(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 26 مرداد 1389- شماره 19719

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
خط امام(ره) و ملي گرايي - قسمت دوم
لاريجاني بر آمادگي ايران براي ارايه كمك هاي بيشتر به پاكستان تاكيد كرد
سفير ايران در بغداد: در20روز آ ينده تحولات مثبتي را در رابطه با تشكيل دولت عراق شاهد خواهيم بود
تظاهرات دانشجويان كره جنوبي در حمايت از ايران
جايگاه امر به معروف و نهي از منكر
به منظور بازديد از تاسيسات هسته اي بوشهر كرينكو جمعه وارد ايران مي شود
شيخ الاسلام: وحدت قوا بهترين راهكار مقابله با دشمنان بيروني است
هاشمي رفسنجاني: مسئولان قدر آزادگان را بدانند
ثمره هاشمي: مطالبه مردم از دولت اجراي عدالت است



خط امام(ره) و ملي گرايي - قسمت دوم
در پي چه هستيد؟!

ابراهيم حاجي محمدزاده
«... اين انگيزه ملي گرايي و خلود در ارض است كه مصالح مسلمانان را فراموش كرده و دفاع از مصالح مسلمين را در حصار ملت خاص قرار داده و قلم سرخ بر قرآن كريم و احاديث رسول الله - صلي الله عليه و آله وسلم - و ائمه معصومين - عليهم السلام - و سير مستمره انبياي عظام و اولياي معظم - عليه السلام - در طول تاريخ كشيده است...»(1)
اولين ثمره شرك آلود و غير توحيدي ملي گرايي و نژادپرستي و برتري دادن ملتي تحت هر عنوان بر ديگران از ديدگاه معمار انقلاب اسلامي صدور مجوز برتري جوئي مستكبران و پست و حقير دانستن ملت هاي تحت سلطه آنان است. منطقي كه همواره فرعون ها در گذشته و استعمارگران شرقي و غربي و ديكتاتورها بخصوص غربي ها و شيطان بزرگ، آمريكا در دنياي كنوني همواره طرفدار آن بوده اند تا بدين وسيله جنايات خود بر عليه ملت ها را توجيه نمايند. و دقيقا به همين علت سيره مستمر انبياي عظام و اولياي الهي با هرگونه ملي گرايي مخالف است:
«... عقلا و علماي اسلام از صدر اسلام تاكنون كوشش كردند براي اينكه مسلمين همه با هم مجتمع باشند و همه يد واحد باشند بر غير مسلمين. در هر جا كه مسلمي پيدا بشود بايد با ساير مسلمين تفاهم كنند و اين يك مطلبي است كه خداي تبارك و تعالي در قرآن كريم سفارش كرده است و پيغمبر اكرم - صلي الله عليه و آله و سلم - سفارش فرموده اند و ائمه مسلمين سفارش فرموده اند و علماي بيدار اسلام دنبال اين را گرفته اند و كوشش كرده اند به اينكه مسلمين را در تحت لواي اسلام به وحدت و يگانگي دعوت كنند...» (2)
مطالب فوق را حضرت امام زماني مطرح كردند كه صدام با ادعاي عرب بودن اسلام را مختص اعراب تبليغ ميكرد و ايشان در پاسخ تبليغات كفرآميز و انحرافي صدام ها در طول تاريخ ميفرمايند:
«... مع الاسف، بعضي از عناصر منحرف، از عناصري كه به اسلام اعتقاد هم ندارند، با ادعاي خالي از حقيقت اسلام كوشش دارند به اينكه اسلام را در عربيت خالص كنند. گزارشي كه در يكي - دو روز پيش از خبرگزاري ها رسيد به ما، اين بود كه صدام حسين در مجلس غيرقانوني خودشان صحبت هاي متفرقه اي كرده است و اراجيفي بافته است از آن جمله اينكه «فارس مسلم نيست» به دليل اينكه قرآن عربي است پيغمبر عرب بوده است و اسلام مال عرب است ... اين منطق يك آدمي است كه از اسلام بي اطلاع است. از قرآن بي اطلاع است. ضرورت مسلمين است كه پيغمبر اسلام آخرنبيين است و مبعوث شده است بر تمام بشر در مشارق ارض و مغارب ارض. قرآن كريم حكايت مي كند كه اسلام مال تمام طوايف هست. هركس به او رسيد بايد ايمان بياورد و روايات از رسول اكرم است كه اسلام براي همه است و اين آدم اگر تا حالا هم فرض كنيد - به فرض غلط - كه مسلم است براي اين كلمه از اسلام بيرون رفته است براي اينكه خلاف ضرورت مسلمين و خلاف قرآن كريم و خلاف رسول اكرم گفته است ...» (3)
امام خميني با اشاره به تلاش بيش از سي ساله خويش براي اتحاد مسلمين و الگو و اسوه شدن انقلاب اسلامي براي تمامي مسلمانان، به بلندگوهاي مزدور اشاره مي كنند كه مي كوشند با ملي گرايي و ايجاد اختلاف به مصيبت و گرفتاري و اسارت ملت ها دامن زنند.
«... ما سالهاي طولاني است كه دنبال اين هستيم كه مسلمين را با هم همقدم و همكلام و مجتمع كنيم، براي اينكه تمام گرفتاريهايي كه مسلمين دارند و به دست قدرتهاي اجنبي، آنهايي كه ميخواهند از بلاد مسلمين بهره گيري كنند، آنهايي كه ميخواهند ذخاير مسلمين را ببرند. آنهايي كه ميخواهند دولتهاي اسلامي را در زير يوغ سلطنت خودشان قرار بدهند. اينها كوشش كرده اند خودشان و عمالشان به اينكه تفرقه بين مسلمين ايجاد كنند. اين كلام خبيث همان كلامي است كه آنها مي خواهند كه عرب را يك طرف قرار بدهند و همه مسلمين را در طرف ديگر، فقط عرب مسلم است، پاكستاني مسلم نيست، ايراني مسلم نيست، عرب، عرب مسلم واقعي است! اينها همه بايد به حسب قولي كه او (صدام) باز در كلامش گفته است - اينها بايد آقايي عرب را بپذيرند. اين بر خلاف اسلام است برخلاف دستورات قرآن است. قرآن كريم ميزان را تقوا قرار داده است و فرموده است ان اكرمكم عندالله اتقيكم ...»(4)
حضرت امام با تطبيق و مقايسه صدام مدعي ملي گرايي عربي اسلامي با محمدرضا شاه كه قرآن چاپ ميكرد و بر طبل ملي گرايي ايراني مي كوبيد به آيندگان هشدار ميدهند.
«... ابرقدرت ها مي خواهند كه قشرها را از هم جدا كنند. عرب را از غيرغرب جدا كنند. عرب را در يك طرف قرار بدهند و عجم را در يك طرف ديگر. در بين خود عرب هم مي خواهند كه طوايف مختلف را از هم جدا كنند و در بين عجم هم كه ساير مسلمين هستند مي خواهند كه اينها را از هم جدا كنند اينها مامور اين هستند. محمدرضا مامور اين معنا بود كه اينها را از هم جدا كند. كساني كه اين معنا را مي گويند و اين معنا را تعقيب مي كنند، اينها همان ماموريني هستند. كه مقاصد پليد اجنبيها را كه مسلمين را مي خواهند از هم متفرق كنند اجرا مي كنند ...» (5)
در ادامه حضرت اما با برشمردن خطرات تفرقه اندازي و جدايي آنان با حربه پوسيده ملي گرايي و نژادپرستي خطاب به تمام مسلمانان ميفرمايند:
«... ما آنهايي كه تشتت ايجاد مي كنند در ايران به جاي خودشان نشانده ايم و مي نشانيم.
ساير ممالك اسلامي هم مكلفند به اينكه آنهايي كه خلاف اسلام، برخلاف دستور قرآن، برخلاف دستورات نبي اسلام تشتت مي كنند. آنها را بگيرند و بيرون كنند و از بين ببرند.
چرا نشسته ايم ما؟ چرا مسلمين نشسته اند؟ چرا نهضت نمي كنند؟ چرا قيام نمي كنند مسلمين بر ضد مستكبرين؟ چرا مستضعفين جهان قيام نمي كنند بر ضد مستكبرين؟ ...» (6)
حضرت امام در سخنراني بعدي خود به تاريخ 25 آبان 1359 خطاب به فارغ التحصيلان دومين دوره دانشكده افسري جمع بندي سخنراني قبلي خود را خطاب به آنان اينطور ارائه ميدهند.
«... من هيچ خوفي از جنگ ندارم و شما هم نداريد و ملت ما هم ندارند لكن آن خوفي كه هست كه من براي شما كه مي خواهيد افسر باشيد و در جبهه ها برويد و با كفار جنگ كنيد. بايد تذكر بدهم كه نقشه حساب شده اي در كار است براي شكستن اسلام «مقصد اصيل اين است كه اينها چون از اسلام سيلي خورده اند و با قدرت «الله اكبر» آنها را از ايران بيرون كرده اند و دست چپاولگران را كوتاه كردند، لهذا، دشمن اصلي، اسلام است، نه ارتش است، نه روحانيت است، و نه جمهوري اسلامي و نه حكومت اسلامي و نه آنهايي كه در راه اسلام دارند فداكاري مي كنند. دشمن اصلي اينها نيستند. دشمن اصلي اسلام است، منتها با يك نقشه حساب شده دارند پيشروي مي كنند....»(7)
در روزهاي اوليه پيروزي انقلاب 16 اسفند 1357 حضرت امام با تمسخر تمدن برخواسته از ملي گرايي كه رضاخان و محمدرضا به دنبال آن بودند با اشاره به كتاب «ماموريت براي وطنم» مي فرمايند «ماموريت براي وطن داشت! راست مي گويد اما ماموريت براي وطن داشت كه اين وطن را به شكست برساند به عقب برگرداند ... لكن ملت بحمدالله ايستاد و با اينكه هيچ دستش نبود. قوت ايمان داشت يعني يك نهضت اسلامي بود، همه با اسم اسلام جلو مي رفتند چون با اسم اسلام بود و با ايمان بود خدا بود، بر همه ابرقدرت هاي بزرگ، ابرقدرتها غلبه كردند و آن دستگاه بزرگ را فرو ريختند ... با اين نهضت ما تا اينجا آمديم و قدرتها را عقب زديم. با اين نهضت اسلامي بايد سازندگي كنيم از حالا به بعد يعني همه با هم، همه با هم جلو برويم، همه با هم به سوي يك تمدن صحيح، نه «تمدن محمدرضايي» تمدن الهي، تمدن رسول اللهي آنكه همه اقشار بشر را، سياه و سفيدش را هيچ فرق نمي گذارد مگر اينكه به تقوا. ان اكرمكم عندالله اتقيكم ميزان تقواست ميزان انسانيت است...»(8)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) صحيفه امام ج 20 ص 87
(2) صحيفه امام ج 13 ص 337
(3) و (4) صحيفه امام ج 13 ص 339
(5) و (6) صحيفه امام ج 13 ص 343
(7) صحيفه امام ج 13 ص 346
(8) صحيفه امام ج 6 ص 342

