(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 28 مرداد 1389- شماره 19721

مخالفان الهام علي اف جبهه سياسي تشكيل دادند
كشورهاي همسايه عراق فردا در بحرين تشكيل جلسه مي دهند
خشم جهاني از رفتار ضدانساني نظاميان صهيونيست با مردم فلسطين
«نه» بزرگ حزب الله به كمك 4 ميليارد دلاري آمريكا
رئيس جمهور يونان حاضر نشد با نخست وزير اسرائيل ديدار كند
تظاهرات ضد آمريكايي در شرق افغانستان
اعتصاب و تظاهرات ميليوني در آفريقاي جنوبي
دادگاه قانون اساسي كلمبيا توافقنامه نظامي با واشنگتن را نپذيرفت
اخوان المسلمين مردم مصر را به اعتراض هاي خياباني عليه مبارك فراخواند
انفجار جنوب روسيه 30مجروح برجاي گذاشت
اياد علاوي از ديدار با نمايندگان جريان صدر خبر داد
ارتباطات اسلامي و علوم انساني -چشم انداز



مخالفان الهام علي اف جبهه سياسي تشكيل دادند

در آستانه برگزاري انتخابات پارلماني جمهوري آذربايجان، مخالفان رئيس جمهور اين كشور از تشكيل يك جبهه اپوزيسيون خبر دادند.
به گزارش ايلنا، رهبر حزب مخالف «توسعه و همبستگي شهروندان آذربايجان» گفت كه جبهه انتخاباتي جديدي توسط احزاب مخالف دولت «الهام علي اف» تشكيل خواهد شد.
«علي علي اف» رهبر حزب مخالف خبر داد: «هم اكنون مذاكرات با موسسان اين جبهه انتخاباتي درباره قانون انتخابات و نيز نحوه شركت در انتخابات ادامه دارد.»پيش از اين احزاب مخالف دولت «الهام علي اف» تحت عنوان جبهه «آزادي» گردهم آمده بودند.از احزابي كه در اين جبهه حضور داشتند مي توان به حزب خلق آذربايجان، حزب مساوات و حزب ليبرال اشاره كرد. انتخابات پارلماني در جمهوري آذربايجان هفتم نوامبر سال جاري برگزار خواهد شد.

 



كشورهاي همسايه عراق فردا در بحرين تشكيل جلسه مي دهند

كشورهاي همسايه عراق با هدف كمك به ثبات و امنيت اين كشور، در بحرين و در سطح وزيران نشست برگزار مي كنند.
به گزارش واحد مركزي خبر، كشورهاي همجوار عراق فردا در سطح وزيران در بحرين نشست برگزار مي كنند.
در اين نشست قرار است اوضاع امنيتي عراق و راه هاي تقويت ثبات و آرامش در اين كشور مورد گفت وگو قرار بگيرد. اتحاديه عرب نيز سه شنبه گذشته طي بيانيه اي اعلام كرد در نشست وزيران كشورهاي همسايه عراق شركت خواهد كرد. «عمروموسي» دبيركل اتحاديه عرب نيز انفجار خونين اخير بغداد را محكوم كرد و آن را نتيجه فقدان ثبات سياسي در عراق دانست. در انفجار مذكور كه صبح سه شنبه رخ داد، 61 عراقي شهيد و 200 تن ديگر مجروح شدند.

 



در پي انتشار عكس ها در اينترنت صورت گرفت
خشم جهاني از رفتار ضدانساني نظاميان صهيونيست با مردم فلسطين

