(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 31  مرداد 1389- شماره 19723

وحشت متحدان آمريكا در جهان عرب از توليدات صدا و سيماي جمهوري اسلامي
به بهانه پخش برنامه «راز» از شبكه چهار جذابيت هاي افشاگري و آگاهي
نقد نمايش «گ ل»به نويسندگي طراحي و كارگرداني ياسر خاسب
گل، تنديس، يا انسان خالق و...!
آغاز عمليات اجرايي جشنواره فيلم كودك
شرف الدين مطرح كرد سلطه سرمايه داري بر سينماي جهان
تمهيدات جديد براي جلوه هاي ويژه سريال ملكوت



وحشت متحدان آمريكا در جهان عرب از توليدات صدا و سيماي جمهوري اسلامي

محصولات صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در سال هاي اخير بازارهاي بسياري را در كشورهاي اسلامي فتح كرده و مخاطبان بسياري را به خود جذب كرده اند. نكته قابل توجه اين است كه به طور عمده اين سريال هاي مذهبي هستند كه در آن سوي مرزها با استقبال بيشتري مواجه مي شوند. نمونه اين موارد، مجموعه عظيم و محبوب «يوسف پيامبر» به كارگرداني فرج الله سلحشور است كه به عنوان محبوب ترين اثر نمايشي ايراني در خارج از كشور شناخته مي شود. همچنين مجموعه هايي چون «مريم مقدس»، «مسيح» و... نيز در شبكه هاي مختلف تلويزيوني ايراني بارها به نمايش درآمده اند.
اما پخش اين سريال ها با واكنش هايي نيز مواجه شده است كه در اين گزارش به برخي از آن ها مي پردازيم:
تهاجم فرهنگي ايران!
روزنامه العرب چاپ لندن در گزارشي به موضوع پخش فيلم هاي ايراني از شبكه هاي عربي پرداخت.
به گزارش عصر ايران، در اين گزارش آمده است: ايران مسير جديدي را براي ورود به ذهن شهروندان كشورهاي عربي كشف كرده و اين مسير، پخش سريال هاي دراماتيك است؛ شهروندان عرب جذب همه نوع سريال هايي مي شوند، از سريال هاي مكزيكي گرفته تا سريال هاي ايراني، تركي و كره اي.
اين شهروندان همچنين مي توانند با تمامي موضوعات درام از درد عشاق تا ايثارگري مبارزان، از اقدامات جنايتكاران تا زندگي پيامبران و قديسان همراهي كنند.
آنچه اين روزها در تلويزيون هاي عربي مشاهده مي كنيم تهاجم سريال هاي درام ايراني به شبكه هاي ماهواره اي عربي است. سريال هاي ايراني دوبله شده به عربي و برگرفته شده از اديان آسماني البته از ديدگاه شيعه كه تجسم شخصيت پيامبران و صحابه و حواريون را مجاز مي داند.
در عين حال بايد گفت اقبال شبكه هاي ماهواره اي عربي به سريال هاي ايراني داراي توجيه هايي است. اين سريال ها با تكنيك هاي پيشرفته اي توليد شده اند و بازيگران و سناريوي عالي دارند. اين سريال ها همچنين با بهاي مناسبي عرضه مي شوند. موضوعات اين سريال ها نيز هميشه محل اختلاف بوده و براي بينندگان كشورهاي عربي تازگي دارد.
سريال هاي ايراني در روزهاي آينده، به سلاح ديگري از مجموعه سلاح هاي ايران براي در اختيار گرفتن ذهن و ذائقه شهروندان كشورهاي عربي تبديل خواهد شد. سريال هاي ايراني نسبت به همتاياي مكزيكي، كره اي و تركي خود متمايزند. اين سريال ها، انديشه هاي اعتقادي متفاوت از عقيده اكثريت بينندگان اين سريال ها، عرضه مي كنند.
اين روند به معني باز كردن راه براي برقراري امپراتوري توسعه طلبانه ايران است.
