(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 28 مرداد 1389- شماره 19721

احداث سينماي4بعدي در پايانه امام رضاي مشهد
ميهمان آئين هاي مردم آذربايجان در ماه رمضان
پژواك
پنجمين جشنواره تئاتر استاني بسيج به كار خود پايان داد
رئيس حوزه هنري استان: طرح ارگ هنر متعلق به اصفهان است
فرماندار خبر داد
ركود دو ساله فعاليت هاي فرهنگي و هنري در نايين
معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: بانك جامع اطلاعاتي هنرمندان در كشور ايجاد شده است
توسط دانش آموزان بهابادي صورت گرفت
كسب رتبه اول كشوري در مسابقات ادبي مطالعه و تحقيق
راه اندازي كتابخانه تخصصي روزنامه نگاري در تبريز
استقبال گسترده بازديدكنندگان چيني از موسيقي هرمزگان
جشنواره خاطره نويسي دفاع مقدس در كرج برگزار مي شود
مجالس نقل شاهنامه و پرده خواني در اصفهان برگزار مي شود
«دنياي پدرهاي شيميايي» در جلسه نقد و بررسي



احداث سينماي4بعدي در پايانه امام رضاي مشهد

مشهد- خبرنگاركيهان:
مديرعامل سازمان پايانه هاي مسافربري شهرداري مشهد گفت: براي نخستين بار در كشور سينماي چهاربعدي در پايانه مسافربري شهرداري مشهد در حال ساخت است.
مسعود بيژني در نشستي با خبرنگاران، ضمن بيان اين خبر افزود: اين سينماي چهاربعدي در فضاي شهربازي پايانه به همت يك تيم متخصص در حال ايجاد است كه بي شك موجب جذب زائران و مجاوران به فضاي پايانه مي شود.وي شهربازي پايانه را در نوع خود بي نظير و منحصر به فرد دانست و گفت: بخش خصوصي در حال نصب وسايل بازي است و به زودي شاهد افتتاح فضاي منحصر به فرد شهربازي پايانه خواهيم بود.بيژني ادامه داد: در آينده، شهربازي ديگري در فضاي باز پايانه ايجاد خواهد شد كه اين دو شهربازي با تونل زيرزميني به هم وصل خواهند شد.

 



