(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 28 مرداد 1389- شماره 19721

كوتاه اقتصادي
وام 25 ميليون توماني قرض الحسنه براي احداث خانه در زمين هاي شخصي
نرخ جديد تضميني برنج پرمحصول 20درصد افزايش يافت
مديرعامل سازمان هدفمند كردن يارانه ها: امكان تغيير شماره حساب فعلا وجود ندارد
احتمال افزايش قيمت بليت هواپيما با اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها
فروش نخستين نيروگاه دولتي در فرابورس
شاخص كل بورس از مرز 17 هزار واحد گذشت
طرح جامع توسعه براي همه ميدان هاي گازي كشور تهيه مي شود
عضو كميسيون تلفيق مجلس: مدت زمان بازنشستگي 5 سال افزايش مي يابد
فعاليت شركت بنيان تسهيل اطمينان غيرقانوني است
وزير كار و امور اجتماعي: نرخ بيكاري مركز آمار را قبول دارم
بهره برداري از 3/1 ميليون تن ظرفيت سيلو در هفته دولت
بانك هاي سپه و ملي دولتي مي مانند
نارضايتي مردم آمريكا از عملكرد اقتصادي اوباما



كوتاه اقتصادي

¤ وزير بازرگاني در نامه اي به وزير بهداشت و رئيس موسسه استاندارد خواستار آن شد كه در صورتي كه آلودگي در برنج هاي وارداتي به ايران وجود دارد، براي جلوگيري از ثبت سفارش اين برنج ها به وزارت بازرگاني اين موضوع ابلاغ شود و در صورت نيازبراي بازنگري و اعلام استانداردهاي جديد به وزارت بازرگاني، اقدام شود.
¤ با بازنشستگي ايرج اكبريه، ابراهيم صادقي به عنوان معاون مالي و اقتصادي و عضو هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران منصوب شد.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، صادقي مسئوليت هاي مهمي در حوزه مالي و اقتصادي ايفا كرده و پيش از اين قائم مقام و عضو هيات مديره بانك صنعت و معدن بود كه در پي بازنشستگي ايرج اكبريه در اواخر سال 88 به تازگي سمت معاونت اين سازمان را در اختيار گرفت.
¤ اداره كل گمرك چين از افزايش چشمگير واردات سنگ آهن از ايران در نيمه نخست سال جاري ميلادي خبر داد.براساس اعلام اين اداره، ايران و كشورهاي عضو آ سه آن به منابع جديد تامين سنگ آهن چين تبديل شده اند.
¤ معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي گفت: در روزهاي گرم و طاقت فرساي تابستان امسال، مدت زمان تعميرات نيروگاهي از 48 به 8 ساعت كاهش يافت.محمد بهزاد گفت: به صورت عمومي زماني كه بويلر نيروگاههاي بخار سوراخ مي شود، مهندسان وزارت نيرو براي تعمير بايد اجازه دهند تا اين ديگ خنك شود. اين فرآيند 30 ساعت به طول مي انجامد و 10 ساعت نيز پروسه تعميرات به طول خواهد انجاميد تا يك نيروگاه، مجدد بعد از انجام تعميرات، وارد چرخه توليد شود.
¤ ميزان مبادلات تجاري ايران و تركيه تا پايان سال 2015 از 11 ميليارد دلار به بيش از 25 ميليارد دلار افزايش مي يابد.سفير جديد تركيه در تهران در ديدار با وزير بازرگاني جمهوري اسلامي ايران از وي براي شركت در اجلاس كمسك (كميته دائمي همكاري هاي تجاري و اقتصادي سازمان كنفرانس اسلامي) دعوت كرد. اين اجلاس 4 تا 18 مهرماه امسال در تركيه برگزار مي شود.
¤ بانك ملي ايران با حضور در بيستمين همايش جشن گلريزان، مبلغ 600 ميليون ريال جهت آزادي زندانيان جرايم غيرعمد اهدا كرد.
¤ سومين نمايشگاه اختصاصي توانمندي هاي صنعت ايران چهارم تا هشتم شهريورماه - 26 تا 29 آگوست - توسط شركت بازرگاني بين المللي ايدرو در ونزوئلا برگزار مي شود.
¤ طي 3 ماهه منتهي به خردادماه سال جاري ارزش صادرات محصولات صنايع شيميايي و صنايع وابسته به آن بالغ بر يك ميليارد و 189 ميليون و 476 هزار دلار بود.
¤ معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنايع و معادن اعلام كرد: با اجراي چهار طرح فولادي، ظرفيت توليد فولاد كشور تا پايان امسال به حدود 20 ميليون تن مي رسد.محمدمسعود سميعي نژاد گفت: با توجه به سياستها و اهداف برنامه توليد، شركتهاي فولادي امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش توليد داشتند.
¤ 225 هزار نفر از مشتريان بانك صادرات ايران از سرويس بانكداري مبتني بر تلفن همراه بانك صادرات
(mobile banking) استفاده و از مزاياي آن بهره مند مي باشند.