امپراطوري كه نشانه هاي آن در عراق، منطقه خليج فارس، لبنان و يمن در حال ظهور است. هنگامي كه ايران مجموعه اي از شبكه هاي ماهواره اي به زبان عربي راه اندازي مي كند تا اهداف سياسي، تمدني و عقايدي خود را گسترش دهد و تنش هاي مذهبي را هوشمندسازي كند و به هويت كشورهاي عربي حمله كند و تاريخ و سمبل هاي آنها را زيرسؤال ببرد به اين نتيجه مي رسيد كه اين گفتمان نيازمند تسهيلاتي براي حمله به ذهن شهروندان كشورهاي عربي است كه اين موضوع را در سريال هاي درام مي يابد تا از آن در خدمت اهداف خود در منطقه استفاده كند.
اقدام ايران براي راه اندازي شبكه ماهواره اي ويژه نمايش فيلم و سريال هاي درام دوبله شده به زبان عربي نيز اقدام ديگري در مسير تهاجم رسانه اي و فرهنگي عليه كشورهاي عربي است.
پشت پرده توقف مسيح ايراني
هفته گذشته و به مناسبت آغاز ماه مبارك رمضان، مجموعه تلويزيوني «مسيح» به كارگرداني نادر طالب زاده و از محصولات سيماي جمهوري اسلامي در دو شبكه تلويزيوني شيعه لبنان آغاز به پخش شد، اما به دليل آنچه اعتراض مسيحيان لبنان اعلام شده از ادامه نمايش آن جلوگيري شد.
سايت خبري زمان در گزارشي از اين اتفاق پرده برداشت و نوشت: اعتراض كليساي كاتوليك لبنان نسبت به پخش سريال ايراني حضرت مسيح« ع» از شبكه هاي «ان بي ان» و المنار لبنان بخشي از پروسه ايران هراسي است كه در جهان عرب آغاز شده. اين پروسه توسط مجموعه هاي سياسي و دست هاي فتنه گر وابسته به آمريكا در لبنان درحال عملياتي شدن است كه هدف نهايي آن انزواي سياسي مقاومت اسلامي لبنان است.
پس از پخش قسمت هايي از فيلم حضرت مسيح«ع» از اين دو شبكه كليساي كاتوليك بيروت با انتشار بيانيه اي خواستار توقف فوري پخش اين سريال شد. بشاره الراعي رئيس كميته اطلاع رساني كليساي كاتوليك لبنان مدعي شد كه اين سريال منكر فرزند خدا بودن حضرت مسيح است زيرا منبع اصلي سناريوي فيلم كتاب انجيل «برنابا» است كه مورد قبول كليساي كاتوليك لبنان نيست.
پس از اظهارات رئيس كميته اطلاع رساني كليساي كاتوليك لبنان تعدادي از هواداران جريان 14 مارس «مخالف حزب الله» به رهبري سعدالحريري در اعتراض به پخش اين سريال در برابر كليساي كاتوليك بيروت تجمع كردند.
با اين كه تاكنون فيلم و سريال هاي مذهبي زيادي در مورد زندگاني حضرت مسيح عليه السلام در سطح جهان ساخته شده، اما واتيكان هيچ گونه واكنشي نسبت به پخش اين نوع فيلم ها از خود نشان نداده است. سريال حضرت مسيح كه به زبان هاي انگليسي و عربي دوبله شده براي رهبران مذهبي واتيكان به نمايش گذاشته شده و همگي آنان بر دقيق بودن سناريوي فيلم و پردازش واقعي به زندگاني حضرت مسيح تاكيد كرده اند.
پيش از اين نيز سريال هاي ايراني يوسف پيامبر و حضرت مريم از شبكه تلويزيوني «او تي وي» وابسته به ميشل عون رهبر جريان 8مارس «طرفدار مقاومت اسلامي لبنان» پخش شده بودند اما هيچگونه اعتراضي به همراه نداشته است.
مسئولان شبكه هاي «ان بي ان» و المنار لبنان ضمن صدور دستور توقف پخش سريال حضرت مسيح اعلام كردند كه قبل از پخش سريال، نسخه هايي از آن را براي كليساي كاتوليك و وزارتخانه هاي اطلاع رساني و كشور لبنان براي اظهارنظر، ارسال داشته اند.