ميهمان آئين هاي مردم آذربايجان در ماه رمضان

گزارش از: تبريز- محمدمهدي شهبازي
بازهم ماه زيبايي، ماه مهرباني، ماه خدا از راه رسيد. ماهي كه آمرزش گناه حاصل تلاش روزه داري است.
حال دراين ميان سنت هايي وجود دارد كه همچنان زينت بخش ماه ميهماني خداست.
مردم ميهمان نواز وخونگرم آذربايجان شرقي هم در اين ماه مطمئنا جزو اولين هاي برگزاري هرچه باشكوهتر اين ماه هستند همراه با سنت هايي كه سينه به سينه و نسل به نسل گشته تا اينك زينت بخش ميهماني بزرگي است كه صاحب خانه آن كسي نيست جز خداي متعال.
اين نوشته شايد قطره اندكي باشد از درياي بي كران آيين ها و سنت هاي مردم آذربايجان شرقي، مردمي كه مي كوشند حافظ اين يادگار زيبا باشند.
شايد به عنوان يكي از نخستين آيينهاي مردم آذربايجان شرقي بتوان به «قاباخلاما» اشاره كرد. قاباخلاما كه اينك با تغييراندك با نام «پيش واز» شناخته مي شود آئيني است كه در آن مردم چند روز پيش از آغاز ماه مبارك با روزه داري ونظافت و غبارروبي مساجد توسط مردم و روحاني محل خود را براي ميهماني يار مهربان آماده مي كنند.
درگام بعد ميتوان به «نزيه پزي» اشاره كرد كه اين روزها با گسترش شهرنشيني و ماشيني شدن زندگي ها شايد درشهرها به دست فراموشي سپرده شده باشد اما همچنان پاي ثابت سفره هاي روستاييان روزه داري است كه پاسبان سنت هاي كهن اين سرزمين اند. نزيه نوعي نان مغزدار محلي است كه روي آن با چنگال و ته استكان تزيين شده است. اين فطير شيرين يكي از شيريني هاي اين ماه مبارك به شمار مي آيد.
درمرحله بعد مردم آذربايجان شرقي در اولين روز ماه مبارك رمضان ابتدا به ديدار بزرگان، علما و ريش سفيدان محل مي روند و از آنجا به ديدار افرادي كه به تازگي يكي از اقوام و يا بستگان خود را از دست داده اند ميروند حال آنكه اين كار همواره در اعياد مرسوم است و نشانه اين است كه مردم آذربايجان شرقي ماه مبارك رمضان را همچون عيد مي دانند.
جمع آوري نذري در رمضان
از ديگر آئين و رسوم مردم اين خطه از ايران عزيزمان شايد بتوان به جمع آوري نذري توسط جوانان منطقه اشاره كرد كه شايد در مناطق شهرنشين ديگر به چشم نخورد. در كتاب وفاق اجتماعي در آذربايجان شرقي نوشته فهيمه حسين زاده در مورد مراسم روستاهاي حومه شهرستان شبستر آمده است: از جمله مراسم ويژه اين منطقه درماه مبارك رمضان اين است كه روز پانزدهم اين ماه، جوانان درب خانه ها را مي كوبند و با شعر به زبان محلي مي گويند: «رمضان آيينين انبشينده سيزه قوناغيخ» يا پانزدهم ماه رمضان ميهمان شماييم، منتظر دريافت نذورات صاحبخانه مي شوند. دراين هنگام صاحبخانه نذري به دست به استقبال آنان مي شتابد كه در اكثر موارد سنجد و گردو به آن ها مي دهند و برخي نيز كه خسيس ترند با يك سطل آب آنها را پذيرائي مي كنند.
كيسه دوزي در روستاها
ابراهيم حق پرست، در مجموعه پژوهشي «رمضان در فرهنگ مردم» مي نويسد: «در برخي از روستاهاي آذربايجان شرقي از جمله حومه شبستر، مراغه، تسوج و اهر مراسم «كيسه دوزي» در روزهاي خاص اين ماه متداول است. آخرين جمعه ماه رمضان، 27 ماه رمضان يا آخرين پنجشنبه اين ماه روزي است كه در نقاط مختلف استان، زنان و دختران گرد هم آمده و هر خانواده براي خود كيسه اي مي دوزد. سپس مقداري پول در اين كيسه ها مي گذارند و بر آن دعا خوانده فوت مي كنند و اين را تا سال ديگر در صندوقچه خود نگاه مي دارند. اين كيسه را- بركت كيسه سي- يا كيسه بركت ناميده و اعتقاد دارند بدين صورت هرگز دچار فقر و بي پولي نخواهند شد.»
در برخي ديگر از مناطق آذربايجان شرقي از جمله توابع جلفا روز 27 ماه رمضان مصادف با مرگ ابن ملجم جشن مي گيرند. در اين روز، جوانان با چوب و كاه آدمك ابن ملجم را ساخته و پس از گرداندن در كوچه هاي محل روي آن نفت ريخته و مي سوزانند و زنان برخي مناطق كيسه اي مي دوزند كه به كيسه لعن ابن ملجم يا كيسه مراد معروف است. در شب بيست و هفتم ماه رمضان با هر سوزني كه به اين كيسه مي زنند، يك بار به ابن ملجم لعنت مي فرستند.
در برخي منابع اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي نيز آمده است: «در برخي از روستاهاي آذربايجان شرقي، جمعه آخر ماه رمضان زنانيكه بچه دار نمي شوند هنگام عصر به مسجد رفته و 2 ركعت نماز حاجت به جا مي آورند. سپس از مسجد خارج شده و به منزل هفت زن كه اسم آنها فاطمه است رفته و از هر كدام يك تكه پارچه مي گيرند. آنها از پارچه هاي ياد شده پيراهني بچه گانه به نام پيراهن فاطمه دوخته و نزد خود نگاه مي دارند و عقيده دارند تا ماه رمضان سال آينده به لطف خدا بچه دار خواهند شد.»
سفره هاي افطاري آذري
شايد در آخرين گام سفر بتوان به مهمترين گام يعني سفره افطار اشاره كرد كه يكي از بارزه هاي شناخت مردم آذربايجان شرقي به حساب مي آيد افطاري دادن يكي از رسوم ويژه اين ماه در آذربايجان شرقي است به ويژه اينكه اين رسم در تبريز از رونق بسياري برخوردار است.