 



لاريجاني بر آمادگي ايران براي ارايه كمك هاي بيشتر به پاكستان تاكيد كرد

رئيس مجلس شوراي اسلامي بر آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي ارايه كمك هاي بيشتر انساني، امدادي و پزشكي به سيل زدگان پاكستان تاكيد كرد.
علي لاريجاني بعد از ظهر ديروز در گفت وگويي تلفني با خانم فهميده ميرزا رئيس مجلس نمايندگان پاكستان در مورد آخرين تحولات حادثه سيل اخير در اين كشور گفت وگو كرد.
رئيس مجلس در اين گفت وگو ضمن اظهار تسليت به دولت و ملت پاكستان به مناسبت كشته و زخمي شدن جمع زيادي از مردم اين كشور در حادثه اخير سيل، با بازماندگان و مصيبت ديدگان اين واقعه غم انگيز ابراز همدردي كرد.
فهميده ميرزا رئيس مجلس نمايندگان پاكستان نيز در اين گفت وگو ضمن قدرداني از ارسال كمك هاي انساني جمهوري اسلامي ايران به مناطق سيل زده، از ابراز همدردي رئيس مجلس شوراي اسلامي تشكر كرد.
وي با بيان اينكه سيل اخير كل پاكستان را تحت تاثير قرار داده، توضيحاتي درباره عمق فاجعه اخير ناشي از سيل در اين كشور بيان كرد.