به دليل اقبال گسترده ملت هاي عرب از سريال هاي جذاب ايراني برخي رژيم هاي عرب منطقه با هزينه صدها ميليون دلار تلاش كردند تا از گسترش هنر ايراني و فرهنگ ناب اسلامي در ميان ملت هاي خود جلوگيري كنند. بنابراين منع پخش سريال هاي ايراني در جهان عرب به ويژه در لبنان اقدامي حساب شده است كه در پشت آن آمريكا، عربستان و مجمموعه 14 مارس قرار دارند.
آنچه كه اخيرا به عنوان اعتراض مسيحيان لبنان به پخش سريال حضرت مسيح از شبكه هاي ماهواره اي لبنان، صورت گرفت، حركتي كاملا سياسي است كه با هدف به چالش كشاندن حزب الله و جمهوري اسلامي ايران در لبنان صورت گرفته است.
ممنوعيت پخش سريال هاي ايراني در تونس
تعدادي از وكلاي دادگستري كشور تونس از شيخ «عثمان بطيخ» مفتي اعظم اين كشور خواستند تا براي توقف پخش سريال هاي تلويزيوني توليد شده در جمهوري اسلامي ايران مانند سريال حضرت مسيح(ع)، حضرت يوسف (ع) و مريم عذرا(ع) كه چهره پيامبران الهي را نشان مي دهد، اقدام كند. اين سه سريال قرار بوده در طول ماه مبارك رمضان از شبكه هاي ماهواره اي مختلف كشور تونس پخش شود.
به گزارش شيعه آنلاين، اين وكلاي معترض در نامه درخواستي خود خطاب به مفتي اعظم تونس نوشتند: متاسفانه در اين سريال هاي تاريخي ساخته شده در ايران، چهره پيامبران الهي مانند حضرت يوسف، يعقوب، مسيح و مريم (عليهم السلام) نشان داده مي شود اين مساله از نظر اهل سنت حرام است.
هراس وهابيون از الكوثر
وحشت از شبكه ها و محصولات صدا و سيماي جمهوري اسلامي در ميان متحدان غرب در كشورهاي اسلامي البته اتفاق تازه اي نيست.
چندي پيش نيز يك وبگاه متعلق به وهابيون افراطي سعودي، در گزارشي از ترس و عصبانيت خود از تقويت روزافزون شبكه هاي ماهواره اي شيعي پرده برداشت.
منابع خبري به نقل از پايگاه خبري «مفكره الاسلام» وابسته به علماي افراطي سعودي، چندي پيش مقاله اي را با عنوان «شبكه ماهواره اي شيعي، جنگ جديد ايران» منتشر كردند.
نويسنده در اين مقاله، شش شبكه شيعي مهم را معرفي مي كند كه در صدر آنها شبكه الكوثر ايران قرار دارد.
وي درباره شبكه الكوثر چنين مي نويسد: شبكه اي است كه در سال 1980 در ايام جنگ ايران و عراق با يك ساعت برنامه در روز آغاز به كار كرد.
استراتژي اين شبكه تمجيد و تعريف از انقلاب اسلامي و امام خميني بود كه در اين ميان برنامه هاي ديني همراه با عزاداراي سيد الشهداء(ع) پخش مي شد اما برنامه هاي سياسي به دليل شرايط سياسي حاكم بر كشور در آن زمان نسبت به برنامه هاي ديني بيشتر بود.
با گذشت زمان اين شبكه پيشرفت نمود تا جايي كه سريال يوسف پيامبر عليه السلام از اين شبكه به زبان عربي دوبله و پخش شد. بطوري كه 55 كشور همزمان آن را مشاهده مي كردند و به اين ترتيب مخاطبان زيادي را جذب كرد. پس از الكوثر، شبكه هاي شيعي ديگر هم اين سريال را پخش كردند.
مقاله نويس سايت افراطي مفكره الاسلام در ادامه مطلب خود و با هدف تحريك حس ناسيوناليستي خوانندگان ادعا مي كنند: «شبكه هاي ماهواره اي شيعي، با پخش برنامه هاي خود به دنبال نفوذ در كشورهاي منطقه و بر هم زدن امنيت منطقه هستند.»

