(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 31  مرداد 1389- شماره 19723

پرواز مرغ دل تا آيه هاي روشنايي
جستجويي در بخش هاي مختلف هجدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم (بخش پاياني)



پرواز مرغ دل تا آيه هاي روشنايي
جستجويي در بخش هاي مختلف هجدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم (بخش پاياني)

گاليا توانگر
پشت پنجره دل، ترنم اشك هاي دعا نشسته است. آخر راه به كجا ختم مي شود؟ خيلي از ما پاي سفره سحر و افطار دعا مي كنيم كه عاقبت به خير شويم. اما اين عاقبت به خيري چگونه حاصل مي شود؟ حتماً شنيده ايد كه بخش اعظم خوشبختي و سعادتمندي به اين بستگي دارد كه در چه مسيري قدم مي زنيم، وگرنه بدون انتخاب راه نتيجه روشني هم حاصل نمي شود. انساني كه با ياد خدا دلش اتصال هميشگي دارد و با آيات نور عجين شده است، زمينه استجابت بزرگترين دعاي دنيا و خوشبختي عالم را براي خودش رقم زده است.
قرآن چراغي است كه تا هميشه مسير درست را پيش رويمان قرار مي دهد و به عاقبت به خيري پيوند مي خوريم.
رسالت قرآن در شفاي دل ها مقدم بر هدايت آن است. ابزار هدايت قرآن انديشيدن در عمق آيات الهي و ابزار شفاي قرآني جذب مشتاقان است.
در نمايشگاه امسال زبان هنر به انديشه قرآني پيوند داده شده، چراكه اين راهكار بهترين شيوه در توسعه فرهنگ قرآني است و هنر در سايه آيات الهي خط و جهت تعالي پيدا مي كند.
نمايشگاه قرآن بزرگترين نمايشگاه ديني كشور است كه هرساله به صورت متمركز در پايتخت برگزار مي شود، اما همچنان اين سؤال وجود دارد كه آيا نيازي نيست براي جهت دهي فعاليت هاي قرآني و تقويت سليقه مخاطبين در سراسر كشور اين نمايشگاه لااقل در گام نخست در شهرهاي بزرگ كشور به فواصل در طول سال تكرار شود؟
اين گونه هم ناشرين كتب معرفتي فرصت و انگيزه رشد پيدا مي كنند و هم مخاطبين در سراسر كشور به منابع جديد دسترسي خواهند داشت و به نوعي عدالت در توزيع محصولات فرهنگي رعايت مي شود.
پايه گذاري انس با قرآن از بستر خانواده ها
آموزش قرآن در خانه، آموزش و مسابقات احكام در خانه، مسابقه خطبه غدير، مسابقه آموزش مفاهيم قرآن كريم، مسابقه آموزش قصار و حكم نهج البلاغه و نيز آموزش روخواني و روانخواني به همراه حفظ قرآن كريم همگي از شاخه هاي فعاليت غرفه هيئت هاي قرآن و عترت است كه به نمايندگي از بسيج مستضعفين و معرفي فعاليت هاي آنها در نمايشگاه حضور دارند.
محور اصلي كار بر اين گذاشته شده كه خانواده ها با قرآن كريم انس بگيرند و در اين فضاي معنوي تربيت فرزندان به بهترين نحو صورت گيرد.
مهدي قاسمي غرفه دار اين بخش توضيح مي دهد: «اين طرح ها در سال 73 از دل دارالقرآن بسيج برخاستند و با شركت بيش از يك ميليون و صدهزار نفر در 43 مرحله آموزشي آغاز شدند. تاكنون طرح آموزش قرآن در خانه براي خانواده پرسنل سپاه و بسياري از وزارتخانه ها به اجرا درآمده است.
درهركدام از مسابقات و دوره هاي آموزشي ديگر نيز تعداد زيادي از علاقمندان حضور داشته اند و استقبال به همين ميزان چشمگير بوده است.»
