(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 26 مرداد 1389- شماره 19719

گفت وگوي كيهان با مسئولان دفاتر نهاد رهبري در دانشگاه هاي كشور
استقبال از بركات رمضانيه با ضيافت انديشه
تابوت آمريكا بر شانه هاي اوباما
نسبت موسوي با سكولارهاي اساتيد نما



گفت وگوي كيهان با مسئولان دفاتر نهاد رهبري در دانشگاه هاي كشور
استقبال از بركات رمضانيه با ضيافت انديشه

همزمان با آغاز ماه مبارك رمضان نخستين دوره طرح بزرگ «ضيافت انديشه» با حضور دانشجويان سراسر كشور در 70 پايگاه دانشگاهي آغاز به كار كرد. اما آنچه طرح تربيتي، فرهنگي، آموزشي «ضيافت انديشه» را از طرح هاي مشابه به اجرا درآمده در دانشگاه ها متمايز مي سازد علاوه بر گستردگي طرح و تعداد زياد دانشجويان شركت كننده، استفاده از ظرفيت ها و بركات ماه مبارك رمضان براي عملياتي كردن برنامه هاي معرفتي، اخلاقي و تربيتي و برنامه ريزي هاي لازم براي پوشش اضلاع متنوع حوزه تربيت، دينداري، اخلاق و مسائل روز سياسي است.
قطعا به سرانجام رساندن همه اين اهداف آن هم در نخستين دوره برگزاري امري نشدني است اما مي توان اميدوار بود كه امسال گام هاي موثري در اين زمينه برداشته شود و تجربيات به دست آمده توشه سال هاي آتي باشد.
اما كيهان بالطف دوستان«آواي نهاد» در اين رابطه گفت وگوهاي كوتاهي با مسئولان دفاتر نهاد در دانشگاه هاي كشور انجام داده است كه در ادامه مي خوانيد.
اميدواريم اساتيد در اين طرح بدرخشند
حجت الاسلام والمسلمين ابراهيم كلانتري، مسئول نهاد رهبري دانشگاه تهران طرح ضيافت انديشه را يك طرح چند بعدي، بزرگ و همه جانبه مي داند و مي گويد: البته ابعاد تربيتي، آموزشي و نيروسازي اين طرح برجسته است، از طرف ديگر بايد در نظر بگيريم كه مجري اين طرح دفاتر نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه ها هستند بنابراين موضوع براي ما جدي است.
وي با اشاره به اين كه مديريت دانشگاه و ستاد مركزي نهاد رهبري در اين طرح نقش پشتيباني كننده را عهده دار هستند، گفت: با توجه به وسعت طرح، دفاتر نهاد در دانشگاه ها 3-2 ماه است كه درگير مسائل اجرايي طرح شده است. دفتر نهاد دانشگاه تهران نيز با تشكيل تيم هاي متعدد، برنامه ريزي كلاس هاي فوق برنامه ها، برنامه هاي تربيتي و خدمات رفاهي از جمله اسكان و پذيرايي را انجام مي دهد.
حجت الاسلام والمسلمين كلانتري چالش مهم طرح در حال حاضر را تخصيص نيافتن منابع لازم از سوي استانداري تهران مي داند و مي افزايد: البته ستاد نهاد رهبري در حال تعامل و رايزني براي حل اين مشكلات است اما به هر حال اگر در زمان كوتاه باقيمانده تا اجراي طرح، مسائل مالي حل نشود قطعا چالش زا و نگران كننده خواهد بود.
وي در پاسخ به سوالي درباره سطح كيفي اساتيد به كار گرفته شده در طرح ضيافت انديشه مي گويد: اساتيد به صورت متمركز از طريق معاونت آموزش و تبليغ معرفي مي شوند، يعني اساتيد معرفي شده از دفاتر نهاد با تاييد اين معاونت به كار گرفته شده اند. ارزيابي من اين است كه اساتيد ما مجموعا در سطح متوسطي قرار دارند، البته تا زماني كه طرح آغاز و بازخوردها ديده نشود نمي توان يك نظر قطعي در اين باره داد اما اميدواريم كه اساتيد در اين طرح بدرخشند.
مسئول نهاد رهبري دانشگاه تهران مي افزايد: در ثبت نام اوليه اي كه دانشگاه تهران انجام داد 3هزار دانشجو در طرح ضيافت انديشه شركت كردند اما 50درصد از اين تعداد در ثبت نام قطعي ريزش داشتند تصور ما اين است كه در مرحله اجرا هم با ريزش مختصري مواجه باشيم.
ضيافت انديشه را با اعتكاف رمضانيه تمام مي كنيم
مسئول نهاد رهبري دانشگاه اميركبير هم با اشاره به تقارن برگزاري طرح ضيافت انديشه با فصل تابستان و تعطيلي دانشگاه ها و حلول ماه مبارك رمضان مي گويد: اين اردوي بزرگ تربيتي و آموزشي ويژه دانشجويان سراسر كشور اهداف متعددي را در نظر گرفته است و به لحاظ كثرت جمعيت استقبال كننده دانشجويان، تنوع برنامه ها و محتواي در نظر گرفته شده پس از انقلاب بي سابقه است.
حجت الاسلام والمسلمين اميراحمدي با تأكيد بر اين كه اين حجم از كار براي روزهايي كه دانشگاه ها دوران تعطيلي شان را پشت سر مي گذارند دشواري هايي ايجاد كرده است، مي گويد: با وجود اين شرايط به لطف الهي و همكاري مسئولان دانشگاه ها و دفاتر نهاد 70 پايگاه و 35 مركز در كشور مجري طرح ضيافت انديشه هستند و ثبت نام هاي اوليه را انجام داده اند.
وي مي افزايد: اگر قرار بود ثبت نام بعد از مهلت در نظر گرفته شده ادامه مي يافت قطعا آمارها بسيار بيشتر از 100 هزار دانشجو بود، البته در زمان ثبت نام قطعي تعدادي از دانشجويان ذخيره جايگزين شدند اما به هر حال بايد به ظرفيت امكانات و توانمندي دانشگاه ها توجه كرد.