سرويس خارجي-
انتشار عكس هاي يادگاري نظاميان رژيم صهيونيستي با اسيران و اجساد فلسطينيان موجي از خشم و نفرت را در ميان مردم جهان برانگيخته است.
تنها يك روز پس از رسوايي تل آويو به دليل انتشار تصاوير شكنجه اسيران فلسطيني از سوي يك افسر زن اسرائيلي انتشار عكس هاي يادگاري نظاميان صهيونيست با اسيران و اجساد فلسطينيان انزجار جهاني از اين رژيم را افزايش داد. اين تصاوير به دست يك گروه فعال حقوق بشر موسوم به «شكستن سكوت» بر روي اينترنت منتشر شده است.
مسئله اي كه موجب بالاگرفتن خشم و نفرت جهانيان شده اين است كه نظاميان اسرائيلي در اين تصاوير سرمست از جنايات خود در كنار اسيران دست و چشم بسته يا اجساد خونين فلسطيني ها ايستاده اند.
افسر زن اسرائيلي كه عكس هاي يادگاري خود را با اسيران فلسطيني در سايت فيس بوك پخش كرده است پس از رسوايي اين اقدام كه در تمامي شبكه هاي خبري منتشر شد در كمال گستاخي اعلام كرد كه از گرفتن اين عكس ها پشيمان نيست و عذرخواهي نمي كند. اين درحالي است كه منابع اسرائيلي بلندپايه در تل آويو اظهار داشتند كه پخش اين تصاوير در اينترنت باعث شد تا نفرت جهاني از اسرائيل بيشتر شود.
اين منابع افزودند كه حتي شبكه سي ان ان كه به حمايت از سياست هاي رژيم صهيونيستي معروف است اين تصاوير را نشان داد و در گزارش خود تصريح كرد كه اين عكس ها بيانگر زشتي رفتار اسرائيل است.
نهاد مخالف اسرائيلي «شكستن سكوت» اعلام كرد كه برنامه اي را عليه رژيم صهيونيستي آغاز كرده است تا نشان دهد كه اين پديده در ميان ارتش رژيم صهيونيستي رايج است و هزاران تصوير مشابه در اين زمينه وجود دارد كه به تدريج منتشر خواهند شد. وي افزود، تاكنون تعداد اندكي از اين تصاوير تكان دهنده منتشر شده است.
در حال حاضر دست كم 7000 فلسطيني از جمله زنان، كودكان در زندان هاي رژيم صهيونيستي در شرايطي مغاير با اصول حقوق بشر به سر مي برند.
يكي ديگر از گروه هاي حقوق بشر يهودي موسوم به كميته عمومي مبارزه با شكنجه در اسرائيل اعلام كرد كه اين تصاوير وحشتناك نشان دهنده عادت اسرائيلي ها در برخورد با فلسطيني هاست.
وزارت امور اسيران در تشكيلات خودگردان فلسطين در واكنش به انتشار اين عكس ها اعلام كرد كه عليه اين سربازان اسرائيلي شكايت خواهد كرد. گفتني است شبكه نداي قدس به نقل از منابع خبري صهيونيستي اعلام كرد كه در واكنش به رسوايي اخير رژيم صهيونيستي، وزارت خارجه اين رژيم گروهي سري را براي مراقبت و كنترل اينترنت در طول شبانه روز تشكيل داده است. اين گروه سعي مي كند كه نسبت به بهبود چهره اسرائيل تلاش كنند و مراقب تصاوير و اخبار عليه اسرائيل باشند.
انتقاد حماس
نخست وزير دولت حماس با انتقاد بي سابقه از تشكيلات خودگردان فلسطين در رام الله، اين تشكيلات را به آغاز جنگ عليه دين اسلام متهم كرد. اسماعيل هنيه طي اظهاراتي اعلام كرد، آنچه در كرانه باختري مي گذرد جنگ ديني است كه هدف آن حمله به جريان ديني در نسل فلسطيني و اجراي طرح آمريكايي، صهيونيستي به دست فلسطيني ها است.
وي افزود: با آغاز ماه مبارك رمضان، تشكيلات خودگردان فتح در رام الله دست به برخي اقدامات از جمله ممانعت از سخنراني شيخ حامد البيتاوي، خطيب مسجدالاقصي و رئيس سازمان علماي فلسطيني كرد و هزاران خطيب ديگر مساجد را از سخنراني و آموزش دروس ديني منع كرده و هزاران مسجد را بدون مؤذن، پيش نماز و سخنران باقي گذاشت و هزاران مركز حفظ قرآن كريم و كميته زكات را در كرانه باختري بست و با بازداشت علما و اخراج آنان مانع از فعاليتشان شد.
وي تصريح كرد: هرگز نمي توانيد، دين را از قلب مردم جدا كنيد و هرگز در جنگ عليه اسلام پيروز نمي شويد، زيرا آن جنگ با خداست.
هنيه از علماي مسلمان خواست عليه اقدامات دين ستيزانه تشكيلات خودگردان از خود واكنش نشان دهند و قاطعانه ايستادگي كنند.
ساير رويدادها
¤ جنگنده هاي ارتش رژيم صهيونيستي شامگاه سه شنبه چهار بار نوارغزه را هدف حملات هوايي خود قرار دادند.
¤ رئيس سابق اتحاديه نويسندگان جهان عرب گفت، محمود عباس از مذاكرات سازش نتيجه اي به دست نخواهد آورد.
¤ رئيس رژيم صهيونيستي اظهار داشت، احتمالا مذاكرات مسقيم ميان طرف هاي اسرائيلي و فلسطيني تا پايان ماه رمضان آغاز مي شود.
¤ نظاميان رژيم صهيونيستي به دليل ترس از حضور گسترده نمازگزاران فلسطيني در دومين نمازجمعه ماه مبارك رمضان درهاي ورودي مسجدالاقصي را بستند.
¤ فعالان صلح طلب و اعضاي كميته مردمي عليه توسعه طلبي هاي رژيم صهيونيستي حدود 10 متر از حصار امنيتي در بيت حانون واقع در نوارغزه را جمع آوري كردند.