وي از برپايي كارگاه هاي آموزشي قرآن به زبان هنر براي كودكان و نوجوانان در سالن هاي مختلف نمايشگاه خبر مي دهد و مي گويد: «يكي از ويژگي هاي نمايشگاه امسال بيان مفاهيم قرآن به زبان هنر است. تئاترهاي قرآني و بيان قصه هاي قرآني براي كودكان و نوجوانان بسيار جالب بوده و با استقبال كم نظيري روبرو شدند.
در بخش نرم افزاري نمايشگاه نيز تنوع محصولات نسبت به سال هاي قبل رشد چشمگيري داشته و با حضور مؤسسات خصوصي در كنار مؤسسات ارگاني سفره اي رنگارنگ از CDهاي آموزشي به سبك و سياق هاي گوناگون و متناسب با سليقه هاي مختلف و كاربري هاي متفاوت پهن شده است.
وي از تئاتر شعبده شيطان كه ويژه كودكان و نوجوانان در فضاي بيروني نمايشگاه در حال اجراست، به عنوان شيوه اي بديع براي آشنايي اين قشر با مسائل روز ياد مي كند و مي گويد: «با زبان نمايشي و هنر مي توان ريزترين و ظريف ترين مسائل اخلاقي و تربيتي را خيلي لطيف گوشزد كرد و به بهترين نتايج رسيد، چراكه اصولاً قشر كودك و نوجوان زبان نصيحتي و خشك را نمي پذيرند.»
هجرت از روزمرگي ها
دور تا دور غرفه را با ني و گوني تزيين كرده اند. اين جا غرفه كارهاي مخلصانه و آغاز جدايي از روزمرگي هاست، غرفه اردوهاي جهادي بسيج دانشجويي. عليرضا گودرزي فراهاني، مسئول غرفه از برگزاري چند اردوي اخير و كارهاي انجام شده اين گونه مي گويد: «تابستان سال پيش در خواف (خراسان رضوي) فعاليت داشتيم. در خواف يك استخر براي جداسازي آب شرب از آب طيور ساختيم و تعمير مدرسه نيز انجام داديم. معمولاً پروژه هاي آبرساني در اولويت كاري ماهستند. خيلي از اين پروژه ها از زمان جهاد سازندگي كلنگ خورده اند و بعد به دلايلي رها شده اند، ما اين پروژه ها را تكميل مي كنيم و تحويل مردم منطقه مي دهيم.»
وي ادامه مي دهد: «در بهار 89 روانه سيستان و بلوچستان شديم. ساخت سرويس بهداشتي، مسجد، خانه معلم، خدمات پزشكي و دندانپزشكي و نيز كارهاي اعتقادي و فرهنگي مجموعه اي از فعاليت هاي ثبت شده در كارنامه سفر سيستان است. ما چون تجربه كار در خواف را داشتيم، توانستيم در سيستان و در منطقه سني نشين به راحتي كار كنيم و به برادران ديني خود خدمت رساني داشته باشيم.»
گودرزي فراهاني پيرامون برنامه آينده اردوهاي جهادي توضيح مي دهد:
«الان شرايطي فراهم شده كه همه اقشار جامعه بتوانند با مراجعه به سايت بسيج دانشجويي (WWWBSOir) براي ثبت نام جهت شركت در اردوها و نيز ارائه توانمندي هايشان به بسيج اقدام كنند. درنظر داريم اردوي بعدي را در زنجان برگزار كنيم. تاكنون چندين بار جهت شناسايي نيازهاي منطقه و پروژه هاي رفاهي و فرهنگي تيم هاي كارشناسي به روستاهاي زنجان اعزام كرده ايم. تمام تلاش ما اين است كه افراد با هر ديدي ورود پيدا كنند و بعد در جريان اردو هم برايشان در راستاي خودسازي اتفاقاتي بيفتد و هم نگاهشان غيرمستقيم تغيير كند.»
در گوشه غرفه ماكت زيبايي از پروژه پل سازي در روستاهاي رشت به چشم مي خورد. بچه هاي مهندسي عمران به كمك ساير دانشجويان توانسته اند اين پل بتوني را روي يك رودخانه بسازند و دو روستاي اين سو و آن سوي رودخانه را به يكديگر متصل كنند.
