(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 3 شهريور  1389- شماره 19726


كار ساخت كارخانه سيمان دورود آغاز شد
نماز تراويح؛روح تازه بر كالبد تركمنها
ايران در كيهان
پس از 17سال انتظارجاده ياسوج به باباميدان گشايش يافت
رعايت استانداردهاي زيست محيطي در ساخت كارخانه كك سازي سوادكوه
به جاي گل هاي تزئيني گياهان دارويي در شهر شيراز كاشته مي شود
اختصاص 500 ميليون ريال اعتبار به سازمان اتوبوسراني بابل
تشكيل جلسه شوراي اداري تبريز در جوار قبور شهدا
جشنواره تابستاني كيش در نيمه راه پايان يافت
خريد تضميني برنج پرمحصول شاليكاران گلستاني
ساماندهي مسيل ها در بجنورد
600 يتيم شوشتر در انتظار سرپرست هستند
برپايي نمايشگاه پاييزه در استان چهارمحال و بختياري
شناسايي توانمندي واحدهاي توليدي در كرج
تداوم راه مرحوم حسنعلي عليپور خيّر مدرسه ساز اردبيلي



كار ساخت كارخانه سيمان دورود آغاز شد

دورود-خبرنگار كيهان:
كار ساخت كارخانه 5 هزار تني سيمان دورود آغاز شد.
مديرعامل كارخانه سيمان دورود در مراسم آغاز عمليات اجرايي اين طرح كه يكي از مصوبات سفر استاني هيئت دولت به لرستان است از تمام مديران استاني و محلي خواست تا با همكاري دولت اين طرح كه تاثير زيادي در اشتغالزايي و كاهش نرخ بالاي بيكاري در شهرستان را دارد بزودي به بهره برداري برسد.
حليل همتي افزود: به منظور اجراي كامل مصوبه از بانك هاي استان درخواست استقراض به شرط سرمايه گذاري كرده ايم.
وي اشتغالزايي مستقيم و غيرمستقيم كارخانه سيمان دورود را حدود 2 هزارنفر اعلام و گفت: بهره برداري از اين طرح يك فرصت بي نظير براي مهار بيكاري در منطقه است. وي افزود: مديران عامل بانكهاي استان هم براي حمايت اعتباري از اين طرح اعلام آمادگي كرده اند.مصوبه احداث كارخانه سيمان دورود در آبان ماه سال 1387 در جريان سفر دوم هيئت دولت به لرستان تصويب شد. براي اجراي اين مصوبه يك هزار و 70 3ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شد و وزارت رفاه به عنوان مجري اين طرح تعيين شده است.

 