اميراحمدي مي گويد: دانشگاه اميركبير به عنوان يكي از مراكز سي و پنج گانه 2 پايگاه دختران و پسران را تشكيل داده كه پايگاه دختران در دانشگاه علوم پزشكي و پايگاه پسران در دانشگاه اميركبير است. از طرف ديگر ما در اين چند ماه اخير گام هاي خوبي براي اجراي مطلوب طرح برداشتيم و از هم اينك براي برگزاري مراسم افتتاحيه طرح در روز جمعه با حضور دانشجويان، اساتيد و مهمانان ويژه آماده ايم. وي مي افزايد: با توجه به بزرگ بودن طرح ضيافت انديشه همه فعاليت هاي مرتبط با تداركات، پذيرش و گروه بندي آموزشي در حال انجام است، سخنران مراسم افتتاحيه طرح در دانشگاه اميركبير هم حاج آقامحمديان، رياست محترم نهاد هستند، به اين ترتيب ما از روز شنبه سوم ماه مبارك رمضان رسما طرح را آغاز مي كنيم و اميدواريم اين شوق و اشتياقي كه هم اينك در طرح ديده مي شود با مشاركت دوستان دانشجو تداوم داشته باشد.
مسئول نهاد رهبري دانشگاه اميركبير در ادامه ليست قطعي دانشجويان اين دانشگاه در طرح ضيافت انديشه را 900 دانشجوي پسر و 850 دانشجوي دختر اعلام مي كند و درباره چالش هاي اجرايي «ضيافت انديشه» مي گويد: طبيعي است طرحي به اين گستردگي و وسعت جغرافيايي و تنوع برنامه ها نياز به هماهنگي هاي بسياري دارد، از طرف ديگر نبايد فراموش كرد كه ما نخستين دوره اين طرح را برگزار مي كنيم پس بروز برخي مسائل و چالش ها امري اجتناب ناپذير و طبيعي است اما به هر حال كساني كه به مدد و فضل الهي و استمدادهاي غيبي ايمان دارند و در مشكلات تدبير و توكل را رها نمي كنند مي توانند از اين گردنه ها هم عبور كنند.
وي مي افزايد: آنچه براي ما در طرح ضيافت انديشه بسيار مهم و كليدي است توجه به همه ابعاد تربيتي، معنوي، تبليغي، آموزشي، فوق برنامه اي و در يك كلام اردويي است. اين طرح سه هفته ميزبان دانشجويان سراسر كشور خواهد بود و در برخي مراكز، طرح به اعتكاف رمضانيه ختم خواهد شد. به هر حال اميدواريم ضيافت انديشه محمل همدلي ها و همراهي ها و بهانه اي براي نزديكي قلب ها باشد.
ياد تجمع 100 هزار نفري لشكر محمدرسول الله(ص) افتادم
حجت الاسلام والمسلمين محمودي، مسئول نهاد رهبري دانشگاه شيراز طرح ضيافت انديشه را در راستاي تعميق معرفتي دانشجويان و آشنايي آن ها با آموزه هاي اعتقادي و اخلاق اسلام و ارتقاي سطح درك و دريافت اخلاقي و فقهي جوانان تحصيلكرده مي داند و مي گويد: انصافا زماني كه استقبال 100 هزار نفري دانشجويان از طرح را مشاهده كرديم به ياد تجمع 100 هزار نفري لشكر محمدرسول الله(ص) در زمان جنگ افتاديم كه در آن تعداد كثيري از رزمندگان در استاديوم آزادي گرد هم آمدند و با اين كار قلوب دوستداران انقلاب و نظام را شاد كردند و بر دل دشمن رعب و وحشت انداختند.
وي با بيان اين كه امروز مصالح نظام و كشور به گونه اي ديگر در طرح ضيافت انديشه و حضور صدهزار نفري دانشجويان تجلي يافته است، مي افزايد: اين طرح مي تواند هشداري به نيروهاي معاند و بدخواه انقلاب و تذكري به مسئولان باشد تا از توانمندي ها و استعداد فوق العاده دانشجويان در صحنه ستيز با جنگ نرم بهره برداري كنند.
وي استقبال دانشجويان استان فارس از اين طرح را بسيار بالا ارزيابي مي كند و ادامه مي دهد: با وجود اين كه قرار بود استان 3هزار نفر از دانشجويان را ثبت نام كند اما ما عملا به 5هزار نفر رسيديم و در حال حاضر هزار 286نفر از برادران و هزار و 758نفر از خواهران ثبت نام قطعي كرده اند.
حجت الاسلام والمسلمين محمودي با ابراز خرسندي از تلاش هاي شبانه روزي دفتر مركزي نهاد بويژه رياست مركز براي برگزاري مطلوب اين طرح مي گويد: جلسه اي كه اخيراً با حضور حاج آقا محمديان برگزار شد مبين تلاش بي وقفه ايشان است. در رده هاي استاني نيز وضعيت مشابهي وجود دارد، طوري كه در استان فارس، مسئولان دفاتر نهاد، روساي دانشگاه ها، معاونان آموزش، پشتيباني و دانشجويي با جديت تمام براي اجراي طرح بسيج شده اند.
وي يكي از ثمرات طرح ضيافت انديشه را ايجاد فضاي رزمايشي براي تشكيل سريع نيروها و آزمايش توانمندي هاي آن ها مي داند ادامه مي دهد: البته نگراني هايي درباره اختصاص اعتبارات و بودجه اين طرح وجود دارد و دوستان ما با استرس و دغدغه مسائل و مشكلات را دنبال مي كنند، ما هم مي دانيم مسئولان نهاد با جديت اين موضوع را دنبال مي كنند و ان شاءالله بزودي مرتفع خواهد شد.
ضيافت انديشه، ماه رمضان را در دانشگاه ها احيا مي كند
اما حجت الاسلام والمسلمين عباس فريدافشار، مسئول نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه كردستان درباره كم و كيف اجراي طرح «ضيافت انديشه» در دانشگاه كردستان مي گويد: ما به حمدالله بعد از نشستي كه با استانداري داشتيم توانستيم رضايت دانشگاه كردستان و تربيت معلم را براي اجراي طرح جلب كنيم، در اين مدت هم تمام فعاليت هاي مرتبط از جمله برنامه ريزي كلاس ها، فضاسازي ها و فعاليت هاي فوق برنامه اي انجام شده و 90درصد آمادگي به دست آمده است، در حال حاضر هم در حال نگارش نامه هاي دعوت از مسئولان براي شركت در مراسم افطاري در طرح ضيافت انديشه هستيم.