غرفه دار اين بخش در تكميل صحبت هايش مي گويد: «امسال حتي در تزئين غرفه سعي كرده ايم به نوعي فاصله محروميت و رفاه را در ذهن مخاطب تداعي كنيم. اين حصيرها، گوني ها و ني ها نشانه ساده زيستي و محروميت در برخي مناطق نيازمند است و اما LCD، لپ تاپ و CD و ... كه در غرفه به چشم مي خورد گواه تكنولوژي و رفاه شهري است. ما با اردوهاي جهادي توانسته ايم بچه ها را بين اين دو قطب قرار دهيم و آنها را به سمت هدف هاي بزرگتر كه يكي از آن كم كردن فاصله غني و فقير در جامعه اسلامي تعريف شده، سوق دهيم.»
كلاسي براي خودسازي و انقلاب دروني
حبيب نصيري، جوان دانشجويي است كه خودش را هيچ كاره در اردوي جهادي معرفي مي كند! و پشت ني ها قايم مي شود! همگي مي خنديم و مي گوييم: «مگر مي شود هنري نداشت و پا در اردوي جهادي گذاشت؟ كمترين هنر اين است كه توان جدا شدن از روزهاي بي دغدغه و آرام شهر و ديار خودتان را داريد.»
نصيري با بچه هاي اردوي سوسنگرد همراه بوده و در آنجا پروژه ساخت مسجد را دنبال كرده اند.
وي مي گويد: «همه كساني كه اول ثبت نام مي كنند در خيالشان اين است كه با جريان فكري خاصي همراه شده اند، اما در اردوي جهادي دانشجويان با هر سليقه فكري حضور دارند و كم كم خودشان در ميدان فعاليت و همنشيني با مردم بومي منطقه محروم به يك انقلاب دروني مي رسند.
همكلاسي داشتيم كه بسيار ثروتمند بود. با ماشين تك و مدل بالايش به دانشگاه مي آمد و به قول معروف از آن تي تيش ها بود، ولي شايد باورتان نشود در اردوي جهادي يك چفيه به سر و صورتش بسته بود و در يك نقطه دورافتاده سرويس بهداشتي مدرسه اي را تعمير مي كرد!»
نصيري ادامه مي دهد: «گاه حتي روحانيون گروه وارد گروه هاي بچه ها مي شدند و بي آنكه زبان نصيحتي به كار گرفته شود، شوخي هاي تند بچه ها به شوخي هاي لطيف و فرح بخش تبديل مي شد. اردوي جهادي يك كلاس خودسازي و انقلاب دروني است.»
جهادي ديگر
عليرضا رضايي، يكي از بازديدكنندگان نمايشگاه كه اتفاقاً مستندساز هم هست و با بچه هاي اردوهاي جهادي ارتباط تنگاتنگي داشته پيرامون تجربه همراهي اش با اعضاي گروه مي گويد: «ما يك تيم از شبكه سه سيما بوديم كه جهت تهيه فيلم مستند با اردوي جهادي خراسان همراه شديم. اولش به ما گفتند كه قرار است سفر مشهد برويم. تمام ذهنيتمان هم سفر مشهد بود. وقتي وارد روستاي چاه زول شديم، تازه فهميديم در 5 كيلومتري مرز افغانستان هستيم! بچه ها اخم كردند كه اينجا كجاست؟ يكي دو روز اول گرفته بودند، اما چند روزي كه گذشت آنچنان با هم و با شرايط گروه خودشان را تطبيق دادند كه باورنكردني بود.
اين حالت در مردم منطقه هم ديده مي شد. ذهنيت آنها نسبت به بچه هاي بسيج چيز ديگري بود، اما وقتي اخلاص و تلاش خستگي ناپذير بچه ها را ديدند، ديدشان به گروه كلاً تغيير كرد و حتي تك تك شان براي كمك پا پيش گذاشتند. جالب ترين صحنه اي كه ديدم زن جوان بارداري بود كه پا به پاي مردان خانواده اش براي ساختن خشت و كمك به بچه هاي گروه جهادي به ميدان آمده بود.»