نماز تراويح؛روح تازه بر كالبد تركمنها

گزارش از: كيكاووس خاكلي
خبرنگار كيهان در گنبد كاووس
ماه رمضان، ماه دعا، ماه بركت و ماه رحمت و... در بين مسلمانان از اهميت خاصي برخوردار است. ماه رمضان ماه ضيافت پرشكوه الهي است. مسلمين جهان همگي در اين ضيافت الهي شركت مي كنند.
مسلمانان از رسيدن ماه مبارك رمضان بسيار خوشحال و روزهاي پاياني غم و اندوه آنان را فرا مي گيرد زيرا اعتقاد دارند كه اين ماه، ماه آمرزش گناهان آنهاست، ماهي است كه آينده آنان رقم مي خورد، ماهي است كه در آن اغنيا فقرا را درك كرده و گاه اين درك موجب تحول در اغنيا شده و زندگي فقرا را متحول مي كنند.
در اين ماه مبارك، مسلمانان در اقصي نقاط جهان آئين هاي خاصي را برپا مي كنند. آداب و رسوم قوم تركمن نيز در اين ماه مبارك از جايگاه خاصي برخوردار است بطوري كه اين مراسمات از غناي ويژه اي برخوردار بوده و مردم ضمن اينكه در گذشته با شور و شوق و هيجان خاصي آن را برگزار مي كردند. در حال حاضر نيز مسلمانان سعي در حفظ اين سنتها دارند. بسياري از سنتها همانند آداب و رسوم اهل تشيع اعم از نظافت خانه، مساجد و تكايا حمايت از افراد بي بضاعت، پيشواز از ماه رمضان، عيادت از بيماران، حضور روحانيون در مساجد، مجالس ختم قرآن، برگزاري مراسم شب قدر و... را در دستورات ديني خود دارند. تركمنها در استان گلستان در كنار اين رسومات مراسم يا رمضان، نمازهاي مراسم مخصوص شبهاي ماه مبارك رمضان (تراويح و ختم قرآن)، مراسم الوداع و الفراق يا شهر رمضان در روزهاي پاياني ماه مبارك را نيز بصورت بسيار زيبا برگزار مي كنند كه در اين نوشتار به گوشه اي از آنها اشاره مي شود.
يا رمضان يكي از سنتهايي است كه از قديم الايام در چهاردهم ماه مبارك رمضان توسط گروهي از كودكان و نوجوانان برگزار مي شود. پس از اقامه نماز عشا و نماز تراويح دسته هايي از كودكان و نوجوانان تشكيل مي شود و اين دسته از ميان خود يك ميداندار و يك صندوقدار انتخاب مي كنند، ميداندار از اولين منزل آواي «يا رمضان» را شروع مي كند و ديگران نيز بعد از هر دو بيت ميداندار، با گفتن «الله» به او جواب مي دهند. مردم نيز كه در منازل خود منتظر آمدن آنها هستند به استقبالشان آمده و ضمن گوش دادن به اشعار ميداندار نذري خود را به صندوقدار مي دهند. جالب است بدانيدكه اگر خانواده اي نذري ندهد اين گروه آنقدر اشعار را در مقابل درب منزل آن خانواده تكرار مي كنند تا صاحبخانه اگر چيزي نداشته باشد كه به آنها بدهد حداقل آبي به روي آنها بپاشد. اين مراسم تا سحر ادامه دارد. نذورات جمع آوري شده در نهايت بين مستمندان و نيازمندان تقسيم مي شود. «يا رمضان» همان «ياري رمضان- نيمه رمضان» است.
در طول شبهاي ماه مبارك رمضان اگر گذرتان به مساجد اهل سنت (تركمنها) افتاده باشد اين مكانها بسيار شلوغ هستند. بعد از شنيدن صداي اذان براي نماز عشا پير و جوان حتي كودكان با عرقچين سفيدي كه برسر دارند راهي مساجد محل خود مي شوند. در بيشتر اوقات به جهت كثرت جمعيت، نمازگزاران حتي بيرون از حياط مساجد نماز را برپا مي كنند. نماز تراويح نماز 20ركعتي است كه در قالب 10 نماز دو ركعتي پس از اقامه نماز عشا به جماعت اقامه مي شود و هر شب 2 الي 3 ساعت بطول مي كشد. تركمنها اين نماز را از مستحبات موكد مي دانند و گاها قبولي عبادات خود را در اين ماه منوط به شركت در اين نمازها مي دانند.
يكي ديگر از مراسم پرحسنه در اين ماه مبارك مراسم آشتي و ايجاد دوستي بين افراد است كه به علل مختلف با يكديگر قهر بوده و به نوعي از همديگر دل آزرده شده اند. در مراسم آشتي كنان يكي از ريش سفيدان نقش آشتي دهنده را ايفا مي كند. ريش سفيد از دو نفري كه نسبت به هم كدورتي دارند بدون اطلاع از يكديگر دعوت بعمل آورده و در منزل خود با پذيرايي چايي مراسم آشتي كنان را راه مي اندازد.
تركمنها مي گويند در صورت قهر بودن افراد با يكديگر روزه آنان مورد قبول درگاه الهي واقع نخواهد شد. آشتي دهنده با خوشحالي از اينكه دو نفر را آشتي داده است به اميد انتظار ثواب اخروي است.
اما در پايان علماي تركمن براساس حديثي از رسول اكرم(ص) كه فرموده است: هركس با آغاز ماه مبارك رمضان خوشحال و با اتمام آن محزون و غمگين شود بهشت بر او واجب مي شود. بر اين باورند كه در شبهاي پاياني ماه مبارك رمضان نداي غم انگيز وداع با اين ماه عزيز سر داده شود. در شبهاي آخر ماه مبارك رمضان در مساجد اهل سنت (تركمنها) آواي غم انگيز «الوداع و الفراق يا شهر رمضان» به گوش مي رسد و روزه داران تركمن غمگين از پايان ماه ميهماني خدا دست به دعا و نيايش براي قبولي عبادات خود برمي دارند و خود را براي برگزاري نماز پرشكوه عيد فطر و رمضاني ديگر آماده مي كنند.

