژاد بسيار سنگين تمام شده است.
منتظري با طرح اين سؤال كه چرا برخي بايد آزادانه با عنوان نماينده دولت اينگونه سخنراني كنند، افزود: طرح اين نوع تفكرات كه آميزه اي از اومانيزم، پلوراليزم و سكولاريزم است، نشان از كج فهمي ديني صاحبان اين تفكر دارد.
وي طرح اين سخنان را آسيبي جدي براي نظام دانست و بيان داشت: آسيب هاي اجتماعي و اعتقادي اين سخنان بيش از همه دولت اصولگرا را دچار مشكل مي كند و سرخوردگي اصولگرايان و علاقه مندان به اين دولت را به همراه دارد.
رئيس موسسه مذاهب اسلامي تأكيد كرد: بالاخره بايد يك جايي جلوي اين سخنراني ها گرفته شود و اينكه آقاي مشايي آزادانه سخنان غيركارشناسانه بزند، صحيح نيست و بايد دست بردارد.
وي افزود: متأسفانه برخي سخنان وي به نحوي مورد تأييد و يا توجيه دولتمردان قرار مي گيرد كه اين توجيهات به صلاح نيست و بايد جلوي اين كارها گرفته شود.
منتظري تأكيد كرد: آقاي مشايي با طرح مكتب ايراني به جاي مكتب اسلامي به كيان دين و ارزش هاي انقلابي، اعتقادي و ملي مردم ايران اهانت كرده و بايد از ملت مؤمن و ولايي ايران عذرخواهي كند.
وي گفت: تهاجم به دين و ارزش هاي ديني و انقلابي از سوي هيچ جناح و جرياني پذيرفته نيست
منتظري خاطرنشان كرد: شهيد مطهري در برخي از آثار خود به خدمات متقابل ايران و اسلام اشاره كرده است، ولي نبايد با كج فهمي برخي افراد، ايران محوريت يافته و به عنوان يك مكتب معرفي شود، چون اين تفكر خدمات همه انبيا به ويژه رسول اكرم(ص) را زير سؤال مي برد.

 



5 جلد كتاب از زندگي علامه محمد تقي بهلول در اصفهان رونمايي شد

اصفهان -خبرنگاركيهان:
5 جلد از كتاب هاي تاليف شده نخستين كنگره بزرگداشت علامه آيت الله محمد تقي بهلول درباره زندگي، سيرو سلوك، دين مداري و واكنش هاي سياسي اين عالم فرزانه دراصفهان رونمايي شد.
درمراسمي كه به همت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان و همكاري دبيرخانه كنگره بزرگداشت علامه بهلول در مجتمع فرهنگي استان فرشچيان برگزار شد،كتاب خميني نامه (سروده هايي درثناي امام خميني(ره) و انقلاب اسلامي)، قاب هاي ماندگار (شناخت نامه تصويري اسوه تقوا علامه حاج شيخ محمد بهلول)، بنده خوب خدا (هفتاد ودو پرسش و پاسخ درمحضر علامه حاج شيخ محمد تقي بهلول) و خاطرات سياسي بهلول با نگاهي به قيام مسجد گوهرشاد در 2جلد رونمايي شد.
دراين آيين همچنين حجت الاسلام و المسلمين مهدي گرجي محقق و استاد اخلاق اسلامي و احمد مقيمي دبير نخستين كنگره بزرگداشت علامه بهلول در زمينه صفات اخلاقي، تسلط علامه به فقه شيعه و اهل سنت، نحوه زندگي، سفر به شهرهاي مختلف جهان و حسن خلق اين عالم فرزانه سخن گفتند.
احمد مقيمي دبير كنگره بزرگداشت علامه حاج شيخ محمد تقي بهلول كار نگارش وتاليف كتاب ها را برعهده داشته و نشر آنها را با تيراژ 2هزار جلد به چاپ رسانده است.
علامه محمد تقي بهلول يكي از نقش آفرينان قيام تاريخي و مردمي مسجد گوهرشاد مشهد درسال 1314 شمسي در رابطه با كشف حجاب رضاخاني بود و پس از آن قيام، به كشور افغانستان عزيمت كرد و 25سال از عمر خود را در تبعيد طي كرد و پس از آن 11سال از عمرش را دركشورهاي افغانستان، مصر و عراق گذراند.
او دراين دوران در دانشگاه الازهر مصر، به فعاليت علمي و فرهنگي براي نشر هرچه بيشتر فقه و اصول اسلامي همت گماشت.
علامه حافظ كل قرآن كريم و بسياري از خطبه هاي نهج البلاغه علي (ع) و نيز دعاهاي صحيفه سجاديه و دهها كتاب ديگر بود.
او مجتهد جامع الشرايط در احكام و علوم اسلامي و به ادبيات عرب كاملا مسلط بود تا جايي كه 50هزار بيت از شعراي عرب و عجم را از حفظ داشت و خود نيز 200هزار بيت شعر سروده بود.
آيت الله بهلول به رغم كهولت سن در دوران هشت ساله دفاع مقدس بارها در جبهه ها حضور يافت و موجب دلگرمي و تقويت روحيه رزمندگان اسلام شد.
شايان ذكر است نخستين كنگره بزرگداشت علامه آيت الله بهلول در زمان حيات او سال 83 در اصفهان برگزار شد.