وي يكي از مهم ترين مزيت هاي «ضيافت انديشه» را احياي ماه مبارك رمضان در محيط هاي دانشگاهي دانست و گفت: بروز و ظهور خلاقيت ها و نوآوري ها، اعتماد استان ها به توانمندي هاي بومي، ايجاد ارتباط و تعامل مثبت و دوجانبه بين ستاد و استان ها و شناسايي نيروهاي نخبه دانشجويي از جمله امتيازهايي است كه طرح ضيافت انديشه در اختيار ما قرار مي دهد.
حجت الاسلام والمسلمين فريدافشار مي افزايد: ما بعد از اعلام ثبت نام اينترنتي شاهد حضور 2هزار و 270دانشجو بوديم كه حدود نيمي از اين تعداد در ادامه ثبت نام خود را قطعي كرده اند، با اين حال به نظر مي رسد تعداد ثبت نام هاي قطعي بيشتر از اين باشد.
مسئول نهاد رهبري دانشگاه كردستان برگزاري طرح ضيافت انديشه را يك تجربه بزرگ فكري- فرهنگي مي داند و مي افزايد: در نظر بگيريد كه در پايگاه ما دانشجويان 130دانشگاه كشور حضور دارند، در پايگاه دانشجويان دختر هم وضعيت اين گونه است، به معناي ديگر در طرح «ضيافت انديشه»، 260تجربه فكري- فرهنگي كنار هم جمع مي آيند و اگر اين تجربه ها به يك همپوشاني برسند قطعا تجربه بسيار موفقي خواهد بود و در شكوفايي خلاقيت دانشجويان مؤثر خواهد افتاد.
دانشجويان قدر اين مجموعه گل را بدانند
اما حجت الاسلام والمسلمين جوانمردزاده، مسئول نهاد رهبري دانشگاه شهيد چمران اهواز استقبال از طرح ضيافت انديشه در استان خوزستان را چشمگير ارزيابي مي كند و مي گويد: همان طور كه مي دانيد ما در استان ها دو پايگاه دانشجويان را داريم و به عنوان مسئول بخش خواهران بايد عرض كنم 850نفر به صورت قطعي در برنامه هاي ما حضور خواهند داشت.
وي مي افزايد: ما در اولين گام ستاد اجرايي طرح ضيافت انديشه را در دانشگاه شهيد چمران راه اندازي كرديم و تاكنون بيش از هشت جلسه براي فعاليت هاي مرتبط با طرح و انجام هماهنگي هاي لازم برگزار شده است.
مسئول نهاد دانشگاه شهيدچمران با اشاره به اين كه در حال رايزني با مسئولان استانداري براي جذب بودجه طرح هستند، مي گويد: به حمدا... مسئولان باشگاه همكاري بسيار خوبي با ما در اين حوزه داشتند و توانستيم مسائل مالي را از طريق دانشگاه مرتفع كنيم اما در حال رايزني هستيم تا انشاءا... در فرصت باقيمانده، اعتبار لازم را از استانداري دريافت كنيم.
حجت الاسلام والمسلمين جوانمردزاده با تاكيد بر اين كه همه مقدمات برگزاري طرح، مسائل رفاهي- اقامتي، فوق برنامه اي و نظاير آن تدارك ديده شده است، مي افزايد: لزوم و ابزار مورد نياز با بودجه دانشگاه و نهاد مركز تامين شده و قرار بر اين است كه دانشگاه آزاد اسلامي 12 دستگاه اتوبوس مجهز براي اياب و ذهاب دانشجويان در اختيار ما قرار دهد.
وي مي گويد: مراسم افتتاحيه برادران و خواهران دانشجو روز جمعه بعد از افطار به طور همزمان در سالن ورزشي شهيد تندگويان دانشگاه شهيد چمران برگزار مي شود.
مسئول نهاد رهبري دانشگاه شهيدچمران با بيان اين كه فضاي معنوي ماه رمضان براي طرح ضيافت انديشه سايه گسترانده است، مي گويد: با توجه به داده ها و اطلاعاتي كه ما از دانشجويان به دست آورده ايم انگيزه اصلي دانشجويان از شركت دراين طرح، كسب فضيلت و معنويت و معارف است، وي در پايان تصريح كرد: طرح ضيافت انديشه درماه مبارك رمضان حكم مجموعه گل را دارد و توصيه من به دانشجويان اين است كه قدر اين مجموعه گل را بدانند، چرا كه گفته اند: قدر مجموعه گل مرغ سحر داند و بس، ورنه هركس ورقي خواند معاني دانست.
ضيافت انديشه، تحرك خوبي در دفاتر نهاد ايجاد كرد
مسئول نهاد رهبري دانشگاه شهيد باهنركرمان بروز برخي موانع و چالش ها در برگزاري اولين دوره طرح ضيافت انديشه را امري طبيعي مي داند و مي گويد: به عنوان يك مسئول كه تا حدودي با محيط هاي دانشگاهي آشنايي دارم نسبت به موفقيت آميزبودن اين طرح بسيار خوشبين هستم، اين طرح با اين وسعت درنظام بي سابقه است و واقعا اميدواريم به بخشي از اهداف طرح برسيم.
حجت الاسلام والمسلمين تقوي با اشاره به مشاركت و همكاري دانشجويان در اجراي اين طرح مي گويد: در حال حاضر 50، 60 نفر از عوامل دانشجويي براي اجراي طرح به ما كمك مي كنند و در اين زمينه كارگروه هاي مختلفي براي سامان دادن به بخش هاي مختلف تشكيل شده است.
وي مي افزايد: تاكنون برنامه هاي مرتبط با مباحث آموزشي طبق روال پيش رفته و اساتيد توجيه شده اند، با اين همه در روز شروع طرح جلسه اي كلي با اساتيد داريم و دراين جلسه اساتيد را به طور كامل توجيه خواهيم كرد كه «ضيافت انديشه» صرفا يك طرح آموزشي نيست و اهداف بالاتري را دنبال مي كند.