 



پس از 5 سال فاش شد
«نه» بزرگ حزب الله به كمك 4 ميليارد دلاري آمريكا

سرويس خارجي-
معاون دبيركل حزب الله لبنان اعلام كرد: حزب الله به خاطر كرامت و عزت خود حاضر نشد پيشنهاد 4 ميليارد دلاري آمريكا را بپذيرد.
شيخ نعيم قاسم سه شنبه شب در مراسم افطاري حزب الله لبنان در دمشق فاش كرد سفيران كشورهاي غربي در لبنان پس از جنگ تابستان سال 2006 به حزب الله پيشنهاد دادند 4 ميليارد دلار براي بازسازي مناطق جنگ زده جنوب لبنان اختصاص خواهند داد به شرطي كه حزب الله سلاح مقاومت را كنار بگذارد اما پاسخ ما اين بود كه كرامت و عزت خود را به پول و ماديات نخواهيم فروخت.
وي افزود، نيروهاي مقاومت با استفاده از سلاح ايمان در برابر ماشين جنگي ايستادگي كردند و توانستند قوي ترين ارتش منطقه را كه از سوي استكبار جهاني حمايت مي شد شكست دهند.
معاون سيد حسن نصرالله تاكيد كرد، مقاومت آماده پاسخگويي به هرگونه تجاوز جديد دشمن اشغالگر است و اين بار پاسخي محكمتر از تابستان 2006 به رژيم صهيونيستي خواهد داد.
شيخ نعيم قاسم گفت، رژيم صهيونيستي هرگز به قطعنامه ها و قوانين بين المللي متعهد و پايبند نخواهد بود و تنها راه اخراج آن از اراضي اشغالي مقاومت است. وي خاطرنشان كرد، ما به مقاومت به عنوان تنها راه دفاع از حاكميت و آزادي اعتقاد داريم و به آن ادامه خواهيم داد.

 



رئيس جمهور يونان حاضر نشد با نخست وزير اسرائيل ديدار كند

سرويس خارجي-
رئيس جمهور يونان در اعتراض به سياست هاي جنايتكارانه رژيم صهيونيستي نسبت به ملت فلسطين بنيامين نتانياهو نخست وزير اين رژيم را به حضور نپذيرفت.
«كارلوس پاپولياس» سياستمدار كهنه كار يوناني كه در زمان «اندرآس پاپااندرئو» نخست وزير وقت و پدر نخست وزير فعلي به مدت 8 سال وزير خارجه اين كشور بود به خاطر سياست هاي تجاوزكارانه و ضدانساني رژيم صهيونيستي حاضر نشد نخست وزير اين رژيم را ملاقات كند.
يونان در زمان نخست وزير «اندرآس پاپااندرئو» هرگز حاضر نشد رژيم صهيونيستي را به رسميت بشناسد. نخست وزير رژيم صهيونيستي كه براي سفري دو روزه در ميان خشم و نفرت مردم وارد يونان شده بود، با نخست وزير اين كشور ديدار كرد ولي روساي احزاب يوناني با اعلام مخالفت با هرگونه برقراري ارتباط بين آتن و تل آويو حاضر نشدند با نتانياهو ديدار داشته باشند. روساي احزاب يوناني ضمن انتقاد از دولت آتن اعلام كردند كه دولت يونان چگونه نخست وزير رژيمي را به يونان دعوت كرده كه دستانش هنوز به خون كودكان، زنان و پيرمردان نوار غزه و آزاديخواهان كاروان آزادي آغشته است.
دبيركل حزب چپ يونان با انتقاد شديد از دولت سوسياليست پاسوك به علت دعوت از نتانياهو، اين اقدام را در چارچوب تقويت ماشين جنگي رژيم اشغالگر قدس توصيف كرد.
حزب چپ ائتلاف يونان هم در بيانيه اي با انتقاد شديد از عملكرد دولت يونان مبني بر توسعه روابط با دولت غاصب صهيونيستي اعلام كرد در حالي كه رژيم غاصب صهيونيستي در نزد افكار عمومي جهان هر روز منفورتر و منزوي تر مي شود اقدام دولت يونان براي توسعه روابط با اين رژيم شديدا محكوم مي شود.
احزاب، تشكل ها و انجمن هاي مختلف يونان با صدور بيانيه هاي جداگانه اقدام دولت يونان در دعوت از عنصر نامطلوب، ميهمان ناخوانده و قاتل كودكان فلسطيني را محكوم و اعلام كردند كه اين اقدام ناشايست از اذهان مردم يونان و جهان پاك نخواهد شد. رسانه هاي خبري يونان نيز روابط سياسي، نظامي يونان با رژيم صهيونيستي را زير سؤال بردند و اعلام كردند ايجاد روابط با رژيم جلاد و خونريز با فرهنگ و تمدن مردم يونان سازگار نيست.