ميهماني افطار با دعوت قبلي مرسوم است به طوري كه امروزه دعوت ميهمانان از اواسط ماه شعبان آغاز مي شود. در برخي از خانواده هاي پرجمعيت وضعيت به گونه اي است كه به غير از يكي دو روز، اعضاي يك خانواده تمام افطاري هاي ماه مبارك رمضان را در منازل دوست و فاميل مهمان هستند. سفره هاي افطاري به ويژه در تبريز از تشريفات خاصي برخوردار بوده به طوري كه تنوع غذايي و رنگيني اين مراسم در ديگر نقاط كشور به چشم نمي خورد. مردم آذربايجان شرقي عقيده دارند افطاري از بقيه ميهماني ها جدا بوده و از صفاي خاصي برخوردار است. بانوان آذري همواره به كدبانويي شهره اند اما در ماه رمضان همه سعي مي كنند بالاترين درجه هنر آشپزي و سفره آرايي خود را به نمايش گذارند. تنوع غذايي و تزيين سفره هاي افطاري در اين ماه بسيار قابل توجه است. سوپ يا آش همواره يك پاي ثابت غذاهاي آذربايجان شرقي است.
برنج و خورشت هاي مختلف بسته به توان خانواده ها از كباب و مرغ گرفته تا قيمه و قورمه سبزي مورد استفاده قرارمي گيرد. پيش غذا هم از عناصر مهم سفره افطاري است كه در اين ميان فرني، شيربرنج، انواع دلمه، كتلت، كوكو، سالاد، شله زرد، ختايي، اهري، حلوا، خرما و انواع مربا بيشتر مورد استفاده قرارمي گيرند. وجود خرما در سفره افطاري از ملزومات محسوب مي شود زيرا عقيده مردم منطقه بر اين است كه افطاري حضرت امير(ع) با خرما آغاز مي شد و بر اين موضوع اصرار وجود دارد.
سحري هاي آذربايجان
اوباش دان يا سحري خوردن و سحري بلند شدن هم براي خود در آذربايجان و به ويژه در روستاهاي آن آدابي دارد هنوز هم كه هنوز است روستائيان و عشاير آذربايجان با صداي ضربه همسايه بر ديوار خانه شان از خواب بيدار مي شوند اگر سحرگاهان كه در روستاهاي دور افتاده آذربايجان بر روي پشت بام خانه اي قرار بگيريد مي بينيد كه چه شور و نشاطي در روستاها حاكم است، چراغ خانه ها يكي يكي روشن مي شوند همسايه هاي ديوار به ديوار زنجيروار يكديگر را به فريضه الهي فرا مي خوانند و حسن ختام اين شعر منظوم سحري خوردن به شيواترين موسيقي آسماني يعني اذان صبح خاتم مي شود. در روستاهاي استان در ماه رمضان، وسيله آگاه شدن مردم از اوقات شرعي، عمدتا به وسيله موذن هاي روستايي، حركت ستارگان و بالاخره بانگ صبحگاهي خروس هاي محلي بوده است. در بين عامه مردم، زمان سحري خوردن در بين مردم منطقه به «اوباش» يا «اوباش دان» مشهور است و وقت آن نيز يك ساعت مانده به اذان صبح است. موذنان روستايي، با صداي نافذ و گيرايي، وقت سحر را بر پشت بام هاي منازل يا مساجد روستايي با دعايي كه در محل به آن «مناجات» مي گويند، اعلام مي داشتند. مناجات شامل چند قطعه دعا به زبان عربي و تركي و صلوات بر محمد و آل محمد(ص) بوده است. پيرمردان در سطح روستاها، هنوز هم با حسرت زيادي خاطراتي از شيوه بيان، گيرايي و زيبايي صداي مناجات خوانان نقل مي كنند.
همچنين در گذشته هاي نه چندان دور در مناطق روستايي وقت سحر و اذان صبح از روي حركت ستاره هايي كه اصطلاحا به آنها «اولكرلر» مي گفتند تعيين مي شد.
اين شايد جرعه اندكي بود از درياي مراسمات و سنت هاي غني آذربايجان شرقي كه شايد در كوچه باغ هاي تكنولوژي و پيشرفت در حال پاك شدن از خاطر كساني است كه بايد حافظ آن باشند باشد كه دعاهايمان مقبول درگاه احديت افتد و سربلند از ميدان مبارزه با نفس خارج شويم.
در پايان اين گزارش طرز تهيه ختايي كه از پيش غذاهايي سنتي، خوشمزه و مخصوص شهر تبريز است و در سفره هاي افطاري آذربايجاني ها جايگاه ثابتي دارد ارائه مي شود اميد است استان تاريخ ساز و فرهنگ ساز آذربايجان شرقي ميزبان خوبي براي ميهمانان ماه خدا باشد.
¤ رشته ختايي از غذاهاي سنتي تبريز است اين دسر خوشمزه براي تمام زمانها مخصوصاً براي ماه مبارك رمضان پخت مي شود.
مواد لازم براي رشته ختايي:
نيم كيلو رشته ختايي 250 گرم گردو، 200 گرم پسته، 100 گرم پودر قند، كره يا روغن به مقدار 2 قاشق غذاخوري، شربت:
آب 2 پيمانه، شكر 1 پيمانه، اين مقدار براي 15-20 نفر كافي است.
نكات مهم: پسته بعداً به اين دسر اضافه شده و قديمي ها از آن استفاده نمي كنند. و هرچه گردو بيشتر باشد خوشمزه تر است و بنا به ذائقه مي توان كم يا زياد كرد. اگر خواستيم زياد شيرين از نثار استفاده مي كنيم وگرنه لزومي ندارد شود. كمي از گردو و پسته را براي تزيين نگه مي داريم.
طرز تهيه:
ابتدا روغن را در ماهيتابه ريخته و كمي گرم مي كنيم تا روغن در تمام ماهيتابه پخش شود سپس يك لايه رشته در ته ظرف مي چينيم طوري كه ته ظرف ديده نشود بعد گردو و پسته كه نگيني خرد كرده ايم را بر روي رشته مي پاشيم و رويش يك لايه رشته و باز ميانش گردو و پسته و رويش رشته اين كار را مي توان به اندازه اي كه لازم است ادامه دهيم ولي اگر 3 يا 4 طبقه باشد كافي است و طوري كه آخرين طبقه باز هم رشته باشد و سپس روي حرارت ملايم قرار داده و شيره اي كه قبلا آماده كرده ايم را رويش مي ريزيم. اين دسر زماني آماده است كه رشته پاييني كمي سرخ شود و رشته مياني كمي آب شود به اين اندازه كه رسيد از روي گاز برداشته و كمي زمان مي دهيم تا خنك شود و بعد به دلخواه برش مي زنيم و رويش را با پسته و گردو تزيين مي كنيم. ميتوانيد بعد از برش در كپسول قرار داده و در سيني بچينيد.