تقوي با بيان اين كه دانشجويان با شور و شوق آذين بندي مساجد، پاتوق ها و ورودي دانشگاه را انجام مي دهند، مي گويد: انصافا اين تلاش هاي شبانه روزي لحظاتي پرمعنا و صميمي را ايجاد كرده است. تعبير من اين است كه دفتر نهاد چند روزي است مثل ستاد جنگ شده و به حمدا... در سال همت مضاعف، كار مضاعف، جنبش و تحرك خوبي در دانشگاهها پديد آمده است.
مسئول نهاد رهبري دانشگاه شهيد باهنر كرمان مي افزايد: تاكنون 2هزار و 300 نفر دانشجو در استان كرمان ثبت نام قطعي كرده اند و پيش بيني ما اين است كه 200 نفر ديگر نيز به اين جمع اضافه شوند.
ما از توانمندي هاي دانشجويان استفاده كرده ايم.
مسئول نهاد رهبري دانشگاه تبريز با اشاره به اين كه هماهنگي، برنامه ريزي كلاس ها و جذب دانشجويان و اساتيد بدون بروز هيچ مشكلي پيش رفته است، مي گويد: ثبت نام قطعي ما 2هزار و800نفر است و امور مرتبط با حوزه اجرا به خوبي پيش رفته است.
حجت الاسلام و المسلمين اصغر نقدي در پاسخ به سوالي درباره ارزيابي طرح ضيافت انديشه مي گويد: مثل اين مي ماند كه عمليات خيبر شروع شده و ما را هم بدون مهمات كافي به ميدان جنگ فرستاده اند، البته ما چندان از اين وضعيت شكوه نمي كنيم و مثل روزهاي جنگ با بهره گيري از توانمندي هاي مردمي (دانشجويان) نقصان ها و كمبودها رامي پوشانيم.
جاي خالي اين برنامه ها در دانشگاه ها محسوس است
مسئول نهاد رهبري دانشگاه تربيت معلم تهران، برگزاري طرح ضيافت انديشه را در محيط هاي دانشگاهي امري ارزشمند ارزيابي مي كند و مي گويد: در چند سال گذشته و آينده ماه مبارك رمضان با تعطيلات تابستاني دانشگاه ها مصادف شده بنابراين اين ماه ارزشمند از دسترس مسئولان فرهنگي دانشگاه خارج است اما برگزاري طرح ضيافت انديشه اين فرصت را دوباره در اختيار ما قرارداد و به نوعي فضاي معنوي و صميمي ماه مبارك رمضان را احيا كرد.
حجت الاسلام والمسلمين مبشري با بيان اين كه ما بايد به نحو شايسته رسالت خود را در برابر نسل آينده كشور ايفا كنيم، مي افزايد: ما امروز در محيط هاي دانشگاهي بشدت به فعاليت هاي مبنايي و زيربنايي از جنس فرهنگ نياز داريم و خلا اين فعاليت ها در حال حاضر در دانشگاه ها به شدت محسوس است.
وي با تشريح برنامه هاي طرح ضيافت انديشه در دانشگاه تربيت معلم تهران مي گويد: بخشي از برنامه هاي ما معطوف به علاقه مندي دانشجويان است و طبيعتاً گرايش به فعاليت هاي ورزشي دارد، اما بخش قابل توجهي از برنامه هاي ما جنبه فكري دارد و حوزه آزادانديشي، گفت وگوهاي آزاد و نمايشگاه ها را در بر مي گيرد.
مبشري با اشاره به برگزاري 20 نمايشگاه در طرح ضيافت انديشه نظير آسيب شناسي روابط دختر و پسر، تحريم صهيونيسم، فرقه هاي انحرافي و عرفان هاي تقلبي و مسابقه كاريكاتور با موضوعات ديني مي گويد: بعد از ثبت نام اوليه، ثبت نام قطعي از حيث گروه بندي و داشتن آمارهاي دقيق برايمان بسيار مهم بود. در ثبت نام اوليه 1800 دانشجوي پسر و 800 - 700 دانشجوي دختر حضور پيدا كردند كه در ثبت نام قطعي اين تعداد به 1200 دانشجوي پسر و 450 دانشجوي دختر رسيد.
حجت الاسلام والمسلمين ابراهيمي نژاد پايگاه دانشجويان پسر و دختر را دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه شهيد عباسپور معرفي مي كند و مي گويد: يكي از تجربه هاي خوب ما در طرح ضيافت انديشه استفاده از توانمندي دانشجويان خودي است. ما پيش از ثبت نام اوليه از 200 نفر از اين دانشجويان ثبت نام كرديم، الحمدالله اين دانشجويان به خوبي از عهده مسئوليت هايي كه به آن ها واگذار شد بر آمدند همين امر نشان مي دهد كه ما مي توانيم با اتكا به اين دانشجويان بسياري از فعاليت هايمان را سامان دهيم. وي پراكندگي دانشكده هاي دانشگاه علم و صنعت را يك چالش در اجراي طرح ضيافت انديشه مي داند و مي افزايد: به خاطر اين كه 80 درصد دانشجويان ثبت نامي ما از ساير دانشگاه ها هستند و آشنايي با اين دانشگاه ندارند تصميم گرفتيم فضاي متمركزي براي برگزاري برنامه ها و استراحت دانشجويان تجهيز كنيم كه در نوع خود كاري استثنايي بود و الحمدالله توانست بسياري از نگراني هاي ما را در اين باره رفع كند.
حجت الاسلام والمسلمين ابراهيمي نژاد مي گويد: در اين فضاي يكپارچه؛ كلاس هاي آزادانديشي، آمفي تئاتر، سلف و غرفه هاي نقد فيلم، وبلاگ نويسي و كلاس هاي ديگر پيش بيني شده است.
وي با بيان اين كه تيم هاي تربيتي ، پشتيباني و آموزشي به موازات هم موضوعات را جلو مي برند و هماهنگي خوبي بين اين تيم ها برقرار شده است، مي گويد: با اين حال يكي از نگراني هاي ما درباره وزن علمي كلاس ها و اساتيد است. نبايد از ياد ببريم كه ما در محيط دانشگاهي و با جوانان تحصيلكرده روبه رو هستيم بنابر اين بايد اساتيد ما بتوانند در اين كلاس ها غناي معرفتي لازم را به دانشجويان ارائه كنند و به شبهات و سؤالات متنوعي كه در حوزه هاي اعتقادي و ديني مطرح مي شود پاسخ دهند.