 



ايران در كيهان

برگزاري محفل انس با قرآن
اهواز- خبرنگار كيهان: محفل انس با قرآن كريم با حضور قاريان برجسته كشور در مسجد امام خميني اهواز برگزار شد.مدير كل اوقاف و امور خيريه خوزستان در اين مراسم با بيان اين كه هنوز راه درازي تا رسيدن به وضعيت مطلوب برگزاري برنامه هاي قرآني در جامعه باقي مانده است، اظهار داشت: با برگزاري محافل قرآني به صورت مردمي وهمكاري دستگاه هاي مردم نهاد مي توان در تحقق اين مهم كوشيد.
كشت نعنا در كاشان
كاشان- خبرنگار كيهان: مدير جهاد كشاورزي كاشان گفت: بهترين نوع گياه نعناي كشور از لحاظ كيفيت و عطر در منطقه فين اين شهرستان كشت مي شود. جواد امان پور در جمع خبرنگاران، موقعيت آب و هوايي و وجود خاك مناسب و مساعد براي رشد اين گياه را در اين منطقه از دلايل اصلي اين امر ذكر كرد.
وي افزود:ميزان سطح زيركشت نعنا در كاشان 60 هكتار است كه يك سوم اين گياه دارويي در منطقه فين اين شهرستان كشت مي شود و ميزان برداشت در هر هكتار از اين محصول در طول يك سال زراعي 20 تن است.
مبارزه با آفت برنج در مينودشت
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: مبارزه بيولوژيك با آفت ساقه خوار برنج در شاليزارهاي شهرستان مينودشت آغاز شد.حسن كاوسي، مدير جهاد كشاورزي مينودشت ضمن اعلام خبر فوق اظهار داشت: در راستاي مبارزه بيولوژيك با آفت مهم ساقه خوار برنج در سطح 510 هكتار از مزارع شاليزار شهرستان مينودشت زنبور (تريكوگراما) در 2 مرحله آغاز و رهاسازي شده است. وي گفت: به علت استفاده بي رويه از سموم شيميايي توسط كشاورزان باسابقه چند دهه براي مبارزه با آفات و بيماري ها امروزه بيش از 300 نوع آفت در طبيعت و مزارع در مقابل اكثر سموم مصونيت پيدا كرده و داراي مقاومت بيشتري شده اند.
عملياتي شدن 18 پروژه روستايي
¤ طي دولت نهم و دهم 18 پروژه راه روستايي درشهرستان گنبدكاووس با اعتباري بالغ بر 3،5ميليارد تومان عملياتي شد.قاسم دبوري فريماني، رئيس اداره راه و ترابري گنبد كاووس اظهار داشت: در حوزه شهرستان گنبدكاووس 85كيلومتر راه ساخته شده و در حوزه شهرستان آزادشهر اكثر راه ها كوهستاني و صعب العبور بوده كه در بخش روستايي پنج پروژه با اعتبار يك ميليارد تومان و به طول 20كيلومتر به بهره برداري رسيده است.
برداشت انگور در يزد
يزد- خبرنگار كيهان: بيش از 32 تن انگور از استان يزد برداشت شد. به گزارش روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي استان يزد سالانه بيش از 2هزار هكتار ازاراضي كشاورزي يزد زيركشت درختان انگور است.
اهداي دستگاه همودياليز
بردسكن- خبرنگار كيهان: مبلغ 115ميليون ريال براي خريد يك دستگاه همودياليز ازسوي خانواده مرحوم عباسعلي ماشين چيان به بيمارستان ولي عصر شهرستان بردسكن كمك شد. ساخت ساختمان بخش دياليز بيمارستان ولي عصر بردسكن براي بيماران كليوي، خريد دستگاه دياليز و ساير تجهيزات پزشكي موردنياز و ساخت مسجد و نمازخانه در بيمارستان از موارد نياز و ضروري است كه بايد در شهرستان بردسكن ايجاد شود كه مي طلبد خيران نيكوكار با كمك هاي خود در عرصه سلامت شهرستان نشاط و شادابي را به خانواده هاي بيمار هديه كنند.
تجليل از آزادگان در تبريز
تبريز- خبرنگار كيهان: طي مراسمي از 7 آزاده دانشگاه تبريز، تجليل شد. «محمدتقي- علوي» رئيس دانشگاه تبريز در اين مراسم گفت: دانشگاه تبريز، آماده انتشار خاطرات آزادگان خود است. در ادامه مراسم، آزادگان، خاطرات خود را از دوران اسارت بيان كرده و سپس از علي رضا جامع فر، يونس ناطوري، محمدرضا محمدي، حسن فرازي، شاهگلي، حسين عنصرودي، محمد بابايي و حسين ساعي، تجليل شد.
