(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 26 مرداد 1389- شماره 19719

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سالگرد ورود آزادگان به ميهن اسلامي مبارك باد
امير علوي : جنگنده هاي سوخو 24 ارتش به سامانه هاي عمليات در شب مجهز مي شوند
بودجه 7 ميليارد دلاري دشمن براي ترويج فرقه هاي انحرافي در ايران
آغاز ساخت يك تأسيسات اتمي ديگر تا پايان سال 89
پاسخ به درخواست هاي فراتر از ان پي تي ممنوع شد
طرح پايش سلامت آزادگان كشور اجرا مي شود
كارشكني ناكام تل آويو در راه اندازي تاسيسات بوشهر
سومين ريل باس ساخت داخل راه اندازي شد
همزمان با ماه مبارك رمضان 3 ايراني از زندان هاي امارات آزاد شدند
درياچه اروميه در اتفاقي غيرمنتظره سرخ شد
مولن: تحريم ، ايران را متوقف نمي كند
معاون سازمان سنجش: تعداد اعتراضات داوطلبان كنكور 89 به اندازه انگشتان دست بود
از سوي استاندار تهران؛ گستردن سفره افطاري در ادارات از بودجه بيت المال ممنوع شد
كميسيون بهداشت مجلس: آب تهران سالم است
تاكيد سران 3قوه بر تعامل و همكاري
برگزاري نخستين همايش بزرگداشت سپيده كاشاني
ساخت دستگاه خورشت پز هوشمند توسط جوان كاشاني
محكوميت 22 ميلياردي شركت متخلف نفتي در تبريز
رآكتور بزرگ پالايش بنزين در پالايشگاه امام خميني شازند نصب شد
تشرف جوان سوئدي به دين مبين اسلام در حرم امام رضا (ع)
كارشناسان فرهنگي سياسي با تقدير از اقدام صدا و سيما در حذف صداي شجريان:
مردم براي هنرمند بي تعهد ارزشي قائل نيستند
اخبار ادبي و هنري
آيت الله موسوي اردبيلي: مومنين مكلف به امدادرساني به سيل زدگان پاكستان مي باشند



سالگرد ورود آزادگان به ميهن اسلامي مبارك باد

مي شناسمت، حتي امروز كه بيست سال از آمدنت گذشته و مويت سپيد شده.
حتي اگر زخم هاي تنت را بپوشاني و سرفه هايت را پنهان كني، با چشمهايت چه مي كني؟ آدم ها پير مي شوند، اسير تقدير مي شوند اما چشم ها همان چشم هاست. چشم هاي بهروز يادت هست؟ مگر مي شود فراموش كرده باشي. روزهاي آخر جنگ، او كمتر حرف مي زد اما چشم هايش يك مثنوي درددل داشت. تو سال ها پيش رفته بودي. نمي دانستيم كجا؟ نه پيكرت آمد و نه خبرت و ما از كجا بايد مي دانستيم تو مهمان ويژه استخبارات شده اي. سالي يكبار اجازه داري ستاره ها را ببيني و يك سيب را بايد با 12 رفيق هم بندت قسمت كني تا همه سيب خورده باشيد! آن هم تويي كه هر شب تا صد تا ستاره نمي شمردي خوابت نمي برد و سيب هاي ما را با صد صلوات مي خريدي.
بيست سال پيش، همين امروز بود كه آمدي. براي خودت مردي شده بودي. سروي شده بودي. با چشمهايت پرسيدي بهروز...
و ما بيست سال است كه هر پنج شنبه به ديدن بهروز مي رويم و با خودمان سيب مي بريم. هر پنج شنبه، قطعه 26، بوي سيب...
مي خواستم شعري بگويم در هوايت
شعري براي جاودان بانگ رهايت
يك مثنوي از دست هاي مهربانت
منظومه اي بالا بلند از چشم هايت
مي خواستم شعري... ولي شرمنده هستم
شرمنده تر از اينكه مي خوانم برايت!
وقتي زمين، بر گام هايت بوسه مي زد
مي ريخت گل، هفت آسمان، بر ردپايت
نور خدا در سينه ات تا شعله ور شد
صد كهكشان، گرما گرفت از روشنايت
طومار تاريكي و درد و رنج انسان
پيچيده شد در هم، به اعجاز دعايت
خواب جهان، آشفته شد، وقتي كه پيچيد
در قلّه تاريخ، پژواك صدايت...
اين شعر تر، نه! شرم ديگر، از من... اما
مي خواستم شعري بگويم در هوايت
شعر از مهدي خليليان

 



امير علوي : جنگنده هاي سوخو 24 ارتش به سامانه هاي عمليات در شب مجهز مي شوند

معاون عمليات نيروي هوايي ارتش گفت: سامانه هاي پرواز و عمليات در شب در تمام جنگنده هاي سوخو 24 نيروي هوايي نصب شده و اين جنگنده ها آماده دفاع از حريم هوايي كشور هستند.
امير خلبان «سيدمحمد علوي» معاون عمليات نيروي هوايي ارتش در گفت وگو با فارس، با اشاره به انجام موفقيت آميز عمليات هاي پرواز و بمباران شبانه جنگنده هاي F4 و سوخو 24 در مسابقات گانري مدافعان حريم ولايت كه اوايل مردادماه در منطقه عمومي همدان برگزار شد، اظهار داشت: جنگنده هاي سوخو 24 توسط متخصصان داخلي براي عمليات شبانه بهينه شده اند.
وي با بيان اين كه سيستم هاي پروازي اين هواپيما نيز ارتقا داده شده است، تصريح كرد: جنگنده سوخو 24 توسط متخصصان و كارشناسان نيروي هوايي ارتش بهينه سازي شده و اكنون مي تواند در تاريكي مطلق، اهداف را با دقت بسيار بالا منهدم كند.
معاون عمليات نيروي هوايي ارتش درپايان خاطرنشان كرد: اين سامانه هاي پرواز و عمليات در شب در تمام جنگنده هاي سوخو 24 نيروي هوايي نصب شده و اين جنگنده ها آماده دفاع از حريم هوايي كشور هستند.

 