 



وزير مسكن و شهرسازي اعلام كرد
وام 25 ميليون توماني قرض الحسنه براي احداث خانه در زمين هاي شخصي

وزير مسكن و شهرسازي، از در دست تهيه بودن طرحي خبر داد كه بر اساس آن، كساني كه خودشان صاحب زمين هستند و از دولت زمين نگرفته اند، مي توانند براي ساخت مسكن مهر از وام قرض الحسنه استفاده كنند.
به گزارش شبكه بين المللي خبر، علي نيكزاد گفت: اگر كساني بخواهند در شهر، پشت بام منزل خود را بر اساس قوانين شهرداري و با تائيد نظام مهندسي بسازند، براي ساخت اين طبقات فوقاني، اگر قبلا از تسهيلات دولتي استفاده نكرده باشند، مي توانند 20 ميليون تا 25 ميليون تومان وام قرض الحسنه دريافت كنند.
وي همچنين از تشكيل كارگروهي در وزارت مسكن براي پيگيري افزايش غيرمنتظره اجاره بها در تهران خبر داد و گفت: هدف ما اين است كه در مناطق 22 گانه تهران و با كمك متخصصان و فعالان حوزه املاك، اين اجاره بها را به ثبات برسانيم و سامان دهي كنيم.
وزير مسكن و شهرسازي افزود: در حال عملياتي كردن طرحي هستيم كه بر اساس آن كساني كه خودشان صاحب زمين هستند و از دولت زمين نگرفته اند، مي توانند براي ساخت مسكن مهر از وام قرض الحسنه استفاده كنند.
علي نيكزاد گفت همچنين اگر كساني بخواهند در شهرها پشت بام منزل خود را بر اساس قوانين شهرداري و با تأييد نظام مهندسي بسازند براي ساخت اين طبقات فوقاني اگر قبلا از تسهيلات دولتي استفاده نكرده باشند، مي توانند 20 تا 25 ميليون تومان وام قرض الحسنه دريافت كنند.
وي با بيان اين كه در شش ماهه نخست 88 در مقايسه با 87 ميزان صدور پروانه ساخت 31 درصد كاهش داشته است، گفت: در سه ماهه اول امسال با حمايت از ساخت بافت هاي فرسوده شاهد رشد 48 درصدي صدور پروانه ساخت در كشور بوده ايم.
وزير مسكن با اشاره به افزايش غيرمنتظره اجاره بها در تهران گفت: در اين زمينه كارگروهي تشكيل شد و بنا داريم در مناطق 22 گانه تهران و با كمك متخصصان و فعالان حوزه املاك اين اجاره بها را به ثبات برسانيم و ساماندهي كنيم.
وي افزود: هم اكنون نمي توان گفت در تهران قيمت اجاره بها به حالت گذشته برگشته اما رشد آن متوقف شده است و ما اين موضوع را رصد مي كنيم.
نيكزاد گفت: افتتاح مسكن مهر در كلان شهرها و اطراف تهران در دو مرحله از هفته چهارم شهريور و از اوايل دي ماه انجام خواهد شد.

 



با تصويب دولت
نرخ جديد تضميني برنج پرمحصول 20درصد افزايش يافت

وزير بازرگاني از مصوبه هيئت دولت مبني بر افزايش 12 تا 20درصدي نرخ خريد تضميني برنج پرمحصول در سال زراعي جاري خبر داد.
مهدي غضنفري گفت: افزايش نرخ خريد تضميني برنج به پيشنهاد وزارت بازرگاني و براساس درخواست استانداران سه استان شمالي، نمايندگان مجلس و تشكل هاي توليدي راهي هيئت دولت شده بود.
براساس مصوبه اخير دولت انواع برنج مازاد كشاورزان شامل: خزر، فجر و ساير اقلام مشابه به قيمت پايه هر كيلوگرم 14 هزار ريال، ندا و نعمت هر كيلوگرم 11 هزار ريال و آمل هر كيلوگرم 9 هزار ريال خريداري مي شود.
وزير بازرگاني با بيان اينكه مقرر شد نرخ خريد برنج هاي پرمحصول براي واريته هاي مختلف در هر كيلوگرم 500 ريال افزايش قيمت را تجربه كند، افزود: با ابلاغ مصوب دولت عمليات خريد تضميني برنج در استان هاي شمالي با قيمت جديد انجام مي شود.
عضنفري با قدرداني از دولت براي صدور اين مصوبه، اظهار داشت: اين اقدام در راستاي توجه بيشتر به توليد برنج داخلي و حمايت و پشتيباني از شاليكاران صورت گرفته است.
وي با تأكيد بر سياست هاي وزارت بازرگاني در حمايت از توليد داخل ادامه داد: نرخ خريد تضميني برنج پرمحصول براساس قيمت پايه توسط مجلس شوراي اسلامي، آبان ماه سال گذشته تصويب شد.
وزير بازرگاني به برگزاري سه نشست با استانداران، نمايندگان مجلس و تشكل هاي توليدي استان هاي شمالي در خصوص نرخ خريد تضميني برنج در تهران و ساري اشاره كرد و گفت: نتيجه سومين نشست منجر به توافق در خصوص تعيين نرخ جديد تضميني برنج پرمحصول در سال جاري شد.
به اعتقاد غضنفري نتيجه تعامل مناسب نمايندگان وزارت بازرگاني مبني بر ارايه راهكارهاي حمايتي از توليد منجر به مصوبه جديد دولت شد.
وي در ادامه گفت: هم اكنون اين مراكز از 205 در سال 88 به 245 مركز رسيده است.
وزير بازرگاني با اشاره به تخصيص 100 ميليارد تومان اعتبار براي خريد تضميني برنج، گفت: براين اساس وزارت بازرگاني مازاد برنج پرمحصول كشاورزان را خريداري كرده و محدوديتي در اين خصوص وجود ندارد.