 



پژواك

ساخت مهرگان در اسفراين
اسفراين- خبرنگار كيهان: فيلم مستند مهرگان به كارگرداني «عادل چروي» از هنرمندان جوان شهرستان اسفراين توليد مي شود. اين فيلم مستند نگاهي به جاذبه هاي گردشگري، فرهنگ و آيين و ميراث فرهنگي اسفراين دارد و با همكاري انجمن سينماي جوانان اسفراين و بجنورد در حال توليد است.
نمايشگاه نستعليق در تبريز
تبريز- خبرنگار كيهان: چهارمين نمايشگاه خوشنويسي گزيده آثار خطوط شكسته نستعليق با 50 اثر در موضوعات آزاد و قرآني، در خانه فرهنگ تبريز گشايش يافت. در اين نمايشگاه، آثار «يدالله كابلي» «يونس نصيري» مدرس انجمن خوشنويسان ايران و «رضا مقدم» نفر سوم جشنواره بين المللي غدير، به نمايش گذاشته شد.
برپايي شب هنري
اسفراين- خبرنگار كيهان: از سوي انجمن موسيقي اداره فرهنگ وارشاد اسلامي اسفراين «شب هنري اسفراين» با محوريت موسيقي اصيل ملي و محلي در محل مجتمع فرهنگي هنري اين اداره برگزار شد. در اين مراسم كه جمعي از مسئولان و هنرمندان و علاقه مندان به هنر موسيقي اصيل مقامي و سنتي برگزار شد هنرمندان برجسته موسيقي از جمله «علي يزداني (آبچوري)» «خليل رختياني»، «جعفر بهرامي»، «نوروز علي نوروزي»، «محمد حسن پور» به اجراي موسيقي محلي و گروه موسيقي عارف به اجراي موسيقي سنتي پرداختند و در پايان از سوي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسفراين از نامبردگان تجليل شد.
كسب رتبه برتر
خواف- خبرنگاركيهان: زهرا خوشامن دبير ادبيات فارس آموزش و پرورش خواف در همايش پويه كه با موضوع ادبيات داستاني در ايلام برگزار شده بود توانست رتبه دوم كشوري رابه دست آورد.
اجراي نمايش در بخش گلستان
بخش گلستان- خبرنگار كيهان: نمايش «يك شب ديگر با سيلويا بمان» به كارگرداني سياوش محمودنژاد و نوشته چيستا يثربي در مجتمع فرهنگي و هنري الهيه بخش گلستان رباط كريم به روي صحنه رفت. سياوس محمودنژاد، اعظم توكلي، مرضيه فولادوند، حسن كرد، جواد ستارزاده، پويان يوسفي، فاطمه مددي و حميد اقدمي بازيگري اين نمايش را برعهده داشتند.
قمي ها «سوسوي عشق» را ديدند
قم- خبرنگار كيهان: به همت واحد هنرهاي نمايشي حوزه هنري استان قم و با همكاري مجتمع فرهنگي هنري نور، نمايش «سوسوي عشق»، به نويسندگي سيدحميد لاجوردي و كارگرداني محمدجواد پيروزي، به مدت 2 شب در تالار هنر مجتمع فرهنگي هنري نور قم به روي صحنه رفت.
اين نمايش كاري از هنرجويان هنرستان هنرهاي زيباي قم است كه رتبه اول جشنواره دانش آموزي استان را به خود اختصاص داده است.
در اين نمايش، وحيد منتظري، هادي شمس، سعيد برجعلي، محمد جابري و شهاب حقيقي به ايفاي نقش پرداختند.
كودكان به تماشاي «ترب» نشستند
¤ نمايش شاد و كودكانه «ترب» ويژه كودكان، توسط حوزه هنري استان قم به روي صحنه رفت.
به همت واحد هنرهاي نمايشي حوزه هنري استان قم، نمايش شاد و كودكانه «ترب»، به نويسندگي و كارگرداني صمد آذرخش، از 26 مرداد تا 5 شهريور ماه هر شب از ساعت 21 در تالار هنر مجتمع فرهنگي هنري نور قم به روي صحنه مي رود.
نمايش «ترب»، جايزه دوم كارگرداني، جايزه اول بازيگري مرد، جايزه ويژه طراحي صحنه و تقدير از موسيقي در پنجمين جشنواره استاني تئاتر «طراوت» را از آن خود ساخته است.
در نمايش «ترب» كه به صورت موزيكال، بدون ديالوگ و با استفاده از شيوه هاي جديد اجرايي و آموزشي ويژه كودكان طراحي شده است. حامد رسولي، نيكو پذيره، هادي سيفي كاران، سمانه سپنتا و كيانوش ايازي به ايفاي نقش پرداخته اند.
خلق آثار هنري