سروري خبر داد
بودجه 7 ميليارد دلاري دشمن براي ترويج فرقه هاي انحرافي در ايران

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي از اختصاص بودجه 7 ميليارد دلاري دشمن براي ترويج فرقه هاي انحرافي در ايران خبر داد.
پرويز سروري در جلسه هفتگي انصار حزب الله با تاكيد بر اهميت امر به معروف و نهي از منكر در جامعه گفت: ما نياز جدي داريم كه منكر را در جامعه شناسايي كنيم و اگر در جايي امكان مقابله با آن وجود ندارد بايد به دنبال ايجاد شرايط باشيم. بايد ديد كه چه شده است كه بعد از 30 سال از پيروزي انقلاب منكر از لابه لاي نقاط ضعف ما سر برآورده و خود را به ما تحميل مي كند.
وي افزود: بايد بررسي كنيم كه چرا دشمن 7 ميليارد دلار پول مي دهد تا فرقه هاي انحرافي در كشور با رويكردهاي سياسي فعال شوند. جريان هايي در كشور تلاش مي كنند كه برخي فرقه هاي متمايل به صوفي گرايي در كشور كه اتفاقا سنتي هم هستند را داراي رويكردهاي سياسي جا بزنند و آن ها را در مقابل نظام قرار دهند. اين فرقه ها كه من نمي خواهم نام آن ها را ببرم سال هاي سال در نظام جمهوري اسلامي به صورت مسالمت آميز به فعاليت هاي خود مي پرداختند، اما از چندي پيش با تغييراتي در كادر مركزي آن ها رويكردهاي سياسي پيدا مي كنند و شروع به عضوگيري براي افزايش فعاليت هاي خود مي كنند. اين نشان مي دهد كه دشمن فكر مي كند با نفوذ در بسترهاي اعتقادي مردم مي تواند عليه نظام فعاليت كند. اما با همه اين ها ما نبايد با اين گروه ها برخوردهاي صرفا سلبي كنيم.
به گزارش ايسنا اين نماينده اصولگراي مجلس به بحث ماهواره اشاره كرد و گفت: چندي پيش براي مسئله اي با هلي كوپتر به همراه يكي از نمايندگان بر فراز يكي از شهرهاي تهران پرواز مي كرديم كه در آن جا به خوبي مشاهده كرديم كه كمتر خانه اي بر بامش ديش ماهواره نبود. در حالي كه ماهواره نشان مي دهد دشمن توانسته به خانه هاي ما بيايد و گويي نيروهاي خود را در درون خانه هاي ما پياده كرده است. يا شما مي توانيد به دنياي اينترنت سر بزنيد و ببينيد كه شخصيت هاي محبوب نظام ما چقدر در سايت ها مورد توهين و اهانت قرار مي گيرند و بيشتر مطالبي كه در جست وجوها يافت مي شود توهين به مقامات نظام و شخصيت هاي محبوب ماست. در دوره فتنه، آمريكا 5 هزار ميليارد تومان داده بود تا با فيلترينگ در ايران مقابله شود چرا كه مي بيند كه از اين ناحيه چگونه مي تواند به نظام ضربه بزند.
طرح عفاف و حجاب
كند است
وي در بخش ديگري از سخنان خود بر مقابله با گروه هاي سازمان يافته تاكيد كرد و گفت: اگر كسي گردن كشي كرد و يا گروهي به صورت سازمان يافته تلاش كردند منكري را در كشور ترويج دهند و يا با معروف برخورد كنند بايد با آن ها برخورد كرد، اما به صورت كلي تلاش ما بايد اين باشد كه كاري كنيم افراد جامعه با ميل و رغبت معروف را انتخاب كنند. طرح عفاف و حجاب كه ما به دنبال اجراي آن هستيم در بيشتر موارد بر راه هاي ايجابي براي مقابله با منكر و ترويج معروف تاكيد شده است و موارد سلبي در صورت اجرا خيلي كم خواهد بود كه البته وزير كشور قول داده اند كه اين طرح اجرا شود. هرچند به نظر مي رسد كار خيلي كند پيش مي رود و اگر به همين شكل ادامه پيدا كند ما مجبور به حركت در مسيرهاي ديگر به جز طرح سوال از وزير خواهيم بود. به عنوان مثال در اين طرح پيش بيني كرده ايم كه ادارات و مراكز دولتي كارمندان خود را مجبور به پوشيدن لباس هاي فرم و متحدالشكل كنند.

 



صالحي خبر داد
آغاز ساخت يك تأسيسات اتمي ديگر تا پايان سال 89

رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان از آغاز ساخت يك تأسيسات اتمي ديگر تا پايان سال جاري خبر داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، دكتر علي اكبر صالحي پس از جلسه روز يكشنبه هيئت وزيران گفت: مكان يابي براي احداث ده مركز ديگر غني سازي اورانيوم در كشور به پايان رسيده است.
وي افزود: ساخت يكي از اين مراكز تا پايان امسال يا اوايل سال آينده آغاز مي شود.
وي درباره گفت وگو با گروه وين در خصوص مبادله سوخت هسته اي نيز گفت: طرف هاي مقابل در رسانه ها آمادگي خود را براي گفت وگو در اين باره اعلام كرده اند اما هنوز به صورت كتبي و رسمي، مطلبي دريافت نكرده ايم.
صالحي با تأكيد بر آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي گفت وگو افزود: اين اقدامي اعتمادساز براي حل و فصل اين پرونده مصنوعي و ساختگي است. رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: اگر طرف هاي غربي مي خواهند از اين پرونده نجات يابند، اين گفت وگوها گامي اعتمادساز است كه مي تواند براي دو طرف مفيد باشد. گفتني است؛ جمهوري اسلامي ايران ارديبهشت امسال با امضاي توافقنامه تهران با حضور تركيه و برزيل، آمادگي خود را براي مبادله اورانيوم سه و نيم درصد غني سازي شده با اورانيوم بيست درصد غني سازي شده به منظور استفاده در رآكتور تحقيقاتي تهران اعلام كرد.
راه اندازي كامل نيروگاه بوشهر تا پايان سال
در همين حال، سخنگوي كميسيون انرژي مجلس به نقل از رئيس سازمان انرژي اتمي، راه اندازي كامل نيروگاه بوشهر را تا پايان سال جاري دانست. سيدعماد حسيني در گفت وگو با ايسنا، با بيان اينكه آقاي صالحي و معاونانش در خصوص سوخت گذاري نيروگاه اتمي بوشهر در زمان بهره برداري و سطح توانمندي فني نيروي انساني و برخي از شاخص هاي ديگر به اعضاي كميسيون انرژي گزارش دادند، افزود: رئيس سازمان انرژي اتمي زمان راه اندازي اوليه نيروگاه بوشهر بر اساس مستندات و گزارش هاي عملي را 25 شهريور ماه اعلام و تأكيد كرد تا زمان رسيدن سوخت به قلب راكتور بوشهر نمي توان زمان دقيقي براي راه اندازي نيروگاه بيان كرد. در صورت رسيدن سوخت به قلب راكتور ظرفيت برق توليدي نيروگاه تا اواسط آبان ماه به 500 مگاوات خواهد رسيد و پس از دو ماه اين ظرفيت به 1000 مگاوات افزايش مي يابد. به تعبير ديگر طبق اظهارات صالحي راه اندازي كامل نيروگاه بوشهر تا پايان سال جاري به طول مي انجامد.
نماينده مردم قروه در خانه ملت، اضافه كرد: نمايندگان درباره مشكلات انرژي اتمي با طرف روسي سؤالاتي پرسيدند اما جواب روشني به سؤالات داده نشد.
كميسيون انرژي مجلس بعدازظهر روز يكشنبه با حضور رئيس سازمان انرژي اتمي و معاونانش آخرين وضعيت نيروگاه اتمي بوشهررا بررسي كرد.

