(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 28 مرداد 1389- شماره 19721

دست هاي نامرئي -3 جرج سوروس؛ پدر انقلاب هاي مخملي
ماهيت اجتماعي مقررات اسلامي

E-mail:shayanfar@kayhannews.ir




دست هاي نامرئي -3 جرج سوروس؛ پدر انقلاب هاي مخملي

طراح اصلي انقلاب مخملي
«جورج سوروس» 38 در 12آگوست 1930 (21/5/1309) در بوداپست مجارستان متولد شد. وي يك يهودي است كه با مدرك هويت جعلي در بخشي از مجارستان كه توسط نازي ها اشغال شده بود در پناه دوستان خانوادگي اش بزرگ شد. او در دوران پس از جنگ با فرار از قوانين كمونيست ها در دانشكده معروف اقتصاد لندن شروع به تحصيل كرد. سوروس در سال 1956 به ايالات متحده آمريكا مهاجرت كرد و در همين سال بود كه انقلاب مجارستان به وقوع پيوست. طي سه دهه پس از آن، او توانست به عنوان مدير صندوق مالي و متخصص در امنيت مالي و معامله هاي ارزي در حدود 7ميليارد دلار سرمايه جمع كند. در حالي كه ديوار برلين فرو پاشيد، سوروس اعلام كرد كه نيمي از ثروت خود را صرف دموكرات سازي اتحاد جماهير شوروي سابق كرده است. 39 سوروس خود را پيرو فيلسوف مشور «كارل پوپر» 40 مي داند. از وي در تحليل ها و مقاله هاي رسانه هاي خارجي اغلب به عنوان «سرمايه دار بزرگ آمريكايي و يكي از معماران اصلي انقلاب مخملين» نام برده مي شود.
فعاليت سوروس با هدف ايجاد زيربناي اجتماعي و سياسي «جامعه باز» 41 صورت مي گيرد و اغلب نيز معتقدند هدف از طرح هاي خيريه سوروس نه حمايت از علم و آموزش بلكه ايجاد تغييرهاي تمدني در كشورها مي باشد.
بر مبناي ادعاي رسانه هاي آمريكايي، جورج سوروس در سال هاي اخير مبلغ 4ميليارد و 600ميليون دلار آمريكا به ايالات متحده و ديگر كشورهاي جهان براي امور خيريه اهدا كرده است.
تامين مالي و سرمايه گذاري هنگفت سوروس در كشورهاي مختلف بر روي محورهاي زير استوار شده است:
- ايجاد شبكه اطلاع رساني و تاسيس فرستنده هاي راديويي و تلويزيوني عليه كشورها؛
- ايجاد سيستم آموزشي موردنظر؛
- حمايت از روزنامه ها و تلويزيون
- توسعه فرهنگ (فرهنگ سازي)؛
- تاسيس انجمن وكلاي مدافع در كشورها؛
- حمايت از مطبوعات آزاد؛
- حمايت از برنامه دموكراسي و رسانه ها؛
- حمايت از پروژه تكثير دموكراتيك رسانه اي؛
- حمايت از مطبوعات قومي و محلي؛
- حمايت از اپوزيسيون داخل و خارج؛
- راه اندازي و حمايت از فعاليت سايت اينترنتي و خبرگزاري در كشورها (به عنوان مثال سايت ورارود در تاجيكستان)
در سال هاي اخير، جورج سوروس ضمن ارتباط گيري و ملاقات با سران احزاب و سازمان هاي سياسي كشورها، نمايندگاني را با هدف كمك به توسعه دموكراسي به كشورهاي هدف اعزام داشته است ارتباط سوروس و نفوذ وي در كشورهاي غربي به حدي است كه سفراي كشورهاي غربي به ويژه آمريكا و انگليس به عنوان مجريان و مديران اجرايي بنياد سوروس و هماهنگ كننده نيروها در كشور هدف عمل مي كنند. سوروس در مصاحبه اي كه در سال 2008 با روزنامه لس آنجلس تايمز انجام داده، عنوان داشته است:
«من دوست دارم سناريوي مشابه با وقايعي كه در گرجستان به وقوع پيوسته در كشورهايي نظير قزاقستان، تاجيكستان، تركمنستان و ازبكستان در آسياي مركزي تكرار شوند.»