اسفراين- خبرنگار كيهان: كارگاه زنده هنرهاي تجسمي در محل پارك ملت اسفراين برگزار شد.در اين كارگاه30 نفر از هنرجويان در فضاي باز، به خلق آثار هنري پرداختند.
گزارش ديگري حاكي است سومين جلسه نمايش و نقد فيلم كوتاه در اسفراين برگزار شد.در اين جلسه كه با حضور 20 نفر از اعضاي فعال انجمن سينماي جوان در محل مجتمع فرهنگي هنري اين شهر برگزار شده بود. فيلم داستاني «بمان» به كارگرداني «زهره مرجاني» از هنرمندان جوان شهرستان به نمايش درآمد و از سوي اعضاء انجمن به نقد گذاشته شد.
عشق آباد در اوز به نمايش درآمد
اوز- خبرنگار كيهان: از سوي گروه هنري ققنوس اوز، نمايش «عشق آباد» در تالار هنري دبيرستان احمدپور اين شهر به روي صحنه رفت. مينا كماليان كارگردان اين نمايشنامه و داوود ميرباقري نويسنده آن است و مژگان حسيني، ندا منفرد، فاطمه سياوشان، افسانه شفائي، مصطفي مقصودي، نعيم منفرد، عبدالرحيم خادم پور، مهرداد فردكچوئي و مرتضي هاشمي در آن به ايفاي نقش مي پردازند.
آموزش تخصصي تئاتر
كاشان- خبرنگار كيهان: خانه فرهنگ سلامت سازمان رفاهي تفريحي شهرداري كاشان با هدف تربيت و پرورش بازيگر و كارگردان از بين قشر نوجوان و جوان اقدام به برگزاري دوره آموزشي تخصصي تئاتر كرده است.
اين دوره از مقطع مقدماتي شروع و تا مقطع پيشرفته ادامه مي يابد.
اصول كارگرداني و بازيگري با متدهاي استانيلاوسكي، برشت و ميرهولد در دستور كار آموزشي اين دوره قرار دارد.نقد و بررسي آثار ايران و جهان، بررسي تاريخ تئاتر ايران و جهان، سبك شناسي تئاتر، برپايي كارگاه هاي يك روزه و چند روزه با حضور اساتيد برجسته و... از جمله برنامه هاي اين خانه فرهنگ در زمينه هنرهاي نمايشي است.
افتتاح سينماي ملاير
ملاير- خبرنگار كيهان: سينما بهمن ملاير افتتاح شد.سينما بهمن ملاير بعد از بازسازي و تجهيز به امكانات پيشرفته پخش تصويري و صداي دالبي توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي رسما به بهره برداري رسيد. براي تجهيز اين سينما بيش از 750ميليون تومان هزينه شده است. اين سينما گنجايش 380نفر را دارد.
انتشار كتاب كاشان در گذر سياحان
كاشان- خبرنگار كيهان: كتاب كاشان در گذر سياحان با گردآوري و پژوهش محمود ساطع و مقدمه ايرج افشار منتشر شد.
اين كتاب شامل يادداشت هاي سفرنامه نويسان خارجي درباره كاشان است كه محمود ساطع، نويسنده آن با مطالعه 380 سفرنامه مانند سفرنامه هاي شاردن، ابن بطوطه و استفاده مستقيم و غيرمستقيم از 65 سفرنامه آن را به قلم تحرير درآورده است.شايان ذكر است نوشته هاي سياحان درباره كاشان در سفرنامه ها به چهار دوره قبل از صفويه، صفويه، دوران قاجار و دوران بعد از قاجار تقسيم مي شود.
چاپ كتاب شكوفايي ايثار
بردسكن- خبرنگار كيهان: معلم بازنشسته بردسكني كتاب شكوفايي ايثار را به رشته تحرير درآورد. محمدعلي بدري در اين كتاب خاطرات دوران هشت ساله اسارت منصور قانعي را در 50 صفحه به رشته تحرير درآورده است. در اين كتاب تصاويري از جنگ تحميلي به چاپ رسيده است.
برپايي نمايشگاه خط نقاشي در فيروزكوه
سرويس شهرستانها: به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان فيروزكوه، نمايشگاه خط نقاشي با موضوع «خورشيد رحمت» در نگارخانه مهر مجتمع فرهنگي هنري آفرينش اين شهر برگزار شد.اين نمايشگاه همزمان با برگزاري همايش فرهنگي هنري انتظار با هدف ترويج فرهنگ مهدوي برگزار شد.در اين نمايشگاه كه از تاريخ 19 مردادماه بمدت 10 روز برگزار شد بيش از 40 تابلو خط نقاشي در قالب اشعار- آيات و اذكار با تكنيك جوهر رنگي، ماژيك و آبرنگ از آثار عظيم فلاح از هنرمندان استان