 



با ابلاغ قانون صيانت از دستاوردهاي هسته اي
پاسخ به درخواست هاي فراتر از ان پي تي ممنوع شد

با ابلاغ دو قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي توسط رئيس جمهور، دولت موظف به غني سازي 20درصدي اورانيوم شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، قانون صيانت از دستاوردهاي صلح آميز هسته اي جمهوري اسلامي ايران كه در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي تصويب و به تاييد شوراي نگهبان رسيده بود از سوي رئيس جمهور ابلاغ شد.
براساس اين قانون، دولت موظف است با وجود اقدامات زياده طلبانه و زورمدارانه برخي قدرت هاي بزرگ با سرمايه گذاري در ابعاد مختلف فناوري هسته اي صلح آميز كشور را به استقلال كامل هسته اي برساند.
دولت همچنين مكلف است صرفا در چارچوب مقررات عمومي ان.پي.تي (معاهده منع گسترش سلاح هاي اتمي) با آژانس بين المللي انرژي هسته اي همكاري كند.
در اين قانون همچنين تاكيد شده است كه اجابت درخواست هاي فراتر از مقررات عمومي ان.پي.تي توسط دولت ممنوع است.
براساس ماده چهار اين قانون دولت بايد نسبت به كشورهايي كه به بازرسي كشتي هاي ايراني و يا محموله هاي باري كشورمان مبادرت مي ورزند، عمل مقابله به مثل را به هر صورت ممكن انجام دهد.
همچنين قوه قضاييه جمهوري اسلامي ايران بايد به منظور انجام ماده فوق، با دولت مساعدت لازم را در همه ابعاد و زمينه ها داشته باشد.
گفتني است براساس ماده واحده اي كه در سال 1384 در مورد دستيابي به فن آوري صلح آميز هسته اي تصويب شده است، دولت جمهوري اسلامي ايران موظف است در چارچوب معاهده ان پي تي و قوانين بين المللي با بهره گيري از انديشمندان، محققين و امكانات داخلي و بين المللي و هم چنين پيگيري اجراي تعهدات آژانس بين المللي انرژي اتمي در كشورهاي برخوردار از اين فن آوري در برابر كشورهاي عضو معاهده منع توليد و تكثير سلاح هاي هسته اي (ان پي.تي)، نسبت به برخوردار كردن كشور از فن آوري صلح آميز از جمله تامين چرخه سوخت 10 هزار مگاوات برق هسته اي اقدام كند.
رئيس جمهور همچنين قانون اصلاح قانون احداث تونل مشترك شهري كه چندي پيش به تصويب مجلس و تاييد شوراي نگهبان رسيده بود را ابلاغ كرد.

 



طرح پايش سلامت آزادگان كشور اجرا مي شود

معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران از اجراي طرح پايش سلامت ويژه آزادگان سراسر كشور خبر داد.
به گزارش روابط عمومي بنياد شهيد و امور ايثارگران، «مسعود زريبافان» در حاشيه بازديد از موسسه پيام آزادگان، اجراي طرح پايش سلامت ويژه آزادگان را بسيار مهم ارزيابي كرد و افزود: اين طرح بايستي با توجه به ويژگي ها و اثرات روحي و جسمي كه به آزادگان در اسارتگاه هاي رژيم بعثي عراق گذاشته است، به نحو احسن اجرا شود.
وي با بيان اينكه تشكل هاي ايثارگري در كارهاي فرهنگي، پيشبرد اهداف و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت پيشگام هستند، اضافه كرد: بنياد شهيد و امور ايثارگران، تشكل هاي ايثارگري را يك فرصت مي داند و براي استفاده حداكثري از ظرفيت هاي اين تشكل ها برنامه ريزي جدي را شروع كرده است.
رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران تعيين مشاور در امور تشكل هاي ايثارگري را از جمله اقدامات بنياد براي حمايت و استفاده از ظرفيت هاي بالاي تشكل هاي ايثارگري بيان كرد.
زريبافان با اشاره به اينكه فعاليت هاي فرهنگي جزو اولويت هاي اساسي بنياد شهيد و امور ايثارگران در سال جاري است، گفت: ايثارگران بويژه آزادگان ذخيره بزرگ فرهنگي هستند و به عنوان حاملان غني پيام فرهنگ ايثار و شهادت و تجسم عيني اين فرهنگ مي توانند بهترين نقش را در ترويج و اعتلاي فرهنگ والاي ايثار و شهادت ايفاء كند.
وي با تاكيد بر اينكه بايد با جديت از ظرفيت هاي فرهنگي آزادگان استفاده شود، تصريح كرد: بنياد شهيد و امور ايثارگران بايستي با همكاري و تعامل بيشتر تشكل هاي مربوطه اين زمينه را بيش از پيش فراهم كند.
رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران با تاكيد بر جمع آوري خاطرات و مستندات دوران اسارت آزادگان افزود: اين آثار براي پايداري، تحكيم و تقويت فرهنگ ايثار و شهادت بسيار موثر خواهد بود.

 



دبكا فاش كرد
كارشكني ناكام تل آويو در راه اندازي تاسيسات بوشهر

يك پايگاه خبري صهيونيستي و نزديك به دستگاه جاسوسي اين رژيم، از تلاش ناكام سران اين رژيم به همراهي سران آمريكا براي كارشكني در راه اندازي تاسيسات هسته اي پرده برداشت.
پايگاه خبري صهيونيستي «دبكا» كه نزديك به محافل امنيتي رژيم صهيونيستي است در گزارشي خبر داد كه برخي از سران بلندپايه اين رژيم پس از شنيدن خبر راه اندازي قريب الوقوع تاسيسات هسته اي بوشهر در ايران، محرمانه به آمريكا سفر كردند.
به گزارش فارس، «دبكا» با بيان اينكه مقامات تل آويو براي ممانعت از راه اندازي تاسيسات بوشهر به واشنگتن رفتند، اعلام كرد، پس از اين مقامات كاخ سفيد با مقامات كرملين تماسي تلفني برقرار كردند و «ديميتري مدودف» رئيس جمهوري و «ولاديمير پوتين» نخست وزير روسيه به مقامات آمريكايي اعلام كردند كه روسيه در افتتاح اين تاسيسات به ايران كمك نمي كند.
اين پايگاه خبري افزود: ولي بلافاصله (پس از چند روز) «سرگي نووكوف» سخنگوي آژانس انرژي اتمي روسيه اعلام كرد كه كشورش در 21 آگوست جاري تاسيسات هسته اي بوشهر را با سوخت گذاري راه اندازي مي كند.
به نوشته اين سايت، «اين امر بدين معناست كه روسيه آمريكا را فريب داد. بين راه اندازي تاسيسات بوشهر و استقرار موشك هاي دفاعي روسيه در آبخازي ارتباطي است و هدف از آن، بستن گذرگاه هوايي شمال، مقابل نيروي هوايي اسرائيل در زماني است كه اقدام به حمله به ايران كند.»
اين پايگاه خبري در ادامه به سخنان اخير «جان بولتون» سفير سابق آمريكا در سازمان ملل و از جمهوري خواهان افراطي آمريكا اشاره كرد كه در مصاحبه با شبكه خبري «فاكس نيوز» آمريكا گفته بود: اگر اسرائيل مي خواهد به ايران و تاسيسات هسته اي بوشهر حمله كند بايد اين حمله را در 21 آگوست، روز راه اندازي تاسيسات [بوشهر] انجام دهد.
علاوه بر اين مسئولان روسي اعلام كردند كه مراسم افتتاح تاسيسات در بوشهر و با حضور «سرگي كرينكو» و «علي اكبر صالحي» روساي آژانس انرژي اتمي روسيه و ايران و به احتمال زياد وزير انرژي روسيه برگزار مي شود.

