(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 31  مرداد 1389- شماره 19723

به بهانه احداث يادمان شمس در تبريز طرحي نو دراندازيم!
پذيرايي از روزه داران در خانه هاي مردم كيش
مقاوم سازي و نوسازي مدارس در اسفراين
تحويل 9 واحد مسكوني به مددجويان بهزيستي بهاباد
استاندار: گيلان از پيشرفته ترين تجهيزات درماني برخوردار است
خوزستان در ريشه كني بي سوادي مقام نخست را كسب كرد
در ميان شهرهاي استان يزد طبس شهري با عميق ترين و طويل ترين قنات ها
افتتاح نخستين كتابخانه شبانه روزي آستان قدس رضوي
موفقيت تيم المپياد استان گلستان در مسابقات ملي مهارت
نواختن طبل در ماه مبارك رمضان در طبس سابقه 130ساله دارد
اختصاص 20 ميليارد ريال براي ساخت ادامه آزادراه رشت- قزوين
مرمت مجموعه سعدالسلطنه قزوين ظرف سه سال آينده به اتمام مي رسد
راه اندازي سامانه برنامه ريزي و نظارت بر صنعت طيور گوشتي
تشكيل شهرستان هاي استان البرز پس از استقرار استانداري
براي دومين سال متوالي در هرمزگان صبرزرد كشت شد
تحويل 2700 واحد مسكن مهر استان زنجان در هفته دفاع مقدس



به بهانه احداث يادمان شمس در تبريز طرحي نو دراندازيم!

وقتي كه شهردار اسبق تهران، ديوارهاي پارك ها را برداشت درشهرما تبريز هم نهضت برداشتن ديوار پارك ها و باغ هاي عمومي شروع شد.
لودرها با سرعت ديوارهاي باغ گلستان را تخريب كردند و بدين سان نمونه اي بسيار زيبا از تلفيق نرده آهني كه به علت دستگاه هاي جوشكاري با پرچ به يكديگر جفت شده بودند و «سنگ هاي قويروقلي» منظور سنگ هاي دنباله دار دست تراش كه به شكل ديوار حريم، باغ گلستان را در برگرفته بودند، تخريب شدند و آثار آنها از صحنه ناپديد گشت و ده ها اصله درخت تنومند نيز با آنها ازبين رفت.
چند هفته بعد نيز ساخت ديواري كوتاه از سنگ سرخ آذرشهر در دور تا دور باغ آغاز شد طوري كه مدت ها بعد ديواري براي حفظ حريم، به دور پارك مقبره الشعراي تبريز كشيده شد تا هيچ باغي بي حريم نماند.
سال ها از آن ماجرا گذاشت و آثار تخريبي همچنان ماندگار ماندند و ...
و اما«يادمان شمس» يادواره اي براي شمس تبريز، طرح بنائي جديد براي شهر ما كه قرار است درمحل استخر و آب نماي واقع در باغ گلستان شهر احداث شود.
يعني بخشي از باغ آرام ولي زخم خورده كه در منطقه اي مشكل قراردارد بايد تخريب شود (البته به جاي خود منطقه مشكل) و بنائي فرهنگي در آن براي بزرگداشت شمس تبريز احداث شود!
تعيين اين محل درمركز شهر و درمنطقه اي متراكم و شلوغ و با آن امكان دسترسي سخت (از نظر ترافيك) جاي سوال داشت. اما شايعاتي نيز دراين خصوص مطرح مي شد كه مقبره شمس از ابتدا درمحل همين باغ بوده است! و شايد ناسيوناليزمي از نوع جهان سومي.... درحاليكه منار شمس درشهرستان خوي به عنوان مقبره شمس شناخته شده و نيازي به اين بحث غير لازم نبود.
فشار افكار عمومي كلنگ زني طرح در اين منطقه را به زمان ديگر انداخت ولي درخواست مجدد براي طراحي بناي يادمان شمس از طريق يك مسابقه درشهر تبريز و درسايت ها مطرح مي شد كه باز به نظر مي رسد با كوچكتر كردن طرح ولي جايگذاري بنا در داخل باغ كار ادامه خواهد يافت.
تبريز شهري بزرگ است؛ ولي بخشي وسيع از آن تحت تصرف حاشيه نشين ها و زمين خواران كوچك و بزرگ درشكلي نامناسب رشد يافته؛ از باغات سرسبز آن به بركت تخريب توسط سازمان هاي پر قدرت و با نفوذ دولتي و تعاوني هاي به اصطلاح مسكن چيزي نمانده است و آنچه كه هست به قوت يكي دو كميسيون نابود شدنشان مشكلي نخواهد آفريد!
ساخت يادمان شمس خدمتي بزرگ به فرهنگ تبريز و آفريدن ساختاري فرهنگي براي يك شهر است اما ساخت توام با تخريب؛ كاري صواب به نظر نمي رسد!
بناي يادمان شمس را مي توان بربالاي تپه و منطقه اي مرتفع در ورودي تبريز با دسترسي هاي سهل ساخت؛ مي توان آنرا به بالاي كوه عينالي برد، مي توان آنرا درروي گسل هاي منطقه شهرك هاي شمال شهر دركنار هتلي در دست احداث ساخت تا ضمن آفرينش اثري فرهنگي از ساخت و سازشركت هاي خانه سازي «خانه بر روي گسل» كاست و در نهايت بناي يادمان را درجائي بنا نمود كه نياز به تخريب آنچه كه هست نباشد!
بگذاريد باغ گلستان در وسط شهر و درآن دود و دم استراحت كند و پـذيراي مردم خسته باشد؛ آب نماي آن و صداي آبش! آرامش بدهد و لذت بخش باشد.
شما نيز مي توانيد عمارت يادبود شمس را با بزرگترين وسعت ممكن درمنطقه اي آرام براي افزايش بار فرهنگي شهر تبريز بسازيد.
و گرنه ياد آنچه كه نابود خواهد شد و آن فرصتي كه از كف مي رود به سان ديوارهاي حريم باغ گلستان از يادها زدوده نخواهد شد.
پس طرحي نو دراندازيد!
تبريز - مهندس توفيق وحيدي آذر