 



پنجمين جشنواره تئاتر استاني بسيج به كار خود پايان داد

كرج- خبرنگار كيهان:
پنجمين جشنواره تئاتر استاني بسيج استان تهران با معرفي برترين هاي مسابقه به كار خود پايان داد.
مدير روابط عمومي سپاه حضرت سيدالشهداء(ع) استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: پس از فراخوان جشنواره تئاتر استاني تعداد 50 نمايشنامه به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شد كه پس از بررسي نهايي تعداد 30 نمايشنامه انتخاب و به مرحله بازبيني راه يافت و در نتيجه تعداد 12 نمايش به جشنواره راه يافت.
محمد خدابين افزود: هيئت داوران از ميان نمايش هاي اجرا شده در اين جشنواره رتبه اول نمايشنامه نويسي شامل ديپلم افتخار، تنديس جشنواره را به نويسنده نمايشنامه «حوض كوچك» خانه ما» به خانم تقوي از كرج اهدا كرد.

 



رئيس حوزه هنري استان: طرح ارگ هنر متعلق به اصفهان است

اصفهان- خبرنگار كيهان:
رئيس حوزه هنري استان اصفهان طرح ارگ هنر را متعلق به اصفهان دانست و گفت: اين طرح در سفر دوم رئيس جمهوري به اصفهان از سوي حوزه هنري به كار گروه استان ارائه شد.
«مهدي سيدين نيا» در مراسم اختتاميه نمايشگاه كاريكاتورهاي مطبوعاتي خانه كاريكاتور اصفهان در جمع خبرنگاران افزود: سه سال پيش از طرح ارگ هنر در تهران دفاع كرديم كه به دليل مخالفت ما با اجراي اين طرح توسط وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي، طرح ارگ هنر اصفهان به جايي نرسيد.
وي با اشاره به تصويب اين طرح در دوران استانداري ذاكر اصفهاني به عنوان يكي از مصوبات استاني و تصويب آن به عنوان مصوبات سفر سوم رئيس جمهوري به استان اصفهان اضافه كرد: در جلسه تصويب اين طرح در تهران تصميم گرفته شده بود معاون فرهنگي وزير علوم، طرح را به يونسكو ارائه دهد و مراحل اجرايي آن را دنبال كند.
رئيس حوزه هنري استان اصفهان افزود: پس از اعتراض حوزه هنري اصفهان به عنوان صاحب طرح، معاون سياسي امنيتي استانداري طي نامه اي اعلام كرده است حوزه هنري آمادگي اجراي اين طرح را دارد كه به تازگي شهرداري اعلام كرده است كه جانمايي اين طرح را در تالار هنر انجام داده است.
وي گفت: بيان اهداف نظام، انقلاب و تفكر شيعه با زبان هنر از اصلي ترين اهداف اين طرح است.
رئيس حوزه هنري استان اصفهان همچنين با ارائه پيشنهاد ايجاد خبرگزاري هنر اصفهان جهت پوشش دادن اخبار و رويدادهاي هنري در اين شهر گفت: حوزه هنري آمادگي فراهم كردن امكانات و نيروي انساني موردنياز اين خبرگزاري را دارد.

 



فرماندار خبر داد
ركود دو ساله فعاليت هاي فرهنگي و هنري در نايين

نايين- خبرنگار كيهان:
با تخريب سالن اجتماعات اداره ارشاد نايين، بيش از دو سال است كه تمام فعاليت هاي فرهنگي و هنري شهر نايين معوق مانده و تعطيل شده است.
فرماندار نايين در جلسه ساماندهي كتابخانه ها و امور فرهنگي اين شهر اظهار داشت: پس از تخريب سالن اجتماعات اداره ارشاد و كتابخانه شهر نايين، فعاليت هاي فرهنگي اين شهر با مشكلات فراواني روبه رو شد كه بايد اين مسئله به سرعت برطرف شود.
سيد مجتبي ايزدي خاطرنشان كرد: بايد تمام توان خود را براي ساخت سالن چند منظوره جديد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نايين به كار ببنديم و در اين راستا بايد پيمانكاري انتخاب شود كه ضمن داشتن سرمايه، توانمندي مالي و تجهيزات كافي براي اجراي هرچه سريع تر پروژه را داشته باشد.
بايد در سريع ترين زمان ممكن فضايي در نظر گرفته شود كه هم مورد استفاده كساني كه اهل مطالعه هستند، قرار گيرد و هم سبب جذب افراد مختلف به كتابخانه شود.
فرماندار نايين تأكيد كرد: تا زماني كه در شهر مكان و جاي مناسبي براي انجام فعاليت هاي فرهنگي و هنري نداشته باشيم، هيچ دليل قانع كننده اي براي درخواست هاي مردم نداريم.
وي با اشاره به مشكلات كتابخانه چوپانان گفت: از انجمن كتابخانه هاي عمومي شهر مي خواهيم نسبت به تأمين نيروي كتابخانه چوپانان در سريع ترين زمان ممكن اقدام كرده و اين مشكل حل شود.
وي از افراد نيكوكار براي احداث مجتمع هاي فرهنگي در اين شهر تقاضاي كمك كرد.