 



به بهانه پخش برنامه «راز» از شبكه چهار جذابيت هاي افشاگري و آگاهي

آرش فهيم
پخش زنده برنامه گفت و گو محور«راز» از شبكه چهارم سيما به مناسبت ماه مبارك رمضان فضايي متفاوت را به لحظات نيمه شب سيما بخشيده است. قاعده بر اين است كه برنامه هايي كه به اين مناسبت به نمايش در مي آيند ، متناسب با شرايط خاص معنوي اين ماه باشند. به همين دليل شايد بتوان مهم ترين تناسب اين برنامه با اين زمان را رويكرد بيدارگرانه و آگاهي بخش آن دانست.
با اين كه برنامه هاي گفت و گو محور ، در مقايسه با برنامه هاي نمايشي جاذبه كمتري دارند ، اما اين برنامه به خاطر در پيش گرفتن خصلتي راز گشايانه درباره بسياري از پديده ها و اتفاقات دنياي پيرامون ما ، مخاطبي را كه پاي تماشاي آن نشسته را سخت مجذوب مباحث عميق و گاه تكان دهنده خود قرار مي دهد.
چرا كه موضوع محوري برنامه راز ، بازخواني سياست از وراي رسانه است. كارشناسان حاضر در اين برنامه در پي يافتن پاسخ به سئوالاتي از اين دست هستند كه آيا در فضاي رسانه اي غرب ، به معناي واقعي آزادي بيان وجود دارد؟ چه افراد و جرياناتي در پشت صحنه رسانه هاي غربي حضور دارند و اهدافشان چيست ؟ سرمايه گذاري سرسام آور آمريكا براي توليدات هاليوودي چه دليلي دارد ؟ هدف هاليوود از پرداختن به مذهب و آخرالزمان چيست ؟ و بسياري ديگر از پرسش هايي كه پاسخ آن ها بازخواني بخشي از عمليات ها و نقشه هاي ناتوي فرهنگي و جنگ رسانه اي عليه ماست.
يكي ديگر از ويژگي هاي خاص برنامه راز فراهم كردن امكان حضور مجازي بينندگان است. به اين ترتيب كه هراز گاهي ، پيامك ها و ايميل هاي مخاطبان مرور شده و سعي مي شود به برخي از آن ها جواب داده شود. نمايش تكه هايي از فيلم هاي سينمايي و مستند خارجي و داخلي ، متناسب با موضوع مورد بحث نيز به تنوع و گوياتر شدن مسائل مطرح شده مي انجامد.
برخلاف جريان غالب نقد فيلم در ايران ، برنامه راز رويكردي متفاوت را در تحليل سينماي غرب برگزيده است. به اين معني كه برعكس قاطبه نقدهايي كه مخاطب را بيش از پيش در جاذبه هاي كاذب و زرق و برق هاي فريبنده فيلم هاي هاليوودي غرق مي كنند ، در اين برنامه تلاش مي شود تا ظاهر آن فيلم ها كنار رفته و باطنشان هويدا شود. يكي از جريان هاي غالب و مهم هاليوود ، سينماي آخرالزماني است كه از توپخانه هاي اصلي حمله فرهنگي به مردم جهان و به خصوص مسلمانان محسوب مي شود كه بخشي از برنامه راز نيز به بررسي آن مي پردازد . در ميان خيل برنامه هاي بي هويت سينمايي سيما كه بيشتر به درد مخاطب خاص و متخصص هنر هفتم مي خورند ، نشست هاي برنامه راز درباره سينما به شدت كاربردي و جريان ساز است. هرچند تا قسمت هشتم اين برنامه هنوز خبري از فيلم هاي روز آمريكا نشد.
البته در كنار سينماي غرب ، سينما و تلويزيون خودمان نيز از موضوعات مورد بحث برنامه راز است.
از جمله اين كه يك قسمت از برنامه به معرفي فيلم «ملك سليمان» به كارگرداني شهريار بحراني اختصاص يافت. چرا كه ملك سليمان نيز اولين فيلم آخرالزماني سينماي ايران است.
يكي از عوامل پربار شدن برنامه راز حضور نادر طالب زاده به عنوان مجري - كارشناس است. فيلمسازي كه خود از افرادي است كه در آمريكا حضور داشته و از ماهيت و هويت غرب با خبر است. ساير كارشناسان مدعو به اين برنامه نيز چنين خصوصيتي دارند كه نتيجه آن حاصل شدن بحث هايي چالش برانگيز و تلنگر زننده است.
برنامه راز بايد مقدمه اي براي فاصله گرفتن از برنامه هاي رسانه اي بي هويت و پر رنگ تر كردن برنامه هاي آگاه كننده و افشاگر درباره سينما و رسانه هاي غربي باشد. بدون شك با فعاليت مقطعي و هرازگاهي نمي توان به نتيجه مطلوب رسيد . جريان سازي رسانه اي عليه رسانه هاي سلطه گر و تقويت جبهه فرهنگي مقاومت ، نيازمند استمرار و افزايش برنامه هايي چون راز است. به خصوص در اين شرايط كه هجمه رسانه اي بر ضد مردم كشور ما -به طور كلي انسانيت- رو به افزايش است و تركش هاي اين حملات حتي به خيال و خلوت ما نيز ريخته مي شود ، وفور و تكثير اين گونه برنامه ها ، به شكل ها و قالب هاي مختلف مي تواند تهديدها را به فرصت تبديل كند و نقاب از چهره ها براندازد.