 



سفير ايران در بغداد: در20روز آ ينده تحولات مثبتي را در رابطه با تشكيل دولت عراق شاهد خواهيم بود

سفير ايران در عراق ابراز اميدواري كرد كه تحولات خوبي در رابطه با تشكيل دولت عراق در 20 روز آينده شاهد باشيم.
حسن دانايي فر در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به آينده روابط ايران و عراق تصريح كرد: روابط دو كشور در چارچوب روابط دوستانه و دو كشور هم جوار است كه دوست دارند به خوبي در كنار هم باشند.
وي گفت: البته برخي پرونده ها از قبل ميان دو كشور وجود دارد كه در برنامه مان است تا هرچه سريع تر آن ها حل و فصل شوند مثل پرونده قرارداد 1975 و غيره. فكر مي كنيم بايد اين پرونده ها با تمركز و سرعت بيش تري دنبال شوند تا بتوان آن ها را در سال هاي پيش رو حل و فصل كرد.
سفير ايران در عراق تاكيد كرد: دو كشور سعي دارند به طور مستقل توجه شان را به مسائل ملت هاي شان متمركز كنند و در عين حال روابط دوستانه را حفظ كنند.
او درباره برخي اتفاقات در اردوگاه اشرف گفت: از چندي قبل خانواده برخي از افراد حاضر در اردوگاه اشرف به عراق آمده تا فرزندان شان را ملاقات كنند اما متاسفانه آن ها كه در داخل اردوگاه هستند، اجازه اين كار را نمي دهند كه اين موضوع موجب بروز برخي مسائل شده است.
دانايي فر هم چنين درباره هيات ايراني كه هفته گذشته براي مذاكرات با مقامات عراقي به بغداد سفر كرده است خاطرنشان كرد: هياتي از وزارت نفت هفته گذشته در عراق بودند و مذاكرات خوبي در بخش هاي مختلف از جمله ميادين مشترك نفتي، اكتشاف و استخراج و نيز انتقال خط لوله گاز از ايران به سوريه داشتند و كميته اي تشكيل شده است تا مسائل مربوط به اين موضوع به لحاظ فني پيگيري شود.
سفير ايران در عراق با اشاره به ديدارهايش با مقامات عراقي گفت: ديدار با وزير خارجه و رئيس جمهور عراق به منظور تقديم استوارنامه و ديدار با نوري المالكي، طارق الهاشمي، عادل عبدالمهدي و وزيران كشور، ماليه و امور داخلي عراق انجام شده است و نيز با برخي از مسئولان سياسي عراق ديدار داشته ام.
سفير كشورمان در بغداد ديروز (دوشنبه) با وزيران تجارت، آموزش و پرورش و نيز معاون نخست وزير عراق ديداركرد.
دانايي فر درباره ديدار با آيت الله سيستاني نيز گفت: هنوز به نجف نرفته ام اما در برنامه ام ديدار با آيت الله سيستاني قرار دارد. سفير ايران در عراق بر ضرورت تشكيل دولت عراق تاكيد كرد و گفت: اين ضرورت امروز به شدت در عراق احساس مي شود و تلاش است هرچه زودتر تا پايان ماه رمضان دولت تشكيل شود. وي ادامه داد: بعد از سفر نوري المالكي به كردستان تلاش و تكاپو براي تشكيل دولت بيش تر شده است و فكر مي كنيم به زودي اين امر اتفاق افتد.
دانايي فر تصريح كرد: آمريكايي ها نيز براي تشكيل دولت عراق طرح خود را دنبال مي كنند. او ابراز اميدواري كرد كه در 20 روز آ ينده تحولات مثبتي را در رابطه با تشكيل دولت عراق شاهد باشيم. سفير ايران در عراق درباره برخي واكنش ها درباره اظهارات وي در كنفرانس خبري اش گفت: اين نوع واكنش ها را رد مي كنم و معتقدم برداشت ها از صحبت هاي من درست نبوده است.
وي درباره واكنش اياد علاوي به سخنانش گفت: تصور مي كنم يا صحبت هاي مرا نخوانده اند و يا اگر از ديگران شنيده اند به طور كامل صحبت هايم منتقل نشده است.
به گزارش ايسنا، حسن دانايي فر به مدت پنج سال دبير ستاد توسعه روابط اقتصادي ايران و عراق بوده است و نيز در دو دهه گذشته عمدتا در امور اقتصادي و پروژه هاي عمراني مشاركت داشته است. وي به تازگي به عنوان سفير ايران در عراق جايگزين حسن كاظمي قمي شده است.

 