وي افزود: تمام قوت اين طرح به برنامه هاي خودسازي و تربيتي و فرهنگي آن است و اگر قرار شود بعد آموزشي برجسته و برنامه هاي تربيتي كم رنگ شود، در آن صورت طرح به يك ترم تابستاني ضعيف تقليل خواهد يافت.
مسئول نهاد رهبري دانشگاه علم و صنعت در پايان ايجاد جنب و جوش و خلاقيت و سرزندگي در دفاتر نهاد را از جمله امتيازات و ويژگي هاي مثبت اجراي طرح ضيافت انديشه دانست.
ضيافتي براي مهمانان دانايي
هر سال گرمي تابستان كه مي آمد، بازار علم از رونق مي افتاد و دانشگاه را در رخوت فرو مي برد. تعطيلي كلاس هاي دانشگاهي، توقفي بود براي حركت به سمت دانايي، مكثي كه هرچند به ظاهر كوتاه به نظر مي آمد ولي در دنيايي كه با سرعت به سوي فتح قله هاي دانش پيش مي رود، بسيار بلند بود. دانستن و توانستن همراه هميشگي يكديگرند، پس اگر به دنبال توانستن هستيم، بايد بدانيم. امسال ضيافت انديشه، دانشجويان را مهمان خوان علمي مي كند كه در ماه مهماني خدا گسترده شده است تا بدانند و از پله هاي توانستن بالا بروند. ماه مبارك رمضان، بهانه اي شده تا دانشجويان در گعده اي سرشار از شوق آموختن، دور هم جمع شوند و سفري روحاني و علمي را در دانشگاه هايي كه هواي رمضان در آن جاري است، تجربه كنند؛ به اين اميد كه پس از گذشت 20 روز، كوله باري پر از دانش ناب رابه سوغات برند.
گامي در راستاي تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب
مهدخت ارشدي، عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شريف با تاكيد بر بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با مسئولان نهادها، اظهار مي كند: مهم ترين مسئله اي كه رهبر معظم انقلاب در اين ديدار به آن اشاره داشتند، نقش مسئولان نهاد در پرورش ديني دانشجويان بود. از چنين مجموعه اي انتظار مي رود، نقش يك پدر و چتر حمايت را براي انجمن ها و دانشجويان بازي كند.
وي با معرفي دو ويژگي مثبت براي طرح ضيافت انديشه مي گويد: اين طرح مي تواند موجب الفت دانشجويان با نهاد نمايندگي شود و آغازگر تعاملي مناسب بين اين دو باشد. از سوي ديگر اگر اين طرح اجرا نمي شد، از آنجا كه ماه رمضان با فصل تابستان همراه شده، دانشگاه به مدت 10 سال از بركات اين ماه مبارك محروم مي شد.
دانشجوي كارشناسي مهندسي شيمي در دانشگاه شريف با اشاره به ويژگي هاي دانشجو در بيانات رهبر معظم انقلاب اضافه مي كند: ويژگي هاي يك دانشجو آرمان گرايي، عدالتخواهي، آگاهي سياسي و تحليل سياسي است. درست است كه مخاطب رهبر انقلاب در اينجا دانشجويان هستند اما نهادهايي كه با دانشگاه در ارتباطند هم بايد گامي در راستاي تحقق اين اهداف بردارند.
وي ادامه مي دهد: رهبري وظايف دانشجو را تحصيل، تهذيب و ورزش عنوان كرده اند. طرح مذكور تجلي اين صفات است، چرا كه عده اي علاقه مند به تحصيل، در ماه مبارك رمضان كه هنگامه تهذيب و خودسازي است، با هدف ارزشمند يادگيري دور هم جمع مي شوند. جالب است كه نهاد از ورزش هم غافل نمانده است و سومين وظيفه را هم در برنامه هاي خود گنجانده است.
عضو انجمن اسلامي دانشگاه شريف مي افزايد: برنامه هاي نهاد در طرح ضيافت انديشه با موضوعات گوناگوني نظير آشنايي با فمنيسم، جريان شناسي فكري و فرهنگي، جنگ نرم، غرب شناسي و موضوعات سياسي اقدامي است در راستاي وظايفي كه براي دانشجويان برشمرديم.
ارشدي با اشاره به لزوم ايجاد وحدت بين دانشگاه و حوزه مي گويد: اين طرح مي تواند بين حوزه و دانشگاه ارتباط برقرار كند، چرا كه در برنامه ها هم از اساتيد حوزوي استفاده شده، هم از اساتيد دانشگاهي؛ در نتيجه تعاملي بين اساتيد حوزه و دانشگاه برقرار مي شود. از طرفي دانشجويان تفاوت هاي بين حوزه و دانشگاه و البته رابطه ها و شباهت هاي اين دو را درمي يابند و مي توانند موفقيت هايشان را به وضوح ببينند و لمس كنند. اين نكته اي بود كه با وجود تأكيدات مقام معظم رهبري، اقدام جدي اي پيرامون آن صورت نگرفته بود. عملي شدن اين طرح مي تواند شروع خوبي در راستاي تحقق اين هدف باشد.
اين دانشجوي فعال از اهميت كرسي هاي آزادانديشي هم غافل نمي ماند و بيان مي كند: اگرچه انجمن ها و تشكل ها به اندازه توانشان در اين زمينه تلاش كرده اند اما همچنان به شرايط ايده آل نرسيده ايم. اميدوارم بتوانيم اين مهم را به شكلي بارز در طرح ضيافت انديشه مشاهده كنيم. مباحث سياسي و اعتقادي در كنار هم در طرح ضيافت انديشه مطرح مي شوند و به نوعي در هم مي آميزند.
ارشدي با تأكيد بر لزوم اين تركيب مي گويد: به عقيده من سياست و اعتقاد نمي توانند از هم جدا باشند، البته اين جدا ازجناح بازي است. اين اعتقادات ما است كه مسير سياست مان را تعيين مي كند و راه پيشروي جامعه را مشخص مي سازد.
خوشبختانه در اين طرح به اين موضوع توجه شده است و اين همراهي را به وضوح مي بينيم.