 



نقد نمايش «گ ل»به نويسندگي طراحي و كارگرداني ياسر خاسب
گل، تنديس، يا انسان خالق و...!

سيدعلي تدين صدوقي
عضو بين المللي كانون ملي منتقدان تئاتر ايران
نمايش گل به نويسندگي و كارگرداني و بازيگري ياسر خاسب، سر آن دارد كه خلقت انسان را باز بنماياند البته مي دانيم كه اين موضوع از شروع هنر و مقوله اي به عنوان تئاتر دغدغه و دستمايه خيل عظيمي از نويسندگان و كارگردانان در عرصه هاي گوناگون هنرهاي نمايشي بوده و خواهد بود.
در اين نمايش ما شاهد تنديس ساز يا بهتر بگويم سفالگري هستيم كه در حال ورز دادن گل است، تا با آن تنديس يك انسان در ابعاد واقعي اش را بسازد كه نقش اين گل و در نهايت تنديس كامل انسان را
يا سر خاسب به زيبايي و بهترين شكل اجرا مي كند. همانطور كه علي اصغر قاجاري نقش تنديس ساز يا سفالگر را. اين گل آرام آرام با ورز دادن و شكل دادن صورت واندام واقعي و اصلي خود را پيدا مي كند. درنهايت كامل شده و ژست ها و فيگورهاي مختلف و بعضاً آشنايي را به خود مي گيرد كه بعضي از مفاهيم نمادين نمايش را نيز مي سازند. سپس بي جان بر زمين مي افتد. در ادامه و با استغاثه ها و تلاش تنديس ساز او دوباره جان گرفته و درنهايت خالق خود را ازبين برده و بر جاي او مي ايستد. در بروشور نمايش مي خوانيم:
«هرآنچه در خلقت است در درون ما و هرآنچه در درون ماست در خلقت» البته اين درست است: به قول فلاسفه، جمع ضدين محال است. اما در يك چيز و در يك جا و يك موجود محال نيست و آن موجود انسان است كه جمع اضداد نام گرفته، شب و روز تاريكي و روشني، سياه و سپيد و...، در يك جا نمي گنجند. همواره حضور يكي ديگر را نقض مي كند. درواقع در هر مرحله فقط وجود يكي متصور است. اما در انسان همه چيز در آن واحد با هم و در هم تواماً وجود دارد. خير و شر،خوبي و بدي، زشتي و زيبايي و... اين عين ثابت است كه با اختيار مسيرش را مشخص مي كند. و اين چنين است كه انسان اشرف مخلوقات مي شود و پيچيده ترين موجود آفرينش، كه هنوز كشف نشده و اقيانوس بي انتهاي درونش ناشناخته مانده است و تا ايمان نياورد و خدا را نشناسد خود را كشف نخواهد كرد و تا خود را نشناسند بديهي است كه خدا را نخواهند شناخت و به او معرفت پيدا نخواهد كرد. از همين روست كه مولا علي(ع) مي فرمايند، «من عرف نفس فقد عرف رب. تا نفس و درون خويش را نشناسد معرفتي به خالق پيدا نخواهد كرد.» اين دو لازم و ملزم يكديگرند. انسان عجيب ترين مخلوق و پيچيده ترين دستگاه و شاهكار آفرينش و خلقت است. او جمع ضدين است و همچون خالق خود آفريننده از همين روست كه آن عارف رباني بزرگ عين القضات همداني عليه رحمه مي فرمايد «انسان خالق است چون خدا خالق است.»
آري انسان خلق مي كند هرلحظه از حالي به حالي ديگر مي شود، گاهي شاد، گاه محزون. در ذهنش و در هر لحظه صدها موضوع را مرور مي كند نقشه مي كشد، طرح مي ريزد و... از اين روست كه قرآن كريم مي فرمايد: انسان از حالي واز طبقه اي به طبقه و حالي ديگر مي شود در هر لحظه و در هر آن «... طبق ان طبق...» مدام از حالي و خلقتي به حال و خلقتي ديگر چه دروني و چه بيروني. در نمايش گل تنديس كه مخلوق دست انسان است. زنده مي شود پس از زماني بي جان مي افتد و دوباره جان مي گيرد.
بايد گفت هرچند كه انسان خلق مي كند اما جان نمي دهد نمي تواند روح بدمد. شايد بهتر بود ابتدا اين جان گرفتن در خيال او شكل مي گرفت و بعد در عالم واقع پس از استغاثه هاي تنديس ساز به درگاه خدا. حضرت حق براي مدتي به تنديس جانش مي دميد. اما پرواضح است چون او عين ثابتي ندارد و مخلوق دست انساني است كه خود پر از كاستي هاي مادي و معنوي است در نهايت مخلوقش و مصنوعش و ساخته دستش جانش را مي گيرد.