نقش بنيادين سوروس در انقلاب هاي مخملي
اين بنياد در بيش از 30 كشور جهان از جمله كشورهاي آذربايجان، ارمنستان، ازبكستان، اوكراين، تاجيكستان، روسيه، گرجستان، قرقيزستان، قزاقستان و مولداوي داراي نمايندگي هاي فعال مي باشد.
روند كاري بنياد سوروس به اين شكل است كه مركزي مطالعاتي را در كشورهاي مختلف فعال كرده و سپس با ارزيابي مخالفان دولت مركزي و حمايت از مطبوعات مخالف دولت، زمينه را براي انقلابي آرام فراهم مي نمايد.
عمده ترين فعاليت اين بنياد در حوزه كشورهاي آسياي ميانه و قفقاز مي باشد. براي اولين بار در سال 1997 و در جريان ورشكستگي مالي واقتصادي كشورهاي جنوب شرق آسيا، فعاليت بنياد مذكور به آسياي ميانه كشيده شد و در كشورهاي اين منطقه نمايندگي هايي را تحت عنوان «جامعه باز» تاسيس نمود. هدف اين بنياد از تاسيس اين نمايندگي ها، به راه انداختن انقلاب هاي مخملي در كشورهاي هدف و تغيير نظام سياسي اين كشورها بود. سوروس اهداف پنهاني مناسب با منافع رژيم صهيونيستي و آمريكا در كشورهاي مختلف را دنبال مي كند و بازوي غيررسمي «سيا» و «موساد» در بسياري از كشورها محسوب مي شود.42 براي واكاوي دقيق تر اهداف پيدا و پنهان سوروس به فعاليت هاي مخرب بنياد سوروس در برخي كشورهاي آسياي ميانه اشاره مي شود:
1- سورس در گرجستان
در گرجستان بنياد سوروس با صرف 20 ميليون دلار به حمايت از مخالفين شوارد نادزه برخاست، علت اين مسئله گرايش وي به مسكو بود كه رژيم صهيونيستي و آمريكا آن را برنمي تابيد. سوروس جهت براندازي شوارد نادزه حدود 500 هزار دلار در «شبكه روستاوي2» كه نقش برجسته اي در انقلاب مخملي گرجستان داشت سرمايه گذاري نمود. اقدامات سوروس در گرجستان تا آنجا ادامه يافت كه پس از استعفاي شوارد نادزه و تشكيل دولت جديد، چهار تن از اعضاي دولت جديد گرجستان شامل وزراي آموزش و پرورش، دادگستري، دارايي و ورزش جوانان وابسته به جورج سوروس بودند و از كارمندان سابق دفاتر وي محسوب مي شدند.
2- سوروس در آذربايجان
گفته مي شود «مؤسسه جامعه باز» سوروس تاكنون 20ميليون دلار در راستاي به اصطلاح كمك به فعاليت هاي رسانه هاي جمعي و سازمان هاي غيردولتي در جمهوري آذربايجان هزينه كرده است. آن دسته از نشرياتي كه بنياد سوروس به آن ها كمك مالي كرده است، مطالب توهين آميز عليه مقدسات اسلامي و ترويج صهيونيسم چاپ كرده اند. به عنوان نمونه مي توان به اقدامات اهانت آميز نشريه«صفت گون» و «يئني فاكت» اشاره كرد.
3- سوروس در ارمنستان
اگرچه طي سال هاي اخير فعاليت بنياد سوروس در جمهوري ارمنستان چندان مطرح نشده است، اما «مؤسسه جامعه باز ارمنستان» شعبه رسمي بنياد سوروس در اين كشور محسوب مي شود و از سال ها قبل در ايروان فعاليت مي كند.
انجام طرح هاي مختلف بنياد سوروس در ارمنستان از طريق اين مؤسسه پيگيري مي شود و از جمله موضوعاتي كه بنياد سوروس در ارمنستان در خصوص آن فعاليت مي كند، رسانه ها هستند.
4- سوروس در تاجيكستان
افزايش مخالفت از طريق رسانه ها، در تاجيكستان نيز توسط بنياد سوروس عليه نظام حاكم دنبال مي شود؛ به گونه اي كه رئيس جمهور تاجيكستان با اظهار نگراني از فعاليت هاي اين بنياد در كشورش گفته است:
«روزنامه هاي «روز نو»، «ارورود»، «اودامواولام» و برخي راديوهاي خصوصي از سوي بنياد سوروس حمايت مالي شده است و هدف اصلي آن ها فرسوده كردن حكومت تاجيكستان است.»