تظاهرات دانشجويان كره جنوبي در حمايت از ايران

ده ها دانشجوي دانشگاه هاي كره جنوبي در اعتراض به همراهي سئول با تحريم هاي غيرقانوني عليه ايران دست به تظاهرات زدند.
انتشار اخباري مبني بر همراهي سئول با دولت هاي غربي در اعمال تحريم هاي غيرقانوني عليه برنامه هسته اي صلح آميز ايران، واكنش تند محافل علمي و دانشجويي كره جنوبي را به همراه داشت. در همين رابطه عصر يكشنبه زماني كه «لي ميونگ باك» رئيس جمهور كره جنوبي قصد داشت براي شركت در مراسم شصت وپنجمين سالگرد استقلال كشورش وارد قصر «قيونگ بوك» شود، با تظاهرات ده ها دانشجو از دانشگاه هاي كره مواجه شد كه در حمايت از ايران و عليه سياست هاي آمريكايي او شعار مي دادند.
رويتر نوشت، دانشجويان معترض ضمن اينكه از ميونگ باك خواستند تحريم هاي سئول عليه تهران را متوقف كند، «دنباله روي متملقانه» كره جنوبي از آمريكا را نيز محكوم كردند. اين نمايندگان جامعه علمي كره همچنين در خلال اعتراضات خود اعمال تحريم عليه ايران را نشانه بي كفايتي و ناكارآمدي دستگاه سياست خارجي سئول دانسته و عزل «يوميونگ هاون» وزيرخارجه كشورشان را خواستار شدند.
چندي پيش به دنبال اعلام تحريم هاي يكجانبه آمريكا عليه ايران، كره جنوبي نيز تحت فشار واشنگتن اعلام كرد تحريم هاي يكجانبه اي را در دست بررسي دارد. اما نكته قابل توجه در اين ميان آنست كه مقامات و دانشمندان اقتصادي كره به دولت سئول درباره عواقب ناگوار چنين اقدامي هشدار داده اند. ايران، چهارمين تامين كننده بزرگ نفت خام كره جنوبي است و سئول براي چرخاندن چرخ اقتصاد بزرگ خود به انرژي نياز فراوان دارد، و از سوي ديگر ايران براي صنايع اتومبيل سازي و وسايل خانگي كره جنوبي، بازاري چهار ميليارد دلاري به حساب مي آيد و حدود دو هزار توليدكننده كره اي با ايران رابطه تجاري دارند.
به گزارش رويتر، يك مسئول بلندپايه كره جنوبي كه خواست نامش فاش نشود گفت كه تحريم ايران زيان هاي فراواني بر اقتصاد كره جنوبي خواهد داشت.
پيشتر سفير ايران در سئول نيز با انتقاد از دنباله روي دولت كره از آمريكا گفته بود: «آنها (دولت كره جنوبي) مجبور نيستند بنا به فشار يا درخواست يك دولت ثالث تحريم هاي بيشتر و يكجانبه عليه يك كشور عضو ان.پي.تي اعمال كنند.»

 