مبارزه با مواد مخدر
ياسوج- خبرنگار كيهان: فرمانده انتظامي كهكيلويه و بويراحمد گفت: 12 دستگاه اجرايي در بحث پيشگيري، درمان و فرهنگ مقابله با مواد مخدر و 20 نهاد دولتي نيز در زمينه حجاب و عفاف در استان مسئول هستند. وي افزود: در راستاي مبارزه با مواد مخدر 30 نقطه در اين استان طي سال جاري پاك سازي شده است.
كشت برنج در شوشتر
شوشتر- خبرنگاركيهان: 165هكتار از اراضي زراعي شهرستان شوشتر به زيركشت برنج به صورت خشكه كاري رفت. عبدالرضا نيسي مدير جهاد كشاورزي شهرستان شوشتر ضمن اعلام خبر فوق گفت: در اين روش علاوه بر كاهش مصرف بذر در هكتار، كاهش تلفات بذر، كارايي بيشتر كود شيميايي، كاهش هزينه هاي توليد و كاهش ميزان مصرف آب را تا 40درصد به همراه دارد. وي در ادامه افزود: عمليات انتقال نشاء برنج از خزانه به زمين اصلي در سطح حدود 700هكتار در شهرستان به اتمام رسيده است.
ختم قرآن در خوانسار
خوانسار- خبرنگاركيهان: مراسم اختتاميه دوره تابستاني حافظان قرآن اعزامي از مراكز قرآن و عترت معاونت تهذيب حوزه علميه قم در آستانه مقدس امامزاده احمد خوانسار برگزار شد. اين دوره تابستاني با حضور 40نفر از طلاب علاقمند به حفظ و قرائت قرآن كريم در شهرستان خوانسار و طي مدت 2ماه انجام و طلاب حاضر در اين دوره 6هزار و 930جزء معادل 230دوره كامل قرآن كريم را در مدت زمان 2ماه ختم كردند.
ضرورت احداث كتابخانه
¤ ساخت كتابخانه استاندارد مركزي با قابليت هاي مختلف با پيش بيني جمعيت حدود 80هزار نفر از نيازهاي مبرم شهرستان خوانسار است كه بايد به آن توجه كرد. فرماندار خوانسار در دومين جلسه كتابخانه هاي عمومي خوانسار در سال جاري با اشاره به لزوم توسعه فضاهاي مطالعاتي در شهرستان ها و فرهنگ ديرينه اين شهرستان در مطالعه و كتابخواني، استفاده از انديشه هاي خيران و مشاركت بخش خصوصي را در جهت گسترش فضاي فرهنگي شهرستان خواستار شد. «محمدي» با اشاره به مشكلات جوانان و نوجوانان روستايي در دسترسي به منابع و فضاي مطالعاتي مناسب گفت: احداث و راه اندازي 2واحد كتابخانه عمومي روستايي در روستاهاي خم پيچ و دوشخراط با همكاري دهياري روستاها در دستور كار قرارمي گيرد.
احداث پارك در مشكات
كاشان- خبرنگار كيهان: مراسم كلنگ زني بزرگترين پارك شهر مشكات از توابع شهرستان كاشان به وسعت 9هزار مترمربع و پيش بيني هزينه 2ميليارد و 500ميليون ريال برگزار شد. شهردار مشكات در اين مراسم گفت: از آنجا كه اين شهر در مسير شهرهاي توريستي قم، تهران، كاشان و اصفهان قرار دارد، ظرفيت بالايي براي جذب گردشگران و مسافران در اختيار دارد. محمد گذرنوئي افزود:با توجه به اينكه اين پارك در حاشيه اتوبان اميركبير قرارگرفته، مكان مناسبي براي استراحت و تفريح گردشگران خواهد بود.
كمبود فضاي سبز در اردبيل
اردبيل- خبرنگاركيهان: مديركل دفتر فني استانداري اردبيل گفت: سرانه فضاي سبز در اين استان كمتر از پنج مترمربع است. خداوردي رحماني در جلسه بررسي مشكلات عمراني شهرستان كوثر افزود: متوسط سرانه فضاي سبز شهرها در كشور حدود 15مترمربع است و استان اردبيل با كمبود قريب به 5مترمربع فضاي سبز در تمامي شهرستان ها مواجه است. وي به ضرورت احياي بافت هاي فرسوده اشاره كرد و افزود: از 13هكتار مساحت شهرهاي استان 4هزارهكتار در 23شهر، بافت فرسوده است.