 



در مسير گرگان- پل سفيد
سومين ريل باس ساخت داخل راه اندازي شد

سومين ريل باس «ارم» ساخت داخل ديروز با حضور وزير راه و ترابري در مسير گرگان- پل سفيد راه اندازي شد.
مديرعامل رجاء در مراسم راه اندازي سومين ريل باس ارم ساخت داخل اظهار داشت: اين سومين ست ريل باس ساخت داخل ارم است كه در طول ماه هاي گذشته راه اندازي شد.
ناصر بختياري افزود: طبق قرارداد تاكنون شش ست از اين قطارها توسط شركت روتم كره جنوبي توليد و تحويل شده است و بقيه آن با انتقال تكنولوژي در شركت ايريكو ساخته خواهد شد كه سومين ست تحويلي آن در روز جاري به بهره برداري مي رسد.
وي ادامه داد: براساس قرارداد منعقد شده شركت كره اي متعهد است با همكاري شركت صنايع ريلي ايران خودرو نسبت به ساخت جمعاً 37 ست ريل باس و تحويل آن به شركت قطارهاي مسافري رجاء اقدام كند.
بختياري اضافه كرد: پيش از اين دو ست از قطار ايرباس ارم در مسيرهاي انديمشك- اهواز- بندرامام خميني(ره) و تهران- قزوين راه اندازي شده بود.
مديرعامل رجاء تصريح كرد: قطارهاي ريل باس بدون نياز به لوكوموتيو به صورت خودكشش بوده و با سازمان چهار واگن 336 نفره و سرعت حداكثر 120كيلومتر بر ساعت براي مسيرهاي كوتاه و حومه اي شهرهاي بزرگ به كار گرفته مي شود.
به گفته بختياري سومين ريل باس در مسير گرگان- پل سفيد هر روز ساعت 5 و 30 دقيقه از پل سفيد به سمت گرگان حركت كرده و ساعت 9 و 50 دقيقه وارد گرگان مي شود؛ همچنين اين ريل باس همان روز ساعت 14 و 35 دقيقه از گرگان حركت كرده و ساعت 19 به پل سفيد وارد مي شود.
در ادامه اين مراسم استاندار گلستان نيز با بيان اينكه غيرهمسطح كردن گذرگاه هاي ريلي و جاده اي هم سطح اين استان موجب افزايش سرعت سير قطارها و كاهش سوانح ريلي مي شود، تصريح كرد: به خاطر ممنوعيت ورود صنعت به استان هاي شمالي، در دولت هاي گذشته اين استان چندان پيشرفت صنعتي نداشت اما با صدور مجوز ورود صنعت به اين استان ها توسط دولت نهم، حركت و توسعه مناسبي در حوزه صنعت استان هاي شمالي طي پنج سال اخير رخ داد.
قناعت ادامه داد: برقي كردن خطوط راه آهن جهت افزايش سرعت، دو خطه كردن خطوط ريلي در دو استان گلستان و مازندران، سير قطارها با توسعه خطوط ريلي افزايش يافته كه اين موارد جزء خواسته هاي مردم استان گلستان و مازندران است.
وي با تأكيد بر لزوم احداث هرچه سريع تر راه آهن گرگان- مشهد اظهار داشت: در اجرايي كردن مصوبات استاني اميد است دولت دهم اهتمام ويژه اي داشته باشد.

 



همزمان با ماه مبارك رمضان 3 ايراني از زندان هاي امارات آزاد شدند

حاكم اميرنشين شارجه امارات متحده عربي به مناسبت ماه مبارك رمضان حكم آزادي بيش از 231 زنداني دربند در اين اميرنشين را صادر كرد.
به گزارش ايسنا در دوبي، شيخ سلطان بن محمد القاسمي حاكم اميرنشين شارجه امارات به مناسبت ماه مبارك رمضان حكم آزادي بيش از 231 زنداني را صادر كرد كه در بين اين تعداد زنداني سه ايراني كه جرمشان بدهي بود نيز آزاد شدند.
طبق اين حكم زندانياني كه نيمي از حكم خود را سپري كرده بودند مشمول اين حكم شدند.

 



درياچه اروميه در اتفاقي غيرمنتظره سرخ شد

تالاب بين المللي درياچه اروميه در اتفاقي غيرمنتظره به رنگ سرخ گراييده است.
به گزارش مهر از اروميه، اين پديده از اواخر هفته گذشته از سواحل درياچه اروميه در حوزه آذربايجان شرقي آغاز شد و كم كم همه درياچه را فرا گرفت، اتفاقي كه برخي كارشناسان از آن به عنوان شكوفايي جلبكي و در اصطلاح، كشند قرمز ياد مي كنند.
برخي كارشناسان علت اين امر را ورود پسابهاي حاوي مواد مغذي به ويژه پساب هاي حاوي ازت و فسفر به محيط هاي كم عمق درياچه اروميه مي دانند كه اغلب از طريق زهابهاي كشاورزي و فاضلاب هاي شهري و صنعتي به درياچه ريخته مي شود.
در حالي كه برخي شايعات از بروز پديده شكوفايي جلبكي يا كشند قرمز در درياچه اروميه خبر مي دهند اما عده اي ديگر از كارشناسان در برابر اين اظهارنظرها واكنش نشان داده و ايجاد اين پديده را رد مي كنند.
مشاور معاون محيط زيست طبيعي سازمان محيط زيست بروز پديده كشند قرمز در درياچه اروميه را به شدت رد مي كند و معتقد است عامل اين تغيير رنگ براثر تغيير در تركيبات نمك است.
مسعود باقرزاده كريمي در اين باره افزود: وقتي شوري آب از حد استاندارد فراتر رفته و به حد فوق اشباع رسيد تركيبات نمك عوض مي شود و برخي از انواع نمك ها به ويژه نمك هاي داراي تركيبات سديم كه رنگ بلورهاي آن سفيد است رسوب مي كنند اما برخي ديگر از نمك ها به ويژه نمك هاي منيزيم دار كه نارنجي رنگ يا نارنجي مايل به قرمز هستند، به علت مقاومت بالا همچنان به صورت محلول در آب درياچه باقي مي مانند.
حسن عباس نژاد علت بروز اين پديده را در وضعيت كنوني تشريح شكوفه هاي جلبكي با نام علمي «دونالي لاسالينا» ذكر كرد و گفت: اين جلبك به جهت بالا رفتن ميزان غلظت نمك درياچه اروميه براي سازگاري با محيط زيست و تنفس بهتر اقدام به تشريح ماده اي قرمز رنگ براي مقابله با شوري و ادامه حيات خود كرده است.
وي شايعات مبني بر وجود كشند قرمز در سواحل درياچه اروميه را رد كرد و بيان داشت: پديده كشند قرمز از نظر علمي تنها در آب درياهاي آزاد كه ميزان شوري آنها حداكثر 40 گرم بر ليتر باشد مطرح است.
گرچه بين كارشناسان زيست محيطي بر سر دليل سرخ شدن درياچه اروميه اختلاف نظر وجود دارد اما آنچه مسلم است اينكه پديده اي غيرعادي در حال وقوع است كه در صورت عدم توجه و كشف دليل واقعي آن شايد اين تالاب كم نظير بين المللي را وارد بحراني ديگر كند.
به نظر مي رسد بايد در سريعترين زمان ممكن و با استفاده از تجهيزات ماهواره اي كه امكان تشخيص زودهنگام را فراهم كرده است، مطالعات دقيقي درباره علت تغيير رنگ درياچه اروميه به عمل آيد و به دنبال آن اقدامات لازم براي مقابله با پيامدهاي اين تغيير و تحول اتخاذ و اجرايي شود. استفاده از تجارب ساير كشورها در اين زمينه مي تواند راهگشا باشد.
گفتني است متأسفانه آب درياچه اروميه در حال حاضر نسبت به خرداد ماه سال جاري 45 سانتي متر كاهش نشان مي دهد.