 



مديرعامل سازمان هدفمند كردن يارانه ها: امكان تغيير شماره حساب فعلا وجود ندارد

مديرعامل سازمان هدفمند كردن يارانه هاي وزارت رفاه گفت: كسانيكه با انتخاب شماره حساب و وارد كردن آن به سامانه رفاهي رسيد دريافت مي كنند پس از آن نمي توانند شماره حساب را جابجا كنند.
بهروز مرادي در گفت وگو با ايسنا در پاسخ به اين سوال كه آيا اين امكان براي فردي كه شماره حسابي را به سامانه رفاهي وارد كرده، اما درصدد تغيير آن و ثبت شماره ديگري در اين سامانه باشد، فراهم است؟ توضيح داد: فرد با انتخاب شماره حساب و وارد كردن آن به سامانه رفاهي، «رسيد» دريافت مي كند كه پس از آن حساب از نظر ما نهايي و فعلا قابليت جابه جايي شماره حساب بانكي براي افراد وجود ندارد.
اين گزارش افزود: علي رغم آن كه استاندار تهران از اقدام برخي بانك ها مبني بر اعلام شماره حساب مشتريانشان به سامانه رفاهي آن هم به صورت «غيابي» انتقاد و گفته بود كه گزارش هاي واصله حاكيست تعداد محدودي از بانك ها به صورت مستقيم اقدام به اعلام شماره حساب مشتريان خود به سامانه رفاهي كرده اند كه تذكرات لازم مبني بر اين كه هيچ يك از بانك ها حق ندارند، راسا نسبت به اعلام شماره حساب مشتريان خود به اين سامانه اقدام كنند، مديرعامل سازمان هدفمند كردن يارانه هاي وزارت رفاه و تامين اجتماعي گفت: اين موضوع اساسا چندان موضوعيتي ندارد و در جلساتي كه با بانك ها داشته ايم، بحث آن گونه كه بيان مي شود، نيست.
مرادي افزود: هرچند حق انتخاب بانك و ثبت شماره حساب در سامانه رفاهي به صورت اختياري برعهده افراد است، لذا افراد مي توانند با افتتاح و يا اعلام شماره حساب خود نزد بانك هاي خصوصي، دولتي و موسسات مالي اعتباري نسبت به ثبت آن اقدام كنند.
وي تاكيد كرد: شايد اين اتفاق (اعلام شماره حساب بانكي افراد به نيابت از سوي آن ها از طرف بانك ها) براي چند نفر آن هم به صورت موردي رخ داده باشد، اما در عمليات ميليوني ثبت شماره حساب ها در سامانه رفاهي، اين امر براي ما موضوعيتي ندارد و اساسا نكته خاصي نيست.

 



وزير راه خبر داد
 احتمال افزايش قيمت بليت هواپيما با اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها

وزير راه و ترابري گفت: هر نوع افزايش قيمت بهاي بليت هواپيما منوط به اجراي قانون هدفمندسازي يارانه هاست.
حميد بهبهاني در حاشيه جلسه ديروز هيئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا قرار است بهاي بليت هواپيما افزايش يابد؟ افزود: گران شدن كه چه عرض كنم، بايد بپرسيد آيا قرار است تعديل شود؟
وي گفت: بايد منتظر اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها باشيم.
وزير راه افزايش بهاي بليت هواپيما را منوط به عرضه و تقاضا خواند و گفت: اگر قيمت بنزين بالا برود روي همه چيز تاثير مي گذارد.
از تابستان گذشتيم
وزير نيرو گفت: پيك مصرف برق كشور در تابستان امسال (12تيرماه) 41 هزار مگاوات بود كه از آن تاريخ به بعد ديگر به آن پيك نرسيده ايم.
مجيد نامجو در حاشيه جلسه ديروز هيئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: روند گرما رو به كاهش است و با وضع موجود بايد خود را براي تابستان سال آينده آماده كنيم.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا كاهش انرژي در تابستان امسال به روند توليد كارخانه ها آسيب رسانده است يا نه؟ گفت: ميان برق و صنعت هماهنگي خوبي وجود دارد و در مواقع مصرف و گرماي شديد از صنايع خاصي خواستيم مصرفشان را مديريت كنند اما اين مديريت به هيچ وجه موجب لطمه وارد شدن به توليد نشد.
وزير نيرو در پاسخ به سؤال ديگري درباره وارد مدار شدن نيروگاههاي جديد برق گفت: چند نيروگاه هم اكنون وارد مدار شده است كه قصد داريم آنها را با حضور رئيس جمهور افتتاح رسمي كنيم.
نامجو با اشاره به اينكه نيروگاه چابهار از مدتها پيش آماده افتتاح شده است، افزود: نيروگاه خرمشهر و نيروگاه عسلويه كه مربوط به صنعت است، افتتاح شد.
منابع آتيه مهر مشخص است
وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: منابع طرح تامين آتيه مهر امام رضا(ع) مشخص است و يكي از محلهاي مصارف جدول گذاري سهام به همين موضوع اختصاص يافته است.
شمس الدين حسيني در حاشيه جلسه هيئت دولت در پاسخ به سؤالي مبني بر اين كه علت انتقاد برخي نمايندگان مجلس بر تامين نشدن بودجه طرح تامين آتيه مهر امام رضا است، افزود: در جدول پيوست بودجه به طور مشخص آمده است كه 5 هزار ميليارد ريال براي اين طرح اختصاص يابد و اين مبلغ در بودجه سنواتي پيش بيني شده است.
وي گفت: نظر نمايندگان بر سر اين موضوع است كه اين عدد براساس تعداد متولدان موجود كافي نيست.
وزير اقتصاد، طرح تامين آتيه مهر امام رضا را طرحي پس اندازي سرمايه گذاري خواند و گفت: والدين بايد در اين طرح مشاركت كنند و مبالغ واريزي براي اين طرح تا 18سال قابل برداشت نيست.
وي گفت: اين طرح سرمايه گذاري تامين اجتماعي محسوب مي شود و وزارت رفاه و تامين اجتماعي مسئول كارگروه مربوط به اين طرح است.
وزير اقتصاد گفت: وقتي طرحي تامين اجتماعي محسوب مي شود از منابع هدفمند كردن يارانه ها هم مي توان به آن اختصاص داد.
وي گفت: بانكها نيز مي توانند در اين طرح مشاركت كنند.
حسيني گفت: منابع اين طرح پس از 18سال مي تواند صرف اشتغال، ازدواج، هزينه هاي تحصيلي، حج تمتع و حتي درمان بيماريهاي صعب العلاج شود.

 



فروش نخستين نيروگاه دولتي در فرابورس

100 درصد سهام نخستين نيروگاه دولتي پس از 4 روز رقابت با قيمت هر سهم 3270 ريال در بازار سوم فرابورس فروخته شد.
به گزارش روابط عمومي فرابورس ايران، سازمان خصوصي سازي صد ميليون سهم معادل 100 درصد از سهام شركت توليد نيروي سبز بينالود به ارزش پايه 834/2 ميليارد ريال به صورت يك جا و نقد و اقساط با نرخ پايه 2834 ريال در بازار فرابورس عرضه كرد كه پس از 4 روز رقابت ديروز به قيمت پاياني 3270 ريال در اين بازار معامله شد كه نسبت به قيمت پايه 440 ريال افزايش نرخ داشت.طبق اين گزارش نيروگاه بينالود كه سهامدار عمده آن سازمان تأمين اجتماعي است در زمينه توليد و فروش انرژي برق فعاليت مي كند.
همچنين ديروز 3 ميليون و 400 هزار سهم، حق تقدم و برگه اوراق مشاركت به ارزش بيش از 7 ميليارد ريال در بازارهاي فرابورس معامله شد.در اين معاملات سهام شركت بيمه دي با 9/4 درصد افزايش به قيمت پاياني 2874 ريال، مرجان كار با 4/2 درصد افزايش به نرخ 3077 ريال، كوير تاير با 1/3 درصد افزايش به قيمت 1650 ريال، ليزينگ ايرانيان با 2 درصد افزايش به 1859 ريال و حق تقدم بيمه دي با 9/4 درصد افزايش به 1626 ريال و اوراق مشاركت ليزينگ ايران شرق با
9/0 درصد كاهش يافت.