5- سوروس در قزاقستان و قرقيزستان
بنياد سوروس از طريق سايت هاي اينترنتي، روزنامه ها، شبكه هاي تلويزيوني، طرح هاي آموزشي، كتاب ها و مؤسسات غيردولتي و با سايت رژيم صهيونيستي و آمريكا، سعي كرده است در قزاقستان زمينه شكل گيري دموكراسي هدايت شده را فراهم سازد و در انقلاب مخملي قرقيزستان نيز نقش آفرين بوده است.
پدر خوانده شواليه هاي انقلاب رنگين كيست؟
«دكتر «جين شارپ»، از نظريه پردازان عمليات غيرخشونت آميز و انقلاب رنگين است. او در اين عرصه كار خود را با بررسي روشهاي گاندي آغاز نمود43. و در ادامه نيز گاندي را به عنوان استراتژيست عمليات غيرخشونت آميز به دو كتاب ديگر خود مورد بررسي قرار داد. او طي مصاحبه اي مي گويد:
«من در اواخر دهه 40 و اوايل دهه 50 ميلادي وارد اين بحث شدم.
جنگ جهاني تازه تمام شده بود و استالين هنوز در روسيه بر قدرت بود و سياست استعماري اروپايي ها و تبعيض نژادي در آمريكا، و خطر جنگ اتمي وجود داشت. مي بايست راه بهتري پيدا كرد. من شروع به مطالعه در زمينه مقاومت بي خشونت كردم. منابع موجود ناچيز بود، ولي با مطالعه هر چه بيشتر در اين زمينه دريافتم كه بستر خوبي براي كار است و اينكه ما چقدر اندك در اين زمينه مي دانيم. كم كم با مطالعه عميق بر گاندي نه به عنوان يك مهاتما بلكه به عنوان يك استراتژيست سياسي وارد اين موضوع شده ام و علاقه ام روز به روز براي دانستن علت هاي توفيق يا شكست اين روش و تمهيداتي كه با آن ها مي توان آن را مؤثرتر كرد بيشتر شد.»
از سال 1987 با اوج گيري حمايت دولت آمريكا از شارپ، او سمينارهايي تحت عنوان «روش هاي دفاعي از طريق نافرماني مدني» را برگزار كرد و بدين ترتيب، رشته درسي «بازدارندگي مدني» وارد برنامه هاي درسي دانشكده دفاع ملي آمريكا شد. همزمان با اين رخدادها، او به تشكيل «حزب دموكراتيك ترقي خواه» در تايوان ترغيب گروههاي سازشكار ساف 44 به مبارزات مدني و اقدامات نرم را انجام داد.
در فوريه 1990، شارپ، كنفرانسي را پيرامون «عدم خشونت» در ايالات متحده برگزار كرد كه 185 كارشناس از 16 كشور جهان در آن حضور داشتند، يكي از اهداف اين سمينار، گسترش انديشه تغييرات غيرخشونت آميز در كشورهايي بود كه حكومت هاي ناسازگار با ايالات متحده داشتند. از اين زمان است كه مي توان ردپاي شارپ را در سياست بين المللي آمريكا براي ايجاد تغييرات ژئوپوليتيك در جهان ديد كه آخرين نمونه آن انقلاب زعفراني در برمه (ميانمار) است. شارپ، تظاهرات شورشيان و راهبان بودايي در اين كشور را مستقيما هدايت كرد و از پشتيباني رسانه هايي چون راديو دموكراسي برمه و مجله عصر جديد كه با بودجه بنياد اعانه ملي براي دموكراسي (NED) راه اندازي شده اند، بهره مند است45.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
38-George Soros
39- اينترنشنال هرالد تريبون- روزنامه شرق، 5/8/83
40- Karl Raimund Popper
41- اصطلاح «جامعه باز» را كارل پوپر (1994-1902) به كار برده و مقصود از آن، جامعه اي است كه افرادش پيوسته جوياي چرايي كارها باشند و در مقدسات و مسلكات و تابوها شك كنند و تصميمات اجتماعي را پس از بحث با يكديگر با معيار عقل بگيرند، و حال آن كه از اين منظر در جامعه بسته، افراد در همه كارها مقلدند و به مقدسات و مسلمات، ايمان كوركورانه دارند. پوپر «افلاطون، هگل و كارل ماركس» را بنيان گذاران اصلي فكر جامعه بسته مي داند.