شايد بهتر بود اين روند را كنايه اي از انسان عصر مدرن مي گرفتيم كه مي خواهد با علم و فناوري و دست يازي به سايبر ناتيك موجودي رباتي شبيه خود خلق كند. و اين ترس هميشه در او وجود دارد كه آيا اين مخلوق دست او، جايش را نخواهد گرفت؛ اينگونه مفهوم نمايش امروزي تر و جهان شمول تر مي شد. و چون اين موجود خالقش را از بين مي برد و جاي او مي ايستد مفهومش به نمايش نزديكتر است و معنا را بهتر القا مي كند. البته شايد نظر نويسنده و كارگردان گردش عمر و جايگزيني يه نسل جوان و بعدي و به اصطلاح آينده به جاي نسل گذشته باشد، نسلي كه به شكلي و به نوعي او را به دنيا آورده و خالق مادي و اين جهاني او بوده است. كه بدينگونه بتواند سير تسلسل حيات را نشان دهد كه البته اين مفهوم كمي دور از ذهن است. چرا كه از نمايش اينگونه برنمي آيد. و اين معنا از آن مستفاد نمي گردد. شايد بهتر بود متن با يك درامانورژي همه جانبه همراه مي گرديد تا در سردرگمي معنايي و مفهومي اسير نشود و باعث تناقض در فرم و محتوا نگردد. زماني كه چنين موضوعي ظريف، حساس و چندبعدي را انتخاب مي كنيم بايد به جوانب و ابعاد آن اشراف داشته باشيم وگرنه مفهوم عكس پيدا خواهد كرد. مثلاً يكي از ابعاد و معاني اش مي تواند اين باشد كه خداي نكرده انسان خالق است و خلق مي كند از اين رو به خداوند پوزخند مي زند و خود را بجاي او مي بيند و مي نشاند. اين يعني برداشت اشتباه و بي راهه رفتن. براي خدا شريك گرفتن و در مقابل او ايستادن. هرچند كه از اصل و ريشه منظور ما اين نبوده و نمي خواستيم به هيچ عنوان به اين مفهوم برسيم. اما چون موضوعي تخصصي است و با دين و معنويت و عرفان و فلسفه و شناخت عالم هستي و آفرينش و... همراه است، پس مي بايد از مشاوره با افراد ذي صلاح و آگاه چه به لحاظ مفهومي و چه تكنيكي سود جوئيم. اينجاست كه كمبود يك دراماتورژ به معناي واقعي كلمه كه بر موضوع هاي مطروحه اشراف داشته باشد سخت احساس مي شود. بايد دانست اين مسايل همانطور كه گفته شد چند وجهي است و جوانب متعددي دارد. هرچند كه راهنمايي گروه در خصوص موارد مطروحه به عهده شوراي بازبيني است. كه صورت نپذيرفته پس بايد با دقت و ژرف انديشي و اشراف و احاطه بر موضوعي كه دست مايه قرار داده ايم به طرف آن برويم وگرنه به ورطه تناقض گويي و معاني و مفاهيم نامتجانس و نامأنوس خواهيم افتاد كه در ابتدا به هيچ عنوان هدف ما نبوده و نمي خواستيم اين مفاهيم را عرضه كنيم. اما اجتناب ناپذير است؛ چون موضوع وسيع است و معاني متعددي دارد. هرچند كه مي دانيم ياسر خاسب هنرمند خوش فكر، جوان و معتقدي است، اينها را از باب اين گفتم كه در آينده قبل از دستمايه قرار دادن هر موضوعي بخصوص موضوع هايي از اين دست كه با دين، معنويت و خلقت و آفرينش همراه است و سرو كار دارد با دقت و ژرف انديشي بيشتري عمل كند تا خداي ناكرده مفهوم عكس از كارش برگرفته نشود و برآيند معكوس و خلاف آنچه كه در نظر داشته است عرضه نكند. نمايش به لحاظ بازي ها قابل قبول است. بازي ها طبيعي صورت مي پذيرد، بخصوص مراحل تبديل شدن انسان از گل به تنديس كه بتدريج و با حركاتي نرم و باورپذير انجام شد. نورپرد ازي و موسيقي هم همگام و همسو با فضا و خواست متن است. ريتم هاي دروني و بيروني نسبتاً بدرستي روند خود را طي كرد و زمان نمايش نيز مطلوب بود.