 



مولن: تحريم ، ايران را متوقف نمي كند

رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا تصريح كرد كه اگر تحريم هاي بيشتري عليه ايران اعمال شود اين كشور به برنامه هسته اي خود ادامه مي دهد.
«مايكل مولن» درباره هرگونه حمله عليه ايران به دليل برنامه هسته اي اين كشور هشدار داد و گفت كه اين حمله به طور باور نكردني بي ثبات كننده است.
وي كه در مجمع امنيتي «آسپن» سخنراني مي كرد معتقد است اسرائيل كه بزرگترين متحد آمريكا است مي داند كه يك حمله نظامي عليه ايران به طور باورنكردني منطقه را بي ثبات خواهد كرد.
مقامات ايران بارها با بي اهميت خطاب كردن تهديدات عليه ايران تاكيد كرده اند كه نيروهاي اين كشور كاملا آماده هستند تا با هرگونه تهديد نظامي عليه ايران مقابله كنند.
مولن در ادامه سخنانش مدعي شد كه ايران در حال توسعه تسليحات اتمي بوده و معتقد است كه حتي اگر تحريم هاي بيشتري عليه ايران اعمال شود، تهران به برنامه تسليحات اتمي خود ادامه مي دهد.
وي با بيان اينكه دستيابي ايران به تسليحات اتمي به شدت خطرناك بوده افزود كه هيچ دليلي وجود ندارد تا به قول ايران مبني بر اينكه در حال دنبال كردن برنامه هسته اي براي كاربردهاي صلح آميز است، اعتماد كرد.
آمريكا و متحدان غربي اين كشور مدعي هستند كه ايران در تلاش براي دستيابي به تسليحات اتمي است اما اين كشورها تاكنون هيچ گونه مدركي درباره اين ادعاي خود مطرح نكرده اند.
ايران عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي بوده و بازرسان اين نهاد بين المللي به طور منظم از تاسيسات ايران بازديد مي كنند و آژانس بين المللي انرژي اتمي تاكنون هيچ گونه انحرافي را در برنامه هسته اي ايران گزارش نداده است.

 



معاون سازمان سنجش: تعداد اعتراضات داوطلبان كنكور 89 به اندازه انگشتان دست بود

حسين توكلي تعداد اعتراضات داوطلبان كنكور سال 89 را به اندازه انگشتان دست اعلام كرد.
معاون سازمان سنجش آموزش كشور در گفت وگو با فارس با بيان اين كه داوطلبان كنكور89 اعتراضات و سؤالات خود را مي توانستند از طريق سايت سازمان سنجش به طور اينترنتي اعلام كنند، افزود: پاسخ داوطلبان كنكور89 حداكثر تا 3 روز بعد از طريق اينترنت به داوطلبان ارائه مي شود.
وي گفت: با توجه به مكاتبات اينترنتي با سازمان سنجش آموزش كشور، مكاتبات پستي و ارتباطات تلفني با اين سازمان بسيار كاهش يافته است.
توكلي با بيان اين كه تاكنون هيچ شكايتي از داوطلبان كنكور نبوده كه باعث شده باشد پاسخنامه داوطلبان تصحيح شود، اظهار كرد: پس از دريافت نتايج اوليه كنكور تعداد اعتراضات داوطلبان كنكور89 به اندازه انگشتان دست بود.

 



از سوي استاندار تهران؛ گستردن سفره افطاري در ادارات از بودجه بيت المال ممنوع شد

استاندار تهران از مديران ادارات دولتي استان خواست از برپايي مراسم ضيافت افطاري با هزينه هاي عمومي پرهيز كنند.
به گزارش روابط عمومي استانداري تهران، مرتضي تمدن استاندار تهران در جلسه شوراي معاونان استانداري از همه مديران ادارات دولتي استان درخواست كرد مراقبت كنند هزينه ضيافت هاي افطاري از بودجه بيت المال انجام نشود.
استاندار تهران با تاكيد بر لزوم انجام سنت حسنه و ديني افطاري افزود: دقت و مراقبت از بيت المال منافاتي با برگزاري مراسم افطاري مطابق با آموزه هاي ديني ندارد.
تمدن افزود: ممكن است برخي افراد تمايل داشته باشند براي همكاران خود در ادارات سفره افطاري بدهند كه در اين زمينه به مديران توصيه مي شود توجه كنند سفره هاي افطاري ساده و با هزينه شخصي پهن شود كه هم از هزينه هاي عمومي نباشد و هم با برگزاري مراسم افطاري به احياي اين سنت ديني بپردازند.
استاندار تهران در خاتمه افزود: امسال تصميم گرفته شده است در استانداري و ادارات تابعه از محل بودجه عمومي براي سفره افطاري هزينه نشود.

 



كميسيون بهداشت مجلس: آب تهران سالم است

كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي پس از بحث و بررسي، آب تهران را سالم اعلام كرد.
حسن تاميني نماينده مردم رشت و سخنگوي كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي كه با فارس گفت وگو مي كرد، به ارائه گزارشي از جلسه كميسيون مذكور پرداخت و اظهار داشت: در جلسه كميسيون بهداشت وضعيت آب تهران مورد بحث و بررسي قرار گرفت و گزارشي از پيگيري ها ارائه شد.
وي با بيان اينكه يكي از اعضاي كميسيون بهداشت مسئول پيگيري و بررسي وضعيت آب تهران شده بود گفت: در اين جلسه گزارشي از روند بررسي هاي كميسيون در ارتباط با آب تهران ارائه شد و پس از بحث ها و گفت وگوهاي انجام شده در نهايت كميسيون بهداشت آب تهران را سالم تشخيص داد.
مخبر كميسيون بهداشت مجلس در ادامه بررسي لايحه الحاق سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح به فهرست نهادها و موسسات غيردولتي كه مصوب 1373 است را ديگر دستور كار اين جلسه دانست و متذكر شد: اين لايحه نيز مورد بحث و بررسي قرار گرفت و در نهايت جزئيات آن نيز به تصويب كميسيون رسيد.
به گفته تاميني براساس جزئيات مصوب شده لايحه مذكور در كميسيون مقرر شد صندوق درمان بيمه تامين اجتماعي نيروهاي مسلح در صندوق هاي ديگر ادغام شده و به فهرست نهادها و موسسات عمومي غيردولتي الحاق شود.
اين لايحه بايد در صحن علني مجلس شوراي اسلامي بررسي شود.