وي با اشاره به تأكيدات مقام معظم رهبري بر فرآيند توليد علم و اسلامي كردن دانشگاه ها اظهار مي كند: متأسفانه علمي كه در دانشگاه هاي ما عرضه مي شود، از علوم غربي نشأت گرفته است و صبغه اسلامي ندارد.
وي اضافه مي كند: براي توليد علم اسلامي، در درجه نخست بايد بنيه اعتقادي دانشجويان را تقويت كنيم. بي شك كسي كه پايه هاي فكري محكمي داشته باشد، در هيچ زمينه اي، از جمله در حوزه علم و انديشه، به بيراهه نخواهد رفت.
فرصتي براي پاسخگويي به سؤالات سياسي دانشجويان
نجمه اسلامي، عضو انجمن اسلامي دانشگاه اميركبير با اشاره به برنامه هاي پربار طرح ضيافت انديشه اظهار مي كند: كلاس ها و محتواي آنها به گونه اي طراحي شده كه اطلاعات جالبي به دانشجويان مي دهند؛ به عقيده من اين دانسته ها براي همگان لازم است. از سوي ديگر دانشجويان مي توانند به نهاد به عنوان منبعي موثق براي پاسخگويي به سؤالاتشان اعتماد كنند و اين استقبال از طرح ضيافت انديشه را افزايش مي دهد.
وي با بيان اين كه كلاس هاي طرح ضيافت به دو بخش سياسي و اعتقادي تقسيم مي شود، اضافه مي كند: يكي از اهداف اصلي من براي شركت در اين طرح، استفاده از كارگاه هاي سياسي چون جنگ نرم، جريان شناسي و غيره بود؛ چرا كه در زمينه مذهبي و اعتقادي منابع زيادي در دسترس ما قرار دارد اما سياست موضوع پيچيده اي است كه همواره ما را دچار شك و ترديد مي كند، اين درحالي است كه منبع مستند و موثقي هم براي مراجعه به آن وجود ندارد.
اسلامي ادامه مي دهد: رهبر معظم انقلاب فرمودند دانشجو بايد تفكر سياسي و قدرت تحليل مسائل سياسي را داشته باشد. به عبارتي انگيزه من براي حضور در انجمن اسلامي دانشگاه نيز فرمايش ايشان بوده است.
دانشجوي كارشناسي ارشد هوش مصنوعي دانشگاه اميركبير، طرح ضيافت انديشه را مكملي براي دروس معارف در دانشگاه مي داند و بيان مي كند: اساتيد دروس معارف در دانشگاه ها نمي توانند آنگونه كه بايد و شايد مسائل ديني را براي دانشجويان تحليل و تدريس كنند. درحالي كه انتظار مي رود دروس عمومي عامل مؤثرتري براي تقويت بنيه اعتقادي دانشجويان باشد. اما تاكنون نتوانسته اند رسالت خود را به درستي انجام دهند، با اين وجود طرح ضيافت انديشه با استفاده از اساتيد انديشمند، مي تواند خلأ موجود را تا اندازه اي پر كند.
اسلامي درباره زمان برگزاري كلاس ها مي گويد: فصل تابستان بهترين فرصت براي چنين برنامه هايي است، چرا كه با كلاس هاي دانشگاه تداخل پيدا نمي كند و دانشجويان زمان كافي دارند تا با فراغ بال در كلاس ها حضور پيدا كنند. از طرفي امسال توفيقي شده تا از بركت ماه رمضان در دانشگاه ها نيز بهره مند شويم.
ضيافت انديشه مكملي براي دروس دانشگاه است
حسين شيخ، دانشجوي شيمي دانشگاه اميركبير با اشاره به فرصت هايي كه همواره در تابستان به هدر مي رفتند، مي گويد: فصل گرما، تعطيلي دانشگاه و تداخل اين دو با ماه رمضان، جامعه را دچار كسالت مي كند. طرح ضيافت انديشه مي تواند با برنامه هاي هدفمند و پرمحتوا، فرصت مناسبي براي غلبه بر چنين احساساتي فراهم كند. معمولا تابستان هاي دانشجويان، به بطالت مي گذرد و علم هم از رونق مي افتد. در اينجاست كه برنامه هايي نظير طرح مذكور، اهميت خود را در جامعه علمي كشور نشان مي دهند.وي سير مطالعاتي هدفمند و يادگيري را از مهم ترين دلايل حضور خود در طرح ضيافت انديشه مي داند و اظهار مي كند: دروس معارف فقط 20 واحد از 140 واحد درسي ما را تشكيل مي دهد، بي شك زمان اندكي كه به آن اختصاص داده شده، نمي تواند پاسخگوي تمام سؤالات اعتقادي دانشجويان باشد، به ويژه با توجه به مشكلات عمده اي كه در زمينه ضعف اعتقادي در دانشجويان داريم.

 



تابوت آمريكا بر شانه هاي اوباما

محمد صيادي
اوباما از زماني كه بر روي كار آمد با مشكلات عمده اي در چهار حوزه نظامي، اقتصادي، سياسي و اجتماعي- فرهنگي دست به گريبان بوده است. بخشي از اين چالش ها ميراث شوم جرج بوش پسر براي ايالات متحده است و بخشي ديگر همزمان با حضور وي در اين مقام به وجود آمده است. وي تلاش كرده است با استفاده از تركيب قدرت سخت و نرم كه جوزف ناي نظريه پرداز مشهور آمريكايي آن را قدرت هوشمند مي نامد بر (Smart Power) اين مشكلات فايق آيد. دراين يادداشت به اين مشكلات و ميزان موفقيت اوباما در مواجهه با آن ها پرداخته مي شود. مشكلاتي كه هم از جنبه بين المللي و هم از جنبه داخلي براي ايالات متحده و مردم آن هزينه هاي گزافي درپي داشته است.