 



در اعتراض به كشتار غيرنظاميان صورت گرفت
تظاهرات ضد آمريكايي در شرق افغانستان

صدها تن از مردم خشمگين افغانستان در اعتراض به كشتار غيرنظاميان توسط اشغالگران، در شرق اين كشور دست به تظاهرات زدند و بزرگراه اصلي جلال آباد به كابل را بستند.
به گزارش آسوشيتدپرس، در پي كشته شدن دوغيرنظامي افغان در يورش شبانه نيروهاي ناتو به منطقه اي در جلال آباد در شرق افغانستان، صدها تن از مردم خشمگين دست به تظاهرات ضدآمريكايي زدند و بزرگراه اصلي جلال آباد به كابل را بستند. مردم فرياد مي زدند كه اين دو مرد كشته شده، غيرنظامي و بي گناه بودند. «غفورخان» رئيس بخش «سرخ رود» گفت كه در عمليات شبانه سه شنبه (ناتو) در اين منطقه، يك پدر و فرزندش كشته و سه تن ديگر مجروح شدند. هر چند نيروهاي پليس محلي در منطقه براي كنترل تظاهرات حضور داشتند، ولي هيچگونه درگيري ميان طرفين و يا هيچ حركت خشونت آميزي گزارش نشد. مردم در شعارهاي خود فرياد مي زدند كه اشغالگران بايد خاك افغانستان را ترك كنند.
تنش ميان كرزاي و آمريكا
«حامد كرزاي»، رئيس جمهوري افغانستان، با صدور فرماني، فعاليت شركت هاي امنيتي خارجي در افغانستان را ممنوع كرد و به آنها چهار ماه مهلت داد اين كشور را ترك كنند. دولت آمريكا هم از اين تصميم كرزاي به شدت انتقاد كرد و آن را غيرقابل اجرا دانست.
شركت هاي مذكور كه طرف قرارداد با وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) هستند، متهم شده اند كه به عنوان حكومتي به موازات حكومت كابل عمل مي كنند و حتي اقدام عليه ساير كشورهاي همسايه نيز بخشي از فعاليت هاي اين شركت ها را تشكيل مي دهد.
در آمريكا نيز سناتور «جان كري»، گفت: كرزاي به خاطر وجود فساد در دولتش، حمايت آمريكا را از دست خواهد داد. وي كه رياست كميسيون امورخارجه سناي آمريكا را بر عهده دارد، به رئيس جمهور افغانستان هشدار داد براي اينكه حمايت هاي مالي آمريكا را از دست ندهد، چاره اي ندارد جز اينكه در مبارزه با فساد پيشرفت كند.

 



اعتصاب و تظاهرات ميليوني در آفريقاي جنوبي

يك ميليون نفر از كارگران بخش دولتي كشور آفريقاي جنوبي در اعتراض به دستمزد پائين اعتصاب كردند.
به گزارش ايرنا: يك ميليون نفر از كارگران بخش دولتي آفريقاي جنوبي در اعتراض به پايين بودن دستمزدها ديروز دست از كار كشيدند و در خيابان ها به تظاهرات پرداختند.
سنديكاي كارگران آفريقاي جنوبي نيز اعلام كرد هفته گذشته كارگران بخش خصوصي براي افزايش حقوق، اعتصاب يك روزه اي نيز داشتند.
بنا به همين گزارش اعتصاب امروز كارگران بخش دولتي آفريقاي جنوبي سرآغاز اعتصاب طولاني مدت در اين كشور خواهد بود.گفتني است، آفريقاي جنوبي بيش از 3 ميليون كارگر در بخش هاي دولتي دارد و انتظار مي رود اكثر آنها طي روزهاي آتي به معترضان بپيوندند.