 



پذيرايي از روزه داران در خانه هاي مردم كيش

هر سال با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان مردم كيش ميزبان مسافران روزه دار اين جزيره هستند.
مسافران روزه دار همراه با برادران و خواهران شيعه و اهل سنت با حضور در مساجد و تكايا و محافل انس با قرآن، قرائت دعا و مناجات خواني، جلسات آموزش قرآن اين ماه را گرامي مي دارند. افطاري دادن يكي از سنت هاي حسنه در اين جزيره است. سفره افطاري معمولا شامل نان و پنير و خرماي تازه مي شود. غذاي كامل در اين ماه، ماهي سرخ كرده و سبزي پلو، قليه ماهي و دلمه با برگ انگور و ساير غذاهاي محلي و ملي است. هنگام افطار در تمام خانه هاي مردم جزيره كيش رو به ميهمانان خدا باز است و آماده پذيرايي از روزه داران و مسافران جزيره است. اين سنت سالهاست كه در جزاير خليج فارس متداول است و از نسلي به نسل ديگر انتقال پيدا مي كند.سفره سحري ساكنان جزيره كيش معمولا ساده است شير و عسل، كره محلي حلواهاي خانگي از جمله مواد غذايي است كه مردم مومن كيش با خوردن آنها به استقبال اذان صبح مي روند. زنان جزيره كيش در ماه ميهماني خدا از اين فرصت استفاده كرده و با شركت در مجالس قرائت قرآن، احكام، تصحيح قرائت نماز... توشه اي از درياي معنويت ماه رمضان را برمي دارند. كودكان نيز در كلاس هاي آموزش قرآن، داستان هاي قرآني، حفظ سوره ها شركت مي كنند. از جمله سنت هاي حسنه مردم جزيره كيش احترام گذاشتن به بزرگترها از جمله پدربزرگ و مادربزرگ است. در حقيقت همه منتظر مي مانند تا بزرگتر خانواده سر سفره افطار بنشيند و وقتي كه بزرگترها بر سر سفره حضور پيدا مي كنند تمام اعضاي خانواده به احترام وي بلند مي شوند و با دعا و صلوات و با تعارف بزرگتر خانواده مشغول باز كردن افطار خود مي شوند. روزهاي پاياني ماه مبارك رمضان مردم اين جزيره خود را براي خداحافظي با ماه ميهماني خدا آماده مي كنند، دلخوش به اين هستند كه عيد فطر در پيش است و خداوند در اين روز بندگان خود را بيش از روزهاي ديگر مورد لطف و عنايت خويش قرار مي دهد.
فريدون پري نژاد- خبرنگار كيهان در كيش