1- نخستين چالش عمده اوباما در حوزه نظامي است.مشكلات روز افزون جنگ هاي افغانستان و عراق ايالات متحده را در باتلاق سنگيني فروبرده است. آمريكا در افغانستان نتوانسته است طالبان را نابود كند. طالبان به عنوان فرزند ناخلف ايالات متحده روز به روز بر دايره حملاتش افزوده است. علاوه بر اين طبق آمارهاي بين المللي، از زمان حضور آمريكا در افغانستان، كشت خشخاش، توليد موادمخدر و صادرات آن در اين كشور چندين برابر شده است.اين مسئله ضمن ايجاد مشكلات فراوان براي همسايگان افغانستان از جمله جمهوري اسلامي ايران، نااميدي از نهادهاي بين المللي و در راس آن ها سازمان ملل متحد، ناتو و سياست هاي آمريكا و متحدانش را براي مردم افغانستان و ملت هاي جهان درپي داشته است.
از سوي ديگر مشكلات زندان گوانتانامو را نيز بايد بر فهرست مشكلات ناشي از جنگ افغانستان افزود. اوباما كه در دومين روز كاري خود پس از روي كار آمدن، حكم تعطيلي اين زندان را صادر كرد، اينك پس از گذشت ماه ها، از تعطيلي آن عاجز مانده است و حتي خبر از محاكمه نوجواني كه از 15 سالگي در گوانتانامو به سر مي برد، اين درماندگي را به سرعت در افكار عمومي جهان پررنگ مي سازد.
از سوي ديگر مسئله رسوايي در عراق؛ نبود سلاح هاي كشتار جمعي دراين كشور، افزايش حملات تروريستي، فعاليت هاي حزب بعث و زيرسؤال رفتن حيثيت ايالات متحده با توجه به رسوايي زندان ابوغريب قدرت نرم آمريكا را به ويژه در منطقه خاورميانه و جهان اسلام به شدت كاهش داده است.
همچنين به قدرت رسيدن شيعيان در عراق پس از سال ها انزوا و دوري از صحنه سياسي كه حتي انتقاد فرانسيس فوكوياما؛ صاحب نظريه پايان تاريخ، را هم به سياست هاي آمريكا در عراق برانگيخت، علاوه بر تقويت مواضع جمهوري اسلامي ايران در عراق و منطقه، به شكست در عراق دامن زده است. در چنين فضايي، اوباما، آمريكايي شكست خورده را در حوزه نظامي از بوش پسر به ارث برده است.
اينك اوباما نه توان آن را دارد كه عراق را در اين شرايط رها كند و نه ادامه حضور فيزيكي در عراق براي ارتش آمريكا به صرفه است. چهره تخريب شده ايالات متحده كه با جنگ هاي افغانستان و عراق به اوج رسيد، نه تنها اعتراض مردم آمريكا را به بار آورده است بلكه اوباما را از اتخاذ سياست هاي به هنگام بازداشته است.
2- اقتصاد ايالات متحده آمريكا به شدت دچار افول شده است. اين جمله بيانگر تمامي مشكلات اوباما در حوزه اقتصادي است. بيكاري، ركود، سقوط ارزش سهام، تعطيلي چندين بانك معروف آمريكايي و ورشكستگي چندين شركت بزرگ از جمله پيامدهاي اين بحران اقتصادي بوده است. اين بحران ماهيتا با بحران اواخر دهه 20 و اوايل دهه 30 ميلادي متفاوت است. اين بحران ناشي از خيال پردازي ها، خودبزرگ بيني ها، رباخواري ها و توهم بانك هاي آمريكايي در شكست ناپذيري اقتصاد آمريكا است.
اوباما تلاش كرده است با تزريق پول هاي هنگفت، اين بحران را كنترل كند. بحراني كه نه تنها به آمريكا محدود نمانده است بلكه با توجه به وابستگي و همبستگي عميق اقتصاد جهاني با اقتصاد ايالات متحده، اقتصاد اروپا، كانادا، استراليا و حتي كشورهاي عربي حوزه خليج فارس را هم به كام مرگ كشانده است. درحالي كه وال استريت در ركودي كم سابقه به سر مي برد، به نظر نمي رسد با توجه به همبستگي عميق اقتصاد جهاني، اوباما بتواند با سياست تزريق مقطعي پول به اين زودي ها، بحران اقتصادي را كنترل كند. نكته جالب توجه در اين زمينه، در امان ماندن اقتصاد ايران از بحران است چرا كه تحريم ها مانع از وابستگي عميق اقتصاد ايران به اقتصاد جهاني شده است و اين مصداق ضرب المثل معروفي است كه مي گويد: عدو شود سبب خير گر خدا خواهد.
3. مهمترين چالش اوباما در عرصه سياست خارجي، مسئله هسته اي ايران است. اوباما تلاش كرده است با استفاده از رويكردي ديپلماسي محور، سعي در راضي كردن جمهوري اسلامي ايران از پيگيري فناوري هسته اي داشته باشد. ضمن اينكه اين رويكرد ديپلماسي محور، بر همراه كردن ديگر كشورهاي جهان با مواضع ايالات متحده در اين زمينه استوار بوده است. وي همواره در سخنراني هاي خود بر مذاكره با ايران تأكيد داشته است اما چرا تا به حال هيچ پيشرفتي از سوي آمريكايي ها در اين باره صورت نگرفته است؟ در حالي كه جمهوري اسلامي ايران با امضاي هوشمندانه بيانيه تهران، مفهوم عملي مذاكره را به جهانيان نشان داده است. طبيعي است كه اولين اولويت اوباما جلوگيري از استفاده صلح آميز ايران از فناوري هسته اي است بنابراين وي تلاش كرده است با تصويب تحريم هاي جديد، جمهوري اسلامي ايران را به عقب نشيني وادارد. و از سوي ديگر با تأكيد بر وجود گزينه نظامي در صورت عدم پاسخگويي مذاكرات و تحريم ها به انتظارات ايالات متحده، سعي در ايجاد تناسب و هماهنگي در استفاده همزمان از قدرت سخت و نرم داشته است. نكته اي كه اوباما از آن غافل مانده، قدرت هوشمند جمهوري اسلامي ايران است. در زمينه استفاده از قدرت نرم، توانايي جمهوري اسلامي ايران در ديپلماسي عمومي و بسيج ملت هاي مسلمان و ظلم ستيز با استفاده از رسانه هاي خود غربي ها مثال زدني است. ضمن آن كه قدرت سخت جمهوري اسلامي ايران باتوجه به پيشرفت هاي شگفت انگيز در فناوري هاي نظامي، جنگ الكترونيك، فناوري هاي فضايي و همچنين ماهواره اي به اضافه توانايي در بستن تنگه هرمز به عنوان شاهراه نفتي دنيا، فكر هرگونه خيره سري را از اذهان سياستمداران و نظاميان آمريكايي مي ربايد.