 



دادگاه قانون اساسي كلمبيا توافقنامه نظامي با واشنگتن را نپذيرفت

دادگاه قانون اساسي كلمبيا معاهده نظامي واشنگتن- بوگوتا را به دليل مغايرت با قانون اساسي اين كشور رد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، دادگاه قانون اساسي كلمبيا ديروز اعلام كرد، توافقنامه نظامي آمريكا با اين كشور كه طي آن نظاميان آمريكايي حق دسترسي به هفت پايگاه نظامي كلمبيا را به دست مي آورند، چون به تصويب كنگره نرسيده خلاف قانون اساسي بوده و قابل اجرا نيست.
بر اساس اين گزارش، دادگاه قانون اساسي اين كشور آمريكاي جنوبي با صدور حكمي، از دولت خواست اين توافقنامه را به كنگره ارجاع دهد تا نمايندگان بر سر آن تصميم گيري كنند.
در همين رابطه «مائوريسيو گنزالز» قاضي ارشد اين دادگاه گفت: توافقنامه نظامي دو كشور يك توافقنامه بين المللي است، لذا بايد به تصويب كنگره برسد تا وجاهت قانوني پيدا كند.
گفتني است، امضاي اين توافقنامه كه اكتبر سال گذشته به بهانه مبارزه با قاچاق مواد مخدر صورت گرفت مورد مخالفت شديد بسياري از كشورهاي منطقه قرار گرفت. همسايگان كلمبيا با رد ادعاهاي مطرح شده از سوي امضاكنندگان اين قرارداد، هدف اصلي از آن را، مداخله نظامي آمريكا در منطقه با اهداف استعماري ارزيابي مي كنند.

 



اخوان المسلمين مردم مصر را به اعتراض هاي خياباني عليه مبارك فراخواند

جماعت اخوان المسلمين خواستار برگزاري تظاهرات خياباني عليه رژيم مبارك شدند.
به گزارش پايگاه اينترنتي روزنامه «المصريون»، «حسن يوسف» عضو گروه پارلماني اخوان الملسمين در مجلس الشعب طي سخناني در مراسم افطاري ساليانه اين جماعت خواستار سرازير شدن مردم به خيابان ها و برگزاري تظاهرات ضددولتي شد.
اين نماينده پارلمان مصر با اشاره به ميراث سياسي اخوان المسلمين در مصر و نقش اين جماعت در عيان كردن بوروكراسي و فساد در مصر، آلوده بودن دولت به فساد را عاملي براي فرار از پاسخگويي به سؤالات نمايندگان مجلس در اين مورد عنوان كرد.
اين در حالي است كه «احمد عبدالرحمن»، رئيس بخش اداري اخوان المسلمين در نخستين اظهارنظر علني خود، حمايت اين جماعت از پيشنهاد حسن يوسف براي تظاهرات خياباني را مورد تاييد قرار داد و گفت: اخوان المسلمين از نخستين گروه هاي سياسي در مصر بود كه مردم را به اصلاحات و تغيير دعوت كرد و تاوان آن را نيز پرداخته است.
احمد عبدالرحمن يادآور شد: زندان هاي مصر از 10 سال گذشته تاكنون لبريز از جوانان طرفدار اخوان المسلمين بوده است. بر پايه اين گزارش مراسم افطاري اخوان المسلمين در استان «الفيوم» در حالي برگزار شد كه 20 خودروي زره پوش سازمان امنيت شخصيت هاي مخالف دولت را به مدت چهار ساعت محاصره كرده بودند.

 



انفجار جنوب روسيه 30مجروح برجاي گذاشت

سرويس خارجي-
انفجار خودرو بمب گذاري شده در جنوب روسيه 30زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش ايلنا، پليس روسيه اعلام كردكه 29تن از مجروحان اين عمليات تروريستي در بيمارستان بستري هستند كه حال شش تن از آنان وخيم گزارش شده است.
عصر روز سه شنبه اين خودرو بمب گذاري شده در مركز شهر «پيتيگورست» واقع در قفقاز شمالي منفجر شد.
به نوشته ديلي ميل، يك دهه پس از آنكه نيروهاي روسي جدايي طلبان چچن را شكست دادند، استان هاي واقع در قفقاز شمالي همچنان شاهد وقوع خشونت هستند. مقامات محلي مي گويند فساد و فقر عامل اصلي وقوع اين دست رويدادهاست.
«ديميتري مدودف» رئيس جمهور روسيه به سازمان امنيتي اف.اس.بي (كه جايگزين كا.گ.ب شوروي شده است) دستور داد تا درباره اين حادثه يك تحقيقات جامع انجام گيرد.
ناآرامي هاي مناطق چچن و قفقاز كه پس از فروپاشي شوروي آغاز شد، علاوه بر فقر و فساد ناشي از بي توجهي مسكو به اين مناطق، ريشه در رفتار غيرانساني كرملين با مسلمانان اين مناطق دارد.
در حال حاضر دولت روسيه سخت در تكاپو است تا حلقه هاي امنيتي پيرامون چچن و قفقاز را با هدف كنترل تروريسم تنگ تر كند، غافل از اينكه مشكل مسلمانان ساكن در اين مناطق با سركوب حل و فصل نخواهد شد.
مسكو ناگزير است كه در رويارويي با شهروندان مسلمان خود ضمن رعايت حقوق انساني آنها، به جاي حملات سركوبگرانه، در راه توسعه اقتصادي منطقه قدم برداشته و اداره بخش مهمي از قفقاز شمالي را به مسلمانان بسپارد.
به نظر نمي رسد كه مسلمانان منطقه قفقاز به دنبال تشكيل حكومت اسلامي باشند، اما حداقل انتظار آنان از دولت روسيه آن است كه مسكو ميان مسلمانان و ساير شهروندان تفاوتي قائل نشده و از برخوردهاي قهرآميز با آنان خودداري كند.