 



استاندار گيلان: دانشگاه بين المللي فوق تخصصي مغز واعصاب جهان در ايران راه اندازي مي شود

رشت - خبرنگار كيهان:
استاندار گيلان از احداث دانشگاه بين المللي فوق تخصصي مغز و اعصاب جهان در ايران خبر داد.
روح الله قهرماني چابك كه به نمايندگي ازنهاد رياست جمهوري در مراسم دهمين سالگرد تاسيس مركز تحقيقات بين المللي مغز و اعصاب هانوفر آلمان شركت كرده بود پس از بازگشت از اين سفر گفت: در اين سفر پس از مذاكره با پروفسور سميعي رئيس گيلاني انجمن جراحان مغز و اعصاب جهان و به منظور بهره گيري از توانمنديها و تجربيات منحصر به فرد وي قرار شد دانشگاه بين المللي فوق تخصصي مغز و اعصاب جهان به عنوان يك مركز مهم تحقيقاتي دانشگاهي بي نظير در تهران راه اندازي شود.
به گفته وي با ايجاد و راه اندازي دانشگاه مذكور و بهره گيري از توان تخصصي دانشمندان و پزشكان بزرگ دنيا، گام ارزشمندي در توسعه خدمات پزشكي و درماني در كشور برداشته مي شود.
وي انتخاب ايران براي تاسيس دانشگاه بين المللي فوق تخصصي مغز و اعصاب جهان را نشانگر سطح بالاي كيفي نيروهاي متخصص پزشكي و مراكز و تجهيزات درماني كشورمان دانست.

 



هيئت وزيران ابلاغ كرد
 اجراي پروژه كنارگذر ساحلي رامسر

فرماندار رامسر گفت: هيئت وزيران پيشنهاد وزارت راه و ترابري مبني بر اجراي پروژه كنارگذر ساحلي رامسر به طول تقريبي 10 كيلومتر را تصويب كرد.
به گزارش مهر، عبدالصمد صفرنژاد در جلسه شوراي اداري رامسر افزود: عمليات اجرايي پروژه كنارگذر ساحلي رامسر با مشاركت دولت و سرمايه گذاري بخش خصوصي به طول تقريبي 10 كيلومتر به عنوان پايلوت توسط وزارت راه و ترابري و با اخذ مجوز از سازمان حفاظت محيط زيست از طريق ايجاد شركت سرمايه گذار و اجراي كنارگذر ساحلي رامسر به عنوان متولي سرمايه گذاري و مديريت اجرا و مالكيت اراضي استحصالي انجام مي شود.
وي اظهار داشت: مطالعه احداث جاده كمربندي رامسر از داخل دريا به طول 10 كيلومتر از مصوبات دور اول سفر رياست محترم جمهور بود كه برآورد اوليه در حد امكان سنجي به مساحت 182 هكتار حدود 826 ميليارد تومان بوده است.
صفرنژاد افزود: از بين 29 شركت كه در مرحله اول مناقصه حضور يافتند تعداد 14 مشاركت پيشنهاد فني و مالي ارائه كردند كه در نهايت يك مشاركت برنده شد كه به مدت 15 ماه از روز ابلاغ، مشاوران مطالعات اوليه تخصصي مرحله اول را انجام مي دهند و سازمان بنادر و دريانوردي نيز هيدروگرافي از نوار ساحلي و مطالعات ژئوتكنيك را انجام خواهد داد.
وي اظهار داشت: كليات طرح كنارگذر ساحلي رامسر در تاريخ 10 خرداد سال جاري در جلسه شوراي عالي شهرسازي و معماري كه با حضور وزير مسكن و شهرسازي برگزار شد به تصويب رسيد.
فرماندار رامسر گفت: سازمان بنادر و كشتيراني در نظر دارد همايش بين المللي معرفي طرح كنارگذر ساحلي رامسر را نيمه دوم سالجاري در شهر رامسر برگزار و در 23 مهر ماه اين طرح را در نمايشگاه معرفي فرصتهاي سرمايه گذاري اصفهان ارائه دهد. پيش بيني شده كنارگذر ساحلي رامسر به عرض 60 متر داراي چهار باند رفت و چهار باند برگشت براي خودروها و دو ريل راه آهن باشد.