وي رسالت اصلي اردوي جهادي در سايه معرفت ديني و قرآني را برانگيختن حس خودباوري افراد (شركت كنندگان در اردو و اهالي منطقه) عنوان كرده و مي گويد: «در منطقه چاه زول يك هفته تمام بدون تلفن همراه بودم. در آرامش فقط كار مي كرديم و بيشترين لذت را مي برديم، به ويژه وقتي لبخندي بر لبان كودكان منطقه مي نشست حس مي كرديم دوبال براي پرواز بر شانه هايمان روييده است!»
وي به خاطره ديگري از بچه هاي عمران اشاره مي كند و مي گويد: «يكي از بچه هاي گروه پشت بي سيم سؤال مي كرد: حاجي بتونه را چطور درست مي كنند؟ و رئيس اردو دستور كار را مي داد. برايم تعجب آور بود كه بچه هاي عمران كار عملي را تجربه نكرده بودند، اما در جريان اردو حتي تئوري هايي را كه در دانشگاه خوانده بودند به اجرا مي گذاشتند و از لحاظ علمي نيز زبده تر مي شدند.»
اين مستندساز در تكميل صحبت هايش مي گويد: «هدف من از ساخت مجموعه پيرامون اردوهاي جهادي ترويج روحيه جهادي در اقشار مختلف جامعه بوده، چون ما مي دانيم تنها راه موفقيت طولاني مدت تعهد به خود، ديگران و جهان پيرامونمان است. در حال حاضر كشور ما مورد هجوم همه جانبه رسانه هاي غربي قرار گرفته و آنها مي كوشند انسان را به مادي گرايي ماترياليسم و اومانيسم تشويق كنند و مي كوشند ارزشهاي معنوي و روحاني را كمرنگ كنند تا به اهداف شوم خود دست پيدا كنند، از اين رو مستندسازي از فعاليت هاي جهادي براي من به عنوان يك وظيفه شغلي نبود و با انگيزه شركت در جهادي ديگر قدم در اين مسير گذاشتيم.»
كوچكترين قرآن و نامه جهان
سيدعلي مجابي، مسئول دفتر حمايت از هنرمندان بسيج علمي نيروي مقاومت و غرفه دار غرفه ريزنگاري كه خود در جايگاه يك هنرمند توانسته طرح ها و نوشته هاي متعددي را از جمله آيات قرآن كريم بر دانه هاي برنج بنويسد، برايمان توضيح مي دهد: «با اين شيوه علاه بر نوشتن قرآن بر دانه هاي برنج توانستم كوچكترين نامه جهان را خطاب به اوباما بر دانه برنج بنويسم و به پنتاگون ارسال كنم. دانه برنج حاوي كوچكترين نامه جهان از پشت به يك برگ زيتون به نشانه صلح جهاني چسبانده شده بود.
در نامه آورده بودم: به نام خدا، آقاي اوباما شما كه با ادعاي دوستي با مردم جهان از جمله ايران جايزه صلح نوبل را به خود اختصاص داده ايد، بار ديگر خاطره جنايت هاي گذشته دولت آمريكا را با تهديدات اتمي به ايران زنده نموديد و مي دانيم كه استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي حق مسلم همه ملت هاي جهان است. جايزه صلح نوبل با بمباران اتمي تعارض دارد.»
اين هنرمند كه تاكنون موفق شده بر روي تار مو و دانه شكر نيز آيات و نقوشي را حك كند، در ادامه مي گويد: «اين هنر، هنر نويي است. هدف بعدي من اين است كه مثل انجمن خوشنويسان، انجمن ريزنگاري را تشكيل دهم و خوشنويسي و نقاشي روي اجسام ريز را به هنرآموزان آموزش دهم. قرآن كاملي كه روي يك برگ نوشته شده مي تواند به راحتي تا شود و در جيب قرار بگيرد. اين نوع نگارش را تنها با چشم مسلح مي توان خواند، در نتيجه برخي مطالب را مي توان با اين شيوه محفوظ كرد. ويژگي هاي مثبت ريزنگاري بيشمار است.»

گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14