 



سبحاني نيا اعلام كرد
تاكيد سران 3قوه بر تعامل و همكاري

عضو هيئت رييسه مجلس بحث تعاملات ميان سه قوه و اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها را از مهمترين محورهاي نشست روز يك شنبه سران قوا اعلام كرد.
حجت الاسلام حسين سبحاني نيا در گفت وگو با فارس درخصوص جلسه روز (يك شنبه) سران سه قوه در مجلس، اظهار داشت: در اين جلسه مباحث كشوري از جمله تعاملات بين سه قوه در زمينه هاي مختلف بحث و بررسي شد.
وي با بيان اينكه اين نشست طبق برنامه قبلي اعلام شده در قوه مقننه برگزار شد؛ گفت: اين جلسات مشترك به ترتيب در هر يك از سه قوه برگزار مي شود و جلسه روز گذشته ششمين جلسه اي بود كه برگزار شد؛ بر اين اساس تاكنون دو جلسه در هر قوه برگزار شده است.
عضو هيئت رئيسه مجلس ارائه برنامه سران قوا، هدفمند كردن يارانه ها و اجراي آن، مسئله همكاري هايي كه بايد در بين قواي مقننه، مجريه و قضائيه نسبت به مسائل كلي باشد، قطعنامه و تبعات آن و چگونگي تعاملات سه قوه را در اين راستا از جمله مهمترين محورهاي اصلي اين جلسه برشمرد.

 



19ديماه در كاشان صورت مي گيرد
برگزاري نخستين همايش بزرگداشت سپيده كاشاني

كاشان- خبرنگاركيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان از برگزاري نخستين همايش بزرگداشت سپيده كاشاني در شهرستان كاشان در روز 19ديماه سال جاري خبر داد.
سيدعليرضا حسيني، هدف از برگزاري اين همايش را بررسي زندگي و شخصيت فكري ادبي و اجتماعي سپيده، تجليل و بزرگداشت از مقام فرهنگي اين سخن سراي انقلاب و جايگاه شناخته شده ادبي وي، بررسي اوضاع اجتماعي و فرهنگي دوران نمو و شكوفايي فكري نامبرده، حضور وي در صحنه هاي فرهنگي قبل و پس از انقلاب و بررسي نگاه ادبي و سبك شناسي ويژه وي در ادبيات نئوكلاسيك (جهاني و انقلابي) ايشان در ادبيات معاصر ذكر كرد.
وي گفت: سپيده كاشاني شعرهاي زيادي در وصف حكما، ادبا و انديشمندان سروده است و به پاس قدرداني و گراميداشت ياد و خاطره وي، اين همايش برگزار مي شود.
سپيده كاشاني در مردادماه سال 1315 در كاشان متولد و در 24بهمن 1371به علت ابتلا به سرطان روده درگذشت و در بهشت زهرا به خاك سپرده شد.
«پروانه هاي شب»، «هزار دامن گل سرخ»، «سخن آشنا»، «آنان كه بقا را در بلا ديدند» و «گزيده آثار» به اضافه 40 سرود ماندگار از آثار نامبرده است. سرود معروف «به خون گركشي خاك من، دشمن من» از آثار اين شاعره معاصر است.

 



ساخت دستگاه خورشت پز هوشمند توسط جوان كاشاني

كاشان- خبرنگاركيهان:
جوان كاشاني موفق به ساخت دستگاه خورشت پز تمام خودكار هوشمند شد.
الياس صالحي فر، دانش آموز مقطع متوسطه كاشان، اختراع خود را در اداره كل ثبت شركت ها و مالكيت صنعتي ايران به ثبت رسانده است.
حذف تمامي مراحل دخالت انسان در پخت و جلوگيري از خطاهاي انساني مثل سوزاندن در هنگام پخت و اندازه هر مواد غذايي، قابليت برنامه ريزي پخت براي انواع خورشت هاي ايراني و خارجي، سادگي استفاده براي كاربر، رعايت بهداشت در پخت غذا، صرفه جويي در زمان و انرژي از ويژگي هاي اين دستگاه است.
شايان ذكر است تاكنون مسئولان و صنايع چند شهر براي حمايت از اين مخترع اعلام آمادگي كرده اند.

 



مديركل تعزيرات حكومتي آذربايجان شرقي خبر داد
محكوميت 22 ميلياردي شركت متخلف نفتي در تبريز

مديركل تعزيرات حكومتي آذربايجان شرقي از محكوميت 22 ميليارد ريالي يك شركت متخلف نفتي در تبريز خبر داد.
به گزارش فارس حميدرضا كريم ديروز در تبريز از محكوميت 22 ميليارد ريالي يك شركت متخلف در تبريز خبر داد و اظهار داشت: اين شركت كه در يكي از مناطق مرزي استان مشغول فعاليت بوده به دليل عدم رعايت مقررات و ضوابط قانوني در امر صادرات و واردات همچنين خريد خارج از شبكه فرآورده هاي نفتي يارانه دار و در راستاي حمايت از سرمايه گذاري سالم و ايجاد امنيت اقتصادي پايدار محكوم به پرداخت مبلغ 22 ميليارد و 308 ميليون و 300 هزار ريال جريمه در حق صندوق دولت شد.
مديركل تعزيرات حكومتي آذربايجان شرقي تصريح كرد: در راستاي حمايت از سرمايه گذاري سالم، پايدار و مشروع با متخلفان حوزه هاي اقتصادي قاطعانه برخورد مي شود.
وي اظهار داشت: در اين راستا خدمتگزاران مردم در اين سازمان از هيچ تلاشي دريغ نمي كنند و به طور شبانه روزي براي رفاه و آسايش عمومي تلاش داشته و خواهند داشت.

 