 



پس از 17سال انتظارجاده ياسوج به باباميدان گشايش يافت

ياسوج- خبرنگاركيهان:
پس از 17سال انتظار و با حذف چندين گردنه و شيب خطرناك جاده تاريخي ياسوج به باباميدان گشايش شد.
مديركل راه و ترابري كهگيلويه و بويراحمد در مراسم بهره برداري از اين محور گفت: محور 47كيلومتري ياسوج- باباميدان داراي 9 دهنه تونل به طول 5/4كيلومتر است و بزرگترين تونل كشور به طول بيش از 2 كيلومتر در اين مسير واقع شده است.
منوچهر حبيبي افزود: اين پروژه از مصوبات سفر استاني هيئت دولت به اين استان بود كه براي اجراي آن 90ميليارد تومان هزينه صرف شد.
وي گفت: باگشايش محور مذكور مسير بوشهر- ياسوج و سميرم- شهرضا و اصفهان -تهران كوتاهتر شده و حلقه اقتصادي جنوب به شمال كشور محقق شده است.
حبيبي افزود: وضعيت فيزيكي منطقه و وجود 5/4كيلومتر تونل در مسير جاده روند اجراي آن را با مشكلات فراواني روبه رو كرده بود. وي گفت: يكي از دغدغه هاي مديران استان گشايش اين جاده بود كه برطرف شد.

 



استاندار مازندران خبر داد
رعايت استانداردهاي زيست محيطي در ساخت كارخانه كك سازي سوادكوه

ساري- خبرنگار كيهان:
استاندار مازندران از رعايت استانداردهاي زيست محيطي در ساخت كارخانه كك سازي سوادكوه خبر داد.
به گزارش روابط عمومي استانداري مازندران، سيد علي اكبر طاهايي در خصوص آخرين وضعيت ساخت كك سازي سوادكوه گفت: براي اين پروژه 200 ميليارد تومان اعتبار مشخص شده است كه براي انتخاب فناوري آن بايد امنيت زيست محيطي منطقه و استان را در نظر گرفت.
وي افزود: مقرر شد تا كارشناسان محيط زيست و متوليان سرمايه گذاري اين پروژه با بررسي دقيق نمونه هايي اجرا شده اين كارخانه در ديگر كشورها از جمله چين، نحوه اجراي كك سازي را در سوادكوه عملياتي نمايند.

 



به جاي گل هاي تزئيني گياهان دارويي در شهر شيراز كاشته مي شود

شيراز- خبرنگار كيهان:
براساس تفاهم نامه اي كه با سازمان جهاد كشاورزي فارس منعقد شده به جاي گل ها و گياهان تزئيني، گياهان دارويي در سطح شهر شيراز كاشته خواهد شد.
«مظفر مختاري» رئيس شوراي اسلامي شهر شيراز در جلسه شورا با بيان اين مطلب گفت: درحال حاضر 50درصد گياهان دارويي كشور در استان فارس تأمين مي شود كه با انعقاد اين تفاهم نامه در حقيقت يك ارزش افزوده را براي فضاي سبز شهرداري ايجاد خواهيم كرد.
«علي زحمتكش» عضو شوراي شهر نيز در اين جلسه ضمن انتقاد از تصرف بخشي از رودخانه براي تردد خودروها در محل اجراي پروژه تقاطع غير همسطح مطهري- چمران گفت: اگر بارندگي رخ دهد و سيلي در رودخانه جاري شود اتفاق ناخوشايندي خواهد افتاد.