 



استاندار خراسان شمالي تاكيد كرد
مقاوم سازي و نوسازي مدارس در اسفراين

اسفراين -خبرنگاركيهان:
استاندار خراسان شمالي بر مقاوم سازي و نوسازي مدارس اسفراين با توجه به پيشينه تاريخي و فرهنگي اين شهرستان تاكيد كرد.
مهندس شفقت درجلسه شوراي اداري اسفراين همچنين برايجاد نمازخانه درتمامي مدارس اين شهرستان تاكيد كرد.
محمدزاده فرماندار شهرستان اسفراين نيز در اين جلسه گفت: با توجه به تنگناها و قابليت هايي كه درشهرستان اسفراين وجود دارد يك سند چشم انداز 4 ساله براي آن تهيه شده كه داراي 3نكته اساسي مي باشد:1- اين چشم انداز باعث مي شود عملكرد ميدان درپايان سال برآورده شود.
2- اين چشم انداز در راستاي خواسته هاي مردم در حوزه اشتغال و توانمندسازي منطقه مي باشد.
3- علي رغم اينكه اين چشم انداز به صورت كاملاً جزئي نگارش شده 10تا15 مورد در دستوركار فرماندار قرارگرفته تا بتواند خواسته ها را درحوزه اشتغال برآورده كند.
قوامي نماينده مردم اسفراين در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين جلسه از اختصاص 500ميليون تومان اعتبار به شهر تاريخي بلقيس خبر داد.

 



تحويل 9 واحد مسكوني به مددجويان بهزيستي بهاباد

بهاباد يزد- خبرنگاركيهان:
درهفته دولت 9 واحد مسكوني مددجويي بهزيستي بهاباد تحويل مددجويان اين نهاد مي شود.
محمدي نيامول اداره بهزيستي بهاباد در بازديد فرماندار از اين اداره گفت: اين واحدها هر كدام در زميني به مساحت 200متر و زيربناي 60متر مربع احداث شده كه درمجموع يك ميليارد و 350ميليون ريال هزينه در برداشته كه از اعتبارات سفر مقام معظم رهبري و مشاركت مردمي تامين شده است. وي دراين نشست افزود: سال گذشته مبلغ 740ميليون ريال در زمينه هاي مختلف حمايتي، توانبخشي، هزينه درمان ساخت مسكن بين مددجويان اين نهاد توزيع و به 1467 نفرنيز بن كارت مواد غذايي تحويل شده است.
همچنين فرماندار بهاباد در اين بازديد علاوه بر اينكه درجريان مسائل و مشكلات اداره بهزيستي بهاباد قرارگرفت نسبت به حل مشكلات اين اداره در زمينه كمبود نيروي انساني، كاهش اعتبار و همچنين توجه به مشكلات مددجويان قول پيگيري داد.

 



استاندار: گيلان از پيشرفته ترين تجهيزات درماني برخوردار است

رشت- خبرنگاركيهان:
استاندار گيلان، اين استان را در بخش درمان از جمله پيشرفته ترين و مجهزترين استانهاي كشور خواند.
روح الله قهرماني چابك تصريح كرد: در حال حاضر بسياري از بيماران كشورهاي حاشيه خزر و آسياي ميانه براي درمان به استان گيلان سفر مي كنند.
وي كه بطور سرزده از مركز آموزشي درماني اميرالمؤمنين(ع) رشت ديدن مي كرد گفت: گيلان يكي از 4مركز پيشرفته دنيا در بخش درمان و جراحي بيماري آب ريزش دهان است.
وي افزود: در عين حال گيلان در بحث درمان بيماراني كه كنترل بزاق شان را ندارند از مراكز پيشرفته در دنيا است به نحوي كه در حال حاضر از تمامي نقاط كشور و خارج از كشور براي درمان بيماري به اين مركز مراجعه مي كنند.
وي با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت ارتقاء و استانداردسازي تجهيزات بيمارستاني در استان گيلان تصريح كرد: هم اكنون اين استان در 98 درصد از موارد بيمارستاني، خودكفا و از جمله پيشرفته ترين استانها در سطح كشور محسوب مي شود.