جايگاه امر به معروف و نهي از منكر

در فقه مطلق داريم، مقيّد داريم؛ در ادعيه هم همين طور است. اگر فرمود: ادعون ي استج ب لكم؛ محور استجابت كجاست ؟ انسان تا بالا نرود كه حرفش را تقديم نمي كند ! پس اين مطلق، اوّلين قيدي كه مي خورد، اين است كه انسان بايد بالا برود، اين دعا را به پيشگاه ذات أقدس له تقديم بكند، يك. شرط بالا رفتن هم:ل يه يصعد الكل م الطيّ ب. تا طيّب نبود، تا جان پاك نبود بالا نمي رود، اين دو. تنها كلمه طيّب و عقيده طيّب كافي نيست: و العمل الصال ح يرفعه(1).عمل صالح بايد پايه و مايه اين كار باشد تا برود بالا ! اگر كلمه طيّب شد، اگر عمل صالح شد؛ اين حرف بالا مي رود. وقتي بالا رفت، گفتن، همان و اجابت همان !! ممكن نيست اثر نكند.ما با ابدمان كار داريم ! خيلي از موارد است كه انسان تلاش و كوشش مي كند، به مقصد نمي رسد. كار واقعاً به دست ديگري است. چيزهائي در بين راه است كه ممكن است رهزن باشد؛ او جلوي اين رهزن ها را مي گيرد. اين كم م ن ع ثار وقيته، همين است؛ كم م ن مكروه دفعته، همين است. از آن طرف كم م ن ثناء جميل لست اهلاً له نشرته (2) همين است.
پس ل يه يصعد الكل م الطّي ب هست، و عمل صالح يرفعه هست؛ وقتي بالا رفت، درست عرضه شد، يقيناً ادعون ي استج ب لكم درآن هست. لذا وجود مبارك حضرت امير بعد از بيان آن 8 مانع كه شما حقّ له را، حقّ رسول خدا را، حقّ ائمه را، حقّ قرآن را، حقّ شريعت را، اينها را رعايت نكرديد؛ فرمود: فاتّقوا الله و اصل حوا اعمالكم و اخل صوا سرائ ركم، اين مشكل فردي تان !
جامعه را هم مي خواهيد اصلاح كنيد يا نه ؟! و أمروا ب المعروف و انهوا عن المنكر؛ آنگاه فيستج يب الله لكم. اينكه مي گوئيم: دعاي ما اثر نمي كند؛ چون هم گفتيم: به ما چه، هم گفتيم: به تو چه !! مستحضريد كه امر به معروف و نهي از منكر غير از تعليم و تربيت و ارشاد و تذكّر است. اگر كسي مسأله شرعي را نداند، يا موضوع را نداند؛ آنجا جاي تعليم است، آنجا جاي امر به معروف و نهي از منكر نيست !! تعليم جاهل كه امر به معروف نيست ! اگر همه اينها را مي داند، موضوع و حكم را مي داند، اينها را ياد گرفته؛ لكن يادش رفته،؛ سهو است، ن سيان است. در صورت سهو و ن سيان، تذكر، لازم است، نه امر به معروف ! اين هم جاي امر به معروف نيست.
اگر موضوع را مي داند، حكم را مي داند؛ سهو نيست، ن سيان نيست، خطأ نيست؛ عالماً و عامداً دارد معصيت مي كند، اينجا جاي ( فرمان ) است؛ اينجا جاي تعليم نيست، اينجا جاي فرمان است ! فرمان هم كسي مي دهد كه احساس كند لياقت فرمانروائي را دارد. لذا اگر كسي آمربه معروف را طرد كردو گفت: به تو چه؛ او دو تا گناه كرده. يكي اينكه حجابش را رعايت نكرده، يكي اينكه اين امر خدا را زير پا گذاشته !! براي اينكه اين شخص به دستور خداي سبحان دارد امر مي كند؛ او كه معلّم نيست ! يك وقت است انسان حرف معلّم را گوش نمي دهد، يا حرف مذكّ ر و منبّه را گوش نمي دهد؛ امّا وقتي به آمر گفت: به تو چه، يعني اين امر به معروف را من دارم زير پا مي گذارم ! آمر دارد امر مي كند. اگر امر واجب شد، ا عتمار(فرمانبري) هم مي شود واجب. امر به معروف چيز ديگر است، تعليم و تذكرو ارشاد جاهل هم چيز ديگر!!
پس همه ما موظّفيم بگوئيم: من مسئولم و اگر كسي به ما تذكّر داد، بگوئيم: بله، به شما مي رسد كه اين كار را انجام بدهيد. آنوقت در يك چنين فضائي يقيناً دعا مستجاب مي شود، چون آن طهارت آمده، آن طيّب بودن آمده، آن ارتقاء آمده؛ وقتي بالا رفتيم، حرف را درست عرضه كرديم، او هم درست مي شنود.
تفاوت « مناجات » با « منادات »
از اين به بعد ديگر مي شود مناجات. گاهي تعبير مي كنند كه: ل يه يصعد الكل م الطّي ب، گاهي هم تعبير مي كنند برابر آنچه كه در مناجات شعبانيه است؛ خدايا ! مرا به جائي برسان كه تو با او مناجات مي كني. ما يك « مناجات » داريم، يك « منادات ». منادات اين است كه انسان وقتي دور باشد، ندا مي كند و صدا مي كند، مي گويد: ( يا ). امّا وقتي نزديك شد، ديگر نمي گويد: ( يا ) ! جا، جاي نجوا ومناجات است. الآن ما وقتي كنار هم نشستيم، نمي گوئيم: يا فلان كس! داريم حرف مي زنيم. اگر دور باشد مي گوئيم: آي فلان كس ! امّا وقتي نزديك باشيم حرف ندا نمي آوريم! وقتي به يك اديب بگوئي ربّ ، ربّ ؛ مي گويد:در اين ربّ ، ربّ ؛ (يا) حذف شده. وقتي به يك حكيم بگوئيم، مي گويد: اينجا جا براي (يا) نيست كه حذف شده باشد ! در نجوا و مناجات، جا براي حرف ندا نيست تا آن حذف شده باشد ! اين كه مرحوم كليني نقل كرده كه: اوّل 10 بار بگو: يا رب، بعد بگو: ربّ ؛ نه يعني (يا) حذف شده و جاي (يا) نيست. وقتي انسان به نجوا رسيد، به مناجات رسيد، به قرب رسيد،نمي گويد: آي فلان كس! نه او مي گويد: يا عبد ، بلكه مي گويد: ( عبد )؛ نه اين مي گويد: يا ربّ ، مي گويد: ( ربّ ).
آنوقت انسان درست حرف مي زند، نزديك است و درست جواب مي گيرد و صالح مي شود و بر مي گردد. آنوقت كلّ نظام براي او حل است. به دنبال چيزي كه ج يفه طال بها ك لاب(3)؛ نمي رود ! از آن به بعد مي فهمد خيلي ها به دنبال همين چوب سيگار و ته سيگار و اينها دارند مي گردند؛ براي او اينجور مي شود ! براي او خيلي از اين اوضاع روشن مي شود كه عدّه اي از احزاب و باندها به دنبال عفطه عنز(آب بيني بز)(4)دارند حركت مي كنند ! اين فغفغفمي شود « جهاد اكبر ». آدم خوب شدن بين راه است؛ مقام را انسان، عفطه عنز ببيند، جهاد اكبر است. يعني باطن را ببيند، از علم حصولي به حضوري بيايد، به مشاهده برسد؛ اين مي شود (جهاد اكبر ).
مشاهده باطن انسان ها در سايه ( جهاد اكبر )
يك وقتي با مرحوم حاج آقا رحيم ارباب (رض) در اصفهان ديدار داشتيم. او از شاگردان معروف مرحوم جهانگير خان قشقائي، حاج آخوند كاشي بود؛ مثل مرحوم آقاي فاضل توني. اين بزرگوار مي فرمود: يكي از علماي بزرگوار اصفهان عازم نماز مغرب بود، نزديك نماز مغرب داشت وارد مسجد مي شد، در همين هشتي مسجد امام اصفهان. آن روزها؛ يعني 80 سال قبل، 60 سال قبل غالب اين شهرها شهر و روستا بود، يعني دام در داخل شهر هم رفت و آمد مي كرد و خيلي ها دام در منزلشان داشتند. اين بزرگوار ديد كه در اين هشتي مسجد امام يك گاوي به طرف او دارد مي آيد. او خودش را كشيده تابالأخره نگذاشته با او تماس بگيرد. فردا كه در منزل را زدند، ديدند كه يكي از آن معاريف شهر آمده، گ له كرده كه ما عصر ديروز شما را در هشتي مسجد امام ديديم؛ هر چه خواستيم به طرف شما بيائيم، شما خودتان را كشيدي؛ ما آخر چه كار كرديم ؟! گفت: ما شما را نديديم. اين را مي گويند ( جهاد اكبر ).
جهاد اكبر اين است كه آن معلومش بشود مشهود. آن مفهومش، آن معقولش بشود مشهود؛ آن علم حصولي اش بشود علم حضوري. به اينجا كه رسيد، يك نفس تازه اي مي كشد ومتوجه مي شود كه اين مقام و جاه و رياست، عفطه عنز(آب بيني بز) بود و ما نمي دانستيم ؟ اين همه جان مي كنديم، تلاش مي كرديم، به اين بد مي گفتيم، به آن بد مي گفتيم ؟!
ما موظّفيم تا آنجا كه ممكن است به اين جامعه و نظام خدمت بكنيم.اگر نشد، ديگر مشكلي ايجاد نكنيم؛ نه براي خود، نه براي ديگري!! از آن به بعد ديگر عفطه عنز است، اگر كسي براي جاه خداي ناكرده مشكلي ايجاد بكند !اين مي شود سخن شاعرانه و احسنه اكذبه. اين از باب مبالغه و ا غراق نيست؛ از باب جهاد اكبر است، از باب بيان باطن است. باطن اين مقام خواهي و جاه طلبي همين است. آدم كه به آنجا رسيد، راحت است؛ آنگاه نه بيراهه مي رود، نه راه كسي را مي بندد.
بيانات آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از طلاب مدرسه علميه سليمانيه مشهد، دانشجوياني از دانشگاه هاي قم، همدان، گيلان و تني چند از اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام؛ قم ـ 13/ 2/ 1386
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) فاطر/ 10 (2) مفاتيح الجنان/ دعاي كميل
(3) بحار الأنوار/ 84/ 289 (4) ر. ك: نهج البلاغه/ خ 3( شقشقيّه )
خوان حكمت در ماه مبارك رمضان هر روز منتشر مي شود.