 



اختصاص 500 ميليون ريال اعتبار به سازمان اتوبوسراني بابل

بابل- خبرنگار كيهان:
در راستاي خدمت رساني بيشتر به نمازگزاران جمعه، مبلغ 500 ميليون ريال اعتبار به سازمان اتوبوسراني بابل اختصاص يافت.
به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر بابل حسن فلاح زاده رئيس شوراي اسلامي شهر بابل در ديدار با اعضاي ستاد نمازجمعه شهرستان بابل بيان داشت: براي برپايي مطلوب نمازجمعه از هيچ تلاشي دريغ نخواهد شد.
در اين جلسه سيدحسين سعادتمند مسئول ستاد برگزاري نمازجمعه بابل گفت: در هفته هاي عادي 30 الي 35 دستگاه اتوبوس جمعيت نمازگزاران را جابجا مي كند كه اين تعداد در ماه رمضان به بيش از 50 دستگاه اتوبوس مي رسد.
گفتني است پارسا مهر شهردار بابل نيز در اين جلسه ضمن تقدير از زحمات مديرعامل اتوبوسراني بابل و اعضاء ستاد نمازجمعه، از اختصاص 500 ميليون ريال اعتبار از اعتبارات شهرداري بابل به سازمان اتوبوس راني اين شهر، جهت ايجاد رفاه بيشتر نمازگزاران بابلي خبر داد.

 



تشكيل جلسه شوراي اداري تبريز در جوار قبور شهدا

تبريز-خبرنگار كيهان:
جلسه شوراي اداري شهرستان تبريز، در جوار قبور شهيدان در وادي رحمت اين شهر، تشكيل شد.
محمود چمني فرماندار تبريز در اين نشست خواستار اجرا و تكميل حسينيه گلزار شهداي تبريز شد و ابراز اميدواري كرد تا در سال آينده، جلسه شوراي اداري اين شهر در حسينيه مزبور، تشكيل شود.
هم چنين بهلول نعمتي مدير كل بنياد شهيد و امور ايثارگران آذربايجان شرقي در اين نشست گفت: در تبريز از مجموع 15 هزار و 200 نفر شهيد، آزاده و جانباز هزار و 200 نفر شهيد 10 هزار جانباز و هزار نفر آزاده وجود دارد و اين مجموعه عظيم معنويات انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، وظيفه مسئولان را در قبال نظام و مردم، بيشتر مي سازد.
در پايان اين نشست قبور مطهر شهدا توسط مديران حاضر در شوراي اداري غبارروبي شد.

 



جشنواره تابستاني كيش در نيمه راه پايان يافت

سيزدهمين جشنواره تابستاني كيش كه قرار بود از چهارم تيرماه لغايت دوم مهرماه سال جاري برگزار شود تنها پس از 37روز به كار خود پايان داد.
شروع اين رويداد مهم از ابتدا با يك سري اختلافات ناشي از تاريخ برگزاري، تبليغات و جمع آوري هزينه ها از هتلداران، بازاريان و بازرگانان، اهداي جوايز همراه بود، از سويي ديگر كمبود پرواز و كاهش مسافر به كيش نيز از علل كسادي بازارها و سردبودن جشنواره به شمار مي رود در حالي كه در جلسه مورخه هفدهم مردادماه مقرر شد كه با برگزاري جشن رمضان در استقبال از فرارسيدن ماه مبارك رمضان جشنواره تا 31مردادماه ادامه داشته باشد! ولي كمتر از 24 ساعت تصميم قطع جشنواره توسط مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش اعلام شد.
اين در حالي بود كه براي برگزاري جشنواره تابستاني امسال به در مغازه ها، هتل ها، رستوران ها رفتند تا هزينه ها لازم براي اين جشنواره را تأمين كنند. حتي يك مديرمالي و اداري را به عنوان مسئول ستاد برگزاري جشنواره تابستاني انتخاب كردند ولي اين جشنواره فقط 37 روز حيات داشت.
اكنون اين سؤال مطرح مي شود چرا جشنواره امسال 37 روز پس از شروع پايان يافت؟
فريدون پري نژاد-
خبرنگار كيهان در كيش

 