 



شاخص كل بورس از مرز 17 هزار واحد گذشت

شاخص كل بورس وارد كانال 17 هزار شد و به عدد 6/17009 رسيد.
شاخص كل ديروز 16910 واحدي شد و امروز اين شاخص با بيش از 90 واحد رشد به رقم ياد شده رسيده است.
شاخص كل بورس در روز 11 مرداد ماه سال جاري به 16هزار واحد رسيد كه اين شاخص تنها پس از 16 روز به بيش از 17 هزار واحد رسيده است.
در حالي كه شاخص بورس در روزهاي هفته جاري روند نزولي يافته بود اما در پايان معاملات سه شنبه 26 مرداد ماه جاري شاخص كل با 143واحد افزايش نسبت به روز دوشنبه گذشته عدد 16 هزار و 910 واحد را نشان مي دهد كه بيشترين تاثير مثبت را سهام شركت هاي معدني و صنعتي چادرملو با 66/18واحد، فولادمباركه اصفهان با
5/17واحد، سايپا با
28/17 واحد، ايران خودرو با 54/11واحد و مپنا با
13/8واحد بر روي شاخص داشتند.
شاخص كل بورس روند صعودي خود را از ابتداي سال جديد آغاز كرده و در روز 30 فروردين ماه براي اولين بار وارد كانال 14 هزار واحد و در روز 22 تير ماه سال جاري و پس از گذشت حدود سه ماه ركورد جديد 15 هزار واحد را بدست آورده بود. رسيدن شاخص بورس به 17 هزار واحد بيانگر رشد 113 درصدي نسبت به سال گذشته است.

 



طرح جامع توسعه براي همه ميدان هاي گازي كشور تهيه مي شود

وزارت نفت در راستاي اجراي برنامه مطالعه جامع مخازن هيدرو كربوري كشور تهيه طرح جامع توسعه همه ميدان هاي گازي كشور را در دستور كار قرار داده كه تاكنون اين كار براي همه فازهاي پارس جنوبي انجام شده است.
معاون برنامه ريزي و نظارت بر منابع هيدرو كربوري وزير نفت در گفت وگو با شانا با اشاره به وجود طرح جامع توسعه بر تمام ميدان هاي گازي كشور، گفت: متناسب با اولويت بندي و استراتژي، توليد از مخازن گازي كشور در دستور كار قرار مي گيرد.
وي هر يك از ميدان هاي نفتي و گازي را داراي مزيت هاي اقتصادي خاصي خواند و افزود: قدرت اقتصادي و سياسي كشور مربوط به مخازن نفتي و گازي كشور بوده و امنيت اقتصادي كشور در گرو سرمايه گذاري در اين بخش است كه خوشبختانه ايران از قدرت اقتصادي مطلوبي در سطح منطقه و بين الملل برخوردار است.
خجسته مهر تصريح كرد: در جهت اجراي اين برنامه براي نخستين بار، امسال انجام لرزه نگاري چهاربعدي در چند ميدان نفتي كشور در خشكي و دريا در دستور كار قرار مي گيرد.

 



عضو كميسيون تلفيق مجلس: مدت زمان بازنشستگي 5 سال افزايش مي يابد

عضو كميسيون تلفيق برنامه پنجم گفت: براساس آخرين مصوبات اين كميسيون مقرر شد تا پايان برنامه پنجم در هر سال، يك سال به مدت زمان لازم براي بازنشستگي اضافه شود.
جبار كوچكي نژاد در گفت وگو با فارس اظهار داشت: جلسه روز گذشته كميسيون تلفيق برنامه در رابطه با مواد 30 تا 34 بخش بازنشستگي لايحه برنامه پنجم بود.
وي در رابطه با ماده 30 لايحه برنامه پنجم گفت: به دولت اجازه داده شد در راستاي ايجاد ثبات، پايداري و تعدل منابع و مصارف صندوق هاي بازنشستگي نسبت به اصلاح ساختار اين صندوق ها اقدام نمايد.
عضو كميسيون تلفيق برنامه بيان كرد: ماده 31 لايحه برنامه پنجم مبني بر اين كه دولت مجاز است، نسبت به برقراري و استمرار نظام جامع تامين اجتماعي چند لايه هاي متفاوت مساعدت هاي اجتماعي، مستمري هاي پايه، بيمه هاي اجتماعي، بيمه هاي مكمل اجتماعي و درمان اقدام نمايد، به تصويب رسيد.
وي با اشاره به تصويب مواد 32 و 33 لايحه برنامه پنجم، در خصوص ماده 33 اين لايحه، گفت: با توجه به بدهكاري دولت به صندوق هاي بازنشستگي، دولت موظف شد تا سهم و بدهكاري هاي خود نسبت به صندوق هاي بازنشستگي را تا پايان سال اول اجراي برنامه پنجم پرداخت كند.
عضو كميسيون تلفيق برنامه با اشاره به ماده 34 مبني بر تغيير عضويت بازنشستگان از يك صندوق بازنشستگي به صندوقي ديگر، خاطرنشان كرد: در لايحه برنامه پنجم ذكر شده بود كه بازنشستگان براي تغيير از يك صندوق به صندوق ديگر نبايد اختلاف مبلغي را پرداخت كنند كه با مخالفت مواجه شد و راي نياورد.
كوچكي نژاد در ادامه تصريح كرد: به طور مثال براي اين كه يك بازنشسته از صندوق بازنشستگان كشوري به صندوق بازنشستگان بخش خصوصي تغيير عضويت دهد، لازم است براي تغيير عضويت خود يك اختلاف مبلغي را پرداخت نمايد.
وي افزود: مقرر شد تا پايان برنامه پنجم در هر سال، يك سال به مدت زمان بازنشستگي اضافه شود.