 



به منظور بازديد از تاسيسات هسته اي بوشهر كرينكو جمعه وارد ايران مي شود

سرويس سياسي-
رئيس شركت روسي روس اتم به منظور بازديد از روند پيشرفت كار تاسيسات هسته اي بوشهر جمعه وارد ايران مي شود.
به گزارش منابع خبري «سرگئي كرينكو» رئيس روس اتم در اين بازديد كه همزمان با حمل سوخت به ساختمان رآكتور بوشهر انجام مي شود، از نزديك شاهد پيشرفت كار و عمليات انتقال سوخت به ساختمان اصلي تاسيسات هسته اي بوشهر خواهد بود.
احتمال مي رود در اين بازديد «سرگئي اشماتكو» وزير انرژي روسيه نيز حضور يابد.
علي اكبر صالحي و سرگئي كرينكو روز شنبه (30 مرداد) پس از بازديد از تاسيسات بوشهر در كنفرانسي مطبوعاتي به سؤالات خبرنگاران پاسخ مي دهند.
صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان در خصوص راه اندازي فيزيكي نيروگاه بوشهر گفته بود كه هفته آينده خود را آماده خواهيم كرد تا سوخت نيروگاه بوشهر را از محل نگهداري آن به داخل ساختمان اصلي نيروگاه و استخري كه در جنب قلب رآكتور آن قرار دارد، انتقال دهيم.
در همين حال سخنگوي شركت روس اتم در گفت وگو با تلويزيون روسيه با تاكيد بر ماهيت صلح آميز برنامه هسته اي ايران اظهار داشت: نيروگاه برق هسته اي بوشهر ايران هيچ هدف نظامي را دنبال نمي كند و فقط براي توليد برق است.
از سوي ديگر سفير و نماينده تام الاختيار ايران در مسكو با بيان اين كه اميدواريم سوخت گذاري نيروگاه بوشهر در فضاي افكار عمومي ميان روابط ايران و مسكو بتواند اثر مثبت خود را بگذارد، گفت: از ديد آژانس بين المللي انرژي اتمي با انجام سوخت گذاري، ايران كشوري داراي نيروگاه هسته اي محسوب مي شود.
سه ماه ديگر برق نيروگاه
وارد مدار مي شود
سيدرضا سجادي در گفت وگو با ايسنا خاطرنشان كرد: به طور كلي براي راه اندازي نيروگاهها دو مفهوم تكنيكي و تخصصي وجود دارد اما از ديد آژانس بين المللي انرژي اتمي، زماني كه سوخت وارد قلب رآكتور نيروگاه يك كشور مي شود، اين كشور داراي نيروگاه هسته اي است. اما برداشت عمومي و مردمي نيز وجود دارد و آن زماني است كه برق وارد مدار نيروگاه مي شود كه آن را راه اندازي تلقي مي كنند.
وي ادامه داد: حدود سه ماه ديگر قرار است برق وارد مدار نيروگاه شود. در آن زمان مراسم بزر گتري برگزار خواهد شد كه از مسئولان و نمايندگان كشورهاي ديگر براي شركت در اين مراسم دعوت خواهد شد تا در مراسم ورود برق به شبكه برق كشور شركت كنند.
سجادي ادامه داد: از زمان سوخت گذاري تا ورود برق حداقل سه ماه زمان نياز دارد و توليد برق بايد آرام آرام به ظرفيت اسمي خود برسد.
گفتني است راه اندازي نيروگاه هسته اي بوشهر بدلايل مختلف از جمله مسائل فني آن چندين بار به تاخير افتاد. اما اعلام آمادگي روسيه براي راه اندازي نيروگاه به عقيده كارشناسان و صاحب نظران سياسي، بيانگر آن است كه روسيه مصمم به حفظ و توسعه روابط با ايران است كه بدنبال حمايت مسكو از قطعنامه ضدايراني آمريكا عليه ايران، دچار تنش شده است مقام هاي روس از شيوه هاي مختلف براي حفظ سطح كنوني روابط روسيه با ايران تلاش مي كنند و در حال حاضر راه اندازي نيروگاه هسته اي بوشهر، بهترين فرصت براي تحقق اين امر مهم و نشان دادن سياستي مستقل در مناسبات با ايران است.
به اعتقاد كارشناسان روس، راه اندازي نيروگاه بوشهر يك واقعه مهم در روابط و مناسبات ميان تهران و مسكو خواهد بود و اعلام آمادگي روسيه براي سوخت گذاري نيروگاه بوشهر نشان دهنده آن است كه اين كشور تلاش مي كند تا تصوير بهتري از خود در ايران و در منطقه ارايه دهد و از مشكلاتي كه در پي اتخاذ سياست هايي در قبال ايران، گرفتار آن شده است، خود را نجات دهد.

 



شيخ الاسلام: وحدت قوا بهترين راهكار مقابله با دشمنان بيروني است

مشاور امور بين الملل رئيس مجلس با اشاره به اين نكته كه اختلافات دروني دشمن را جري تر مي كند، گفت: وحدت قوا بهترين راهكار مقابله با دشمنان خارجي است.
حسين شيخ الاسلام در گفت وگو با فارس، با اشاره به لزوم ايجاد وحدت بين قوا، گفت: هر سامانه اي در جهان به اندازه هماهنگي اي كه در خود دارد، توان برخورد با دشمنان خارجي را هم خواهد داشت.
وي افزود: ايران به عنوان يك پديده با هرآنچه كه در داخل دارد با يك سري از تهديدات خارجي كه همواره هم وجود داشته، مواجه بوده است لذا هر وقت بتوانيم در داخل اين نظام الهي نظم، ارتباط و هماهنگي ايجاد كنيم، طبيعي است كه با قدرت بيشتري در مقابل تهديدات خارجي خواهيم ايستاد.
دبير كل كميته حمايت از انتفاضه فلسطين با بيان اينكه دشمنان نقشه هاي جدي اي براي ضربه زدن به نظام اسلامي تهيه كردند، اضافه كرد: رفتار آمريكايي ها در سراسر دنيا و تلاشي كه براي ايجاد هماهنگي عليه كشورمان و صدور قطعنامه صورت مي دهند، همه به منظور فشار آوردن به جمهوري اسلامي ايران است.
شيخ الاسلام در ادامه تاكيد كرد كه، هرچه در داخل كشور انسجام و وحدت حاكم باشد دشمنان بيشتر به عدم موفقيت خود در اين زمينه واقف خواهند شد.
وي افزود: قطعا وحدت قوا مهمترين و بهترين راهكار مقابله با دشمنان خارجي است چرا كه به هر اندازه ما در داخل اختلاف داشته باشيم دشمن را جري تر خواهيم كرد.
مشاور امور بين الملل رئيس مجلس تصريح كرد: قوا در سطح عالي و همه رده هاي زيرمجموعه آنها و حتي مردم اگر با يكديگر همدل بوده و همين طور كه در جنگ وقتي صدام به كشور حمله كرد، همه با هم همدل شده و اختلافات را كنار گذاشتند و زير پرچم امام متحد شدند، نتيجه كاملا براي وحدت را هم همه در پيروزي بر دشمن ديدند.