 



آغاز عمليات اجرايي جشنواره فيلم كودك

بيست و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان با استقرار دبيرخانه در محل مجتمع فرهنگي و سينمايي شهيد آويني، فعاليت خود را همزمان با آغاز ماه مبارك رمضان به شكل جدي آغاز كرد.
مدير اجرايي جشنواره بيست و چهارم فيلم كودك با اعلام اين خبر گفت: در هفته جاري استاندار همدان از دبيرخانه جشنواره بازديد خواهد داشت و اين دبيرخانه كارهاي اجرايي خود را با سرعت بيشتري پيگيري مي كند.
دبيرخانه جشنواره بيست و چهارم فيلم كودك متشكل از
كميته هاي اجرايي هماهنگي و ارتباطات، روابط عمومي و
اطلاع رساني، امور نمايش، امور سالن ها، امور برنامه هاي جانبي،
آيين هاي ويژه، پشتيباني، تشريفات، تبليغات، اداري و مالي و امور امنيت و انتظامات است.
حجت الاسلام كرمي افزود: دبيرخانه جشنواره در محل مجتمع فرهنگي و سينمايي شهيد آويني با افزايش و بهبود كيفيت فضاهاي فرهنگي پذيراي عموم مخاطبان جشنواره بخصوص كودكان و نوجوانان خواهد بود.
وي افزود: در بازديد هفته گذشته دبير جشنواره و هيئت همراه مجتمع شهيد آويني محل خوبي براي دبيرخانه جديد جشنواره ارزيابي و بر استفاده از آن به اين عنوان تاكيد شد.
حجت الاسلام كرمي گفت: پس از معرفي همدان به عنوان ميزبان و همزمان از دوره بيست و يكم، با مديريت مديران استان، شرايط خوب ميزباني را شاهد بوديم. در دوره حاضر نيز با حمايت قاطع استاندار همدان، مهندس پيريايي اين جشنواره در همدان تثبيت شد و در تلاشيم اين روند رو به رشد را ادامه دهيم.
مدير اجرايي جشنواره بيست و چهارم فيلم كودك در پايان گفت: هدف ما در اين دوره ارتقاي كيفي سطح جشنواره خواهد بود و اميدواريم جشنواره فيلم كودك به تداوم و رشد كيفي سينماي كودك و نوجوان در سطح ملي و بين المللي منجر شود.
بيست وچهارمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان از 16 تا 20 مهر ماه سال جاري در استان همدان برگزار مي شود.

 