4. كاهش قدرت نرم آمريكا در زمان بوش پسر، چهره اي كريه و غيرقابل اعتماد از ايالات متحده در اذهان مردم جهان ساخته است. دروغ گويي ها و جنگ افروزي هاي بوش، آمريكا را از لحاظ قدرت نرم، در تمامي جهان و به ويژه جهان اسلام با مشكل مواجه كرده است. امروزه، هم ارزش هاي بنيادين آمريكايي، هم سياست ها و هم فرهنگ آمريكايي به عنوان عناصر قدرت نرم اين كشور، در جهان اسلام با چالش جدي مواجه است. عدم توانايي ايالات متحده در همراه كردن ملت هاي مسلمان با مواضع و اقدامات آمريكا گوياي اين مسئله است. حتي موضع گيري اسلام گرايان سكولار تركيه در مقابل اسرائيل نيز از اين زاويه قابل تحليل است. اوباما براي بازسازي اين چهره مخدوش گزينه اي مناسب تشخيص داده شده است. سخنراني در برلين قبل از انتخاب به سمت رياست جمهوري، سخنراني ماه هاي قبل وي در دانشگاه الازهر مصر به عنوان مهمترين مركز آموزشي مسلمانان اهل سنت، تلاش براي نزديكي با كشورهاي عربي به ويژه سوريه، تلاش براي نزديكي سوريه و عربستان، پيام هاي متعدد در مناسبت هاي مختلف اسلامي و حتي برگزاري مراسم افطاري در كاخ سفيد ازهمين زاويه قابل تحليل است. ضمن آن كه با اختصاص جايزه صلح نوبل به اوباما نيز تلاش شد اين چهره خشن و جنگ افروز آمريكا به چهره اي صلح طلب تغيير پيدا كند.
5. در يك جمع بندي كلي، اوباما با سياست هاي خود، تاكنون نتوانسته است چالش هاي ايالات متحده را حل كند. مسئله افغانستان و عراق هنوز هم در هاله اي از ابهام قرار داد. بحران اقتصادي روزبه روز بر دامنه مشكلات ايالات متحده افزوده است. پرونده هسته اي ايران به سرعت به نفع ايران در حال پيش روي است. نيروگاه اتمي بوشهر در حال راه اندازي است. جبهه كشورهاي ضداستكباري با تلاش هاي جمهوري اسلامي ايران به شدت تقويت شده است. تنفر ملت هاي مسلمان از ايالات متحده كاهش نيافته است و در عوض، نارضايتي هاي مردم ايالات متحده از اوباما افزايش يافته است. اوباما، ديگر رئيس جمهوري كاريزما براي آمريكائيان به شمار نمي رود. صداي شكستن ابهت اوباما به عنوان رهبر يك ابرقدرت در صحنه جهاني به گوش مي رسد. ضمن آن كه منطقه گرايي به وجود آمده در صحنه بين المللي نيز از ميزان قدرت ايالات متحده به عنوان يكه تاز عرصه سياست بين الملل كاسته است. مسئله هويت غيرآمريكايي اوباما در حال تبديل به بحراني سياسي براي دمكرات ها است. انتخابات پارلماني در پيش است و باتوجه به موارد پيش گفته، به احتمال فراوان جمهوري خواهان پيروز آن خواهند بود و اوباما در صورتي كه نتواند سياست هاي كارآمدتري اتخاذ نمايد، شكست سنگيني براي دمكرات ها رقم خواهد زد.
¤ دانشجوي دانشگاه تربيت معلم

 



نسبت موسوي با سكولارهاي اساتيد نما

سايت دانشجو نيوز (ارگان دانشجويي جريان فتنه) كه با حمايت مالي بيگانگان راه اندازي شده است در مطلبي با عنوان «اعتقاد به ولايت فقيه؛شرط تدريس در دانشگاه!» به قلم يلدا... الف، از تاكيد وزير علوم برشرط التزام عملي به قانون اساسي و ولايت فقيه درگزينش اساتيد برآشفت. نويسنده شرط ولايت پذيري و سربازي امام زمان (عج) را به معني حضور حاميان جنبش سبز در دانشگاه دانست و نوشت:«درحالي كه ميرحسين موسوي دانشگاهيان را ياري كننده جنبش سبز مي داند، دولت دهم تلاش دارد با تصفيه دانشگاه ها اين نهاد را به مركزي براي طرفدارانش تبديل كند. دانشگاه ها از اين پس وظيفه دارند دانشجويان را طوري تربيت كنند كه آنها بتوانند «سرباز امام زمان» باشند و اساتيد هم براي تدريس در دانشگاه ها بايد به «ولايت فقيه» اعتقاد داشته باشند.» نويسنده به سخناني از وزير علوم استناد مي نمايد كه آنها را مصداق هايي عنوان مي كند كه راه ورود حاميان موسوي به دانشگاه را مي بندد. وي مي نويسد:«او ] دانشجو[ براي نخستين بار در سخناني در جمع اعضاي هيئت علمي اعلام كرد دانشگاه جاي اساتيدي كه بخواهند عليه «نظام جمهوري اسلامي و خواسته هاي مردم درحماسه 9 دي و 22 بهمن» فعاليت كنند، نيست. آقاي دانشجو خطاب به روساي دانشگاه ها گفت: شما حق نداريد كسي را در دانشگاه ها جذب كنيد كه در مسير التزام عملي به ولايت فقيه و قانون اساسي حركت نمي كند. او تصريح كرد: «شفاف و واضح مي گويم افرادي مورد نياز ما در دانشگاه ها هستند كه التزام عملي به اسلام و ولايت فقيه داشته باشند.» از عصبانيت نويسنده از اعلام معيارهايي مانند:«عدم اقدام عليه نظام جمهوري اسلامي و خواسته هاي مردم» و «التزام عملي به اسلام و ولايت فقيه»، چنين برداشت مي شود كه اساتيد حامي موسوي اين معيارها را ندارند و با اعلام اين معيارها، راه ورود اين دسته اساتيد به دانشگاه ها بسته مي گردد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14