خريد تضميني برنج پرمحصول شاليكاران گلستاني

گرگان- خبرنگاركيهان:
شركت غله و خدمات بازرگاني استان گلستان در سال زراعي 89 همچون سنوات گذشته نسبت به خريد تضميني برنج پرمحصول شاليكاران گلستاني اقدام خواهد نمود.
مديركل غله استان گفت: باتوجه به مصوبات دولت مبني بر ماترك خريد تضميني برنج پرمحصول شاليكاران شمالي، جلسه هماهنگي با حضور وزير بازرگاني و معاونين وي، مجمع نمايندگان 3 استان شمالي در استانداري مازندران برگزار و مصوباتي نيز اتخاذ شد.
سيدحميدرضا ميرآفتاب افزود: از جمله اين مصوبات، امكان افزايش نرخهاي مصوب ابلاغي از سوي دولت و نيز افزايش تعداد مراكز خريد در اين استانها مي باشد.
وي درخصوص افزايش تعداد مراكز خريد در گلستان گفت: با هماهنگي به عمل آمده با سازمان تعاون روستايي متناسب با ميزان، تنوع و زمان برداشت برنج، پيش بيني هاي انجام شده درحال حاضر امكان راه اندازي 15 مركز خريد وجود دارد كه نسبت به سال گذشته 20درصد افزايش داشته است.
مديركل شركت غله و خدمات بازرگاني استان در پايان يادآور شد: پيش بيني مي شود باتوجه به شرايط خاص توليد برنج پرمحصول در استان گلستان در سال زراعي جاري بالغ بر 7000تن برنج پرمحصول از شاليكاران محترم خريداري شود كه نسبت به سال گذشته 100درصد افزايش داشته است.

 



ساماندهي مسيل ها در بجنورد

بجنورد- خبرنگار كيهان:
روابط عمومي شركت آب منطقه اي خراسان شمالي اعلام كرد 17 كيلومتر از مسيل هاي بجنورد با رعايت اصول فني و مهندسي بازگشايي و ساماندهي شده است.
بابك بهادري مدير روابط عمومي اين شركت هدف از ساماندهي مسيل هاي حاشيه و داخل شهر بجنورد را آزادسازي حريم و مهار سيلابها و كنترل خسارات ناشي از آن ذكر كرد.
وي افزود: تمامي طول رودخانه فيروزه به طول 25 كيلومتر براي تعيين حريم و بستر مطالعه شده و بخش جنوب شرق رودخانه موسوم به شاهجوب به طول 7 كيلومتر و عرض 30 متر بازگشايي و ساماندهي شده است.
وي اعتبار ساماندهي كامل اين مسيل را 20 ميليارد ريال دانست و گفت تاكنون 10 ميليارد ريال هزينه شده است.
بهادري از ساماندهي حدود 10 كيلومتر از كال هاي «پسته» و «دوبرار» در غرب و شمال غرب بجنورد و كال فندق در مركز شهر بجنورد خبرداد و افزود: عمده اين فعاليتها در 2 تا 3 سال گذشته صورت گرفته است.
بهادري طول رودخانه هاي خراسان شمالي را دوهزار و يكصد كيلومتر دانست و افزود: كار مطالعات حريم و بستر 600 كيلومتر از رودخانه هاي استان پايان يافته و تعيين حد حريم و بستر 310 كيلومتر از اين رودخانه ها نيز در دست مطالعه است.
وي افزود: از مجموع 400 كيلومتر از رودخانه هاي استان خراسان شمالي كه نيازمند ساماندهي است، تاكنون فقط 39 كيلومتر آن ساماندهي شده و ساماندهي باقي آن نيازمند بيش از 2 هزار ميليارد ريال اعتبار است.

 



600 يتيم شوشتر در انتظار سرپرست هستند

شوشتر- خبرنگاركيهان:
600 يتيم بي سرپرست شوشتر در انتظار حمايت از سوي مردم در طرح اكرام ايتام هستند.
رئيس كميته امداد امام خميني شوشتر با اعلام اين خبر از مردم اين شهر براي ياري رساندن و حمايت از يتيمان بي سرپرست كمك خواست.
محمدرضا علي پور افزود: هر فرد نيكوكار مي تواند با پرداخت ماهانه 200 هزار ريال سرپرستي يك يتيم را از لحاظ جنسيت، شهري و يا روستايي بودن وي انتخاب كند.
وي از تصويب و اجراي 935 طرح اشتغالزايي براي مددجويان شوشتر خبر داد و گفت: امسال 11 ميليارد و 648 ميليون ريال براي پرداخت مستمري به خانواده هاي زيرپوشش اختصاص يافته است.
علي پور گفت: بزودي 16 واحد مسكوني ويژه مددجويان كميته امداد كه از مصوبات سفر اول استاني هيئت دولت به اين شهر است واگذار مي شود كه 156 ميليون تومان اعتبار صرف ساخت آن شده است.