 



خوزستان در ريشه كني بي سوادي مقام نخست را كسب كرد

اهواز-خبرنگار كيهان:
نهضت سوادآموزي خوزستان براي ششمين سال پياپي به عنوان مقام اول كشور در ريشه كني بي سوادي برگزيده شد.
مدير كل نهضت سوادآموزي استان خوزستان در جمع خبرنگاران گفت: در سال گذشته درصد افراد باسواد در گروه هدف زير 50سال خوزستان برخلاف آمارهاي گذشته به بالاترين ميزان خود يعني 91 درصد رسيد.
ابوالقاسم مفتخر با اشاره به اينكه برنامه ريزي ما براي ريشه كني بي سوادي در خوزستان تا پايان سال 93 بود، اظهار داشت: در شوراي راهبردي سوادآموزي استان خوزستان مصوب شد پايان زمان ريشه كني بي سوادي در خوزستان يك سال كاهش و به سال 92 تغيير يابد.
وي در ادامه افزود: طبق برنامه ريزي سالانه نهضت سوادآموزي خوزستان، امسال بيش از 120هزار نفر بي سواد و كم سواد، تحت پوشش خدمات آموزشي اين اداره كل قرار مي گيرند. همچنين طرحي با همت نيروهاي استاني تحت عنوان طرح شتاب سوادآموزي را نيز دردست اجرا داريم كه طي اين طرح 20هزار سوادآموز ديگر از طريق بسيج سازندگي، NGOها و افراد حقيقي وتحت پوشش سواد قرار مي گيرند.
مفتخر همچنين از برپايي جشن پاياني بي سوادي (شكرگزاري سواد) در بيش از 900روستا، 5 شهر و 3 شهرستان استان خوزستان در سال جاري خبر داد وافزود: براي شناسايي اسمي بي سوادان 7 شهرستان مسجد سليمان، گتوند، لالي، ايذه، رامشير، اروندكنار، آبادان وشادگان نيز در سال جاري اقدام شده و طبق برنامه ريزي تلاش داريم تا پايان سال 90 بي سوادي را در شهرهاي مذكور ريشه كن كنيم.
مديركل نهضت سوادآموزي خوزستان با اشاره به اينكه در نيمه نخست امسال 4660 كلاس سوادآموزي تشكيل و قريب 42 هزار سوادآموز مشغول به تحصيل شدند.
مفتحر در ادامه از استخدام 455 آموزشيار نهضت سوادآموزي خوزستان و برگزاري مسابقات فرهنگي تحت عنوان «راه هدايت» ويژه سوادآموزان همزمان با ماه مبارك رمضان خبر داد.

 



در ميان شهرهاي استان يزد طبس شهري با عميق ترين و طويل ترين قنات ها

طبس - خبرنگار كيهان:
مدير جهاد كشاورزي طبس گفت: آمارها نشان مي دهد كه 213 رشته قنات با 900 كيلومتر طول، بزرگترين طول قنات را در بين شهرستان هاي استان يزد به شهرستان طبس اختصاص داده است.
محمود اسدي اظهار داشت: طول 213 رشته قنات طبس برابري مي كند با 1200 رشته قناتي كه در شهرستان تفت وجود دارد.
وي افزود: به لحاظ قدمت و طولاني بودن و عمق پراكندگي قنوات طبس سال گذشته بيش از 10% اعتبارات قنات هاي استان به مبلغ 6 ميليارد ريال به طبس اختصاص داده شد و در جهت احياء و مرمت قنوات شهرستان هزينه شد. مديريت جهاد كشاورزي طبس در پايان گفت: مديريت جهاد كشاورزي طبس در سال 88 در بين مديران جهاد كشاورزي استان به لحاظ اقدامات انجام شده در امور مختلف به عنوان مديريت برتر شناخته و معرفي شد.