 



اياد علاوي از ديدار با نمايندگان جريان صدر خبر داد

رهبر ائتلاف «العراقيه» عراق اعلام كرد كه وي با نمايندگان جريان «صدر» ديدار و در مورد تشكيل دولت آينده با آنها گفت وگو كرده است.
به گزارش پايگاه اينترنتي روزنامه «القدس العربي»، «اياد علاوي» سه شنبه به خبرنگاران گفت كه وي دوشنبه با دو تن از رهبران جريان «صدر» ديدار كرد. به گفته وي، در اين ديدار در مورد نحوه تشكيل ائتلاف جديد و شكل گيري دولت آينده گفت وگو شده است. علاوي كه عصر سه شنبه با خبرنگاران سخن مي گفت، افزود كه اين ديدارها در آينده ادامه خواهد يافت. ظاهرا علاوي با شخص «مقتدا صدر» رهبر اصلي جريان صدر ديداري نداشته است و نام دو تن از كساني كه علاوي با آنها ديدار و گفت وگو كرده نيز ذكر نشده است.
به اعتقاد كارشناسان، دو جريان مذكور از لحاظ گرايشات سياسي و عقيدتي، بيشترين فاصله را در ميان ساير گروه با يكديگر دارند و علت ديدار نيز سرخوردگي هر دو جريان مذكور از جريان «دولت قانون» تحت رهبري «نوري مالكي» است. مالكي اخيرا العراقيه را يك جريان متعلق به سني ها دانست و العراقيه نيز در واكنش به آن، مذاكرات با دولت قانون را متوقف كرد. صدري ها نيز بارها اعلام كرده اند نخست وزيري مالكي در دولت آتي را نمي پذيرند. جريان صدر 40 كرسي و العراقيه نيز 91 كرسي در پارلمان دارد.
دولت قانون در آخرين موضعگيري خود، اعلام كرده است كه العراقيه از گفت وگو گريزان است و از هرگونه تعهدات شانه خالي مي كند.
يك نماينده مجلس اعلاي اسلامي عراق تحت رهبري «عمار حكيم» نيز خواستار تشكيل هرچه سريعتر دولت در عراق شده است.
مسئله عقب نشيني
آمريكا پايگاه هوايي «بلد» در شمال بغداد را به نيروهاي عراقي تحويل داد. تحويل اين پايگاه در چارچوب قرارداد امنيتي بغداد - واشنگتن انجام گرفت. طبق اين قرارداد، واشنگتن بايد تا پايان سال 2011 همه نيروهاي نظامي خود را از عراق خارج كند. «بيل برتون»، سخنگوي كاخ سفيد اعلام كرد اين قرارداد به طور كامل و مطابق برنامه انجام مي شود. «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا، نيز گفت، انفجارها، خروج را به تاخير نمي اندازد. خبر ديگر از عراق اينكه، انفجار بمب در شهر تكريت، به مرگ دو نيروي امنيتي عراقي انجاميد.

 