 



فعاليت شركت بنيان تسهيل اطمينان غيرقانوني است

بانك مركزي اعلام كرد: فعاليت شركت بنيان تسهيل اطمينان غيرقانوني است.
روابط عمومي بانك مركزي با انتشار اطلاعيه اي اعلام كرد: بدينوسيله به اطلاع هموطنان مي رساند: «شركت بنيان تسهيل اطمينان» كه در تاريخ
9/11/1386تحت شماره 317843 در اداره ثبت شركت ها و موسسات غيرتجاري تهران به ثبت رسيده است، فاقد مجوزهاي لازم و قانوني از سوي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران براي فعاليت در امور پولي و مالي مي باشد.اين شركت متأسفانه بدون اخذ مجوز تحت عنوان شركت تعاوني اعتبار، اقدام به اخذ سپرده از عموم و تأسيس شعبه كرده است كه اين موضوع از طريق مراجع قضائي و انتظامي در حال پيگيري است.لذا به كليه هموطنان اعلام مي گردد: از سپرده گذاري و هرگونه همكاري با شركت ياد شده اكيداً خودداري نمايند.

 



وزير كار و امور اجتماعي: نرخ بيكاري مركز آمار را قبول دارم

وزير كار وامور اجتماعي با بيان اينكه نرخ بيكاري اعلام شده توسط مركز آمار را قبول دارم، گفت: ترجيح مي دهم تحليل آمار را مركز آمار ارايه كند. اما به نظر مي آيد بيشترين علت افزايش جمعيت فعال و ورود فارغ التحصيلان به بازار كار است.
به گزارش خبرگزاري فارس شيخ الاسلامي در حاشيه مراسم امضاي تفاهم نامه آموزش صنف نانوايان با همكاري وزارت بازرگاني، اظهار داشت: من نگفتم نرخ بيكاري را واقعي نمي دانم من گفتم تنها مرجع رسمي در كشور مركز آمار است هر چه بگويد درست است، اما اگر فردي حرف و نقدي راجع به اين موضوع دارد غيررسمي است و نمي تواند ملاك باشد و در غير اينصورت سنگ روي سنگ بند نمي شود.
به گفته وزير كار، مركز آمار هر نرخي راجع به بيكاري اعلام كند قبول داريم اما سخت است ولي به ناچار مي پذيريم.
وزيركار در پاسخ به اين پرسش كه يك ميليون و 300 هزار بنگاه توليدي وجود دارد و براي اين ميزان تنها 820 بازرس در كل كشور وجود دارد كه در سال تنها 5/1 ساعت وقت بازرسي دارند، اين موضوع موجب افزايش تخلفات از سوي كارفرمايان مي شود، گفت: اين موضوع را نفي نمي كنم، اما دقت داشته باشيد بازرسي همه جا به صورت تصادفي انجام مي شود و بنابراين نيست كه همه متخلف هستند و درست كار نمي كنند.
شيخ الاسلامي در خصوص سهام عدالت كارگران نيز گفت: اين سهام براي همه كارگران اصناف مختلف است و نمي توان اولويت بندي كرد، اما با توجه به روند موضوع مرحله بندي براي هر بخش صورت گرفته است.
وي ادامه داد: در حال حاضر وظيفه وزارت كار شناسايي و معرفي كارگران براي دريافت سهام عدالت است و حدود 5/9 ميليون كارگر مشمول اين سهام هستند.
شيخ الاسلامي در مورد آيين نامه هاي قانون مشاغل خانگي گفت: بعد از تصويب هر قانون بايد آيين نامه هاي اجرايي به تاييد برسد، در ستاد مشاغل خانگي اين موضوع نهايي نشده است و در روز گذشته سه بند از آن تاييد شده است.
به گفته وزير كار و امور اجتماعي به علت كندي روند تصويب آيين نامه اجراي مشاغل خانگي جلسات ستاد مشاغل خانگي متشكل از دستگاه هاي اجرايي به صورت هفتگي برگزار مي شود.
وي ادامه داد: كار ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي شروع شده است و همه كار در اين بخش تدوين آيين نامه نيست.
وزيركار و امور اجتماعي در خصوص بكارگيري كارگران بازنشسته و برخي واحدها، تصريح كرد: قوانين موجود در كشور اجازه چنين كاري را به كارفرما نمي دهد اما واقعيت اين است كه خروجي بازنشستگان كار نسبت به ورودي بازار كار بسيار كم است.
وي اضافه كرد: اعطاي تسهيلات براي اتمام طرح هاي نيمه تمام، تامين سرمايه در گردش براي بنگاه هاي توليدي، اعطاي تسهيلات به بنگاه هاي زودبازده و ظرفيت سازي و شناسايي فرصت ها در بازار كار از ديگر اقداماتي است كه وزارت كار و امور اجتماعي براي ايجاد اشتغال در دستور كار قرار داده است.