 



همزمان با عيد غدير خم انجام مي شود
افتتاح نخستين كتابخانه شبانه روزي آستان قدس رضوي

مشهد- خبرنگار كيهان:
رئيس مركز اسناد آستان قدس رضوي گفت: همزمان با عيد غديرخم آستان قدس رضوي نخستين كتابخانه شبانه روزي خود را افتتاح مي كند.
محمدهادي زاهدي ادامه داد: طي سال گذشته ديجيتال سازي منابع اين كتابخانه عظيم پي گيري شد و تاكنون 100 هزار برگ سند و 30 هزار نسخه كتاب خطي ديجيتال سازي شده است.
وي با اشاره به اين كه با استفاده از منابع، ديجيتال پايه هاي كتابخانه ديجيتال نيز گذاشته شده است افزود: تا پايان سال جاري نسخه ديجيتال از كليه كتب خطي و اسناد كتابخانه آستان قدس رضوي تهيه خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه علي رغم هزينه بالا، تهيه نسخ پشتيبان براي آرشيو مطبوعات كتابخانه نيز در دستور كار قرار گرفته است، تصريح كرد: از منابع موجود كتابخانه به سه روش نسخه پشتيبان تهيه مي شود كه شامل ميكروفيلم، نسخه ديجيتال و نسخه مشابه و همانند است.
زاهدي در ادامه اظهار داشت: در سال گذشته 7 ميليون نفر به سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي مراجعه كرده اند كه در اين زمينه در كشور رتبه اول را داراست.
وي همچنين از افتتاح كتابخانه شبانه روزي مسجد گوهرشاد همزمان با عيد غدير خبر داد و گفت: منابع اين كتابخانه اختصاص به اهل بيت(ع) خواهد داشت.
وي اعضاي كتابخانه آستان قدس رضوي را 410 هزار نفر عنوان كرد و افزود: كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي داراي 38 كتابخانه وابسته است و چند كتابخانه نيز در آينده افتتاح خواهد شد.
زاهدي در ادامه گفت: در سال جاري 1800 نسخه كتب خطي به منابع كتابخانه افزوده شده است كه بخشي از اين منابع، اهدايي رهبر معظم انقلاب است.
وي در پايان اظهار داشت طرح توسعه كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي در دستور كار قرار گرفته است.

 



موفقيت تيم المپياد استان گلستان در مسابقات ملي مهارت

گرگان- خبرنگار كيهان:
تيم المپياد استان گلستان كه در مرحله كشوري مسابقات ملي مهارت شركت كرده بود، با كسب يك مدال طلا، يك مدال نقره و نيز 7 ديپلم افتخار به كار خود پايان داد.
حسين اوليايي پور در رشته كابينت سازي چوبي و محمدرضا پورسلطان در رشته طراحي وب حائز رتبه هاي اول و دوم شدند.
همچنين خانمها زهرا مازندراني، زكيه پهلوان و مهديه مشتاق و آقايان محمد كمرنوده، يعقوب پورقاز، اميرحسين فتحي و دانيال رمضاني به ديپلم افتخار دست يافتند.
گفتني است اين دوره از مسابقات، يازدهمين دوره اين رقابتها بود كه در 26 رشته آموزشي در اصفهان، تهران و كرج در 4 حوزه برگزار گرديد و تيم استان گلستان متشكل از 20 نفر از نخبگان مهارتي استان در اين دوره از رقابتها شركت كردند.

 