42- تحركات بنياد سوروس در قفقاز، روزنامه جمهوري اسلامي، 8/8/85
سوروس اهداف پنهاني متناسب با منافع رژيم صهيونيستي و آمريكا در كشورهاي مختلف را دنبال مي كند و در واقع بازوي غيررسمي «سيا» در بسياري از كشورها محسوب مي شود. مركز اسناد انقلاب اسلامي http://www.irdci.r/fa/content/5954/defaultaspx
34- نوشتن پايان نامه خود پيرامون «عمليات غيرخشونت آميز» براساس «نظريه گاندي» و انتشار كتاب «سلاح گاندي به مثابه قدرت اخلاقي»
44- سازمان آزادي بخش فلسطين
54- پيام فضلي نژاد، جين شارپ پدرخوانده روشنفكران مخملي، شواليه هاي ناتوي فرهنگي، روزنامه كيهان، 01/10/1386

 



ماهيت اجتماعي مقررات اسلامي

5-بر غالب احكام و آموزه هاي اسلامي، روح اجتماعي- نه فردي- حاكم است. علامه طباطبايي، در اين باره نوشته اند:
«هيچ شكي نيست در اين كه اسلام تنها ديني است كه بنيان خود را بر اجتماع نهاده و اين معنا را به صراحت اعلام كرده و در هيچ شأني از شؤون ]شئون[ بشري، مسأله ]مسئله[ اجتماع را مهمل نگذاشته ]...[ اسلام روح اجتماع را به نهايت درجه امكان در كالبد احكامش دميده.»22
ايشان در ادامه تأكيد كرده اند: «اسلام، مهمترين احكام و شرايع خود از قبيل حج و جهاد و نماز و انفاق و خلاصه تقواي ديني را براساس اجتماع قرار داد»23.
استاد مطهري نيز دراين باره مي نويسد:
«مقررات اسلامي، داراي ماهيت اجتماعي است؛ حتي در فردي ترين مقررات ازقبيل نماز و روزه، چاشني اجتماعي در آن ها زده شده است. مقررات فراوان اجتماعي، سياسي، اقتصادي، حقوقي، جزايي اسلام ناشي از اين خصلت است؛ همچنان كه مقرراتي ازقبيل جهاد و امر به معروف و نهي از منكر، از مسؤوليت ]مسئوليت[ اجتماعي اسلامي ناشي مي شود.»24
اما از سوي ديگر، نبايد چشم بر روي اين حقيقت فروبست كه:
«اسلام در عين اين كه ديني اجتماعي است و به جامعه مي انديشد وفرد را مسؤول ]مسئول[ جامعه مي شمارد، حقوق و آزادي فرد را ناديده نمي گيرد و فرد را غيراصيل نمي شمارد. فرد از نظر اسلام، چه از منظر سياسي و چه از نظر اقتصادي و چه از نظر قضايي و چه از نظر اجتماعي، حقوقي دارد.»25
6-آنجا كه ميان حق جامعه و حق فرد، تعارض و تزاحم افتد، حق جامعه بر حق فرد، و حق عام بر حق خاص تقدم مي يابد. به عبارت ديگر، در اسلام مصلحت جمع بر مصلحت فرد مقدم است؛ زيرا همه مردم بندگان خداوند هستند و خداوند نعمت ها و موهبت هاي مادي و معنوي دنيا را براي همه افراد انسان آفريده تا از آنها بهره مند گردند، نه براي فرد يا افراد خاص26.