 



بهره برداري از 3/1 ميليون تن ظرفيت سيلو در هفته دولت

مديرعامل شركت
مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران از آغاز بهره برداري يك ميليون و 290 هزار تن ظرفيت سيلوي كشور همزمان با هفته دولت خبر داد.
حميد عليخاني گفت: با آغاز به كار سيلوهاي جديد ظرفيت ذخيره سازي گندم به هشت ميليون و 400 هزار تن افزايش مي يابد.
به گفته وي، با احتساب سهم چهار ميليون تني بخش خصوصي از ظرفيت سيلوهاي كشور، سهم اين گروه در احداث سيلو بيش از پنج ميليون تن مي شود.
عليخاني با تصريح بر اينكه عمده سيلوهاي جديد توسط بخش خصوصي ساخته شده، افزود: يك ميليون و 30 هزار تن از سيلوها توسط بخش خصوصي و مابقي بوسيله دولت آماده بهره برداري شده است.
مديرعامل شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران همچنين گفت: از مجموع سيلوهاي آماده بهره برداري يك ميليون و 60 هزار تن به صورت فلزي، 120 هزار تن انبارهاي مكانيزه و 110 هزار تن نيز سيلوي بتني است.
معاون وزير بازرگاني ظرفيت سيلوهاي كشور در زمان حاضر را 7 ميليون و 100 هزار تن اعلام كرد.وي با استناد به اظهارات وزير بازرگاني مبني بر تلاش كشور براي تبديل شدن به قطب تجارت منطقه، افزود: جمهوري اسلامي ايران قادر است با استفاده از وضعيت توليد و مصرف گندم در كشورهاي همسايه شمال و جنوب خود و پيگيري امر سيلوسازي و ذخيره به اهداف مورد نظر برسد.
مديرعامل شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي همچنين گفت: استان تهران با افتتاح شش سيلو به ظرفيت 258 هزار تني در هفته دولت بيشترين سهم را در اين مهم به خود اختصاص داده است.
وي افزود: ظرفيت سيلوهايي كه در هفته دولت مورد بهره برداري قرار مي گيرد به تفكيك هر يك از استان هاي گلستان 190 هزار تن، فارس 45 هزار تن، خوزستان 60 هزار تن، خراسان رضوي 40 هزار تن، كرمان 30 هزار تن، اردبيل 50 هزار تن، آذربايجان شرقي و غربي مجموعا 372 هزار تن، سيستان و بلوچستان 60هزار تن و همدان 20 هزار تن است.

 



بانك هاي سپه و ملي دولتي مي مانند

مديرعامل بانك سپه از تلاش و برنامه ريزي براي تبديل شدن اين بانك به بانك اول كشور خبر داد.
رامين پاشايي فام ضمن تاكيد بر تلاش و كوشش جمعي براي ارتقاء جايگاه بانك اظهار داشت: هرچند كار آساني نيست اما با توجه به پتانسيلهاي بالا، خصوصا نيروي انساني كارآمد و ارزشمند، بانك سپه مي تواند به بانك اول كشور تبديل شود.
وي با بيان اينكه بايد برنامه ارتقاء 2 پله اي بانك حداكثر تا پايان ماه مبارك رمضان نهايي شود افزود: با عملياتي شدن اين برنامه كه با توجه به تمامي ويژگيها و پتانسيلهاي واقعي بانك تدوين خواهد شد بايد شرايطي را فراهم كنيم كه بانك دو پله صعود كند.
پاشايي فام با بيان اينكه كشور در شرايط بسيار حساسي قرار دارد گفت: جنگ تمام عيار اقتصادي عليه كشور طرح ريزي شده كه گذر از آن هوشياري و تلاش مضاعف مي طلبد.
وي با تاكيد بر اينكه بانك سپه و ملي براساس قانون اصل 44 دولتي ماندند افزود: با توجه به اين مهم كاركردها و وظايف ويژه اي براي اين دو بانك در عرصه اقتصادي و بازار پولي در نظر گرفته شده كه توجه به آن طي سالهاي آينده يك ضرورت است.
مديرعامل بانك سپه گفت: پيكره بانك از مديران و كاركنان شايسته تشكيل شده كه بايد به خوبي از آنها استفاده كرد.
پاشايي فام با بيان اينكه ديروز به تاريخ پيوست، فردا آينده مبهم است و امروز موهبتي است الهي كه بايد قدر آن را بدانيم افزود: بايد با توجه به واقعيتهاي موجود و پتانسيلهاي بانك شرايط را براي ارتقاي اولين بانك ايراني فراهم كنيم.