نواختن طبل در ماه مبارك رمضان در طبس سابقه 130ساله دارد

طبس- خبرنگاركيهان:
رئيس اداره اوقاف و امور خيريه طبس اظهار داشت: تاريخ تنظيم وقف نامه نواختن طبل در ماه مبارك رمضان مربوط به سال 1300هـ.ق مي باشد.
محمدرضا ارغايي گفت: در گذشته هاي بسيار دور كه امكان استفاده از ساعت براي همگان مهيا نبوده، گذشتگان و نياكان اين سرزمين با صداي طبل در ماه مبارك رمضان به اوقات سحر آگاهي پيدا مي كردند.وي افزود: ترتيب زدن طبل از گذشته بر اين منوال است كه سه ساعت مانده به اذان صبح تحت عنوان طبل يك و 2 ساعت مانده به اذان طبل2 و يك ساعت به اذان صبح طبل 3 هركدام بمدت 5 دقيقه با ريتم هاي مختلف نواخته مي شود.رئيس اداره اوقاف و امور خيريه طبس اظهار داشت: طبل ها در مركز شهر و بر بلندترين بام بر روي حسينيه عمادالملكي توسط 4 نفر از افراد ماهر كه اجدادشان نيز اين سنت حسنه را اجرا مي كردند انجام مي گردد.
ارغايي گفت: آلات و ادوات طبل زني شامل 2كاسه كوچك به نام چاشني و سه كاسه بزرگ به نام سرنواز بر دست و نقره كه جنس آنها از آلياژ مس، روي و نيكل مي باشد تشكيل شده است.گفتني است در يك سنت حسنه هرساله 2 هفته مانده به ماه مبارك رمضان اجراكنندگان طبل زني مي توانند با مراجعه به اداره اوقاف، نسبت به تحويل ادوات اقدام نمايند.

 



اختصاص 20 ميليارد ريال براي ساخت ادامه آزادراه رشت- قزوين

رشت- خبرنگار كيهان:
معاون وزير راه و ترابري از ساخت 11كيلومتر باقيمانده آزادراه رشت- قزوين با مشاركت يكي از بانك هاي كشور خبر داد.
شهريار افندي زاده در سفر به گيلان افزود: با توجه به گردشگرپذير بودن گيلان و استقبال خوب مردم از آزادراه رشت- قزوين يكي از بانك هاي كشور به عنوان يكي از شركاي ساخت اين آزادراه علاقه مندي خود براي احداث 11 كيلومتر مسير باقيمانده از اين جاده را اعلام كرده است.
وي گفت: هم چنين از بودجه ملي بيش از 20 ميليارد ريال اعتبار براي احداث اين مسير اختصاص يافته كه اميدواريم با كمك اعتبارات استاني اين بخش باقيمانده به صورت 4 بانده ساخته شود.
وي همچنين از ساخت 4 مجتمع رفاهي در آزادراه رشت- قزوين خبر داد.
معاون وزير راه و ترابري از پايان زمان ساخت 11 كيلومتر باقيمانده مسير آزادراه رشت- قزوين سخني نگفت.

 



مرمت مجموعه سعدالسلطنه قزوين ظرف سه سال آينده به اتمام مي رسد

قزوين-خبرنگاركيهان:
شهردار قزوين از اتمام مرمت و احياي تمام فضاي مجموعه سعدالسلطنه بزرگ ترين جاذبه توريستي در قزوين ظرف سه سال آينده خبرداد.
مسعود نصرتي با اعلام اين خبر بيان داشت: در برنامه چشم انداز شهر قزوين، تعارف خوبي صورت گرفته است. براي محقق شدن ادعاي شهر تاريخي و فرهنگي با جاذبه هاي توريستي، مجموعه سعدالسلطنه دراين شهر است كه درخاورميانه بي نظير است و توسط شهرداري با عامليت سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري درحال مرمت است و ظرف سه سال آينده تمام فضا مرمت و احيا مي شود.
وي اعلام كرد: سعدالسلطنه بزرگ ترين جاذبه توريستي قزوين است و دولت خانه صفوي و باغ مفاخر نيز برنامه سه ساله براي حفظ و احيا دارند.نصرتي افزود: دركنار اين موارد پروژه اي درپارك باراجين تعريف شده است كه پروژه هاي موج هاي آبي دراين پارك درهفته دولت كلنگ زني مي شود كه پروژه اي بي نظير دركشور است و قرارداد هفت هكتار پروژه شهربازي منعقد شده است و احداث سالن هاي همايشي نيز دربرنامه است.
شهردار قزوين يادآور شد: آينده اي كه براي شهر قزوين پيش بيني مي شود، شهر تاريخي فرهنگي و با جاذبه هاي توريستي است. وي افزود: همچنين 11پروژه تجاري به صورت مجموعه تجاري تكميل كننده فضاهاي رفاهي درحال احداث است.