 



هاشمي رفسنجاني: مسئولان قدر آزادگان را بدانند

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام خطاب به آزادگاني كه در زمان فرماندهي وي در جنگ به اسارت درآمدند، گفت: اگر كم توجهي و غفلتي در رسيدگي به مطالبات بر حق خويش احساس مي كنيد، مانند سال هاي اسارت صبوري كنيد.
آيت الله هاشمي رفسنجاني در بيان ديدگاه خود به مناسبت 26 مرداد سالروز ورود آزادگان به وطن يادآور شد: اكنون وقتي به لحظه ورود آزادگان به وطن مي انديشم، تمام وجودم سرشار از شور و شعف مي شود؛ عزيزاني كه در راه دفاع از انقلاب اسلامي و وطن در بند بودند، مخصوصاً در سياه چال هاي رژيمي كه بويي از انسانيت نبرده بود.
وي ادامه داد: به واسطه سوابقي كه در زندان داشتم، مي دانستم هر لحظه حبس چقدر سخت مي گذرد!! به ويژه اين كه شرايط اسراي ما در عراق از دو جهت متفاوت بود: اولاً آنان در يك كشور ديگر كه 8 سال با ما مشغول جنگ بود، اسير و محبوس بودند. ثانياً از قبول قطعنامه و پذيرش آتش بس چند ماهي گذشته بود و عزيزان در بند ما در برزخي از خوف و رجاء بودند.
هاشمي رفسنجاني در ادامه افزود: در آن حال و هوا، وقتي خبر ورود اولين گروه از آزادگان را شنيدم، ناخودآگاه به ياد روح خدا افتادم كه همين چند ماه پيش به خدا پيوسته بود. مي دانستم غم فراق آن عزيز سفر كرده، در برگشتن فرزندان در بندش، هم براي آزادگان و هم براي مردم ايران تازه و سنگين تر مي شود.
اسرا با كوله باري از رنج و محنت چندين ساله اسارت و با اميد وجود دلگرم كننده امام(ره)، مي آمدند.
وقتي خبر همراه با تصاوير اولين گروه را شنيديم و ديديم كه چگونه از مرز خسروي وارد ميهن خويش مي شوند، حالتي به من دست داد كه هنوز هم پس از گذشت چندين سال نمي توانم توصيفش كنم.
وي ادامه داد: مي دانستم چه ساعات و لحظاتي بر آنان گذشته است، وقتي كه در كنار پيكرهاي مطهر همرزمان شهيدشان، دستبند اسارت بر دست هايشان بسته مي شد، وقتي كه با حالتي تحقيرآميز آنان را سوار بر خودروها مي كردند و در جهت مخالف جاده هاي منتهي به وطن، به سوي عراق مي بردند، وقتي كه به زور از آنان مي خواستند جلوي دوربين هاي تلويزيوني از خوشحالي اسارت!! بگويند، وقتي كه دور از چشم صليب سرخ جهاني بي نشان بودند و يا نامه هاي خانواده ها را براي شكنجه روحي به آنان نمي دادند، وقتي كه با شلاق ها پذيرايي مي شدند، وقتي كه تن نحيفشان به جرم سجود بر خاك نمناك زندان زير ضربه هاي شلاق كبود مي شد، وقتي كه خبرهاي دروغين شكست هاي رزمندگان ايراني را از بلندگوهاي زندن ها پخش مي كردند تا زنجير مقاومت آنان را بگسلند، وقتي كه خبر رحلت امام(ره) را با آب و تاب فراوان مي دادند و نمي گذاشتند براي تسلاّي دل خويش گريه كنند و مخصوصاً وقتي كه جنگ تمام شده بود و آنان از زمان آزادي خويش مي پرسيدند و بعثي ها آن كلام زندانيان رژيم پهلوي به مبارزين را تكرار مي كردند كه آن قدر بايد بمانيد تا موي سرتان مانند دندان هايتان سفيد شود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در اين شرايط سخت بود كه پيكي از سوي مرحوم ياسر عرفات با نامه ديكتاتور عراق رسيد. نامه اي كه تداوم تبادل آن منجر به آزادي آزادگان شد مكاتبات حساس و كارگشاي اينجانب با صدام ديكتاتور بغداد در فضا و شرايطي خاص از بيم و اميد شكل گرفت كه نهايتاً به آزادي آزادگان انجاميد. ظرافت سياسي ايجاب مي كرد كه طي نامه ها كه مجموعاً 12 نامه مبادله شد، شأن و جايگاه ملت ايران حفظ شود و از سوي ديگر دشمن بي منطق را كما في السابق به كارهاي غيرمنطقي تر نكشاند.
خدا را شكر كه صدام در لابلاي نامه ها، زياده طلبي خويش در اشغال كويت را افشاء كرد و همين باعث شد كه نامه هاي من با ادبياتي خاص نوشته شود، ادبياتي كه حتي امروز وقتي حاميان ديروز صدام مي خوانند، به خاطر نمك نشناسي صدام و روحيه بزرگوارانه مردم ايران عرق شرم بر پيشاني خويش مي بينند.
نامه ها مي آمد و مي رفت تا در تاريخ 23/ 5/ 69 آخرين نامه صدام آمد كه نوشته بود: «مبادله فوري و همه جانبه اسراي جنگ به هر تعدادي كه در عراق و ايران در اسارت به سر مي برند» و جالب تر اينكه در ادامه نوشت: «با اين تصميم ما ديگر همه چيز روشن شده و بدين ترتيب همه آنچه را كه مي خواستيد و بر آن تكيه مي كرديد، تحقق مي يابد.»
وي ادامه داد: صدام براي اولين بار- به ما- راست گفت، ايران به آنچه كه مي خواست رسيده بود و من در جواب او نوشتم: «اعلام پذيرش مجدد معاهده 1975 الجزاير از سوي شما راه اجراي قطعنامه و حل اختلافات را هموار ساخت» و از او خواستم كه «آزادي اسرا با آهنگ و سرعت هرچه بيشتر ادامه يابد و تكميل گردد.» و بدين صورت بود كه عزيزان در بند ما پس از سال ها دوري، قدم بر خاك ميهن اسلامي گذاشتند.
هاشمي رفسنجاني در ادامه خاطرنشان كرد: به ياد دارم كه پس از آزادي آنان، سيد آزادگان مرحوم حجت الاسلام ابوترابي در يك جلسه طولاني و دو نفره، خط سير حالات اسارت را از لحظه شروع تا لحظه پايان ترسيم كرده بود، حالاتي كه هنوز هم وقتي به ياد مي آورم، با اينكه سال ها از آزادي آنان مي گذرد، غم تمام وجودم را فرا مي گيرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام عنوان كرد: اما خوشحالم كه درايت هاي امام راحل قبل از رحلت، شرايطي را فراهم كرد كه امروز آن عزيزان را در ميان خويش داريم و خوشحال ترم كه هنوز نيامده بودند كه در مجلس شوراي اسلامي قوانين بسيار نيرومندي براي خدمات به آنان در زندگي، اشتغال، درمان و مهمتر از همه تحصيل تصويب كرديم و الان قشر بسيار فرهيخته اي در كشور داريم كه اگرچه در ميانسالي هستند، اما در كنار جانبازان، خانواده هاي شهدا و مفقودان و انبوه ايثارگران سرمايه هاي بي بديل جامعه ما مي باشند و در اين بين، سرنوشت نامعلوم گروهي از عزيزان كه فكر مي كرديم به صورت گمنام اسير باشند، چون كوه بر دلمان سنگيني مي كند.
وي گفت: در ميان آزادگان عزيز، عزيزان آزاده ديگري داريم كه اگرچه به وطن برنگشتند، اما در ميانه اسارت، آزاد و رها شدند و علاوه بر اجر اسارت، ثواب مضاعف شهادت را نيز در پرونده زندگي افتخارآميز خويش ثبت كرده اند. شهيدان عزيزي چون مهندس تندگويان كه شهادت در اسارتشان اولاً نشان از ثبات قدمشان دارد و ثانياً سبعيّت رژيم بعث را در تاريخ ثبت مي كند، حال آن كه قوانين تمام جوامع و مراكز بين المللي مربوطه، بر حفظ كرامت و سلامتي جسمي و روحي اسرا تأكيد دارد.
هاشمي رفسنجاني اظهار كرد: اينجانب به همه آزادگان، مخصوصاً آناني كه در زمان فرماندهي من در جنگ به اسارت درآمدند، سلام و درود مي فرستم و اميدوارم در كنار تلاش و كوشش خويش براي رونق زندگي فردي و اجتماعي، همچنان عزيز مردم ايران بمانند و اگر نارسايي و كم توجهي و غفلتي در رسيدگي به مطالبات بر حق خويش احساس مي كنند، مانند سال هاي اسارت صبوري كنند و به مسوولان مربوطه نيز سفارش مي كنم كه قدر اين دردانه ها را بدانند كه تك تكشان در كنار جانبازان، يادگاران جنگ و استوانه هاي مستحكم براي بقاي خيمه انقلابند و بدانند حق آنان در مقابل صبر ارزشمندي كه در زندان هاي بعثي ها داشتند، با هيچ اجر و مزد مادي ادا نمي شود و خداي بزرگ ما را نخواهد بخشيد، اگر آنان در راه احقاق حقوق حقه خويش احساس كم توجهي و يا خداي ناخواسته احساس غبن كنند، هرچند به خاطر آشنايي هايي كه با آنان داريم، مي دانيم سال هاي سخت زندان را براي اعتلاي كشور و رضايت خداوند تحمل مي كردند و همواره نزد مردم قدرشناس ايران عزيز و محترمند.