ارتباطات اسلامي و علوم انساني -چشم انداز

پروفسور حميد مولانا
يكي از مهمترين جنبه هاي امت اين است كه اسلام ميان افراد به عنوان اعضاي يك جامعه تمايز قائل نمي شود، نژاد، قوميت، قبيله پرستي، ملي گرايي و عوامل جغرافيايي كمترين نقشي در تمايز افراد ندارد. البته بايد توجه داشت مليت، تفاوت هاي فرهنگي و عوامل جغرافيايي به رسميت شناخته مي شوند، ليكن برتري و سلطه گرايي بر مبناي آنها كاملاً مردود است. ما مسلمانان هرگز مليت را انكار نمي كنيم اما بايد اذعان داشت كه هرگز مليت بر ارتباطات ما حاكم نخواهد بود. بلكه در اين روابط، اعتقادات، باورها و درجات مختلف توحيد افراد موجب تمايز آنها مي شود، اين فرد و روابط او با جامعه است كه ارزش پيدا كند اما اين رابطه به خودي خود هدف نيست. بايد ارتباط فرد و جامعه با خداوند مشخص شود. در آيه 13 سوره حجرات مي خوانيم: «يا ايها الناس انا خلقناكم من ذكر و أثني و جعلناكم شعوباً و قبائل لتعارفوا ان اكرمكم عندالله اتقكم ان الله عليم خبير». «اي مردم! ما همه شما را از مرد و زني آفريديم و آن گاه شما را شعبه هاي بسيار و فرقه هاي مختلف گردانيديم تا يكديگر را بشناسيد. همانا بزرگوارترين شما نزد خداوند، باتقواترين شماست. و خدا هم بر نيك و بد مردم و ظاهر و باطن خلق كاملاً آگاه است». بنابر اين، تفاوت ها تنها براي شناخت است و كسي برتر است كه باتقواتر باشد.
تاريخ ارتباطات همگام با تاريخ خلقت بشر است. علم و ابزار ارتباطات در عصر رنسانس در اروپا به وجود آمد و بعد از آن رشد يافت. ليكن ارتباطات يك مرتبه خاص در تاريخ بشريت همچون كشاورزي و اقتصاد نيست. اين اشتباه بزرگ تاريخ جامعه شناسي غرب است كه معتقدند انسان از دوره قبل از كشاورزي به دوره كشاورزي قدم گذاشت و سپس وارد دوره صنعتي و... شد، و هم اكنون در عصر ارتباطات و اطلاعات قرار دارد. چرا كه خلقت بشر با ارتباطات آغاز شد و بايد گفت ارتباطات از ابتداي خلقت انسان بوده و تاكنون ادامه يافته است. اشتشباه فاحش كشورهاي غربي در اين است كه آنها ارتباطات را با «داده» يكي مي گيرند، حال آنكه ارتباطات يك جريان است. آنچه كه در قرون اخير گسترش يافته، داده ها و ابزارها است و نه ارتباطات. دانشمندان غرب به اين نكته توجه نكرده اند كه در عصر كنوني ارتباطات غيرمفيد گسترش يافته است و با بي دقتي، اين اصل را وارد اقتصاد و فرآيند مدرنيزاسيون نيز كرده اند.
ششمين مفهومي كه در اينجا بايد تبيين شود، مفهوم«تقوا» است. به عنوان فضيلت و به عنوان يك عنصر مهم در چهارچوب ارتباطات ديني، تقوا در سطح فردي و اجتماعي تقريبا در همه اعمال يك مسلمان، عنصري اساسي است. الگوي ارتباطات و جامعه اسلامي الگوي وحي و تقواست و نه الگوي اطلاعات و داده ها. اين اسلام و نظريه هايي چون تقواست كه تعيين كننده دايره هاي اطلاعاتي است و نه بالعكس.
هفتمين و آخرين مفهومي كه در اين قسمت به آن اشاره مي شود، مفهوم امانت است. مفهوم امانت، آزادي و مسئوليت را در انسان حفظ كرده و صحت و اعتبار متون پيام در ارتباطات اسلامي را تضمين مي كند. در مفهوم امانت مأموريت خلافت به انسان واگذار شده است. چنانچه مفهوم امانت با اين تعريف در نظريات ارتباطات وارد شود، نوع نگاه ما به انواع مختلف ارتباطات به كلي تغيير خواهد يافت.
ارتباطات ديني زماني جريان پيدا خواهد كرد كه چهارچوب آن بر مبناي اعتقادات، باورها و ارزش هاي ديني نهاده شده باشد و به نحوي اصول دين بر آن حاكم باشد. در غير اين صورت هر نوع از ارتباطات، از جمله ارتباطات درون فردي، ميان فردي، سازماني، عمومي و جمعي، غيرديني خواهند بود. لذا قطعاً وجه تمايز ارتباطات ديني از ارتباطات غيرديني در جنبه حاكم بودن يا حاكم نبودن چهارچوب اصول دين در جريان ارتباطات است. ارتباطات درباره دين بدون رعايت اين اصول، هر چند محتويات آن ديني باشد، در مجموع ارتباطات غير ديني و چه بسا ضدديني است. از آنجا كه دين ما ايرانيان، دين مبين اسلام است ارتباطات ديني ايرانيان بايد اسلامي باشد و در چارچوب اصول اسلام صورت پذيرد. از اين رو در اين نوشتار، مراد از واژه ديني در اصطلاح «ارتباطات ديني»، اسلامي بودن است.
با درنظر گرفتن همين ملاحظه، به طور خلاصه مي توان گفت الگوي ارتباطات ديني با الگوي متداول در ادبيات ارتباطات كه بر پايه علوم رياضي، تجربي، انساني و اجتماعي ريخته مي شود متفاوت است. ارتباطات، همچون يك رودخانه چيزي جز جريان نيست. براين اساس مهم ترين تفاوت ميان ارتباطات ديني و غيرديني را مي توان در اين نكته دانست كه در ارتباطات ديني، پيام و اطلاعات كه محتوا و درون مايه ارتباطات را تشكيل مي دهد، خنثي و بي ارزش نيست.
با آغاز عصر روشنگري و منورالفكري، غرب به تدريج زندگي دنيوي را از زندگي اخروي تفكيك كرد. شيوه اخلاقي زندگي روزمره تا آنجا كه با اخلاقيات عمومي در تعارض نباشد به وجدان فردي موكول شد. اين امر تنها در اروپا و آمريكا رخ داد. علي رغم كوشش نوگرايان و جريان تجددگرايي، اين تفكيك هرگز در اسلام راه نيافت. از اين رو در سراسر جوامع اسلامي نه تنها دين، فرد را به طور كامل تحت نظر دارد بلكه درباره كردار افراد و قواعد اجتماعي نيز سخن ها دارد. يكي از ويژگي هاي مهم جوامع اسلامي، بنا شدن اين جوامع بر پايه ارزش ها و اخلاق اسلامي در طول تاريخ اسلام است. در حالي كه اين مسئله در اخلاق مدرن غرب و در مسيحيت امروزي و نيز در ديگر اديان عمدتاً ماهيت اجتماعي يافته، در جوامع اسلامي، اين امر عينا ديني است و تنها اجتماعي نيست. زماني كه به طور دقيق درباره اسلام سخن مي گوييم، اين مسئله بسيار جامع تر مي شود. چرا كه يكي از مشخصات اسلام نسبت به ديگر اديان، جامعيت آن است.