شرف الدين مطرح كرد سلطه سرمايه داري بر سينماي جهان

مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس گفت: تفكر مقاومت در دنياي امروز، زير سلطه رسانه هاي جهاني تضعيف شده و صنعت سينما در بسياري از كشورها به نظام سرمايه داري غرب واگذار شده است.
محمدرضا شرف الدين، در نشست مشترك دست اندركاران يازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس با مديران شبكه جهاني سحر، با اشاره به اينكه اين جشنواره در واقع به نوعي ادامه جشنواره دفاع مقدس است به تشريح زمينه هاي ارتقاء آن به عنوان يك جشنواره بين المللي پرداخت.
مشاور دبير و عضو شوراي سياست گذاري يازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس ضمن توضيح فراگيري عنوان مقاومت نسبت به انقلاب اسلامي و دفاع مقدس گفت: يقيناً معاونت برون مرزي صدا و سيما و شبكه جهاني سحر جزء اولين پيشگامان طرح بحث مقاومت در دنياي رسانه و مشخصا در خاورميانه و نيز در دنيا شناخته شده و شخصاً احساس مي كنم وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در بعد رسانه، همين جا و در معاونت برون مرزي صدا و سيماست، زيرا بر آيند عملكرد فعالان در حوزه برون مرزي به واسطه اينكه توده هاي مردم و ملت ها هدف برنامه هاي رسانه اي هستند نه صرفا سياستمداران، در ميان ملتها نفوذ مي كند و دقيقا به همين دليل وقتي عنوان مقاومت و وجهه بين المللي براي اين جشنواره در نظر گرفته شد، معاونت برون مرزي و شبكه جهاني سحر بيش از پيش در كانون توجه دست اندركاران جشنواره قرارگرفت تا از رهگذر همكاري نزديك تر، نتايج مثبتي فراهم شود.
شرف الدين همچنين خاطرنشان كرد: تفكر مقاومت در دنياي امروز در زير سلطه رسانه هاي جهاني تضعيف شده و صنعت سينما و توليد فيلم در بسياري از كشورها در عمل به نظام سرمايه داري غرب واگذار شده و متأسفانه در حوزه فرهنگي و سينما اين دست توليدات اندك اند.

 



تمهيدات جديد براي جلوه هاي ويژه سريال ملكوت

در حالي كه تصويربرداري سريال تلويزيوني «ملكوت» ويژه ماه رمضان در دربند ادامه دارد، گروه هشت نفره جلوه هاي ويژه رايانه اي به اين مجموعه پيوستند.
مهدي بدرلو مدير توليد مجموعه در گفت وگو با فارس گفت: تصويربرداري حدود 80 درصد از سريال «ملكوت» به كارگرداني محمدرضا آهنج به پايان رسيده است و گروه هم اينك مشغول ضبط صحنه هاي داخلي خانه «خسرو» (ايرج نوذري) در دربند هستند.
وي ادامه داد: با توجه به مضمون ماورايي، حضور بازيگران مطرح و جلوه هاي ويژه بصري متعددي كه در صحنه هاي مختلف مجموعه وجود دارد، «ملكوت» با ديگر سريال هاي در حال پخش شبكه هاي تلويزيون متفاوت و مورد توجه مخاطب قرار گرفته است از سوي ديگر به دليل جلوه هاي ويژه رايانه اي، اين مجموعه به زمان بيشتري در تدوين تصاوير نيازمند است تا براي پخش آماده شود.
بدرلو در ادامه افزود: براي سرعت بخشيدن به كار و كيفيت بالاتر جلوه هاي بصري مجموعه گروهي حرفه اي به عوامل فني سريال پيوستند و درصدد هستيم تا با رفع كمبودهاي اين بخش در قسمت هاي آتي سريال، تصاوير بهتري از عالم ماوراء به نمايش بگذاريم.
بدرلو در پايان با خرسندي از استقبال خوب مخاطب از اين مجموعه با موضوع متفاوت و ماورايي اش توضيح داد: عكس المعل ها و بازخوردهاي مخاطب پس از ديدن قسمت هاي ابتدايي اين سريال انرژي مضاعفي به گروه سازنده داده است و با توجه به تعدد سريال هاي ماه مبارك رمضان اين استقبال غيرمنتظره بود. اميدواريم با توجه به حضور بازيگران حرفه اي و جديد در قسمت هاي آتي، سريال بتواند توقع مخاطب را از مجموعه برآورده نمايد و برتعداد مخاطبان اين مجموعه بيافزايد.
جلوه هاي بصري رايانه توسط شركت سيماپردازان شرق در حال انجام است و امير نجفي امامي، محمدرضا نجفي امامي و احسان دباغي سرپرستي گروه هشت نفره جلوه هاي بصري را برعهده گرفتند.
ملكوت داستان زندگي مردي متمول به نام حاج فتاح را روايت مي كند كه در ابتداي ماه مبارك بر اثر سانحه اي به بيمارستان منتقل مي شود و اين در حالي است كه بستگان وي در تلاش هستند تا وي را به زندگي دوباره بازگردانند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14