 



اخبار ادبي و هنري

يك تهيه كننده: خانه سينما
در پي همراهي با لس آنجلسي ها بود
يك تهيه كننده سينما گفت: مشكلات صنوف سينمايي هميشه وجود داشته است اما اينكه خانه سينما قصد داشت چنين همايش اعتراضي را دقيقا همزمان با تشويق رسانه هاي لس آنجلسي و استكباري برگزار كند، معنايي جز همراهي با آنها را به ذهن نمي رساند.
«محسن علي اكبري» درباره همايش لغو شده خانه سينما تصريح نمود: به طور كلي پيگيري مشكلات اعضاي خانه سينما امر خوبي است، اما اگر چنين همايش هايي هدفش تامين منافع حزبي به طور عام باشد، مسئله كاملا رنگ و بوي سياسي پيدا كرده و از مسير خارج مي شود.
به گزارش سوره سينما، وي تاكيد كرد: چنين حركت هايي نفعي براي بدنه سينما ندارد و حتي بدنه سينما با اين حركت ها مخالف است، زيرا چنين همايش هايي براي كساني است كه هيچ مشكل كاري، معيشتي، رفاهي و بيمه اي ندارند و حتي از روي سيري اين حرفها را زده و هياهو مي كنند.
علي اكبري در ادامه سخنان خود با طرح اين سؤال كه «انجام فعاليت هايي نظير جشن خانه سينما براي چه كساني نفع دارد؟»، به انتقاد از مناسبات موجود در خانه سينما پرداخت و گفت: اعضاي خانه سينما اصلا توجهي به صنوف پايين دستي در سينما ندارند و واقعا برگزاري جشن خانه سينما براي كساني چون مدير توليد و دستيار صحنه و دستيار صدا و بقيه كساني كه در يك فيلم زحمت مي كشند چه نفعي دارد.
انتقاد شديد سرشار از شبكه توزيع كتاب
«محمدرضا سرشار» از تفكر حاكم بر توزيع كتاب نيز انتقاد كرد.
اين نويسنده و منتقد ادبي تصريح كرد: اين مشكل به قبل از انقلاب برمي گردد كه شبكه اصلي و ريشه دار توزيع كتاب ما در دست توده اي ها بود و اين مساله هنوز هم مصداق دارد.
وي ادامه داد: آن تفكر هنوز پابرجاست. كل شبكه توزيع ما رابطه قديمي و سنتي با كتابفروشي ها دارند و اگر كتابي باب ميلشان نباشد آن را وارد شبكه توزيع نمي كنند يا اينكه درست توزيع نمي كنند، به جز معدود كتابهايي كه استقبال از آنها زياد بوده و توانستند با اين قدرت در مقابل سيستم توزيع مقاومت كنند.
سرشار در گفت وگو با جهان ادامه داد: در مورد ديگر آثار اين مشكل وجود دارد و ما هنوز نتوانسته ايم در برابر آن شبكه، شبكه اي غيرسياسي و متعهد به ارزشهاي نظام راه اندازي كنيم كه همان ارتباطات گسترده با همان نفود را داشته باشند البته در طول سالها تلاشهايي شد ولي به نتيجه نرسيد.
ترجمه عربي آثار ادبي انقلاب و دفاع مقدس
رمان «من او»، مجموعه داستان «قصه هاي سبلان»، كتاب «دا» و «خاطرات عزت شاهي» قرار است به زبان عربي ترجمه و منتشر شوند.
رمان «من او» نوشته رضا اميرخاني است كه محمد الامين در كشور عراق آن را به زبان عربي ترجمه كرده و به زودي نيز منتشر خواهد شد. «قصه هاي سبلان» نيز مجموعه داستاني در سه جلد با نام هاي «كوه مرا صدا زد»، «بر لبه پرتگاه» و «كوه مرا صدا زد» است به قلم محمدرضا بايرامي كه به زودي با ترجمه امل ابراهيم در مصر منتشر خواهد شد. «دا» نيز عنوان كتابي است كه مجموعه خاطرات سيده زهرا حسيني را شامل مي شود و تاكنون به چاپ صدوسي و يكم نيز رسيده است. همچنين خاطرات عزت شاهي كاري از دفتر ادبيات انقلاب اسلامي و تدويني از محسن كاظمي است به زودي در بيروت منتشر خواهد شد.
اعلام آمادگي بسيج هنرمندان براي تامين درمان عزيزي
رئيس سازمان بسيج هنرمندان در بيمارستان حضرت امام رضا(ع) كرمانشاه از احمد عزيزي شاعر انقلاب و اهل بيت عيادت كرد.
در اين ديدار و عيادت كه اعضاي كانون تفكر و مسئول بسيج هنرمندان استان كرمانشاه دكتر قناديان را همراهي مي كردند، رئيس سازمان بسيج هنرمندان ضمن اعلام آمادگي سازمان بسيج هنرمندان براي هرگونه اقدام و مساعدت در راستاي بهبودي اين شاعر انقلاب، سير مراحل رسيدگي پزشكي و درمان احمد عزيزي را جويا شد و با خانواده اين شاعر نيز ديدار و گفتگو نمود. گفتني است احمد عزيزي چندين ماه است كه به دليل عارض شدن بيماري در وضعيت خاص پزشكي به سر برده و هم اكنون در بخش ICU بيمارستان امام رضا شهرستان كرمانشاه بستري مي باشد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14