حدود 200 سال پيش دو اتفاق بسيار بزرگ افتاد كه همچنان ادامه دارد و ارتباطات ديني ما را دگرگون كرده است. اولين مسئله، پيشرفت فوق العاده فناوري هاي ارتباطات است كه شامل تلگراف و تلفن، گرامافون، راديو، تلويزيون، ماهواره و اينترنت مي شود. ابزار ارتباطي در مدتي كوتاه به سرعت رشد كرده اند و در حقيقت، رقباي اصلي ما در ارتباطات ديني هستند. لذا بايد از اين ابزار در ارتباطات ديني به معنايي كه در اين نوشتار مورد اشاره قرار گرفت، بيش از پيش استفاده كرد.
اتفاق مهم ديگري كه در طول اين 200 سال رخ داد، اين است كه براي اولين بار جوامع بشري سازمان هاي بزرگي را به اشكال مختلف دولتي، غيردولتي و صنعتي توسعه دادند. بنابراين، زيرساخت هاي اجتماعي با اين فناوري ها، ارتباطات اصلي بشري را كه بيشتر در ناحيه خانواده و محدوديت هاي جغرافيايي و با ارزش هاي بسيار بزرگ ديني همراه بود، تا حد زيادي متلاشي كرد. لذا رقباي جديدي پيدا مي شوند و محيط ويژه اي به وجود مي آيد كه ترسيم اين محيط جديد در ذهن از اهميت ويژه اي برخوردار است. در صورت مديريت نكردن صحيح ارتباطات ديني، اين ارتباطات در حاشيه قرار مي گيرد. با وقوع اين دو حادثه، در زمان حاضر با محيطي روبه رو هستيم كه 200 سال پيش هرگز وجود نداشت و براي مديريت صحيح ارتباطات ديني بايد از اين محيط آگاهي حاصل كرد.
بر مبناي مختصات و ويژگي هاي اين زيست محيط كلان فرهنگي، اجتماعي، سياسي و... مي توان اصولي را براي مديريت ارتباطات ديني در جامعه استخراج كرد. اولين اساس مديريت ارتباطات ديني در اولويت قرار دادن و تأكيد بر ارتباطات چهره به چهره و ميان فردي است. مطالعاتي كه در رشته هاي مختلف از جمله جامعه شناسي، مردم شناسي، روان شناسي و غيره صورت گرفته بيانگر اين مطلب است كه هيچ يك از انواع ارتباطات، بزرگ تر، اثرگذارتر و مهمتر از ارتباطات چهره به چهره نيست. البته به طور يقين نمي توان به صورت مطلق اين نوع از ارتباطات را در تمامي سطوح زندگي جاري و ساري كرد، ليكن بايد تلاش خود را بر اولويت دادن به اين نوع از ارتباطات قرار داد. لذا، در مديريت ارتباطات ديني، ارتباطات چهره به چهره در درجه اول اهميت و تمركز قرار خواهد داشت

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14