 



برپايي نمايشگاه پاييزه در استان چهارمحال و بختياري

شهركرد- خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان بازرگاني استان چهارمحال و بختياري از برپايي نمايشگاه ويژه مداس در نيمه دوم ماه رمضان خبر داد.
اسماعيل كاوياني گفت: از 12 تا 23 شهريور سال جاري نمايشگاه پاييزه به مناسبت بازگشايي مدارس به ارائه كالاهاي مورد نياز مردم با قيمت مناسب مي پردازند.
وي خاطرنشان كرد: سبد كالايي ويژه كارمندان ادارات نيز در دستور كار وزارت بازرگاني قرار گرفته است كه بر اين اساس اقلام اصلي و اساسي در يك سبد كالايي به كارمندان دولت پرداخت مي شود.
كاوياني همچنين از افتتاح درمانگاه اصناف در سال جاري خبر داد و افزود: با بهره برداري از اين درمانگاه سلامت جسماني اصناف نيز مانند ساير اقشار جامعه با برخورداري از امكانات بهداشتي و رفاهي مطلوب و مناسبي برخوردار مي شود كه در همين راستا با مراكز درماني تفاهم نامه هايي منعقد شده و اقدامات لازم نيز صورت گرفته است.

 



شناسايي توانمندي واحدهاي توليدي در كرج

كرج- خبرنگار كيهان:
معاون فرماندار كرج از اجراي طرح شناسايي توانمندي هاي واحدهاي توليدي و صنعتي اين شهرستان خبر داد.
مهندس «كاوه حدادپور» با اعلام اين خبر گفت: در اين طرح آمار و اطلاعات دقيق واحدهاي صنعتي و توليدي شهرستان جمع آوري شده و مشكلات آنها نيز مورد بررسي قرار مي گيرد.
وي افزود: دسترسي آسان به اطلاعات مربوط به اين واحدها و اجراي برنامه هاي منسجم به منظور ارائه خدمات بهينه به آنها از ديگر مزاياي اجراي اين طرح است.
اجراي اين طرح در مجموع ارتقاي سطح كمي و كيفي واحدهاي توليدي و صنعتي منطقه را به همراه دارد.
حدادپور تصريح كرد: تحقق موضوع تشكيل اتاق بازرگاني در كرج كه مقدمات آن در حال پيگيري است از ديگر اهداف اجرايي اين طرح است.
وي اضافه كرد: طبق اساسنامه، اتاق بازرگاني در مراكز استان ها تاسيس مي شود كه با تشكيل استان البرز اين طرح به صورت ويژه اجرايي مي شود.
معاون فرماندار كرج در پايان گفت: همكاري نمايندگان شهرستان هاي ساوجبلاغ و نظرآباد نيز موجب تسريع در تاسيس اتاق بازرگاني در منطقه خواهد شد.

 



استاندار تأكيد كرد
تداوم راه مرحوم حسنعلي عليپور خيّر مدرسه ساز اردبيلي

اردبيل- خبرنگار كيهان:
استاندار اردبيل گفت: راه مرحوم حسنعلي عليپور خير مدرسه ساز بايد در استان استمرار يابد.
سيدحسين صابري در جلسه شوراي آموزش و پرورش استان با گراميداشت ياد و خاطره مرحوم حسنعلي عليپور خير مدرسه ساز اردبيلي كه با احداث 72 باب مدرسه به ياد 72 شهيد كرب و بلا باب جديدي در توجه به امر مدرسه سازي گشوده است به ادامه راه وي توسط خيران در سطح استان تأكيد كرد.
وي گفت: به لحاظ زلزله خيز بودن منطقه لازم است اقدامات كافي براي مقاوم سازي مدارس انجام گيرد تا در صورت بروز زلزله احتمالي، كم ترين آسيب متوجه واحدهاي آموزشي شود.
وي با اشاره به ضرورت فراگير شدن تصميمات آموزشي اتخاذ شده در همه شهرها و روستاهاي استان گفت: مديران عضو شوراي آموزش و پرورش استان براي كمك به غناي تصميمات اين شورا موظف اند شخصا در جلسات مربوطه شركت نمايند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14