 



در يزد به اجرا در آمد
راه اندازي سامانه برنامه ريزي و نظارت بر صنعت طيور گوشتي

يزد- خبرنگار كيهان:
مدير امور طيور سازمان جهاد كشاورزي استان يزد از راه اندازي سامانه برنامه ريزي و نظارت بر صنعت طيور گوشتي در اين استان در آينده اي نزديك خبر داد.
حسين محمدزاده با اشاره به اينكه با اجراي اين سامانه كليه اطلاعات واحدهاي پرورش مرغ گوشتي از زمان آماده سازي تا ارسال محصول به كشتارگاه و فرايند كشتارگاهي در اختيار مديران و متوليان امر قرار خواهد گرفت، گفت: مرغداران در هنگام آماده سازي سالن بايد كليه اطلاعات دوره قبلي جوجه ريزي، تعداد جوجه ريزي، ميزان تلفات، وزن هاي هفتگي بيماري هاي احتمالي، ميزان و انواع داروها و واكسن هاي به كار گرفته و همچنين اطلاعات جوجه ريزي جديد را در اختيار كاربران اين سامانه مستقر در مديريت جهادكشاورزي شهرستانها قرار دهند.وي مزيت اين سامانه را اطلاع يابي كليه سطوح مديريتي از فرايند توليد گوشت مرغ، پيش بيني توليد در هر مقطع زماني، برنامه ريزي متوليان نسبت به توليد، ساماندهي و عرصه توليد و استانداردسازي مراحل توليد، ارزيابي نمود و خواستار همكاري لازم ازسوي پرورش دهندگان و توليدكنندگان با كاربران اين سامانه در سطح مديريت شهرستانها شد.

 



نماينده مردم كرج در مجلس خبر داد
تشكيل شهرستان هاي استان البرز پس از استقرار استانداري

كرج - خبرنگار كيهان:
اعلام نظر در خصوص تشكيل شهرستان هاي جديد در داخل استان البرز، پس از استقرار استانداري انجام مي شود.
نماينده مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران گفت: بحث هايي در خصوص تشكيل شهرستان هاي جديد در حوزه جغرافيايي كرج وجود دارد اما فعلا در اين رابطه نمي توانيم تصميم گيري كنيم و اين امر به بعد از استقرار استانداري استان البرز موكول مي شود.
عزيز اكبريان افزود: در حال حاضر هرگونه اظهارنظري كه در اين خصوص انجام شود ممكن است قطعيت نداشته و در حد حرف باشد اما پس از تشكيل و استقرار استانداري در اين خصوص تصميم گيري و تصميم نهايي اعلام مي شود.

 



براي دومين سال متوالي در هرمزگان صبرزرد كشت شد

بندرعباس- خبرنگاركيهان:
براي دومين سال متوالي گياه صبرزرد در استان هرمزگان كشت شد.
گياه صبر زرد يا «آلوئه ورا» در كليه شهرستان هاي هرمزگان توسط بخش خصوصي و با همكاري اداره كل منابع طبيعي استان هرمزگان به ميزان 25هكتار در سال گذشته و از ابتداي سال جاري تاكنون 65هكتار كشت شده است. در سال گذشته مجموعا 22تن ژل از گياهان صبرزرد در استان هرمزگان برداشت شده است كه به استان هاي خوزستان، يزد و تهران جهت استفاده دارويي ارسال شده است.
اين گياه در سخت ترين شرايط قابليت رشد دارد و با شرايطي همچون شوري و نامناسب بودن خاك تا حدي كه در برخي نقاط هيچ گياهي قادر به رويش نيست مقاوم است و رشد مي كند.
گياه صبرزرد مقاوم به خشكي و شوري بوده كه مي توان با كشت آن در اراضي نامساعد علاوه بر ايجاد سرسبزي و اشتغالزايي در پيشرفت صنعت دارويي كشور نيز مؤثر واقع شد.
صبرزرد با نام علمي Aloe Vera شناخته شده و يك گياه طبي با سابقه طولاني است و قدمت استفاده از آن به سال 1750 قبل از ميلاد مسيح برمي گردد.
امروزه اين گياه در اغلب مناطق نيمه گرمسيري و گرمسيري از قبيل منطقه كاراييب، جنوب ايالات متحده، آمريكاي لاتين و خاورميانه مي رويد. بسياري از مردم نيز اين گياه را در گلدانهاي كوچك در منازل خود به منظور درمان سوختگي ها و بريدگي هاي جزئي پرورش مي دهند.
عصاره اين گياه به صورت ژل است كه مصارف داخلي دارد و از آنجا كه داراي خواص ضدميكروبي است، از آن براي درمان عفونت هاي ميكروبي مجاري معده اي- روده اي نيز استفاده مي شود؛ ژل اين گياه ماده اي را كه سبب تشديد زخمها مي شود كاهش مي دهد. به منظور استفاده از ژل صبرزرد، برگ آن را به صورت طولي برش دهيد و ژل داخل آن را خارج سازيد. سپس ژل به دست آمده را روي قسمت آسيب ديده بماليد.