علامه طباطبايي درباره مقدم بودن مصالح جمعي بر منافع فردي از نظر اسلام مي نويسد:
«اسلام به پيروان خود دستور داده كه به نفع اجتماع فكر كنند و از خودخواهي پرهيز كرده، نفع خود را در نفع جامعه اسلامي ببينند و ضرر اجتماعي را ضرر خود بدانند. يك فرد مسلمان بايد اول مسلمان واقعي باشد، بعد يك فرد تاجر يا كشاورز يا صنعت گر يا كارگر و نيز فردي كه مي خواهد تشكيل خانواده بدهد اول بايد مسلمان باشد سپس تصميم خود را عملي سازد. خلاصه دست به هر كاري كه مي خواهد بزند و هر مقام و منصبي كه مي خواهد اختيار نمايد، دين و ايمان صحيح لازم است. چنين كسي درهركار و براي هر تصميمي، نخست مصالح و منافع اسلام و مسلمين را درنظر مي گيرد، سپس مصلحت خويشتن را، و هرگز به كاري كه ضرر اسلام و مسلمانان در آن است- اگرچه به نفع خودش هم باشد- اقدام نمي نمايد. و البته معلوم است كه اگر چنين فكري در جامعه شيوع پيدا كند، هرگز بين افراد آن جامعه، اختلافي پيدا نخواهد شد.» 27
7- در جامعه آرماني موردنظر اسلام، ارتباط افراد (به تعبير ديني، مومنان) با يكديگر براساس دو اصل «عدالت» و «احسان» است. 28 مقتضاي اصل اول، انجام تكاليف و رعايت حقوق متقابل است اما اصل دوم به فراتر از اين سطح نظر دارد و به نيكي و محبت و مهرورزي دعوت مي كند. اصل دوم است كه همبستگي و پيوستگي جامعه اسلامي را تعميق مي بخشد و آن را به مثابه يك پيكر واحد و مسقل، مهندسي مي كند. در اين هندسه اجتماعي، فرد، گسسته و بريده از جامعه نيست و همچون يك حيوان اقتصادي از برقراري ارتباطات اجتماعي، منافع شخصي و مادي خويش را جست وجو نمي كند:
«در جامعه آرماني، فرد فقط در انديشه منافع و مصالح شخصي خود نيست و ساير افراد را ابزار تامين و تحصيل خواسته ها و نيازهاي خود نمي انگارد، بلكه به ديگران به چشم بندگان خداي متعال مي نگرد و تلاش و كوشش مي كند تا هدف آفرينش كه تعالي و استكمال حقيقي همه انسان هاست، به بهترين وجه تحقق يابد. از اين رو، نسبت به ساير افراد نيز احساس مسئوليت مي كند. بنابراين، در جامعه آرماني، همه افراد، بلا استثناء به آموزش و پرورش يكديگر اشتغال دارند و بخش عظيمي از ارتباطات و مناسباتشان چيزي جز تزكيه، تعليم، امر به معروف و نهي از منكر، تواصي به حق و تواصي به صبر نيست.» 29
در روايات اسلامي نيز تعاليم ارزشمندي در زمينه چگونگي ارتباطات افراد در جامعه اسلامي و تعهد و مسئوليت متقابل آنها آمده است. در حديث معروفي از پيغمبر اكرم(ص) نقل شده كه مثل مؤمنان در پيوند مهرباني و عواطف متبادل ميان خودشان، داستان پيكر زنده است كه چون عضوي از آن به درد آيد، ساير اعضاء با تب و بي خوابي با او همراهي مي كنند.
آسيب عمده اي كه از رهگذر انديشه انديويدو آليسم متوجه جامعه و ارتباطات انساني مي شود، جايگزين شدن عقلانيت محاسبه گر و سودسنج و ابزاري در روابط، به جاي عواطف و احساسات عالي انساني است. خودگزيني و خودمقدم بيني برخاسته از انديويدو آليسم، ساخت و بافت عاطفي و معنوي مناسبات اجتماعي انسان ها را متزلزل مي كند. حتي در حالتي كه فرد خود را مقيد و ملزم به رعايت حقوق و آزادي هاي ديگران مي داند، هدف غايي او بازهم معطوف به منافع شخصي اش است؛ زيرا به خوبي مي داند (و در واقع، محاسبه مي كند) كه منافع او تا حدقابل توجهي با منافع ديگران همبستگي دارد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
22- سيدمحمدحسين طباطبايي، تفسيرالميزان، جلد چهارم، ترجمه محمدباقر موسوي همداني، قم: دفتر انتشارات اسلامي، ص .148
23- همان، ص 154
24- مرتضي مطهري، مقدمه اي بر جهان بيني اسلامي، جلد سوم: وحي و نبوت، تهران: انتشارات صدرا، چاپ نوزدهم، 1384، ص .117
25- همان.
26- همان ص 118
و- محمد تقي مصباح يزدي، نظريه حقوقي اسلام، جلد اول، قم: موسسه آموزش و پژوهشي امام خميني، چاپ اول، 1386، ص .239
27- اسلام و اجتماع، ص 94-.93
28- جامعه و تاريخ از ديدگاه قرآن، ص .418
29- همان، ص .421

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14