 



ثمره هاشمي: مطالبه مردم از دولت اجراي عدالت است

دستيار ارشد رئيس جمهور گفت: عدالت مطالبه عمومي جامعه ماست.
به گزارش ايسنا مجتبي ثمره هاشمي - كه در برنامه صبح بخير ايران حاضر شده بود - در بخشي از سخنان خود اظهار كرد: يكي از شاخصه هاي دولت معيار، عدالت است كه خود عدالت نيز شامل عدالت اقتصادي، اجتماعي، قضايي و ... مي شود.
وي با بيان اين كه «عدالت مطالبه ملت ايران است و هر دولتي روي كار مي آيد مردم از آن مطالبه مي كنند» گفت: هر جا ظلم و تبعيضي باشد در واقع بي عدالتي صورت گرفته است و يكي از مشكلات بزرگي كه جهان با آن روبه رو است ظلم و بي عدالتي است.
دستيار ارشد رئيس جمهور با بيان اين كه «ظلم و بي عدالتي مثل يك ويروس است كه اگر جلوي آن نايستيم گسترش پيدا مي كند. خاطرنشان كرد: يكي از ويژگي هاي دولت معيار دفاع از مظلوم، مبارزه با ظلم است.
وي همچنين در بخش ديگري از صحبت هاي خود به اقدامات دولت در راستاي گسترش عدالت اشاره كرد و گفت: يكي از اقدامات بسيار مهم در اين زمينه بحث اجراي قانون هدفمند كردن يارانه هاست.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14