 



تحويل 2700 واحد مسكن مهر استان زنجان در هفته دفاع مقدس

زنجان- خبرنگار كيهان:
استاندار زنجان از واگذاري 2700واحد مسكن مهر قبل از بازگشايي مدارس خبر داد.
دكتر محمد رئوفي در شوراي مسكن استان كه با حضور مهندس حافظ باباپور رياست سازمان مسكن و شهرسازي و اعضاي شورا تشكيل شد، گفت: با توجه به قرار گرفتن در شرايط حساس زماني و نزديك شدن به ايام بازگشايي مدارس لازم است واحدها قبل از افتتاح رسمي در اختيار مالكين قرار گيرد تا نسبت به تعيين مدارس فرزندان خويش اقدام نمايند و در زمينه واگذاري قبل از افتتاح رسمي نيز هيچ مشكلي وجود ندارد.
وي در اين جلسه روند ساخت و ساز مسكن مهر در استان را مطلوب و طبيعي عنوان نمود و گفت: در كليه واحدهاي ساخته شده و در حال ساخت مشكلي كه موجب تامل و تعلل در روند ساخت باشد وجود نداشته است و 2700 واحد مسكوني مسكن مهر در هفته دفاع مقدس تحويل مالكان مي شود.
رئوفي نژاد مشكل عدم وجود برخي انشعابات در واحدهاي مسكن مهر را قابل حل خواند و گفت: با توجه به وظايف تعريف شده هر دستگاه و توافقات و تعهدات واضح و روشن هماهنگي بين دستگاهها موجب تسريع در كارها مي گردد.
استاندار زنجان خواستار تشكيل كميته واگذاري 2700 واحد مسكن مهر گرديد و گفت: از اين پس تمام امور مربوط به واگذاري و هماهنگي بين بانكها و دستگاهها و رفع كمبودها در اين كميته صورت مي گيرد تا در هفته دفاع مقدس شاهد واگذار كامل واحدها باشيم.
دكتر محمد رئوفي نژاد استاندار زنجان با تاكيد بر ضرورت واگذاري زمين هاي مسكن مهر در داخل محدوده، عدم دسترسي به خدمات شهري را از مشكلات واگذاري زمين خارج از محدوده دانست و گفت: دادن زمين معوض، توافق و يا تغيير كاربري از جمله راهكارهايي است كه با بهره گيري از آن مي توان از خروج زمين هاي مسكن مهر از محدوده جلوگيري كرد. وي تصريح كرد: براي تامين زمين به هر تعداد از واجدين شرايط در استان هيچ مشكلي نداريم.
وي در ادامه با تاكيد بر ضرورت نظارت بر اقدامات تعاوني هاي مسكن مهر، بهره گيري از يك شيوه نامه مشخص براي اين تعاوني ها را ضروري دانست و افزود: شيوه نامه موجب يكسان سازي و همسان سازي اقدامات و جلوگيري از سوءاستفاده احتمالي تعاوني ها مي گردد. ضمن اينكه در اين شيوه نامه قيمت تمام شده و تاريخ تحويل واحد نيز قيد مي گردد.
استاندار زنجان سقف ساخت هر متراژ مسكن مهر را 300هزار تومان عنوان نمود و گفت: در هيچ نقطه اي قيمت بالاتر از اين سقف پذيرفته نيست و صاحبان تعاوني موظفند يكسال پس از قرارداد كليد واحد ساخته شده را به مالكان تحويل دهند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14