 



معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: بانك جامع اطلاعاتي هنرمندان در كشور ايجاد شده است

زنجان- خبرنگار كيهان:
معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: 700 هزار هنرمند در كشور وجود دارد كه در اين ارتباط ساماندهي بانك جامع اطلاعاتي هنرمندان در كشور ايجاد شده است.
به گزارش خبرنگار ما حميد شاه آبادي در نشست صميمي با هنرمندان استان زنجان با بيان اينكه در سال هاي اخير بخش فرهنگ و هنر كشور رشد چشمگيري داشته است، افزود: در اين زمينه ساخت مجتمع هاي فرهنگي تا دولت نهم افزايش صددرصدي داشته است.
وي با بيان اينكه فعاليت هاي هنري در كشور افزايش يافته است، اذعان داشت: اعتبارات تخصيص يافته پاسخگوي مشكلات و معضلات موجود در اين بخش نيست. وي با اشاره به افزايش اعتبارات بخش موسيقي، ابراز داشت: اعتبارات بخش تئاتر نيز امسال 10 ميليارد تومان رشد داشته است.
شاه آبادي با بيان اين كه دولت دهم توجه جدي نيز به مقوله فرهنگ و هنر در كشور دارد، بيان داشت: در اين زمينه دولت گام هاي جدي براي رشد و توسعه بخش فرهنگ و هنر كشور برداشته است.
وي با اشاره به اين كه در مجموع اعتباري بالغ بر 22 ميليارد تومان براي رشته هاي متعدد هنري امسال درنظر گرفته شده است، خاطرنشان كرد: براي برطرف كردن موانع موجود در بخش هنري، بايد اقدامات اساسي انجام گيرد.
معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين كه بسترسازي ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان ها مي تواند راه را براي رشد و توليد آثار فاخر هنري فراهم كند، افزود: هنرمند مي خواهد آثارش در جامعه ديده شود كه اين موضوع نيازمند بسترسازي لازم در اين بخش است.
وي همچنين با بيان اين كه آثار هنري ارائه شده هنرمندان در جامعه بايد با مخاطبان خود ارتباط عميقي ايجاد كند، گفت: تأثير هنر بر كسي پوشيده نيست و محتواي هنر متناسب با آداب و رسوم هر منطقه مي تواند نتايج خوبي به همراه داشته باشد.
شاه آبادي در ادامه به افزايش توليدات فيلم هاي سينمايي در سال هاي اخير اشاره كرد و ابراز داشت: توليدات سينمايي از جهت كمي افزايش داشته اما از لحاظ كيفي، انتقاداتي بر آن وارد شده است.وي با بيان اين كه با كارهاي انجام گرفته در اين بخش تغيير و تحولاتي ايجاد شده است، افزود: ايجاد شبكه خانگي گامي بلند در راستاي افزايش تعداد بازديدكنندگان خانگي فيلم هاي سينمايي به وجود آورده است.
معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به خالي بودن پست هاي سازماني در ادارات ارشاد استان ها افزود: در اين ارتباط نيروي انساني منتقل شده پايتخت جايگزين پست هاي خالي ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامي مراكز استان ها مي شود.

 



توسط دانش آموزان بهابادي صورت گرفت
كسب رتبه اول كشوري در مسابقات ادبي مطالعه و تحقيق

بهاباد- خبرنگار كيهان:
دانش آموزان دبيرستان دخترانه پروين اعتصامي بخش آسفيچ شهرستان بهاباد رتبه اول كشور در مسابقات ادبي مطالعه و تحقيق را كسب و باعث افتخار استان يزد شدند.
اين دانش آموزان كه حكيمه السادات رضوي، زهرا تيموري و فاطمه تيموري نام دارند در كلاس دوم متوسطه مشغول تحصيل بودند با شركت در جشنواره مسابقات ادبي مطالعه و تحقيق كه از 16 الي 19 مرداد با حضور 31 استان كشور در اصفهان حضور داشتند توانستند مقام اول كشور را كسب كنند. اين دانش آموزان با ارائه يك تحقيق با عنوان «مرگ حقيقتي پنهان» كه به بررسي منابع مرگ و چرا انسان از مرگ مي ترسد، انواع مرگ، مرگ دلها، مرگ جامعه، مرگ سرخ و شهادت كه برترين نوع مرگ است و هر انساني كه در خط رهبري باشد بميرد شهيد است شركت كردند. اين مطالعه همچنين به بيان مرگ از آن جهت كه حقيقت است چون براي تمام انسانها وجود دارد و از آن جهان پنهان است كه تا نميرد نمي تواند به اسرار مرگ پي ببرد پرداخته است اين دانش آموزان با همكاري يكديگر مطالعه خود را از اول ديماه سال گذشته شروع و نيمه دوم اسفندماه به پايان رساندند و پس از كسب رتبه شهرستان به استان معرفي و به عنوان نماينده استان يزد به مسابقات كشوري راه يافتند اين دانش آموزان با استقبال پرشور خانواده هاي خود و جمعي ازمسئولان وارد بهاباد شدند.