رآكتور بزرگ پالايش بنزين در پالايشگاه امام خميني شازند نصب شد

در ادامه طرح توسعه پالايشگاه امام خميني(ره) شازند، رآكتور بزرگ پالايش بنزين در اين پالايشگاه نصب شد.
«فردين علمداري» معاون مجري طرح توسعه پالايشگاه امام خميني شازند روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با اعلام اين خبر افزود: اين رآكتور با يك هزار تن وزن، 30 متر ارتفاع و 8/4متر قطر، نقش اساسي در پالايش ته ماند برج خلأ و فرايند تصفيه بنزين دارد.
اين رآكتور با صرف 10ميليون يورو اعتبار ساخته شده و يكي از دهها رآكتور و تجهيزاتي است كه در قالب طرح توسعه پالايشگاه شازند نصب شده است.
طرح توسعه پالايشگاه امام خميني شازند از سال 85 با كنسرسيومي متشكل از يك شركت چيني و دو شركت ايراني با اعتباري بالغ بر 2ميليارد و 300 ميليون يورو آغاز شد كه تاكنون بيش از 86 درصد پيشرفت فيزيكي داشته و تا پايان امسال قرار است تمامي واحدهاي مختلف آن به تدريج در چرخه توليد قرار گيرد.
در قالب اين طرح ظرفيت توليد بنزين در پالايشگاه شازند تا 16ميليون ليتر در روز، طراحي شده است. با اجراي اين طرح، ظرفيت توليد روزانه گاز مايع پالايشگاه مذكور از يك ميليون به 6/3ميليون ليتر، نفت سفيد از 2/4ميليون به شش ميليون ليتر، گازوئيل از 4/7 ميليون به 9/8 ميليون ليتر، گوگرد از 50 تن به 550 تن و بنزين از چهار ميليون به 16 ميليون ليتر افزايش خواهد يافت. همچنين مجموع توليد فرآورده هاي نفتي اين پالايشگاه از 170 هزار بشكه در روز به 250هزار بشكه افزايش مي يابد. محصولات فرآوري شده نفتي در اين پالايشگاه كه نخستين مجموعه پالايشگاهي ساخته شده پس از انقلاب اسلامي و بزرگ ترين پالايشگاه تك واحدي كشور است شامل بنزين معمولي و سوپر، نفت خام سبك، گاز مايع، پروپيلن، نفت سفيد، گازوئيل، نفت كوره و گوگرد است.

 



تشرف جوان سوئدي به دين مبين اسلام در حرم امام رضا (ع)

جوان 26 ساله اهل سوئد در اداره ارتباطات اسلامي و امور زائران غيرايراني آستان قدس رضوي در حريم مطهر حضرت رضا(ع) به دين مبين اسلام مشرف شد.
به گزارش ايرنا از مشهد ديروز طي مراسمي كه با حضور كارشناسان ديني اين اداره در رواق دارالرحمه حرم مطهر برگزار شد اين جوان سوئدي با گفتن شهادتين به دين مقدس اسلام گرويد. وي كه نام يوسف را براي خود برگزيده داراي مدرك تحصيلي ليسانس مديريت است، به شغل دبيري اشتغال دارد و تا پيش از اين مسيحي پروتستان بود.
اين جوان سوئدي شركت در كلاسهاي آموزشي ديني در مدارس دولتي را شروع آشنايي خود با دين مبين اسلام دانست و اظهار داشت كه پس از آشنايي اوليه با اسلام بسياري از كتب ديني از جمله قرآن كريم را مطالعه كرده بطوري كه تا قبل از تشرف به اسلام به قرائت قرآن با لحن عربي تسلط داشت.
با توجه به اينكه يوسف به زبان فرانسه مسلط است، از سوي اداره ارتباطات اسلامي و امور زائران غيرايراني آستان قدس رضوي چندين جلد كتب اصول و عقايد اسلام به زبان فرانسه به وي اهدا شد. قرآن، شناخت اسلام، ريشه هاي دين، زندگينامه امام رضا عليه السلام، حديث قدسي، غدير و آيين دوستي» به زبان فرانسه از جمله كتاب هاي اهدايي به اين تازه مسلمان است.

 



كارشناسان فرهنگي سياسي با تقدير از اقدام صدا و سيما در حذف صداي شجريان:
مردم براي هنرمند بي تعهد ارزشي قائل نيستند

سرويس سياسي-
كارشناسان فرهنگي سياسي كشور با استقبال از اقدام ارزشي صدا و سيما در عدم پخش صداي شجريان (از حاميان فتنه) در ماه مبارك رمضان تأكيد كردند مردم براي هنرمند بي تعهد ارزشي قائل نيستند.
حسام الدين زندوي دبير فرهنگي انجمن اسلامي دانشجويان مستقل سراسر كشور در گفت وگو با فارس با اشاره به عدم پخش صداي محمدرضا شجريان در ماه مبارك رمضان، اظهار داشت: بايد با اين تصميم صدا و سيما موافق بود زيرا هنرمند بدون تعهد ارزشي ندارد.
وي با بيان اينكه در كشور 2 ركن تخصص و تعهد وجود دارد، گفت: هنر بدون تعهد براي مردم قابل قبول نيست.
دبير فرهنگي انجمن اسلامي دانشجويان مستقل سراسر كشور ادامه داد: اگر يك فرد به واسطه هنري كه دارد بر سر مردم منت بگذارد و به نظام توهين كند، آن فرد ديگر قابل قبول نيست.
زندوي با اشاره به اينكه نظام اسلامي ايران جزئي از هويت مردم كشورمان است، افزود: مردم براي هنرمندي كه به نظام توهين مي كند ارزشي قائل نيستند.
شجريان با فتنه گران
همراهي كرد
غلامحسين اميري عضو شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين هم در گفت وگو با فارس، با تقدير از صدا و سيما اظهار داشت: با رفتار غيرمعقولي كه آقاي شجريان در دوران فتنه انجام داد نبايد انتظار داشت كه صداي وي در رسانه ملي پخش شود.
وي در ادامه با بيان اينكه رسانه ملي متعلق به منافع ملي است، گفت: فتنه گران به بهانه اعتراض به نتيجه انتخابات تلاش كردند تا براندازي نرم رادر كشور پياده كنند و منافع ملي كشور را مورد هدف قرار دادند و اين در حالي است كه آقاي شجريان در روزهاي سخت فتنه، فتنه گران را بر مردم ترجيح داد.
اميري با اشاره به عملكرد شجريان در حمايت از فتنه گران و مصاحبه هاي پي درپي وي با بي بي سي گفت: با توجه به كارنامه شجريان هيچ كس نمي تواند به عدم پخش صداي وي در رسانه ملي اعتراض كند چرا كه ايشان با عملكردي كه داشته است هيچ سنخيتي با رسانه ملي ندارد؛ پخش صداي افراد شهرت طلبي كه اعتقادي به مردم ندارند جفاي در حق مردم ماست.
عضو شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين با يادآوري اين نكته كه شجريان براي سران فتنه خوانندگي كرده است، گفت: شجريان علاوه بر حمايت از سران فتنه، با آنها نيز همراهي كرد كه نمونه بارز آن سرودن آواز براي فتنه گران بود.
شجريان به باورهاي مردم
توهين كرد
مهدي اميريان عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت نيز با تشكر از صدا و سيما به دليل پخش نكردن «ربناي» شجريان در ماه مبارك رمضان گفت: نمي توان آثار كسي را در صدا و سيما پخش كرد كه مدت ها پيش به باورهاي مردم و همچنين كيان نظام حمله كرده است.
رضا روستاآزاد عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران هم در گفت وگو با فارس، با اشاره به اقدام اخير صدا و سيما اظهار داشت: رفتاري كه شجريان در دوران فتنه داشت موجب نارضايتي مردم شده است. بر همين اساس صدا و سيما حق دارد تا از پخش صداي وي كه حامي فتنه گران است در رسانه ملي جلوگيري كند.
مديريت صدا و سيما
در دوران فتنه قابل تقدير است
وي با بيان اينكه مديريت صدا و سيما در مقابله با جريان فتنه قابل تقدير است، افزود: گر چه برخي ها تلاش مي كنند براي پخش صداي شجريان به مديران صدا و سيما فشار بياورند اما معتقدم كه رسانه ملي در دفاع از مباني انقلاب هيچ گاه كوتاه نيامده و تسليم هياهوهاي سياسي نمي شوند.