 



براساس تازه ترين نظرسنجي ها اعلام شد
نارضايتي مردم آمريكا از عملكرد اقتصادي اوباما

تازه ترين نظرسنجي آسوشيتدپرس نشان مي دهد ناكامي و عدم موفقيت باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در مقابله با بحران مالي و اقتصادي موجب كاهش شديد محبوبيت وي شده است.
به گزارش آسوشيتدپرس اكثر مردم آمريكا در اين نظرسنجي نارضايتي خود را از عملكرد اقتصادي تيم اوباما اعلام كرده و بر اين باورند كه چشم انداز تيره و تاري در انتظار اقتصاد آمريكا است.
به اعتقاد كارشناسان و تحليلگران نتايج اين نظرسنجي تاثير زيادي در انتخابات ميان دوره اي كنگره كه در ماه نوامبر برگزار خواهد شد دارد. براساس اين گزارش تنها 41درصد مردم آمريكا از عملكرد اقتصادي دولت اوباما حمايت و ابراز خشنودي مي كنند. اين رقم در ماه آوريل 44درصد بوده است.
ميزان نارضايتي مردم آمريكا نيز از سياستهاي مالي و اقتصادي اوباما به بيش از 56 درصد رسيده است. اين پايين ترين ميزان محبوبيت اوباما در طول 18ماه گذشته است.نرخ بيكاري بالا افزايش كسري بودجه و بدهي آمريكا مهمترين علل كاهش محبوبيت اوباما ارزيابي شده است. به اعتقاد كارشناسان اقتصادي سياستهاي كنگره و دولت آمريكا تاثير زيادي در افزايش نرخ بيكاري داشته است.براساس اين نظرسنجي 60درصد مردم آمريكا بر اين باورند كه اقتصاد اين كشور در مسير نادرستي قرار دارد. در همين حال اين خبرگزاري اعلام كرد، باراك اوباما رئيس جمهوري آمريكا گفت: خروج آمريكا از بحران اقتصادي سالها به طول خواهد انجاميد.
بنابر اين گزارش، باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا كه براي كسب آراي انتخاباتي به سياتل سفر كرده است، با اشاره به بحران اقتصادي آمريكا گفت: خروج كشور از بحران اقتصادي سالها به طول خواهد انجاميد.
وي همچنين به راي دهندگان بي قرار هشدار داد هر نامزدي كه وعده بهبود اوضاع اقتصادي در زودتر از اين زمان را بدهد، در تلاش براي جلب آرا راي دهندگان است.ابراز ديدگاه اقتصادي رئيس جمهور آمريكا در تب و تاب رقابتهاي انتخاباتي تعيين كننده ميان دوره اي، در واقع بازتاب واقعيت سياست فريبكارانه وي است.باراك اوباما در حال حاضر براي متقاعد ساختن و جلب آراي مردمي كه از اوضاع اقتصادي كشور دلخور هستند، در تلاش است.اوباما كه قصد دارد در انتخابات 2012 ميلادي نيز شركت كند در تلاش است تا راي دهندگان را متقاعد سازد تا عملكرد وي را در چشم اندازي بلندمدت ارزيابي كنند.
پاكستان در آستانه فاجعه اقتصادي قرار دارد
خبرگزاري فرانسه ضمن اشاره به وقوع سيل در بسياري از مناطق پاكستان نوشت سيل اخير بسياري از زيرساختهاي صنعتي و كشاورزي پاكستان را از بين برده و اقتصاد اين كشور را در آستانه بحران و فاجعه بي سابقه اي قرار داده است.
كشاورزي 20درصد توليد ناخالص داخلي پاكستان را تشكيل مي دهد. در شهرهاي سيل زده بسياري از زيرساختهاي شهري از بين رفته است و بازسازي شبكه هاي انتقال برق، آب و گاز به ميلياردها دلار سرمايه گذاري جديد نياز دارد.
بانك جهاني وام 900 ميليون دلاري براي تجهيز زيرساختهاي اقتصادي به پاكستان اختصاص داده است. بر اساس تازه ترين برآوردها بخش كشاورزي پاكستان از سيل اخير 5/2ميليارد ريال زيان ديده است.
پاكستان 20درصد محصول پنبه خود را از دست داده است. وقوع سيل اخير همچنين موجب كاهش شديد رشد اقتصادي پاكستان در سال مالي جاري خواهد شد. ضمير اكرم نماينده پاكستان در سازمان ملل گفت ميزان خسارتهاي سيل تنها به مناطق شمالي پاكستان بيش از
5/2ميليارد دلار است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14