 



راه اندازي كتابخانه تخصصي روزنامه نگاري در تبريز

تبريز- خبرنگار كيهان:
«كتابخانه تخصصي روزنامه نگاري» توسط انجمن صنفي روزنامه نگاران آذربايجان شرقي، به زودي در تبريز راه اندازي مي شود.
رئيس انجمن صنفي روزنامه نگاران استان آذربايجان شرقي با اعلام خبر فوق افزود: اين كتابخانه نيمه اول ماه رمضان، رسماً راه اندازي خواهد شد.
وحيد زينالي با اشاره به اهميت مطالعه و به روز كردن دانش روزنامه نگاري و تأثير اين كتابخانه در اين زمينه، خواستار توجه جدي فرهنگ و ارشاد اسلامي استان در جهت رتبه بندي خبرنگاران شد.
وي كه در جمع اعضاي اين انجمن صنفي سخن مي گفت، تأكيد كرد: بايد از ورود افراد ناشي در امر خبرنگاري جلوگيري كرد و يكي از راههاي اساسي، تسريع در رتبه بندي خبرنگاران توسط فرهنگ و ارشاد اسلامي است و در غير اين صورت وضعيت در اين حوزه، نابسامان خواهد بود.

 



استقبال گسترده بازديدكنندگان چيني از موسيقي هرمزگان

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
اولين روز اجراي موسيقي هرمزگان در نمايشگاه بين المللي شانگهاي 2010 با استقبال گسترده بازديدكنندگان ملل مختلف مواجه شد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان هرمزگان در حاشيه اجراي گروه نغمه گفت:استقبال گسترده بازديدكنندگان ملل مختلف به ويژه مردم چين از موسيقي هرمزگان شايستگي و توانمندي هاي موسيقي اين استان را به اثبات رساند.
همايون اميرزاده افزود: اجراي موفق گروه نغمه نشان داد موسيقي هرمزگان هرگاه مجالي پيدا كند مي تواند در عرصه هاي بين المللي نيز حرف هاي زيادي براي گفتن داشته باشد.

 



جشنواره خاطره نويسي دفاع مقدس در كرج برگزار مي شود

كرج- خبرنگار كيهان:
اولين جشنواره خاطره نويسي دفاع مقدس ويژه غرب استان تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي و تبليغات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، سرهنگ «نادر اديب» مديركل اين اداره گفت: جشنواره خاطره نويسي در دو بخش شامل خاطرات خود نوشت و خاطرات ديگر نوشت است كه اين خاطرات نبايد شكل داستاني داشته باشد.
وي افزود: آثار ارسالي مي بايست از 2 تا 10 صفحه به صورت تايپ شده باشد و محدوديتي در تعداد آثار ارسالي وجود ندارد.
اديب اظهار داشت: اين جشنواره با همكاري كانون بازنشستگان نيروهاي مسلح، سپاه ناحيه كرج، نيروي انتظامي استان تهران، حوزه هنري كرج، راديو البرز و معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري كرج برگزار مي شود.

 



مجالس نقل شاهنامه و پرده خواني در اصفهان برگزار مي شود

اصفهان - خبرنگار كيهان:
معاونت فرهنگي حوزه هنري استان اصفهان، قصد دارد مجالس نقل شاهنامه و پرده خواني را به صورت منظم برگزار كند.
مدير روابط عمومي حوزه هنري استان اصفهان با بيان اين مطلب گفت: مجلس شاهنامه و آيين پرده خواني در ساعت 19 يكشنبه هر هفته در مقابل خانه هنرمندان اصفهان برگزار مي شود.
نرگس رجايي افزود: برگزاري دوره هاي آموزشي ويژه علاقه مندان و انتشار مقالات پژوهشي در خصوص ويژگي هاي اين هنر شرقي و جنبه هاي قابل بهره گيري آن در هنر تئاتر امروز نيز از ديگر برنامه ها جهت احياء و ترويج اين هنر است.
وي گفت: در اين ويژه برنامه به مرشدان پرده خوان و نقالان استان اصفهان نيز پرداخته و تاريخچه زندگي اين گمنامان نيز بررسي مي شود.
وي افزود: از گذشته هاي دور در ايران، انواع هنر نقالي اعم از نقالي آوازي، نقالي همراه با تصوير، نقالي مذهبي و نقالي حماسي رواج داشته و ريشه هنر نمايش محسوب مي شده است اما امروز كمتر ديده مي شود كه از ظرفيت هاي اين هنر در آثار هنري امروز بهره گرفته شود.

 



«دنياي پدرهاي شيميايي» در جلسه نقد و بررسي

گرگان-خبرنگار كيهان:
جلسه نقد و بررسي نمايشنامه «دنياي پدرهاي شيميايي» با تلاش واحد نمايش حوزه هنري و همكاري اداره كل حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس استان گلستان برگزار مي شود.
مسئول واحد نمايش اين مركز با اعلام اين مطلب گفت: تمامي هنرمندان و علاقمندان مي توانند در اين نشست شركت كنند.
مسعود طاهري در پايان گفت: حوزه هنري استان به عنوان يكي از متوليان هنرنمايش نقش مهمي در پويايي اين هنر داشته و سعي مي كند با ايجاد بستر مناسب كارگاه هاي آموزشي و حمايتهاي مادي و معنوي ازاين هنر، شرايطي را به وجود آورد كه به رشد تئاتر استان كمك شاياني شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14