 



اخبار ادبي و هنري

فرج الله سلحشور خواهان محاكمه عادلانه خود شد
كارگردان مجموعه تلويزيوني يوسف پيامبر كه از او به اتهام سرقت ادبي شكايت شده است، در نامه اي خطاب به رئيس قوه قضائيه خواهان محاكمه عادلانه خود شد و نوشت: من اگر مجرم هستم بايد محاكمه و مجازات شوم و اگر نيستم در دادگاه بايد تبرئه و از من اعاده حيثيت شود.
«فرج الله سلحشور» در نامه سرگشاده خود به آيت الله آملي لاريجاني با اشاره به اين كه هنوز فرصت ارائه مدارك بي گناهي اش را نيافته آورده است: اگر پرونده مسكوت بماند دشمنان فرهنگي اين نظام بر بام رسانه ها وماهواره ها جار خواهند زد كه سلحشور با پارتي بازي و حمايت حكومت از مجازات گريخت! اين نه به نفع قوه محترم قضاييه است نه به نفع بنده. در حالي كه بنده ده ها مدرك بر بي گناهي خود دارم كه تاكنون فرصت ارائه نيافته ام. از آن مقام محترم استدعا دارد اگر قصد مساعدت به بنده را داريد دستور فرماييد كه پرونده اي براي دادرسي به دادگاه فرستاده شود و محاكمه نيز علني و در حضور ارباب مطبوعات برگزار شود.
نمايش دست خط 6 امام معصوم(ع) در نمايشگاه قرآن
قرآن راوندي، قرآن قدس و قرآن طوماري در غرفه آستان قدس رضوي هجدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن براي بازديد عموم به نمايش درآمد.
در غرفه آستان قدس رضوي علاوه بر نمايش شاخص ترين قرآن هاي دست نويس، نمونه دست خط 6 تن از ائمه (ع) نمايش داده مي شود.
در اين بخش از نمايشگاه بازديدكنندگان مي توانند دست خط 6 تن از ائمه(ع) را ديده و سير تحول خط كوفي و رسم الخط قرآني را مشاهده كنند.
جشنواره هنرهاي تجسمي آزادگان
جشنواره هنرهاي تجسمي آزادگان از امروز در موسسه فرهنگي هنري صبا برگزار مي شود. گسترده ترين همايش هنري با موضوع «آزادگان، اسارت و فرهنگ مقاومت» داراي 6 بخش نقاشي، پوستر، تصويرسازي، حجم، عكس، هنر جديد- ويديو آرت- هنر مفهومي است. گفتني است در بخش نقاشي 171 اثر از 70 هنرمند، پوستر 105 اثر از 59 هنرمند، تصويرسازي 79 اثر از 48 هنرمند، حجم 49 اثر از 25 هنرمند، عكس 160 اثر از 70 هنرمند، هنر جديد، هنر مفهومي و ويديو آرت 30 اثر از 30 هنرمند براساس معيارهاي حرفه اي و كارشناسي انتخاب و آماده ارائه در نمايشگاه گرديده است.
بخش انگليسي راديو معارف 24 ساعته شد
مدير راديو معارف از راه اندازي بخش انگليسي راديو معارف به نام نداي اسلام و پخش آن به صورت 24 ساعته خبر داد.
حجت الاسلام محمد لطفي نياسر خاطر نشان كرد: اين بخش با 4 ساعت برنامه توليدي با بهره گيري از كارشناسان مجرب در حوزه معارف ديني به صورت 24 ساعته پخش مي شود.
به گزارش مهر، وي با بيان اينكه راديو معارف جايگاه مناسبي در ميان شبكه هاي مختلف راديويي دارد اظهار داشت: با توجه به برنامه هاي معارفي، مخاطبان و شنوندگان فرهيخته اين راديو، اميدواريم با بهره گيري از نظرات نخبگان و بزرگان حوزه و دانشگاه افتخارات بيشتري كسب كنيم.

 



آيت الله موسوي اردبيلي: مومنين مكلف به امدادرساني به سيل زدگان پاكستان مي باشند

آيت الله «عبدالكريم موسوي اردبيلي» در پي جاري شدن سيل در كشور پاكستان با صدور بيانيه اي تاكيد كرد: عموم مومنين مجازند از وجوه شرعيه با رعايت موازين مربوطه، در اين راه استفاده كنند و مكلف به امدادرساني به سيل زدگان مي باشند.
به گزارش ايرنا به نقل ازمركز خبر حوزه، اين مرجع تقليد در اين بيانيه ضمن اعلام همدردي با حادثه ديدگان افزوده است: «خبر دردناك درگذشت بيش از هزار نفر از برادران و خواهران ايماني در پاكستان و آواره شدن بيش از بيست ميليون نفر در اثر حادثه سيل اخير، موجب تالم خاطر و تاثر بسيار شد».
وي تاكيد كرده است: «هر واقعه، اعم از تلخ و شيرين كه در اين دار دنيا روي مي دهد، آزموني است الهي كه مي تواند وسيله اي از وسايل ارتقاي درجات يا خداي ناخواسته سببي از اسباب فرو كاسته شدن منزلت افراد باشد؛ حادثه سيل اخير كه برابر اخبار واصله مع الاسف، علاوه بر پاكستان جان و مال مردماني در بلاد ديگر را نيز تهديد مي كند از سنت الهيه ابتلا مستثناء نيست».
اين مرجع تقليد نوشته است: «اينك در آستانه ماه مبارك رمضان، همه ما در حال آزموني عظيم هستيم، خداوند رحمان و ارواح رسولان و شهيدان و نيز فرشتگان؛ ناظر اعمال ما هستند، مي نگرند كه آيا از غم همنوعان خويش غمناكيم و از توان و امكانات خويش براي ياري رساني به آنان بهره مي گيريم يا خداي ناخواسته همدردي و همكاري با آنان نداريم و مبادا كه چنين باشيم».
آيت الله موسوي اردبيلي افزود: «اين حديث شريف نبوي كه «من اصبح و لم يهتم بامور المسلمين، فليس منهم» هشداري براي همه ما است كه بايد همواره؛ بويژه در شرايط دشواري مانند وضعيت كنوني پاكستان، در انديشه ديگران باشيم.
اين مرجع همچنين تاكيد كرده است كه دولت هاي جهان و سازمان هاي امدادرسان بين المللي عموما و كشورهاي اسلامي و سازمان كنفرانس اسلامي خصوصا، در برابر ملت مظلوم پاكستان و ساير مردم مصيبت ديده از سيل سهمگين اخير وظايفي دارند كه اميدوارم بدون فوت وقت، نقش خويش را ايفا كنند.
وي در پايان از علما و فضلاي جهان اسلام و ائمه جمعه و جماعات خواسته است در ايام روحاني رمضان المبارك، در خطب و مواعظ رمضانيه خويش وظايف ديني مسلمانان در برابر هم كيشان، همچنين تعهدات اخلاقي و انساني آنان در برابر ساير هم نوعان را يادآوري كنند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14